X

بایگانی اردیبهشت 7, 1398

دفتر سینمایی

مراسم معارفه مدیر جدید مرکز مستند سوره حوزه هنری رسماً برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید مرکز مستند سوره سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد. رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این مراسم گفت: حوزه هنری مانند یک باغ و فضایی مناسب است که افراد مستعد بتوانند در آن فعالیت و رشد کنند.

به گزارش سینماپرس: مراسم تودیع مدیر پیشین (محسن یزدی) و معارفه مدیر جدید (یاسر فریادرس) مرکز مستند سوره با حضور محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، مدیران سینمایی و جمعی از مستندسازان کشور در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد.

* یزدی در اوج خداحافظی می‌کند 
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این برنامه با بیان اینکه محسن یزدی به حسب تجربه و لطف خدا داشته‌هایی دارد که معمولا همسالان او ندارند، عنوان کرد: محسن یزدی قسمت حوزه هنری بوده است و خودش پیشنهاد کرد که در حوزه هنری چنین مرکزی را راه بیندازد و مورد استقبال ما قرار گرفت و موفق بود. امروز در اوج خداحافظی می‌کند. در سال ۹۰ ایشان را به واسطه مدیریتشان در سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس و بحث‌هایی که داشتیم، شناختم. بعدها مستندی درباره خانواده شهدا ساخته بودند و آن فیلم را دیدیم و بعد هم تهیه‌کنندگی مستندی از محمدعلی فارسی را به عهده گرفت. وی با صداقت و تلاش خود، در فضای تیره و تار فرهنگی بعد از وقایع ۸۸، در مرکز مستند سوره ایستاد و کارهای خوبی انجام داد.

حمزه‌زاده تصریح کرد: در جایی که همه ناامید هستند وقتی یک نفر چراغی را روشن می‌کند، می‌توان امیدوار بود و امیدوارم با صبر و حوصله‌ای که دارد بتواند در فضای جدید موفق باشد. البته من تلاش بسیاری کردم که یزدی همچنان در مرکز مستند سوره بماند اما ایشان تصمیم گرفته بود فضای کار خود را تغییر دهد و فضای صدا و سیما را تجربه کند.

حمزه‌زاده همچنین خاطرنشان ساخت: حوزه هنری مانند یک باغ و فضایی مناسب است که افراد مستعد بتوانند در آن فعالیت و رشد کنند. حضور شما مستندسازان در این مراسم نشان دهنده ارتباط عاطفی مدیر مرکز مستند با تولیدکنندگان و پخش کنندگان است. خوبی‌های یزدی در مدت زمان فعالیت در حوزه کم نیست و با صداقتی که دارد یافته‌هایی به دست آورده که به سن کم‌اش نمی‌خورد.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات محسن یزدی، یاسر فریادرس را به عنوان مدیر جدید مرکز مستند سوره معرفی کرد.

در ادامه یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه مرکز مستند سوره به رقم نونهالی توانسته جریان‌ساز ظاهر شود و عرصه‌های خوبی را برای سینمای اجتماعی و سیاسی بگشاید، افزود: فضای بسته‌ای در سینمای مستند داشتیم که کمتر امکان بروز و ظهور به جوانان را می‌داد. زمینه‌های خوبی را محسن یزدی با راه‌اندازی مرکز مستند سوره ایجاد کرد که خوشبختانه در کارنامه جوانان این مرکز می‌بینیم و بستر جدیدی را برای معرفی استعدادهای جوان در این عرصه باز کرده ضمن اینکه برای نخستین بار به صورت متمرکز به تاریخ انقلاب اسلامی و چهره‌های معاصر توجه شده است.

بهروز نورانی‌پور کارگردان فیلم دایان، ضمن یادآوری همکاری با مرکز مستند درباره مدیر سابق این مرکز گفت: در طول همکاری‌ها با این مرکز سفرهای کاری زیادی با یزدی داشته‌ام و شخصیت ایشان را بهتر درک کرده‌ام. آدمی وارسته و سرمایه‌ای خوب در حوزه تلویزیون، فرهنگ و هنر است که در عرصه سینمای مستند موفق بوده چرا که زادگاه و خواستگاهشان به این سینما تعلق دارد.

وحید چاووش از دیگر مستند سازانی بود که بر صبر و تحمل یزدی تاکید کرد و گفت: مدیر نمونه‌ای چون ایشان را کم دیده‌ایم و امیدواریم در تلویزیون و سمت جدید بهره بیشتری از حضور و همکاری‌هایشان ببرند. نکته سنجی و زمان شناسی از جمله ویژگی‌های شخصی شان است که مستندسازی را راهبردی‌تر می‌کند.

سیاووش سرمدی نیز به تفاوت فضای تلویزیون با حوزه هنری اشاره کرد و اذعان داشت: همین که نسل آینده مدیران فرهنگی تلویزیون امثال ایشان هستند برای ما کارگردانان امیدوار کننده است.

* تجربیات گذشته مرکز مستند مکتوب شود

پیام فضلی‌نژاد، مجری و کارشناس تلویزیون، نیز با بیان اینکه محسن یزدی با حضورش در حوزه هنری کار مهم تأسیسی انجام داده است، گفت: محسن یزدی مجموعه جدیدی برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایجاد کرد. ایشان فارغ از تولیدات خوبی که داشتند، کار ساختاری مهمی انجام دادند. امیدوارم تجربه‌های شان گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت‌های مناسب در رسانه ملی کشورمان وجود داشته باشد، ایشان با انبوهی از فیلمسازان جوان ارتباط دارند و ارزشی به تلویزیون اضافه می‌کنند.

فضلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز زمان خوبی برای تجدید ساختار مرکز مستند سوره حوزه هنری است، عنوان کرد: دوره گذار شاید دوره خوبی باشد تا متولیان این مجموعه به این تجدید ساختار بیندیشند. پیشنهاد من این است که با تشکیل شورای راهبردی با حضور مستندسازان و مدیران با تجربه و چهره‌های فکری مانند شهریار زرشناس و سعید مستغاثی و… به سرپرستی آقای یزدی تجارب گذشته تدوین شود و بر اساس شرایط حساس در کشور و نیازهایی که وجود دارد، تفکر راهبردی به عنوان سند درازمدت برای این مرکز موفق طراحی شود.

همچنین لقمان خالدی، مستندساز پیشکسوت، در سخنانی با انتقاد از اینکه در ایران هیچ‌کس کارش را درست انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: اگر چرخه درست پشت یک مدیر نباشد، کاری به درستی انجام نمی‌گیرد. مطمئنم اگر آقای حمزه‌زاده و عوامل و کارمندان مرکز مستند سوره با انرژی مثبت نبودند، این مرکز به این شکل به جریان نمی‌افتاد. ما کشوری هستیم که ستاره درست می‌کنیم و رهایش می‌کنیم، در حالی که نیاز به یک چرخه داریم.

وی اظهار داشت: اگر آقای یزدی در ابتدای ویترین مرکز مستند حوزه هنری نبود، خود من مایل به همکاری با حوزه هنری نبودم. فیلم «فصل هرس» به من چیزهایی یاد داد و مرا با حوزه هنری آشنا کرد و متوجه شدم آقای یزدی هرس کردن را به درستی می‌دانند.

خالدی خاطرنشان کرد: خوشحالم چرخه‌ای که اتفاق می‌افتد با آقای یزدی فاصله ندارد. معتقدم حوزه هنری یکی از مهم‌ترین مدیران خود را از دست داده، اما مستندسازان آقای یزدی را رها نخواهند کرد. امیدوارم شیوه مدیریتی آقای یزدی در صدا و سیما هم محقق شود و ایشان دستشان برای کار باز باشد و هر کجا هستند همان‌طور مثل سابق بمانند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: حوزه هنری افرادی را پیدا می‌کند که خاکشان حاصلخیز باشد و در حال حاضر نسلی از مستندسازان داریم که جامعه را بیشتر می‌شناسند.

* تلویزیون جای مناسبی برای یزدی نیست

احسان کاوه، مدیر مرکز تولیدات تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری، نیز ضمن ابراز تاسف از پایان فعالیت محسن یزدی در حوزه هنری، گفت: کاش قدرتی داشتم که اجازه نمی‌دادم ایشان به صدا و سیما بروند. افرادی مانند محسن یزدی روی زمین کم هستند و ما به چنین مدیرانی نیاز داریم.

وی در خصوص تغییر مدیر مرکز مستند اذعان داشت: تلویزیون جای مناسبی برای یزدی نیست و قطعا به حوزه هنری برمی‌گردد و تاسف می‌خورم که قدرت اجرایی برای این ممانعت را ندارم. حوزه فضایی صمیمی برای فعالیت دارد.

امین قدمی مستندساز، با اظهار امیدواری نسبت به بهبود عرصه مستند سازی گفت: امیدوارم جای درستی بنشینیم و کار درستی انجام بدیم.

مهدی بخشی مقدم کارگردان فیلم «خانه‌ای برای تو»، از محسن یزدی این چنین گفت: مدیر مرکز مستند حوزه هنری همیشه پای مستندسازان ایستاده است.

توحید ابراهیمی مستند ساز جوان در این مراسم عنوان کرد: من از سن ١٩ سالگی با حمایت‌های یزدی موفق به فعالیت در این عرصه شده‌ام چرا که ارائه طرح و قبول آن نیاز به تجربه و سن بالاتر داشت که همیشه منجر به ممانعت با فعالیت‌های من شده بود ولی ایشان با حمایت از طرح‌های من منجر به موفقیت من در مستندسازی شد.

جعفر حسنی فیلمنامه‌نویس و مدیر هماهنگی واحد استانی سینمایی حوزه هنری، صداقت و صلابت یزدی را عامل حمایت و اعتماد مستندسازان دانست که با وجود کمبود حمایت‌های مالی حضورشان منجر به دلگرمی بوده است.

* یزدی: حوزه هنری به من اعتماد به نفس داد
در ادامه، محسن یزدی مدیر ضمن تشکر از حضور مستندسازان و مدیران در این مراسم گفت: ما از اعتبار مستندسازان استفاده کرده‌ایم تا به موفقیت برسیم. انسان‌ها تا محبت نبینند محبت نمی‌کنند و این داستان در مرکز ما و ارتباط با مستندسازان وجود داشت. از محبت و لطف شما مستندسازان است که موفق بوده‌ام و این موفقیت یکطرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای حمزه زاده نبود، این چرخه مستندسازی حوزه هنری به خوبی پیش نمی‌رفت. فکر و حمایت از تولید نیاز به مشورت دارد و بنده همیشه از مشاوره‌های غیرمستقیم مدیران این مجموعه بهره برده‌ام. حوزه هنری جای خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی است که ارتباط آدم‌ها را ایجاد می‌کند. من اعتماد به نفسی نداشتم و با حضور در این مکان اعتماد به نفس فعالیت و تصمیم‌گیری پیدا کرده‌ام و در اعمال تصمیمات از حضور آقای حمزه زاده بهره‌مند شده‌ام.

یزدی ادامه داد: سعی کردم با راهنمایی‌های مدیران حوزه هنری، روند مستند سازی را بهبود بخشیده و در شرایطی که هیچ جایی چرخه درستی برای فعالیت وجود ندارد، این چرخه را در مرکز مستند حوزه هنری فراهم کنم. در این مدت رفتار صادقانه را یاد گرفتم و سعی کرده‌ام با رسمیت شناختن فردیت افراد و تکیه بر مشترکاتمان از فعالان مستند حمایت کنم.

وی عنوان کرد: ما باید در کارمان صداقت داشته باشیم. گاهی بهره بردن از سلبریتی‌ها منجر به استفاده آن‌ها از شرایط شده و متقابلا آن‌ها را به استفاده از شرایط کشانده است. صداقت و باطن خوب مستندسازان منجر به ادامه همکاری‌ها شده و تلاش می‌کنم به آدم‌ها به عنوان وسیله نگاه نمی‌کنم. از حوزه هنری، مدیران سینمایی و آقای حمزه زاده متشکرم که به من اعتماد به نفس و اجازه همکاری داده‌اند.  
مدیر وقت مرکز مستند حوزه هنری علت انصراف از این مدیریت را اهمیت پخش آثار معرفی کرد و یادآور شد: در دو سال اخیر احساسی بر من غالب شد که سیستم پخش مهم‌تر از تولید شده که زحمات تولید را در مرحله پخش به هدر می‌دهد. بنابراین، تصمیم به فعالیت در سیستم پخش گرفته و خود را مدیون حوزه هنری می‌دانم. باید از همه مستند سازان و مدیران برای تجربه عرصه تولید سپاسگزاری کنم که منجر به تجارب خوب من در حوزه شده‌اند.

یاسر فریادرس، مدیر کنونی مرکز مستند سوره حوزه هنری، نیز با تاکید بر اینکه جای محسن یزدی نشستن هم آسان و هم سخت است، اظهار کرد: در مرکز مستند سوره ریل‌گذاری صحیحی صورت گرفته است و سیستمی چیده شده که می‌توان در آن به درستی حرکت کرد و البته از سوی دیگر سخت است که جای بزرگان بنشینیم. با محبوبیت بسیاری که محسن یزدی در مرکز مستند سوره کسب کرد در جای ایشان بودن کار بسیار سختی است.

وی همچنین گفت: من ۱۷ یا ۱۸ سالم بود که به کلاس‌های علی معلم دامغانی در حوزه هنری می‌آمدم و خدا را شکر که به لطف آقای یزدی توانستم در این اتمسفر کار کنم. اکنون که در سمت مدیریت این مرکز قرار گرفتم، از همه مستندسازان درخواست دارم کمک کنند و بتوانیم کار را جلو ببریم.

در پایان مراسم حکم انتصاب یاسر فریادرس به سمت مدیر مرکز مستند سوره قرائت و به پاس زحمات لوح تقدیری به محسن یزدی اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری مجدد محسن چاوشی با برادران محمودی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن چاوشی تیتراژ سریال «دلدار» را می خواتد.

به گزارش سینماپرس، بعد از همکاری موفقیت آمیز برادران محمودی و محسن چاوشی در سریال «سایبان» این دو هنرمند بار دیگر در مجموعه تلویزیونی «دلدار» که قرار است ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شود، با یکدیگر همکاری می کنند.
چاوشی به عنوان خواننده تیتراژ پایانی این سریال انتخاب شده است وبه زودی جزییات قطعه ای که چاوشی برای «دلدار» ساخته منتشر می شود.
  محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری از جمله بازیگران این سریال هستند.
  «دلدار»   کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو است و  ماه  رمضان   پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه ایتالیایی‌ها از آن «روباه» ایرانی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم انیمیشن «روباه» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «صادق جوادی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره انیمیشن و تلویزیونی ایتالیا شد.

به گزارش سینماپرس، بیست و سومین دوره جشنواره فیلم‌های کوتاه انیمیشن و تلویزیونی ایتالیا از ۱۱ تا ۱۳ آپریل ۲۰۱۹ در شهر تورین ایتالیا برگزار شد و فیلم انیمیشن «روباه» ساخته «صادق جوادی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه این جشنواره ملقب به جایزه «پلچینا» شد.

در بیانیه هیات داوران جشنواره آمده است: «این فیلم نمایش زیبا و استعاره‌ای قابل لمس از شجاعت، با به تصویر کشیدن مبارزه‌ی روباه برای عشق و بقا است.»

در این رویداد، ۵۰۰ فیلم انیمیشن از ۵۰ کشور جهان شرکت داشتند.

در خلاصه داستان انیمیشن «روباه» آمده است: «روباه جوان و چالاکی هنگام تجربه‌ی اولین عشق به دست شکارچی اسیر می‌شود. شکارچی زنگوله‌ای بر گردنش آویخته و رهایش می‌کند. روباه زنگوله بر گردن توانایی زندگی در جنگل، شکار و… را از دست می‌دهد و تنها راه نجاتش، اهلی شدن و بازگشت نزد شکارچی است…»

«روباه» تاکنون در جشنواره‌های الچه اسپانیا، کارتون‌کلاب ایتالیا، رجینا کانادا، انیما انیما صربستان، سینه‌انیما پرتغال، انیمست رومانی، فلوکسوس هلند، آتن یونان، فنیسیان فرانسه، لیسبون پرتغال و کوهستان سبز آمریکا به نمایش درآمده و موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره «وارنا» بلغارستان شده است. این فیلم در یازدهمین دوره‌ی جشنواره پویانمایی تهران نیز برنده دو جایزه بهترین فیلم (جایزه اول بخش مسابقه ملی) و بهترین آهنگسازی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» پرفروش‌ترین کتاب کانون شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دو روز اول سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

به گزارش سینماپرس، «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» به نویسندگی و تصویرگری مو ویلمز از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو روز اول سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد. این کتاب با ترجمه زهرا احمدی از تولیدات سال ۱۳۹۳ کانون است که بازدیدکنندگان از نمایشگاه در روزهای نخست نمایشگاه، بیش از دیگر کتاب‌های کانون، این اثر را انتخاب و خریداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در این داستان، راننده‌ اتوبوس می‌رود و از مخاطبش می‌خواهد که اجازه ندهد کبوتر اتوبوس براند! بچه‌ها به عنوان مخاطبان داستان باید در مقابل شگردهای جورواجور کبوتر مقاومت کنند و اجازه ندهند که سوار اتوبوس شود! این داستان علاوه بر جذابیت و گیرایی بالایی که برای کودکان دارد مهارت نه گفتن را هم به آن‌ها می‌آموزد… د.

از این مجموعه سه کتاب دیگر نیز با عنوان‌های «کبوتر باید حمام کند!»، «چرا به جوجه اُردک کلوچه دادند؟» و «نگذار کبوتر تا دیروقت بیدار بماند!» در سال ۱۳۹۶ از سوی کانون منتشر شده است.

در این دوره از نمایشگاه، کتاب‌های «رژه صدتایی‌ها (مجموعه ۱۰۰ تایی‌ها)» به نویسندگی و تصویرگری ماسایوکی سب و ترجمه رضوان خرمیان، «غازی که نمی‌خواست غاز باشد» به نویسندگی پیتر هوراچک و ترجمه نورا حق‌پرست و «آی قصه قصه‌ قصه‌۲» با گردآوری زهره پریرخ و شراره وظیفه‌شناس از تولیدات کانون نیز در دو روز اول با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو و به ترتیب در رده پرفروش‌ترین‌های بازنشری کانون قرار داشت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا پایان روز ۱۴ اردیبهشت در بخش‌ کودک و نوجوان، سالن B، راهروی ۴، شماره ۱۲۴ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در مصلی امام خمینی تهران(ره) همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن های سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی سرتیپی می‌گوید: به دنبال اتفاقاتی که برای فیلم رحمان ۱۴۰۰ رخ داد سیستم پخش فیلم‌ها از هارد اکسترنال (حافظه خارجی) به شیوه دیگری تغییر می‌کند.

به گزارش سینماپرس، علی سرتیپی (مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و سخنگوی شورای عالی اکران) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به تغییر شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما گفت: در شیوه جدید به جای استفاده از هارد اکسترنال و حافظه خارجی از بستر اینترنت برای انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما استفاده می‌شود به شکلی که پخش‌کننده از داخل دفتر، فیلم را در اختیار سالن سینما قرار می‌دهد.

 وی ادامه داد: گرچه این شیوه نیز نسبتاً امروزی تلقی می‌شود اما در هر حال می‌توان ضریب خطایی برای آن متصور بود. فیلم‌ها به دلایل فنی، کیفی و نظارتی ممکن است بارها در حین اکران نیز اصلاح شوند یا تغییراتی داشته باشند.

تهیه‌کننده فیلم رحمان ۱۴۰۰ در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلاتی که در اکران این فیلم پیش آمد نیز ناشی از این شیوه اکران است یا خیر، گفت: مشکل ایجاد شده نیز به نوعی نتیجه رویه سنتی در پخش فیلم است. در این روش فیلم‌ها در هاردهای متعدد به سینماها می‌روند و طبیعتاً امکان خطا و ارسال نسخه اصلاح نشده فیلم هم وجود دارد.

این تهیه‌کننده سینما گفت: فیلم رحمان ۱۴۰۰ در ۱۴۰ سینما روی پرده رفت که از این میان تنها دو سینما هارد اصلاح نشده را به اشتباه روی پرده فرستادند و همین دو مورد علت توقیف فیلم شد.

 وی ادامه داد: در شیوه فعلی باید برای هر سالن سینما یک هارد جداگانه تهیه کرد که با هزینه آماده‌سازی فیلم حداقل ۲ میلیون تومان هزینه نیاز بود تا DCP هر سالن سینما آماده شود و وقتی این رقم را در ۱۲۰ سالن سینما ضرب کنیم عدد قابل توجهی می‌شود اما با شیوه جدید هزینه‌ها بسیار کمتر و امنیت نیز بسیار بیشتر می‌شود و از اشتباهات جلوگیری می‌شود.

سرتیپی ادامه داد: از این شیوه در همه جای دنیا استفاده می‌شود و با توجه به اینکه سیستم بلیت فروشی و نمایش سینماهای کشور به اینترنت مجهز است، در ایران نیز می‌توانیم از این شیوه استفاده کنیم و تنها نگرانی قطعی شدن اینترنت است که زمانی که اینترنت قطع شود همه چیز علاوه بر سینما نیز قطع می‌شود.

سرتیپی افزود: البته بخشی از این کار می‌تواند توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش دیگری از آن نیز نیازمند حمایت بخش دولتی و توسعه زیرساخت‌های لازم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امین عارف نیا مدیرعامل موسسه «کمک به توسعه فرهنگ و هنر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین عارف نیا را به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل موسسه «کمک به توسعه فرهنگ و هنر» منصوب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی امین عارف نیا را به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل موسسه «کمک به توسعه فرهنگ و هنر» منصوب کرد.
موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر از موسسات تابعه وزارت ارشاد است که توسعه و بهبود کیفیت فضاهای فرهنگی و هنری را برعهده دارد.
عارف نیا پیش از این رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگ‌داشت احمد دامود در روز ژاله علو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هر روز از روزهای شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر» به نام یکی از ستارگان عرصه نمایش است، روز سوم این مراسم را ژاله علو هنرمند برجسته تئاتر مزین کرده‌است.

به گزارش سینماپرس، دوشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۸، روز سوم این هفته با برنامه هایی همچون: بزرگداشت احمد دامود، نمایش خلاق کودکان، نمایش ایرانی، نمایش آیینی، نمایش خیابانی، ورکشاپ انجمن عکاسان، مراسم انجمن نمایشگران عروسکی، نشست رسانه ای ادل لاراکی، زندگی تئاتری من، مراسم انجمن موسیقی، نشست بخش پژوهش، نمایشگاه لباس تئاتر، گالری آثار پوستر، عکس، مسابقه طراحی دانشجویی، نمایش های اکوسیستم، راز نقل آخر، بیله دیگه بیله چغندر، اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی و… همراه خواهد بود.

گفت وگوی ادل لاراکی و اصحاب رسانه

سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان روز سوم خود را به نشست رسانه‌ای ادل لاراکی در ساعت ۱۵ و نشست زندگی تئاتری من در ساعت ۱۷ اختصاص داده است. سالن استاد شهناز نیز همچون دو روز گذشته میزبان ورکشاپ انجمن عکاسان در ساعت های ۱۵ و ۱۷ خود بوده و در ساعت ۱۹ مراسم انجمن نمایشگران عروسکی با برنامه هایی همچون اهدای مدالیوم، رونمایی از جایزه ویژه، تقدیر از برگزیدگان این انجمن در طول سال را برای اولین بار در خود خواهد داشت.

خانه هنرمندان در محوطه باز خود میزبان نمایش خلاق کودکان، نمایش ایرانی، نمایش آیینی و نمایش خیابانی بوده و تا پایان این هفته در سالن های تابستان، بهار و نامی خود میزبان آثار هنرمندان پوستر، عکس و طراحی صحنه خواهد بود.  

در ساحل احمد دامود

سالن عباس جوانمرد عمارت تئاتر از ساعت ۱۷ الی ۱۹ روز نهم اردیبهشت ماه تقدیر از احمد دامود، محقق، مدرس، مترجم و بازیگر تئاتر ایران را میزبانی می‌کند.

دامود در زمینه تئاتر تالیفاتی همچون اصول کارگردانی تئاتر، تکنیک بازیگری، درباره کارگردانی فیلم، بازیگری متد، بازیگری حرفه ای، تکنیک بازیگری و کار عملی بازیگر دارد، همچنین در کارنامه خود سابقه بسیاری در کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز دارد.

سالن شاهین سرکیسیان این عمارت نیز در نوبت های ۱۵، ۱۷ و ۱۹ خود نشست بخش پژوهش را جای‌داده‌است.

نمایش، نمایش و دیگر هیچ

نهم اردیبهشت ماه در تماشاخانه سپند نمایش اکوسیستم به نویسندگی و کارگردانی پویا یادگاری برپا می‌شود و توسط رامتین شهبازی نقد و بررسی این نمایش صورت خواهد پذیرفت. تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان در نوبت های ۱۷ و ۱۹ آثار جشنواره دانشگاهی را به روی صحنه می‌برد و در سالن سنگلج نمایش های «راز نقل آخر» و «بیل دیگ، بیل چغندر» در نوبت های ۱۹ و ۲۰:۳۰ اجرا می‌شود.

موسیقی دراماتیک در تالار کنفرانس

 در سالن کنفرانس تئاتر شهر از ساعت ۱۵ الی ۱۹ مراسم انجمن موسیقی برگزار خواهد شد؛ طی این نشست بینارشته‌ای، گرایش‌های موسیقی اوایل قرن بیستم با نگاهی به تاریخ هنر مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت، سخنرانان این جلسه اروین صداقت‌کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی و نیما عطرکار روشن خواهند بود. همچنین ورود برای‌ علاقه‌مندان آزاد است.

شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر»، به دبیری محمودرضا رحیمی و با حمایت مالی بانک گردشگری از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری برپا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن های اسکاری در کانون فیلم خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلم خانه سینما با مشارکت انجمن صنفی انیمیشن، ۵ انیمیشن نامزد اسکار، از جمله «بائو» فیلم برگزیده، را به نمایش می گذارد.

کانون فیلم خانه سینما در برنامه آینده خود، که با مشارکت انجمن صنفی انیمیشن برگزار می شود، ۵ انیمیشن نامزد اسکار، از جمله «بائو» فیلم برگزیده، را به نمایش می گذارد. پس از آن هم نشستی با حضور امیر سحرخیز و محمد مقدم برگزار خواهد شد.

این ۵ فیلم عبارتند از: بائو، رفتار حیوانی، نزدیک عصر، یک قدم کوچک و آخر هفته ها.

حضور در این برنامه، آزاد و رایگان است و علاقه مندان می توانند در تاریخ یکشنبه، ۸ اردیبهشت، ساعت ۱۸ به نشانی تهران، خیابان بهار جنوبی، خیابان سمنان، شماره ۲۹، خانه سینما، مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی و چالش «شفافیت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رفع ابهامات موجود درباره تخلف عجیب صورت گرفته در فرآیند اکران «رحمان ۱۴۰۰» نه فقط به شفاف‌تر شدن وضعیت این فیلم کمک خواهد کرد که راه تکرار بر تخلف‌های مشابه در آینده را نیز خواهد بست.

به گزارش سینماپرس، امروز دقیقاً ۱۴ روز از انتشار خبر رسمی «توقف اکران فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰» می‌گذرد؛ دو هفته‌ای که طی آن هرچند موج واکنش‌های احساسی اولیه نسبت به اصل و فرع این خبر به‌شدت فروکش کرده اما بخشی از ابهاماتی که از همان ابتدا مطرح شده بود همچنان به‌قوت خود باقی است.

با تصمیم شورای صنفی اکران مبنی‌بر افزوده شدن فیلم «تگزاس ۲» به ترکیب فیلم‌های روی پرده از هفته، گذشته به‌ظاهر ماجرای فیلم جنجالی «رحمان ۱۴۰۰» ختم به «توقیف» شد اما در متن و حاشیه این جریان سوالات بسیاری بدون پاسخ ماند؛ سوالاتی که پاسخ صریح و روشن به آن‌ها می‌تواند بیش از انتشار فهرست‌های مالی خرد و کلان، ثابت‌کننده حرکت سازمان سینمایی در جهت تحقق «شفافیت» باشد.

درباره پرونده همچنان باز فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی نکات زیر همچنان قابل طرح و پیگیری است؛

بالاخره واقعیت «نسخه اصلاح‌نشده» چه بود؟

ماجرای حاشیه‌های فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» که به صدور حکم منع ادامه اکران فیلم از سوی سازمان سینمایی منتهی شد، با اظهارات محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی مبنی‌بر اکران نسخه فاقد مجوز فیلم در سینماها کلید خورد.

مطابق آنچه فرجی اعلام کرده بود این‌طور برداشت شد که عوامل فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» پس از ارائه نسخه اولیه فیلم به شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با فهرستی از اصلاحات مواجه شدند، پس از اعمال اصلاحات نسخه اصلاح‌شده را مجدد ارائه و بر مبنای آن «پروانه نمایش» دریافت کرده‌اند. پس از ورود رسمی فیلم به چرخه اکران اما عوامل از غفلت ناظران ارشاد سوءاستفاده کرده و همان نسخه اولیه خود را روانه پرده سینماها کرده‌اند!

این روایت بلافاصله از سوی منوچهر هادی کارگردان و علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم «رحمان ۱۴۰۰» با قطعیت رد و اعلام شد که فیلم اکران شده در سینماها دقیقاً همان نسخه اصلاح‌شده و دارای پروانه نمایش از سوی ارشاد بوده است.

منوچهر هادی هنوز تخلف در اکران «رحمان ۱۴۰۰» را نپذیرفته است

در روزهای بعد روایت سازمان سینمایی اندکی تغییر و اعلام شد که نه در همه سینماها بلکه در برخی سالن‌های خاص نسخه اصلاح‌نشده (آن هم در حد چند پلان) به نمایش درآمده است.

بسیاری از منتقدان «رحمان ۱۴۰۰» به استناد اظهارات مدیران سینمایی مبنی‌بر اکران «نسخه اصلاح‌نشده» در چند سینمای محدود، به احتمال بسیار زیاد «نسخه موردتأیید ارشاد» را در سینماها دیده‌اند و بعید است بر سر مصادیق «ابتذال» اشتراک نظری میان آن‌ها و مدیران ارشاد محقق شده باشدهرچند سرانجام در اطلاعیه روابط عمومی سازمان سینمایی جهت جلوگیری از ادامه اکران فیلم تأکید شد که «تخلف» در این زمینه «محرز» شده اما هنوز مشخص نیست این نسخه «اصلاح‌نشده» و به تعبیر سازمان سینمایی «فاقد پروانه نمایش» دقیقاً در چه گستره‌ای و برای چه تعداد از مخاطبان به نمایش درآمده و مشخصاً کدام گروه از مخاطبانی که در نزدیک به یک ماه اکران این فیلم در سینماها به تماشای آن نشسته‌اند نسخه غیرقابل تأیید ارشاد را دیده‌اند!

مهمتر از آن اینکه محرز دانستن تخلف به معنا تکذیب ادعای عوامل فیلم است؛ عواملی که هنوز هم از مدعای خود عقب‌نشینی نکرده‌اند و همین موضع سفت و محکم سبب طرح این شائبه در برخی محافل شده که کل ماجرا نه یک «تخلف» که صرفاً «بهانه‌تراشی» از سوی سازمان سینمایی جهت پایان دادن به حجم انتقادات مطرح شده علیه یکی از فیلم‌های در حال اکران و عجیب‌تر از آن تسویه حساب داخلی میان مدیران سازمان سینمایی بوده است!

تا به اینجا صریح‌ترین واکنش منوچهر هادی به ابهامات درباره این فیلم گفتگوی او با روزنامه «هفت صبح» بود که ضمن قبول برخی سوءتفاهم‌ها درباره «حذف» یا «تعدیل» برخی صحنه‌های فیلم، بازهم صحبت‌های فرجی درباره اکران دو نسخه‌ای فیلم را «بی‌انصافی» توصیف و تلویحاً آن را تکذیب کرده است.

اعلام شفاف جزییات تخلف صورت گرفته طبیعتاً نقطه پایانی بر گمانه‌زنی‌ها و فضاسازی‌های جهت‌داری از این دست خواهد بود.

کدام اصلاحات؟

فارغ از گستره اکران و میزان کمی اصلاحاتی که سبب بروز این «تخلف» شده اما وزارت ارشاد هنوز نسبت به «مصادیق اصلاحات» هم شفاف‌سازی نکرده است. پس از توقف اکران فیلم برخی از منتقدان این حرکت سازمان سینمایی را در راستای برخورد با آنچه «محتوای مبتذل فیلم» می‌دانستند، توصیف کردند اما واقعیت این است که بسیاری از منتقدان «رحمان ۱۴۰۰» به استناد اظهارات مدیران سینمایی مبنی‌بر اکران «نسخه اصلاح‌نشده» در چند سینمای محدود، به احتمال بسیار زیاد «نسخه مورد تأیید ارشاد» را در سینماها دیده‌اند و بعید است بر سر مصادیق «ابتذال» اشتراک نظری میان آن‌ها و مدیران ارشاد محقق شده باشد.

از سوی دیگر شفافیت ارشاد در اعلام صریح مصادیق اصلاحات اعلام شده اما اعمال‌نشده در فیلم شاید موضع افکار عمومی نسبت به موجی که عوامل و برخی رسانه‌های طرفدار فیلم با رویکرد «اعتراض به توقیف» و «نه به سانسور» به راه انداخته‌اند را متفاوت کند.

جهت یادآوری یک مصداق، چند ماه پیش از غائله «رحمان ۱۴۰۰» یکی از فیلمسازان علاقه‌مند به حاشیه‌سازی با نیت مظلوم‌نمایی و به راه‌انداختن موج تبلیغاتی برای فیلمی که در صف انتظار دریافت پروانه نمایش، تصویر برگه اصلاحاتی که ارشاد به او ابلاغ کرده بود را در فضای مجازی منتشر کرد، اما نتیجه کاملاً برعکس بود، چه اینکه افکار عمومی حق را به‌طور کامل به ناظران ارشاد دادند و این موج تبلیغاتی در همان گام نخست شکست خورد!

«رحمان ۱۴۰۰» فارغ از هر موضعی که نسبت به محتوای آن داشته باشیم، از سوی سازمان سینمایی محتوایی قابل عرضه بر پرده نقره‌ای داشته و آنچه موجب «توقف اکران» و نه «توقیف» فیلم شده است صرفاً مستند به «قانون شکنی» عوامل بوده است نه محتوای فیلمشفاف‌سازی از این دست از سوی سازمان سینمایی درباره اصلاحیه‌های ابلاغی به همه آثار طبیعتاً نه منطقی است و نه شدنی، اما آیا در موارد حاشیه‌سازی همچون نمونه «رحمان ۱۴۰۰» نمی‌توان باب سوءتفاهم نسبت به عملکرد ارشاد ببندد و اجازه قضاوت را به افکار عمومی درباره رویکرد نظارتی سازمان سینمایی بدهد.

«رحمان ۱۴۰۰» واقعاً توقیف شد؟

کلیدواژه «توقیف» در ادبیات رسانه‌های سینمایی معمولاً به موقعیت آثاری اطلاق می‌شود که به دلیل «محتوا» از سوی مدیریت سینما امکان ورود به چرخه اکران را پیدا نمی‌کنند و یا در صورت اکران به‌دلیل «انتقاد از محتوا» از پرده پایین کشیده می‌شوند. درباره فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اما واقعیت این است که هیچیک از این دو موقعیت اتفاق نیفتاده است و سازمان سینمایی نه مستند به «محتوا» که به‌دلیل «عدم رعایت قانون» حکم به «لغو پروانه نمایش» فیلم داده است.

اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی ارشاد از سویی و نیز استفاده حداکثری عوامل فیلم از ظرفیت‌های فضای مجازی سبب شد در این بازه زمانی دو هفته‌ای نه فقط نام فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به اشتباه در فهرست «فیلم‌های توقیفی» سینمای ایران درج شود که سینماگرانی از طیف‌های مختلف از رضا درمیشیان تا سیدجواد هاشمی از باب حمایت از آن برآیند.

واقعیت اما چیز دیگری است و فیلم «رحمان ۱۴۰۰» فارغ از هر موضعی که نسبت به محتوای آن داشته باشیم، از سوی سازمان سینمایی محتوایی قابل عرضه بر پرده نقره‌ای داشته و آنچه موجب «توقف اکران» و نه «توقیف» فیلم شده است صرفاً مستند به «قانون شکنی» عوامل بوده است نه محتوای فیلم. نکته‌ای که احتمالاً در آینده نزدیک و با عرضه نسخه خانگی همین فیلم ابعاد جالب‌تری هم پیدا خواهد کرد!

قانون چه می‌گوید؟

در میان هیاهوی رسانه‌ای بر سر فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اما آنچه کمتر به آن پرداخته شد و همچنان اجرایی شدن آن مورد ابهام است، موضع قانون نسبت به این «تخلف» است.

هرچند محمدرضا فرجی در اظهارنظری بعد از توقف اکران فیلم، در توضیح دلیل تأخیر ارشاد در واکنش به این تخلف آن را اتفاقی نادر توصیف کرده بود که تا به امروز نمونه‌ای نداشته اما شاید جالب باشد بدانید در متن «آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم» مصوب سال ۱۳۸۲، قانون‌گذار به صراحت چنین تخلفی را پیش‌بینی و درباره واکنش به آن هم اظهارنظر کرده است.

در ماده ۱۸ این آیین‌نامه صراحتاً تأکید شده «هر کس در موقع نمایش فیلم، خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا الحاق و افزودن صحنه‌هایی که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذیصلاح حذف شده اقدام نماید و یا صحنه‌هایی از فیلم را در موقع تقاضای صدور پروانه نمایش خود، از متن فیلم خارج کرده و این صحنه‌ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند» در مرحله اول «پروانه نمایش فیلم» و در صورت تکرار «پروانه کسب متقاضی و نمایش‌دهنده» لغو خواهد شد.

نکته جالب درباره این ماده تأکید بر پیگرد قانونی «کلیه اشخاص متخلف» و اعمال «مجازات قانونی» در کنار لغو پروانه است.

در آیین‌نامه دیگر سازمان سینمایی درباره فعالیت «سازمان‌های پخش و توزیع فیلم» هم در جدول مرتبط با مجازات و تخلف‌ها تأکید شده است که مجازات «پخش و عرضه فیلم فاقد مجوز» حداقل «تعلق ۶ ماهه» دفتر پخش است.

سازمان سینمایی حتی نسبت به فرآیند اجرایی آیین‌نامه‌های مصوب خود هم درباره مورد مصداقی «رحمان ۱۴۰۰» تا به امروز شفاف‌سازی نکرده است؛ به‌فرض وقوع تخلفی که از نگاه سازمان سینمایی «محرز» بوده است، تا امروز و پس از گذشت ۲ هفته، کدام یک از این سرفصل‌های قانونی اعمال شده است؟ آیا اشخاصی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند؟ پروانه فعالیت دفتر پخش تعلیق شده است؟

پیش‌تر و در گزارش مشروحی درباره فیلم «رحمان ۱۴۰۰» تأکید کرده بودیم که هم فیلم و هم سازنده‌اش یعنی منوچهر هادی بخشی از «بدنه سینمای ایران» هستند که نه می‌توان حکم به حذف و نادیده گرفتنشان داد و نه می‌توان منفک از کلیت تحولات سینمای ایران در سال‌های اخیر درباره آن‌ها قضاوت کرد. به همین دلیل آنچه در این گزارش به‌دنبال طرح آن بودیم فراتر از موقعیت مصداقی یک فیلم و ناظر به جایگاه فراموش‌شده «قانون» در تحولات سینمای ایران است. قانونی که انتظار می‌رود سازمان سینمایی به‌عنوان متولی اصلی سینمای ایران در اجرای تام‌وتمام آن در کنار جدیت، «شفافیت» هم داشته باشد.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر از منظر عکس، پوستر، طراحی صحنه و لباس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عصر دیروز، جمعه، ششم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نمایشگاه‌های شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر» در خانه هنرمندان و عمارت تئاتر افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس،  با حضور اصغر همت عضو هیات‌مدیره خانه‌تئاتر، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، محمودرضا رحیمی دبیر شانزدهمین دوره «هفته بزرگداشت تئاتر»، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مهدی قلعه و بهزاد مرتضوی بازرس هیات مدیره و مدیر روابط‌عمومی خانه تئاتر، جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب رسانه نمایشگاه های عکس، طراحی صحنه، پوستر و طراحی لباس «هفته بزرگداشت تئاتر» در گالری های بهار، نامی، تابستان خانه هنرمندان و لابی خانه تئاتر برگزار شد.

در این مراسم شهرام گیل آبادی به طراحان گرافیک به مناسبت هفته گرافیک و تقارن آن با «هفته بزرگ‌داشت تئاتر» تبریک گفت و از حضار درخواست کرد تا از نمایشگاه‌ها دیدن کنند.

سپس در آیین افتتاح گالری طراحی و ماکت‌صحنه‌تئاتر، فریبرز قربان‌زاده عضو هیات مدیره انجمن طراحی صحنه گفت: در این گالری بخشی از روند طراحی و اجرای صحنه تئاتر را در قالب اسکیس و ماکت می‌بینید، در واقع این گالری حاصل یک سلسله کار علمی است، آثار این گالری طی جلساتی در انجمن برگزیده شده‌اند اما به علت اینکه فضای گالری امسال کوچک بود تعدادی از کارها را به‌ناچارحذف کرده ایم و با این همه تلاش بر این بوده تا کیفیت نمایشگاه را به قوت خود حفظ کنیم.

پس از آن ابراهیم حسینی عضو هیات مدیره انجمن عکس تئاتر در مراسم بازگشایی نمایشگاه این انجمن توضیحاتی در خصوص گروه و نحوه انتخاب آثار این نمایشگاه داد: این دوازدهمین نمایشگاه انجمن عکاسان خانه تئاتر است؛ آثار حاضر در این نمایشگاه عکس های خلق شده در سال ۹۷ است و به جز آن برخی عکس های پشت صحنه و عکس های قدیمی نیز در این نمایشگاه به نمایش در آمده‌است، یکی از دغدغه‌های اعضای انجمن کیفیت چاپ آثار بود که در همین راستا بر روی عکس‌ها اصلاح رنگ صورت گرفته‌است. همچنین باید اضافه کنم که گروه انتخاب عکس‌ها از هفت عکاس جوان و پیشکسوت ترکیب شده‌اند.

در ادامه و در آیین افتتاح آثار  انجمن پوستر تئاتر، آرش تنهایی عضو هیات مدیره این انجمن در گالری تابستان گفت: این نمایشگاه ماحصل آثار طراحان پوستر است؛ از قباد شیوا تا طراحان جوان. پنجاه و شش طراح پوستر حرفه‌ای تئاتر در خانه تئاتر فعالیت تخصصی انجام می‌دهند و این نمایشگاه دومین نمایشگاه پوستر است که امیدواریم نقش به‌سزایی را برای اعتلای پوستر تئاتر ایفا کند. در خصوص اکرام پیشکسوتان نیز باید بگویم که امسال نشان افتخار و مدالیوم انجمن طراحان پوستر را به قباد شیوا اهدا خواهیم کرد.

در پایان حاضران برای افتتاح نمایشگاه طراحی صحنه به عمارت تئاتر رفته و هنرمندان در خصوص نحوه ساخت و شیوه های اجرایی خود توضیحاتی را ارائه دادند.

این نمایشگاه‌ها عصر دیروز آغاز به کار کرده و از امروز، شنبه هفتم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

شانزدهمین دوره «هفته بزرگ‌داشت تئاتر»، به دبیری محمودرضا رحیمی و با حمایت مالی بانک گردشگری از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری برپا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع