X

بایگانی فروردین 17, 1398

دفتر سینمایی

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران در «کوله نارنجی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند داستانی «کوله نارنجی» به تهیه‌کنندگی از شنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند داستانی «کوله نارنجی» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی و کارگردانی پدرام بهرامی از شنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

بنا بر این گزارش، «کوله نارنجی» ایران‌گردی به روایت دو نوجوان است که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولیدشده است و در ۶ قسمت روانه آنتن می‌شود.

در این مجموعه مستند داستانی دو پسرخاله بانام‌های «دانیال» و «مازیار» جعبه‌ای پیدا می‌کنند که در آن‌یک قطب‌نما، دوربین شکاری، مقداری نگاتیو و سفرنامه پدربزرگ قرار دارد، آن‌ها شرح سفر پدربزرگ به قزوین، زنجان، انزلی، تالش و آستارا را می‌خوانند و تصمیم می‌گیرند این مسیر را باهم تجربه کنند.

این مجموعه مستند می‌کوشد علاوه بر معرفی مناطق گردشگری ایران  برخورد صحیح با طبیعت را آموزش دهد.

قسمت نخست این مجموعه که امشب از شبکه مستند پخش می‌شود به معرفی جاذبه‌های گردشگری انزلی اختصاص دارد.

این مجموعه شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱۲:۳۰ روز آینده خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از شنبه ۱۷ فروردین سریال «برنا» روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «برنا» به کارگردانی «عباس رنجبر» از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «برنا» به کارگردانی «عباس رنجبر» از امروز -شنبه ۱۷ فروردین – ساعت۱۷:۲۰  روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

مجموعه تلویزیونی برنا به تهیه‌کنندگی پریوش کاشانی در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تولید شده است. این سریال اجتماعی در ۳۸ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به قلم عباس رنجبر نگارش شده است و روایت داستان جوانی ناپخته به نام برناست که سری پر از سودا و بلند پروازی دارد. برنا در راه رسیدن به نگار مجبور می‌شود در برابر مشکلات   قد علم کند و هرچه بیشتر تلاش می‌کند، نگار برای او دست نیافتنی‌تر می‌شود تا جایی که …

این مجموعه با محوریت اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی تولید شده است و بازیگرانی چون فریده سپاه منصور، آشا محرابی، محمودرضا قدیریان، سیاوش طهمورث، جمشید جهانزاده، مرضیه صدرایی، فریده دریامج، نیلوفر پارسا، ایلین دایمی، سمانه حبیب پور، حمید غلامی و ایمان صفا در آن به  نقش آفرینی می‌پردازند.

سایر عوامل سریال «برنا» عبارتند از:   مدیر تصویر برداری؛ حسن سلطانی، دستیار اول تصویربردار؛ داود رهنما، برنامه ریز؛ یوسف روحانی، دستیار اول کارگردان؛ امین رنجبر، دستیاران تصویر: عباس قاسمی، امید راعی، جانشین تولید؛ عادل حبیب زاده، طراح گریم؛ مسعود رئیس الساداتی، طراح صحنه؛ سعید همدانی، طراح لباس؛ مهناز خیرخواه، منشی صحنه؛ محمد محمدنژاد، دستیار تدارکات؛ محمد شیری، سجاد قربانی صدابردار؛ محمدزمان ثانی، دستیار صدابردار؛ حامد حامی، مجریان گریم؛ سمیه حیدری، عطا عارفی راد، دستیار صحنه؛ حیدر کریمی، دستیارلباس؛ فرانک ظاهری، عکاس؛ عباس قاسمی، جلوه های ویژه بصری؛ علی خلیلی، گروه نویسندگان؛ علی احسانی، رضا حسن زاده و فهیمه حکمت اندیش، مجری طرح؛ موسسه هنری صدف فیلم، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: علیرضا صفری.

سریال تلویزیونی «برنا» از ۱۷ فروردین، هر شب به جز پنجشنبه و جمعه‌ها  از ساعت ۱۷:۲۰ روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه اولیه «نون خ» چگونه شکل گرفت؟/ تهران برای مخاطبان تلویزیون تکراری شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مجموعه تلویزیونی «نون خ» گفت: فضای تهران، رنگ و آدم‌هایش دیگر برای مخاطب تلویزیون تکراری است، کار قبلی من هم یک سریال بود که در مشهد ساختم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «نون خ» با حضور سعید آقاخانی، سیروس میمنت، علی صادقی، مهدی فرجی، امیر وفایی، فریده سپاه منصور،  نعیمه نظام‌دوست، ندا قاسمی، شیدا یوسفی و هدیه بازوند در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.  

**سرمای هوا نگذاشت بیشتر از زیبایی‌های کردستان بهره ببریم

بنا بر این گزارش،   مهدی فرجی در ابتدای این نشست خبری درباره این سریال گفت: خدا را شکر که این سریال مورد استقبال مردم قرار گرفت‌ و آقای آقاخانی به هرکدام از بازیگران متن این سریال را دادند به شدت مورد استقبال قرار گرفت و قبول کردند.

وی ادامه داد: شرایط سختی در هنگام تصویربرداری داشتیم اما همه آنها را به خاطر مردم عزیز کشورمان تحمل کردیم و خدا را شکر با بازیگران خوبی نیز در این سریال همکاری کردیم.

وی ضمن تشکر از کرد زبان‌ها افزود: اهالی کردستان از ما تجلیل کردند و اینها به ما دلگرمی داد تا سری دوم آن را هم بسازیم. تلاش گروه این بود که لبخند روی لب‌های مخاطبان بیاورد و همزمان با پخش ما حادثه سیل در برخی نقاط کشور بوجود آمد و ماهم بسیار متاثر شدیم.

فرجی در پاسخ به این سوال درباره کمبود تصاویر زیبایی از کردستان در این سریال گفت: فیلم برداری در زمستان بود و  به هر ترتیب در سرمای هوا نمی‌توانستیم زیاد لوکیشن خارجی داشته باشیم. واقعیت این است که در ۴۰ روز اول کار عموما در بیرون بودیم. اما شرایط قصه ایجاب می کرد. در تیتراژ ابتدایی ۵ روز ضبط می شد.

**آقاخانی: می‌خواستیم مردم بیشتر با زیبایی‌های کردستان آشنا شوند

آقاخانی در ادامه این نشست گفت: تولید این سریال بسیار سخت بود و حمایت‌های سازمان از ما به خوبی صورت گرفت. آنقدر سرمای هوا زیاد بود که نمی‌توانستیم در لوکیشن‌های خارجی ضبط داشته باشیم و اگر در آنجا می‌ماندیم کار به پخش نوروز نمی‌رسید.

وی ادامه داد: از همه عزیزانی که به ما کمک کردند تشکر می‌کنم و خوشحالم از بازخوردهای مخاطبان. شهرهای دیگری هم دیدیم اما دوست داشتم مردم با کردستان بیشتر آشنا شوند.

**فرجی: فیلمنامه «نون خ» را مرحوم خشایار الوند طراحی کرده بود

فرجی ادامه داد: مرحوم خشایار الوند این فیلمنامه را طراحی کرده بود و آقای آقاخانی گفت تنها انگیزه من برای تولید این سریال پرداختن به یک لهجه است و اینکه به کردستان بپردازیم پیشنهاد آقای آقاخانی بود وگرنه ما می خواستیم قصه را در تهران روایت کنیم.

امیر وفایی نیز در ادامه نشست گفت: من هیچ آشنایی با لهجه کردی نداشتم و بر همان اساس شوخی با لهجه نداشتیم. اینطور کمدی ها نباید با کمدی های فانتزی قیاس شود. معتقدم نوشتن کمدی رئال بسیار سخت‌تر است.

آقاخانی درباره انتخاب بازیگران بومی این سریال و ظرفیت پذیرش مردم کردستان از این سریال نیز گفت: حتی پایتخت هم با فرم لهجه شوخی نمی‌کرد و ما هم این کار را نکردیم. حتی برای ساخت سری دو حتما از تعدادی از این بازیگران استفاده می‌کنم.

**سپاه‌منصور: می‌خواستم کردی باشم که در تهران زندگی می‌کند 

وی ادامه داد: ما حدود ۲۰۰ بازیگر بومی داشتیم که ۴۰ تای آنها به تهران آمدند و مابقی به شهرستان برگشتند. خانم سپاه منصور اصالتا کرد نیستند اما کردی را خیلی خوب حرف زدند و فکر می‌کنم نقطه قوت ما بعد از نویسندگی، بازیگری است.

فریده سپاه منصور نیز درباره نقش  خود گفت: من می‌خواستم کردی باشم که در تهران زندگی می کند نه تهرانی‌ای که در کردستان زندگی می‌کند.

آقاخانی در پاسخ به این سوال که چقدر در متن محدودیت داشتید گفت: مشکل خاصی نداشتیم در این زمینه. فضای تهران، رنگ و آدم هایش برای مخاطب تلویزیونی تکراری است. کار قبلی من هم سریال بود که در مشهد ساختم. در کردستان با آدم‌های ساده‌تر و راحت‌تری روبرو بودیم.

**فرجی: اگر مدیر شبکه بودم یکسری از شوخی‌ها را حذف می‌کردم

در بخش دیگری از نشست فرجی گفت: شاید برخی از شوخی‌های سیاسی را اگر من مدیر شبکه بودم حذف می‌کردم و مدیران پخش و مدیر پخش صداوسیمای کردستان خیلی با ما دوستانه رفتار کردند و حمایت خوبی از ما داشتند.

**علی صادقی: امیدوارم نگویید تکراری بازی کردم!

علی صادقی نیز در ادامه با اشاره به نقش خود گفت: امیدوارم نگویید نقشی تکراری بازی کردی! دوست دارم همیشه با سعید آقاخانی همکاری کنم.

**وفایی: کارگردان کمک‌های زیادی به بازی‌ها کرد

امیر وفایی نویسنده این سریال نیز گفت: شانسی که ما داشتیم این بود که خود کارگردان کرد زبان بود و کمک‌های زیادی به ما می‌کرد. برای مثال اهمیت دادن به سبیل پیشنهاد خود آقای آقاخانی بود.

آقاخانی در ادامه محدودیت های متن های این سریال گفت: دوست داشتم که متن ساده باشد و از هر پیچیدگی به دور باشد و برای اولین بار در تلویزیون چنین عروسی ای نشان داده شد.

فرجی ادامه داد: حتی آقاخانی بسیار بی رحمانه سکانس هایی که به ریتم لطمه می زد را حذف کرد و در این زمینه از بازی های خود شروع کرد.

* فارس

تهیه کننده این سریال درباره ادامه دار شدن این سریال گفت: پیشنهاد سری دو این مجموعه تلویزیونی از سمت شبکه به ما داده شده است و ترجیحمان مناسبت است.

آقاخانی درباره بازیگرهای جدید این سریال نیز گفت: ترجیحم این است که در همان منطقه تصویربرداری کنیم و از بازیگران همان منطقه استفاده می کنیم.

شیدا یوسفی بازیگر این سریال نیز ضمن تشکر از عوامل گفت: آقای آقاخانی حساسیت بیشتری به لهجه های تک تک ما داشت و مدام به ما تذکر می داد که جا دارد تشکر ویژه ای از وی داشته باشم.

ندا قاسمی دیگر بازیگر کردی این سریال نیز گفت: خانمی امروز با من تماس گرفت و با گریه از ما تشکر کرد که به فرهنگ کردستان پرداختیم و امیدواریم به سنت و رسوم این منطقه بیشتر پرداخت شود.

نعیمه نظامدوست بازیگر این سریال نوروزی نیز گفت: نقشم در این سریال خیلی کوتاه بود اما همان هم مورد استقبال قرار گرفت.

هدیه بازوند دیگر بازیگر کرد زبان این سریال در هر کاری باید یک نفر باشد که وقتی شرایط خوب نیست در کنار گروه باشد که در سریال ما آقای تنابنده بود.  

وی با اشاره به طراحی لباس این سریال گفت: این لباس ها حس خوبی به ما القا می کرد.

شیدا یوسفی از بازیگران با اشاره به تماس تلفنی یکی از مخاطبین و درخواست وی مبنی بر اینکه دوست داریم نقش کودکی نورالدین را ببینیم مطرح کرد و آقاخانی در این زمینه گفت باید سعید و خان دایی را بسازیم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی پردیس تئاتر تهران از نمایش کودکانه «گربه‌ای در قصر ملکه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انوش معظمی، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: به تازگی تمرین نمایشی کودکانه با عنوان «گربه‌ای در قصر ملکه» را آغاز کردیم و به زودی در پردیس تئاتر تهران نمایش اجرا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، انوش معظمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که به واسطه نقش حرمله در سریال مختارنامه شهرت زیادی پیدا کرد، در گفت‌وگو با فارس از تمرینات گروهش برای آغاز یک نمایش بزرگ با فضای کودکانه خبر داد.

وی در این باره توضیح داد: «گربه‌ای در قصر ملکه» نوشته و کارگردانی خودم است، فضای کودکانه و شادی با پروداکشن بزرگ دارد که در پردیس تئاتر تهران به صحنه خواهد رفت.

معظمی با اشاره به حضور ۱۲ تا ۱۵ شخصیت روی صحنه این نمایش گفت: کار دشوار و سنگین بود به همین دلیل خانم پروانه بهرامی تهیه‌کنندگی ما را برعهده گرفتند.

این مدرس آموزشگاه بازیگری اظهار داشت: نزدیک به یک ماه در پردیس تئاتر تهران اجرا خواهیم داشت، امکان دارد پس از آن در تالار هنر یا سایر سالن‌ها هم اجرا برویم، برای این کار تصمیم داریم یک سال اجرا را سرپا نگه داریم چرا که کار سنگین و دشواری است.

وی در ادامه افزود: تمرینات کار هم اکنون ادامه دارد و به زودی اجرا در پردیس تئاتر تهران آغاز می‌شود.

معظمی همچنین از تمرین نمایش بزرگسالی با عنوان «افسانه شجاع دل» خبر داد و گفت: این کار نیز بعد از ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وودی آلن» از آمازون ۶۸ میلیون دلار غرامت خواست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از قطع همکاری آمازون با «وودی آلن» این کمدین و فیلمساز شکایتی برای دریافت غرامت ۶۸ میلیون دلاری علیه این کمپانی به دادگاه ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر،  پس از قطع همکاری آمازون با «وودی آلن» این کمدین و فیلمساز شکایتی برای دریافت غرامت ۶۸ میلیون دلاری علیه این کمپانی به دادگاه ارائه کرد. «آمازون» فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» آلن را هرگز پخش نخواهد کرد.

وودی آلن در طرح دعوای خود ابراز داشته که آمازون بدون هیچ توجیه و دلیل قانونی قرارداد همکاری وی را لغو کرده و تنها مبنا را اتهامات قدیمی جنسی علیه اوعنوان کرده که بیشتر تحت تاثیر جریانات اخیر و جنبش موسوم به «#metoo» (#من هم) اتخاذ شده است. آمازون در همین راستا فیلم محصول خود به کارگردانی وودی آلن با نام «یک روز بارانی در نیویورک» را منتشر نکرده و همچنین اعلام کرده که این فیلم را هیچ‌گاه منتشر نخواهد کرد.

روز جمعه طرفین این شکایت، نماینده آمازون و وودی آلن موارد و اَدله خود را تسلیم دادگاه نیویورک کردند. این مستندات شامل تحقیقات وودی آلن و نیز آمازون در مورد همین پرونده بود.

آمازون یکی از دلایل اصلی قطع همکاری خود با آلن را اتهامات جنسی وی و مهم‌تر از آن قطع همکاری بسیاری از هنرپیشگان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و کمپانی‌های فیلم‌سازی با این فیلم‌ساز عنوان کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت کارگردان «پدرخوانده» به سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرانسیس فورد کاپولا قصد دارد با یک پروژه سینمایی دیگر به دنیای هنر بازگردد.

به گزارش سینماپرس، فرانسیس فورد کاپولا کارگردان سرشناس سه گانه «پدرخوانده» قصد دارد در آستانه ۸۰ سالگی یک بار دیگر به سینما برگردد. کارگردان نام آشنای سینمای جهان قصد دارد فیلمی با عنوان «مگالاپولیس» بسازد، اثری که گفته می‌شود مثل «اینک آخرالزمان» جاه طلبانه است. ظاهرا آقای کارگردان سال هاست که علاقه دارد این پروژه را روی پرده سینما ببیند و حالا این فرصت دست داده تا کار ناتمامش را انجام دهد.

اگرچه هنوز با قطعیت نمی توان نام بازیگران این فیلم را گفت اما شنیده‌های پیرامون این اثر حاکی از آن است که جمع پر ستاره‌ای در آن حضور پیدا خواهند کرد. نام جود لاو بازیگر مشهوری که سال گذشته در نقش آلبوس دامبلدور فیلم «جنایات گریندلوالد» ظاهر شدبه عنوان یکی از اولین ستاره های حاضر در «مگالاپولیس» شنیده می‌شود.

شگفت زده نخواهیم شد وقتی متوجه می‌شویم قرار است ساخته جدید این فیلمساز مکتب نیویورک در شهر نیویورک ساخته شود. کاپولا خود این پروژه را یک اثر در مقیاس فیلم های حماسی و بزرگ هالیوود می داند. هنوز تاریخی برای اکران «مگالاپولیس» اعلام نشده و پیش بینی می‌شود در روزهای آتی و با آغاز پیش تولید خبرهای بیشتری از آن در رسانه ها شنیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلیشه پول و اغوا هنوز مخاطب دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «بر سر دوراهی» که امشب آخرین قسمت آن روی آنتن می‌رود روایتی غیرخطی و متفاوت از چند موقعیت داستانی کلیشه‌ای داشت که طیفی از مخاطبان نوروزی سیما هم با آن همراه شدند.

به گزارش سینماپرس، «بر سر دوراهی» جدیدترین سریال به نویسندگی و طراحی حامدعنقا بعد از «پدر» و «تنهایی لیلا» است. آن‌ها که این سریال‌ها را به خاطر دارند حتماً می‌دانند که هر دو سریال داستان پسر چشم پاک و مذهبی بود که یک دختر ثروتمند دلباخته‌اش می‌شد و باز در هر دو دختری که دلباخته می‌شد علی رغم تفاوت فرهنگی و مذهبی در علاقه به پسر راسخ می‌ماند و حتی دچار تغییر و تحول می‌شود و سپس با ازدواج زندگی‌اش متحول می‌شد.

در «بر سر دوراهی» هم یک «حامدِ» چشم پاک، معتقد، مودب و البته غیرتی وجود دارد با یک تفاوت؛ این بار قرار است او دگرگون شود. با این حال باز هم این زنان هستند که به او علاقمند می‌شوند و برای اولین‌بار در تلویزیون دل‌بستگی یک زن میانسال به یک جوان به تصویر کشیده می‌شود.

قرار گرفتن این داستان ملودرام که بهرنگ توفیقی کارگردانی آن را بر عهده داشت در کنار دوسریال کمدی در ایام نوروز اتفاق غیرمرسومی بود که البته چندی پیش معاون سیما بر ضرورت چنین اقدامی صحه گذاشت. وی از لزوم پخش یک اثر ملودرام در کنار کمدی‌های نوروزی سخن گفته بود و اتفاقاً این مجموعه هم با اقبال مخاطبان مواجه شد.

سوژه؛  پسر فقیری که پولدار می‌شود یا…

قصه سریال درباره زندگی «حامد» با بازی حمید گودرزی است. او همراه با پدر و مادر خود و دخترعمو و زن عمویش در منزلی در سه راه امین حضور زندگی می‌کند.  محله‌ای که اصالت خاص خود را دارد و حامد پسر غیرتی این محله است. او که به دخترعمویش مریم علاقمند است بیکار است و اگرچه وارد کارهای مختلف می‌شود اما به دلیل سادگی هر بار دردسریدرست می‌کند و هرچقدر می‌خواهد ثروتمند شود بدتر فاجعه به بار می‌آورد.

حامد در بحران بالا رفتن دلار که سال گذشته سوژه روز رسانه‌ها بود یک باره قصد خرید دلار می‌کند اما با کاهش قیمت دلار با ضرر جبران ناپذیری مواجه می‌شود. در همین اوضاع خرید و فروش دلار است که در خیابان زن میانسالی را نجات می‌دهد و آن زن آنچنان عاشق او می‌شود که منزل حامد را پرسان‌پرسان پیدا می‌کند و او را از مادرش خواستگاری می‌کند!

سوژه این فیلم از اتفاقات افزایش دلار تا بالا رفتن یک باره قیمت‌ها را در برگرفت و مخاطب با مصداق‌هایی از افزایش قیمت کالاها در یک بازه زمانی کوتاه مواجه شد. این سریالهمچنین چند روایت عاشقانه از چند زن دیگر نسبت به حامد را هم نشان می‌دهد.

از طرف دیگر ثروتمند شدن یک باره حامد و تغییر سبک زندگی و رفتاری و عاطفی او بخش‌های دیگری از این روایت داستانی است که با فرمول داستان‌های عامه پسند تلاش دارد مخاطب را با خود همراه کند.

فیلمنامه؛   «حامدِ» عنقایی که پررنگ است

قصه «بر سر دوراهی» آن‌قدرها هم که سرراست و یک خطی در ابتدای این نوشتار تعریف و توصیف شد، روی آنتن روایت نشد. قصه این سریال به سبک پاورقی‌های مجلات و روزنامه‌های قدیمی یک داستان دنباله‌دار عامه پسند است اما عنقا در سبک امروز ترجیح داده فیلمنامه آن را در ساختاری غیرخطی روایت کند.

شروع این قصه در پرده اول با معرفی حامد و پریناز بود و بعد داستان با یک فلاش بک به یک سال قبل باز می‌گردد و بعد در قسمت دوم یا پرده بعد وارد ارتباط مریم و حامد می‌شود که دوباره قصه با یک فلاش بک دیگر به ۶ ماه قبل بازمی گردد. در طول روایت قسمت‌های بعد نیز گاهی قصه وارد خاطرات کاراکتر حامد می‌شود که مخاطب باید تمام تمرکزش را بگذارد تا بتواند حواسش را برای قصه این سریال جمع کند.

کشش و ریتم سریال و همچنین فراز و نشیب اتفاقاتی که در قصه این سریال رخ داد از فیلمنامه‌های قبلی عنقا جلوتر بود با این حال شاید رو کردن پرده‌های مختلف این قصه برای مخاطب نوروزی که سریال‌ها را با یک خط داستانی کلی دنبال کرده و صحنه به صحنه نگاه نمی‌کند کمی به ریسک نیاز داشت و حتی شاید مخاطبی را که در همان چهار قسمت اول باحامد و قصه چند عشق مختلف به او از پریناز تا دخترعمویش مریم و زن میانسالی چون عزت الملوک رو به رو می‌شود،  گیج می‌کرد.

قصه ثروتمند شدن حامد و تغییر او بعد از بدست آوردن این ثروت زیاد کمی برای مخاطب به شعار نزدیک شد. او که از فرط غیرت به دلیل کنار هم قرار گرفتن خواستگار نامحرم در کنار یکی از دخترهای همسایه شان خواستگار را می‌زند و به کلانتری می‌رود و مخاطب می‌شنود که از این پرونده‌ها زیاد دارد با چند بار رفت و آمد به منزل عزت الملوک و دیدن پریناز به تدریج به او دل می‌بازد. در این دلباختن نه تنها مریم و خانواده اش را کنار می‌گذارد و کمتر به آنها سر می‌زند بلکه پسر معتقد و اصیل داستان در یک بازه زمانی کوتاه مواد می‌کشد، قمار می‌کند و دچار تغییرات شخصیتی شد که برای مخاطب قابل باور نبود.

کارگردانی؛  مصائب عجله و سرعت

«بر سر دوراهی» چندمین تجربه مشترک عنقا و بهرنگ توفیقی است. بهرنگ توفیقی پیش از این کارگردانی خود را در «مسیر انحرافی» به تثبیت رساند و چندین سریال تلویزیونی تاکنون به تولید رسانده است.

توفیقی و عنقا این سریال را در سکوت خبری و در حدود یک و نیم ماه مانده به نوروز کلید زدند و به سرعت تولید آن را در پیش گرفتند با این حال به دلیل نگارش و تولید همزمان «بر سر دوراهی» آخرین سریال نوروزی بود که تصویربرداری آن تا روزهای آخر تعطیلات ادامه داشت و روز گذشته پایان یافت.

فلاش بک های متعدد سریال اگرچه ساختار پروژه را از حالت عادی و یکنواخت مجموعه‌های تلویزیونی خارج کرد و به کشش و جاذبه سریال کمک بیشتری کرد با این حال اگر در یک باکس نوروزی قرار نمی‌گرفت شاید مخاطب بهتر می‌توانست این سریال را دنبال کرده و در جریان کامل قصه قرار بگیرد. هرچند که این طراحی در فلاش بک ها بیشتر از اینکه به کارگردانی کار مربوط باشد احتمالاً به طراحی اولیه سریال مربوط می‌شود.

در بخش اتفاقات مربوط به ویژوال افکت و کروماکی اولین نکته‌ای که مخاطب را اذیتمی‌کرد تصویر سرنشین‌ها در ماشین‌ها بود که اجرایی به‌شدت ضعیف داشت و به تصویر کشیدن این خروجی در اثری به کارگردانی بهرنگ توفیقی که پیش‌تر تجربه موفق و پر ویژوالی چون «مسیر انحرافی» را در کارنامه‌اش داشته دور از انتظار بود.

بازیگران؛  اغواگری، اغراق و…

در این سریال گروهی از بازیگران در کنار هم جمع شده‌اند که برخی تجربه‌های تازه‌ای را هم رقم زده‌اند و در نقش‌های متفاوتی حاضر شده‌اند و برخی به تکرار خود پرداخته‌اند. حمید گودرزی به عنوان نقش اول این سریال بازی جدیدی از خود ارایه نکرد و حتی در مقام کسی که از یک جوان غیرتی و علاقمند به مریم به سمت پریناز متمایل می‌شود تغییری نداشت.

میترا حجار اگرچه در تلاش است طبق نقش خود که قرار است حامد را فریب دهد متفاوت ظاهر شود اما شاید نوع لحن و بیان او کمی اغراق آمیز به نظر آید.

بهنوش بختیاری هم که پیش از این در چنین موقعیت‌هایی به ایفای نقش پرداخته است در این سریال حضور متفاوتی داشت و در یک نقش کاملاً جدی بازی کرد. همچنین عنایت بخشی که شاید سال هاست در سریال‌های تلویزیونی نقش‌های منفی بر عهده داشته در این مجموعه بار دیگر نوعی اقتدار را در بازی خود به نمایش گذاشت که یادآور نقش‌آفرینی‌های خاطره‌ساز او در سال‌های نه‌چندان دور بود.

در مجموع «بر سر دوراهی»  معمولی‌ترین ترکیب بازیگران را در میان سریال‌های نوروزی داشت و نتوانست چهره شاخصی را به دفترچه خاطرات نوروزی مخاطبان سیما اضافه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «در جستجوی فریده» در جشنواره ایتالیایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «در جستجوی فریده» ساخته‌ آزاده موسوی و کوروش عطائی در جشنواره «اینک خاورمیانه» ایتالیا روی پرده رفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «اینک خاورمیانه» از روز ۱۳ فروردین‌ماه در شهر فلورانس ایتالیا آغاز به کار کرد و مستند بلند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطائی، عصر دیروز جمعه ۱۶ فروردین در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درآمد. مراسم اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه ۱۸ فروردین برگزار می‌شود.

این فیلم با شروع سال جدید در پنجمین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ سوئیس و شانزدهمین جشنواره مستند اوکراین Docu Days UA نیز روی پرده رفته بود.

مستند «در جستجوی فریده» درباره زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا (ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته می‌شود و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و خانواده واقعی‌اش را بیابد …

این فیلم تاکنون برنده جوایزی از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، جشن مستقل سینمای مستند، جشن بزرگ خانه سینما و … شده است.

عوامل تولید مستند «در جستجوی فریده» عبارتند از کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، صدابردار: حسن شبانکاره، تدوینگر: حمید نجفی‌راد، صداگذار: انسیه ملکی، موسیقی: افشین عزیزی، مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر، دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور، تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی، با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی ماجراهای تهران از سوئد هدایت می شود/دستور العمل لیبرال ها برای ازدواج دختران ایرانی با مردگان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاخه جوانان حزب مردم لیبرال سوئد خواستار قانونی شدن زنای بامحارم و رابطه‌ی جنسی با مردگان شده ‌است!

به گزارش سینماپرس به نقل از خبرگزاری ایندیپندنت انگلستان، شاخه جوانان حزب مردم لیبرال سوئد خواستار قانونی شدن زنای بامحارم و رابطه‌ی جنسی با مردگان شده ‌است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با ۲۰ فیلم مهم سال ۲۰۱۹ آشنا شوید/ کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هر سال با نگاهی به لیست فیلم هایی که از کارگردان های مطرح دنیا برای اکران و رقابت در جشنواره ها مطرح می شود شور و شوقی برای علاقه مندان واقعی سینما به وجود می آید که قرار است فیلم هایی از فیلمسازان محبوبشان را در این سال ببینند.

علی ناصری/  در این مقاله خبری-تحلیلی سعی شده نگاه داشته باشیم به برخی از مهمترین فیلم ها و فیلمسازان مطرحی که در سال ۲۰۱۹ می توانند گزینه های مهمی برای علاقمندان به سینما، سینمادوستان و سینماگران باشند؛ فیلم ها و فیلمسازانی که هریک از آن ها داعیه بهتر از دیگری بودن دارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند!؟

*****************

۱- فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» (Irishman) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی

فیلمبرداری این درام گنگستری از ماه اوت گذشته در شهر نیویورک و حوالی آن آغاز شده بود. «مرد ایرلندی» بازگشت اسکورسیزی به ژانر گنگستری است و همکاری دوباره او با بازیگر بزرگ و مورد احترامش یعنی رابرت دنیرو را رقم زده است.

فیلم بر اساس کتابی با عنوان «شنیدم خانه نقاشی میکنی» (۲۰۰۳؛ عنوان کتاب از اصطلاح عامیانه ای بین جنایتکاران گرفته شده است و در اصل به قراردادهای کشتن و پاشیدن خون بر دیوارها اشاره دارد) به قلم چارلز برنت شکل گرفته است که روایتگر سالهای فعالیت فرانک شیرن ملقب به مرد ایرلندی به عنوان آدمکش است.

جو پشی، آل پاچینو و ری رومانو از دیگر بازیگران فیلم هستند. اما موضوع جالب اینجاست که فیلم با اینکه اوایل سال به پایان رسیده است اما تا سال ۲۰۱۹ توسط نتفلیکس اکران و عرضه نخواهد شد؛ به خصوص که جلوه های ویژه فیلم کار بسیار زیادی لازم دارند. اسکورسیزی با کمپانی های Industrial Light و Magic همکاری می کند تا شخصیت دنیرو در فیلم و در جریان فلاش بک های روایت، «جوانسازی» شود؛ درست مثل همان کاری که این کمپانی با برد پیت در «مورد عجیب بنجامین باتن» انجام داد.

اسکورسیزی در تأیید پایان تولید و فیلمبرداری «مرد ایرلندی» نوشت: «از آدم های بسیاری متشکرم که امکان ساخت این فیلم را مهیا کردند.» به احتمال زیاد جدیدترین فیلم سینمایی اسکورسیزی در جشنواره کن سال ۲۰۱۹ حضور داشته باشد.

۲- فیلم سینمایی «پارازیت» (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو

کارگردان کره ای فیلم های «snowpiercer» » و «اوکجا» که با فیلم های قبلی اش طرفداران بسیاری برای خود به دست آورده امسال فیلم سینمایی «پارازیت» را به روی پرده سینما خواهد برد. اگر چه اسم فیلم اشاره به آلمانی در ژانر علمی-تخیلی دارد اما فیلم بونگ جون هو درامی درباره یک خانواده ۴ نفره است. در این خانواده هر کسی خصوصیات منحصر به فرد و خاص خودش را دارد. جهان هر کدام از آنها با دیگری کاملا متفاوت است. بونگ جون هو در این فیلم با عوامل محبوب و همیشگی اش همکاری کرده است.

۳- فیلم سینمایی «دیروز» (Yesterday) به کارگردانی دنی بویل

دنی بویل کارگردان مطرح سینمای آمریکا که با فیلم سینمایی «میلیونر زاغه نشین» توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند سال جاری با فیلمی متفاوت به سینما خواهد آمد.

«دیروز» فیلمی در ژانر موزیکال کمدی به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی ریچارد کرتیس است که در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ از سوی یونیورسال استودیوز منتشر خواهد شد. لیلی جیمز، اد شیرن، آنا د آرماس و کیت مککینون از جمله بازیگران فیلم هستند.

۴- فیلم سینمایی «حقیقت» (The Truth) به کارگردانی هیروکازو کورئیدا

این کارگردان ژاپنی که اخیرا با فیلم «دزدان فروشگاه» نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را کسب کرده در فیلم جدیدش با نام «حقیقت» که در کشور فرانسه ساخته میشود از نقش آفرینی «ژولیت بینوش» و «کاترین دنو» بهره برده است.

«اتان هاوک» و «لودوین سنیه» دو بازیگر دیگر فیلم «حقیقت» هستند.

این فیلم با همکاری کمپانی فرانسوی «۳B» و کمپانی «Bunbuku» متعلق به خود «کوورئیدا» ساخته میشود و مسئولیت توزیع بین المللی آن نیز بر عهده کمپانی «Wild Bunch» است.

داستان فیلم درباره زوجی با بازی «ژولیت بینوش» و «اتان هاوک» است که از آمریکا به کشورشان فرانسه باز می گردند.

مادر «بینوش» با بازی «کاترین دنو» که یک بازیگر شناخته شده است کتاب زندگی نامه خود را منتشر کرده است اما با دیدار مجدد این زوج و مادر حقایقی برملا میشود. فیلمنامه این فیلم بر اساس نمایشنامه ای نوشته شده که «هیروکازو کورئیدا» ۱۵ سال پیش آن را نوشت اما هرگز به مرحله تولید و یا اجرا روی صحنه نرسید.

«کورئیدا» به عنوان یکی از برترین فیلمسازان درام سینمای جهان شناخته میشود و تاکنون چندین فیلم او از جمله «هیچ کس نمی داند»، «خواهر کوچکمان» و «عروسک بادی» در جشنواره کن حضور داشته و با فیلم «پسر کو ندارد نشان از پدر» جایزه هیات داوران جشواره کن را کسب کرده است.

۵- فیلم سینمایی «در باب پایان ناپذیری» (About Endlessness) به کارگردانی روی اندرسون

۲ سال بعد از کسب شیر طلای جشنواره فیلم ونیز توسط روی اندرسون فیلمساز صاحبد سبک سوئدی، این فیلمساز این روزها در استودیوی خود در استکهلم سوئد سخت در حال آماده سازی مقدمات فیلم جدید خود است. فیلمی که گفته می شود تا سال ۲۰۱۹ آماده اکران عمومی خواهد شد.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از اسکرین دیلی، روی اندرسون، سینماگر سوئدی ۲ سال پس از کسب شیر طلا از جشنواره ونیز برای فیلم «کبوتری برای تأمل در باب هستی روی شاخه نشست» در حال آماده سازی برای ساختن فیلم سینمایی جدید خود است.

طبق گزارش های رسیده هنوز اندرسون نامی برای فیلمش انتخاب نکرده است. اما به عناوینی از قبیل «در باب بی پایانی»، «در باب پایان ناپذیری» و البته «در باب پایان ناپذیری شرایط انسانی» فکر کرده است. این فیلم قرار است که تا چهارمین قسمت از سه گانه زندگی این فیلمساز سوئدی باشد. قسمت های قبلی این سه گانه عبارتند از «آوازهایی از طبقهی دوم» (۲۰۰۰)، «شما، زندگان» (۲۰۰۷) و «کبوتری برای تأمل در باب هستی روی شاخه نشست» (۲۰۱۴).

ارتباطات زیادی دارم اما ترجیح میدهم که تا ایزوله باشم!؛ این را روی اندرسون به دلیل پیش بردن پیش تولید فیلم جدید خود در سکوت خبری می گوید.

اندرسون به اسکرین دیلی گفته که فیلم جدیدش را در قالب ایپزودیک خواهد ساخت. او ادامه داده که فیلم جدیدش را در راستای نگاه ابزوردش به شرایط حاکم بر انسان معاصر نوشته است.

۶- فیلم سینمایی «Ad Astra» به کارگردانی جیمز گری

جیمز گری با هر فیلم جدید جاه طلبی بیشتری از خودش نشان می دهد. بعد از پیمودن جنگل ها در فیلم «شهر گمشده زد» طبیعی است که امسال به فکر فتح آسمان و فضا بیفتد.

در درام علمی-تخیلی «Ad Astra» برد پیت در نقش آرمی کورپس بازی می کند. مهندسی که قبول می کند به ماموریتی برود که شبیه ماموریتی است که پیش تر پدرش به آن رفته بود و در حین ماموریت ناپدید شد. هدف ماموریت سفر به منظومه شمسی است. با توجه به تم معمول فیلم های جیمز گری به نظر می رسد که در این فیلم هم قرار است با مردانگی زخم خورده رو به رو باشیم که قاعدتا در یک حماسه فضایی در ابعاد بزرگ ترکیب جذابی می شود. اگر این فیلم که محصول کمپانی فاکس قرن بیستم است موفق شود جیمز گری در کارنامه کاری اش به قله های تازه ای دست پیدا می کند.

۷- فیلم سینمایی «یادداشت» (Memoria) به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول

اپیچاتپونگ ویراستاکول تایلندی کارگردان این فیلم است. تیلدا سوئینتون بازیگر اصلی این فیلم است. داستان فیلم در مورد زنی اسکاتلندی است که به کلمبیا سفر می کند و در آنجا صداهای عجیب و غریبی می شنود و شروع به فکر کردن در مورد ظاهر این صداها و تصور آن ها می کند.

ویراستاکول پیش از این با فیلم سینمایی «عمو بونمی خاطرات گذشته را به یاد می آورد» نخل طلای کن را از آن خود کرده است و پیش بینی میشود که این فیلم سال جاری نیز در جشنواره ای معتبر یکی از نامزدهای اصلی جایزه باشد.

۸- فیلم سینمایی «طمع» (Greed) به کارگردانی مایکل وینترباتوم

استیو کوگان بازیگر اصلی جدیدترین فیلم کمدی مایکل وینترباتم است. داستان این فیلم در مورد یک خرده فروش میلیاردر است که برای تولد ۶۰ سالگی اش به جزیره میکونوس یونان می رود. آیلا فیشر نقش همسر او را بازی می کند و دیوید میچل به عنوان یک خبرنگار نقش آفرینی میکند. هرگونه شباهتی با فیلیپ گرین، کارآفرین و سرمایه دار بریتانیایی و مالک گروه آرکادیا در این فیلم کاملا تصادفی است!

۹- فیلم سینمایی «ببخشید دلتنگت شدیم» (Sorry We Missed You ) به کارگردانی کن لوچ

این فیلم روایتگر خانوادهای است که با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ برای پرداخت بدهی های شان به مشکل برمی خورند و پدر خانواده نیاز به یک ون دارد تا بتواند به عنوان یک راننده به توزیع جنس بپردازد. کریس هچن در نقش پدر خانواده، دبی هانیوود مادر خانواده و کیتی پروکتور و ریس استون نیز دیگر بازیگران فیلم هستند.

همکار قدیمی لوچ یعنی پل لاورتی فیلمنامه این فیلم را نوشته است. آخرین فیلم لوچ «من دنیل بلیک هستم» درباره فردی بود که بیکار شده و به کمک های اجتماعی نیاز دارد و در عین حال یک مادر جوان و فرزندانش نیز تلاش داشتند تا بتوانند زندگی خود را پیش ببرند. فیلم در نهایت نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ را برای کارگردان انگلیسی به ارمغان آورد و به دومین فیلم پرفروش این کارگردان ۸۲ ساله در بریتانیا بدل شد.

۱۰- فیلم سینمایی «درد و افتخار» (Dolor Y Gloria) به کارگردانی پدرو آلمادوار

پدرو آلمادوار جدیدترین فیلم سینمایی اش را با عنوان «درد و افتخار» ساخته و آنتونیو بندراس و پنه لوپه کروز بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

بر خلاف درام های عموما زن محور این کارگردان، قهرمان های داستان فیلم آلمادوار این بار ۲ شخصیت مرد (بندراس و اچندیا) هستند. تولید این پروژه سینمایی از ژوییه آینده آغاز می شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «عشق های اول، عشق های دوم، مادر، میرایی، بازیگرانی که با کارگردان قبلا کار کرده اند، دهه شصت، هشتاد و اکنون». ظاهرا قرار است فیلم جدید آلمادور مجموعه ای از پیوندها را در زمان حال و گذشته به تصویر بکشد. به این ترتیب، کروز و سرانو در نقشهای مکمل مقابل دوربین خواهند رفت.

بندراس و کروز پیش از این در کمدی «خیلی هیجان زده ام» به کارگردانی آلمادوار ایفای نقش کرده اند. این فیلم کمدی در سال ۲۰۱۳ روی پرده رفت.

۱۱- فیلم سینمای «ما» (Us) به کارگردانی جردن پیل

جردن پیل پس از ساخت فیلم موفق «برو بیرون» دست به ساخت فیلمی جدید با عنوان «ما» زده است.

بر اساس آخرین اخبار سینمایی جهان فیلم سینمایی «ما» که ابتدا قرار بود در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۹ یعنی ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ اکران شود، حال طبق اعلام روابط عمومی این فیلم سینمایی در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۹ یعنی ۲ فروردین ۱۳۹۸ به روی پرده های سینما رفته و اکران خواهد شد. پیش بینی می شود این فیلم سینمایی بتواند نظر مخاطبان را به صورت ویژه ای جلب کند و موجب رضایت منتقدان سینما شود. علت این تغییر زمان اکران انتخاب مناسب تر برای نمایش این فیلم سینمایی عنوان شده است.

این فیلم ترسناک درباره زندگی یک پدر و مادر است که تصمیم می گیرند به همراه فرزندان و دوستان خود به یک سفر گردشی بروند. آن ها برای تعطیلات خود ساحل را انتخاب می کنند که به استراحت بپردازند. همه چیز خوب پیش می رود تا زمانی که شب می شود. تعدادی افراد عجیب و غیرمنتظره وارد این مکان شده که باعث ایجاد رعب و وحشت و هرج و مرج می شوند.

۱۲- فیلم سینمایی «مرد ماه جوزا» (Gemini Man) به کارگردانی آنگ لی

جدیدترین ساخته «آنگ لی»، کارگردان معروف آمریکایی-تایوانی که آثاری چون «زندگی پی» و «ببر خیزان، اژدهای پنهان» را در کارنامه سینمایی اش دارد، اواخر سال ۲۰۱۹ به روی پرده می رود. کمپانی «اسکای دنس» که از تولیدکنندگان فلم اکشن «مرد ماه جوزا» است، تاریخ نمایش آن را چهارم اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد. این فیلم یکی از مهمترین پروژه های سینمایی ساخته نشده هالیوود در ۲۰ سال اخیر محسوب می شود.

داستان «مرد ماه جوزا» درباره یک آدمکش سالخورده است که سعی دارد حرفه خود را کنار بگذارد، اما ناگزیر است در آخرین مبارزه با بدل خود که ۲۵ سال جوانتر از اوست و در اوج قابلیت، رو به رو شود.

ساخت این پروژه سینمایی برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ در کمپانی «دیزنی» مطرح شد و قرار بود «دارن لِمکی» و «دان مورفی» به عنوان تهیه کننده و «تونی اسکات» در مقام کارگردان در ساخت آن همکاری کنند، اما در حالی که این پروژه سینمایی همواره مورد علاقه مسئولان اجرایی در داخل و خارج کمپانی «دیزنی» بود، برای سال ها به عنوان پروژه ای غیرقابل ساخت در نظر گرفته می شد و امکانات تکنولوژی آن زمان اجازه ساخت ایده های ساخت این فیلم را به آن ها نمیداد.

۱۳- فیلم سینمایی «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon A Time In Hollywood) به کارگردانی کوئینتین تارانتینو

جدیدترین اثر سینمایی کوئینتین تارانتینو با عنوان «روزی روزگاری در هالیوود» یکی از مهمترین فیلم هایی است که سینما دوستان و مخاطبان جدی سینما منتظر دیدن آن هستند.

این اثر جزو مهمترین فیلم های سال آینده است. کوئنتین تارانتینو برنده ۲ جایزه اسکار بهترین فیلمنامه برای «جانگوی رها شده از بند» و «پالپ فیکشن» (داستان های عامه پسند) و نامزد ۲  اسکار برای کارگردانی «حرامزاده های بی آبرو» و «پالپ فیکشن» فیلمی ساخته درباره هالیوود دهه شصت که بخشی از آن روایت زندگی رومن پولانسکی و به قتل رسیدن همسرش شارون تیت است.

همین خلاصه داستان کافی بود که فیلم از همان مرحله انتخاب بازیگر سروصدای زیادی به پا کند. بعد هم که تارانتینو سراغ ستاره های تراز اول هالیوود رفت. او با برد پیت پیشتر در فیلم «حرامزاده های بی آبرو» و با دی کاپریو در فیلم «جانگوی رهاشده از بند»، ۲ فیلم اسکاری اش، همکاری کرده بود.

این درام جنایی روی خانواده منسون قاتلان شارون تیت تمرکز کرده است. نکته دیگر این که فیلم را قرار بود مثل بقیه فیلم های تارانتینو کمپانی هاروی واینستاین تهیه کند که بعد از ماجراهای رسوایی های واینستاین، تارانتینو استودیوی پخش کننده را به سونی تغییر داد. فیلمی درباره سینماست که توسط یک عشق سینما ساخته میشود. طبیعی است که برای دیدنش مشتاق باشیم.

۱۴- فیلم سینمایی «دامبو» (Dumbo) به کارگردانی تیم برتون

تیم برتون به تازگی به سراغ انیمیشنی پرطرفدار رفته که به نظر می رسد یکی از مهمترین و جذابترین فیلم های سال باشد.

مایکل کیتون، ایوا گرین، دنی دِویتو و کالین فارل در پروژه جدید تیم برتون ایفای نقش کرده اند.

«دامبو» بازسازی سینمایی انیمیشن موفق دیزنی است که سال ۱۹۴۱ ساخته شده بود. خود انیمیشن مثل اکثر کارتون های آن سال های دیزنی اقتباس آزادی از یک قصه بود. هلن ابرسون و هارولد پرل کتابش را نوشته بودند. بعد از بازسازی انیمیشن هایی مثل «سیندرلا» و «دیو و دلبر» حالا «دامبو» قرار است گام بزرگتری در این زمینه باشد. اولین تریلرهای فیلم اوایل امسال منتشر شد.

داستان یک فیل جوان که به واسطه گوش های بزرگی که دارد می تواند پرواز کند. او موفق میشود با این شیرین کاری اش به نجات یک سیرک کمک کند. اما وقتی سیرک برنامه جدیدی برای آن ها می چیند دامبو و دوستانش متوجه اسرار سیاهی می شوند که پشت صحنه رنگارنگ و درخشان سیرک در جریان است.

۱۵- فیلم سینمایی «مرده نمی میرد» (The Dead Don’t Die) به کارگردانی جیم جارموش

این فیلم دومین ساخته جیم جارموش در قلمرو زامبی ها پس از فیلم «تنها عاشقان زنده می مانند» است. فیلم Only Lovers Left Alive داستان زندگی موزیسین گوشه گیر خون آشامی است که قرن ها در دیترویت زندگی کرده است. جارموش که به جرات میتوان گفت برترین کارگردان مستقل سینما است، در این فیلم از بازیگران بزرگی چون آدام درایور، بیل مری، تیلدا سوئینتن استفاده کرده است. دنیل کریگ نیز قرار بود در این فیلم بازی کند که محقق نشد.

مطمئناً «مرده نمیمیرد» یکی از مهمترین فیلم های سال جاری خواهد بود که در جشنواره های معتبری حضور خواهد داشت.

۱۶- فیلم سینمایی «من در فکر پایان بخشیدن به امورم» (I’m Thinking Of Ending Things) به کارگردانی چارلی کافمن

چارلی کافمن فیلمنامه نویس مشهور و غریب آمریکایی که با فیلمنامه هایی چون «جان مالکوویچ بودن»، «اقتباس»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک» و… شناخته می شود یکی از پروژه های هیجان انگیز سال ۲۰۱۹ را با حمایت نتفلیکس کارگردانی خواهد کرد.

چارلی کافمن به سراغ نتفلیکس رفته است تا فیلمی با عنوان «من در فکر پایان بخشیدن به امورم» / I’m Thinking of Ending Things» را بر اساس کتابی از آیِن رید بسازد. حالا هم دست کم بازیگر اصلی فیلم نیز انتخاب شده، بری لارسن بازیگر تحسین شده فیلم اتاق (۲۰۱۵) که به خاطر همین فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد به عنوان بازیگر اصلی فیلم انتخاب شده است.

کافمن که فیلمنامه را هم خودش اقتباس کرده است، داستان زنی در فکر خودکشی را روایت می کند که با والدین دوستش دیدار می کند، آن هم درست پیش از اینکه توسط او رها شود.

این سومین ساخته چارلی کافمن در مقام کارگردان است. پیش از این او با انیمیشن متفاوت و تحسین شده «آنومالیزا» خودی نشان داده بود که به قول خودش «متأسفانه در گیشه پولی درنیاورد.»

۱۷- فیلم سینمایی «داستان اسباب بازی ها ۴» (Toy Story 4) به کارگردانی جوش کولی

این انیمیشن کمدی چهارمین قسمت از سری فیلم های «داستان اسباب بازی» محسوب می شود و دنباله ای بر «داستان اسباب بازی ۳» است. انیمیشنی که مهمترین امضای برند کمپانی پیکسار است و برای اولین بار یک کارگردان به جز مغزهای متفکر پیکسار آن را کارگردانی میکند.

این اولین انیمیشن بلندی است که جاش کولی کارگردانی اش را برعهده دارد. قصه این قسمت از «داستان اسباب بازی» عاشقانه است. وودی عروسک کابوی و باز عروسک فضانورد با هم سفری را آغاز می کنند تا عشق وودی یعنی بو پیپ را پیدا کنند. از سری انیمیشن های «داستان اسباب بازی» میلیون ها دلار سود نصیب کمپانی پیکسار شده است. انیمیشنی که قسمت اول آن دهه نود ساخته و اکران شد و عنوان اولین انیمیشن که برای ساختن اش کامل از گرافیک کامپیوتری استفاده شده بود را به خودش اختصاص داد.

۱۸- فیلم سینمایی «کجا رفتی، برنادت» (Where’d You Go Bernadette) به کارگردانی ریچارد لینکلیتر

فیلم کمدی درام جدید ریچارد لینکلیتر با عنوان «کجا رفتی، برنادت» که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ماریا سمپل ساخته شده، کیت بلانشت را در نقش برنادت فاکس خواهد داشت، زنی که به یکباره ناپدید شده و خانواده ظاهراً بی نقصش را تنها می گذارد. بدین ترتیب دختر ۱۵ ساله اش باید به جستجوی مادرش پرداخته و پرده از راز مفقود شدن او بردارد و در این مسیر است که دخترک با گذشته تاریک مادرش آشنا می شود.

جدیدترین تریلر منتشر شده از این فیلم نشان می دهد که کیت بلانشت مانند همیشه هنرنمایی کرده و لینکلیتر نیز به رویه یک دهه اخیر خود در ساختن فیلم های قوی و محبوب ادامه می دهد.

۱۹- فیلم سینمایی «شبکه زنبوری» (Wasp Network) به کارگردانی الیویه آسایاس

در میان چند پروژه آینده «الیویه آسایاس»؛ فیلمساز متفاوت فرانسوی ساخت یک تریلر جاسوسی به چشم می خورد؛ اثری اقتباسی از کتاب «آخرین سربازان جنگ سرد» که داستانی واقعی درباره ۵ ضد تروریست کوبایی است. کتاب «آخرین سربازان جنگ سرد» نوشته فرناندو مورایس نویسنده و روزنامه نگار سرشناس برزیلی است و داستانی واقعی درباره ۵ مبارز ضدتروریستی کوبا بوده که ۱۳ سال در زندان های آمریکا در بند بودند. ساخت فیلمی از این کتاب پُرفروش که ماهیتی مغایر با ساخته های تجربه گرایانه فیلمساز نسل نوی سینمای فرانسه دارد، نشان از تغییر مسیر فیلمسازی آسایاس دارد. این فیلم «شبکه زنبوری» نام دارد و قرارداد آن برای تولید بسته شده است. با این حال پروژه های دیگری که در دست فیلمساز فرانسوی است و حساسیت هایی که او برای ساخت آثار دارد، ساخت «شبکه زنبوری» را در آینده نزدیک ممکن نخواهد ساخت.

با شروع فیلمبرداری این فیلم سینمایی بعید نیست که جدیدترین اثر آسایاس اواخر سال جاری اکران شود.

آخرین ساخت الیویه آسایاس «خریدار شخصی» ((Personal Shopper بوده که در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن رونمایی و با واکنش منفی و «هو کردن» مخاطبان مواجه شده بود، با این حال منتقدان برجسته ای چون پیتر بردشاو آن را ستودند.

۲۰- فیلم سینمایی «شیر شاه» (Lion King) به کارگردانی جن فاوریو

جان فاورو دو۲  سال پیش بازسازی انیمیشن «کتاب جنگل» را به روش سینمایی جلوی دوربین برد که به خصوص در گیشه فیلم موفقی از کار درآمد. منتقدان هم نسبتا نقدهای مثبتی رویش نوشتند. حالا فاورو سراغ انیمیشن مشهور دهه نود دیزنی، «شیرشاه» رفته است تا آن را به صورت ترکیبی از فیلم زنده و گرافیک کامپیوتری بسازد.

ترکیب کنجکاوی برانگیزی است. «شیرشاه» یک جور داستان هملت در جنگل است. سیمبا که به دنیا می آید بعد از مدتی عمویش، پدرش را به قتل می رساند. سیما به جنگل فرار میکند و آنجا دوستانی پیدا می کند که به او کمک می کنند برگردد تا تاج و تختش را پس بگیرد. موسیقی فیلم را هانس زیمر می سازد که پیشتر موسیقی نسخه انیمیشن فیلم را هم ساخته بود.

مشاهده خبر از سایت منبع