بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«سینما یک» با جیرانی باز می‌گردد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته مدیرتامین برنامه شبکه یک سیما، مدیران این شبکه گفتگوهایی با «فریدون جیرانی»، کارگردان سینما و تلویزیون درباره اجرای یک برنامه سینمایی هفتگی داشته اند.

به گزارش سینماپرس؛ امیر محمدی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری درباره شایعات مطرح شده درخصوص حضور «فریدون جیرانی» در ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر افزود : همانطور که خود آقای جیرانی در یادداشتی اشاره کردند هیچ قراری برای برنامه جشنواره نبود و گفتگوی ایشان با مدیر محترم شبکه یک درخصوص برنامه هفتگی سینما یک بود. علاوه بر این آقای جیرانی خودشان در جشنواره فیلم دارند ، اما برخی افراد اصرار داشتند درباره ایشان خبرسازی کنند.

مدیر تامین برنامه شبکه یک افزود: برای تولید برنامه شایسته سینمایی بر اساس سیاستگذاری رسانه ملی ، پیش تولید و مقدماتی لازم است که در حال برنامه ریزی این مقدمات هستیم تا برنامه ” سینما یک” مجددا در شبکه ملی احیا شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد کاربران فضای مجازی از سکوت سلبریتی‌ها به بازداشت مرضیه هاشمی – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: سکوت چهره‌های به اصطلاح مشهور در قبال بازداشت بدون اتهام «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه پرس تی‌وی در آمریکا با انتقاد کاربران فضای مجازی مواجه شد.

واکنش کاربران فضای مجازی در ایران به ماجرای بازداشت خبرنگار رنگین‌پوست و مسلمان آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی ایران همچنان ادامه دارد. پس از راه‌اندازی کمپین‌هایی با هشتک «مرضیه هاشمی را آزاد کنید» انتقاد از سکوت شبه روشنفکرها و سلبریتی‌ها به این اقدام ضدحقوق بشری آمریکا نیز ادامه دارد. چرا که اغلب مدعیان آزادی و بازیگران مشهوری که معمولا به بازداشت و مجازات تروریست‌ها و قاتلین، اعتراض می‌کنند، در برابر بازداشت بدون اتهام خانم هاشمی ساکت شده‌اند!

یکی از کاربران نوشته است: «درباره سکوت سلبریتی‌ها به خاطر بازداشت بی‌گناه مرضیه هاشمی باید گفت وقتی‌ گرین‌‌کارت دارند، برای زایمان به آمریکا و کانادا می‌روند و هر ماه ۱۰ هزار دلار برای فرزندان خود به آن طرف دنیا منتقل می‌کنند، طبیعی است که جرئت انتقاد از نقض حقوق بشر در غرب را نداشته باشند.»

دیگری نیز بیان می‌کند: «روزنامه‌نگارهای آمریکایی از مرضیه هاشمی حمایت کردند اما داخلی‌ها (اصلاح‌طلب‌ها) هیچ و هیچ و هیچ.»

یک کاربر دیگر هم نوشته است: «آیا می‌دانستید آمریکا پنجمین کشور خطرناک برای خبرنگاران محسوب میشه‌؟! یعنی اگه خانم مرضیه هاشمی رفته بودن یمنی که الان داخلش جنگه مشکلی شاید واسشون پیش نمیومد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مگر سیمرغ‌ها پرواز می‌کنند که ۳ میلیون تومان پولشان است؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، موضوع سیمرغ‌ها جنجالی شده؛ زیراکه مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر گفته که این سیمرغ‌ها از دبی وارد کشور شده و هر کدام از آن‌ها ۳ میلیون تومان هزینه داشته است!

 در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، موضوع سیمرغ‌ها جنجالی شده؛ زیراکه مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر گفته که این سیمرغ‌ها از دبی وارد کشور شده و هر کدام از آن‌ها ۳ میلیون تومان هزینه داشته است! یکی از تندیس‌سازان کشور در واکنش به این خبر  می‌گوید: «مگر این سیمرغ‌ها پرواز می‌کنند که هر کدام از آن‌ها چند میلیون تومان هزینه برداشته است؟»

 لوح زرین، سیمرغ طلایی یا سیمرغ بلورین، هیچ فرقی نمی‌کند هر کدام از این‌ها هر شکل و طرحی که باشد و در هر کجا که ساخته شود، قرار است به عنوان یادبود و تقدیر دست‌به‌دست و به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر اهدا شود. آخر سر هم این سیمرغ به پیشخوان یا دیوار خانه هنرمندان برگزیده می‌رود و انتخاب آن‌ها در جشنواره را به رخ دیگران می‌کشد. حالا از نظر مسئولان سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، امکان ساخت سیمرغ باکیفیت در داخل کشور وجود نداشته و فقط اماراتی‌ها می‌توانستند سیمرغ مدنظرشان را بسازند. این در حالی است که مسئولان برای پرداخت هزینه‌های گزاف تولید و ترخیص این سیمرغ‌ها نیز هیچ دغدغه‌ای نداشته‌اند!

عزت‌الله علیزاده مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها در ایستگاه سی و هفتم فیلم فجر به روزنامه همشهری گفته: «متأسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دربی سفارش داده‌ایم.» عجیب است که مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در ادامه همین گفتگو به خرید ۳۰ سیمرغ و مسئله پیچیده ترخیص گمرگی سیمرغ‌ها اشاره کرده و اظهار داشته: «سیمرغ‌هایی که برای ساخت هر سیمرغ حدود ۹۰۰ درهم امارات معادل ۳ میلیون تومان پرداخت شده است.»

این هزینه‌ها در حالی برای ساخت این نماد‌های جشنواره فیلم فجر صرف می‌شود که پیش از این مسئولین جشنواره و حتی سازمان سینمایی هم اشاره کرده بودند امسال با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند و باید صرفه‌جویی کنیم.

واکنش‌های فضای مجازی: زشته بازیگرا هدیه تولید داخل بگیرن؟!

متاسفانه در شرایطی که اقتصاد کشور دچار بحران شده است مسئولان جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفته‌اند تا طراحی و تولید سیمرغ‌های جشنواره امسال را به اماراتی‌ها بسپارند و هزینه‌های آن را به خارج از کشور ببرند، همین مسئله موجی از انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخت و سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرد.

محمدرضا باقری، کارشناس رسانه در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «شما فکر کن در عصری که ما ماهواره به‌فضا می‌فرستیم، سیمرغ جشنواره فجر انقلاب باید از امارات بیاید! در ایران کسی سیمرغ با کیفیت نمی‌سازد؟! این دهن‌کجی نمادی از نادیده گرفتن «ایران» در سینمای کشور است.»

همچنین کاربری با نام مطالبه گر آرمان‌خواه توئیت زد: «میگن سیمرغ جشنواره فجر رو از امارات میارن! همین ایرانی که ماهواره به فضا می‌فرسته، همین ایرانی که رتبه اول رشد علمی جهان رو داره! شما رو به‌خدا یه هنرمند پیدا نمی‌شد تو کشور خودمون بسازه! یاللعجب از این همه اعتماد و اتکا به نیروی داخلی!»

کاربری با نام حسن پارمو نیز با کنایه نسبت به واردات سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر در صفحه توئیتر خود نوشت: «مگه ایران مهد هنر و اینجور چیزا نبود؟ پس چرا سیمرغ جشنواره فجر رو دادن تو دبی بسازن؟ آها بالاخره زشته بازیگرا هدیه تولید داخل بگیرن»

مگر این سیمرغ پرواز می‌کند که ۳ میلیون تومان هزینه برداشته است؟

فرزاد مشتعل که در کارگاه ماکت سازی مربوط به ساخت لوح و تندیس فعالیت می‌کند درباره سفارش ساخت سیمرغ جشنواره فیلم فجر به اماراتی‌ها  می‌گوید: «ساخت سیمرغ جشنواره فیلم فجر کار دشواری نیست و امکانات ساخت آن در کشور وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «حک طرح سیمرغ در داخل کریستال با دستگاه لیزر سه بعدی انجام می‌شود که مدت ۸ سال است که این دستگاه‌ها در داخل کشور وجود دارد و سفارش کار می‌گیرد. فقط کریستال‌ها باید از خارج از کشور وارد شود که با احتساب قیمت جدید دلار، نهایتا هر کریستال ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد. هزینه حک با دستگاه لیزر با تراکم بالا که با آن یک تندیس تمیز و کیفی ساخته شود نیز ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و هزینه نهایی این سیمرغ با پایه‌اش ۵۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد.»

این تندیس‌ساز با انتقاد از هزینه ۳ میلیون تومانی مسئولان برای ساخت هر سیمرغ جشنواره می‌گوید: «مگر این سیمرغ‌ها پرواز می‌کنند که مسئولان حاضر شده‌اند چنین هزینه‌ای برای آن صرف کنند؟ تندیس فقط جنبه یادبود دارد و هزینه‌های چند میلیون تومانی برای آن در خارج از کشور هیچ توجیهی ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر مسئولان به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند، تندیس‌های خیلی شیک‌تر و زیباتری نیز می‌توان ساخت. اما متاسفانه منفعت برخی افراد در واردات است و تولید داخل برایشان سود زیادی ندارد.»

متاسفانه باید گفت که در سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی که قرار است انقلاب اسلامی جشن چهل‌سالگی خودش را برپا کند، زیر سایه بی‌توجهی و سودجویی برخی مسئولان، سیمرغ‌های بزرگترین رویداد سینمایی ایران در دبی ساخته شده است؛ و مسئولان جشنواره فیلم فجر نیز نه تنها هیچ پاسخ مناسبی برای چنین تصمیم نادرستی نداشته‌اند بلکه بابت این رفتار اشتباه‌شان عذرخواهی نکرده‌اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری پیام دهکردی با شهر کتاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام دهکردی پس از تجربه ای که در لاهیجان برای ترویج مطالعه با استفاده از عنصر نمایش داشته، این بار با پروژه «هفت شب، هفت کافه» تهرانی ها را در مراکز مختلف شهر کتاب، به کتابخوانی تشویق می کند.

به گزارش سینماپرس؛ پیام دهکردی کارگردان پروژه «هفت شب، هفت کافه» که از شب گذشته شنبه ۲۹ دی در شهر کتاب مرکزی آغاز شده، درباره ادامه فعالیت این پروژه توضیح داد: در شبهای آینده راس ساعت ۱۸ به ترتیب شهرکتاب وارطان، کافه هایکو، کافه تی آرت ، شهرکتاب الف، موزیکافه خرابات، کافه نشین اجرا خواهیم داشت.

وی افزود: در این اجرا خوانی  قطعاتی از مجموعه «فرقی نمی کند» نوشته آگوتا کریستف، «شهادت یا یک کم آسایشی که داریم» نوشته تادئوش روژه‌ویچ، بخشی از اشعار استاد سید علی صالحی  و البته چند خطی از شکسپیر  توسط هنرجویان دوره ی پیشرفته ی صدا و گفتار موسسه ی فرهنگی هنری امید پیام دهکردی خوانش و اجرا می شود.

 این هنرمند ادامه داد: من و عارفه لک چندی پیش تصمیم گرفتیم که با استفاده از دانشجویان کارگاه تخصصی صدا و گفتار، با رویکرد بازترویج کتابخوانی و نگاه جدیدی به مقوله مطالعه، کتابخوانی را با نمایش های محیطی پیوند بزنیم، موضوعی که می تواند هم جذاب باشد و هم مردم را ترغیب کند که مطالعه داشته باشند، این اتفاق از لاهیجان شروع شد و آنقدر موفق بود که تصمیم گرفتیم در تهران هم تکرارش کنیم.

دهکردی تصریح کرد: بدون شک یکی از بلاهای روزگار ما که به باور من «ام البلا»ست، پدیده نوظهور جعلی و بی هویتی به نام  دنیای مجازی است، اینستاگرام، تلگرام و … هیولاهایی هستند که خسران آنها در دهه آینده خودش را نشان خواهد داد، نسل های جدید خواهند آمد و ما را با عوارض جدید روبه رو خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما برای رشد و تعالی به عمیق شدن در پدیده ها نیاز داریم و آنچه تدقیق و درنگ را ایجاد می کند مقوله کتاب و اندیشیدن در عمق فهوای کتاب است.

مدرس، سرپرست و طراحان اجرای «هفت شب، هفت کافه» با بیان اینکه برای رسیدن به اندیشه نیازمند خیال، تصویرسازی و رسیدن به ایماژهای درست و قدرتمند هستیم، اظهار کرد: این اتفاق میسر نمی شود مگر اینکه همنشین همیشگی ما کتاب و تدقیق در آن باشد. خوانش  صدها جلد کتاب نهایتا سواد را  در ما بالا خواهد برد، اما آنچه منجر به ایجاد فرهنگ می شود نشست این کتابخوانی هاست؛ بی شک تا زمانی که ما به عمق حرکت نکنیم علی رغم روزگار شتابان امروز ره به جایی به عنوان رفتار بنیادین نخواهیم برد، کمپین ها شکل می گیرند، هشتگ ها زده می شود و … اما برای ایجاد یک اجرا مثل اجرای امروز حجم زیادی زمان و تمرین  برای قدرتمندتر کردن ابزاری به نام گفتار طی شده است. 

دهکردی در پایان گفت: آرزو می کنم همه ما برای حفظ سرزمینمان به معنای واقعی به کتاب خوانی، عمیق نگری و دقت در جهان پیرامونمان رجعت کنیم.

اجراهای «هفت شب، هفت کافه» تا ۶ روز آینده هر روز ساعت ۱۸ برپا خواهد بود؛ گفتنی است که حضور در این اجرا خوانی برای عموم آزاد و رایگان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوان‌سالارهای سینمای ایران / دفاع برخی بازیگران از صاحبان سرمایه‌های مشکوک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حداقل سود دادگاه‌های اخیر پرونده‌های اقتصادی، افشای نقش برخی پول‌های مساله‌دار در سینمای ایران است؛ معمای بزرگ، سکوت سلبریتی‌هاست که با این پول‌ها سریال و فیلم بازی کردند.

وقتی پول بی‌حساب وارد یک حوزه می‌شود آیا نباید شک کرد؟ آیا این قضیه مشکوک نیست که تعدادی از بازیگران سینمای ایران نهایتا سالی یکی‌، دو فیلم بازی می‌کنند اما گرانقیمت‌ترین خودروها را سوار می‌شوند و در اعیانی‌ترین مناطق تهران خانه خریده‌اند و سفرهای پرخرج خارج از کشور هم دارند؟ درمورد خیلی از کارگردانان و نویسندگان سینمای ایران هم طرح چنین پرسش‌هایی بجا به‌ نظر می‌رسد. پول‌های بی‌حساب در سینمای ایران چندسالی است که فراوان شده‌اند و قضیه به قدری بغرنج شده که توضیحات و توجیهات دم‌دستی رایج درمورد این قضایا دیگر جوابگوی این حجم از بی‌منطقی نیستند. اول گفته می‌شد که بعضی آدم‌های پولدار برای عکس گرفتن با هنرپیشه‌ها می‌آیند و در سینما خرج می‌کنند یا اینکه اینها چون به سینما علاقه دارند، به‌رغم زیان‌ده بودن این تجارت در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما حالا کار به جایی رسید که این‌جور توجیهات دیگر قانع‌کننده نیستند. گذشته از اینها اگر حتی این هم پذیرفته می‌شد که تفنن یک آدم ثروتمند باعث شده او بخواهد در صنعت زیان‌ده سینمای ایران سرمایه‌گذاری کند، اینکه بانک‌ها و موسسات مالی هم چنین ‌انگیزه‌ای داشته باشند، منطقی به نظر نمی‌رسد. دولت در پنج سال اخیر به‌طور کل پای خودش را از سرمایه‌گذاری در سینما بیرون کشیده و استدلالی که برای این تصمیم بیان می‌شود هم واگذاری امور به بخش خصوصی است. با این وصف جای چنین پرسشی که چرا بانک‌ها باید در سینما فعالیت‌های زیان‌ده داشته باشند، بیشتر باز خواهد شد. اگر قرار است دولت نباشد تا بخش خصوصی باشد، پس بانک‌ها این وسط چه می‌کنند.

اساسا چه ثروتمندانی که پول‌های بی‌حساب در سینما خرج کردند و چه بانک‌هایی که وارد این عرصه شدند، هیچ‌کدام فعالیت‌شان نه توجیه اقتصادی داشت نه فرهنگی. سرآمد کسانی که در پنج سال اخیر کلان‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را در سینما انجام داد، کسی است که حتی برقرار کردن یک نسبت معقول بین سن و سال او و میزان سرمایه‌ای که دارد، ممکن نیست. حداقل دو سال است که علیه این شخص حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح است، اما هنرپیشه‌ها یا اصطلاحا سلبریتی‌هایی که سابقه همکاری با او را داشتند، به‌شدت از سلامت مالی کارهایش دفاع کرده‌اند. محمد امامی، جوان سی و چند ساله‌ای که بدون داشتن اندک سابقه‌ای چه در کار تجارت و چه در کار سینما، ناگهان با شروع به کار این‌ دولت، وارد میدان فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی شد و بخش قابل‌توجهی از جریان سینمای ایران را جهت‌دهی کرد و اکنون به اتهام فسادهای کلان مالی درحال محاکمه است. موارد اتهامی او دقیقا همان چیزهایی است که پیش از این هم توسط پرسشگران اجتماعی از عوامل فیلم‌های محمد امامی طرح شده بودند، اما پاسخ‌ها همگی این بود که هنوز هیچ جرمی ثابت نشده یا حتی عنوان می‌شد که این اتهامات دروغ هستند. ترانه علیدوستی، رضا کیانیان، حمید فرخ‌نژاد، شهاب حسینی، حسن فتحی و بسیاری از دیگر عوامل سینمای ایران امروز ساکتند. شاید نشود کسانی را که هیچ پاسخی ندارند مجبور به سخن گفتن کرد، اما آنچه در ادامه رخ می‌دهد، قضاوت عمومی مردم ایران راجع‌به کسانی است که درمورد هر موضوعی مدعی حق‌طلبی و سخنگویی از طرف مردم بودند.

پول معلمان در دستان سلبریتی‌ها

در مهرماه سال ۹۵، بحث مربوط به اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان به قدری بالا گرفت که رئیس‌جمهور اقدام به ترمیم کابینه کرد و وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اواخر آن ماه کنار رفتند. ارتباط وزیر آموزش و پرورش به موضوع اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص بود، اما در ابتدا برای خیلی‌ها، این سوال پیش‌ آمد که وزرای ورزش و فرهنگ چه ارتباطی با این قضیه دارند؟ فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر جدید آموزش و پرورش در جلسه دفاعیه‌اش در مجلس شورای اسلامی گفت که حسابرسی از صندوق ذخیره فرهنگیان اولویت نخست اوست و پانزدهم آبان‌ماه، وقتی رسما وزیر بود، اعلام کرد تیمی را برای بررسی موضوع تعیین کرده و به‌زودی نتایج را اعلام می‌کند. یک ماه و نیم بعد، اولین نتیجه این بررسی‌ها مشخص و معلوم شد که ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صندوق ذخیره فرهنگیان چیست. محمد امامی، یکی از دو تهیه‌کننده سریال شهرزاد و یکی از سرمایه‌گذاران عمده در سینمای ایران، به جرم مشارکت در اختلاس از این صندوق بازداشت شد و در دی‌ماه همان سال، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، درباره پولشویی تهیه‌کننده سریال شهرزاد گفت: «تخلفات این تهیه‌کننده در فراکسیون مبارزه با مفاسد مجلس مورد بررسی قرار گرفته و مواردی مربوط به پولشویی او اثبات شده که مجلس برای بررسی بیشتر، این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه ارجاع داده است.»

خجسته حتی این را هم گفت: «طبق آماری که دراختیار ما قرار دارد، مشخص شده برخی از تهیه‌کنندگان سینما هم با گرفتن وام‌های میلیاردی و انجام کارهایی خلاف قانون، برنامه‌های خودشان را طراحی و اجرایی می‌کنند.»

محمد امامی، مالک موسسه تصویر گستر پاسارگاد بود، اما این قضیه مخفی می‌شد و تا مدت‌ها وقتی اسم این موسسه می‌آمد، نام علی اسدزاده به‌عنوان مدیرعامل قید می‌شد و گمان می‌رفت مالک موسسه خود اوست. سیدهادی رضوی در لابه‌لای گفت‌وگویی که با یکی از روزنامه‌ها داشت، خواسته یا ناخواسته از مالکیت امامی پرده برداشت و گفت:‌ «محمد امامی در این عرصه به دنبال خودنمایی و عکس گرفتن با بازیگران نبود، طرح و ایده در این زمینه داشت. «ب. ز» در این زمینه ‌تنها دو تا سه فیلم را بدون استراتژی و هدف خاصی ساخت. فرض کنیم انگار تنها بحث ورود به سینما برای او مطرح بود و بعد هم دچار آن مسائل شد؛ ولی امامی، برند «شاهگوش» را در کارنامه داشت و دفتر پخش تصویر گستر پاسارگاد متعلق به او بود. امامی، سوابق کاری روشنی داشت. همین مساله هم باب آشنایی من با او شد…»

اما در همان ایام، غلامرضا موسوی هم با روزنامه‌ای دیگر مصاحبه کرد و گفت: «این آقایی که دستگیر شده (امامی) اصلا عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما نیست و ما او را به‌عنوان تهیه‌کننده نمی‌شناسیم. او در چند کار سرمایه‌گذار بوده است. همه می‌توانند در سینما سرمایه‌گذاری کنند، اما برای اینکه عنوان تهیه‌کننده داشته باشند، ما چهار تشکیلات در شورای عالی داریم که افراد باید برای عضویت در شورا از طریق یکی از آنها اقدام کنند و آنها هم افراد را برای پذیرش به کمیته شورای عالی معرفی می‌کنند. آن فرد یا اصلا درخواست عضویت نداده یا درخواست داده و رد شده است؛ در هر صورت عضو شورای عالی نیست.»

شرکت تصویر ‌گستر ‌پاسارگاد غیر از «شهرزاد» که سری اول آن روی پیشخوان فروشگاه‌ها قرار گرفته بود، یک سریال بزرگ دیگر را هم برای شبکه نمایش خانگی در دستور کار داشت؛ «ماه تی‌تی» که یک فیلم فانتزی-‌تاریخی و به کارگردانی داوود میرباقری بود. اما با دستگیری امامی، سرنوشت این پروژه پرخرج در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و این‌بار حسین هدایتی، مالک استیل‌آذین و دیگر شریک این پروژه بود که سرمایه‌گذاری کامل روی آن را به عهده گرفت.

اما چند وقت بعد هدایتی هم بنا به جرائم اقتصادی دستگیر شد و تا اواخر مرداد ۹۶ که با وثیقه ۲۰۰ میلیاردی از زندان بیرون آمد، تکلیف تمام پروژه‌های متعلق به او معطل ماند. هدایتی که همراه بابک زنجانی در جلسه پایانی فیلمبرداری «نقش و نگار» حضور داشت و حالا به همراه محمد امامی، سرمایه‌گذار «ماه تی‌تی» شده بود، غیر از فیلم و سینما در فوتبال هم دستی بر آتش داشت و مدتی عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس بود. او مالک تیم ‌استیل‌آذین هم بود و می‌خواست پرسپولیس را هم به‌رغم زیان‌دهی محرز این باشگاه ورزشی خریداری کند. حالا شاید ارتباط وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد با صندوق ذخیره فرهنگیان کمی روشن‌تر می‌شد. اما علاوه‌بر اینها، جزئیات دیگری هم وجود داشت که بر پیچیدگی ماجرا اضافه می‌کرد.

 شریک امامی و رفیق قافله

تقریبا همزمان با دستگیری محمد امامی، هادی رضوی، یعنی سرمایه‌گذار دوم سریال «شهرزاد» هم مدتی بازداشت شد. رضوی پس از اینکه از بازداشت درآمد، خودش شروع کرد علیه پول‌های کثیف در سینمای ایران داد سخن دادن. او داماد محمد شریعتمداری، معاون سابق و وزیر فعلی دولت است. رضوی درباره این نسبت فامیلی می‌گوید: «آقای شریعتمداری وزیری مثل آقای مهاجرانی در دولت اصلاحات نیستند. ایشان هم به‌لحاظ مالی و هم به‌لحاظ اخلاقی فردی ثابت شده در نظام جمهوری اسلامی هستند و از لحاظ مالی همین‌قدر کافی‌ است که خانه امروز ایشان همانی است که ۳۰ سال پیش هم بوده است. بسیاری از بزرگان عرصه سیاست هم آقای شریعتمداری را به‌عنوان یک انسان معتدل می‌شناسند که مورد قبول جناحین است. حالا من یک سوال از شما بپرسم. آیا انتساب به ایشان به هر نحوی گناه است؟» هادی رضوی با ظاهری وفادار به ارزش‌های انقلاب اسلامی وارد فعالیت‌های فرهنگی شد و حتی نخستین و تنها دوره از جشنواره فیلم مدافعان حرم را برگزار کرد. اما بررسی‌های جدید دادگاه رسیدگی به جرایم بانک سرمایه نشان می‌دهد او هم که روی دیگر سکه محمد امامی بود، فعالیت‌هایی داشت که دقیقا همان شیوه را پی گرفته بودند.

به هر حال این دو نفر پس از مدتی آزاد شدند و ادعاها درباره بی‌گناه بودن‌شان و پاک بودن پول‌هایی که توسط آنها وارد سینما و شبکه نمایش خانگی شده بود، مجددا مطرح شد. این درحالی بود که آزادی آنها به‌معنای تبرئه کامل و بسته‌شدن پرونده‌شان نبود و از طرفی هنوز هم برقراری یک نسبت معقول میان سن و سال این افراد و میزان دارایی‌شان از یک طرف و ‌انگیزه آنها از سرمایه‌گذاری در یک صنعت زیان‌ده مثل سینمای ایران، از طرف دیگر امکان‌پذیر نبود. سلبریتی‌ها اما به‌شدت از همین آزادی موقت، به‌عنوان دستاویزی برای فرار از پاسخگویی راجع‌به نوع و چرایی ارتباط‌شان با این افراد، به‌خصوص محمد امامی استفاده کردند.

رونمایی از جزئیات یک فعالیت مجرمانه اقتصادی

در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۶، محمد امامی به‌عنوان عضو کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور وقت به کانادا رفت تا در آنجا از کسی که مسئولیت کمپین «نه به شهرزاد» را قبول کرده بود، شکایت کند. رسانه‌ها هیچ‌وقت به‌طور دقیق نفهمیدند که امامی چه‌موقع به ایران برگشت یا بازگردانده شد؛ اما در مدتی که او طرح شکایتش از کمپین نه به شهرزاد را پی می‌گرفت و به عبارتی نسبت به کسانی که از او راجع‌به فعالیت‌های مالی‌اش پرسش می‌کردند، ژستی طلبکارانه می‌گرفت، جزئیات جدیدی از فعالیت‌های مجرمانه اقتصادی‌اش منتشر شد. قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان پیش از آن گفته بود: «آقای امامی برای اینکه فیلمی تهیه کند با آقای غندالی (مدیرعامل سابق بانک سرمایه) رابطه ایجاد کرد و از وی بین هزار تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام با چک گرفته که بعد نتوانست این مبلغ را برگرداند.» طبق گفته‌های محمدرضا محدث خراسانی، بانک‌ها چنین وامی را به کسی نمی‌دادند و اگر پرداخت می‌کردند برای هر فرد معادل ۱۵۰ درصد ملک می‌خواستند؛ پس این افراد به جاهایی می‌روند که می‌توانند نفوذ کنند؛ به‌عنوان مثال آنها اعلام می‌کنند که اگر این فیلم در آینده تولید شد برای نمونه ۲۰ درصد به شما سود می‌دهیم و در قرارداد این‌طور امضا می‌کنند و وثیقه‌ای نیز ندارند که البته باید بدانیم فیلم جزء وثیقه نیست.

محدث خراسانی همچنین گفت: «آقای غندالی با چک به آقای امامی وام داده است و بعد آقای امامی نتوانسته مبلغ را به صندوق برگرداند؛ الان مشکل این است که بانک‌ها وام نمی‌دهند و شرکت‌های دیگر نیز چنین وامی پرداخت نمی‌کنند، اما پول ۹۰۰ هزار معلم را به‌راحتی بذل و بخشش می‌کنند و هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.» مدتی بعد و پس از برگزاری چند جلسه دادگاه درخصوص شکایت امامی از کمپین نه به شهرزاد، کسی که مسئولیت این کمپین را به عهده گرفته بود، به دلیل عدم‌توانایی در فراهم کردن قرار تامین، یک روز به زندان افتاد. با این اتفاق، جو سنگینی در جامعه ایجاد شد و محمود صادقی، نماینده مجلس، اسنادی از یک سری تخلفات سنگین مالی که مربوط به محمد امامی و احمد هاشمی‌شاهرودی در املاک لواسان بود را منتشر کرد. اعتراض کاربران فضای مجازی به محمود صادقی که چرا اگر چنین اسنادی را داشته، تا به حال منتشر نکرده، نمایش پررنگی از خشم مردم ایران نسبت به فسادهای مالی صورت گرفته در پوشش فعالیت‌های فرهنگی بود. به عبارتی صریح و بدون مبالغه می‌شود گفت محمد امامی کسی بود که باعث بیشترین آشنایی عمومی مردم ایران با واژه پولشویی و مفهوم آن شده بود. کم‌کم پرسش‌ها درباره اینکه او واقعا کجاست، بالا گرفت. هشتگی در فضای مجازی باب شد با این عبارت که «امامی کجاست؟» و ظن بیشتر پرسشگران به کانادا، یعنی مقصد اکثر اختلاس‌گران و متخلفان اقتصادی ایران می‌رفت. اما چندی بعد معلوم شد او تا به حال کجا بوده است. خبر دستگیری محمد امامی بنا به اتهامات مالی باز هم نگاه‌های پرسشگر را به سمت چهره‌های مشهور سینمایی برد؛ آیا وقت آن نرسیده که به نامشروع بودن بخشی از درآمدتان اعتراف کنید و ضمن عذرخواهی از مردم، آن را به بیت‌المال برگردانید؟
 

پرونده «خیانت مشهود» همچنان روی میز قاضی

 در روزهای گذشته، جزئیات رسیدگی به پرونده اعضای هیات‌مدیره بانک سرمایه، افکار عمومی ایران را سخت تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش بانک مرکزی، طبق مستندات و اقاریر متهمان این پرونده، تخلفات ۳۲ تن مسلم بوده و فرض سهل‌انگاری آنها مردود و خیانت‌شان مشهود است. محمد امامی، سیدهادی رضوی و هدایتی جزء متهمان این پرونده هستند. نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به پرونده اعضای هیات‌مدیره بانک سرمایه گفت: «متهمان ۱۴ هزار میلیارد تومان از درآمد فرهنگیان را با این تخلفات به‌یغما برده‌اند.»

پیش از این گفته می‌شد که محمد امامی بدهی‌هایش به بانک سرمایه را تسویه کرده اما در همین جلسه دادرسی، نماینده دادستان درخصوص گران‌نمایی‌های صورت گرفته، توضیح داد: «گفته می‌شود آقای امامی و هادی رضوی تسویه کرده‌اند اما باید بگویم امامی ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و ملک معرفی شده به بانک را ۲۰۵ میلیارد ارزیابی کرده بودند که با بررسی‌های انجام گرفته، ۴۰ میلیارد تومان قیمت داشت. هادی رضوی ۱۲۳ میلیارد تومان سررسید داشته و با پول تسهیلات دریافت شده، ملکی خریداری و تهاتر می‌کند و این ملک را به ارزش ۱۳۰ میلیارد به بانک معرفی کرده و درواقع ۲ میلیارد تومان دریافت کرده است.» و این تنها بخشی از تخلفات سنگین مالی هستند که امامی و رضوی به انجام آنها متهم شده‌اند. صفریان، نماینده دادستان همچنین در این جلسه هنگام قرائت کیفرخواست متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: «موضوع پرونده‌های آقای حسین هدایتی، سامان مدلل و محمد امامی که از طریق غیرقانونی و همکاری با بعضی از اعضای هیات‌مدیره چندین تسهیلات کلان گرفته‌اند، رسیدگی به اتهامات آنها در یک پرونده جداگانه در شعبه اول بازپرسی دادسرا صورت خواهد گرفت.»

وضعیت جدید پرونده اتهام مالی محمد امامی، اتمام حجتی برای چهره‌های سینمایی است که مدعی بودند نمی‌توان به‌طور قطع درمورد محرز بودن فعالیت غیرقانونی این سرمایه‌گذار قضاوت کرد.

 

سینما در دام سرمایه‌داری

بحث بر سر اینکه سینما باید خصوصی باشد یا نباید باشد، خیلی سال است که در کشورمان ادامه پیدا کرده؛ اما از یک جایی به بعد، واژه خصوصی معنای خاص و جدیدی پیدا کرد. مشخص است که سینمای تجاری اولویت‌های فرهنگی را درنظر نمی‌گیرد درحالی که این چیزها برای جامعه لازم هستند و به علاوه، تهیه‌کنندگانی که برای سود مالی به سینما آمده‌اند، عادت ندارند ریسک کنند و راه را برای خلاقیت هنری می‌بندند. شاید مدافعان سینمای خصوصی هم دفاعیات قابل توجهی در این خصوص داشته باشند اما بحث اصلی درباره امکان این امر است نه ضرورت آن. سینمای ایران در تهران متمرکز شده و سالن‌های تهران هم اکثرا در شمال شهر هستند. این درحالی است که سینما در تمام دنیا اصلی‌ترین هوادارانش را میان توده‌های فرودست مردم پیدا می‌کند. در این شرایط صحبت از اقتصاد سینما فقط یک نوع فریب است. سوال دیگری که در این رابطه می‌شود پرسید این است که کدام بخش خصوصی؟! آیا بخش خصوصی در سینمایی ‌که حتی فیلم‌های تجاری آن زیان‌ده هستند، حاضر است بیاید و روی فیلم‌های روشنفکری سرمایه‌گذاری کند؟ امروز کسانی از منابع مشکوک پول گرفته‌اند و فیلم روشنفکری ساخته‌اند که ادعای استقلال از دولت و فعالیت در بخش خصوصی هم دارند. به هر حال اینکه افراد بهره‌مند از درآمدهای میلیاردی توسط پروژه‌های امثال امامی، تحت هر شرایطی از فعالیت‌های او دفاع کنند، شاید طبیعی باشد اما انسانی نیست.
 

  مطالبه مردمی از سلبریتی

شاید کسی که میلیاردها تومان را با کمترین زحمتی به دست آورده، هیچ‌گاه موضعش را در این خصوص تغییر ندهد، اما مردمی که صاحبان واقعی این پول‌ها هستند هم هیچ‌گاه از مطالبات‌شان دست‌بردار نخواهند شد. هنرپیشه‌هایی که از شهرت‌شان برای ایجاد یک جو حمایتی نسبت به متهمان پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده کردند، حالا باز هم در تیررس پرسش‌های آن مردمی قرار می‌گیرند که صاحبان اصلی این پول‌ها هستند. آقایان حسن فتحی، سعید روستایی، پیمان قاسم‌خانی، مانی حقیقی، پیمان معادی، هومن سیدی، روح‌الله حجازی و تمام کسان دیگری که با سرمایه محمد امامی فیلم ساخته‌اند، حالا باید در این باره پاسخگو باشند.

 رضا کیانیان و حمید فرخ‌نژاد که بارها از این شخص دفاع کرده‌اند، لازم است که حالا پاسخ دهند و می‌شود از ترانه علیدوستی و شهاب حسینی برای هزارمین‌بار پرسید که قول و قرارتان در این خصوص که اگر مجرم بودن محمد امامی اثبات شد، پول‌هایی که گرفته‌اید را برمی‌گردانید، چه خواهد شد؟

* فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوایز و ضوابط بخش هنرهای تجسمی جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضوابط و مقررات پذیرش آثار در بخش هنرهای تجسمی دهمین دوره جشنواره «سیمرغ» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» در بخش هنرهای تجسمی در رشته های خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، معلی، نقاشی خط و خط تحریری)، طراحی، نقاشی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر، عکاسی، مجموعه عکس، پی نما (کامیک استریپ) و صنایع دستی (مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، فرش و گلیم، شیشه، سفال و سرامیک) برگزار می شود.     

بخش آزاد ویژه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در بخش هنرهای تجسمی در رشته های خوشنویسی (نستعلیق، شکسته، نقاشی خط، نسخ، تحریری، ثلث، معلی) و نقاشی، طراحی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر، عکس، مجموعه عکس، کمیک استریپ، صنایع دستی (مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، فرش و گلیم، سفال و سرامیک) آثار علاقمندان را پذیرا خواهد بود.

همچنین در بخش فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور علاقمندان می توانند در رشته های اینفوگرافیک، کمیک استریپ، کاریکاتور و عکس آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در بخش آزاد ویژه کارکنان، اعضای هیات علمی و جامعه پزشکی شرکت کنندگان می توانند در رشته های خوشنویسی (نستعلیق، شکسته، نقاشی خط)، نقاشی، کاریکاتور، پوستر و عکس به رقابت بپردازند.

بخش بین الملل ویژه دانشجویان سراسر جهان با موضوع فرهنگ سلامت تنها در رشته پوستر برگزار می شود.

ضوابط و جوایز  در بخش هنرهای تجسمی به شرح ذیل است:

*خوشنویسی  

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و شناسایی استعدادها در رشته خوشنویسی در زمینه‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، معلی، نقاشی خط و خط تحریری برگزار می‌شود.

شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

هر متقاضی می‌تواند در هر زمینه حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

هیچ محدودیتی برای شرکت در زمینه های مختلف وجود ندارد.

ابعاد اثر باید حداکثر ۷۰*۱۰۰ باشد.

ترجیحاً شایسته است اثر در کاغذ مناسب و همراه قاب باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش در هر زمینه ( نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، معلی، نقاشی خط و خط تحریری)

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*نقاشی

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته نقاشی برگزار می‌شود.

شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد اثر باید حداکثر ۱۰۰*۱۲۰ باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ترجیحاً شایسته است اثر بر روی بوم ( کاغذ ) مناسب و همراه قاب باشد.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش نقاشی

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*طراحی

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته طراحی برگزار می‌شود.

 شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد اثر باید حداکثر ۱۰۰*۱۲۰ باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ترجیحاً شایسته است اثر بر روی بوم (کاغذ) مناسب و همراه قاب باشد.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش طراحی

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*کاریکاتور

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته کاریکاتور برگزار می‌شود.

شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد اثر باید حداکثر ۷۰*۱۰۰ باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ترجیحاً شایسته است اثر بر روی بوم (کاغذ) مناسب و همراه قاب باشد.

استفاده از رایانه برای اجرای اثر بلامانع است.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش کاریکاتور

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*پوستر

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته پوستر برگزار می‌شود.

شرایط:

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد فایل ارسالی باید حداقل ۷۰*۵۰ باشد.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ارسال فایل اصلی با رزولوشن ۳۰۰ dpi و با فرمت TIF و یا JPEG باشد.

در صورت درخواست داوران جشنواره، شرکت کننده موظف است فایل لایه باز (PSD) اثر را برای احراز هویت آن ارائه نمایند. در صورت عدم ارائه فایل لایه باز اثر از داوری حذف خواهد شد.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش پوستر

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*نگارگری

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته نگارگری برگزار می‌شود.

شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد اثر باید حداکثر ۱۲۰*۱۰۰ باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ترجیحاً شایسته است اثر بر روی بوم (کاغذ) مناسب و همراه قاب باشد.

استفاده از رایانه جهت اجرا ممنوع است.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش نگارگری

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*عکس

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته عکس برگزار می‌شود.

شرایط:

هر عکسی با هر موضوعی در هر ژانری امکان شرکت در این بخش را دارد. مانند، عکس پرتره، طبیعت، منظره، معماری، اجتماعی، قوم‌نگاری، مستند، خیابانی و …

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۴ اثر ارائه نماید.

عکس‌ها می بایست با کیفیت ۳۰۰ DPI و حداکثر حجم فایل ۸ مگابایت، بر روی سایت جشنواره بارگذاری شوند. حداقل رزولوشن عکس‌های موبایلی باید ۱۲ مگاپیکسل باشد.

ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ و کراپ تا آنجایی مجاز است که به اصالت عکس خدشه‌ای وارد نکند. دبیرخانه‌ی جشنواره از پذیرش عکس‌های فتومونتاژ، کولاژ، پانوراما معذور است.

عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، حاشیه، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرنشانه‌ی تصویری باشند.

در صورتی که کیفیت آثار ارسالی برای چاپ در کتاب و نمایشگاه مناسب نباشد، اصل فایل با کیفیت بالاتر درخواست خواهد شد. در صورت عدم ارائه‌ی فایل اصلی، عکس از جشنواره حذف خواهد شد.

‌عکس‌ها باید دارای عنوان بوده و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکس‌برداری و مدل دوربین مورد استفاده در هنگام بارگذاری در سایت جشنواره در قسمت توضیحات درج شوند.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش عکس

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

در صورت صلاحدید هیئت داوران در این بخش، امکان اهدای جایزه‌های شایسته تقدیر در موضوعات مختلف وجود دارد.

*مجموعه عکس

این بخش با هدف حمایت از عکاسان حرفه‌ای و اهمیت به موضوع عکاسی بصورت مجموعه عکس برگزار می‌شود.

شرایط:

در این بخش هر عکاس می‌تواند با یک مجموعه عکس شامل ۱۲ تا ۱۵ فریم، شرکت نماید. مجموعه‌ نام‌گذاری شده و ‌عکس‌ها باید دارای عنوان باشند و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکس‌برداری و مدل دوربین مورد استفاده در هنگام بارگذاری در سایت جشنواره در قسمت توضیحات درج شوند.

ضروری است برای هر مجموعه یک یادداشت توضیحی در ۳۰۰ کلمه در قالب فایل word فرستاده شود.

زمان ثبت عکس‌ها، متناسب با سیاست جشنواره باید پس از بهار ۱۳۹۶ و در چهارچوب مسائل اجتماعی مربوط به ایران و ایرانیان باشد. در این بخش عکاس باید موضوع مجموعه خود را محول محور اجتماعی و یا سلامت قرار دهد. همچنین باید عکس های یک مجموعه توالی موضوعی داشته باشند.

در این بخش عکس های موبایلی مورد تایید نمی باشند و از روند داوری خارج خواهند شد.

 عکس‌ها می بایست با کیفیت ۳۰۰ DPI و حداکثر حجم فایل ۴۰ مگابایت به صورت فایل RAR، بر روی سامانه جشنواره بارگذاری شوند.

ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ و کراپ تا آنجایی مجاز است که به اصالت عکس خدشه‌ای وارد نکند. دبیرخانه‌ی جشنواره از پذیرش عکس‌های فتومونتاژ، کولاژ و پانوراما معذور است.

عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، حاشیه، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرنشانه‌ی تصویری باشند.

در صورتی که کیفیت آثار ارسالی برای چاپ در کتاب و نمایشگاه مناسب نباشد، اصل فایل با کیفیت بالاتر درخواست خواهد شد. در صورت عدم ارائه‌ی فایل اصلی، عکس از جشنواره حذف خواهد شد.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش مجموعه عکس

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*پی نما (کامیک استریپ)

این بخش با هدف تولید آثار فاخر و  شناسایی استعدادها در رشته پی نما (کامیک استریپ) برگزار می‌شود.

 شرایط:

تحویل دادن اصل اثر به دبیرخانه دانشگاهی جشنواره، به منزله ثبت قطعی آن است.

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

این رشته ترکیبی از هنر تصویرسازی و نویسندگی است که به تصویر کشیدن داستانی را  روایت می‌کند.

شرکت کننده می‌تواند به تشخیص خود از متن نثر یا نظم و یا داستان در اجرای خود استفاده کند. همچنین این کار می تواند به صورت تیمی متشکل از داستان نویس و تصویرگر باشد که الزاما باید نام شخص دوم هم در بخش عوامل اثر در سامانه ثبت شود، در غیر اینصورت اثر به صورت انفرادی تلقی می‌شود.

تعداد قاب پلان ( فریم ) حداقل ۶ قاب باشد.

آثار می‌توانند به صورت دستی، دیجیتال یا تلفیقی ارائه شوند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

هرگونه توهین به شخصیت‌ها، گروه‌های سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی موجب خروج اثر از مسابقه خواهد شد.

هیچ محدودیتی برای شرکت در زمینه های مختلف وجود ندارد.

ابعاد اثر باید حداکثر ۷۰*۱۰۰ باشد.

همه آثار ارسالی باید دارای امضا باشند و در صورتی که قبلا تهیه شده باشد نیز باید امضا شوند.

در صورتی که اثر تولیدی، عیناً کپی از آثار دیگر هنرمندان باشد، امتیازی را دریافت نخواهد کرد. همچنین در صورتی که اثر از ایده‌ای الهام گرفته باشد امتیاز ایده و خلاقیت را نخواهد گرفت.

ترجیحاً شایسته است اثر بر روی بوم ( کاغذ ) مناسب و همراه قاب باشد.

استفاده از رایانه برای اجرای اثر بلامانع است.

درج رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه در پشت برگه و یا قاب اثر ضروری است.

شرکت در کارگاه‌های صحت سنجی در بخش هنرهای تجسمی که در ایام برگزاری جشنواره ویژه منتخبین برگزار خواهد شد اجباری بوده و عدم شرکت در این کارگاه‌ها به منزله انصراف می‌باشد.

-جوایز بخش پی نما (کمیک استریپ)

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

*صنایع دستی

این بخش با هدف حمایت از آثار و  شناسایی استعدادها در رشته صنایع دستی و در زمینه‌های فرش و گلیم، شیشه و سفال و سرامیک، مصنوعات فلزی و مصنوعات چوبی برگزار می‌شود. 

شرایط:

نوع تکنیک اثر، آزاد است.

هر متقاضی می‌تواند در هر زمینه، حداکثر ۳ اثر ارائه نماید.

ابعاد فرش دستبافت حداکثر به طول ۵/۱ متر باشد.

ارسال تابلو فرش مجاز نمی باشد.

اثر نقاشی در صورتی که بر روی شیشه ی تخت اجرا شود در بخش نقاشی و در صورتی که روی شیشه  محدب، مقعر یا ظروف شیشه ای و … اجرا شود در بخش صنایع دستی، رشته ی شیشه، سفال و سرامیک ثبت ‌می‌شود.

در زمینه ی فرش و گلیم، آثاری از قبیل قلاب بافی، عروسک بافی، گیوه بافی و … مورد قبول نبوده و تنها فرش و گلیم مدنظر می باشد.

لازم است آثار در بسته بندی های خود به رشته و زمینه ی اثر، نام و شماره تماس صاحب اثر، کد اثر و نام دانشگاه اشاره کرده باشند.

در صورتی که فیلم خواسته شده از روند تهیه اثر که باید در بازه زمانی ۳ الی ۵ دقیقه باشد از سوی شرکت کننده ثبت نشود، اثر از روند داوری خارج خواهد شد. همچنین اگر اثری مربوط به قبل از اعلام فراخوان باشد باید شرکت کننده مراحل ساخت را به صورت عملی تصویربرداری و بارگذاری کند.

-جوایز بخش صنایع دستی در هر زمینه (مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، فرش و گلیم، شیشه، سفال و سرامیک)

نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

دانشجویان و علاقه مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این جشنواره به آدرس www.festivalf.ir مراجعه کنند.

جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار «سالم زیستن، هنر است» در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای تیتراژ «زعفرانیه ۱۴ تیر» توسط علیرضا قربانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با خاتمه ساخت موسیقی و تیتراژ فیلم سینمایی «زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی سیدعلی هاشمی، این اثر آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، ساخت موسیقی فیلم سینمایی «زعفرانیه ١۴ تیر» به کارگردانی سیدعلی هاشمی و تهیه کنندگی سلیمان علی محمد توسط پیمان خازنی و صداگذاری نیز توسط علیرضا علویان به پایان رسید.

به تازگی نیز علیرضا قربانی ترانه تیتراژ این فیلم را خوانده است.

به همین ترتیب این فیلم آماده نمایش شد.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «تو شروع کردی … اما من تمومش می کنم …»

در «زعفرانیه ١۶ تیر» مهدی هاشمی، هنگامه قاضیانی، نازنین بیاتی، علی قاسمی، لیندا کیانی و مسعود رایگان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل فیلم عبارتند از نویسنده: جابر قاسمعلی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: سارا آهنی، صدابردار: کامران کیان ارثی، طراح گریم، سودابه خسروی، طراح صحنه: رضا دین محمدی، طراح لباس: شکوفه هاشمیان، مدیر تولید: حسین فیض آبادی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: ایما استمراری، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تدارکات: محسن ظفری، عکاس: زهرا مصفا، ساخت فیلم پشت صحنه و تیزر: مانی قدرت نما، مشاور رسانه ای: نگین موسوی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراهانی باردیگر رییس هیات مدیره انجمن بازیگران تئاتر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اولین جلسه هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر که دیروز برگزار شد، بهزاد فراهانی مجددا عهده دار ریاست این انجمن شد.

به گزارش سینماپرس، هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر با نخستین جلسه خود در ۲۹ دی ۹۷ کار خود را آغاز کرد. در این جلسه بهزاد فراهانی به عنوان رییس هیات مدیره و هوشمند هنرکار به عنوان نایب رییس انتخاب شدند.

هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر روز ۲۲ دی با رای اعضا در مجمع این انجمن انتخاب شدند. بهزاد فراهانی، هوشمند هنرکار، پرستو کرمی، بیژن افشار، بهرام سروری نژاد، سروش طاهری، فرزین محدث به عنوان اعضای اصلی، مریم رحیمی، رویا بختیاری، علی یعقوب زاده به عنوان اعضای علی البدل، کریم اکبری مبارکه و حامد آقایی به عنوان بازرسان اصلی و مسعود رحیم پور به عنوان بازرس علی البدل در هیات مدیره جدید این انجمن حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار اولین پوستر بازی موبایلی انیمیشن «آخرین داستان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین پوستر بازی موبایلی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» با عنوان «فره ایزدی» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، بازی «فره ایزدی» به کارگردانی بابک ارجمند و تهیه‌کنندگی مشترک احسان و آرمان رهگذر که در سبک «۲D Side Scroller» ساخته شده از محصولات جانبی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» است.

در خلاصه خط روایی این بازی آمده است که؛ «انسان‌ها به کمک فره ایزدی به قدرت و دانش بالاتری دست پیدا کرده بودند، اما این طمع قدرت باعث گمراهی و نابودی آن‌ها می‌شود. فره ایزدی از انسان‌ها جدا شده و در معرض نابودی توسط تاریکی قرار می‌گیرد. اما قهرمانانی پیدا می‌شوند که برای دفاع از روشنایی، در مقابل تاریکی‌ها می‌ایستند. قهرمانان و نور برای بقا به یکدیگر نیاز دارند.»

این بازی قابل‌نصب بر موبایل و تبلت‌هایی است که دارای سیستم‌عامل اندروید و IOS هستند. بازی به‌صورت اکشن سریع (Fast paced Hack & Slash) بوده و پیشروی در این بازی نیازمند عکس‌العمل بالا و استفاده درست از توانایی‌هاست. با سخت‌تر شدن تدریجی بازی، سرعت عمل بالاتر، استفاده از توانایی‌ها و شناختن محیط، دشمنان و در آخر قوی‌تر کردن کاراکتر و یا استفاده از کاراکترهای مختلف نقش بیشتری ایفا می‌کنند.

fare-izadi-poster

تاریخ رونمایی از این بازی به‌زودی اعلام خواهد شد.

انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به‌زودی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در بخش اصلی به نماش درمی‌آید.

عوامل تولید بازی عبارت‌اند از؛ تهیه‌کنندگان: آرمان رهگذر، احسان رهگذر،  تهیه‌کننده اجرایی: اشکان رهگذر، کارگردان: بابک ارجمند، کارگردان هنری: سینا پاکزاد کسری، طراح کانسپت و بکگراند: سینا پاکزاد کسری و فرانک دهقانی، کارگردان تکنیکی: فرانک دهقانی، طراح بازی (گیم دیزاینر): روزبه سیفوری، سرپرست برنامه نویسان: مهیار علیزاده، انیماتورها: پیمان چینی چیان،  سیاوش هاشم زاده، علی هنرپور، علیرضا نقی زاده و بابک ارجمند، انیمیشن بکگراند: سیاوش هاشم زاده و علی هنرپور، طراحی UI: سینا پاکزاد کسری، برنامه نویسان: مهیار علیزاده، سید اشکان فاضل، امیر معتمدی، سینا ذاکر، محمد محمد زاده پارچین و آیدین تیموری،  طراحی و ترکیب صدا: علی کلانتری، صدا پیشگان: سیاوش نوروزی، فرزاد برهمن،  محسن قلمبر و ساره مهجوبیان، موسیقی : موسیقی انتخابی از  انیمیشن سینمایی آخرین داستان – کریستف رضاعی، مدیر تولید: سعید عباسی، طراح گرافیک: الهام قاسمی، پشتیبانی IT: پیمان تاران ، نیما توکلی، علی محمودی / سرپرست تیم IT : احسان رهگذر، سینماتیک: طراح کانسپت و تصویرگر: سینا پاکزاد کسری، موشن دیزاین و کامپوزیت: کیاوش پارسا، انیماتور: مسعود مرادی – بابک ارجمند، استوری برد و  استوری ریل: بابک ارجمند، مدیر داخلی و اداری: تارا صدیقی، مشاور رسانه ای: زهرا نجفی، روابط عمومی: پردیس پرمون، بهار تهجد، مهدی عبدلی، امور مالی: جواد صفری، سمانه عباسی، زهره کرامتی، امور بین الملل: طاها مقدم پور، شادی وثوقی و امور جشنواره ها: الناز قربانی، با تشکر از احسان حاجی علی رضایی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جین فوندا: «ما هم دیوار می خواهیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جین فوندا، هنرپیشه باسابقه هالیوودی در اعتراض به سیاست ترامپ درباره کشیدن دیوار بین امریکا و مکزیک و دخالت در تحقیقات مولر گفت: «ما مردم آمریکا نیاز به یک دیوار خوب داریم که کاخ سفید را از تحقیقات مولر جدا کند و این تحقیقات راه خودش را ادامه بدهد»

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، جین فوندا پس از این که سروصدای ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز آمریکا و مکزیک بالا گرفت، در شوی شبانه جیمی کیمل ظاهر شد و جواب ترامپ را داد.

این بازیگر کهنه کار گفت: ما مردم آمریکا نیاز به یک دیوار خوب داریم که کاخ سفید را از تحقیقات مولر جدا کند و این تحقیقات راه خودش را ادامه بدهد.

وی گفت: هر یک از ما این حق را داریم که بدانیم نتیجه این تحقیقات چه بوده و اگر قانونی وجود دارد که به بعضی‌ها این اجازه را بدهد که در نتیجه این تحقیقات دست ببرند، ما باید این قانون را عوض کنیم. 

این در حالی است که در روزهای اخیر کمیته سنا مانع دخالت ویلیام بار، دادستان کل در جریان تحقیقات رابرت مولر درباره انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ و نقش روسیه در آن شده بود. همین عمل منجر به اعتراض برخی از چهره‌های حقوقی به ترامپ برای پنهان کردن نتایج بررسی این پرونده شد.

فوندا در این برنامه افزود: می‌توانید باور کنید که دارند سعی می‌کنند جلوی ما را بگیرند تا نفهمیم واقعا چه کسی دارد این مملکت را اداره می‌کند؟

جین فوندا بازیگر سریال «گریس و فرانکی» از پیشینه جدی در حمایت از حقوق رنگین پوستان برخوردار است و بارها در دهه ۷۰ برای حمایت از حزب «پلنگ سیاه» پول جمع کرده و از حقوق زندانیان نژادی حمایت کرده بود. وی از مخالفان جنگ ویتنام بود.

فوندا و لی‌لی تاملین از بازیگران سریال «گریس و فرانکی» هستند و برای معرفی فصل جدید این سریال در برنامه جیمی کیمل حضور یافتند.

این بازیگر که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد سال پیش هشتاد ساله شد.

وی چندی پیش نیز ترامپ را خطاب قرار داد و از محیط زیست به عنوان بزرگترین نگرانی‌اش در مورد حضور ترامپ در کاخ سفید یاد کرد و گفت: ترامپ خطرات بسیاری با خود می‌آورد، اما ما وقتی نداریم چون نقطه اوج تغییرات اقلیمی در راه است.

مشاهده خبر از سایت منبع