X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اهالی فرهنگ و ادب، از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریال‌ها انتقاد کردند.

به گزارش سینماپرس، در شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ایرهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقل‌یافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده‌ی شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه‌ی اثرگذار و مسئولیت‌آور تبدیل میکند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.

ایشان با اشاره به یک مغالطه‌ی ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم میکند و میکوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه‌ی هنری و زیباشناختی شعر از جنبه‌ی رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلای شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیبایی‌های رفتاری ملت، همانند حماسه‌ی زیبا و پُرشکوه حضور فداکارانه‌ی مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل میکند.

ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چراکه ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب میشود و از بین میرود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، درخصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به‌دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج میکند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضر میشود.

ایشان با تقبیح استفاده‌ی فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریال‌ها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً به‌وسیله‌ی شاعران بزرگ حفظ شده و این‌گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پخش شود.

در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.

پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نبود شورای عالی اکران بهتر از بودن آن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو تهیه‌کننده سینما وضعیت اکران و به خصوص آیین نامه آن را بررسی کردند و نقدهای تندی به آن نشان دادند.

به گزارش سینماپرس، مشکل اکران و آیین نامه مربوط به آن همیشه بین سینماگران مورد بحث بوده و انتقادات فراوانی در دوره‌های مختلف مدیریتی به آن وارد شده است. با طرح این موضوع و نگاهی تحلیل گرا، در ادامه نظر دو تهیه کننده را در این خصوص می‌خوانید؛

سیدزاده: نبودن شورای عالی اکران بهتر از بودن آن است

سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما با انتقاد از عملکرد شورای عالی اکران گفت: در کل نبود شورای عالی اکران بهتر از بودن آن است؛ چرا که تنها خاصیتی که این شورا ندارد در نظر گرفتن عدالت اکران است.

وی افزود: الان شاهد این هستیم که فیلم‌های اجتماعی خوب با دلایل مختلفی که جلوی آن‌ها قرار می‌دهند، در فصل‌های مرده و زمان اکران مهجور واقع می‌شوند. در این شرایط سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده با ضرر روبرو خواهند شد و جز پشیمانی و فرار از سینما چیز دیگری به دست نمی‌آورند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: متأسفانه یک مدیریت قاطع، محکم و واحد که بتواند عدالت را در چند فصل مختلف اعم از نوروز، ماه رمضان، عید فطر و … اعمال کند، نداریم. آن چیزی که تا به حال مشاهده شده ارتباطاتی است که به اکران فیلم‌های کمدی و سخیف در بهترین زمان کمک می‌کند. اتفاقی که بیشترین صدمه را به فرهنگ و سینمای ما زده است.

اصغری: برخی به خاطر منفعت طلبی سینما را ملتهب کردند 

ابراهیم اصغری دیگر تهیه کننده سینما هم در مورد این موضوع بیان کرد: به نظرم سینما هم مانند اکثر بخش های تولیدی کشور در بخش عرضه دچار مشکل است. متاسفانه دولت هیچ قدرتی برای برنامه ریزی دقیق و تصمیم گیری محکم در مورد آن ندارد؛ شاید هم قدرت دارد اما تمایلی به حل این مشکلات ندارد.

وی ادامه داد: این بخش گردش مالی زیادی دارد و آدم‌های با نفوذ در مرکز تصمیم سازی و تصمیم گیری و نظارت آن قرار دارند.

این تهیه کننده گفت: متاسفانه برخی صفر تا صد تولید و عرضه فیلم‌های سینمایی را مدیریت می‌کنند و این موضوع سالهاست وجود دارد. این عده خاص فقط به خاطر منفعت طلبی سینما را دچار التهاب اکران کردند و آنقدر قوی شده اند که جلوی تصمیم‌های درست را هم می‌گیرند.

وی ادامه داد: انگار اراده و قدرتی برای مقابله با این افراد نیست؛ اگر هم وجود دارد منافع بر آن ارجح است. برای تغییر این وضعیت،   نیاز به کار انقلابی داریم. قطعاً وزارت ارشاد باید با قدرت وارد میدان شود و نباید با این بهانه که می‌خواهد کار را به صنوف بسپارد، از مسئولیت خود شانه خالی کند.

اصغری در پایان گفت: اگر وزارت ارشاد می‌خواهد مسئولیتی را در اختیار صنوف قرار دهد، باید آن را به اکثریت بسپارد. امیدواریم حسین انتظامی رئیس جدید سازمان سینمایی با قاطعیت و درست برای این موضوع مهم تصمیم بگیرد.

*باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عزت الله ضرغامی بالاخره بازنشسته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق صداوسیما، از این سازمان بازنشسته شد.

به گزارش سینماپرس، فهرست بازنشستگان جدید سازمان صداوسیما در حالی به‌تازگی در سایت اداره کل بازنشستگی این سازمان منتشر شد که در بین اسامی، نام عزت‌الله ضرغامی رییس اسبق این سازمان هم به چشم می‌خورد.

در این فهرست، تاریخ بازنشسته شدن ضرغامی اول اردیبهشت امسال درج شده است. او که این روزها به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند، در سال ۷۹ و در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صداوسیما به عنوان معاون امور مجلس و استان‌های سازمان منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.

ضرغامی سپس در سال ۸۳ به عنوان رییس سازمان صداوسیما انتخاب شد و تا سال ۹۳ هم در این جایگاه باقی ماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکوت تارانتینو در برابر یک تجاوز به خاطر حمایت مالی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوئنتین تارانتینو سکوت کرد تا به دلیل مشارکت با این تهیه‌کننده قدرتمند، با علم به تجاوز به نامزد سابقش، دست به افشاگری نزند و حمایت واینستاین را از دست ندهد.

به گزارش سینماپرس، رسوایی هاروی واینستاین، بنیانگذار مؤسسه تولید فیلم «واینستاین»، یکی از قوی‌ترین مدیران صنعت سینما در سه دهه اخیر ابعاد عظیمی در رسانه‌های جهان داشت و موج افشاگری‌ها، گریبان افراد بسیاری را در هالیوود گرفت و در نهایت منجر به شکل گیری جنبش ME_Too در هالیوود شد.

در مقالات افشاگرایانه‌ای که ۲ نوامبر گذشته در مجله «نیویورکر» و روزنامه «نیویورک تایمز» به چاپ رسید، هاروی واینستاین متهم شد که طی سی سال فعالیت به عنوان تهیه‌کننده و کاشف استعدادها در صنعت سینما، دست کم بیست زن جوان، اعم از هنرپیشه، تهیه‌کننده و دستیار اداری را مورد آزار جنسی، بدرفتاری و تجاوز قرار داده است. این تعداد با افشا شدن پرونده واینستاین از ۸۲ نفر عبور کرد. «آنجلینا جولی»، «گوئنیت پالترو»، «کیت بلانشت»، «لایست آنتونی»، «آسیا آرجنتو»، «روزانا آرکت»، «جسیکا بارت» و «کیست بکینسل» از جمله بازیگران مطرحی هستند که در این فهرست طولانی دیده می‌شوند.

اما پس از این اتفاق اغلب رسانه‌ها و مطبوعات منتظر واکنش «کوئینتین تارانتینو» صمیمی‌ترین دوست و همکار هاروی واینستاین بودند. تارانتینو در ابتدا سکوت پیشه کرد و این سکوت خیلی معنادار بود. تا اینکه آمبر تمبلین چند جمله‌ای را از زبان تارانتینو توییت کرد. در این پست آمده بود: تمام هفته پیش نسبت به این افشاگری‌ها متعجب و دلشکسته بودم. افشاگرایی هایی درباره دوست ۲۵ ساله‌ام هاروی واینستاین. هنوز چند روز زمان می‌خواهم که بتوانم، درد، احساسات، خشم و حافظه‌ام را سر و سامان بدهم. آنزمان به صورت عمومی درباره‌اش صحبت خواهم کرد.

اما این فشارها ادامه پیداکرد، هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمای، در اقدامی تعجب‌برانگیز واینستاین را از آکادمی اسکار اخراج کرد. رئیس جمهور فرانسه دستور داد نشان شوالیه را از او پس بگیرند، چوب حراج به کمپانی برادران واینستاین خورد و برادر او نیز با همین اتهام مواجه شد و یک ماهی طول کشید که تارانتینو با افشا شدن جزئیات بیش‌تر درباره رسوایی‌های اخلاقی و جنسی هاروی واینستاین و سنگین‌تر شدن پرونده اتهامات این تهیه‌کننده سرشناس هالیوود، ۱۸ روز پس از افشای مقاله نیویورک تایمز، مجبور شد زبان به گفتن حقیقت باز کند.

کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ای اخیرش با روزنامه نیویورک تایمز اعتراف کرده از اعمال غیراخلاقی واینستاین باخبر بوده و حالا بابت سکوتش در تمام این سال‌ها شدیداً پشیمان است. نکته مهم این است که آقای تارانتینو از این موضوع خبر داشته اما از افشای آن سربازده است ومهمتر اینکه بسیاری از رسانه‌های غربی، کنجکاو بودند تا ردی از مشارکت‌های جنسی، کوئینتین با هاروی واینستاین پیدا کنند. چون در مورد فیلم پالپ فیکشن شایعات زیادی و حرف و حدیث فراوانی، مطرح بود.

تارانتینو در این گفت و گو اعتراف می‌کند که خود من در جریان برخی مسائل بودم و همین جمله شائبه برانگیز، سبب می‌شود که برخی شایعات درباره کوئینتین مطرح شود.

اما یکی از اعترافات جالب تارانتینو به میرا سوروینو باز می‌گردد که نامزد تارانتینو بود و حتی در دهه نود در رسانه‌ها (سال ۱۹۹۵) اعلام کرده بودند که به زودی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما مدتی بعد این نامزدی به هم خورد و کوئنتین به مدت یکسال افسرده بود و اعتیاد داشت.

تارانتینو با میرا سوروینو

تارانتینو به سرنوشت مارتین اسکورسیزی در دهه هشتاد مبتلا شد. نکته جالب اینجاست که حتی رسانه‌ها قبل از اعلام این نامزدی روی مسئله رابطه تارانتینو با «اما تورمن» فوکوس کرده بودند. پس از افشای ماجرای تارانتینو، در برخی شایعات منتشر شده، مسئله تجاوز واینستاین به تورمن مطرح می‌شد که باعث بهم خوردن رابطه تارانتینو با تورمن شده است.

چون این دو در طول سال‌های متمادی رابطه دوستی عجیبی داشتند. اما در مورد قضیه واینستاین، تارانتینو خودش اعتراف می‌کند که تجاوز واینستاین به میرا باعث نابودی رابطه آنان شده است. اما رسانه‌های سانسورچی آمریکایی همچنان تاکید داشتند (در دهه نود) که میرا به دلیل شهرت روز افزونش از تارانتینو جدا شده است.

اما جدا از همه این مسائل نکته جالب در مورد شریک آقای واینستاین این است که در برابر تمامی آزارها و اذیت‌های دیوانه‌وارش، کوئنتین سکوت کرد تا به دلیل مشارکت با این تهیه‌کننده قدرتمند، با علم به تجاوز به نامزد سابقش، دست به افشاگری نزند و حمایت واینستاین را از دست ندهد. اما در هالیوود یک روش مرسوم دیگر برای ایجاد رابطه نامشروع متنوع غیر از سبک استاد واینستاین نیز وجود دارد.

کوئنتین تارانتینو به عنوان یک کارگردان سرشناس و مؤلف به قول بخش خبری Dating diary مجله Celebrity scoop رابطه‌های بسیار متنوعی را با ستاره‌های سرشناس سینما تجربه کرده است.

همانطور که اشاره شد در ۱۹۹۵ با میرا سوروینو وارد رابطه شد که با تجاوز واینستاین این رابطه به هم خورد. پس از آن تارانتینو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۴۴ با سوفیا کاپولا دختر فرانسیس فورد کاپولا وارد رابطه شد. رابطه‌ای که به قول خود تارانتینو رویایش بوده، چون هر دو کارگردان هستند. در این مدت با افراد مختلفی دیده می‌شد، اما دائماً داشتن رابطه را تکذیب می‌کرد. در سال ۲۰۰۹ و قبل تر از آن در اکران‌های تبلیغاتی فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» او با خواننده این فیلم «دنیلا پیک» حین نوشیدن مشروبات الکی به تور پاپاراتزی‌ها افتاد. این رابطه نیز مثل سایر رابطه‌های تارانتینو کوتاه مدت بود و پس از مدتی بهم خورد. وقتی خبرنگاران می‌پرسیدند که چرا رابطه‌اش را با دنیلا پیک بهم زده است او فقط یک پاسخ می‌داد که می‌خواهم روی فیلم بعدی‌ام تمرکز داشته باشم.

تارانتینو در کنار سوفیا کاپولا

تا اینکه در سال ۲۰۱۴ شایعه‌هایی بر سر زبان‌ها افتاد که او رابطه دوستی‌اش با اما تورمن فراتر از یک رابطه دوستی رفته است. اما با اینکه این دو دائماً در معرض پاپاراتزی‌ها قرار داشتند، اما هر رابطه‌ای را فراتر از یک رابطه دوستی را انکار می‌کردند. تا اینکه در حین ساخت «۸ نفرت انگیز» با طراح لباس کورتنی هافمن در محافل عمومی دیده شد. اما این رابطه چندان داوم نیاورد و تا دسامبر ۲۰۱۵ وقتی تارانتینو برای دریافت ستاره خودش در خیابان ستارگان هالیوود ظاهر شد، بیشتر طول نکشید.

اما تارانتینو دوباره با دنیلا پیک وارد همان رابطه قدیمی شده است. گویا روی فیلم دیگری نمی‌خواهد تمرکز کند و پس از ۲۰۱۶ دائماً با دنیلا پیک دیده می‌شود و قرار است که در ژوئیه امسال با یکدیگر ازدواج کنند. چند ماه بعد این زوج یک مهمانی نامزدی برگزار کردند که ستارگان آثار تارانتینو در آن حضور داشتند، حتی اما تورمن هم در این مراسم حضور داشت.

به این ترتیب با اینکه تارانتینو روشی مشابه با واینستاین برای تجربه‌های متفاوت جنسی در پیش نگرفته است اما طی سی سال اخیر از مشاهیر هالیوودی به شمار می‌رود که رابطه‌های متعددی را تجربه کرده و آنطور که وعده داده، گویا ازدواج با دنیلا پیک ایستگاه آخر گردشگری جنسی تارانتینوست.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر جدید پردیس سینمایی «رازی» منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاشم میرزاخانی، سید احمدرضا دانش به سمت مدیر پردیس سینمایی «رازی» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر» طی حکمی سید احمدرضا دانش را به‌عنوان مدیر پردیس سینمایی «رازی» منصوب کرد.

این پردیس سینمایی در سال ۱۳۸۷ تأسیس و دارای ۲ سالن است که در میدان رازی (گمرک) قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استعفای مدیرکل دفتر موسیقی در پی تصویب یک قانون «ارشاد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری ضمن انتقاد دوباره از تصویب قانون اختصاص ۱۰ درصد مبلغ فروش کنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی» از استعفای مدیرکل دفتر موسیقی در این زمینه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اوایل اسفند ماه سال ۹۷ در ادامه بررسی بودجه ۹۸ بند (ح) و بند الحاقی ۵ به تبصره ۹ را به تصویب رساندند. که بر اساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ده درصد (۱۰%) بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

از زمان رسانه‌ای شدن تصویب این قانون، فعالان صنفی و کارشناسان حوزه موسیقی نسبت به آن واکنش‌هایی داشته‌اندکه به نظر می‌رسد دامنه این واکنش‌ها به چالشی در حوزه مدیریت موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شدهاست.

محسن رجب‌پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری درباره آخرین وضعیت واکنش‌های صنفی به این جریان به مهر گفت: پس از اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی سال گذشته قانونی را مصوب کردند که طبق آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به اخذ ۱۰ درصد از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهرانو کلانشهرها و واریز آن به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور شد، بسیاری از اهالی موسیقی نسبت به تصویب این قانون که کلید طراحی آن علی‌رغم مخالفت مدیریت دفتر موسیقی توسط یکی از معاونت‌های وزارت ارشادزده شده بود، واکنش نشان دادند.

رجب‌پور افزود: پیرو این موضوع مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به همراه تعدادی از نهادهای صنفی دیگر با انتشار بیانیه‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. حتی ما بعد از انتشار بیانیه تصمیم داشتیم به همراه تعدادی از هنرمندان در وزارت ارشاد تجمع کنیم که این اقدام به احترام واسطه‌گری برخی از مدیران و دوستان هنرمند منتفی شد.

وی با انتقاد از نقش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در طرح و تصویب این طرح ادامه داد: متأسفانه آقای کاراندیش بر اساس نگاه اشتباهی که دارند، تلاش کرده‌اند مبنایی غیرقانونی را تبدیل به قانون کنند و علیرغم اینکه هم آقای وزیر و هم تعدادی دیگر از کارشناسان با توضیحات تخصصی که به آن‌ها ارائه شد متوجه عواقب بسیار بد تصویب چنین قانونی شدند، این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که واقعاً شرایط نگران کننده‌ای را برای هنرمندان، تهیه‌کنندگان و در پی آن تماشاگران موسیقی رقم زده است.

رجب‌پور تصریح کرد: مهم‌تر آنکه ما چندی پیش و بعد از منتفی شدن ماجرای تجمع، جلسه‌ای هم با آقای کاراندیشبرگزار کرده و به ایشان مبانی غیرکارشناسی تصویب این قانون را گوشزد کردیم اما وی همچنان اصرار به اجرایی شدنچنین مصوبه‌ای دارد و حتی در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی را با دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام داده‌اند تا این قانون هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری با اشاره به واکنش مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیرامون این اتفاق گفت: آقای ترابی طی ماه‌های اخیر از جمله مدیرانی بوده‌اند که واکنش منطقی و درستی نسبت به این قانون نشان داده و بارها مخالفت خود را نسبت به تصویب آن اعلام کرده‌اند. اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که اصرار به اجرای چنین قانونی آقای ترابی را هم وادار به استعفا از سمت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد کرده است.

وی افزود: به هر حال شرایط به گونه‌ای رقم خورده که اکنون باید آقای حسینی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد از مدیرخود دفاع کرده و کارها را به سمتی هدایت کنند که این مبنای غیرقانونی تبدیل به قانون نشود.

رجب‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم طی دیداری که هنرمندان در چند روز اخیر با رئیس‌جمهور داشته‌اند موضوع اخذ ۱۰ درصد از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهران و کلانشهرها و واریز آن به حساب درآمد عمومی با آقای روحانی هم در میان گذاشته شده و رئیس‌جمهور هم تاکید داشته که مدیران دولتی تا آنجا که می‌توانند به هنرمندان فشاری وارد نکنند. اما نکته جالب اینجاست که با وجود نگاه مثبت رئیس جمهور، نظر وزیر ارشاد و دیگر مدیران مربوطه، آقای کاراندیش همچنان اصرار دارند که این مبنای غیرقانونی تبدیل به قانون شود. این دست‌اندازها نتیجه‌ای جز نابودی موسیقی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر مجری شبکه پنج در پی تذکر رئیس رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از تذکر رئیس سازمان صداوسیما به ۲ شبکه تلویزیونی درباره استفاده از سلبریتی‌ها، شبکه پنج سیما مجری برنامه «جشن رمضان» را تغییر داد.

به گزارش سینماپرس، پس از تذکر رئیس سازمان صداوسیما به شبکه‌های سه و پنج مبنی بر اصلاح سبک زندگی سلبریتی‌هایی که روی آنتن رسانه ملی فعالیت می‌کنند، با دستور مدیر شبکه پنج سیما اجرای یکی از بازیگرانی که در برنامه جشن رمضان قطعه‌ای نمایشی را اجرا می‌کرد، متوقف شد.

بنا بر این گزارش، این تذکر برای نخستین بار توسط سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با خبرگزاری فارس رسانه‌ای شد و وی اعلام کرد که این موضوع فقط برای شبکه پنج نیست و در شبکه سه هم متاسفانه چنین مواردی داریم و دوم هم اینکه براساس اطلاعات بنده شخص دکتر علی عسکری نسبت به این موارد تذکر ویژه داده و قرار است در حیطه زمانی مشخص یا این افراد رفتار و سبک زندگی خود را اصلاح کنند و در قاب تلویزیون بمانند یا اینکه تلویزیون در مقام اجرای تلویزیونی عذر آنها را خواهد خواست و ما با این اساس منتظر نتایج اقدامات بعدی سازمان می‌مانیم.

بلافاصله بعد از تذکر رئیس سازمان، شبکه پنج حضور این خانم بازیگر (شهره سلطانی) را در برنامه ممنوع اعلام کرد.

بعد از اینکه در صفحه شخصی این خانم بازیگر عکس‌هایی از زندگی خصوصی‌ و به ویژه حضور سگ در زندگی شخصی‌اش منتشر شد، برخی افراد فرهنگی و رسانه‌ای خواستار تجدید نظر در استفاده از این شخص در برنامه جشن رمضان شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداوسیما ممنوعیت تبلیغ یک محصول را تکذیب کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اداره کل بازرگانی صداوسیما درخصوص ادعای کذب، متناقض و بدیع سازمان غذا و دارو، مبنی بر ممنوعیت تبلیغ یک محصول ابراز شگفتی و اعلام آمادگی کرد در صورت نیاز مدارک مربوطه به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، پیرو برخی از مطالب در رسانه‌ها درباره کالاهای مضرّ سلامت‌محور و واکنش‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو،  رسانه‌ملی ترجیح داد اطلاعیه‌ای صادر کند: چند روزی است که در پی برخی زمینه‌سازی‌ها، مطالبی غیرمستند در فضای مجازی و برخی پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها با محوریت پخش تبلیغات محصولات بهداشتی «بدون‌مجوز» از شبکه‌های مختلف رسانه‌ملی منتشر شده است. به عنوان نمونه، در برخی خبرگزاری‌ها در مطلبی با عنوان «لوسیون تقویت‌کننده موی بهاره مجوز ندارد» به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین ادعا شده که سازمان صداوسیما با وجود اینکه این محصول مجوز ندارد، آن را تبلیغ می‌کند و جالب آنجاست که این  ادعا، بدون استعلام و هرگونه بررسی از بخش‌های مربوطه سازمان و دریافت واقعیت ماجرا، در فضای مجازی و برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها با عناوین دیگری بازنشر و موجب ایجاد ابهامات زیادی شد.

روابط عمومی سازمان صداوسیما در بخش دیگری از پاسخ به واکنش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی درباره تبلیغات برخی از کالاها در تلویزیون، تأکید کرد: در پاسخ به این مطالب، ضمن تکذیب ادعاهای فوق اعلام می‌شود که در سازمان صداوسیما، تبلیغ هر یک از محصولات، اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و… مشروط به داشتن مستندات لازم از مراجع ذیصلاح است و در این زمینه هیچ استثناء، تبصره و مسامحه‌ای وجود ندارد. محصول ذکر شده نیز دارای پروانه بهداشتی ساخت به شماره ۱۰۳۱۷/ ۱۳۵/ ص/ ۹۶ به تاریخ ۲۲ آذر سال ۹۶ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت غذا و دارو  است و مدارک آن به سازمان صداوسیما ارائه شده و در پرونده این شرکت، موجود است.   یادآوری این نکته ضروری است که اداره کل بازرگانی صداوسیما در مرحله پیش از تبلیغ انواع محصولات در شبکه‌های مختلف اعم از رادیویی و تلویزیونی، با در نظرگرفتن حقوق مخاطبان به عنوان اصلی حیاتی، مجوزهای صادره از سوی مراجع ذیصلاح را اخذ می‌کند و البته بررسی کیفیت محصول به عهده مراجع مربوطه (صادرکننده) است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اداره کل بازرگانی با هدف تنویر افکار عمومی در صورت نیاز آمادگی ارائه مدارک مربوط به  این شرکت را در مراجع ذیصلاح دارد و ضمن رد ادعای یک مقام مسئول در این سازمان، مبنی بر فقدان مجوز، این سوال را مطرح می‌کند که چطور می‌شود مجوز و پروانه بهداشتی ساخت را صادر کرد اما شرکت‌ها  را از حقوق طبیعی خود نظیر بازاریابی و تبلیغات منع کرد!؟   که این نوعی تناقض و مغایر با سیاست‌های رونق تولید در کشور است. در پایان مجدداً یادآور می‌شود که شرط اولیه معرفی و تبلیغ تمام کالاها و محصولات، ارائه مجوز معتبر از مراجع ذیصلاح است و هیچ محصول بدون مستندات لازم از مراجع مربوطه از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تبلیغ نمی‌شود. شایسته است اصحاب رسانه نیز پیش از انتشار هرگونه مطلب که موجب ایجاد نگرانی و دامن زدن به ابهامات در جامعه می‌شود، نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه، اقدام کنند.

شاید نقطه قابل تأمل این اطلاعیه بخشی است که از “اصحاب رسانه درخواست شده پیش از انتشار هرگونه مطلب درباره تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی صداوسیما نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه اقدام کنند” اما این اتفاق تا به امروز نیفتاده شاید بعد از این اطلاعیه ترجیح بدهند همچون معاونت‌ها و بخش‌های دیگر صداوسیما مقابل رسانه‌ها بنشینند و پاسخ اصحاب رسانه را بدهند. البته رسانه‌های ما می‌دانند رسانه‌ملی همچون رسانه‌های دیگر دنیا بایستی از محل تبلیغات و آگهی‌ها کسب درآمد داشته باشد. ولی فرآیند و روال آن در برخی اوقات معیوب و دچار اشکال پیش می‌رود. رسانه‌ها هم منتظر این پاسخ‌های شفاف و حضور رسانه‌ای مسئولین بازرگانی صداوسیما هستند. مطمئناً این حضور می‌تواند جلوی فراگیری بسیاری از شائبه‌ها و عوام‌فریبی عده‌ای که هر روز منتظر گاف تازه‌ای از رادیو و تلویزیون هستند را می‌گیرد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست دستمزد میلیاردی مدیری و عطاران برای بازی در «وکیل مدافع» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این روزها ماجرای درخواست دستمزد میلیاردی از سوی دو بازیگر مشهور کشورمان خبرساز شده است.

به گزارش سینماپرس، محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون، درباره انتشار خبری از زبان او مبنی بر پیشنهاد دریافت دستمزد میلیاردی از سوی رضا عطاران و مهران مدیری برای بازی در فیلم سینمایی «وکیل مدافع»، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قضیه اینطور نبود؛ ما به اتفاق کارگردان‌های «وکیل مدافع» سراغ آقایان مدیری و عطاران رفتیم که به ترتیب مشغول کار در «هیولا» و «زیرنظر» بودند. اتفاقاً زمانی که به دیدارشان رفتیم، خیلی متواضع و حرفه‌ای با ما برخورد کردند اما از آنجا که درگیر کار بودند، امکان همکاری میسر نشد؛ چون زمان شروع کارها یکی بود. پس اصلاً بحث مالی بین ما و این عزیزان مطرح نشد و دلیل عدم همکاری فقط تداخل زمانی پروژه ها بود.

وی افزود: البته با نفر سومی صحبت کردیم که او درخواست یکصد هزار دلار (با دلار پانزده هزار تومان) را داد که در توان ما نبود و این همکاری شکل نگرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برادرجان»؛ نمونه موفق سریال سازی با رویکرد آموزه های دینی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح آموزه های اخلاقی، دینی، تربیتی و سبک زندگی درسریال «برادر جان» گفت:خوشبختانه تلویزیون دست روی موضوع بسیار خوبی گذاشته است.

به گزارش سینماپرس، سریال «برادر جان» یک مضمون اخلاقی و دینی را در بستری اجتماعی به تصویر می کشد. یک ملودرامی پرکشمکش درباره روابط انسانی و اجتماعی است. محور درام این سریال را حق الناس تشکیل می دهد و البته بطور غیر مستقیم و با پرهیز از شعارزدگی به آن پرداخته است.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:صدا وسیما در ماه مبارک رمضان هرسال سریال هایی با هدف ترویج مباحث سبک زندگی، اخلاقی، اجتماعی و گاه در فضایی طنز تولید می کند که در خانواده ها اثر گذار است.

آزادی‌خواه با اشاره به ساخت سریال «برادر جان» با محوریت اصلاح سبک زندگی و ترویج آموزه های اخلاقی و تربیتی مانند حق الناس است افزود: این مجموعه رویکرد بسیار مهمی در ساخت مجموعه هایی با رویکرد آموزه های دینی در تلویزیون محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان دل ها وذهن ها برای ترمیم موضوعات اخلاقی واصلاح سبک زندگی آماده تر است، تصریح کرد:در سریال «برادرجان» محورهایی نظیر سبک زندگی، آموزه های اخلاقی و تربیتی مانند حق الناس، صداقت و رابطه سالم در خانواده دیده می شود که با زبان هنر به خوبی مطرح شده است. این گونه سریال ها در تلویزیون می تواند به وقار و استحکام خانواده کمک کند و جامعه ما را از بزه و ناهنجاری ها نجات دهد.

سخنگویی کمسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: خوشبختانه تلویزیون با ساخت این سریال موضوع بسیار خوبی را انتخاب کرده است چرا که یکی از مهم ترین مشکلات که در حوزه حق الناس داریم شستشوی گناه است به این معنا که فردی که حق الناس برگردن دارد عمدا و بدون پروا به این معضل وبزه اجتماعی دامن می زند وسپس برای تطهیر کاذب خود توجیه های غیر معقولی برای عملش می آورد که بسیار خطر ناک است. این گونه اقدامات در حوزه حق الناس آبستن بزه های مختلف اجتماعی است بدنبال آن دروغ، افترا و تهمت خواهد آمد.

وی اظهار داشت: اعتقادم براین است که در حوزه آموزش های عمومی هرگز نمی توانیم صد درصد موفق باشیم، خطابه، شعر و آموزش وپژوهش به جای خود اما زبان هنر و فیلم به خصوص رسانه ملی به عنوان یک رسانه پر مخاطب با دارا بودن بیش از ۷۰ درصد بیننده می تواند با استفاده بهینه از این ظرفیت توفیقات خوبی را رقم بزند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم افزود: استفاده از هنر سریال سازی با رویکرد آگاهی بخشی دینی در جامعه باید از اهداف اصلی رسانه ملی باشد؛ ما باید مباحث دینی مان را به رخ بکشیم مباحثی مانند حق الناس، احترام به والدین، مسجد محوری را باید به تصویر کشید. این موارد موجب احیای فضائل و اصلاح اشکالات می شود.

حجت الاسلام آزادیخواه درباره حمایت مجلس از چنین تولیداتی در تلویزیون بیان کرد: در برنامه ششم توسعه در کمسیون فرهنگی مجلس از تولید سریال های الف حمایت کردیم و با گنجاندن رقمی از اعتبارات دولتی بودجه خاصی برای ساخت این گونه سریالها دیده شده است.

وی بر ضرورت ارتباط بیشتر رسانه ملی و کمسیون فرهنگی مجلس تاکید و ابراز امیدواری کرد ان شاءالله شاهد تقویت این ارتباط باشیم.

«برادر جان» مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است؛ ملودرامی اجتماعی مذهبی است که برای پخش در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ تهیه و تولید شد. این مجموعه از ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ از شبکه سه سیما هر شب ساعت ۲۰:۳۰ و تکرار این مجموعه به نوبت:۱:۳۰ صبح؛ ۹:۴۵ صبح و ۱۶ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع