X

بایگانی دی 2, 1397

دفتر سینمایی

سرهنگی: کشورمان به گرمای ادبیات دفاع مقدس نیاز دارد/ مومنی‌شریف: «سرهنگی» فرزند زمانه خویش است – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در آغاز این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب گفت: از خداوند منان می‌خواهم عمر شریف و پر برکت سرهنگی طولانی و طولانی‌تر باشد تا همه نسل‌های ما از وجود و آثارش بهره‌مند شویم.

مومنی‌شریف: سرهنگی فرزند زمانه خویش است

محسن مومنی‌شریف افزود: حدود سی سال است که سرهنگی را می‌شناسم و با وی همکاری دارم. در این مدت طولانی مطالب بسیاری را از سرهنگی آموخته‌ام. اما در کنار تمامی خصوصیات بسیار خوب سرهنگی یکی از آن‌ها بیش از همه مورد توجه است. آن خصوصیت «فرزند زمانه خویش بودن» سرهنگی است. این مورد باید برای همه ما درسی از زندگی و شخصیت باشد. چرا که اگر کسی فرزند زمانه خود باشد، زمان خود را به‌خوبی می‌شناسد و موقعیتی را که در آن قرار گیرد شناسایی می‌کند. در این صورت می‌تواند اقدامات بزرگی را در دنیا انجام داده و دچار اشتباه نمی‌شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید «برای شناخت یک انسان، شناخت زمانه خودش کافی است». به این ترتیب انسانی که زمان خودش را به‌خوبی بشناسد، هویت خود را به کمال درک می‌کند و هویت‌آفرین و هویت‌ساز می‌شود. سرهنگی هم زمان خود را به‌درستی شناخت و هم زمانه خود را به‌خوبی به دیگر نسل‌های زمانه خود شناساند.

وی افزود: کلیپی در ابتدای این رونمایی به نمایش درآمد که به بخشی از فعالیت‌های خاطره‌نگاری‌های سرهنگی از اسرای عراقی در هشت سال دفاع مقدس اشاره داشت. این کلیپ قسمتی از مستند «متولد آذر» بود. آن زمانی که سرهنگی این کار را آغاز کرد شاید حدود ۲۱ سال سن داشت. در آن دوران کمتر کسی متوجه ارزش کارهای او بود. در حالی که عظمت اهمیت چنین کاری بسیار بالا بوده و هست. چرا که سرهنگی برای شناخت مردم ایران به سراغ اسرای عراقی رفت و از زبان سربازان دشمن مردم خود را شناخت و به بقیه شناساند. این کار به درک بالایی از دنیای پیرامون خود دارد و به همان مطلب فرزند زمانه خود بودن مربوط می‌شود که سرهنگی در این کار پیروز و سربلند است.

مومنی در پایان گفت: برای سرهنگی عمری با عظمت، برکت و عزت توام با سلامتی و شادی آرزومندم. از سید رضا حسینی کارگردان این اثر هم که از دوستان سرهنگی است و توانست وی را راضی به همکاری در ساخت این مستند کند قدردانی می‌کنم. همچنین از محسن یزدی مدیر مرکز مستند حوزه هنری و همکاران ایشان نیز تشکر می‌کنم.

یزدی: الحمدلله در مجموعه‌ای نفس می‌کشم که سرهنگی نفس می‌کشد

محسن یزدی، مدیر مرکز فیلم مستند سوره حوزه هنری، نیز در این مراسم گفت: مراحل راضی کردن مرتضی سرهنگی برای ساخت مستند پرتره ایشان کاری بسیار دشوار بود. خداوند را شکرگزاریم که با افتخار توانستیم این مستند را بسازیم. سید رضا حسینی حدود ۲ سال درگیر ساخت این مستند بود و از آنجایی که دوست سرهنگی بود تعاول با وی برای ساخت اثر را تسهیل کرد. سرهنگی نیز برای ساخت این اثر پرتره با ما همکاری‌های خوبی داشت و باید از ایشان قدردانی کنم.

وی افزود: ساخت پرتره از مرتضی سرهنگی که چهره‌ای شناخته شده است با سختی‌های مخصوص خود مواجهه است؛ چرا که همه انتظار مستندی فوق‌العاده از پرتره سرهنگی دارند. به این ترتیب ممکن است برخی از دوستداران سرهنگی انتظاری فراتر از این اثر داشته باشند. امیدوارم همه از این اثر لذت ببرند.

یزدی در پایان با تاکید بر شخصیت فوق‌العاده خاص سرهنگی گفت: سرهنگی شخصیت عجیبی دارد و جذابیت‌های شخصیتی وی حال خوب به آدم می‌دهد. وی درگیر شخصیتی مدیریتی نشده است و همواره اخلاق را به‌خوبی مد نظر داشته و رعایت می‌کند. سرهنگی روزگار و زندگی خود را وقف کار کرده است و ما چیزی جز کار مفید، موثر و مستمر از ایشان ندیده‌ایم. شخصیت سرهنگی برای من بسیار الهام‌بخش است و خداوند را شاکرم که در مجموعه‌ای نفس می‌کشم که مرتضی سرهنگی نفس می‌کشد.

درویش: سرهنگی مانند فرهنگ دهخدا است

احمدرضا درویش، کارگردان سینما، در این مراسم با بیان اینکه افتخار بزرگی است که یک شاگرد درباره معلم خود سخن بگوید، اظهار کرد: سرهنگی برای من معلم و در عین حال رفیق بود. در مناسبت‌های مختلف به اهمیت کار سرهنگی و مسئولیتی که در طول جنگ تحمیلی و ۳ دهه بعد از آن داشته‌اند، اشاره شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به این موضوع تاکید داشته اند.

وی ادامه داد: نتیجه و محصول کار سرهنگی در آینده مشخص خواهد شد. همان‌طور که در کشف رازها و حقایق گذشته، به منابع و ماخذها رجوع می‌کنیم، آیندگان هم برای کشف دوران ما به دنبال منابع تاریخی خواهند بود و کارهای ایشان منابع مناسبی برای هنرمندان رشته های مختلف در آینده خواهد بود. ما درباره تاریخ صفوی منابع کمی داریم و برای اطلاع یافتن از این دوران‌ها عموما به سفرنامه‌ها رجوع می‌کنیم که اغلب این سفرنامه‌ها هم توسط جهانگردان خارجی نوشته شده است. آنچه که در سفرنامه‌ها نوشته شده از منظر نگاه استعماری خارجی‌ها به ایران بوده است. جهان در این سفرنامه‌ها با ایران آن زمان آشنا می‌شود؛ اما با مردم ایران کمتر آشنایی به وجود می‌آید. سرهنگی این حرکت سفرنامه‌نویسان خارجی را به درون کشور آورده است.

درویش خاطرنشان کرد: دفاع مقدس عرصه ای فراگیر است که در لابه‌لای بخش‌های مختلف جامعه رخنه کرده است. سرهنگی مانند آدمی است که موزه‌داری می‌کند و همت کرده و این اطلاعات را گردآوری کرده است. برای من آقای سرهنگی مانند فرهنگ دهخدا است.

حجت‌الاسلام مرادی: کار امثال سرهنگی مقدس و ضروری است

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در این مراسم با بیان اینکه یک جنگ را می‌تواند ماهواره گزارش کند، اظهار کرد: یک جنگ را ماهواره می‌تواند گزارش کند، اما نمی‌تواند مقاومت را روایت کند. هیچ دوربینی نمی‌تواند ایثار را روایت کند، این کار ادبیات است. سینمای امروز که برای برخی آثار دفاع مقدس مورد نقد قرار می‌گیرد مقصر نیست. ما منابع ادبیاتی مناسب درباره جنگ نداشته‌ایم. ۲۰۰ سال بعد، بخش قابل توجهی از تاریخ دفاع مقدس از تحریف دور می‌ماند. همیشه تاریخ مورد تحریف قرار گرفته است؛ حتی امروز به ما دروغ می‌بندند. امام فرمودند ما امروز هستیم و تهمت می‌زنند. رسول خدا (ص) فرمودند ما هستیم و به ما دروغ می بندند. و در چنین شرایطی کار امثال سرهنگی بسیار مقدس، لازم و ضروری است.

وی همچنین گفت: سر حوزه هنری بالاست و باید افتخار کند به وظیفه‌اش خوب عمل می‌کند. همین حالا برخی می‌خواهند بگویند انقلاب حرکتی است که شخصیت‌های روشنفکر آغاز کردند و آخوندها آن را به دست گرفتند. افرادی همچون سرهنگی می‌توانند تاریخ را از تحریف مصون نگه دارند. متاسفانه هنوز هم در پخش مستندهایی که حقایق تاریخ و انقلاب را می گویند در تلویزیون ملاحظاتی وجود دارد و باید این مستندها پخش شود.

هدیه خاص مسعود ده‌نمکی به مرتضی سرهنگی

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینمای کشور، نیز در سخنانی با بیان اینکه پرتره کردن کسی که خودش پرتره‌ساز است کار دشواری است، اظهار کرد: اینکه کارگردان این اثر می گفت آقای سرهنگی حاضر به مصاحبه نمی‌شد به نوعی به خصلت بچه های دفاع مقدس بر می‌گردد. کار سخت مستندسازان و تصویربرداران روایت فتح در دوران جنگ تحمیلی این بود که رزمندگان به محض اینکه دوربین را می دیدند، سرهای خود را پایین می گرفتند و یا سعی می کردند تصویرشان گرفته نشود. سرهنگی نیز با چنین روحیه‌ای همیشه از دیده شدن فرار می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر آثاری مانند فرهنگ جبهه نبود، امروز نمی‌توانستیم درباره برخی فضاهای موجود در جبهه سخن بگوییم و متهم به دروغ‌گویی می‌شدیم. سرهنگی به صورت فرهنگی به حوزه جنگ ورود کرد. سرهنگ‌ها معمولا روی مین نمی‌رفتند و سربازها به پیش می‌رفتند. اما در حوزه فرهنگ، سرهنگی روی مین فرهنگ رفت.

ده‌نمکی در پایان سخنانش گفت: می‌خواهم مجموعه‌ای به آقای سرهنگی هدیه بدهم؛ ماحصل زحمت ۲۷ سال کار، محصول ۵ هزار ساعت مصاحبه با چهره‌های اصلی آزادگان کشور و هزاران سند و اسناد صلیب سرخ و ۵ هزار ساعت فایل پیاده شده و فیش‌برداری شده و اصل اسناد را به مناسبت تولد جناب سرهنگی که چندی پیش بود، به ایشان و دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری تقدیم می‌کنم.

امیرخانی: امثال سرهنگی اصالت نام‌واره حوزه هنری را حفظ می‌کنند

رضا امیرخانی، نویسنده مطرح کشور، نیز با اشاره به اینکه برندهای خودروسازی، راننده‌های آزمایشی خود را تا زمان پس از بازنشستگی هم نگه می‌دارند، اظهار کرد: با تمام تغییراتی که در طول سال‌ها روی ماشین‌ها صورت می‌گیرد، هر بار این راننده‌ها ماشین جدید را آزمایش می‌کنند تا اصالت آن کمپانی را حفظ کنند. این راننده های قدیمی می‌توانند اصالت یک نام‌واره را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: حوزه هنری یک برند است و امروز برای نشان دادن آن نام‌واره، افرادی مانند سرهنگی، بهبودی و کمری مانده‌اند. هنوز وقتی دفتر سرهنگی می‌روم، بوی همان روزهای اول حوزه هنری را می‌شنوم و حوزه هنری به امثال سرهنگی نیاز دارد تا اصالت خود را حفظ کند.

محمدحسنی: مرتضی سرهنگی برای ما نوک قله هستند

احسان محمدحسنی، مدیرعامل موسسه فرهنگی اوج، نیز در این مراسم با بیان اینکه ۲۵ سال است که توفیق آشنایی با مرتضی سرهنگی را دارم، عنوان کرد: امروز که به این محفل می‌آمدم با خودم فکر می‌کردم خدایا یک تار مو از سر آقامرتضی کم نشود. مثل ایشان کم داریم. ما برای ایشان صدقه کنار می‌گذاریم. مرتضی سرهنگی برای ما نوک قله هستند و وقتی می‌خواهیم به این قله نگاه کنیم، کلاه از سرمان می افتد. فرق بین ایشان و امثال من آنجایی معلوم می‌شود  که ده‌ها کتاب در ادبیات جنگ منتشر می‌شود، اما همه آرشیو می شوند؛ اما کتاب‌هایی که بوی سرهنگی ‌ می‌دهد متفاوت است و استقبال می شوند.

وی همچنین گفت: نباید فراموش کنیم که پشت مردان بزرگ، زنان بزگی هستند و معتقدم باید از همسر جناب سرهنگی هم تجلیل و تقدیر به عمل بیاید. زندگی کردن با افرادی همچون سرهنگی هم شیرین و هم تلخ است.

سرهنگی: کشورمان به گرمای ادبیات دفاع مقدس نیاز دارد

در پایان این مراسم، مرتضی سرهنگی ضمن تشکر از تولید کنندگان مستند «متولد آذر» و برگزار کنندگان این مراسم، اظهار کرد: امروز گرمایی را از لابه‌لای ادبیات جنگ تحمیلی احساس می‌کنیم و دست و دل خودمان و مملکت‌مان را روی این گرما می‌گیریم. نام دیگر این گرما امید است و ان‌شاءالله با این امید سرمای مشکلات مملکت را پشت سر می‌گذاریم.

وی گفت: حالا حالاها این سرزمین و فلات کهن‌سال به گرمای ادبیات دفاع مقدس نیاز دارد. به سربازان دوران دفاع مقدس احتیاج دارد. به سربازانی که هر کدام وقتی به خاک افتادند… .

اشک و بغض مرتضی سرهنگی به او اجازه نداد سخنش را تمام کند و ضمن تقدیر و تشکر سخنانش را نیمه‌تمام گذاشت.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، احسان محمد حسنی مدیر موسسه هنری و رسانه‌ای اوج، محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج صدا و سیما، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره، علیرضا تابش مدیرعامل و حبیب ایل بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی، محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت، مسعود شجاعی طباطبایی، رضا امیرخانی، حسن برزیده، مسعود ده‌نمکی، احمدرضا درویش، گلعلی بابایی، مجتبی رحماندوست، حسن بنیانیان، هارون یشایایی، کامران ملکی، محمود گبرلو، ستار کاکایی، انسیه شاه حسینی، سیدسعید سیدزاده، مسعود بابائیان و ناصر فیض جمعی از مدیران و چهره‌های فرهنگی و سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

مدیرکل دوتابعیتی ارشاد از کشورگریخت! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران که دارای دو تابعیت بود، از کشورگریخت!

روزنامه ی کیهان اردیبهشت امسال در قالب خبری از دو تابعیتی بودن «ب.م» خبر داده بود که با تکذیبیه ارشاد روبرو شد. اما اخیرا این مدیر سابق که تیر ماه استعفا داده بود به رغم ادعای عدم دوتابعیتی بودن، حالا در کشور کانادا اقامت کرده است.

به نظر می‌رسد منابع نظارتی و حراستی باید درباره انتصاب یک مدیر دوتابعیتی که حالا با اطلاعاتی از وضعیت فرهنگی در آغوش سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه قرار دارد، توضیح لازم را ارائه دهند!

«ب.م» دارای ارتباط با برخی از افراد اصلاح‌طلب بود!

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

مجموعه نوروزی شبکه ۳ به «محمدحسین لطیفی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «مّر قانون» ویژه نوروز ۹۸ برای شبکه سه سیما در دست تولید است و مهران غفوریان یکی از بازیگران اصلی آن خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «مّر قانون» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» و تهیه‌کنندگی مهران مهام تولید می‌شود.

بنا بر این گزارش، «مّر قانون» که پیش از این «حوزه استحفاظی» نام داشت، با مضمونی طنز و در ۱۵ قسمت برای شبکه سه سیما در دست تولید است و مهران غفوریان یکی از بازیگران اصلی آن خواهد بود.

داستان این سریال را که احتمالا باز هم نام آن تغییر خواهد کرد، «امیرعباس پیام» نوشته که پیش‌از این نگارش فیلمنامه سریال‌هایی نظیر «آنام» و «مامور بدرقه» را در کارنامه خود دارد.

از مهران مهام مجموعه «بی‌همگان» که ملودرامی اجتماعی است در ۵۰ قسمت توسط علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی در حال نگارش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تلفیق هنر و صنعت در تولید پرچم و کتیبه ضروری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه جشنواره «هنر مقاومت» بر ضرورت و همکاری بیشتر اساتید و هنرمندان طراح و خوشنویس با تولیدکنندگان این بخش تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» ضمن ابراز رضایت از برگزاری کارگاه آموزشی ویژه این بخش گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و نظر مساعد شورای سیاستگذاری جشنواره، کارگاه آموزشی بخش پرچم و کتیبه جشنواره «هنر مقاومت» طی سه روز با حضور هنرمندانی همچون محمد روح الامین و صابر شیخ رضایی در نگارخانه شهید آوینی گروه هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد.

حیاتی افزود: به دلیل اینکه بخش پرچم و کتیبه جزو بخش های نو ظهور و نوپا است و تقریبا به جز دوستانمان که در گروه مشعر در این حوزه فعالیت می کنند تقریبا در کشور پایگاه ثابت و حرفه ای برای ترویج و بسط این محصول هنری نداریم و ما در این بخش از جشنواره هم در حال کسب تجربه هستیم و هم از تجربیاتی که طی سال ها توسط استادان مختلف کسب شده است، استفاده می کنیم و در اختیار علاقه مندان می گذاریم.

مدیر گروه هنری موکب اظهار کرد: یکی از ثمرات و نتایج این کارگاه سه روزه این بود که ما متوجه این نکته شدیم که تلفیق و هماهنگی بین طراحان، خوشنویسان و هنرمندان و بخش تولید و صنعتگران فعال در این بخش می بایست روند رو به رشد و حداکثری بگیرد چرا که خلا هماهنگی بین این ۲ بخش احساس می شود و می توان با هم افزایی و تجمیع امکانات شاهد گسترش و رشد محصولات این بخش حتی در عرصه های جهانی باشیم.

حیاتی درباره برپایی و ادامه ورکشاپ ها و کارگاه های آموزشی نیز گفت: به غیر از کارگاه تهران که با حضور علاقه مندان به پایان رسید یک کارگاه آموزشی هم در شهر مشهد مقدس خواهیم داشت و بسیار متاسفیم که به دلیل کمبود امکانات و زمان لازم نمی توانیم در شهرهای دیگر این کارگاه ها را برگزار کنیم لذا شرمنده دوستان و متقاضیان در شهرهای اصفهان، تبریز، اهواز و شیراز که متقاضی بودند، هستیم ولی در صدد هستیم پس از پایان جشنواره به همت استادان و دوستان علاقه مند، برگزاری این کارگاه ها را ادامه دهیم.

وی در پایان درباره تمدید مهلت ارسال آثار این بخش مطرح کرد: تاکنون آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده است ولی با توجه به ظرفیت های موجود از نظر من راضی کننده نیست و امیدواریم تا دهم دی ماه که آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه است شاهد آثار مطلوب و باکیفیتی باشیم.

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ۱۰ بخش «پوستر»، «تبلیغات شهری»، «کارتون و کاریکاتور»، «تصویرسازی»، «طراحی صنعتی»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «گرافیک متحرک»، «نقاشی دیجیتال»، «عکس» و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی» توسط گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح با دبیری مسعود نجابتی دی و بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

آیین رونمایی از مستند «قطار مسیر ۶۰» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «قطار مسیر ۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری، یکشنبه ۲ دی‌ماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «قطار مسیر ۶۰» چهارمین فیلم مستند مرتبط با تحولات تاریخ معاصر موسیقی ایران، محسوب می‌شود که در گروه «هنر و تجربه» روی پرده خواهد رفت.

آیین رونمایی از این مستند صبح امروز یکشنبه ۲ دی‌ماه با حضور کتایون جهانگیری کارگردان این مستند و جمعی از علاقه مندان به سینمای مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

جهانگیری پس از نمایش فیلم خود در سخنانی ضمن اشاره به روند پژوهش و ساخت این مستند، گفت: این مستند در واقع در سال ۹۱ ساخته شده است. من تحقیقات روی این موضوع را از سال ۸۶ آغاز کردم اما در مسیر تحقیق به چالش‌هایی خوردم که منجر به تعویق ساخت آن شد. حتی در آن سال‌ها طرح اولیه این مستند هم پسندیده و تصویب شد اما به ساخت و تولید نرسید تا اینکه با پیگیری‌هایی که مسئولان مرکز گسترش داشتند، سرانجام با تولید آن موافقت شد. حاصل این پیگیری‌ها و تحقیقات هم ۲ فیلم شد که بخش اول مستند «فریاد شد آواز» بود و قسمت دوم آن همین «قطار مسیر ۶۰» است.

وی ادامه داد: نسخه نهایی مستند «قطار مسیر ۶۰» در سال ۹۲ به‌صورت تدوین شده آماده شد اما به دلیل تغییر مدیران مرکز، کار در آرشیو ماند. سال ۹۴ بود که فیلم را به گروه «هنر و تجربه» ارایه کردیم و پذیرفته هم شد اما باز هم به اکران نرسید.

جهانگیری با اشاره به توفیقات جشنواره‌ای مستند «بزم رزم» در سال ۹۵ بیان کرد: اگر موفقیت‌های آن مستند و بعدها استقبال از اکران آن نبود احتمالا هنوز هم فضا برای دیده شدن مستندهایی مانند «قطار مسیر ۶۰» مهیا نمی‌شد و این فیلم هم کماکان موفق به کسب مجوز اکران نشده بود.

وی توضیح داد: با توجه به تاریخ ساخت «قطار مسیر ۶۰» قرار بود این مستند قبل از «بزم رزم» در گروه «هنر و تجربه» اکران شود اما این اتفاق نیفتاد. هرچند که در مجموع خوب است این روزها بستر و مسیری فراهم شده تا مستندهای موسیقایی بیشتر دیده شود.

جهانگیری در ادامه به برخی نقدها نسبت به مستند «قطار مسیر ۶۰» اشاره کرد و توضیح داد: خیلی‌ها پس از تماشای این مستند از من پرسیده‌اند چرا در روایت این مقطع تاریخی سراغ مطرح‌ترها نرفتی و آدم‌های دست دوم را انتخاب کرده‌ای؟ در پاسخ به این دوستان و دیگرانی که چنین نظری دارند می‌گویم به نظرم اتفاقا همین‌ها پرچمداران و دسته اول‌های موسیقی دهه شصت بوده‌اند که برخی از آنها امروز فراموش شده‌اند.

وی تأکید کرد: در روایت این سرگذشت به دنبال نظرات بی‌طرفانه بودم و در تمام مراحل ساخت این مستند سعی کردم نگاهی همه جانبه به شرایط موسیقی ایران در آن سال‌ها داشته باشم.

کارگردان «قطار مسیر ۶۰» درباره پرداختن نشدن به خوانندگان مهاجرت کرده به خارج از کشور در سال‌های پس از انقلاب در این مستند هم تأکید کرد: این فیلم در بستر تحولات داخل کشور در حال روایت است و به نظر باید روی فعالیت افرادی تمرکز می‌کردیم که در همین جا مانده و تلاش کرده‌اند موسیقی را زنده نگه دارند، آن هم در شرایطی که عده ای به دنبال حذف کامل بودند. آنها که به خارج از کشور رفتند طبیعتا با این دشواری‌ها مواجه نبوده‌اند و تأثیری در آنچه به‌دنبال روایت آن بودیم، نداشتند.

جهانگیری در پایان بیان کرد: زمانی مستند «قطار مسیر ۶۰» ساخته می‌شد هنوز هیچ فیلمی در این حوزه ساخته نشده بود و به همین دلیل با خط قرمزهای بسیاری مواجه بودیم. الان بستر تغییر کرده اما آن سال خطوط قرمز و ملاحظاتی وجود داشت و با آن دشواری‌ها این مستند ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر خارجی فیلم «من سیاه پوستم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز هفته سوم از اکران فیلم «من سیاه پوستم» ساخته رفیع پیتز، پوستر خارجی این فیلم جهت نمایش در سینماهای اروپا، آمریکا و اکران های دانشجویی و حضور در جشنواره های مختلف رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین پوستر فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» به کارگردانی رفیع پیتز جهت نمایش در سینماهای اروپا، آمریکا و اکران های دانشجویی و حضور درجشنواره های مختلف رونمایی شد.

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» تازه ترین اثر رفیع پیتز است که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه»  روی پرده رفته است. این فیلم نگاه انتقادی به سیاست های دولت آمریکا مبنی بر عمل نکردن به وعده های خود به سربازانی را دارد که برای دریافت «کارت سبز» و شهروند شدن در کشور آمریکا راهی جنگ در کشورهای مختلف شده اند، اما در پایان ماموریت خود به دلیل اینکه شماره کارت ملی ندارند «کارت سبز» دریافت نمی کنند.

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» محصول سه کشور آلمان، فرانسه و مکزیک است و علاوه بر رفیع پیتز به عنوان کارگردان، کریستوس کاراماتیس فیلمبردار، دانیال لابارت تدوین، ملک جهان خزاعی مدیرهنری، رازوان رادولسکو و رفیع پیتز فیلمنامه نویس و تاناسیس کاراتانوس، ریتا داگر ونیکولاس سیرلیس  مکزیک تهیه کنندگان در تولید این فیلم همکاری داشته اند.

«من سیاه پوستم» نامزد خرس طلا در برلین سال ۲۰۱۶ و برنده بهترین فیلم از جشنواره بخارست در سال ۲۰۱۶ ‌بهترین فیلم جشنواره بلگراد سال ۲۰۱۷ شده است.

پوستر خارجی فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» رونمایی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

اعلام اسامی فیلمنامه‌های منتخب بخش کوتاه داستانی مسابقه «چهل سال چهل فیلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین صابری دبیر رویداد فرهنگی و هنری «چهل سال چهل فیلم»، اسامی فیلمنامه های منتخب بخش فیلم کوتاه داستانی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، حسین صابری حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: هیات داوران چهل سال چهل فیلم، متشکل از مهدی جعفری، ابراهیم ایرج زاد، عباس عمرانی، محمدرضا وطن دوست، آرش رصافی، محمد حمزه ای و الهام عادلی فیلمنامه های بخش مسابقه مرحله اول را  به این شرح معرفی کردند:

بازگشت دیده بان  مرتضی راوش، برباد مهدی بوستانی شهربابکی، بنهور (بابک کشن فلاح-سیاوش چاوشی)، بیداری در ساعت ۲۵ (طوفان نهان قدرتی)، تازه داشت طعم زندگی را می چشید (محمدحسن ابوحمزه)، خودپرداز (محمدمهدی قپانی)، خودخواسته (مالک حدپور سراج)، خودکشی (سیدپرویز شجاعی)، دا (فرود عوض پور)، درخت پاییزی (سیدوحید حسینی نامی)، غزال (فریدون ولایی-سیدهادی شکرگذار)، قایم موشک (زهرا  خمسه)، کاویار (فهیمه سلیمانی)، کلاف های مادری (فرشته فرشاد-امیررضا زرین بخش)، مادر (محسن جهانی)، آچمز(مجتبی قاسمی)، موقعیت ۴۵ غربی (آرش انیسی)، ننه آسیه (رضا جمالی)، یک دوست واقعی (نیلوفر رفیعی)، یک گوشه پر نور (مجتبی اسپنانی)، RK-۱۶۴۸۰۰۰ (رضا استادی)

صابری افزود: چهل سال چهل فیلم یک مسابقه فیلمنامه نویسی است که از مرحله نگارش تا تولید و نمایش را شامل می شود و فرصت ارسال مرحله دوم تا ۱۰ بهمن ادامه دارد، علاقمندان به حوزه فیلمنامه نویسی با مراجعه به سایت www.۴۰sal۴۰film.com می توانند آثار خود را ثبت نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

اعلام زمان برگزاری نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» همزمان با سالگرد حماسه ۹ دی شروع و تا ۲۰ دی ادامه پیدا می کند.

به گزارش سینماپرس، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار»، نهمین دوره این رویداد سینمایی همزمان با سالگرد حماسه ۹ دی شروع و تا ۲۰ دی ادامه پیدا می کند.

در این دوره جشنواره، علاوه بر حضور فیلمسازان در بخش‌های «فیلم»، «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی» و «فیلم ما»، در بخش «فراخوان‌های مردمی» این جشنواره نیز افراد، فعالان و تشکل‌های فرهنگی مردمی موضوعات و دغدغه‌های خود را برای ساخت فیلم به دبیرخانه جشنواره اعلام کرده‌اند که روند اجرایی این بخش تازه به زودی از طرف دبیرخانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

علاقه مندان به اکران مردمی فیلم‌های این جشنواره نیز برای دریافت و نمایش آثار جشنواره در شهر و روستای خود می‌توانند به سایت Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

معرفی مدیرکل جدید صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «امیر رئوف» با حکم رییس سازمان صدا و سیما به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما به پیشنهاد علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان در حکمی امیر رئوف را به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد منصوب کرد.

وی در این حکم از رئوف خواسته است با تکیه بر ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی و دینی منطقه در اجرای سیاست های کلان سازمان و تحقق اهداف و مأموریت‌های ذیل اهتمام جدی داشته باشد: به کارگیری روش‌های نوین و کارآمد در مدیریت مرکز به عنوان رسانه‌ای توسعه محور و پیشرفت مدار، اتخاذ تدابیر همسو با ویژگی‌ها و مقتضیات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان، استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری و نیز قابلیت‌های بالقوه بومی و محلی منطقه در زمینه تقویت یکپارچگی، وحدت و توسعه امنیت پایدار، ارتقای برنامه‌ها با محوریت دین، اخلاق، آگاهی بخشی و امیدآفرینی با تأکید بر «سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، توسعه ضریب نفوذ کمی و کیفی رسانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی و طراحی شیوه‌های نوین به منظور حفظ و جذب مخاطب، توجه ویژه به حساسیت‌های فرهنگی، قومیتی و آداب و رسوم ملی و محلی در تولیدات، تعامل و ارتباط مؤثر با مسئولان منطقه‌ای و اطلاع رسانی مناسب رخدادها و تحولات برای افزایش اعتماد، سرمایه اجتماعی و جذب گردشگر، طراحی نظام کارآمد، خودکفا، درآمدزا، صرفه‌جو و چابک بر اساس سیاست‌های کلان سازمان، گسترش همدلی و همبستگی میان همکاران و مدیران مرکز و همچنین برنامه ریزی برای حضور نخبگان در برنامه‌ها و تسهیل فرآیند مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی و ایجاد نظم عمومی.

رییس سازمان صدا و سیما همچنین در این حکم از خدمات یوسف افشاری نیا مدیر کل پیشین این مرکز قدردانی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

ارسال ۶۰۰ اثر خارجی به نهمین جشنواره فیلم «وارش» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر بین الملل نهمین جشنواره فیلم «وارش» از ارسال ۶۰۰ فیلم خارجی در مدت زمان ۳۰ روز از زمان انتشار فراخوان این جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، الهه نوبخت مدیر بخش بین الملل نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» اظهار کرد: محور اصلی نهمین جشنواره فیلم «وارش» در بخش بین الملل، میراث مشترک کشورهای حوزه دریای کاسپین و کشورهای فارسی زبان است و در این بخش میزبان فیلم هایی با شاخص فرهنگی، رفتاری، گفتاری و زیستی مشترک هستیم.

وی افزود: جشنواره فیلم «وارش» به سمت و سوی جریان‌سازی و ایجاد دغدغه برای فیلمسازان حرکت و بستری برای ایجاد فضاهای مشترک رفتاری، بومی، شیوه زندگی و بهره برداری از این طبیعت مشترک ایجاد می کند.

نوبخت عنوان کرد: تولید فیلم هایی با موضوع میراث مشترک می تواند به آشنایی بیشتر مخاطبان با فرهنگ کشورهای حوزه دریای کاسپین و کشورهای فارسی زبان آشنا کند.

وی درباره اطلاع رسانی به فیلمسازان کشورهای مختلف یادآور شد: فراخوان این دوره از جشنواره برای کمپانی های بین المللی فعال ارسال و از فیلمسازان منطقه برای حضور در این رویداد دعوت کرده ایم.

مدیر بخش بین الملل نهمین جشنواره بین الملل فیلم «وارش» گفت: در مدت کوتاهی که فراخوان جشنواره در اختیار کمپانی های بین المللی قرار گرفته است، بیش از ۶۰۰ اثر خارجی برای حضور در جشنواره «وارش» ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان مهلت ارسال آثار، شاهد استقبال قابل توجهی از سوی فیلمسازان باشیم.

فراخوان نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» اول آذر منتشر شده و علاقه مندان تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ مهلت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» به دبیری مهدی قربانپور اردیبهشت سال ۹۸ در استان مازندران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0