X

بایگانی فروردین 9, 1398

دفتر سینمایی

دیدار مقام معظم رهبری با هنرمندان تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چندی پیش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر کشور دیداری خصوصی داشتند.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر کشور دیداری خصوصی داشتند و از در رابطه با وضعیت تئاتر کشور بحث و گفت و گو کردند.

خبرنامه سینما انقلاب، خبر داده است به مناسبت ۷ فروردین روز هنرهای نمایشی این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

این اولین دیدار خصوصی مقام معظم رهبری با هنرمندان تئاتر بوده است که در آذرماه ۱۳۹۷ برگزار شده است.

متن کامل این دیدار به زودی منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وعده‌های محقق نشده معاونت مطبوعاتی در سال ۱۳۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دربندی، مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی کشور گفت: وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ دفاتر روزنامه نیست. وی عملکرد مطبوعات در سال ۹۷ را بررسی و از تدوین برنامه‌های سال آینده بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب خبر داد.

به گزارش سینماپرس، فراز و نشیب‌های بسیاری در سال ۹۷ سر راه اهالی رسانه قرار گرفت، استعفای معاون مطبوعاتی، نوسانات ارزی، بحران کاغذ و تعطیلی نمایشگاه مطبوعات از مهمترین رویدادهای مطبوعاتی در سال جاری که چند روز بیشتر به پایان آن باقی نمانده است، به شمار می‌رود.

در یک گفتگوی تفصیلی با سید محمدرضا دربندی مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های داخلی، فراز و نشیب‌های مطبوعات در سال ۹۷ بررسی و درباره ویژه برنامه‌های این اداره کل برای ساماندهی وضعیت رسانه‌ها در سال ۹۸ سوالاتی مطرح شد.

آقای دربندی آخرین آمار از مطبوعات و رسانه‌های فعال در کشور را بفرمایید؟

از ابتدایی که کار مجوز نشریات آغاز شده است تاکنون، ۱۰۷۶۰ رسانه مجوز گرفته اند که از این تعداد ۶۲۰۰ رسانه فعال هستند. طبق آمار دقیق تر، ۳۰ خبرگزاری و ۱۵۷۰ پایگاه خبری فعال داریم. ۴۶۰۰ نشریه هم شامل روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و… مجوز دارند. البته آن تعدادی هم که مجوز دارند و فعالیت نمی‌کنند، پس از مدتی متوقف شده اند.

در سال ۹۷ در کل، چند رسانه مکتوب و الکترونیکی به رسانه‌های داخلی اضافه شد؟

در سال جاری، ۱۲۰۰ رسانه مکتوب (بجز روزنامه که به کسی مجوز داده نشد) و ۶۰۰ پایگاه خبری مجوز گرفتند.

چرا به روزنامه مجوز ندادند؟

زیرا اعضای هیئت نظارت معتقد هستند تعداد روزنامه‌های فعلی کشور کافی است و نیازی به روزنامه جدید وجود ندارد. در همین رابطه به کسانی که درخواست مجوز روزنامه داشتند، گفته شد که کارشان را از هفته نامه آغاز کنند، و اگر در آینده فعالیت موثر داشتند، مجوز روزنامه به آنها داده خواهد شد.

وعده‌های محقق نشده معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷/ وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ دفاتر روزنامه نیست

در سال ۹۷ چند روزنامه تعطیل شد؟

امسال هیچ روزنامه ای توسط هیئت نظارت تعطیل نشد و این خودش خبری مسرت بخش است که دو علت دارد، دلیل اول این است که رسانه‌ها به رشدی رسیده اند که مصالح ملی و خط قرمزها را به خوبی تشخیص می‌دهند و رعایت می‌کنند و نکته دوم نیز اقدامی است که اداره کل مطبوعات براساس اصل «پیشگیری بهتر از درمان است» انجام می‌شود. به طور مثال ما نامه ای ارسال می‌کنیم برای روزنامه‌ها که مثلا قرار است ترامپ اول اردیبهشت درباره برجام اظهار نظر کند، اگر این اتفاق افتاد، لطفا این کارها را انجام دهید و این موارد را رعایت کنید و…،   آنها هم مراعات می‌کنند. اما به هرحال امسال نیز برخی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات چاپ، گرانی کاغذ، بیمه کارکنان و… خودشان فعالیتشان را متوقف کردند.

 اداره کل مطبوعات داخلی برای کمک به این رسانه‌ها چه می‌کند؟  

براساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات، اگر رسانه‌ای فعال نباشد، پس از ۶ ماه عدم انتشار و پس از تذکر، مجوزش لغو می‌شود. اما دوستان ما برای همراهی با این رسانه ها، فعلا مجوز آن‌ها را لغو نمی‌کنند، اما با درنظر گرفتن شرایط نابسامان فعلی، یک سال به آن‌ها فرصت می‌دهیم و بعد درمورد آن‌ها تصمیم می‌گیریم. البته از این تعداد، برخی فقط چاپ کاغذی روزنامه را متوقف کرده‌اند و فایل الکترونیکی آن هر روز منتشر می‌شود.

وضعیت پرداخت یارانه مطبوعات در سال ۹۷ به چه صورت بود؟ چند درصد از این یارانه به مطبوعات پرداخت شد؟

در ابتدا باید بگویم امسال پس از ۳ ماه هم‌فکری و هم‌اندیشی، اصلاحاتی در دستورالعمل توزیع یارانه انجام دادیم، حدود ۲ هفته هم از اهالی رسانه‌ها نظرسنجی کردیم و در حال حاضر هم فرمول توزیع یارانه در سامانه منتشر شده است. در سال ۹۷، حدود ۵۰ درصد از مبلغی که دولت قرار بود بدهد، پرداخت شد و ما هم این مبلغ را براساس دستورالعمل جدید بین رسانه‌ها توزیع کردیم.

درباره تعطیلی جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات امسال صحبت کنید؟

جشنواره مطبوعات خیلی سال است که برگزار نمی‌شود، اما درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید بگویم، صرف نظر از هزینه‌هایی که گریبان‌گیر مدیران رسانه‌ای می‌شد، حدود ۵ میلیارد هم برای وزارت ارشاد هزینه برداشت، در شرایطی که باید صرفه‌جویی کنیم، ۵ میلیارد پول زیادی است، با تعطیل کردن نمایشگاه این هزینه را از گردن دولت و رسانه‌ها ساقط کردیم که خود مطبوعاتی‌ها هم از این تصمیم راضی بودند.

وعده‌های محقق نشده معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷/ وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ دفاتر روزنامه نیست

آیا فعالیت دیگری جایگزین نمایشگاه مطبوعات شد؟

به جای نمایشگاهی که در تهران برگزار نشد، دوازده نمایشگاه استانی برگزار کردیم، این نمایشگاه‌ها در کنار نمایشگاه کتاب استان‌ها برگزار و باعث صرفه جویی حداکثری در هزینه‌ها شد.

مدیران رسانه ای معتقدند که یکی از دلایل وضعیت نامناسب مطبوعات، بحران کاغذ است. بالاخره قرار است چه تصمیمی برای رفع این بحران گرفته شود؟

در وهله اول باید گفت که وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ نیست و ما فقط یارانه کاغذ می‌دهیم، اما از خرداد ماه که کاغذ گران شد، ما به عنوان یک امر وجدانی برای حل این مشکل، پیش‌قدم شدیم و با چند تاجر کاغذ صحبت کردیم که ۳ شرکت از آن‌ها با ماهمکاری کردند و تا یک ماه و نیم پیش به فهرستی از مطبوعات که در اختیارشان قرار می‌دادیم،  کاغذ را به قیمت مناسب یعنی ۵۱۵۰ تومان ارائه دادند.

کدام وعده‌های معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷ عملی نشد؟ تدوین برنامه‌های سال آینده با بهره گیری از بیانیه رهبری

این فهرست بر اساس چه معیارهایی تهیه می‌شد؟

برای تهیه فهرست کمیته‌ای تشکیل دادیم که وضعیت روزنامه‌ها و نشریات را بررسی می‌کند، که چه تعداد از صفحاتش به آگهی اختصاص یافته است، یا اندازه آن چند در چند است و…؛ طبق این کارشناسی، مثلا ۳ تن برای او تعریف می‌کردند و توزیع عادلانه‌ای شکل گرفته بود.

 آیا هنوز هم این رویه ادامه دارد؟

تا یک ماه و نیم گذشته این رویه ادامه داشت، اما در حال حاضر، پروفرمایی که تاجرین به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند تا ارز به آنها تعلق گیرد، براساس درجه اهمیت بود که هنوز به کاغذ اختصاص پیدا نکرده است، با توجه به اینکه این تجار کاغذهایشان را در طول سال توزیع کرده‌اند، در حال حاضر انبارهایشان خالی است و کاغذ موجود نیست و به همین دلیل قیمت کاغذ افزایش یافته و بحرانی ایجاد شده است. ما از وزیر ارشاد خواستیم که با رئیس کل بانک مرکزی صحبت کند و امیدواریم که هرچه سریعتر این مشکل رفع شود.

به نظر شما کیفیت اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند؟

در دنیا روزنامه‌خوانی روبه کاهش است، در همه کشورهای جهان تمام روزنامه‌ها به واسطه سایت و سامانه، از مخاطبان خود پول می‌گیرند. حتی عده‌ای که علاقه‌مند به برقراری ارتباط با فیزیک روزنامه هستند، دیگر آن را از کیوسک تهیه نمی‌کنند، بلکه اشتراک می‌خرند و آن را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند.  

ایران هم از این تغییر بی‌بهره نبوده است، اخیرا آماری به دست آمده که طبق آن، مردم به طور متوسط ۱۹۴ دقیقه با صدا و سیما در ارتباط هستند، ۱۶۹ ساعت در اینترنت فعالیت دارند که میزان ارتباط آن‌ها با روزنامه‌ها ۲۸ دقیقه است. آمار دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد ۷۰ درصد از مخاطبان بین ۱۸ تا ۲۹ سال روزنامه نمی‌خوانند، البته عکس این آمار برای مخاطبان بالای ۴۵ سال صدق می‌کند؛ بنابراین با توجه به این وضعیت و تزلزل جایگاه روزنامه ها، کیفیت اخبار، تحلیل، مقاله‌ها و… رضایت بخش بوده است.

آیا فعالیت این حجم از رسانه‌ها در فضای مجازی لازم است؟ به نظر شما آیا نباید صدور مجوز کمی بیشتر سخت گیری شود؟

ما در فضای مجازی دو نوع رسانه داریم، گروه اول رسانه هایی است که مجوز دارند و قابل کنترل هستند، اما مشکل اصلی ما، شبکه‌هایی هستند که مجوز ندارند. البته  تعداد آنها هم کم نیست. درواقع خود ما هم از فعالیت این رسانه‌ها اذیت می‌شویم، ارشاد فقط مسئول رسانه هایی است که مجوز دارند، و لازم است شورای عالی فضای مجازی یا جایی دیگر به فعالیت آن رسانه‌های مخرب رسیدگی کند.

در سال ۹۷، رسانه‌ها تا چه اندازه در انعکاس مشکلات جامعه و جریان سازی موفق بودند؟

به نظرم موفقیت آن‌ها قابل قبول و چشمگیر بود. ۹۰ درصد رسانه‌ها باتوجه به صلاح ملی، به بیان مشکلات پرداختند. البته بعضی وقت‌ها دولت مردان از اینکه مطبوعات درباره گرانی دلار و… صحبت می‌کردند، ناراحت می‌شدند، که ما هم در جواب این ناراحتی‌ها گفتیم که نمی‌توان مانع نوشتن انتقادات روزنامه نگاران شویم و این مطالب را بد نمی‌دانیم.

چه  وعده هایی که در سال ۹۷ عملی شد؟

ما حمایت نقدی از رسانه‌ها را وعده داده بودیم که در ۴ نوبت پرداخت شد، همچنین قرار بود دستورالعمل تبلیغات دولتی را اصلاح کنیم که در طی ۳ ماه این موضوع را بررسی کردیم و جمع بندی این گفتگوها را از ۲۰ بهمن منتشر و به مدیران رسانه‌ای اعلام کردیم، البته دوستان و همکاران ما تا اوایل اسفند فرصت دارند نظرات خود را بیان کنند.

پس از جمع‌آوری پیشنهادها، طرح کلی نوشته و برای تایید به وزیر ارشاد ارائه می‌شود. موضوع سوم کنترل قیمت کاغذ بود که تا یک ماه و نیم اواخر سال در دست اقدام بود. همچنین کمک به نشریات برای حضور در فضای مجازی وعده دیگری بود که برای تحققش با یک موسسه صحبت کردیم؛ و قرار شد آن موسسه برای طراحی و مدیریت هرسایت در طول یکسال ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند و از هر نشریه برای تبلیغ کار خود کمک بگیرد.

در این بین چه وعده هایی عملی نشد؟

قول داده بودیم که به مدیران مسئول و خبرنگاران وام دهیم، این موضوع را دنبال کردیم، اما تا آخرین لحظات، بخش حقوقی وزارتخانه اشکالاتی وارد کرد که این امر محقق نشد. گفته بودیم دنبال ساماندهی اقتصاد رسانه‌ها و خودکفایی آن‌ها هستیم که به دلیل بحران اقتصادی فعلی و پرداختن به امورجاری انجام نشد. همچنین رتبه بندی روزنامه‌ها بود، که، چون تعداد نشریات، پایگاه خبری و خبرگزاری کم است، آن‌ها را رتبه بندی کرده ایم، منتهی، چون بررسی روزنامه‌ها فعلا انجام نشده، رتبه بندی آن‌ها را برای سال ۹۸ آماده خواهیم کرد.

چه طرح هایی که برای توسعه تولید و توزیع مطبوعات در سال ۹۸ دارید؟

برنامه‌های ما به یک عامل اساسی به نام بودجه بستگی دارد. بعد از اعلام بودجه می‌توانیم درباره چشم اندازها اظهار نظر کنیم، اما همه برنامه‌ها براساس بیانیه مقام معظم رهبری شکل خواهد گرفت و محوریت فعالیت‌ها، برگرفته از بیانیه ایشان خواهد بود.  

وعده‌های محقق نشده معاونت مطبوعاتی در سال ۹۷/ وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ دفاتر روزنامه نیست

وعده‌های حمایتی اداره کل مطبوعات داخلی برای خبرنگاران در سال ۹۸ چیست؟

در سالی که گذشت توجه ویژه‌ای به بدنه رسانه‌ها داشتیم، از این رو حدود ۳ هزار سهمیه بیمه پایه و ۳ هزار سهمیه بیمه تکمیلی از صندوق هنر دریافت و خبرنگارانی که بیمه نبودند را از این طریق بیمه کردیم، همچنین موضوع بعدی وام‌های ۳ تا ۴ میلیونی بود که به صورت بلاعوض یا اقساط بلند مدت به آنان اهدا شد. مشاوران حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی در اداره کل مستقر و اعلام کردیم هرکسی نیاز به راهنمایی در این زمینه‌ها دارد به اداره مراجعه و سوالات خود را مطرح کند.

مسئله بعدی ارائه اینترنت بدون فیلتر روی موبایل خبرنگاران بود، اسامی سیصد، چهارصد نفر از خبرنگاران را برای دریافت اینترنت رایگان به وزارت ارتباطات دادیم و تا چندماه این کار انجام شد، اما بعدها مورد مخالفت مسئولان قرار گرفت.

همچنین صدور کارت خبرنگاری که زمان بر و سخت بود، این سخت گیری‌ها را تا حد ممکن از میان برداشتیم، در حال حاضر خبرنگاری که معرفی نامه و چند نمونه از کارهایش را ارائه دهد، می‌تواند کارت دریافت کند، از سوی دیگر وقتی یک خبرنگار میخواهد برای پوشش یک برنامه به خارج از ایران برود، کارت بین‌المللی در اختیار او قرار می‌دهیم که با آن کارت، هم کارش را انجام می‌دهد و هم می‌تواند از موزه‌ها و اماکن آن کشور به صورت رایگان بازدید کند.

* باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا FBI به دنبال توطئه برای شهروندان است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کولت سرا کارگردانی است که برای تماشاگرانش شناخته شده نیست، اما در سال‌های اخیر به یکی از تالیف‌گران اکشن‌های بی مووی‌تبدیل شده است.

کولت سرا کارگردانی است که برای تماشاگرانش شناخته شده نیست، اما در سال‌های اخیر به یکی از تالیف‌گران اکشن‌های بی مووی‌تبدیل شده است. کولت سرا نقشی مشابه جان‌وو، جان مک تیرنان، ریچارد دانر، تونی اسکات، فلکس انریکه آلکالا، پیتر گاسینگ بانچ، جاناتان موستو، رینگو لام، شلدون لتیچ، دین سملر، سیدنی جی فیوری، فرانک کاپلو، سایمون وست، دوایت اچ لیتل، اندرو دیویس، راجر اسپاتیس‌وود، لوئیس لوسا، فیلیپ نویس، اسکات هیوکوکس، هارولد بکر، و سایر BMOVIE  سازان دهه نود را ایفا می‌کند. اما تفاوت آثار جوم کولت سرا با سایر فیلمسازان هالیوودی این است که آثار او یک خط سیر مشخص دارد و ترکیبی از اکشن‌های دهه نود با چاشنی فرمولیزه شده هیچکاکی به سبک «شمال از شمال غربی» است.  

در فیلم سینمایی قطار محلی که تلویزیون آنرا با نام “مسیر همیشگی” پخش می‌کند، «مایکل‌مک‌کالی» (لیام نیسون) مسافر اخراجی یک شرکت بیمه، برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ امنیتی باید هویت یک بیگانه را در میان مسافران قطار محلی شناسایی کند و در صورت عدم شناسایی، تهدید بزرگی در مورد خانواده‌اش عملی می‌شود.

 مایکل هر روز برای رفت و آمد میان محل سکونت و  محل کارش سوار این قطار می‌شود. این ماموریت ناخواسته را جوآنا، زن ناشناس مرموزی (ورا فارمیگا) به او محول می‌کند و به او وعده پاداش ۱۰۰ هزار دلاری می‌دهد.  

مایکل در دستشویی قطار بیست و پنج هزار دلار وعده داده شده  توسط زن مرموز را پیدا می‌کند. او وسوسه می‌شود و به تکاپو می‌افتد تا بقیه صد هزار دلار را با یافتن مسافر غیر معمولی پیدا کند. این صدهزار دلار  مشکلات زندگی او را  در آستانه اخراج حل خواهد کرد و او را از منجلابی که در آن گرفتار شده نجات خواهد داد.  

 مسیر “قطار محلی” تا ایستگاه پایانی چند کیلومتر فاصله دارد و ورود مسافران جدیدی در هر ایستگاه از یکسو و از دست دادن  زمان مشکلات مایکل را چندین برابر می‌کند. از طرف دیگر با اضافه شدن مظنونان، هیجان فیلم به شکل قابل اعتنایی افزایش پیدا می‌کند.  

اما یکی از اشکلات بزرگ فیلم این است که مشخص نیست، این زن مرموز عضو کدام سازمان است، بخشی از سازمان FBI است یا عضوی از  سازمان سیا؟ مامور امنیتی است یا یک تبهکار!؟  جایگاه این زن در طول مسیر فیلمنامه تردیدهایی را در باورپذیری روایت بوجود می‌آورد.

فیلم «مسافر همیشگی»، یکی از دیگر از همان فیلم‌های خاص و همواره کلیشه‌ای زوج کارگردان – بازیگر جوم کولت سرا و لیام نیسن است که قهرمان اصلی فیلم در نقش پدر خانواده و یک شهروند معمولی تلاش می‌کند، از توطئه پیچیده‌ای که برای او و اطرافیانش ترتیب داده شده، نجات پیدا ‌کند.

در واقع رهایی از این توطئه، فرمول همیشگی “اقتدار قهرمان” در مجموعه فیلم‌های “جان سخت” را در ذهن متبادر می‌کند.

قهرمان اصلی در چنین الگوی نمایشی باید نزدیکان خود یا بخشی از شهروندان را از خطر بزرگی رها سازد. در چهار فیلم «ناشناخته»، «بدون توقف»، «دویدن در تمام شب»، «مسافر همیشگی»، کولت سرا با یک فرمول واحد داستانی و قهرمانی بشدت تیپیکال، یکسان و مشابه روایتش را پیش می‌برد. قهرمانی به مثابه سایر آثار گذشته کولت سرا، کاراکتری کاملا معمولی است و برای اینکه از اتفاقات و رویدادهای بدفرجام جلوگیری کند در مسیر پیشگیری، به قهرمان فیلم حادثه‌ای تبدیل می‌شود.

فرمول روایی او به اغلب آثار هیچکاک شباهت دارد و در بررسی و ارزیابی اولیه، هر دو فیلمساز هیجان زائدالوصفی را خلق می‌کنند، با این تفاوت که فیلم‌های کولت سرا  نیاز جدی به تحلیل عمیقی ندارد، چون یک فرمول ثابت و چند کلیشه‌ یکسان را با ارائه مفاهیمی همسان در اثرش ارائه می‌دهد.

در اغلب آثار او مثل فیلم فرانتیک (رومن پولانسکی) قهرمان آمریکایی‌ در خارج و حتی داخل  مرزهایشان، همواره در معرض تهدیدهای مختلفی قرار دارد و فیلم «مسافر همیشگی» تقریبا همان مضمون را با همان الگوی ثابتی ارائه می‌دهد، با این تفاوت که جغرافیا تغییر می‌کند و پیامدهای یک توطئه بزرگی که شهروندان را تهدید می‌کند به سازمان پلیسی FBI نسبت داده می‌شود.  

کل فیلم به مثابه سوار شدن در ترن هوایی در شهربازی است که تماشاگر آنچنان در گره هیجانی فیلم غرق می‌شود که هیچگاه گذشت زمان را حس نخواهد کرد.

تماشاگر  هیجانی بی‌وقفه‌ای را درک می‌کند و  یک دیوانگی هیچکاکی کاملا باسمه‌ای را پشت سر می‌گذارد.

علت همذات پنداری با شخصیت اصلی صرفا به دلیل معمولی بودن اوست. اما هیجان در فرمول تبدیل این شخصیت معمولی به شخصیتی جهش یافته(قهرمان)، باور پذیری چنین آثاری را برای تماشاگر حرفه‌ای و نخبه سینما سخت می‌کند. به همین دلیل چنین آثاری به هیچ وجه در خاطر تماشاگر باقی نمی‌ماند.   

اما حضور لیام نیسن به فیلم لطمه می‌زند و حضور او  در نقش قهرمان اصلی، از میزان باورپذیری فیلم می‌کاهد. نیسن با اینکه با ایفای نقش در مجموعه «ربوده شده» تبدیل به بازیگر پولسازی شد، اما به حیات قهرمانی‌اش روی پرده سینما، عمر کوتاه و  کلیشه ثابتی اعطا کرد.

در واقع کولت سرا به دو کلیشه مبتلاست، نخست کلیشه لیام نیسن که نقش او در آثار کولت سرا کاملا مشخص است و تمامی تیپ‌های ثابتی که نیسن در فیلم‌های کولت سرا بازی کرده کاملا قابل تعویض با یکدیگر هستند.

کلیشه دوم فرمول داستانی ثابتی است که در تمامی آثار کولت سرا کماکان حفظ شده است و هیچ تفاوتی میان آثار کولت سرا در فیلم‌های بدون توقف، دویدن در سراسر شب، ناشناخته و مسافر همیشگی وجود ندارد. در واقع با الگوگیری از ربوده شده با یک کلیشه آشنا، یک روایت ثابت را با  سرگرمی‌های تکراری بازآفرینی می‌کند، این مجموعه آثار بشدت سرگرمی آفرین هستند، اما الهام بخش نیستند و در حافظه تماشاگر باقی نمی‌مانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه کارگردان ایتالیایی در جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پائولو ویرتزی کارگردان ایتالیایی برای برگزاری کارگاه تخصصی کارگردانی مهمان سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، پائولو ویرتزی فیلمساز ایتالیایی که برای کارگردانی فیلم‌هایی چون «زندگی زیبا»، «اسم من تانینو است»، «ناپلئون و من» و «شب‌های جادویی» شهرت جهانی دارد، در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی کارگردانی برگزار خواهد کرد.

ویرتزی در سال ۱۹۹۴ جایزه چیاک طلایی جشنواره ونیز را برای فیلم «زندگی زیبا»، در سال ۱۹۹۷ جایزه شیر طلای کوچک و جایزه بزرگ هیات داوران ونیز را برای فیلم «تخم مرغ آب پز» از آن خود کرده است. وی همچنین در سال ۲۰۰۲ لوح تقدیر سینمای دیجیتال آینده را برای فیلم «اسم من تانینو است» از جشنواره ونیز دریافت کرد.

این فیلمساز در سال های ۱۹۹۵، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ جایزه ایتالیایی داوید دوناتللو (اسکار سینمای ایتالیا) را برای فیلم‌های «زندگی زیبا»، «سرمایه انسانی» و «مثل دیوانه» از آن خود کرده است.

ویرتزی در جشنواره‌هایی چون بروکسل، فورت لادردیل، جیفونی، مون پلیه، سویل، صوفیه، سن لویی و وایادولید جوایز ارزشمندی کسب کرده و در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ نامزد دریافت جایزه از مراسم فیلم اروپایی شده است.

دو فیلم «اولین اتفاق زیبا» در سال ۲۰۱۰ و «سرمایه انسانی» در سال ۲۰۱۴، این کارگردان در مقام نماینده سینمای ایتالیا برای رقابت در مراسم اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فرهنگستان علوم هنرهای سینمایی معرفی شدند.

این کارگردان بزرگ ایتالیایی، تاکنون موفق به کسب ۷۲ جایزه سینمایی شده است و ۵۳ بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره های مختلف بوده است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرایی بدون حسین محب اهری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» که از ۶ فروردین در تالار هنر در حال اجراست، اجرا در تعطیلات نوروز را فرصتی برای جذب مخاطب غیرمعمول تئاتر دانست.

به گزارش سینماپرس، مریم کاظمی کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» که از ۶ فروردین در تالار هنر روی صحنه رفته، درباره اجرای آثار نمایشی در ایام تعطیلات نوروز و تأثیر آن در جذب هر چه بیشتر مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر به خبرنگار مهر گفت: امسال به لحاظ اجتماعی و اقتصادی و همچنین روحی شرایط مردم متفاوت است، البته در اجرای تئاتر کودک این موضوع رنگ می‌بازد ولی بی‌تأثیر هم نیست.

وی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم اجرا در تعطیلات نوروز در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی نوروز یک فراغ بال و خاطر به لحاظ فرصت و زمان به خانواده‌ها می‌دهد. شاید کسانی که به مسافرت نمی‌روند بخواهند در تهران به تماشای فیلم در سینما یا تئاتر بنشینند یا به پارک بروند.

کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» تأکید کرد: هدف من از اجرای تئاتر در نوروز جذب کسانی است که به طور معمول به تئاتر نمی‌روند زیرا فکر می‌کنم مخاطبانی که به صورت معمول تماشاگر تئاتر هستند در ایام نوروز از فرصت خود به شکل دیگری استفاده می‌کنند.

کاظمی درباره جایگزینی اصغر همت به جای زنده‌یاد حسین محب اهری در نمایش «ساعت هشت در کشتی» و تغییراتی که این جایگزینی در فضای نمایش ایجاد کرده است، توضیح داد: خلاقیت‌های هنری اعضای یک گروه،  نمایش را شکل می‌دهد. در طراحی اولیه نمایش روی خلاقیت، نوع گویش، طنز و فیزیک حسین محب اهری به خاطر سال‌ها شناخت و تجربه همکاری با او، برنامه ریزی کرده بودم. بعد از فوت محب اهری دچار یأس شدم که آیا می‌توانم بازیگری را جایگزین او کنم و اصلاً می‌توانم این نمایش را به صحنه ببرم یا نه. آقای اصغر همت به دلیل علاقه‌ای که به حسین محب اهریداشت به من پیشنهاد داد که ایفای نقش او را عهده‌دار شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد آقای همت برای من جذاب بود زیرا هر بازیگری ویژگی‌های خود را دارد و من به عنوان کارگردان آگاه بودم که با بازیگری مواجه هستم که منش صحنه‌ای، بیان و فیزیک متفاوتی دارد. تفاوت‌هایی که در فضای اجرای نمایش ایجاد شده جالب و جذاب است و این تنوع بازی‌ها خیلی خوب است.

این کارگردان تئاتر در ادامه سخنان خود ضمن اظهار خوشحالی از حضور اصغر همت در نمایش «ساعت هشت در کشتی»، بیان کرد: آقای همت در کارهای بزرگسال به ایفای نقش می‌پردازد و من خوشحالم که بار دیگر در یک نمایش برای کودکان حضور پیدا کرده است زیرا در تمرین‌ها متوجه شدم که سال‌ها قبل تئاتر کودک و نوجوان نیز کار می‌کرده است. من از این موضوع که هنرمندان مطرح در کارهای کودک نیز حضور پیدا می‌کنند، خیلی استقبال می‌کنم.

کاظمی در پایان سخنان خود گفت: از آقای همت خیلی متشکرم که در نمایش «ساعت هشت در کشتی» حضور پیدا کرد و جالی خالی محب اهری را با اجرای قوی خود پر کرد.

نمایش «ساعت هشت در کشتی» ساعت ۲۰ در تالار هنر اجرا می‌شود. اصغر همت، علی فروتن، حمید گلی،  مهرادزمانی و حسن همتی بازیگران این اثر نمایشی هستند که توسط آلریچ هاپ نوشته و حسین فدایی حسین ترجمه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از پرفروش‌ترین بازیگران تا فیلم‌های شکست خورده در گیشه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی و بازیگرانی که توانستند، سال ۹۷ در صدر گیشه باشند را در گزارش زیر بیشتر بشناسید.

به گزارش سینماپرس، گیشه سال ۹۷ سینماها شاهد رشد فروش و مخاطب به نسبت سال ۹۶ بود. با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها رشد فروش قابل پیش بینی بود، اما رشد مخاطب سینماها که از اولین ماه سال ۹۷ آغاز شده بود قدم به قدم ادامه یافت تا سال ۹۷ شاهد رشد دو میلیون و هفتصد هزار نفری مخاطبان سینمای ایران نسبت به سال ۹۶ باشیم. همچنین فروش سینمای ایران به نسبت سال گذشته ۶۳ میلیارد تومان افزایش داشت. به جز رکوردشکنی و فروش بیش از ده هزار میلیارد چند فیلم تأسیس چند پردیس سینمایی در نقاط مختلف کشور تأثیر مهمی در این رشد فروش داشت.

*۹ فیلم با بیش از یک میلیون مخاطب

امسال با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها خبر میلیاردی شدن ۴۲ فیلم روی پرده و دو میلیاردی شدن ۳۱ فیلم اعلام شد. اتفاق مهم ۹ فیلم با بیش از یک میلیون مخاطب است.

فهرستی که ژانرهای متنوعی از کمدی و انیمیشن تا درام اجتماعی و اکشن را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که سال گذشته ۵ فیلم روی پرده به مخاطب بیش از یک میلیون نفری رسیده بودند و افزایش فیلم‌هایی با بیش از یک میلیون مخاطب یک قدم رو به جلو برای گیشه سال ۹۷ است.

*کمدی‌ها همچنان روی خط موفقیت

همانند سال ۹۶، سال ۹۷ هم یک فیلام کمدی رکورد فروش و مخاطب سینمای ایران را جابجا کرد. امسال در میان ده فیلم اول گیشه ۶ فیلم کمدی دیده می‌شود که به نسبت سال ۹۶ یک کمدی کمتر شده، اما همچنان کمدی‌ها هستند که بار فروش سینمای ایران را به دوش می‌کشند. در میان پنج فیلم اول جدول فروش امسال دو فیلم غیرکمدی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که سال گذشته تا رتبه هفتم پر فروش‌های سال را کمدی‌ها در اختیار داشتند. در این شرایط احتمال اینکه با قدرت گرفتن فیلم‌های غیرکمدی در گیشه سال ۹۸ توازن بین ژانرهای مختلف بار دیگر برقرار شود زیاد است.

*تأثیر اکران عید

با مشاهده جدول فروش سال ۹۷ می‌توان دلیل رقابت سخت هفته‌های اخیر برای به دست آوردن اکران عید را فهمید. از جمع ده فیلم بالای جدول، پنج فیلم در اکران نوروز روی پرده رفته‌اند. مصادره، لاتاری، به وقت شام، لونه زنبور و فیلشاه بخشی از موفقیت‌شان را از زمان خوب اکران نوروز دارند. یک فیلم از اکران دوم نوروز، دو فیلم از اکران تابستان و یک فیلم از اکران پاییز و یک فیلم از اکران زمستان در جمع ده فیلم اول گیشه امسال قرار گرفته‌اند.

*غافلگیری‌های اکران

اکران سال ۹۷ صاحب غافلگیری ویژه‌ای نبود. حضور لونه زنبور در جمع ده فیلم اول گیشه سال ۹۷ از غافلگیری‌های اکران امسال بود. اما موفقیت فراتر از انتظار لاتاری و به وقت شام تعجب بسیاری را به دنبال داشت. به وقت شام پرفروش‌ترین فیلم و یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کارنامه ابراهیمی حاتمی کیا شد و لاتاری پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال شد. فروش مغزهای کوچک زنگ زده قابل پیش بینی بود، اما فروش بالای انیمیشن فیلشاه دیگرغافلگیری اکران امسال بود. فروش فراتر از انتظار بمب؛ یک عاشقانه رسیدن کلمبوس به رتبه‌های بالایی جدول علی رغم افتتاحیه کمتر از انتظار دیگر غافلگیری‌های اکران سال ۹۷ بودند.

*رکوردهایی که جابجا شد

اکران هزارپا چندین رکورد سینمای ایران را در سال ۹۷ جابجا کرد. فروش هزارپا در سه روز نخست اکران از یک و نیم میلیارد تومان گذشت و فیلم ابوالحسن داوودی در هفته اول اکران به فروش پنج میلیارد رسید تا رکورد فروش هفتگی سینمای ایران را در همان قدم اول بکشند.

هزارپا در شانزده روز ده میلیاردی شد و در کمتر از یک ماه به فروش شانزده میلیارد تومان رسید تا رکورد فروش سینمای ایران در یک ماه را هم بشکند. فیلم ابوالحسن داوودی در چهارمین جمعه اکران‌اش فروش بی‌سابقه یک میلیارد و دویست میلیون تومان را ثبت کرد و صد و ده هزار مخاطب را در تنها در یک روز به سالن‌های سینما کشاند. هزارپا در نهایت پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، پرمخاطب‌ترین فیلم دهه نود، اولین فیلم ۳۰ میلیاردی سینمای ایران، دومین فیلم پرمخاطب ده هشتاد و نود، رسیدن به جمع بیست فیلم پرمخاطب بعد از انقلاب با پشت سر گذاشتن آثار موفقی، چون سناتور، مرد عوضی و دزد عروسک‌ها و دوازدهمین فیلم پرمخاطب بعد از انقلاب را هم به نام خود ثبت کرد. بدون شک گیشه سال ۹۷ بخش مهمی از موفقیتش را مدیون هزارپا و رکوردهایش است.

*گیشه غیرکمدی‌ها: از لاتاری تا عصبانی نیستم!

سال ۹۷ یک قدم رو به جلو برای گیشه فیلم‌های غیرکمدی نسبت به سال ۹۶ بود. اگر سال گذشته از سینمای غیرکمدی تنها رگ خواب به رتبه‌های بالای جدول رسید، امسال و از همان اکران نوروز لاتاری و به وقت شام از ده میلیارد فروش گذشتند و رتبه‌های بالای جدول را به نام خود ثبت کردند. مغزهای کوچک زنگ زده بعد از موفقیت در جشنواره فجر در اکران عمومی هم به سرعت به رتبه‌های بالای جدول رسید و تنگه ابوقریب یکی از پدیده‌های اکران امسال بود. عصبانی نیستم! با وجود رفع توقیف بعد از چهار سال و در دسترس بودن نسخه قاچاقش از فیلم‌های موفق اجتماعی اکران بود و رکورد فروش افتتاحیه فیلم‌های غیرکمدی را تا مدتی در اختیار داشت و آشغال‌های دوست داشتنی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم اکران بعد از جشنواره فجر شد. قدرت نمایی فیلم‌های غیرکمدی و سینمای ایران اجتماعی از نکات مهم اکران سال ۹۷ بود.

*شکست خورده‌های اکران سال ۹۷

گیشه سال ۹۷ اگر پدیده چشمگیری نداشت، اما مملو از فیلم‌هایی بود که علی رغم انتظار نفروختند و به شکست‌های سنگینی در گیشه تبدیل شدند.

۱-خانم یایا: صدرنشین این فهرست فیلم خانم یایا است. فیلمی که همه در انتظار فروش بالای ده میلیارد آن بودند. افتتاحیه بدی نداشت، اما سیل انتقادات از کیفیت فیلم و کمدی نبودن آن باعث شد فروش به سرعت افت کند سازندگان بارها درباره کمدی نبودن فیلم توضیح داده بودند. اما این توضیحات کارگر نبود و همکاری مشترک حمید فرخ‌نژاد و رضا عطاران به عنوان دو بازیگر پول‌ساز سال گذشته سینای ایران به تنها سه میلیارد تومان به فروش رسید تا خانم یایا علاوه بر عنوان شکست خورده‌ترین فیلم گیشه امسال شوک بزرگ گیشه هم باشد.

۲-چهارراه استانبول: دومین فیلم شکست خورده امسال است. فیلمی که فیلم‌نامه‌اش به سرعت بعد از حادثه پلاسکو نوشته شد و موفقیت بارکد همه را برای یک قدم رو به جلو از مصطفی کیایی آماده کرده بود، اما فیلم نه تنها در جشنواره فجر ناکام بود که در گیشه، جذب مخاطب و تبلیغات هم به توفیقی نرسید تا در کنار خانم یایا جمع ناکامان امسال را شکل دهد.

۳-خوک: فیلم خوک مانی حقیقی سومین فیلم شکست خورده سال است. فیلمی که در جشنواره فجر شرکت نکرد، مستقیم راهی برلین شد و صحبت‌های لیلا حاتمی و مانی حقیقی هم تبلیغ خوبی برای فیلم بود. اواسط اسفند فضای خبری خوبی برای اکران فراهم بود خوک، اما اکران عید را از دست داد و در اکران دوم عید به نمایش درآمد و فروش ناامید کننده‌اش بسیاری را متعجب کرد.

۴: پشت دیوار سکوت: فیلم پشت دیوار سکوت با بودجه دولتی‌اش دیگر ناکام اکران امسال بود. فیلمی که قرار بود یک فیلم ملتهب اجتماعی و حتی افشاگرانه درباره بیماری ایدز باشد به یک شکست کامل در گیشه تبدیل شد. ناکامی فیلم به حدی بود که سازندگان در میانه‌های اکران برای جذب مخاطب آزمایش رایگان ایدز در مقابل سالن‌های نمایش دهنده‌اش به راه انداختند تا حضور مسعود جعفری جوزانی در سینمای اجتماعی یک تجربه ناخوشایند برایش باشد.

۵-جن زیبا: فیلم جن زیبا و ستاره ترک‌اش بعد از چند بار جنجال و مصاحبه و موضع‌گیری و تغییر زمان اکران نهایتا در اکران بعد از جشنواره فجر به نمایش درآمدند و بر خلاف انتظارها قافیه را به فیلم رفع توقیف شده محسن امیریوسفی باختند.

۶-آنسوی ابرها: توقعات از فیلم مجید مجیدی خیلی بیشتر از این بود. با توجه به ساخته شدن در کشور هند و تبلیغات جانبی و اعتبار کارگردانش پیش بینی می‌شد آن سوی ابرها یکی از فیلم‌های موفق غیرکمدی اکران باشد، اما فیلم مجید مجیدی با یک فروش ناامید کننده از اکران خداحافظی کرد.

۷-کاتیوشا: فیلم کاتیوشا دیگر ناکام اکران امسال بود. فیلم کمدی که در سال ۹۷ ساخته و اکران شد و با موضوع روزش توقع فروش بیشتری داشت، اما تبدیل به یک شکست مطلق شد تا پرکاری علی عطشانی به پرفروشی ختم نشود.

*پول‌سازترین بازیگران مرد

*جواد عزتی در ادامه مسیر رو به رشدش در گیشه امسال سرانجام با اختلاف، عنوان پول‌سازین بازیگر سینمای ایران را به دست آورد. بازیگری که فقط در فیلم‌های کمدی حضور نداشته و نقش‌ها و ژانرهای مختلف را امتحان کرده، اما حضور و تأثیرش روی جذب مخاطب و افزایش فروش فیلم‌ها محسوس است. از زمستان سال گذشته که با آینه بغل نقش مهمی در موفقیت فیلم محمدرضا گلزار داشت و در کنار حمید فرخ نژاد یکی از بازیگران پول ساز سال ۹۷ شد جایگاه جواد عزتی به عنوان یک بازیگر پول ساز تثبیت شد.

او در اکران عید نقش مکمل و تأثیرگذار فیلم لاتاری بود و در تابستان در کنار رضا عطاران رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کرد.
*رضا عطاران دومین بازیگر پول‌ساز سینمای ایران است که امسال با هزارپا بار دیگر قدرتش را در جذب مخاطب ثابت کرد. اگر شکست غیرمنتظره خانم یایا نبود او احتمال رتبه اول بازیگران پول ساز را به روال سال‌های گذشته در اختیار داشت. شکست خانم یایا علاوه بر رضا عطاران روی گیشه حمید فرخ نژاد هم تأثیر گذاشت و یکی از بازیگران پول ساز سینمای ایران را به رتبه چهارم جدول امسال فرستاد.

*دو فیلم نوروزی به وقت شام و لاتاری هادی حجازی‌فر را به رتبه‌های بالای جدول امسال آورده، هرچند فیلم کاتیوشا با بازی او در نقش اصلی به موفقیت چندانی در گیشه نرسید.

*پژمان جمشیدی به روال سال‌های گذشته پرمخاطب و فیلم‌هایش پرفروش است و فیلم‌های تگزاس و لونه زنبور با بازی او در رتبه‌های بالای جدول فروش قرار گرفتند تا پژمان جمشیدی پنجمین بازیگر پول‌ساز امسال باشد.

*جدول پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران چند پدیده دارد. سام درخشانی امسال در هر فیلمی حضور داشته پرفروش بوده. این بازیگر تنها به اتکای یک فیلم ده میلیاردی به رتبه‌های بالا نرسیده. از فیلم پرفروش تگزاس که عوامل زیادی در موفقیتش دخیل بود بگذریم، فیلم‌هایی مانند تخته گاز و دشمن زن و پاستاریونی که اگر سام درخشانی را نداشتند قطعا به این فروش نمی‌رسیدند. درخشانی پدیده بازیگران پول ساز سینمای ایران است. امیر جدیدی دیگر پدیده این جدول است که بعد از سیمرغ جشنواره فجر با چند نقش متفاوت در اکران امسال حضور داشت و تمام فیلم‌هایش موقعیت خوبی در گیشه داشتند.

*ساعد سهیلی علی رغم داشتن فیلم پرفروش لاتاری با دو فیلم اتاق تاریک و ماهورا نتوانست موفقیتی در گیشه کسب کند.

*پول‌سازترین بازیگران زن

سال‌هاست سینمای ایران صاحب بازیگر زنی نیست که بتواند معادله فروش یک فیلم را عوض کند. با این وجود چند بازیگر زن در فیلم‌های امسال حضور موفقی داشتند و با توجه به مجموع فروش فیلم‌هایشان می‌توان آن‌ها را پول‌ساز دانست. حضور سارا بهرامی در هزارپا و دارکوب او را به رتبه اول بازیگران پول ساز امسال رسانده؛ شبنم مقدمی در ادامه بازی‌های متفاوتش به یک بازیگر پول ساز تبدیل شده و دو فیلم خجالت نکش و کلمبوس با بازی او در رتبه‌های بالای گیشه امسال قرار گرفتند. مهناز افشار هم که سال‌هاست یک بازیگر پول ساز در سینمای ایران است امسال با لس آنجلس تهران، دلم می‌خواد و دارکوب در رتبه بالای بازیگران پول ساز زن سینمای ایران قرار دارد.

نکته مهم جدول بازیگران پولساز نوید محمدزاده است. بازیگری که همچنان در کارنامه‌اش فیلم کمدی دیده نمی‌شود، گزیده کار است و در کارنامه امسالش تنها دو فیلم دیده می‌شود و یکی از پایه‌های فروش فیلم‌هایی است که در آن‌ها بازی کرده، نوید محمدزاده حالا تبدیل به یک عامل مهم فروش فیلم‌هایش شده و امسال با دو فیلمش می‌تواند به رتبه‌های بالای جدول بازیگران پولساز برسد.

*پر فروش‌ترین سالن‌ها

امسال هم به روال سال‌های اخیر پردیس کوروش، پرفروش‌ترین پردیس سینمایی کشور شد، اما بدون شک پردیس اطلس مشهد پدیده سینماها در اکران سال ۹۷ بود. سینمایی که از ابتدای سال به جمع سالن‌های مشهد اضافه شد و به سلطه پردیس هویزه در این شهر پایان داد و در ماه‌های انتهایی سال به پرفروش‌ترین سالن خارج از تهران تبدیل شد. نکته جالب این است که پردیس اطلس مشهد چهارمین سالن کشور از حیث جذب مخاطب است و تنها قیمت پایین‌تر بلیت‌هایش این سینما را در رتبه هفتم سینماهای پر فروش قرار داده. لازم به ذکر است اضافه شدن پردیس هویزه به تحریم‌های حوزه هنری از میانه‌های امسال از دلایل کاهش فروش این سینما و رشد فروش پردیس اطلس بود. پردیس باغ کتاب دیگر پردیس تازه تأسیس امسال بود که تأثیر قابل توجهی روی رشد فروش سینماها داشت و در جمع ده سالن پر فروش سال قرار گرفت.

*موفق‌ترین پخش کننده‌ها

فیلمیران به روال سال‌های گذشته موفق‌ترین پخش کننده سینمای ایران است. این دفتر پخش به مدیریت علی سرتیپی امسال فیلم‌های هزارپا، تگزاس، به وقت شام، مارموز، عصبانی نیستم، چهار راه استانبول، عرق سرد، دلم می‌خواد، جن زیبا، سوفی دیوانه و اسکی‌باز را اکران کرد و فیلم‌هایش در مجموع ۸۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان فروش داشته تا همچنان در صدر دفاتر پخش پر فروش سینمای ایران باشد. نکته جالب این که فیلمیران بر خلاف سال‌های گذشته در تمام رتبه‌های جدول از بالا تا پایین فیلم دارد و فیلم‌های اکران شده‌اش طیف متنوعی از آثار را دربرمی‌گیرد. دومین دفتر پخش موفق امسال دفتر پخش نیکان فیلم با مجموع فروش ۴۴ میلیارد تومان است. دفتر پخشی که امسال با انجام تغییراتی دوباره فعال شد و چند فیلم پرفروش از جمله مصادره، مغزهای کوچک زنگ زده، لس آنجلس تهران، بمب یک عاشقانه را پخش کرد و هرچند ناکامی‌هایی ماننند خوک هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. دفتر پر سابقه هدایت فیلم با ۲۲ میلیارد فروش سومین دفتر پخش موفق امسال سینمای ایران است. فروش بالای قانون مورفی در زمستان امسال تأثیر زیادی در موفقیت هدایت فیلم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد به دیدار شفیعی کدکنی رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید عباس صالحی با محمدرضا شفیعی کدکنی استاد برجسته ادبیات کشور دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در ششمین روز از آغاز سال جدید با حضور در منزل محمدرضا شفیعی کدکنی نوروز را به وی تبریک گفت.

در این دیدار که در آغاز دیدارهای نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالحی را همراهی می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوروز سال گذشته هم با حضور در منزل تعدادی از هنرمندان سال نو را به آن‌ها تبریک گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صندوق اعتباری هنر از هنرمندان مناطق سیل زده حمایت می کند. – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل صندوق اعتباری هنرگفت: هنرمندانی که در جریان سیل اخیر استان گلستان آسیب دیدند از سوی صندوق اعتباری هنر حمایت می شوند.

به گزارش سینماپرس، سیدحسین سیدزاده، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر گفت: حادثه تلخ سیل اخیر در استان های گلستان و مازندران متاسفانه خسارت سنگینی به هموطنان  عزیزمان در این استان ها وارد ساخت. صندوق اعتباری هنر نیز همگام با سایر نهادهای کشور از روز نخست پیگیر وضعیت هنرمندان سیل زده در این استان ها شد.

سیدزاده اظهار داشت: این صندوق در راستای وظیفه ذاتی خود در حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه سراسر کشور از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و نماینده صندوق در این استان (پریسا فاضلی راد) نسبت به شناسایی هنرمندان آسیب دیده از این حادثه اقدام وهنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران آسیب دیده از این حادثه را به صورت همه جانبه حمایت خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: شماره پیامک ۵۰۰۰۲۸۱۶۰ در تمام ساعات شبانه روز و شماره تلفن ۴۲۷۱۳۶۱۰ در تهران و شماره همراه ۰۹۲۱۵۸۳۹۸۷۲ در استان گلستان برای ارتباط مستقیم هنرمندان مناطق سیل زده و نیز هنرمندان سراسر کشور که قصد کمک در این خصوص را  دارند آماده دریافت پیام هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از وضعیت آثار تاریخی پس از باران می گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون میراث فرهنگی از پایش کامل آثار تاریخی و فرهنگی در استان های مختلف کشور، در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل در مقاله مختلف خبر داد.

به گزارش سینماپرس،  محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، امروز چهارشنبه ۷فروردین ۹۸، با اشاره به شدت بارش باران در استان‌های مختلف کشور و نیز جاری شدن سیل در تعدادی از استان‌ها گفت: به محض شروع بارش باران و احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها، همکاران ما در سراسر کشور فعالیت‌های خود را با موضوع پایش آثار تاریخی و برنامه ریزی برای جلوگیری از آسیب به این آثار شروع کردند و تا کنون نیز همه همکاران ما در سراسر کشور در آماده باش کامل هستند.

او افزود: بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی مدیران میراث فرهنگی استان فارس، خوشبختانه در مجموعه‌های فرهنگی تاریخی مهم این استان از جمله تخت جمشید، آسیبی مشاهده نشده است چرا که آب از طریق کانال‌های دفع سیلاب تخت جمشید که در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ بیش از ۱۲۰۰ متر آن لایروب و کاوش شد، به خوبی هدایت شده و خطری این مجموعه جهانی را تهدید نمی‌کند.

طالبیان گفت: همچنین صفه سازی آرامگاه کوروش و گاوبیون بندی جداره‌های رود پشت آن در دهه ۸۰ توسط بنیاد پارسه، پاسارگاد خطر سیل را از این محوطه دور کرده است. اما ترک‌های نقش رستم متأسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است.

وی افزود: علی رغم اینکه اثر دروازه قرآن در سلامت است اما برخی از بناهای تاریخی در بافت شیراز دچار تخریب و فرسایش هستند.

طالبیان گفت: در حمام و بازار وکیل آب گرفتگی داشتیم که خوشبختانه این مشکل در حال رفع شدن هست. بناهای ساسانی فارس آسیب‌های جزئی دیده‌اند ولی در معرض جدی تهدید باران و سیل هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: در استان گلستان نیز پل آق قلا و بخشی از دیوار بزرگ گرگان و محوطه‌های کاوش شده که در بستر رودخانه هستند آسیب‌های جدی دیده‌اند که در حال پایش هستیم و به محض فروکش آب بررسی نهایی این آثار آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: آثار تاریخی گمیشان در تهدیدسیل و وضعیت بحرانی است.

طالبیان گفت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد، رطوبت بالا رونده در برج گنبد قابوس افزایش یافته است و در حال بررسی و پایش این اثر هستیم.

وی در ادامه گفت: دهدشت نیز با کنترل بیشتر و با محدودیت بازدید کنندگان در حال کنترل است.

طالبیان ادامه داد:موضوع بارش باران در استان مازندران نیز مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه با باز شدن تمام دریچه‌های سد، آسیبی به باغ عباس آباد نرسید.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در استان اصفهان نیز پایش های لازم صورت گرفته و علی رغم اینکه از بناهای تاریخی آسیبی گزارش نشده است اما وضعیت پل‌های تاریخی زاینده رود بر اثر سیلاب نگران کننده است.

طالبیان افزود: روستاهای ابیانه و کندوان خوشبختانه آسیب جدی ندیده و گزارش‌های آثار تاریخی خراسان جنوبی و شمالی و رضوی، ایلام، بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی حاکی از سلامت ابنیه تاریخی این استان‌هاست در سیستان و بلوچستان به دو بنا در چاه بهار و زاهدان بر اثر بارندگی شدید آسیب وارد شده است.

او در ادامه گفت: در خصوص مسجد جامع ساوه و نیز سایر مساجد و ابنیه تاریخی نیز با توجه به پاکسازی و باز شدن راه ناودان‌ها و آبراهه ها، خطری این ابنیه را تهدید نمی‌کند و آسیبی گزارش نشده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خوشبختانه قلعه فلک الافلاک نیز آسیبی گزارش نشده اما بخش از پایه و طاق آجری پل کشکان در استان استان لرستان تخریب شده، همچنین بستر پل کلهر شسته شده ولی پایه‌ها فعلاً تخریب نشده است اما تهدید همچنان باقی است. پل افرینه در آب غرق است، میزان آسیب وارده بعد از فروکش کردن پل قابل ارزیابی است.

این مقام مسئول یادآور شد:در مازندران آسیب‌های وارده در بناهای مختلف از ده درصد تا پنجاه درصد گزارش شده که نشان از وضعیت اضطراری دارد که ضرورت رسیدگی فوری را می‌طلبد، ضمن اینکه بافت تاریخی لافت و بستک و بندر پل و روی در هرمزگان نیز حاکی از آسیب‌های مختلف است.

به گفته طالبیان، آذربایجان غربی هم از آسیب‌های مختلف در بناها و مجموعه‌های تاریخی خبر داده که برخی از آنها نگران کنده است و مرمت اضطراری نیاز دارد.

او در ادامه از آسیب‌های مختلف آثار تاریخی کردستان خبر داد که گزارش حدودی و مقدماتی خسارات ارائه شده است ولی گزارش دقیق آن بزودی منتشر خواهد شد.

طالبیان در ادامه گفت: در مورد آثار خوزستان، علاوه بر خسارات شهرهای تاریخی دزفول و شوشتر و تهدیداتی که پیش روست، اعلام کرد که آثار شوشتر در معرض جدی باران و سیل است به گونه‌ای که تا دیشب بند میزان غرق در آب و نگرانی در مورد رانش صخره‌ها وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: بررسی ها در سایر استان‌های کشور نیز صورت گرفته و تا کنون گزارشی از آسیب به ابنیه‌هایی مانند گنبد سلطانیه، دستکندهای همدان، آثار تاریخی کرمان، آثار یزد و … ارائه نشده است.

طالبیان افزود: منطقه تاریخی حسنلو و نیز تپه سیلکنیز آسیبی گزارش نشده و سایر آثار تاریخی نیز به صورت مداوم در حال پایش و بررسی هستند.

وی گفت: قلعه های چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و یک منطقه گردشگری دچار تخریب و آسیب جدی شده، گزارشی از آسیب‌های استان البرز و کرمانشاه هنوز واصل نشده است.

او در ادامه گفت: یکی دو تا از بناهای ثبتی ما (خانه رهبری خانه ملاصدرا) در بارندگی و سیل یکی دو روز گذشته در قم آسیب دیدند و مجبور شدیم خانه‌های مسکونی اطراف را تخلیه کنیم.

این مقام مسئول در ادامه همچنین از پایش آثار تاریخی استان تهران و آماده باش در پایتخت خبر داد.

طالبیان در ادامه با اشاره به آماده باش کامل سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: تمام مدیران کل میراث فرهنگی در ۳۱ استان کشور، مدیران امور پایگاه‌های ملی و جهانی، مدیران موزه‌ها و معاونان میراث فرهنگی استان‌های مختلف در آماده باش کامل هستند.

او افزود: میزان خسارات وارده تا دو سه روز آینده با بررسی دقیق‌تر بعد از فروکش کردن سیلاب‌ها انجام خواهد شد. پیش بینی معاون میراث فرهنگی این است که بلافاصله مرمت اضطراری و متعاقب آن بعد از تهیه طرح مرمت و تصویب آن، اجرای مرمت اساسی این بناها و مجموعه های آسیب دیده با تأمین اعتبار از محل طرح‌های مقابله با بحران، در اولویت اقدام استان‌ها باید قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقویت فرهنگ در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی مهمتر است/ فرهنگ به دست کاسبکاران افتاده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با نوروز ۱۳۹۸ تعدادی از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد از مسئولان فرهنگی بیان کردند: تقویت فرهنگ و سنت در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی هم مهمتر است چرا که اگر مردم هر کشوری با فرهنگ کهن شان عجین باشند هیچ نیروی خارجی نمی تواند در آن ها نفوذ کند و آن ها را در هم بشکند؛ امروزه مسأله اصلی سینما گیشه و پول زایی شده و فرهنگ کشور به دست کاسبکاران افتاده است.

به گزارش سینماپرس پاسداشت آیین های کهن و ارزشمند ایرانی- اسلامی از دیرباز در کشورمان به عنوان یک سنت پسندیده قابل احترام مردم بوده است. از گرامی داشت یاد ائمه معصومین (ع) و عزاداری برای آن ها تا آیین های مذهبی و ملی دیگری همچون اعیاد اسلامی، نوروز، شب یلدا و… همگی نشان از پویایی فرهنگ ناب ایرانی دارد که با فرهنگ اسلامی درآمیخته شده و در هر برهه ای از زمان تلألو خاصی یافته است.

اینک همزمان با نوروز ۱۳۹۸ و آغاز فصل بهار از برخی هنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص اهمیت پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی در سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی سوأل کرده ایم که قطعاً خواندن نطرات آن ها برای شما مخاطبان گرامی خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش دوم این مجموعه گفتگوها که  در ۳ بخش مجزا منتشر می شود با ۴ هنرمند کشور آقایان: حسن هدایت، محمد صالح علاء و عباس کریمی و خانم: فلورا سام به گفتگو نشستیم که ماحصل نظرات آن ها در ذیل درج شده است.

*****************

حسن هدایت کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه یکی از ابزارهای مهم هر کشور برای مقابله با دشمنان و بیگانگان پاسداشت و ترویج آیین های ملی است اظهار داشت: بنده تأکید دارم که تقویت فرهنگ و سنت در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی هم مهمتر است چرا که اگر مردم هر کشوری با فرهنگ کهن شان عجین باشند هیچ نیروی خارجی نمی تواند در آن ها نفوذ کند و آن ها را در هم بشکند.

وی در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که فرهنگ بیگانه بر کشور و مردم ما مسلط شود؛ این مایه سرافکندگی و شرمساری ما است که امروزه بخشی از جوانان این مرز و بوم قسمتی از هویت ملی و تاریخی خود را نمی شناسند، با آیین ها و فرهنگ خودشان بیگانه اند اما در عوض فرهنگ غربی در زندگی آن ها رواج دارد. این برای ما مایه تأسف است که جوانان ایرانی مثلاً سنت شب یلدا را پاس نمی دارند اما «ولنتاین» برایشان با اهمیت شده است؛ این اتفاق یک تحقیر بزرگ برای مردم کشور ما و در عوض یک دستاورد برای کشورهایی است که فرهنگ خود را به مردم ما غالب کرده اند!

این سینماگر سپس با بیان اینکه دولتمردان و مسئولان بی مسئولیت، بی دغدغه و بی هدف باید تدبیری در این راستا اتخاذ کنند تصریح کرد: ما فرهنگی کهن و تاریخی داریم؛ بخشی از آیین های ما نشأت گرفته از هویت ملی مان است و بخش دیگر آن نشأت گرفته از مذهب و دین که هر دوی آن ها عزیزند و باید گرامی داشته شوند اما برخی از مسئولان با بی تفاوتی مطلق خود تیشه برداشته و ریشه به فرهنگ و آیین ها می زنند و این در حالی است که در همه کشورهای جهان آیین های شان پاس داشته می شود.

محمد صالح علاء نویسنده، بازیگر سینما و مجری و برنامه ساز تلویزیون نیز در این خصوص گفت: برای بنده همیشه جای سوأل بوده و هست که چرا آیین ها و فرهنگ کهن و ملی مان را تنها گذاشته ایم و به آن ها توجه نمی کنیم؟

وی در گفتگو با سینماپرس ادامه داد: آیین و سنن در واقع هویت و ارزش های تاریخی هر جامعه هستند و باید با دقت حفظ و حراست شوند در غیر این صورت جامعه با بحران بی هویتی مواجه خواهد شد و ما نباید اجازه دهیم که به این بی هویتی برسیم.

این هنرمند برجسته در خاتمه اظهاراتش افزود: این مدیران فرهنگی هستند که باید با حمایت از هنرمندان موجبات ترویج و گسترش آیین و فرهنگ را در جامعه پدید آورند؛ خوشبختانه ما در کشوری زندگی می کنیم که هنرمندانی دارای دانش و مردمانی فهیم و خردمند دارد و از این رو اگر حمایت مسئولان و مدیران فرهنگی باشد ما می توانیم قدم ها بسیار محکم و خوبی در راستای ترویج آیین های کهن در حوزه تولیدات نمایشی و تصویری برداریم.

فلورا سام بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه هر کشوری فرهنگی دارد و طبیعتاً آثاری که در حوزه فرهنگی و هنری کشورها تولید می شوند باید مطابق با فرهنگ و هویت شان باشند اظهار داشت: متأسفانه چندی است که در آثار سینمایی و تلویزیونی مان شاهد این اتفاق نیستیم؛ شاید برخی افراد فکر می کنند اگر وارد این مقوله شوند دیگر مخاطبان از فیلم شان استقبال نمی کنند و آن ها با ضرر و زیان مالی مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: امروزه مسأله اصلی سینما گیشه و پول زایی شده! فرهنگ و هنر در سینما از بین رفته و متأسفانه اغلب نویسنده ها به دلیل استقبال تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سراغ سوژه های به اصطلاح بفروش می روند و برایشان سطح کیفی فیلمنامه ها خالی از هرگونه اهمیتی شده است! فرهنگ کشور به دست کسانی افتاده که تنها در پی منافع مادی هستند و اصلاً تنزل فرهنگ برایشان اهمیتی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» در پاسخ به این سوأل که به نظر شما چرا ما دیگر سال ها است با پدیده ای مشابه زنده یاد علی حاتمی در سینما روبرو نیستیم که هم زبان هنر و سینما را بداند و هم به تاریخ و فرهنگ کشورش وفادار باشد گفت: زنده یاد حاتمی فردی بسیار خاص بودند و ما قطعاً مشابه ایشان را نمی توانیم داشته باشیم؛ البته نباید این نکته را فراموش کنیم که در زمان حیات زنده یاد حاتمی مسئولان وقت سینما از آثار فرهنگی ایشان حمایت می کردند اما امروزه هیچ حمایتی از آثار فرهنگی نمی شود! ما نباید فراموش کنیم که اگر مسئولان از تولید آثار فرهنگی حمایت کنند بسیاری از هنرمندان متعهد و دغدغه مند این نوع آثار را تولید خواهند کرد.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: آرزوی همه ما تولید آثار فرهنگی و باکیفیت در سینمای کشور است؛ در حال حاضر که مرتباً سطح آثار دچار تنزل است و باعث می شود تا سطح سلیقه مخاطبان هم به شدت افت پیدا کند. ما حتی شاهد این اتفاق هستیم که بسیاری از کارگردانان ما که پیش از این آثار درخشانی تولید می کردند امروزه آثاری نازل تولید می کنند و کاسبکار شده اند!

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: ما از فرهنگ و فطرت و اصالت مان دور شده ایم! نه تنها در سینما و تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی که در سایر زمینه ها و حوزه ها!؛ متأسفانه بخش عمده ای از این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی است چرا که اگر آن ها اهمال نمی کردند و فرهنگ و آیین ایرانی-اسلامی به خصوص جشن های شاد را زنده نگاه می داشتند امروزه جوانان ما جذب فرهنگ و جشن ها و مراسم های غربی که هیچ سنخیت و قرابتی با ایرانیت و اسلام ندارد نمی شدند.

وی تأکید کرد: متأسفانه بخش عمده ای از هنرمندان و سینماگران ما هم از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی دور شده اند و در سینما دنبال منافع اقتصادی شان هستند و به همین دلیل هم ما شاهد این هستیم که با پرداختن به برخی مسائل جنسی و ممنوعه فرهنگ را زیرپا می گذارند، سطح سلیقه مخاطب را تنزل می دهند تا فیلمشان فروش میلیاردی کند.

کریمی خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است تا تدبیر داشته باشند و به جای حمایت از این گونه محصولات سخیف و بی هویت از تولید آثار فرهنگی حمایت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع