X

بایگانی مهر 19, 1397

دفتر سینمایی

حمایت از فیلم های کودک و نوجوان در حال اکران – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: از سال گذشته حمایت از یک NGO (سازمان مردم نهاد) را برای قرار دادن مدارس در سانس صبح سینماها برنامه‌ریزی کردیم.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل بیگی درباره اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: خوشبختانه از ابتدای سال دراکران، سینمای کودک را داشتیم و با توجه به اینکه فیلم ها به شکل طبیعی با گرفتن سرگروه اکران سینمایی دارند به نظرم امسال سال متفاوت تری برای سینمای کودکان و نوجوانان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سال های گذشته فیلم های کودک و نوجوانان در اکران نوروزی سهمی نداشتند اما امسال« فیلشاه» در اکران نوروز قرار گرفت و فروش خوبی هم داشت، بعد از آن فیلم «خاله قورباغه» اکران شد که می توانست فروش بهتری داشته باشد اما متاسفانه تبلیغاتش کم بود. برای فصل پاییز فیلم «آهوی پیشونی سفید ۲ » اکران می شود و علاوه بر آن چند فیلم دیگر قراردادهایشان را بستند. درمجموع سال خوبی را برای حوزه کودک و نوجوان می توانیم داشته باشیم.

قائم مقام بنیاد سینمای فارابی خاطرنشان کرد: با رئیس شورای صنفی نمایش نیز گفتگوهایی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان برای اکران داشتیم، آنها هم تصمیماتی گرفتند که به زودی اعلام می کنند. همدلی خوبی برای حمایت از سینمای کودکان و نوجوان شکل گرفته است. علاوه بر آن توافقاتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آمدن مدیریت جدید در چند ماه گذشته داشتیم و همکاری هایی را شروع کردیم که ادامه آن همکاری ها شرایط را برای سینمای کودکان و نوجوان بهتر خواهد کرد.

ایل بیگی همچنین گفت: از سال گذشته حمایت از یک NGO را برای ساماندهی بردن مدارس به سینماها در سانس های صبح صورت گرفت که اقدام خوبی بود. همه فیلم های کودکان و نوجوانان که در سینماها اکران می شوند ما به عنوان بنیاد سینمایی فارابی با حمایت از این NGO از آنها حمایت می کنیم و تلاش می کنیم تا سانس های صبح سینماها برای بچه های مدارس فعال باشد تا بدین صورت از ظرفیت بی استفاده صبح ها به شکل خوبی استفاده کنیم. البته در گذشته زنگ مدارس را داشتیم اما امروز به شکل خصوصی انجام می شود. ارتباط با سالن‌های سینما، آموزش و پرورش، شناسایی سالن هایی که ویژگی را برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان در صبح ها دارند در مناطق مختلف شهر تهران راه افتاده و کم کم در استان ها هم ایجاد می شود تا از ظرفیت کلیه مدارس کشور برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی ادامه داد: موضوع پخش کننده متخصص در حوزه کودک و نوجوان نقصی اصلی برای حمایت بیشتر از سینمای کودک بود که خوشبختانه بعد از گفتگوهایی که صورت گرفت و همکاری هایی که بین ما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت این موضوع مرتفع شد. درحال حاضراز شرکت فیلمسازی که انیمیشن های فیلشاه و شاهزاده رم را ساختند با طرحی که برای پخش تخصصی در حوزه سینمای کودک ارائه دادند، حمایت کردیم تا بتوانند مجوز پخش بگیرند و با یک برنامه ریزی خوب برای اکران فیلم های کودک و نوجوان در سراسر کشور با شبکه ای که ایجاد کردند بتوانیم به شکل بهتری فیلم ها را نمایش دهیم و از ظرفیت مدارس و علاقمندان سینمای کودک و نوجوانان برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این پخش کننده این امکان را دارد تا فیلم های خاطره انگیز دهه های گذشته و فیلم های خارجی که برای کودکان مناسب هستند را اکران کند و همچنین فیلم های مورد علاقه مدارس را نیز برایشان نمایش دهند. البته این طرح جزئیات زیادی دارد که در روزهای آینده با شروع فعالیت رسمی برنامه هایشان را ارائه می دهند.

ایل بیگی گفت: بعد از همدلی بین مراکزی که در حوزه سینمای کودک و نوجوانان فعالیت دارند مانند بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدوار هستیم بخش های دیگر هم در این امر ما را یاری کنند. با آموزش و پرورش و شهرداری صحبت هایی شده که فکر می کنم با همراهی آنها بتوانیم برنامه های بهتری را در حوزه کودک و نوجوان به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه امر مهم دیگر دراین حوزه تولید است، توضیح داد: بعد از اینکه به بنیاد سینمایی فارابی آمدم و توسط رئیس سازمان سینمایی علاوه بر قائم مقامی فارابی مسئولیت سینمای کودکان و نوجوانان سازمان هم به اینجانب سپرده شد، در طول این مدت با نشست ها و گفتگوهای زیادی که با دست اندرکاران، پیشکسوتان و صاحب نظران سینمای کودک داشتیم شورای فیلمنامه سینمای کودک و نوجوانان را در فارابی راه اندازی کردیم که اعضای آن از سینماگر، نویسنده کودک و نوجوان، منتقد سینمایی و کارشناس حوزه کودک و روانشناسی هستند تا بتواند در این حوزه به ما کمک کند.

ایل بیگی ادامه داد: به فیلمسازان این حوزه برای بخش حمایتی مان اولویت هایی را اعلام کردیم تا بتوانیم به سمت نیازهایی که امروز سینمای کودک و نوجوان دارد، برویم. امیدبخشی، فیلم های امیدآفرین، فیلم هایی که قهرمان داشته باشد از جمله اولویت هایمان است همچنین فیلم هایی که برای کودکان و نوجوانان و خانواده باشد و فیلم های درباره کودک و نوجوان را در اولویت حمایتی مان قرار ندادیم و توجهمان بیشتر به فیلم هایی است که فضای فانتزی و رویا پرداز داشته باشند. سعی کردیم این نوع فیلم ها را اولویت قرار دهیم و حمایت کنیم هرچند آثاری که ارائه شده کمتر این موارد را دارا هستند.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی گفت: تلاش می کنیم بر روی آثاری که ایده و طرح اولیه اش از بین گفتگوهایی که با سینماگران داشتیم، بیشتر کار کنیم و بتوانیم به سمت سینمایی با تکنولوژی روز و سی جی ها برویم. درحال حاضر به شکل خاص بر روی پروژه هایی که با تشکیل یک گروه خلاق در کنار فیلمساز که طرح اولیه را داشته به شکل جدی کار می کنیم. با برگزاری جلسات متعدد به طرح های خوبی رسیدیم تا بتوانیم بعد از تبدیل آنها به فیلمنامه و همزمان با گفتگوهایی که با مشاورین حوزه سی جی ای انجام می دهیم زمینه تولید این آثار را فراهم کنیم تا در سینمای کودک به آنچه کودکانمان در سینمای دنیا می بینند با قصه های خوب و فضای فانتزی که قبلا در سینما دیدیم نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه به صورت هفتگی جلسات شورای فیلمنامه برگزار می شود، گفت: وجه تعاملی بسیار خوبی بین شورا، فیلمنامه نویس و تهیه کننده و کارگردان های فیلم ها وجود دارد. درواقع پشت درهای بسته درباره طرح ها و فیلمنامه ها تصمیم نمی گیریم. برای بسیاری از طرح ها و فیلم نامه ها جلسات متعددی را با نویسنده، تهیه کننده و کارگردان می گذاریم و این گفتگوها که بسیار سازنده است موجب ارتقاء فیلمنامه ها شده است و این هم یکی از توفیقاتی است که بدست آوردیم تا در یک فضای تعاملی و گفتگو به فیلمنامه های دقیق تری برای حمایت برسیم.

ایل بیگی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهمی که گفتگوهای اولیه اش صورت گرفته درگیر کردن صنعت در تولید است یعنی به جای اینکه سرمایه یک فیلم سینمایی را جایی مثل فارابی بدهد و یا یک سرمایه گذاری که هیچ تخصصی به جز آوردن سرمایه ندارد انجام دهد از صنایع کمک بگیریم. مثل اسباب بازی، نوشت افزار و لوازم تحریر که شدت استقبال می کنند تا فیلمنامه هایی تولید شوند که به اهداف آنها نزدیک باشد. درحال حاضر گفتگوهایی داشتیم تا پروژه هایمان را با حضور صنایع و قراردادهایی برای سرمایه گذاری در ساخت فیلم هایی که با اهداف آنها نزدیک است، پیش ببریم.

این مدیر افزود: اگر این مسیر ایجاد شود و متخصصینی که لازم است وارد شوند و اطلاعات را به کسانیکه در حوزه سینما کار می کنند، بدهند و نقش هماهنگ کننده و واسطه درستی ایجاد کنند، این روش می تواند بسیاری از فیلمسازان را از حمایت های دولتی بی نیاز کند. درحال حاضر برای پروژه هایمان اینکار را شروع کردیم و مذاکراتی را با صنایع انجام دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژه ‌برنامه‌های هفته‌ ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۹۷ از سوی کانون پرورش فکری و بنیاد سینمایی فارابی در تهران در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور درحال برگزاری است که عموم علاقمندان را به تماشای این آثار دعوت می کنم.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رقابت ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره بلغارستانی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم‌ های کوتاه ایرانی «آسمان آبی، زمین پاک»، «ذبح» و « نفس عمیق بکش» به جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «اِرلی بِرد» بلغارستان راه یافتند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» به کارگردانی مهیار ماندگار، «ذبح» به کارگردانی سامان حسین پور و انیمیشن کوتاه «نفس عمیق بکش» به کارگردانی زهرا صفدری شادلو نمایندگان ایرانی به بخش مسابقه چهاردهمین دوره جشنواره دانشجویی “early bird” راه یافتند.

جشنواره ارلی برد یک جشنواره دانشجویی است که تاکنون بیش از ۱۱۰۰ فیلم کوتاه از فیلم‌سازان جوانان ۸۴ کشور جهان را به نمایش گذاشته شده است.

چهاردهمین دوره این جشنواره از تاریخ ۱ تا ۵ نوامبر (۱۰ تا ۱۴ آبان) در بلغارستان برگزار می‌شود.   


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقدی بر فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، شاید در تصویر و میزانسن و تدوین و بازی‌ها و ابعاد فنی یا به بیان عام‌تر در تکنیک، فیلم متفاوتی در میان جریان اصلی سینمای اجتماعی ایران باشد؛ اما در نگاه و بیان مسئله، اگر از آن جریان عقب‌مانده‌تر نباشد، جلوتر نیست. اگر بی‌دردتر نباشد، مطمئنا دغدغه‌مندتر نیست. اگر نگاهش سطحی‌تر نباشد، عمیق‌تر نیست.

فیلم روایت جوان نیمه‌عقب‌مانده‌ای است در جایی پرت از شهر -که هیچ‌وقت نمی‌فهمیم کجا چون هرجایی می‌تواند باشد-، در محله‌ای خلافکارپرور –که نمی‌فهمیم چرا این‌ها خلاف می‌کنند و سراغ شغلی غیر از خلاف نمی‌روند-، و در خانواده‌ای به ظاهر مذهبی-که تمام چیزی که از مذهب می‌بینیم چادر و تعصب ناموسی است-. برادر بزرگتر تولیدکنندۀ عمدۀ مواد مخدر است و پدر، دستفروشی بی‌غیرت و بی‌عرضه و خواهر آرایشگری است خوش‌بر و رو -که جوان عقب‌مانده مدام برایش غیرتی می‌شود- و مادر، ساکت در برابر جرم پسرانش -و حتی حامی-. جوانک می‌خواهد برای خودش در میان خلافکارها کسی بشود اما بی‌عرضه و دل‌رحم است. تا این‌که اتفاقی برای خواهر می‌افتد…


فیلم به وضوح در پیرنگ داستانی وام‌گرفته و کپی‌برداری‌شده از ابد و یک روز است اما هرچه آن فیلم، این‌جایی و متعلق به زمان خودش بود، این فیلم می‌خواهد عام باشد و هرجایی و حتی بیشتر شبیه فیلم‌های با موضوع قاچاق مواد مخدر آمریکایی و لاتینی است.


از افکت‌بازی‌های تصویری و نورپردازی‌ها و تصاویرِ شیکِ هنری‌پسند و داد‌و‌بیدادها و بازی‌های اُوِرْاَکْت و سوژۀ همیشه جواب‌پس‌دادۀ فیلم(فقر و مسائل ناموسی) که بگذریم، فیلم هیچ حرفی برای گفتن ندارد. بازیگران در طول فیلم مدام در حال دعوا و کتک‌کاری و عربده‌کشی هستند، چون فیلمساز ما حرفی برای گفتن ندارد. صرفاً یکی دو بازیگر قَدَر دارد و نان سوژه‌اش را می‌خورد -و حتی نان فیلم خوب ابد و یک روز را!.


به غیر از جوان نیمه‌عقب‌مانده -که باورپذیری‌اش مرهون بازی‌های همیشگی و نبوغ نوید محمدزاده است- هیچ کاراکتری ساخته نشده است؛ چه خواهر و مادر و پدر و چه آن یکی جوان خوش‌تیپ عضلانی که دربه‌در دنبال پدرش است و از همه بدتر، فرهاد اصلانی‌ای که همیشه خوب است در این‌جا چه‌قدر تک‌بعدی و کاریکاتوری است! فیلم به هیچ وجه اجازه فراز و فرود طبیعی به کاراکترهایش نمی‌دهد، همۀ شخصیت‌ها یا یک لحظه خوبند یا یک لحظه بد. هیچ چیزی در گذر زمان شکل نمی‌گیرد و تغییر نمی‌پذیرد چون برای فیلمساز، قصه به معنای روایت باورها و احساسات و امیال انسان‌ها و تغییر و تحول آن‌ها نیست؛ بلکه صرفاً زنجیره‌ای است از اعمال انسان‌ها که باید به میل او پشت سر هم روی پردۀ سینما قطار شود!


فیلم به جز چند پلانی که بیشتر به درد کلیپ و موزیک‌ویدئو می‌خورد، چیزی ندارد و نمی‌تواند اتمسفر محلۀ حلبی‌آباد پر از خلافکار را بسازد. چرا؟ چون نمی‌تواند به درستی قصه بگوید و از دل روابط میان آن آدم‌ها، فضا را برای ما بسازد. اصلاً این محله کجاست؟ هیچ وقت هیچ آدرسی می‌دهد؟ اگر بازیگران چادر نداشتند و فارسی حرف نمی‌زدند هیچ‌وقت می‌فهمیدیم کجای نقشۀ جهان است؟در عراق هم زنان چادر دارند! اصلاً چرا عقب‌مانده و فقیر است؟ مردمش، آدم‌های ذاتاً بدی هستند؟ دولت مقصر است و کاری ایجاد نمی‌کند؟ جنگ‌زده است؟ قحطی‌زده و خشکسالی‌زده است؟ مشکلش چیست؟ درد آدم‌ها چیست که کسی را نمی‌بینیم که شغلی جز کار کردن در کارخانۀ تولید مواد مخدر داشته باشد؟


فیلم با دیالوگی راجع به این‌که همۀ ما گوسفندیم و نیاز به چوپان داریم شروع می‌شود و با همین دیالوگ پایان می‌پذیرد. یعنی تمام نگاه فیلمساز نسبت به انسان‌ها همین است؟ فیلم نمی‌تواند هیچ همدلی و همدردی با شخصیت‌هایش برقرار کند، چون نمی‌تواند آن‌ها را به چشم انسان ببیند و کنار شخصیت‌های فیلمش بنشیند و حرفشان را گوش کند، دردها و رنج‌هایشان برایش درونی شود و حال، آن‌ها را با ما واگویه کند. شخصیت اولش هم اگر کم‌آزارتر از بقیه است و قرار است قهرمان فیلم باشد، کارهای خوبش بیشتر از سر ضعف و همان عقب‌ماندگی و غیرِ آدمیزادْ بودنش است و نه چیز دیگر! در این فیلم، آدمی به جز ترکیبی از جرم و جنایت و فریاد و پرخاش و کتک‌کاری و خشونت و عقدۀ حقارت و قتل و تعصب ناموسی و دیاثت چیز دیگری نیست!

*جوان آنلاین


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ صالحی به سوالات درباره نظارت بر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و سامانه‌های وی.او.دی قانع‌کننده بود – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، وکلای ملت از پاسخ وزیر ارشاد به سوالات طرح شده قانع نشدند.

به گزارش سینماپرس، وکلای‌ملت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۸‌مهر) قوه مقننه، در جریان طرح سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت وزیر برعملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن، با ۸۰ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی پارلمان در توضیح طرح سوال نماینده مشهد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در اجرای ماده (۲۰۹) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال نصرالله پژمانفر در جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۹ مرداد ۹۷ این کمیسیون با حضور ۱۲ نفر از نمایندگان کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال شد.

همچنین وکلای‌ملت در جلسه علنی امروز ۱۸ مهر قوه مقننه، در جریان طرح سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی «VOD» از سوی آن وزارتخانه با ۹۴ رأی موافق، ۷۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.

همچنین در این جلسه نمایندگان در جریان طرح سوال دیگر حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت وزیر بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن با ۸۰ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.

*تسنیم


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمپین سیاسی کارگردان امریکایی علیه یک سناتور – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: یک کارگردان آمریکایی در پی تشکیل کمپینی تلویزیونی علیه تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و نامزد اسبق ریاست جمهوری می باشد.

به گزارش سینماپرس، ریچارد لینکلیتر به یک رقابت سیاسی پیوسته‌ است تا برنامه‌ای تلویزیونی علیه تد کروز، سناتور تگزاس و نامزد سابق ریاست‌جمهوری آمریکا بسازد. تد کروز قصد دارد در ماه نوامبر در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا شرکت کند.

این برنامه تحت حمایت کمپین «تد کروز را اخراج کن» است و تبلیغات لینکلیتر یک حاضرجوابی به شعار تد کروز، «سخت چون تگزاس» است که بی‌وقفه برای کمپین کروز علیه رقیب دموکراتش، بتو اُرورک به کار گرفته می‌شود.

برنامه با بازی سونی کارل دیویس ساخته شده است که نقش کوتاهی در فیلمی برنی لینکلیتر در ۲۰۱۱ داشت. او پشت میز شامی می‌نشیند و کروز را مسخره می‌کند و می‌گوید «یکی چیزی روی در خونه من جا گذاشت و روز بعد گفت تد کروز: سخت همچون تگزاس… اگه کسی زن منو سگ صدا بزنه و بگه بابام تو ترور کندی دست داشته، من بهش حال نمی‌دم.» این عبارات ارجاع به تأیید ترامپ از تئوری توطئه‌ای که پدر کروز به همراه لی هاروی اوسوالد پیش از مرگ کندی در طول کمپین نامزدی بوده است و مجموعه‌ای از حملات ترامپ به زن کروز دارد.

لینکلیتر که متولد هیوستون است مجموعه‌ای فیلم‌هایی در ایالت تگزاس تولید کرده است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی تماشاخانه سرو از نمایش‌های ویژه کودکان – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: به مناسبت روز جهانی کودک، نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان در تماشخانه سرو روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس اعلام کرده است تماشاخانه سرو طبق آنچه در نشست خبری سرپرست انجمن به آن اشاره شد، درحال برنامه‌ریزی بلند مدت برای اجراهای متناسب با کودکان و نوجوانان  بود که همزمان با روز جهانی کودک این اجراها آغاز شد.

این اجراها در دو سانس صبح این تماشاخانه ویژه مدارس روی صحنه خواهد رفت.

تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس با ظرفیت ۱۵۰نفر در مرکز پایتخت خیابان آیت الله طالقانی نرسیده به خیابان شهید مفتح واقع گردیده است و برنامه‌ریزی‌های اجرایی  به گونه‌ای است که اجرای نمایش‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و استکبارستیزی در این تماشاخانه به صورت متداوم صورت پذیرد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهرام شفیع»، صداقت را فدای شهرت نکرد – اخبار سینمای ایران و جهان


کیهان: دو مجری تلویزیون، اخلاق‌گرایی را بارزترین ویژگی فعالیت مرحوم بهرام شفیع در عرصه اجرا توصیف کردند.

علی مرادی، از مجریان جوان تلویزیون درباره بهرام شفیع  گفت: برخلاف بسیاری از مجریان ورزشی، بهرام شفیع صداقت داشت.

وی توضیح داد: هر برنامه‌ای را به مجری‌اش می‌شناسند و مجری، پیشانی یک برنامه محسوب می‌شود. اینکه برنامه‌ای چون «ورزش و مردم» این همه سال ادامه یافته و جامعه ورزشی کشور را با خودش همراه کرده، به خاطر مجری این برنامه یعنی بهرام شفیع بوده.

عبدالرضا امیراحمدی، مجری تلویزیون نیز  گفت: بهرام شفیع خودش به حرفی که می‌زد عمل می‌کرد و اهل شعار دادن نبود.

وی به ذکر خاطره‌ای از اولین برخوردش با مرحوم شفیع پرداخت و توضیح داد: در آغاز کار اجرا، یک بار نزد بهرام شفیع رفتم و او به بنده گفت که در شش ماه اول، فقط ظاهر یک مجری به چشم می‌آید، اما پس از شش ماه، باطن مجری برای مردم رو می‌شود و به همین دلیل اگر بخواهی فیلم بازی کنی و حرف و عملت یکی نباشد، مردم تو را پس خواهند زد. باید درونت زلال باشد، وگرنه دستت برای مردم رو خواهد شد.

امیراحمدی همچنین درباره شیوه اجرای بهرام شفیع هم گفت: در زمانی که هنوز برنامه‌های مختلف ورزشی پا نگرفته بودند، اجرای وی منحصر به فرد بود و تکیه کلام‌های خاصی را وارد ادبیات اجرای برنامه‌های ورزشی کرد. برای او خیلی مهم بود که به مهمان‌های برنامه‌اش توهین نشود؛ اخلاق‌گرایی برای بهرام شفیع، از ایجاد جار و جنجال و شهرت مهم‌تر بود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قتل‌ سعودی‌‎ به‌ روش‌ هالیوودی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: در روزهای اخیر جمال خاشقجی یکی از روزنامه‌نگاران منتقد سیاست‌های بن‌سلمان به شکلی مشکوک احتمالاً به قتل رسیده است. تهدید و قتل منتقدان، موضوعی است که قبلاً در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف پرداخته شده بود.

جمال خاشقجی یکی از فعالان رسانه‌ای سعودی است که در ماه‌های اخیر به‌عنوان منتقد برخی از سیاست‌های حکومت این کشور مطرح شد.

البته نکته جالب درباره او این است که برخلاف نمونه‌های کشورهای دیگر نمی‌توان خاشقجی را یک مخالف مطلق سعودی دانست؛ اما همین میزان انتقاد هم باعث شد که وی در لیست سیاه حکام سعودی قرار بگیرد و نهایتاً به شیوه‌ای عجیب که بیشتر شبیه فیلم‌های سینمایی است، به قتل برسد.

خاشقجی وارد کنسولگری کشورش در ترکیه شد، ولی زنده از آن خارج نشد. دراین میان مرور چند فیلم و سریالی که به تهدید و قتل منتقدان مرتبط است خالی از لطف نیست.

هوالباقی!

«به رنگ ارغوان» سیزدهمین فیلم آقای ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال‌۱۳۸۳ ایران است.

«شفق» یکی از اعضای گروه سیاسی که اوایل انقلاب از ایران خارج شده، پس از سال‌ها تصمیم می‌گیرد برای دیدن دخترش «ارغوان» که دانشجوی دانشکده جنگل‌داری است مخفیانه به ایران بازگردد. یکی از مأمورین امنیتی به نام «هوشنگ» به‌عنوان دانشجو وارد دانشکده می‌شود تا او را تعقیب و مراقبت کند. ظاهراً شفق از گروهک جدا شده و منزوی شده، اما از آن‌جایی که مهره مهمی است توسط هم‌قطارانش دنبال می‌شود تا قبل از دستگیری یا همکاری با حکومت، حذف شود.

به رنگ ارغوان هرچند در جشنواره فیلم فجر بیست و هشتم چندین سیمرغ دریافت کرد، اما سپس مدتی را توقیف شد. نکته جالب این فیلم خوش‌ساخت این است که پس از رفع توقیف تاکنون چندین بار از رسانه ملی پخش شده است.

انحراف‌ایدئولوژیک

«سیانور» فیلمی به کارگردانی آقای بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی آقای سید محمود رضوی محصول سال ۱۳۹۴ است.

داستان فیلم برگرفته از روایات رسمی از وقایع درونی سازمان مجاهدین خلق ایران پیش از انقلاب اسلامی است.

این فیلم بازگوکننده اختلافات میان دو دسته در سازمان مجاهدین خلق و درگیری میان چهره‌های کلیدی آن مانند آقایان تقی شهرام، مرتضی صمدیه لباف و مجید شریف واقفی در متن یک داستان عاشقانه نافرجام است.

شعیبی به خوبی شروع انحراف در این سازمان را نشان می‌دهد.

انحرافی که با قتل سران مذهبی این گروه به طور رسمی کلید می‌خورد. حذف فیزیکی سران مسلمان مجاهدین یکی از نمونه‌های معاصر در موضوع قتل منتقدان است؛ آن هم در قالب یک تصفیه درون‌گروهی.

سیانور در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه و لباس جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نامزد دریافت جایزه شد. همچنین این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره، جایزه ققنوس را دریافت کرد.

دارالفسادآمریکایی!

«خانه پوشالی» House of Cards یک سریال سیاسی - هیجانی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ میلادی است. این سریال در ۶۵ قسمت و توسط نتفلیکس تهیه شد.

فصل آخر این مجموعه جذاب به زودی منتشر خواهد شد. فرانک آندروود شخصیت اصلی این سریال که یک نماینده کنگره است، برای رسیدن به کاخ سفید اقدامات مختلفی می‌کند که دراین بین هیچ خط قرمزی تعریف نشده است. او در مسیر رسیدن به اهدافش با دختر جوان روزنامه‌نگاری آشنا می‌شود که این رابطه به مرور به یک ارتباط پشت پرده نیز منجر می‌شود.

فرانک به دخترک اطلاعات پنهانی می‌دهد و دختر هم در پازل فرانک بازی می‌کند. نهایتاً وقتی آقای نماینده در مقام معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده قرار می‌گیرد، ترجیح می‌دهد دختر را که اطلاعات محرمانه‌ای از او و کارهایش دارد حذف کند. فرانک شخصاً این روزنامه‌نگار جوان را به قتل می‌رساند.

در فصل نخست، «خانه پوشالی» نامزد ۹ جایزه‌امی شد و سه جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی برای دیوید فینچر را برد. فصل دوم نامزد ۱۳ جایزه‌امی شد و یک جایزه را به خودش اختصاص داد.

فصل‌های سوم و چهارم هم هر کدام نامزد ۱۱ جایزه شدند که از این بین در فصل سوم دو تندیس امی هم به دست آمد. این سریال در طول پخش خودش مجموعاً نامزد هشت جایزه گولدن گلوب هم شده که کوین اسپیسی و رابین رایت هر کدام یک بار به خاطر بازی‌شان در نقش فرانک و کلر آندروود آن را برده‌اند.

«خانه پوشالی» در جشنواره‌ها و مراسم گوناگون مجموعاً نامزد ۱۶۲ جایزه شده که ۲۷ عدد را برده است.

جنایت‌رومانیایی

«کمیسر متهم می‌کند» نام فیلم جنایی است که توسط سرژیو نیکلائسکو، کارگردان رومانیایی، در سال‌۱۹۷۳ ساخته شده‌است. فیلم براساس رویدادی واقعی با عنوان «قتل عام جیلاوا» که در سال ۱۹۴۰ و در جریان جنگ جهانی دوم رخ داده، ساخته شده است.

کمیسر پلیس با نام مولدوان مأموریت می‌یابد تا درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در زندانی در نزدیکی بخارست، پایتخت رومانی، به‌وسیله نیروهای موسوم به گارد آهنین تحقیق به‌عمل آورَد.

در جریان این قتل‌عام، مخالفان سیاسی رژیم فاشیستیِ حاکم، ازجمله تعدادی از فعالان کمونیست، به قتل می‌رسند.

معشوقه‌سناتور

«وضعیت فعلی» State of Play فیلمی در سبک تریلر سیاسی محصول سال ۲۰۰۹ ایالات متحده آمریکا به کارگردانی کوین مک‌دانلد و نویسندگی ماتیو مایکل کارنهان، تونی گیلروی و بیلی ری است. این فیلم اقتباسی از مجموعه تلویزیونی معروفی با همین نام است که در سال ۲۰۰۳ از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد. راسل کرو در این فیلم نقش کال مک‌آفری که یک روزنامه‌نگار است، بازی می‌کند.

داستان فیلم حول تلاش‌های کال برای پرده‌برداشتن از راز قتل معشوقه سناتور آمریکایی که نقش آن را بن افلک بازی می‌کند، شکل می‌یابد.

درونمایه فیلم بررسی نقش بی‌طرفی در کارهای خبرنگاری و رابطه بین سیاستمداران و رسانه‌هاست. این فیلم نشان می‌دهد خبرنگاران برای افشای حقیقت کار دشواری دارند. خصوصاً اگر طرف مقابل‌شان یک سناتور آمریکایی باشد. این وضعیت ممکن است به فشار و تهدید منجر شود.

افشاگری‌خونین

«زد» فیلمی فرانسوی‌زبان ساخته کوستا گاوراس، کارگردان یونانی‌الاصل است. در یک کشور بی‌نام که توسط یک حکومت مقتدر اداره می‌شود، نماینده سرشناس حزب مخالف دولت در اثر ضربات چوب بیسبال دو تن از اعضای نیروهای شبه‌نظامی ضدکمونیستی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی با حزب حاکم همکاری می‌کنند به قتل می‌رسد. دولت حاکم برای جلوگیری از رسوایی‌های بیشتر ادعا می‌کند که وی در اثر یک حادثه رانندگی کشته شده است، اما مأمور بررسی پرونده به کمک یک روزنامه‌نگار سعی در کشف واقعیت دارند. این فیلم یکی از دردناک‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینما را دارد که می‌تواند به‌شدت شما را عصبانی کند. زد برنده جایزه اسکار و نیز جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در سال ۱۹۷۰ شد.

*روزنامه صبح نو


مشاهده خبر از سایت منبع