سینماپرس: همفری بوگارت بازیگر فیلم های «شاهین مالت»، «کازابلانکا» و «گنجهای سیرا مادره» بیش از یک قرن پیش در چنین روزی به دنیا آمد که به این بهانه ۱۰ نکته درباره او و آثارش را مرور میکنیم.
همفری بوگارت بازیگر افسانه ای سینمای جهان که بسیاری افراد بازی او در نقشهای عیبجویانه، خشن، متین و رمانتیک بی نظیر و غیرقابل تکرار خوانده اند، ۱۱۹ سال پیش در چنین روزی در شهر نیویورک دیده به جهان گشود.
او که بازیگری در سینما را از دهه ۳۰ میلادی آغاز کرد در سال ۱۹۴۱ در فیلم «شاهین مالت» در نقش سام اسپید بازی کرد؛ نقشی ماندگار که زندگی او را برای همیشه تغییر داد. پس از «شاهین مالت» دوران پرشکوه بازیگری بوگارت آغاز شد و البته این فیلم شروع همکاری میان بوگارت و جان هیوستن یکی از مهم ترین زوجهای بازیگر-کارگردان تاریخ سینما نیز بود و این همکاری با فیلم های مهم دیگری چون «گنجهای سیرا مادره»، «کی لارگو» و «ملکه آفریقایی» ادامه پیدا کرد.
یک سال بعد از «شاهین مالت»، بوگارت در فیلم «کازابلانکا» نقش ریک بلین مالک آمریکایی خوشپوش و کلبیمسک یک کلوب شبانه در شهر کازابلانکا را در بحبوحه جنگ جهانی دوم ایفا کرد. بوگارت پس از شاهکار «کازابلانکا» دیگر تبدیل به یک ستاره تمام عیار شده بود.
او پس از آن در فیلم های مطرحی چون «داشتن و نداشتن» هاوارد هاکس، «خواب بزرگ» هاوارد هاکس، «گنج های سیرا مادره» جان هیوستن، «در مکانی خلوت» نیکلاس ری، «ملکه آفریقایی» جان هیوستن، «سابرینا» بیلی وایلدر، «کنتس پابرهنه» جوزف ال. منکیهویچ و «ساعات ناامیدی» ویلیام وایلر به ایفای نقش پرداخت.
همفری بوگارت که بیشتر با نام «بوگی» شناخته می شد، در ژانویه ۱۹۵۷ پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در سن ۵۷ سالگی برای همیشه چشم از جهان فروبست.
آندره بازن منتقد و نظریه پرداز نامدار فرانسوی در سوگ همفری بوگارت چنین نوشت: «مرگ جیمز دین اساساً دل دختران زیر بیست سال را به درد آورد، اما درگذشت بوگارت، والدین آن دخترها یا دستکم برادران بزرگتر آنها را متاثر کرده است، سوگواری و عزای او ویژه مردان است. به گمانم در نگاه تماشاگر، بوگارت نقش آن قهرمانی را بازی میکرد که بیشتر از آنکه دوستش داشته باشد با او همذاتپنداری میکرد. محبوبیت بوگارت مردانه است. شاید زنانی هم باشند که بر مرگ او تاسف بخورند، اما مردانی را میشناسم که اِبایی نداشتند از اینکه بر مزار عاری از گُلِ این مرد پرصلابت اشک بریزند.»
در سال ۱۹۹۹ موسسه فیلم آمریکا (AFI)، همفری بوگارت را به عنوان بزرگترین ستاره مرد تاریخ سینمای آمریکا بالاتر از کری گرانت، جیمز استوارت و مارلون براندو انتخاب کرد.
همفری بوگارت همچنین پیش از این در سال ۱۹۹۶ از سوی مجله معتبر انترتینمنت ویکلی به عنوان بزرگترین ستاره تاریخ سینما بالاتر از کاترین هپبورن، جیمز استوارت، مریلین مونرو، جان وین، کری گرانت، کلارک گیبل، چارلی چاپلین و بت دیویس قرار گرفته بود.
در اینجا ۱۰ نکته از زندگی بوگارت و فیلمهایش را که ممکن است تاکنون نشنیده باشید، فهرست کرده ایم که باهم می خوانیم.
۱- همفری بوگارت به دلیل اینکه تاریخ تولدش روز ۲۵ دسامبر ۱۸۹۹ بود با لقب «آخرین مرد قرن» شناخته می شد. هرچند این یک دیدگاه عامیانه است که آخرین سال قرن نوزدهم را سال ۱۸۹۹ به حساب می آورند در واقع سال ۱۹۰۰ آخرین سال قرن نوزدهم است.
۲-«بالای رودخانه» (۱۹۳۰) نخستین تجربه بازیگری بوگارت در یک فیلم بلند سینمایی بود. این فیلم همچنین تنها تقابل میان بوگارت و اسپنسر تریسی ۲ غول بازیگری سینمای کلاسیک است. این ۲ بازیگر با وجود اینکه رفقای بسیار صمیمی بودند اما چون مدت های طولانی بوگارت تحت قرارداد کمپانی وارنر و اسپنسر تریسی تحت قرارداد کمپانی امجیام بود هیچگاه همکاری بین این ۲ شکل نگرفت.
۳- بوگارت در فیلم «کازابلانکا» (۱۹۴۲) برای آنکه از اینگرید برگمن ستاره زن فیلم بلندتر نشان داده شود، کفش پاشنه بلند پوشیده بود. او این کار را در فیلم «خواب بزرگ» نیز تکرار کرد. درباره فیلم «کازابلانکا» گفته می شود اینگرید برگمن به منظور آماده شدن برای بازی در کنار بوگارت بارها و بارها «شاهین مالت» شاهکار جان هیوستن با بازی همفری بوگارت را تماشا کرده بود.
۴- لورن باکال همسر همفری بوگارت در مراسم تدفین این ستاره بزرگ تاریخ سینما یک سوت طلایی درون تابوتش قرار داد. سوت اشاره به دیالوگ مشهور فیلم «داشتن و نداشتن» (۱۹۴۴) اثر هاوارد هاکس داشت. سر صحنه فیلم «داشتن و نداشتن» بوگارت و باکال باهم آشنا شدند و کمی بعد از آن ازدواج کردند.
۵- باتوجه به خاطرات لورن باکال، موهای بوگارت سر صحنه فیلم «گذرگاه تاریک» (۱۹۴۷) شروع به ریزش کرد و او مجبور شد از این فیلم به بعد از کلاهگیس استفاده کند.
۶- بوگارت درباره سرسختی والتر هیوستن پدر جان هیوستن در ایفای نقش سر صحنه فیلم «گنج های سیرا مادره» (۱۹۴۸) جمله مشهوری دارد که می گوید: «یک هیوستن به اندازه کافی بد است. ۲ تا هیوستن که دیگر کشنده است.»
«گنج های سیرا مادره» یکی از محبوبترین فیلم های سینمای کلاسیک است و در فهرست فیلم های مورد علاقه استنلی کوبریک، پل توماس اندرسون، سام ریمی و رابرت ردفورد در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
۷- «به هر دری بزن» (۱۹۴۹) ساخته نیکلاس ری نخستین فیلم بوگارت بود که توسط یک کمپانی مستقل ساخته می شد. بوگارت برای نقش مقابلش در این فیلم، مارلون براندو را پیشنهاد داده و حتی به دیدن او سر صحنه نمایش «اتوبوسی به نام هوس» نیز رفته بود اما در نهایت این نقش به جان دِرِک رسید.
۸- همفری بوگارت سه بار برای فیلم های «کازابلانکا»، «ملکه آفریقایی» و «شورش کین» نامزد جایزه اسکار بازیگری شد و توانست برای فیلم «ملکه آفریقایی» (۱۹۵۱) این جایزه را از آن خود کند. بوگارت در طول دوران بازیگریش به غیر از این جایزه اسکار، تنها یک جایزه معتبر سینمایی آن هم برای فیلم «داشتن و نداشتن» از سوی انجمن منتقدان ملی دریافت کرد.
۹- رابرت کاپا یکی از مهمترین و بزرگترین عکاسان تاریخ که عکس های جسورانه اش از نبرد نرماندی را کمتر هنردوستی فراموش می کند در طول دوران کاری خود عکسهای متعددی از بوگارت گرفته است. او عکس بالا را در سال ۱۹۵۳ یک سال قبل از کشته شدنش در میدان جنگ، از بوگارت و جان هیوستن در شهر لندن گرفت.
عکس مشهور دیگری از بوگارت وجود دارد که وی با حالتی نشسته با یک سیگار در دست درحال تشویق است. این عکس را یوسف کارش یکی دیگر از عکاسان بزرگ تاریخ از بوگارت گرفته است.
۱۰- «هرچه سختتر زمین میخورند» (۱۹۵۶) آخرین نقش آفرینی بوگارت بر پرده نقره ای بود. فیلمبرداری این فیلم اواخر سال ۱۹۵۵ میلادی، کمی پیش از آنکه در ژانویه ۱۹۵۶ بیماری سرطان بوگارت تشخیص داده شود، آغاز شد. بوگارت یک سال پس از تشخیص بیماریش در ۱۴ ژانویه ۱۹۵۷ از دنیا رفت.
*مهر
سینماپرس: بازی الناز شاکردوست در فیلم سینمایی «من میترسم» به کارگردانی بهنام بهزادی به پایان رسید.
به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «من میترسم» هم اکنون در تهران ادامه دارد و روز گذشته بازی الناز شاکردوست در این پروژه به پایان رسید.
این بازیگر سینما که نقش متفاوتی را در این فیلم بازی میکند، درباره اولین همکاری خود با بهنام بهزادی نوشت: «نسیم «من میترسم» به انتها رسید. تجربهای جذاب حاصل قلم توانا و نگاه دقیق بهنام بهزادی عزیز که همراه گروهی صمیمی و کاربلد، لحظههایی دلچسب، صمیمی و تجربهای نو برایم رقم زد و من، نسیم «من می ترسم»یک لحظه هم نترسیدم.
حالا اما، بیصبرانه منتظرم تا حاصل نهایی کار را ببینم.
در این فیلم، الناز شاکردوست، پوریا رحیمی سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی و… بازی میکنند.
در خلاصه داستان، «من میترسم» چهارمین فیلم بلند سینمایی بهنام بهزادی، آمده است: «بدیش اینه من وسط کلی شک ام که میخوام برم یا نه…ولی بدترش اینه که صدبرابرش مطمئنم نمیتونم بمونم.»
بهزادی پیش از این ساخت فیلمهایی چون، «تنها دوبار زندگی میکنیم»، «قاعده تصادف» و «وارونگی» را در کارنامه خود دارد، که برای این آثار جوایز مختلفی از جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کرده است.
سینماپرس: سریال ۱۰۰ قسمتی «اقیانوس آرام» به کارگردانی بهروز شعیبی در سه فصل به مرحله تولید خواهد رسید.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی ۱۰۰ قسمتی «اقیانوس آرام» به نویسندگی حسین تراب نژاد و کارگردانی بهروز شعیبی در سه فصل به مرحله تولید خواهد رسید.
بنا بر این گزارش، نگارش فیلمنامه این سریال به پایان رسیده و سازندگان منتظر فراهم شدن شرایط از سوی صداوسیما برای آغاز کار هستند.
این سریال در سه فصل ۳۰ قسمتی و در بازههای زمانی متفاوتی ساخته خواهد شد، فصل یک در بازه زمانی ۶ ماه میگذرد و فصل ۲ نیز اتفاقهای یک ماه را به تصویر میکشد. همچنین نگارش فصل یک این سریال به طور کامل انجام شده است.
این سریال قصههای اجتماعی و خانوادگی را در بستری ایرانی اسلامی روایت میکند. در «اقیانوس آرام» زندگی شهری نشان داده میشود و نوع روابط انسانها با یکدیگر احساس نوستالژی را زنده میکند. هر کدام از کاراکترهای این سریال افراد متفاوتی از دیگری هستند، روانشناسِ سلبریتی، خبرنگار و … از جمله این شخصیتها هستند که در این سریال بلند به ایفای نقش میپردازند.
تهیه کنندگی این سریال به عهده سید محمود رضوی است که پیشتر سریال پرده نشین و فیلمهای ماجرای نیمروز،دارکوب و لاتاری را برای سینما تهیه کرده است.
سینماپرس: مجید ابهری و مهدی میر محمد صادقی ۲ کارشناس مسایل اجتماعی به بررسی موضوع خودکشی در نشست «بررسی آسیب های اجتماعی درایران» می پردازند.
به گزارش سینماپرس و به نقل از روابط عمومی خانه مهر رضا، سومین جلسه از سلسله نشست های «بررسی آسیب های اجتماعی در ایران» که به همت خانه مهر رضا و با هدف واکاوی مسائل و آسیب های اجتماعی و ارایه راهکار از سوی کارشناسان راه اندازه شده است، چهارشنبه ۵ دی ماه ماه ساعت ۱۶ برگزار می شود.
دکتر مجید ابهری پژوهشگر آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه و مهدی میر محمد صادقی روانشناس بالینی، کارشناسان سومین نشست «بررسی آسیب های اجتماعی در ایران» هستند که به موضوع خودکشی می پردازد.
زمان برگزاری این نشست چهارشنبه ۵ دی ماه ساعت ۱۶ در خانه مهر رضا و حضور بر ای علاقمندان آزاد و رایگان است.
خانه مهر رضا وابسته به خیریه متوسلین به امام رضا (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از بیمارستان دی، نبش کوچه نیلو است
سینماپرس: با ادامه فیلم برداری فیلم سینمایی «فریدِ؟ میگه ساعت هشت» به کارگردانی مسعود فرجام و تهیه کنندگی پیمان راد در تهران، بازیگران جدیدی به این پروژه سینمایی اضافه شدند.
به گزارش سینماپرس این فیلم سینمایی با حضور بازیگرانی همچون: آذرخش فراهانی، روشنک گرامی، سام حسامی، الهه افشاری، آزاده سدیری و شقایق فراهانی مقابل دوربین رفته و به تازگی «آرش رمضانی» به عنوان بازیگر جدید به این پروژه اضافه شده است.
رمضانی که پیش از این در فیلم «به وقت طلاق» ایفای نقش کرده، در دومین تجربه سینمایی خود نقش کاراکتر «موتور سوار» را ایفاء می¬کند. این بازیگر ۳۰ ساله بازیگری را در آموزشگاه¬های هنری برسام، پلاتو و صحنه آبی گذرانده و حالا در این فیلم نقش یک موتور سوار را ایفاء می¬کند که در روند داستان حضوری موثر دارد.
به گفته راد این فیلم حال و هوایی اجتماعی و جوانانه دارد و قصه آن، روایت و برشی از دو شب زندگی پنج جوان است که بر اساس تصمیم¬ها و انتخاب¬های غلط سرنوشت نافرجامی را برای خود رقم می زنند.
تمامی صحنه¬های این فیلم در شب رخ می¬دهد و گروه سازنده از روز گذشته پس از پشت سر گذاشتن جلسات فیلم برداری در بوستان جنگلی کوهسار، فیلم برداری این فیلم را در لوکیشن ثابت این فیلم در خانه-ای قدیمی دنبال می¬کنند.
این فیلم با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی تولید می¬شود و تمامی صحنه های آن در تهران مقابل دوربین خواهد رفت و پیش بینی می¬شود تا اواسط دی ماه فیلم برداری آن طول بکشد.
«مسعود فرجام» کارگردان سی و یک ساله این فیلم از سال ٨٨ فعالیت خود در سینما را آغاز کرده است. او دانش آموخته کلاس تدوین فیلم از مرکز هنرهای نمایشی کالیفرنیا است و علاوه بر حضور در تیم تدوین بیش از بیست فیلم و سریال، به صورت مستقل یازده فیلم کوتاه را تدوین کرده و برای سریال ها و فیلم های مختلف همچون: فصل فراموشی فریبا، نفس، کیمیا و خاک، اوسنه پادشاهی، راه طولانی خانه تریلر و فیلم پشت صحنه ساخته است. فرجام بیش از ده جایزه بین المللی در حوزه تدوین و ساخت تریلر کسب کرده و تجربه¬هایی را در سطح بین المللی به ثبت رسانده که از جمله آن ها می¬توان به تدوین فیلم «ناخواسته محصول سوئد»، تدوین مستند «بوسه بر کشور» محصول مشترک هلند و کوبا ۲۰۱۸، تدوین مستند «خارجی» محصول هلند ٢٠١٧ و… اشاره کرد. فرجام همچنین فیلم کوتاه «باد ما را با خود خواهد برد» را تیر ماه سال ۱۳۹۵ در ستایش عباس کیارستمی ساخته است.
در ساخت این فیلم «عباس رافعی» در مقام مشاور پروژه، این فیلم را همراهی می کند. «امیر پرهیزکار مجری طرح»، «علیرضا رضایی مدیر تولید»، «شاهین غلامرضایی و امیر کرباسچی برنامه ریز»، «امیر کرباسچی دستیار اول کارگردان»، «وحید عزیزی دستیار دوم کارگردان»، «نرگس امتیازی دستیار سوم کارگردان»، «سعید براتی فیلمبردار»، «حسین مجد طراح صحنه»، «پردیس رافعی طراح لباس»، «مسعود شاهوردی صدابردار»، «مهرداد قلی پور طراح چهره پردازی»، «جواد حقیقی آهنگساز»»،حسن ایزدی جلوههای ویژه»، «سیما محمدی عکاس»، «مهسا بهشتی فیلم بردار پشت صحنه» و «قربان صادقی مدیر تدارکات» از دیگر عوامل این فیلم هستند.
سینماپرس: در تئاتر ما که همه چیزش با همه متفاوت است. داوری و گزینش و انتخاب تئاتر یک شغل پردرآمد است. پردرآمدتر از خیلی از شغلهای دیگر تئاتر.
صرفنظر از بازی خندهدار ارایه نمایشنامه برای شرکت در جشنواره یا اجرا در یک تالار نمایشی و چرایی پهن کردن این بساط در تئاتر ایران، میخواهم به غدهای به نام حلقه برگزیدگان در تئاتر ایران اشاره کنم. «حلقه داوران» !
متاسفانه خوانش، بازبینی، داوری، انتخاب و برگزاری جشنواره در حلقهای محدود به یک شغل پردرآمد در حاشیه تالارهای نمایش و جشنوارههای پرتعداد تئاتری ما تبدیل شده است. حلقه داوری که سی سال است سفرهاش را در کنار همه جشنوارهها، مناسبتها و رویدادهای تئاتری پهن کرده شامل عده مشخص، معلوم و معدودی از هنرمندان تئاتر است که احتمالاً سالها پیش خودشان در یکی از این جشنوارهها مطرح شدهاند یا اصلاً هیچگاه مطرح نشدهاند یا اصولاً در حوزههای مختلف هنری سابقهای هم ندارند.
عدهای که سی سال است همه چیز تئاتر به بهانه «انتخاب» و «گزینش» به دست و اجازه آنها سپرده شده است. شاید برای همین هم هست که تئاتر ایران مثل هنر این حلقه داوری و در نتیجه انتخاب توسط یک گروه محدود سال به سال بیشتر راه افول را میپیماید.
بررسی این جریان و شناخت این حلقه چندان دشوار نیست. کافی است لیست داور و بازبین و متن خوان (این پدیده نادر و درآمدزا مختص تئاتر ماست و چه واژهای میتوان برای ان انتخاب کرد؟!) جشنوارهها و تالارهای تئاتر سراسر کشور در ۱۰ سال اخیر تهیه شود. خواهید دید عدهای هستند که کل روزهای سالشان را مشغول انتخاب و داوری و گزینشاند. حاصل کارشان همین تئاتر امروز ماست که بزرگترین منتقدانش همان گزینشگران آن هستند. آثاری که باید دید براساس کدام متر و معیار، دانش! یا سلیقه حلقه داوران انتخاب میشوند و اجازه حضور و اجرا پیدا میکنند. کاش این لیست تهیه شود و ببینید که چرا و چگونه در این حلقه داوری، یک هنرمند به یک متخصص داوری تبدیل میشود.
در تئاتر ما که همه چیزش با همه متفاوت است. داوری و گزینش و انتخاب تئاتر یک شغل پردرآمد است. پردرآمدتر از خیلی از شغلهای دیگر تئاتر. هنوز در خانه تئاتر انجمن داوران تئاتر تاسیس نشده یا رشته دانشگاهی با عنوان «داوری تئاتر» نداریم؛ اما یک عده فوقتخصص داوری در تئاتر داریم که «درآمد یک ماه آنها از داوری ممکن است با بودجه تئاتر یک استان برابری کند.»
تئاتر در کدام نقطه دنیا از محل داوری این قدر درآمد دارد؟ سرنوشت گروههای تئاتری کدام کشور را یک حلقه ۲۰ تا ۳۰ نفره تعیین میکنند؟
کاش یک بار دانش و تجربه این حلقه پرادعا هم بدون نان قرض دادنهای قبیلهای سنجیده شود. بسیاری از آقایان نه براساس متر و معیار درست؛ بلکه به دلیل خاطرهای در گذشته یا سطح روابطشان در اطراف این حلقه صلاحیت انتخاب کردن و اجازه دادن به دیگران را پیدا کردهاند.
چرا نباید این حلقه بعد از سالها تغییر پیدا کند؟ آقایان سی سال است که انتخاب کردهاند. حاصل زحمتشان را دیدهایم. حالا وقت آن نرسیده که بازنشسته شوند؟
وقت آن نرسیده که بساط این سفره جمع شود و دست از انتخاب و بازبینی و داوری در تئاتر برداشته شود و هزینههای هنگفت و بسیار زیاد و بیهودهای که صرف انتخاب و گزینش متن و ایده و نمایشنامه و اجرا میشود را برای گروههای نمایشی و این همه جوان علاقهمند هزینه کنیم؟
یا حداقل این حلقه فرسوده و پرادعای داوری تئاتر باز شود تا آنها که شغلشان داوری شده، کمی هم نفس بکشند و وقت مطالعه و فعالیتهای دیگر پیدا کنند؟!
مهمتر از اینها، ای کاش هنرمندان عزیز غیرتهرانی وابستگی و ارتباط یکطرفهاشان را با تهران کلاً قطع کنند. تهران به ویژه در گستره قضاوت و انتخاب هیچ چیزی به شهرهای دیگر نمیدهد؛ بلکه تنها پول و سرمایهای که باید برای تئاتریهای هر شهر هزینه شود را میدوشد. باور به اینکه هنرمندان جوان و پیشکسوتهای هر شهر بارها و بارها و بارها شایستهتر از بسیاری از داوران به ظاهر هنرمندان و متخصصان تهرانی هستند، میتواند دستکم تا زمانی که قضاوت و گزینش از تئاتر ما حذف شود، به شهرهایی که در مسیر استقلال کامل از تهران قرار میگیرند بهترین گزینه باشد.
*مهدی نصیری / (دبیر کانون ملی منتقدان تئاتر ایران)
سینماپرس: پژوهشگاه رویان ظهر امروز (۴ دی ماه) میزبان نشست خبری دوره نهم جشنواره مردمی فیلم «عمار» با حضور نادر طالب زاده، وحید جلیلی و رییس این پژوهشگاه بود.
به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان عنوان کرد: خوشحالیم که این پژوهشگاه برای شروع انجام یک کار فرهنگی انتخاب شد. جا دارد یادی از دکتر کاظمی آشتیانی کنیم که فرد موثری در توسعه علمی کشور بود. او رویش موثر انقلاب بود.
وی افزود: پژوهشگاه رویان بر اثر یک نیاز در جامعه شکل گرفت و در ادامه به بسیاری از نیازها پاسخ داد. اگر در این زمینه محققان ما قدم برنمی داشتند امروز بسیار وابسته تر از گذشته بودیم و خدا را شکر که در زمینه ناباروری قدمی برداشتیم و فرد موثر این زمینه کاظمی آشتیانی بود. دکتر کاظمی سال ۸۴ از میان ما رفت ولی ما همیشه احساس می کنیم او حضور دارد.
شاهوردی ضمن ارایه توضیحاتی درباره مجموعه رویان، عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم تجربیات دکتر کاظمی را مکتوب کنیم تا برای جوانان باقی بماند.
سپس وحید جلیلی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: یکی از وظایف مهم جشنواره ما این است که خلأهای سینمای ایران را نشان دهد. ما آمده ایم که بپرسیم چرا هرچه پیشرفت های کشور ما بیشتر می شود بازنمایی تصویر کشور در سینما مفلوک تر می شود؟ آیا متخصصان و دانشمندان ایرانی حق ندارند این سوال را مطرح کنند که این همه پیشرفت که با زحمت به دست آورده اند چرا سهم آن در سینمای ایران اندک است؟ فکر می کنم وقت آن رسیده که به نوابغ کشور اجازه بدهیم که این سوال را با ما در میان بگذارند و ما این خلا را مورد توجه قرار بدهیم.
در ادامه نادر طالبزاده دبیر جشنواره فیلم عمار مطرح کرد: خوشحالیم که در شرف برگزاری نهمین دوره این جشنواره هستیم که هر سال آثار قوی تری به آن می رسد و ما هر سال دغدغه های فیلمسازان جوان را که نقد جدی نسبت به مسایل دارند، در جشنواره می بینیم.
وی با اشاره به سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند یک کاربری اصلی دارد به طوری که در این دوره من چند مستند بسیار جدی در زمینه رانتخواری، آقازاده بازی و … دیده ام و به سهم خودم از گروه عمار تشکر می کنم که بازویی برای اصلاح جامعه است.
در ادامه رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره گزارشی از این دوره ارایه داد و عنوان کرد: بیشترین آثار رسیده به این دوره مربوط به سینمای مستند است. در این دوره از دانشجو تا نوابغ کشور حضور دارند حتی در میان آثار، فیلمی بود که از یک زن خانه دار رسیده بود. حدود ۱۰ درصد فیلم های امسال جشنواره درباره روستاها بود که روستای دشتک، غنی آباد بشرویه، کیاسر و … در میان آنها بود.
وی افزود: مراسم افتتاحیه یکشنبه ۹ دی در فرهنگسرای بهمن آغاز می شود و ما از ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ نمایش فیلم داریم. مجموع جوایز نقدی که در بخش فراخوان های مردمی تعیین شده ۶۱ میلیون و سیصد هزار تومان است. همینطور یک سری جوایز غیرنقدی هم داریم.
پس از صحبت های منفرد، اردستانی از فیلمسازان عمار اظهار کرد: یکی از ویژگی های جشنواره فیلم عمار اهمیت دادن به آماتورهاست. از سوی دیگر ما به عزیزانی که در بخش فیلم ما شرکت کرده اند، کمک می کنیم تا تولیدی در عرصه سینمای انقلاب داشته باشند و پیشرفت کنند.
در ادامه طالبزاده توضیح داد: ترکیبی از دانشجویان عمار و فیلمسازان گروه های دیگر کارگاه هایی را تشکیل و تکنیک های فیلمسازی را مرور می کنند. ما موظفیم همیشه به کلاس های آموزشی بازگردیم و مسایل را مرور کنیم از همین رو این کارگاه ها این شرایط را به وجود می آورد.
جلیلی درباره بخش تجلیل ها گفت: در افتتاحیه از شیخ زکزاکی که همچنان در بند جنایتکاران نیجریه ای است، تجلیل می کنیم. جشنواره «عمار» به دلیل اینکه او نماینده اسلام ناب در آفریقاست تصمیم به تجلیل از او گرفت، او از سال ها پیش برای سینما برنامه مشخصی داشت و یک شهرک سینمایی تاسیس کرد. او فیلمی تولید کرده که بیشتر بازیگرانش شهید شده اند و امیدواریم این اثر را در جشنواره به نمایش بگذاریم.
طالبزاده هم عنوان کرد: کشورهای اروپایی در برنامه های خبری و تلویزیون های خود به طور مکرر درباره آفریقا حرف می زنند و آثاری تولید می کنند در حالی که ما هیچ توجهی به این قاره نمی کنیم. شیخ زکزاکی از این جهت مهم است که حقیقت اسلام ناب را در آفریقا ثابت کرد و نشان داد که میلیون ها نفر در چند لحظه به اسلام می پیوندد. استعداد و قابلیت آفریقایی ها برای جذب اسلام زیاد است و زکزاکی این موضوع را ثابت کرد.
جلیلی هم عنوان کرد: در اختتامیه جشنواره امسال از سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» و شجاعت او در ساخت فصل پنجم این سریال تجلیل می کنیم.
در حال تکمیل….
سینماپرس: آمار تفکیکی اطلاعات فروش و تماشاگر تماشاخانه های اداره کل هنرهای نمایشی (مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر) تا روز ۳۰ آذرماه مشخص شد.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تئاتر شهر که در هفته گذشته آمار تفکیکی خود را به شرح ذیر اعلام کرد:
تماشاخانه ی اصلی: نمایش «شاه لیر» به کارگردانی «مسعود دلخواه» طی ۳۶ اجرایی که پشت سر گذاشت میزبان ۱۴۴۴۸ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۵۴۴۷ بلیط تمام بها ، ۲۰۱۲ بلیط نیم بها، ۳۴۶۸ بلیط با تخفیف و ۳۵۲۱ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت بلیط ۷۰ هزار تومان رقم ۶ میلیارد ۳۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال ثبت شده است.
تماشاخانه چهارسو: میزبان ۲ نمایش « فاندو و لیز» و «پرومته طاعون »بوده است.
نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی« هوشمند هنرکار» طی ۱۲ اجرایی که پشت سر گذاشته میزبان ۴۱۹ تماشاگر بوده است.برای این نمایش ۱۰۰ بلیط تمام بها، ۷۳ بلیط نیم بها، ۱۲بلیط با تخفیف و ۲۳۴ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت ۳۰ هزار تومان رقم ۴۳ میلیون و ۸۳۰ هزار ریال ثبت شده است.
نمایش «پرومته طاعون» به کارگردانی« شهاب آگاهی» که وارد هفته دوم اجرای خود شد طی ۱۱ اجرایی که پشت سر گذاشته میزبان ۵۹۳ تماشاگر بوده است.برای این نمایش ۲۵۶ بلیط تمام بها، ۳۸ بلیط نیم بها، ۷۱ بلیط با تخفیف و ۲۲۸ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت ۳۰ هزار تومان رقم ۹۹ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال ثبت شده است.
تماشاخانه قشقایی: نمایش «مردی به نام دایک» به کارگردانی «مهدی میامی» طی ۱۳ اجرایی که پشت سر گذاشته میزبان ۷۱۴ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۳۷۷ بلیط تمام بها، ۲۲ نیم بها، و ۳۱۵ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت ۳۰ هزار تومان رقم ۱۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال ثبت شده است.
تماشاخانه سایه: نمایش «خرده نان» به کارگردانی «کوروش سلیمانی» که به تازگی اجرای خود را آغاز کرده طی ۱۴ اجرا که پشت سر گذاشته ۹۷۰ تماشاگر بوده است.برای این نمایش ۵۷۴ بلیط تمام بها ،۱۱۰ بلیط نیم بها ، ۳۶ بلیط تخفیف دار و ۲۵۰ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت ۳۰ هزار تومان رقم ۱۹۷ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال ثبت شده است.
پلاتو اجرا: نمایش «ایستگاه ابری» به کارگردانی «علیرضا کلاهچیان» که به تازگی اجرای خود را آغاز کرده طی ۴ اجرا که پشت سر گذاشته ۱۱۲ تماشاگر بوده است.برای این نمایش ۴۹ بلیط تمام بها، ۲۲ بلیط تخفیف دار و ۴۱ بلیط میهمان ارائه شده است. در گیشه این اثر با قیمت ۱۵ هزار تومان رقم ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال ثبت شده است.
تماشاخانه سنگلج نیز آمار تفکیکی خود را به شرح زیر اعلام کرد:
در این تماشاخانه نمایش «قحط الرجال» به کارگردانی « محمدرضا آزادفر» روی صحنه است که تا ۳۰ آذرماه میزبان ۱۷۶۲ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۴۷۲ بلیط تمام بها ،۳۹۶ بلیط نیم بها ، ۲۴۳ بلیط تخفیف دار و ۶۵۱ بلیط میهمان ارائه شده که جمع فروش این نمایش با قیمت ۲۵ هزار تومان ۲۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال بوده است.
این تماشاخانه پذیرای نمایش «بنگاه تاترال» به کارگردانی «نسیم تاجی» نیز است که تا ۳۰ آذرماه.میزبان ۶۶۰ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۱۹۷ بلیط تمام بها ۳۷۴ بلیط نیم بها و ۲۲۴ بلیط میهمان ارائه شده که جمع گیشه ۱۰ روز فروش این نمایش با قیمت ۲۵ هزار تومان ۸۳ میلیون و ۶۲۵ هزار ریال ثبت شده است.
در نهایت تالار هنر در هفته ای که گذشت آمار دو نمایش خود را اینگونه اعلام کرد:
۱- نمایش «سفر به آینده» به کارگردانی «محمد عبدی» که ۳۵ اجرای خود را پشت سر گذاشته است پذیرای ۳۰۲۵ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۱۱۶۳ بلیط تمام بها، ۶۳۷ بلیط نیم بها، ۵۲۱ بلیط تخفیف دار و ۷۰۴ بلیط میهمان صادر شده است. این نمایش با بلیط ۲۰ هزار تومانی در گیشه ۳۷۴ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال فروش داشته است.
۲- نمایش «از کجا اومدیم» به کارگردانی «محمد عاقبتی» که اجرای خود را به پایان برد، طی ۳۲ اجرا پذیرای ۳۲۶۳ تماشاگر بوده است. برای این نمایش ۲۰۰۳ بلیط تمام بها، ۸۵۲ بلیط نیم بها، ۷۴ بلیط تخفیف دار و ۳۳۴ بلیط میهمان صادر شده است. این نمایش با بلیط ۲۰ هزار تومانی در گیشه ۴۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال فروش داشته است.
به گزارش سینماپرس؛ مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری دبیران علمی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب را منصوب کرد.
وی طی حکمی محمدمهدی سیار را به عنوان دبیر علمی بخش شعر و ساسان ناطق را به عنوان دبیر علمی بخش داستان معرفی کرد.
محمدمهدی سیار متولد یکم تیر ۱۳۶۲ در زاهدشهر فسا است. او دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه تربیت مدرس و دانشآموخته کارشناسی ارشد الهیات با گرایش فلسفه در دانشگاه امام صادق است. عنوان رساله دکتری او «عروض وجود بر ماهیت نزد ابن سینا با تأکید بر انتقادات ابن رشد» و عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد او «صورتبندی نظریه ادبی براساس مبانی حکمت صدرایی» بودهاست.
وی نخستین کتاب خود را در سال ۱۳۸۸ با عنوان «بیخوابی عمیق» در انتشارات سوره مهر منتشر و جایزه سرو بلورین جشنواره بینالمللی شعر فجر را در سال ۱۳۸۷ را برای آن دریافت کرد. مجموعه غزل «حقالسکوت» او نیز جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در دوره بیست و نهم آن به دست آورد و مجموعه شعر «رودخوانی» نیز دیگر اثر او است که شامل اشعار نیمایی و کلاسیک می شود.
ساسان ناطق متولد آذر ۱۳۵۴ تبریز است. اولین مجموعه داستان او با عنوان «وقتی جنگ تمام شود» رتبه تقدیری دهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، رتبه برتر تالیف جشنواره تولیدات مراکز استانی و رتبه برگزیده جشنواره «گام اول» را نصیب این نویسنده کرده است.
ناطق کارشناسی مدیریتی دولتی دارد و داستاننویسی را از سال ۱۳۷۴ شروع کرده است. داستانهای او رتبه اول جشنوارههای «شبهای شهریور»، «جایزه ادبی اصفهان» و «جشنواره شعر و داستان جوان کشور» را کسب کرده است.
مجموعه داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» و رمان نوجوان «قوش» از دیگر آثار این نویسنده است.
یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب همزمان با هفته هنر انقلاب فروردین ۹۸ برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد را موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری برعهده دارد.