X

بایگانی آذر 16, 1397

دفتر سینمایی

اصرار مهنار افشار به تبلیغ آمپول کشنده! – اخبار سینمای ایران و جهان


کیهان: درحالی که کارشناس‌ها و نهادهای مربوطه نسبت به تجویز یک آمپول توسط مهناز افشار اعتراض کرده بودند، این بازیگر همچنان بر تبلیغ خود اصرار دارد!

چند روز قبل، مهناز افشار بازیگر سینما با اتکا به توصیه یک خواننده لس‌آنجلسی(!) آمپولی را به مصرف‌کنندگان مواد مخدر معرفی کرد تا با تزریق آن، خطر اوردوز کاهش یابد! این درحالی است که هم کارشناسان پزشکی و هم وزارت بهداشت، اعلام کردند که آمپول معرفی شده توسط این بازیگر در صورت تزریق بدون تجویز و نظارت پزشک، احتمال خطر مرگ را در پی دارد.

اما مهناز افشار، بدون توجه به نظرات کارشناسانه، باز هم آمپول کشنده را به مردم معرفی کرد و نوشت: «بابت دغدغه‌ای که داشتم، پیشنهاد بنیادی که سال‌ها در زمینه اعتیاد فعالیت می‌کند را پذیرفتم، موضوعات مربوط به آن دارو منابع موثقی از جمله سازمان جهانی بهداشت را دارد، یعنی هر چه که در آن ویدئو گفته شد را تایید می‌کند. من نه مصرف‌کننده، نه واردکننده و نه فروشنده هستم. حالا اگر این وسط وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت را قبول ندارد، موضوعی است که من نمی‌توانم در آن ورود کنم،…»

جای سؤال است که چرا یک بازیگر صرفا به خاطر برخورداری از شهرت، چنین اجازه‌ای یافته تا امور یک بنیاد غیرمعتبر در خارج از کشور را در داخل پیش ببرد؟


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌حلی برای پایان دادن به جنجال‌آفرینی سلبریتی‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان


جوان آنلاین: نکته مهم درباره حوادث فرانسه سکوت سلبریتی‌ها و شخصیت‌های معروف رسانه‌ای فرانسه است؛ اظهاراتی که گاه می‌تواند آتش حوادث را بیشتر و تندتر هم بکند. درحالی‌که در ایران چهره‌های مشهور پست‌ها و مطالبی را منتشر می‌کنند که عمداً یا سهواً منجر می‌شود امنیت ملی را به خطر بیندازند مانند فتنه ۸۸ که رسماً و عملاً با اپوزیسیون همراه شده بودند و با پز روشنفکری بر آتش آشوب‌ها می‌دمیدند.

اعتراضات و آشوب‌های فعلی فرانسه ظاهراً یک اتفاق غیرعادی و ساده نیست. ایرانیان خارج از کشور که در فضای مجازی هستند و پیج‌های مختلفی دارند بارها در این رابطه مطلب نوشته و موارد جالبی را ذکر کرده‌اند. نکته مهم درباره حوادث فرانسه سکوت سلبریتی‌ها و شخصیت‌های معروف رسانه‌ای فرانسه است؛ اظهاراتی که گاه می‌تواند آتش حوادث را بیشتر و تندتر هم بکند. درحالی‌که در ایران چهره‌های مشهور پست‌ها و مطالبی را منتشر می‌کنند که عمداً یا سهواً منجر می‌شود امنیت ملی را به خطر بیندازند مانند فتنه ۸۸ که رسماً و عملاً با اپوزیسیون همراه شده بودند و با پز روشنفکری بر آتش آشوب‌ها می‌دمیدند. سؤال اینجاست چرا و چطور چهره‌های مشهور و حتی جهانی فرانسه در حوزه سینما و ورزش این نوع حضورهای نامتعارف را حداقل تا این اندازه ندارند؟!

البته همه می‌دانیم که بیشتر اهداف این چهره‌ها دیده شدن آنهاست چه آنکه مسعود فروتن نویسنده، مجری و کارگردان سینما هم در مصاحبه‌ای به این مسئله اشاره کرده است که گاهی برخی بازیگران برای دیده شدن جنجال‌آفرینی می‌کنند و وارد برخی حاشیه‌ها می‌شوند. اما چرا در حوادث و آشوب‌هایی که در غرب رخ می‌دهد شاهد نظر دادن سلبریتی‌ها علیه منافع ملی و کشورشان نیستیم؟! بی‌تردید سیاست‌های پنهان دولت‌های غربی در کنترل چهره‌های مشهور مؤثر باشد. چندی پیش جدولی از زندگی برخی از چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون در کشورهای خارجی از جمله امریکا منتشر شد که بیش از هر چیز جدا از بحث‌های هویتی، مسئله درآمد آن‌ها از صنعت معیوب سینما را زیر سؤال برد. در دعوای مجازی فرخ‌نژاد و علیزاده، دو نکته از مستندات علیزاده علیه این بازیگر سینما جالب بود؛ اول زندگی خانواده فرخ‌نژاد در امریکا که وی را واداشته از پول ملی برای مخارج خانواده‌اش در امریکا هزینه کند. جالب آن که بازیگران مالیات نمی‌دهند این یعنی از دستمزدهای نجومی آن‌ها چیزی برای مردم و فقیران کنار گذاشته نمی‌شود؛ این درحالی است که هنرپیشه‌ها در اروپا از جمله فرانسه باید مالیات‌های سنگینی بپردازند و شاید همین سیاست پنهان باعث کنترل سلبریتی‌ها در اروپا شده باشد؛ چه آنکه می‌بینیم شخصیتی مانند ژرارد دپاردیو که به یک چهره تاریخی و ملی فرانسه تبدیل شده و در سطح جهانی هم شناخته شده است برای فرار از مالیات‌های سنگین دولت به روسیه نقل مکان کرده و تغییر تابعیت داده است.

به نظر می‌رسد مجموعه آنچه گفته شد نیاز به بررسی و دقت بیشتری به خصوص در عرصه مالیات هنرمندان دارد. آن‌ها که فقرا را واسطه دیده شدن خود قرار می‌دهند چرا نباید سهم خود را از بیت‌المال برای توانمندسازی فقرا بپردازند، در حالی که از همان بیت‌المال و سینمای دولتی دستمزدهای کلان دریافت می‌کنند. از این طریق می‌توان بر حکومت بادبادکی سلبریتی‌ها در جنجال‌آفرینی وحاشیه‌سازی هم پایان داد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ای کاش به همان سکوت مرگبار خود ادامه میدادید – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: روزنامه اعتماد در گزارشی به قلم فردی مجهول الهویه که خود را رزمنده دفاع مقدس! نامیده، تندترین حملات را به جشنواره مقاومت روا داشته و با به کارگیری دروغ‌هایی آشکار جشنواره مقاومت را در راستای حمایت از یهود دانسته است!

هفته‌ای که گذشت بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رقم خورد و پانزدهمین حشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور چشمگیر فیلمسازان مطرح بین المللی به کار خود پایان داد. در روز‌هایی که جشنواره در سینما فلسطین و عصرجدید مشغول به اکران بود، سالن‌های آن مملو از جمعیت بود و بسیاری از مخاطبان روی زمین به تماشای آثار جشنواره نشستند. این رویداد بزرگ فرهنگی در حالی با سرافرازی به اتمام رسید که متأسفانه اخبار این رویداد مهم در رسانه‌های اصلاح‌طلب به طور کامل بایکوت شد و هیچ خبری در رسانه‌های این طیف کار نشد.

اما‌ای کاش این رسانه‌ها به سکوت خود در قبال جشنواره‌ی مقاومت اکتفا می‌کردند و دیگر دست به تخریب جشنواره‌ای به نام مقاومت و برای انقلاب نمی‌زدند. به‌عنوان نمونه روزنامه اعتماد یکی از آن رسانه‌هایی بود که نه تنها خبری از استقبال چشمگیر مخاطبان منتشر نکرد بلکه در شماره اخیر خود و بعد از چند روز از پایان جشنواره در گزارشی به قلم فردی بدون نام و مجهول الهویه که خود را رزمنده دفاع مقدس! نامیده تندترین حملات را به جشنواره مقاومت روا داشته و جالب است که با به‌کارگیری دروغ‌هایی آشکار جشنواره مقاومت را در راستای حمایت از یهود دانسته است!

اعتماد در گزارشی با عنوان «نمایش مظلومیت یهود در جشنواره فیلم مقاومت! » بدون آنکه نویسنده هویت خود را آشکار کند تا جایی که صاحب قلم برخود اجازه داده با بهانه‌های واهی و گزاره‌های کاملا کذب بر جشنواره تاخته و آنرا بی ثمر و یک جشنواره بی اهمیت و کم فروغ و در راستای حمایت از یهود و علیه دفاع مقدس قلمداد کرده است! اعتماد با استناد به فیلم «مسیری به سپیده دم» به کارگردانی اندرو کاسترو، ازآنجا که در فیلم مادربزرگ یک خبرنگار به نام خاوی که یک زن سالمند یهودی است او را تشویق می‌کند برای کشف حقیقت به عراق برود و مادربزرگ گردنبندی به یادگار به خاوی می‌دهد که متعلق به یهودیان است، نتیجه گرفته است «جشنواره مقامت نمایش مظلومیت یهود است! » درحالیکه آنچه به ذهن نویسنده «اعتماد» رسیده در هیچ جای فیلم چنین مفهومی به ذهن مخاطب متبادر نمی‌شود. درواقع گویی این روزنامه چشم خود را بر روی تمام واقعیات ملموس جشنواره امسال در تقویت باور‌های دینی و ملی و همچنین استقبال چشمگیر مردم بسته و تنها قصدش تخریب جشنواره‌ای با نام دفاع مقدس است. ‌

ای کاش این رسانه اصلاح طلب، این بار نیز مانند بسیاری از اتفاقات ممتاز مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس لااقل به سکوت خود ادامه میداد نه اینکه همنوا با رسانه‌های بیگانه سعی در تضعیف جایگاه مفاومت در سینمای ایران داشته باشد. اکثر کسانی که جشنواره امسال را از نزدیک شاهد بودند براین مهم تاکید داشتند که جشنواره مقاومت در این دوره بسیار موفق ظاهر شد. دراین دوه از جشنواره بیش از ۴۲ فیلم و فیلمساز خارجی از کشور‌های مختلف در آن حضور داشتند و سینماگرانی از کشور‌های آمریکا، آرژانتین، سوریه، روسیه، عراق، یمن، بحرین، عربستان، لبنان، فرانسه، اسپانیا، هند، کانادا، ترکیه، بوسنی، انگلیس، چین و… در آن حضور پیدا کردند و حتی تعدادی از فیلم‌ها و فیلمسازانی خارجی به دلیل فشار‌های رژیم غاصب صهیونیستی و برخی قدرت‌های استکباری از حضور در این جشنواره منع شدند، این یعنی جشنواره مقاومت برای دشمن بسیار جدی گرفته شد و تمام امکانات خود را برای بایکوت و تخریب جشنواره به کار برد، ولی در کمال ناباوری برخی رسانه‌های داخلی نیز با قرارگیری در پازل دشمن با سکوت مرگبار خود یا با انتشار گزارش تخریبی، حاضر شدند شرافت خبری خود را لکه دار کنند.

در شرایطی که سینمای ایران در ساخت آثار فاخر روند نزولی در پیش‌گرفته، جشنواره فیلم مقاومت به‌نوعی جبران کم‌کاری در حوزه سینمای ایران را بر عهده گرفته است؛ بنابراین جشنواره مقاومت را باید یکی از مهمترین جشنواره‌های کشور دانست که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز با توجه به اهدافش پر اهمیت‌تر است و در این بین رویکرد تخریبی برخی رسانه‌های اصلاح طلب واقعا جای تامل دارد. البته قلمی گمنام در یک رسانه معلوم‌الحال هیچگاه از جایگاه رفیع این جشنواره مقدس کم نخواهد کرد و انشالله در سال‌های آینده شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر «جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» باشیم.

منبع: جوان آنلاین


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما و سیما کمترین هزینه را برای قصه‌نویسی می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان


جوان آنلاین: پروانه معصومی، بازیگر پیشکسوت گفت: ۱۰ سال و شاید هم بیشتر است که می‌گوییم ما مشکل قصه داریم، مشکل نوشتن داریم، مشکل دیالوگ‌نویسی داریم. البته نویسنده‌های خیلی خوبی هم داریم، اما از آنجا که سعی می‌کنیم کمترین هزینه را برای قصه صرف کنیم، اکثر قصه‌ها ضعیف هستند.

اخیراً جمعی از کارگردانان و بازیگران سیما با رهبر انقلاب دیدار کردند. در ادامه مباحثی که در آن دیدار مطرح شد، رهبری یادداشتی را منتشر و تأکید کردند که برای دفاع از عظمت، فرهنگ و شکوه ملت ایران، هنر باید میدان‌دار باشد. در این خصوص و نیز در شرایط کنونی سینما که با آثار مبتذل در اکران دست و پنجه نرم می‌کند با پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت گفت‌و‌گو کردیم.

اخیراً رهبر انقلاب درباره محتوای آثار سینمایی و تلویزیونی یادداشتی منتشر و رهنمود‌هایی دادند و دغدغه‌هایی را مطرح کردند. برداشت شما به عنوان سینماگر از رهنمود‌ها و یادداشت ایشان چه بود؟

فکر می‌کنم بسیار واضح است. احساس من این است که سینما آنطور که شایسته است به دغدغه‌های جامعه نپرداخته است بلکه بسیار کم پرداخته است. رهبری دغدغه‌های فرهنگی خود درباره جامعه را بار‌ها و بار‌ها مورد تأکید قرار داده‌اند بنابراین آنچه مورد نظر رهبری است، کاملاً روشن و واضح است. حالا با دیدار اخیر و یادداشتی که پس از آن دیدار منتشر کرده‌اند بار دیگر منویات خود را خیلی صریح و روشن بیان کرده‌اند.


به نظر شما مهم‌ترین ضعف آثار سینمایی و تلویزیونی ما چیست؟

۱۰ سال و شاید هم بیشتر است که می‌گوییم ما مشکل قصه داریم، مشکل نوشتن داریم، مشکل دیالوگ‌نویسی داریم. البته نویسنده‌های خیلی خوبی هم داریم، اما از آنجا که سعی می‌کنیم کمترین هزینه را برای قصه صرف کنیم، اکثر قصه‌ها ضعیف هستند. در حالی که دیده شده در خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها وقتی که قصه قوی باشد، حتی اگر کارگردانی قوی نباشد، فیلمبرداری درجه یک نباشد، بقیه عوامل هم ضعیف باشند- بازی بازیگر‌ها را نمی‌گویم، چون آن‌ها بیش از سایر عوامل به چشم می‌آیند- باز هم آن فیلم و سریال با قصه جلو می‌رود ولی به محض اینکه قصه در یک فیلم و سریال شل و لق باشد، فیلم انگار جایی گیر می‌کند، متوقف می‌شود و جلو نمی‌رود. متأسفانه سینما و سیما کمترین هزینه را برای قصه‌نویسی می‌دهند. در حالی که در فیلم و سریال مهم‌ترین نکته این است که داستان خوب و درست نوشته شود و همه ابعاد را در نظر بگیرد. اگر سوژه به روز باشد باید نگارش قصه هم به روز باشد. اگر سوژه تاریخی است، داستان هم تاریخی روایت شود آن هم تاریخ درست. اگر این چیز‌ها درست شود می‌توانیم کار‌های خوبی هم داشته باشیم.


سینما و سیما رسالت فرهنگی دارند. باید مردم را به سمت فضایل اخلاقی و معنویات رهنمون باشند، اما اینطور نیست، چرا؟ آیا سیاستگذاری‌ها درست نیست؟

بله، الان ما درگیر یک جنگ بی‌سروصدا هستیم. هم سیاستگذاری‌ها و هم فیلمساز‌ها نقش دارند. الان فیلم‌هایی روی پرده سینما‌ها نمایش داده می‌شود که مبتذل هستند. به راحتی میان بازیگران الفاظ و کلمات رکیک رد و بدل می‌شود و متأسفانه بعضاً خوب هم فروش می‌کنند. حالا این فروش خوب دلیل این نیست که مردم متوجه نیستند یا اینگونه فیلم‌ها را می‌پسندند بلکه مردم در هر حال سرگرمی می‌خواهند. می‌روند سینما تا فلان فیلمی که معتقدند خوب هم نیست را ببینند. دو ساعتی می‌نشینند و تماشا می‌کنند، بعد می‌گویند، فیلم چقدر مزخرف بود! ولی به هر حال دو ساعت دغدغه‌های زندگی را فراموش می‌کند. همان را هم غنیمت می‌دانند. بالاخره سینما برای خیلی‌ها نوعی سرگرمی است و واقعاً هم است، اما باید سرگرمی و تفریح سالم باشد. زمانی سینما رفتن یک تفریح سالم بود، زن و شوهر با هم می‌رفتند، همه اعضای خانواده با هم می‌رفتند، فرهنگ‌سازی خوبی هم بود. برای اعضای خانواده لذت‌بخش و آموزنده بود. ولی حالا بچه‌ها با دیدن برخی فیلم‌ها، تکه‌کلام‌هایی یاد می‌گیرند که بسیار بد است. البته کم کم ذائقه‌های مردم و جامعه هم تغییر می‌کند، کما اینکه تغییر کرده است.

البته این موارد به فیلم‌ها و سینما منحصر نمی‌شود، در تئاتر هم این مسائل هست بلکه بیشتر است.

من تئاتر نمی‌روم، چون دور از مرکز هستم. مدتی است که در روستا زندگی می‌کنم.


به عنوان یک بازیگر قدیمی و پیشکسوت به مشتاقان بازیگری چه توصیه‌ای دارید؟

دنبال شهرت در بازیگری نباشند. شهرت زودگذر است. آنچه برایشان می‌ماند محبوبیت است باید محبوب باشند تا مردم دوستشان داشته باشند. هم و غمشان این نباشد که فقط مشهور شوند. این دو خیلی با هم تفاوت دارند. شهرت با محبوب بودن و دوست داشته شدن توسط مردم تفاوت دارد. رفتار بازیگر مهم است. به عنوان بازیگری که مردم او را دوست دارند باید الگو باشند. خط قرمز‌ها را رعایت کنند. هم تلویزیون و هم سینما یک خطوط قرمزی دارند که بازیگران باید آن‌ها را رعایت کنند، اگر نکنند مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرند، به او احترام نمی‌گذارند. باید به مردم احترام بگذارند تا مردم هم به آن‌ها احترام بگذارند. برخی اوقات می‌بینیم که رابطه برخی بازیگران و مردم خوب نیست، بی‌ادبانه با مردم برخورد می‌کنند که باید تأسف بخوریم. باید طوری باشد که وقتی مردم بازیگری را می‌بینند بگویند این همانی است که فلان نقش را در فلان فیلم بازی کرده و خیلی خوب هم بازی کرده و او را تحسین کنند نه اینکه نوعی بیزاری بجویند.


الان کاری در دست اجرا دارید؟

نه، کاری که جدید باشد ندارم. آخرین کارم همان «شرایط خاص» بود که قرار است پخش شود. آرزوی موفقیت برای همه دارم. به هم احترام بگذاریم و بزرگی و کوچکی را رعایت کنیم. همیشه آدمی بر خر مراد سوار نیست، یک وقتی از آن پیاده می‌شویم. طوری نشود که همدیگر را بزنیم و پایین بیندازیم.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ممنوع الملاقات شدن «حسین محب اهری» – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: «حسین محب اهری» که مدتی پیش در بیمارستان بستری شده بود، ممنوع الملاقات شده است.

به گزارش سینماپرس، «حسین محب اهری» بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما که مدتی پیش در بیمارستان لاله بستری شده بود، ممنوع الملاقات شده است.

محب اهری که چند سال است با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند، این روزها به دلیل بازگشت مجدد بیماری در بیمارستان و در بخش مراقبت های قلبی این بیمارستان بستری شده است.

این بازیگر در سریال، فیلم و تئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخته است. علی البدل، پایتخت ۲، دردسرهای عظیم، بیمار استاندارد، معمای شاه، تبریز در مه و … از سریال هایی است که وی در آنها بازی کرده است.

او یکبار با سرطان غدد لنفاوی دست و پنجه نرم کرد و بیماری‌اش که بهبودیافته به نظر می‌رسید، مجدداً عود کرد اما با مبارزه با بیماری اش، مجدداً سرطان را شکست داد. اما وی در آذر ۱۳۹۷ بر اثر وخامت حال ناشی از بازگشت سرطان در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان بستری شد


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر فیلم «من سیاه پوستم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» به کارگردانی رفیع پیتز در آستانه برپایی آیین دیدار این فیلم در موزه سینما، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر تازه ترین فیلم سینمایی رفیع پیتز با عنوان «من سیاه پوستم» در آستانه برپایی آیین دیدار این فیلم در موزه سینمای ایران رونمایی شد.

براساس این گزارش آیین دیدار فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود، فردا شنبه ۱۷ آذرماه ساعت ۱۸ در سالن سینما فردوس موزه سینما با حضور اهالی سینما برپا خواهد شد.

در این مراسم ملک جهان خزایی طراح صحنه و لباس سینمای ایران، به عنوان نماینده فیلم «من سیاه پوستم» که مدیرهنری و طراحی صحنه و لباس این فیلم را نیز به عهده داشته است درباره چرایی ساخت این فیلم صحبت می کند.

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» نگاه انتقادی به سیاست های دولت آمریکا مبنی بر عمل نکردن به وعده های خود به سربازانی را دارد که برای دریافت «کارت سبز» و شهروند شدن در کشور آمریکا راهی جنگ در کشورهای مختلف شده اند، اما در پایان ماموریت خود به دلیل اینکه شماره کارت ملی ندارند «کارت سبز» دریافت نمی کنند.

poster man siahpoostam

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» محصول سه کشور آلمان، فرانسه و مکزیک است و علاوه بر رفیع پیتز به عنوان کارگردان، کریستوس کاراماتیس فیلمبردار، دانیال لابارت تدوین، ملک جهان خزاعی مدیرهنری، رازوان رادولسکو و رفیع پیتز فیلمنامه نویس و تاناسیس کاراتانوس، ریتا داگر ونیکولاس سیرلیس  مکزیک تهیه کنندگان در تولید این فیلم همکاری داشته اند.

«من سیاه پوستم» نامزد خرس طلا در برلین سال ۲۰۱۶ و برنده بهترین فیلم از جشنواره بخارست در سال ۲۰۱۶ ‌بهترین فیلم جشنواره بلگراد سال ۲۰۱۷ شده است.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طباطبایی‌نژاد: سینمای مستند آیینه‌ی فرهنگ و هویت است – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سینماحقیقت» در پیامی اظهار کرد که سینمای مستند، آینه‌ فرهنگ و هویت است.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پیامی درباره این جشنواره از سینمای مستند به عنوان آینه‌ فرهنگ و هویت یاد کرده است.

متن کامل پیام این پیام به این شرح است:

«هوالحق

سینمای مستند آیینه‌ فرهنگ و هویت است. ایران عزیز با پیشینه‌ غنی تاریخی و جغرافیای گسترده و متنوع، فرصت و موقعیتی بی‌بدیل را در ساحت هنر- رسانه‌ مستند فراهم آورده و فیلم مستند با اتکا به توانایی هنرمندان مستندساز، آینه‌دار این رنگین‌کمان فرهنگی‌ست. سینمای مستند رسانه‌ آگاهی و آگاهی ضرورت یگانه‌ توسعه و تعالی جامعه است.

مستندساز در نقطه‌ تلاقی اندیشه و دغدغه ایستاده است و فیلم مستند زمانی به کمال خود می‌رسد که تصویری خلاقانه و هنرمندانه از این همگرایی را برای ساختن دنیایی بهتر و زیباتر ارائه کند.

سینمای مستند ایران با تکیه بر دانش و تجربه استادان گرانقدر و دلگرم به حضور جوانان مستعد و باانگیزه، آینده‌ای روشن را برای سینمای کشور عزیزمان رقم زده است.

فرصت را مغتنم دانسته، برای همه‌ مستندسازان و همکارانی که در برگزاری جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» کوشیده‌اند، سرافرازی و سلامت آرزو می‌کنم.»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منوچهر آذری» به شبکه یک می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: برنامه «درجه۱» امشب با حضور منوچهر آذری بازیگر و دوبلور پیشکسوت رسانه ملی روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه زنده «درجه ۱» این هفته با حضور منوچهر آذری بازیگر پیشکسوت، دوبلور و طنزپرداز رادیو و تلویزیون به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

در این برنامه پدرام کریمی به مناسبت همزمانی این برنامه با سالروز گرامیداشت منوچهر نوذری نابغه فقید عرصه فرهنگ و هنر با منوچهر آذری یکی از یاران دیرین این مرحوم به گفتگو خواهد نشست.

«درجه ۱» به تهیه کنندگی داریوش دلیری و اجرای پدرام کریمی کاری مشترک از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که جمعه‌ها بعد از خبر ساعت ۱۹ به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایران در نبرد رسانه‌ای با نظام سلطه پیروز می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قائم مقام سازمان صدا و سیما در مراسم سیزدهمین سالگرد حادثه هواپیمای c۱۳۰ تاکید کرد که رسانه های ما نمی گذارند مستکبران در نزاع رسانه ای، پیروز شوند.

به گزارش سینماپرس، مراسم سیزدهمین سالگرد حادثه هواپیمای c۱۳۰ با حضور مسئولین، فرماندهان ارتش و جمعی از خانواده های معظم شهدا در مقبره شهدای اصحاب رسانه برگزار شد.

بریایه این گزارش،‌ پانزدهم آذرماه سال ۸۴ که رزمایش عاشقان ولایت در چابهار برگزار می شد خبرنگاران رسانه ملی از شبکه های خبر، دو، یک، واحد مرکزی خبر و صدای جمهوری اسلامی ایران عازم این ماموریت شدند تا مردم را در جریان این نمایش بزرگ اقتدار ملی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دهند اما پروازشان(c۱۳۰) این ۳۱ خبرنگار فعال و پویای رسانه ملی را به درجه رفیع شهادت نائل آورد.

در میان این خبرنگاران نام شهید ایل بیگی خبرنگار واحد مرکزی خبر، شهید افشار خبرنگار شبکه خبر، شهید خیرخواه مجری شبکه یک و بقیه شهدایی که مستندساز، تصویربردار، صدابردار، تدوین گر و فعال رسانه ای دیده می شود. این شهدا در مقبره شهدای بهشت زهرا “قطعه ۵۰” آرمیده اند و در پانزدهم آذرماه سال ۹۷ رسانه ملی آیین بزرگداشتی را به منظور تجلیل از خانواده های این شهیدان معظم در قطعه شهدای رسانه برگزار کرد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام صنعت پور رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: دو نکته کلیدی قرآن کریم هجرت و جهاد است. پیامبران الهی و اولیای خدا و همه آن ها که در احیای قرآن کریم زندگی شان در جهاد و هجرت خلاصه شده است. در جایی قرار گرفته ایم که عطر شهیدان به مشام می رسد. اسلام هیچ گاه جنگ را برای فتح سرزمینی و توسعه قدرت نمی خواهد و مدنظر اسلام هدف از جنگ مقابله با باطل است. شهید می دهیم برای ترویج اسلام و نجات بشریت تا باطل نتواند به سرمنزلی برسد.

وی افزود: شهید می دهیم تا پرچم لا اله الا الله در دنیا به اهتزار درآید. قرآن کریم از آینده ای می گوید که آینده اسلام است.رسول اکرم آمد تا دین اسلام را در سر تا سر عالم ترویج بدهد. تا انقلاب اسلامی با بهره گیری از همان تعالیم ادامه دهنده همان مسیر شد تا مفاهیم ناب اسلام به سمع و نظر جهانیان برسد. این شهدا برای جهانی شدن اسلام به میدان می روند و اصحاب آخرالزمانی این زمانه اند. همان هایی که در کربلا نبودنرگد امام حسین(ع) را یاری بدهند و امروز به یاری اسلام رفته اند تا استکبار نتواند با ددمنشی اسلام را در مهجوریت نگه دارد.

رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش، گفت: شهیدان در حقیقت برای استقرار کلمه الله و اهتزار پرچم لا اله الا الله به میدان رفتند و جانشان را فدا کردند. خانواده های معظم شان هم سعه صدر به خرج می دهند، چون به هدف عالی این بزرگمردان واقفند و می دانند. این شهدای رسانه که در حادثه هواپیمایی به شهادت رسیدند مهاجر الی الله شدند. صرف اینکه انسان در حوزه رسانه کار کند فضیلت نیست. فضیلت در جایی رقم می خورد که واقعیت و حقیقت را فریاد کند و این ها راویان صادق بودند و به جایگاه مهاجرت الی الله دست یافتند. امروز هم رسانه های ما وظیفه غلبه بر دروغ پردازی ها و نفاق افکنی های دشمنانه را دارند.

در بخش دیگری از یادواره خبرنگاران رسانه ملی حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما، گفت: سخن از شهید و شهادت جز اتکا و تکیه دادن به قرآن کریم امکان پذیر است و باید جایگاه شهید را در کلام وحی جستجو کرد.

وی افزود: در سوره ملک جایگاه و مرتبه شهادت را از زاویه دیگری در قلمرو بزرگی که بلندای آفرینش است، مطرح می کند. این طور به جایگاه شهید و شهادت می پردازد به عنوان گل سرسبد مرگ و آفرینش معرفی می کند. چرا که در نظام هستی هم انسان ها در حال رقابت هستند خصوصا جایی که همه زمینه مشترک دارند و آن هدف عالی است. فلسفه خلقت آفریده شدن و کوشش در دنیا برای تعالی است و سپس به سوی خداوند برگردد. در این میدان فعالیت و کوشش که در قرآن کریم به عنوان عمل صالح بیان شده عده ای هستند گوی سبقت را می ربایند و آن ها برگزیده شده اند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این برگزیدگان کارهایی متفاوت نسبت به دیگران انجام می دهند و خودشان را به مرتبه های ویژه ای می رسند و مزد این بزرگمردان و یا همان مجاهدان سبیل الله پاداش گرانسنگی چون شهادت نصیب شان می شود. شهادت فقط در میدان رزم نیست و آن هایی با قصد غربت و مهاجر الی الله هستند که رزق و روزی حلال کسب کنند هم جانشان را از دست بدهند شهید حقیقی هستند.

قائم مقام سازمان صداوسیما، افزود: قطعا در یکی از عرصه هایی که امروز با آن مواجه هستیم جنگ و نزاع رسانه ای که با سرنوشت رسانه ها عجین است. مستکبران در رسانه ها برای بمباران اخلاقیات و انسانیت از هر راهی استفاده می کنند اما ما امروز در یادواره ای حضور داریم که خبرنگاران فعالی بوده اند که با بستر رسانه ای هم گوی سبقت را از دیگران ربودند و به شهادت رسیدند. طبیعی است چنین جایگاه رفیعی بدست می آید از خانواده معظمی است که او را در مسیر رشد قرار داده اند.

وی تاکید کرد: خانواده برای رشد و توسعه جامعه اهمیت دارند. اگر این اتفاق نیفتد فرزندان جامعه به این رشد و تربیت برگرفته از آموزه های اسلامی نخواهند رسید. در این اجر و مزد و پاداش، پدران و مادرانشان سهیم هستند. علت اینکه برخی از امتیازات به شهدا داده اند همین است که آن ها می توانند شفیع روز جزا باشند.

وی افزود: خون شهید منتقم است؛ برای اینکه در دنیا و آخرت تاثیرگذار باشد. اتفاقا در بعد از شهادت، شهید موثرتر است. باید مقام و جایگاه شهید پاس و داشته شود و راه و آرمان های شهدا تداوم یابد. آن هایی که نمی گذارند این آرمان ها ادامه پیدا کند شهید انتقام می گیرد. فضایل اخلاقی در جامعه ای کمرنگ شود ناسپاسی به این اهداف عالی شهدا کرده ایم. شهیدان برای اعتلای مسیر حق و حقیقت و اصلاح امور اجتماعی جانشان خودشان را فدا کرده اند.

حجت الاسلام موسوی مقدم، تاکید کرد: این ناسپاسی و بی توجهی از آرمان های اسلام و انقلاب را شهیدان مراقبت می کنند و نمی گذارند این مسیر بدون سرمنزل باقی بماند. چون شهدا چون پرتوی تابناک زنده اند و نسل های آینده را بیمه خواهند کرد. بنابراین یکی از مهمترین ویژگی های شهیدان، انتقام جویی از عدم تلاش در مسیر پیشبرد آرمان های اسلام است.

وی افزود: کسانی که با قلم و گفتارشان جلوی اعتلای این مسیر را می گیرند منتظر انتقام جویی شهیدان باشند. تاریخ اثبات کرده هرکس از مسیر شهدا فاصله گرفته آبرو و اعتبارشان را از دست داده اند. همچنان که پیش قراولان این مسیر هر روز به برکت زندگی و خانواده شان افزوده شده است.

وی گفت: قائم مقام سازمان صداوسیما: رسانه های ما نمی گذارند مستکبران در نزاع رسانه ای، پیروز شوند.

گفتنی است، در پایان مراسم از شهیدان سیدحمیدرضا حسینی و حمیدرضا میرزاده از خبرنگاران اعزامی به خانه خدا که در حادثه منا به شهادت رسیدند و شهدای مدافع حرم چون شهید محسن خزایی و داود جوانمرد که از خبرنگاران رسانه ملی بودند و در سوریه به شهادت رسیدند نیز یک بزرگداشتی در آیین گرامیداشت سیزدهمین سالگرد شهادت خبرنگاران رسانه ملی و ارتش برگزار شد.

بیانیه خانواده شهدای اصحاب رسانه و ارتش جمهوری اسلامی ایران

در این مراسم بیانیه خانواده شهدای اصحاب رسانه و ارتش جمهوری اسلامی ایران قرائت شد که به شرح ذیل آمده است:

۱- امروز در سیزدهمین سالگرد شهادت عزیزانمان و در اوج عزت چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گرد هم آمده ایم تا ادامه دهنده راه عزیزان شهیدمان باشیم و در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، تا پای جان ایستادگی کنیم . پیمان می بندیم که همواره پشتیبان و گوش به فرمان ولایت فقیه باشیم و در راه تحقق آرمان های مقدس شهدا گام برداریم .

۲- باور راسخ داریم که اصحاب رسانه ، مجاهدان خط مقدم جنگ نرم و تقابل فرهنگی با دشمن هستند و شهیدان عزیزمان را از پرچمداران این مجاهده فرهنگی میدانیم .  دشمن بداند که اگر امروز همچنان ایران اسلامی در معرض هجمه فرهنگی دشمن زبون قرا دارد . ما خانواده شهدای اصحاب رسانه سنگر جهاد فرهنگی فرزندانمان را خالی نخواهیم گذاشت و بار رسالتشان را در مبارزه با جنگ نرم دشمن و حفظ و حراست از مرزهای فرهنگی ایران اسلامی بر دوش خواهیم کشید . هم قسم می شویم که در این مسیر پر افتخار دوشا دوش هم و با اتحاد و همدلی تا آخرین قطره خونمان مبارزه کنیم .

۳- سران استکبار جهانی و منحوس صهیونیستی باید بدانند که پیمان و پیوند ما با انقلاب اسلامی ملت مقتدر ایران همیشگی است و هرگز خللی در این اندیشه انقلابی و صلابت پیمانمان نخواهند یافت ، همرا ملت و تابع رهبر معظم انقلاب هستیم و فرامین حکیمانه معظم له را در تمام شئون زندگی نصب العین قرار می دهیم . از اذن جهان گرفته تا مجاهده فرهنگی . از مقاومت در عرصه دفاعی گرفته تا مقاومت اقتصادی و حمایت از کالای داخلی .دشمن بداند که رمز وحدت ما پیوستگی به ولایت فقیه است و این پیوستگی پایدار خواهد بود با تمام فتنه های آنان را به شکست تبدیل کنیم.

۴- وصیت معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران و شهیدان سرافرازمان همواره این بوده که تسلیم زورگویی ها و فتنه گری ها نشویم و ما نیز در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام (  قدس سره )  و شهیدان خلداشیانمان پیمان می بندیم که برای مبارزه با تفکرات شوم و تصمیمات نابخردانه استکبار و مزدوران آن  آمریکای جنایتکار و هم پیمانان کج اندیشش با تمام توانمان ایستادگی خواهیم کرد .

۵- بهترین عزیزانمان را در راه تحقق آرمانهای انقلاب و اسلام عزیز تقدیم کرده ایم و به آن افتخار می کنیم از مسوولین و مدیران کشور نیز تقاضا داریم که همچنان همت خود را برای اقتدار و سربلندی ایران عزیز بیش از بیش بکار بندند و در برابر توطئه های شوم استکبار همچنان قوی و استوار ایستادگی کنند.

*تسنیم


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنده شدن یاد مدیریت اسفبار ایوبی با اولین توییت سرپرست سازمان سینمایی!/ وقتی مدیریت سینما شناختی از ستون خیمه آن ندارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستون خیمه سینمای ایران سینمای ارزشی است، سینمایی که ننگ فیلمفارسی را از پیشانی صنعت سینمای ایران زدود، سینمایی که انسانیت را معنی بخشید و بدور از مفاهیم رایج در سینمای موج نو اقدام به تولید مفهومی جدید نمود، سینمایی که ژانر دفاع مقدس را در سینمای ایران معنی بخشید، سینمایی که ذهنیت مقاومت بر بستر های مختلف اجتماعی و در تقابل با مستکبران را عیان ساخت.

به گزارش سینماپرس؛ حسین انتظامی قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی به مناسبت سالگرد درگذشت علی حاتمی ضمن انتشار ویدئویی از مراسم تشییع این هنرمند، نوشت: «بیست و دو سال پیش سینمای ایران ستون خیمه خود را از دست داد و همه بزرگان را در غم خود سیاهپوش کرد. دلمان برای همه شعرهای سروده‌ نشده‌اش تنگ شده…»

درست است که مرحوم حاتمی یکی از کارگردانان خوب با نگاه ملی و سنتی در سینما بود ولی قطعا ستون خیمه سینما نبوده است!

علی حاتمی قطعا یکی از بزرگان سینمای ایران است و روایت گر دغدغه های هنری خود بوده، ولی قطعا ستون خیمه سینما نبوده است. اصولا درسینمای ایران هیچ شخص و فردی ستون سینمای نخواهد بود! پس امید آن بود که جناب سرپرست قبل از توییت هایی که ایام حضور مدیریت کاخ ورساچی دیده را یادآور می شود از مشاوران مسلط به تاریخ سینما بهره گیری می فرمودند…


مشاهده خبر از سایت منبع