X

بایگانی آذر 27, 1397

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت ساخت «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضبط بخش نهایی فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در ایران اوایل این هفته به پایان رسید و مراحل فنی آن در حال انجام است.

به گزارش سینماپرس، مهرداد غفارزاده کارگردان سینما در گفتگو با یک خبرگزاری درباره آخرین وضعیت ساخت «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» گفت:فیلمبرداری بخش نهایی فیلم در ایران پس از شش جلسه، اوایل این هفته به پایان رسید و مراحل فنی آن در حال انجام است.

وی افزود: تدوین این اثر توسط شاهین یارمحمدی انجام می شود و صداگذاری آن را علیرضا علویان بر عهده دارد.

این کارگردان در خصوص بازیگران ایرانی فیلم گفت:به جز پژمان جمشیدی و افسانه پاکرو، امید روحانی نیز به جمع بازیگرانی ایرانی ما پیوست و نقش آفرینی کرد.

غفارزاده بیان کرد: فرم حضور در جشنواره فیلم فجر فیلم را پرکرده ایم و به اتفاق گروه تلاش می کنیم که فیلم را به این رویداد فرهنگی و هنری برسانیم.

فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان و تولید مشترک ایران و ترکیه است که نویسندگی آن را یک گروه ایرانی وترکیه‌ای انجام داده و سرمایه گذاران آن بابک بهروش و سارا احمدی هستند.

بازیگران اصلی این فیلم را پژمان بازغی، افسانه پاکرو، امید روحانی، یوسف چیم و علی بوراک جیلان تشکیل می‌دهند.

گفتنی است؛ قصه «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده درباره یک جوان ترکیه‌ای است که به طور تصادفی از طریق فضای مجازی وارد عالم موسیقی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آموزش مسائل جنسی به کودکان این بار در تئاتر! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: یک نمایش با محتوای آموزش مسائل جنسی به کودکان، این بار در قالب تئاتر کودک و با مجوز وزارت ارشاد روی صحنه رفت.

یکی از محورهای درحال پیگیری از سوی جریان‌های خاص در عرصه فرهنگ و هنر، هنجارشکنی اخلاقی است. هدفی که تحت عنوان عوام‌فریبانه آموزش به کودکان جهت جلوگیری از سوءاستفاده از آنها پیش می‌رود اما درعمل، اتفاقی غیر از حیازدایی و اباحه‌گری نیست. این جریان که قبلا در شبکه‌های اجتماعی و نشر کتاب فعال بودند، حالا از تئاتر عروسکی هم استفاده کرده‌اند.

اخیرا نمایشی عروسکی برای مخاطب چهار تا هشت سال روی صحنه رفته است که به آموزش مسائل جنسی می‌پردازد. این نمایش که بر اساس داستان مشهور «لک لکی در کار نیست» نوشته شده، طی هفته‌های اخیر با مجوز وزارت ارشاد و در تالارهای نمایشی تهران اجرا شد. سازندگان این أثر نمایشی، آن را پاسخی برای یکی از مهم‌ترین پرسش‌های کودکان معرفی کرده‌اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روی آنتن شبکه سه؛ چیز خاصی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری میزان: «چیز خاصی نیست» مجموعه ای طنز تلویزیونی است که با زبانی طنز، به انتقاد از مسائل روز جامعه می‌پردازد. این برنامه می‌تواند با تحول مثبت در محتوا و ساختار، به یکی از پر مخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های شبکه سه سیما تبدیل شود.

محمدرضا صباحی تهیه کننده «چیز خاصی نسیت» درباره چگونگی شکل گیری این برنامه گفت: از ابتدای سال ۹۷ تهیه و تولید برنامه‌های طنز در دستور کار ما قرار گرفت. ساخت این ایده از برنامه ای اینترنتی شروع شد و با استقبال از این برنامه ایده ساخت برنامه «چیز خاصی نیست» برای تلویزیون مطرح شد؛ برنامه‌ای که هم‌اکنون از شبکه سوم سیما در روزهای یک شنبه و سه شنبه پخش می‌شود.

صباحی در ادامه ویژگی «چیز خاصی نسیت» را رویکرد انتقادی آن دانست و افزود: با توجه به ملاحظات مرتبط با این رویکرد، چالش‌های زیادی پیش روی نویسندگان برنامه قرار داشت اما «خانه تولیدات جوان» با حمایت از این برنامه تا حدود زیادی به تیم تهیه، ابتکار عمل داد تا بر چالش‌های موجود غلبه کند و برنامه‌ای را روی آنتن ببرد که با زبانی طنز، به انتقاد از مسائل روز جامعه می‌پردازد.

روی آنتن شبکه سه؛ چیز خاصی نیست!

وی اظهار داشت: برای بهتر شدن محتوا، باید از اتاق فکر و نظر جمعی استفاده کرد. در حال حاضر اتاق فکر برنامه از ۱۷ نفر تشکیل شده است که به تناسب موضوعات مختلف، در تولید محتوای برنامه مشارکت دارند.

صباحی این برنامه را تحول مثبت در محتوا و ساختار دانست و تاکید کرد: اعتقاد دارم اگر حمایت مادی و معنوی مناسب از برنامه «چیز خاصی نیست» صورت پذیرد، این برنامه می‌تواند با تحول مثبت در محتوا و ساختار، به یکی از پر مخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های شبکه سه سیما تبدیل شود. در مقابل اگر حمایت‌ها مناسب نباشد، با توجه به جوان بودن تیم تولید این اثر، و رویکرد خاصی که به موضوعات دارد، این برنامه نمی‌تواند بیشتر از یک فصل مهمان خانه‌های مردم باشد. در انتها باید مجددا از خانه تولیدات جوان تشکر کنم که رویکرد حمایت از جوانان را در برنامه‌سازی در پیش گرفته و باعث شده امکان برنامه‌سازی جوان‌های مستعدی که پیش از این در فضای مجازی فعالیت داشتند، در صدا و سیما فراهم شود.

روی آنتن شبکه سه؛ چیز خاصی نیست!

پیش تر رئیس رسانه ملی در دیدار تشکل های دانشجویی از خانه تولیدات جوان به عنوان یکی از راه های همکاری جوانان علاقه مند با سازمان صدا وسیما نام برده و گفته بود: به مدیر جوان شبکه سه تاکید کردم در بهره گیری از این ظرفیت برای حمایت از تولیدات جوانان هنرمند و مستعد و کادر سازی برای برنامه سازان آینده تلویزیون استفاده شود.

مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان است که در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه ای تولید و روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه سه سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برگزیدگان دومین جایزه پژوهش سینمایی سال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهنگستان هنر میزبان اختتامیه دوره دوم جایزه پژوهش سینمایی سال با حضور مدیران سینمایی و پژوهشگران بود.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاره جایزه و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری گفت: هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک  می گویم ووظیفه خودم ‌می‌دانم از همه کسانی که در برگزاری این رویداد فرهنگی زحمت کشیدند به ویژه از استادان دانشگاه، هنرمندانی که پژوهش می‌کنند، از مجموع داوران، شورای علمی پژوهشی و مهندس حیدریان که تلاش بسیار کرد تا پژوهش در سینمای ایران به صورت سازمان یافته دنبال شود تشکر کنم. از حسین انتظامی هم که این نگاه را داشت تا ما این مسیر را پرقدرت دنبال کنیم نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی‌بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را که تا به امروز افتخارات زیادی به همراه داشته را نمی‌تواند به خوبی طی کند و امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر فضایی برای پیشروی پرقدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.

در ادامه روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما نیز گفت: خوشحالم که مدرسه ملی سینمای ایران که برای پر کردن کاستی‌های پژوهش پا به عرصه وجود گذاشته در این رویداد مهم نقش داشته است.

وی افزود: چند سوال می‌پرسم و از شما می‌خواهم به آن فکر کنید. از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساسا حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست؟ این رفعت و بلندی را با چه متری می‌شود ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و… چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما می‌کنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران می‌شود؟ فکر می کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیتی که هستیم اگر دغدغه سینما و فرهنگ  داشته باشیم گریزی از این سوالات نداریم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.

در ادامه دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: بسیاری از همکاران من در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم تکراری است.

احمد ضابطی جهرمی افزود: در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به گونه ای که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم.

وی با بیان اینکه من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است، اظهار داشت: من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد مورد تمسخر قرار می‌گرفت چه برسد کسی می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد. خودم وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم. این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.

جهرمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در ایران و خارج به این رویداد رسیدند که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش کار خود را از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت وبعد متن فراخوان را ارایه دادیم.

وی گفت: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه می‌شود.

در ادامه  این کراسم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز گفت: وظیفه دارم از آقای اربابی و همکارانش در برگزاری این رویداد تشکر کنم البته این جایزه در دوران مدیریت آقای حیدریان راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند. آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزه‌ای تشکیل می‌دهد، تفکری است که معمولا مغفول واقع می‌شود.

انتظامی افزود: امیدوارم زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف فراهم شود و ادامه داشته باشد. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند تشکر کنم.

در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد کارگردان سینمای مستند به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.

در بخش دیگری از این مراسم از محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی نیز قدردانی شد علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را دریافت کرد.

در ادامه مراسم برندگان دومین جایزه پژوهش سینمایی سال به شرح زیر معرفی شدند:

***بخش پایان نامه ها

۱- شیوه های انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه-ی ۱۳۸۰» آقای محمدرضا رسولی.

۲-مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل¬گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران»، آقای امیررضا تجویدی،

۳- تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران» آقای وحیداله موسوی

***بخش طرح های پژوهشی

۱-تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران»، آقای دکتر علیرضا عینی فر

۲-امکان سنجی و شناسایی الزامات تامین مالی جمعی تولیدات بلند حرفه ای در سینمای ملی ایران»، آقای دکتر سیاوش صلواتیان

***بخش مقالات

۱-فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران» آقایان دکتر سیدعلی روحانی و پویان غفاری.

۲- برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی » خانم ساره امیری و آقای احسان بابایی

***بخش جایزه ویژه دبیر

نظریه و روش شناسی سینه متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلمسازان سینمای ایران» ، آقای شهاب کلهر منفرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فعالیت های بزرگترین استودیوی تولید انیمیشن کشور تشریح شد/ همدانی: با بومی سازی، تولیدات در «صبیان» ۲۰ برابر ارزان تر از قبل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فعالیت های بزرگترین استودیوی تولید انیمیشن در کشور با حضور اهالی رسانه و مسئولان خانه انیمیشن انقلاب اسلامی و سازمان فرهنگی رسانه ای اوج تشریح شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جمعی از اهالی رسانه امروز سه شنبه ۲۷ آذرماه با حضور در استودیو «صبیان» در جریان روند تولید و ساخت انیمیشن و همچنین آثار سینمایی در این مجموعه قرار گرفتند.

استودیوی صبیان که بر اساس فعالیت های دانش بنیان شکل گرفته ۲ بخش مجزا دارد. آثاری همچون «فهرست مقدس»، سریال «تندر» پخش شده از شبکه پویا، سریال «اتل متل یه جنگل»، سریال «حسنا کوچولو» و انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» در این استودیو تولید شده و یا در حال تولید است.

این استودیوی تولیدی صنعتی متشکل از ۲ بخش صنعتی و آثار فاخر سینمایی شامل بر حدود ۷۰ پرسنل است و در حال حاضر ۴ پروژه همزمان در این مجموعه در دست تولید است. «صبیان» بزرگترین مجموعه تولید انیمیشن کشور و یکی از بزرگترین استودیوها در خاورمیانه است.  

محمدامین همدانی مدیرخانه انیمیشن انقلاب اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره پروژه های تولیدی در این استودیو به اهالی رسانه گفت: با بومی سازی، تولیدات در «صبیان» ۲۰ برابر ارزان تر از قبل شده است.

او ضمن همراهی اهالی رسانه در بازدید از بخش های مختلف این مجموعه اظهار داشت: ما در یک مناقصه بین المللی ساخت فصل دوم سریالی انیمیشنی با نام  «jingliks» را برعهده گرفتیم که با شراکت سرمایه گذار روسی آن را به تولید می رسانیم. فصل اول این سریال توسط کمپانی هایی مثل نتفلیکس پخش شده بود. رایت فصل دوم به صورت صددرصدی در منطقه به ایران تعلق دارد و در حوزه بین الملل نیز تا ۶۰ درصد از این حقوق به ایران می رسد.

همدانی تأکید کرد: نوابغ انیمیشن در این استودیو مشغول به کار هستند و ما اطمینان داریم که آن ها انیمیشن کشور را به جایی می رسانند که حرف ها و پیام های انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند. مزیت رقابتی قیمتی انیمیشن باعث توجه بسیاری از کمپانی ها به این مجموعه شده و قطعاً ما به زودی تحولات بیشتری در این مجموعه را شاهد خواهیم بود.

در این بازدید اهالی رسانه ضمن دیدار با سایر مدیران استودیو «صبیان» با مهدی قیدی مدیر توسعه بازار شرکت رایمون مدیا نیز دیدار کردند و از نزدیک در جریان تولید ساخت مجموعه های «حسنا کوچولو»، «اتل متل یه جنگل» و… قرار گرفتند که به سفارش سازمان هنری رسانه ای اوج و یا دیگر نهادها به تولید می رسد.

همچنین در این دیدار عنوان شد که به زودی بخش ویژه طراحی لباس استودیو «صبیان» نیز افتتاح خواهد شد. دیدار از جوایز داخلی و بین المللی انیمیشن های تولید شده در این استودیو یکی دیگر از بخش های این بازدید بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش مجموعه ۱۰ قسمتی «ملت قهرمان» از امشب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه ۱۰ قسمتی «ملت قهرمان» از امشب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه ۱۰ قسمتی «ملت قهرمان» از امشب (سه شنبه ۲۷ آذر) بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

این مجموعه در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در واحد مستند عمار تهیه شده است و هر هفته، سه‌شنبه‌ها از تلویزیون پخش می‌شود. در هر قسمت خود یک مستند با موضوع انقلاب اسلامی را برای مخاطبان و علاقمندان پخش می‌کند.

نخستین قسمت «ملت قهرمان» به پخش مستند «بیشتر از مادرم» به کارگردانی علیرضا باغشنی و تهیه‌کنندگی رسول احمدی اختصاص دارد. مخاطبان در این مستند با مادر شهید علی قوچانی آشنا می‌شوند که بنا به وصیت فرزند شهیدش عمر خود را صرف رسیدگی به جانبازان اعصاب و روان اصفهان کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت رفتار وحشیانه با زندانیان گوانتانامو در شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین مجموعه مستند «ننگ ابدی» درباره نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو، امروز ۲۷ آذرماه از شبکه افق روی آنتن می رود.

به گزارش سینماپرس، دومین مجموعه مستند «ننگ ابدی» درباره نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو، سه شنبه ۲۷ آذر از شبکه افق پخش می شود.

مجموعه مستند «ننگ ابدی» بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پرداختن به مثال های متعدد نقض حقوق بشر توسط دولت ایالات متحده، پیرامون حوادث تاریخی با همین موضوع در سراسر جهان، ساخته شده است؛ مستندی که در هر قسمت به برخی نمونه های این جنایات اشاره می کند.

در دومین قسمت که با عنوان «در قلمرو شیطان» روی آنتن می رود، شاهد روایتی دیگر از یک جنایت دولت آمریکا خواهیم بود.

اوایل دهه ۷۰ میلادی پایگاه دریایی آمریکایی در خلیج گوانتانامو برای اسکان پناهندگان کوبایی و هائیتی مورد استفاده قرار می گرفت، پناهندگانی که اجازه ورود به خاک آمریکا یا بازگشت به زادگاه خود را نداشتند.

این ماجرا تا دهه ۹۰ ادامه یافت تا اینکه یکی از قضات آمریکایی حکم به غیرقانونی بودن این کار داد و به دنبال آن در اواخر سال ۱۹۹۵ تمام پناهندگان مجبور به ترک گوانتانامو شدند اما زمان زیادی نگذشت که نام گوانتانامو بر سر زبان ها افتاد، پایگاهی که آمریکا از آن به عنوان زندانی مخوف استفاده می کرد.

تهیه کنندگی و کارگردانی این مجموعه مستند را سهراب فاضلیان بر عهده داشته است که دومین قسمت آن سه شنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق روی آنتن می رود.

تکرار «ننگ ابدی» هم برای پخش در ساعت ۱۳:۳۰ روز چهارشنبه در نظر گرفته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوانی برای کشیدن «امضای کری» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه گرامیداشت سومین سالروز انتشار تیتر «امضای کری تضمین است» فراخوانی برای کشیدن «امضای کری» منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، در این فراخوان ضمن قید «به نظر شما امضای کری چه شکلیه که تضمینه؟!» از آحاد ملت خواسته شده با پاسخ دادن به این پرسش، تصویر امضا را با هشتگ «#امضای_کری_تضمین_است» در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته و با اضافه کردن شناسه @rahrahtanz در این فراخوان شرکت کنند.

از صاحب امضای برتر، در مراسم گرامیداشت سومین سالروز «امضای کری تضمین است» که دوم دی ماه برگزار می‌­شود، با اهدای «کمپوت گلابی» و یک جایزه نفیس تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیرخانه گرامیداشت «امضای کری تضمین است»، از چند روز قبل، به منظور یادآوری تیتر روزنامه شرق تشکیل شده است و فراخوان‌های بعدی آن نیز بزودی اعلام می‌شوند. علاقمندان اطلاع از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه می‌توانند به سایت rahrahtanz.ir و کانال طنزیم به نشانی @tanzym_ir در همه پیام‌رسان‌ها مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی گفت: بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل که حتی یک ترقه عاشقانه هم نیست و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند که ترکیب فیلم های نازل و سطح پایین شبه کمدی در سینمای کشور را کامل تر کرده اند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیمان معادی بازیگر و کارگردانی با استعداد است. حضور او در برخی آثار متفاوت و گاه متمایز و جایزه آور سینمایی او را جزو سینماگران قابل اعتنای کشور قرار داده است. او در عرصه بازیگری، غیرکلیشه ای ظاهر شده و متفاوت بودن فیلم هایی که در آن ها ایفای نقش کرده به شهرتش افزوده است.

وی ادامه داد: پیمان معادی پس ازکارگردانی نخستین فیلم سینمایی قابل تامل خود «برف روی کاج ها» در فیلم تازه و دومش از طریق سینما نقبی به گذشته زده، به خاطره بازی پرداخته و نوستالژی خود از دوران دفاع مقدس و شرایط اجتماعی و جامعه آماج موشک ها و هواپیماهای بعثی آن روزگار را به تصویر سینما کشیده است. سال ۶۶ و جنگ، در فیلم معادی بستر و بهانه ای است تا او راوی یک ماجرای عاشقانه نارس و ناکامل باشد؛ ماجرای عشق به سردی گراییده یک زوج جوان به دلیل یک سوءتفاهم!

آذین سپس با بیان اینکه با آنکه کارگردان «بمب؛ یک عاشقانه» تمام بضاعت و تلاش خود را برای بازآفرینی شرایط اجتماعی دهه ۶۰ با صحنه سازی های شبیه آن دوران به کار برده است، اما مصنوع بودن فضاسازی های خانه و خیابان، از سر و روی فیلم می بارد اظهار داشت: همین تصنعی بودن صحنه آرایی ها به باور فیلم و آدم ها خدشه وارد کرده است. بزرگترین مشکل فیلم پیمان معادی، نداشتن داستان است و چون فیلم او فاقد قصه است، فیلمساز کوشیده با ۳ روایت کمتر متصل به یکدیگر روایت عشق یخ زده میترا و ایرج، روایت عاشقانه آن دختر و پسر نوجوان در پناهگاه و روایت مدرسه، فیلمش را جمع وجور کند ولی روایت های پا در هوای فیلم، نتوانسته اند به مقبولیت، جذابیت و باورپذیری ذوب شدن یخ های قهر وآشتی ایرج ومیترا بینجامند.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: از همین رو فیلم، به جز قهر وآشتی این زوج، آن هم بدون هیچ گونه توضیح داستانی وتصویری، چیزی برای گفتن ندارد. بدون داستان بودن این فیلم باعث شده است تا فیلمنامه این اثر دارای ساختار منسجم و محکم دراماتیک نباشد، پردازش شخصیت ها ناقص رها شود و فیلم از جذابیت لازم برخوردار نباشد.

وی تأکید کرد: فیلم دوم معادی، گرچه فیلم بدی نیست لیکن در میان فیلم های قصه گو جای چندانی ندارد وصرفاً تجربه ای برای فیلمساز در ساخت آثار بدون قصه و متکی  به روایت است، اما چون از بازی ها و کارگردانی قوی برخوردار نیست و در پرداخت کامل وتاثیر گذار و جذاب روایت ها هم به توفیق نرسیده است، جایگاهی شاخص در کنار فیلم های مهم و ماندگار ایرانی ندارد.

آذین سپس به نقد یکی دیگر از فیلم های روی پرده پرداخت و گفت: نام ششمین فیلم سینمایی هاتف علیمردانی، بدون هیچ شباهت محتوایی و ساختاری، یادآور درام آمریکایی «کلمبوس» ساخته کوگونادا است. کارنامه سینمایی علیمردانی، از نظر مضمون و گونه سینمایی متنوع است. درمیان کارهای او از کارگردانی فیلم برای کودکان تا آثار اجتماعی به چشم خورد.

وی افزود: این سینماگر جوان این بار در تازه ترین فیلمش، شانس و توانایی های خود را در حوزه کارگردانی فیلم های کمدی محک زده است. از همین رو «کلمبوس» او یک جورهایی در ردیف کمدی های اجتماعی رایج سینمای کشور محسوب می شود. با این ویژگی که کارگردان این فیلم کوشیده برای توفیق در گیشه، از هر چیز که  بتواند در «کلمبوس»، ایجاد شوخی و خنده کند، استفاده کرده است. این گونه است که در این فیلم از روابط و شوخی های کلیشه ای و امتحان پس داده فیلمک های داخلی و آثار کمدی تجارتی آمریکایی بهره گرفته شده است.

آذین ادامه داد: «کلمبوس» با آنکه در کمدی سازی، مانند اکثر فیلم های شبه کمدی روی پرده این روزهای سینمای بدون در و پیکر ایران، فاقد نوآوری و خلاقیت است و جز تکرار موقعیت ها، دیالوگ ها و خنده سازی هایی که مشابه آن را در سایر فیلمک های مدعی کمدی دیده ایم، چیزجدیدی ندارد اما بسان عده ای از نازل سازان، سعی نکرده با لودگی و تمسخر و هجو مناسبات خانوادگی و اجتماعی، برای خود مشتری جذب کند با این همه چون ازخلاقیت و نوگویی نشان ندارد و از سطحی و پیش پا افتاده ترین موضوع ها و شوخی ها استفاده کرده است جایگاهی مناسب در میان اندک کمدی های خوب سینمای ایران ندارد.

این منتقد با تأکید بر اینکه استفاده تبلیغاتی از تصویر تبلیغاتی «ترامپ» هم  در ازدیاد تماشاگر برای «کلمبوس» تاثیرگذار نبوده است اظهار داشت: به کارگیری بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی، سعیدپورصمیمی و هانیه توسلی با آنکه بازیگرانی توانا هستند ولی کمدین نیستند و در ایفای نقش های کمدی استعداد مناسب از خود نشان نداده اند و همچنین ضعف آگاهی و نشناختن مولفه ها و مختصات گونه سینمای کمدی و فیلمنامه و کارگردانی متوسط از «کلمبوس» فیلمی ساخته است که همه چیز در آن یافت می شود به جز طنز و کمدی هدفمند و نشاط آور وسرگرم کننده!

وی خاطرنشان کرد: کمدی سازی، تخصص و سواد و تجربه، فیلمنامه کمدی و کمدین می خواهد و فیلم علیمردانی این عناصر و عوامل را ندارد. سینمای کمدی ایران برای رهایی از نازل بودن، کلیشه و درجا زدن به کمدین، کمدی نویس و کمدی ساز نیاز دارد. «کلمبوس» هر آنچه راکه می توانست در گیشه ضامن فروش فیلم باشد در خود جای داده است و با آنکه ممکن است در غیبت آثار خوب کمدی در سینمای ایران، بدون مشتری نباشد اما مادر چندقلو های ناقص شبه کمدی است!

این منتقد سینما سپس به نقد فیلم «میلیونر میامی» پرداخت و اظهار داشت: فروش میلیاردی برخی فیلم ها و فیلمک های طنز و شبه کمدی در بازارمکاره  مافیا زده اکران سینمای بدون صاحب کشور، سبب گسترش تب کمدی سازی و دامن زدن به توهم میلیاردر شدن سینماگران با سابقه و بدون سابقه سینمایی وکمدی سازی شده  است بدون آنکه هیچ گونه کوششی از سوی این نوع فیلمسازان برای رهایی از نازل سازی و ساختن آثار استاندارد و قوی و جذاب کمدی به چشم بخورد.

وی افزود: مصطفی احمدی هم از جمله سینماگرانی است که در دام کمدی سازی گیشه ای افتاده است. او که پیشتر فیلم «نزدیک تر» را ساخته است، فیلم دوم خود را در ژانر کمدی کارگردانی کرده است. «میلیونر میام»، نام فیلم جدید روی پرده او است. فیلمی که به تأسی از تب تند بازار کمدی فروشی و تقلید از کمدی سازان گیشه ای ساخته شده است.  

آذین متذکر شد: «میلیونر میامی» با بازی متوسط چهره های شناخته شده بازیگری کشور از جمله: حمید فرخ نژاد، طنازطباطبایی، صابر ابر و آتیلا پسیانی، بدون هیچ نوع نوآوری و قدرت بازیگری در نقش های پرداخت نشده و داستانی کم مایه تولید شده است. این فیلمک هم پر از دم دست ترین شکل ها و شیوه ها، موقعیت ها، حوادث سطحی و رخدادهای قلقلکی به اصطلاح خنده داراست و سعی  شده با ادا و اطوار و شکلک و حرف ها و شوخی های کلیشه ای، تماشاگرسرگرم و شاید جیب او خالی شود.

وی در پایان گفت: «میلیونر میامی» یک فیلمک شبه کمدی حادثه ای زیر متوسط گیشه ای است و ویژگی و امتیازقابل بحثی ندارد. احمدی و «میلیونر میامی» اش، قربانی نامدیریتی و بی سر وسامانی سینما و تسخیر بازار اکران توسط فیلمک های بازاری بدون هنر و محتوا و نازل شبه کمدی شده است. این فیلمساز هم بدون حساب و کتاب، درون استخر خالی از آب کمدی سازی شیرجه زده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام نویسنده سریال حضرت موسی (ع) تغییر کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: حجت الاسلام بصیر سلحشور، فرزند نویسنده سریال حضرت موسی (ع) می‌گوید: «درباره اینکه اسم آقای سلحشور را به عنوان نویسنده نیاورده‌اند باید بگویم که ظاهرا در جلسه اسم ایشان مطرح شده، اما کسی که این خبر را تنظیم کرده، به‌طور سهوی اسمی از ایشان نیاورده است.»

روز گذشته مرحله پیش‌تولید سریال الف، وی‍ژه حضرت موسی (ع) در نشست رئیس سازمان صدا و سیما با معاون سیما، رئیس مرکز سیما فیلم و تهیه‌کننده و کارگردان این سریال آغاز شد. در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در مرحله صفر پروژه و برآورد تولید سریال حضرت موسی (ع) به رئیس سازمان صداو سیما ارائه شد.


نکته عجیبی که در انتشار خبر این نشست به چشم خورد این بود که نه تنها از مرحوم فرج‌الله سلحشور به عنوان نویسنده این سریال یادی نشد بلکه به نهایی شدن نگارش ۴۴ قسمت سریال حضرت موسی (ع) از ۵۲ قسمت آن توسط حجت‌الاسلام سعید بهمن‌پور با ساختاری جذاب و قوی اشاره شده است. این در حالی است که جمال شورجه، کارگردان این سریال در تیرماه امسال گفته: «نویسنده سریال حضرت موسی (ع) مرحوم سلحشور بودند و بازنویسی را حجت الاسلام محمد سعید بهمن پور انجام می‌دهند. طرح و برنامه تلویزیون روی فیلمنامه مرحوم سلحشور نظراتی داشتند که در بازنویسی اعمال شد، اما مبنای فیلمنامه براساس طرح مرحوم سلحشور است. همچنین ایشان ۷۲ قسمت فیلمنامه را نوشته بودند و آقای بهمن پور که بازنویسی کار را انجام داده‌اند، در مراحل پایانی کار هستند که احتمالاً حدود ۵۵ قسمت می‌شود.»


حجت الاسلام بصیر سلحشور، فرزند نویسنده سریال حضرت موسی (ع) درباره این مسئله به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «مشخص نیست که حتی صدا و سیما قصد ساخت این سریال را داشته باشد یا نه؟ زیرا که بار‌ها از این نشست‌ها گذاشته و وعده ساخت سریال را داده است. اما درباره اینکه اسم آقای سلحشور را به عنوان نویسنده نیاورده‌اند باید بگویم که ظاهرا در جلسه اسم ایشان مطرح شده، اما کسی که این خبر را تنظیم کرده، به‌طور سهوی اسمی از ایشان نیاورده است.»


هرچند که با نیاوردن اسم مرحوم فرج‌الله سلحشوری از ارزش زحمات ایشان برای نویسندگی سریال حضرت موسی (ع) کم نمی‌شود، اما به‌نظر می‌رسد که باید سازمان صدا و سیما این مورد را در خبر خود اصلاح کند یا تهیه‌کننده این سریال، توضیحات تکمیلی درباره اینکه آقای بهمن‌پور کار ویرایش فیلمنامه را انجام داده‌اند را ارائه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع