X

بایگانی آذر 11, 1397

دفتر سینمایی

توقع خانواده شهدا ساختن فیلم براساس واقعیت‌هاست – اخبار سینمای ایران و جهان


جوان آنلاین: حسین عامریان گفت: در وضعیتی که ارزش‌های اسلامی در فضای تولیدات سینمای ما کمرنگ شده است، به نظر می‌رسد که برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره مقاومت، قوت قلبی برای فیلمسازان عرصه جنگ و مقاومت است که بدانند دیده می‌شوند و مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد است و مدیریت داوران جشنواره مقاومت با این کانون است. امسال سومین دوره‌ای است که کانون جشنواره فیلم مقاومت را داوری می‌کند. هر دوره اشخاص متفاوت و تیم‌های از دوستان و خانواده شهدا انتخاب می‌شوند که به کار داوری می‌پردازند تا معین شود فیلم‌هایی که ساخته شده، چقدر رویکردشان مورد تأیید خانواده شهداست و حاوی فضای ایثار و شهادت است چراکه در برخی مواقع انتقاد می‌شود اثری که ساخته شده سنخیتی با فضای ایثار و شهادت ندارد. گفت‌وگو با حسین عامریان را که خود فرزند شهید است در ادامه می‌خوانید.

شیوه داوری خانواده‌های شهدا برای یک بخش از جشنواره مقاومت به چه شکل است؟

داوران ما از فعالان فرهنگی هستند که به خوبی حوزه فرهنگی را می‌شناسند. بعد از اینکه همه فیلم‌ها را دیدند به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند و در آخر جمع‌بندی می‌کنند که کدام فیلم خوب بوده است. در دوره‌های قبل، پیش آمده بود اثری را انتخاب کنند که از چشم دیگران دور مانده بود، اما این داوران به خاطر رویکرد و پیام مهمی که اثر آن‌ها داشت، آن فیلم برگزیده را انتخاب می‌کنند. در واقع از آنجایی که خودشان از خانواده ایثارگران و شهدا هستند، آیتم‌هایی را مد نظر دارند که بعد از دیدن فیلم مورد نظر بررسی می‌کنند که آیا این فیلم آیتم‌ها را رعایت کرده است یا خیر!؟ با این تفاسیر کار آن‌ها صرفاً نظرسنجی نیست و می‌توانند به لحاظ ساختار و فرم و تکنیک هم نظراتشان را ارائه دهند.


معیار ارزیابی چیست؟

معیار وجود ارزش‌هایی نظیر تکلیف‌مداری، اخلاص، اعتماد به نفس، خودباوری، جهاد، تقوا، شهادت، ایثار، توکل، توسل و توجه به اهل‌بیت (ع) و… موضوعاتی است که در آن فیلم به آن پرداخته و فیلم‌ها ارزیابی می‌شود که آیا می‌تواند کاندیدا باشد یا نه و بعد هر فیلم جمع‌آوری می‌شود و بر اساس امتیازها مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد.


داوران از چه جامعه آماری انتخاب شده بودند و انتخاب بر چه اساسی بوده است؟

هیئت داوران ما متشکل از هفت نفر از فعالان فرهنگی و از خانواده شهداست؛ خانم مریم عظیمی، همسرشهید مهدی نوروزی (شهید مدافع حرم، معروف به شیرسامرا)، مرضیه دهقان، فرزند بسیجی شهید محمد دهقان، طاهره رحیمی همسر شهید مرتضی خدادادی (شهید مدافع حرم فاطمیون)، دکتر مهدی شیردل فرزند شهید علی محمد شیردل، سیدمحسن اندرزگو، فرزندشهید سیدعلی اندرزگو (از شهدای انقلاب اسلامی)، دکتر مهدی محمودی، فرزند شهید محمد محمودی، سیدحسن انتظاری، جانباز ۷۰درصد مدافع حرم و فرزند شهید.


به نظر شما برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره مقاومت چه تأثیری روی سینمای جنگ می‌گذارد؟

در وضعیتی که ارزش‌های اسلامی در فضای تولیدات سینمای ما کمرنگ شده است، به نظر می‌رسد که برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره مقاومت، قوت قلبی برای فیلمسازان عرصه جنگ و مقاومت است که بدانند دیده می‌شوند و مورد قضاوت قرار می‌گیرند. به نظر من برگزاری این جشنواره‌ها در این حوزه، غنیمت است.


کلام پایانی؟

توقع خانواده شهدا از سینماگران این است که این فیلم‌ها را بر اساس واقعیت‌های موجود و برای الگودهی به نسل‌های آینده تولید کنند، نه برای اینکه فقط یک روایتی کرده باشند. آن‌ها باید تلاش کنند اثری تولید کنند که اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی‌اش خوب باشد. با یک سؤال جلو بیایند و برای پاسخ به آن سؤال فیلمشان را بسازند و نگاهشان به نسل آینده باشد تا آن‌ها هم بتوانند پیام فرهنگ ایثار و شهادت را به نحو صحیح دریافت کنند. از طرفی اینطور نباشد که فیلمسازان همه ایثار و شهادت را در جبهه ببینند. نسل امروز ما فکرش جبهه و جنگ مسلحانه نیست، جبهه و جنگ فرهنگی را در نظر دارد. آن‌ها باید در آثارشان پشت جبهه، زندگی شهدا و خانواده‌هایشان را نشان دهند که الگویی برای خانواده‌ها باشد یعنی شهدا را انسان‌های دست‌نیافتنی نشان ندهند. البته لازم به ذکر است که ما در حوزه مقاومت به اتاق فکری نیاز داریم که فیلمسازان را هدایت کند. برخی فیلمسازان بعضی فیلم‌ها را می‌سازند که چیزی ساخته باشند، گویی فقط می‌خواهند سفارش کارشان را به مرحله تولید برسانند و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه ندارند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحریف تاریخ ایران در یک فیلم ایتالیایی – اخبار سینمای ایران و جهان


خبر آنلاین: خسرو معتضد، معتقد است که فیلم «ثریا ملکه غمگین» یک فیلم سرگرم‌کننده است اما جنبه تاریخی ندارد و از این جهت ضعیف است چرا که اشتباهات زیادی از نظر تاریخی در آن دیده می‌شود.

مجری و کارشناس برنامه «تاریخ و سینما» که به کارگردانی و تهیه کنندگی ایزد مهرآفرین شنبه شب‌ها از آی‌فیلم پخش می‌شود بیان کرد: «ثریا ملکه غمگین» برای تلویزیون ایتالیا و بر اساس کتاب «کاخ تنهایی» تهیه شده بود. به مدت دو شب از یکی از تلویزیون های ایتالیا پخش شد و از روی آن خلاصه ای تهیه شد که در دنیا مدت ها روی پرده سینماها بود.

او افزود: ثریا اسفندیاری بختیاری از سال ۱۳۲۹ تا اسفند ۱۳۳۶ همسر محمدرضا پهلوی، شاه ایران بود که بعد از هفت سال زندگی  به جدایی انجامید. بر اساس آنچه که می گفتند علت این جدایی بیشتر به خاطر این بود که ثریا نمی توانست صاحب فرزند شود و آن عمل جراحی که اکنون در دنیا به راحتی انجام می شود در آن زمان هنوز به دنیای پزشکی راه پیدا نکرده بود. در این راستا جلسه ای تشکیل می شود و ثریا به آلمان و شهری که مادرش اِوا اسفندیاری در آنجا زندگی می کرد فرستاده می شود. ثریا اسفندیاری دختر خلیل اسفندیاری از اولاد اسفندیار خان بختیاری پسر حسینقلی خان بختیاری بود و ظل السلطان به دستور ناصرالدین شاه در ۱۲۹۸  هجری قمری پدربزرگ ثریا را مسموم کرده بود؛ یکی، دو تن از عموهایش نیز در سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ در زندان رضاشاه کشته شده بودند.

این نویسنده و تاریخ نگار بیان کرد: داستانی که ثریا اسفندیاری بختیاری از زندگی خودش می نویسد در حقیقت دو کتاب است. یکی از آنها با نام «خاطرات ثریا» منتشر شده است. وقتی ثریا از ایران خارج می شود به اصرار و خواهش دیگران در دهه ۱۹۶۰ این کتاب به وسیله دو روزنامه نگار به نگارش در می آید؛ ولی کتاب «کاخ تنهایی» توسط لویی والنتن بعد از سقوط رژیم پهلوی نوشته می شود. لویی والنتن یک نویسنده فرانسوی است و ثریا تقریر می کرده او می نوشته است؛ بعضی از تقریراتش هم اشتباه است چون بعضی از حوادث را با هم اشتباه می کند.

او خاطرنشان کرد: در این فیلم اشتباهات زیادی دیده می شود. در لباس ها و نشان ها اشتباهات وجود دارد. کلاه سربازان، کلاه سربازان ایتالیایی است و همه می دانند که ارتش ایتالیا آن کلاه را بر سر می گذارد. کلاه ارتش ایران کاسکت جنگی آمریکایی بوده  است. حتی  در مورد اتومبیل ها، کاخ، اختلاف ثریا با اشرف و شمس، آغاز آشنایی با محمدرضا پهلوی، ماجرای نهم اسفند، ۲۸ مرداد و فرار شاه با هواپیما به سوی بغداد نیز اشتباهاتی دیده می شود.

معتضد یادآور شد: ثریا تمام زندگی خودش را از کودکی می نوشته است. متولد ۱۳۱۱ بوده و پدرش خلیل اسفندیاری با اِوا یک زن آلمانی ازدواج می کند. پدربزرگ ثریا در آلمان شرقی بوده و ثریا در سال ۱۳۳۳ که به آلمان سفر می کند، مطبوعات آلمان می نویسند که او به دیدار پدربزرگ، عمو و دایی اش در آلمان شرقی می رود.

او ادامه داد: ثریا وقتی از ایران خارج می شود با یک کارگردان ایتالیایی به نام فرانکو ایندووِنیا دوست و آشنا می شود و علنا می گوید که با او زندگی می کرده است. بعدها نیز این کارگردان در یک حادثه هواپیما کشته و ثریا عزادار می شود. ثریا در این فیلم و کتاب آدم دورویی است؛ فوزیه نیز همینگونه بود. زمانی که او نیز از ایران رفت دلیل رفتنش معما شده بود. در چهل سال اخیر دلیل رفتن فوزیه از ایران افشا شده است که شامل مشکلاتش و بدرفتاری هایی که در دربار رخ می داده می شود. همچنین ملک فواد می خواست همسر خودش فریده را طلاق دهد چون فریده برای او سه دختر بدنیا آورده بود و او احتیاج به یک ولیعهد ذکور داشت اما نخواست که اولین پادشاهی شود که همسرش را طلاق می دهد. فوزیه خودش نیز بعدها گفته که قربانی برادرش شده است.  فاروق برادر فوزیه فرد بسیار بدی بود. اخیرا نیز یک فیلم تلویزیونی از او تهیه کردند که پادشاهان و روسای کشورهای عربی او را به قهرمان ملی تبدیل کرده اند در حالی که تمام صفات بد او از زبان مادرش ملکه نازلی در مطبوعات آمریکا منتشر شد.

این مورخ خاطرنشان کرد: رفتن ثریا از ایران نیز با شایعاتی همراه بود. مردم برای او دل می سوزاندند در حالی که شاه برای ثریا در دورانی که از ایران رفت و در اروپا زندگی می کرد یک ویلا، یک بنز مرسدس و یک آپارتمان بسیار عالی ۳۰۰ متری در یکی از خیابان های درجه یک پاریس (خیابان جرج پنجم) خریده بود و در حقیقت او زندگی شاهانه ای در آنجا داشت؛ زمانی هم که درگذشت همه اموالش را به کودکان بی سرپرست فرانسه، حیوانات ولگرد پاریس مثل سگ ها و گربه ها و مقداری را نیز به وکلایش بخشید. برادرش بیژن نیز که معتاد بود یک هفته بعد از مرگ خواهرش بر اثر اعتیاد شدید فوت کرد.

او ادامه داد: در ایران گفته می شد که آنها مسلمان هستند اما در واقع مسیحی بودند و چون مادرشان مسیحی بود هر چهار نفر یعنی پدر و مادر و فرزندان در آرامگاه خانوادگی در قبرستان مونیخ دفن شدند. ثریا در کتابش گفته زمانی که اصفهان بوده خیلی اسلام را دوست داشته و در عین حال به مسیحیت نیز فکر می کرده است. یک دختر معمولی کم سوادی بوده که وقتی کتاب «کاخ تنهایی» را می خوانیم متوجه می شویم که اطلاعاتش خیلی کم بوده است.

معتضد افزود: فیلم یک صحنه ای دارد که سپهبد زاهدی وارد می شود. از صحنه های خنده دار نیز این است که شاه با ثریا می رقصد و مصدق و آیت الله کاشانی آن دو را تماشا می کنند در حالی که من هیچ جا نشنیده ام که چنین بوده باشد.آیا اصلا آیت الله کاشانی یک بار پایش را به در دربار گذاشت؟ فیلم از این نوع اشتباهات زیاد دارد.

مجری «تاریخ و سینما» با اشاره به اینکه فیلم در مراکش ساخته شده است گفت: درختان نخلی که در فیلم دیده می شوند و یا شکل قصرها بیشتر مراکش را در ذهن تداعی می کند. «ثریا ملکه غمگین» یک فیلم دیدنی است که در مجلات اروپا برای آن تبلیغ کردند ولی از نظر تاریخی ضعیف است. 

معتضد بیان کرد: این فیلم تظاهرات حزب توده، ماجرای نهم اسفند، ۲۸ مرداد و فرار شاه و ثریا را نشان می دهد و در مجموع ثریا از شاه انتظار داشته که طلاقش ندهد، شاه به او می گوید ازدواج مجدد کند و بچه دار شود، ولیعهد از آن زن باشد و ثریا هم بماند ولی ثریا قبول نکرده و متقابلا از شاه می خواسته که سلطنت را مثل ادوارد هشتم رها کند.

این نویسنده همچنین عنوان کرد: زمانی که ثریا از ایران رفت مبالغ زیادی به عنوان مهریه به او تعلق گرفت. هدایای زیادی به او داده شد و حتی وقتی آلبوم  عکس هایش را بعد از فوت او فروختند بسیار گران بود. افرادی مثل آیزنهاور، ملکه الیزابت و خروشچف به او هدایایی داده بودند.

او  خاطرنشان کرد: رفتار ثریا بعد از رفتن از ایران بسیار بد شد. قبلا مادرش مدیر تبلیغاتی اش در آلمان بود  و مجلات بزرگ آلمان به او پول می دادند و از او همکاری می خواستند. تصاویرش روی مجلات بزرگ جهان مخصوصا در آلمان چاپ می شد چون می گفتند که یک دختر آلمانی ملکه شده و در واقع یک حالت سیندرلایی برایش قائل بودند، اما معاشرت ها و تفریحاتش مقداری به وجهه و مظلومیتش لطمه وارد ساخت و مجلات دنیا درباره اش جتجالی می نوشتند. «ژول ورن فرانس» نوشته بود  زمانی که فرح می خواست در سال ۴۶ تاجگذاری کند ثریا به یک جزیره ای در وسط  اقیانوس اطلس رفت که این منظره را نبیند و می گفت به جایی می رود که تلویزیون نباشد چون قرار بود آن تاج و شنل در سال ۱۳۳۰ برای او تهیه شود.

معتضد در پایان گفت: این فیلم یک فیلم سرگرم کننده است و چندان جنبه تاریخی ندارد و فقط خواسته اند از یک چهره به شهرت رسیده و مشهور استفاده کنند. هنرپیشه مرد آلمانی و هنرپیشه زن یک زنی است که شباهتی نسبی  به ثریا دارد. طبق معمول مادر شاه در این فیلم حضور دارد؛ همینطور خواهران شاه شمس و اشرف که دسیسه می کنند. به مشکلات مملکت، تحریم نفت و اتفاقاتی که حزب توده ایجاد می کرد توجه نشده  و از دیدگاه یک زن اروپایی است که اطلاعات زیادی از ایران ندارد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دل‌تورو: پینوکیوی من سیاسی خواهد بود – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: «گیِرمو دل‌تورو» کارگردان اسکاری که قصد ساختن فیلم سینمایی «پینوکیو»‌را دارد، گفت که این فیلم سیاسی بوده به ایتالیای فاشیست دهه ۳۰ می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، «گیِرمو دل‌تورو» کارگردان اسکاری که در حال کار روی پروژه «پینوکیو» برای کمپانی نت‌فلیکس است می‌گوید که موضوع فیلم بیشتر سیاسی خواهد بود.

دل‌تورو کارگردان دارنده جایزه اسکار گفت: این فیلم یک «پینوکیو» برای تمام اعضای خانواده نیست و به ایتالیای فاشیست دهه ۳۰ می‌پردازد. این فیلمی سیاسی بوده و نه یک فیلم کودکانه بازسازی انیمیشن دیزنی.

موضوع این فیلم سیاسی به ایتالیای دوران فاشیست موسولینی می‌پردازد لیکن همان شخصیت پینوکیو عروسک چوبی نیز در آن وجود دارد.

دل‌تورو در جشنواره فیلم مراکش که به جهت برگزاری یک کارگاه آموزشی در این رویداد حضور یافته در مورد ساخت فیلم پینوکیو نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: معمولاً فیلم‌هایی همچون پینوکیو و کلا فیلم‌هایی با این ساختار و موضوع، به مسائل سیاسی نمی‌پردازند و بیشتر داستان حول محور شخصیت‌هایی اجتماعی است همچنانی که در فیلم‌هایی چون «سیندرلا» و «سفید برفی» می‌بینیم و بنظرم این موضوعات با گنجاندن مفاهیم سیاسی می‌تواند نظر مخاطبین را جلب کند و مخاطب به این شیوه که مثلا «روزی روزگاری…» بیشتر حرف مرا می‌شنود و از این طریق می‌توان مسائل سیاسی را بهتر به تصویر کشید.»

دل‌تور ضمن صحبت‌هایش به مساله چالش اخیر در مرز مکزیک اشاره کرد و گفت: «از شنیدن خبر حمله به مهاجران مکزیکی و شلیک گاز اشک‌آور به سمت زنان و کودکان و دیدن آن صحنه‌های فجیع و غم‌انگیز، قلبم شکست. و بنظرم اینها دیگر قدیمی‌ترین حُقه‌های سیاسی داخل کتاب‌ها هستند که دولت آمریکا تازه دارد آن‌ها را پیاده می‌کند.»

دل‌تورو همچنین در مورد پول‌محوری بسیاری از استودیوها در صنعت سینمای هالیوود افزود: «صنعت سینما همچون یک کوسه است که بوی پول را همچون بوی یک قطره خون از ۵۰ مایلی حس می‌کند و به هرکجا که پول باشد می رود. من یک کوسه نیستم. من یک ماهی طلایی هستم که در دریا خوش می‌گذرانم.»

گی‌یِرمو دل تورو گومز زاده ۹ اکتبر، ۱۹۶۴ کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و رمان‌نویس مکزیکی است. دل تورو در حرفه کارگردانی خود به‌طور دوره‌ای به ساخت آثار دارک فانتزی به زبان اسپانیایی همچون فیلم‌های گوتیک ترسناک ستون فقرات شیطان (۲۰۰۱) ، هزارتوی پن (٢٠٠۶)، و فیلم‌های اکشن آمریکایی از جمله تیغه ۲(۲۰۰۲)، اثر ابرقهرمانی فراطبیعی پسر جهنمی (۲۰۰۴) و دنبالهٔ آن پسر جهنمی ۲: ارتش طلایی (۲۰۰۸)، حاشیه اقیانوس آرام (۲۰۱۳)، و فیلم برنده جایزه اسکار شکل آب (۲۰۱۷) پرداخته است.[۱]

دل تورو در نودمین دوره جوایز اسکار برای فیلم «شکل آب» اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. همچنین فیلم شکل آب جایزه اسکار «بهترین فیلم» را نیز در این مراسم به خود اختصاص داد.

پینوکیو  یک شخصیت داستانی و شخصیت اصلی ماجراهای پینوکیو از نویسنده ایتالیایی، کارلو کلودی است. پینوکیو در واقع عروسکی چوبی است که آرزوی تبدیل شدن به پسری واقعی را دارد. همچنین او بسیار دروغ می‌گوید. پینوکیو عروسکی چوبی است که آرزویی بزرگ در سر دارد. او دوست دارد یک پسر واقعی باشد و در این راه تلاش زیادی می‌کند. بینی او به شدت مورد توجه مخاطبین است و هنگامی که دروغ می‌گوید بینی‌اش شروع به رشد کردن می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود.

داستان کلی پینوکیو در مورد پیرمرد نجاری به نام «پدر ژپتو» است که بچه‌ای ندارد و تنهاست. پدر ژپتو به‌همراه یک گربه و دارکوب با درست کردن اشیاء چوبی امرار معاش می‌کند. او با درست کردن عروسکی چوبی به اسم پینوکیو باور می‌کند که کودکی دارد. فرشته‌ای مهربان وقتی متوجه آرزوی قلبی پیرمرد می‌شود، با زنده کردن عروسک آرزوی پیرمرد را برآورده می‌کند. مدتی می‌گذرد، پدر ژپتو پینوکیو را مثل تمام کودکان به مدرسه می‌فرستد. پینوکیو در راه مدرسه از روی سادگی و خوش‌قلبی گول روباه مکار و گربه نره را می‌خورد و…


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رابرت دنیرو بار دیگر به سیاست های آمریکا تاخت – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: «رابرت دنیرو» روز شنبه ۱ دسامبر هنگام دریافت جایزه افتخاری جشنواره جهانی فیلم مراکش بار دیگر از سیاست‌های جدید آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، رابرت دنیرو روز شنبه ۱ دسامبر (۱۰ آذر) جایزه افتخاری خود را از جشنواره جهانی فیلم مراکش دریافت کرد. دنیرو هنگامی که این جایزه را از دستان مارتین اسکورسیزی کسی که او را رفیق، همکار مادام العمر و یکی از بزرگترین موهبت های زندگیش می نامید دریافت می کرد، اشک از چشمانش جاری بود.

دنیرو پس از دریافت این جایزه به شباهت های میان جشنواره مراکش با ترایبکا؛ جشنواره خودش پرداخت و گفت که هر ۲ جشنواره در سال ۲۰۰۱ در سایه حادثه غم انگیز ۱۱ سپتامبر فعالیت خود را آغاز کردند و هر ۲ جشنواره همواره تلاش می کنند مردم را کنار هم جمع کنند. دنیرو همچنین از جشنواره مراکش به عنوان یک پل فرهنگی میان ملت ها یاد کرد.

بازیگر برنده جایزه اسکار سخنان خود در هنگام دریافت جایزه افتخاری را با انتقاد تند از دولت فعلی ایالات متحده آمریکا به پایان رساند.

او گفت: متاسفانه در کشور من، در حال گذراندن یک دوره عجیب و غریب از ناسیونالیسم هستیم، نه آن نوع ناسیونالیسمی که در آن تنوع جمعیتی مان را ارج بگذاریم بلکه برعکس یک شکل اهریمنی از ناسیونالیسم که مشخصه آن زیاده خواهی، بیگانه هراسی و خودپسندی است که تحت شعار «اول آمریکا» قرار دارد. (اول آمریکا: شعاری در گفتمان سیاسی ایالات متحده آمریکاست که سعی در ایجاد سیاست‌های انزواگرایی دارد)

دنیرو در این نطق نامی از رییس جمهوری آمریکا نیاورد.

این بازیگر سینما اضافه کرد: این در تضاد با چیزی است که ما را امشب به اینجا کشانده است، هنر ملاحظه مرزها را نمی کند، هنر تنوع، اصالت و ایده ها را گرامی می دارد. به اینجا نگاه کنید ما از ۲۹ کشور دنیا گرد هم آمده ایم ما در عشق به سینما و انسانیت متحد هستیم.

این گفته های دنیرو با تشویق حاضران همراه شد.

مارتین اسکورسیزی که در مراسم دیشب جایزه را به رابرت دنیرو دوست و همکار دیرین خود اهدا کرد در مورد استعداد منحصر به فرد دنیرو گفت: او توانایی عجیبی  دارد که می تواند حس همدلی مخاطب را با برخی از شخصیت های واقعا وحشتناکی که ایفا می کند برانگیزاند. او بیننده را به انسانیت درون آن هیولاها می کشاند.

اسکورسیزی بیان کرد: باب (رابرت دنیرو) در هشت فیلم از ۱۵ فیلم غیرمستند من بازی کرده است. ما در این فیلم ها سوژه های خشنی را به تصویر کشیدیم که باب تجسم بخش برخی از این شخصیت ها بود؛ بیمار روانی، جامعه ستیز و هر قسم از آن شخصیت هایی که می توانید فکرشان را بکنید، او همیشه کاری می کرد که تماشاگران نتوانند آن شخصیت ها را قضاوت نکنند.

اسکورسیزی همچنین از فرصت استفاده کرد و ناراحتی خود را از فقدان برناردو برتولوچی کارگردان تازه درگذشته ایتالیایی اعلام کرد.

او برتولوچی را الهام بخش خود خواند و گفت که از مرگ وی شوکه و ناراحت شده است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی حوزه هنری درگذشت زنده یاد زرویی نصرآباد را تسلیت گفت – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سازمان سینمایی حوزه هنری با صدور پیامی درگذشت زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، سازمان سینمایی حوزه هنری طی پیامی ضایعه درگذشت زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز صاحب نام درگذشت. خبری تلخ و غیرمنتظره. یک شاعر خوب، پژوهشگر و طنزپردازی نجیب از میان ما رفت. ابوالفضل زرویی نصرآباد مردی که با آثارش پیام های خوب و ماندگار بر جای گذاشت و با همه تواضع و فروتنی بسیارش، به هیچ وجه نمی توان نقش سازنده و تاثیر بی‌نظیرش را در جامعه طنز ایران نادیده گرفت.

درگذشت این پژوهشگر و طنزپرداز صاحب نام  را به اصحاب فرهنگ به ویژه اهالی قلم و ادبیات و نیز به خانواده محترم زرویی نصرآباد تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنیم.»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک حضور جهانی دیگر برای فیلم کوتاه «حد» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: فیلم کوتاه «حد» به کارگردانی جواد دارایی به بخش رقابتی نهمین دوره جشنواره «سینه فست» برزیل راه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «حد» ساخته جواد دارایی به بخش رقابتی نهمین دوره جشنواره «سینه فست» برزیل راه یافت.

این جشنواره از از ۱۱ تا ۱۳ دسامبر برابر با ۲۰ تا ۲۲ آذرماه برگزار می شود.

این فیلم به کارگردانی جواد دارایی درباره مسایل و مشکلات معلولان در اسلام‌آباد کرج فیلمبرداری شده است.

«حد» به تهیه کنندگی آرزو دهکردی، فیلم کوتاه هفت دقیقه‌ای است که با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ساخته شده است و بیشتر عوامل تولید آن از کارکنان صدا و سیمای مرکز البرز هستند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده، کارگردان، مدیر فیلمبرداری، تدوین و کالریست: جواد دارایی، تهیه کننده و مدیر تولید: آرزو بلالی دهکردی، صدابردار: هادی ساعد محکم، صداگذار: رضا بیگی، موسیقی متن: سهیل صفریان، گریم: مهدیس سیدالهاشمی، عکاس: وحید مزاجردی، مدیر نورپردازی: بهروز قربانی، دستیاران فیلمبردار: امیر علیپور، صادق علیزاده، دستیار کارگردان، طراح استوری بورد و پوستر: ملیکا بلالی، سرمایه گذار: موسسه خیریه بیماران تهی دست قائم، بازیگران: داوود معینی کیا، کریم قلی زاده، هخا بازرگان، فرهاد قطبی، بردیا هوشنگی، مهدیس سیدالهاشمی، نوا مسلمی.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشکال جدی به عملکرد صداوسیما وارد است/ رئیس رسانه‌ملی بایستی پاسخگو باشد/ اخطار به ارشاد درباره جریان مبتذل سینما – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از انتقادات جدی به علی عسکری این است که می‌گوید “صداوسیما پول ندارد” و به همین‌خاطر باید صداوسیما تریبونی بشود که هر نکته‌ای را دولت می‌خواهد مطرح کند و از طرفی دیگر این اجازه به طیف پرهیاهوی سینمایی هم داده می‌شود که تریبون ملی را در اختیار بگیرند و بگذارند هر رفتاری می‌خواهند انجام دهند.

به گزارش سینماپرس؛ اتفاق برنامه “من و شما” باعث شد تا سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهد و رفتار غیرحرفه‌ای مجری و عوامل این برنامه تلویزیونی را یک نمره منفی برای رسانه‌ملی بداند. او گفته که به عنوان یک عنصر فرهنگی در کمیسیون فرهنگی برای افرادی که در رسانه ملی رخنه کرده‌اند متأسفم که خیلی راحت روی آنتن ملی قرار می‌گیرند و شرایط امن و آرام را به هم می‌ریزند. البته بحث جدی مسعود فراستی  به تعبیر حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که دغدغه بسیاری بوده باعث شد خیلی جدی‌تر بحث جلوگیری از اشاعه ابتذال در سینما را با سوال از وزیر ارشاد پیگیری خواهیم کرد.

نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نظارت بر صداوسیما، اتفاق شبکه شما و بی‌اخلاقی و شوخی‌های جنسی نامتجانس در سینما گفتگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام پژمان‌فر درباره رفتار غیرحرفه‌ای برنامه تلویزیونی “من و شما”، تصریح کرد: اتفاقی که در تلویزیون افتاد دارای چند وجه است که باید به آن پرداخت. یکی موضوع خود مسئله‌ای است که مسعود فراستی به عنوان مهمان مطرح کردند و دغدغه مهمی است. اینکه آیا در سینمای ما فضای مدیریت‌ شده‌ای وجود دارد برای تأمین نیازهای مردم یا سینما با رویکرد گیشه‌مداری به سمت فیلم‌های غیراخلاقی حرکت می‌کند؟ فیلم‌هایی که به بی‌پروایی، شوخی جنسی و ارتباط با جنس مخالف، دامن می‌زند و این خودش موضوعی مهم و اساسی است که طرح سوال ما از وزیر ارشاد بوده و اعلام وصول هم شده است.

وی تأکید کرد: آن‌چیزی که در این فضا نگران کننده به نظرمی‌رسد یک فضای استبدادی است برای تک‌صدایی در سینمای کشور که می‌خواهند حرفی به غیر از خودشان شنیده نشود و تحمل اینکه یک صاحب‌نظر کاربلد و مشرف به مسائل سینما درباره این مسائل اظهارنظر کند برنمی‌تابند و سناریوی هجمه‌پراکنی را در دستور کار قرار می‌دهند تا این صدا را از بین ببرند. این نوع رفتار با منطق و فضای آزادی که خودشان بدان اعتقاد دارند سازگار نیست.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس وجه دیگر این اتفاق را فضای تهدیدی دانست که نگذارند حرف‌های محتوایی درست فریاد شود، افزود: وجه دیگر این است که امروز با استفاده از فضای تهدید، مسائل را جلو می‌برند. مثلاً برای ساکت کردن انتقادها به فرد موردنظر می‌گویند تو هرچه قدر بزرگ‌ باشی از فلان آدم بزرگتر نیستی. چطور در رسانه ملی این فرد را تحقیر می‌کنند تا حساب دست بقیه بیاید. به یک صورتی رفتار می‌کنند که انتقادی علیه‌شان مطرح نشود. این اتفاق یک خطری است که متأسفانه فضاهای مقابله با کسانی که مخالف آن‌ها هستند به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر صداوسیما این است که منافع ملی را قربانی منافع جریان‌های خاصی می‌کند. امروز یکی از انتقادات جدی به علی عسکری رئیس رسانه‌ملی همین است که می‌گوید “صداوسیما پول ندارد” و به همین‌خاطر باید صداوسیما تریبونی بشود که هر نکته‌ای را دولت می‌خواهد مطرح کند و از طرفی دیگر این اجازه به طیف پرهیاهوی سینمایی هم داده می‌شود که تریبون ملی را در اختیار بگیرند و بگذارند هر رفتاری می‌خواهند انجام دهند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به اینکه رسانه‌ملی نباید این طور فضاسازی کند، گفت: واقعاً باید بررسی کنیم که رسانه‌ملی چرا چنین فضاسازی‌هایی انجام می‌دهد؟ چرا که این اتفاق در شبکه‌های اینترنتی و خصوصی، توجیه‌پذیر است اما در صداوسیما این اتفاقات قابل توجیه نیست. این انتقاد را داریم به عنوان کسانی که سهمی از این سینما داریم و انتظار می‌رود سینما برای ما هم تولیداتی داشته باشد. واقعاً سینما در حوزه سبک زندگی، کودک و خیلی از مسائل دیگر حرفی برای گفتن ندارد و این نکات و معضلات باید در رسانه‌ملی بسط و گسترش داده شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز در سینمای ایران دچار معضلات عدیده‌ای هستیم و نمی‌توانیم به راحتی با خانواده‌هایمان یک فیلم درست و با محتوا ببینیم. یا حرف تلخ در آن‌ها زده می‌شود یا بی‌پروایی و ارتباط غیرمتعارف با جنس مخالف را به تصویر می‌کشد و یا طنزی را مطرح می‌کنند که حریم خانواده‌ها را نشانه می‌گیرد و از بین می‌برد. همه این نکات جای بحث دارد و طرف ما کسانی هستند که مهره‌های اصلی این فضاها به شمار می‌روند. ما حتماً در جلسه سوال از وزیر ارشاد مطرح می‌کنیم که انتظارمان سینمای طراز انقلاب اسلامی و دفاع از این فضاست.

نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ۴۰ نماینده مجلس در هفته‌های گذشته نسبت به حوزه کتاب، تئاتر و سینما به وزیر ارشاد اعتراض داشته‌اند، افزود: به عنوان عنصری از کمیسیون فرهنگی مجلس بر خودمان وظیفه می‌دانیم در مقابل این معضلات، حرف‌هایمان را بزنیم و از طریق نظارت مجلس به این فضا ورود کنیم. سوال‌هایمان در حال حاضر اعلام وصل شده و فقط منتظریم نوبت‌مان برسد و وزیر ارشاد پاسخگوی سوالات ما باشند. چرا که در روزها و هفته‌های بیش از ۴۰ نماینده به مشکلات حوزه کتاب، تئاتر و سینما اعتراض داشته‌اند. نمایندگان مجلس صرف نظر از گرایش‌های سیاسی نسبت به وضعیت موجود وزارت ارشاد در بخش‌های مختلف، ناراحتی خودشان را مطرح کنند و این پیام به سمع و نظر ایشان برسد.

وی درباره پاسخگویی رئیس سازمان صداوسیما و نظارت واقعی شورای نظارت بر رسانه‌ملی گفت: من فکر می‌کنم شورای نظارت بر صداوسیما با جدیت بیشتری باید در میدان حضور داشته باشد و به بهانه نظارت بعد از عمل پای خودشان را از وظیفه نظارت بیرون بکشند اشکال به طور جدی در بخش‌های مختلف صداوسیما وجود دارد و هر روز یک اتفاق نگران‌کننده بروز و ظهور پیدا می‌کند. در این راستا رئیس رسانه‌ملی بایستی پاسخگو باشد و شورای نظارت از رویکرد جزیره‌ای که گاهی وقتی نسبت به مسائل دارد به سمت نظارت واقعی نسبت به صداوسیما سوق پیدا کند.

*تسنیم


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویری از احمد مهرانفر در «سال‌های دور از خانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین تصاویر احمد مهرانفر در کمدی «سال‌های دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه نمایش خانگی «سال‌های دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی یک سریال کمدی است.

خنجری و زهره که در سریال «شاهگوش» حضور داشتند، شخصیت‌های اصلی «سال‌های دور از خانه» هستند و احمد مهرانفر و هادی کاظمی بازیگران این نقش‌ها هستند. 

رونمایی از اولین عکس‌های احمد مهرانفر در «سال‌های دور از خانه»

سریال کمدی «سال‌های دور از خانه» که از روی مجموعه «شاهگوش» ساخته می‌شود، یک اسپین‌آف‌ ایرانی است. این سریال کمدی، داستان خنجری و زهره را پس از پایان دوران سربازی و ادامه خرابکاری‌های آنها را به تصویر می‌کشد.

احمد مهرانفر و هادی کاظمی بازیگران نقش خنجری و زهره، آزیتا حاجیان، حدیث میرامینی، آزاده زارعی، احسان کریمی، گیتی قاسمی، علیرضا استادی، میرطاهر مظلومی، مهرناز بیات، محمدرضا عقدایی، علی نظری، یدالله شادمانی، خسرو احمدی، علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، مهدی صباغی، سیاوش چراغی‌پور و مسعود روشن‌پژوه دیگر بازیگران اصلی این سریال کمدی هستند.

مجید صالحی کارگردان و محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «سال‌های دور از خانه» هستند که بر اساس متنی از امیرحسین قاسمی و احمد مهرانفر ساخته می‌شود.

عکس ها از علیرضا خطیبی است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، صبح امروز یکشنبه ۱۱ آذرماه در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد پس از رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» که صبح امروز یکشنبه ۱۱ آذرماه ۹۷ در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صورت گرفت، گفت: سپاس ویژه دارم از محمدرضا اصلانی که زحمت کشید و در این مراسم حضور یافت. امیدوارم سایه‌شان همواره بر سر سینمای مستند مستدام باشد.

وی درباره‌ سادگی پوسترهایی که برای جشنواره «سینماحقیقت» طراحی می‌شوند، توضیح داد: این سادگی تا حدی به سلیقه‌ ما باز می‌گردد که از اِلمان‌های نامفهوم پرهیز داریم. از سوی دیگر گرایش من به سمت یک سادگی حداکثری است؛ سادگی اغراق ‌شده که همه را در مواجه با پوستر متعجب کند، هرچند معنایی در پشت آن نهفته باشد.

محمدرضا اصلانی هم در ادامه با اشاره به جمله معروف معمار هلندی که «کم بیشترین است» گفت: این اصطلاحی جهانی است و با کمترین‌ها می‌توان بیشترین مفاهیم را منتقل کرد. این پوستر هم با کمترین نمادها بیشترین مفاهیم را بیان می‌کند.

وی افزود: جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین جشنواره ایران است، حتی جشنواره فجر هم نتوانسته جایگاه خود را آن گونه که باید بیابد اما «سینماحقیقت» به حدی اعتبار یافته است که حتی فیلمسازان داستانی هم چشمشان به این جشنواره است. این فستیوال در حال جا انداختن سینمای بلند مستند است و امیدوارم با کمک این جشنواره، سینمای مستند تبدیل به امری شود که اکران‌شونده باشد.

اصلانی با اشاره به عملکرد گروه «هنر و تجربه» تصریح کرد: متاسفانه این گروه نتوانسته است به درستی عمل کند. اکران‌های پراکنده و انتخاب‌های نادرست باعث جذب مخاطب به سینمای مستند نخواهد شد. به نظر من سینما فرهنگ محل مناسبی برای اکران دائمی فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» است و باید یکی از سالن‌های آن به فیلم مستند اختصاص یابد.

طباطبایی‌نژاد هم با بیان این که گروه «هنر و تجربه» نسبت به این انتقادات واقف هستند، اظهار کرد: در دوره‌ جدید، دوستان تصمیم دارند با سخت‌گیری و دقت بیشتر، بهترین‌ها را برای نمایش انتخاب کنند و زمان‌بندی سانس‌ها هم قرار است با تغییراتی همراه شود و این اتفاق خوبی است.

مرتضی رزاق‌کریمی در پایان با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های پوستر طراحی شده «سینماحقیقت»، رجوع چندباره مخاطبان به آن است، بیان کرد: مخاطب در نگاه نخست ممکن است متوجه تمامی نکات موجود در پوستر نشود. می‌توان بارها این پوستر را دید و هر بار متوجه یکی از نکات موجود در آن شد. پوستری که هر روز در معرض دید علاقه مندان به جشنواره است، باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا بیدقی طراحی پوستر دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را برعهده داشت.

گفتنی است که در مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، استاد محمدرضا اصلانی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام)، عباس اسداللهی (معاونت اداری، مالی و حقوقی)، امیرمحمد دهستانی (معاون انیمیشن)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی)، شیرین نادری (مدیر امور بین‌الملل)، محمدرضا بهشتی (مدیر اجرایی)، علی عباس‌قلی‌زاده (مدیر امور اداری)، مجید رحیمی (مدیر پژوهش) و بهمن نورایی (مدیر بازرگانی) حضور داشتند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور انیمیشن بلند «سرزمین من» در جشنواره عمار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد عنبری تهیه کننده و کارگردان انیمیشن، با اشاره به حضور کار بلند «سرزمین من» در نهمین جشنواره عمار گفت: این انیمیشن سه بعدی، دست‌رنج پنج ساله یک گروه ۴۰ نفره است.

به گزارش سینماپرس، محمد عنبری تهیه کننده و کارگردان انیمیشن که با کار بلند «سرزمین من» خواهان حضور در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شده است، گفت: این انیمیشن یک کار سه بعدی است که با گرافیک «فوتو رئالیته» ساخته شده و دست‌رنج پنج ساله یک گروه ۴۰ نفره است. این کار به صورت خودجوش و آتش به اختیار و با توجه به کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی ساخته شده است.

وی افزود: انیمیشن «سرزمین من» با یک سری از مفاهیم آنتی فراماسونری و برگرفته از گفتگوهایی که با استاد نادر طالب زاده و دکتر رائفی پور داشتیم، همراه است. بر این اساس تحقیقات خود را شروع کردیم و به یک سناریویی رسیدیم که در واقع تمثیلی از اتفاقی است که در حال حاضر در فلسطین روی می دهد. این انیمیشن به نوعی دربردارنده تعامل بین نیروهای خیر و شر در عالم هستی است.

عنبری خاطرنشان کرد: انیمیشن «سرزمین من» کاری حماسی و آخر الزمانی است که نگاهی به وقایع و اتفاقات آخرالزمان و حضرت مهدی(عج) دارد.

وی اضافه کرد: ساخت این انیمیشن از سال ۱۳۹۰ شروع شد. اما تولید آن به صورت جدی از سال ۱۳۹۲ پیگیری شد. تولید این انیمیشن ۷۸ دقیقه ای به دلیل اینکه حمایت مالی نداشتیم تا سال ۱۳۹۶ طول کشید.

وی اظهار داشت: پس از جشنواره عمار، برنامه ریزی برای اکران آن را آغاز می کنیم، البته صدا و سیما هم خواهان پخش این کار است.

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، دی ماه ۹۷ در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع