X

بایگانی بهمن 13, 1397

دفتر سینمایی

تفکر داعش و حماسه شهدای مدافع حرم روی صحنه تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان نمایش «نامیرا» گفت: در چند سال اخیر داعش مسأله مهم جهان به شمار رفته است، نقشی که جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مبارزه با این غده سرطانی در جهان ایفا کرده انکارناپذیر است، منتها ما در این نمایش ریشه‌ای با تفکر داعش برخورد کردیم.

نمایش «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نمایشی محیطی است که قرار است از ۲۱ بهمن ماه اجرایش را در پارک دانشجو آغاز کند و در ایام جشنواره تئاتر فجر و پس از آن نیز اجرا داشته باشد. 

«نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود.

شفیعی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، نویسنده و کارگردان درباره این نمایش گفت: گروه ما عموما متمرکز بر وقایع مهم ایران و جهان است، در سال‌های گذشته نیز نمایش «هیس» با موضوع بیداری اسلامی، «دریادلان» با موضوع شهدای غواص و نمایشی هم درباره فلسطین اجرا کردیم که ایده‌های همان مسائل مهم جهان و تبدیل آن به ایده‌های نو و بدیع بدور از شعارزدگی و نصحیت بود.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در تئاتر گفت: ما برای مخاطبانی کار می‌کنیم که جوان هستند و شاید کمتر آشنایی با این مسائل داشته باشند، این کارها بنابراین باید خلاق و دور از شعار و نصحیت باشد، آنقدر تصاویر و اندیشه‌ها زیبا شوند که هم مخاطب جذب شود و هم اندیشه‌هایشان ترویج پیدا کند.

شفیعی با تأکید بر اینکه کارگردانان نمایش نباید با مسائل سطحی و دم دستی برخورد کنند بلکه ریشه‌ای با تحقیق و پژوهش مسائل را کار کنند، افزود: از آنجایی که نمایش‌های ما بنا به دلائلی دیالوگ محور هم نیست، بنابراین کار ما سخت تر می‌شود.

وی درباره بی‌کلام بودن نمایش‌هایش گفت: نخست اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی در اجرا استفاده کنیم، به طور مثال در جشنواره فجر گروه‌های خارجی نیز بتوانند از نمایش ما استفاده کنند و با یک نمایش ایرانی که از ارزش‌های ایران و ارتباطش با دیگر کشورها میگوید، مرتبط شوند. من اعتقاد دارم در نمایش‌های میدانی وقتی کلام اضافه می‌شود ارتباط واقعی با تصاویر کمتر می‌شود چرا که بستر سطح شهر با رفت و آمدهایش شلوغ است و هم اینکه انسان با دیدن لذت بیشتری می‌برد ما طوری نمایش را جلو می‌بریم که مخاطب از دیدن تصاویر لذت ببرد و مفاهیم را نیز در گوشه ذهنش حفظ و پردازش کند در نهایت تلاش داریم تماشاچی و مخاطب فعال تربیت کنیم.

وی درباره اجرای نمایش «نامیرا» نیز توضیح داد: این نمایش هم در راستای دیگر تجربیات ما شکل گرفت. بهرحال در این چند سال اخیر داعش مسئله مهم جهان به شمار میرود، نقشی که جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مبارزه با این غده سرطانی در جهان ایفا کرده انکارناپذیر است منتها ما در این نمایش ریشه‌ای با تفکر داعش برخورد کردیم چرا که به اندازه کافی درباره برخورد و خشونت داعش در اخبار و تلویزیون میگویند اما درباره ایدئولوژی و تفکر داعش کمتر محتوا داریم.

شفیعی در این باره افزود: اینکه چقدر جمهوری اسلامی در برخورد با داعش تیزهوشانه عمل کرده و قبل از تشخیص دیگران متوجه شد که چطور داعش می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کل دنیا وارد کند، خیلی مطلب مهمی است.نقشی که مدافعان حرم در این اتفاق جهانی داشتند، به وجود آمدن داعش، نقش آل سعود کمتر مورد توجه دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این نمایش تلاش کردیم نقش آل سعود را به عنوان مولد و حامی شکل گیری گروهک داعش به مخاطبان نشان دهیم، اظهار داشت: در همه این به تصویر کشیدن‌ها تلاش کردیم به سمت شعار نرویم، توپ و ترقه و تیر نیندازیم بلکه یک سری تصاویر زیباشناسانه و خلاق به مخاطب نشان دهیم تا اندیشه او را درگیر کند. بنابراین بیشتر از به هیجان آوردن تماشاچی به اندیشه او توجه کردیم که پس از تماشای نمایش به نقش داعش و امنیت در ایران و تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه پی ببرند.

وی یادآور شد: ما به تماشاگر خود هشدار می‌دهیم که خطر بیخ گوش ما بود اما تیزهوشانه برطرف شد، این نمایش هم با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرابت پیدا کرد و خوشبختانه یکی از دستاوردهای انقلاب ما هم امنیتی است که در کشور برقرار شده است.

این نویسنده و کارگردان توضیح داد: مخاطبانی که نامیرا را خواهند دید شک نکنند که قرار نیست یک نمایش سفارشی ببینند، این نمایش تلاش دارد از دل براید و بر دل هم بنشیند، نمایش ما از پشت میز هیچ مدیری هدایت نشده که نگران تفکر مخاطب باشیم، دغدغه‌ها و نگرانی‌های گروه شخصی ما است من خیلی وقت است که دلم می‌خواهد نمایشی درباره شهدای مدافع حرم کار کنم.

وی با بیان اینکه افتتاحیه نمایش ۲۱ بهمن خواهد بود، گفت:‌ این نمایش در ایام جشنواره هم در حوض پارک دانشجو برگزار می‌شود البته دریادلان از آب درون حوض استفاده می‌کردیم اما این نمایش یک تحولی در خود دارد و به طوری تنظیم می‌کنیم که مخاطب تا ۱۵۰۰ نفر هم بتوانند کار را تماشا کنند.

وی اظهار داشت: ۶۰ بازیگر این کار را اجرا می‌کنند بازیگر کودک هم در این کار هست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گویی علیه انقلاب فعالیت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: یک فیلمساز و کارشناس فرهنگی در واکنش به زیر سؤال رفتن دفاع مقدس از سوی کارگردان یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: وقتی عملکرد مدیریت جشنواره فجر در برگزاری این رویداد مهم فرهنگی، کمترین سنخیت را با انقلاب اسلامی دارد، طبیعی است که محتوای آثار و حرف‌های سازندگان فیلم‌ها نیز سنخیتی نداشته باشد.

شفیع آقامحمدیان، کارگردان سینما در واکنش به توهین به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس  گفت: فضای این دوره از جشنواره فجر، کاملا برخلاف مناسبتی است که در آن برگزار می‌شود.

وی افزود: در دهه فجر امسال که فرصتی برای بزرگداشت ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی است و همه در تلاش هستند تا به نحوی، به این انقلاب ادای دین کنند و دستاوردها و برکات آن را هدف تجلیل قرار دهند، اما سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گویی علیه انقلاب فعالیت می‌کند.

کارگردان فیلم «راننده سفیر» اظهار کرد: علاوه‌بر مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که در شأن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نبود، اغلب فیلم‌هایی هم که در چند روز اول جشنواره تماشا کردم، آثاری تلخ و سیاه بودند.

آقامحمدیان تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید گفت که مدیران جشنواره فجر در سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌ها دچار کج سلیقگی شده‌اند. با نگاه بدبینانه حتی می‌توان ادعا کرد که این افتضاحات تعمدی بوده است. واقعا جای سؤال است که چرا مدیریت این دوره از جشنواره فیلم فجر هیچ تدبیری برای بزرگداشت ۴۰ سالگی انقلاب اتخاذ نکرده اند؟

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: متأسفانه در رسانه‌ها خواندم که یکی از فیلمسازان حاضر در جشنواره در نشست خبری فیلمش، دفاع مقدس را زیر سؤال برده و گفته که هیچ دستاوردی برای کشور ما نداشته. به نظرم وقتی خود مدیران و برگزار کنندگان جشنواره فجر، طوری این رویداد را برگزار کرده‌اند که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارد، حرف‌ها و گفته‌های صاحبان آثار جشنواره نیز بطور طبیعی سنخیتی با ارزش‌های این انقلاب نخواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل قوه قضاییه از بهترین فیلم قانون‌مدار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته مدیرکل فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، این نهاد از بهترین فیلمی که مفاهیمی چون قانون مداری، بخشایش، میانجی گری، گذشت، صلح و سازش و … را در جشنواره فیلم فجر به مخاطبان منتقل کند، تجلیل به عمل خواهد آورد.

به گزارش  سینماپرس، سید محمدرضا خوشرو  با اعلام برنامه های تولیدشده در معاونت فرهنگی قوه قضاییه گفت: معاونت فرهنگی از سال ۱۳۹۳ در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر مشارکت داشته و امسال نیز پررنگ تر از پیش حضور خواهد داشت.

وی افزود: هیات داوری معاونت فرهنگی بر اساس مضامین و مفاهیم قانون مداری، احترام به قانون، پیامدهای بی توجهی به آن، صلح و سازش، بخشایش، میانجی گری، گذشت، رضایت و عفو به ارزیابی فیلم ها می پردازد و از بهترین فیلمی که در انتقال این موضوع ها موفق باشد، تقدیر می کند.  

خوشرو ادامه داد: معاونت فرهنگی از بدو تأسیس به استفاده از ابزار رسانه در ترویج فرهنگ حقوقی قضایی در سطح عموم جامعه اهتمام داشته اما پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در توجه هر چه بیشتر به افکار عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه در سال جاری، برنامه ریزی های جدی تر را صورت داده است تا با هماهنگی مرکز رسانه قوه قضاییه محصولات متعدد و متنوعی در این زمینه تولید شود.  

 مدیرکل فرهنگ حقوقی قضایی جامعه گفت: توجه به افکار عمومی پس از هفته قوه قضاییه در تیر ماه سال جاری با محوریت مرکز رسانه قوه، تحول پیدا کرده و در همه حوزه های عمومی اقدامات قابل تأملی صورت گرفته است. در این زمینه پشتیبانی محتوایی از آثار سینمایی، صورت پذیرفته و پنج فیلم نامه سینمایی به این معاونت ارسال شده که مورد ارزیابی و کارشناسی حقوقی و قضایی قرار گرفته و نکات لازم در جلسات به تفصیل برای دست اندرکاران شرح داده شده است.  

وی افزود: دو سریال تلویزیونی نیز با تشکیل کارگروه کارشناسی متشکل از قضات مجرب دستگاه قضایی و کارشناسان رسانه ای این اداره کل راهبری شده است که به زودی پخش خواهد شد.  
خوشرو گفت: تولید مجموعه ۱۰ قمستی داستان مصور (کمیک موشن) ماجراهای آقای زمانی که به موضوع هایی مانند چالش های حقوقی فضای مجازی و معاملات الکترونیکی می پردازد، در برنامه های این معاونت است و مجموعه داستانی آقای قاضی از دیگر تولیدات رسانه‌ای این معاونت است که روایتگر ۲۵ دقیقه از دادگاهی با موضوع های اجتماعی مانند سقوط است که به حقوق آپارتمان‌نشینی می پردازد.  

وی افزود: از دیگر آثار داستانی اخیر این اداره کل می توان به فیلم کوتاه همباشی اشاره کرد. همچنین فصل اول از برنامه ترکیبی «روشنا» با همکاری یکی از گروه های برنامه ساز رسانه ملی در ۱۳ قسمت تولیدشده که در راستای ارتقای سطح دانش و سواد حقوقی قضایی مخاطبان در موضوع های کاربردی است.  

دبیر ستاد ملی صبر گفت: مستند تلویزیونی کدخدای با خدا که در زمینه ترویج فرهنگ صبر تولید شده است، زندگی کدخدا شاه رضا ماهرویی معروف به پدر صلح لرستان را روایت می کند. وی از شاخص ترین افراد مصلح و میانجی گر در کشور است که امسال با همکاری مشترک ستاد ملی صبر و برنامه ماه عسل، میهمان این برنامه تلویزیونی نیز بوده است.

خوشرو گفت: روحانیون و ریش سفیدان دارای جایگاهی ویژه و بسیاری از آنان متولیان صلح و بخشایش در منطقه خود هستند. احیا و تقویت جایگاه میانجی گری روحانیون و ریش سفیدان به عنوان معتمدان بخش های مختلف جامعه، موجب ایجاد صلح و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی خواهد شد.  
وی افزود: بر همین اساس مستند تلویزیونی «ماهی دیگر» که روایتی است از سید غزوان، ریش سفیدی که در مسیر زندگی خود در کسوت یک روحانی، متولی صلح و بخشایش در منطقه خود بوده و هزاران اختلاف را به صلح و رضایت رسانده است. این مستند با همکاری مشترک دبیرخانه ستاد ملی صبر و سازمان هنری رسانه ای اوج تولید و پخش شده است.  

خوشرو به مخاطرات جایگاه قضاوت اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های برجسته کار قضاوت، ایثارگری و جهادگونه بودن آن است که همواره با تهدیداتی همراه بوده که گاهی منجر به ترور و حتی شهادت قضات شریف نیز شده است. در این زمینه سه مستند تلویزیونی در حال تولید است که می‌توان به مستند شهید کریمی دادستان سراوان، شهید قنبری رئیس دادگستری روان سر، قاضی مقدس سرپرست دادسرای ارشاد تهران اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اهمیت استفاده از قالب‌های پربیننده و طنز برای انتقال مفاهیم حقوقی قضایی جامعه به منظور ارتقای آگاهی عمومی گفت: ۲۸ قسمت مجموعه طنز دیرین دیرین با محوریت قانون مداری، ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و حقوق کودکان در حال تولید است که از دهه مبارک فجر به تدریج منتشر خواهد شد.  

مدیرکل فرهنگ حقوقی قضایی جامعه معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تولید مجموعه روایت زندگی اشاره کرد و گفت: موضوعات و مسائل روزمره ای که عموم مردم با آنها درگیر هستند، با تکیه بر آیات و روایات به همراه پیام و تذکر به مخاطب برای بهبود سبک زندگی در قالب ۷۰ تیزر روایت زندگی تولید شده است.
وی افزود: همچنین به منظور فرهنگ سازی در خصوص جامعه قضات تاکنون۳۰ قسمت از مجموعه لبه تیغ تولید شده است؛ چنین فیلم هایی می تواند به ارتقای دانش حقوقی قضایی جامعه کمک کند تا به شکل صحیح تری از سبک زندگی برای آرامش استفاده شود.

خوشرو از همکاری قوه قضاییه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سخن گفت و اظهار داشت: در بیست و یکمین جشنواره ملی قصه گویی با هماهنگی های انجام شده، بخشی ویژه به قوه قضاییه اختصاص یافت.  

وی افزود: با توجه به شعار این جشنواره با عنوان «قصه زندگی من»، بخش مرتبط با قوه قضاییه، در سه سطح ستاد دیه، خانواده های زندانی و مددجویان کانون اصلاح و تربیت برگزار شد که در مجموع ۳۰۰ اثر ویدیویی ۹۰ ثانیه ای از کودکان به دبیرخانه رسید.  

خوشرو اظهار داشت: هر هفته شورای تولیدات رسانه با حضور برخی از حقوقدانان، قضات، اصحاب رسانه و دیگر صاحب نظران در معاونت فرهنگی قوه قضاییه تشکیل می شود تا به بررسی برنامه های در فهرست تولید این معاونت بپردازند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیاتی درباره آرای مردمی جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم‌های بخش “نگاه نو” و “انیمشین” در گردانه آرای مردمی گفت: امسال امکان اکران یکسانی برای آثار سینمایی حاضر در جشنواره وجود داشت، بنابراین می‌توانستند در رقابت با آثار بخش مسابقه قرار بگیرند.

به گزارش سینماپرس؛ علی آشتیانی‌پور، مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امسال هر ۳۳ فیلم سینمایی اعم از فیلم‌های بخش مسابقه، نگاه نو و سه انیمیشن حاضر در جشنواره در آرای مردمی قرار دارند.

او در توضیح این موضوع اظهار کرد: فیلم‌های بخش نگاه نو مثل دیگر بخش‌های مسابقه از امکان اکران برخوردار شدند و در جدول اکران سینماهای مردمی شرایط یکسانی با دیگر آثار بخش مسابقه دارند، بنابر این می‌توانند در رقابت با آثار بخش مسابقه قرار بگیرند.

مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره بخش انیمیشن هم توضیح داد: تعداد نمایش انیمیشن‌ها به تعداد دیگر آثار نیست اما ما برایشان تعریف دیگری در نظر گرفته‌ایم. در حقیقت باید همه فیلم‌ها به یک ظرفیت یکسان برسند و همه بتوانند دیده شوند و تعداد اکران و ظرفیت‌ها برای همه یکسان باشد. البته درباره انیمیشن‌ها یک استثنا وجود دارد که آن سه انیمیشن در قالب خودشان دیده می‌شوند اما وقتی در کنار دیگر آثار قرار می‌گیرند به تعادل می‌رسند.

او اضافه کرد: نرم‌افزاری که توسط کارشناسان آمار طراحی شده است تمام این‌ تناسبات را رعایت می‌کند. ما حتی می‌توانستیم فیلم‌های کوتاه و مستند را هم در این بخش قرار دهیم اما چون در جایگاه یک اثر سینمایی دیده نمی‌شدند ممکن بود به نفعشان نبود که در کنار این مجموعه قرار بگیرند.

او درباره کنار گذاشتن فیلم‌های مستند و کوتاه از گردانه آرای مردمی اضافه کرد: ظرفیت فیلم‌های مستند و کوتاه محدود است و نمی‌توانند در شرایط یکسان دیده شوند. اگر می‌خواستیم آن‌ها را در پروسه رای‌گیری قرار دهیم به آن‌ها ظلم می‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از فروش بلیت های چندصد هزار تومانی جشنواره در بازار سیاه تا اضافه شدن یکباره بخش «خارج از مسابقه»/ دعوت گزینش شده برای مهمانی هتل انقلاب! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز سوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه خالی از حواشی نبود!؛ جالب آنجا است که در این روز ثابت شد جشنواره فقط مشکل اجرایی ندارد و این خود دست اندرکاران اصلی برگزاری این رویداد هستند که مشکل سازند! به عنوان نمونه اضافه شدن یکباره بخش «خارج از مسابقه» آن هم تنها برای ۲ فیلم و تنها برای اکران در ۱ سالن سینما به دستور دبیر جشنواره همگان را در حیرت و شوک فرو برد!

به گزارش سینماپرس بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان از خود این سوأل را می پرسیدند که چطور دبیر جشنواره در روز سوم ناگهان تصمیم می گیرد به صلاحدید خودش ۲ فیلم را در بخشی که اصلا در جشنواره وجود نداشته اضافه کند؟ مگر جشنواره شورای سیاست گذاری و آیین نامه و قاعده و قانون ندارد؟ در کدامیک از جشنواره های تراز اول دنیا می توان شاهد چنین اتفاقات شوکه کننده ای بود؟ چرا همه چیز در جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی در لحظه تصمیم گیری می شود و در لحظه به اجرا می رسد؟ چرا تفکر، خرد، دوراندیشی و بینش در مسئولان وجود ندارد؟

جالب آنجا است که آقای دبیر دستور داده اند این ۲ فیلم به جشنواره اضافه شوند در صورتی که حتی یکی از این فیلم ها حتی در بخش رزرو هم نبوده و مهمتر از همه اینکه برنامه ای برای نمایش این فیلم ها در سینمای اهالی رسانه که مرجع و مهمترین سینمای نمایش دهنده آثار جشنواره است در نظر گرفته نشده! نکته دیگری هم که در این رابطه عجیب به نظر می رسد اینکه چرا فقط ۲ فیلم برای حضور در این بخش گزینش شده و چرا بسیاری از فیلم های مهم دیگر نتوانسته اند جایی در بخش خارج از مسابقه داشته باشند؟

یکی دیگر از سوألاتی که اهالی رسانه در روز سوم مرتب از یکدیگر می پرسیدند این بود که آیا شما برای مهمانی هتل انقلاب که قرار است شنبه ۱۳ بهمن برگزار شود دعوت شده اید؟ از قضای روزگار بعدا مشخص شد که تنها برخی از دوستان و آشنایان و مجیزگویان به صورت ویژه و گزینش شده به این مهمانی که گویا قرار است در آن بسیاری از چهره های سیاسی هم حضور داشته باشند دعوت شده اند و اغلب منتقدان به عملکرد آقایان جایی در این مهمانی ندارند!

البته در پی درگذشت همسر استاد علی نصیریان اعلام شد که این ضیافت به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

علاوه بر همه این اتفاقات اینکه در سی و هفتمین دوره برگزاری جشنواره هنوز یک سازوکار مناسب برای مقابله با فروش بلیت ها در بازارسیاه در نظر گرفته نشده خود جای تعجب دارد!؛ در همین رابطه یکی از علاقمندان جدی سینما به خبرنگار سینماپرس اطلاع داد که جلوی برخی از سینماهای مطرح شهر تهران فروشندگان بلیت های بازار سیاه قیمت هایی چندصد هزار تومانی برای یک تک بلیت تعیین کرده اند و این در حالی است که علاقمندان سینما از همان دقایق ابتدایی پیش فروش بلیت ها نتوانسته اند بلیت مورد نظرشان را در سینماهای ممتاز شهر تهیه کنند!

از همه این اتفاقات که بگذریم نمی توانیم از این مسأله راحت عبور کنیم که همچنان نشست های پرسش و پاسخ فیلم های جشنواره تحت سیطره اغلب کانال های تلگرامی و رسانه های زردی است که به جای سوألات تخصصی سعی دارند جریان نشست ها را به حاشیه بکشند! اینکه چرا برای این دسته افراد اصلا کارت حضور در سینمای رسانه صادر شده خود جای تعجب دارد.

خلاصه که با تمام این اوصاف و احوال باید گفت نظم و قاعده جشنواره ۳۷ ساله فیلم فجر در سطح یک کودکستان هم نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت هنرمند به سینما با عزرائیل در فیلمی پر از نشانه های ایرانی و ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیدن اثر جدید محمدرضا هنرمند، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، قطعا تلنگری ویژه از برای مخاطب سینمایی در یادآوری حتمی ترین اتفاق زندگان خود یعنی مرگ می باشد؛ روایتی از قبض روح و مرگ  در ادوار مختلف تاریخ، از کوروش تا امیرکبیر که اگر چه با بازی همیشگی و معمولی فرخ نژاد همراه گردیده، باشد.

مسعود نفری/ دیدن اثر جدید محمدرضا هنرمند، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، قطعا تلنگری ویژه از برای مخاطب سینمایی در یادآوری حتمی ترین اتفاق زندگان خود یعنی مرگ می باشد؛ روایتی از قبض روح و مرگ  در ادوار مختلف تاریخ، از کوروش تا امیرکبیر که اگر چه با بازی همیشگی و معمولی فرخ نژاد همراه گردیده، باشد.



فیلم سینمایی سمفونی نهم داستان زندگی پزشک جراح زنی است که قصد عمل به آخرین وصیت شوهر خود دارد؛ پزشکی که برخلاف کوروش و امیرکبیر، عاشق خودرهای قدیمی است! همین. تصویری که از امروزِ ایران در فیلم مشاهده می کنیم تصویر جوانان بی هویت و دزدی است که تنها به دنبال خوش گذرانی هستند و بویی از گذشته ی پرافتخار سرزمین خود نبرده اند. یا تصویری از عدم امنیت و کشت و کشتار در جاده بخاطر حمل مواد مخدر. محمدرضا هنرمند امروز ایران را به برزخی برهوت از  شوکت و جلال گذشته ایران تشبیه کرده که هیچ امیدی جز انتظار کشیدن برای مرگ نیست و شاید بتوان گفت هنرمند خواسته تمام غیبت خود را در سال های اخیر یکجا جبران کند.


البته از زاویه ای دیگر، فیلم سینمای سمفونی نهم پرداختن به موضوع مرگ را وسیله ای قرار داده است برای بیان مواضع و دیدگاه های  ملی گرایانه خود و از این جهت است که اثر از ابتدا تا به انتها  پر است از نشانه های ایرانی و ملی، از کوروش و کمبوجیه و بردیا گرفته تا رودکی و عشق رابعه بلخی و بکتاش و …که حتی با ترسیم سرگردانی هیتلر پیر در بیابان های ایران همراه  می شود و کارگردان با برگزیدن نام بردیا از برای شوهر وفات یافته و کامبیز از برای برادر او سعی می کند تا این ملی گرایی را تا تاریخ معاصر نیز دنبال نماید که البته در جذب مخاطب در بسیاری از مواقع ناکام می ماند و فیلم سینمایی سمفونی نهم را به عنوان یک اثر استراتژیک با مخاطب محدود مواجه می سازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور مرتضی امیری‌اسفندقه در برنامه «کتاب‌باز» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سروش صحت امشب ۱۳ بهمن‌ماه در برنامه «کتاب‌باز» میزبان مرتضی امیری‌اسفندقه، شاعر، معلم و دارنده جایزه «قلم زرین» خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مرتضی امیری‌اسفندقه در برنامه «کتاب‌باز» امشب راجع به قصیده و قصیده‌واره با صحت گفت‌وگو خواهد کرد.او در ادامه از چرایی استفاده زبان محاوره در شعرهایش و فوتبال و تیم ملی می‌گوید.

اسفندقه تاکنون بابت سروده‌های خود، نامزد یا برنده جایزه‌هایی مانند کتاب سال، قلم زرین و کتاب فصل شده است.

در بخش دوم (بخش ثابت شنبه شب‌ها) دکتر رشید کاکاوند در خصوص شیرینی‌های شعر و ادبیات فارسی صحبت خواهد کرد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱ بامداد، ۸ صبح و ۱۳ بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییرات بخش‌های خبری ساعت ۲۱ و ۲۲ سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته مدیرکل اخبار سیما بخش‌های خبری ساعت ۲۱ شبکه یک و ساعت ۲۲ شبکه سه سیما به زودی با تغییراتی در محتوا، اجرا و ریتم اخبار مواجه خواهند شد.

به گزارش سینماپرس، شهرام وثوقی‌راد مدیر کل اخبار سیما گفت: مخاطبان تلویزیون به زودی تغییراتی را هم در محتوا و هم شکل بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه سیما خواهند دید که این تغییرات هم شامل ریتم خبر و هم دکور و اجرا خواهد بود. 

وی ادامه داد: زمانی که بخش خبری ساعت ۲۲ راه اندازی شد ما شاهد موفقیت‌های بسیاری بودیم که زمانی دومین و در مقطعی هم سومین بخش خبری پربیننده تلویزیون بود اما با آمدن فضای مجازی احساس کردیم که اخبار شبکه ۳ سیما که اتفاقا برای جوانان نیز هدف گذاری شده، تحت الشعاع قرار گرفته است چون اخبار در حجم کمتر و سرعت بیشتری در فضای مجازی منتشر می‌شد که اتفاقاً مخاطب جوان ما نیز به راحتی به آن دسترسی داشت. 

وی تاکید کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم که بخش خبری ساعت ۲۲ علاوه بر اطلاعات خبری حرفی هم برای گفتن داشته باشد و در عین حال به نیاز مخاطب و فضای مجازی هم توجه کرده باشد. در همین راستا بخش خبری ساعت ۲۲ با شکل و بافت جدیدتری روی آنتن خواهد رفت. البته، گفتن این نکته ضروری است که اخبار و اطلاعات با هم به مخاطب ارائه خواهد شد و ما در این بخش از همه فرآورده‌های خبری نظیر گزارش، خبر، مهمان و ارتباط با خارج از استودیو را خواهیم داشت ولی در کنار آنها ریتم تند خواهد بود و شیوه ارائه آن نیز جدید خواهد بود. 

وثوقی‌راد همچنین درباره تغییر مجریان بخش خبری ساعت ۲۲ نیز توضیح داد: قطعاً ما در کنار مجری‌های قدیمی از مجری‌های جدید هم استفاده خواهیم کرد و آقای موغاری علاوه بر سردبیری این بخش در اجرا هم کمک خواهند کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما نیز گفت: در این بخش نیز به عنوان رسمی‌ترین و اصلی ترین بخش خبری تلویزیون با توجه به شرایط روز تغییرات خواهیم داشت و هدف گذاری ما مبتنی بر تحلیل خواهد بود، ضمن اینکه دکور این بخش خبری هم دستخوش تغییر شده است. 

وثوقی راد در پایان بیان کرد: اینکه ما صرفا بخواهیم اطلاع‌رسانی کنیم، دیگر خنثی و خارج از خاصیت است و باید از تحلیل استفاده کنیم و با توجه به این موضوع امیدوارم که خروجی خوبی داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار نمایشگاه عکس روزهای انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه عکس روزهای انقلاب به عنوانی یکی از برنامه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سیدعباس صالحی در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» به عنوان یکی از بخش های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در آغاز این مراسم هادی مظفری با اشاره به نمایش عکسهایی از بهمن جلالی، محمود کلاری، جمشید ابراهیم زاده، قربان خلیل زاده، علی غفاری، حسین پرتوی، عباس ملکی و… همچنین بخشی از آرشیو روزنامه‌های کیهان و اطلاعات که با کیوریتوری سیف الله صمدیان تدارک دیده شده، درباره این بخش گفت: این عکسها آثاری است که از اولین روزهای آغازین انقلاب تا ٢٢ بهمن ۵٧ توسط عکاسان ثبت شده است. در آن دوران شمار زیادی از عکاسان ایرانی در میان مردم حضور داشتند و به ثبت عکس هایی از پیروز انقلاب اسلامی پرداختند که برخی از آنها جوایز معتبر بین المللی را نیز کسب کرد.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: در سالگرد پیروزی  انقلاب اسلامی هستیم و یکی از چیزهایی که میتواند آن دوران را زنده تر کند، دیدن همین عکس هایی است که شاید کمتر دیده باشیم. در دوره انقلاب به طور طبیعی تصویرهایی ارزشمند ثبت شده اند و عکسها تصاویر بدون تفسیر هستند. آنچه من در این نمایشگاه دیدم بدون شک کمک می کند تا روزهای انقلاب را نسل جوان بدون واسطه ببینند و درک کنند.

وی افزود: در این بخش از جشنواره تجسمی فجر، بیش از ٩۰ عکس به نمایش در آمده است که بسیاری از این عکس ها برای اولین بار است که به نمایش در می آید؛ از این رو بسیار فرصت مغتنمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنرهای تجسمی در شاخه های مختلف، بخشی از هویت ماست و هنری است که در آن سابقه طولانی داریم. بخش مهمی از هنر کلاسیک و مدرن ما در حوزه هنرهای تجسمی دارد همزمان با جریانات روز جامعه حرکت می کند و انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال نیز با این هنر پیوند خورده است. به طور طبیعی هنرمندان ما در بخش های مختلف سهمی در روایت انقلاب اسلامی داشته اند و عکس نیز یکی از این شاخه هاست. امسال در جشنواره هنرهای تجسمی ما شاهد هستیم که چگونه هنرهای تجسمی در این سال ها انقلاب اسلامی را روایت کردند.

وی گفت: بخش مهمی از رویش های این ۴۰ سال در حوزه هنر و از جمله در هنرهای تجسمی متبلور شده است . از همین رو برای بیان پویشهای انقلاب اسلامی در چهل سالگی آن تنها نباید حوزه‌های فناوری و تکنولوژی را بنگریم بلکه بسیاری از این پویشها در حوزه هنر بوده است و باید به آن توجه کنیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این دوره از جشنواره فضای ارتباطی هنرمندان تجسمی با جشنواره نزدیک تر شده است. فراخوانی که داده شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. طبیعتا هنوز جای کار بیشتری هست اما اتفاق بزرگی برای هنرمندان حوزه تجسمی رخ داده است.  

وی در ادامه افزود: یکی از حوزه های دیگری که باید به آن نزدیک تر شویم، بخش اقتصاد هنرهای تجسمی است. هنوز اقتصاد هنرهای تجسمی به عنوان یک بخش سرمایه گذاری و ارزش افزوده اقتصادی در جامعه جای خود را باز نکرده است. ما کمی در این حوزه کار را جلو برده ایم. به طور مثال حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر را داشتیم و سهم قابل توجهی از این بخش هم به هنرهای تجسمی اختصاص دارد. قدم اول هم در تفاهم نامه مشاغل فرهنگی و هنری قابل رصد است. از همین رو در جشنواره امسال هم حضور گالری دارها را به عنوان بخش پویای اقتصاد هنر شاهد هستیم.

در ادامه مراسم سید محمد مجتبی حسینی نیز با اشاره به افتتاح بخش عکس روزهای انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: ما میتوانیم اعداد و نشانه‌ها از جمله ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را بهانه کنیم برای مرور داشته هایمان و خاطراتمان را نیز مرور کنیم. این آثار صادقانه ترین تفسیر از روزهای انقلاب را دارند و آثاری هستند که چون از دل برآمده اند، راویان صادقی هستند. دوستان در جشنواره هنرهای تجسمی امسال تلاش کردند در مجموعه های مختلف هنری با کیفیتی ممتاز، آثار دوره انقلاب را به نمایش بگذارند. بخشی از آن در رشته های مجسمه، نقاشی و پوستر در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در آمده است و بخش عکس نیز در خانه هنرمندان. این فرصت مغتنمی است که هنرمندان جوان که چنین روزهایی را تجربه نکردند، آن را از دید هنرمندانه درک کنند.

نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مجموعه ای از تصاویری است که گوشه هایی از انقلاب تصویری نسل طلایی عکاسان ایران در زمان وقوع انقلاب سال ۵٧ را پیش روی ما قرار می دهد.

عکس های این مجموعه محدوده زمانی روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه ٢٢ بهمن ١٣۵٧ روز پیروزی انقلاب را در بر میگیرد. بدین ترتیب،  تلاش شده است در انتخاب آثار به ویژگی‌های عکاسان و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» یکی از برنامه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدارک دیده شده است و تا ٢٩ بهمن در خانه هنرمندان ایران برپاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته سرپرست ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران، این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر با اجرای قطعاتی از حسین علیزاده حضور خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، گلنوش صالحی سرپرست ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران درباره اجرای قطعاتی از حسین علیزاده توسط این ارکستر گفت: قرار است به همراه گروهی ۲۳ نفره به اجرای ۳ قطعه از قطعات حسین علیزاده، آهنگساز برجسته کشور بپردازیم. گروهی که با آن در جشنواره امسال شرکت کرده‌ایم نزدیک به ۲ سال است که به طور مرتب تمرین می‌کند به همین دلیل برای اجرا کاملا آماده و هماهنگ است.

وی افزود: برای جشنواره قطعاتی از استاد علیزاده را انتخاب کردیم تا در این زمینه بتوانیم مخاطب را با خود همراه کنیم.  «طلوع» با تنظیم فرشاد فتاحی، «رقصان» با تنظیم بهزاد عبدی و «سوارا دشت امید» عنوان سه قطعه از استاد حسین علیزاده است که در کنسرت پیش رو برای مخاطبان اجرا می شود.

ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران ساعت ۱۸:۳۰ روز یکشنبه  ۲۸ بهمن در فرهنگسرای نیاوران تهران در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع