X

بایگانی تیر 2, 1398

دفتر سینمایی

«تب تاب» با تغییرات ساختاری به قاب سیما باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «تب تاب»، گفت: جلسه‌های مختلفی با مدیران شبکه سه سیما داشتیم تا احتمالا برنامه با تغییراتی در ساختار برای هر چه زودتر به آنتن شبکه سه برگردد.

به گزارش سینماپرس، عباس اختری با اشاره به اینکه پخش برنامه «تب تاب» با شروع ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما متوقف شده است به ایرنا، اظهار داشت: پخش این برنامه از شبکه سه سیما بیش از یک ماه است که متوقف شده است. در این خصوص صحبت‌ها و جلسه‌هایی با علی فروغی مدیر و محمدرضا نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه سه داشتیم که موثر واقع شد.

تهیه‌کننده «تب تاب» گفت: در این جلسه‌ها به این نتیجه رسیدیم که در ساختار برنامه تلویزیونی تب تاب تغییراتی ایجاد کنیم تا بتوانیم این برنامه را بهتر از قبل، خیلی زود روی آنتن شبکه سه سیما برگردانیم.

اختری افزود: برنامه «تب تاب» در زمانی که روی آنتن بود توانست نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و با پخش چندین قسمت برنامه‌ای پر مخاطب شود. امیدوارم با تغییراتی که در این برنامه ایجاد خواهد شد تب تاب موفق‌تر از قبل عمل کرده و نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.

این تهیه کننده تلویزیون ادامه داد: زمان پخش این برنامه در کنداکتور شبکه سه سیما چندین بار دچار تغییرات شده است. پیش از این مریم جلالی دیگر تهیه کننده برنامه تلویزیونی تب تاب درباره توقف این برنامه عنوان کرده بود که تکلیف پخش «تب تاب» مشخص نیست و معلوم نیست که بتوانند برنامه روی آنتن ببرند.

وی همچنین به هزینه‌های این برنامه اشاره کرده و گفت: گروه سازنده هزینه‌های زیادی برای اجاره سوله پرداخت کرده است ولی هنوز صحبتی درباره پخش برنامه نشده و تب تاب در حال حاضر اسپانسر هم ندارد.

پیش از این نیز پیمان قانع طراح دکور برنامه «تب تاب» نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که هزینه و زمان زیادی خرج دکور تب تاب شده است. او همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که این دکور بیشتر شبیه یک اختراع است و برای اولین بار در کشور ساخته شده است.

دکور برنامه تب تاب به گونه ای طراحی شده بود که مجری و مهمان رو به روی یکدیگر و روی صفحه ای متحرک می‌نشستند و مخاطبان برنامه از طریق یک اپلیکیشن می‌توانستند نظر مخالف و موافق خود را با حرکت دادن صفحه به سمت پایین یا بالا به ثبت برسانند.

موضوع گفت‌وگوهای این برنامه چالشی و بدون رودربایستی بود که توسط یک اتاق فکر طراحی می‌شد و همه موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را در بر می‌گرفت. این برنامه با مجری گری باربد بابایی روی آنتن می‌رفت.

تب تاب سه شنبه شب ها از شبکه سه سیما پخش می‌شد و بعد از ماه مبارک رمضان شایعاتی درباره جایگزین شدن این برنامه به جای «نود» منتشر شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ضبط مسابقه بزرگ «نو ستاره» از چهارم تیر ماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری طرح و کارگردان مسابقه بزرگ «نوستاره» از آغاز ضبط این برنامه ازچهارم تیرماه جاری در هفته دو روز سه شنبه و چهارشنبه در جزیره کیش خبر داد و گفت: این برنامه دو روز درهفته سه شنبه وچهارشنبه تا هفته اول شهریورماه ادامه دارد و از طریق شبکه نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، «محسن احتشامی» روز یکشنبه در نشست رسانه‌ای و اطلاع رسانی این برنامه در بنیاد بی دل دهلوی با تشریح نحوه شکل گیری و راه اندازی «مسابقه بزرگ نو ستاره»، گفت: متأسفانه هیچ زمانی درباره سر آغاز نحوه ساخت مسابقات استعدادیابی سوالی نشد این درحالی است که اگر مسابقه ما با عنوان «ویترین» نبود هیچ گاه برنامه «عصر جدید» به وجود نمی‌آمد.

مسابقه نو ستاره و کشف استعداد کودکان و نوجوانان
وی هدف از «مسابقه بزرگ نو ستاره» را کشف استعدادهای حوزه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: براین باوریم که مسابقات استعدادیابی باید در حوزه کودک و نوجوان ساخته شود تا معنای کشف استعداد به درستی تبیین شود.
این مجری تلویزیونی در ادامه، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی های چندماهه و تولید یک برنامه هزینه‌هایی را به همراه دارد اگرمسابقه هم باشد که هزینه اش چند برابر خواهد شد به همین منظور «نوستاره» که قراراست در ۲۰ قسمت ساخته شود با حمایت مجموعه آوای خلیج فارس ساخته خواهد شد.

رقابت ۹۸ استعداد حوزه کودک و نوجوان با هم
احتشامی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: از میان فیلم‌های ارسال شده توسط علاقمندان، هیأت انتخاب مسابقه بزرگ نو ستاره جمعاً ۹۸ نفر را با دو رده سنی ۵ تا ۱۰ سال و۱۱ تا ۱۶ را انتخاب کرده تا با یکدیگر رقابت کنند.
کارگردان هنری مسابقه بزرگ «نوستاره» در ادامه همچنین با اشاره به عوامل دست اندرکار این مجموعه مسابقه، درباره داوران این مسابقه، گفت: حضور «الهه رضایی» در هیأت داوران با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه کودک و نوجوان، اتفاق خوبی است.
وی افزود: «بهنام صفاریان» ازدیگر داوران مسابقه به شمار می‌رود که تخصص وی در حوزه موسیقی و آهنگ سازی و ترانه سرایی است.
احتشامی در ادامه از «یاسرخاسب» که دررشته بازیگری، حرکات فرم و بدن به عنوان دیگر داوراین مسابقه یاد کرد وافزود: او در موضواعت ورزشی تخصص ویژای دارد.
وی از «نیلوفرامینی فر» به عنوان مجری و برنامه سازو «مهیار مجیب» که سال‌ها در زمینه کودک فعالیت کرده نیز به عنوان مجریان این برنامه نام ُبرد.
کودکان و نوجوانان هرگز از مسابقه حذف نمی‌شوند

مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس کیش میزبان ضبط مسابقه

احتشامی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه موضوع «روانشناسی کودک» برای این مسابقه مهم و حائز اهمیت ویژه ای است، تصریح کرد: معتقدیم حذف شدن کودکان و نوجوانان در حین مسابقه از نظر روحی و روانی به آنها ضربه می‌زند از این روبر خلاف تمام مسابقات مرسوم و در حال پخش، اجرای کودکان را هرگز متوقف نخواهیم کرد.
وی یاد آورشد: در انتهای مسابقه دو نفر در هر قسمت انتخاب می‌شوند؛ یک کودک و یک نوجوان که انتخاب آنها برعهده داوران و تماشاگران مسابقه است.
کارگردان هنری مسابقه بزرگ نو ستاره در خصوص نحوه پخش این مسابقه برای مردم گفت: از آنجایی که درصدد هستیم که تمامی استعدادها و حرکات کودکان و نوجوانان را بدون هیچ گونه سانسور و حذفی پخش کنیم از این رو فعلاً برنامه‌ای برای پخش از طریق تلویزیون نداریم و قرار است ازمسابقات از طریق شبکه نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی پخش شود.

احتشامی اظهار داشت: ضبط برنامه از چهارم تیرماه در مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس جزیره زیبای کیش آغاز و تا اوایل شهرویرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

پخش مسابقه نو ستاره از شبکه خانگی و تلویزیون اینترنتی

کارگردان هنری مسابقه بزرگ نو ستاره در ادامه از شبکه خانکی و تلویزیون اینترنتی به عنوان محل پخش مسابقه بزرگ نو ستاره خبر داد و گفت: از آنجائیکه امکان پخش بسیاری از صحنه ها از طریق تلویزون مهیا نبود از این رو شبکه خانگی بدن منظور در نظر گرفته شد.

احتشامی در عین حال گفت: در تلاش هستیم که انچه در مسابقه و روی استیج اتفاق می افتد بدون کم و کاست برای مخاطبان پخش شود تا همگان در جریان روند ضبط برنامه ها از صفر تا صد قرار گیرند.

ظاهر مسابقه «نو ستاره» از «عصر جدید» بالاتر است
احتشامی در ادامه سخنان خود در مقایسه مسابقه «عصر جدید» و این برنامه و دکور برنامه اش، توضیح داد: ما از نظر محتوا شبیه «عصر جدید» نیستیم اما از نظر ظاهر برنامه شبیه هستیم شاید هم بالاتر چراکه روی استیجی برنامه اجرا می‌کنیم که به جرأت می‌توانم بگویم زیباترین در خاورمیانه است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از ضبط برنامه ریزی برای کشف استعدادها و تمرین‌های آنها انجام داده اید، اظهار داشت: از طریق فراخوانی که اعلام شد برای ما فیلم‌های فراوانی شد و هیأت انتخاب آنها را گلچین و انتخاب کردند اما فعلاً برنامه ریزی برای تمرین صورت نگرفته است.

مخالف حضور سلبریتی در اجرا هستم
احتشامی همچنین درباره حضور سلبریتی ها در برنامه، تاکید کرد: من شخصاً به عنوان فردی که کارِ اجرا می‌کنم و مدرس هستم، مخالف حضور سلبریتی در اجرا هستم و هرکس باید در زمینه تخصصی خود کار کند.
به گفته وی برنامه و مسابقه بزرگ نو ستاره با حضور آحاد مردم و بروز و ظهور استعدادهای کودکان و نوجوانان جایگاه اصلی خود را یافته و شکوفا خواهد شد.
در ادامه مجری پیشکسوت و داور این مسابقه هم درباره حضور سلبریتی ها درجایگاه مجری گری تلویزیون، گفت: برنامه باید ارزش برنامه سازی داشته باشد و هرفردی درحرفه مرتبط با خودش که در آن تخصص دارد باید فعالیت کند.
«الهه رضایی» تاکید کرد: معتقدم بازیگرباید نقش آفرینی خود را در جایی که لازم است ایفا کند و به جایگاه مجری گری ورود نکند؛ چراکه هر فردی متخصص رشته و حرفه کاری خودش است.
رضایی درپاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بچه‌ها در این سن شکننده هستند ملاک‌های انتخاب شما چیست؟ گفت: آنها را با توجه به گروه سنی و فعالیتی که دراین سن انجام می‌دهند، می‌سنجیم.

مسابقه «نوستاره» دنبال مردم است تا سلبریتی ها
مجری مسابقه «نوستاره» نیز، اظهارداشت: جذابیت این مسابقه باعث شد آن را انتخاب کنم.
«نیلوفرامینی فر» هم با اشاره به عدم حضور و استفاده از سلبریتی ها در این مسابقه تصریح کرد: همانگونه که آقای احتشامی کارگردان و مجری طرح مسابقه بزرگ نوستاره، گفت؛ به دنبال مردم هستیم تا سلبریتی ها.
«مهیارمجیب» دیگر مجری مسابقه بزرگ نو ستاره هم درباره حضورش در این مسابقه، گفت: قبلاً کمتر به بچه‌ها بها داده می‌شد اما در حال حاضر این وضعیت بهتر شده است.
وی افزود: باعث افتخار است در این کار حضور دارم و در کنار بچه‌ها هستم. این کار می‌تواند به استعداد بچه‌ها جهت بدهد و تلنگری به خانواده‌ها برای کشف استعداد آنها باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا سریال ترسناک در شبکه نمایش خانگی متوقف شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چندی پیش سرپرست دفتر نمایش خانگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از این پس به هیچ عنوان در شبکه نمایش خانگی به کارگردان سریال «احضار» اجازه ساخت کاری داده نخواهد شد؛ این حرف در حالی زده شد که تاکنون هشت قسمت از سریال ترسناک «احضار» به بازار آمده و به یک‌باره پخش سه قسمت‌ دیگر متوقف شد.

به گزارش سینماپرس، رامین عباسی‌زاده کارگردان سریال احضار درباره علت تصمیم مصطفی سماوات سرپرست دفتر نمایش خانگی مبنی بر عدم اجازه ساخت فیلم به وی، به ایسنا توضیح داد.

عباسی‌زاده که سابقه تهیه سریالی چون «شمس‌العماره» و همچنین همکاری با پروژه «او یک فرشته بود»، «پلیس جوان» و «کت جادویی» را در تلویزیون دارد، درباره دلیل اصلی این واکنش، به ضرب‌المثل «شیر دهانش را سوزانده، به دود فوت می‌کند» اشاره می‌کند و با اظهار این مطلب که لازم است گفته‌های سرپرست دفتر نمایش خانگی را درباره خود یک شوخی بداند، می‌گوید: در صحبت‌های ایشان به مواردی اشاره شد که به طور خلاصه تنها به ذکر چند نکته در مقام پاسخ بسنده می‌کنم. آقای سماوات در مصاحبه‌اش بیان کرده: «به دلیل اختلاف مالی پخش کننده و تهیه‌کننده به هر دو طرف گوشزد کردیم که اگر از فرصت استفاده نکنند و سریال پخش نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند.» گرچه که حتی یک بار هم درباره این موضوع نه با من و نه وکیلم تماسی گرفته نشده، چه برسد به اینکه حضوری گفته باشند؛ البته به گمانم آقای سماوات در قرارهایش با پخش‌کننده چیزی دیگری به او گفته‌اند. ولی چنانچه بپذیریم که چنین چیزی را به من هم گفته‌اند، چرا به حرف خود تمام و کمال عمل نکرده و در مصاحبه خود پخش‌کننده را هم محروم نکردند؟

او همچنین می‌گوید که ریشه اصلی اختلافات به وجود آمده، مسائل مالی بوده و هست ولی او دوست ندارد مسائل کاری خود را با مطرح کردن در رسانه‌ها حل کند؛ زیرا می‌توانند مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند.

عباسی‌زاده در همین راستا تصریح می‌کند: دلیلی نمی‌بینم حتی از دشمنم بدگویی کنم، چه برسد به کسانی که آن‌ها را در جایگاه مدیریتی فرهنگی می‌بینیم. به همین دلیل بهتر بود به جای مطرح کردن مشکلات به صورت رسانه‌ای از طرفین ماجرا دعوت می‌شد تا حرف‌هایشان شنیده شود.

او در ادامه درباره اظهارات سماوات درباره استقبال مخاطبان از سریال «احضار» می‌گوید: چنین آمار و ارقامی باید از طریق یک منبع رسمی اعلام شود، نه اینکه بر اساس حدس و گمان یا تمایلات شخصی به فلان کارگردان یا فضای کاری‌اش بگوییم این سریال با استقبال مواجه شده یا نه. مشکلات به ما اجازه نداد طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم سه قسمت آخر را در اختیار مخاطب قرار دهیم و از این بابت عذرخواهی می‌کنیم. درصدد حل این مشکل هستیم ولی ابتدا باید اجازه دهیم این قسمت‌ها هم توزیع شوند، آن وقت درباره موفق بودن یا نبودن سریال صحبت کنیم.

این تهیه‌کننده در همین راستا به دو نکته دیگر هم اشاره می‌کند: اول اینکه ما برای ساخت این سریال از نابازیگرانی استفاده کردیم که روزها و ماه‌ها برای آموزش آنها وقت گذاشتیم. چون اعتقاد داشتیم از همین افراد استعدادهایی به جامعه هنری و سینمای ایران معرفی می‌شود. ولی ظاهراً این کار، برنامه‌های عده‌ای را به هم زده است، همان‌ها که نقش‌فروشی می‌کنند یا قیمت فلان بازیگر متوسط را با هزاران زد و بند یک شبه چند صدمیلیون بالاتر می‌برند.

او با بیان اینکه ما اساساً نسبت به پدیده‌ای که قبلاً آن را تجربه نکرده‌ایم، دافعه داریم، می‌گوید: ما ایرانی‌ها بیشتر اوقات نسبت به همه چیز گارد داریم. سریال «احضار» به نوبه خودش کار جدیدی است و احتمالاً راه را برای کسانی که می‌خواهند این ژانر را تجربه کنند، باز می‌کند؛ البته می‌دانم که هر اثری نقاط ضعفی هم دارد و این سریال هم همین گونه است. اما راه نقد از هر گذرگاهی عبور کند از سنگلاخ ترور شخصیتی و بدگویی عبور نمی‌کند.

عباسی‌زاده درباره منابع مالی سریال می‌گوید: این سریال با هزینه‌های شخصی ساخته شده و به جایی وصل نیست. تریبون تبلیغاتی هم نبوده و نخواهد شد. من فکر می‌کنم یکی از دلایل هجمه‌های اخیر به سریال «احضار» مربوط به مسائل مالی بوده، وگرنه چه بسیار سریال‌های بی‌سرانجام و بدسرانجامی که این اواخر داد مخاطب را سرآورده‌اند ولی آقای سماوات نه آنها را محروم کرده و نه تهدید. شاید هم صلاح بر این است سریال «احضار» که با پول پاک شخصی و بدون رانت تولید شده، نزد افکار عمومی قربانی شود تا توجهات به سمت دیگری جلب شود.

او ادامه می‌دهد: تجربه سال‌ها فعالیت در این عرصه به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان به من آموخت که وظیفه مدیر حل مشکلات است، نه ایجاد تشنج. امیدوارم در کنار آن همه هیجان کاذب برای تصاحب پست، کمی به شیوه درست مدیریت فکر کنند یا از مدیر کل سابق یاد بگیرند.

کارگردان «احضار» در پایان سخنان خود بیان کرد: نمی‌دانم که آیا قبلاً هم با سینماگران یا فعالان حوزه سریال‌های شبکه خانگی چنین برخوردی شده است یا نه، ولی ترجیح می‌دهم در حافظه‌ام چنین چیزهایی را ثبت نکنم. اما از آنجا که ما ایرانی‌ها حافظه تاریخی خوبی نداریم مطمئنم چندی دیگر وقتی از آقای سماوات یا سرپرستانی از این دست سوال شود که آیا تا به حال با کسی چنین برخوردی داشته‌اند یا نه؟ پاسخشان منفی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان ساخت «با من حرف بزن» در اتریش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فیلم کوتاه «با من حرف بزن» به کارگردانی بهزاد خداویسی با موضوعی اجتماعی در اتریش به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «با من حرف بزن» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهزاد خداویسی امروز(یکشنبه ۲تیر) در اتریش پایان یافت و قرار است مراحل پس از تولید آن در روزهای آینده انجام شود.

از جمله عوامل این فیلم که ایرانی و خارجی هستند می‌توان به مارکو تیمپلیش فیلمبردار، اسماعیل علیزاده تدوین‌گر و امین ظهراب بیگی مدیرجلوه‌های ویژه، اشاره کرد.

فیلم کوتاه «با من حرف بزن» اقدامی فرهنگی برای نقد واقعه‌ای اجتماعی است که خداویسی با تولید آن سعی در آگاهی بخشی جهانی در این زمینه دارد. در این فیلم که با موضوع اجتماعی روز جهان و در حمایت از زنان تولید شده انوشیروان محسنی نقش اصلی و گیویا اوستوف، پریسا میسنر، زاکاویا گابریلا، ملیکا و ماریا پیشیار و نرگس دیناکانی، نقش های دیگر را بر عهده دارند.

انوشیروان محسنی بازیگر نقش اصلی با «من حرف بزن» بازیگر ایرانی مقیم اتریش پیش از این جوایزی از جشنواره‌های خارجی همچنین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران در سال ۹۷ کسب کرده است.

بهزاد خداویسی تاکنون آثار متعددی کارگردانی کرده است؛ وی که از ۹ سالگی بازیگری را تجربه کرده در آثاری چون «تحفه‌ها»، «خمره»، «ضیافت»، «ایران سرای من است»، «روزگار جوانی» و «سرنخ» نقش آفرینی کرده و سابقه چهره پردازی در بیش از ۲۸ نمایشنامه سریال و فیلم سینمایی را داشته است.

همچنین مجموعه شعر «در کوچه‌پس‌کوچه‌های ونیز» و یک داستان بلند به نام «از پاریس تا دخمه» از او به چاپ رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست پروانه نمایش برای سه فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش بابائیان آخرین وضعیت اکران سه فیلم خود را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، داریوش بابائیان تهیه کننده سینما درباره آخرین وضعیت اکران سه فیلمی که آماده نمایش دارد، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فیلم‌های «تبسم تلخ»، «سه کله پوک» و «سیمین» به ترتیب به کارگردانی محمدرضا ممتاز، جواد مزدآبادی و مرتضی آتش زمزم را آماده نمایش داریم و به شورای مربوط ارئه دادیم تا بتوانیم برای اکران برنامه ریزی کنیم.

الهام حمیدی، کیمیا باباییان، محمدرضا سهرابی، عباس محبوب، میرطاهر مظلومی، محمد شیری، پوراندخت مهیمن، فرید فوده، نیایش کفیلی، حسین غیابی و اکبر عبدی بازیگران این فیلم هستند.

یوسف تیموری، سیدجواد هاشمی، سیروس گرجستانی، عزت الله رمضانی و… بازیگران «سه کله پوک» هستند.

بازیگران فیلم «سیمین» به تهیه کنندگی و کارگردانی مرتضی آتش زمزم عبارتند از محمدرضا هدایتی، لاله اسکندری، محمد فیلی، جمشید صدری، پری کربلایی، سپیده مظاهری، مریم نقیب الذاکرین و بازیگران کودک و نوجوان: امیرعباس رضایی و مریم عرب جعفری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته‌هایی از پدافند هوایی ایران در «نبرد امواج» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وحید فرجی کارگردان «نبرد امواج» گفت: تولید این مستند به خاطر مسایل امنیتی و حساسیت‌ها، مقداری زمان‌بر شد. از سوی دیگر برخی از ملاحظات امنیتی بعد از تدوین هم وجود داشت و همین موضوع شرایط پخش را طولانی کرد.

به گزارش سینماپرس، وحید فرجی کارگردان مستند «نبرد امواج» که به بررسی تاریخچه و قدرت سیستم‌های راداری جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و این روزها در حال پخش است، درباره این مستند به فارس گفت: دو سال پیش در جلساتی که دوستان خانه مستند انقلاب اسلامی با نیروی هوافضای سپاه داشتند، مقرر شد فیلم‌هایی درباره توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح ـ که اتفاقاً بومی هم شده‌اند ـ تولید شود و بخشی از توانمندی‌های سپاه و بقیه بخش‌های نیروهای مسلح به تصویر در آید. از این رو ما در جلساتی که با این دوستان داشتیم از برخی تولیدات نیروهای مسلح و فعالیت‌هایشان بازدید کردیم.

وی افزود: هر چند مردم از بخشی از توانمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان اطلاع دارند و درباره‌شان شنیده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد درباره پدافند هوایی اطلاعات چندانی ندارند. با توجه به اینکه در حوزه پدافند هوایی بخش‌هایی مانند وزارت دفاع، سپاه و ارتش فعالیت‌های خوبی داشتند، می‌خواستند که این بخش از توانمندی‌ها دیده شود، به همین دلیل ما هم با دوستان جلساتی گذاشتیم و سفرهایی به نقاطی داشتیم که نیروهای مختلف مشغول فعالیت و این سیستم‌های دفاعی در آنجا عملیاتی شده بودند. ما تحقیقات‌مان را ادامه دادیم و در مقطعی شروع به تولید کردیم، برای مثال با دوستانی که پیش از انقلاب در بخش پدافند هوایی فعال و در آمریکا هم آموزش دیده بودند، با بچه‌های سپاه، وزارت دفاع و همه آنهایی که با این موضوع درگیر هستند صحبت کردیم و در واقع تیم وسیعی را بررسی کردیم.

کارگردان «نبرد امواج» تصریح کرد: ما با ساخت این مستند می‌خواستیم بگوییم گروه گسترده‌ای در صنایع دفاعی ایران به تولیدات دفاعی مشغول هستند، در همین زمینه سعی کردیم همه بخش‌ها را پوشش بدهیم، یعنی ارتش، سپاه، وزارت دفاع و … را مورد بررسی قرار دادیم.

تولید «نبرد امواج» به خاطر مسایل امنیتی و حساسیت‌ها، مقداری طولانی شد. از سوی دیگر برخی از ملاحظات باعث شد تولید ما کمی با کندی پیش برود

وی ادامه داد: تولید این اثر به خاطر مسایل امنیتی و حساسیت‌ها، مقداری طولانی شد. از سوی دیگر برخی از ملاحظات باعث شد تولید ما کمی با کندی پیش برود، به طوری که حتی بعد از تدوین، همچنان بخشی از ملاحظات امنیتی برقرار بود، یعنی باید درباره «نبرد امواج» دوستانی از بخش‌های مختلف نظر می‌دادند تا شرایط پخش آن ایجاد شد. از سوی دیگر دوستان به دلیل همین جنبه‌ها منتظر این بودند که فرصت مناسبی برای پخش پیدا شود و به محض اینکه فرصتی فراهم شد، اجازه پخش این مستند را دادند.

این کارگردان ضمن بیان این مطلب که مستند «نبرد امواج» به بیننده‌ای که از این فضا اطلاعاتی ندارد، کمک می‌کند تا متوجه برخی از مناسبات نظامی شود، اظهار کرد: چند روز پیش ما پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی جهان با نام گلوبال هاوک را با تولیدات صنایع دفاعی ایران سرنگون کردیم، بنابراین با تماشای «نبرد امواج» می‌توانیم متوجه شویم که این مسیر چگونه و با چه سختی‌ها و مرارت‌هایی طی شده است، چه گروهی در این زمینه فعال بودند و اصلا چه چیزی باعث شده است که ما امروز پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی جهان را وقتی کمترین نفوذی به کشور می‌کند، منهدم کنیم بنابراین این فیلم به بیننده کمک می‌کند تا مسیر را بهتر بشناسد و درک بهتری داشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به بحث ها و مطالب گوناگونی که در حال حاضر در کشور مطرح است، ممکن است برای بعضی‌ها سوال پیش بیاید که چرا ما این‌همه هزینه می‌کنیم؟ چرا این همه پدافند هوایی و موشک برایمان مهم است و چرا آمریکا روی توانمندی دفاعی ما فشار می‌آورد؟ من فکر می‌کنم این مستند و مستندهای مشابه می‌تواند جنبه‌های مختلف این موضوع را باز کند؛ اینکه ما چگونه و با چه سختی هایی این توانمندی را به دست آوردیم در حالی که حتی نزدیک‌ترین کشورها با بالاترین قیمت‌ها حاضر نیستند این دانش را به ما بدهند. از سوی دیگر کمک می‌کند تا مردم متوجه شوند، این صنایع دفاعی چقدر برای ما حیاتی است. وقتی با سرنگونی یک هواپیمای پیشرفته جاسوسی، رسانه‌های جهانی حیرت می‌کنند و می‌گویند ایران چه مسیری را طی کرده است، باید اهمیت صنایع دفاعی را دانست.

فرجی عنوان کرد: بخشی از این موضوع که ما اصرار داریم صنایع دفاعی ما مستقل بماند ناشی از اتفاقاتی است که در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردیم، زیرا ما در آن زمان برای به دست آوردن کمترین امکانات باید به دیگر کشورها التماس می‌کردیم و در نهایت هم آن کشورها هیچ چیزی به ما نمی‌دادند بنابراین، این مسایل نشان می‌دهد که صنایع دفاعی و بومی شدن آن چقدر حساس و الزامی است و شاید بیشتر از مسایل دیگر اولویت داشته باشد از همین رو دیدن این توانمندی‌ها به مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی کمک می‌کند تا متوجه برخی از مسائل شوند.

به دلیل اینکه علوم مختلفی در پدافند هوایی به کار گرفته می‌شود، می‌توانیم از سرریز این علوم در صنایع مختلف مثل پزشکی و مخابراتی هم بهره ببریم

این کارگردان مطرح کرد: وقتی ما در این حوزه که تا این حد سخت و پیچیده است بر خلاف همه تحریم‌ها و موانع توانستیم پیشرفت کنیم، باید به این باور برسیم که در حوزه‌های دیگر هم می‌توانیم وضعیت‌مان را بهبود ببخشیم. برای مثال مردم دوست دارند صنعت خودرو پیشرفت کند، بنابراین اگر اراده و عزمی وجود داشته باشد، این صنعت می‌تواند سامان پیدا کند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه علوم مختلفی در پدافند هوایی به کار گرفته می‌شود، می‌توانیم از سرریز این علوم در صنایع مختلف مثل پزشکی، مخابراتی و … هم بهره ببریم. وقتی نیروهای دانشگاهی و صنعتی ما توانسته‌اند، این علوم را به اینجا برسانند، قطعاً می‌توانند سرریز این علم را در صنایع مختلف به کار بگیرند، فقط باید این عزم و اراده در انتقال این علوم به حوزه‌های دیگر وجود داشته باشد تا مردم به چشم خود ببیند و لمس کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترکیب هیات انتخاب دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه تغییر می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاوه سجادی‌حسینی نایب رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه از تغییر ترکیب هیات انتخاب دهمین دوره جشن مستقل این انجمن خبر داد.

به گزارش سینماپرس، کاوه سجادی حسینی نایب رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه، ضمن اشاره به برنامه‌های پیش روی این انجمن به مهر گفت: با توجه به اینکه هیات مدیره جدید انجمن فیلم کوتاه به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار آن به‌تازگی حکم این انجمن از سوی وزارت کار تایید شده است، زمان کوتاهی برای انجام یک سری از برنامه‌ریزی‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه پیش روی ما قرار دارد و ما در تلاش هستیم برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری این جشن داشته باشیم. در حال حاضر آثار ارسالی به جشن جمع آوری شده و به‌زودی و با معرفی هیات انتخاب فیلم‌های مورد نظر دیده می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه بیان کرد: در واقع در این دوره از جشن مستقل فیلم کوتاه، با تغییر ترکیب در هیات انتخاب همراه هستیم به این معنا که قرار است تعداد نفرات هیات انتخاب تغییر کند که تغییرات مورد نظر به زودی اعلام می شود. البته روند داوری آثار به صورت آکادمی همچنان ادامه دارد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه ایام محرم و صفر در شهریور ماه است، جشن فیلم کوتاه زودتر برگزار می‌شود و این امکان وجود دارد که جشن موردنظر اواخر مرداد ماه برگزار شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تاکید کرد: پیش از این اعلام شده بود که آرمین ایثاریان به عنوان دبیر دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه انتخاب شده است.

وی توضیح داد: به تازگی دیداری با کانون کارگردانان سینمای ایران داشتیم که هدف از این دیدار هماهنگی و حمایت ۲ طرف از یکدیگر بود. کانون کارگردانان می‌تواند حمایت‌های ویژه‌ای از صنف فیلم کوتاه داشته باشد و دری به سوی معرفی فیلمبرداران، بازیگران و دیگر عوامل فیلم کوتاه به سوی سینمای ایران باشد.

این سینماگر بیان کرد: تاکید می‌کنم که فیلم کوتاه پله‌ای برای سینمای بلند نیست، اما اگر کسی می‌خواهد فیلم بلند بسازد بهتر است پیش از آن تجربه ساخت فیلم کوتاه داشته باشد تا با شرایط فیلمسازی آشنا شده باشد.

سجادی حسینی در پایان گفت: همچنین در تلاش هستیم تا کارگاه‌های آموزشی را برای جوانان فیلم کوتاه با حضور کارگردانان قدیمی سینمای ایران برگزار کنیم و این نوع از تعامل‌ها می‌تواند به نفع هر ۲ صنف باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان برگزاری جشنواره فیلم‎های ورزشی تغییر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر دوازدهمین جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی ایران با اشاره به مشکلات متعدد پیرامون برگزاری این رویداد، گفت: به دلیل حل نشدن این موانع و مشکلات برگزاری جشنواره از تیرماه جاری به شهریورماه منتقل شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمجتبی علوی  دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران با بیان اینکه جشنواره مذکور در بخش خصوصی برگزار می شود و ردیف بودجه مشخصی برای حمایت دولتی ندارد، افزود: بر این اساس با توجه با اوضاع اقتصادی نامناسب، در ماه‌های اخیر رایزنی‌ها برای جذب حامیان مالی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد آغاز شد.

وی تصریح کرد: این جشنواره به عنوان یک رویداد تخصصی که مقر جهانی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و برگزار نشدن آن ممکن است باعث از دست رفتن پایگاه منطقه ای ایران به عنوان یکی از ۱۶ پایگاه جهانی فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS) برای ورود به جشنواره جهانی میلان شود.

علوی اظهار امیدواری کرد با مرتفع شدن بخشی از مشکلات و موانع، برگزاری با شکوه این رویداد بین‌المللی در شهریورماه فراهم شود.

به گفته وی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران ۵ تا ۸ شهریور ۹۸ همزمان در تهران و قشم برگزار می‌شود و مقرر شده مراسم ویژه‌ای در سواحل نیلگون خلیج فارس با حضور مهمانان و فیلمسازان ایرانی و خارجی، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی شرکت کننده در جشنواره برگزار شود.

علوی ضمن تقدیر از حمایت‌های شبکه ورزش سیما و منطقه آزاد قشم از این جشنواره، گفت: با توجه به تهدیدهای اخیر بین‌المللی و تلاش کشورهای معاند برای ناامن جلوه دادن ایران، با حضور فیلمسازان، هنرمندان و مهمانان بین المللی در منطقه قشم و هرمز و برگزاری مراسم در جوار خلیج همیشه فارس پیام صلح و امنیت را مخابره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این دوره ۷۰۲ فیلم از ۵۴ کشور متقاضی حضور در جشنواره هستند، افزود: ۲۳۶ اثر در بخش ملی و ۴۶۶ اثر در بخش بین‌الملل این رویداد ثبت نام کرده ‌ند که بزودی هیأت انتخاب بررسی آثار را آغاز می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبی که ماه کامل شد» معلق بین عشق و جنایت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبی که ماه کامل شد» آخرین ساخته نرگس آبیار بیشتر از آنکه روایت‌کننده داستانی امنیتی- واقعی باشد، یک درام عاشقانه است که برای ساخت داستانی عاشقانه واقعیت‌ها را شکل دیگری روایت کرده است. فیلمی که به بخشی از زندگی عبدالحمید برادر عبدالمالک ریگی می‌پردازد که عاشق و شیفته یک دختر تهرانی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، از همان ابتدای فیلم، نرگس آبیار سعی کرده از عبدالحمید چهره‌ای عاشق‌پیشه و اهل هنر نمایش دهد، جوانی که در مغازه لوازم آرایشی کار می‌کند، ساز محلی بلوچی می‌زند، صدای خوبی دارد، شعر می‌سراید و اتفاقا بسیار ناموس‌پرست هم است، اما در اواسط فیلم و بعد از مهاجرت به پاکستان، همین آدم که حالا محاسن خود را نیز بلند کرده، سر آدم‌ها را می‌برد! و مشخص نمی‌شود که چگونه آن آدم هنرمند و عاشق‌پیشه که هر بار به فائزه می‌گفت «جات تو قلب منه»، چگونه دیو درونش بیدار می‌شود، به چه دلیل تروریست می‌شود و در آخر همسر خود را می‌کشد.

در ابتدای نمایش فیلم، تماشاگران بر پرده سینما با جمله «داستان این فیلم واقعی است» مواجه می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا مخاطبان احساس کنند در ادامه فیلمی با داستانی واقعی تماشا می‌کنند، آن هم داستانی واقعی از یک مورد مهم امنیتی که حتی به برادرش عبدالمالک زیاد پرداخته نشده، چه برسد به خود عبدالحمید. داستان فیلم این چنین روایت می‌شود که عبدالحمید پس از ازدواج ساکن تهران می‌شود و پس از تولد اولین فرزند و بعد از مدت‌ها دوری از خانواده، برای دیدارشان به زاهدان بر می‌گردد که برادرش سر سفره شام قاشق و چنگالی به سمت او پرت می‌کند و با کنایه می‌گوید تهرانی با قاشق چنگال غذا بخور یا حتی از تیغ انتقاد برادرانش به نپوشیدن لباس محلی نیز در امان نیست.

بررسی صحبت‌های خانم حسین‌دوست، مادر فائزه منصوری اما روایت دیگری است: «عبدالحمید با عبدالمالک در ارتباط بود و مالک از او خواسته بود فائزه را به زاهدان بیاورد. یک روز که از خانه بیرون آمدم، دیدم حمید و فائزه نیستند و حتی وسایل و لباس‌های فائزه و سند ازدواج‌شان هم نیست. ابتدا فکر کردیم برای گردش به بیرون رفتند اما چون دیدم سند ازدواج هم نیست، خیلی نگران شدم.

۶ ماه از دخترم خبر نداشتیم، یک روز چند باری از زاهدان با منزل ما تماس گرفته می‌شد، اما کسی صحبت نمی‌کرد. من گفتم این فائزه است و بار آخر گفتم فائزه گوشی را قطع نکن و با من حرف بزن که صحبت کرد و گفت از زندگی‌اش راضی است.»

اما روایت فیلم چیز دیگری است؛ عبدالحمید در دوران ازدواج ارتباط زیادی با عبدالمالک ندارد و اقدامات او را قبول ندارد به‌طوری که بعد از اینکه پس از چند ماه به زاهدان می‌رود و درست همان موقع ماموران امنیتی یکی از برادرانش را دستبند به دست به خانه می‌آورند و برادر محل اختفای اسلحه و مهمات را لو می‌دهد، برادر خود را به خاطر کارهایی که انجام داده به باد کتک و ناسزا می‌گیرد.

از طرفی هم براساس داستان فیلم، عبدالحمید و همسرش اصلا برای زندگی به زاهدان نمی‌روند و پس از آن اتفاق، تصمیم به مهاجرت از ایران می‌گیرند و برای این کار به کشور پاکستان سفر می‌کنند و برای همین، هر دو با میل شخصی راهی این کشور می‌شوند. شاید آبیار بیشتر دوست داشته که درام عاشقانه بسازد تا اینکه روایتگر یک داستان واقعی باشد چراکه چهره‌ای که از عبدالحمید می‌سازد، گواه این مدعاست.

خانم آبیار بسیار علاقه داشته در این فیلم همه را شکست خورده دوئل عشقی عبدالحمید معرفی کند که حتی در مقابل عشق آتشین او هیچ کس توان ایستادن را ندارد و برای رسیدن به هدف عاشقانه خود هر چه هست را از میان بر می‌دارد اما درنهایت گرفتار تفکر تکفیری می‌شود و عشق خود را از بین می‌برد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که فیلم «وقتی که ماه کامل شد» به لحاظ تولید و به نمایش گذاشتن چهره یک گروهک تروریستی و منحرف تمام‌عیار ظاهر شد و بی‌انصافی است اگر به این نقطه قوت اذعان نداشت.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باز هم سکوت سلبریتی ها در برابر یک حماسه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شکار پیشرفته‌ترین و دوربردترین پهپاد جاسوسی جهان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گویای توانمندی و قدرت نظامی و امنیتی کشورمان بود.

به گزارش سینماپرس، شکار پیشرفته‌ترین و دوربردترین پهپاد جاسوسی جهان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گویای توانمندی و قدرت نظامی و امنیتی کشورمان بود.

گرفتار شدن این پهپاد گران‌قیمت در آسمان پاک ایران اما گویا برای «سلبریتی ها» چندان هم اتفاق مهمی نیست! چون تا زمان تنظیم این خبر، بازیگران و چهره‌هایی که درباره هر مسئله‌ای اظهارنظر می‌کنند، درباره این حماسه و موفقیت ملی سکوت کرده و واکنشی نشان نداده اند!

البته از چهره‌هایی که از تابعیت ایرانی فرزندان خود شرم دارند و برای زایمان به آمریکا و کانادا و آلمان و… می‌روند، نباید انتظار خوشحال شدن بابت حماسه‌های ملی را داشت. شاید هم می‌ترسند با نوشتن درباره سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا، دیگر نتوانند در آن کشور ویزا و اقامت بگیرند!

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع