X

بایگانی آبان 3, 1397

دفتر سینمایی

همکاری دانشجویان در برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با انتشار یک فراخوان از دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی برای حضور در ستاد اجرایی این دوره دعوت کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه  بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با انتشار فراخوانی از دانشجویان رشته های تحصیلی مراکز آموزش عالی کشور دعوت کرد تا در صورت تمایل برای حضور در ستاد اجرایی این دوره از جشنواره اقدامات لازم را انجام دهند.

در این فراخوان آمده است:

«جشنواره بیست و دوم تئاتر دانشگاهی قصد دارد با شناسایی و به کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های دانشجویی در حوزه اجرایی و نظری، ضمن ارتقای کیفی برگزاری جشنواره؛ پویایی و تعاملی دوچندان را میان فعالین دانشجویی دانشگاه‌های مختلف ایجاد نماید.

از این رو از همه‌ علاقه‌مندان برای فعالیت در ستاد اجرایی این رویداد دعوت می شود با دقت کافی این فرم را تکمیل نموده و برای همراهی در مسیر جشنواره بیست و دوم اعلام آمادگی کنند.

دبیرخانه جشنواره پس از بررسی اطلاعات ثبت شده و رزومه کاری دانشجویان متقاضی، به فراخور نیاز در بخش‌های مختلف، اقدام به دعوت از متقاضیان برای همکاری در برگزاری جشنواره می‌نماید.»

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)، «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار خواهد شد. بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال ۱۳۹۷ میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی خواهد بود.

علاقه مندان برای کسب تازه ترین اطلاعات و اخبار ، دریافت فرم حضور در ستاد اجرایی، متن کامل فراخوان و ثبت نام در جشنواره می توانند به سامانه اینترنتی www.iiutf.ir مراجعه کنند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آسیب‌هایی چون اعتیاد و طلاق دیگر به جزئی عادی از زندگی تبدیل شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: به گفته مدیرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برخی فیلم‌های بازتاب‌های تعمدی دارند و در حکم پیشران‌های فرهنگی برخلاف هنجارهای عمومی جامعه هستند.

به گزارش سینماپرس، نشست «بازنمایی فرهنگ عمومی در جشنواره فیلم‌های فجر سال ۹۳-۹۶؛ ابعاد، رویکردها و پیشران‌ها» در ادامه سلسله نشست‌های دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی با موضوع آینده فرهنگ ایران امروز چهارشنبه ۲ آبان در سالن اجتماعات معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی پیشین این سازمان برگزار می‌شد، مهدی کاموس مدیرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی مختاری استاد دانشگاه و مجری طرح پژوهشی «بازنمایی فرهنگ عمومی در جشنواره فیلم‌های فجر سال ۹۳-۹۶» به ارایه نتایج این پژوهش پرداختند.

مهدی کاموس در ابتدا توضیحی درباره چگونگی اجرای پژوهش داد و گفت: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و بر مبنای ۲۸۳ سوال در ۱۷ بخش اصلی در قالب پرسش‌نامه معکوس انجام شده است و ما در این سطح از پژوهش فقط به توصیف وضع موجود پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه پرسش‌نامه‌های مربوط به این پژوهش بر اساس نظریه‌های علمی تدوین شده است، افزود: گردآوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه‌ها از سوی ۵ تا ۷ کارشناس متخصص که درکی از حوزه سینما دارند از جمله کارگردان، فیلمساز یا استاد دانشگاه انجام شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی «ویژگی عمومی فیلم»، «انواع موضوع»، «عناصر اصلی فیلم»، «خانواده، اخلاق خانوادگی»، «آسیب‌های اجتماعی»، «تصویر زندگی در فیلم»، «مهارت‌های زندگی»، «سبک‌ زندگی»، «دین و دینداری»، «باورها»، «رسانه»، «ازدواج و رابطه زن و مرد»، «نقش مادیات»، «سرمایه اجتماعی»، «سیاست و مسایل روز»، «زیبایی‌شناسی شهری» و «زندگی روزمره» را بخش‌های اصلی این طرح پژوهشی برشمرد.

کاموس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نتایج پژوهش صورت گرفته که فیلم‌های ۴ سال سینمای ایران را بررسی می‌کند داده‌های خوبی در اختیار ما قرار داده است که مبنای پایگاه داده‌های فرهنگی در حوزه کالاهای فرهنگی است و می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران و پژوهشگران قرار گیرد.

او با بیان اینکه سوال‌های طرح‌شده در این پژوهش با هدف مساله‌یابی تدوین شده است، افزود: روند ما در این پژوهش مقایسه وضع مطلوب و وضع موجود بوده است تا برمبنای آن علاوه بر تحلیل سیری که سینمای ایران طی می‌کند، پیش‌بینی‌هایی درباره آینده هم داشته باشیم. بر همین اساس ۳۵ فیلم در سال ۹۳، ۲۵ فیلم در سال ۹۴، ۴۴ فیلم در سال ۹۵ و ۲۵ فیلم در سال ۹۶ و علاوه بر این، فیلم‌های پرفروش روی پرده سینماهای ایران بررسی شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در توضیح دلیل انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر برای این پژوهش هم عنوان کرد: در اساس‌نامه جشنواره فیلم فجر نکاتی چون اعتلای هنر ایرانی، معرفی فعالیت‌های یک ساله سینمای ایران و توسعه فرهنگ ایرانی-اسلامی قید شده است. به همین دلیل فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره فیلم فجر منبع خوبی برای بررسی بازتاب فرهنگ عمومی در سینمای ایران محسوب می‌شود.

کاموس هم‌چنین توضیحاتی درباره نتایج این طرح پژوهشی داد و گفت: طبق تحلیل‌ها ما نتایج کلی را کسب کردیم از جمله اینکه اغلب شخصیت‌های اصلی فیلم‌های سینمای ایران از نظر اخلاقی مثبت هستند، اغلب فیلم‌های سینمای ایران پایان خوش را ترجیح می‌دهند، اغلب فیلم‌های بدنه سینما بازتاب فضای اجتماعی هستند تا اینکه بخواهند تفکری را شکل دهند، معمولا فیلم‌های تالیفی با اقبال بیشتری نسبت به فیلم‌های اقتباسی روبه‌رو شده‌اند، اغلب فیلم‌ها فضای مدرنی دارند یا اینکه تعداد کارگردان‌های مرد سینمای ایران بیشتر از کارگردان‌های زن است.

خشم، پرخاشگری، قتل، فقر مطلق، بیکاری و طلاق مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی‌ای بود که به گفته این کارشناس در فیلم‌های سینمای ایران مطرح شده بود و در مقابل جای خالی طرح مسائلی چون کودک‌آزاری، تکدی‌گری، کودکان خیابانی و کودکان کار در فیلم‌های روز سینمای ایران به شدت احساس می‌شود.

نکته دیگری که کاموس درباره نتایج این طرح پژوهشی به آن اشاره کرد، عادی شدن آسیب‌هایی چون اعتیاد و طلاق در این فیلم‌ها بود به طوری که به نظر می‌رسد این موارد در سینمای ایران رفته‌رفته از دایره آسیب‌های اجتماعی خارج و به جزئی عادی از زندگی تبدیل می‌شوند.

وی بازنمایی فرهنگ عمومی در فیلم‌های فجر را در سه حوزه بازتابی، تعمدی و برساختی بر اساس کلیشه‌سازی و عادی‌سازی تحلیل کرد و بازنمایی بازتابی را برآیند واقعیت‌های عمومی جامعه و نقطه‌قوت سینمای ایران دانست و گفت: اما برخی فیلم‌های بازتاب‌های تعمدی دارند و در حکم پیشران‌های فرهنگی برخلاف هنجارهای عمومی جامعه هستند.

اما این طرح پژوهشی پیش‌بینی‌هایی هم نسبت به وضع سه بخش سینمای ایران یعنی سینمای بدنه، سینمای گیشه و سینمای هنر و تجربه داشت. مدیر پژوهش «بازنمایی فرهنگ عمومی در جشنواره فیلم‌های فجر سال ۹۳-۹۶» در این باره هم توضیح داد: با توجه به برآیند وضع امروز سینمای ایران به نظر می‌رسد بدنه سینمای اجتماعی ایران روبه ضعف و تحلیل برود و مانند گذشته نتواند تاثیرگذاری خود را داشته باشد. از سوی دیگر، می‌توان سینمای هنر و تجربه را سینمایی پیشران توصیف کرد که در صدد است فرم‌گرایی را به کلیشه تبدیل کند و رواج دهد و برخی از آسیب‌های اجتماعی که چندان موضوعیتی در جامعه ایرانی ندارد را مطرح و آن را عادی‌سازی کند. سینمای گیشه هم تکلیف مشخصی دارد. با این شرایط به نظر می‌رسد سینمای گیشه و سینمای هنر و تجربه می‌توانند به سینمای اجتماعی آسیب بزنند و آن را در آینده ضعیف‌تر کنند.

در بخش‌هایی از این نشست مهدی مختاری استاد دانشگاه و مجری طرح پژوهشی «بازنمایی فرهنگ عمومی در جشنواره فیلم‌های فجر سال ۱۳۹۳-۹۶» بخش‌هایی از آثار سینمای ایران را به عنوان مصداق نتایج به دست آمده در این پژوهش به نمایش گذاشت.

او ضمن نمایش این مصداق‌ها گفت: آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما وجود دارند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این آسیب‌ها همچون اعتیاد و طلاق دیگر مانند گذشته به عنوان یک آسیب به نمایش در نمی‌آیند و گویا سبکی از زندگی ایرانی شده‌اند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی بازگشت کارت سوخت در «۳۶۰ درجه» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: برنامه «۳۶۰ درجه» که از شبکه مستند سیما پخش می شود در تازه ترین قسمت خود به موضوع سهمیه بندی بنزین و بازگشت کارت سوخت می پردازد.

به‌گزارش سینماپرس، این قسمت  از برنامه «۳۶۰ درجه» نگاهی کارشناسی به ماجرای قاچاق و ۲ نرخی شدن بهای بنزین دارد.

نوسانات ارز باعث اختلاف شدید قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه شده است. قیمت ۱۰ تا ۱۵ برابری بنزین در همسایگی ایران، انگیزه اصلی برای قاچاق سوخت است. دولت اعلام کرده که روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین به خارج از کشور قاچاق می‌شود و این ماجرا باعث شده تا رسانه‌ها از سهمیه‌بندی بنزین با بازگشت دوباره کارت‌های سوخت خبر بدهند اما مسئولان بارها تاکید کرده‌اند که در وضعیت کنونی، کشور کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد.

قیمت بنزین در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها در حدود ۱۰ سال گذشته آزادسازی شد اما در ازای آن ۴۵ هزار تومان یارانه به مردم تعلق گرفت. اکنون هر تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت نمی‌تواند مستقل از افزایش یارانه‌های پرداختی به مردم باشد.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی ساعت ۲۱:۳۰ جمعه ها از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌هایی که آخر هفته روی آنتن تلویزیون می‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس:«اسنودن»، «یک تکه نان»، «ریشه در خون»، «ساوالان» از جمله فیلم هایی هستند که در تعطیلات پایان هفته از شبکه های مختلف تلویزیونی روی آنتن می روند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «حصارها»، «باغبان»، «رویای لیپل»، «ریشه در خون»، «اولین باران پاییزی»، «نفس بکش»، «نجات کاترینا»، «به خاطر برادرم»، «منطقه سبز»، «علیه تراست»، «تکه ای از مه»، «امی و غازهای وحشی»، «بری زنبوری»، «کاراگاه فاکس»، «بغض باران»، «پاییز در ایوان خانه نشسته است»، «دلفین کوچک»، «دوچرخه من و بابام»، «مناظره»، «یک تکه نان»، «سکوت بره ها»، «لب دریا»، «حسابدار»، «یک تابستان پر هیجان»، «به تو اعتماد دارم»، «نقشه پرواز» و «بیگانه تنها»، «بابابزرگ مامور مخفی»، «ساوالان»، «به سوی مقصد»، «درهم و برهم»، «مردی که به زانو درآمد»، «اتاق امن» و «اسنودن» پنج‌شنبه و جمعه ۳ و ۴ آبان ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

*************************************

شبکه یک سیما

فیلم سینمایی «حصارها» به کارگردانی دنزل واشنگتن، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم با بازی دنزل واشنگتن، ویولا دیویس و استفان هندرسن خواهید دید: در سال ۱۹۵۰ تروی مکسون با همسرش رز و پسرش کوری زندگی می‌کند. تروی در کنار بهترین دوستش جیم بونو به شغل رفتگری مشغول است. او که در جوانی نابغه بیسبال بوده به خاطر تبعیض نژادی حاکم بر آمریکا از رسیدن به آرزویش باز می ماند و نمی تواند وارد تیم بیسبال منطقه شود. این ماجرا سبب سرخوردگی شدید او می شود. حالا پسرش در دوران نوجوانی خود این امکان را دارد که وارد تیم بیسبال منطقه شود اما تروی نمی خواهد که کوری سرخوردگی های او را تجربه کند و با ورود کوری به تیم بیسبال مخالفت می کند. این موضوع سبب اختلاف و درگیری پدر و پسر می شود و …

*************************************

فیلم تلویزیونی «باغبان» به کارگردانی علی شاه حاتمی، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: عمو قربان، باغبان یک پارک محلی است. فرزند او حسین سال ها پیش در عملیات کربلای ۵ مفقود الاثر شده است. عمو قربان در کیوسکی در پارک زندگی می کند. او به یاد پسرش و نیز شهدای گمنام باغچه ای پر از گل های زیبا در پارک طراحی کرده است. تمامی اهالی محل به عمو قربان احترام می گذارند و از او در مشکلات خود مشاوره می گیرند. عمو قربان شب ها پس از فراغت از کار در هیئت عزاداران محل به رتق و فتق امور هیئت می پردازد. شبی از شب های محرم یک جوان خوش سیما به نام مهدی به عمو قربان مراجعه کرده و به او خبر می دهد تا چند روز دیگر پیکر فرزندش حسین به اتفاق چند شهید گمنام دیگر در روز تاسوعا در شهر تهران تشیع می شوند …

مهدی فقیه، اسماعیل خلج، محمدرضا نوری، طلا محمودی و کاظم بلوچی در فیلم تلویزیونی «باغبان» هنرنمایی کرده‌اند.

*************************************

شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «رویای لیپل» به کارگردانی لارس بوشل، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ‌۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی کارل الکساندر سیدل و آمریتا چیما آمده است: لیپل پسر بچه حدوداً هشت ساله آلمانی ای است که پدرش در آستانه سفر به کشوری دیگر برای شرکت در مسابقه آشپزی می باشد و برای مراقبت از او در طول مدت سفرش، پرستاری استخدام می کند. پرستار که فردی سخت گیر و بداخلاق است به محض ورود به منزل آنها شروع به سختگیری درباره امور لیپل می کند. پدر لیپل که از علاقه فرزندش به سرزمین های شرق و داستان ها و افسانه های آموزنده آن آگاه است قبل از رفتن کتابی از داستان های هزار و یک شب را برای لیپل باقی می گذارد. لیپل که در نبود پدرش سخت دلتنگ اوست، با خواندن ماجرای کتاب، آدم های زندگی خود را در قالب داستان تخیل کرده و …

*************************************

فیلم سینمایی «ریشه در خون» به کارگردانی سیروس الوند، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید: حجت، جوانی است که بر ضدّ قانون کاپیتولاسیون فعالیت می کند. وی قرار است به همراه یکی از دوستانش به نام رسول، از روستایی به روستای دیگر منتقل شود. در این بین مأموران ساواک به آن دو حمله می کنند و در نتیجه درگیری به وجود آمده حجت کشته می شود. او پیش از مرگ، کیفی را که حامل اسناد بسیار مهمی است به رسول می دهد و …

فرامرز قریبیان، اکبر زنجانپور، نعمت اله گرجی و زکریا هاشمی در فیلم سینمایی «ریشه در خون» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

*************************************

فیلم تلویزیونی «اولین باران پاییزی» به کارگردانی افسانه منادی، جمعه  ۴ آبان ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

فیلم در مورد پسر نوجوانی به نام بهرام است که به جای مادرش، پرستاری از پیرمرد ناتوانی را بر عهده می گیرد. او که علاقه زیادی به بازی فوتبال دارد گاهی بازیگوشی می کند و از کار خود غفلت می کند. اما با ادامه یافتن رابطه آن دو او در می یابد که پیرمرد نویسنده معروف کودکان و نوجوانان است. پیرمرد با حضور بهرام شور زندگی دوباره می یابد و …

جمشید مشایخی، پوریا پور بهرامی، لیدا ملت در فیلم تلویزیونی «اولین باران پاییزی» ایفای نقش کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «نفس بکش» به کارگردانی اندی سِرکیس، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم با بازی اندرو گارفیلد، کلاری فوی و هوگ بُن ویل برداشتی واقعی از زندگی رابین کاواندیس است که طی سفری به آفریقا، دچار ویروس فلج اطفال شده و قادر به حرکت و نفس کشیدن نمی باشد و به کمک دستگاه تنفس مصنوعی و در بیمارستان به زندگی ادامه می دهد. دایانا همسرش، بعد از زایمان او را به بیمارستانی در انگلیس منتقل می کند و با تمام وجود از او مراقبت کرده و به او روحیه ادامه به زندگی می دهد. رابین که ضمنا دچار افسردگی نیز می شود از دایانا می خواهد تا او را از بیمارستان به منزل ببرد. با وجود تمام سختی ها و با تهیه یک دستگاه تنفس مصنوعی، رابین به منزل می رود. آنها با کمک و همراهی دوستانشان، موفق به طراحی یک صندلی متحرک با تعبیه یک دستگاه اکسیژن می شوند، و به این ترتیب سالها زندگی پر هیجانی را سپری می کنند تا این که …

*************************************

فیلم سینمایی «نجات کاترینا» به کارگردانی آندراس پروچاسکا، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۲۳ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی کن دوکن، ژولیا کوشویتس و لئون باومگارتنر خواهیم دید: دختر بچه ای به نام کاتارینا بر اثر سقوط در برکه و خفگی، دچار ایست قلبی شده و برای درمان به بیمارستان منتقل می شود. مارکوس جراح قلب که در راه رفتن به مراسم جشن تولد پسرش است، توسط رئیس بیمارستان احضار می شود، تا یکی از مسئولین وزارت بهداشت تحت نظر او مورد جراحی شود. اما قبل از شروع عمل به مارکوس اطلاع داده می شود یک مورد اورژانسی پیش آمده و او جراحی اصلی خودش را به تعویق می اندازد. کاتارینا به اتاق عمل برده می شود، اما علی رغم تلاش تیم پزشکی وضعیتش بهبود نمی یابد. تمام اعضای تیم پزشکی از او قطع امید کرده اند، اما …

*************************************

شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «به خاطر برادرم» به کارگردانی کان سو کیونگ، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی جو جیونگ سوک، دو کیونگ سو و پارک شین های آمده است: دویانگ، ورزشکار صاحب نام و مشهوری در رشته جودو است. او در یکی از مبارزات به دلیل شدت ضربه، بینایی اش را از دست می دهد و برای همیشه نابینا می شود. دویانگ تصمیم می گیرد برای همیشه ورزش را کنار بگذارد و خانه نشین شود. سیک برادر ناتنی دویانگ که کلاهبردار حرفه ای و در زندان است، از معلولیت و شهرت برادرش سوء استفاده می کند و موفق می شود برای مدتی مرخصی بگیرد و …

*************************************

فیلم سینمایی «منطقه سبز» به کارگردانی پل گرین گراس، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۵ دقیقه بامداد از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

این فیلم با بازی مت دامون، جیسون ایساکز، گِری کی نییر  و آمی رایان در خصوص جنگ آمریکا علیه عراق به بهانه کشف سلاح های کشتار جمعی که در نهایت دروغ آنها به اثبات می رسد.

*************************************

شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «علیه تراست» به کارگردانی پیتر هاویت، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی رایان فلیپ و ریچارد لی کوک آمده است: گری صاحب یک شرکت نرم افزاری موفق در آمریکا است. هر روز در حال رشد و حذف رقیبان است. هافمن پسری جوان و با استعداد به دنبال تاسیس یک شرکت اینترنتی است، گری که از این موضوع باخبر شده هافمن را دعوت به همکاری می کند او می خواهد این گونه جلوی پیشرفت هافمن را گرفته و ایده های او را از آن خود کند و …

*************************************

فیلم سینمایی «تکه ای از مه» به کارگردانی مایکل لنکس، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی کنلت هیل و استیون گراهام آمده است: سندی استاد دانشگاه و کارشناس برنامه های تلویزیونی آدم مشهور و خوشنامی است که هر از گاهی به دلیل مشکل روحی چیزهای کوچکی از فروشگاه ها می دزدد. یک روز روبرت نگهبان یکی از فروشگاه ها که در انزوا و بدون هیچ دوستی زندگی می کند او را در تلویزیون می شناسد و به یاد می آورد که این مرد را در حال دزدی از فروشگاه دیده است دیده است. روبرت فیلم دزدی سندی را پیدا می کند و به سراغش می رود. او به سندی می گوید اگر با او دوست نشود این فیلم را پخش می کند. روبرت که هیچ دوستی ندارد می خواهد با سندی که فرد معروفی است دوستی کند و به نوعی از این باج گیری لذت می برد. سندی ناچار می شود به خواسته های روبرت گوش دهد و …

*************************************

شبکه پنج سیما

فیلم سینمایی «امی و غازهای وحشی» به کارگردانی کارول بالارد، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

این فیلم با بازی جف دانیلز، آنا پاکوئین و دانا دلانی داستان زندگی یک دختر بچه و پدرش در کاناداست. امی دختری است که در اثر یک تصادف مادرش را از دست می دهد. پدر و مادرش قبلا از هم جدا شده بودند بنابراین امی نزد پدرش می رود و در منزل او که دردل یک منطقه جنگلی است زندگی می کند. امی ابتدا احساس خوبی ندارد ولی یک روز که کارگرها مشغول قطع درختان بوده و لانه غازها را خراب کرده بودند امی تخم این پرنده ها را پیدا کرده و به خانه می برد. غازها یکی یکی از تخم بیرون می آیند و به امی انس می گیرند وقتی غازها بزرگ می شوند …

*************************************

فیلم سینمایی «بری زنبوری» به کارگردانی استیو هیکنر و سیمون جی. اسمیت، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۸:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی جری سن فیلد، رنی زلوگر و متیو برود ریک آمده است: بری زنبوری است که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. ولی خسته و ناامید است و فکر می کند که وقتش به بطالت می گذرد و از صبح تا شب بیرون کندو مشغول جمع کردن عسل است. زندگی بری توسط یک گلفروش که او را با خود به گلفروشی می برد تغییر می کند و …

*************************************

فیلم سینمایی «کاراگاه فاکس» به کارگردانی کالاس وان ایجکارن، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی هارولد بروس، اریک کورتون و مارتین دانبرگ خواهیم دید: فاکس کارآگاهی است که در آستانه بازنشستگی است و در آخرین عملیاتش ناخواسته و به اشتباه به یک کودک شلیک کرده است و حال روز خوبی ندارد. او ناگهان در این شرایط درگیر یک پرونده پیچیده می شود. در صحنه یک قتل کارآگاه فاکس با یک پلیس آشنا می شود که سر نخ هایی از این قتل به او می دهد. اما این پرونده به سادگی مختومه می شود و چند روز بعد هم پلیسی که با فاکس صحبت کرده به طرز مشکوکی می میرد. همین ماجرا باعث می شود که کارآگاه فاکس بخواهد به صورت شخصی این پرونده را پیگیری کند. او متوجه می شود گروهی از سیاستمداران هلندی متعلق به یکی از احزاب آمستردام به کمک گروه های خرابکار و به کمک اسلحه و تسلیحات بر جای مانده از نیروهای مقاومت جنگ جهانی می خواهند …

*************************************

شبکه شما

فیلم تلویزیونی «بغض باران» به کارگردانی فرهاد پاکسرشت، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره دختری به نام رخساره است که از خدمتکاران خان بود. خان دو دختر داشت و با آرزوی داشتن پسر تصمیم گرفت رخساره را به عقد خود درآورد. رخساره رضایت نمی داد چون نامزدی به نام محمود داشت. اما خان و مباشرش؛ با دسیسه ای محمود را به سربازی فرستادند و پدر رخساره را مجبور کردند این وصلت را بپذیرد. محمود پس از دو سال از سربازی بازگشت اما شنیدن خبر ازدواج رخساره با خان …

محمد محبوبی، حسین توشه، مینا نوروزی‌فرد، مهرانه به‌نهاد و فریده دریامج در فیلم تلویزیونی «بغض باران» هنرنمایی کرده‌اند.

*************************************

فیلم تلویزیونی «پاییز در ایوان خانه نشسته است» به کارگردانی اکبرشهبازی، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان آمده است: مراد با گرفتن پرنده و فروش آن روزگار می گذراند. مراد و همسرش دختری معلول به نام ساره و پسری به نام سبحان دارند. مراد امیدی به درمان ساره ندارد اما همسرش ناامید نیست. مراد تحت فشار همسر برای تامین هزینه درمان ساره تصمیم می گیرد تمامی پرنده های مورد علاقه اش را بفروشد؛ اما قبل از این کار متوجه می شود که همه پرنده هایش را دزدیده اند. روزی سبحان، شاهینی زخمی پیدا کرده و آن را تیمار می کند. شاهین خیلی گران قیمت است اما شکارش جزو خطوط قرمز محیط بانی است. سبحان که مشخص شده در اصل فرزند همسر مراد از ازدواج نخست او است تصمیم می گیرد …

مهدی حکیمی، محسن صیفی و رقیه اصلانی کتولی در فیلم تلویزیونی «پاییز در ایوان خانه نشسته است» بازی کرده‌اند.

*************************************

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «دلفین کوچک» به کارگردانی اداردو شوالت، پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهیم دید: همۀ حیوانات اقیانوس در خوشی و آرامش زندگی می‌کردند و همۀ هدفشان رسیدن به رویاهایشان بود، تا اینکه یک روز همه رویاهایشان را فراموش کرده و فقط به دنبال ماهی‌گیری می‌روند. دنیز دلفین کوچکی است که می‎خواهد این زندگی یکنواخت را ترک کرده و به دنبال اکتشاف زیبائی‌های اقیانوس برود. او با وجود مخالفت رئیس گروه، آنها را ترک کرده و از آنجا می‌رود…

*************************************

فیلم سینمایی «دوچرخه من و بابام» به کارگردانی فیاض موسوی، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: حامد نوجوانی است که پدر خود را از دست داده و با مادر و خواهر کوچک تر خود زندگی می‌کند. او به دلیل مشکلات مالی با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو است و با توجه به قدیمی بودن دوچرخۀ خود که در واقع یادگار پدر است، مورد تمسخر همکلاسی‌ها واقع می‌شود که …

امیررضا محمدی، محمدعلی میلانلو، سجاد هنرمند و حسین عامل قناد در این فیلم بازی کرده اند.

*************************************

شبکه افق

فیلم سینمایی «مناظره» به کارگردانی دنزل واشنگتن، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی دنزل واشنگتن، فارست ویتاکر، نت پارکر و جورنی اسمولت خواهید دید: سازمانی از سیاهپوستان گمنام در تگزاس، از دانشگاه هاروارد می خواهد برای مناظره ای آماده شود. ملوین بی. تولسون (دنزل واشنگتن) استاد کالج ویلی تگزاس که به سیاهپوستان اختصاص دارد قصد دارد جوانان سیاهپوست را با حقوق خود آشنا سازد. او ۳ نفر از شاگردان با استعداد خود را تحت پرورش سخت گیرانه تعلیم می دهد و به این طریق گروهی از دانشجویان را برای مناظره و جدل کلامی با دانشجویان سفیدپوست دانشگاه هاروارد آماده می‌کند و …

*************************************

فیلم سینمایی «یک تکه نان» به کارگردانی کمال تبریزی، جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

داستان فیلم سینمایی «یک تکه نان» حول افرادی می گردد که جزء خاصان درگاه الهی هستند. زنی به نام عزیز که توانایی خواندن قرآن را نداشته، ادعا می کند در امامزاده، سربازی برایش سوره مریم را خوانده و او نیز توانسته ازآن پس قرآن را بیاموزد. کربلایی که حافظ قرآن بوده برای تأیید ادعای عزیز به همراه سربازی که در بین راه دیده بود، عازم امامزاده می شود و …

اسماعیل خلج، احمد آقالو، گلاب آدینه، رضا کیانیان، هومن سیدی و مریم بوبانی در فیلم سینمایی «یک تکه نان» ایفای نقش کرده‌اند.

*************************************

شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «سکوت بره ها»، «لب دریا» به کارگردانی حمید نعمت الله، «حسابدار»، «یک تابستان پر هیجان»، «به تو اعتماد دارم»، «نقشه پرواز» و «بیگانه تنها» پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

*************************************

فیلم‌های سینمایی ‌و تلویزیونی «بابابزرگ مامور مخفی»، «ساوالان» به کارگردانی یدالله صمدی، «به سوی مقصد»، «درهم و برهم»، «مردی که به زانو درآمد»، «اتاق امن» و «اسنودن» جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظار داریم تلویزیون آدرس‌های درست و اجتماعی به مردم بدهد/ هر اثری را نمی‌توانیم به جامعه تحمیل کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون: تصورم بر این است که قشر ضعیف جامعه مخاطب پر و پاقرص تلویزیون هستند و نیاز این طیف برای نشان دادن روش‌های درست زندگی و رفتار اجتماعی بسیار جدی است.

یکی از مشکلات تلویزیون و البته فیلمسازان، برنامه‌سازان و حتی مجریان کنونی آن از جامعه‌شناسی مناسبی برای شناخت بهتر مخاطبین برخوردار نیستند. مشکل تخصصی که امروز به یک معضل در برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل شده و از طرفی باعث ریزش انبوه مخاطبین هم شده است. در این بین مخاطب در بین دیدن یا ندیدن برنامه یا سریالی، محتوایی را از دست نمی‌دهد، چون نه برنامه‌های امروز ما چارچوب و قاعده درستی دارند و نه سریال‌های ما از آن قواعد تنظیم شده هنری بهره می‌برند. به تعبیری دیگر برنامه‌سازی و سریال‌سازی تنها به جهت خالی نبودن عریضه یا راضی نگه‌داشتن اسپانسرها انجام می‌شود و خبری از کار تأثیرگذار و مبنایی نیست. نکته‌ای که در این وادی بی‌محتوایی و کار بی‌تأثیر رسانه‌ای به عنوان حلقه مفقوده و فراموش‌شده وجود دارد و اصلاً به آن توجهی نمی‌شود مخاطب‌شناسی و یا توجه به ذائقه‌ است. این بخشی از صحبت‌های علی طالب‌لو بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که بارها او را با ایفای نقش در سریال‌ها و فیلم‌های خاطرانگیز دیده‌ایم اما این روزها کمتر در صحنه‌های نمایشی ظاهر می‌شود. بازیگری که «پس از باران»، «یوسف پیامبر»، «مسافر زمان»، «دردسر بزرگ» یا در سینما «مرد پنجم» او را از یاد نخواهیم برد این روزها در اوج توانایی کنار گذاشته شده که خودش هم دلیلش را نمی‌داند که چرا بایستی به عنوان بازیگر میهمان برخی از سریال‌ها همچون «ستایش۳» سعید سلطانی و «۸۷ متر» کیانوش عیاری باشد که روزگاری نقش‌های اول و دوم را به او می‌دادند. البته به تعبیر علی طالب‌لو که درباره مشکلات امروز سینما و تلویزیون خصوصاً رسانه‌ملی و سریال‌ها و برنامه‌های ضعیف آن صحبت کرد، به شکل گسترده‌ای فیلمسازان از بازیگران و نقش‌های جوانانه استفاده می‌کنند و انگار سناریست‌های ما هم داستان‌هایی با حضور میانسالان ندارند. زمانی همین نقش‌های میانسال آنقدر خوب نوشته می‌شد که بازیگران میانسال بهتر دیده می‌شدند، چون توانمندتر و با تجربه‌ترند.

مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید:

شرایط حاکم بازیگران قدیمی را مهجور کرده است

*شنیده‌ایم که این روزها کمتر کار به شما پیشنهاد می‌‍‌شود چرا این اتفاق می‌افتد؟

کم کاری من و امثال من به شرایط حاکم بر فضای کار بازیگری بر می‌گردد. شرایطی که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و اکثر بازیگران قدیمی را مهجور کرده و به حاشیه رانده است. هر بازیگری دوست دارد بازی کند. بازیگری حرفه ماست و بدون شک همه ما برای بازی دلتنگ هستیم اما پیشنهادات به شدت کم شده و یا اگر پیشنهادی هم باشد، پیشنهاد مفید و قابل توجهی نیست. به طور مثال وقتی سریالی چهل قسمت دارد و از ما فقط برای یک اپیزود دعوت می شود، من نوعی نمی‌توانم آنطور که باید توانایی خود را به نمایش بگذارم. وقتی در یک مجموعه بلند دو سکانس به شما بدهند ترجیح می‌دهی که کار نکنی. وضعیت بازیگری و سینمای ایران نیز نیاز به بررسی بسیار جدی دارد. من شاید بازی نمی‌کنم اما در عرصه بوده و نقد و نظرات را کامل مطالعه می کنم. متاسفانه فضای سینمای ایران به هیچ عنوان سالم نیست و باید به صورت جامع این مسائل را پیگیری کرد.

متأسفانه بازیگریم و نباشیم، فراموش می‌شویم

این روزها درگیر یک مینی سریالی به نام «دریا نزدیک است» هستم که در بوشهر فیلمبرداری می‌شود. یک فیلم‌سینمایی هم به نام صله سحر بازی کرده‌ام که البته قرار است عنوان آن تغییر کند. به دلیل زمان بیش از استاندارد سینمایی هنوز اکران نشده و بایستی بخش‌هایی بازنگری شود. امیدوار بودم با اکران این فیلم بازگشت مناسبی داشته باشم اما این اتفاق هم نیفتاد و چند سریال به عنوان نقش میهمان بازی کردم مثل «ستایش۳» و «۸۷ متر». متأسفانه کار ما به گونه‌ای است که مدتی در تلویزیون و سینما نباشیم به فراموشی سپرده می‌شویم. البته کارهای آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها هم انجام داده‌ام و خانه‌نشین نشده‌ام. چون همیشه بازیگری را مقصد پرواز هنرمندانه‌ام می‌دانسته‌ام و انتقال تجارب و دانشی که در این سال‌ها اندوخته‌ کرده‌ام را نیز بر خود وظیفه می‌دانم به جوانان جامعه‌ام بیاموزم.

پیشکسوتان با فیلمنامه‌ها به حاشیه رانده می‌شوند

*شما که جزو بازیگران اصلی و تأثیرگذار مجموعه‌های تلویزیونی بودید علت این فراموشی را چه نکته‌ای می‌دانید؟

من در تلویزیون نقش‌های اصلی و تأثیرگذاری داشتم و نمی‌دانم چه طرز تفکری پشت این ماجراست که وقتی پا به سن می‌گذاریم باید فراموش شویم. شاید یکی از دلایل اصلی آن فیلمنامه باشد؛ گرچه من خودم باورم بر این است که اساساً سینما برای جوانان است اما به این معنا نیست که پیشکسوتان حضور نداشته باشند. فضا را نباید به گونه‌ای اداره کرد که حضور افراد با تجربه به حاشیه رانده شود. فیلمنامه‌هایمان اساساً مشکلات اساسی دارند و به طور جدی چه در فضای سینما و تلویزیون استاندارد و کیفی نیستند. وقتی می‌خواهیم درباره تحکیم خانواده‌ها صحبت کنیم باید فیلمنامه بر پایه‌ای استوار باشد که پدر و مادر و مادربزرگ و پدربزرگ داستان فارغ از کاراکترهای اصلی جوانانه، درست دیده شوند. در واقع کلیه فیلم‌ها حول محور جوان‌ها و مشکلات آن‌ها سر و شکل پیدا کند و بقیه آدم‌ها حذف هستند و وجود ندارند.

نمایی از سریال «یوسف پیامبر» و حضور علی طالب‌لو

اتکا به سلبریتی نمی‌تواند جامعه را به مفهوم برساند

*حالا چرا در این بین آنقدر به سلبریتی متکی شدیم؟

این از کجا نشأت می‌گیرد آیا سینما به عنوان صنعت و تجارت الزاماً همه را به این سمت و سو می‌برد. چهره‌سازی در سینما به یک کار سرگرم‌کننده تبدیل شده است. اصلاً سینما چه هست و چه فلسفه و مفهومی دارد و ما در چه شرایطی هستیم؟ ما یک تحول بزرگی تحت عنوان انقلاب اسلامی را به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گذراندیم و کشوری هستیم دارای ۸۰ میلیون جمعیت و با هجمه‌هایی که علیه نظام ما در این شرایط توسط غربی‌ها هر روز هم بیشتر می‌شود نیازمند کارهای بزرگ و فاخر هستیم. این سیاستگذاری، رویه و روش امروز نمی‌تواند جامعه را به یک مفهوم درست برساند. ممکن است در کشورهای دیگری همچون آمریکا و اروپا استفاده از آدم‌های مشهور{سلبریتی} یک رویه‌ای باشد و فیلم‌هایشان براساس چهره‌ها جلو برود. اما ما در شرایطی هستیم که بحث انقلاب فرهنگی مهم است و بایستی در تقابل با هجمه‌ها یک بسته اندیشه‌ای و فاخر عرضه کنیم.

مشهوریت اصل نبود، محبوبیت اصل بود

آن‌هایی که تصمیم می‌گیرند در بخش‌های خصوصی و دولتی، رویه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند که این معیارها آهسته‌آهسته تغییر پیدا کند و برگردیم به آن دهه‌هایی که تعداد کمتری فیلم تولید می‌شد اما به آن دوران همگان می‌بالند. چون به آن فیلم‌ها و دنیای تصویر می‌گفتند: سینمای ارزشی، فاخر و حتی سینمای دفاع‌مقدس هم یک سیر تکاملی را طی می‌کرد. البته نمی‌خواهیم بگوییم همه آن‌ها موفق بودند ولی در مقایسه با امروز که جای این نوع نگاه‌ها و رویکردها خالی است بیشتر به چشم می‌خورد. واقعاً چرا امروز کمتر از این جنس آثار تولید می‌شود؟ برخی از جوانان علاقه‌مند و تازه‌وارد خوب است بدانند زمانیکه ما روی آوردیم به هنر، میل درونی‌مان و گرایش‌مان به تعالی بود و دغدغه آرمانی داشتیم. اصلاً به مشهور شدن فکر نمی‌کردیم، اینکه چقدر بابت این کار دستمزد می‌گیریم. اصلاً در دوره ما این نوع رویکردها و افکار و اندیشه‌ها اصل نبودند، گرچه مهم بودند. اما اصل ماهیت کار و تولیدی که بابت آن عمرمان می‌گذشت، این بود که چه نتیجه‌ای و تأثیری در روش‌های زیستی و اجتماعی مردم دارد؟

نمایی از سریال «یوسف پیامبر» و حضور علی طالب‌لو

نباید آثار هنری فقط با نگاه سرمایه‌ای و تجاری ساخته شوند

وقتی یک اثر هنری می‌توانست به سمت الگوسازی برود یعنی ما به دغدغه‌ها و آمال‌مان رسیده‌ایم. اما الان کمتر اهالی سینما و تلویزیون به این نکات توجه دارند. البته اگر بگوییم نیست به کسانی که تولیدکننده ارزش‌ها هستند و دغدغه‌هایشان، آرمانی است اجحاف کرده‌ایم اما غالباً‌ به ثروت، پول و چه میزان مخاطب دیده و چه سرمایه‌ای عایدشان شده، توجه دارند. به این نکته فکر نمی‌کنند که چقدر مخاطب دیده و تحت تأثیر قرار گرفته است. بایستی به این سمت حرکت کنیم که فرهنگ‌ها و روش‌های اجتماعی و فرهنگی که نمی‌پسندیم را تبدیل به یک اثر هنری نکنیم. چون برخی از فیلمسازان ما بعد از اکران و یا نمایش تلویزیونی می‌گویند با فلان نوع نگاه در زندگی جاری موافق نیستم. به طور کل ما سینما را ابزار می‌دانیم اما باید نوع نگاه‌مان را تغییر دهیم؛ ابزاری که در راستای تحول جامعه گام بردارد و مردم را به سمت خیر، دوستی، معرفت، مرام و هرآنچه که در فرهنگ اسلامی و اجتماعی ما از دیرباز بوده، دعوت کند. برای ما در آن دوران باشکوه، این‌ها اصل بودند و الان ما کمتر می‌بینیم. فیلم‌های خودشان را می‌سازند و اصلاً به مخاطب توجهی ندارند و از طرفی انگار با این مضامین بیگانه‌اند.

سریال‌ها و برنامه‌های دیروز ما دغدغه مفهوم داشتند

*همین روند سریال‌سازی و برنامه‌سازی به یک سیر نزولی تبدیل شده که وقتی سریال‌‎ها و برنامه‌های گذشته تلویزیون بازپخش می‌شوند یک نوستالژی از قدرت هنرمندی دیروز رسانه‌ملی را به رخ می‌کشد؛ نظر شما در این باره چیست؟

بحث همین است. ما وقتی قصه‌ای برای تعریف داریم این قصه می‌بایستی تمام آن عناصری که برای جذب مخاطب نیازمند است را در خودش داشته باشد یعنی اینکه ما یک مفهومی را درنظر می‌گیریم و می‌گوییم این مفهوم یک رویدادهایی نیاز دارد تا به داستان و قصه برسد؛ این مشکل امروز ماست. الان اتفاقی که افتاده بحث مفهوم است، چرا که مفهوم وقتی نباشد رویداد مناسب ساخته نمی‌شود. وقتی رویداد مناسب ساخته نمی‌شود و آن فیلم ماحصل بدون سر و شکل مشخص و معین پیدا می‌کند. بحث چگونگی روایت و چگونگی ایجاد جذابیت برای پیشبرد قصه در فیلم‌های امروز کمرنگ شده و واقعاً هستند افرادی که به سرعت فیلمنامه می‌نویسند صرف دستمزد گرفتن و هیچ مبنایی در سناریوهایشان دنبال نمی‌شود، البته برخی مواقع هم امکان دارد بتواند جوابگوی مخاطب و جامعه باشد.

نمی‌اندیشند که شاید طی طریق‌شان به ناکجاآباد باشد

تمام آثاری که در گذشته تولید می‌شد و بازخورد مردمی خوبی داشته همواره دنبال یک معنا و مفهوم بوده و اثری که بی‌اعتنا به معنا و مفهوم بوده، سازنده و گروه‌های مشارکت‌کننده‌اش نتوانسته‌اند پایشان را در جای درست و محکم قرار بدهند. چرا که جهت را فیلمنامه به فیلم، سریال و حتی برنامه می‌دهد. امروز این جای پاها را نمی‌بینیم در آثار، چون هرکسی مسیری می‌رود و اصلاً به تبعات کار هم نمی‌اندیشند که شاید طی طریق‌شان به ناکجاآباد باشد. فارغ از توجه به فیلمنامه و سناریو، بایستی نظارت‌ها بیشتر شود و همه همّ و غم‌شان این باشد بخشی از آثار تلویزیونی و سینمایی یک بازنگری داشته باشند که به سمت و سویی بروند.

نمی‌گذاشتیم فرهنگ غلطی مثل لاکچری، فراگیر شود

یک زمانی در اوایل انقلاب تلویزیون به سمت تولید آثار داستانی و سریالی می‌رفت. آن موقع می‌خواستم از یک کاناپه‌ای یا یک مبلمان طراحی “لاکچری” داشته باشد، ممانعت می‌شد، چون بر این باور بودند که این اتفاق چشم و هم چشمی به همراه دارد و انعکاس فرهنگ غلطی به خانواده‌هاست. آنقدر بر روی این مسائل دقت می‌شد اما الان اگر در یک لوکیشن که یک مقدار به لحاظ اقتصادی ضعیف باشند، کاری ساخته شود کمتر استقبال می‌شود. این را ما اهالی هنر و فرهنگ بایستی اصلاح کنیم؛ چون جامعه از ما الگو می‌پذیرد.

هر اثری را نمی‌توانیم به جامعه تحمیل کنیم

*این روزها حلقه مفقوده کار رسانه‌ای ما در تلویزیون به عدم شناخت مخاطب و ذائقه جامعه است. به نظرتان برای این مشکلی که تبدیل به معضل امروز رسانه‌ای ما شده، چه باید کرد؟

یک بحث قدیمی و کهنه‌ای وجود دارد که آیا هنرمند بایستی یک قدم جلوتر از جامعه‌اش باشد تا بتواند پیشنهادی برای روش زندگی داشته باشد؟ باور من این است هنرمندان‌مان و کسانی که متولی تولید یک اثر هنری هستند اساساً چطور زندگی می‌کنند و چه نگاهی به قضایای اجتماعی دارند و چه چیزی را تغییر بدهند؟ آیا رفاه خوب است و فقر و نداری عیب! آن زمان می‌گفتیم بیچارگی و درماندگی عیب است. یک زمانی فقر و نداری عیب است و امروز معتقدیم که فضیلت نیست. این مفاهیم ساده بایستی یک معیار و قدی داشته باشند که ما بتوانیم به سمت تولید و هم کارهای جذاب برویم و معنای آن بازماندن از پیشرفت نیست. اساساً رجوع به گذشته باعث عدم پیشرفت و توسعه نمی‌شود. چرا که یکسری آثار در گذشته می‌تواند الگوهای مناسبی برای تولید امروز بشود. این را بدانید که جامعه ما جوان هستند ما نمی‌توانیم در هر رسانه‌ای خصوصاً تلویزیون هر اثری را به این جامعه تحمیل کنیم.

انتظار داریم تلویزیون آدرس‌های درست و اجتماعی به مردم بدهد

باورم بر این است که عموماً قشر ضعیف جامعه بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند. من فکر می‌کنم نیازهای این طیف حیازدایی و قبح‌زدایی باشد. این طیف نیاز به مسائل و موضوعاتی جدی‌تری دارد و نباید بر این خواستگاه‌های نخ‌نما و کلیشه‌ای تمرکز شود. از طرفی هم نمی‌خواهم بگویم تلویزیون به اشتباه می‌رود، چون هنوز کارهای خوبی تولید می‌شوند و مدیران خوبی هم داریم که تلاش می‌کنند تلویزیون بسته‌های متنوعی از فیلم، سریال و برنامه تولید کند تا مناسب همه اقشار باشد. آن‌ها می‌دانند که کسانی در این جامعه زندگی می‌کنند که پول ندارند تئاتر و سینما ببینند و با این دغدغه برایشان تنوع و سرگرمی تولید می‌کنند. اما در جریان این تولیدها، بایستی به این نکته توجه کنند که آدرس‌های درست اجتماعی و فرهنگی بدهند تا مردم خصوصاً جوانان به وجوه تمایز بهتر زندگی کردن پی ببرند. اما برخی هم هستند چنین طرز تفکری ندارند و تولیداتی به سرانجام می‌رسد که من نمی‌پسندم.

*تسنیم


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنایه یامین‌پور به مسخره کنندگان محرم و اربعین – اخبار سینمای ایران و جهان

مشرق: وحید یامین پور مجری و تهیکننده تلویزیون درباره هتاکی برخی خبرنگاران به محرم و اربعین، در صفحه توییتر خود، پستی معنادار منتشر کرد.

وحید یامین پور مجری و تهیکننده تلویزیون طی توییتی درباره هتاکی برخی خبرنگاران به محرم و اربعین، نوشت:


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعید جلیلی به تماشای نمایش «نقطه رهایی» نشست – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه‌شنبه یکم آبان ماه از نمایش محیطی نقطه رهایی دیدن کرد.

به گزارش سینماپرس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران سه‌شنبه یکم آبان ماه از نمایش محیطی نقطه رهایی دیدن کردند. در حاشیه این بازدید سعید جلیلی از انتقال ارزش‌های دفاع مقدس در قالب این نمایش ابراز خرسندی کرد.

باید به دنبال بیان جذاب برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس باشیم

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از تماشای این نمایش گفت: باید به دنبال زبان و بیان جذاب برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس باشیم.

وی عنوان کرد: نمایش خوبی بود، از گروهی که برای اجرای آن زحمت می‌کشند سپاسگزارم. بخش‌های گوناگونی داشت و در جاهایی که جنبه نمایشی بر جنبه گفتاری غلبه داشت، هیجان بیشتری ایجاد می‌شد و استقبال مخاطب هم بهتر بود.

مسجدجامعی با اشاره به لزوم انجام چنین فعالیت‌هایی تصریح کرد: دفاع مقدس بخشی از واقعیت زندگی و هستی ماست و از این نظر اجرای چنین نمایش‌هایی لازم است. کشور ما تاریخ طولانی‌ای دارد و چنین فراز و فرودهایی در تاریخش زیاد بوده است. این وقایع در شکل‌دهی هویت ایرانی و اسلامی ما بسیار تاثیرگذار و ماندگار است و کشور ما به خاطر همین خاطره‌ها و واقعیت‌ها ماندگار شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان گفت: باید دائما به دنبال زبان و بیان جذاب برای منتقل کردن اثرگذار این مفاهیم باشیم و یک تأثیر عاطفی-عقلانی به طور توامان در ذهن مخاطب بگذاریم. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف اجرای نمایش‌هایی مانند نقطه رهایی است.

نمایش «نقطه رهایی» روایتی متفاوت از دفاع مقدس است که در آن با نوآوری در نحوه ارائه مضمون و فضاسازی دوران دفاع مقدس، روایتی از حضور یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس تصویر می‌شود. در این نمایش سعی شده با استفاده از جلوه‌های ویژه، انفجار، تیراندازی، نور و صدا فضای جبهه‌های جنگ برای بازدیدکنندگان تداعی شود. این نمایش محیطی در ۱۲ بخش گوناگون با حضور بیش از ۶۰ بازیگر در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار اجرا می‌شود. اجرای «نقطه رهایی» از ۲۳ مهر ماه آغاز شده و تا دوم آبان ماه هر روز از ساعت ۱۸:۳۰ در چهار نوبت متوالی اجرا می‌شود.

حضور در این نمایش برای شهروندان آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان برای ثبت نام و دریافت بلیت می‌توانند به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرای محل سکونت خود یا نشانی noghterahai.ir مراجعه کنند. نشانی محل اجرای نمایش «نقطه رهایی» بزرگراه شهید همت (غرب به شرق)، بعد از بزرگراه شهید مدرس است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظر یک فیلم هالیوودی از حمید نعمت‌اللّه باشیم؟ – اخبار سینمای ایران و جهان


خبرگزاری فارس: حمید نعمت‌الله در تازه‌ترین تجربه سینمایی‌اش سراغ ژانر وحشت رفته است؛ فیلمی که در صورت رعایت ۵ مؤلفه، می‌تواند یک اثر خوش‌ساخت در تراز بین‌المللی باشد.

حمید نعمت‌الله این روزها در حال ویرایش نهایی فیلمنامه «قاتل وحشی» است. فیلمی که ششمین تجربه او به حساب می‌آید و نعمت‌الله آن را متفاوت‌تر از سایر آثارش توصیف می‌کند.

جدیدترین فیلم سینمایی کارگردان «بی‌پولی»، «شعله‌ور» و «رگ خواب»،‌ این‌بار اجتماعی نیست. او که عاشق تجربه ژانرهای جدید سینمایی است، این‌بار به سراغ ژانر وحشت رفته است، ژانری که اگر چه طرفداران بسیاری دارد؛ اما شاید تعداد آثاری که تاکنون در سینمای ایران در این گونه سینمایی ساخته شده است، به تعداد انگشتان دو دست هم نباشد. آثاری که وجه مشترک همه آنها نداشتن جذابیت است. اما آیا نعمت‌الله در این مسیر موفق خواهد بود؟ در ادامه در چند بخش به آن می‌پردازیم.

نخست؛ کارگردانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که فیلم‌های ترسناک باید داشته باشند، کارگردانی کارکشته است. به همین خاطر است که تقریباً تعداد کارگردانانی که در تجربه اولشان به سراغ‌ ساخت فیلم‌های ترسناک می‌روند، اندک است. دکوپاژ عنصر مهمی در همه فیلم‌های سینمایی است؛‌ اما وقتی پای ساخت فیلم در ژانر وحشت به میان می‌آید، این اهمیت چندین برابر می‌شود.

قاب‌بندی در فیلم‌های ترسناک باید استادانه انجام شود، اگر چنین نشود،‌ مخاطب نه تنها احساس ترس نمی‌کند، بلکه به صحنه‌های مهم فیلم می‌خندد. در فیلم‌های ترسناک عموماً از قاب‌های بسته استفاده می‌شود. چرا که هرچه مخاطب کمتر حاشیه تصویر را مشاهده کند، در زمان ضربه و نمایش صحنه ترسناک،‌ بیشتر شوکه می‌شود.

بسیاری از منتقدان،‌ حمید نعمت‌الله را یکی از کارگردانان برتر کشور می‌شناسند. او همواره دکوپاژ‌ها و میزانسن‌های مطلوبی را طراحی کرده است و شاید همین امر او را بر سر زبان‌ها انداخته است. با توجه به سابقه و آثاری که از حمید نعمت‌‌الله وجود دارد،‌ می‌توان پیش‌بینی کرد که «قاتل وحشی» اثر متفاوتی در عرصه فیلم‌های «وحشت» خواهد بود.

دوم؛ فیلمنامه

فیلمنامه نیز از جمله مهمترین بخش‌های فیلم‌های ترسناک است. بسیاری از فیلمنامه‌نویسان برای نگارش فیلمنامه برای یک فیلم ترسناک، سراغ فیلمنامه شاه‌پیرنگ می‌روند و سعی می‌کنند از این قالب برای فیلمنامه خود استفاده کنند. ویژگی اصلی فیلمنامه‌های شاه‌پیرنگ داشتن یک شخصیت محوریِ کنش‌مند است و داستان در این قالب از فیلمنامه‌ها، گره‌گشایی و پایان می‌پذیرد. اینگونه از فیلمنامه برای توده مخاطبان قابل درک‌تر است و عموماً مخاطبان بسیاری را به سمت خود می‌کشانند.

البته برخی از فیلمنامه‌نویسان داستان خود را داخل ظرف خرده‌پیرنگ می‌ریزند و سعی می‌کنند به جلوه هنری فیلم ضرایب بیشتری بدهند. اگر چه جذابیت اینگونه فیلمنامه‌ها برای قشر متوسط رو به بالای مخاطبان، بیشتر است؛ اما توده مخاطبان نمی‌توانند با اینگونه فیلمنامه‌ها ارتباط برقرار کنند.

یکی از ویژگی‌های حمید نعمت‌الله این است که خودش فیلمنامه غالب فیلم‌هایش را می‌نویسد و به نحوی یک مرتبه کامل فیلمش را در ذهن تولید می‌کند و وقتی شروع به تولید فیلم می‌کنند، دقیقاً می‌داند که چه چیزی از فیلم می‌خواهد و چگونه باید داستان شروع شده و به انجام برسد.

سوم؛ چهره‌پردازی و طراحی صحنه

بخش مهم دیگر فیلم‌های ترسناک، چهره‌پردازی است و به همین‌خاطر بسیاری از فیلمسازان، این بخش از کار خود را به یک استاد چهره‌پردازی یا یک چهره‌پردازی می‌سپارند که به آن اعتماد دارند و می‌دانند که او می‌تواند خیالشان را درباره چهره‌پردازی راحت کند. چهره‌پردازی از بخش است که مستقیماً بر روی باور پذیری شخصیت‌ اصلی و شخصیت‌های فرعی تاثیرگذار است.

البته اهمیت طراحی صحنه نیز، کمتر از چهره‌پردازی نیست و برای آن نیز باید از یک استاد استفاده کرد. در صحنه یک فیلم ترسناک،‌ هر چیزی که باعث پرت‌شدن حواس مخاطب است،‌ باید حذف شود؛ چرا که اگر توجه مخاطب پرت شود، دیگر ضربه‌هایی ترسناک فیلم،‌ کاربرد خود را از دست می‌دهند.

چهارم؛ فیلمبرداری و تدوین

کاری که فیلمبردار در سر صحنه فیلم انجام می‌دهد، کم اهمیت‌تر از کارگردان نیست. یک فیلمبردار خبره بر روی کیفیت فیلم تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد و صحنه‌های باورپذیرتری را به تصویر می‌کشد. شاید اصلی‌ترین کاری که فیلمبردار یک فیلم ترسناک باید بر آن تسلط کامل داشته باشد،‌ انتخاب لنز است و اگر این کار با تخصص انجام نشود، فیلم باورپذیر نخواهد بود.

کاری که تدوینگر انجام می‌دهد به اندازه کار فیلمبردار سخت و حیاتی است. یک تدوینگر خبره مانند یک جراح کارکشته فیلم را تدوین می‌کنند. اگر تدوینگر نتواند کارش را به درستی انجام بدهد، تمام کارهایی که همه عوامل انجام داده‌اند، نابود می‌شود. مهمترین بخشی که یک تدوینگر فیلم ترسناک باید به آن توجه کند «تمپو» یا ریتم فیلم است، اگر یک فیلم ریتم بسیار تندی داشته باشد، تمرکز مخاطب از دست می‌رود و اگر ریتم بسیار کند شود،‌ فیلم برای مخاطب خسته کننده می‌شود.

پنجم؛ نتیجه‌گیری

حمید نعمت‌الله از جمله فیلمسازانی است که در طی سال‌های فعالیت خود همواره به سمت پیشرفت جلو رفته است و حال دیگر می‌توان گفت که او در فیلمسازی به یک پختگی و بلوغ رسیده است.

او چندین سال است که به فکر ساخت یک فیلم در ژانر وحشت،‌ افتاده بود؛ اما کمی صبر پیشه کرد تا تجربیاتش بیشتر شود. اگر حمید نعمت‌الله،‌ نعمت‌اللهی مدیری باشد که پنج فیلم گذشته‌اش را به سر منزل موفقیت رساند،‌ باید متنظر یک اثر برجسته دیگر از این فیلمساز نام آشنای سینمای ایران باشیم؛ یک فیلم جهانی.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی‌توان در مکانی ‌اشرافی یک نمایش را اجرا کرد و دم از فقر و عدالت زد! – اخبار سینمای ایران و جهان


کیهان: یک هنرمند با انتقاد شدید از وضعیت سینما و تئاتر گفت: آنچه به‌عنوان تئاتر ‌اشرافی اجرا می‌شود در واقع نوعی قتل هنر و رو به اضمحلال بردن جامعه است.

سیاوش طهمورث، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره اجرای نمایش‌های ‌اشرافی با حضور بازیگران مشهور سینما، اظهار داشت: به نظر من، هر بازیگر و کارگردانی حق فعالیت در تئاتر را دارد؛ به بازیگرانی هم که از سینما به تئاتر آمده‌اند خوش‌آمد می‌گویم. اما وقتی یک بازیگر نمی‌تواند یک نمایشنامه را به تئاتر تبدیل کند و به‌خاطر شهرتش روی صحنه می‌آید، تبدیل به یک «کالا» می‌شود. این بازیگران در اصل به خودشان خیانت و توهین می‌کنند که به‌خاطر مقداری پول بیشتر، تبدیل به کالا می‌شوند.


وی افزود: کارگردانی و بازیگری در تئاتر، تعریف خاص خودش را دارد. نمی‌توان هر نمایشی را جلوی تماشاگر بگذاریم و بگوییم تئاتر است؛ اجرای تئاتر، یک معنی و رفتار خاص می‌خواهد؛ اینکه هر کسی روی صحنه راه برود و اطوار بیاید و چند دیالوگ بگوید را نمی‌توان تئاتر دانست؛ بلکه باید تئاتر ایجاد شود. کدام یک از این افراد نمایش را تبدیل به تئاتر کرده اند؟


طهمورث با ‌اشاره به یکی از نمایش‌های ‌اشرافی، تأکید کرد: نمی‌توان در مکانی ‌اشرافی یک نمایش را اجرا کرد و دم از فقر و عدالت زد! چه کسانی در آن مکان به دیدن این نمایش می‌روند؟ اگر می‌خواهیم هنر این مملکت پیشرفت کند، نباید کپی کنیم، آن هم کپی بد.


این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: شهرام کرمی مدیرکل محترم مرکز هنرهای نمایشی در واکنش به اجرای نمایش‌های ‌اشرافی گفته که به تهیه‌کننده ابلاغ کرده‌ایم که دیگر از این کارها نکند، وگرنه توقیفش می‌کنیم! من نمی‌فهمم این حرف‌ها یعنی چه؟ مثل این می‌ماند که به یک قاتل بگوییم اگر بار دیگر دست به قتل بزند او را مجازات می‌کنیم. این نوع نمایش‌ها نیز قتل هنر مملکت هستند و جامعه را به اضمحلال می‌برند.


مشاهده خبر از سایت منبع