X

بایگانی دی 3, 1397

دفتر سینمایی

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست؟/اگر تک خوانی خواننده زن خلاف قانون است چرا «بینوایان» توقیف نمی‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری میزان: انتقادات به نمایش بینوایان و همچنین تبعیض فاحش شورای ارزشیابی در قبال حسین پارسایی و اثرش داد بسیاری را در آورده و همچنین واکنش بسیاری از مقامات را به همراه داشت تا اینکه جعفری دولت آبادی دادستان تهران به صورت علنی اجرای این نمایش را هنجارشکن و قوانین دانست و از ارشاد خواست تا این مساله به زودی بررسی شود.

 طی روزهای گذشته با اخبار متناقض و متفاوتی درباره توقیف و یا عدم توقیف برخی از آثار تئاتر روی صحنه روبرو بوده‌ایم. اخباری که جسته گریخته از هر سو به گوش می‌رسد و در کل به این مقوله اشاره دارد که تئاتر این روزها حال و روز خوبی ندارد.

طی ماه‌ها گذشته مرکز هنرهای نمایشی قوانین و ضوابط جدیدی را در خصوص تبلیغات آثار نمایشی برگزیده است. قوانینی که سخت گیرانه به نظر می‌رسد و در همان ابتدا نواقض فراوانی دارد.

پیش از این گروه نمایشی برای روی صحنه بردن اثر نمایشی خود تنها می‌بایست مجوز اجرا، متن و پوستر را دریافت می‌کرد اما این روزها مجوز تبلیغات سد بزرگی در برابر گروه‌های نمایشی قرار داده است. این گروه ‌ها که بر خلاف برخی آثار پر سلبریتی و یا سینمایی بودجه تبلیغات محیطی را ندارد تنها به فضای مجازی بسنده می‌کنند.

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست/چرا بینوایان توقیف نمی‌شود؟

اما معما آنجاست که چگونه می توان در فضای مجازی که گستره بسیار بزرگی دارد به قانونی تبلیغات داشت. شورای ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در ماه‌های اخیر برای انتشار تیزر نیز مجوز صادر می‌کند. همین طور در متن صریح قانون این شورا آمده که گروه‌های نمایشی قبل از دریافت اجرا از سوی مرکز هنرهای نمایشی اجازه تبلیغات را ندارند.

حال در این میان خلل و فرج زیادی وجود دارد. برخی می گویند می‌شود تبلیغ کرد اما نباید زمان و مکان اجرا را مشخص کرد. برخی می‌گویند همان تبلیغ هم غیر مجاز است. برخی تبلیغات در شبکه‌های معاند را کاملاً خلاف قانون می‌دانند و برخی نیز می‌گویند این شبکه‌ها برخلاف خواسته آنها تیزر نمایشی را پخش می‌کند.

در این میان باید دید مرکز هنرهای نمایشی به عنوان اصلی‌ترین نهاد تئاتری کشور چه کمکی به تئاتر و گروه‌های جوان کرده که این چنین از آنها نسخ می‌کشد. مرکز هنرهای نمایشی طی سالیان گذشته به طور کامل نگاه حمایتی را فراموش کرده و کاملاً به نظارت می‌پردازد. مشخصاً نظارت بر آثار یک اصل مشهود است اما این مرکز آیا کمکی به تبلیغات آثار نمایشی می‌کند؟.

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست/چرا بینوایان توقیف نمی‌شود؟

آیا مرکز هنرهای نمایشی درگاهی را برای تبلیغات آثار در اختیار گروه‌ها قرار داده که حالا از آنها می‌خواهد در کجا تبلیغ کنند و در چه جایی نه؟. موضوع دیگری که به شدت در این میان به چشم می‌خورد این است که مرکز آیا این قوانین را در قبال همه با همین سختگیری اعمال می کند یا تنها زورش به کسانی می‌رسد که رسانه چندانی برای اعتراض ندارند؟.

طی روزهای گذشته نمایش “مثل آب برای شکلات” به کارگردانی “ابراهیم پشت کوهی” به دلیل پخش تیزر بدون مجوز و همچنین آنچه حجم تبلیغات غیر قانونی اعلام شده به طور کامل متوقف شده است. نمایشی که سال گذشته در یکی از سالن‌های دولتی یک بار اجرای عموم رفته حالا نمی‌تواند آن اتفاق را تکرار کند.

حال نمونه‌ای موازی در این خصوص نمایش “بینوایان” به کارگردانی حسین پارسایی است. پارسایی که سالها در شورای ارزشیابی در مقام ممیز حضور داشته حالا خودش تمامی ممیزی را به راحتی کنار می‌زند. نمایش بینوایان به راحتی و قبل از دریافت مجوز اجرا نه تنها تبلیغات مجازی بلکه تبلیغات گسترده محیطی خود را آغاز کرد.

نتیجه آنکه مرکز هنرهای نمایشی به چند تذکر بسنده کرد. این در حالی بود که پارسایی این اشتباه را تقصیر تهیه کنندگان انداخت و از زیر این اتفاق شانه خالی کرد. اما آیا می توان باور کرد که کارگردان یک نمایش از روند تبلیغات اثر خود بی اطلاع است؟.

برخورد دوگانه شورای نظارت و ارزشیابی مرکز با آثار دانشجویی و آثاری پر خرج همچون الیورتوئیست و بینوایان به شدت قشر جوان را ناراحت و مکدر کرده است. حال باید دید آیا مرکز هنرهای نمایشی به ابراهیم پشت کوهی هم برای پخش بدون مجوزش تذکر داده و یا صرفاً در همان ابتدا توقیف را راه چاره دیده است؟.

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست/چرا بینوایان توقیف نمی‌شود؟

از سویی شورای ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی همواره تاکید ویژه ای بر رعایت شئونات اخلاقی و حفظ حجاب موازین با شرع اسلام داشته است. طی سالهای گذشته اما این نگاه شورا کمی تغییر کرده و ما شاهد آن هستیم که استفاده از کلاه گیس و یا همان پوستیژ به راحتی در برخی آثار رواج پیدا کرده است. حال کدام آثار؟.

بسیاری از گروه‌های دانشجویی بنا بر عدله متقن در همان مراحل اول بازبینی از استفاده از کلاه گیس منع می‌شوند که در غیر این صورت نمایششان مجوز نخواهد گرفت. این در حالی است که آثاری پر زرق و برق از این قاعده مستثنا هستند.

نمونه این تناقض رفتاری شورای ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی را باز هم می‌توان در نمایش بینوایان جستجو کرد. نمایشی که تا حدی از لحاظ حجاب شل بود که صدای مراجع عظام تقلید را نیز در آورد و در همین راستا آیت الله سبحانی از اجرای آن به شدت انتقاد کرد.

حال مرکز سریعاً وارد عمل شد تا با این اتفاق که هنجارشکنی کرده برخورد نماید اما انگار سالن را اشتباه رفت و تذکر به نمایشی دیگر داده شد زیرا بینوایان باز هم با همان وضعیت حجاب به کار خود ادامه می‌دهد.

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست/چرا بینوایان توقیف نمی‌شود؟

به نمایش “مثل آب برای شکلات” باز می‌گردیم. تیزر این نمایش به دلیل تک خوانی خواننده زن باعث توقیف اثر شد اما باز هم همان داستان تکراری پیش می آید که اگر تک خوانی بانوان خلاف قوانین است چگونه هر شب در نمایش بینوایان دقایق بسیاری خوانندگان زن تک خوانی می‌کنند؟.

انتقادات به نمایش بینوایان و همچنین تبعیض فاحش شورای ارزشیابی در قبال حسین پارسایی و اثرش داد بسیاری را در آورده و همچنین واکنش بسیاری از مقامات را به همراه داشت تا اینکه جعفری دولت آبادی دادستان تهران به صورت علنی اجرای این نمایش را هنجارشکن و قوانین دانست و از ارشاد خواست تا این مساله به زودی بررسی شود.

اما در این میان واکنش ارشاد، مرکزهای هنرهای نمایشی و شورای ارزیابی بسیار جالب است. نمایش بینوایان تمدید شد و هیچگونه تغییری در آن ایجاد نشد. جالب آنجاست که پارسایی که خود می‌داند چه هنجارهایی را شکسته هیچ میلی برای حضور عکاسان و خبرنگاران در نمایشش ندارد و اگر فیلمی هم منتشر می‌شود توسط مخاطب گرفته شده است.

دست و دلبازی مرکز هنرهای نمایشی در قبال حسین پارسایی و نمایش الیورتوئیست در زمانی رخ می‌دهد که انتشار یک تیزر رئیس تئاترشهر را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و مرکز هنرهای نمایشی بسیار دیر هنگام در قبال این قضیه واکنش نشان می دهد.

دلیل برخورد سلیقه‌ای و انتخابی شورای ارزشیابی تئاتر چیست/چرا بینوایان توقیف نمی‌شود؟

مشکل اصلی تبعیض شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی خود قوانین نیست. این قوانین نوشته شده و لازم به اجرا هستند اما باید دید چرا و چگونه این مرکز قوانین را کاملاً میلی و در قبال برخی از آثار لحاظ می‌کند. اگر استفاده از پوستیژ، تک خوانی خواننده زن و تبلیغات پیش از موقع خلاف قانون است چرا و چگونه بینوایان همچنان روی صحنه می‌رود؟.

نکته قابل تامل آنجاست که گیشه، سرمایه و سوداگری تئاتر چه بلایی به جان این هنر انداخته که حسین پارسایی که سالها آثار ارزشی تولید می‌کرد هم اکنون پا روی گاز گذاشته و تمام آن ارزش‌ها زیر پا له می‌کند؟. اتفاقی که یک بار در الیورتویست افتاد و بار دیگر تکرار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش یک انیمیشن غیر اخلاقی در مدارس شیراز ! – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرنامه دانشجویان ایران: در جهت سیاست‌های آموزشی سند ۲۰۳۰ تحت عنوان خودمراقبتی این بار یک انیمیشن هندی با موضوع تجاوز و روابط غیراخلاقی در برخی از مدارس شیراز به نمایش درآمد! براساس گزارش‌های برخی والدین، تعدادی از دانش‌آموزان پس از دیدن این فیلم به مشکلات روحی و حتی بدگمانی نسبت به نزدیکان خود دچار شده‌اند.

مرکز ملی سیفژ ایران (شعبه سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان که زیر نظر سازمان ملل متحد تاسیس شد) در هفته پایانی آبان گذشته با همکاری چندین مجموعه خصوصی و دولتی دیگر از جمله آموزش و پرورش و حوزه هنری فارس، برنامه‌ای برگزار کرده که در آن حدوداً ۴۵۰ دانش‌آموز از ناحیه سه و چهار شیراز(نواحی پایین شهر و میانی) با موضوع عصر فیلم کوتاه و نمایش فیلم برای کودکان گرد هم آمدند. در این میان، یک روانشناس تحت عنوان فریبنده  آموزش‌های خودمراقبتی، در رابطه با مسائل جنسی به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهد و سپس آنها با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ نیز آشنا می‌شوند.

اما اتفاق عجیب آنجا بود که در این آموزش‌ها انیمیشنی هندی (با موضوع تعرض به دختر نوجوان هندی و آموزش به او و دیگر نوجوانان توسط اورژانس اجتماعی جهت جلوگیری از تکرار دوباره این تعرض‌ها) نمایش داده شد. نوجوانان مخاطب فیلم که بسیاری از آنها تاکنون با این پدیده‌ها برخورد نکرده‌اند؛ دچار آسیب‌های حاصل از این نوع آموزش می‌شوند و روح و روان آنها در هاله‌ای از وحشت فرو رفته و بقدری حساس می‌شوند که به تمام اطرافیان از جمله دایی و عمو و… بدگمان شده و در ارتباطات خانوادگی دچار مشکلات عدیده شده‌اند. برخی نیز به مشکلات عمیق‌تری مبتلا و گوشه‌گیر و در خود فرو رفته شده‌اند.

گفتنی است سیاست‌های آموزشی سند ۲۰۳۰ برای کودکان، ناهمگون با ارزش‌ها و فرهنگ ایران طراحی شده و با تعمیم مشکلات ایجاد شده به‌علت روابط غیر اخلاقی و بی‌ بندوبارانه در غرب به کشورهای مسلمان نظیر ایران، محتوای آموزشی بی‌پروا و خلاف عفتی را تجویز می‌کند که نه‌تنها مشکلات را حل نکرده بلکه با دامن زدن به آنها موجب بلوغ زودرس و افزایش انحرافات اخلاقی می‌شود.

با توجه به هشدارهای رهبر انقلاب، باز هم جای سؤال است که چرا نهادهای دولتی، فریب گروه‌های متفرقه و غربی را خورده و این گونه زمینه را برای تخریب روح و روان و تضعیف خانواده در جامعه فراهم می‌کنند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطرات آیت‌الله هاشمی مستند است/ منتقدان سند و مدرک بیاورند – اخبار سینمای ایران و جهان

مدیر پروژه مستند «هاشمی زنده است» گفت: در این مستند هم از سازندگی و فعالیت‌های مثبت آقای هاشمی گفته‌ایم و هم تبعات منفی برخی از فعالیت‌هایش را برشمرده‌ایم، اما نمی‌دانم چرا عده‌ای آن را برنمی‌تابند.

 نشست مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی و نویسندگی علی طادی با حضور علی طادی، کارگردان مستند و محمد توکلی، مدیر سفیر فیلم در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی طادی کارگردان مستند درباره روند تولید و پیش تولید این مستند طی سخنانی گفت: شهریور ۹۵ ساخت این پروژه درباره برشی از زندگی سیاسی آقای هاشمی ـ از ۱۴ سالگی تا فوت اوـ آغاز شد. بعد از فوت ایشان کار قدری متوقف شد و دوباره بعد از چند ماه کار را شروع کردیم. دو تا سه نفر تیم تحقیقاتی و پژوهشی این مستند را تشکیل دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه روند پژوهش و تحقیقات کار تا پیش تولید و تولید دو سال و نیم به طول انجامید، افزود: این مستند روایتی از مبارزات، زندان رفتن‌ها، فعالیت‌های قبل از انقلاب و پس از انقلاب در کنار امام خمینی(ره) و دوران سازندگی است و در نهایت هم نقدهایی از دیگر فعالیت‌های آقای هاشمی از جمله مسائل اقتصادی همچون تورم ۴۹ درصد، واردات انبوه، مدل توسعه و وام گرفتن شرکت‌های خارجی و اختلای، باب کردن حقوق‌های نجومی، بحث آقازادگی، مشکلات محیط زیستی و … را تشکیل می‌دهد.

طادی یادآور شد: ما تمام خاطرات آقای هاشمی را تا سال ۷۴ به علاوه ۴۰۰ سخنرانی‌اش مطالعه کردیم و همه مباحثمان از عبارات خود ایشان در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایشان است. حتی از دیگر کتاب‌ها مانند «پابه پای سرو» عفت مرعشی و دیگر کتاب‌ها هم که توسط خود آقای هاشمی رونمایی شده بود، مصداق آوردیم اما خانواده ایشان ما را متهم به دروغگویی کردند!

طادی با تأکید بر اینکه در این مستند اشاره شده راه و اندیشه هاشمی ادامه دارد و متأسفانه همین امر توسط عده‌ای همچون خانواده‌ وی و اصلاحاگران تحمل نشد، گفت: ما در این مستند هم از سازندگی و فعالیت هاشمی تعریف کردیم و هم تبعات منفی برخی از فعالیت‌هایش را برشمردیم اما نمی‌دانم چرا عده‌ای دوستان آن را برنمی‌تابند!

*کار را ندیده، نقد می‌کنند

محمد توکلی مدیر سفیرفیلم نیز با اشاره به واکنش‌های عجیب و غریب عده‌ای در رسانه‌ها علیه این مستند گفت: نویسندگان در برخی رسانه‌ها ما را متهم کردند که رقم‌های ۸ تا ۲۰ میلیاردی برای این کار هزینه کردیم باید خدمت آنها عرض کنم که یا نرخ دستشان نیست یا برای ساخت مستند با خودشان گران حساب کرده‌اند! اگر اینطور بود ما یک فیلم سینمایی می‌ساختیم، درحالی که هزینه‌های کار ما خیلی اندک بوده و هیچ حمایت و کمکی نداشتیم و از امروز تازه قرار است برای بازگشت سرمایه و تأمین مالی اقدام شود، از جمله این اقدامات می‌توان به فروش لینک دانلود کار اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم ترسی که عده‌ای از بازخوانی آقای هاشمی دارند به این علت است که با این بازخوانی بین خودشان اختلاف بیفتد، چرا که یادشان رفته است، این خود اصلاحاتچی‌ها بودند که او را «عالیجناب سرخپوش» خطاب کردند!

توکلی افزود: عده‌ای می‌ترسند با انتشار این مستند، روایت طرفدار محرومین، مردمدار و دموکرات از هاشمی خدشه‌دار شود و همین ترس‌ها و هجمه‌های یک جانبه و آتشین حتی برای کسانی که هنوز این مستند را ندیده‌اند، شاهدی بر این است که هاشمی هنوز زنده است.

توکلی با بیان اینکه همه مستنداتی که در این کار ارائه شده از خاطرات خود آیت‌الله هاشمی بوده و مشخص نیست چرا عده‌ای را برافروخته کرده است، گفت: خانواده آقای هاشمی از محمد هاشمی تا دیگر فرزندانشان همه موضع منفی علیه این کار در رسانه‌ها گرفته‌اند، آن‌ها حتی خود کار را هم ندیده بودند و زمانی که برایشان آن را اکران کردیم تنها تحمل چند دقیقه آن را داشتند و از ابتدا شروع به تخریب نمایش کار کردند. 

وی با بیان اینکه خیلی از اتهاماتی که خانواده هاشمی به ما زدند در مستند وجود ندارد، توضیح داد: لینک دانلود مستند از دیروز در سایت سینمامارکت قرار گرفته است و همه خواهند دید که هجمه‌ها تو خالی است و عده‌ای می‌خواهند با استراتژی دروغین ما را منفعل کنند. محمد هاشمی ما را متهم به مخالفت با اصل نظام کرده و خانواده‌اش نیز ما را منحرف و مخالف مسیر انقلاب دانسته‌اند.

توکلی با اعلام آمادگی برای فروش این مستند به شبکه‌های سیما گفت: از امروز تازه کار فروش را آغاز خواهیم کرد تا کمکی به هزینه‌های تولید کار بشود. 

*ساخت مستند آرشیوی با هزینه چند میلیاردی شبیه یک شوخی است!

طادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ۸ رسانه و روزنامه‌ای که به نقد دروغین مستندشان پرداختند، گفت: اینکه ما چند میلیارد برای این مستند آرشیوی هزینه کردیم، بیشتر شبیه به یک شوخی است. 

وی در ادامه گفت: محمد هاشمی بیان کردند که ما امام خمینی(ره) را تخریب کرده‌ایم! آیا نقد آقای هاشمی، نقد امام خمینی(ره) است؟ آیا ما نمی‌توانیم یک شخصیت انقلاب را نقد کنیم؟ تا کی خانواده آقای هاشمی می‌خواهند پشت بنیانگذار انقلاب مخفی شوند؟ ما از محمد هاشمی دعوت کردیم در مراسم رونمایی این مستند حضور پیدا کند اما وقتی متوجه شد پدرشان را نقد کرده‌ایم، حضور پیدا نکرد، این نگاه از بالا به پایین از کجا آمده است؟ اینکه اگر از ما تعریف بشود در مراسمی شرکت می‌کنیم ولی اگر نقد شود، برنمی‌تابیم! خود خانم فاطمه هاشمی ما را تهدید کردند که اگر این مستند پخش شود همه رسانه‌ها را علیه ما بر خط می‌کنند.

توکلی در پایان صحبت‌هایش درباره اداهای محمد هاشمی درباره اینکه صدا و سیما آرشیو خود را برای ساخت این مستند در اختیار گروه‌شان قرار داده، گفت: خود این حرف دلیلی بر تناقض در صحبت‌های مخالفان است چرا که آنها در یک جا ادعا می‌کنند کار ما بی پایه و اساس و سند است و در جای دیگری می‌گویند ما از آرشیو سیما استفاده می‌کنیم، همین استفاده از آرشیو صدا و سیما نشان از مستند بودن کار می‌دهد.

وی یادآور شد: همین الان شبکه‌های خارجی همچون bbc در حال ساخت و پخش مستندهایی علیه چهل سالگی انقلاب ما هستند، کسی از آقایان برای این مستندات صدایش در نمی‌آید اما زمانی که ما چند ثانیه از آرشیو صدا و سیما استفاده می‌کنیم، صدای همه در می‌آید؟! دسترسی‌های ما به آرشیو صدا و سیما خیلی محدود و با مشقت‌های زیاد بوده است، خیلی از مستندات را ما از شبکه‌های خارجی و اینترنتی به دست آوردیم و خود این جای تأسف دارد که ما از شبکه های خارجی می‌توانیم دسترسی به مستنداتمان داشته باشیم ولی از داخل دچار مشکل زیاد هستیم.

سپس طادی عنوان کرد که اگر دسترسی‌شان به آرشیو صدا و سیما مناسب بود، مطمئنا این مستند دو سال و نیم به طول نمی‌انجامید و یک ساله تدوین می‌شد.

کارگردان مستند «هاشمی زنده است» در پایان عنوان کرد: آقای هاشمی فوت کرده‌اند و حداقل برای شادی روح ایشان بهتر است خانواده هاشمی پشت امام مخفی نشوند و اگر موردی برای نقد دارند، با سند و مدرک مطرح کنند تا ما هم پاسخگو باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روحیه دادن به کودکان سرطانی در انیمیشن «سارینا»+تیزر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سارینا» عنوان یک سریال انیمیشن تلویزیونی است که تا کنون ۱۳ قسمت از آن تولید و آماده پخش شده است.

به گزارش سینماپرس، اسدالله دیانتی مدیر استودیو «رضوان» از ساخت یک انیمیشن با هدف روحیه بخشی به کودکان سرطانی خبر داد و بیان کرد: فصل اول سریال انیمیشن «سارینا» در ۱۳ قسمت هفت دقیقه‌ای با همکاری موسسه خیریه «کودکان فرشته‌اند» و به سفارش مرکز «متنا» تولید شده است و هم اکنون در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای تولید چهار فصل دیگر این سریال هستیم.

وی ادامه داد: قهرمان این انیمیشن یعنی سارینا در اثر ظلم غول به بیماری دچار می شود که آثار جانبی شبیه به سرطان دارد و موهای زیبای او می ریزد. این مساله سبب می شود کودک سرطانی با قهرمان داستان هم‌ذات پنداری کند و برای خود قهرمانی از جنس خود داشته باشد.

فصل اول انیمیشن «سارینا» در ۹۱ دقیقه در سال ۱۳۹۷ با تکنیک دوبعدی کات اوت به تهیه کنندگی اسدالله دیانتی و کارگردانی کیانوش عابدی در استودیو رضوان تولید شده است و سرپرستی دوبلاژ این مجموعه را سعید شیخ زاده بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی گالری پوسترهای ایرانی در پراگ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر آثار سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گالری «تری پوستر» در شهر پراگ کشور چک به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش سینماپرس، در حاشیه برگزاری هشتمین دوره از جشنواره فیلم ایرانسی‌ (ÍRÁN:CI) و با همکاری مرکز سینمای فارسی (FCC) مجموعه پوسترهایی از تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گالری سینمایی «تری پوستر» به نمایش در آمده و تا پایان ماه ژانویه سال آتی میلادی در این مجموعه قابل دیدن است. این پوسترها گزیده آثاری است که توسط هنرمندانی از جمله مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی و ابراهیم حقیقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز کار تا سال ۱۳۷۰ تولید شده است.  

علی بختیاری کیوریتور این مجموعه با اشاره به اینکه بر اساس علاقه شخصی از اوایل دهه ۱۳۸۰ شروع به گردآوری این مجموعه کرده است، گفت: در طول این سال‌ها، این مجموعه بزرگ تر و بزرگ تر و کم کم به علت پوشش های تاریخی- فرهنگی قابل مطالعه شد. تا به امروز از دل این مجموعه بسیاری نمایشگاه، کتاب، مقاله و پایان نامه بیرون آمده است اما همچنان در حال گسترش آن هستم.

بختیاری که تاکنون قطعاتی از این مجموعه شخصی را به دلیل اهمیت تاریخی‌شان به موزه‌ها اهدا کرده است در ادامه توضیح داد: مجموعه ای که با همکاری فستیوال فیلم‌ ایرانسی به نمایش در آمده، شامل ۵۷ پوستر از تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان از ابتدا تا میانه‌ دهه‌ ۱۳۷۰ شمسی است. میراث گرافیکی کانون یکی از مهمترین نقاط تاریخ طراحی گرافیک در ایران است و با هر چه بیشتر دیده شدن آن، فرصت مطالعه و بازبینی آن بالا می‌رود.

وی در پایان درباره آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است، عنوان کرد: در این مجموعه پوستر فیلم‌هایی مانند «لباسی برای عروسی»، «هفت‌تیرهای چوبی»، «سیاه و سفید»، «کلید»، «مشق شب»، «زندگی و دیگر هیچ» از طراحانی چون فرشید مثقالی، ابراهیم حقیقی، عباس کیارستمی … به نمایش در آمده است.

«تری پوستر» پلتفرمی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط تری گیلیام فیلمساز آمریکایی در شهر پراگ کشور چک و در سینمای اسویتوزور افتتاح شد. این سینما زیرمجموعه سالن های نمایش آیروفیلم است.

دوره هشتم جشنواره ایرانسی از تاریخ پانزدهم تا بیست و ششم ژانویه ۲۰۱۹ برابر با ۲۵ دی‌ماه تا ششم بهمن ماه سال جاری در ۲ کشور جمهوری چک و اسلوواکی با همکاری مرکز سینمای فارسی (FCC)  برگزار می شود و بیش از سی اثر از سینمای مستقل ایران در بخش های گوناگون جشنواره در ۱۰ سینما و در سه شهر به نمایش در می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی روشنفکران خشونت ذاتی درونشان را به حکومت نسبت می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معادی در نشست خبری فیلمش ادعا کرده بود دهه شصت، دهه خشنی است اما ایرج ذکایی روشنفکر در ایام کودکی و نوجوانی آنطور که در فیلم نشان داده می‌شود خشن تربیت شده است.

با توجه به فعالیت‌های پیمان معادی در داخل و خصوصا خارج از کشور انتظار می‌رفت که پس از تجربه حضور در آثار سینمایی بین‌المللی و پس از تجربه ناموفق «برف روی کاج‌ها»، «بمب؛یک عاشقانه» فیلم هیجان‌انگیزتری باشد که نیست. چطور می‌شود معادی در بازیگری به مرز تالیفی حرفه‌ای، فراتر از سطح استاندار بازیگری در ایران دست یافته، اما در کارگردانی هنوز مهر مولف را نمی‌توان بر پیشانی‌اش الصاق کرد و سطح آثارش از عاشقانه‌های کمپانی حسین فرح‌بخش فراتر نرفته است. انتظارها از معادی بسیار بالاست و اصحاب رسانه منتظرند او به عنوان آلترناتیوی جدی در مقابل فرهادی، قد علم کند. اما دوبار پیاپی این انتظار برآورده نشده است.

پس از دیدن «بمب؛ یک عاشقانه»، آرزو می‌کنیم دوست عزیز روشنفکرمان مجالی چون شب‌های خاطرانگیز موشک‌باران برایش فراهم می‌شد و کتاب بیشتری می‌خواند. کما اینکه مدل کتاب دست گرفتن معادی نشان می‌دهد این بازیگر، نویسنده، تهیه کننده سینما، کتاب‌خوان حرفه‌ای نیست. روشنفکران عزیزمان به علت همین نخواندن، وامانده‌اند و اگر فرض کنیم معادی کتاب‌خوان حرفه‌ای هم باشد (حداقل برای ژست) خواندن در او تاثیری نگذاشته است و مولف بمب، دقیقا مثل ایرج ذکایی در متن اثر کتاب می‌خواند. ایرج روشنفکر بمب، کتاب‌خوان است اما خواندن تاثیری در سلوک و زیست او ندارد. معادی و ذکایی فرقی نمی‌کنند، داخل فیلم یا خارج از فیلم، از برج‌های عاج خود (محدودیت‌های اجتماعی) پایین نمی‌آیند، تا کمی آگاهی عمومی‌اشان ارتقاء پیدا کند و جهان‌بینی همسویی با جامعه پیدا کنند. ذکایی، معادی است و معادی زکایی.

ذکایی اگر کتاب‌خوان است، فهم اجتماعی متوسطی دارد چرا با دانش آموزانش خشن برخورد می‌کند؟ کدام سیستم آموزشی و حکومتی حق برخورد خشن را به ناظم مثلا روشنفکر با دانش‌آموزان  می‌دهد؟

او ناظم است اما دانش‌آموزان را نمی‌فهمد تا اینکه از برج عاج خود پایین می‌آید و یک شب به پناهگاه می‌رود و دخترک نوجوانان (معشوقه سعید) را می‌بیندو به محض همسانی با بدنه جامعه ذره‌ای از مفهوم عشق را درک می‌کند.

بمب موید یک مسئله مهم است که  لژیونر شدن عالیجناب معادی تاثیر بر روند فیلمسازی‌اش نگذاشته و فیلمساز درگیر نمایش عاشقانه‌های عقب مانده‌ای است که با گفتن یا نگفتن، به وصل یا فصل می‌رسد. روشنفکر حتی در عاشق بودن و عشق ورزیدن است الکن است و این چگونه عشقی است؟ این عشق کجایی است؟ بحث دو عشق موازی مطرح شده در فیلم به یک عشق نمایشی همذات پندارانه منجر نمی‌شود و توصیه نگارنده به فیلمساز برای فهمیدن مفهوم نمایشی عشق دیدن دوباره آثار ویلیام وایلر فقید و توجه به آکسیون‌های انسانی عاشق پیشه‌گان در مجموعه آثار اوست.

اما ابعاد مردم شناسی فیلم ضعف بنیادین دارد و فیلمساز صراحت و جرات سیاسی ندارد و  برای از میان بردن ضعف خود، مدرسه را به عنوان تمثیلی از جامعه نشان می‌دهد که مدیر آن با لحنی شلخته و خشونت بار شعارهای رسمی را سعی دارد به دانش‌آموزان حقنه کند اما دانش آموزان شعارهای رسمی را نمی‌پذیرند و در حرکتی اعتراضی ترانه‌های عاشقانه داریوش اقبالی را روی در و دیوار دستشویی مدرسه حک می‌کنند. مدیران مدرسه تلاش می‌کنند شعارهای سیاسی رسمی آن دهه را روی دیوار مدرسه با خط خوش به نگارش درآورند. فیلمساز روی این تعارضات تاکید نمایشی ریزبینانه‌ای دارد که متاسفانه با یک مردم شناختی دقیق از دهه شصت می‌توان دریافت پس از رای ۹۸ درصدی مردم به جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ و در ادامه آن جنگ تحمیلی، عدم پذیرش شعارهای رسمی از جانب حکومت و ساز مخالف زدن با نگارش ترانه داریوش اقبالی آنهم در دهه شصت، چفت به فیلم نمی‌شود، چون این رفتار از سوی مردم و نوجوانان آن دهه کنشی عمومی نبود.  

فیلمساز در فرامتن به خشونت در دهه شصت اشاره می‌کند و عالیجناب معادی با همان دو پهلویی به شکلی محافظه کارانه تلاش می‌کند این خشونت را به حکومت نسبت دهد.

فیلم را که بررسی می‌کنیم درخواهیم یافت شخصیت محوری و مورد علاقه فیلمساز، ایرج ذکایی است. ایرج ذکایی تجلی همان شخصیتی است که کارگردان با او همراه است و در این همراهی معادی به ایفای این نقش می‌پردازد. ذکایی روشنفکر است، ظاهرا؛ حداقل اطوارش روشنفکری است و پدر همسرش عبارت روشنفکر را به دلیل خواندن زیاد کتاب در موردش به کار می‌برد. خب روشنفکران کتاب خوانده نباید با خشونت ایدئولوژیک حکومت و دهه شصت همراه باشند. اما چرا ذکایی در اداره نظم مدرسه از خشونت به عنوان ابزار مدیریتی در مواجه با نوجوانان و شاگردان مدرسه استفاده می‌کند و صورتش نشان می‌دهد او از این خشونت لذت می‌برد.

 شخصیت ذکایی در منظم کردن صف‌ها از ترکه‌ چوبی که در دست دارد استفاده می‌کند و در همان نماهای نخستین محکم به پای بچه‌ها می‌کوبد. تصویر و حالات صورت ذکایی به مخاطب القا می‌کند که روشنفکر عزیزمان تلاش می‌کند انتقام ناکامی در زندگی شخصی‌اش را از دانش آموزان بگیرد.

عالیجناب معادی در نشست خبری ادعا می‌کند دهه شصت، دهه خشنی است اما ایرج ذکایی روشنفکر در ایام کودکی و نوجوانی آنطور که در فیلم نشان داده می‌شود خشن تربیت شده است. خودش در فیلم اعتراف می‌کند و خاطره رقابت خشن خود را با آویزان شدن از تراس مطرح می‌کند و در چنین شرایطی با لگد زدن به یکدیگر امکان افتادن هر کدام از آنها وجود دارد. خشونت در وجود ذکایی روشنفکر عزیزمان نهادینه شده و نگارش چنین صحنه‌های و اجرای آن در فیلم جوشیده از فطرت مولف روشنفکر عزیزمان جناب معادی است.

برداشت ما از این زوج این است که هر دو متولدان دو الی سه  دهه قبل هستند و تربیت خشونت آمیز ایرج در دوران کودکی ربطی به دهه شصت و حکومت جمهوری اسلامی و حتی جنگ ندارد. خشونت در ذات تربیت روشنفکر ایرانی است. محیط و نحوه زیست بسیاری از روشنفکران طبقه میدل کلاس از دوره رضاخانی خشن بوده و پس از ۲۸ مرداد ۳۲ به مراتب رادیکال‌تر شده است.

بمب کلی اشکال سینمایی ندارد و مولف سعی در ساختن فیلمی جسورانه داشته که موفق به این کار شده است. بمب، خوش رنگ و زیباست اما فاقد پشتوانه علمی در مردم‌شناسی و تاریخ اجتماعی دهه شصت. این مسئله در نقد مبسوط‌تری حین اکران عمومی قابل طرح است. اما بمب یک نقطه عجیب مسحور کننده دارد. بمب موسیقی مسحور کننده‌ای دارد. کافیست در حین تماشای فیلم برای بار دوم فیلم را با چشم بسته تماشا کنیم. موسیقی خیلی جلوتر از فیلم است و با شنیدن موسیقی فیلم و بدون هیچ تصویری می‌توانیم نوستالوژی دهه شصت را یکبار دیگر مرور کنیم. در واقع موسیقی بمب از تصاویر فیلم زیباتر است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام آمار نهایی آثار ‏‏رسیده به یازدهمین جشنواره تجسمی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان گرفتن مهلت ارسال آثار به یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آمار نهایی آثار ‏‏رسیده به جشنواره اعلام شد.‏

به گزارش سینماپرس، ابراهیم حقیقی دبیر ‏‏یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اعلام این خبر که در دوره یازدهم آثار رسیده به ‏‏جشنواره در ۱۰ رشته هنری، رشدی بیش از ۲ برابر نسبت به دوره قبل داشته است، گفت: در این ‏‏دوره از جشنواره و پایان مهلت دریافت آثار که روز گذشته دوم دی ماه بود، ۱۳۷۹۲ اثر از ۵۷۶۱ ‏‏هنرمند توسط دبیرخانه دریافت شده و این رقم بسیار امیدوار کننده است.‏

به گفته وی، در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته عکاسی ۵۴۲۳ اثر از ‏‏‏۱۹۴۲ نفر، در رشته نقاشی ۳۰۷۰ اثر از ۱۳۲۴ نفر، در رشته تصویر سازی ۱۴۴۷ اثر از ‏‏‏۵۶۶ نفر، در رشته گرافیک ۱۳۱۷ اثر از ۵۴۶ نفر، در رشته خوشنویسی ۵۵۵ اثر از ۲۵۵ ‏‏نفر، در رشته هنرهای جدید در سه شاخه ویدئو، پرفورمنس و چیدمان در مجموع ۵۴۲ اثر ‏‏از ۳۰۴ نفر، در رشته کارتون و کاریکاتور ۴۲۲ اثر از ۱۵۷ نفر، در رشته نگارگری ۳۳۷ ‏‏اثر از ۸۵ نفر و در رشته سرامیک ۱۵۶ اثر از ۸۵ نفر به دبیرخانه رسیده است. ‏

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: در این دوره از رویداد ‏‏‏۳۸۷۸ نفر در یک رشته و ۸۷۲ نفر در ۲ ‏رشته شرکت کرده اند که در مجموع تعداد کل ‏‏شرکت کنندگان ۵۷۶۱ نفر است. همچنین ۲۹۳۷ نفر از شرکنندگان را خانم های هنرمند ‏و ‏‏‏۲۸۲۴ نفر را آقایان هنرمندان تشکیل می دهند. ‏

به گفته حقیقی، از ۳۱ استان کشور به این رویداد، اثر ارسال شده است که استان تهران با ‏‏‏۲۲۵۷ شرکت کننده بیشترین شرکت ‏کنندگان این رویداد را به خود اختصاص داده است و در رتبه های بعدی استان های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان گیلان و مازندران قرار دارند.

این گرافیست افزود: نکته قابل توجه در این دوره نسبت زمان فراخوان و تعداد آثار رسیده است. در ادواری از جشنواره روزهای فراخوان بیش از سه ماه بوده است اما در این دوره ما فقط ۵۲ روز مهلت فراخوان داشتیم که در این مدت ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

وی گفت: رشد آثار رسیده به جشنواره یازدهم هنرهای تجسمی فجر نشانه اعتماد هنرمندان است. خوشبختانه در این دوره با تغییر رویکرد جشنواره و ‏تفکیک رشته های هنری شاهد استقبال ۲۰۸ درصدی هنرمندان برای حضور در این رویداد بودیم به ‏طوری که بیش از ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و قریب به ۶ هزار نفر در این ‏جشنواره شرکت کردند.‏

دبیر ‏‏یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: قطعا حضور مدیران و دبیران با تجربه و قابل اعتماد در میان جامعه هنری ‏یکی از دلایل این رشد است. ضمن اینکه شعار ما در این دوره از جشنواره همگرایی بیشتر ‏هنرمندان همه رشته های هنری و همچنین سیاست همگرایی با دیگر بدنه های موثر در حوزه ‏هنرهای تجسمی کشور از جمله گالری ها و هنر استانها بوده است. ‏

حقیقی با تشکر از اعتماد هنرمندان به این رویداد مهم هنرهای تجسمی کشور که همزمان با ‏چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، در پایان اظهار کرد: تمام تلاش تیم ‏اجرایی این رویداد این است که امسال جشنواره ای با کیفیتی در خور جامعه هنرهای تجسمی ‏کشور برگزار کنیم و این رویداد به جامعه وسیع تری از هنرمندان و مخاطبان گسترش پیدا ‏کند. امیدوارم با راهیابی بهترین آثار به نمایشگاه این دوره، از نظر کیفی نیز بتوانیم رکوردار ‏باشیم.‏

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» در ایرانشهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» تازه‌ترین اثر ابراهیم پشت‌کوهی از ۱۰ دی ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» تازه‌ترین اثر ابراهیم پشت‌کوهی، اجراهای خود را از ۱۰ دی ماه در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند. این نمایش با اقتباسی آزاد از «کمدی الهی» اثر سترگ دانته شکل گرفته است و تصاویری از بازی های اما تورمن بازیگر هالیوودی که بیشتر با فیلم های کوئنتین تارانتینوشناخته می شود در این اجرا به نمایش درخواهد آمد.

مجید کشاورز، رضا دریایی و بهنام پانیزه در «کمدی الهی؛ جلد برزخ» به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. همچنین در این اثر تکه هایی از فیلم هایی که اما تورمن بازی کرده به نمایش گذاشته می شود.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از گاتا عابدی مشاور شخصیت‌شناسی آرکی‌تایپ، حسن جودکی مجری طرح، الهه برادران دستیار و برنامه‌ریز، غزل لوری منشی صحنه، ابراهیم پشت‌کوهی طراح صحنه و نور، مقدی شامیریان طراح لباس، بهرنگ عباس‌پور آهنگساز، یاسمن آوخ، عماد زارعی خوانندگان، ساناز دریایی عکاس و طراح پوستر و احمدرضا حجارزاده امور رسانه.

ابراهیم پشت‌کوهی پیش از این، نمایش «کمدی الهی؛ جلد دوزخ» را در سالن موزیکاتئاتر باکو آذربایجان روی صحنه برده بود.

علاقه‌مندان به تماشای «کمدی الهی؛ جلد برزخ»، می‌توانند از دهم دی‌ماه هر روز ساعت ۱۸ به سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش مراسم رونمایی از مستند «تالان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «تالان» ساخته محمدصادق دهقانی ۲ دی‌ماه در جمع مستندسازان و اهالی سینما و رسانه رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو و محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت منابع آب ایران نیز در این مراسم حضور داشتند تا در کنار علاقه‌مندان سینما به تماشای مستندی درباره بحران آب در کشور بنشینند.

محمدصادق دهقانی ضمن خیر مقدم به حاضران و تشکر از حضورشان در مراسم رونمایی «تالان» درباره این مستند عنوان کرد: در این روزها که همه به دنبال سینمای سرگرم کننده هستند، خوشحالم که شما به تماشای مستندی که شاید نگران کننده و ناراحت کننده است، آمدید. فیلم ما آگاهی‌بخش است و توجه به آن با حضور شما مخاطبان ادامه پیدا می‌کند. او سپس از عوامل فیلم دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.

محدثه گلچین‌عارفی تدوین‌گر فیلم درباره این مستند اشاره داشت: امیدوارم فیلم را ببینید و خوشتان بیاید. تمام تلاش ما در این فیلم آن بود که تمام مدت از آب و خطر کمبود آب در ایران بگویم تا مردم از آن باخبر شوند.

در این مراسم رضا کیانیان، میترا حجار، مجید رجبی معمار، حمید جعفری، اصغر عبدالهی، محسن خان‌جهانی، جعفرصانعی‌مقدم، سیدوحید حسینی، دکتر رحمت امینی، دکتر احمد کامیابی مسک و…حضور داشتند.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: «وقتی همه خوابیم و زمین زیر پایمان خالی می‌شود؛ فاجعه یا بحران آب؟ مقصران چه کسانی هستند؟»

«تالان» جایزه بهترین مستند نیمه بلند دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران را کسب کرده و نامزد پنج جایزه از جشن مستند خانه سینما شامل بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین پژوهش، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، نامزد جایزه بهترین کارگردانی مستند در جشن بزرگ سینمای ایران و برنده جایزه بهترین پژوهش از جشنواره ملی فیلم رضوی بوده است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، تهیه کننده و کارگردان: محمد صادق دهقانی، مشاور کارگردان: محسن استادعلی، تدوینگر: محدثه گلچین عارفی، گوینده: مسعود رایگان، تصویربردار: مهدی کریمی، صداگذاری و میکس: زهره علی اکبری، اصلاح رنگ و نور: ناصر فکور، صدابردار: جلیل محمودی،نویسنده گفتار متن: محمد صادق دهقانی، گویندگان مطبوعات: محمد براتی، مریم زربان، مدیر برنامه ریزی و هماهنگی: فرشته تقی زاده، مدیرتولید: جلیل محمودی، موشن: امیرمهران (استودیو آدورن)، گرافیست: مینا غفاری، تیزرهای تبلیغاتی: سروش امیرآبادی زاده، مشاور رسانه‎ای: رضامیرمحرابی، تهیه شده در سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیانیه ده ها نماینده رسانه های رسمی کشور خطاب به حسین انتظامی مبنی بر عدم اجازه حضور به رسانه های غیررسمی در کاخ جشنواره/ برایمان فضایی امن ایجاد کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ده ها نماینده رسانه های رسمی کشور اعم از خبرگزاری ها، سایت های خبری، روزنامه ها و هفته نامه ها ضمن درخواست از حسین انتظامی مدیر جدید سازمان سینمایی مبنی بر عدم اجازه حضور رسانه های غیررسمی شامل شبه رسانه های تلگرامی و اینستاگرامی در کاخ جشنواره خواستار آن شدند که تمهیدی ازسوی مدیران مربوطه اندیشیده شود تا اعضای برخی سایت‌های مجوزداری که صرفاً به انتشار مطالب کپی می‌پردازند در جایی غیر از کاخ رسانه‌ها به تماشای آثار جشنواره بنشینند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در متن این بیانیه که به امضای نمایندگان رسمی رسانه های مجوزدار و مطرح کشور رسیده آمده است:

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رسانه‌هایی بدون ثبت قانونی در قالب وب‌سایت و به‌ویژه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی متعدد در فضای سینمایی فعالیت پررنگی را آغاز کرده و بعضاً با مخدوش کردن فضای حرفه‌ای کار رسانه و حتی باج‌خواهی، توهین و تهدید سینماگران و اهالی رسانه، فضای فعالیت سینمایی و رسانه‌ای را آلوده و مسموم کرده‌اند، لذا جا دارد در صدور کارت برای اهالی رسانه به منظور حضور در جشنواره ملی فیلم فجر حساسیت و وسواس بیشتری صورت گیرد.

همچنین از آنجا که همزمان با انتصاب دکتر حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی مقرر شده شفافیت عملکردها بیشتر شده و قرار است فهرست متقاضیان دریافت کارت کاخ رسانه‌های جشنواره ملی فیلم فجر منتشر شود، نمایندگان رسانه‌های رسمی کشور نیز خواهان آن هستند که تنها نمایندگانی از رسانه‌های معتبر و قانونی و برخی فعالان برجسته و پیشکسوت حوزه رسانه و منتقدان و بالاخص سینماگران امکان حضور در کاخ جشنواره را داشته باشند.

در همین راستا ما به عنوان جمعی از فعالان رسانه‌های رسمی و دارای مجوز، خواهان آن هستیم که مدیریت سازمان سینمایی و مسئولان برگزارکننده سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اجازه حضور به هیچیک از نمایندگان رسانه‌های غیررسمی را ندهند تا فضای امن‌تری برای اهالی سینما و رسانه فراهم آید.

همچنین خواهشمندیم تمهیدی از سوی مدیران مربوطه اندیشیده شود تا اعضای برخی سایت‌های مجوزداری که صرفاً به انتشار مطالب کپی و یا زردنویسی‌های حاشیه‌دار می‌پردازند و یا صرفاً در ایام منتهی به جشنواره شروع به فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر نیز به خوبی شناساییشده‌اند، در جایی غیر از کاخ رسانه‌ها به تماشای آثار این رویداد سینمایی بنشینند.

اسامی نمایندگان رسانه‌های رسمی که این بیانیه را امضا کرده‌اند به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:

فرانک آرتا (خبرنگار روزنامه شرق)

فائزه آقابابایی (سردبیر فرهنگی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان)

مجتبی احمدی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا)

مهدی احمدی (مدیر مسئول و سردبیر روزنامه هنرمند و پایگاه خبری هنرمندنیوز)

احمدمحمد اسماعیلی (خبرنگار و نویسنده هفته نامه جهان سینما)

امیرحسین اشرفی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری پانا)

هادی اعتمادی (دبیر سرویس سینمایی روزنامه بانی فیلم)

سمیرا افتخاری (خبرنگار سینمایی خبرگزاری هنر آنلاین)

علی پاکزاد (دبیر فرهنگی سایت اعتماد آنلاین)

پوریا پورعرب (دبیر فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز)

راضیه جباری (دبیر تحریریه خبرگزاری صبا)

حسین جودوی (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری تسنیم)

محمدصالح حجت الاسلامی (دبیر فرهنگی خبرگزاری موج)

زهرا چخماقی (خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما)

محمدرضا حیاتی (مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران)

مهدی خرم دل (دبیر فرهنگی پایگاه خبری تابناک)

نغمه دانش آشتیانی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر)

علی رستگار (خبرنگار سینمایی روزنامه جام جم)

مرتضی رنجبران (دبیر شیفت شب خبرگزاری ایرنا)

احسان سالمی (دبیر فرهنگی روزنامه وطن امروز)

محسن سرافراز (مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری دیباچه)

وحید سعیدی (دبیر فرهنگی روزنامه هفت صبح)

سارا طالبی‌زاده (دبیر فرهنگی روزنامه حمایت)

نرگس عاشوری (خبرنگار روزنامه ایران)

آرش فهیم (دبیر فرهنگی روزنامه کیهان)

علیرضا قرائتی (دبیر فرهنگی خبرگزاری آنا)

مریم قربانی‌نیا (سردبیر سایت خبری فیلم‌نت نیوز)

کیوان کثیریان (مدیرمسئول و سردبیر سایت سینما سینما)

دانیال کسائیان (دبیر سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری آریا)

داوود کنشلو (خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایکنا)

حمید محمدی (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس)

علیرضا مرادی (خبرنگار ارشد خبرگزاری ایرنا)

سمیه مردانی (سردبیر بخش مدیای باشگاه خبرنگاران جوان)

سارا مسعودی (دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری میزان)

سیدرضا منتظری (دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس)

میلاد نجفی (مسئول صفحه فرهنگی روزنامه صبح نو)

مریم نراقی (دبیر فرهنگی روزنامه شهروند)

علی نعیمی (دبیر فرهنگی روزنامه صمت)

حامد نیکومرام (خبرنگار پایگاه خبری سوره سینما)

لازم به ذکر است افراد بیشتری این بیانیه را امضا کرده‌اند، اما فقط نام یک فرد از هر رسانه به عنوان نماینده ذکر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع