X

بایگانی اسفند 11, 1397

دفتر سینمایی

پروژه «۴۰ سال یک روز خوش ندیدیم» از کجا کلید می‌خورد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: مگر در طول همین ۴۰ سال که این حضرات ادعا دارند یک روز خوش ندیده و در واقع آنها را متوقف کردند!! بیشترین کارهای تولیدی در حد بازیگران نقش اول و درجه یک و انواع و اقسام فیلم و سریال و پروژه‌های میلیاردی و جایزه و تقدیر و تجلیل و.. در اختیار این افراد قرار نگرفت!

«در طی این چهل ساله برایم توقف ایجاد کردند».
«در این ۴۰ سال گذشته، کدام روز ما روز خوبی بوده»
تکرار اینگونه جملات که چندبار از سوی معدودی به اصطلاح هنرمندان ما در موقعیت‌های مختلف که میکروفونی بدست آورده، در مراسمی چه جشن یا عزا بیان شده، دیگر به تدریج گوش‌های مخاطبان را حساس کرده است. جملاتی یکسان با یک نوع ادبیات و لحن بیانی و یک موتیف خاص، آن هم از سوی کسانی که قبل از این ۴۰ سال و در دوران پیش از انقلاب در عرصه هنر و تلویزیون و سینما اصلا محلی از اِعراب نداشتند و در نهایت در حد و اندازه یک دستیار جزء یا بازیگر دست چندم تئاترهای پرت و گمنام فعالیت می‌کردند.

واقعا این جملات از کجا در دهان این افراد نهاده و بر زبانشان جاری می‌شود که این‌قدر کپی شده به نظر می‌رسد؟ آیا بخشنامه یا سناریو و یا طرحی است که در چهلمین سالگرد انقلاب، همراه با خیل عظیم تبلیغات رسانه‌های بیگانه و دشمنان تاریخی این ملت، تعدادی معدود از به اصطلاح هنرمندان را هم به میدان کشیده و با خود همراه سازند؟

مگر در طول همین ۴۰ سال که این حضرات ادعا دارند یک روز خوش ندیده و در واقع آنها را متوقف کردند!! بیشترین کارهای تولیدی در حد بازیگران نقش اول و درجه یک و انواع و اقسام فیلم و سریال و پروژه‌های میلیاردی و جایزه و تقدیر و تجلیل و… در اختیار این افراد قرار نگرفت و تقریبا در حالی که بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون ما بیکار بوده و یا به ندرت دعوت به کار برای فیلم یا سریالی می‌شدند، این حضرات مدام یا سر صحنه سریال یا فیلم‌های سینمایی بودند و یا سریال و فیلم‌هایی در دست ساخت داشتند و دستمزدهای نجومی دریافت می‌کردند، بارها و بارها از  جشنواره‌های مختلف و همین تلویزیونی که ادعا دارند، نگاه نمی‌کنند، جایزه گرفتند و حتی در اوج فتنه ۸۸ علی‌رغم فعالیت برای فتنه‌گران اما پروژه سریال میلیاردی به آنها واگذار شد. آیا اینها نشانه روزهای ناخوشی بوده که این افراد مدعی‌اش هستند؟!!

به راستی اگر انقلاب نشده بود، این مدعیان هنر، کجای آن شبه هنر شاهنشاهی قرار داشتند؟ در آن فضای ابتذال فیلمفارسی و سوپربازیگرانی که به هر حال در آن فضا جا افتاده و میدانی برای خود برپا کرده بودند، این افراد کجا  می‌توانستند اساسا عرض‌اندام بکنند و حتی اگر رنگ آن جماعت را هم می‌پذیرفتند، در نهایت بیشتر از یک وسیله صحنه، به‌حساب نمی‌آمدند!

از همین افراد که فیلم‌های اخیر وی با تمسخر منتقدان روبه‌رو شده است، در مراسم تشییع خشایار الوند، بدون مقدمه و مناسبتی بیان کرده است که «در این ۴۰ سال گذشته کدام روز ما روز خوبی بوده؟»!

او درحالی چنین حرفی را به زبان آورده که در ۴۰ سال اخیر از مواهب تلویزیون، بنیاد فارابی، بنیاد روایت فتح و… بیشترین بهره را برده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال تئاتر دانشجویی خوب نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: محمدرضا ژیان، بنیانگذار و مؤسس جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر گفت: شعار امسال جشنواره ما «تئاتر حرفه‌ای،‌ ثمره تئاتر دانشجویی» است اما متأسفانه این روزها شاهد هستیم که تئاتر دانشجویی حال خوبی ندارد.

هشتمین جشنواره تئاتر ثمر هفتم اسفند ماه با حضور مسئولان این جشنواره در عمارت نوفل لوشاتو آغاز شد و ۲۴ گروه نمایشی از هشتم اجراهای خود را در این تماشاخانه آغاز کردند.

محمدرضا ژیان بنیانگذار و موسس جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر درباره این جشنواره عنوان کرد: تا به حال سه شب از جشنواره گذشته و آثار زیادی در رقابت با هم قرار گرفته‌ها، کارها همه در ژانرهای متفاوت است، چرا که در فراخوان ما این تنوع در موضوعات را قرار دادیم و همین از نقاط قوت جشنواره ثمر است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از کارها به ظرفیت آزاد هم رسیده‌اند، گفت: استقبال از جشنواره به ویژه در روز افتتاحیه خوب بوده است، چنین اقبالی در دل هنرجویان تئاتر جا باز می‌کند و جایگاه ویژه‌ای بین دانشجویان ایجاد می‌کند.

ژیان، شعار جشنواره امسال را «تئاتر حرفه‌ای، ثمره تئاتر دانشجویی» به شمار آورد و گفت: این شعار برای ما چالش برانگیز بود، اینکه کسانی الان در رشته تئاتر کسب در آمد می‌کنند ـ از کارگردانی تا بازیگری و تهیه‌کنندگی ـ همه زمانی کارهای دانشجویی کرده‌اند، همین آزمون و خطاها را گذرانده‌اند و به این مرحله رشد رسیده‌اند. 

وی با اشاره به اهمیت حمایت از تئاتر دانشجویی گفت: هشت دوره از  جشنواره تئاتر ثمر بدون هیچ حمایتی گذشته است، هزینه‌ها الان خیلی زیاد شده و من به شخصه مطمئن نیستم که باز هم بتوانم از پس هزینه‌ها بر بیایم و ما در ادامه راه نیاز به حمایت‌های دولتی، مؤسسات خصوصی و اسپانسرینگ داریم.

ژیان افزود: دوست داشتم چون تمام جشنواره های دانشجویی هیچ پولی برای تماشای کارها از دانشجویان نگیریم تا آنها صرفا کار ببینند و لذت ببرند، شش دوره این کار را انجام دادم ولی الان بضاعتی برایمان نمانده است.

وی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: تلاش داریم دانشجویان در رشته‌های خود حرفه‌ای شوند و این آموزش را به آنها با کسب تجربه بدهیم. البته خیلی از هنرمندان از جشنواره ما حمایت معنوی کردند و از آنها متشکریم و در نهایت خوشحالم که این جشنواره در طول ۸ دوره خود بیش از حد انتظار هم رشد کرده و برای سال آینده تصمیم داریم چند تماشاخانه دیگر خصوصی را هم درگیر کار کنیم و سالن‌ها افزایش پیدا کند.

وی زمان اختتامیه جشنواره را ۱۸ اسفند اعلام کرد و گفت:‌ متأسفانه امکان اینکه اختتامیه را هم در عمارت نوفل لوشاتو سالن ۱۲۰ نفره بگیریم وجود ندارد، چرا که ظرفیت ما بیش از اینها است و نیاز به سالنی لااقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفره داریم بنابراین در حال رایزنی برای گرفتن یک سالن بزرگتر هستیم.

ژیان، وضعیت فعلی تئاتر دانشجویی را نامناسب دانست و گفت: حال تئاتر دانشجویی ما خوب نیست،‌ هیچ حمایتی از جایی نمی‌شود درحالیکه تئاترهای حرفه‌ای از همین تئاترهای دانشجویی برخاسته‌اند اگر اینها نباشد ما شاهد فرهنگ مناسب تئاتر در جامعه نخواهیم بود. تهیه‌کننده‌ها این روزها به دنبال سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاری روی آنها هستند تا اینکه به کارهای دانشجویی توجه کنند به همین دلیل هم هست که امروز تئاتر حرفه‌ای ما دچار مشکل شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره جشنواره زدگی در تئاتر چیست،‌گفت: از یک جهت با این حرف موافقم چرا که خیلی جشنواره‌ها برای اینکه بودجه‌های دولتی را خرج کنند و یک دورهمی داشته باشند به هر نحوی کاری می‌کنند و این آسیبش به تئاتر ما می‌رسد، چرا که اینجا محتوا مهم نیست روابط است که حرف اول را می‌زند.

ژیان اظهار داشت: از باب دیگر مخالفم چراکه اگر ما نتوانستیم جشنواره‌ها را سطح بندی کنیم مشکل از ما است> نه نفس جشنواره! همانطور که بخش‌های مهندسی و پزشکی و مسائل دیگر را رتبه بندی می‌کنیم می‌بایست تئاترمان را هم رتبه بندی کنیم. 

وی با اشاره به رشد پله‌ای تئاتر ثمر گفت: ما بدون هیچ حمایتی در این فضا با عشق و همدلی گروه‌های تئاتری کار کرده‌ایم، این نهایت علاقه به هنر است این نوع جشنواره‌ها باید رشد کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل جدید «دردسرهای عظیم» ساخته می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برزو نیک‌نژاد در واکنش به ساخت فصل جدید «دردسرهای عظیم» گفت: اگر تلویزیون و مهران مهام تصمیم بگیرند ما آماده تولید فصل سوم این مجموعه تلویزیونی هستیم.

به گزارش سینماپرس، در جریان گمانه‌زنی برای ساخت فصل ششم «پایتخت» و پخش دوباره دو فصل «دردسرهای عظیم» از شبکه آی‌فیلم موضوع ساخت فصل سوم این سریال به میان آمد. تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی اعتقاد داشت که یک قدری دورهم جمع کردن هنرمندان «دردسرهای عظیم» کار سختی است و اگر این اتفاق بیفتد فصل سوم «دردسرهای عظیم» هم جلوی دوربین می‌رود.

البته مریم سعادت هم درباره ساخت فصل جدید این مجموعه تلویزیونی گفت: احتمال ساخت مجموعه جدید «دردسرهای عظیم» وجود دارد اما به تعبیری دور هم جمع کردن این بازیگران به قول آقای تهیه‌کننده کار سختی است. البته همه نسبت به شکل و ساختار مناسب این سریال ابراز رضایت کرده‌اند و در صورت اعلام ساخت سری جدید، حتماً به این پروژه می‌پیوندم.

برزو نیک‌نژاد کارگردان سریال «دردسرهای عظیم» هم در واکنش به ساخت مجدد «دردسرهای عظیم» گفت: «دردسرهای عظیم» برای تلویزیون است و تلویزیون و مهران مهام تصمیم می‌گیرند که این اتفاق بیفتد یا خیر. مگرنه آن‌ها راضی باشند و حمایت کنند قطعاً هرکاری به عنوان فیلمساز از دست من بربیاید انجام خواهد داد.

او درباره فقدان فیلمنامه خوب در طنز تلویزیون، تصریح کرد: خنداندن خیلی سخت است و مردم ایران هم از آنجائیکه شوخ‌طبعی ذاتی دارند خیلی باید هوشیارانه برایشان نوشت و اجرا کرد. قلم توانمندی چون خشایار الوندها بایستی برای تلویزیون و سینما خلق کنند تا وضعیت کمدی و طنز ما سرشار از اتفاقات خوب باشد. حالا که او رفته امیدوارم از سیره و منش کاری او بهره‌برداری شود. امیدوارم ما هم بتوانیم کارهایی بکنیم مردم بخندند. بعید می‌دانم مردم کسانی که در مسیر ساخت کارهای طنز گام بردارند را فراموش کنند همچنان که امثال خشایار الوند را هم فراموش نخواهند کرد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر سری جدید مسابقه «فرمانده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین آنونس سری جدید مستند مسابقه «فرمانده» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، اولین آنونس سری پنجم مستند مسابقه «فرمانده» منتشر شد. این مسابقه قرار است نوروز۹۸ ، هر روز از شبکه ۳ سیما پخش شود.

 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی از جمهوری اسلامی ارتزاق می کنند و به نظام فحش می دهند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بار دیگر مراسم تشییع یکی از هنرمندان با مظلوم نمایی های همیشگی و طلبکاری های سیاسی همراه بود.

به گزارش سینماپرس، کیومرث پوراحمد در مراسم خاکسپاری خشایار الوند گفت: “من سال هاست تلویزیون جمهوری اسلامی را نمیبینم. امروز روز بدی است ولی در طول ۴۰ سال گذشته کدام روز ما روز خوبی بوده؟”

پوراحمد، این کارگردان همیشه ناراضی و طلبکار، که سابقه ساخت ۶ سریال تلویزیونی بلند را در کارنامه دارد در حالی مرثیه سرایی میکند که خشایار الوند خود در طول ۱۵ سال گذشته بیش از ۲۰ مجموعه تلویزیونی طنز برای تلویزیون ساخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدیدترین جزییات بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم سی ‌و ‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آخرین جزییات این بخش از جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه امسال بیشتر از خریدارانی که برای خریداری محصولات ایرانی مناسب هستند، دعوت شده است، گفت: در بخش بازار ابتدا یک بانک اطلاعاتی از حدود ۱۵۰۰ خریدار در سراسر جهان که در بازارهای بزرگ جهانی شرکت دارند، تهیه و سپس از بین آنها خریدارانی که معمولا تمرکزشان بر آثار کشورهای منطقه است، انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: سعی شده است خریداران محتوای vod و iptv (تلویزیون اینترنتی) نیز در بین خریداران حضور داشته باشند تا صاحبان آثار ایرانی بتوانند از این بستر هم برای فروش فیلم هایشان استفاده کنند.

جواهرساز یکی از مشکلات حضور خریداران فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر را ۲ رویداد بازار میپ تی وی و جشنواره سینمایی در شهر کن فرانسه که قبل و بعد جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شوند، عنوان کرد و گفت: بسیاری از خریداران به دلیل حضور در این ۲ رویداد قادر به شرکت در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیستند و از این بابت عذرخواهی کرده اند. البته هنوز هم ارسال دعوتنامه به دیگر خریداران خارجی ادامه دارد و پیش بینی می شود به این تعداد اعلام شده، افزوده شود.

مدیر بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه تا امروز خریداران و متقاضیان داشتن غرفه از کشورهای مختلف به ویژه منطقه، درخواست حضور داده اند درباره تعداد غرفه های بازار توضیح داد: با توجه به محدودیت تعداد غرفه ها سعی شده است فقط از غرفه دارانی که می توانند به خوبی محصولاتشان را در بازار فیلم ارائه کنند، دعوت شود.

جواهرساز عنوان کرد: قرار است ۷ اپراتور داخلی که در حوزه iptv فعال هستند، با هماهنگی مرکز تلویزیونی تعاملی سازمان صدا و سیما در بازار حضور پیدا کنند.

مدیر بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان از صاحبان آثار درخواست کرد در صورت تمایل به ملاقات با خریدارن خارجی، تریلر حداکثر ۲ دقیقه ای از آثارشان را برای جشنواره ارسال کنند تا این آثار برای خریداران خارجی ارسال شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“سیمرغ” امید دانشجویان برای پیگیری فعالیت هنری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نفر نخست رشته طراحی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی “سیمرغ”، فراهم بودن یک فضای هنری مناسب را برای دانشجویان بسیار مهم دانست و این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری را امید دانشجویان برای پیگیری فعالیت هنری در دوران دانشجویی خواند.

به گزارش سینماپرس؛ فاطمه نعمانی، دانشجوی ترم سوم رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی “سیمرغ” در حالی موفق به کسب رتبه نخست رشته طراحی شد که تا پیش از این تجربه حضور در این جشنواره را نداشت.

نعمانی درباره جشنواره “سیمرغ” با تشریح نحوه آشنا شدن با جشنواره گفت: از بدو ورود به دانشگاه به دنبال فضایی برای ادامه فعالیت هنری‌ام بودم؛ یعنی فرصتی در دانشگاه که باعث شود هم از هنر فاصله نگیرم و هم خودم را ارزیابی کنم. بنابراین هر خبری در رابطه با هنر را پیگیری می‌کردم؛ از طریق فضای مجازی با جشنواره آشنا شدم؛ پس از مشاهده فراخوان، عزم جدی برای حضور و ارسال اثر نداشتم و فکر نمی کردم در بین منتخبان کشوری باشم؛ از سویی آشنایی زیادی با جشنواره نداشتم؛ در جلسه‌ای که برای آشنایی علاقمندان شرکت در جشنواره برگزار شد شرکت کردم و آنجا انگیزه بیشتری برای شرکت در جشنواره گرفتم.

*ایجاد انگیزه برای شرکت در دوره های بعدی جشنواره

وی با جذاب خواندن فضای هنری حاکم بر جشنواره افزود: دیدن آثار سایر شرکت‌کنندگان و حضور اثر خودم در میان آنها، انگیزه زیادی به من داد تا در دوره های بعدی جشنواره نیز شرکت کنم.

نعمانی “سیمرغ” را بهترین فرصت برای دانشجویان علاقمند به هنر دانست و گفت: جشنواره بین همه دانشجویان و به ویژه دانشجویان علوم پزشکی رقابت مثبتی ایجاد می کند؛ دانشجویانی که رشته تحصیلیشان چندان به هنر ربط ندارد. معتقدم “سیمرغ” بهترین موقعیت برای افراد با استعداد در زمینه فعالیت های هنری است که به دلیل رشته تحصیلی و نوع فعالیتشان به درستی دیده  نمی شوند و مورد توجه قرار نمی گیرند.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی سیمرغ شور و انگیزه ای برایم ایجاد کرده است که در کنار درس پیگیر فعالیت هنریم نیز باشم، این رویداد فرهنگی و هنری را فرصتی مناسب برای دانشجویانی دانست که نمیدانند نتیجه فعالیت هنریشان را کجا عرضه کنند.

*راستی‌آزمایی یکی از اقدامات شایسته برگزارکنندکان

وی با تاکید بر ضرورت توجه مسوولان جشنواره به راستی‌آزمایی آثار ارسالی یکی از اقدامات خوب برگزارکنندگان را کارگاه های جانبی و آموزشی در خلال برگزاری اختتامیه جشنواره دانست و عنوان کرد:  علی رغم حضور استادان و امکانات بسیار خوب کارگاه ها در برخی رشته ها دانشجویان استقبال مناسبی از این کارگاه ها نمی کنند.

نعمانی همچنین به برگزارکنندگان جشنواره پیشنهاد کرد: تدابیر لازم برای برپا کردن فضای هنری میان دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در طول سال تحصیلی بیاندیشند تا علاقمندان و دانشجویان هنرمند بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و فضای صرفا رقابتی به همکاری‌های هنری بین دانشگاهی تغییر کند.

نعمانی، هنر را لازمه زندگی عنوان کرد و گفت: فراهم بودن یک فضای هنری به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای دانشجویان بسیار مهم است؛ فضایی که به امید آن بیشتر تلاش کنیم و با دانشجویان هنرمند و آثار آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان گریزی به سطح برگزاری جشنواره “سیمرغ” زد و گفت: سطح جشنواره در رشته‌های مختلف تفاوت داشت؛ برای مثال در رشته طراحی، شرکت‌کنندگان بیشتر بر سبک رئال متمرکز بودند و تنوع سبکی کمی وجود داشت با این حال آثار در سطح بالایی قرار داشتند و کیفیت آن‌ها کار را برای داوران سخت کرده بود.

دانشجویان و علاقه مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این جشنواره به آدرس www.festivalf.ir مراجعه کنند.

گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار “سالم زیستن، هنر است” در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم تشییع پیکر مرحوم «خشایار الوند»


عکس/ مراسم تشییع پیکر مرحوم «خشایار الوند»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرفورمنس «جنس سوم» روی صحنه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرفورمنس «جنس سوم» به کارگردانی عاطفه مقدسی، ۱۱ تا ۲۲ اسفندماه در نگارخانه ۱۴ روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، پرفورمنس «جنس سوم» به کارگردانی و طراحی عاطفه مقدسی ۱۱ تا ۲۲ اسفند ساعت ٢٠ در نگارخانه ۱۴/ آمددوم روی صحنه می رود.

عاطفه مقدسی، مجید کشاورز، پوریا عبدولی و پرستو چاقری بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان از داود معینی کیا مجری طرح، سعید سلطانی دستیار کارگردان، سهیلا انصاری مشاور رسانه، پروا نریمانی طراح صحنه و لباس، سیروان اسماعیلی و رزا علیپور ساخت تیزر، فائزه حسین زاده طراح نور، بابک آنی زاده آهنگساز، مهشاد قصابها عکاس نام برد.

در خلاصه این نمایش آمده است: این پرفورمنس، برای نشان دادن جایگاه ترنس ها در جامعه امروزی است این افراد هر چقدر تلاش می کنند که به جایگاهی در جامعه ما برسند، موفق نمی شوند چون ترنس ها فرشته اند.

علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به گیشه نگارخانه مراجعه کنند. نگارخانه ۱۴/ آمددوم در خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴ واقع شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان از اهدای جایزه این نهاد به «قصر شیرین» انتقاد کرد/ دکتر روح افزا: سینمای امروز ایران به حل مسائل مردم کمک نمی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد به اهدای تندیس تجلی اراده ملی این نهاد به فیلم سینمایی «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی گفت: سینمای امروز ایران به حل مسائل مردم کمک نمی کند و متأسفانه دستخوش مشکلات عدیده ای شده و ما شاهد هستیم به صورت بسیار اغراق آمیز فیلم هایی ساخته می شوند که نه تنها آرامشی به جامعه نمی دهند بلکه باعث می شوند تا خانواده ها دچار فروپاشی شوند که فیلم «قصر شیرین» یکی از همان آثار است!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم «قصر شیرین» به مسائل خانواده های پرداخته اما دیدگاهش به هیچ عنوان دیدگاه صحیحی نیست!؛ این فیلم نمی تواند به مثابه یک الگو برای جامعه باشد.

روح افزا ادامه داد: امروزه همه ما می دانیم که آمار طلاق در کشورمان بالا است؛ حال اگر بخواهیم به این وضعیت کمک کنیم باید روابط عاطفی پایدار را در فیلم های مان به تصویر بکشیم تا جامعه کمی تکان مثبت بخورد. فیلمی مثل «قصر شیرین» نقطه ضعف های زیادی دارد. در این فیلم زن یک موجود فریبکار نشان داده می شود و فیلمساز به صورت غیرمستقیم به این مسأله می پردازد که زن اصلا ارزش محبت کردن ندارد و به همین دلیل هم مرد فیلم به راحتی قلب زنش را می فروشد!

وی خاطرنشان کرد: چطور ما در یک فیلم به راحتی نشان می دهیم که مردی این چنین رفتار غیرانسانی می کند؟ چطور این همه نفرت و خشونت را در سینما نمایش می دهیم؟ چطور می شود یک خانواده به اینجا رسیده باشند؟ چرا همه شادی ها و خوشی های این خانواده نادیده گرفته می شوند؟

این مسئول شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در این فیلم نه مرد خوب است، نه زن، نه خانواده در این فیلم مفهومی دارد و نه به بچه ها توجهی می شود! من نمی دانم ساخت این نوع فیلم ها چه ضرورتی دارد که برایشان تا این حد هزینه می شود؟

وی سپس با تأکید بر اینکه علت افت سینما تشویق بی جای سینماگران و سلبریتی ها است متذکر شد: ما متأسفانه در سینما جایزه های بیخود زیاد می دهیم! ‌ هرچه فیلم ها بیخودتر هستند جایزه های بیشتری به آن ها اهدا می شود. البته بنده اصولا به جایزه دادن ها کار ندارم. من مشخصا از کارگردان و تهیه کنندگان سینما که در قبال جامعه مسئولیت دارند سوأل دارم که چرا به بهانه اینکه مردم فیلم های نازلی را دوست دارند فقط این نوع فیلم ها را می سازند؟ وظیفه آن ها نسبت به ارتقای سطح سلیقه مردم چیست؟ چطور ما در اوایل انقلاب توانستیم ذائقه مخاطبان را عوض کنیم و سطح سلیقه شان را بالا ببریم و فیلم های خوب بسازیم اما حالا از نشان دادن خوبی ها عاجز شده ایم و سطح سلیقه مردم را این چنین تنزل داده ایم؟

روح افزا تأکید کرد: ما باید در کشورمان فیلم هایی را تولید کنیم که راهکار مناسبی برای رفع مشکلات مردم ارائه کنند. ما نیاز به فیلم های آگاهی بخش در جامعه داریم. ما فیلم هایی می خواهیم که جامعه را رشد دهند. ما همه خوب آگاه هستیم که ده ها سخنرانی توسط کارشناسان به اندازه یک صحنه از یک فیلم سینمایی اثر ندارد. هنر زبان والایی است؛ چه شعر باشد چه کتاب، چه سینما باشد چه تئاتر، این هنر است که انسان را رشد می دهد و به تعالی می رساند. پس ما نباید از هنر استفاده نادرست کنیم.

وی در پاسخ به این سوأل که هیأت داوران شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر از سمت چه کسانی و بر اساس چه پارامترهایی تعیین شده اند و فیلمی را انتخاب کرده اند که اینطور با نظر شما در تضاد است اظهار داشت: متأسفانه همه ما می دانیم که پارامترهای ما صحیح نیست. ما به محتوا نگاه نمی کنیم و کسانی هم که در سینما به محتوا نگاه می کنند بدجور توسط دیگران ضربه می خورند.

روح افزا تصریح کرد: بنده صریحا می گویم این نوع فیلم ها با سبک زندگی ایرانی-اسلامی به شدت در تضاد هستند. ما دیگر از این همه جنگ و دعوا در خانواده ها به ستوه آمده ایم؛ ما دیگر از نشان دادن این همه اعتیاد و فقر و طلاق و خیانت در سینما خسته ایم! ما باید به این فکر کنیم که نشان دادن این خانواده های شنیع در سینما چه اثرات روحی و روانی مخربی می توانند در جامعه داشته باشند؟ ما باید از خودمان سوأل کنیم که چرا باید به این فیلم ها جایزه بدهیم؟

این کارشناس ادامه داد: چرا واقعیت های خوب جامعه در سینما سانسور می شوند اما واقعیت های بد به کرات در سینما مورد توجه قرار می گیرند؟ چرا نمی توانیم به عنوان مثال در سینما پیرزنی که با مال حلال پسرش پزشک می شود و در روستاها مجانی کار می کند را نشان دهیم؟ این همه الگوی خوب در سطح جامعه داریم که واقعی هستند، چرا حتی برای یک بار هم این نوع الگوها در سینما به تصویر کشیده نمی شوند؟

وی تأکید کرد: ما این همه خانواده های خوب و باصفا و صمیمی در سطح کشور داریم که عاشقانه در کنار یکدیگر زیست می کنند پس چرا باید به جای آن ها خشونت و خیانت را نشان بچه های مان بدهیم؟ چرا محبت یک مادر را در سینما درست به تصویر نمی کشیم؟ چرا زن شاغل که هم در کارش خبره است هم برای خانواده اش خوب است را به تصویر نمی کشیم؟ ‌

روح افزا در خاتمه این گفتگو افزود: کسی که قلب زنش را می فروشد بیمار است؛ ما با فیلم هایی نظیر «قصر شیرین» این بیماری ها را در سطح جامعه رواج می دهیم. این ها اتفاقات تلخ و ناراحت کننده ای هستند  که باید جلوی شان گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع