X

بایگانی بهمن 5, 1397

دفتر سینمایی

دردسر میهمان «پلی‌بک خوان» برای تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: سوالی که بسیاری از کاربران فضای مجازی از رامبد جوان پرسیده‌اند این است که چرا کار باید به عذرخواهی بکشد؟ وقتی برنامه سازان با حساسیت و دقت لازم، باید حواسشان را جمع کنند، چرا با بی توجهی موجبات حضور چنین افرادی را در برنامه‌های خود فراهم می‌کنند؟

حضور برنامه‌های تاک‌شو، ترکیبی و اسپانسرمحور کم کم جای خود را در کنداکتور سیمای ملی پر کرده و حالا تمام شبکه‌های سیما با حضور اسپانسر‌های تبلیغاتی خود به دنبال جذب مخاطب به هر طریقی هستند. این تلاش بی وقفه برنامه سازان برای نشاندن بیننده پای برنامه باعث شده که بعضا میهمانان خاص بصورت سفارشی در برخی ازاین برنامه‌ها حضور پبدا کنند. درواقع در سال‌های اخیر برخی از مهمانانی که در برنامه‌های مختلف تلویزیون حضور یافته‌اند، اما و اگر‌های بسیاری را به وجود آورده‌ و برخی از میهمانان دردسر‌هایی را نیز برای صداوسیما ایجاد کرده‌اند. به طور مشخص برای برخی خوانندگان تازه کار بار‌ها این رویه تکرار شده که برخی از آنان که حتی مجوز ترانه‌هایشان صادر نشده در قاب تلویزیون دیده شده‌اند تا از هنر خود بگویند و برای مردم بخوانند! به طور مثال خواننده‌ای دعوت می‌شود و از سبیل خود می‌گوید که فقط به دلیل جذابیت آن را گذاشته است و یا خوانندگانی که سواد لازم این حرفه را ندارند.

حالا در آخرین نمونه حضور یکی از خوانندگان که از جراحی مغز و اعصاب پا به عرصه خوانندگی گذاشته در برنامه خندوانه حواشی فراوانی را به وجود آورده است. داستان از آنجایی شروع شد که انتشار یک فیلم چند ثانیه‌ای از کنسرت مسعود صابری مرز‌های پلی‌بک خوانی را در موسیقی معاصر جابه‌جا کرده بود! پلی بک خوانی صابری آن قدر مشخص و معلوم بود که همه مردم از خود پرسیدند کسانی که بلیت این کنسرت را خریده‌اند چرا اعتراض نکرده‌اند!؟
بعد از انتشار این کلیپ موجی از اعتراض در رسانه‌ها به راه افتاد و یکی از رسانه‌های هنری با ساختن یک فیلمی مستند نشان داد که مسعود صابری از کجا به صحنه کنسرت رسیده است.

تمام این حواشی در نهایت رامبد جوان را واداشت تا با انتشار یک پست از مخاطبان خود بابت دعوت و حضور مسعود صابری در برنامه خندوانه عذرخواهی کند. البته رامبد جوان دقایقی بعد این پست را از صفحه مجازی‌ خود حذف کرد.

اما سوالی که بسیاری از کاربران فضای مجازی از رامبد جوان پرسیده‌اند این است که چرا کار باید به عذرخواهی بکشد؟ وقتی برنامه سازان با حساسیت و دقت لازم، باید حواسشان را جمع کنند، چرا با بی توجهی موجبات حضور چنین افرادی را در برنامه‌های خود فراهم می‌کنند؟ چرا برای دعوت از مهمان ارزیابی خواصی صورت نمی‌گیرد تا از تکرار چنین اتفاقی جلوگیری شود؟

دردسر میهمان «پلی‌بک خوان» برای تلویزیون

همچنین کیوان کثیریان از منتقدان هنری در واکنش به این حواشی در صفحه شخصی خود نوشت: «مسعود صابری؛ پزشکی که به مدد تلویزیون توانسته تبدیل به چهره‌ای شناخته شده شود، مثلا دارد روی صحنه، زنده می‌خواند-آن‌هم چه خواندنی!. اما وقتی میکروفن را به سمت تماشاگران می‌گیرد پلی بک همچنان پخش می‌شود! … وابسته‌م … لامصب. او مصداق بارز یک آدم توخالی و فرصت‌طلب است؛ و تاسف برای مردم مفلوکی که بلیت می‌خرند تا بی‌هنری این پزشک سودجو را تماشا کنند؛ و اُف بر صداوسیمایی که از هیچ، اینچنین چهره‌های فیک می‌سازد»

بابد پذیرفت که این روز‌ها صداوسیما اکثر آنتن و زمان خود را با چنین برنامه‌هایی پر می‌کند و انگار سال هاست به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند با مدیوم‌های رسانه‌ای دیگر رقابت کند. شاید لازم باشد مدیران رسانه ملی یک بازنگری در سیاست‌های خود کنند تا متوجه این موضوع باشند که جذب مخاطب نباید به حضور هر میهمان ناخوانده‌ای در برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میهمانانی که به اشتباه به تلویزیون می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

ایرنا: حضور میهمانان گمنام و ترانه سراها و بعضا هنردوستان بجای هنرمندان در برنامه های صدا و سیما، واکنش های مختلفی را به همراه داشته و اما و اگرهای متعددی درباره چگونگی حضور این افراد در تلویزیون پیش روی مخاطبان قرار داده است.

جعبه جادویی که روزی مامن و محفل گردهمایی خانواده ها بود امروز با وجود فضای مجازی و گوشی های موبایل درحفظ و نگهداری مخاطبانش با دردسرهایی روبرو شده است.

فارغ از فقدان خلاقیت در برنامه سازی و ساخت سریال های جذاب و ماندگار، مشکلات مالی عدیده تلویزیون و دست اندازی به اسپانسرهای ‘ستاره مربع عدد ۱ را بفرست جایزه بگیری’ این رسانه را به محلی برای درآمدزایی تبدیل کرده تا یک رسانه با قواعد و چارچوب مشخص و در این گذر، احترام مخاطب نیز زیر سوال رفته است.

حضور اسپانسری اپلیکیشن ها در تلویزیون به حدی رسیده که گاه حجم تبلیغات این گونه دستمایه طنزهای نوشتاری و تصویری در فضای مجازی شده و گردونه های مختلف برای تعیین برنده های تلویزیونی، چرخ این روزهای صدا و سیما را به زور می چرخاند.

فارغ از مشکلاتی که به آن اشاره شد از این مهم غافل نشویم رسانه ای که روزی عنوان ملی را یدک می کشید هنوز مخاطبان خود را دارد و مردم کم و بیش به این رسانه رجوع می کنند؛ البته این میزان به گواه کارشناسان، با آمار و ارقام های خودساخته و تلاش های روابط عمومی گونه برای موفق جلوه دادن فعالیت های صدا و سیما در جذب مخاطب متفاوت است.

از این نکته که بگذریم در روزگاری که گسترش رسانه ها تا این حد نبود تلویزیون به عنوان مرجعی در تایید یا عدم تایید یک کارشناس قرار داشت تا جایی که مردم در بخش های مختلف از جمله پزشکی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و… به کارشناسان دعوت شده به برنامه های تلویزیونی اعتماد می کردند و عموما این افراد را کارشناسان خبره ای می دانستند اما در ادامه و با افول سیما، این اعتماد کم کم از بین رفت و گهگاه صحبت های ضد و نقیص مهمانان دعوت شده و در ادامه منتشر شدن حقایقی درباره آنان، بر ته مانده اعتماد باقی مانده بین مخاطبان و تلویزیون لطمه زد.

*چگونه دعوت می شوند؟
در سال های اخیر درباره مهمانانی که در برنامه های مختلف تلویزیون حضور یافته اند اما و اگرهای بسیاری به وجود آمده و حتی برخی از این میهمانان بعدا دردسرهایی را نیز برای تلویزیون ایجاد کرده اند.

یکی از مهمترین این دردسرها مربوط به میهمانی رزمی کاری بود که پس از مطرح شدن در این برنامه و پس از چند ماه، با انتشار ویدیویی ادعای دروغین امام زمان بودن را مطرح کرد و مشخص نیست موجبات حضور این فرد را چه کسی و با چه نیتی در برنامه ‘حالا خورشید’ فراهم کرد و پس از انتشار این ویدیو نیز کسی این پرسش را مطرح نکرد که تریبون صدا وسیما چرا در اختیار این فرد قرار گرفت؟

این تنها میهمان برنامه حالا خورشید نبود؛ در ادامه حضور کودکی که ادعا شده بود دو شرکت بزرگ اتومبیل سازی خواهان استخدام وی هستند و سپس تکذیب این ادعا و ادامه این ماجرا، از دیگر حاشیه های در اختیار قراردادن تریبون ‘حالا خورشید’ به مهمانان گمنام بود.

ذکر این نکته ضروری است که باز مشخص نشد این کودک براساس چه ویژگی منحصر بفرد و با تکیه برچه تحقیقاتی به برنامه ‘رضا رشیدپور’ قدم نهاد؟

در این میان البته ‘رضا رشیدپور’ مجری حالا خورشید در توئیتی در واکنش به رسانه ها نوشت: در بیش از ششصد برنامه حالا خورشید که ساخته ام، برای دعوت از حدود سه میهمان دقت کافی صورت نگرفته، هرچند که این خطا کم تر از نیم درصد است و حضور اشخاص در رسانه ملی استعلام خاص دارد اما لازم می دانم به عنوان تهیه کننده برنامه رسما و صمیمانه عذرخواهی کنم.

اما این تنها برنامه تلویزیون نیست که میهمانانش دردسر ساز شده اند. یکی دیگر از جنجال های اخیر صدا وسیما در دعوت ‘علی ضیاء’ از مهمانی بود که به ادعای خود برای درمان فرزندش کلیه اش را فروخته بود و روایت حزن آلود این پدر از اتفاق رخ داده در برنامه فرمول یک و درخواست کمک به این خانواده در ادامه، واکنش های مختلفی را برانگیخت اما در ادامه مشخص شد این پدر سه سال قبل از به دنیا آمدن فرزندش، کلیه اش را فروخته است.

این درحالی بود که این برنامه احساسات بینندگان زیادی را جریحه دار کرد و در زمان خود موجب برانگیخته شدن حس انسان دوستی مردم و در ادامه سلب اعتماد در کمک به همنوعان به واسطه این میهمان شد و مشخص نیست چرا پیش از دعوت از این فرد برای اشک گرفتن از مخاطب، درباره فروش کلیه او تحقیق نشده بود و در حرکتی شتابزده، فرد خاطی مهمان برنامه فرمول یک شد.

ایرانیوم برنامه بعدی بود که با هدف جذب مخاطب به سراغ فردی رفت که خود را یکی از کارگردانان بزرگ سینما می داند!

این فرد که تنها از علاقه مندان سینما است البته با هدفی نامشخص به برنامه ایرانیوم دعوت شد و تریبون دادن به فردی که به گواه کارشناسان، نه به لحاظ علمی و نه از منظر جایگاه هنری، رتبه ای ندارد جای سوال داشته و دارد.

این درحالی است که پس از دعوت از این فرد، رسانه ها و مخاطبان در فضای مجازی، با ارائه تعابیر مختلف از اهداف این دعوت، آن را مورد نکوهش قرار دادند.

*هشتک پولشمار
در روزگاری که پای هشتک های پولشمار به صدا و سیما باز شده، تلویزیون و برنامه های سیما به محملی برای معرفی کردن افرادی به نام هنرمند تبدیل شده که به اعتقاد کارشناسان، بهره ای از هنر نبرده و به واسطه فضای مجازی و اقبال در این شبکه ها، توانسته اند مخاطبانی را که سلیقه هایشان در سطح حرکت می کند به خود جذب کنند؛ غافل از اینکه این معرفی خواسته یا ناخواسته علاوه بر کاهش دائقه هنری مخاطبان، شائبه هایی را درباره بده بستان های برنامه ها با این افراد ایجاد کرده است.

حضور خواننده هایی که مهمترین آثارشان ‘بستن در’ و سرقت و ترکیب اشعار مختلف و به اصطلاح برجسته سازی خوانندگان پلی بک خوان که از منظر هنری، نه جایگاهی دارند و نه در حیطه هنر جای می گیرند این پرسش مهم را ایجاد می کند که دلیل حضور چنین به اصطلاح ترانه خوان هایی در برنامه های تلویزیونی چیست؟ در جایی که تلویزیون برای حضور بزرگان عرصه فرهنگ و هنر در این رسانه اما و اگرهایی دارد چرا چنین افرادی به راحتی تریبون ها را در اختیار می گیرند و با فریب مخاطبان و البته تایید مجریان برنامه های تلویزیونی، مردم را به کنسرت های خود دعوت می کنند و از طریق تلویزیون برای خود درآمدزایی می کنند؟

بگذارید در پاسخ دادن به این ابهام به تهیه کنندگان این برنامه های تلویزیونی اندکی کمک کنیم. شاید بتوان با این توجیه که تلویزیون در تلاش برای ایجاد فضا برای جوانان هنردوست است می خواهد به نسل جوان کمک کند.

اما پرسش دیگر این است در این قاعده آیا افرادی همچون مسعود صابری پزشک و ترانه خوان که در ماه های اخیر در برنامه های به خانه برمی گردیم، مسابقه پنج ستاره با اجرا و البته بازیگری حمید گودرزی در برابر همین میهمان و حضور این پزشک جویای نام در برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت و خندوانه با اجرای رامبد جوان چه توجیهی دارد؟
مردی میانسال که نه تحصیلات موسیقیایی دارد و نه بویی از هنر برده چطور به یکباره سر از چند برنامه تلویزیونی درمی آورد که اتفاقا اجرای آن برعهده سینمایی هاست؟
چه دلیلی سبب می شود وی در برنامه کتاب باز آغاز صحبت هایش این گونه باشد: عجب بالا و پایین داره دنیا! یبار شما مهمان ما و یکبار ما مهمان شما!
از توصیه های گوهربار این مهمان این است که ۵ دقیقه کتابخوانی معادل یک ساعت ورزش است!

اما همین فرد وقتی میهمان برنامه خندوانه می شود به رامبد جوان می گوید که خیلی وقت است که لباس قرمزش را برای حضور در خندوانه تهیه کرده و از صدای به ارث برده از پدر و مادرش می گوید.

در کنار بررسی این نکات، ذکر این مهم ضروری است که در فضای مجازی و در پیج اینستاگرامی رامبد جوان مطلبی با عنوان عذرخواهی به دلیل حضور مسعود صابری در خندوانه درج اما این مطلب در زمان کمی از این صفحه حذف شد و رسانه ها اقدام به انتشار این تصویر کردند.

واقعا میهمانانی از این دست بر اساس چه ارتباطاتی به برنامه های تلویزیونی راه پیدا می کنند؟ این پرسشی است که پاسخ آن در دست مدیران تلویزیون است و برای حفظ اعتبار این رسانه بهتر آنکه به آن پاسخ روشنی داده شود.

*دنباله روی از اینستاگرام
حضور افرادی که به واسطه برخی فعالیت ها از جمله دابسمش یا صداگذاری روی برخی فیلم ها و اقداماتی شبیه به این در اینستاگرام معروف شده اند در تلویزیون، نشان از دنباله روی سیما از فضای مجازی دارد. این اقدام اعتراف صریح تلویزیون در شکست مقابل فضای مجازی است و اگر این را بپذیریم این افراد با ساخت طنزهایی که در سطح می گذرند تنها مردم را سرگرم می کنند تلویزیون نیز به این سطحی نگری دامن می زند.

دلیل دعوت از این افراد تنها میزان مخاطبان پیج های اینستاگرام آنان با هدف دیده شدن برنامه های تلویزیونی است درحالی که این اقدام تنها به شکست مطلق صدا و سیما در جذب مخاطبان منجر خواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به اتفاقات به وجود آمده و تبلیغات خواسته یا ناخواسته برای افراد، نظارت بر برنامه های تلویزیونی بیش از پیش احساس می شود چراکه این عدم نظارت در نهایت منجر به معرفی برخی افراد و برجسته سازی اشتباه آنان و سلب اعتماد مخاطبان از تلویزیون شده و باید برای این مهم چاره ای اندیشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ‌ های داروغه‌زاده درباره جشنواره فیلم فجر و تولیدات سینمای ایران

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره یکی از مراحل کمک به سینمای ایران است نه محل زایش.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنامه سینمایی “سینماگرام” امشب چهارم بهمن‌ماه با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی آنتن زنده تلویزیون رفت.

سیدامیر جاوید مجری در ابتدای برنامه به واحد نبودن پروتکل جشنواره انتقاد کرد و از داروغه زاده پرسید شورای سیاستگذاری جشنواره چه زمانی قرار است به یک پروتکل واحد برسد و سیاست های مشخص و مدونی در جشنواره تدوین کند، که دبیر جشنواره در پاسخ به او گفت: سیاست های جشنواره فیلم فجر تابع سیاست های سازمان سینمایی یا معاونت سینمایی بوده و خواهد بود چون این جشنواره را سازمان سینمایی برگزار می کند. هرچقدر که ثبات در حوزه مدیریتی کلان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بیشتر باشد این ثبات در سیاست های جشنواره و آیین نامه ها بیشتر خواهد بود.

او گفت: در طول این سال ها هر رییس سازمان سینمایی یا وزیری که آمده با نگاه و رویکردش تغییراتی را ایجاد کرده است. بخشی از تغییرات به ماهیت پویای سینما و نیازهای سینما برمی گردد. مثلا ما یک زمان جشنواره فیلم کوتاه یا مستند را به این شکل مستقل نداشتیم تا اینکه هر کدام از این بخش‌ها آنچنان قدرت یافتند که مستقل شدند بنابراین برخی تغییرات اجتناب ناپذیر است. یا مثلا منتقدان الان پیشنهاد می دهند که پروانه ساخت سینمایی ملاک فیلم اول نباشد این ناشی از تغییر در تکنولوژی است بنابراین برخی از تغییرات اجتناب ناپذیر است. اما در کل اصل حرف شما درست است که باید هرچقدر می توانیم ثبات در آیین نامه و سیاستگذاری داشته باشیم.

داروغه زاده درباره کارکرد جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر بخشی از نگاه حمایتی سازمان سینمایی به سینمای ایران است. جشنواره فیلم فجر با حمایت سازمان سینمایی برگزار می‌شود تا معرفی هرچه بهتر سینمای ایران اتفاق بیافتد. تبلیغ سینمای ایران و تشویق ارکان سینمای ایران و بهتر دیده شدن کارگردانان عوامل فنی و بازیگران…نتیجه برگزاری این جشنواره است.

مجری از او پرسید پس جشنواره یک شوی تبلیغاتی است؟، که دبیر جشنواره خطاب به مجری گفت: یک بخشی از جشنواره شوی تبلیغاتی است تا ما بتوانیم سینماگران را تشویق کنیم و سیاستگذاری فرهنگی را سمت و سو بدهیم. هر سال هم بسته به سیاست سازمان سینمایی این سمت و سوی فرهنگی را جهت می دهد و همیشه جهت داده است.

مجری پرسید،«یعنی جنس کمدی ها و جنس آثاری که با آن مواجه هستیم حاصل جشنواره فیلم فجر است؟» داروغه زاده در پاسخ به این سوال گفت: در سینمای آمریکا سالی نزدیک به ۱۰۰۰ فیلم ساخته می شود چند فیلم آن شاخص است؟ کمتر از ۱۰ درصد. یعنی این نیست که توقع داشته باشید که تمام سینما همسو با سیاست‌های فرهنگی باشد. یا همسو با نظرات منتقدان باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یک سری آثار هستند که صرفا برای مخاطب ساخته می شوند و همه جاهای دنیا هم به همین شکل است اما برخی آثار هستند که در همه جاهای دنیا آثار لوکوموتیو و پیشرو سینما ها هستند که در ایران در جشنوار فجر یا دیگر جشنواره نمایش داده می شوند. فیلم های موثر درصد خیلی کمی هستند و درصد بالایی از فیلم ها جنبه سرگرمی دارند. این نشانه عدم کارکرد جشنواره فجر نیست. اگر ۱۰ فیلم اول پرفروش امسال را مرور کنید در جشنواره فجر ۹۶ مورد تقدیر قرار گرفتند.

داروغه زاده گفت: جشنواره یکی از مراحل کمک به سینمای ایران است نه محل زایش. جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است. سیاست هایی که در طول سال های گذشته در سینمای ایران تدوین اجرا و پیاد شده در جشنواره خود را نشان می دهند.

داروغه زاده در بخش دیگر این برنامه با بیان اینکه این فرض که فیلم‌های سینمایی محصول مدیر سینمایی یا رویکردهای او هستند فرض درستی نیست، گفت: اینکه ما به چه فیلمی مجوز بدهیم یا ندهیم بخشی از آن در خروجی تولید موثر است. بخش قابل توجهی محصول فکر و اندیشه سینماگری است که در بستر اجتماع و اطراف خودش و آموزشی که دیده فیلم می سازد.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر گفت: ما در حوزه نظارت و ارزشیابی فقط می توانیم به شکل خیلی کمرنگی محدودیت هایی را طبق قانون ایجاد کنیم یا فیلم هایی که همسو با سیاست گذاری های فرهنگی هستند را تشویق کنیم. ما نمی توانیم مغز فیلمساز را عوض کنیم یا هنر فیلمساز را تحت تاثیر قرار دهیم که آن فیلمی که می خواهیم را بسازد. ما باید تلاش کنیم که آن سمت و سو حفظ شود.

مجری در این بخش خطاب به داروغه زاده گفت« یعنی شما اعتراف می کنید که سازمان سینمایی چندان تاثیری در تولیدات سینمایی ندارد؟» که دبیر جشنواره به جاوید گفت: یک بخشی از محصولات سینمایی تحت تاثیر مدیران است بخش قابل توجهی به سازنده، خالق و کارگردان اثر برمی گردد. ما درباره خلق یک اثر فرهنگی حرف می زنیم مثلا معاونت نظارت بر کتاب چقدر در انتشار کتاب ها تاثیر دارد؟ نویسنده که برای نوشتن و فکر کردن اجازه نمی گیرد. در بخش فیلم هم نویسنده فیلمنامه سواد و برداشت خودش را می نویسد، کارگردان می خواهد فیلم خودش را بسازد. دولت می تواند از فیلم هایی که مدنظرش است حمایت کند از آن فیلم هایی که مطابق با قانون نیست محدودیت هایی ایجاد کند.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی درباره انتقادات این روزها به حضور محمد آفریده در جمع داوران، گفت: خوب بود که انتقاداتی که از آقای افریده در این برنامه شد در حضور خود ایشان مطرح می شد. اما درباره اینکه گفتید ایشان چه نقشی در ورود برخی کارگردانان به سینمای ایران داشتند من خاطرم هست آقای بهرام توکلی یکی از این افراد است که سال گذشته فیلم درخشان تنگه ابوقریب را ساخت. راجع بقیه مسائلی که مطرح کردید خودشان باید پاسخگو باشند.

او درباره تاثیر و نقش مدیران در ورود برخی افراد به بدنه سینما هم اظهار داشت: این یک فرضیه درستی نیست.ما در جایگاه نظارت و ارزشیابی ساختار مشخصی داریم. قاعده و قانونی داریم و طبق آن شوراها فقط اختیار دارند که فیلمنامه ها را بخوانند، اشخاص باید مدارج حرفه ای کارگردانی و تهیه کنندگی را طی کرده باشند. فیلمنامه‌ها توسط شورای پروانه ساخت مطالعه می‌شود، محدودیت های قانونی و ممیزی در نظر گرفته می‌شود و حداقل قانون برای کف فیلم‌هایی که می توانند مجوز ساخت بگیرند اعمال می شود. اما برای اینکه این فیلم‌ها به حداکثر معیارهای قانونی را کسب کنند موسسه بنیاد فارابی تاسیس شده که در آنجا از بین فیلمنامه‌هایی که مجوز گرفتند و حداقل قانون را رعایت کردند برای اینکه به سمت آن آرمان‌ها و ایده‌آل های مدنظر سازمان سینمایی و دولت ببرند، حمایت مالی می کنند.

مجری در ادامه برنامه سینماگرام از دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شعار شفاف سازی پرسید و اینکه آیا فهرست اسامی سرمایه گذاران و میزان سرمایه های فیلم‌هایی که امسال در جشنواره هستند را منتشر می کنید، که داروغه زاده گفت: حتما بعد از جشنواره این کار را خواهیم کرد. این سیاست سرپرست سازمان سینمایی درباره شفاف سازی یک سیاست موقت نیست و براساس قانون است و خیلی اجرای آن به تاخیر افتاده است. سازمان سینمایی فقط درباره خبرنگاران شفافیت نداشته است بلکه راجع به موسسات خودش و کمک‌هایی که به فیلمسازان کرده است را شفاف‌سازی کرده است. لذا طبیعی است که سرمایه‌گذاران و سرمایه‌هایی که برای فیلم های جشنواره امسال شده است شفاف سازی شود.

داروغه زاده درباره پول‌هایی که وارد سینما می شود اظهار داشت: یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی این است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینما را تشویق و تقویت کند. در دو سه سال اخیر در سالن سازی بخش خصوصی مشارکت داشته که طی یک سال اخیر به بهره برداری می رسند. دولت هیچوقت نمی توانست این سرمایه گذاری را بکند. حضور بخش خصوصی به سینما کمک خواهد کرد. در بخش تولید هم میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خیلی بیشتر از بخش دولتی شده است.

او گفت: سلامت سرمایه برایمان مهم است ولی سازوکار سلامت سرمایه در وزارت ارشاد تعریف نمی شود.

مجری از داروغه زاده پرسید آیا سازمان سینمایی از دستگاه نظارتی درخواستی مبنی بر روشن شدن سلامت سرمایه‌ها مطرح کرده است، که دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: ما باید از دستگاه‌های نظارتی بخواهیم که فلان مفسد اقتصادی را معرفی کنند؟ فرض بر صحت است مگر خلافش ثابت شود ما مسئول بررسی تخلف مالی سرمایه‌گذاران نیستیم.

جاوید به اظهارات دادستان درباره سرمایه گذاران یکی از فیلم های جشنواره اشاره کرد که داروغه زاده در پاسخ به این اظهارات گفت: دادستان محترم کشور اگر حکم بکنند و نامه بزنند که فیلم مورد نظر توسط سرمایه گذار مورد نظر با سرمایه غیرقانونی تولید شده، حتما طبق حکم دادستان عمل می کنیم ولی غیر از این نمی توانیم عمل کنیم چون ما دادگاه نیستیم.

مجری برنامه سینماگرام از دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره حاشیه های ساخت سیمرغ جشنواره فجر در امارات هم سوال کرد. داروغه زاده گفت: بحث ساخت سیمرغ ها در خارج از کشور مربوط به سی و هفت دوره است اما نمی دانم چرا امسال پررنگ شد. برای خود ما سخت و دردناک است که باید سیمرغ جشنواره فجر را خارج از کشور بسازیم. هرسال هم با تولیدکنندگان داخلی گفت و گو می کنیم و هر موقع بتوانند انجام دهند حتما اینکار را انجام می دهیم. هفته پیش هم رییس اتحادیه صنف شیشه و اینه مصاحبه کردند و گفتند برایمان مقدور نیست که برای این تعداد کمی که در یک سال مورد نیاز است آن دستگاه های گران را برای تولید سیمرغ ها وارد کنیم. البته این را هم می دانید که استقلال و خودکفایی کشور به این نیست که همه چیز را در داخل کشور تولید کند.

داروغه زاده گفت: مگر اینکه بخواهیم سیمرغ را بعد از سی و هفت دوره عوض کنیم. مجری گفت بهتر از این نیست که ساخت آن را دست امارات بدهیم؟ که داروغه زاده پاسخ داد: بحث امارات نیست. همه شرکت های جهان آنجا شعبه دارند و کارخانه ای که شعبه آن در امارات است این سیمرغ ها را تولید می کند. سوال من این است که همه دوربین‌های رسانه ملی در داخل ایران تولید می شود؟

مجری گفت اگر فراخوان می دادیم و اینکار شدنی بود اینکار را می کردیم که دبیر جشنواره در پاسخ به این اظهارات جاوید گفت: ما هم فراخوان دادیم . برای ساختن سیمرغ فراخوان عمومی نمی دهند بلکه بین شرکت ها و تولیدکنندگانی که می توانند تندیس بسازند هرسال فراخوان می دهیم و با آنها گفت و گو می کنیم. همین الان جلوی دوربین هم این فراخوان را می دهیم اما ما نمی توانیم بعد از سی و هفت دوره سیمرغ بلورین را تغییر دهیم. دنیا محل دادوستد است و دادوستد هم نشانه وابستگی نیست. خیلی چیزهایی که ما مصرف می کنیم از خارج از کشور می آید خیلی از چیزها را هم ما به خارج صادر می کنیم.

مجری در بخش پایانی برنامه پرسید «چرا جشنواره همیشه تلاش می کند خنثی باشد و هوای همه را داشته باشد؟» که داروغه زاده گفت: اگر جشنواره خنثی بود این قدر مورد نقد قرار نمی گرفت و پرچالش نمی شد. سال گذشته کارگردانی که جایزه گرفته بود هم نقد داشت. این هم به خاطر اهمیت جشنواره و سیمرغ است و به خاطر اختلاف نظر داوران است و این چیزها به شکل طبیعی وجود دارد. همه کسانی که در جشنواره حضور دارند دوست دارند برنده باشد و بخشی موفق می‌شوند و بخشی هم نه.

داروغه زاده همچنین با اشاره به همزمانی سی و هفتمین دوره جشنواره فجر با جشن چهل سالگی انقلاب تاکید کرد: سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب بوده است. امسال بهترین جشنواره را در چهل سالگی انقلاب به لحاظ مضمون و ساختار و تنوع خواهیم داشت. اتفاقا یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای انقلاب سینما بوده است و در عین حال سینما هم مرهون انقلاب بوده است.

نجفی: کارت اهالی رسانه ۸ بهمن تحویل داده می شود /جزئیات بلیت فروشی تکی فیلم های جشنواره

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ۳۷ هم پنج شنبه ۴ بهمن ماه مهمان برنامه «سینماگرام» بود.

او با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های سال گذشته جشنواره پارکینگ پردیس ملت بود، اظهار داشت: آماده سازی پارکینگ آغاز شده و امسال همزمان با شروع جشنواره فیلم فجر ۳۷ به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با اعلام این خبر که بلیت فروشی تکی فیلم ها در گیشه به صورت اینترنتی انجام خواهد شد، اظهار داشت: هر فیلم براساس سهمیه ای که داشته باشد علاقمندان می توانند به گیشه ها مراجعه کنند و بلیت فیلم مورد نظرشان را تهیه کنند.

نجفی با بیان اینکه ۱۴ سینما در تهران میزان جشنواره فیلم فجر ۳۷ خواهند بود، گفت: امسال دو مجموعه پردیس ایران مال در غرب تهران و سینما آستارا که بازسازی شده اند همزمان با جشنواره رسما افتتاح می شوند. در مجموع در همه نقاط تهران سینماهای جشنواره قابل دسترسی خواهد بود.

او ادامه داد: در استان ها هم برنامه نمایش فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز خواهد شد و تقریبا در همه استان ها جشنواره برگزار خواهد شد.

مدیر روابط عمومی جشنواره در بخش دیگر برنامه سینماگران اظهار داشت: امسال تا ۲۰ دی ماه فرصت ثبت نام برای اهالی رسانه بود که اسامی متقاضیان در دو مرحله اعلام شد و ۲۰ دی هم برای افرادی که جا ماده بودند اختصاص پیدا کرد و طبق ۱۰ بندی که در شیوه نامه اعلام کرده بودیم بررسی ها تمام شده است.

بنا به گفته نجفی نشست خبری دبیر جشنواره ۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار خواهد بود و کارت های اهالی رسانه در همان روز به نمایندگان آنها تحویل داده خواهد شد.

همچنین او اظهار داشت: لیست اسامی افرادی که متقاضی شرکت در جشنواره بودند اعلام شده است که تعداد آنها ۲۲۲۸ نفر بوده است و لیست افرادی که تایید شدند و علت عدم تایید نشدگان نیز منتشر خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه کسانی که متقاضی حضور در پردیس چارسو بودند کارتشان برای آنجا صادر خواهد شد، گفت: نشست های بعد از فیلم ها به صورت پرسش و پاسخ خواهد بود. قرار است ۵ مجری آشنا به سینما و اجرا، جلسات را اداره کنند و سوالات به صورت کتبی خواهد بود. با توجه به سطح سوالاتی که در ۲ سال اخیر در جشنواره شاهد بودیم و فضایی که بوجود می آمد و با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی است و سطح سوالات باید در حد جشنواره باشد تصمیم بر این شد تا سوالات به صورت کتبی باشد.

بنا به گفته مدیر روابط عمومی جشنواره فجر، برای همه فیلم ها نشست پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد و در مجموع ۳۹ نشست در جشنواره فیلم فجر امسال برگزار خواهد شد.

نجفی در ادامه این گفت و گو تاکید کرد: جشنواره باید فضای تبلیغی را برای فیلم هایی که حضور دارند فراهم کند.

او درباره جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم گفت: افتتاحیه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران و اختتامیه ۲۲ بهمن در برح میلاد برگزار خواهد شد. پردیس تئاتر تهران سال هاست افتتاح شده اما بهره برداری نشده بود امسال تصمیم بر این شد که شروع جشنواره که همزمان با شروع جشن های انقلاب است در جنوب شهر در پردیس تئاتر تهران باشد.

دفتر سینمایی

هشدار مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر به مخاطبان درباره بازار سیاه بلیت‌ها

مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد مردم از تهیه بلیت خارج از گیشه یا بازار سیاه خودداری کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، محمدرضا فرجی در توضیحاتی درباره نحوه تهیه بلیت ها، سانس های فوق العاده و آماده سازی سینماها برای میزبانی از جشنواره فیلم فجر گفت: همان طور که از اسم  بازار سیاه مشخص است، قیمت بلیت ها در این بازار غیر طبیعی است. از طرفی ممکن است بلیت ها تقلبی باشند و افراد نتوانند از آنها استفاده کنند تا فیلم های مورد نظرشان را ببینند به همین خاطر تاکید می کنیم که بلیت ها را از طریق سانس های فوق العاده یا گیشه ها تهیه کنند.

او با بیان اینکه از قبل اعلام کرده ایم، مخاطبان فیلم  بلیت ها را پیش خرید کنند تا مشکلی به وجود نیاید، افزود:  شاید در برخی سانس ها و سینماها  که طرفداران بیشتری دارند بلیت ها در حد صفر باشد به همین دلیل از افرادی که نمی‌توانند  در ساعت موردنظرشان یا در سینمایی که دوست دارند فیلم مورد علاقه‌شان  را ببینند عذرخواهی و تاکید می کنم قبل از آنکه برای تماشای فیلمی به سینما مراجعه کنند از طریق سایت جشنواره این موضوع را بررسی و با توجه به سانس های فوق العاده بلیت تهیه کنند.

مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: طبیعی است که بسیاری از سینماداران علاقه دارند در جشن سینمای ایران حضور داشته  باشند و در ایام دهه فجر شریک شوند. ما نیز باید بهترین و با کیفیت ترین سینماها را برای این رویداد انتخاب کرده ایم. گرچه اکثر سینماهای ما این کیفیت را دارند اما با توجه به پراکندگی جغرافیایی سینماها، بهترین آنها را انتخاب کرده ایم تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم و مخاطبان فیلم ارائه دهیم.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

دفتر سینمایی

حسین انتظامی: شفافیت گزینشی حرکتی ضدشفافیت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرپرست سازمان سینمایی گفت: شفافیت گزینشی حتما حرکتی ضدشفافیت است چون بی‌اعتمادی را بیشتری تولید می‌کند.

 به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی شب گذشته، پنج شنبه ۴ بهمن ماه، مهمان برنامه «شهرفرنگ» با عنوان «چشم انداز سینمای ایران» بود. در ابتدای این برنامه مجری برنامه حمیدرضا مدقق پرسید «ما شما را سرپرست سازمان سینمایی بدانیم یا رییس سازمان؟»، که انتظامی در پاسخ گفت: قرار براین است که اگر بتوانم خدمتی به سینما بکنم و این خدمت مورد پسند سینماگران باشد، خدمتم ادامه پیدا کند. من با این نیت آمدم که حضورم تداوم داشته باشد و امیدوارم که موفق شوم.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوال مجری که درباره شفافیت در سازمان سینمایی و اینکه آیا سینمای ایران چیز پنهانی دارد، گفت: در ابتدا لازم است برای ورود به این بحث مقدمهای را درباره شفافیت مطرح کنم. قانونی تحت عنوان «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» داریم که در سال ۸۷ در مجلس و در سال ۸۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. من از همه شهروندان می‌خواهم که با این قانون که جزو حقوق آنهاست آشنا ‌باشند. این در واقع قانونی انقلابی است که تکالیف حکومت را مشخص کرده تا تکالیف شهروندان را.

او ادامه داد: مطابق این قانون هرکدام از شهروندان ایرانی از هر کدام از دستگاه‌های حاکمیتی تقاضای اطلاعات و اسناد بکنند آن دستگاه موظف است ظرف مدت ده روز آن اسناد را در اختیار آنها بگذارد. البته این کار خیلی خیلی سختی است برای کشوری که هم زیرساخت‌های آن فراهم نشده هم فرهنگ آن این فضا را فراهم نکرده است. این قانون استثناهایی درباره اسناد خصوصی یا امنیتی و طبقه‌بندی شده حکومتی دارد.

انتظامی با بیان اینکه این قانون یک الزام برای همه دستگاه‌ها است، افزود: مشخصا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای وزیر ۹ کلان برنامه دارند که تمام بخش‌های وزارتخانه باید حول آن برنامه‌ها خودشان را تنظیم کنند و رویکردهای خودشان را قوت ببخشند. یکی از این محورها شفاف‌سازی است. یعنی همه مجموعه‌های این وزارتخانه باید اطلاعات و اسناد خود را درباره حمایت‌ها، یارانه ها، ضوابط و …منتشر کنند.

سرپرست سازمان سینمایی گفت: بسیاری تصور می کنند شفافیت یعنی افشای اسناد مالی. البته یک معنای شفافیت این هم هست، اما این مقدمه ماجراست. شفافیت پیش‌بینی پذیری ایجاد می‌کند به این ترتیب که دستگاه ضوابط خود را اعلام می‌کند که به عنوان مثال تحت چه شرایطی به چه کسانی مجوز انتشارات، مطبوعه یا سینما داده می‌شود. همچنین هر دستگاه باید ضوابط حمایتی خود را اعلام کند تا فرد در منزل خود با ماشین حساب محاسبه کند که چقدرحقوق به او تعلق می‌گیرد یا حساب کند که حقوق رقیبش چقدر می‌شود، یعنی ضوابط باید این قدر روشن باشد.

انتظامی با اذعان به اینکه با شفافیت بسیاری از فسادها در دستگاه‌های دولتی از بین می رود، گفت: شفافیت نوعی مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد با بگم بگم درست نمی شود بلکه با شفافیت و پیش بینی پذیری درست می شود. مدیر دولتی وحکومتی باید بداند که این قراردادی که امروز امضا می کند قرار است روی سایت قرار بگیرد و فردا همه آن را می بینند.

سرپرست سازمان سینمایی مشخصا درباره شفافیت در عرصه سینما، گفت: سازمان از دوره مهندس حیدریان شفاف‌سازی را شروع کرده بود. مخاطب ما باید بداند چه کسانی درباره کارش تصمیم میگیرند. هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد به عنوان مثال جشنواره فجر یا سینماحقیقت برگزار می‌شود، هم سینماگران هم مردم باید بدانند که ما چقدر درآمد داشتیم، چقدر هزینه کردیم، چقدر به داوران پرداخت کردیم، چقدر جایزه دادیم چقدر هزینه پشتیبانی کردیم.این باعث می‌شود در کارمان دقیق تر شویم و پذیرش انتقادها و روش‌هایی که کار ما را بهبود ببخشد ساده‌تر باشد.

در ادامه برنامه مدقق انتقاد یک روزنامه نگار قدیمی درباره انتشار آمارهای سازمان سینمایی را مطرح کرد و اینکه انتشار این آمارها چه کمکی به حل مسائل مهم می کند، که انتظامی در پاسخ به این نقد گفت: این کمک می کند که سیاستگذاری ما درست باشد. چنین بازخوردهایی کمک می‌کند که در مقام سیاستگذار و تصمیم‌سازی بهتر عمل شود. وقتی نگاه سامانه‌ای داشته باشیم می توانیم با این بازخوردها ضوابط را اصلاح کنیم. مثلا می‌گویند چرا به این فیلم یا کتاب یا نشریه این‌قدر پرداخت کردید و به رقیبش مقداری دیگر. یا ضوابط ما قابل دفاع  و روزامد است یا نیست. اگر نیست باید اصلاح شود.

مدقق پرسید «مثلا با شفاف سازی مشکل بیکاری اهالی سینما چطور حل می شود؟»، سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال گفت: بعضی چیزا مستقیم مربوط نیست اما به شیوه ای هم می توان گفت شفاف سازی به این امر کمک می کند. اولا اگر ما بتوانیم درآمدها و هزینه‌ها و ضوابط را روزآمد نگه داریم باعث می‌شود روش‌ها و سیاست‌ها به سمتی برود که زمینه اشتغال سینماگران را فراهم کند. مثلا نکته‌ای که همیشه مورد انتقاد سینماگران بوده این است که کسانی باید فعالیت حرفه‌ای بکنند که عضو خانه سینما هستند، یعنی کسی باید فیلمبردار یک کار سینمایی باشد که عضو انجمن فیلمبرداران باشد. این کمک می‌کند کسانیکه خارج از صنف هستند و با روابط دیگری وارد عرصه فعالیت حرفه‌ای می‌شوند از طریق خود صنف جلوی آنها گرفته شود و زمینه اشتغال کسانی که به شکل حرفه ای در صنف هستند فراهم شود. دستگاه حکومتی و سیاستگذار باید جهت گیری‌هایش را براین اساس اصلاح کند. شفافیت باید ضوابط را هم شامل شود. یعنی عملا خودش را با مطالبات صنفی همراه کند.

مجری برنامه در بخش دیگر برنامه شهر فرنگ گزارش مرکز آمار را بیان کرد که براساس آن تنها ۱۹ درصد مردم سال ۹۶ به سینما رفتند، او در ادامه پرسید «این شفاف سازی چه دردی از مخاطب دوا می کند؟»، که انتظامی در پاسخ گفت: متاسفانه مصرف فرهنگی در کشورمان پایین است، از قضا یکی از کارهای ویژه وزارت فرهنگ این است که با سیاستگذاری‌هایش و بسته‌های حمایتی و اولویت‌هایش کمک کند به مصرف فرهنگی افزوده شود. به عنوان مثال یکی از سیاستگذاری‌های وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی این است که زیرساخت های سینمایی را گسترش دهد و با توجه به آمایش سرزمین به آن بها دهد. در حال حاضر خیلی از شهرهای کشور حتی سینما ندارند. این سینما داشتن به کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش مصرف فرهنگی و همبستگی اجتماعی کمک می‌کند. طبعا وقتی ضوابط و اولویت‌های ما روشن باشد نشانی از شفافیت است.

انتظامی در پاسخ به انتقادات درباره گزینشی بودن برخی آمارهای اعلام شده، گفت: شفافیت گزینشی حتما حرکتی ضدشفافیت است چون بی‌اعتمادی بیشتری تولید می‌کند. انتظاری که از شفافیت داریم این است که به سرمایه اجتماعی کمک کند. سرمایه اجتماعی سه پایه دارد: اعتماد مردم به حاکمیت، اعتماد حاکمیت به مردم و اعتماد مردم به مردم. خیلی‌ها می گویند این مولفه سوم ناشی از دو مولفه اول است. اگر در سایه شفافیت بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که اعتماد را افزایش دهیم خیلی از مسائل حل می‌شود. تدبیر همکاران ما این است که این آمارها را کامل اعلام کنند. من ادعا نمی‌کنم در همه آمار وزارت ارشاد دقت بالا وجود داشته باشد، ولی همه همکاران این تلاش را دارند. چون در آغاز راه هستیم حتما اختلال‌هایی داریم ولی حسن شفافیت این است که برگشت‌پذیر است. یعنی اگر کسی بگوید ای کاش چنین ستونی را هم در فلان آمار می‌گذاشتید ما می توانیم در آمارهای بعدی این اصلاح را انجام دهیم.

سرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی که این سازمان درباره حمایت از جشنواره‌ها اعلام کرده و اینکه چرا اشاره‌ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجرو جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت نشده است، گفت: این جشنواره‌ها را خود ما برگزار می‌کنیم و جداگانه بیلان آن منتشر خواهد شد. ۴۵ روز بعد از پایان رویدادهایی مثل همین جشنواره‌ها یا نمایشگاه کتاب یا مطبوعات فهرست درآمدها و هزینه‌های آنها باید منتشر شود. اما این آمار اعلام شده درباره جشنواره‌هایی است که دیگران برگزار می‌کنند و سازمان سینمایی در جهت توسعه سینما به آنها کمک می‌کند. سوال یا انتقاد منطقی این می‌تواند باشد که سازمان بگوید با چه فرمولی به یک جشنواره ۱۰۰ میلیون کمک کرده و به یک جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشارکت‌پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شکل پیش‌نویس منتشر کنیم و از اهالی سینما، منتقدان، سیاستگذاران فرهنگی و سینمایی، نخبه‌ها، دانشگاهیان و …بخواهیم که بگویند آیا فرمولی که ما تعریف کردیم جامع هست یا نه.

انتظامی تاکید کرد: مثلا من معتقدم که هرچقدر در استان‌ها کار کنیم به قوام و توسعه کشور کمک می کنیم، لذا اگر به من بسپارند که فرمول حمایت از جشنواره‌ها را بنویسم حتما می‌نویسم که جشنواره‌هایی که در استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار برگزار می‌شوند حتما باید ضریب دو بگیرند.

سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره راهکار تکرار نشدن اشتباهات و اختلالات در آمارها گفت: یکی از راهکارها این است که به ما فشار آورده شود که ضوابط را اعلام کنیم. اینکه موضوع جشنواره‌ها مهم است یا سطح داوری؟ سطح مشارکت مهم است یا نه؟ تکراری بودن یا نبودن مهم است؟ و …

انتظامی گفت: یکی از اشکالات دستگاه‌های دولتی این است که گمان می‌کنند خودشان باید جشنواره برگزار کنند در حالیکه یکی از برنامه‌های دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف است. یعنی به جایگاه تنظیم مقررات خودش برگردد و در اموری که صنف یا بخش خصوصی کارآمد و سالم داریم که بتوانند فعالیتی را به خوبی انجام دهند دولت نباید تصور کند که عقل کل است و باید خودش انجام دهد.

او تاکید کرد: همت همکاران ما در سازمان سینمایی این است که برای همه این موارد ضوابط نوشته شود و مبنایی که بوده را روی کاغذ آورند. روش درست شفافیت هم آن است که این ضوابط وقتی نوشته شدند به شکل پیش‌نویس اعلام شوند تا بعد از جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات و انتقادات به فرمول خاصی برسیم.

مدقق از سرپرست سازمان سینمایی پرسید «در نهایت حرف آخر را چه کسی یا چه نهادی می‌زند؟» که انتظامی پاسخ داد: سازمان سینمایی مسئول است که براساس جمع بندی این نظرات و سیاست هایی که دارد حرف آخر را بزند. مثلا یکی از سیاست‌های جدی وزاتخانه این است که ایران، تهران نیست این باید رویکرد ما باشد. نمی‌شود وزیر بگوید ایران تهران نیست، اما من در سازمان سینمایی ایران را تهران بدانم.

انتظامی این وعده قطعی را هم داد که ظرف همان مدت زمان ۴۵ روز فهرست هزینه‌ها و درآمدهای جشنواره‌ها اعلام شود. او این را هم خطاب به مجری شهر فرنگ گفت که «حتی اگر ما این آمار را منتشر نکردیم می توانید ابروی ما را ببرید.»

مدقق در ادامه پرسید «برخی نهادهای تابع سازمان سینمایی حمایت‌هایی که از بخش تولید کرده بودند را منتشر کردند ولی بعد مشخص شد که برخی از این حمایت‌ها تبدیل به فیلم نشدند برای بازگرداندن آن بودجه‌ها چه کاری انجام می شود؟»، انتظامی گفت: خوشبختانه انتشار آن فهرست باعث شد که فارابی جهت‌گیری خودش را عوض کند و چندین ماه است که بیشتر در قالب تسهیلات کمک می‌کند. یعنی طرفشان یک بانک است و کمک بلاعوض نیست. برای مواردی که به آن اشاره کردید هم باید تدابیر حقوقی صورت گیرد که در حال پیگیری هم است.

سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار نحوه جلوگیری از ورود سرمایه های کلان غیرشفاف و مجهول به سینما، گفت: شفافیت جاده دوطرفه است. نمی‌شود فقط دولت شفاف عمل کند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل کند. قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

مدقق پرسید «فکر می کنید اهالی سینما تن به این بدهند که قراردادهای بازیگران یا نحوه ورود سرمایه به پروژه های سینمایی را شفاف اعلام کنند؟» که انتظامی در پاسخ به او گفت: این همت  الان در خانه سینما وجود دارد. یعنی ما آمادگی داریم که به عنوان دستگاه حاکمیتی در این مسیر حرکت کنیم. مثلا صنف این را از ما بخواهد اگر در تیتراژ فیلم متقاضی پروانه نمایش کسی به عنوان فیلمبردار، کارگردان یا بازیگر و… از مسیر حرفه‌ای خودش وارد نشده پروانه نمایش صادر نشود. به مصلحت دولت نیست که در مسائل داخلی صنوف دخالت کند بلکه سازمان باید نظارت و پشتیبانی کند. درباره مسائل مربوط به هزینه‌های سرمایه گذاری و تولید فیلم‌ها هم با سازوکارهایی که در خانه سینما قابل طراحی است می‌توان ابهامات را روشن کرد. حتی اطلاع دارم که خانه سینما به سمتی می‌خواهد برود که قراردادهای مختلف تولید فیلم تحت نظارت آنها و با فرمول های ثابت و شفاف بسته شود.

انتظامی در پاسخ به این سوال که آیا می توان پروانه نمایش فیلمی که هزینه ساخت آن مجهول است صادر نشود، گفت: این هم در سازوکارهای سینمایی و صنفی قابل تعریف است. خانه سینما می‌تواند از ما بخواهد مطابق قواعد و مقررات حرفه‌ای صنف، صدور پروانه مالکیت بعد از تاییدیه آنان صورت گیرد.

او افزود: همه ما در هر حوزه فرهنگی که باشیم باید از گردش بالای اقتصادی استقبال کنیم. ما مسرور هستیم که در یکی دو سال گذشته گردش سینمای ایران و مبلغی که از اکران ب دست می‌آید جهش کرده است. بنابراین باید از اصل ورود سرمایه استقبال کنیم، ولی این قضیه باید نظام‌مند باشد و جوری نباشد که علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در سینما را فراری دهیم.

سرپرست سازمان سینمایی درباره جدیدترین دستورش برای ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در دیگر زیرمجموعه‌های سازمان در جهت کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمان گفت: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تک‌تک این اقدامات در این جمع چکش‌کاری می‌شود و تبعات آن بررسی می‌شود تا رفتار شتاب‌زده و پوپولیستی انجام نشود. اما با کوچک‌سازی چابک سازی صورت می‌گیرد. مخصوصا زمانی‌که مشکلات بودجه‌ای پیش می‌آید ممکن است دستگاهی که قرار است از نظام توسعه فرهنگ حمایت کند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه کارمندان و تجهیزات و رویدادها کند و چیزی صرف هدف اصلی نشود. از طرف دیگر وقتی یک سازمان حجیم باشد نمی‌تواند نسبت به تحولات روز واکنش منطقی، کارآمد و سریع داشته باشد. از سوی دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه‌ها که همسایه فناوری‌های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست بنابراین نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره کنیم.

او ادامه داد: در همین مسیر بخشی از ماموریت‌های لازم موسسه رسانه‌های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می‌شود. بخش هنر و تجربه یک وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می‌کند. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه‌ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت کنیم اگر کنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوکارهای بازار مورد نظرمان است، حتما از وظایف خودمان فاصله گرفته‌ایم. بنابراین هنر و تجربه با این رویکرد باید در سازمان سینمایی حفظ شود، اما روش‌های کار ممکن است تغییر کند.

انتظامی گفت: در حال حاضر مشغول باز تعریف ماموریت‌های زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی هستیم. مناسب‌تر است که این زیرمجموعه ها به روز شوند. درباره انجمن سینمای جوان کشور هم بحث‌هایی وجود دارد، اما نهایی نشده است. این بحث مطرح است که برای توانمند کردن بیشتر انجمن‌های سینمای جوان در استان‌ها و شهرستان‌ها  آنها را به شکل هیات امنایی اداره کنیم یعنی استاندار، شهردار، خیرین و علاقه‌مندان در کنار مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان هیات امنا شوند و درامد و هزینه را خودشان کنترل کنند. الان یک اشکال این است که تمام درآمدها باید به حساب انجمن در تهران بیاید و بعد عودت داده شود درحالیکه در ستاد انجمن سینمای جوان در تهران باید سیاستگذاری صورت گیرد، اولویت‌ها و فرمول‌های حمایتی طراحی شود تا جوانان مستعد که در دورافتاده‌ترین شهرها احساس کنند می‌توانند رشد کنند.

انتظامی درباره سرنوشت مدرسه ملی در جریان این ادغام‌ها هم گفت: وظیفه ما توسعه دانش سینمایی است، اما قرار نیست خودمان ضرورتا آموزش دهیم بلکه می‌توانیم موسسات خصوصی آموزشی را توانمند کنیم، برایشان چارچوب تعریف کنیم و شاخص‌هایی تعریف کنیم …این بخش از وظایف مدرسه ملی سینما طبیعتا قابل تداوم نیست، اما بخش‌هایی که کار سیاستگذاری آموزشی می‌کند و مسائل نوپدید آموزشی را شناسایی می‌کند باقی خواهند بود.

مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید که آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، که انتظامی گفت: سازمان سینمایی به شکل مقتدرانه فردی اداره نمی‌شود یک سازمان است که حتما باید مدیران مختلفش مشارکت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل کند.

او درباره اینکه ریشه مشکلات سینما درونی است یا بیرونی، گفت: نه فقط سینما بلکه هر حوزه‌ای که مثال بزنید مثل ورزش یا اقتصاد و … طبعا چون یک سیستم و سامانه است هم درون دارد هم بیرون. لذا پیشرفت و مشکلات می‌توانند ناشی از عوامل درونی و بیرونی باشند. در طراحی‌های مدیریت استراتژیک اساسا وقتی جداول را طراحی می‌کنیم عوامل داخلی و خارجی هم وجود دارند. بنابریان هر مقوله‌ای که حرف بزنید عوامل داخلی وخارجی دارد.

سرپرست سازمان سینمایی در بخش دیگر این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تغییرات مدیران سینمایی گفت: مدیران موجود اگر در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابکی و مدیریت انجام وظیفه کنند حتما می‌مانند. خود من هم اگر بتوانم برای سیاست‌های وزارتخانه، سازمان، دولت و نظام عنصر کارامدی باشم منطقش این است که باید بمانم، ولی اگر ناتوان یا ناهمراه باشم باید حذف شوم.

مجری برنامه نظر انتظامی درباره فیلم های‌کمدی را هم پرسید که او گفت: نباید همه سینما طنز باشد. نیازهای مخاطبان و وظیفه‌ای که سینما در قبال آنها دارد نباید متکی به یک ژانر باشد. مثلا سینمای مستند یک سینمای ناب است اما نباید همه فضا مستند شود.

انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت: یکی از صبحت‌هایی که الان بین مدیران مطرح است و حتی جزو مطالبات سینماگران هم است این موضوع است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری افتتاحیه ساندنس۲۰۱۹ / غیبت نماینده ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته مدیر اجرایی انستیتو ساندنس، آرمان فیاض از ایران و سوداده کادان از سوریه دو فیلمساز مسلمانی هستند که به علت محدودیت های اعمال شده از سوی دولت امریکا نتوانستند در سی‌وپنجمین دوره جشنواره ساندنس حضور داشته باشند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، درحالی که نمایندگان شرکت‌های استریمینگ و نمایش آنلاین فیلم، دیروز پنج‌شنبه وارد پارک «سیتی» شدند تا در فستیوال فیلم ساندنس ۲۰۱۹ حضور پیدا کنند، سازمان‌دهندگان فستیوال در کنفرانس خبری روز افتتاحیه باردیگر بر ارزش‌های سینمای آنالوگ و قدیمی تاکید بیشتر کردند.

کری پوتنام مدیر اجرایی انستیتو ساندنس در سخنان خود در افتتاحیه فستیوال گفت: ما این مساله را خیلی جدی در نظر می‌گیریم که در عصر استریمینگ هدف‌مان به عنوان یک پدیده‌ زنده چه مسیر تکاملی‌ای را طی کرده است. این روزها فیلم‌ها با نگاه به تعداد بازدیدها و کلیک‌ها و نه عمق موضوع یا خطرپذیری در توزیع‌ و جلب توجه مخاطب قضاوت می‌شوند، در حالی که چنین نگاهی باعث ساخته شدن آثاری با محتوای کم‌عمق و ضعیف می‌شود.

او اضافه کرد: بازارهای استریمینگ و سینمای مستقل از یکدیگر جدا هستند و هر یک افت و خیز خود را خواهند داشت، اما این فستیوال درباره چیزی بزرگ‌تر از همه این حرف‌هاست و ورای این مسایل حرکت می‌کند.

در برنامه افتتاحیه موسس ساندنس رابرت ردفورد ۸۲ ساله نیز تنها حضوری کوتاه در مراسم داشت و چند جمله بیشتر نگفت. او به خبرنگاران گفت: ۳۴ سال از زمانی که این کار را شروع کردیم گذشت و من سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهم. به نظرم به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانم کار دیگری بکنم. فکر نکنم حالا دیگر فستیوال به معرفی خیلی زیادی نیاز داشته باشد.

پوتنام در بخشی از سخنانش به تلاش‌های فستیوال برای تنوع هر چه بیشتر اشاره کرد که انتشار داده‌های جمعیتی شرکت‌کنندگان برای نخستین بار از جمله آنهاست. وی در عین حال تاکید کرد که حضور منتقدان و خبرنگاران نیز در جشنواره امسال متنوع‌تر است و جشنواره امسال، ۶۳ درصد از خبرنگاران ساندنس را از میان گروه‌هایی انتخاب کرده که ممکن است کمتر به آنها توجه شود.

او در باره تنوع شرکت کنندگان امسال به این نکته اشاره کرد که دو فیلمساز از کشورهای مسلمان، یعنی آرمان فیاض از ایران و سوداده کادان از سوریه نیز از حاضران امسال بودند که نتوانستند به خاطر محدودیت‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ و مشکلات دریافت ویزا در فستیوال حضور یابند.  

فیلم کوتاه «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیاض در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه این دوره جشنواره ساندنس نمایش خواهد داشت.

جان کوپر مدیر فستیوال نیز در سخنانی گفت مهم‌ترین فیلم‌های امسال مسایلی چون اهمیت روزنامه‌نگاری، ظهور جهانی ناسیونالیسم و ظهور راست را دربرمی‌گیرند.

وی در پاسخ به اینکه حضور دو ساله دولت دونالد ترامپ چه تاثیری روی فیلم‌های گذاشته،  گفت: «فیلم‌ها بسیار جسورتر شده‌اند» .

سازمان‌دهندگان همچنین در قالب بخش جدیدی با عنوان «فرانتیرز»، فضایی را به برنامه‌های واقعیت مجازی اختصاص دادند و تمرکزی جدید بر سینمای بین‌المللی ایجاد کردند. کوپر گفت: «ساندنس در سال ۲۰۱۹ چیست؟ این فستیوال در زمانی مثل امروز که تکیه ها بیشتر بر جداکردن‌ها و مسایل تفرقه‌انگیز است، از همیشه مرتبط‌ ‌تر و پیوسته‌تر است» .

فستیوال فیلم ساندنس ۲۰۱۹ که از دیروز شروع به کار کرد تا سوم فوریه (۴ تا ۱۴ بهمن ماه) به کار خود ادامه خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایفای نقش “کوین هارت” در دو فیلم کمدی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی موفقیت فیلم سینمایی “قسمت بالا”، کوین هارت، کمدین امریکایی در دو پروژه کمدی دیگر نیز حضور خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در حالی که گفته شده کوین هارت از طریق کمپانی تهیه فیلم خودش «هارت بیت پروداکشنز» و با همکاری «اس‌تی‌اکس فیلمز» کار تهیه ۲ فیلم کمدی را برعهده گرفته، انتظار می‌رود خود وی در این دو فیلم نقش‌آفرینی هم بکند.

طبعا این پروژه‌ها با موفقیت فیلم «قسمت بالا» در باکس آفیس آمریکا محقق شده است. در این فیلم هارت با برایان کرانستون هم‌بازی شده است. این فیلم نیز از محصولات «اس‌تی‌اکس فیلمز» است که در ۱۱ روز اول اکرانش تنها در آمریکای شمالی فروشی ۴۷ میلیون دلاری را ثبت کرده است.

هارت گفت با توجه به شیوه عمل این کمپانی در تولید فیلم «قسمت بالا» وقتی پیشنهاد همکاری برای تولید دو کمدی دیگر به وی داده شد تنها پاسخ قابل قبول یک «بله» سرراست بود.

اولین پروژه از این میان یک کمدی با عنوان «جمعه سیاه» است که بر مبنای داستانی از دونا لا شکل می‌گیرد دومی نیز یک کمدی رمانتیک بین‌المللی هنوز بی‌عنوان است که در جستجوی نویسنده‌ برای شکل گرفتن فیلمنامه است.

اینها همه نشانه‌هایی از این است که هارت آنقدر سرش شلوغ است که نمی‌تواند به میزبانی مراسم اسکار امسال فکر کند. او به دنبال انتخاب خبرسازش برای اجرای این مراسم به پیشنهاد دهندگان پاسخ منفی داد زیرا از وی خواسته بودند تا پست‌های خیلی قدیمی‌اش در توییتر را که شوخی‌هایی درباره مسایل اجتماعی بود حذف کند و وی این امر را نپذیرفت.

اوایل همین ماه لاینزگیت نیز اعلام کرد با هارت در حال گفتگو است تا در فیلم لایو اکشن «مونوپولی» بازی کند و تهیه آن را نیز برعهده بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قانون مورفی» ۵ میلیاردی شد/ «مارموز» ۶ میلیارد را رد کرد / «پارادایس» در ۲ روز ۲۱۰میلیون فروخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار فروش سینماها در هفته اول بهمن ماه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین آمار فروش فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد که «بمب؛ یک عاشقانه»، «مارموز» و «قانون مورفی» توانسته‌اند نظر مخاطبان را جلب کنند.

آمار فروش تا ابتدای جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

فیلم سینمایی «بمب» ۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون (۵۱ روز)

فیلم سینمایی «مارموز» ۶میلیارد و ۱۲۰میلیون (۴۴ روز)

فیلم سینمایی «قانون مورفی» ۵میلیارد و ۵۰میلیون (۲۳روز)

فیلم سینمایی «پیشونی سفید (۲)» ۴ میلیارد و ۴۳۰میلیون (۱۰۸ روز)

فیلم سینمایی «کلمبوس» ۴میلیارد و ۲۵۰میلیون (۵۱ روز)

فیلم سینمایی «پاستاریونی» ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون (۵۸ روز)

فیلم سینمایی «میلیونر میامی» ۱میلیارد و ۲۷۰ میلیون (۵۱ روز)

فیلم سینمایی «دزد و پری (۲)» ۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون (۳۰ روز)

فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ۱میلیارد و ۵۰میلیون (۳۷ روز)

فیلم سینمایی «تخته گاز» ۷۳۰ میلیون (۱۶روز)

فیلم سینمایی «درساژ» ۳۲۰ میلیون (۱۶روز)

فیلم سینمایی «پارادایس» ۲۱۰میلیون (۲روز)

فیلم سینمایی «امین و اکوان» ۱۰۰ میلیون (۴۴روز)

فیلم سینمایی «اسکی باز» ۳۶میلیون (۴۴ روز)

فیلم سینمایی «سندباد و سارا» ۳۰ میلیون (۹روز)

فیلم سینمایی «ترانه» ۵میلیون (۲روز)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو ۱۰ برنامه برای جشنواره فجر ۳۷ دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه هماهنگی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در دفتر مدیر شبکه فرهنگ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ در این نشست که با حضور نمایندگان شبکه های رادیویی و مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در دفتر شبکه فرهنگ برگزار شد درباره هماهنگی های لازم در خصوص تخصیص مکان مناسب برای استقرار استودیو های رادیو ،تامین امکانات لازم فنی و ورود و خروج میهانان برنامه های رادیو بحث و گفت و گو شد .

محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ در این نشست گفت: امسال معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با ۱۰ عنوان برنامه و ۹ شبکه رادیویی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را پوشش می دهد. برداشت ۳۷ رادیو فرهنگ ، کافه هنر و حوض نقره رادیو ایران ،سینما هویت و عصر من رادیو جوان ، سودای سیمرغ رادیو گفتگو ،اقتصاد حوالی فرهنگ رادیو اقتصاد، تهران من و سی و هفت رادیو تهران، ارغوان هنر رادیو نمایش .

واحد چند رسانه ای معاونت صدا برای اولین بار به صورت تصویری برنامه های زنده رادیو را پوشش می دهد.

مسعود نجفی در این نشست اعلام کرد مراسم افتتاحیه نهم بهمن در پردیس تئاتر تهران (خاوران) ساعت ۱۸، مراسم اختتامیه ۲۲ بهمن در برج میلاد در ادامه نجفی گفت امسال به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب قرار است روز ۱۳ بهمن در مراسمی از تمامی کسانی که در ۳۶ دوره قبلی جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفته اند به ضیافت شام دعوت شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی «رویازی» به مدیران دولتی و خصوصی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین پیچینگ انیمیشن ایران، اقدام به برگزاری همایشی جهت معرفی این رویداد به مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و خصوصی نمود.

به گزارش سینماپرس، اولین همایش مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و خصوصی در حوزه تولید پویانمایی روز گذشته به میزبانی نخستین پیچینگ انیمیشن ایران (رویازی) در فرهنگستان هنر و با حضور مدیران روابط عمومی سازمان‌ها، دستگاه‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی برگزار شد.

در این همایش که با هدف معرفی رویداد «رویازی» و تشریح جزئیات اهدای جایزه مسئولیت فرهنگی- اجتماعی برگزار شد، احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری، سید امیر آقایی رئیس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ریاست جمهوری و فرخ یکدانه عضو هیأت مدیره صنف انیمیشن درباره جایگاه و توامندی‌های انیمیشن ایران و اهمیت سرمایه‌گذاری سفارش‌دهندگان به ویژه روابط عمومی‌ها در این هنر – صنعت مطالبی را بیان کردند.

رویداد «رویازی» اسفند امسال و همزمان با جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع