X

بایگانی آبان 9, 1397

دفتر سینمایی

انتصاب سرپرست اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: افسون امینی با حکم معاون فرهنگی کانون پرورش فکری به عنوان سرپرست اداره کل آفرینش‌های فرهنگی این کانون منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حکم به تجربه‌ها و سابقه‌های کاری افسون امینی اشاره و اظهار امیدواری کرده است که او در تعامل با اداره‌های کل استان‌ها، بهره‌گیری از خرد جمعی کارشناسان و مدنظر قرار دادن سیاست‌های ابلاغی به‌ویژه سیاست‌های ۱۰گانه ابلاغی مدیرعامل، در راستای وظایف محوله موفق باشد.

امینی، شاعر، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، نویسنده کودک، دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از پایه ­گذاران کارگاه‌های ادبیات مرکز آفرینش‌های ادبی کانون است و مسئولیت این کارگاه‌ها را از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ نیز برعهده داشت.

دبیری تحریریه مجله روشنان (نشریه تخصصی ادبیات کودکان و نوجوانان )، کارشناس و عضو شورای بررسی و خرید کتاب امور بازرگانی کانون، دبیری شورای تولید آثار نظری کانون پرورش فکری، ۳۱ سال سابقۀ فعالیت در حوزۀ شعر بزرگسال و ۲۲ سال سابقۀ فعالیت در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان، دبیری تحریریۀ کتاب ماه کودک و نوجوان، دبیری تحریریه مجله الفبا (نشریۀ تخصصی ادبیات مرکز آفرینش­‌های ادبی حوزه هنری و دبیری و داوری جشنواره‌های مختلف ادبی از جمله سوابق اوست.

وی همچنین تالیف و گردآوری ۹ عنوان کتاب از جمله دوست عجیب من، چی مثل چیه؟، صدایی عجیب در جنگل، کدو تنبل، ستاره‌های کویر(گردآوری مجموعه داستان جوان)، ساوالان(گردآوری مجموعه شعر جوان) و … را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

* علیرضا حسن‌زاده دبیر کمیته علمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شد

امینی با حکم سرپرستی، جایگزین صدیقه حسن‌زاده در اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون شده است.

در حکم حسن‌زاده بر توجه و تاکید بر رعایت اصول علمی و محتوایی در ارزیابی مقالات علمی جشنواره بیست‌ویکم تاکید شده است.

علیرضا حسن‌زاده، متولد ۱۳۵۰ و دارای مدرک دکتری مردم شناسی از دانشگاه گوته آلمان است و هم‌اکنون ریاست پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی را بر عهده دارد.

وی دارای تالیفات متعددی در حوزه‌های مردم شناسی است که در میان آن‌ها کتاب افسانه زندگان (بیست و سه گفتار در بررسی مردم‌شناختی قصه‌های عامیانه‌ ایران) و کودکان و جهان افسانه به صورت مستقیم با حوزه کودک و نوجوان در ارتباط است.

حسن‌زاده در سال ۹۲ محقق و سرپرست پروژه تحقیقاتی تحلیل انسان‌شناختی رمان نوجوان در ایران بوده و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در حوزه‌های مختلف مردم شناسی از او به چاپ رسیده است.

مرحله پایانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمالا «پارچین» به نوروز ۹۸ نرسد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: به گفته یک نویسنده فیلمنامه، تاکنون متن ۱۰ قسمت از سریال نوروزی «پرچین» به کارگردانی هادی نائیجی به نگارش درآمده است.

مهدی محمدنژادیان نویسنده فیلمنامه در گفتگو با یک خبرگزاری درباره فعالیت جدید تلویزیونی خود بیان کرد: این روزها در حال نگارش سریال «پرچین» هستم که ابتدا قرار بود اثری ۱۵ قسمتی باشد و تاکنون ۱۰ قسمت از آن نوشته شده اما ممکن است یک یا دو قسمت هم به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: این سریال فضایی کمدی و نوروزی دارد که قرار بود به نوروز ۹۸ برسد اما با روند کنونی احتمال دارد به نوروز ۹۹ موکول شود.

محمدنژادیان در پایان گفت: این سریال به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی هادی نائیجی به تولید می‌رسد و یک قصه خانوادگی با مضمونی از رویارویی اجتماع با روحانیت دارد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نویسنده باید میان مردم بنشیند و آفات را ببیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سیدمهدی شجاعی در برنامه «شب روایت» گفت: «هنرمند باید اول خودش را دعوت به حقیقت کند و بعد دیگران را. بزرگترین مصیبت و آفت ما نه‌تنها در ادبیات بلکه در تبلیغ دینی این است که خودمان را بی‌نیاز از تذکر و موعظه می‌دانیم»

به گزارش سینماپرس، تازه‌ترین قسمت از این برنامه زنده ادبی، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی مسعود دیانی با سیدمهدی شجاعی روی آنتن شبکه چهار سیما قرار گرفت.

سیدمهدی شجاعی، نویسنده، در این گفت‌وگو که درباره روایت دینی در ادبیات بود، ابتدا درباره جایگاه اربعین و تکرّر این واژه در سنت و دین گفت: عدد اربعین و ۴۰ در معنای آن، به لحاظ دینی عددی تمام و کامل است. در ادبیات معرّف دین ما، اربعین اشارات ویژه‌ای دارد از ۴۰ سالگی به بعث رسیدن پیامبر(ص) گرفته تا عذاب بر قوم حضرت نوح(ع) و غیره.

وی ادامه داد: در زیارت اربعین برخی مبانی مطرح می‌شود که حتی در زیارت عاشورا هم نیست. چنانکه می‌بینید یکی از فلسفه‌های موجود در زیارت اربعین، این است که اساس حرکت امام حسین(ع) به واقع نجات مردم از گمراهی است. این رجوع در اربعین، اشاره‌ای مجدد برای رسیدن به پختگی آدمی دارد.

تا درون هنرمند اتفاقی نیفتد، بیرون هم اتفاقی بر مخاطب نمی‌افتد

این رمان‌نویس درباره اینکه چرا با ادبیات باید به سراغ مضامین دینی رفت، گفت: اصل صحیح همین است؛ به این دلیل که باعث ماندگاری و انتقال درست مفاهیم می‌شود. هنرمند باید هدفمند وارد ادبیات شود، اگر حرف جدی برای گفتن دارد، در کنار ذوق اولیه‌ و سعی‌اش برای ارائه به مخاطب؛ اما ابتدا باید شاهد اتفاقی در درونش باشد تا بتواند آن را به دیگری انتقال دهد.

نویسنده رمان «طوفان دیگری در راه است» توضیح داد: اگر درون هنرمند اتفاقی نیفتد، در بیرون هم اتفاقی بر مخاطب نخواهد افتاد. نویسنده با دغدغه باید به مکاشفاتی برسد و قصدش هم استفاده صرف خودش از الهامات نباشد بلکه سعی در عرضه آن کند. مواجه نویسنده با اتفاق دینی؛ مثل این است که می‌خواهد اعجاب و زیبایی کشف شده را به بقیه منتقل کند.

شجاعی درباره اینکه چطور سلوک هنری در نویسنده شکل می‌گیرد، گفت: اینکه ما بیشترین اشعار را درباره عاشورا داریم، به دلیل همین تأثیر زیادش بر مخاطب است. هنرمند نمی‌تواند از عاشورا به سادگی بگذرد. وقتی نویسنده جهان‌بینی و معرفتش دینی باشد، دین در آثارش متجلی می‌شود. ابتدا باید امر دینی در نویسنده رسوخ کرده باشد تا بعد در تمام آثارش نمود یابد.

 آنچه هنر تلقی می‌شود، مربوط به زمین نیست بلکه الهی است

نگارنده «پدر، عشق و پسر» با بیان اینکه نویسندگی دینی امر مکانیکی نیست، ادامه داد: نمی‌شود به صرف عالِم یا نویسنده بودن، اثر دینی خلق کرد بلکه نویسنده باید دغدغه الهی داشته باشد. همانطور که خدا به لیاقت روزی می‌دهد در هنر دینی هم از آسمان به نویسنده و هنرمند الهام می‌رسد. آنچه هنر تلقی می‌شود مربوط به زمین نیست بلکه الهی است.

شجاعی با اعتقاد بر اینکه هرچه نویسنده از زیست روزمره جدا شود، دریافت‌های دینی‌اش خالصتر خواهد بود، اضافه کرد: آثاری که از ائمه(ع) به ما می‌رسند؛ چیزی شبیه اعجازند و در فاصله زمین و آسمان. این ادبیات را همه زبان حال خودشان و نقطه مشترک همه انسان‌ها می‌بینند. دقیقاً دلیل ماندگاری اثر هنری همین است اینکه اتصالش به آن بالاها محکم باشد.

این رمان‌نویس تأکید بر این داشت که آدم‌ها به قدر دغدغه‌هایشان هستند و بدین‌گونه ادامه داد: نفس عطش به سمت حقیقت حرف اول را در مورد راه و عملکرد نویسندگان خواهد زد؛ چنانکه همین صفت است که در مورد برخی همانند رضا امیرخانی باعث می‌شود اینطور درست هم بنویسد.

به گفته وی؛ نویسنده باید عطش درک حقیقت را داشته باشد. در گذشته شاگرد همه نکته را از استاد می‌آموخت و تبدیل به هنرمندی می‌شد که مخلص‌تر از هنرمندان این دوره و زمانه می‌بودند، چون هنر را همزمان با اخلاق و آداب معرفتی خودش یاد می‌گرفت نه اینکه تنها متمرکز بر تکنیک شود.

نگاه از موضع بالا به مخاطب غلط است

نویسنده داستان «کشتی پهلو گرفته» تأکید داشت: راوی در مسیر درست خود، باید مخاطب را همراهی کند نه اینکه از بالا مخاطب را موعظه نماید وگرنه ادبیات شکل و شمایلی شعاری به خود می‌گیرد. اساساً از موضع بالا نگاه کردن به مخاطب باعث پس زدن او می‌شود.

شجاعی ادامه داد: یکی از اشکالات هنرمند و نویسنده بلکه اشکال فرهنگی ما، این است که فکر می‌کنیم ما جای‌مان در بهشت است و بقیه را هم باید هدایت کنیم. دین‌ستیزی و بی‌تفاوتی از همین جا نشأت می‌گیرد که همه تصور می‌کنیم انسان وارسته‌ای هستیم و از این موضع نیز می‌خواهیم مردم را به بهشت دعوت کنیم.

وی با این توضیح که نویسنده باید فلشی به‌سوی حقیقت باشد، گفت: هنرمند باید اول خودش را دعوت به حقیقت کند و بعد دیگران را. بزرگترین مصیبت و آفت ما نه‌تنها در ادبیات بلکه در تبلیغ دینی این است که خودمان را بی‌نیاز از تذکر و موعظه می‌دانیم و صرفاً می‌خواهیم مردم را هدایت کنیم. این‌ها نقض غرض است و منجر به آثاری می‌شود که خاصیتی هم ندارد.

این نویسنده در تعریف امر دینی در ادبیات این‌چنین گفت: همه چیز به جهان‌بینی نویسنده برمی‌گردد که اگر افق دیدش آسمانی باشد، هرچه خلق کند نیز در همان راستاست. کسی که با جهان‌بینی معرفتی دست به قلم می‌شود، دیگر نیازی به شابلون‌های ممیزی هم ندارد. تراوشات او قطعا درست و مرتبط با مخاطب است و کاملا به دل می‌نشیند.

خالق «سقای آب و ادب» در پاسخ به اینکه آفت بی‌تفاوتی چگونه می‌تواند موجب افت ادبیات دینی شود، تصریح کرد: عافیت‌طلبی نویسنده سودی ندارد. او باید میان مردم بنشیند و آفات را ببیند. مگر خود من بخاطر آثارم به دادگاه نرفته‌ام؟ من دغدغه دینی دارم درحالی‌که من را متهم به عملکرد غیردینی و ترویج فساد هم کرده‌اند. باید تنگ‌نظری‌ها را هم پذیرفت اما همچنان نوشت.

سیدمهدی شجاعی ادامه داد: اگر نگاه اعتقادی و حسینی(ع) باشد؛ وقتی منطبق با حق عمل نمی‌شود، باید خطر کنیم و تحمل آسیب‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم به میزانی از تعالی در آثار و اثرات آن‌ها برسیم. در عین اینکه نویسنده باید برای خود معیارها و حقایقی را به عنوان خط‌کش داشته باشد و مسائل را با اینها بسنجد.

وی با اشاره به سخن امام علی(ع) همچنین متذکر شد: آدم‌ها را با حقیقت بسنجیم و نه حقیقت را با آدم‌ها؛ اصول دین که عمل تقلیدی نیست همچنانکه باید با معیارهایی به آن برسیم. آنطور که هستند گاه آدم‌هایی که ممکن است به تحجر و تجدد نزدیک باشند و حرف مرا خوششان نیاید.

شجاعی با اشاره به برخی خط‌کشی‌ها گفت: نفس جناح، یکجور رفاقت‌بازی سیستماتیک است و ادعای خدامحوری هم درونش نیست. خود من بیشترین لطمه را از نبودن در این دسته‌ها خورده‌ام چرا که قائل به این دسته‌بندی‌ها نیستم. این گرایشات باعث می‌شود که من، آدم ضعیف دسته خودم را به قوی دیگری ارجح بدانم. این از بنیان غلط است. نفسانیت، دنیامداری، تمامیت‌خواهی و … نسبتی با دین‌داری ندارد و من نیز چنین آدم‌هایی را نمی‌پذیرم.

در بخش دیگری از این برنامه «چهره و جایگاه دین، و دین‌داران در ادبیات داستانی» میان مسعود دیانی و مهدی صالحی، کارشناس کتاب به بحث گذاشته شد. گفت‌وگو با اهالی قلم، نقد مباحث ادبی، معرفی کتاب، خوانش داستان نویسندگان و دیگر آیتم‌های مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان، بخش‌های مختلف این برنامه ادبی را به خود اختصاص می‌دهند.

«شب روایت» ویژه موضوعات و مباحث ادبیات ایران به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی است که با سردبیری و اجرای حجت‌الاسلام مسعود دیانی سه‎شنبه‌شب‌ها به شکل زنده از ساعت ۲۳ به مدت ۷۵ دقیقه در کنداکتور پخش شبکه چهار سیما قرار می‌گیرد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لس آنجلس تهران» سرشار از سطحی نگری و «هشتگ» فیلمکی آشفته و بی در و پیکر است!/ انتقاد از آشفتگی شدید در سینمای کشور – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» به کارگردانی تینا پاکروان و «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی فر گفت: این روزها بازارمکاره سینمای ایران به یمن ناکارآمدی نامدیران سینما و آشفتگی های تولید و اکران و تاخت و تاز علف های هرز و مافیا و مغول ها به برهوت تبدیل شده است و فرصت طلبان و کارنابلدان با تولید چیزهایی به نام فیلم، پرده سینماها را اشغال کرده اند؛ در همین راستا «لس آنجلس تهران» سرشار از سطحی نگری و «هشتگ» فیلمکی آشفته و بی در و پیکر است که به تازگی روی پرده سینماها رفته اند!

آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  اگر هنوز هم سینما مشتری دارد به دلیل همان چند فیلم با محتوا و خوش ساختی است که به همت سینماگران ارزشمند، بدون حمایت متولیان اشتباهی سینما تولید می شوند. از عوارض بی در و پیکر بودن سینما، ساخته شدن فیلمک هایی است که در قامت سینما نمی گنجند و سازندگان آن ها تا رسیدن به مرز کارگردانی و ساختن آثارسینمایی، فاصله بسیار دارند و باید برای کسب تجربه بیشتر و تسلط بر دانش و ابزار سینما، به ساختن محصولات ویدیویی برای شبکه خانگی و تلویزیون یا برای خودبپردازند.

وی ادامه داد: یکی ازتولیدات این گونه درحال اکران، فیلمکی است به نام «هشتک» که شاید حد و جایگاهش میان محصولات معمولی شبکه خانگی باشد چرا که فاقد فیلمنامه ای دارای ساختار درست دراماتیک، داستان پرداخت شده، پردازش لازم کاراکترها، روایت گویی جذاب سینمایی و کارگردانی در حد نیاز حداقلی سینما است و معلوم نیست از چه مسیری راهی اکران سینماها شده است!

آذین خاطرنشان کرد: فیلمک «هشتگ» یک شبه فانتزی اجتماعی با چاشنی طنز و ملغمه ای  از سلیقه های سازندگان و به زعم آن ها سلیقه سطحی قشرهایی از مخاطبان سینما است. «هشتگ» شاید در حد تجربه برای کارگردان آن در عرصه طنز و فانتزی بد نباشد اما حتی تماشاگران عادی سینما را هم راضی نمی کند. «هشتگ» در هیچ زمینه هنری، بازی، مضمون، کارگردانی ومحتوا، حرف تازه ومناسبی برای تماشاگر ندارد!

وی سپس به نقد فیلم «لس آنجلس تهران» پرداخت و اظهار داشت: تیناپاکروان سینماگری مستعد است و ساخته های سینمایی اش از آشنایی نسبی او با ابزار، زبان و بیان سینمایی حکایت دارند. توجه به مضامین اجتماعی با تمرکز بر اخلاق مداری و لحاظ نگاه زنانه به آدم ها و رویدادها و پرهیز از کلیشه ها در آثار اجتماعی این بازیگر، تهیه کننده و فیلمساز، نشانگر دوری نگرش و دغدغه های او از نازل اندیشی و نازل سازی و سینمای گیشه است.

آذین افزود: ساخته جدید پاکروان یک فیلم کمدی اجتماعی با اندکی تفاوت در پرداخت اما در ردیف برخی آثار رایج این گونه سینمایی بازار پسند است. این فیلم افزون بر آزمون طنز و کمدی سازی و کسب تجربه بیشتر در فیلمسازی برای او، حاصل کوشش این کارگردان درهمسویی با جامعه و پاسخ نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی و بخت آزمایی خود در کورس فروش فیلم ها است. داستان و قالبی که برای ساخت «لس آنجلس تهران» گزینش شده با آنکه تازه نیستند ولی از تلاش فیلمساز برای متفاوت گویی و متفاوت سازی مضامین و موقعیت های تکراری خنده ساز نشان دارند. فیلم پاکروان با محوریت یک شخصیت اصلی و ماجراهای مرتبط با او و گویا اساساً با توجه به خصوصیات و ویژگی های فیزیکی و شخصیتی و توانایی های پرستویی، برای این بازیگر نوشته و ساخته شده است.

آذین تأکید کرد: از همین رو نقش و بازی او در موفقیت و یا ناموفق بودن فیلم پاکروان نقش کلیدی دارد. پرویز پرستویی بازیگر توانمندی است و بازی های خوبی از او در فیلم های کمدی هم دیده ایم ولی او در «لس آنجلس تهران» به رغم ابعاد مختلف و چندگانگی نقش هایش به دلیل ضعف در شخصیت پردازی وتیپ نمایی و بازی  های متوسط در استحکام بخشی و جذابیت فیلم توانا ظاهر نشده است.

وی متذکر شد: با آنکه موضوع های اجتماعی در «لس آنجلس تهران» دارای جایگاه مهم هستند، امانگاه سطحی کارگردان به آنها، سوژه های فیلم را در سطح نگه داشته و ماجراها و رخدادها، کمتر از منطق روایی و سینمایی برخوردارند. نوع طنازی های فیلم نیز اغلب در محدوده تکرار برخی شوخی ها، موقعیت ها، دیالوگ ها، حوادث و بازی ها درجا می زند و از نوآوری در این عرصه چندان بهره ندارد. «لس آنجلس تهران» تجربه زیاد موفقی برای این کارگردان و یادآور توانایی های پرستویی در ایفای نقش های کمدی نیست. البته این فیلم، امتیازهایی نیز در گریم، ویژوآل و تمرکز بر اخلاق گرایی، ارائه برخی لحظه های خنده دار و دوری از قلقک تماشاگر برای خندیدن بی معنا دارد که قابل توجه است. با این همه سومین فیلم پاکروان، عمدتاً تجربه ای دیگر در فیلمسازی و توان سنجی در کمدی سازی درکارنامه سینمایی او است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شروع بازخوانی جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: به دنبال خاتمه مهلت ارسال آثار و شرکت در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره»، بازخوانی ۱۰۰۰ اثر رسیده به این جشنواره آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، مرحله بازخوانی آثار راه یافته به شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با شرکت ۲۱۵ شرکت کننده از سراسر کشور آغاز شد.
در این دوره از این رویداد ادبی حدود ۱۰۰۰ اثر در سه بخش شعر و داستان و بخش ویژه ای با محوریت «مدح پیامبر و وحدت» به رقابت با یکدیگر می پردازند. ۹۸ نفر از شاعران و نویسندگان متقاضی خانم و ۱۱۷ نفر از شرکت کنندگان در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، آقا هستند.
همچنین استان های تهران و قم با بیشترین تعداد شرکت کننده در صدر فهرست استان ها قرار دارند.
این آمار در حالی است که در دوره شانزدهم جشنواره شعر و داستان جوان سوره، شرط سنی شرکت کنندگان از ۳۰ به ۲۵ سال کاهش یافته است.
شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ۱۲ و ۱۳ آذر ماه در شهر رشت برگزار می شود. این جشنواره پیش از این به برگزاری کارگاه های تخصصی شعر و داستان در بیش از ۱۰ مرکز استان با حضور اساتید مجرب و شناخته شده ادبیات اقدام کرده است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت» مثل فیلمی بود که تمام شده و داشتم کش می‌دادم – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: بهروز افخمی به سوالاتی درباره سری جدید برنامه «هفت» پاسخ داده است.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی که علی فروغی خبر بازگشتش به آنتن را رسانه‌ای کرد، در گفتگو با یک سایت خبری گفت: «راستش تقریبا برنامه‌مان بازگشت از نیمه دی‌ماه است. قرار است چند قسمتی را قبل از جشنواره روی آنتن باشیم و در طول جشنواره هم بتوانیم با جدیت کارمان را ادامه بدهیم. »

مهم‌ترین سوال البته درباره هفت این است که آیا افخمی با فراستی به آنتن شبکه سه برمی‌گردد یا نه؟ او می‌گوید: «راستش هنوز قطعی نیست. به خود مسعود هم گفتم. او الان دو برنامه روی آنتن دارد. من هم بیاورمش خود شما خبرنگارها می‌گویید مگر قحط‌الرجال است! الان او در کتاب‌باز هست و در شبکه ۴ هم اگر اشتباه نکنم سینما شب را دارد. به مسعود گفتم اگر می‌خواهد باشد، باید اقلا یکی از این برنامه‌ها را نرود. البته وقتی با هم گپ زدیم ترجیحش این بود که برنامه‌هایش را ادامه دهد. »

در آخرین سری از برنامه هفتی که افخمی ساخت، سعید قطبی‌زاده و صدرعاملی هم به عنوان کارشناس حضور داشتند. آیا باز او به سراغ این دو می‌رود؟ خودش می‌گوید: «راستش هنوز قطعی نیست اما خیلی دوست دارم که قطبی‌زاده و فراستی کنارم باشند. زوج خوبی می‌شود ولی صدرعاملی عزیز به گمانم در کنارمان نباشد. »

آیا برنامه هفت ضبطی خواهد بود یا زنده؟ افخمی می‌گوید: «به من بود دوست داشتم زنده نباشد و برنامه تولیدی بسازم ولی ماهیت برنامه هفت زنده است. خودم آن ۱۵ قسمت تولیدی برنامه را خیلی دوستش داشتم. حالا قرار شده برای شبکه ۵ یک برنامه آموزش سینمایی بسازم. آن برنامه تولیدی خواهد بود، مثل همان هفت اولیه مورد علاقه خودم. »

اما چه شد که افخمی رفت و حالا چرا برمی‌گردد؟ خودش می‌گوید: «راستش خودم هم آن یک ماه آخر سری قبل هفت یعنی همان دو سال قبل خسته شده بودم. مثل فیلمی بود که تمام شده و داشتم الکی کش می‌دادم. ماجرا این بود که همه حرفمان را درباره آن سبک سینمایی سیاه‌نما زده بودیم و حملات و انتقادهایمان را انجام داده بودیم اما حالا دیگر آن سبک از سینما اینقدر جایگاهش را از دست داده که اکران هم نمی‌گیرند و این فیلم‌های کمدی جایشان را گرفته‌اند. البته که این فیلم‌ها هم دیگر از آن طرف بوم افتادند و جای نقد دارند ولی ما آن زمان می‌گفتیم این فیلم‌های سیاه‌نما دارند مردم را از سالن‌های سینما دور می‌کنند و کلی هم با انتقاد روبه‌رو بودیم. حالا آن آدم‌ها زور می‌زنند اما نوبت اکران هم به دست نمی‌آورند. برای همین ماندم که وقتی می‌رویم روی آنتن دقیقا چه باید بسازیم! »

او البته پایان بامزه‌ای برای این گفت‌وگو دارد؛ دلیلی که شاید باعث شود دور جدید حضورش در هفت با حاشیه‌های کمتری مواجه شود: «راستش یک حقیقتی هم هست که نمی‌خواهیم همه‌مان باور کنیم. اینکه هم آن دوستانی که فیلم‌های تاریک به قول خودشان روشنفکری و جشنواره‌ای می‌سازند و هم من و فراستی؛ همه ما پیر شده‌ایم! دیگر انرژی آن شکل دعواها را نداریم! »

*خبرآنلاین


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدم تمدید زمان ثبت نام در جشنواره تئاتر دانشگاهی – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: طبق اعلام ستاد برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی بیست و دوم، مهلت ثبت نام و ارسال آثار به این جشنواره تمدیدناپذیر است.

به گزارش سینماپرس، ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام کرد:«مهلت ثبت نام و ارسال آثار هنرمندان متقاضی شرکت  در همه بخش های این دوره به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.»

در این اطلاعیه آمده است:

« دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به منظور پایبندی به تقویم اجرایی و مقررات این دوره از جشنواره، مهلت ثبت نام در هیچ یک از بخش‌های جشنواره را تمدید نخواهد کرد. لذا از دانشجویان گرامی تقاضا می‌شود با دقت فراخوان جشنواره را مطالعه نمایند و جهت جلوگیری از اختلال درثبت نام به دلیل ترافیک بالای روزهای پایانی حتی‌المقدور هر چه سریع‌تر ثبت‌نام کنند.»

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی  وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در بخش‌های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» وب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه‌نویسی (جایزه استاد اکبر رادی)،  «پژوهش (جایزه دکترفرهادناظرزاده کرمانی)»، «ترجمه نمایشنامه»، «عکس،پوستر و تیزر»، «غیررقابتی»، «کارگاه‌ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره‌ها» و «پایان نامه‌های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار خواهد شد.

بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال ۱۳۹۷ میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب تازه‌ترین اطلاعات و اخبار،دریافت فرم حضور در ستاد اجرایی ، متن کامل فراخوان و ثبت نام در جشنواره می‌توانند به سامانه اینترنتیwww.iiutf.ir مراجعه کنند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خروج ممنوع» به روی صحنه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: نمایش «خروج ممنوع» به کارگردانی گیتی قاسمی، بازیگر سینما و تلویزیون به روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، گیتی قاسمی که سابقه بازی در فیلم‌های «ویلایی‌ها»، «سد معبر»، «امروز»، «چهارشنبه» و سریال‌های «جراحت»، «پیامک از دیار باقی» و «پایتخت» را در کارنامه کاری خود دارد، در صدد اجرای اولین تجربه‌ کارگردانی خود در تئاتر است.

او که فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه هنرهای زیبا است نمایشنامه‌ای از “ژان پل سارتر” با عنوان “no exit” (خروج ممنوع) را روی صحنه می‌برد. 

در این نمایش که نسیم ادبی، فرزانه سهیلی، رضا اخلاقی‌راد و اویس خلیل‌زاده بازی می‌کنند، سیامک عباسی خواننده‌ و آهنگساز پاپ هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد تا اولین تجربه تهیه‌کنندگی او در تئاتر که پیش از این تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را هم انجام داده ، محسوب شود.

پیش تولید نمایش «خروج ممنوع» از ماه مرداد آغاز شده و گروه اکنون در حال تمرین هستند و زمان و مکان اجرای نمایش به زودی اعلام خواهد شد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افراط و تفریط در برنامه‌های صداوسیما وجود دارد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: «سوژه‌یابی را هنرمندان و اندیشمندان در کنار هم می‌توانند به سرانجام برسانند؛ هنرمند می‌تواند از دل یک واقعه سوژه پیدا کند و اندیشمند هم مطالب نابی را به دور از خرافات، نگاه غلوآمیز و افراط و تفریط ارائه دهد.»

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری که در آستانه اربعین حسینی با یک خبرگزاری گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه رسانه‌ ما از آن نکته‌ای که امام فرمودند صداوسیما یک دانشگاه است، حالت سراشیبی گرفته که به نظرم بدون برنامه و نظارت، برنامه‌های تلویزیون به سمت‌وسوی دیگر می‌رود و از حالت تاثیرگذاری و پیام‌های خوب و مثبت خارج شده و بیشتر به دنبال پرکردن آیتم‌های خود هستند؛ البته من نمی‌خواهم زحماتی را که صداوسیما می‌کشد و جایگاهش را زیر سوال ببرم. کار خود را خوب انجام می‌دهد، اما در برخی موارد به نیاز جامعه، پویایی، به‌روز بودن و کاربردی بودن در برنامه‌های خود توجهی ندارد. در حالی که این برنامه‌ها به راحتی می‌تواند از طریق رسانه، آرامش اعتقادی، روحی و روانی جامعه را تضمین کند. اما متاسفانه این فضا درست مدیریت نمی‌شود و بیشتر نگاه‌های سیاسی و جناحی خود را غلبه می‌دهند. به نظرم سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری انتظار دارند، وجود ندارد و رویکردهای مسائل مذهبی و اعتقادی در برنامه‌ها کم است.

او با اشاره به اطلاعات مذهبی برنامه‌سازان و  بازیگران ادامه داد: معمولا برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان و حتی بازیگران، از ادبیات مسائل اعتقادی مطلع نیستند یا آگاهی عمیقی ندارند که بتوانند به مخاطب انتقال دهند. اگر شخصیت اکثر نویسنده‌های سریال‌ها را ببینیم متوجه خواهیم شد که کارشناس مذهبی و اعتقادی یا متخصص نیستند. البته بیشتر بهانه گرفته می‌شود که بودجه نیست. این در حالی است که از ظرفیت‌های صداوسیما استفاده درستی نمی‌شود؛ برای مثال مرکز پژوهش صداوسیما در قم است که ما هم در قم هستیم اما تعامل و ارتباطی وجود ندارد، در واقع یک فضای جزیره‌ای ایجاد شده که باعث خروج مطالب و محتواهای بی‌هویت است. به دلیل اینکه برنامه و نگاه درستی ندارند؛ افراط و تفریط در برنامه‌ها وجود دارد؛ یعنی صداوسیما در ماه‌های محرم و صفر مخاطب را به گریه می‌اندازد و در مناسبات شاد به جشن و پایکوبی می‌پردازد. همچنین کسانی را که به عنوان کارشناسان در مناسبت‌ها به برنامه‌ها می‌آورند که یا به مسائل اعتقادی وارد نیستند یا خودشان مشکلاتی دارند. در مسائل سیاسی و تربیتی هم این اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مهدویت درباره‌ی سریال‌های مذهبی تلویزیون اظهار کرد: سریال‌ها بر اساس نیازهای روز جامعه ساخته نمی‌شود، در حالی که این سریال‌ها باید مردم را نسبت به فرهنگ‌سازی تهییج کنند و همچنین رفتارها و مسائل اعتقادی را مهندسی کنند؛ این کارها بر عهده رسانه است، اما اگر کارهای درستی در این راستا انجام نشود، طبیعی است که مخاطب نیز با تکثیر بسیاری از کانال‌ها ارضا نمی‌شود، چون مطالب خود را آنجا نمی‌گیرد؛ بنابراین به شبکه‌های معاند روی می‌آورد که خروجی آن در جامعه و در عرصه‌های مختلف که فضای بی‌بند و بار ایجاد می‌شود، نشان می‌دهد.

او با اشاره به سریال‌هایی با موضوع اربعین حسینی ادامه داد: برای اربعین سریال‌هایی ساخته می‌شود که می‌توانند از زندگی برخی از یاران امام حسین (ع) استفاده یا مطالبی از این دست را در سریال‌ها و برنامه‌های کودک ایجاد کنند، زیرا ساخت این برنامه‌های هنری بر اساس مسائل اعتقادی تاثیرگذاری و ماندگاری خود را دارد. ما بازیگران و نویسنده‌های خوب و فاخری داریم که جنبه اعتقادی و مذهبی پایینی دارند که باید آن را ارتقاء دهند. ما می‌توانیم نماز، ساده‌زیستی و برخی اعتقادات دیگر را در سریال‌ها نشان دهیم، اما مغز فکری مناسبی در صداوسیما جریان‌سازی نمی‌کند و این مساله در همه مسائل خود را نشان می‌دهد.

نصوری اضافه کرد: اربعین با جریان عاشورا و امام حسین (ع) گره خورده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم جریان عاشورا با جریان انتظار حضرت مهدی (عج) گره خورده است. عبرت‌ها و درس‌هایی که از عاشورا می‌گیریم، ماندگاری آن و فعالیت‌هایی که برای تخریب عاشورا انجام می‌شود، باید بررسی شود؛ بنابراین ابتدا باید سوژه‌یابی جریان عاشورا را بر اساس نیازهای روز جامعه انجام دهیم و سوژه‌یابی را هنرمندان و اندیشمندان در کنار هم می‌توانند به سرانجام برسانند؛ هنرمند می‌تواند از دل یک واقعه سوژه پیدا کند و اندیشمند هم مطالب ناب را ارائه می‌دهد به این معنی که دور از خرافات، نگاه غلوآمیز و افراط و تفریط باشد. اما در حال حاضر همه جزیره‌ای کار می‌کنند و خروجی آن سلیقه‌ای می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: من در این چند سال ندیدم که کسی تاریخچه پیاده‌روی اربعین را توضیح دهد که بنیان‌گذار و دلیل آن را بدانیم. همچنین به این مساله پرداخته نشده که اربعین در کدام سال بوده است. به نظرم کارشناسان باید به زبان‌های متعددی این مسائل را تبیین کنند؛ اگر مخاطب ما کودک است با ادبیات کودکانه این کار را انجام دهند و حتی نویسندگان و شاعران و دیگر هنرمندان به این جریان وارد شوند. در نهایت باید جریان‌شناسی تاریخ اربعین را بیان کنند اما به دلیل این‌که برنامه‌سازان سوژه‌یابی مناسبی ندارند، خروجی سلیقه‌ای می‌شود.

نصوری در پایان گفت: برای مثال فیلم «روز واقعه» گوشه‌ای از جریان روز عاشورا را نشان داده بود. درباره حضرت زینب (س) که خود جریان‌ساز بود و درباره یاران ایشان، هیچ فیلم و سریالی نساختیم. ما باید به جریان عاشورا بپردازیم و بگوییم چه پیامی داشته و آن پیام‌ها را باید نسبت به امام زمان (عج) داشته باشیم. در واقع جریان‌سازی را علما، اندیشمندان و هنرمندان می‌توانند انجام دهند و خروجی آن به ساخت سریال می‌انجامد. البته نه سریال‌هایی که حتی مسائل خانوادگی و اجتماعی هم در نگاه عاشقانه و فضای افراطی و غیر زیبا بیان می‌شود. مغز فکری در برنامه‌ریزی مهم است که این مسائل را به یک خروجی مناسب تبدیل کند.

*ایسنا


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدمهدی شجاعی مهمان «شب روایت» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سیدمهدی شجاعی امشب(سه شنبه ۸ آبان ماه) به عنوان مهمان در برنامه «شب روایت» شبکه چهار سیما حاضر می شود.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «شب روایت» در ادامه پخش زنده هفتگی خود امشب سه‌شنبه ۸ آبان‌ به گفتگو با سیدمهدی شجاعی می‎نشیند. «روایت امر دینی» موضوع گپ و گفت مسعود دیانی مجری برنامه با این رمان‌نویس خواهد بود.

همچنین «بازنمایی چهره دینداران در ادبیات داستانی معاصر» از دیگر بخش‌هایی است که با حضور مهدی صالحی کارشناس برنامه پیگیری می‌شود.

«شب روایت» با تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی کاری است از گروه فرهنگ و ادب شبکه چهار سیما که به تازگی در کنداکتور تلویزیون قرار گرفته است.

این برنامه ادبی در قالب گفتگو با اهالی قلم، نقد کتاب، روایت کتب داستانی و نیز دیگر آیتم‌های مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳ روی آنتن زنده سیما می‌رود.


مشاهده خبر از سایت منبع