X

بایگانی اسفند 29, 1397

دفتر سینمایی

چرا حواس «عادل» جمع نیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمایت عجیب برخی سلبریتی‌های پرحاشیه و حتی ضدانقلاب خارج نشین که همگی یک مرتبه بیننده ۹۰ و طرفدار فردوسی پور و به طریق اولی دلسوز رسانه ملی می شوند، به سود آینده کاری این مجری توانمند نخواهد بود

به گزارشسینماپرس،  صبح دوشنبه بود که خبری از سوی مدیر گروه ورزش شبکه سه منتشر شد که برنامه ۹۰ از سال بعد با رویکرد جدیدی به سیما خواهد آمد و قرار است از توان فردوسی پور برای تمام رشته های ورزشی استفاده شود و احتمالاً او به عنوان قائم مقام شبکه ورزش منصوب شود. شامگاه دوشنبه شب هم عادل فردوسی پور در گفتگو با ایرنا خبر از عدم پخش ۹۰ داد و گفت: «به دستور مدیر شبکه سه برنامه ۹۰ از جدول پخش برنامه های شبکه خارج شد» و در بخشی دیگر گفته بود: «برنامه ۹۰ فرزند من است و حاصل زحمات طاقت فرسا و شبانه روزی صدها نفر که خالصانه برای رسیدنش به جایگاه امروز تلاش کرده اند. ممکن نیست آدم فرزندش را با پست و مقام معاوضه کند».

این بهانه و همچنین چالشی که بین فردوسی پور و فروغی، مدیر جدید شبکه ۳ در برخی افکار عمومی ایجاد شده و آخرین مورد آن هم در جشنواره جام جم بود که عادل بعد از دریافت جوایز بدون نام بردن از فروغی او را به رگبار طعنه بست، باعث شد که از شب گذشته این حواشی چالش گونه بار دیگر برجسته شود.

در این باره چند نکته بخوانید:

۱. هر رسانه ای و به طریق اولی صدا وسیما که به عنوان یک رسانه فراگیر و البته ملی که در حال فعالیت است مسئولانی دارد که سیاست هایی را دنبال می کنند. شاید این بدیهی ترین اصل در مدیریت یک رسانه باشد که ساعات پخش برنامه را تغییر بدهند، در جزئیات آن مواردی را طلب کنند و اصلاً بخواهند بعد از حدود ۱۹ سال در اجرای یک برنامه خواهان اعمال تغییراتی باشند.

۲. قرار دادن آنتن زنده رسانه عمومی در اختیار یک برنامه ورزشی که روز به روز در اثر زحمات عوامل آن، علاقمندی مردم و البته همراهی ویژه مسئولان تا حد قابل توجهی رشد داشته نباید حس طلبکاری و مدعی بودن را در عوامل سازنده ۹۰ ایجاد کند و بر این امر خود را محق بدانند که تا هر وقت اراده کنند باید کارشان را ادامه دهند و آنتن هم در اختیارشان قرار بگیرد.

۳. نباید شهرت فردوسی پور که از رهگذر برنامه ۹۰ و آنتن رسانه ملی به دست آمده او را به جایی منحرف کند که در مقاطعی برای تقابل ۹۰ یا خود عادل با سایر افراد و برنامه های سیما به طور جدی تلاش شود. قطعاً حمایت عجیب برخی سلبریتی‌های پرحاشیه و حتی ضدانقلاب خارج نشین که همگی یک مرتبه بیننده ۹۰ و طرفدار فردوسی پور و به طریق اولی دلسوز رسانه ملی می شوند، به سود آینده کاری این مجری توانمند نخواهد بود.

۴. در کارنامه فردوسی پور در طول چندین سال اجرا مواردی مشاهده می شود که با امانت داری از آنتن رسانه ملی همخوانی ندارد. از گریزهای سیاسی نامربوط تا حمایت از فیلم های پرحاشیه داخلی و یا عدم رعایت برخی شئونات مانند پوشیدن پیراهن مشکی در شب ولادت یکی از معصومین به بهانه درگذشت یکی از پیشکسوتان و یا اوقات تلخی همزمان با خوشی مردم از نتیجه تیم ملی در جام جهانی به دلیل ممانعت از عدم حضور کارلوس پویول، از جمله این موارد است.

۵. فردوسی پور در جشنواره جام جم که در روز های اخیر برگزار شد خودش را به درستی فرزند رسانه ملی دانست و جوایزی هم دریافت کرد. مسئولان رسانه ملی هم بارها از عادل به عنوان یکی از مجریان توانمند صداوسیما تقدیر کردند و به کرات هم در طول این سال ها از او به صورت ویژه حمایت کردند. هرچند شاید بتوان این اقدام مسئولان رسانه ملی را بعد از جوایز جشنواره جام جم و صحبت های عادل یک کج سلیقگی تعبیر کرد اما این موضوع نباید این تصور را برای فردوسی پور ایجاد کند که قرار است تنها این رابطه خوب در چارچوب اجرای ۹۰ صورت بگیرد و اگر این امر محقق نشد پس پایان این رابطه نزدیک است. این گذاره ناخواسته تداعی گر این موضوع است که شاید در پس تهیه و اجرای ۹۰ منافعی پنهان است که حتی پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش هم جای آن پر نمی کند. پیشنهادی که اگر مجری موفق برنامه ۹۰ دغدغه رشد همه رشته های ورزشی و کمک به حل مشکلات آنها را هم داشته باشد قطعاً آن را خواهد پذیرفت تا با میزان انرژی که برای فوتبال به میان آورد به دغدغه سایر رشته ها هم بپردازد و همچون فوتبال از کار ورزشکاران سایر رشته ها و دوستداران آنها هم گره گشایی کند. با این تفاوت که فوتبال را حواشی آن برجسته کرده و علی رغم هزینه های نجومی، آن چنان ثمربخش نبوده در حالی که سایر رشته های ورزشی به افتخارآفرینی با کمترین هزینه ها می بالند.

*جهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرضیه برومند: بازیگرسالاری آفت سریال‌های تلویزیونی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فکر می‌کنم در شرایط فعلی بیشتر نفع مالی برای عوامل سریال‌ها مهم است، تلاش دارند کاری بسازند و پولی دریافت کنند اما به‌فکر کیفیت نیستند.

 به گزارش سینماپرس، عروسک‌گردانی که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و بعدها به‌عنوان کارگردان و بازیگر شناخته شد. «شهر موش‌ها»، «الو الو من جوجوام»، «سلطان صاحبقران»، «خونه مادربزرگه»، «آرایشگاه زیبا»، «ورثه آقای نیکبخت» و خیلی از آثار دیگر مجموعه نوستالژی‌های مرضیه برومند در سینما و تلویزیون است. البته او در عرصه نمایش‌های تئاتر هم کارهایی را روی صحنه برده که شاید از مهمترین آن‌ها می‌توان به «یک جفت کفش برای زهرا»، «دزد و رنگ قرمز»، «کدو قلقله و دیو آنتیگون» و «شهر کوچک ما» اشاره کرد. این روزها سریال «ورثه آقای نیکبخت» برومند که اواخر دهه ۷۰ ساخته شد روی آنتن تلویزیون است و با او طی گپ‌وگفت کوتاهی درباره حال‌وروز امروز سریال‌سازی تلویزیون و کارهای طنز صحبت کردیم.

مشروح این گپ‌وگفت را در ادامه بخوانید:

تهیه‌کننده امروز تهیه‌کننده نیست

*بگذارید بدون مقدمه به‌سراغ سریال‌سازی در تلویزیون برویم؛ به‌نظر شما سریال‌سازی در تلویزیون در یک دهه پیش با الآن چه تفاوت‌هایی کرده است؟

به‌نظر من الآن بیشتر سلیقه سازندگان، مسئولین و تهیه‌کنندگان تغییر کرده است تا بینندگان. الآن تهیه‌کنندگانی داریم که واقعاً وظیفه تهیه‌کنندگی را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و در واقع تهیه‌کننده نیستند. تهیه‌کنندگی یک حرفه بسیار مهم است و تهیه‌کننده حرف اول و آخر را در سریال‌ها می‌زند. او نه‌تنها مسائل مالی پروژه را تأمین می‌کند بلکه با انتخاب‌هایش مسیر کار را مشخص می‌کند. تهیه‌کننده عوامل سریال مانند کارگردان و گروه را انتخاب می‌کند و بنابراین، نقش مهمی به‌عهده دارد امّا به‌نظر می‌رسد که اکنون تهیه‌کنندگان به این نقش خودشان به‌خوبی واقف نیستند و آن را انجام نمی‌دهند.

بازیگرسالاری آفت سریال‌سازی تلویزیون

موضوع دیگر این است که می‌بینیم برخی از کارها اصلاً فیلمنامه‌ای ندارند. کار شروع می‌شود اما متنی در دست نیست. روز به روز متن نگارش می‌شود و در اختیار گروه قرار می‌گیرد. این شرایط موجب شتاب‌زدگی و بروز مشکلات دیگری می‌شود. موضوع دیگر این است که متأسفانه در حال حاضر در بیشتر سریال‌ها به بازیگران اهمیت داده می‌شود و برای آن‌ها هزینه می‌کنند اما مسائل مهمی مانند لباس، نور، صحنه و… فراموش می‌شود. به‌طور کلی فکر می‌کنم در شرایط فعلی بیشتر نفع مالی برای عوامل مهم است، تلاش دارند کاری بسازند و پولی دریافت کنند اما به‌فکر کیفیت نیستند. اما در گذشته این‌چنین نبود و بیشتر به مسائل کیفی اهمیت داده می‌شد.

باید جلوی کپی‌برداری در سریال‌سازی گرفته شود

*به‌نظر شما فناوری‌های جدید به بهبود کیفیت کارها کمک نکرده است؟

نمی‌توان نقش فناوری‌های جدید را در فیلمسازی نادیده گرفت اما فکر می‌کنم این تأثیر فقط در آب‌ورنگ سریال‌ها بوده است. فناوری به‌کمک عوامل آمده و به‌لحاظ بصری کارها را بهتر کرده است. در گذشته سریال‌ها با کیفیت بصری بالایی ارائه نمی‌شد اما الآن کارهای باکیفیتی ساخته می‌شود. من یک نقدی هم دارم که می‌خواهم آن را با شما در میان بگذارم، آن هم این است که اگر شما با دقت به سریال «هیئت مدیره» نگاه کنید متوجه می‌شوید که برخی از قسمت‌هایش از سریال‌های دیگر کپی‌برداری شده و قصه دقیقاً همان است، حتی تغییری هم در آن ایجاد نشده، مثلاً یک قسمت از روی سریال «کارآگاه شمسی و مادام» کپی شده و قسمت دیگری از روی سریال «آپارتمان». این شرایط اصلاً برای فیلمسازی و سریال‌سازی ما خوب نیست. باید به این مسائل رسیدگی و جلوی این طور کارهای نادرست گرفته شود. به‌نظر من این کار چیزی جز دزدی ادبی نمی‌تواند باشد!

کمدی‌های الآن زیاد عمق ندارند و حرف خاصی نمی‌زنند

*مقوله دیگری که شما در آن سرآمد بوده و هستید موضوع طنز است. در کارهای طنز باید چگونه قدم برداشت تا برای مخاطب باورپذیر شود؟

طنز یعنی انتقاد ظریف به معضلات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی؛ یعنی طوری به این مسائل کنایه بزنی که بیننده به‌فکر فرو برود. باید از یک لحن ظریف و خاص در طنز استفاده کرد. متأسفانه کمدی‌های الآن زیاد عمق ندارند و حرف خاصی نمی‌زنند. در بیشتر کارهای طنز از حرکت فراوان برای خنداندن بیننده استفاده می‌شود و محتوایی وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد در کارهای طنز هم باید بتوانی بیننده را با خودت همراه کنی و اگر کار خیلی انتزاعی باشد این همراهی اتفاق نمی‌افتد.

اثر کارهای طنز خیلی بیشتر است

*ساخت سریال‌های طنز سخت‌تر است یا جدی؟

هر کاری اگر بخواهد درست انجام شود سخت است، اما بحث بر سر این است که کدام کارها تأثیرگذارتر هستند. به‌نظر من سریال‌های جدی در همان لحظه اشک افراد را در می‌آورند و تمام می‌شوند اما اثر کارهای طنز خیلی بیشتر است.

تمایل دارم که حرف‌های جدی را با لبخند بزنم

*خودتان ترجیح می‌دهید کارهای طنز بسازید یا جدی؟

من ترجیحم کار طنز نیست بلکه ذائقه‌ام طنز است. تمایل دارم که حرف‌های جدی را با لبخند بزنم و از دریچه طنز به مسائل تلخ نگاه کنم، مثلاً همین موضوع ارث خیلی دردناک است اما می‌توان از منظر طنز به آن پرداخت و موضوع را به‌صورت جذاب‌تری به بیننده ارائه کرد.

کارها به‌صورت بداهه انجام نمی‌شود

*چقدر در کارهایتان اجازه می‌دهید که بازیگران از بداهه‌گویی استفاده کنند؟

در کارهای من معمولاً متن کامل نوشته شده و کارها به‌صورت بداهه انجام نمی‌شود. برخی از پیشنهادات را که بازیگران حین کار مطرح می‌کنند، بررسی می‌شود و در صورت تأیید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از «ورثه آقای نیکبخت» به موضوع ارث و میراث بیشتر پرداخته شد

*همین کار «ورثه آقای نیکبخت» که این شب‌ها دوباره روی آنتن تلویزیون آمده، یک کار مناسبتی نوروز بود؛ چطور توانست هم مفهوم دنیازدگی را به‌خوبی القاء کند و هم جذاب باشد؟

این سریال یک کار مناسبتی برای عید نوروز بود. به‌نظرم جذابیتش در موقعیت‌هایی است که در آن ایجاد می‌شود. همه به‌خاطر پول و رسیدن به ارثیه با یکدیگر در می‌افتند اما در نهایت اتفاقاتی رخ می‌دهد که حق به حقدار می‌رسد. موضوع این سریال پول‌پرستی و سودجویی است و همین مسئله در عین تلخ بودن کار را جذاب کرده بود. موضوع ارثیه یک مسئله تلخ اجتماعی است که اتفاقاً قابلیت‌های طنز زیادی هم دارد، چرا که ارثیه یک موضوع خیلی تلخ است. خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که به‌خاطر پول و سودجویی از هم می‌پاشند و این واقعاً دردناک است. همه می‌دانیم که مرگ حق است و از آن گریزی نیست، اما بهتر است در دوران حیاتمان تکلیف ثروت خود را مشخص کنیم تا در آینده مشکلی پیش نیاید. همین موضوع که چند نفر با یکدیگر درگیر می‌شوند، فضایی ایجاد می‌کند که قابلیت طنز بالایی دارد و به همین دلیل می‌بینیم که سریال‌های متنوعی با این موضوع ساخته می‌شود.

بیننده با سریال طنز ما به‌فکر فرو می‌رود

*مگر در این سریال از چه زاویه‌ای به موضوع ارثیه پرداختید که این موضوع در قالب‌های نمایشی جدی‌تر گرفته شد و اصلاً قرارتان با مخاطب القای چه پیام‌هایی بود؟

در این سریال بیشتر خانواده‌های وراث درجه دو، سه و چهار با یکدیگر درگیر می‌شوند، زیرا وارث درجه یک وجود ندارد. البته بعداً در جریان سریال مشخص می‌شود که آقای نیکبخت نوه‌ای دارد و او وارث درجه اول است، در واقع آقای نیکبخت پسری داشته که قبلاً فوت کرده اما فرزندی از او باقی مانده است. جذابیتش این است که آقای نیکبخت خودش این موضوع را می‌دانسته اما به این دلیل که پسرش با کسی ازدواج کرده که او مخالف بوده، درباره وجود این فرزند حرفی نزده است. به هر حال، این شرایط باعث می‌شود که وراث درجه دو، سه و چهار با یکدیگر درگیر شوند، در واقع پول‌پرستی و سودجویی افراد در این سریال به‌نمایش گذاشته می‌شود. در نهایت این ارث به هیچ‌کدام از این افراد نمی‌رسد و آن‌ها به‌خاطر سودجویی‌شان ضرر می‌کنند. سریال به‌صورت ضمنی بیننده را متوجه می‌کند که سودجویی و پول‌پرستی در نهایت به‌ضررش تمام خواهد شد. از سوی دیگر، برخی را به این فکر وامی‌دارد که در دوران حیاتشان تکلیف ثروت خود را مشخص کنند تا بعداً مشکلی پیش نیاید. از طرف دیگر، بیننده به این فکر فرو می‌رود که وقتی کسی از خانواده ما رفت و ارثیه‌ای باقی ماند چطور رفتار کنیم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات ویژه برنامه‌های تحویل سال تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امسال شش شبکه تلویزیونی با ویژه برنامه‌های تحویل سال به استقبال بهار می‌روند

به گزارش سینماپرس، امسال تلویزیون از یک هفته جلوتر به استقبال نوروز رفت و شبکه یک سیما اولین آغازگر بود.

**شبکه یک و انتخاب چهره مردمی سال

بنا بر این گزارش، «علی ضیا» مجری همیشگی شبکه یک امسال  ۱۱ چهره مردمی موفق را برای انتخاب چهره سال ۹۷ به آراء مردمی گذاشته است.

ویژه برنامه تحویل سال ۹۸  چهارشنبه ۲۹ اسفند در دو بخش بطور زنده و با اجرای علی ضیا روی آنتن می رود. بخش اول بعد از بخش خبری ساعت ۱۹تا قبل از بخش خبری ساعت ۲۱ پخش خواهد شد. محمد اصفهانی خواننده و حاج کاظم کبیر از چهره های مردمی سال ۹۷ از مهمانان این بخش هستند. پس از نمایش اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی نوروزی”نون. خ” یعنی حوالی ساعت ۲۳:۳۰ تا حوالی ساعت ۲:۱۵ بامداد، بخش دیگر ویژه تحویل شبکه یک پخش می شود. حامد همایون و حجت اشرف زاده خواننده، مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، صغری خانی، نورالدین توسلی، یوسف اصلانی و نرگش کلباسی از چهره های مردمی سال ۹۷ از مهمانان بخش دوم ویژه برنامه علی ضیا هستند. امشب ۲۸ اسفند نیز ویژه آخرین برنامه فرمول یک روی آنتن می رود. در این برنامه نیز مهمانان مختلفی به استودیو خواهند آمد. حمید سوریان و حسن رحیمی کشتی گیر، رضا شفیعی جم بازیگر، عادل و میعاد مالداران دو برادر کوچک خواننده به همراه خانواده و عصمت احمدیان از چهره مردمی سال ۹۷ مهمان برنامه ضیا خواهند بود که امشب بعد از بخش خبری ساعت ۲۱ روی آنتن می رود.

**پل شبکه دو به فروردین 

ویژه برنامه نوروزی شبکه دو سیما با عنوان «پل فروردین» از ۶ روز مانده به تحویل سال، با دکوری متفاوت در یکی از جاذبه‌های نوظهور گردشگری ایران (بازار بزرگ ایران) به روی آنتن رفته است.

اجرای این برنامه زنده را ژیلا صادقی برعهده داشته و در این ویژه برنامه، قسمت‌های متفاوتی نظیر مستندهای گردشگری با حضور هنرمندان، اجرای موسیقی زنده و … به نمایش درخواهد آمد. تهیه کنندگی این برنامه را احسان ارغوانی و مهدی بابایی برعهده دارند.   «پل فروردین» امشب و فردا شب (۲۸ و ۲۹ اسفندماه) از ساعت ۱۹ الی ۳ بامداد پخش خواهد شد.

«پل فروردین» در قالب یک برنامه شبانگاهی ترکیبی از چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه  آغاز شده است و تا دوشنبه ۲۷ اسفند ماه و از پنجشنبه اول فرودین تا جمعه ۱۶ فروردین پخش می شود. در این بخش در هر قسمت یکی از چهره ها به یکی از روستاهای بکر سفر می کند و بعد با حضور در برنامه از تجربیات خود از سفر به این روستا می گوید.

** «عصر جدید» علیخانی در شبکه سه

شبکه سه سیما هم که سال‌هاست  «احسان علیخانی»  را به عنوان پای ثابت اجرای ویژه برنامه‌های خود حفظ کرده است. این بار هم علیخانی اجرای یکی از مهم ترین و پربیننده ترین ویژه برنامه های سال برای شبکه سه را برعهده خواهد و داشت و به رسم سالیان پیش که مدت هاست باب شده است چهره‌های برتر حوزه‌های مختلف میهمان علیخانی و برنامه اش خواهند بود.

مهمترین ویژگی برنامه سال تحویل شبکه سه حضور مهمانان برگزیده مرحله اول شرکت کنندگان «عصر جدید» خواهد بود و در کنار آن ها نیز چهره‌های تلویزیونی و سینمایی به برنامه خواهند آمد.

** «همیشه بهار» با اجرای مدرس در شبکه چهار

امیرحسین مدرس هم قرار است مجری ویژه برنامه تحویل سال شبکه چهار سیما باشد. «همیشه بهار» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که قرار است او اجرایش را برعهده بگیرد. این ویژه برنامه از ساعت ۲۱ بیست و نهم اسفند تا ۲ بامداد اول فروردین با چهره های شاخص فرهنگی همراه خواهد بود.

رضا عبادی تهیه کننده این برنامه است و علی میرمیرانی به عنوان سردبیر با این ویژه برنامه همکاری می کند. گفتگوی امیرحسین مدرس با اهالی ادب و فرهنگ ، پخش تله تئاتر های کوتاه طنز، گزارش های شاعرانه مردمی، همه چیز درباره نوروز و پیشینه آن، موسیقی اقوام و نواحی، گفتگوی های کوتاه با مفاخر ادبی و هنری از بخش های مختلف این ویژه برنامه است.

طبق اعلام روابط عمومی شبکه چهار دعای تحویل سال توسط  گروهی از اقوام مختلف ایرانی با لباس‌های محلی به صورت زنده در استودیو این برنامه اجرا خواهد شد.

** «بهار جان» شبکه ۵ با حمید گودرزی

شبکه پنج سیما هم که مدتی است حمید گودرزی را به عنوان مجری مسابقه «پنج ستاره» دارد اجرای ویژه برنامه تحویل سال خود را نیز به او سپرده است تا از قافله رقابت با دیگر شبکه ها جا نماند. «بهار جان» از بیست و هفتم اسفندماه به مدت سه شب روی آنتن می‌رود و تیتراژ این برنامه با صدای محسن چاوشی همراه است.

**دورهمی زنده آی فیلمی ها با «به وقت بهار»

شبکه آی‌فیلم هم امسال به ویژه برنامه زنده «به‌وقت بهار» با حضور بازیگران و هنرمندان سرشناس کشورمان مهمان خانه ها می شود. این برنامه قرار است در این سه روز میزبان بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، لیلا اوتادی، مهتاب کرامتی، عبدالرضا اکبری، علی نصیریان، ابوالفضل پورعرب، شبنم قلی‌خانی، کمند امیرسلیمانی، سپند امیر سلیمانی و… باشد.

گروه رستاک و فریدون آسرایی نیز در این سه روز در «به وقت بهار» حاضر خواهند شد. این ویژه‌برنامه با آیتم‌های متنوع و جذاب همچون طنز رادیویی، شوخی با خوانندگان، تبریک هنرمندان و آیتم‌های طنز و کلیپ‌های شاد دیگر در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند از ۲۲:۳۰ الی ۲۴ و روز ۲۹ اسفند از ۲۱ الی ۲ بامداد ادامه خواهد داشت.

ویژه‌برنامه زنده «به‌وقت بهار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرشید محمودی در سه روز پایانی سال ۱۳۹۷ راهی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌شود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار اعتکاف روی انسان چیست؟ + فیلم


یکی از اتفاقات مبارک در آغاز سال جدید، همزمانی آن با برگزاری مراسم اعتکاف است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «غلامرضا تختی» این جهان پهلوان را از اوج عظمت باور ملی پایین کشیده است/ پهلوان کشی با حمایت بنیاد فارابی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی گفت: باید از دخالت عنصر سیاسی و نگاه های تجاری در سینمای ملی و تاریخی دوری کرد چرا که تجارت و سیاست باعث می شود شخصیت ها به ویژه قهرمان های مردمی به درستی تصویر نشوند و به هنگام نمایش با انتقاد و اعتراض گسترده مردم روبرو گردند مانند فیلم بد «غلامرضا تختی» که به دلیل اهمال، غفلت و دخالت سیاست جهان پهلوان را از اوج عظمت باور ملی به خاک مذلت نشانده است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اساساً فیلم های ایرانی و سینمای ایران به شخصیت و شخصیت پردازی و در امتداد آن به قهرمان نیاز دارد. در سال های پس از انقلاب اسلامی اغلب فیلم های ایرانی موضوع محور یا حادثه محور بوده اند از همین رو مخاطبان سینما به ندرت توانسته اند از طریق همذات پنداری و همراهی با شخصیت ها فیلم های سینمای ایران را دنبال کنند از همین رو و با لحاظ این ضعف بزرگ سینمایی شاخصه بزرگی پیش روی سینمای ایران قرار می گیرد با عنوان دستمایه قرار دادن زندگی شخصیت های مطرح تاریخی و اجتماعی کشور؛ در واقع افزون بر سوژه ها و داستان های برگرفته از واقعیت های جامعه در آثار ایرانی جای پردازش شخصیت های ملی و قهرمان های جبهه های مختلف جنگ، سازندگی و همچنین کاراکترهای جهانی علمی، ورزشی و فرهنگی کشور در سینمای ایران و آثار سینمایی دیده نمی شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از شخصیت های آشنای ملی و مردمی با ویژگی های مثال زدنی در قالب پهلوان ها و اسطوره ها در فرهنگ کشور جایگاهی شایسته دارند از همین رو ضرورت تام دارد تا در آثار فرهنگی و هنری و به ویژه سینمایی به شخصیت های مهم ملی، دینی و اجتماعی پرداخته شود. از این طریق می توان اضافه بر آنکه ادای دین نسبت به شخصیت ها صورت گیرد مخاطبان به ویژه نسل جوان با آن ها آشنا شده و زمینه به صورت گسترده برای بروز و ظهور قهرمان در سینما مهیا شود. باید توجه داشت که در این راستا پژوهش و واقع نمایی و پردازش درست شخصیت ها با رعایت ویژگی های شخصیتی و زندگی قهرمان ها به تصویر کشیده شود.

آذین با بیان اینکه بسیاری از شخصیت های ملی و دینی و جهانی کشور در عرصه های مختلف ادب و هنر و جهاد و ایثار و فداکاری در راه میهن نزد مردم دارای احترام والا هستند اظهار داشت: به همین دلیل لازم است در آثار هنری با در نظر گرفتن احترام آمیز باورها و نگاه مردم و حفظ و وفاداری به خصوصیات شخصیت ها آثار شخصیت محور سینمایی و هنری تولید گردد.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: بنیاد انحرافی فارابی، بازوی اجرایی سازمان اشتباهی سینمایی، باتولید فیلم تلخ و ضد ملی وضد مردمی «غلامرضاتختی» به کارگردانی بهرام توکلی گامی بلند در قهرمان و پهلوان کشی برداشته است! از نگاه سازندگان این فیلم و همچنین موضوع ها و مضامین و نحوه پرداخت آن ها، غلامرضاتختی، نه فقط جهان پهلوان که حتی پهلوان هم نیست، بلکه بر خلاف باور ملی مردم، تختی فارابی و توکلی، یک انسان زبون است که با ارتکاب گناه خودکشی مرتکب گناه کبیره شده وسزاوار آتش جهنم و نکوهش است.

وی افزود: به همین دلیل اوپهلوان نیست، زیرا پهلوانان چنین نمی کنند. فیلم یادشده که بر اساس وتأیید اسناد ساواک ساخته شده برای جلوه دادن مرگ تختی پهلوان به عنوان خودکشی، تولید شده است، افزون برنمایش و افشای تمایل وگرایش فارابی و سازمان سینمایی و توکلی، به پهلوی و تختی کشی، ب اورایرانیان  راهم کشته است. تاریخ ملی ومردمی ایران، گواه آن است که پهلوی و مزدوران ساواک، هزاران مبارز ومخالف و چهره های ملی و مردمی مانند تختی و… رابه قتل رسانده و با دروغ پردازی، صحنه سازی و جعل سند، مرگ آن ها را، خودکشی اتفاقی و طبیعی جلوه داده اند.

آذین در پایان افزود: تأیید و تبلیغ خودکشی تختی بزرگ به دلیل اختلاف باهمسرش از این قهرمان، چهره ای ضعیف، ذلیل وگناهکار به جامعه ارائه می کند. آیا این همان چیزی است که تخریب گران تختی درپی آن بوده اند؟ اگرچنین است که فیلم «غلامرضاتختی» نشان می دهد، هست! باید به سازندگان این فیلم تبریک گفت، چراکه در نابودی شخصیت و عزت و آبروی غلامرضا تختی موفق شده اند. باتوجه به تجربه تولید فیلم پهلوی پسند تختی وتوفیق سازندگان آن در به ذلت کشاندن جهان پهلوان، هجو پهلوانان وپهلوانی واسطوره زدایی، پیشنهاد می شود، تخریب گران سینما و باورهای مردم، به تولید این نوع فیلم های ضدپهلوانی خود ادامه دهند، زیرا ایران آزاد و سرفراز پر است از قهرمانان وپهلوانانی که در دفاع از هویت، آزادی، شرف، استقلال وسربلندی وطن درخشیده اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریک پیشکسوتان سینما به ملت ایران/ از آرزوی ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در آثار سینمایی و تلویزیونی تا رفع تنگدستی از جامعه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرمندان برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۸ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران زمین پیام تبریک فرستادند.

به گزارش سینماپرس پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. پیشکسوتان اعتبار جامه و فرهنگ و هنر میهن اسلامی مان هستند و مردم همواره احترام زیادی برای قشر پیشکسوت هنر کشور قائل بوده و هستند، باید به این بزرگان عرصه هنر و ادب احترام گذاشته شود تا فرهنگ همچنان مسیر رشد و تعالی خود را با بهره‌گیری از تجربه این عزیزان ادامه دهد.

همزمان با فرا رسیدن نوروز باستانی، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که مانند درهای گرانبهایی برای هنر هفتم محسوب می شوند در گفتگو با خبرنگاران ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

لازم به ذکر است اساتیدی همچون: داریوش اسدزاده، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، ثریا قاسمی، پروانه معصومی و کتایون امیرابراهیمی در آستانه سال نو پیام تبریک خود را در اختیار خبرنگار سینماپرس گذاشتند که به ترتیب سالروز تولد هنرمندان در ذیل نقل شده است. همچنین لازم به ذکر است متأسفانه به رغم تلاش های مکرر خبرنگاران سینماپرس برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت موفق به ارائه پیام نشدند.

*****************

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: نوروز باستانی را خدمت همه هم میهنانم تبریک و شادباش عرض می کنم و امیدوارم یکایک مردم ایران در سال نو خوش باشند، راحت و آسوده زندگی کنند و غم و مشکلات از آن ها دور بماند. یکی دیگر از آرزوهای مهم بنده برای مردم سلامتی شان است و امیدوارم در سال جدید مردم ایران کمتر دچار بیماری شوند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که آیا در آستانه سال جدید آرزویی دارید یا خیر گفت: من واقعاً دیگر هیچ آرزویی برای خودم ندارم اما خوشحالی مردم آرزوی من است.

گفتنی است؛ این بازیگر پیشکسوت سال ۱۳۰۲ در کرمانشاه دیده به جهان گشود؛ وی از حدود ۲۰ سالگی اقدام به ورود به عرصه بازیگری نمود و تأثیر گذارترین اثر نمایشی وی را می‌توان مجموعه تلویزیونی «خانه سبز» و همچنین «سمندون» دانست. وی در حال حاضر مشغول بازی در پروژه‌های سینمایی متعدد و نگارش کتاب تهران قدیم به روایتی نو که از زبان هیچ‌یک از نویسندگان به تحریر در نیامده است و همچنین نگارش تاریخ سینما را در دست دارد.

محمدعلی کشاورز دیگر بازیگر مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: بهار خجسته و زیبا و عید سعید نوروز که نشانه ای از ایرانیت ما است را به یکایک ایرانیان در سراسر جهان تبریک و شادباش می گویم و آرزو می کنم که همه هم میهنان مان در سال جدید سلامت باشند.

«پدر سالار» سینمای ایران ادامه داد: امیدوارم مردم ایران از شادی و نعمت برخوردار باشند و همچنین امیدوارم که سال جدید برای تمامی مردم جهان سالی سرشار از صلح و دوستی باشد و ما کمتر شاهد تنش ها و درگیری ها باشیم.

گفتنی است؛ محمدعلی کشاورز زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ اصفهان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران است. وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است و تاکنون در سریال های مطرحی همچون: «دایی جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» و … به نقش آفرینی پرداخته است. این بازیگر برجسته تاکنون در ده ها فیلم سینمایی برجسته نیز حضوری چشمگیر داشته است.

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز طی گفتگو با سینماپرس خطاب به ملت ایران گفت: نوروز باستانی را خدمت یکایک هم میهنانم تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم که سال ۱۳۹۸ برای یکایک مردم شریف کشورمان سالی بدون درد و بدون غم باشد.

این سینماگر برجسته کشور در بخش دیگری از پیام نوروزی اش اظهار داشت: امروزه در کشور ما فیلم ها و سریال هایی ساخته می شود که از نظر فرهنگی چندان ارتباطی با ما ندارد؛ ما در کشورمان آدم های بسیار بزرگی داشتیم که سال های عمرشان در مبارزه با بیگانگان گذشته و باید در سینما و تلویزیون و سایر هنرهای نمایشی به این افراد و نحوه زندگی شان بپردازیم؛ ما باید کاری کنیم که فرهنگ غنی ایران زمین ماندگار شود، ما باید فرهنگ سازی کنیم و اجازه ندهیم فرهنگ اصیل مان توسط بیگانگان و دشمنان این مرز و بوم به یغما برود.

وی در خاتمه افزود: من امیدوارم که همه متولیان فرهنگی و یکایک مردم عزیز و شریف کشورمان تمام تلاش خود را به کار ببرند تا فرهنگ اصیل ایرانی روز به روز بیشتر در سطح جامعه بروز پیدا کند.

گفتنی است؛ جمشید مشایخی زاده سال ۱۳۱۳ تهران است. او بازیگر صاحب سبک سینما و تلویزیون ایران است. وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» به کارگردانی هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تأتر اخراج شد. در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» نشانگر از توانایی بازیگری اوست. این هنرمند برجسته تاکنون در ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

ثریا قاسمی دیگر هنرمند برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز با بیان اینکه در این وانفسای جامعه که همه چیز به هم ریخته نمی دانم چه آرزویی باید بکنم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: آنقدر آرزو دارم که نمی شود یک کدام از آن ها را انتخاب کنم.

وی افزود: من این عید سعید باستانی را به یکایک هم میهنان گرامی ام تبریک می گویم و همانطور که برای خود و خانواده ام آرزوی سلامتی دارم، آرزو می کنم که یکایک مردم کشورم در سال جدید سلامت و پیروز باشند.

گفتنی است؛ ثریا قاسمی زاده سال ۱۳۱۹ است. او فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی بازیگر سینما و تلویزیون است. قاسمی با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینمای ایران راه یافت و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادران دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از افتخارات این بازیگر سینماست.

پروانه معصومی نیز ضمن تبریک به یکایک مردم ایران اظهار داشت: من سال نو را به همه ملت ایران تبریک عرض می کنم و برایشان سلامتی و خیال آسوده آرزو می کنم و امیدوارم در سال جدید همه مان از تنگدستی همه نجات پیدا کنیم.

وی در همین راستا در گفتگو با سینماپرس افزود: متأسفانه امروزه تنگدستی شامل یکی دو نفر نیست و فقط قشری خاص آسوده و راحت زندگی می کنند و بقیه باید در فکر مایحتاج اولیه زندگی باشیم و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است؛ اما در هر صورت امیدوارم همه ما سال خوبی در پیش رو داشته باشیم و به خصوص جوانان کشور به همه آرزوها و اهداف شان دست پیدا کنند و کسی حسرت نداشته هایش را نخورد.

گفتنی است؛ پروانه معصومی متولد ۱۳۲۳ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» به عنوان بازیگر بازی کرد. «جهیزیه ای برای رباب»، «خارج از محدوده»، «گل های داوودی» و… از جمله آثار وی در سینما است.

کتایون امیرابراهیمی یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: عید باستانی نوروز را به یکایک مردم ایران در سراسر جهان تبریک و شادباش می گویم و امیدوارم همه آن ها در سال جدید خوب و خوش و سلامت و پیروز باشند.

وی ادامه داد: در آستانه سال نو آرزو می کنم وضعیت فرهنگی و هنری جامعه که دچار نقصان شده بهبود پیدا کند؛ متأسفانه امروزه دیگر اعتمادها در سینما و تلویزیون از بین رفته و کارها جوری شده که برخی افراد به راحتی پول های هنرمندان را می خورند و یک آب هم رویش نوش جان می کنند!؛ این اتفاق بسیار ناراحت کننده است و این وضعیت شایسته هنرمندان کشور ما نیست.

گفتنی است؛ کتایون امیرابراهیمی متولد سال ۱۳۲۵ در تهران است؛ وی کار خود را در سینما به عنوان بازیگر از سال ۱۳۴۲ با فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۳ در ۴۸  فیلم بازی کرد. کتایون امیرابراهیمی پس از ۲۷ سال با سریال «بدون شرح» بار دیگر به دنیای بازیگری بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی در نقش گلنسا حضور پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظامی؛ مرد ماندگار سینمای ایران!/ سینماگران در آستانه نوروز ۹۸ از فراق «آقای بازیگر» می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ عزت الله انتظامی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مردادماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک در آستانه نوروز هنرمندانی همچون: مجید مظفری و علیرام نورایی از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس عزت الله انتظامی بازیگر برجسته و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون سال ۱۳۰۳ در تهران دیده به جهان گشود و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم ۲۶ مرداد سال جاری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ انتظامی بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

او فعالیت هنری خود را مانند بسیاری از هنرپیشه‌های ایرانی با تئاتر آغاز کرد. انتظامی در همان سال‌های ابتدایی زندگی هنری‌ اش به آلمان سفر کرد و در یک مدرسه شبانه آموزش سینما در شهر هانوفر مشغول به تحصیل شد. او ابتدا کار خود را با پیش پرده خوانی تئاتر دنبال می‌کرد. انتظامی در سال ۱۳۲۰ اولین نمایش حرفه‌ای خود را به نام «اولتیماتوم» را در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ در ده‌ها نمایش تئاتر حضور داشت.

اولین حضور آقای بازیگر در سینما به سال ۱۳۲۸ و نقش آفرینی در فیلم «واریته بهاری» ساخته پرویز خطیبی بازمی‌گردد. حضور جدی او در سینما اما به سال ۱۳۴۸ باز می‌گردد؛ جایی که او برای اولین بار جلوی دوربین داریوش مهرجویی قرار گرفت. فیلم «گاو» در سال ۱۳۴۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی و بازی عزت الله انتظامی ساخته شد. «گاو» یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینمای ایران لقب گرفت.

فیلم‌هایی مانند «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «سایه روشن»، «میکس»، «گاو» خونی، «حکم» و «زادبوم» از جمله فیلم‌ هایی بودند که زنده‌یاد عزت الله انتظامی در آن‌ ها به نقش‌ آفرینی پرداخته است. او برای آخرین بار در سال ۱۳۸۹ برای فیلم «راه آبی ابریشم» جلوی دوربین سینما رفت.

آقای بازیگر سینمای ایران از عرصه تلویزیون هم دور نماند. با اینکه او بیشتر در تئاترهای تلویزیونی حضور داشت اما نمی‌توان نقش آفرینی اش در سریال «هزاردستان» را فراموش کرد.   مهرماه ۱۳۸۵ سازمان ملل متحد یونسکو از عزت الله انتظامی تجلیل کرد. کتاب شناخت نامه عزت الله انتظامی نیز با عنوان «من عزتم، بچه سنگلج» توسط نشر سخن منتشر شده است. خانه عزت الله انتطامی نیز در سال ۱۳۹۱ به منظور بهره برداری فرهنگی تبدیل به یک خانه موزه شد.

هنرمندان مطرحی همچون: مجید مظفری و علیرام نورایی در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در فراق این بازیگر پیشکسوت و مطرح سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

مجید مظفری بازیگر مطرح سینمای کشور با بیان اینکه آقای انتظامی حکم استادی برای بنده داشتند و طی سال ها از ایشان نکات بسیاری راجع به حرفه بازیگری و اخلاق و منش و فرهنگ اجتماعی آموختم در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: من از سال ۱۳۵۰ که وارد اداره تئاتر شدم از نزدیک با اساتید بزرگی همچون عزت الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، علی نصیریان، حمید سمندریان و… در ارتباط بودم اما متأسفانه هیچ گاه برایم پیش نیامد که بتوانم در حوزه تئاتر کار مشترکی با استاد انتظامی داشته باشم اما خوشبختانه در ۵ فیلم سینمایی افتخار داشتم در کنار ایشان نقش آفرینی کنم.

وی ادامه داد: استاد انتظامی انسان بسیار پرتلاشی بودند و تلاش و کوشش ایشان همیشه برای من ستودنی بود؛ زمانی که آقای انتظامی ۲ لقب مهم «آقای بازیگر» و «عزت سینمای ایران» را از سوی مردم گرفتند به این نتیجه رسیدم که به راستی شایسته این القاب هستند و به غایت هم این عناوین به ایشان می آمد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای فیلم «مسافران» خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات بارز اخلاقی استاد انتظامی رفتار و کردار اجتماعی ایشان در پشت صحنه بود. ایشان انسانی به شدت منظم و مرتب بودند؛ من هیچ وقت به یاد ندارم ایشان حتی برای یک بار دیر سر صحنه برسند و زمانی هم که کاری نداشتند مرتب در حال تمرین کردن بودند و تمام تلاش خود را به کار می بردند تا بدون هرگونه نقصی نقش های شان را ایفا کنند. استاد مرتب روی صدا و بدن شان کار می کردند و همیشه و در هر لحظه آماده بودند که اجرا یا تمرین داشته باشند.

مظفری تأکید کرد: استاد انتظامی در قلب و ذهن مردم ایران ماندگار شده اند و بنده معتقدم یکی از دلایل اصلی این اتفاق رفتار اجتماعی ایشان بود که بسیار با احساس، دغدغه مند و مهربان بودند. استاد انتظامی بسیار احساساتی بودند به نحوی که کوچکترین حادثه تلخ یا گفتاری باعث می شد اشک در چشمان ایشان حلقه بزند؛ ایشان به شدت مردم دوست بودند و همیشه و در هرجا با اشتیاق میان مردم می رفتند و به ابراز احساسات آن ها پاسخ می گفتند.

این سینماگر افزود: از سوی دیگر استاد انتظامی آگاهی بسیاری نسبت به حرفه شان داشتند؛ همیشه برای همه نقش های شان چالش های اجتماعی مطرح می کردند، نظرات بسیاری برای بهتر شدن کاراکترها می دادند و پیش بینی های شان هم اغلب درست از آب در می آمد.

بازیگر فیلم سینمایی «سگ گشی» یادآور شد: چند سال قبل یک فیلمی در جزیره خارک تولید می شد که بنده در آن فیلم حضور داشتم و قرار بود استاد انتظامی هم برای فیلمبرداری به آنجا بیایند اما از تهران خبر رسیده بود که ایشان کمر درد شدید گرفته اند و شاید امکان بازی برایشان فراهم نشود و همین اتفاق باعث شده بود تا گروه دچار اضطراب شود؛ در هر صورت ایشان با ویلچر وارد فرودگاه شدند و بلافاصله سر صحنه فیلمبرداری آمدند و با اینکه درد بسیاری داشتند کارشان را رها نکردند و با انرژی و قدرت وصف ناشدنی و عجیبی از جایشان بلند شدند و آنچنان نقش آفرینی کردند که همه گروه محسور و مبهوت بازی شان شده بودند.

مظفری تأکید کرد: تعهد ایشان نسبت به کار باید درسی برای همه اهالی سینما باشد؛ استاد همیشه انسانی همراه و همدل بودند و بی اغراق باید بگویم بخش اعظمی از زمان های بیکاری شان را هم برای ارتقای سطح کیفی بازی خود صرف می کردند به نحوی که بارها بنده شاهد بودم در زمان استراحت یا بیکاری مرتب با اینکه دیالوگ های شان را حفظ بودند همه سناریو را مرور می کردند و سعی می کردند نسبت به نقش های دیگر هم اشراف داشته باشند و همین باعث می شد تا بسیاری از همکاران شان از ایشان برای بهتر شدن کارشان راهنمایی بخواهند و ایشان هم با جان و دل همکاران جوان تر خود را راهنمایی می کردند.

وی افزود: بنده خودم بارها از ایشان راهنمایی خواستم و با کمال حیرت متوجه شدم که ایشان چقدر نسبت به تمام پرسوناژها آگاه هستند و نکاتی را کشف کرده اند که بنده هرگز به آن ها واقف نبودم؛ ایشان به همین دلیل بود که همه نقش ها را برای خود می کردند و همین هم باعث شد در سینمای ایران ماندگار شوند و تا ابد نام شان بر تارک هنر این مرز و بوم بدرخشد.

عیلرام نورایی بازیگر جوان سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه بنده کمترین واقعاً شایستگی آن را ندارم که در رابطه با استاد بزرگی همچون عزت الله انتظامی سخنی بر زبان بیاورم اظهار داشت: کارنامه درخشان استاد انتظامی خود گویای همه چیز هست. ایشان الگوی شایسته ای برای ما نسل های بعدی و جوان تر سینما بوده، هستند و خواهند بود.

وی افزود: استاد انتظامی نه تنها در عرصه بازیگری که در عرصه اخلاق و معرفت و منش هم استاد و الگوی ما هستند. بنده حقیر متأسفانه هیچ وقت افتخار همکاری با ایشان را نداشتم اما تعریف های زیادی از ویژگی های بارز هنر ایشان شنیده ام. به عنوان مثال زمانی که افتخار داشتم در یک پروژه با استاد علی نصیریان همکاری کنم ایشان مرتب از استاد انتظامی صحبت می کردند و خاطرات جالبی از ایشان برای ما نقل می کردند و این گونه بود که ما دورادور با خصیصه های اخلاقی و هنری ایشان آشنا شدیم.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» تأکید کرد: فقدان اساتید بزرگی همچون عزت الله انتظامی بسیار دردآور است و نبودن آن ها لطمات جبران ناپذیری را به بدنه سینما وارد می کند و من امیدوارم تجربیات ایشان به نسل های بعدی انتقال پیدا کند. آرزو می کنم کم لطفی هایی که به پیشکسوتان هنر در همه این سال ها شاهد بوده ایم روزی برطرف شود و همه هنرمندان جوان تر بتوانند استفاده شایانی از کوله بار تجربه این گنجینه های هنر کشور داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش «نون.خ.» از ۲۹ اسفندماه از شبکه اول سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پخش مجموعه نوروزی «نون.خ.» از ۲۹ اسفندماه در حالی آغاز می‌شود که سازندگان سریال در تلاش برای ضبط سکانس‌های باقیمانده مجموعه هستند

به گزارش سینماپرس، در حالی که سازندگان سریال نوروزی شبکه یک همچنان در تلاش برای ضبط سکانس‌های باقیمانده از مجموعه در لوکیشن فرودگاه مهرآباد هستند، پخش این مجموعه کمدی از ۲۹ اسفند هر شب حوالی ساعت ۲۲:۰۵ آغاز می‌شود و تکرار آن روز بعد در ساعت‌های ۱۰:۵۵، ۱۴:۴۵ خواهد بود.

«نون. خ.» همچنین از شنبه سوم فروردین ماه ۹۸ برای مخاطبان فارسی‌زبان خارج از ایران ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه از شبکه جهانی جام جم پخش شده و روز بعد در ساعت‌های ۰۷:۴۵ و ۱۵:۴۵ دقیقه بازپخش می‌شود.

کمدی اجتماعی «نون. خ.» به‌کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی تولید می‌شود. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه‌منصور، هومن حاج‌عبداللهی، علی صادقی، نعیمه نظام‌دوست، سیروس میمنت، علی صالحی، پاشا جمالی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، علیرضا ابراهیمی، صبا ایزدپناه، شیدا یوسفی، وحید قاضی زاهد، سیروس سپری، صابر ناصری، علیرضا حنیفی، وریا امینی، عابدین رضایی، رضا پشابادی، کیوان شیخ‌احمدی، افشین ملکی، کاظم نوربخش، حسین مرادی، بهاءالدین عزیززاده، سیدحسین موسوی، محمد زارع‌زاده، حسین بوربوری، پرویز کولیوند، رضا رشیدی، ماشاءالله بروایی و… از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید قناد مجری «کودک‌شو» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان بازغی به صورت ویژه به «کودک‌شو» می‌آید

به گزارش سینماپرس، واکنش پژمان بازغی به عملکرد جشنواره جام‌جم و پیام وی در اینستاگرام مبنی بر خداحافظی‌اش از برنامه کودک شو، بازتاب‌های فراوانی داشته است. یکی از این بازتاب‌ها رایزنی برای مجری جدید «کودک‌شو» بود؛ حتی یک پست اینستاگرامی در پیج رسمی برنامه «کودک‌شو» منتشر شد که کودک‌شویی‌ها سه‌شنبه بیست و هشتم اسفندماه با اتفاقات غیرمنتظره و «مجری جدید» بازمی‌گردند. واقعاً با این پست مخاطب منتظر فرد جدیدی پشت تریبون اجرای این برنامه خواهد بود یا چه اتفاق دیگری می‌تواند از پَسِ این پیام برآید؟

رضا نصیری تهیه‌کننده «کودک‌شو» چنین پاسخ می‌دهد که از همان روز انتشار پیام پژمان بازغی  با او صحبت کردیم که به «کودک‌شو» برگردد. مجید قناد به‌عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های قدیمی کودک امشب در «کودک‌شو» اجرا خواهد کرد. البته مهمان این برنامه یک شگفتانه برای مخاطب است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرمان فیلم‌ها همه خاکستری و منفی هستند/ برای سینما و جشنواره فجر متاسفم


محسن محسنی نسب در گفتگویی از آرزویش برای سینمای ایران در سال ۹۸، وضعیت چند سال اخیر سینما، جشنواره فیلم فجر و … گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع