X

بایگانی بهمن 18, 1397

دفتر سینمایی

امیری: «جان دار» در سبک رئالیسم اجتماعی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیری در پاسخ به سوالی در مورد اپیدمی شدن ساخت فیلم هایی نظیر «ابد و یک روز» با تم خشونت و بحران در خانواده گفت: فیلمسازی در سبک رئالیسم اجتماعی از زمان خانم بنی اعتماد باب شده و ما هم تصمیم گرفتیم چنین فیلمی را در این سبک بسازیم.

به گزارش سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ فیلم «جان دار» با حضور پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری(نویسندگان و کارگرانان)، حامد بهداد، جواد عزتی، گیتی قاسمی، علی شادمان، امیر احمد قزوینی(بازیگران)، هانیه بساتینی(برنامه ریز و دستیار اول کارگردان)، احسان وحید(مدیر تولید)، حسین فرضی زاد (مجری طرح)، محمدرضا دلپاک (صداگذار)، هومن بهمنش (مدیر فیلمبرداری) کامران محمدی (تهیه کننده)، بابک کریمی طاری(طراح صحنه) و دیگر عوامل فیلم و با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد.

پدرام پورامیری در ابتدای نشست بیان کرد: ممنون که فیلم ما را دادید و از ته قلبم می خواهیم فیلم را دوست داشته باشید و اگر خوب بوده باشد ری اکشن های مثبت خود را به ما بدهید.   

حسین امیری هم در ابتدای نشست گفت: امیدوارم حال خوبی که سعی کرده بودیم، انتقال دهیم را انتقال داده باشیم. جا دارد یادی از دوستانی که جایشان در این نشست خالی است کنم. خانم معتمدآریا، باران کوثری، دهقانی و امیر محمدی به دلایلی نتوانستند در این نشست حاضر شوند اما دوست داشتیم در کنار ما باشند.

پورامیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در قصه فیلم مشکل با قصاص حل می شود، توضیح داد: در فیلم حادثه محرکی وجود دارد تا آدم ها خودشان را نشان دهند، شکل زیست آنها به هم می ریزد و دو گانگی به وجود می آید. در این فیلم قانون مهم نیست، مهم آدم هایی هستند که دوست دارند زندگی کنند یا بمیرند.

حسین امیری درباره انفعال نقش باران کوثری در فیلم گفت: فکر می کنم آنچه در فیلمنامه وجود دارد نشان دهنده تردیدی است که کارکتر در فیلم دارد و او را به وضعیتی می برد که نمی تواند تصمیم درستی در زندگی بگیرد.

امیری در مورد سکانس های پر خشونت و پیچیده فیلم گفت: فیلمنامه این فیلم دو سالی است که با کمک پدرام و محمد داوودی در حال نوشته شدن است و این فیلم نتیجه فعالیت این مجموعه است.

امیری در پاسخ به سوالی در مورد اپیدمی شدن ساخت فیلم هایی نظیر ابد و یک روز با تم خشونت و بحران در خانواده گفت: فیلمسازی در سبک رئالیسم اجتماعی از زمان خانم بنی اعتماد باب شده و ما هم تصمیم گرفتیم چنین فیلمی را در این سبک بسازیم. هدف مان هم به تصویر کشیدن بدبختی ها نبود بلکه یک قصه را به تصویر کشیده ایم.

پورامیری در پاسخ به این سوال گفت: فیلم در اوایل هیچ مشکلی ندارد اما در ادامه با به وجود آمدن بحران های متعدد افراد چهره واقعی خود را نشان می دهند.

پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد بد تمام شدن فیلم گفت: اگر به دیالوگ های سکانس آخر گوش بدهیم می فهمیم که جمال چه تصمیمی گرفته است،  جمال به عقیده ما با دیالوگ هایی که در دادگاه و در ملاقات آخر گفت، تکلیف فیلم را روشن کرد و نشان داد که حاضر نیست کسی با بی عدالتی رو به رو شود. این پایان اما برآمده از کنش های شخصیت های این فیلم است. برای ما سخت نبود که صحنه اعدام را بسازیم اما تصمیم گرفتیم این گونه فیلم را به پایان برسیم.

گیتی قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد بازی کردن در نقش زن های فرودست و متفاوت بودن بازی اش گفت: من به دنبال دیدن شخصیت هایی هستم که می خواهم بازی شان کنم. من هر نقشی که می خواهم بازی کنم را در درون خودم زندگی می کنم و این درد را واقعا در خودم ایجاد می کنم تا بتوانم آن را درک کنم.

فاطمه معتمدآریا نیز در پیام صوتی کوتاهی که از پاریس برای این نشست فرستاده بود، گفت: اینکه که کنار هم نشسته‌اید و درباره فیلم جان دار که برای خودم یکی از بهترین فیلم ها بوده صحبت می کنید، خوشحالم.  نمی دانم جای شما پیش من خالی است یا جای من پیش شماست اما متاسفم که در کنار شما نیستم و نمی توانم به سوال هایتان پاسخ دهم. آرزوی بهترین ها را برای شما، فیلم جان دار و سینمای ایران می کنم.

محمدی- تهیه کننده درباره پرسش خبرنگاری  مبنی بر پول های کثیف برای سرمایه گذاری فیلم ها در سینمای ایران بیان کرد: خیلی شفاف می گویم ۵۰ درصد سرمایه فیلم توسط من و ۵۰ درصد بقیه توسط علی اسدزاده که از سال ۸۷ سرمایه گذار بوده اند تامین شده است. ضمن اینکه تمام صحبت هایی که در این زمینه است بی اخلاقی و فرافکنی است و اگر بخواهید تهمت بزنید می توانیم از مراجع ذی صلاح اقدام کنیم.  

حامد بهداد نیز در این باره بیان کرد: من نمی دانم که چه کسی چه مجوزی از ارشاد دارد. ابتدای امر فیلمنامه می آید و از جایی به بعد می خواهیم معنای فیلم اجتماعی را که دغدغه اش را داریم با فیلمنامه منطبق کنم. اغراق می کنم که یک ذره از مسائل اقتصادی یا بوروکراسی یا روابط پیچیده و پنهان و این موضوع ها بی خبرم و از خواندن فیلمنامه صرفا لذت می برم. این دو کارگردان سن شان کم بود و سه بار با خودشان فیلمنامه را روخوانی کردم و فکر می کردم مبادا گوشه ذهن این دو کارگردان جوان این سوء تفاهم پیش بیاید که نگاه بالا به پایینی نسبت به آنها دارم.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «جان دار»، امیری در مورد بازی فاطمه معتمدآریا در این فیلم و اینکه آیا او انتخاب اولش برای این نقش بوده یا نه، گفت: اولین انتخاب ما حتما خانم معتمدآریا بود و روی کاغذ ایشان را انتخاب کرده بودیم.   خیلی از ایشان ممنونیم که پیشنهاد ما را پذیرفتند.

هومن بهمنش در پاسخ به سوالی در شبهات مالی ساخت این فیلم، گفت: وزارت ارشاد برای صدور پروانه ساخت سرمایه‌گذار را شناسایی می کند و کارگردان و تهیه کننده فیلم آن فرم را امضا می کنند و بعد کار شروع می شود. اینکه وزارت ارشاد پروانه ساخت فیلمی را صادر کند به چه معناست؟ ما در کشوری هستیم که صدور پروانه ساخت فیلم یا حتی پروانه داشتن یک مغازه با مسائل دیگری همراه است.

پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد شخصیت پردازی و فیلمنامه نویسی قوی کار و پایان نه چندان صریح آن گفت: ما فقط به دنبال ایجاد یک همزاد پنداری در مخاطب بودیم و چندان به مسائل دیگر توجه نکردیم. با این حال خوشحالم که شخصیت پردازی و فیلمنامه نویسی مورد توجه قرار گرفته است.

امیراحمد قزوینی بازیگر این فیلم در مورد حضورش در این فیلم گفت: کار کردن با این گروه قوی انرژی زیادی از من گرفت چون باید پا به پای بزرگان این فیلم برای یاد گرفتن می دویدم.

هانیه بساتینی در مورد کار کردن با دو کارگردان فیلم اولی گفت: خیلی پروژه لذت بخشی بود و با وجود اینکه با دو کارگردان فیلم اولی کار کردم، اما چون این دو کارگردان جوان می دانستند که از کار چه می خواهند توانستیم پروژه خوبی را به سرانجام برسانیم.

جواد عزتی درباره بازی اش در این فیلم بیان کرد:  معمولا اولین چیزی که بازیگر بعد از دیدن یک فیلم به آن فکر می کند این است که کار درستی انجام داده در این فیلم بازی کرده است یا نه. به عقیده من فیلم تکمیلی است و درباره پایان آن چند انتقاد شنیدم و شاید من هم منتقد آن باشم اما انتخاب دوستان بود که سکانس ها را رقم می زد اما در مجموع  خوشحالم که جواد عزتی در این فیلم هست.  

شادمان،  بازیگر این فیلم نیز درباره نقش اش گفت: وقتی فیلمنامه «جان دار» را خواندم بالای آن نوشتم ماشاالله دهه ۷۰. زیرا آرزوی من بود که نسل من وارد سینما شود و فکر می کنم ما سه نفر(من و دو کارگردان فیلم) سن مان روی هم به  ۷۰ سال نرسد اما حالم خوب است و این برایم کافی است.

دلپاک صداگذار نیز گفت: خوشحالم در کنار چنین تیم جوانی بودم. دوست داشتم سوالات تخصصی در این جلسات باشد و در همه جای دنیا عوامل مطبوعات تخصصی دارند و خوب بود پرسشی درباره ویژگی های فیلمبرداری در این فیلم پرسیده شود. ۳۰ سال است که در جشنواره فجر هستم و فکر می کنم در این دوره سوال هایی که باید، پرسیده نمی‌شود.

حسین امیری دوماری نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه نمی دانیم به چه گناهی فیلم «جان دار» در بخش سودای سیمرغ نیست، گفت: این موضوع مهم نیست اما از تمام عوامل فیلم که هر کدام به نوبه خود درجه یک هستند، قدردانی می کنم.

او درباره صداگذاری در فیلم نیز گفت: یک صداگذار قرار است تصویرجا مانده فیلم را به آن اضافه کند و پلان هایی که فیلمبرداری نشده را با صدا در فیلم طراحی کند. ما تلاش می کنیم گوش های تازه ای برای مخاطب طراحی کنیم، گوش ۳۶۰ درجه می بیند و ما سعی کردیم پردازش های جدیدی در این زمینه داشته باشیم. به جز دیالوگ صداهای دیگری به فیلم اضافه می شود. ما همیشه از گوش شنیداری بازیگر جلو می رویم.

کریمی طاری- طراح صحنه نیز بیان کرد: این تجربه در این فیلم آنقدر برایم جذاب بود و انقدر پر از پتانسیل بودند که ما وادار می کردند بدویم و به عشق آنها تلاش کردیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

امیراحمد قزوینی بازیگر این فیلم در مورد حضورش در این فیلم گفت: کار کردن با این گروه قوی انرژی زیادی از من گرفت چون باید پا به پای بزرگان این فیلم برای یاد گرفتن می دویدم.

پدرام پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد کسب قیمومت توسط عمو از یکی از والدین گفت: قیمومت با حضانت فرق دارد و بستگان نزدیک می توانند با مراجعه به دادگاه قیمومت را برعهده بگیرند.  

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اسم فیلم گفت: جان به معنای زندگی و دار برای مرگ است که ترکیب آن ها می شود جان دار.

در بخش دیگر نشست، احسان وحید مدیر تولید در مورد پول های کثیف که ممکن است وارد این فیلم شده باشند گفت: خانم معتمدآریا و خانم کوثری از من برگه قرارداد سرمایه گذاری را گرفتند تا مطمئن شوند آقای امامی در این فیلم هیچگونه دخل و تصرفی نداشتند.

پدرام پورامیری هم در پایان گفت: این فیلم به شدت فیلم سختی بود و پیش تولید بسیار سختی هم داشت. من از تمام عوامل این فیلم تشکر می کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریزی: به ما می گفتند مستندساز نباید وارد بیمارستان شود / صابری: این فیلم قبل از اکران مخاطبانش را جذب کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست پرسش و پاسخ مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» که به موضوعی در حوزه سلامت زنان می پردازد، با حضور عوامل فیلم و برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ نشست خبری فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» با حضور زینب تبریزی (تهیه کننده و کارگردان)، امید بلاغتی (مشاور تهیه کننده)، عطیه عطارزاده (مشاور کارگردان)،صبا ندایی (آهنگساز) حسن شبانکاره (صداگذار)، شیما صابری (مدیر حامی جو)، جمیله مظفری و وحید محسنی (کاراکترهای فیلم) و سولماز غنی (راوی) با حضور فرزاد حسنی به عنوان مجری برگزار شد.

زینب تبریزی تهیه کننده و کارگردان این مستند در ابتدای نشست گفت: خیلی دلم می خواهد که این فیلم بیشتر دیده می شد. این آخرین نمایش فیلم های مستند در جشنواره است و همه ما بیشتر دل‌مان می خواست بیشتر مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیریم اما به نتیجه رسیدیم که به زور نمی توان کسی را مشتاق پای مستند نشاند.

امید بلاغتی مشاور تهیه کننده هم گفت: من فکر می‌کنم بیش از آن که مشکل از اهالی رسانه باشد، مشکل از ساعت اکران فیلم در جشنواره فجر است. ساعت یک چندان زمان مناسبی برای اکران مستند نیست.

وحید محسنی، یکی از شخصیت های فیلم هم در ابتدای سخنانش گفت: من چندان بازیگری و سخنرانی بلد نیستم. خانم تبریزی پیشنهاد کار را که دادند من چندان استقبال نکردم اما در ادامه وقتی ایشان روش کار را به من توضیح دادند، من دیدم که می‌توان کار خوبی تولید کرد و یاد و خاطره همسرم هم زنده بماند. هدف مان این بود که با ساخت این فیلم افراد دیگری بتوانند راه درست را بروند.

کارگردان فیلم در مورد تطبیق سناریوی فیلم با بینش مرحوم مهناز علیمردانی در عالم واقع گفت: متنی که نوشته شده حاصل تمام تحقیقاتی است که من از زندگی و شخصیت مهناز علیمردانی داشتم. این شخصیت این اجازه را به ما می داد که بتوانیم حرف های دیگری را هم در قالب این شخصیت مطرح کنیم و به داستان چند لایه دیگر هم ببخشیم. من مهناز را هرگز ندیده بودم اما با صحبت هایی که با همسر ایشان داشتیم متوجه شدیم که ایشان اهل شعر و ادب بوده است.

وحید محسنی درباره ساخت این مستند گفت: وقتی من این مستند را می بینم یاد همان زندگی ای که داشتم می افتم و اصلا چنین حسی ندارم که انگار چیزی به کار اضافه شده است. شکسته شدن یک تابوی سرطانی در ایران

جمیله مظفری دیگر شخصیت فیلم در مورد این مستند، گفت: من از کارگردان کار تشکر می کنم که تابوی سرطان پستان را در ایران شکستند. تمام مواردی که در فیلم نشان داده شد هم واقعی است، ما باید به این نکته توجه کنیم که سرطان پستان نه تحصیل کرده می شناسد و نه فقیر و غنی.این بیماری به سراغ همه می آید و ما باید به آن توجه کنیم.
من به عنوان نماینده زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند می گویم که ما مهناز را متاسفانه از دست دادیم اما باید تلاش کنیم مهناز های دیگر را از دست ندهیم.

شیدا صابری مدیر موسسه حامی جو در مورد تامین سرمایه فیلم گفت: ما امیدواریم همه آثار هنری به مشکل بخورند تا برای تامین سرمایه شان به حامی جو مراجعه بکنند. اتفاق مهمی که برای این پروژه افتاد این بود که این فیلم قبل از اکرانش توانست مخاطبانش را جذب کند و توانست پیام خودش را به بیش از یک میلیون نفر در فضای مجازی برساند.

عطیه عطارزاده، مشاور کارگردان در مورد دشواری های تولید این اثر گفت: من گمان می کردم خانم تبریزی در میان کار پروژه را رها کند اما او با پشتکاری کم نظیر توانست در مقابل کمبودهای مالی بایستد و در نهایت با حمایت حامی جو آن را به پایان برساند. این کار برای من تجربه بسیار جالبی بود. مستندی که چندان با آن فرم قدیمی که مخاطبان از مستند می شناسند متفاوت است و فرم جدیدی به خود گرفته است.

حسن شبانکاره صداگذار فیلم هم در مورد روند صداگذاری فیلم گفت: بخش عمده اتفاقی که در فیلم به تصویر کشیده می شود در گذشته اتفاق افتاده و گروه فیلمساز در ادامه به روند داستان اضافه شده اند و توانسته اند شکل روایی خوبی به داستان ببخشند. حالا در بحث صدا هم این مورد مطرح بود که ما باید صدای واقعی را روی کار بگذاریم یا چون داستان در گذشته رخ داده احتیاج به صدایی فراواقعی داریم. این یکی از اصلی ترین چالش های فیلم بود.

سولماز غنی در مورد علت حضورش در این فیلم گفت: من حس این کار را دوست داشتم چون موضوع این فیلم سرطان پستان بود دلم می خواست بخش کوچکی از این پروژه ارزشمند باشم. من روزهای اول فقط متن را می خواندم و گریه می کردم و نمی توانستم چیزی را ضبط کنم.ضمن اینکه چون قرار بود به جای  شخصی حرف بزنم که الان حضور ندارد، این خیلی احتیاج به حس داشت. لذا خیلی مهم بود و در دو جلسه توانستیم نریشن ها را ضبط کنیم.

تبریزی در مورد توقف پروژه اش در حین ساخت گفت: به جز مسائل مالی، بخاطر بحث مجوز هم ما چند وقفه در کارمان داشتیم که یکی از علت هایش این بود که به ما اجازه ورود به بیمارستان ها را نمی دادند و می گفتند مستندساز نباید وارد بیمارستان شود و این خیلی برای من عجیب بود که چرا وقتی ما می خواهیم فیلمی با موضوع بیماری بسازیم نمی‌توانیم وارد بیمارستان شویم. در نهایت به واسطه آشنایی که داشتیم توانستیم در یک بیمارستان فیلمبرداری را انجام دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ نمایش «خانه برنارد آلبا»


عکس/ نمایش «خانه برنارد آلبا»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ هشتمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


عکس/ هشتمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های حذف شده امکان بازگشت دارند / مقایسه بخش آرای مردمی جشنواره با برنامه «نود» درست نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی آشتیانی‌پور، رییس ستاد آرای مردمی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه جمع‌آوری آرای مردمی در این رویداد پرداخت.

به گزارش سینماپرس، یکی از وجوه تمایز جشنواره فیلم فجر با دیگر جشنواره‌های سینمایی امکان انتخاب یک فیلم از سوی علاقه‌مندانی است که به تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌نشینند.
سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم همواره یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره به شمار می‌آید و رقابت و هیجانی را در ایام برگزاری این رویداد سینمایی ایجاد می‌کند.
علی آشتیانی‌پور رییس ستاد جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی درباره جزییات جمع آوری آرا توضیح داد.

شکل دقیق جمع‌آوری آرای مردمی
علی آشتیانی پور درباره شکل دقیق جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، گفت: «اطلاع رسانی در مورد شیوه رای‌دهی از طریق تیزرها و آنونس‌هایی که در سینماها پخش می‌شود صورت می‌گیرد، تماشاگران که به سالن‌ها وارد می‌شوند از شیوه رای دادن تا حدی که تیزرها گویاست مطلع می‌شوند و می‌توانند با کدهایی که روی بلیت‌ها درج شده است به فیلم مربوطه در هر سانس رای دهند، زمان رای دادن نیز تا دو ساعت پس از پایان نمایش هر فیلم است.»
او ادامه داد: «طبیعتا این آرا در نرم‌افزاری که طراحی و کارشناسی شده است وارد می‌شود و در نهایت نتیجه آن با در نظر گرفتن باقی آماری که هر شب به صورت مکانیزه جمع‌آوری شده، اعلام می‌شود.»

چگونگی تقسیم‌بندی عادلانه سانس‌های نمایش 
رییس ستاد آرای مردمی جشنواره فیلم فجر درباره مسئله تقسیم‌بندی عادلانه سانس‌های نمایش هر فیلم در جشنواره فجر، توضیح داد: «در هر نمایشی که در جدول اکران مردمی قرار گرفته رای گیری اتفاق می‌افتد. یعنی افرادی که بلیت‌ها را اینترنتی یا به هر ترتیبی خریداری کرده‌اند امکان شرکت در رای گیری دارند.»
او ادامه داد: «آنچه مورد ملاحظه ماست یک سهمیه یکسان برای همه سینماهاست یعنی اگر تعداد نمایش‌ها را از ۱۸ تا ۲۴ عدد برای هر فیلم در نظر بگیریم، آنچه برای رای گیری ملاک است وضعیت یکسانی است که تقریبا برای همه فیلم‌ها لحاظ می‌شود که عبارتند از احتساب جغرافیای سالن‌ها و سانس‌های متفاوت و تقریبا در بیشتر از ۹۰ درصد سالن‌ها رای گیری صورت می‌گیرد.»

علت اعلام آرای مردمی در روز سوم جشنواره 
آشتیانی پور درباره علت اعلام آرای مردمی در روز سوم جشنواره، بیان کرد: «آیین‌نامه‌ای در خانه سینما برای این مسئله نوشته شده و مورد توافق همه صاحبان آثار و تهیه کنندگان است و براساس آن مکلف هستیم تا زمانیکه فیلم‌ها به حداقل نمایش درنیامده‌اند (حداقل سه روز اول) نمی‌توانیم رای‌گیری را ملاک قرار دهیم زیرا که ارزش واقعی نداشته و ظرفیت همه فیلم‌ها در آن بازه یکسان نبوده است. برای این یکسان بودن شرایط همچنین لازم است فیلم‌ها در روز اول و دوم یا حتی روز سوم به نمایش درآید و اگر در هر شرایطی این اتفاق رخ نمی‌دهد آن فیلم از گردونه رقابت خارج می‌شود.»
او با ارائه یک مثال در همین زمینه گفت: «به خاطر داریم در سال‌های گذشته دو فیلم روز چهارم به اکران مردمی رسیدند و از رقابت آرای مردمی حذف شدند. رای گیری‌ها از روز اول جشنواره آغاز می‌شود، اما برای رسیدن به شرایط مناسب برای اعلام آمار تا روز سوم جشنواره صبر می‌کینم. همچنین امسال فیلمی را داشتیم که در روز اول جشنواره به نمایش درنیامد و برای رسیدن به شرایط برابر سانس‌هایی برای آن گذاشته شد تا در وضعیت مشابه دیگر آثار قرار بگیرد.»

چگونگی امکان بازگشت فیلم‌های حذف شده به رقابت
آشتیانی پور درباره امکان بازگشت فیلم‌های حذف شده از فهرست برترین فیلم‌های آرای مردمی به رقابت، توضیح داد: «ما همه رای‌گیری‌ها را هر شب انجام می‌دهیم و هیچ فیلمی از گردونه رای گیری خارج نمی‌شود، فقط از روز سوم به بعد هر شب یک فیلم را کم کرده تا به پنج فیلم برسیم که فیلم برگزیده یکی از آن‌هاست. ولی این امکان همیشه وجود دارد که فیلم حذف شده به رقابت بازگردد زیرا ممکن است در رای‌گیری رغبتی که مردم به فیلمی نشان می‌دهند آنقدر تفاوت کند که بتواند جایگاه فیلم‌ها را تغییر دهد، پس طبیعتا امکان پذیر است فیلمی که شب گذشته به عنوان فیلم هفتم از رقابت کنار رفته و ما شش فیلم را اعلام کردیم، امشب آن فیلم هفتم به جای فیلم ششم نشسته و به رقابت بازگردد و فیلم ششم حذف شود.»
او تاکید کرد رای‌گیری و شمارش آرای همه فیلم‌ها تا پایان جشنواره ادامه دارد و به هیچ عنوان این راگیری و شمارش در مورد فیلمی متوقف نمی‌شود.

امکان اعلام تعداد آرا وجود دارد یا خیر؟
این سینماگر درباره امکان اعلام تعداد آرای مردمی اخذ شده در جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: «باید واقع بینانه‌تر با این مسئله برخورد کرد، وقتی بخش آرای مردمی جشنواره را با برنامه «نود» که ۸۰ میلیون مخاطب دارد مقایسه می‌کنند، درست نیست. کل سالن‌هایی که فیلم‌ها در آن نمایش داده می‌شوند حداکثر ۲۳، ۲۴ و حداقل ۱۸ سالن است و با احتساب تعادلی که ما رعایت می‌کنیم حدود ۱۸ تا ۲۰ سالن می‌شود. برای این تعداد مگر چقدر ظرفیت داریم و چند نفر امکان دیدن فیلم‌ها را دارند؟ طبیعتا مقایسه این جریان با برنامه «نود» درست نیست.»
او افزود: «ظرفیت ما با احتساب تعداد سالن‌هایی که بیان کردم، معادل ظرفیت صندلی‌ها برای همه فیلم‌هاست و این ظرفیت برای رای گیری و کدگذاری برای توان فیلم‌ها کفایت می‌کند.»
آشتیانی پور با تاکید بر اینکه آمادگی اعلام آرا را براساس خواست صاحبان آثار دارد، گفت: «اگر همه صاحبان فیلم‌ها از ما تقاضا کنند و رضایت ‌شان را اعلام کنند حاضر هستیم تعداد آرای همه شب‌ها را به آن‌ها یا عمومی اعلام کنیم. اما این اقدام را توصیه نمی‌کنیم به دلیل آنکه وضعیت اکران برای فیلم‌هایی که در انتهای جدول قرار دارند ممکن است سخت شود و تاثیر منفی روانی بر مخاطبان این آثار بگذارد.»
او تاکید کرد: «هر سال گفته‌ام که این جزو حقوق جمعی صاحبان آثار است و اگر همه صاحبان ۳۳ فیلم تقاضا کنند از شب اول تا فردا شب یا پایان جشنواره، تعداد آرا و جایگاهی که دارند را علنی می‌کنیم و اگر نخواستند پس از جشنواره صاحبان هر فیلم می‌توانند جایگاه خود را از شب اول تا شب آخر بدانند و حتی امکان تماس با رای دهندگان نیز برایشان مهیاست.»

نقش تهیه‌کنندگان در تغییر نتایج آرای مردمی
او درباره این مسئله که شایع شده است برخی از تهیه‌کنندگان تماشاگران را به سینما می‌برند تا رای مثبت به فیلمشان بدهند، توضیح داد: « این شبهه افکنی ها عادلانه نیست چون ما برای پیشگیری از هر نوع فریب یا آسیبی که از آمار نادرست بخوریم تدابیری را اندیشیده‌ایم، تمام بلیت‌های از هر نوع چه آنها که در اختیار صاحبان آثار قرار گرفته است یا از طریق گیشه خریداری می‌شود همه کدگذاری شده هستند و ما رای آن‌ها را متوجه می‌ شویم  اما برای آنکه عادلانه وعلمی و خالص تر این رای گیری صورت بگیرد، فقط رای‌هایی را  به حساب می‌آوریم که رای‌دهندگان بلیت‌هایشان را از طریق اینترنت پیش خرید کرده بودند و این از مهمترین مزایای سیستم مکانیزه است که رای مردمی خالص شده و رای ناخالص در این اعلام‌ها وجود ندارد.»
آشتیانی‌پور همچین گفت: «در واقع شفاف‌ترین و صادقانه‌ترین آرا برای ما همین آرا هستند و آن‌ها را ملاک  قرار می‌دهیم، اما آرای افرادی که از گیشه بلیت را تهیه کرده و یا از صاحبان آثار بلیت گرفته‌اند نیز در اختیار داریم و آن‌ها را نیز با آنکه به حساب نمی آوریم قابل مقایسه است. تا به امروز خوشبختانه نتایج یکی بوده است و آرایی که به شکل‌های مختلف ارائه شده‌اند با آرایی که در سبد پاک ما قرار گرفته است تقریبا یکسان بوده است. اما ملاک اصلی ما همان سبد ایمن و خالص رای مردم است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعضی بازیگران گفتند پوشیدن این لباس برای ما هزینه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا زهتابچیان در پردیس سینمایی چارسو گفت: «به آنها که بازی در این فیلم را نپذیرفتند می گویم عزیزان من اگر فیلمنامه را خواندید و گفتید باطل است؛ حرفتان حق است. اما اگر خواندید و گفتید «می ترسم بیایم»، نام اش بُزدلی است و اصلا ارزشمند نیست.»

به گزارش سینماپرس؛ اولین فیلم رضا زهتابچیان با نام «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره امسال و در پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد. محمدرضا شفاه تهیه کننده این فیلم به همراه رضا زهتابچیان برای معرفی فیلم، روی صحنه حاضر شدند. محمدرضا شفاه پس از خوشامدگویی به حضار از برخی بازیگران این فیلم دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کنند. او گفت این بازیگران، در نقش نیروهای پایگاه بسیج ایفای نقش کرده اند و ستاره بازیگری سینما هستند. شفاه ادامه داد: این بازیگران از میان پانصد تا ششصد بازیگری انتخاب شده اند که برای تست بازیگری فراخوانده شدند و جزو بهترین ها برای ایفای نقش هستند. 

علیرضا صالحی دستیار کارگردان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» گفت: فکر می کنم بهترین جایی که می شد این فیلم را تماشا کرد همینجا در میان همکاران مان است. او ادامه داد: این فیلم بعد از نمایش، روتوش می شود. علیرضا صالحی به عوامل سازنده این فیلم و بازیگران جوان و ناشناخته آن به خاطر پذیرش ریسک کار کردن در این فیلم تبریک گفت و اضافه کرد: برخی از دوستان از اینکه در این فیلم حضور داشته باشند ترسیدند و عده ای به هم توصیه کردند که در این فیلم حضور پیدا نکنند. این باعث «خِیر» شد و نتیجه اش معرفی بازیگران غیرچهره به سینمای ایران است.

رضا زهتابچیان، صحبت های صالحی را پی گرفت و گفت: بعضی از بازیگران برای ایفای نقش امیر، دعوت شدند اما بعد از خواندن فیلمنامه پاسخ دادند که پوشیدن این لباس برای ما هزینه دارد.

او از برخی بازخوردها نسبت به شخص او و فیلم اش گله کرد و گفت: دیشب که در یک پردیس سینمایی دیگر حضور داشتم از زبان برخی افراد شنیدم که بهتر است تعداد بازیگرانی که اینگونه نقش ها را نمی پذیرند بیشتر شود! همینجا به آنها که بازی در این فیلم را با این دلیل نپذیرفتند می گویم عزیزان من اگر فیلمنامه را خواندید و گفتید باطل است؛ حرفتان حق است. اما اگر خواندید و گفتید «می ترسم بیایم»، نام اش بُزدلی است و اصلا ارزشمند نیست.

رضا زهتابچیان گفت: ما تلاش کردیم فیلم را به جشنواره برسانیم و نسخه فعلی فیلم به زودی روتوش می شود.

او ادامه داد: فیلمی که امشب نمایش داده شد از نظر فنی، پنجاه درصد چیزی است که انتظار داشته ایم و این مسئله بعد از روتوش مرتفع می شود.

او از مخاطبان فیلم اش درخواست کرد اگر از نظر فنی، مشکلی در فیلم دیدند بعد از تماشای فیلم، با انتقال آن به عوامل سازنده فیلم، در اصلاح «دیدن این فیلم جرم است» او را یاری کنند. 

نام امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل، محمود پاک نیت و حمیدرضا پگاه در میان چهره های شناخته شده این فیلم دیده می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی بازگشت حوزه هنری به رسالت انقلابی خود در سینما جرم می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! روایتی نمادگرایانه و به تعبیری اثری سمبولیک از زیست نسل جدید انقلاب اسلامی است، نسلی که نه پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی را شاهد بودند و نه جنگ تحمیلی را دیده اند.

محمد علی سلیمانی/ حوزه هنری چند سالی است که به سبب حضور طیف خاص مدیریتی، منفعل تر از هر زمان دیگری در طول تاریخ خود به سر می برد و این انفعال در عرصه سینمایی کشور به نحوی چشمگیر بود که حتی، برخی وظیفه این نهاد انقلابی را تنها بنگاه داری و سینما داری فرض نموده و یادشان رفته بود که اصل و اساس تاسیس حوزه هنری، ساخت آثاری در جهت تبلیغ اهداف و منویات انقلاب اسلامی است! اما این تصور امسال و به سبب حضوری اثری با عنوان دیدن این فیلم جرم است! در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، به کلی متحول گردید و موجب شد تا حوزه هنری به رسالت اصلی خود بازگشته و همسو با تحولات پیش آمده در مدیریت کلان سازمان تبلیغات اسلامی، سعی نماید تا وجهه سینمای پیشرو و آوانگارد (Avant-garde) را پس از گذشت چندین سال؛ مجددا به نمایش گذارد و این نهاد سینمایی را به عرصه تولید محتوی در جهت منویات انقلاب اسلامی بازگرداند. فیلمی که در ژانر سیاسی ساخته شده است و اثری به شدت انتقادی می باشد. اثری که سعی می کند تا نقدی جدی به تمام مسئولان و متولیان اجرایی کشور در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی حال حاضر کشور داشته باشد و از این جهت است که می تواند عنوان دار یکی از جنجالی ترین فیلم های سینمای ایران در سال های اخیر گردد و نسخه ای جدید از برای فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای محسوب شود؛ نسخه ای که ۲۱ سال پس از آژانس شیشه‌ای تولید شده و روایتگر دغدغه های حال حاضر انقلاب اسلامی می شود.



فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! ، روایتی نمادین و داستانی فرضی از جوانی انقلابی با نام امیر است؛ جوانی که زن محجبه و آبستن او در خیابان های شهر، مورد هتک حرمت توسط یک تبعه انگلیس، قرار گرفته و اکنون تمامی نهادهای امنیتی کشور خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او می باشند. البته این فرد دو تابعیتی به سبب آنکه همسر منافق اش در دهه ۱۳۶۰ اعدام شده و… در سالگرد اعدام همسرش دست به چنین اقدامی زده و پس از این جنایت و اعلان کشته شدن جنین زن محجبه و …؛ اثر به وادی سخنگویی می افتد و حضور شخصیت های نمادین را یکی پس از دیگری در خود جای می دهد؛ شخصیت های نمادین مختلفی که در همان ابتدای اثر با حضور پسر آیت الله احتشام از وجاهتی ویژه برخوردار گردیده و به صورتی قابل پذیرش، مخاطب را تا به پایان اثر با خود همراه می سازد.


در مجموع فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! روایتی نمادگرایانه و به تعبیری اثری سمبولیک از زیست نسل جدید انقلاب اسلامی است. نسلی که نه پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی را شاهد بودند و نه جنگ تحمیلی را دیده اند؛ نسلی که با دغدغه های بسیار و انبوه سوالات مواجه بوده و در این میان تنها به سبب ولایت پذیری و اطاعت از امامت جامعه سکوت نموده و دَم بر نمی آورند. نسلی که دیگر تعارفات متداول نسل اول و دوم را در برخوردهای اجتماعی کنار گذاشته و از محافظه کاری به شدن متنفر می باشد. بر این اساس فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است! سعی می کند تا تصویری نمادین از وضعیت این نسل در شرایط کنونی کشور ارایه دهد؛ تصویری که به مخاطب سینمایی خود به خوبی نشان می دهد که این نسل در چه وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سر می برد و از چه دغدغه هایی برخوردار است و چگونه طیف های مختلف زر و زور و تزویر اسباب عذاب و شکنجه ایشان گردیده و حال جوان انقلاب اسلامی را بَد می سازد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب بهترین عکس‌های مردمی از مراسم ۲۲ بهمن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن، شبکه رادیویی پیام اقدام به برگزاری مسابقه «چهل عکس، چهل قاب، چهل خاطره» می‌کند.

به گزارش سینماپرس؛ شهرام ملازاده مدیر شبکه رادیویی پیام و آوا در بازدید از بخش های مختلف و همچنین استودیوهای این دو شبکه رادیویی به یک خبرگزاری  گفت: با توجه به رویکرد جدید رادیو پیام در امر اطلاع‌رسانی برنامه هایی را در نظر گرفته ایم که از جمله آن‌ها یک مسابقه است.  

وی ادامه داد: به دلیل برقراری ارتباط زنده از رادیو پیام برای اولین بار در مراسم باشکوه راهپیمایی ۲۲ بهمن و انعکاس حضور پرشکوه ملت بزرگ ایران در سراسر کشور مسابقه‌ای با عنوان «چهل عکس، چهل قاب، چهل خاطره» برای شنوندگان تدارک دیده شده است، هموطنان در سراسر کشور می‌توانند با تهیه عکس از حضور باشکوه مردم در مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و ارسال تصاویر به شبکه رادیویی پیام در این مسابقه شرکت کنند.

شنوندگان می توانند برای شرکت در مسابقه «چهل عکس، چهل قاب، چهل خاطره» از زمان شروع مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن تا ساعت ۲۲ همانروز از طریق سایت رادیو پیام به نشانی www.radiopayam.ir آثارشان را ارسال کنند.

مخاطبان باید با انتخاب بخش صبحگاهی از طریق دیوار مخاطبان در این سایت عکس‌های خود را ارسال کنند.

به چهل عکس برتر ارسالی، جایزه ای از سوی شبکه رادیویی پیام اهدا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ نشست خبری فیلم سینمایی «سرخ پوست»


عکس/ نشست خبری فیلم سینمایی «سرخ پوست»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری مجدد گرینگراس و تام هنکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در صورت نهایی شدن مذاکرات، پل گرینگراس و تام هنکس در یک اقتباس سینمایی از رمان پرفروش «خبرهای دنیا» بار دیگر کنار هم قرار می گیرند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، در مذاکراتی که با پل گرینگراس در جریان است به او پیشنهاد شده تا اقتباسی از «خبرهای دنیا» برای پرده سینما داشته باشد و برای این فیلم تام هنکس به وی ملحق شود.

این دو پیشتر در «کاپیتان فیلیپس» با هم همکاری کرده بودند. این فیلم که محصول سال ۲۰۱۳ و درباره حمله دزدان دریایی سومالی به یک کشتی آمریکایی بود، با موفقیت روبه رو شده بود.

هر چند هنوز قراردادی برای این کار جدید منعقد نشده اما گفته می‌شود نتایج مذاکرات مثبت است.

«خبرهای دنیا» رمانی پرفروش از پولت جیلس درباره روزهای پس از جنگ داخلی است. دوستی نامعمول بین کاپیتان جفرسون کایل کید پیشکسوتی که امروز خبرنگار است و یک دختر ۱۰ ساله  در این داستان روایت می‌شود. کید زندگی خود را در سفر از شهری به شهر دیگر می‌گذراند تا به افراد محلی سواد بیاموزد. دختر کودکی اش را با سرخپوستانی که او را ربوده بودند سر کرده و خانواده‌اش همه کشته شده‌اند. کید به دختر بچه مثل دختر خودش وابسته می‌شود و در عین حال زندگی این دختر برای این که گروهی قصد ربودن او را دارند در خطر است.

هنکس قرار است در این فیلم در نقش کید ظاهر شود. لوک دیویس فیلمنامه این فیلم را نوشته و انتظار می‌رود دیگر اعضای فیلم به زودی تعیین شوند.

گرینگراس چند فیلم از مجموعه «بورن» را ساخته و نامزدی اسکار را در کارنامه‌اش دارد. جدیدترین فیلمی که وی ساخت «۲۲ جولای» درامی برای نتفلیکس بود که درباره بدترین حمله تروریستی در نروژ است.

آخرین نقش هنکس بازی در نقش بن بردلی سردبیر روزنامه «پست» بود و به زودی در «داستان اسباب بازی ۴» صداپیشگی و در فیلم «گری‌هوند» درامی از جنگ جهانی دوم نقش‌آفرینی خواهد کرد.

قرار است هنکس و گری گوتزمان تهیه کننده فیلم جدید باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع