X

بایگانی آذر 13, 1397

دفتر سینمایی

هالیوود، روایت نادرستی از جنگ عراق و افغانستان ارائه می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: «تام هنکس» هنرپیشه اسکاری گفت: هالیوود اغلب آن جایی نیست که تولیدکنندگان فیلم بخواهند داستان واقعی جنگ عراق و افغانستان را در آنجا بسازند.

به گزارش سینماپرس به نقل از واشنگتن تایمز، «تام هنکس» ستاره سینما و دارنده جایزه اسکار به انتقاد از روایت نادرست هالیوود از جنگ‌های عراق و افغانستان پرداخت.

«تام هنکس» هنرپیشه اسکاری گفت: هالیوود اغلب آن جایی نیست که تولید‌کنندگان فیلم بخواهند داستان واقعی جنگ عراق و افغانستان را در آنجا بسازند.

ستاره فیلم «نجات سرباز رایان» با موضوع جنگ جهانی دوم به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» اخیرا در رویداد «بنیاد الیزابت دال» به انتقاد از هالیوود در ارائه نادرست روایت‌ها به طیف گسترده مخاطبین پرداخت و در این مورد گفت: «من نمی‌دانم که آیا هالیوود می‌تواند داستانی موثق در مورد عراق و افغانستان را که خیلی بهتر و درست‌تر توسط فیلم‌های مستند و اخبار رسانه‌ها منتشر شده، خلق کند یا خیر. این کار سختی است و همیشه در این مورد بحث کرده‌ایم که بهترین جا برای ارائه و روایت این داستان‌ها کجاست؟ و بارها و بارها به این نتیجه رسیده‌ایم که هرجا باشد  در فیلم‌های هالیوودی نیست. این قضیه‌ای دیگر است و ترفند کار هالیوود اینجاست که چطور نگاه‌ها به آن ختم می‌شود؟

تام هنکس در ادامه تاکید کرد: «تیم‌های خلاق باید در حد امکان برای ساخت فیلم‌های جنگی منصفانه و بی‌طرفانه روایت‌گری کنند. عقیده من این است که در هالیوود بهترین کاری که هرکس می‌تواند انجام دهد گفتن داستان و روایت درست است و باید مورد وثوق باشد و اسطوره‌سازی شده نباشد یعنی آ» را نه بدتر و نه بهتر از واقعیت نشان دهد.»

تام هنکس اخیرا در فیلمی با عنوان «سگ تازی» اقتباسی از رمان «چوپان خوب» سال ۱۹۵۵ «سی‌اس فورستر» ایفای نقش کرده است. این فیلم تریلری در مورد نیروی دریایی و روایت‌گر داستان فرمانده‌ای‌ است که در تلاش است تا از کشتی‌های تجاری که در اقیانوس اطلس شمالی از آمریکا به سمت انگلستان در حرکت هستند محافظت کند.

*فارس


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «مقاومت» به تحکیم ساختار مستند کمک می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان


خبرگزاری فارس: کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و برنده تندیس و جایزه اول کارگردانی مستند در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: این جشنواره به طور جدی می‌تواند به محکم شدن ساختار مستند در کشور کمک کند.

رضا فرهمند که تندیس و جایزه اول کارگردانی مستند را در بخش ایران و بین الملل و جایزه برگزیده دوم بخش عماد مغنیه را برای فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» از پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت دریافت کرده است، گفت: قبل از این فیلم در حوزه هند و مهاجران میانمار و سوریه کار کرده بودم و می‌دانم اگر می‌خواهیم یک پیام جهانی برای تمام مردم دنیا با هر دین و زبانی داشته باشیم، به زبانی بدون سوگیری و بدون پیوست داشتن به اختلافات دینی احتیاج داریم.

فرهمند ادامه داد: من با چنین ساختار ذهنی وارد مقوله ساخت این فیلم‌ها می‌شوم و برایم دعوای داعش اهمیتی ندارد بلکه دنبال انسانیت می‌روم و برایم تفاوتی ندارد زنی که روبروی دوربین من است، داعشی یا رزمنده است و مواجهه من باید مواجهه یک انسان با انسان دیگر باشد و وقتی این موضوع در ذهنم وجود داشته، در فیلم هم تسری پیدا می‌کند.

او در خصوص ساخت مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» عنوان کرد: برای اینکه بدانم چه اتفاقی رخ داده است، به عراق رفتم و همان جا با یک زن رو به رو شدم و تصمیم گرفتم در خصوص چنین موضوعی فیلم بسازم.

او در رابطه با اینکه جشنواره فیلم مقاومت چه تأثیری بر روند فیلمسازی در این حوزه دارد، عنوان کرد: باید قبول کنیم که در منطقه‌ای قرار گرفتیم که اطرافمان همیشه با جنگ درگیر است. از طرف دیگر ما مردمی هستیم که با وجود مشکلات شخصی در درون خود آرام نمی‌گیریم و قصد داریم به دیگران کمک کنیم.

این کارگردان با بیان اینکه ما همیشه برای کمک کردن به دیگران بیرون از مرزها خواهیم بود، افزود: من مردان واقعی را در سوریه دیدم که هیچ نیتی به جز کمک کردن به مردم آن جا نداشتند و صحبتی که در این رابطه در اختتامیه کردم، یک تعارف نبود بلکه با چشم خود دیدم و احساس کردم.

او ادامه داد: وقتی چنین فضایی وجود دارد، به جشنواره‌ای احتیاج داریم که از نگاه فیلمسازان خود به اطراف مرزها حمایت کند و به هر صورت سینمای جنگ نوعی ژانر را برای ما به وجود می‌آورد و ما نمی‌توانیم از کنار آن به آسانی عبور کنیم و این جشنواره به طور جدی می‌تواند به محکم شدن ساختار مستند در کشور کمک کند. اگر این جشنواره‌ها تخصصی باشند، ژانرها نیز تخصصی رشد می‌کنند.

فرهمند با تأکید بر اینکه باید نگاه جهان شمول تری نسبت به موضوع مقاومت داشته باشیم، گفت: مقاومت یک موضوع کلی است که تنها یک بخش آن مربوط به جنگ می‌شود و باید نگاه جامع‌تری نسبت به این مقوله داشته باشیم.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد تاریخ سینمای آمریکا مهمان «عصر» طالب‌زاده – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: جدیدترین برنامه تلویزیونی «عصر» با حضور «جان جیانویتو» استاد دانشگاه و کارگردان مستقل سینمای آمریکا از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، جان جیانویتو استاد دانشگاه و کارگردان مستقل سینمای آمریکاست. او نویسنده کتاب «گفت‌وگو با آندری تارکوفسکی» و استاد تاریخ سینما در دانشگاه‌های مختلف آمریکا مثل دانشگاه ماساچوست، دانشگاه بوستون و دانشگاه امرسون است.

او یکی از منتقدان جدی سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت‌های مختلف ایالات متحده است و فیلم‌های متعددی را در نقد این رویکرد کاخ سفید ساخته است؛ فیلم‌ «آوازهای دیوانه‌وار فراناندا حسین» و «دور از افغانستان» محصول نگاه انتقادی جیانویتو است. آثار این کارگردان در جشنواره‌های مهمی چون ونیز، لوکارنو، و تورنتو به نمایش در آمده و برگزیده شده‌است.

جیانویتو از فعالان ضدجنگ در آمریکاست که آثار سینما‌یی‌اش همواره پای ثابت محافل دانشگاهی و سازمان‌های بین‌المللی حامی صلح بوده است.

برنامه تلویزیونی عصر با اجرای نادر طالب زاده پنجشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه افق و جمعه‌ها بعد از خبر ۱۴ از شبکه یک پخش می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمجید نماینده ایرانیان زرشتی از «سرو زیرآب» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: نماینده ایرانیان زرتشتی ‎گفت: « این فیلم حس غرور ملی را دوباره در دل زرتشتیان ایران زمین زنده کرد و به نمایندگی از ایرانی های زرتشتی سراسر کشور، از سازندگان «سرو زیر آب» تقدی و تشکر می‌کنم»

به گزارش سینماپرس: اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی گفت: حضور یکرنگ و منسجم اقوام و قومیت‌های مختلف ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس به نقطه اتکا جنگ تحمیلی تبدیل شده بود.

اختیاری در ابتدا در خصوص این موضوع که اولین بار در یک فیلم سینمایی، به شهدای زرتشتی پرداخته شده است، گفت: اینکه برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران بک اثر بطور مستقیم داستان زندگی یک شهید زرتشتی را روایت میکند مسلما نه تنها موجب افتخار تک تک جامعه زرتشتیان ایران است بلکه تمامی اقشار مختلف جامعه از اقوام متفاوت به حضور و دلاوری های هموطنان غیورمند خود در سرزمینمان افتخار می‌کنند.


وی در ادامه گفت: بدون شک تولید چنین اثر ارزشمندی در ژانر سینمای دفاع مقدس و با محوریت خانواده شهدای زرتشتی موجب خشنودی همه ۳۲ خانواده شهید زرتشتی ایران در دوران دفاع مقدس و همچنین جانباران و ایثارگران زرتشتی می‌شود و در نتیجه این موضوع به وحدت ملی میان قومیت‌های مختلف می‌انجامد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: به جرات میتوان گفت، حضور یکرنگ و منسجم اقوام و قومیت‌های مختلف ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس به نقطه اتکا جنگ تحمیلی تبدبل شده بود که این موضوع نشات گرفته از وحدت واحدی بود که در آن دوران سراسر کشور را در مقابل دشمنان بیمه کرده بود.

اختیاری در ادامه به تعامل محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان فیلم «سرو زیر آب» اشاره کرد و افزود: از روز اول تولید فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردان اثر صراحتا گفتم که ما یکسری خطوط قرمزی داریم که می خواهیم به این خطوط توجه لازم را انجام دهید که انصافا محمد باشه آهنگر نهایت تلاش خود را انجام دادند تا تمام ملاحظات ما در ساخت این اثر مورد توجه خود قرار دهند که خدارا شکر در این خصوص هم موفق عمل کردند.

نماینده ایرانیان زرتشیتی در پایان گفت: پیش تر در قالب یک پیام به سازندگان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در خصوص تاثر شادمانی آفرین و افزایش غرور ملی و حس افتخار را در دل ایرانی های سراسر جهان این فیلم نکاتی را گفته بودم و مجددا تاکید می‌کنم که این فیلم سینمایی زیبا حس غرور ملی را دوباره در دل زرتشتیان ایران زمین زنده کرد و به نمایندگی از ایرانی های زرتشتی سراسر کشور، از سازندگان «سرو زیر آب» تقدی و تشکر می‌کنم.

لازم به ذکر است، اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی چندی پیش همزمان با آغاز اکران عمومی این اثر، متنی کوتاه خطاب به محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به شرح زیر منتشر کرده بود:

«با همت و غیرت و تلاش جنابعالی و همکاران گرانقدرتان که دلیرمردان و شیرزنان عرصه هنر و فرهنگ کشورمان “ایران” هستید، سروهای راست قامت و همیشه جاوید ایران اهورایی از زیر آب سر برآوردند. کسب دو سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی، شادمانی و غرور ملی و حس افتخار را در دل هر ایرانی و به ویژه ما زرتشتیان دوباره زنده کرد.

به نمایندگی از سوی ایرانیان زرتشتی، قدردان و سپاسگزار شما هنرمندان کشورمان هستم که در راه ساخت این اثر ارزشمند، صادقانه و غیرتمندانه و با دقت فراوان، سال‌ها کوشش کردید.

باشد که در راه سربلندی ایران زمین، همواره پیروز باشید.»


گفتنی است در این فیلم گروهی از بازیگران که نقش خانواده شهید زرتشتی را ایفا می‌کنند به زبان دری با هم گفتگو می‌کنند، آتشکده زرتشتیان و نیایش و برخی از آیین‌های زرتشتیان نیز به نمایش در می‌آید. بخش‌هایی از این فیلم در روستاهای مزرعه کلانتر و مبارکه فیلمبرداری شده است و گروهی از زرتشتیان همچون موبدیار دکتر راشین جهانگیری، موبد پدرام سروش پور، رامین بامسی، بهرام بهمردی، دلنواز جوانمردی، مهربان خادمی و جمعی از زرتشتیان روستاهای مزرعه کلانتر و مبارکه نیز در تولید آن همکاری داشته اند.

فیلم «سرو زیر آب» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست دو سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری و سیمرغ زرین نگاه ملی را به دست بیاورد؛ و این روزها با سرگروهی سینما آزادی به اکران عمومی در آمده است.

*خبرگزاری دانشجو


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی جدیدترین تولیدات مرکز سیما فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس؛ سعید سعدی؛ تهیه کننده بچه مهندس با بیان اینکه تمام سعی تیم تولید بر این است  تا فصل دو و سه «بچه مهندس» به صورت متوالی و پشت سر هم روانه آنتن شوند؛ خبر از پایان تصویربرداری فاز دوم «بچه مهندس» داد.

با پایان تصویربرداری فاز دو این مجموعه تلویزیونی برنامه ریزی شده بلافاصله پیش تولید فاز سه «بچه مهندس» که هم اکنون زیر نظر حسن وارسته در حال نگارش است؛ آغاز شود.

فاز اول این مجموعه تلویزیونی با داستانی متفاوت رمضان ۹۶ از شبکه دو سیما روانه آنتن شد و پیش بینی می شود بعد از مجموعه «بی قرار ۲» که در حال حاضر از شبکه دو سیما پخش می شود؛ روانه آنتن شود.

فیلمنامه این مجموعه حول زندگی شخصیتی به نام «جواد جوادی» می چرخد که بیننده از کمی بعد از تولدش با او و فراز و فرودهای زندگیش در یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و در کنار آدم هایی با قصه های مختلف همراه می شود و قرار است ادامه زندگی جواد در دوره نوجوانی و جوانی را در فصل های دوم و سوم این مجموعه به تماشا بنشیند.

در فصل دوم «بچه مهندس» به تناسب افزایش سن «جواد» افراد مختلف و به تبع آن لوکیشن های این مجموعه متعدد می شوند. مثلا در بخش هایی از سریال جواد به دنبال کار است و بنابراین با شخصیت های مختلفی آشنا می شود. همین امر باعث اضافه شدن بازیگران جدیدی به این مجموعه شده است.

bache mohandes

افزون بر این فاز دو «بچه مهندس» نقبی به داستان مادر گمشده «جواد» و داستان های حول محور والدینش خواهد زد.

مانی رحمانی شخصیت نوجوانی «جواد» را بازی می کند که در کودکی «یونا تدین» در این نقش ظاهر شده بود. از بازیگران جدیدی که به فاز دوم این مجموعه اضافه شده اند می توان به مانی رحمانی، سیما تیرانداز، علی اوسیوند، مریم کاویانی و … اشاره کرد. همچنین پرویز پورحسینی، سوگل طهماسبی، اندیشه فولادوند، بهناز جعفری، عباس جمشیدی فر، سیاوش چراغی پور، هادی همت، فرزین محدث، بهاره رهنما، افشین نخعی، حمید شریف زاده، سلمان فرخنده، کریم اکبری مبارکه و … نیز از فصل قبل حضور خواهند داشت.

بخشی از عوامل این مجموعه عبارتند از: تهیه کننده: سعید سعدی، کارگردان: علی غفاری، نویسنده : سجاد ابوالحسنی، مدیرتصویربرداری: رضا شیخی، مدیر برنامه ریزی: سعیدنقدزاده، طراح صحنه : حمید شهیری، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح چهره پردازی:محسن بابایی، مدیر صدابرداری: رضا تهرانی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد جواد کاسه ساز، تدوین : ناصر فخری ، دستیار یک کارگردان: محمدجواد سعدی، مدیرتولید: جواد سلیمانی، مدیرتدارکات: مهدی بهری،عکاس: امین مرادی راد، منشی صحنه: فهیمه مرتضوی، گروه کارگردانی: فرزانه نصری ، مارال شکری دستیاربرنامه ریز: سارا رضایی.

«آچمز» در پامنار کلید خورد

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «آچمز» به نویسندگی سعید فرهادی و کارگردانی مهرداد خوشبخت از اواخر آبان ماه در تهران شروع شد.

حسین آقا هرندی تهیه‌کننده «آچمز» در ارتباط با این مجموعه که به سفارش شبکه سه سیما تهیه‌ می‌شود گفت: تصویربرداری این مجموعه را پس از یک ماه و نیم پیش‌تولید و انتخاب بازیگر از بیستم آبان ماه در محله پامنار تهران شروع کردیم.

آقاهرندی ادامه داد: این کار یک درام با موقعیت‌های شیرین و گاه طنز است که تا اردیبهشت‌ماه سال آینده تصویربرداری آن در لوکیشن‌های مختلفی در شهر تهران ادامه دارد. اکنون گروه در لوکیشنی در خیابان شریعتی قرار دارند.

وی با اعلام اینکه «آچمز» در سی قسمت تولید می شود در خصوص زمان پخش این مجموعه گفت: زمان پخش «آچمز»  هنوز مشخص نیست اما قطعاً برای پخش در نوروز آماده نمی‌شود.

achmaz

در خلاصه داستان مجموعه تلویزیونی «آچمز» آمده است؛ مصیب تازه پس از چهل‌وپنج سال می‌فهمد که تنها فرزند خانواده نبوده. برای پیدا کردن گمشده‌ی سالیان دور مادرش، راهی تهران می‌شود و اما خودش هم گمشده‌ی بزرگ‌تری دارد. عزت و احترام! مجبور است بین این دو گمشده یکی را انتخاب کند و همین داستان‌های پیچیده‌ای برایش به وجود می‌آورد که او را تبدیل به انسانی دیگر می‌کند.

در این مجموعه تلویزیونی هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، سید مهرداد ضیایی، مهران رجبی، سارا خوئینی‌ها، بیتا سحرخیز، مهوش صبرکن، پریسا مقتدی، سهند جاهدی، هادی عطایی‌فر، احمدرضا اسعدی، مونا اسکندری بازی دارند.

عوامل «آچمز» عبارت‌اند از؛ تهیه‌کننده، حسین آقا هرندی، کارگردان مهرداد خوشبخت، طراح و نویسنده: سعید فرهادی، مجری طرح: سپیده پورکیانی، بازیگردان: هومن برق‌نورد، مدیر تولید رضا نصیری‌نیا، مدیر برنامه‌ریزی:سید علی هاشمی، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: نازنین توسلی، مدیر تصویربرداری: بهنام کریمی، صدابردار: امیر پرتوزاده، طراح گریم: امیدگل‌زاده، تدوین: محمد حسین غضنفری و هانی گلشن‌فر، طراح و ترکیب صدا:آرش اسحاقی، منشی صحنه:سانازفرهانی، مدیرتدارکات: حمید پریز، ناظرکیفی تولید: حمیدرضا شیروانیان، ناظر کیفی نگارش:امیررضا پوروزیری، عکاس:مهسا طیب طاهر، مشاور رسانه‌ای: میلاد نجفی.

بازیگرانی که به «دنگ و فنگ روزگار» پیوستند

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «دنگ و فنگ روزگار» با اضافه شدن بیژن بنفشه خواه، نیما شاهرخ شاهی و سوگل طهماسبی در مرکز توانبخشی عمل به کار خود ادامه می دهد.

بیش از ۱۵ درصد از تصویربرداری مجموعه طنز «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی امیر طالبی کاشانی به اتمام رسیده و تیم تولید مجموعه به صورت شبانه روزی مشغول ضبط سکانس های مربوط به بیمارستان هستند.

تصویربرداری این مجموعه پر بازیگر آبان ماه در تهران کلید خورد و گفته می شود در بیش از ۷۰ لوکیشن در تهران ادامه یابد.

داستان «دنگ و فنگ روزگار» به ارتباط دو دوست با بازی محمد نادری و سیروس گرجستانی برمی گردد. این دو طی شراکتی دچار مشکلاتی می شوند که ناچار هستند طی سال ها این مشکلات را پنهان کنند. همین مساله باعث رقم خوردن اتفاقات مختلف طنز می شود.

dang o famg

سیروس گرجستانی، محمد نادری، نیما شاهرخ شاهی، بیژن بنفشه خواه، زهره فکور صبور، سوگل طهماسبی، محمد فیلی، غلامرضا نیکخواه، امیر غفارمنش، ساعد هدایتی، شیرین آقارضا کاشی، پانته آ مهدی نیا، سینا رازانی، زهرا داوود نژاد، مهری آل آقا، مریم شاه ولی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، بیتا خردمند، عباس محبوب، طاهر علایی، فریده دریامج، ژیار محمدزاده، ساره صحرایی، ستاره صحرایی و ….. از جمله بازیگران «دنگ و فنگ روزگار» هستند.

بخشی از عوامل این سریال عبارتند از تهیه کننده: امیرحسین طالبی کاشانی، کارگردان: جواد مزدآبادی، طراح و سرپرست فیلمنامه: حسن وارسته، نویسندگان: حسن وارسته و امیر شاداب، مدیر تصویربرداری: خسرو دادگرمرا، تصویربردار: مهدی دادگر مرام، مدیر صدابرداری و صدا گذاری: امید قربانی، دستیار اول کارگردان: مهدی برگ نیل، برنامه ریز: امید همتی فراز، دستیاران کارگردان: مجید معافی و رضا لشگری، منشی صحنه: آرزو قربانی، مدیر تولید: بیژن محرمی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: کینوش ایزدی، مجریان گریم: عاطفه تهرانی، امیر خدادای، میلاد بهداد و نسیم رضازاده،  مجری نور: حمید کردبچه، دستیاران تصویر: محمد موسوی، عباس پرهیزکار، انصار زرین جامه و ایمان رستمی، اپراتور دوربین: محمدرضا ابراهیم، دستیار اول صحنه: قاسم مربی، دستیاران صحنه و لباس: سارا سعادت، سحر سطوت و پویا نجفی، دستیاران صدا: حسین شریفی و حسین حسنی، مدیر تدارکات: حسین امینی، دستیار اول تدارکات: محمد رسول ابراهیم پور.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوسترهای بازیگران فیلم «گرگ‌بازی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوسترهای جدید فیلم سینمایی معمایی «گرگ بازی» با محوریت تصاویر بازیگران اصلی در حالی رونمایی شده که ۴۰ روز از اکران فیلم سپری شده است.

به گزارش سینماپرس، پوسترهای جدید فیلم سینمایی «گرگ بازی» با تصاویری از نگار جواهریان، علی مصفا و هانیه توسلی در حالی رونمایی شده که ۴۰ روز از اکران فیلم سپری شده است.

این پوسترها توسط امیر قلیچ‌خانی و با عکس‌هایی از مریم سپهری طراحی شده است.

poster javaherian

«گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی اکنون روی پرده سینماهای کشور است و نگار جواهریان، علی مصفا، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهمیه امن‌زاده، احسان گودرزی، حمید پورآذری، امیرحسین قدسی، ژرژ پطرسی، منوچهر زنده دل و محمدرضا مالکی بازیگران این فیلم هستند.

«گرگ بازی» داستانی متفاوت، پرکشش و رازآلود از چند رفیق قدیمی است که شبی در خانه موروثی یک دوست جمع می‌شوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد.

poster mosafa

کارگردان: عباس نظام‌دوست، نویسندگان فیلم‌نامه: مجید اسلامی، عباس نظام‌دوست، علی نعمت‌الهی‌، بیتا شباهنگ، مدیر فیلم‌برداری: مسعود امینی تیرانی، طراح صحنه: امیر حسین قدسی، مرتضی فربد، تدوین: مستانه مهاجر‌، صدابردار: وحید رضویان‌، طراحی صدا و میکس: ایرج شهزادی، نعیم مسچیان، طراح چهره‌پردازی: یاسمن محب‌اهری، طراح لباس: ندا نصر، مدیر تدارکات: عماد طاهری، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی‌، منشی صحنه: نائله شریفی‌، عکاس: مریم سپهری‌، مشاور رسانه‌ای در اکران: مریم قربانی‌نیا،‌ تصحیح رنگ و نور: فرهاد قدسی، عنوان‌بندی: سیاوش پورخلیلی، طراح پوستر: محمدحسین هوشمندی، طراح لوگو و تیتراژ: آیه حیدری، مجری طرح و مدیر تولید: سیاوش سرمد، ‌جانشین تهیه‌کننده: محمدعلی خطیبی، تهیه‌کننده: محمدعلی نجفی.

poster tavasoli


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش کاریکاتور و کارتون جشنواره «هنرجوان» – اخبار سینمای ایران و جهان


به گزارش سینماپرس، سید حمید شریفی دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» داوران بخش های کاریکاتور و کارتون این رویداد حوزه تجسمی را منصوب کرد.

مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند و محسن نوری نجفی آثار کاریکاتور و کارتون جشنواره هنرجوان را ارزیابی و داوری خواهند کرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی

متولد ۱۳۴۲ / تهران

وی فارغ‌التحصیل مقاطع لیسانس نقاشی و فوق‌لیسانس گرافیک از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس است. شجاعی طباطبایی طی سال‌ها فعالیت هنری و خلق آثار کاریکاتور موفق به دریافت نشان مفاخر تجسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید و با حضور در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیری متعددی شده است؛ از جمله جایزه ویژه مسابقه بین‌المللی کارتون آیدین دوغان ترکیه(۱۹۹۷) و جایزه سوم مسابقه بین‌المللی کارتون لیتوانی(۱۹۹۳). از دیگر فعالیت‌های سیدمسعود شجاعی در عرصه فرهنگ و هنر می‌توان به مدیریت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مدیریت خانه کاریکاتور ایران، سردبیری مجله‌های کاریکاتور و ایران کارتون، تدریس در دانشکده‌های هنر، دبیر بخش آسیایی فصلنامه کمیک جهانی پنسیلوانیا، برنامه‌ریزی جشنواره‌ها و … اشاره کرد. شجاعی حضوری فعال در هیئت داوران بیش از ده جشنواره‌ و رویداد ملی و بین‌المللی داشته که از آن جمله می‌توان به سی و ششمین جشنواره کارتون پیراسیکابا در برزیل(۲۰۰۹) و کارتون چاینا گوانگژی در چین(۲۰۰۷) اشاره کرد. جایزه اول مدیریت بهترین سایت کارتون و کاریکاتور دنیا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ برای سایت ایران کاریکاتور به سیدمسعود شجاعی طباطبایی تعلق گرفت. وی در سال ۱۳۹۵ نیز موفق به اخذ جایزه «مرد سال هنر انقلاب» از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گردید.

محمدحسین نیرومند

متولد ۱۳۴۳ / مشهد

وی تحصیلات خود را در مقطع لیسانس طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند و طی سال‌ها فعالیت هنری در زمینه طراحی کاریکاتور موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری ـ معادل دکترا ـ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشان عالی تجسمی از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گردید. نیرومند فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۴ با نشریات و روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور شروع کرد. تدریس و آموزش در دانشکده هنرهای زیبای سازمان صدا و سیما، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سردبیری و مدیر مسئول نشریه کیهان کاریکاتور، تألیف کتاب و مقاله و … بخشی از فعالیت‌های نیرومند در عرصه علمی ـ هنری و فرهنگی کشور تا به امروز بوده است. محمدحسین نیرومند تا کنون عهده‌دار دبیری و داوری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی بوده و خود نیز با شرکت در رقابت‌های هنری مختلف موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیری متعددی از جمله کسب جایزه طلای هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس و همچنین جایزه و مدال ویژه جشنواره yomiuri Shimbun از کشور ژاپن شده است(۱۹۸۵). کتاب دو جلدی دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده‌یابی از تازه‌های تألیفات محمدحسین نیرومند است.

 سیدمحسن نوری‌نجفی

متولد ۱۳۳۶/ تهران

وی دارای گواهینامه‌های هنری درجه یک کاریکاتور و درجه سه نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نوری‌نجفی طی سال‌ها فعالیت هنری در زمینه‌های طراحی، کاریکاتور، فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی انیمیشن و ۳۵ سال همکاری با روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور به خلق آثار متعددی پرداخته است. وی حضوری بسیار فعال در داوری‌ جشنواره‌های بین‌المللی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجیِ انفرادی و گروهی مختلف در کشورهای ایران، مکزیک، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، سوئیس، رومانی، آلمان و … داشته است. سیدمحسن نوری‌نجفی با شرکت در رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی موفق به دریافت ده‌ها جایزه و لوح تقدیر از جشنواره‌های بین‌المللی شده است که از آن جمله می‌توان به رتبه نخست گراند پرایز از کره جنوبی(۱۹۹۶) و جایزه و مدال ویژه جشنواره yomiuri Shimbun از کشور ژاپن(۱۹۹۳) اشاره کرد.

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دی ماه امسال در ۶ بخش طراحی، پوستر، کارتون، کاریکاتور، تصویرسازی و عکس برگزار می شود. آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد ۲۸ آذر ماه است و جزئیات و مقررات آن در سایت سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir  قرار دارد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خسرو دهقان مهمان امشب «کتاب باز» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: امشب (سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه) سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان خسرو دهقان، منتقد و مدرس سینما خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، خسرو دهقان در برنامه امشب «کتاب‌باز» راجع به نقد سینمایی، دلایل خواندن نقد برای هر فیلم، منتقدان بزرگ و تاثیرگذار، اینکه مطالعات سینمایی چطور باعث می‌شوند به درک درستی از فیلم و سینما برسیم، کتاب‌های مورد علاقه‌اش و ادبیات با صحت به گفت‌وگو می‌نشیند.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱ بامداد، ۸ صبح و ۱۳ بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هومان اسعدی» دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: معاون هنری وزیر ارشاد «هومان اسعدی» را به عنوان دبیر سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد هومان اسعدی را به عنوان دبیر سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان منصوب کرد.

در حکم هومان اسعدی آمده است:

«نظر به دانش و تجربیات ارزشمند جنابعالی در شش دوره گذشته جشنواره ملی موسیقی جوان و نیز نتایج مطلوب و موفق این رخداد مهم هنری کشور، به موجب این حکم به عنوان دبیر سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان منصوب می شوید. از خداوند متعال، توفیق روزافزونتان را خواستارم.»

هومان اسعدی از هفتمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان، دبیر این جشنواره است


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محصولات سینمایی و تلویزیونی نسبت چندانی با انتظارات جامعه اسلامی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: در پی دیدار اخیر جمعی از فعالان حوزه سینما و تلویزیون با رهبر معظم انقلاب سعید الهی، کارشناس حوزه سینما گفت: مگر می‌شود در جنگ نرم فرهنگی دستورات و تذکرات فرمانده را به گونه دیگری اجرا کنند و فرمانده در بحبوبه نبرد که اتفاقاً خیلی هم جدی و برای کشور آسیب زننده است مجبور به تکرار اوامر خود شود؟!

در پی دیدار اخیر جمعی از فعالان حوزه سینما و تلویزیون با رهبر معظم انقلاب و نیز انتشار نامه‌ای از سوی ایشان خطاب به مدیران، فیلمسازان و سریال‌سازان رسانه ملی، در گفت‌وگویی با سعید الهی، کارشناس حوزه سینما و دانشجوی دوره دکتری علوم ارتباطات که علاوه بر تحلیل رویدادهای فرهنگی و هنری کشور، از سوابق علمی و اجرایی به ویژه در عرصه سینما و رسانه برخوردار است، نظرات وی را پیرامون توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری جویا شدیم که مشروح آن را می‌خوانید.

چه عواملی باعث تأکید چند باره رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده از سوژه‌های انقلابی از جمله شهدا، دفاع مقدس، مقاومت، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و… در نامه اخیرشان به فعالان حوزه سینما و تلویزیون شده است؟

اساساً تأکیدات چند باره بالاترین مقام عالیرتبه کشور بر برخی موضوعات، از وجوه مختلف قابل ارزیابی است. شاید در نگاه اول و در فضایی کاملاً خوشبینانه به ویژه از منظر برخی مدیران تصمیم‌گیرنده، ذکر مکرر این تأکیدات، حسب توجه مستمر و پرداختن به آن‌ها مهم و ضروری تلقی می‌شود که به حتم در جایگاه خود بسیار هم حائز اهمیت است، اما هنگامی که موضوعات را با اتفاقات، حواشی و بسیاری از تحلیل‌های جانبی پیرامون آن موضوع مشاهده می‌کنیم، بی‌تردید تحلیل این تأکیدات به گونه دیگری رقم می‌خورد که مهم‌ترین آن کم‌کاری و کوتاهی متولیان و مجریان امر است که رهبری به جهت رعایت چارچوب‌های قانونی و پرهیز از ورود مستقیم به تصمیمات، تنها به توصیه‌های چند باره در آن خصوص می‌پردازند.


به تعبیر شما خلأ تولیداتی با اینگونه سوژه‌ها مقام معظم رهبری را برای چندمین بار واداشته که خطاب به فعالان حوزه رسانه‌های دیداری چنین توصیه‌ها و تذکراتی داشته باشند؟

دقیقاً. وقتی که صحبت از تهاجم و جنگ می‌شود رعایت نسبت بین فرمانده و نیروهای تحت امر ایشان و در عین حال توجه به قواعد نبرد از جمله مؤلفه‌های اصلی در دستیابی به موفقیت و پیروزی است. مگر می‌شود در جنگ نرم فرهنگی که البته بنده معتقدم هنوز برای بسیاری از مدیران ما باورپذیر نیست و سال‌هاست رهبری در این خصوص صحبت کرده و دستوراتی را در جایگاه یک فرمانده صادر کرده‌اند، برخی سربازان این عرصه که همان دستگاه‌های تابعه فرهنگ و هنر کشور هستند دستورات و تذکرات فرمانده را به گونه دیگری اجرا کنند و فرمانده در بحبوبه نبرد که اتفاقاً خیلی هم جدی و برای کشور آسیب زننده است مجبور به تکرار اوامر خود شود؟! باید چگونه به مدیران سینما و تلویزیون به عنوان اصلی‌ترین سازمان‌های متولی تولیدات تصویری توضیح داد که نیاز جنگ نرم امروز و به نوعی نیاز بحق جامعه اسلامی ایران در شرایط فعلی، محصولاتی است که رهبری به وضوح بر آن تأکید کرده‌اند و تکرار آن‌ها در واقع به معنای وادادگی و انفعال مسئولان محترم فرهنگی در اتخاذ سیاست‌های انقلابی و مدنظر جامعه نظام جمهوری اسلامی و عدم ساخت آثاری با این موضوعات است؟ باید پرسید چرا غیر از یکی دو مقطع تاریخی، هیچگاه آمار دقیقی از تولیدات اینچنینی با سربلندی ارائه نمی‌شود و اگر هم اقدامی صورت گرفته به نسبتی از کل مجموعه تولیدات، عدد قابل توجه و چشمگیری نیست؟!


برخی از صاحبنظران معتقدند سینما و تلویزیون اگرچه در طول سال‌های گذشته نسبت به موضوعات انقلابی منفعلانه رفتار کرده است لیکن اخیراً تولیدات مبتذل با عناوین آثار کمدی در حال پر کردن سبد تولیدات سینمای ایران هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

بنده در یک مناظره تلویزیونی هم به صراحت عرض کردم قبل از تحلیل آثار باید مفاهیم مرتبط با آن‌ها بازتعریف شود تا سوء‌تفاهمی ایجاد نشود. ما قطعاً در آثار اخیر که روی پرده سینما هستند و رسانه ملی نیز متأسفانه از تبلیغ لحظه به لحظه آن‌ها دریغ نمی‌کند، ابتذال به معنای صحنه‌های جنسی و غیراخلاقی مشابه سینمای قبل از انقلاب را شاهد نیستیم، اما اگر ابتذال را مطابق فرهنگنامه‌های لغات به آثار سخیف و زبون و خوار معنا کنیم، در آن زمان به راحتی می‌توانیم ادعا کنیم که در کمال تأسف این دست تولیدات در سینمای ایران رو به افزایش است و سینمای جمهوری اسلامی ایران اگرچه با برخی شوخی‌های جنسی و الفاظ و حرکات دور از شأن مردم متمدن ایران به جهت عدم‌فرهنگ‌سازی در طول سالیان گذشته تا کنون با فروش گیشه روبه‌رو خواهد بود ولی به شدت از فضای اندیشه‌ورزی، انقلابی‌گری و تمامی مصادیقی که رهبری در نامه اخیرشان به صراحت فرموده‌اند، فاصله گرفته است.


اما به نظر می‌رسد سازمان سینمایی از مجموعه تولیدات خود راضی است و در مواقع لزوم به فروش میلیاردی برخی آثار اجتماعی و استراتژیک استناد می‌کند.

سؤال بنده هم از متولیان امر همین است؛ مگر نه اینکه کشور در حال توسعه در عرصه‌های مختلف است و فروش گیشه برخی فیلم‌های انقلابی و حتی اجتماعی چالش برانگیز ثابت کرده است نسل امروز ایران اسلامی به عنوان قشری تحصیلکرده و اندیشمند، تولیدات سینمایی و تلویزیونی درخور توجه و قابل تأمل را از دستگاه‌های مربوطه مطالبه می‌کند، پس چگونه مدیران مربوطه با توجیه پاسخ به نیاز قشری به اصطلاح ساده‌پسند از همین مردم، تولیدات سخیف را ترویج داده و هنگام آماردهی به فروش همین تعداد اثر مبتذل استناد می‌کنند؟ نقش حاکمیتی وزارت ارشاد چرا روز به روز در حال کمرنگ شدن است؟ آیا نگاه نمادین به توصیه‌های رهبری در برخی دستگاه‌های فرهنگی و به زعم بنده عدم شفافیت در مواجهه با مراجع نظارتی و حتی نمایندگان مجلس و دفاتر علما و مقامات ارشد کشور از طریق برخی تحلیل‌ها و آمارهای نه چندان صادقانه و از سوی دیگر توجه به توقعات و خواسته‌های معاندان و طیف‌های غیرانقلابی که چه بسا خارج از گردونه دولت و حتی خارج از کشور قرار دارند نشانگر حاکم کردن نگاه مسامحه‌گرانه در بین افکار عمومی و دور کردن آن‌ها از فضای انقلابی‌گری نیست؟


به نظر شما چه عناصری باعث شده است سینمای ایران در دهه چهارم انقلاب در این مسیر قرار گیرد؟ اساساً رسالت هنر- صنعت سینما در مسیر انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این زمینه بسیار صحبت شده است. سینما یک تکنولوژی وارداتی از دنیای مدرن در تمامی جوامع بشریست که می‌تواند توسط هنرمندان هر سرزمینی به نحوی مصادره و در جهت بقا و تقویت و حتی سقوط و اضمحلال فرهنگ آن منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی بود در عرصه سینمای ایران که از این هنر در مسیر اعتلای فرهنگی استفاده شود که چه بسا در مقاطعی، سینما به عنوان یکی از پرافتخارترین ابزار فرهنگی و هنری کشور توانست در سراسر دنیا نام ایران را به خوبی مطرح کند. پس سینما در ذات خود بهترین ابزار در انتقال و غنی‌سازی مفاهیم و ارزش‌هاست؛ لذا در طول چهار دهه گذشته، هرگاه مدیران مربوطه با انقلاب اسلامی قلباً همراه بوده‌اند، سینما توانسته سفیر شایسته‌ای برای پیاده‌سازی اهداف و آرمان‌های انقلاب باشد و در برخی مواقع که تصمیم‌گیرندگان چه به صراحت و چه در پس پرده، نسبتی با انقلاب نداشته‌اند متأسفانه این هنر جذاب نه تنها کارکرد حقیقی خود را در راهبری و اندیشه‌ورزی مخاطبان از دست داده است بلکه گاه به صور مختلف علیه مواضع رسمی حاکمیت نیز حرکت کرده است.


چطور می‌شود در کشورهایی مانند ترکیه، هند، کره و… آثار سینمایی و تلویزیونی تا این حد پرمخاطب می‌شوند و این حالت در سینما و تلویزیون ایران با وجود برخورداری از هنرمندان خوشفکر، ابزارهای متنوع و موفقیت‌های جهانی هنوز اتفاق نیفتاده است؟

رسانه‌ها برای جذب مخاطب نیازمند مطالعات پژوهشی و تعیین استراتژی‌های دقیق مبتنی بر شواهد علمی و میدانی هستند. در تمام حوزه‌های فرهنگی اگر قصد تولید و ارائه محصول به مخاطب هست باید بر اساس مستندات و واقعیات برنامه مهندسی فرهنگی تدوین شود و در جهت تحقق آن‌ها گام برداشت. اگر ما طبق فرمایشات رهبری قائل به نفوذ فرهنگی در لایه‌های مختلف کشور هستیم که به نظر بنده دامنه وسیع‌تری در دستگاه‌های فرهنگی پیدا کرده است، برای مقابله با نفوذگران و به تعبیر ایشان «دشمن شیفته‌ها» که بنده باورم بر این است باید بخشی از آن‌ها را در میان فعالان و سیاستگذاران عرصه سینما و تلویزیون جست‌وجو کنیم، بی‌شک باید برنامه‌های از پیش تدوین شده خود را نیز مورد بازنگری قرار دهیم و آن‌ها را متناسب با فضای عمومی و نیازهای موجود و اهداف جدید طراحی و بازنویسی کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً سینما و تلویزیون ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای جذب مخاطب داخلی و جهانی برخوردار است.


منظورتان از بازنگری برنامه‌ها چیست؟

کافی است شما برنامه مهندسی فرهنگی مصوب کشور را تورق کنید و بخواهید عبارات ثقیل مندرج در آن را برای فیلمسازی تبیین کنید تا بتواند مطابق آن تولید کند؛ هرگز موفق نمی‌شوید! این ضعف برنامه است و به همین ترتیب مدیر مربوطه نیز غیر از بازی با کلمات هیچ عملکردی منطبق با آن عبارات نمی‌تواند در عمل از خود نشان دهد. این تناقض‌ها و عدم درک مشترک و تعامل‌ناپذیری، مدیران و فعالان حوزه هنر و سینما و تلویزیون را دچار بلاتکلیفی کرده و نتیجه آن شده است که با افراط و تفریط روز به روز از خط اعتدال خارج شده‌ایم. گاه با غلبه فیلم‌های شبه‌کمدی درصدد جلب رضایت مخاطب هستیم و گاه با توجه افراطی به تولیدات شبه‌روشنفکری، گاه فیلم‌های تلخ اجتماعی و غیرواقعی و گاه آثار انقلابی و دفاع مقدسی تحریف شده!

* جوان


مشاهده خبر از سایت منبع