X

بایگانی بهمن 24, 1397

دفتر سینمایی

«خط تماس» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان سریال «خط تماس» گفت: تمام اتفاق‌هایی که در قصه سریال «خط تماس» رخ می‌دهد کاملا مستند و واقعی است و اسناد آن نیز موجود است.

«جواد شمقدری» نویسنده و کارگردان سریال «خط تماس» درباره این سریال گفت: از ابتدا قرار بر این بود تا کل سریال پخش شود، اما صداوسیما برای دهه فجر امسال سریالی برای پخش نداشت و از ما خواهش کردند اگر امکان دارد ده قسمت ابتدایی سریال را برای این ایام برای پخش آماده کنیم و از آنجایی که هنوز تصویربرداری‌مان کامل نشده بود، از ۱۵ قسمت اول سریال بخش‌هایی را تدوین کردیم و با داستانی متفاوت در ۱۰ قسمت تحویل پخش دادیم.

وی درباره اینکه آیا این ده قسمت خلاصه شده همان ۴۰ قسمت اصلی سریال است، نیز بیان داشت: از سریال اصلی حدود ۱۵ قسمت اول را با داستانی متفاوت با عنوان خط تماس در نظر گرفتیم که از شبکه یک سیما پخش شد. 

این کارگردان درباره بازخوردهایی که از سمت مردم و در واکنش به این سریال انقلابی دیده شده نیز گفت: در این مدت به دلیل اینکه مشغول تدوین بودم برخورد آنچنانی با مردم نداشتم، اما تعدادی از قصه‌ای که روایت می‌شود بسیار راضی بودند.

شمقدری درباره اینکه برای به تصویر کشیدن واقعیت در این سریال تلاش‌های بسیاری داشتیم، افزود: فرصت نشد تا منابع این کار را در تیتراژ بیاوریم. تمام اتفاق‌هایی که در قصه رخ می‌داد کاملا مستند و واقعی است و اسناد آن نیز موجود است. این سریال بر اساس داستانی طراحی شده که تمامی قصه‌هایش در آن مقطع تاریخ رخ داده است، اما برخی از نسبت کاراکترها بر اساس داستان‌پردازی شکل گرفته است.

وی با اشاره به منابعی که در این سریال به عنوان مرجع مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است،‌نیز گفت: حدود ۷۰ جلد کتاب را برای این سریال مطالعه کردیم که در خصوص انقلاب ایران در آن مقطع است. تعدادی از این کتاب‌ها اتفاق‌ها را تحلیل کرده و برخی نیز خاطراتی را نقل می‌کند. مهم‌ترین کتابی که از آن استفاده کردیم ۱۱ جلد کتاب اسناد لانه جاسوسی است که درباره فعالیت‌های آمریکا قبل و بعد انقلاب در ایران است. کتاب خاطرات هم درباره افرادی است که در انقلاب حضور داشتند حال چه افرادی که تا الان پای دیدگاه‌های انقلابی‌شان ایستاده‌اند، چه افرادی که امروزه به جریان اپوزوسیوم و ضد انقلاب پیوستند و بخشی هم درباره افرادی است که در رژیم طاغوتی شاه بودند از جمله پرویز ثابتی و …

این نویسنده درباره نگارش این سریال نیز بیان داشت: معمولا سوژه‌های انقلابی دغدغه شخصی است و کمتر پیش می‌آید که به شما سفارش دهند. من نیز بعد از ساخت «طوفان شن» احساس کردم داستان «انقلاب دوم» یا همان «نقوذ» که به احتمال فراوان بزودی نام آن به «خط تماس» تغییر می‌یابد و لانه جاسوسی بسیار مهم است، اما آن زمان نه امکانش بود و نه منابع مورد نظر آن در اختیارم قرار داشت و نه فرصت مناسبی پیش آمد، اما خوشبختانه امسال این فرصت فراهم شد تا «نفوذ» را بسازیم. نزدیک به سه سال و نیم پروسه تحقیق و نگارش این سریال به طول انجامید و کار را به تلویزیون پیشنهاد دادم و آنها هم با اکراه قبول کردند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا بحث دهه فجر را در این سریال نداشتیم و برایمان «انقلاب دوم» مهم بود که نام اولیه همین سریال بود. اما در مقطعی که درباره برجام مذاکره می‌کنند برخی از مدیران فکر می‌کنند سیاست‌های جمهوری اسلامی در حال تغییر است و به همین خاطر نگرانند. در این میان نظر برخی مدیران متفاوت بود و خوشبختانه نظرشان به نظر سایرین غلبه کرد و گذاشتند کار مورد حمایت قرار بگیرد. چراکه اگر از ما حمایت نمی‌کردند  من هم نمی‌توانستم ادامه دهم و سریال را به سرانجام برسانم. 

شمقدری با اشاره به اینکه در همین ۱۰ قسمت مخاطب شاهد ماجرای نفوذ آمریکا در ایران نیز بوده است، بیان داشت: همین داستان گنبد که ما به آن پرداختیم و خلق ترکمان و حوادث گنبد در سال ۵۸ از جمه همین‌ها است. از قبل صحنه‌ای داریم مربوط به اینکه یکی از افراد CIA در ایران مامور است و با یکی از نفوذی‌ها و وابسته به چریک‌های فدایی در حال تبادل نظر هستند که چه کاری می‌شود انجام داد و در نهایت توافقی می‌شود مبنی بر اینکه روی گنبد کار کنند. از طرفی ماجرای الیزابت آن سوئیست که یکی از دو زن گروگان آمریکایی بود و بعدا معلوم شد جاسوس ‌CIA هست، را همگی به تصویر کشیدیم. 

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری سریال بزودی به پایان می‌رسد نیز گفت: نزدیک به ۷۵ درصد از کار تصویربرداری شده و مابقی به حمایت سازمان صداوسیما بستگی دارد. هر چند ما حین تولید با تمامی مشکلاتی که داشتیم نگذاشتیم پروژه متوقف شود.

کارگردان سریال «خط تماس» درباره زمان پخش کامل این سریال نیز گفت: نسخه اصلی و کامل سریال در چهلمین سالگرد انقلاب دوم و مهر و آبان ۹۸ پخش می‌شود و  قصه آن با آنچه الان مشاهده می‌کنید متفاوت خواهد بود. کما اینکه معتقدم شیرینی خود را دارد و به تسخیر لانه جاسوسی منتهی می‌شود. معتقدم ۹ ماه که از بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان ۵۸ بوده و در آن دولت موقت روی کار است، یکی از پرتلاطم‌ترین زمان برای تاریخ معاصر ایران است و ریشه بسیاری از اتفاق‌های بعدی در همان زمان شکل گرفت.

وی در پایان نیز عنوان داشت: اگر ما نقطه قوت، امیدواری، ضعف و ماندگاری داریم به آن دوره برمی‌گردد و سعی کردیم اتفاق‌های مهم را در این سریال بگنجانیم و در خط تماس یک ماه از این زمان ۹ ماهه را دیدیم. اما در خط سیر داستان اصلی این فرایند تا ۱۳ آبان ۵۸ ادامه پیدا کرد.  

 سریال «خط تماس» به نویسندگی و کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری از شبکه اول سیما پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دادستان تهران پولشویی در سینما را تأیید کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران وجود پولشویی در سینما را تأیید کرد و از وجود چند پرونده در این زمینه خبر داد.

دولت‌آبادی در مصاحبه‌ای رادیویی در پاسخ به سؤالی درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما، گفت: «مهم‌ترین مصداق آن در این زمینه وام کلانی بود که گرفته و خرج شد و سریال خانگی معروفی بود که تولید شد و منحصر به این مورد نیست و ما در گذشته در پرونده‌های دیگری این موضوع را می‌بینیم. اصل اینکه در مسائل فیلمسازی و سینما افرادی می‌آیند و تهیه‌کننده وجوهی را خرج می‌کند، تأیید می‌کنیم و مصداقش همین پرونده‌ای است که اسم بردید، البته از دستگاه‌های ذی‌ربط، گزارشاتی خواستیم که بیشتر موضوع را واکاوی کنند.» دادستان تهران ادامه داد: «ما پرونده‌هایی در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم که این ردپا‌ها معلوم است، اما از آنجا که پرونده به دادگاه نرفته از آوردن نام معذورم.»

وی تصریح کرد: «اینکه عده‌ای در حوزه سینما پولشویی می‌کنند را تأیید می‌کنیم، کما اینکه چندین پرونده در دادسرا مفتوح است و مهم‌ترین آن همان بود که اسم بردید و منجر به کیفرخواست شده است، اما منتظر گزارشات تکمیلی برای پرونده‌های دیگر هستیم.» بحث وجود جریان پول‌های کثیف در سینما بعد از چند وقت سکوت به دلیل گزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، بار دیگر مطرح شد و همزمان رسانه‌ها از ورود چهره‌های سرمایه‌گذار در سینما که به ناگهان در چند پروژه سینمایی و شبکه نمایش خانگی فعالیت دارند پرده برداشتند. بحث حضور پول‌های کثیف در سینما حتی در جشنواره فیلم فجر نیز مطرح شد و واکنش دبیر جشنواره را در پی داشت. ابراهیم داروغه‌زاده در نشست رسانه‌ای جشنواره، گفت: «از قوه قضائیه درخواست می‌کنم هر اطلاعی که درباره سرمایه‌های مشکوک دارند به صورت مکتوب به وزارت ارشاد اعلام کنند و فیلم‌هایی که مشکلات اینچنینی داشته باشند اکران نمی‌شوند تا مسائل‌شان رفع شود.»

پیشتر سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز به طور تلویحی پولشویی در عرصه هنر به خصوص سینما را تأیید کرده وگفته بود: «واقعاً گلایه دارم که جای یک نوع پول درآوردن‌هایی در هنر ما نیست. اگر می‌خواهید پولشویی کنید راه دیگری انتخاب کنید، به هنر چه کار دارید؟ برخی می‌آیند و به یک باره روی هشت فیلم سرمایه‌گذاری می‌کنند و اصلاً به پژوهش و دانش هنری اعتقادی ندارند یا پای‌شان را به تئاتر می‌گذارند و پایه‌گذار یک بدعت غلط در این هنر غنی و ارزشمند می‌شوند.» در همین زمینه وزارت ارشاد برای مبارزه با پولشویی سازمان سینمایی را موظف به شفافیت مالی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری شب سینمای ایران در برلیناله «چهار دهه در برابر دوربین» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بزرگداشت حضور پرافتخار سینمای نوین ایران در جهان، مراسمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در غرفه ایرانِ بازار فیلم شصت و نهمین دوره جشنواره برلین، شامگاه سه‌شنبه ٢٣ بهمن با حضور مهمانان خارجی و ایرانی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، شبِ سینمای ایران در برلیناله با عنوان «چهار دهه در برابر دوربین» در حالی برگزار شد که این رویداد به فرصتی برای رایزنی و هماهنگی بین مهمانان ایرانی حاضر در جشنواره فیلم برلین با تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و نمایندگان جشنواره‌های کشورهای مختلف تبدیل شد. مهمانان حاضر در این مراسم از کشورهای بنگلادش، ایسلند، اتریش، جمهوری چک، اسلوونی، آلمان، روسیه، صربستان، کرواسی، لهستان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و چین بودند.

افزایش موفقیت‌های فرهنگی و هنری کشور علی‌رغم محدودیت‌های سیاسی ایجاد شده برای ایران و ایرانیان

در آغاز این مراسم، دکتر رائد فریدزاده دبیر شورای‌ عالی بین‌الملل سینمای ایران و معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی به مهمانان طی سخنانی گفت: باعث افتخار ماست که مقدم شما را به مراسم چهلمین سال سینمای نوین ایران در روز ملی کشورمان خوشامد بگوییم.

وی با متفاوت توصیف کردن سینمای امروز ایران، افزود: در چهل سال گذشته سینمای ایران تاثیر بسزایی بر میراث فرهنگی جهانی داشته است. نه فقط به خاطر گفته ژان لوک گدار که «سینما با د.و. گریفیث آغاز شده است و با عباس کیارستمی خاتمه می یابد»، بلکه وجود سینماگران بلند مرتبه از ایران که توانستند به شیوه خاص خود، تعریفی زیباشناختی از هستی و انسان ارائه دهند، گواه این امر است.

فریدزاده ادامه داد: بزرگداشت سینمای ایران ادای احترامی به سینمای جهان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دست‌یافته‌ها و ابداعات بشری است. علی رغم تمامی محدودیت‌های سیاسی ایجاد شده برای ایران و ایرانیان، موفقیت‌های هنری و فرهنگی کشور ما افزایش داشته است. این مهم نشانگر آن است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قدرت کلمه، اندیشه و تخیل را محصور و محدود و ممنوع کند، چون این تنها چیزی است که می‌ماند! به قول شاعر بزرگ آلمانی یوهان ولفگانگ فن گوته در کتاب «دیوان شرقی- غربی» که چنین می سراید: «آنچه در جهان برجا می ماند چیست؟ مرا خیال و عشق بس است».

در این مراسم سید علی موجانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، دبیر جشنواره داکا، دبیر جشنواره ریکیاویک، رئیس مرکز ملی فیلم اتریش، رئیس مرکز فیلم جمهوری چک، دبیر جشنواره فیلم مدیترانه‌ای، مدیر امور بین‌الملل مرکز فیلم صربستان، مدیر بین‌الملل مُس فیلم، برنامه‌ریز جشنواره فیلم مسکو، مسئولین بین‌الملل انستیتو فیلم لهستان، برنامه‌ریزان جشنواره فیلم شانگهای، برنامه‌ریز جشنواره فیلم کمبریج، مسئول برنامه‌ریزی هیأت‌های داوری فیپرشی، تهیه‌کننده شرکت اسکوپ پیکچرز، مدیر مرکز فیلم آنکارا، دبیر جشنواره فیلم مستند مادرید، دبیر جشنواره جیفونی و …حضور داشتند.

شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) هفتم تا هفدهم فوریه به مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گل نساء» کاندید ۳ جایزه از جوائز سینمایی “دارالسلام” – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «گل نساء» ساخته ستار چمنی‌گل در جدیدترین حضور بین المللی خود، کاندید جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری در بخش “سینمای جهان” جوائز سالانه “دارالسلام” گردید.

به گزارش سینماپرس؛ این رویداد سالانه سینمایی، به مدت ۵۳ روز (از ۱ ژانویه ۲۰۱۹) فیلمهای منتخب شده خود را، که از بین فیلمهای اکران شده در جشنواره های معتبر بین المللی در سال ۲۰۱۸  انتخاب می کند، در سینماهای “دارالسلام” به نمایش عمومی می گذارد.

امسال در این دوره از مراسم، در بخش “سینمای جهان” تعداد ۳۱ فیلم از کشورهای مختلف جهان، برای کسب این جوایز به رقابت می پردازند و فیلم سینمایی «گل نساء» بعنوان تنها نماینده سینمای ایران، در این رویداد حضور پیدا کرده است.

مراسم اهداء این جوایز در شب ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ (۴ اسفند) در مرکز فرهنگ و هنر این کشور، به برندگان اهداء میگردد.

فیلم سینمایی «گل نساء» تاکنون در بیش از ۲۵ جشنواره معتبر بین المللی نظیر جشنواره های مونترال (کانادا)، جوایز آسیاپاسفیک (استرالیا)، بریزبان (استرالیا)، بروکلین (آمریکا)، جوایز سالانه رمی (آمریکا) و …. حضور پیدا کرده و موفق به کسب ۹ جایزه بین المللی در رشته های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن گردیده است.

تعدادی از عوامل فیلم بلند داستانی «گل نساء» عبارتند از:

کارگردان: ستار چمنی‌گل، نویسنده فیلمنامه: ویدا صالحی، مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، صدابردار و صداگذار: بهروز معاونیان، تدوین: کاوه عزیزی، آهنگساز: کارنگ کرباسی، مجری طرح: حسین مرزبان، طراح گریم: ویدا صالحی، مدیر تولید: مریم قاسم‌آبادی، دستیار اول کارگردان: سیاوش رمضان‌لو، دستیار دوم کارگردان: محمد توریوریان، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، لابراتوار دیجیتال: مهرداد سلیمانی، منشی صحنه: مریم روزبهانی، دستیاران فیلمبردار: حسین صادقی، حمید محمدزاده، ناصح عبدالهی، احمد رضا صادقی، دستیار صدا: سهیل حسین خانی، جانشین تولید: عباس ابویسانی، مدیر صحنه: حامد احمدی، جامه‌دار: طاهره سروری، گروه تدارکات: کیهان علیزاده، علی قدرتی، حمل و نقل: سعید مرادی، بازیگران: سعید داخ، علی محمد رادمنش، یگانه رجبی، ساقی زینتی، مسعود محمدی، ویدا عمویی و …، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و منوچهر جهانی و تهیه‌کنندگان: ستار چمنی‌گل، یوسف کریمی، محصول: شرکت سینمایی «ستاک فیلم سنندج».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گفتمان سینمایی شبکه ۴ برای « فمنیسم و سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شب سینمایی «شب های هنر» امشب حسن حسینی میزبان دکتر مهرداد پارسا، مترجم وپژوهشگر فلسفه سینما می شود.

به گزارش سینماپرس؛ «شب سینما» امشب (۲۴ بهمن)در نوزدهمین برنامه خود با حضور دکتر مهرداد پارسا، مترجم وپژوهشگر فلسفه سینما به موضوع «فمینیسم و سینما» خواهد پرداخت.

در حوزه مطالعات سینمایی مسئله نقش زن و حضور او در تصویر و نیز تفکیک نگاه زن از نگاهی مردانه در پشت دوربین، زیر مجموعه مطالعاتی است که به آن رویکرد فمینیستی گفته می شود. در این گونه مطالعات، رویکردها و اندیشه های مربوط به تاریخ و جنبش های اجتماعی مهم این نظریه معاصر مد نظر قرار دارد و گفتمان های فرهنگی انتقادی آن را بوجود آورده است. در این گفتمان ظهور پژوهش بر روی مدیوم سینما نیز به صورتی جدی از دهه ۷۰ در انگلیس و آمریکا آغاز شد؛ و روشی انتقادی را برای رده بندی جنسیتی و سلسله مراتب جنسیتی در تمام شکل های دانش و عرصه های پژوهشی مد نظر قرار داد.

«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر چهارشنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی مردم قشم روی آنتن شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه مستند سیما امشب (۲۴ بهمن ماه) در قالب مجموعه «گنجینه»، مستند «قشم» به کارگردانی اُرد زند را روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، حنیف شهپرراد تهیه‌کننده مجموعه «گنجینه» درباره قسمت جدید این مستند گفت: فیلم این هفته «گنجینه»، مستند «قشم» از مجموعه میراث فرهنگی است که ۸ قسمت آن را اُرد زند ساخته، ۳ قسمت دیگر را محسن عبدالوهاب کارگردانی کرده و کامبیز مقیم خاوری تهیه‌کننده مجموعه بوده‌ است.

حنیف شهپرراد افزود: این فیلم از چند پرده تشکیل‌ شده که هر قسمت به‌ دقت و تفصیل گوشه‌ای از زندگی مردم سلخ از توابع قشم را به نمایش می‌گذارد، روستایی که بینندگان «گنجینه» پیش‌ از این در مستند «کولی‌کر» با آن آشنا شده‌اند.

وی گفت: زند که پیش از ساخت این فیلم ۳ سال در مرکز بندرعباس فعالیت می‌کرد، به‌ خوبی با فضای زندگی مردم هرمزگان آشنا بود و در این مدت فیلم‌های «صید میگو»، «لارک» و «راه نو» را ساخت.

 این تهیه‌کننده درباره اهمیت ساخت این مستند گفت: میراث فرهنگی فراتر از ابنیه ثبت‌شده در آثار ملی و جهانی است. سنن،  زبان‌ها، آواها، هنرمندان، مشاهیر و به‌ طورکلی هر آن چیزی که بار فرهنگی داشته باشد در این دایره قرار می‌گیرد. سال‌ها پیش‌ از اینکه سازمان‌هایی مثل یونسکو یا میراث فرهنگی شکل بگیرند، مردم اقوام مختلف آداب‌ و رسوم و ابنیه تاریخی را بنا به کارکردشان حفظ کردند اما چرخ مدرنیته، جنگ‌ها و سیاست حکومت‌ها میراث را در دوره‌های مختلف مورد هجوم قرار داد.

به گفته شهپرراد، مستندسازان ایرانی از دهه ۴۰ به‌ صورت علمی سعی کردند فرهنگ‌های در معرض خطر را حفظ کنند، این موضوع بدون کمک بومیانی که به ضروری بودن این مهم اشراف داشتند، به هدف خود نزدیک نمی‌شد. یکی از خانواده‌هایی که کمک زیادی به مستندسازان ایران کرده‌اند، خانواده احمدی دریایی است. کمتر کسی از مستنددوستان است که نام زینت دریایی را نشنیده باشد. در طول ۳۰ سال اخیر فیلم‌های مستند زیادی در جزیره قشم ساخته‌ شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «زینت، یک روز بخصوص» ساخته ابراهیم مختاری، «قشم» ساخته اُرد زند و «عروسی پسر زینت» ساخته فرهاد ورهرام اشاره کرد که هر سه فیلم یا روایت خود زینت یا زندگی مردم سلخ است. 

وی در پایان بیان کرد: این برنامه چهارشنبه ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و پنجشنبه ساعت ۱۰ بازپخش می‌شود.

«گنجینه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد ساخته شده و غلامعلی افشاریه گفتار متن آن را بر عهده دارد، آرین مظفری نویسنده و مسعود سلطانی ارج تدوینگر این مجموعه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود «۳۶۰ درجه» به موضوع گرانی گوشت قرمز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» شبکه مستند در تازه ترین قسمت خود به گران شدن گوشت در هفته‌های اخیر و عوامل موثر بر آن می‌پردازد.

به‌گزارش سینماپرس، ماجرای گرانی گوشت این هفته‌ها به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شده و مردم را نگران کرده است. صف‌های بلند مردم برای تحویل گوشت دولتی چهره نامطلوب مدیریت مسئولان را نشان می‌دهد. قرار بود فروش آنلاین گوشت و تحویل آن در خانه‌های مردم از هفته گذشته آغاز شود تا جایگزینی بر این صف‌های زشت و زننده باشد اما مدیران فروشگاه‌های آنلاین می‌گویند هنوز گوشتی برای توزیع تحویل آنها نشده است.

واکنش مسئولان نسبت به افزایش نجومی قیمت مواد پروتئینی متفاوت بوده است. وزیر جهاد کشاورزی در حرف‌هایی پرحاشیه گفت مردم باید بابت وجود گوشت در کشور شاکر باشند اما رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت، قاچاق بی‌رویه دام زنده را دلیل گرانی‌ها دانست.

این قسمت  از برنامه «۳۶۰ درجه» با بررسی دقیق ماجرای گرانی گوشت به بسیاری از ابهامات و سوالات پاسخ می‌دهد.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثری مشترک از ایران و سوریه در سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «خورشید از حلب طلوع می‌کند» کار مشترک ایران و سوریه نمایشی است که در سومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در سومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، چهارشنبه ۲۴ بهمن یک نمایش در قالب تئاتر ملل روی صحنه می‌رود. 

بر این اساس نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» ساعت ۲۰ طی یک نوبت در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا خواهد شد. 

این نمایش حاصل همکاری سوریه و ایران، به نویسندگی ابوباسم حیادار و کارگردانی کوروش زارعی در قالب سه بخش «تئاتر ملل»، «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» و «چهل سالگی انقلاب اسلامی» اجرا می‌شود. 

در خلاصه داستان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» آمده است؛ داعش به بهانه‌ی تحریف دین پیامبر اسلام و تاسیس دولت امت اسلامی، دست به تبیین تفکر متحجرانه خود می‌زند و برای رسیدن به این هدف، ابتدا به عراق و سوریه حمله می‌کند. آن‌چه که اکنون اتفاق می‌افتد، همان است که در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، یزیدیان با حسین‌ابن‌علی فرزند رسول خدا و اهل بیتش کردند. 

از سوی دیگر نمایش «چیدمان (گذرگاه)» به نویسندگی و کارگردانی پیریودلوسکی که قرار بود از سومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم تا جمعه سوم اسفند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در قالب بخش «تئاتر ملل» در تماشاخانه‌ی عباس جوانمرد خانه‌ی تئاتر واقع در خیابان سمیه میزبان علاقه‌مندان باشد به دلیل مشکلات فنی در  روز چهارشنبه ۲۴ بهمن اجرا نمی شود. 

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «قرارمون پارک شهر» رونمایی شد/ اکران از امروز ۲۴ بهمن‌ماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه اکران فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» ساخته فلورا سام، اولین پوستر این فیلم رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» اولین ساخته فلورا سام از امروز (چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه) در گروه سینمایی باغ کتاب آغاز خواهد شد. در آستانه اکران اولین پوستر این فیلم رونمایی شده است.

این فیلم به نویسندگی فلورا سام مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی نویسنده‌ای را روایت می‌کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی‌اش برداشته می‌شود… .

شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، امید روحانی، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی‌نیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

اولین ساخته فلورا سام امروز روی پرده می‌رود

«قرارمون پارک شهر» پیش از این در دو حضور جهانی خود در سینما کلوب د اتوال پاریس و بخش مسابقه جشنواره «جاگران» دهلی نو به نمایش درآمد و با استقبال خوب منتقدان مواجه شد.

ابراهیم اصغری و مجید اوجی به طور مشترک تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظام آموزشی مامبتنی بر آموزش‌های تئوریک، نه مهارت‌های عملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه و دکتر علی داوری عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مهمانان سه شنبه شب برنامه «پیشران» در خصوص سیاست گذاری های اشتغال در دهه پنجم انقلاب اسلامی به گفتگو پرداختند.

به گزارش گروه سینماپرس، دکتر منصوری در مورد سیاست‌های اشتغال گفت: در حال حاضر وقت آن رسیده که در حوزه اقتصادی بازنگری در رویکردها داشته باشیم.

دکتر داوری گفت: مسلما ارتقا و بهبود و توسعه کمی و کیفی اشتغال نیاز به توجه به سایر ارکان اقتصادی دارد.

وی در ادامه افزود: برای اینکه برنامه‌ای در جهت توسعه اشتغال داشته باشیم باید به بهبود محیط کسب و کار و ثبات سیاسی-قانونی، تغییر قوانین و تغییر فناوری و تکنولوژی و تغییر آموزش‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها متناسب با تغییرات جهانی داشته باشیم، مثلا نظام آموزشی ما در چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها مبتنی بر آموزش‌های تئوریک و نه مهارت‌های عملی است و وقتی فرد از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود تخصص و توان لازم برای انجام کار ندارند.

دکتر منصوری در خصوص اینکه دولت با پول پاشی به ایفای نقش در اشتغال پرداخته است، گفت: در اقتصاد رویکردی است که امر اشتغال را صرفا حاصل رشد اقتصادی می‌دانند.

وی در ادامه افزود: ما فکر میکنیم اگر سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، رشد اقتصادی رخ میدهد و اشتغال نیز حاصل می‌شود. درحالی که تجربه دنیا نشان داده است که چنین چیزی درست نیست و پول پاشی حاصل این نگرش است.

وی در تاکید این مساله افزود: برخی دولت‌ها از دو ابزار سیاستی مجوز دادن و وام دادن استفاده می‌کنند. اگر ۱۰ دولت بعد نیز حاضر شوند، مساله سیستان و بلوچستان حل نمی‌شود به این علت که اولا ما وام می‌دهیم و بخش زیادی از جامعه ساکن سیستان و بلوچستان وامی با این سبک نظام بانکی را قبول ندارند و استفاده نمی‌کنند. دوما اولویت ما در وام دادن به کسی است که کارخانه صنعتی تاسیس کند، ولی در سیستان و بلوچستان در حال حاضر مزیت بخش خصوصی صنعت کارخانه‌ای نیست.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از برنامه‌های پنج ساله گذشته برای ایجاد اشتغال به جز امر سرمایه گذاری، وام و تولید حوزه‌ی دیگری مورد توجه قرار نگرفته و خود امر اشتغال به معنای اشتغال موضوع بحث نبوده است.

دکتر داوری در خصوص سیاست گذاری‌ها و ظرفیت و پتانسیل در دهه پنجم گفت: ما باید متناسب با ظرفیت استان‌ها اولویت مشخص کنیم و براساس اولویت‌ها عمل کنیم و سیاسی کاری نکنیم.

در ادامه گفت: آمایش سرزمین را جدی بگیریم و دادن مجوز مبتنی بر آن و سیاست گذاری کردن و پایبند بودن به سیاست‌ها و سیاسی کاری نکردن در این مورد، یعنی اگر شخصی به فلان جایی وصل بود مجوز بدهیم و علی رغم اینکه میدانیم در این منطقه اولویت توسعه نیست و با ظرفیت منطقه همخوانی ندارد.

وی به دوره‌های ۴ ساله دولت اشاره کرد و گفت: دولت‌ها مسکن‌های موقتی را بیشتر از راهکارهای بلندمدت می‌پسندند.

دکتر منصوری با بیان اینکه ما نیازمند روش تفکر و یادگیری خلاقیت هستیم گفت: مشاغل بسیاری از دور خارج خواهند شد و ما نه تنها در ایران بلکه در دنیا نمیدانیم دقیقا چه مشاغلی رشد خواهند کرد. هنر ما این است که افراد از ابتدا، خلاق رشد کنند و بتوانند تجزیه و تحلیل درست کنند و قوانین و مقررات متناسب با این مورد را وضع کنیم.

داوری در خصوص دگرگونی مشاغل که روندی جهانی است، راهکاری بیان داشت: افراد و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز دارند که مهارت‌های خود را در سطح بالاتری ارتقا دهند.

وی به دوره‌های کوتاه مدت کارآفرینی دانشگاه تهران که به ارتقا قابلیت‌های استخدام یا کارآفرین شدن فرد کمک میکند نیز اشاره کرد.

در ادامه نیز دکترمنصوری به بیان طرح‌هایی برای ایجاد فرصت به فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تجربه کردن و درگیر شدن با امر کارآفرینی پرداخت.

دکتر داوری در پایان افزود: توسعه اشتغال نیازمند سیاست گذاری‌هایی است که اساسا شاید در خود اشتغال نباشد. شاید اگر به بخش‌های دیگر حوزه بازار کالا و خدمات و سرمایه ورود جدی کنیم، چالش‌های اقتصادی و کسب و کار را حل کنیم، در بخش خروجی قطعا به ارتقا اشتغال در کشور کمک خواهد کرد.

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان، محصول گروه دانش شبکه چهار سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع