X

بایگانی بهمن 14, 1397

دفتر سینمایی

پرس‌تی‌وی «‌نفرین زباله‌های الکترونیکی‌» را روی آنتن می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هم‌زمان با ۴ فوریه روز جهانی سرطان، مستند «نفرین زباله‌های الکترونیکی» ( The E-Waste Curs) با موضوع معضلات حاصل از زباله‌های الکترونیکی در دنیای امروز از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این مستند به کارگردانی اریک دو لاوارن، محصول سال ۲۰۱۶ است و مسئله تولید زباله‌های الکترونیکی و تاثیرات مخرب آن را بر سلامت انسان و محیط زیست، بررسی خواهد کرد.

این برنامه با اشاره به تولید ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی شامل قطعات الکترونیکی کامپیوتری، تلویزیون و … در سال و ارسال ۷۵ درصد آن به کشورهای جهان سوم همچون هند، پاکستان، بنگلادش، چین و برخی کشورهای آفریقایی، آلودگی‌های ناشی از این زباله‌ها و خطرات آن برای انسان را تشریح می‌کند. بازیافت زباله‌های الکترونیکی در محله‌های فقیرنشین، عدم کنترل و نظارت دولت بر بازیافت و بهره برداری از این زباله‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌های حاصل از گازهای سمی ایجاد شده از بازیافت این زباله‌ها و مرگ سالانه ۴ میلیون نفر به دلیل مسمومیت ناشی از این گازها از جمله مسائل اشاره شده در این مستند است. مستند «نفرین زباله‌های الکترونیکی» دوشنبه ۱۵ بهمن، ساعت ۵ به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز در ۴ نوبت در ساعات ۱۰، ۱۶، ۲۲ و ۲ پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زینب تقوایی» چگونه به سینما ورود کرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: «مهدی فرجی» درباره آغاز تهیه‌کنندگی «زینب تقوایی» که در دوره حضور او در شبکه یک سیما صورت گرفته است، توضیحاتی را ارائه کرد.

با نمایش فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، مطالبی درباره تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در فضای مجازی منتشر شد که مدعی بود: تقوایی بر پایه نسبت نسبی یا سببی با «علی دارابی» معاون اسبق سیما توانسته به جمع تهیه‌کنندگان بپیوندد.

برای بررسی صحت این ادعا، خبرگزاری با «مهدی فرجی» مدیر اسبق شبکه یک سیما که تقوایی در دوره او اولین تجربه تهیه‌کنندگی سریال را تجربه کرده، گفت‌وگو کرده است.

فرجی در این باره گفت: من در حال حاضر مسئولیتی در سازمان صداوسیما ندارم اما مطالبی که در روزهای اخیر علیه دوست گرانقدرم و معاون ارزنده سازمان آقای دکتر دارابی منتشرشده، کاملاً خلاف واقع است و انصاف نیست که بنده به عنوان مطلع در این باره حرفی نزنم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ خانم زینب تقوایی به همراه آقای محمدحسین لطیفی طرحی جذاب و طنز به شبکه یک سیما ارائه کرد. این طرح متعلق به سریال «دودکش» بود که به عنوان سریال مناسبتی ساخته شد و در آن مقطع زمانی نیز جزو سه سریال پربیننده تلویزیون شد. این سریال در شبکه یک مصوب شد. آن زمان گروه فیلم و سریال شبکه‌ها دارای استقلال بودند و همه تصمیمات در خود شبکه صورت می‌گرفت، جز سریال‌های الف ویژه که توسط یک تیم کارشناسی که آقای دکتر دارابی تعیین کرده بود، بررسی می‌شدند و در نهایت به ایشان ارائه و در معاونت مطرح می‌شد.

وی تصریح کرد: طبق توضیحاتی که دادم، مجموعه «دودکش» یک سریال الف ویژه نبود، پس تصویب آن هم هیچ ارتباطی به آقای دارابی نداشت. خانم تقوایی پیش از آن در شبکه چهار سیما تهیه‌کننده بود و در قسمت‌های مختلف برنامه‌سازی این شبکه حضور داشت.

فرجی تاکید کرد: خانم تقوایی هیچ نسبت نسبی و سببی با آقای دکتر دارابی نداشت و ندارد. به یاد دارم که در نشست تهیه‌کنندگان سیما که بیش از ۱۰۰ نفر حضور داشتند، آقای دارابی حتی خانم تقوایی را که با ایشان سلام و علیک کرد، نمی‌شناخت. بعد از اینکه آقای دارابی هم از معاونت سیما رفت، ایشان نیز به کار تهیه‌کنندگی در سیما و بیرون از سازمان صدا و سیما ادامه داد.

وی در پایان گفت: از کسانی که چنین مطالبی را در رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند تقاضا دارم بیایید با هم عملکرد وی را با نگاهی علمی نقد کنیم و نه بغض‌آلود. برای همه کسانی که قلم در دست دارند آرزوی انصاف دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظارت سازمان سینمایی به کجا خواهد انجامید؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «هفت» شب گذشته میزبان «سعید الهی»، کارشناس ارشد فرهنگ و رسانه بود.

به گزارش سینماپرس؛ «سعید الهی»  کارشناس ارشد فرهنگ و رسانه در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت:

اگر با دانش رسانه آشنا نباشیم و اگر مسلط به این حوزه نباشیم قطعا نمیتوانیم ابزار درستی را به کار ببریم و ابزار دست افرادی سودجو خواهیم شد و به سمت کار زرد میرویم. کارکرد رسانه فقط اطلاع رسانی نیست و باید جریان ساز باشد و در حوزه برندینگ فعال باشد.

یک اشتباهی در حوزه رسانه ها اتفاق افتاده که تکنیک ها به روز تغییر میکند .

اگر ما بدانیم که مشاور تبلیغاتی چه تاثیری در فروش فیلم دارد موثر عمل میکنیم. دانش تبلیغات اصول حرفه ای خود را دارد.

قرعه کشی جدول پخش فیلم های جشنواره ملی فجر غیر حرفه ای ترین کار ممکن است.



 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره جام جم می تواند الگوساز باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد کارت گفت: جشنواره جام جم می تواند با نگاه و داوری درست، برای رسانه ملی ما جریان ساز و تأثیرگذار باشد.

به گزارش سینماپرس؛ محمد کارت برگزیده بهترین کارگردانی برای «آوانتاژ» در چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص لزوم وجود جشنواره ای مثل جام جم برای فضای تلویزیون ما گفت: به نظرم جشنواره جام جم می تواند با سنجش و ارزیابی آثار مختلفی که در تلویزیون تولید شده و معرفی آن ها در پیشرفت و روند فیلم سازی در تلویزیون چه مستند، چه انیمیشن، سینمایی و یا داستانی تأثیرگذار باشد. در این جا وقتی به فیلم هایی که از عیار بالاتری برخوردارند اهمیت داده شده و به واسطه این جشنواره به مخاطب هم معرفی می شوند، اتفاقاتی خوبی رخ می دهد؛ در واقع هم فیلمساز برای ادامه کارش انگیزه می گیرد و هم در جهت اعتلای کیفیت آثار ساخته شده برای تلویزیون قدمی برداشته می شود.

کارگردان «بختک» با ارائه پیشنهادی برای بهتر شدن جشنواره جام جم بیان کرد: به طور کلی وقتی جشنواره در هر بخش جوایزی را اعطا می کند، می تواند به وسیله آن الگوسازیی را برای کسانی که می خواهند با تلویزیون کار کنند، ایجاد نماید، اتفاقی که در ابعاد مختلف تولیدات تلویزیون از فیلم و سریال گرفته تا مستند و مسابقه قابل انجام است. این اتفاق در صورتی ممکن است که جشنواره اعتبار و تأثیرگذاری لازم برای چنین جریانی را به واسطه نگاهی که در آن لحاظ می شود داشته باشد.

کارت ادامه داد: جشنواره جام جم در هر دوره در اصل اهمیت و اعتباری که به فیلم ها و کارهای مختلف می دهد، می تواند آن قدر با تأمل، قضاوت منصفانه و دقیق همراه باشد که بر اساس جوایز اعطا شده در هر بخش، برای سال آینده الگو و جریان سازی اتفاق بیفتد.

کارگردان «آوانتاژ» در ادامه با اشاره به برگزیده شدنش در دوره پیش جشنواره گفت: برای من خیلی لذت بخش است که «آوانتاژ» به عنوان اولین فیلمی که برای تلویزیون ساختم و در آن برای اولین بار با یک نهاد دولتی کار کردم جایزه بهترین مستند سال ۹۶ را گرفت. نکته دیگری که درباره آوانتاژ وجود دارد، این است که مدیر شبکه مستند هم اجازه داد تا من در این فضا فیلم خودم را بسازم و دخل و تصرف محتوایی و یا ممانعتی را ایجاد نکرد. در واقع می خواهم بگویم که اگر تلویزیون دایره اعتمادش را به فیلم ساز بیشتر کند و مدیران هر شبکه وقتی کاری را به سازنده سفارش می دهند، دستش را باز بگذارند، اتفاق های مثبتی می افتد. من واقعأ از همکاری شبکه مستند در این کار رضایت زیادی داشتم حسی که در اثرم هم مشخص است.

او ادامه داد: در هر حال فیلمسازی که در این نظام کار می کند، بیشتر از همه به خطوط قرمز و ممیزی ها آگاه است و این اعتماد شبکه مستند به من بود که باعث شد تا آوانتاژ ساخته شود.

وی درباره بخش جدید جشنواره امسال هم بیان کرد: قسمت مردمی که در این دوره به جشنواره اضافه شده نشان می دهد که جام جم به فکر تأثیرگذار شدن است. مهمترین جایزه ای که این جشن می تواند به هر کاری بدهد و جریان ساز باشد نیز همین است که مردم آن را قضاوت کنند و ای کاش برای فیلم من هم این قضاوت صورت می گرفت چون همانطور که گفتم بهترین اتفاق برای فیلمساز و تلویزیون این است که مردم خودشان کاری را که دوست دارند انتخاب کنند.

کارت خاطرنشان کرد: من امیدوارم جشنواره جام جم تنها به عنوان یک رویداد کاری برای مدیرانش دیده نشود که تا جریان سازی که از آن سخن گفتم با لحاظ سیاست گذاری های جشنواره با هدف رشد و اعتلای آن صورت بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یاسر طالبی: سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یاسر طالبی گفت: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات‌وحش می‌شناسند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری مستند «دلبند» با حضور یاسر طالبی(کارگردان)، الهه نوبخت (تهیه‌کننده)، اکبر رستگار (آهنگساز)، فرزانه فتحی (نویسنده متن سرگذشت)، میثاق مدانلو (صدابردار) و با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

طالبی درباره اینکه محل اصلی روستایی که در فیلم «دلبند» دیده می‌شود در کدام شهر قرار دارد گفت: اسم این منطقه‌ چراگاه اوپرت است که در ارتفاع البرز و مرز بین استان مازندران و سمنان قرار دارد.

نوبخت درباره تهیه‌کنندگی این مستند گفت: کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند می‌شد. هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم. می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود. اما کاش به آن توجه بیشتری می‌شد.  

او ادامه داد: زمانی که کارگردان سوژه دلبند را با من مطرح کرد. سوژه مرا بسیار متعجب کرد که چطور یک مادر ۸۰ ساله با این همه گاو به تنهایی در ارتفاعات زندگی کند. فکر می‌کردم فیلم فضای بین‌المللی دارد. چون به واسطه شغلم می‌دانم در فضای بین‌المللی در مورد ایران چطور فکر می‌کنند. آن‌ها جامعه‌ای را می‌بینند که اتفاقا مرد سالار نباشد، زنی باشد که مردانه‌تر از مردها زندگی کند. شما می‌بینید که مردم روستا بیشتر از دو، سه تا گاو ندارند. باخوردهایی که از آن‌ها گرفتیم برایمان خیلی جذاب بود.  

فتحی درباره نویسندگی در مستند «دلبند» گفت: ۸۰ سال زندگی این زن وقتی قرار شد نوشته شود،  کار من این بود که شناسه‌های اصلی این زن را بنویسم. همزمان من هم با سوژه آشنا شدم و زندگی واقعی آن‌ها را دیدم. من از زمانی که با خانم فیروزه همراه شدم، ‌ جزئیات زندگی‌اش را با زبان خودش نوشتم.  

طالبی درباره فیلمبرداری «دلبند» توضیح داد: ما حدود دو سال فیلم‌برداری داشتیم و یک‌سال هم مرحله پیش از تولید بود. به جرات می‌توانم بگویم، فیروزه به شدت زنی سخت است. ما به تدریج توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به هر حال شما فیروزه را دیدید، شخصیتی که بسیار آدم معمولی هست اما در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. من همیشه استقبال می‌کنم از آدم‌های معمولی که در موقعیت ویژه قرار می‌گیرند. بعد از دو سال او به من گفت حالا من و شما، ‌ مادر و فرزند شدیم.  

او ادامه داد: هر آنچه در زندگی او اتفاق می‌افتاد را ما فیلم‌برداری می‌کردیم. ما از ابتدا به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم. از همان ابتدا از لنز ۵۰ استفاده کردیم و می‌دانستیم که می‌خواهیم مشاهده‌گر باشیم.

طالبی تاکید کرد: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات‌وحش می‌شناسند. در عرصه بین‌الملل سینمای مستند به معنای کار اما در اینجا همه‌چیز جهادی است.

او افزود: ما به این نتیجه رسیدیم از دلبستگی به حیوانات و طبیعت شخصیت فیروزه استفاده کنیم و اسم فیلم را «دلبند» بگذاریم.  

در ادامه نشست رستگار درباره آهنگسازی مستند گفت: تمام موسیقی این فیلم با هدف و حساب‌شده انتخاب شد.

حضور مادر من، ‌ به حساب اینکه مادر من هستند نبود. این فیلم چنین روایتی می‌خواست. تمام صحنه‌هایی که انتخاب شده فیروزه بخواند، همه آن‌ها برای خودش یک پیشینه دارد. درد و دل‌های ما در موسیقی مازندران. یک بخش موسیقی ما آوازی و بخش دیگر سازی است.

نوبخت درباره آهنگسازی مستند دلبند، گفت: دلم می‌خواهد اینجا از خانم راضیه احمدی، مادر آقای رستگار تشکر می‌کنم.  

او در پاسخ به این سوال که کارش را چطور آغاز کرده است، بیان کرد: در حوزه هنری از سال ۸۵ کارم را در بخش بین‌الملل شروع کردم. همزمان چند جشنواره مدیر بین‌الملل بودم. چند فیلم کوتاه تهیه کرده‌ام. در حال حاضر هم بعد از ۱۲ سال دفتر «تصویرگستر الهه پارسی» به عنوان دفترپخش بین‌الملل داریم.  

نوبخت درباره تفاوت جشنواره‌های خارجی با فجر گفت: حضور در جشنواره‌ها بسیار حرفه‌ایست. در جشنواره ایتفا که مهم‌ترین جشنواره مستند دنیاست بلیط‌هایش کاملا فروش می‌رود و مردم عادی آن‌ها را می‌خرند. حدود ۱۲ هزار یورو پول بلیط‌هایشان می‌شود. اینکه ما بیاییم فیلمی را پخش کنیم به چرخه جریان نمایش فیلم کمکی نمی‌کند.  

او ادامه داد: ما بیشتر از این فکر کنیم که فیلم مستند، کوتاه یا بلند نمایش دهیم باید به جریان اقتصادی فیلم‌ها کمک کنیم. انتظار می‌رود از دل این جشنواره یک گفتمان بین صاحبان آثار و اصحاب رسانه شکل بگیرد. صاحبان آثار چارسو هستند، ‌ دوستان رسانه اینجا هستند. امیدوارم به زودی یک کاخ جشنواره درست داشته باشیم و فیلم‌ها را کنار هم ببینیم. ما با استانداردهای دنیا خیلی فاصله داریم.  تفاوت ما خیلی زیاد است. با داشتن تنها یک نمایش آنهم در جشنواره آلمان، ‌ ما در برلین پذیرفته شدیم و تنها نماینده ایران در این جشنواره هستیم. البته فکر می‌کنم در بخش تجربی هم فیلمی به تهیه‌کنندگی آقای برزگر حضور دارد.  

طالبی درباره زنده بودن شخصیت اصلی گفت: بله زنده هستند. در حال حاضر ۸۳ سال سن دارند.

طالبی همچنین درباره فیروزه گفت: زندگی که فیروزه دارد فارغ از فضای تجدد برای مخاطبان خارجی بسیار پراهمیت بود. به هر حال ساخت این فیلم برای خودم ادای دین بود. نسل فیروزه‌ها از بین رفته‌اند. ازاین نظر ساخت این فیلم برای من چالش بزرگی بود. ارتباط فیروزه با خداوندش، ارتباط متفاوتی است.  دیالوگ مهمش این است آنجایی که گاو مرا می‌فهمد، ‌ انسان مرا نمی‌فهمد. او ایمان مرا بیشتر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره‌بازی با آهنگ‌های انقلابی در شبکه ۴ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شب موسیقی» در هجدهمین برنامه خود، یکشنبه ۱۴ بهمن، با موضوع «هنر انقلاب» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، رضا مهدوی در برنامه شب موسیقی میزبان سیدمحمد میرزمانی، آهنگساز، رهبر ارکستر و بابک رضایی کارشناس موسیقی خواهد بود.

گفتگو با محمد جعفری بهنام درباره خاطرات ضبط بعضی موسیقی‌های انقلابی، گفتگو با جمشید جم خواننده «یار دبستانی» و گفتگو با بیژن کامکار در خصوص اثر کجایید ای شهیدان خدایی از دیگر بخش‌های برنامه خواهند بود.

 آیتم چهل سالگی و یک قطعه ناشنیده از زنده‌یاد ناصر چشم آذر از دیگر آیتم‌های برنامه امشب خواهند بود.

«شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ترک سالن نمایش به دلیل ضعف فیلم ها تا انتقاد نسبت به مجری نشست های پرسش و پاسخ/ حضور یک فعال اینستاگرامی در «هفت» حاشیه ساز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه مانند دیگر روزهای جشنواره سرشار از حاشیه بود؛ نکته قابل تأمل اینکه در این روز حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرد، بی سر و صدا با یکی از برنامه های تلویزیونی مصاحبه ای انجام داد و بلافاصله آنجا را ترک کرد؛ اهالی رسانه از خودشان سوأل می کردند چرا حسین انتظامی نمی خواهد با ما روبرو شود؟ البته گویا مسئولان جشنواره با چند رسانه متبوع خود هماهنگ کرده بودند تا با انتظامی گفتگو کنند.

به گزارش سینماپرس انتشار برخی پست های اهالی رسانه در توئیتر، اینستاگرام و یا تلگرام نشان از حواشی زیاد در سینماهای سراسر شهر دارد. برخی از اهالی رسانه که امسال قادر به حضور در پردیس سینمایی ملت نشدند با انتشار پست هایی از سینماهای سطح شهر نظیر سینما آفریقا، سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو، حواشی و مسائلی که در این سینماها در جریان است را به نظر دیگر همکاران شان می رسانند.

به عنوان نمونه یکی از فعالان رسانه ای روز گذشته در توئیتی نوشت: سینما آفریقا بلیت فروشی نداره، یعنی خانه سینما در مدت برگزاری جشنواره این سالن را برای اعضای خودش اجاره کرده و جالب هست که بازار سیاه خرید و فروش بلیت های اهدایی مقابل این سینما داغ تر از سینماهای مردمی است! (این هنرمندان نازنین سینما دوست!)!

یکی دیگر از فعالان رسانه هم نوشت: سینمای فلسطین که امسال سینمای تهیه کننده ها است در سانس فیلم «متری شش و نیم» در حد گیس کشی و زدن توی گوش همدیگه! ۲ نفر به خاطر صندلی همدیگه رو زدن!

همچنین بنا به گزارش های رسیده به خبرنگار سینماپرس فروش بلیت در بازارسیاه سینماهای شهر تهران همچنان ادامه دارد. اینک در حالی به نیمه های جشنواره فیلم فجر رسیده ایم که قاطبه اهالی سینما و رسانه نسبت به این دوره از جشنواره فیلم فجر انتقادات جدی مطرح نموده اند!؛ چه از منظر محتوا و ساختار فیلم ها چه از نظر مشکلات اجرایی و زیرساختی جشنواره!

نکته دیگری که شاید پرداختن به آن جالب توجه باشد اینکه علیرغم وعده های از پیش داده شده اینترنت در پردیس سینمایی ملت بسیار بد است و همین مسأله باعث شده بسیاری از اهالی رسانه برای عقب نیفتادن کارهای شان مجبور به استفاده از مودم های شخصی شوند. با این همه معلوم نیست به چه دلیلی علیرغم اینکه قاطبه اهالی رسانه در نظرسنجی که روابط عمومی جشنواره منتشر کرد اعلام کردند که از این سینمای پرت و دورافتاده و فاقد امکانات رضایت ندارند باز هم جشنواره در این دالان تنگ و دراز برگزار می شود! آیا هدفی به جز کوچک سازی جشنواره مد نظر برگزارکنندگان این رویداد است؟

اما در روز چهارم جشنواره حواشی در پردیس سینمایی ملت هم بسیار بود؛ در این روز اهالی رسانه و منتقدان هنگام تماشای ۲ فیلم «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان و «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی سالن های سینما را ترک کردند؛ کیفیت پایین این آثار سینمایی این سوأل را در میان اهالی رسانه مطرح کرد که آیا آثار حاضر در جشنواره گلچین شده و بهترین ها هستند؟

علاوه بر این گزینش شدن سوألات توسط مجری نشست روز چهارم و بی تفاوتی مجری نسبت به برخی سوألات محترمانه اما انتقادی از سوی اهالی رسانه باز هم صدای اعتراض آن ها را بلند کرد. بسیاری بر این اعتقاد بودند که تا اینجا فرزاد حسنی بهترین اجرا را داشته است.

در نهایت اینکه برنامه سینمایی «هفت» نیز این شب ها بسیار حاشیه ساز شده است؛ علاوه بر انتقاداتی که نسبت به منتقد ثابت برنامه می شود حضور یک فعال اینستاگرامی که قطعا جزو اهالی رسانه محسوب نمی شود به عنوان کارشناس فضای مجازی در این برنامه سیل انتقادات فعالان حرفه ای، پیشکسوت و باتجربه را نسبت به سیاست های غلط مسئولان «هفت» به راه انداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت دونوازی قانون و تمبک در جشنواره فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در قالب یک کنسرت دونوازی قانون و تنبک در دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر، پریچهر خواجه و فرهاد صفری به اجرای برنامه می پردازند.

به گزارش سینماپرس، پریچهر خواجه نوازنده قانون درباره اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرایی که قرار است در جشنواره فجر داشته باشیم، دونوازی قانون و تنبک است که نوازنده قانون من هستم و نوازنده تنبک فرهاد صفری است. ما در این اجرا قرار است به اجرای موسیقی دستگاهی بپردازیم. قطعه‌هایی هم که آماده کرده‌­ایم در دستگاه­‌های ماهور، نوا، دشتی و راست پنجگاه است.

این نوازنده قانون با تاکید بر اینکه فضای جشنواره هر سال یک فضای هیجان انگیز برای نوازنده‌­ها ایجاد می‌­کند گفت: فضای موسیقی در جشنواره، یک فضای هیجان انگیز است، یک هیجان عجیب که برای همه نوازنده‌ها وجود دارد و باعث می شود تا همه دوستان در سبک موسیقی خودشان با یکدیگر رقابت کنند. این دوره جشنواره برای افرادی که دوستدار موسیقی هستند زمان بسیار دلچسبی خواهد بود. امیدوارم که مردم هم از این رویداد استقبال کنند و با بهترین اجراها روبرو باشند و بتوانند بهترین اجراها را در این جشنواره ببینند.

کنسرت دونوازی قانون و تنبک به سرپرستی پریچهر خواجه ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه ۲۶ بهمن در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی آماری به حضور نمایشنامه‌نویسان ایرانی در جشنواره تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نگاه به فهرست نمایش‌های راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر فجر و آنچه در سی و هفتمین دوره این رویداد تئاتری خواهیم دید، می توان حضور بسیاری از نویسندگان جوان کشور را دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس،  در بخش ایران یک و از بین ۲۹ اثری که در این بخش حضور دارند تنها یک نمایشنامه خارجی «ویتسک» نوشته بوشنر دیده می شود. در این بخش پنج اثر نمایشی نیز برداشت آزاد یا اقتباس از آثار نمایشی دیگر کشورهای جهان هستند. سینا راستگو «مرگ و دوشیزه» را بر اساس اثر دورفمان نوشته و حمید شهرانلو برداشتی آزاد از «مده آ» نوشته مولر را ارایه کرده است. امیر ابراهیم‌زاده و علی کرسی‌زر نمایشنامه «فرایند» را بر اساس رمان‌های «محاکمه»، «قصر» و «مسخ» کافکا و داستان «تجاوز قانونی» نوشته کوبو آبه نوشته‌اند. فضل‌الله عمرانی نیز «عروسی خون» لورکا را با دراماتورژی دیگری در جشنواره ارایه کرده است. میلاد کاشانی نویسنده دیگری از این فهرست است که اقتباسی آزاد از نمایشنامه رومئو و ژولیت را در جشنواره دارد.

بیست و یک اثر دیگر حاضر در بخش ایران یک آشکارا از نسلی تازه از نمایشنامه نویسی حکایت دارد. در این بخش پیام لاریان با ۲ نمایشنامه حضور دارد و دیگر نویسندگان سعدی محمدی عبد، آسو بهاری، سعیده آجربندیان، محمدحسین معارف، بهزاد آقاجانی، رسول کاهانی، حسین پوریانی فر، مسعود صرامی، پویا سعیدی، سجاد امیرمجاهدی، محمد زارعی، مونا احمدی، محمد نقایی، فراز مهدیان دهکردی، دیانا فتحی، نوید معمار، ناهید وثیقی، مصطفی اوصانلوی، الهه مجلسی، زهرا موسوی و مانا هوشنگ‌نژاد، علی ذاکری، علیرضا شمس، امیر نجفی، پویا سعیدی و صالح علوی زاده با یک اثر دیده می شوند.

در بخش ایران دو که شامل ۲۳ اثر نمایشی است تنها ۳ نمایشنامه غیر ایرانی دیده می شود. نکته جالب توجه در این بخش حضور نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی است که توسط ۲ گروه از تهران و اصفهان در این بخش به رقابت می پردازند.

«افرا» به کارگردانی احسان جانمی از اصفهان و «افرا یا روز می گذرد» به کارگردانی سهیل ساعی از تهران ۲ نمایشی هستند که نام بهرام بیضایی را بر پیشانی نمایش خود دارند. «خرده نان» نوشته لویی کالافرت، «دام» نوشته تادئوش روژه ویچ و «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت نمایشنامه های خارجی این بخش هستند که به ترتیب از تهران، اصفهان و تهران در جشنواره حضور دارند.

در این بخش پیام لاریان با ۲ نمایشنامه «استرالیا» و «پروانه الجزایری» و همینطور مرتضی شاه‌کرم نیز با ۲ نمایشنامه «سانتی‌متر» و «عند از مطالبه» حضور پررنگی دارند.

رضا صابری با نمایشنامه ای که بر اساس باله «دریاچه قو» اثرپیوتر ایلیچ چایکوفسکی نوشته و سپس محمدجواد صرامی، شهاب امرایی، امین ابراهیمی، محسن براتی و محمد شاکری، محمد نقابی، رسول حق‌جو، امیرعلی نبویان، مازیار رفعتی، مصطفی قربان‌پور، مهدی شاه‌پیری، جواد صداقت، کاوه نورمحمدی و مسعود هاشمی‌نژاد از جمله نویسندگانی هستند که یک نمایشنامه در این بخش دارند.

در بخش بین الملل که ۱۸ نمایش در آن به اجرا در می آیند  سه اثر از پاتریک همیلتون، فلوریان زلر و ساموئل بکت دیده می شود. پاتریک همیلتون، فلوریان زلر و ساموئل بکت توسط گروه هایی از گیلان، تهران و مازندران به صحنه می روند.

سه نمایش اقتباسی نیز در این بخش دیده می شود. «پرومته-طاعون» با دراماتورژی میثم خوئی از نمایشنامه «پرومته در زنجیر» اثر آیسخولوس و نمایشنامه «حکومت نظامی» اثر آلبرکامو، «ابلوموف» به روایت سیاوش بهادری راد اثر نیکلای گنچاروف و بازخوانی محمد چرم شیر از رمان «مرگ و پنگوئن» اثر آندری کورکف در این بخش حضور دارد.

پیام لاریان، مهران رنجبر، مهدی تاج الدین، نشمینه نورورزی، وحید درویشی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد فزونی، علی شمس، رضا گشتاسب، کیوان سررشته، جابر رمضانی، پیام سعیدی، ابوباسم حیادار دیگر نمایشنامه‌نویسان این بخش هستند.

در بخش دیگر گونه‌های اجرایی نیز ۱۸ نمایش به اجرا در می آیند که از آن میان ۲ اثر اقتباسی دیده می شود.

«بر پهنه دریا» عنوان اثری است که مهرنوش نراقی آن را بر اساس نمایشنامه «بر پهنه دریا» اثر اسلاومیر مروژک نوشته و «دانتون» نیز عنوان اثری است که حامد اصغرزاده آن را بر اساس نمایشنامه «مرگ دانتون» نوشته گئورگ بوشنر و نمایشنامه «دانتون» نوشته رومن رولان نوشته و کارگردانی کرده است.

مرتضی زارعی، کیوان سررشته، حسین توازنی زاده، سید جعفر حجازی، شایان فیروزی، احمد سلگی، آرش پروین، احسان شایان فرد، زهرا اخلاقی، کیمیا خطیب‌زاده، میلاد جباری مولانا، آزاده شاهمیری، نازنین زهرا رفیعی و رضا سعیدی با یک اثر در این بخش دیده می شوند.

۲ اثر راه یافته به بخش دیگرگونه‌های اجرایی نیز به صورت گروهی نوشته شده اند. «ویترین» کار گروه (تی اچ زی) و «دیگری ام؛ چرا؟» نیز توسط گروه اجرایی این نمایش که کاری از گروه هنری کوچگر محسوب می شود، نوشته شده است.

مجموعه آثار بخش خیابانی توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده اند که اغلب، خود نویسندگان آن را کارگردانی می کنند. در این بخش ۲۶ نمایش به اجرا در خواهد آمد که شامل تولیدات تازه، بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی، برگزیده های جشنواره های مریوان، مقاومت، سقز، ارس و لاهیجان می شوند.

داریوش نصیری، حسنا قبادی، محمود فرضی نژاد، مسعود براهیمی، پژمان شاهوردی، غنچه شکوهیان، نازیلا امینی، احمد یوسلیانی، مختار محمدی، داوود براهیمی، افشین خدری، موسی هدایتی، علی صادق حسنی، سوران حسینی، مهدی صالحیار، مهدی حبیبی، سمیه مهری، سعید خیرالهی، امیرحسین شفیعی، میثم سرآبادانی از جمله کارگردان – نویسنده های این بخش هستند.

مصطفی جعفری خوزانی، هواس پلوک، محمدجعفری لفوت، رضا بهرامی، پژمان شاهوردی و فاطمه رادمنش نیز از دیگر نویسندگان این بخش خواهند بود. طبیعی است که در بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ۱۹ نمایشنامه به قلم نویسندگان کشورمان حضور داشته باشند. نام هایی همچون اکبر رادی، حمیدرضا آذرنگ، مرتضی شاه‌کرم، امیر حسین شفیعی، داریوش نصیری، محسن عظیمی، محمد نقابی، سید مرتضی هاشم پور، داوود براهیمی، مجتبی سلیمی، ابوباسم حیادار، هیوا ربانی، علیرضا شمس، نرگس صابری، سید علی موسویان، فاطمه رادمنش، امین ابراهیمی، رضا بهرامی، پژمان شاهرودی، میلاد جباری مولانا در ردیف نویسندگان این آثار قرار می گیرند.

بخش مهمان جشنواره امسال نیز تنها سه نمایشنامه غیرایرانی دارد. نمایش «تبرئه» نوشته جسیکا بلنک و اریک جنسون با کارگردانی منیژه محامدی و «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکوگارسیا لورکا به کارگردانی علی رفیعی و «مکبث» ویلیام شکسپیر با بازنویسی و کارگردانی امیر دژاکام سه اثر یاد شده هستند.

نمایشنامه نویسان دیگر این بخش بهروز غریب پور، گلچهره دامغانی، مهدی فرشیدی سپهر، باقر سروش، محسن اردشیر، تریفه کریمیان، حسین فضل الهی، ایوب بختیاری و نبراس میرابیان هستند.

در بخش رادیویی  هیچ نمایشنامه غیرایرانی دیده نمی شود. آرش عباسی، مجید دین دار، پیمان قریب‌پناه، مهدی شهداد، مهدی آذری، مریم واحد، هاجر کوشکی و الهام بهرامی شاد، سولماز ملکی، داریوش روحی و طاهره شاددل نویسندگان آثار نمایشی این بخش هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اجرای مشترک شهرام ناظری و دولتمند خالف در لندن


اجرای مشترک شهرام ناظری و دولتمند خالف در لندن

مشاهده خبر از سایت منبع