X

بایگانی اردیبهشت 19, 1398

دفتر سینمایی

وقتی تئاتر ایرانی به شبکه‌های فارسی زبان غیرایرانی متوسل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تبلیغات کالاهای فرهنگی از جمله نمایش‌ها و فیلم‌های روی صحنه در شبکه‌های فارسی زبان غیرایرانی، مدتی است رواج پیدا یافته و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش سینماپرس، تبلیغات محصولات فرهنگی از جمله تئاترهای روی صحنه اتفاق جدیدی نیست. مدت‌هاست شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به تبلیغات نمایش‌های روی صحنه تالارهای تهران ـ با اطلاع یا بی‌اطلاع گروه‌های نمایشی ـ می‌پردازند.

برخی سازندگان نمایش‌ها با اطلاع خود تبلیغات نمایششان را به شبکه‌های برون مرزی می‌دهند. این تبلیغات گویا از سوی شبکه‌های خارجی در ابتدا رایگان صورت گرفته و سپس بهای تبلیغات دریافت می‌شود. همچنین بارها دیده شده که گروه‌های نمایشی و تهیه‌کنندگان یا سالن‌های نمایشی اطلاعی از پخش این تبلیغات در شبکه‌های خارج از کشور نداشته‌اند.

تبلیغ نمایش‌های روی صحنه تالارهای نمایشی ایران، جریانی است که پس از تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی باب شده است. سال گذشته شاهد بودیم که برخی نمایش‌ها در این زمینه دچار مشکل شدند. از جمله نمایش «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری که خود کارگردان اذعان داشت اطلاعی از این تبلیغات ندارد و پیگیر آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.

وزارت ارشاد نیز در این زمینه اعلام کرده بود که اختیار این شبکه‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم، اما در این راستا هیچ گروه نمایشی حق دادن تبلیغات به این شبکه‌ها را ندارد.

اخیراً نیز شاهد هستیم که تبلیغات نمایش دیگری به نام «نه نه نه» به نویسندگی و کارگردانی امیرعباس رنجبر که در یکی از سالن‌های تهران اجرا می‌شود، در شبکه‌های ماهواره‌ای جم (GEM) پخش شده و مشخص نیست که با اطلاع گروه بوده یا خیر.

نمایش «نه نه نه» درباره زمان و مکانی نامعلوم است. مشخص نیست در کجای این کهکشان اتفاق می‌افتد؛ در قبیله‌ای و در خانواده‌ای که تمام دختران باید در سن ۹ سالگی ازدواج کنند. تمام این دختران فقط یک طفل به دنیا می‌آورند و آن هم دختر است. سپس نازا می‌شوند و هیچکس هم دلیلش را نمی‌داند. می‌گویند آنها را طلسم کرده‌اند؛ طلسمی سیاه.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در این زمینه مطرح کرده بود که تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای مشمول تبلیغات عمومی است، اما در کل، تبلیغ کالا و محصولات نمایشی ممنوع است.

سیدوحید فخرموسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر در این زمینه به فارس گفت: زمانی که برای اجرای یک نمایش مجوز می‌دهیم در آن قید شده که تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی گروه، کارگردان، سالن‌دار و تهیه‌کننده ممنوع است و اگر هر موردی در این زمینه دیده شود، ابتدا تذکر و سپس تعهد می‌گیرد و در نهایت نیز در صورت رعایت نکردن گروه مجوز کار لغو خواهد شد.

وی در این زمینه توضیح داد: البته رصد چنین فعالیتی از سوی خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و سپس به ما ابلاغ شده و ما تذکر آن را خواهیم داد. در صورتی که هر گروهی در این عرصه سابقه چنین کاری را داشته باشد، با آنها برخورد خواهد شد.  

در نهایت بحث تبلیغات نمایشی از سوی شبکه‌های برون مرزی و چالش‌های تبلیغات نمایش در ایران تنها توجیه و سرپوشی بر گروه‌هایی است که برای پر کردن سالن‌هایشان دچار مشکل می‌شوند. در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی می‌بایست جلسات و نشست‌هایی مبنی بر حل و فصل مشکلات تبلیغات نمایشی گروه‌ها داشته باشند تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

سیدوحید فخر موسوی درباره به روزرسانی قوانین و آیین نامه شورای نظارت و ارزشیابی می‌گوید که در جلسه اردیبهشت ماه این شورا قرار است آیین نامه جدید بررسی و در صورت تأیید به تصویب برسد. در صورتی که این آیین‌نامه تصویب شود خیلی از خلاءهای قانونی در موارد مختلف رفع خواهد شد.

نکته دیگر نیز در عرصه تبلیغات فعال‌تر شدن رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) و تبلیغات شهری است. سال‌هاست که شاهدیم هنرمندان تئاتر بهره اندکی برای تولید برنامه‌های تئاتری دارند؛ چه رسد به تبلیغات نمایشی. چنین برنامه‌ای نیز باید با مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی برای گروه‌هایی که اجرا دارند، فراهم شود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

التقاط فرهنگی به اسم دیپلماسی فرهنگی/ از نبود مانیفست و استراتژی تا بروز جریان نفوذ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمادی برای تبیین شرایط حاکم بر عرصه فرهنگی و سینمایی کشور است. شرایطی که حاکمیت ولنگاری فرهنگی را یادآور شده و به وضوح نشان می دهد که فضای التقاط چگونه بنیان های اندیشه و خردورزی یک جامعه را به نابودی می کشاند.

محمدعلی سلیمانی/ سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمادی برای تبیین شرایط حاکم بر عرصه فرهنگی و سینمایی کشور است. شرایطی که حاکمیت ولنگاری فرهنگی را یادآور شده و به وضوح نشان می دهد که فضای التقاط چگونه بنیان های اندیشه و خردورزی یک جامعه را به نابودی می کشاند.



از این جهت یکی از مصادیق بی خود شدگی فرهنگی در شرایط حاکمیت ولنگاری فرهنگی را می بایست در جشنواره جهانی فیلم فجر جستجو نمود. جشنواره ای که از عنوان فجر انقلاب اسلامی ارتزاق می کند و در عین حال بدور از هرگونه جهان‌بینی و نگاه مشخص اسلامی و ایرانی به پیش  می رود. جشنواره ای التقاطی با ساختاری معیوب که بیش از هر چیز اسباب مضحکه فرهنگی را در تعاملات خود به ارمغان آورده و سطح التقاط آن به چنان درجه ای از فُکاهی رسیده که تصویری از فیلم سینمایی دونده (به‌کارگردانی امیر نادری) به عنوان اعلان رسمی و مُعرف جشنواره در منظر جهانیان به تصویر کشیده می شود و در همین شرایط افتتاحیه جشنواره با فیلم سینمایی دیده بان (به‌کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا) صورت می پذیرد! و تصویر این فیلم مهم سینمای انقلاب اسلامی به عنوان اعلان بخش‌ جنبی جشنواره، آن هم برای معرفی فیلم‌های کلاسیک مرمت شده مطرح می شود.









فیلم سینمایی دونده

فیلم سینمایی دیده بان

محصول سال ۱۳۶۳ هجری شمسی

محصول سال ۱۳۶۷ هجری شمسی



جالب آن است که امیر نادری کارگردان فیلم سینمایی دونده، زحمت به ایران آمدن را به خود نمی دهد و به اصرار برگزارکنندگان، تنها ویدیویی برای این جشنواره ارسال می کند که در آن به مسئولان جمهوری اسلامی کنایه می زند و خود را پیروز نبرد با نظام حاکمه معرفی می کند. جالب تر آنکه همین برگزارکنندگان از ابراهیم حاتمی کیا دعوت می کنند تا به عنوان یکی از سمبل های سینمای انقلاب اسلامی به افتتاحیه جشنواره بیاید و کیک سی  و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را با عنوان فیلم دیده بان بُرش بزند. به این ترتیب، با اتخاذ سیاست راضی سازی همگانی، در صدد ابقای خود بر مصدر برگزاری چنین رویداد مهم سینمایی و به تبع آن ارتزاق قبیله ی خود از سفره بیت المال و بهره مندی ویژه از پتانسیل های مادی و معنوی در برگزاری چنین رویدادی است.






این همه در حالی است که اصل تاسیس و شکل گیری هر جشنواره یا فستیوالی ( Festival ) در دنیا به نحوی است که این جشنواره به ایستگاه و فرصتی برای ارزیابی و سنجش مسیر آمده و طراحی مسیر آینده مبدل گردد. از این جهت کمترین توقع از جشنواره جهانی فیلم فجر آن است که به نمایش دستاوردهای سالانه صنعت سینمای ایران و جهان مبادرت ورزیده و به رونق تولید فیلم در کشور برپایه فناوری های نوین فیلم سازی اقدام نماید. همچنین به عاملی برای سوق دادن سینمای ملی در جهت طرح ارزش‌های جامعه با فُرم و قواره های جهانی مبدل گردد و راهگشایی باشد برای حضور سینماگران انقلابی و اساسا نسل انقلاب در سطح بین الملل و حضور جهانی سینمای جمهوری اسلامی.







با گذشت پنج دوره از برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر؛ همچنان نمی توان جهت گیری و رویکردی مشخص برای این رویداد سینمایی تعریف نمود. رویدادی که عنوان بین المللی (International) را با خود به یدک می کشد و از این جهت می بایست کلان بینی و نگاه عمیقی را پیگیری نماید. اما متاسفانه همچنان بی هویت پیش رفته و مبتنی بر امیال و سلیقه قبیله ای خاص اداره میشود که اساسا نه تنها جهان‌بینی و نگاه مشخصی بر آن حاکم نیست، بلکه به جای آنکه اشاعه دهنده جهان‌بینی توحیدی و الهی جمهوری اسلامی ایران باشد، تحت تأثیر نفوذ و سیطره محتوای سینمای هالیوودی و تکنیک سینمای فرانسه اداره می‌شود.






البته باید توجه داشت که حکایت باورهای التقاطی و به طور کل، سبک زندگی التقاطی، داستان پرغصه امروز بسیاری از خواص جمهوری اسلامی است که برخی به عمد و برخی به سهو، این سبک زندگی را به عامه مردم تسری می دهند. سبک زندگی ویژه ای که از یک سو بر استمرار جریان فیلم سینمایی دونده بر عمق وجودی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تاکید می ورزد و از سوی دیگر فیلم سینمایی دیده بان را به عنوان اثری نوستالژیک برای آغاز دورهمی خود بر می گزیند و ضمن تایید وجود دوره ای تاریخی در گذشته با عنوان دفاع مقدس! رسما اعلان می دارد که انسان ایرانی همچنان موجودی مفلوک و در اشتیاق غرب است. انسانی بدون پدر و مادر که هیچ آینده مشخصی برای او متصور نیست. شخصیتی که عمق خوشبختی و سعادتمندی خود را در آنسوی مرزها می بیند و اکنون حضور چنین شخصیتی در فصل چهل سالگی انقلاب اسلامی، آن هم بر پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر هیچ توجیهی ندارد، جُز آنکه به مخاطب خود چنین القا نماید که مسیر شخصیت امیرو نوجوان، مسیری دارای اصالت است. مسیری که طیف شبه روشنفکر ایرانی از آغاز تا به حال بر آن تاکید ورزیده و سعادت انسان ایرانی را در بی خود شدگی و پذیرش سبک زندگی غربی ترسیم می سازد.



البته رویکرد التقاطی جشنواره جهانی فیلم فجر به صورتی ملموس در پوستر فرعی جلوه می نمود. پوستری که به صورت بیلبوردی در سطح شهر و در جای جای کاخ جشنواره به نمایش درآمد و به نمودی روشن برای بیان ماهیت التقاطی و به تبع آن ترویج سبک زندگی التقاطی توسط این جشنواره مبدل گردید. طرحی ویژه که در آن تصویر شخصیت های سینمایی مختلف از ایران و جهان در کنار یکدیگر نقش بسته بودند. شخصیت های مطرح سینمای جهان در سکانس هایی شناخته شده که در لابه لای آن ها تصاویری از شخصیت های آشنا و تیپیکال صنعت سینمای ایران به چشم می آمدند. شخصیت هایی همچون عماد در فیلم سینمایی فروشنده (به‌کارگردانی اصغر فرهادی) که در کنار آقای موسویِ فیلم سینمایی جاده‌های سرد (به‌کارگردانی مسعود جعفری جوزانی) قرار گرفته و یا فیلم سینمایی کپی برابر اصل (به‌کارگردانی عباس کیارستمی) که توسط طراح با صادق مشکینی فیلم سینمایی لیلی با من است (به‌کارگردانی کمال تبریزی) همراه گردیده و به عنوان تنها شخصیت رزمنده این نگاره، در مضحک ترین حالت و به صورت انسانی مبهوط با سربند یا حسین به تماشاگر خیره شده است. پوستری مجهول که در ساده ترین توصیف، آبشخور تفکری معین را حداقل در پارادایم تفکر انسان مسلمان ایرانی دنبال نمی کند و در بهترین حالت، نمودی از التقاط حاکم بر فضای فکری این جشنواره است. پوستری که شخصیت ابوطالب فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (به‌کارگردانی مجید مجیدی) را در کنار جک تورنس روانی و بیمار فیلم سینمایی درخشش (به‌کارگردانی استنلی کوبریک) قرار می دهد و شخصیت حمزه سید الشهدا در فیلم سینمایی رسالت (به‌کارگردانی مصطفی عقاد) را با جف کاستلو فیلم سینمایی سامورایی (به‌کارگردانی ژان پیر ملویل) که فقط به‌خاطر پول آدم می‌کشد و … همراه می سازد و در آخر چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) را به عنوان سرور و سالار بر اوج به تصویر می کشد. پوستری که در خوش بینانه ترین وجه ممکن، هویت مشخصی را دنبال نمی کند و استراتژی معینی را برای خود متصور نیست و به نمادی واضح برای سرگشتگی جشنواره جهانی فیلم فجر مبدل گردیده است.







صرف نظر از چرایی انتخاب چنین شخصیت هایی بالاخص از مجموع آثار موجه در صنعت سینمای ایران، مهمترین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که شخصیت های گزینش شده قرار است چه نگرشی را هویدا ساخته و بر چه اساسی این کاراکترهای سینمایی در کنار هم قرار گرفته اند و اساسا چه نسبتی میان این شخصیت های موجه و آشنای سینمایی با جشنواره جهانی فجر وجود دارد که در مهم ترین المان های جشنواره از آن ها استفاده شده است!؟






وجود تناقضات مختلف اجرایی و هنری در جشنواره جهانی فیلم فجر، برآمده از رویکردی التقاطی است که حتی در بدیهی ترین امور و دم دستی ترین موارد، یعنی پوستر و اعلان های تبلیغاتی آن به چشم آمده و به گزینش آثار و انتخاب داوران و نحوه جایزه دادن ها و حتی دعوت از مهمانان خارجی تسری پیدا می کند. اما در این میان اساسا هیچ شفافیتی وجود ندارد تا مشخص شود که چه ملاکی برای انتخاب آثار سینمایی و نمایش آن وجود دارد و چه سازوکاری سبب می شود تا دبیر جشنواره به همراه هیئت مشاورانی مجهول و نامشخص، در طول سال و با هزینه بیت المال به کشورهای مختلف سفر کنند و به انتخاب آثار سینمای جهان و دعوت از ایشان برای حضور در این جشنواره مبادرت نمایند.








مرور کلی و گذرا به تمامی ۱۶۳ عنوان اثر دعوت شده به جشنوراه جهانی فیلم فجر، اعم از فیلم های داستانی، مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه، کلاسیک‌های بازسازی‌شده و آثار به نمایش‌ در آمده در بخش بازار، به وضوح موید بی هویتی جشنواره و در بهترین حالت ممکن، سرگشتگی مجریان و دست اندرکاران و حاکمیت نگاه سلیقگی ایشان در امر برگزاری چنین رویدادی است. جشنواره ای سرگشته که به هیچ عنوان مشخص نیست که منطبق بر چه معیار و در راستای کدام استراتژی فرهنگی به گزینش آثار و تولیدات سینمای ایران و جهان مبادرت می ورزد و بنا بر ادعای صورت گرفته، محصولاتی از ۶۴ کشور جهان را گزینش نموده و از صاحبان این آثار برای حضور در ایران اسلامی دعوت به عمل می آورند.





به عنوان مثال مشخص نیست فیلم سینمایی گرگ‌نما (Werewolf) که به صورتی مشخص به بازتعریف داستان هلوکاست می پردازد و مظلومیت یهودیان در نسل کشی آلمان نازی را به تصویر می کشد با کدام منطق در بخش سینمای سعادت گنجانده می شود و یا فیلم سینمایی واکرسدورف (Wackersdorf) که در مذمت مطلق انرژی هسته ای است، بر اساس چه معیاری در میان تولیدات سینمای جهان در سال گذشته گلچین و به جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت شده اند و منطبق بر کدام مانیفست و استراتژی، در بخش سینمای سعادت موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره سی و هفتم می گردند!؟





فیلم سینمایی گرگ‌نما


به کارگردانی آدرین پانِک


محصول سال ۲۰۱۸ میلادی


تولید مشترک آلمان، هلند، لهستان

فیلم سینمایی واکرسدورف


به کارگردانی اولیور هافنر


محصول سال ۲۰۱۸ میلادی


تولید آلمان


شاید مدیران و متولیان برگزاری این جشنواره مهم فراموش کرده اند که این جشنواره زیرمجموعه سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران است و نه هیچ نهاد خصوصی دیگری که بخواهند ترویج گر عقاید و آرمان هایی خارج از آرمان های انقلاب اسلامی باشند و توجیه هزینه کرد حاکمیت، برای این دست از جشنواره ها تنها به سبب ترویج باورها و آرمان های ایرانی و اسلامی می باشد! پس در این شرایط حضور فیلم های معلوم الحال و میهمانان مجهول در جشنوراه جهانی فیلم فجر با کدامین منطق توجیه پذیر است و بر اساس چه معیاری می توان عنوان دیپلماسی فرهنگی را بر روی آن گذاشت؟



به عبارتی دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی پنجمین تجربه خود در فرمت جدید را سپری نمود که به وضوح نتوانست هیچ اثر جریان‌ساز و قدرتمندی را در حوزه تأثیرگذاری فرهنگی اجتماعی به نمایش گذارد و بدون آنکه نشانی از مدیریت فرهنگی هوشمند، انقلابی، معادباورانه و دارای پشتوانه‌های تئوریک قوی و حافظ حقوق فرهنگی مردم در فصل چهل سالگی انقلاب اسلامی داشته باشد، به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که اساسا فاقد اهداف و جهان بینی خاص خود است، بی هویت، فرمایشی و سفارشی به راه خود ادامه می‌دهد و این، جُز ارتزاق گروهی خاص هیچ دستاورد مثبتی برای حوزه فرهنگ و هنر ایران اسلامی، به ارمغان نخواهد آورد. شاید ریاست جدید سازمان سینمایی کشور نیز همین امر را در طی بازدید خود از جشنواره دریافته بود که این چنین مورد بی مهری برگزارکنندگان و بالاخص بی احترامی مکرر دبیر جشنواره واقع گردید.







جشنواره جهانی فیلم فجر مبتنی بر عنوان و شان خود، حداقل می بایست اهدافی نظیر:


 – تبادلات صنعت سینمای ایران با منطقه و جهان.


 – معرفی آثار سینمای جهان با مضامین اخلاق گرا که با مبانی اخلاقی فرهنگ انقلاب اسلامی همسو باشد


 – معرفی آثار و تولیدات موجه صنعت سینمای ایران که در بردارنده سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد


 – حرکت در مسیر دیپلماسی عمومی کشور و معرفی آرمان های انقلاب اسلامی به مخاطبان بین المللی خود


پیگیری نماید؛ اهدافی ابتدایی و حداقلی که متاسفانه با نگاهی به فیلم های اکران شده در بخش های مختلف شاهد فاصله ای بسیار ژرف و گَپ عمیق سی و هفتمین جشنواره جهانی با اهداف مذکور می باشیم؛ به راستی آیا فیلم های سیاه و ناامید کننده ای همچون مستند های کاغذ پاره ها؛ واکس چه و مهین و … و یا آثار سینمایی و تولیداتی همچون زعفرانیه ۱۴ تیر؛ بی حسی موضعی و همچنان که می مردیم و … یا آثار و تولیدات دوتابعیتی ویژه ای همچون فیلم های سینمایی زغال؛ مهمان خانه ماه نو و شکستن همزمان بیست استخوان و … می توانند مبلغ خوبی از برای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی به مخاطبان جهانی باشد و آیا چنین آثاری در تراز صنعت سینمای جمهوری اسلامی و ارایه تصویری شفاف و صحیح از ایران اسلامی به جهانیان می باشد؟






البته بی هویتی جشنواره جهانی فیلم فجر به معنی بی کاری و عدم استفاده قدرت های فرهنگی و جریانات نفوذی از پتانسیل چنین رویداد مهم سینمایی در ایران اسلامی نیست و این مهم در بازبینی دقیق فیلم‌های این دوره جشنواره و سنجش آن با دستورالعمل های ابلاغی نظام لیبرالیسم در قالب سندهایی همچون سند ۲۰۳۰ یونسکو قابل مشاهده است. سندی که با عنوان رسمی دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایا (Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development) در حال پیاده سازی و تاثیرگذاری بر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری از کشورها و به ویژه ایران اسلامی بوده و حتی با همراهی ویژه برخی از مسئولان و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر در حال گسترش و عمومیت یافتن است که این امر به صورتی محسوس در کلیت فضای جشنواره سی و هفتم قابل ملاحضه و ارزیابی است.



ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چهار، سه، دو، یک» «چهار سه دو، یک» در قاب شبکه چهار سیما+ فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سری ششم و هفتم مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» با حضور شرکت‌کنندگان در تابستان ۹۸ به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، در سری جدید مسابقه تلویزیونی «چهار، سه، دو، یک» که ضبط آن از ۵ اردیبهشت ماه آغاز شده است، شرکت‌کنندگان در گروه‌های چهارنفره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
به گفته‌ی حسین مروی، طراح و تهیه‌کننده‌ی مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک»، سری جدید این مسابقه به شکل تخصصی‌تری تهیه شده و شرکت کنندگان از طریق یک فراخوان تلویزیونی که از شبکه چهار سیما در حال پخش است، رزومه خود را برای ما ارسال کرده و ما از طریق یک مصاحبه تلفنی افراد مستعد را به مسابقه دعوت می کنیم.
وی درباره‌ی تغییرات اعمال شده در سری جدید مسابقه «چهار، سه، دو، یک» خاطرنشان کرد:ضبط فصل ششم و هفته مسابقه در ۸۴ قسمت ۶۰ دقیقه ای از ۵ اردیبهشت ماه آغاز شده و شرکت‌کنندگان به شکل تخصصی‌تری در زمینه‌ی هنرهای نمایشی در گروه‌های چهار نفره با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مروی درخصوص ساختار مسابقه و مراحل آن گفت: ساختار کلی برنامه همچون گذشته است و شرکت کنندگان در سه مرحله مقدماتی نیمه نهایی و فینال با یکدیگر به رقابت می پردازند. درواقع از هر فصل برنامه که ۴۲ قسمت است ۳۲ قسمت شامل بخش مقدماتی، ۸ قسمت نیمه نهایی و ۲ قسمت فینال برنامه را تشکیل می دهد.
تهیه کننده «چهار، سه، دو، یک» افزود: هر قسمت از برنامه از بخش های مختلفی به این شرح تشکیل شده است:در بخش «تدوین» سکانسی از فیلم به نمایش در می آید و سپس پلان ها به هم می ریزد و شرکت کنندگان باید علاوه بر تشخیص تعداد نماها پلان ها را از ابتدا چیده و تدوین نمایند.
در بخش «خلاقیت داستانی» مقدمه ای از یک قصه خوانده می شود و شرکت کنندگان طبق آن مقدمه، باید یک داستان کوتاه نوشته و در برنامه بخوانند.
در آیتم «اجرایی» مسابقه، شرکت کنندگان باید به انتخاب خود یک تست بازیگری، پانتومیم، نمایش نامه خوانی و مجری گری اجرا نمایند.
مروی «تحلیل فیلم» و بخش «آزاد» را از دیگر آیتم های برنامه برشمرد و افزود: دربخش «تحلیل فیلم» علاوه بر پخش سکانس هایی از فیلم های ایران و جهان، انیمیشن کوتاه و فیلم کوتاه صدثانیه ای، به این بخش اضافه شده است که در برنامه پخش می شود و شرکت کنندگان باید تحلیل خود را از فیلم ارائه دهند. در بخش «آزاد» شرکت کنندگان به انتخاب خودشان می توانند یک آیتم در حوزه هنرهای نمایشی و یا استندآپ در برنامه اجرا نمایند.
تهیه کننده مسابقه «چهار، سه، دو، یک» درخصوص اجرای مسابقه و نحوه داوری گفت: اجرای سری جدید مسابقه را همچون گذشته جواد مولانیا برعهده دارد و یک گروه سه نفره داوری شامل کارگردان، منتقد، بازیگر و استاد دانشگاه رقابت شرکت‌کنندگان را مورد قضاوت قرار می‌دهند.
مروی به اسامی داوران اشاره کرد و گفت:از میان کارگردانان مسعود آب پرور، فرزادموتمن، امیرشهاب رضویان، ابوالفضل جلیلی، مرجان اشرفی زاده، سیروس حسن پور و صادق کرمیار، از میان بازیگران، شهره لرستانی، سیما تیرانداز، نسرین نصرتی، کیهان ملکی، میکائیل شهرستانی و پرستو گلستانی، از اساتید دانشگاه دکتر محمد شهبا، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، دکتر امیرحسن ندایی، دکتر حمید دهقان پور و دکتر سهیلا نجم و از میان منتقدین دکتر شهرام خرازی ها و عزیزالله حاجی مشهدی در برنامه حضور دارند و تا پایان تصویربرداری مسابقه چهره های داوری جدید دیگری نیز به مسابقه اضافه خواهند شد.
مروی درخصوص تغییرات اعمال شده در سری جدید مسابقه گفت:در سری ششم و هفتم مسابقه از مرحله نیمه نهایی مخاطبان ما می توانند شرکت کنندگان را داوری کنند به این نحو که از طریق شماره پیامکی که در برنامه اعلام می شود مخاطبان رای های خود را ارسال می کنند و ما در پایان برنامه در کنار نظرات تخصصی داوران نظرات مردمی را نیز مشاهده می کنیم.
تهیه کننده مسابقه «چهار، سه، دو، یک» در پایان گفت: دکور فصل های جدید برنامه در یک فضای بزرگتری طراحی شده و سعی کردیم با اضافه کردن المان های بصری بیتشر فضای رقابتی مسابقه را جذاب تر کنیم. همچین علاقه مندانی که هنوز موفق به ثبت نام در این مسابقه سینمایی نشده اند تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا از طریق شماره های اعلام شده درفراخوان تلویزیونی در این مسابقه شرکت نمایند.
مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که از تابستان ۹۸ پخش آن آغاز می شود. تاریخ و ساعت پخش مسابقه بزودی در خبرهای تکمیلی تر اعلام می گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تجمع اعتراضی منشیان صحنه تا تأسیس انجمن های موازی برخلاف اساسنامه/ پنهان کاری در نهادی به اصطلاح صنفی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدتی است که تشتت در خانه سینما به بالاترین حد خود رسیده، هیأت مدیره خانه سینما دیکتاتورمآبانه با حق یکایک اهالی سینما برای خود شاه نشین تشکیل داده و مسئولان ارشد این نهاد به اصطلاح صنفی برخلاف اساسنامه دست به تأسیس انجمن های موازی زده اند که آخرین آن تأسیس انجمن کارگری طراحان فیلم استان تهران به موازات انجمن طراحان صحنه بوده است؛ بر اساس شنیده ها گویا برخی اعضای هیأت مدیره همه تلاش خود را به کار برده اند تا این اخبار رسانه ای نشود!

به گزارش سینماپرس فساد، ریا و پنهان کاری در نهاد صنفی سینماگران بیداد می کند و این اتفاقات باعث شده تا اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینما با انتقاد و اعتراض شدید هیأت مدیره این نهاد صنفی را فاقد شایستگی بدانند و حتی بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هستند!

بر اساس شنیده ها به تازگی تعدادی از اعضای انجمن منشیان صحنه سینمای ایران در اعتراض به هیأت مدیره خانه سینما تجمع اعتراضی در این نهاد برگزار کردند و خواستار به رسمیت شناختن استقلال صنوف و همچنین شفاف سازی در عملکردهای مالی هیأت مدیره خانه سینما شدند؛ صنف انجمن منشیان صحنه اولین صنفی بود که شهامت به خرج داد و تجمع اعتراضی علیه رفتارهای هیأت مدیره خانه سینما تشکیل داد. بر اساس شنیده ها گویا زینت رضا که ریاست این صنف را بر عهده دارد حتی به صورت کلامی با همایون اسعدیان به عنوان نماینده ای از هیأت مدیره درگیر شده است!

اعضای صنف منشیان صحنه که مانند سایر اعضای صنوف دیگر از رفتارهای هیأت مدیره به ستوه آمده اند در این تجمع اعتراضی فریادهای تندی علیه مدیران این مجموعه غیرصنفی سر داده اند؛ شنیده می شود که حتی یکی از اعضای صنف فریاد زده از رفتارهای تان خجالت بکشید! گویا خبرنگارانی هم در این تحصن اعتراضی حضور داشته اند که هیأت مدیره خانه سینما از آن ها خواهش کرده این اخبار را رسانه ای نکنند!

لازم به ذکر است در ماه های گذشته اصرار عجیب دیکتاتومآبان شاه نشین خانه سینما بر این اصل استوار بوده که اعضای این نهاد صنفی که زیرمجموعه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید به عنوان صنوف کارگری در ذیل وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت شوند! اتفاقی که با انتقادات و اعتراضات بسیار گسترده اهالی سینما روبرو شده است.

در همین راستا سینماپرس چند ماه قبل گزارش داد که بسیاری از صنوف تن به این قضیه نداده اند اما بر اساس شنیده ها مدیران این نهاد به ظاهر صنفی با تهدید و ارعاب مخالفان ثبت در وزارت کار، آن ها را مجبور می کنند تا تن به خواسته شان دهند؛ اتفاقی که قطعاً نشأت گرفته از روحیه دیکتاتورمآبانه و شاه نشینانه برخی حاضران در خانه سینما است!

این روزها بسیاری از صنوف که همچنان نمی خواهد زیر یوغ ظالمان خانه سینما بروند با حرکتی عجیب و برخلاف اساسنامه خانه سینما روبرو شده اند به نحوی که شاهد تأسیس انجمن های موازی با انجمن خودشان هستند به گونه ای که بر اساس شنیده ها چند روز قبل کامیاب امین عشایری با حمایت حلقه خانه سینما به موازات انجمن طراحان صحنه که ریاست آن را پروین صفری بر عهده داشت، انجمن کارگری طراحان فیلم استان تهران را به ثبت رساند و در میان بهت و حیرت و ناباوری رئیس این صنف که از نظر سینماگران صنفی غیرقانونی است شد.

بر اساس شنیده ها گویا تعدادی از بزرگان صنف اصلی در اعتراض به رفتار غیرحرفه ای این جوان در مجمع عمومی صنف تازه حضور پیدا نکردند و اعتراضات شدید خود را به گوش هیأت مدیره خانه سینما رسانده اند.

هیأت مدیره خانه سینما از یک سو عنوان می کند که صنوف برای ثبت در ذیل وزارت کار تام الاختیار و آزاد هستند و از سوی دیگر در پشت صحنه شورای مرکزی صنوف را تهدید می کنند که اگر در ذیل وزارت کار ثبت نشوید نه می توانید در مجمع عمومی شرکت کنید و نه در هیأت مدیره عضوی داشته باشید! بر اساس شنیده ها همین تهدیدها باعث شده بسیاری از صنوف عزم خود را جزم کنند تا در روز تشکیل مجمع عمومی دست به اعتراض شدید علیه هیأت مدیره خانه سینما بزنند!

مهمتر از همه اینکه شنیده می شود برخی اعضای هیأت مدیره خانه سینما اصرار دارند که ثبت صنوف در ذیل وزارت کار خواسته حسین انتظامی سرپرست فعلی سازمان سینمایی است؛ این حرف ها باعث شده تا برای برخی از اهالی سینما این سوأل به وجود آید که آیا انتظامی با هیأت مدیره خانه سینما توافقات پشت پرده ای دارد؟

در نهایت اینکه شنیده می شود یکی از اعضای صنوف که از برخی تخلفات هیأت مدیره آگاه است آن ها را تهدید کرده که در صورت اعمال فشار بیشتر بر روی صنوفی که تمایل به ثبت در ذیل وزات کار ندارند، دست های آن ها را «رو» کند! آیا این آغاز یک جنگ تمام عیار میان هیأت مدیره خانه سینما با صنوف خواهد بود؟!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فینال «عصرجدید» روی آنتن شبکه سه سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضبط فینال بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران به تهیه کنندگی احسان علیخانی به تازگی آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس، فینال مسابقه بزرگ استعدادیابی «عصر جدید» همزمان با ماه مبارک رمضان روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

‌با پایان یافتن مرحله مقدماتی بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران، «عصرجدید» وارد مرحله‌ تازه ای شده و ضبط دوره نهایی اولین فصل از بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران به تهیه کنندگی احسان علیخانی به تازگی  آغاز  شده است.  

مرحله‌ای حساس که مدرسان از حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و سرگرمی، راه‌یافتگان به مرحله نهایی را آموزش می‌دهند.

محمد اصفهانی خواننده پاپ و ارشا اقدسی، طراح حرکات بدلکاری آثار نمایشی، ریما رامین‌فر (بازیگر)، امیر کربلایی‌زاده (استندآپ کمدین)، بهرام عظیمی (انیماتور)، علی بیات‌موحد (ریاضیدان)، علی میرصادقی (روان‌شناس)، مهرداد نصرتی (آهنگساز) و مسعود مرعشی (طنزپرداز) گروه آموزشی این دوره را تشکیل می دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ‌ اکران سری جدید «آواتار» و «جنگ ستارگان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با اعلام دیزنی تاریخ اکران مجموعه فیلم‌های سینمایی «آواتار» و «جنگ ستارگان» به تعویق افتاد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، اکران فیلم جدید و مورد انتظار «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون یک سال دیگر به عقب افتاد تا هواداران این فیلم مدت بیشتری را برای بازگشت شخصیت‌های محبوبش صبر کنند.

طبق اعلام دیزنی، اولین قسمت این مجموعه سینمایی با نام «آواتار ۲» در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر ۱۴۰۰) به سینما می‌آید. این در حالی است که تاریخ قبلی آن ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ عنوان شده بود. با این تغییر چهار قسمت بعدی این فیلم سینمایی نیز تغییر خواهد کرد و «آواتار ۳» به تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، «آواتار ۴» در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ و «آواتار ۵» نیز در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۷ اکران خواهد شد.

این اخبار به عنوان بخشی از تغییرات بزرگ کمپانی دیزنی در تاریخ‌های انتشار فیلم اعلام شدند. حالا دیزنی قصد دارد در حالی که اکثریت سهام کمپانی فاکس قرن بیست و یکم را خریده است، فیلم‌هایی در ژانرها و فضاهای مختلف بسازد.

در پی تغییرات تاریخ انتشار فیلم‌های دیزنی، این کمپانی اعلام کرد که سه گانه «جنگ ستارگان» نیز دچار تغییراتی خواهد شد. جدیدترین فیلم جنگ ستارگان با نام «خیزش اسکای واکر» در ماه دسامبر اکران می شود و سه قسمت آینده آن نیز به ترتیب در تاریخ‌های ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ و ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶ اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه «دورهمی» در هاله ای از ابهام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طبق گفته مهران مدیری در برنامه دورهمی قرار بود موزه دورهمی حراج و درآمد حاصل از آن به خیریه، بعد زلزله و بعد سیل پرداخت شود. اما الان پخش خود «دورهمی» جدید هم در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش سینماپرس، اولین قسمت از برنامه «دورهمی» بیست و هفتم اسفندماه سال ۹۴ روی آنتن شبکه نسیم رفت و مهران مدیری بعد از مدت‌ها در مقام مجری و کارگردان یک برنامه به تلویزیون آمد. از همان قسمت‌های اول در کنار سوالات کلیشه‌ای “عاشق‌شدی و عاشق شدم” یک موضوعی هم مطرح می‌شد که به برنامه چه هدیه‌ای می‌دهند. همچون رامبد جوان که به مهمان برنامه‌اش می‌گفت در بیرون از اینجا چطوری می‌توانید یک تا چند نفر را خوشحال کنید ولی پای موزه یا مکان متمرکزی در میان نبود! اما مهران مدیری در «دورهمی» به مهمانانش می‌گفت یک هدیه‌ای به «موزه دورهمی» ما بدهید که در حراج فروخته  و عواید آن صرف امور خیریه می‌شود.

تیزر تبلیغاتی حراجی که حراج نشد

در سری‌های بعد این عواید یا همان درآمدهای حاصل از این حراج،  زلزله‌زده‌های کرمانشاه و بعد موضوع سیل هم در تک قسمت سیزدهم فروردین مطرح شد. حتی یک تیزری از صحبت‌های مهران مدیری در شبکه نسیم پخش شد که اعلام کرد این حراج به زودی انجام می‌شود و از سهام‌داران و کارخانه‌داران و به نوعی سرمایه‌داران دعوت کردتا در حراج موزه «دورهمی» شرکت کنند. اما با گذشت تقریباً ۳ سال و ۲ ماه از پخش این برنامه و با اینکه قبلاً اعلام شد این حراج در بیست و پنجم آبان‌ماه سال گذشته پخش می‌شود و از شرکت‌های معروف و سهام‌داران و … دعوت شد تا در این حراج شرکت کنند اما چه اتفاقی می‌افتد که این تاریخ‌ها یکی پَس از دیگری به عقب می‌افتند و از طرفی عوامل برنامه هم پاسخی نمی‌دهند که این حراج و موزه به کجا رسیدند؟

به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار «دورهمی» در تلویزیون جزیره و جغرافیای دیگری دارد حتی یک شفاف‌سازی مالی هم انجام نمی‌شود که حقوق مجری و عوامل و اینکه با اسپانسر مستقیماً ارتباط دارند و یا همچون فرآیند مرسوم برنامه‌ای اتفاق می‌افتد. این‌ها همان نکاتی است که باید مسئولین و دست‌اندرکاران مربوطه چه در شبکه نسیم و چه در برنامه «دورهمی» پاسخگوی آن باشند. همین چندی پیش بود که «خندوانه» یک اقدامی برای شفاف‌سازی رسانه‌ای انجام داد و از رسانه‌ها دعوت کرد تا در نشست خبری شرکت کنند. در آن‌جا حداقل رامبد جوان و علی احمدی در مقام کارگردان، مجری و تهیه‌کننده به سوالاتی درباره اسپانسرها و شفاف‌سازی مالی صحبت کردند. علی احمدی تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» درباره مبالغ هنگفت مشارکتی اسپانسرها خصوصاً روبیکا به برنامه و حتی «رامبد جوان» گفت: “اسپانسرها چه روبیکا، هفت هشتاد، اسنوا و یا ایران‌سل که تاکنون حمایتگرهای برنامه‌های «خندوانه» بوده‌اند برای ورود به تلویزیون و داشتن تبلیغات تلویزیونی بایستی پیشتر یک فرآیند اداری در سازمان صدا و سیما بگذرانند و قراردادی با بازرگانی رسانه ملی منعقد کنند. میزان دریافتی در شورای نرخ‌گذاری و اجزای مختلف و مرتبط صدا و سیما مشخص می‌شود و وجوهشان را نیز مستقیماً به حساب شبکه‌ها و برنامه‌ها واریز نمی‌کنند. ما پیش‌برآورد به مسئول شبکه و مسئولین مرتبط در صدا و سیما طی جلساتی ارائه می‌دهیم و براساس آن برآورد و هزینه‌هایی که به‌لحاظ پخش تلویزیونی وجود دارد قراردادی منعقد می‌شود و براساس پیشرفت کار ما به‌طور اقساطی برآوردمان را دریافت می‌کنیم. “

رامبد جوان هم نسبت به این سوال پاسخ داد: “بین ما و اسپانسرها خارج از نظارت تلویزیون هیچ اتفاقی نمی‌افتد مثلاً هدیه‌ای که به میهمان برنامه می‌دهیم جلوی آنتن تلویزیون اتفاق می‌افتد و هدیه‌ مالی، جوایز قرعه‌کشی و حتی هدیه “ادابازی” اسپانسرها یک هدیه‌ای پرداخت می‌کنند و بنده و تیم «خندوانه»   تاکنون هیچ مراوده‌ای با اسپانسر نداشته و نداریم و اصلاً اجازه‌اش را نمی‌دهیم. دلیل مشخص آن این است که ما درآمدهای مستقیم و غیرمستقیمی را با حضور اسپانسرها و پیامهای بازرگانی قبل، حین برنامه و بعد از برنامه داریم و خوشحالیم که برنامه‌ای مثل “قاچ” در نخستین حضور خود و وانفسای جام‌جهانی توانست آگهی‌های زیادی را درج کند. “

البته فارغ از این که چرا و به چه منظوری مهران مدیری پای موزه و این سبک کار خیر را در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد موضوع اصلی شاید تلویزیون باشد که دریچه اصلی اعتماد آن هنرمند و مخاطب به مسئله “موزه دورهمی” است. شاید سوال دیگر هم این باشد که هدایای مهمان «دورهمی» در تمام این مدت در کجا نگهداری می‌شود و هزینه نگهداری آن چقدر است و از چه منبعی پرداخت می‌شود. آیا همان اسپانسر «دورهمی» این موزه را پشتیبانی می‌کند!؟ البته قبلاً سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده این برنامه می‌گفت در انبار این برنامه نگهداری می‌کنیم و آن‌ها به این سبک بسته‌بندی می‌شوند که عکس و تاریخ حضور هر مهمان در برنامه همراه کد و کیو آرکد هر کالا نیز درج است که با اسکن آنها ویدئوی همان قسمت از برنامه قابل دسترس می‌شود. ولی همه این اتفاقات در همان بیست و پنجم آبان سال قبل باقی‌ می‌ماند و دیگر خبری از این اتفاق نشد و حتی پاسخگوی این اتفاق هم نمی‌شوند. اینجا هاله‌ای از ابهام معنایی ندارد و بایستی از عوامل برنامه و حتی شبکه نسیم پاسخگوی ماجرای «موزه دورهمی» باشند.

اینجا نظارت چه جایگاهی دارد!؟ همان‌طور که روز گذشته در جلسه شورای نظارت بر صداوسیما هم مطرح شد “در تهیه و تولید برنامه‌های مشارکتی با ارزش افزوده شایسته است سازمان صداوسیما سعی کند در جذب منابع مالی برای برنامه‌های خود بر دو اصل شفافیت و پایدار بودن تأکید بیشتری داشته باشد و متناسب با درآمدهای واقعی نسبت به تولید برنامه‌های مختلف تعهد ایجاد کند”. بایستی نظارت سازمان صداوسیما به طور جد درباره این نوع اقدامات چه مشارکت خیریه‌ای مردم و چه هنرمندان و… که در فضای رادیو و تلویزیون مطرح می‌شوند یک اقدام جدی انجام دهند و حداقل پاسخگوی رسانه‌ها و مردم در این قبال باشند. شفاف‌سازی مالی اتفاق درستی است که بارها اعضای شورای نظارت بر صداوسیما خصوصاً احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفتگویی با تسنیم هم به این نکته اشاره کرد. او گفت: “بارها گفته‌ام که درآمدهای مالی صداوسیما باید شفاف شوند. این ستاره‌ مربع‌ها چه سرمنزلی دارند و نحوه درآمدشان چگونه است و این جوایز میلیونی چگونه بدست می‌آید؟  این‌ها همیشه ابهاماتی بوده که منتظر هستیم مسئولین ذیربط به این سوالات و ابهامات پاسخ بدهند. بایستی خیلی جدی‌تر از گذشته پیگیر گزارش‌هایی از سازمان صداوسیما خصوصاً بازرگانی سازمان باشیم. “

برخی از برنامه‌های تلویزیونی که ساخت آن‌ها متأثر از سرمایه و سلیقه اسپانسرهای نامعلوم است با اتخاذ موضع‌گیری‌هایی مغایر با فرهنگ جامعه و بیشتر متأثر از سیاست و تجارت باعث آشفتگی در جامعه می‌شوند. به گونه‌ای که با ادای یک سخن یا تصویری حتی ایجاد نوعی مسابقه کاذب ماراتنی میان مردم آن‌ها را به نوعی انحراف سوق داده و در انتها هم مشخص نمی‌شود که با امدادهای مردمی به عنوان نمونه جهت کمک به گرفتاران جامعه و یا نمونه آن سیل‌زدگان چه می‌شود؟ این رخدادها در واقع علاوه بر نشان دادن سستی و عملکرد غافلانه مدیران تلویزیون نمایشگر نفوذ عناصر غیرفرهنگی و تجاری برای نابودی فرهنگ و تعلقات ملی و اسلامی کشور است.

نظارت علاوه بر ورود بعد از پخش پلاتوی معروف مهران مدیری در سیزدهم فروردین به ماجرای «موزه دورهمی» هم ورود کند که یک کار خصوصی خارج از تلویزیون نیست. چون این اتفاق مثل کمک‌های دیگر پیامکی برخی از برنامه‌ها همچون «فرمول یک»، «خندوانه» و قبلاً «ماه عسل» افتاده و بایستی پیگیری شود. یا هرچه زودتر اعلام کنند که با این هدایا چه کاری می‌خواهند انجام بدهند؛ شوآف است و یا یک کار خیریه‌ای موثر!

فصل سوم این برنامه تلویزیونی روز سیزدهم فروردین روی آنتن رفت و قرار بود تا بعد از این تک قسمت، این مجموعه روی آنتن شبکه نسیم برود که به دلیل حواشی که در آن تک قسمت برای این مجموعه پیش آمد، پخش مجدد «دورهمی» به تأخیر افتاد و هنوز مشخص نیست که این برنامه محبوب تلویزیونی از چه زمانی قرار است پخش می‌شود و یا شاید اصلا پخش نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماه نو» با اجرای علی درستکار با حال و هوای افطار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی درستکار که پیش از این برنامه «این شب‌ها» را در تلویزیون اجرا می‌کرد اجرای برنامه رمضانی «ماه نو» را در رادیو جوان بر عهده گرفته است.

به گزارش سینماپرس، علیرضا محمدنیا تهیه‌کننده برنامه رادیویی «ماه نو» در گفتگو با مهر درباره تغییرات این ویژه‌برنامه زمان افطار رادیو عنوان کرد: «ماه نو» ویژه‌برنامه افطار رادیو جوان است که برای سومین سال از این شبکه پخش می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه سال گذشته به عنوان بهترین برنامه افطار معاونت صدا انتخاب شد و ما امسال کار متفاوتی انجام دادیم و از علی درستکار خواستیم تا به عنوان مجری و گوینده در برنامه حضور داشته باشد تا از لحاظ محتوا و فرمتغییری ایجاد کنیم.

محمدنیا درباره محتوای این برنامه بیان کرد: این برنامه برای پرداختن به حق و حقوق زندگی و تاثیر دین و اسلام بر سبک زندگی طراحی شده است و هر روز بر اساس دعای ماه رمضان موضوعی را به بحث می‌گذارد.

تهیه‌کننده «ماه نو» اظهار کرد: برنامه بخش‌ها و آیتم‌های مختلفی دارد،  محمد نصرآبادی بخش قرآنی برنامه را اجرا می‌کند و به یکی از آیات جزو سی قرآن کریم می‌پردازد. آیتمی درباره شعار سال و رونق تولید داریم. همچنین بخشدعای برنامه را داریم که طی آن شنونده‌ها برای یکدیگر دعا کرده و داستانی از یک دعا پخش می‌شود. در بخش اذان گاهی نیز ترکیبی از اسماءالحسنی پخش می‌شود تا مخاطب برای اذان مغرب آماده شود.

وی در توضیحی از برنامه گفت: برنامه یک ساعت است که هفته اول ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ و از یکشنبه ۲۰ تا ۲۱ پخش می‌شود.

محمدنیا در پایان اظهار کرد: امسال خواستیم از یک کارشناس مجری استفاده کنیم که بخش موضوعی برنامه را به همراهکارشناس تبیین می‌کند. بخش احکام ما فضای نویی دارد و در فضایی تفریحی داستانی بر اساس یکی از احکام تعریف می‌شود، این فضا بر اساس یک مجادله پیش می‌رود که سناریوی آن از پیش تعیین شده است.

علی درستکار مجری رادیو و تلویزیون است که پیش از این اجرای «این شب‌ها» در شبکه یک را بر عهده داشت و امسال این برنامه با مجری دیگری روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نادر سلیمانی از نقش خود در «شرایط خاص» می گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر سلیمانی گفت: با حضور در مجموعه «شرایط خاص» قصد داشتم ثابت کنم که نادر سلیمانی می‌تواند نقش‌های متفاوت هم بازی کند و در توانش هست که نقش فردی جدی را ایفا کند.

به گزارش سینماپرس، «نادر سلیمانی» بازیگر سریال تلویزیونی «شرایط خاص» در گفت‌گو با فارس درباره دلیل انتخاب این نقش و حضور در این سریال گفت: من پنج قسمت این سریال را خواندم و سپس با وحید امیرخانی کارگردان اثر صحبت کردم. به این نتیجه رسیدم که نقشی متفاوت است. همیشه دوست داشتم نقش‌های جدی را  بازی کنم و متوجه شدم این نقش را می‌توانم با خصوصیاتی که از وحید امیرخانی شناختم که بسیار فرد منظم، خوب و کارگردانی عالی است، تجربه کنم.

وی ادامه داد: آرامش خاصی با این نقش پیدا می‌کردم و با انتخاب آن قصد داشتم ثابت کنم که نادر سلیمانی می‌تواند نقش‌های متفاوت هم بازی کند و در تواناییش هست که بتواند نقش فردی جدی را ایفا کند. تکه‌های کمدی ملویی هم در این نقش وجود داشت که البته بخشی از آن سانسور شد.

این بازیگر تلویزیون درباره موفق بودن نقش در ارتباط با مخاطب اظهارداشت: این کاراکتر به نحوی نبود که من تلاش زیادی کنم که با مخاطب ارتباط برقرار کنم. نقش اصلی بر عهده کامبیز دیرباز بود. نقش من، نقش یک مرد خانواده و یک پزشک بود که واقعا در فکر این بود که به خانواده‌اش بگوید حق را بگویید؛ مثلا از کالاهای ایرانی استفاده کنند یا فردی بود که اگر خلافی را انجام می‌داد می‌پذیرفت.

این هنرمند ادامه داد: به نظرم باید زمان تصویربرداری کمی بیشتر می‌شد تا نقش‌ها بیشتر دیده می شدند، ولی  در کل خیلی خوب روی نقش‌ها پرداخت شد و معیار من مردم هستند برای پذیرفتن نقش‌هایم در کارهای مختلف که امیدوارم خوششان آمده باشد.

سلیمانی درباره وضعیت سریال‌های طنز تلویزیون نیز گفت: به نظر من شرایط حال حاضر سریال‌های طنز بد نیست، ولی عالی هم نیست. متاسفانه اوضاع این سریال‌ها تغییر کرده و زمانی که سریال‌های طنز خارجی با ایرانی را مقایسه می‌کنیم، تفاوت‌های زیادی می‌بینیم. در طنزهای ایرانی اکثر فشارها روی بازیگر است. در صورتی که دیالوگ باید طنز باشد. باید روی نوشته‌ها کار کنیم تا طنز شود، نه اینکه همه بار آن را به دوش بازیگر بگذاریم. همه فشارها روی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان است و ما متاسفانه هنوز تیغ سانسور را داریم و جاهایی که می‌توانیم روی نقش پرداخت‌های بیشتری کنیم نمی‌توانیم.

بازیگر سریال «مردهزارچهره» ادامه داد: طنز باید در بطن فیلمنامه باشد نه اینکه بازیگر بخواهد زور بزند تا آن نقش را به صورت کمدی بازی کند یا دیالوگ را شیرین کند. تنها ایراد اصلی سریال های ما همین است که می‌خواهیم با چوب و چماق به جان یک دیالوگ بیافتیم که آن را شیرین کنیم و مردم آن را بپذیرند و این ایراد اصلی ماست.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که تفاوت سریال «شرایط خاص» با سایر سریال‌های کمدی حال حاضر تلویزیون در چیست عنوان داشت: یکی از ویژگی‌های این سریال این بود که قرار نبود ما طنز بازی کنیم و  باید سعی می‌کردیم فضا شیرین باشد. طنز این سریال تلخ ‌و نیش گونه است و این است که طنز را می‌سازد.

وی در پایان گفت: هدف طنز خنداندن مطلق نیست؛ بلکه آن است که حرف واقعی و تلخ  را به زبان‌ نیش گونه و ‌شیرین بیان کند. حرف و سخن طنز باید باعث ایجاد فکر در هر دیالوگ شود که از نمونه های آن می توان به طنز این سریال اشاره کرد که به خوبی به آن پرداخت شده است و امیدوارم عزیزان در صداوسیما کمک کنند امثال این  سریال ها بیشتر ساخته شود.
سریال تلویزیونی «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه کنندگی سید مرتضی فاطمی هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستر کلاس ساکسفون در مرکز آموزش بنیاد رودکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستر کلاس نوازندگی ساکسفون در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، گرالد پرین فالک نوازنده اتریشی ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی مسترکلاس نوازندگی ساکسفون برگزار می‌کند.

گرالد پرین فالک نوازنده اتریشی، استاد دانشگاه موسیقی گراتس اتریش است و سابقه همکاری با ارکسترهای درجه یک همچون ارکستر فیلارمونیک وین، ارکستر سمفونیک رادیو وین، ارکستر فیلارمونیک راینلند، ارکستر دولتی اشتوتگارت و … را در کارنامه خود دارد. وی همچنین سولیست ارکستر کلانگ فروم وین است و دراجرای ۲۶ و ۲۷ ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در تالار وحدت به عنوان سولیست حضور دارد.

ظرفیت حضور در این مسترکلاس محدود است.

علاقه مندان جهت شرکت در این کلاس‌ها می توانند با شماره‌های ۶۶۷۴۳۳۵۸ و ۶۶۷۴۳۳۵۹ و ۶۶۷۴۳۳۶۱ تماس بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع