X

بایگانی تیر 3, 1398

دفتر سینمایی

حضور ۷ انیمیشن ایرانی در جشنواره سیکاف – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۷ انیمیشن ایرانی در بخش های مختلف جشنواره فیلم و انیمیشن سیکاف حضور دارند.

به گزارش سینماپرس، در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم انیمیشن و کارتون سئول SICAF که از ۲۶ تا ۳۰ مرداد ۹۸ در پایتخت کره‌جنوبی برگزار می‌شود، فیلم‌های کوتاه انیمیشن «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و «پسر دریا» ساخته عباس جلالی یکتا در بخش مسابقه فیلم‌های کودک و نوجوان این رویداد به نمایش در می‌آیند. این ۲ فیلم از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

این جشنواره میزبان ۵ انیمیشن دیگر ایرانی به اسامی «سیاه و سفید» محمدعلی سلیمان‌زاده، «آقای گوزن» مجتبی موسوی و «خرگوش شکارچی» محمدامین کمالی در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و «هیولای سیاه» ریحانه کاوش، علی رئیس و «ناقص» عرفا پارس‌پور در بخش مسابقه فیلم‌های کودک نیز شده است.

امسال ۱۰۳ فیلم انیمیشن از ۹۳ کشور جهان در جشنواره «سیکاف» روی پرده می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگان جوایز فیلم کوتاه آمریکا اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه پام اسپرینگز با اعلام برترین‌ها در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پام اسپرینگز، جوایزی را به برگزیدگان خود اعطا کرد که جوایز اصلی این مراسم در بخش بهترین فیلم جشنواره به فیلم «هدیه کریسمس» به کارگردانی بوجان مرسانو، جایزه بهترین فیلم کوتاه بین المللی به فیلم «گواکسوما» به کارگردانی نارا نورمند و جایزه بهترین فیلم کوتاه آمریکایی نیز به فیلم «پادشاه واه» به کارگردانی هوراتیو بالتز رسید.

این جشنواره بزرگترین جشنواره ویژه فیلم‌های کوتاه در آمریکای شمالی است که بیش از ۳۶۹ فیلم در طول این جشنواره به نمایش گذاشته شد و بیش از ۵۶۰۰ فیلم نیز در بخش بازار این جشنواره شرکت داده شده بودند. برندگان جوایز هیئت داوران در بخش‌های مختلف، شانس بالایی برای حضور در جوایز فیلم کوتاه آکادمی اسکار را دارند.

بهترین فیلم کوتاه ایالات متحده نیز به «مانیلا پر از مردانی با نام پسر است» به کارگردانی آندرو استیفن تعلق گرفت و بهترین انیمیشن کوتاه نیز به انیمیشن «دانی» به کارگردانی لیزی هوگنسون رسید.

لیست کامل برندگان این جشنواره عبارت است از:

جایزه هیئت داوران
جایزه بهترین فیلم جشنواره: «هدیه کریسمس» به کارگردانی بوجان مورسانو
بهترین فیلم بین المللی: «گواکسوما» به کارگردانی نارا نورمند محصول مشترک برزیل و فرانسه
بهترین فیلم کوتاه ایالات متحده: «مانیلا پر از مردانی با نام پسر است»
بهترین انیمیشن کوتاه: انیمیشن «دانی» به کارگردانی لیزی هوگنسون
تشکر ویژه: «کریستال پالاس» به کارگردانی دیوی کرلینا
بهترین لایو اکشن کوتاه بیش از ۱۵ دقیقه: «تابستان»
بهترین لایو اکشن ۱۵ دقیقه‌ای به بالا: «دوران جوانی» به کارگردانی فاریدا زهران
بهترین مستند کوتاه: «دوزخ» به کارگردانی پاتریک فیلتی

جایزه رقابتی نو آموزان
بهترین انیمیشن: «نوسیس» به کارگردانی وینسز نئو هاوس
بهترین لایو اکشن: «استراحت کوتاه» به کارگردانی لوییز گرولت
بهترین مستند: «دانه‌های فریب» به کارگردانی میریام گوتمان
تشکر ویژه: «در مورد آب و ماه چه میدانید؟» به کارگردانی چیان لو از کشور چین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت صدرالدین شجره برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بزرگداشت صدرالدین شجره با حضور جمعی از اهالی رادیو و تئاتر در خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، بزرگداشت صدرالدین شجره با حضور جمعی از اهالی برجسته رادیو و تئاتر در خانه تئاتر برگزار شد که از آن میان می‌توان به ایرج راد، بهزاد فراهانی، مهین نثری، بهروز رضوی، محمد مهاجر، حسین فرضی، بهرام ابراهیمی، فریدون اسماعیلی، حبیب اسماعیلی، شهرام گیل آبادی، نادر برهانی مرند، ابوالقاسم معارفی، علی رضا درویش نژاد، میکاییل شهرستانی، کاظم هژیر آزاد، علی شجره و … اشاره داشت.

این بزرگداشت با اجرای مونولوگ سریال «آواز در باران» توسط میکاییل شهرستانی و همراهی علی شجره آغاز شد که متن آن توسط مرحوم صدرالدین شجره نوشته شده است؛ پس از آن نیز بخشی از نمایش «بیرون جلوی در» نوشته ولف گانگ گوته اجرا شد، اولین کارگردانی صدرالدین شجره در دانش سرای عالی که ادای دینی باشد به فعالیت تئاتری ایشان.

سپس شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر ضمن خوش آمد گویی به حضار، گفت: از نظر من برگزاری یادمان یا یادبود برای برخی‌ها بی معناست، چون بعضی‌ها همیشه هستند و نیاز به یادآوری ندارند. صدرالدین شجره نیز از این دست است. او با آثارش چنان فضایی در ذهن ما ترسیم کرده که هیچ وقت نمی‌توانیم فراموشش کنیم. خوشحالم که بزرگانی اینجا هستند که من شاگردی آنها را کرده‌ام و قدمشان به خانه تئاتر که خانه خودشان است را محترم می‌دانم و از اینکه بخاطر صدرالدین شجره دور هم جمع شده‌اند متشکرم.

سپس قطعه‌ای موسیقی توسط هنرمند برجسته میلاد کیایی نواخته شد. کیایی پس از اتمام موسیقی گفت: صدرالدین دوست بیش از پنجاه سال من بود و این سه قطعه بخاطر این انتخاب شده‌اند که هر وقت با هم بودیم و از من می‌خواست آن را اجرا کنم.

پس از آن بهزاد فراهانی به یاد صدرالدین شجره گفت: من از رفقای دهه چهل صدرالدین هستم، ما هر دو در رنسانسی که در رادیو به وجود آمد سهمی داشتیم. این که می‌گویم رنسانس رادیو از این نظر است که ما در دهه چهل کوشش کردیم که سقف رادیو را تغییر دهیم و به سمتی ببریم که دلبستگی زمانه را با خود داشت. زمانی که صدرالدین به رادیو آمد حس کردیم که او کمی با همه ما فرق دارد ویژگی‌ای که هنرمند را از دیگران مجزا می‌کند، او یکی از خجالتی‌ترین هنرمندان بود و شکسته نفسی‌اش سبب شد تا در فضای دیگری جز رادیو کمتر شناخته شود.

فراهانی همچنین گفت: زنده یاد اکبر رادی معلم صدرالدین بود و من فکر می‌کنم شجره تنها کسی بود که توانست دین خود را به او ادا کند، او از رادی بسیار آموخت و در نهایت کم از رادی نداشت. اگر مهجور ماند سبب این بود که او در زیر متن آثارش اندیشه‌ای را دنبال می‌کرد که اندیشه‌ای پویا بود ولی چون ضرباهنگ آثارش با ضرباهنگ جامعه و گیشه همخوان نبود کمتر شناخته شد.

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در پایان صحبت‌های خود شجره را این‌گونه وصف کرد: شکوه تمام موج‌های زیبای خزر در چشمان صدرالدین دیده می‌شد، صدرالدین از آن کسانی بود که بیضایی در سوگ جمیله شیخی گفت، او هم چون جمیله شیخی به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی هنرش را به هیچ کسی نفروخت. باید بدانیم که اگر دیگر گونی در مدیریت هنریمان پیش نیاید، صدرالدین‌ها می‌آیند و بی صدا می‌روند.

سپس ایرج راد گفت: من صدر الدین شجره را به عنوان یک انسان وارسته شناختم، کسی که خودش را کوچکتر از آنچه که بود نشان می‌داد، زمان‌هایی که با او گذراندم را هرگز فراموش نمی‌کنم و مسائل انسانی و وارستگی را از او آموختم.

در پایان مراسم فریدون اسماعیلی هنرمند پیشکسوت گفت: من بازیگرم، سخنور نیستم، نقش‌های فراوانی را بازی کردم اما هرگز نقش سخنران را بازی نکردم اما امشب به من گفته‌اند به یاد صدرالدین نقش سخنران را بازی کنم، ما بسیار مرارت کشیدیم در رادیو. هر عزیزی که از دست می‌دهیم یک جمله برایش می‌گویم و می‌خواهم برای شجره بخوانم : «می‌برد دست اجل یاران ما، تا رسد نوبت، بگیرد جان ما.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری «شو»ی شاهسواری برای انتظامی؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما عصر روز شنبه اول تیرماه در حیاط عمارت پیرنیا برگزار شد؛ افتتاحیه ای که جمعی از صنوف آن را تحریم کرده بودند.

به گزارش سینماپرس حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، برخی روسای صنوف سینمایی، برخی از اعضای هیات مدیره و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم حضور داشتند.

همایون اسعدیان در ابتدای این مراسم اظهار داشت: ساختمان پیرنیا طی یک تفاهمی قرار است به مرکز فرهنگی و صنفی برای سینمای ایران تبدیل شود تا این مرکز فرهنگی را در دل لاله‌زار رشد دهیم. اینجا برخلاف حرف‌ها و ادعاها خیلی کمتر از چندین میلیارد خرج برداشته و ان‌شاءالله تشکیلات تلویزیونی و آکادمیک و استقرار و پیگیری امور بعضی صنوف در اینجا به ثمر می‌رسد!

این سینماگر که چندی قبل به واسطه اظهاراتش در خصوص اینکه شفاف سازی عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما را صلاح نداسته بود با انتقاد تند از سوی سینماگران مواجه شد در ادامه اظهار داشت: ما به جراحی و تغییر ساختار نیازمندیم چون ساختار فعلی حتی مانع فعالیت‌ها شده و موارد متعددی پیگیری شود از جمله اینکه شاید لازم است صنوف کارفرمایی تفکیک شود. همچنین در جلسه با آقای انتظامی به مبحث امنیت شغلی هم اشاره شد و این مسأله در هیأت مدیره با قرارداد تیپ پیگیری شده است. ‌

وی که گویا عادت دارد اصل مسائل را فراموش کرده و به فرع بپردازد با اشاره به حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی در کرمان اشاره کرد و گفت: حرف من درباره یک فیلم خاص نیست چون این اولین بار نیست که فیلمی در یک مرکز استان مشکل پیدا می‌کند در حالی که ما باور داریم متولی امر قانون کسانی هستند که در جایی دیگر خود آن قانون را نقض می‌کنند و تصمیمات متولیان فرهنگ و هنر و سینما را در مرکزی دیگر زیر سوال می‌برند. این نوع اتفاقات در همه عرصه‌ها می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و ما پیگیر این هستیم تا از طرف مراکز دیگر زیر سوال نرویم. با این حال در صورت لزوم سینماگران وزارت ارشاد را در پیگیری این اتفاقات همراهی خواهند کرد.

لازم به ذکر است پیش از آغاز این مراسم رئیس سازمان سینمایی بر اساس شنیده ها با روسای برخی صنوف دیدار و گفتگو داشته، البته دلیل برگزاری همزمان مراسم یادبود زنده یاد کیارستمی با افتتاح ساختمان شماره ۳ خانه سینما نیز اتفاق عجیبی است، شاید دور از ذهن نباشد که دلیل این همزمانی آن باشد که از روزها قبل صنوف عدالت طلب برای عدم شرکت در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما با یکدیگر متحد شده بودند، صنوفی که مدت ها است رسیدگی به وضعیت معیشتی سینماگران، نبود امنیت شغلی و… را فریاد می زنند اما گوشی شنوای حرف های شان نیست.

سوأل اینجاست، در شرایطی که اکثریت اهالی سینما نسبت به تأسیس ساختمان جدید توسط مدیران خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند به جای صرف بودجه های هنگفت بیت المال برای توسعه ساختاری این نهاد که مدت ها است هیچ فعالیت صنفی ندارد، مسئولان موظف هستند این بودجه ها را برای رفع مشکلات معیشتی اعضای این نهاد مصرف کنند، چرا مدیرعامل خانه سینما که گویا در پی گرفتن تأییدیه از یک مقام بالادست خود برای تأسیس یک ساختمان جدید است در مراسمی «شو» مانند با حضور انتظامی و برخی روسای صنوف این ساختمان را افتتاح می کند؟   آیا این کار جز دهن کجی به سینما و سینماگران است؟

بر اساس شنیده ها چند روز قبل مسئولان صنوف سینمایی عدالت طلب و حق جو که مدت ها است در انتظار پاسخگویی از سوی مسئولان خانه سینما برای چگونگی مصرف عیدی میلیاردی وزارت ارشاد هستند و نسبت به انجام امور غیرقانونی از جمله تأسیس صنوف موازی در این نهاد، اجبار و تهدید صنوف برای ثبت در وزارت کار، بی توجهی به وضعیت معیشتی و مسائل رفاهی و بیمه ای خود معترض هستند، با یکدیگر صحبت کرده و تصمیم گرفته بودند در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما و دیدار با حسین انتظامی شرکت نکنند تا به این ترتیب اعتراض خود را نسبت به اعمال غیرقانونی مدیران خانه سینما نشان دهند.

یکی از اهالی خانه سینما چند روز قبل در این باره به سینماپرس گفت: حرف بنده با آقای شاهسواری این است که شما به جای اینکه دنبال مسائل رفاهی سینماگران باشید هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهید و ساختمان جدید می سازید. این کارها چه معنایی جز دهن کجی به سینماگران دارد؟ ۳۱ خرداد آخرین روز مهلت استفاده از بیمه تکمیلی سینماگران است اما شما هنوز برای تمدید این بیمه نامه حتی کوچکترین اقدامی هم انجام نداده اید. ای کاش به جای خرج های غیرمتعارف به فکر ساختن یک درمانگاه کوچک برای چندین هزار عضو خانه سینما و خانواده های شان بودید؛ این کارهای شما چه نفعی برای صنوف دارد؟ اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگر در استیصال هستند و مسبب اصلی این اتفاقات شخص شما و هیأت مدیره خانه سینما هستید.

لازم به توضیح است در این مراسم تعدادی از هنرمندان از جمله فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، علی سرتیپی، مرتضی رزاق کریمی، فرهاد توحیدی، علیرضا تابش و… حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش “آبی مایل به صورتی”

“آبی مایل به صورتی” بازگشایی واقعیتی انکار ناپذیر در محیط پیرامونمان است که گاهی اطلاعات ما به صورت تیتروار می باشد…ترنس،دو جنسه در همین حد و گاهی تفاوت بینشان را هم نمی دانیم…تراجنسی(ترنسکشوال) به افرادی گفته می شود که دارای هویت جنسیتی متناقض هستند.فرد اعضای جنسی مردانه داشته باشد،در حالی که خواسته های جنسیتی اش زنانه باشد،یا برعکس.
در صورتی که دو جنسه هر دو آلت جنس نر و ماده را دارد.
خانم ساناز بیان همسر محترم حمیدرضا آذرنگ بعنوان نویسنده و کارگردان کاری درخشان دو ساعته از نتیجه پژوهش بسیار در این باره ارائه می دهد.
آبی مایل به صورتی نه در دسته بندی رنگ‌های اصلی قرار می گیرد نه فرعی… عجیب و نامأنوس ولی هست وجود دارد…این کار نمایشی به من مخاطب بی پرده و عریان آگاهی می دهد…و کاراکترها در سطوح مختلف پلکان صحنه به مانند زندگی واقعی اشان که جایگاهشان تعیین تکلیف نشده،حکایت خود را نقل می کنند…به راحتی از مرز مونوتن بودن می گذرد و لحظاتی ناب نمایشی با بازیگران چیره دست خلق می شود…ریشه موفقیتهای این کار نمایشی در نوشتن متنی با پژوهش و مطالعه درست، به پشتوانه گروه کارگردانی خبره با چاشنی بازیگران در خشان می باشد…بازی ها اکثرا قابل احترام هستند و با ادای احترام ویژه بخاطر بازی روان و یکدست با نو عاطفه رضوی…بازی بهنام شرفی برای مخاطبانی که پی گیر کارهای صحنه ای بهنام هستند متفاوت و منحصربفرد می باشد…از لذتی که بهنام حین بازی می برد، مشخص بود برای خودش هم این کاراکتر جذاب و خاص می باشد…بازی بدن و استایل این کاراکتر به قدری هوشمندانه بود که در باورپذیری نقش تاثیر بسزایی داشت…روایت درد حداقلی جامعه که چون ما حداکثریها نمی فهمیمشان منزوی میشن…

بابک فاتحی

دفتر سینمایی

تمام

دفتر سینمایی

در سایه غفلت مدیران «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» روی صحنه تئاتر می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهنام احمدی نمایش «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» را از ۲۶ تیر در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌برد؛ اجرایی که به ادعای این کارگردان بعد از ۱۲ بار بازنویسی نمایشنامه «لولیتا» شکل گرفته است.

به گزارش سینماپرس، لولیتا نام یک رمان روسی با مضمونی اروتیک است که نشر آن در کشور با ممنوعیت روبه‌روست اما بهنام احمدی کارگردان تئاتر که پیش از این نیز نمایش «لولیتا» نوشته فرشاد جعفری را در خرداد و تیر سال ۹۷ در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه پالیز به صحنه برده بود، قصد دارد این اثر نمایشی را با تغییراتی در متن و طراحی، بار دیگر روی صحنه ببرد. چه چیز باعث شده است که کارگردانی به سراغ نمایشی بااین عنوان برود؟ یعنی در دنیای نمایش و در این آشفته بازار تئاتر دچار قحطی موضوع و اسم شده‌ایم که این عنوان دستمایه‌ی یک اثر نمایشی قرار می‌گیرد؟

به گفته احمدی اجرای جدید این اثر نمایشی با عنوان «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» بر اساس دراماتورژی صورت گرفته توسط خودش روی ۱۱ نسخه بازنویسی شده نمایشنامه نوشته فرشاد جعفری، شکل گرفته است.

بهنام احمدی که پیش از این تجربه کارگردانی چندین اثر نمایشی از جمله نمایش‌های «جنی» و «حقایقی درباره یک ماهی مرده» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، مدعی است که نمایش «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» ارتباطی با رمان «لولیتا» اثر ولادیمیر ناباکوف نویسنده روسی ندارد و موضوعی مستقل دارد. اما باید دید که این نمایش تا چه اندازه مستقل بوده و چقدر به موضوع رمان اصلی نزدیک است. حتی با فرض اینکه این نمایش موضوعی کاملا مستقل داشته باشد اما به کار بردن چنین عنوانی جای بحث و تامل دارد.

«لولیتا نسخه‌ی ۱۲» از ۲۶ تیر در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایستگاه پایانی خط جشنواره تولیدات هنرجویان هنرستان صداوسیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره تولیدات هنرجویان هنرستان صداوسیما روز دوشنبه سوم تیرماه برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تولیدات هنرجویان صداوسیما از ساعت ۱۶ روز دوشنبه سوم تیرماه در سالن آمفی تئاتردانشگاه صداوسیما با حضور مسئولان دانشگاه صداوسیما، داوران، چهره‌های مطرح حوزه فرهنگی، هنرجویان  و خانواده هنرجویان هنرستان  برگزار خواهد شد.

۱۶۰ اثر در سه بخش فیلم کوتاه (انیمیشن، مستند و داستانی)، پوستر، طراحی کلاسیک و عکس تولید شده توسط دانش‌آموزان این هنرستان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

در این مراسم ضمن برگزاری نمایشگاه آثار عکس، پوستر و طراحی کلاسیک پس از اکران  چهل فیلم برتر، تندیس‌ها و دیپلم‌های افتخار به برگزیدگان اهدا می‌شود.

محمد تقی واشقانی فراهانی – دبیر پانزدهمین  دوره جشنواره تولیدات هنرجویان صداوسیما- اسامی هیات داوران این دوره را به این شرح اعلام کرد: شهریار خوانساری، حمیدرضا ولی، سیدعماد کریمی‌فر، سید عباس صدرالدین، حسن زریابی، مجید قربانی‌فر، سعید صادقی، محمدرضا کردلو، میکاییل دیانی، محمد حسن یادگاری، حسین زارع، آرش عبدالعظیمی، محسن آذرینیا.

از دیگر عوامل اجرایی این جشنواره  می توان به حمید رضا نظری کارگردان هنری، محمد طاها مرتضوی منشی دبیرخانه، حسین واشقانی فراهانی روابط عمومی و امور رسانه‌ای، علیرضا مطیعیان مسئول کمیته مستندسازی، امین احمدی و سید محمد پارسا یزدانی امور گرافیک و پوستر، امیر علی رمضانی مسئول کمیته تشریفات و پشتیبانی، امیررضا گرامی طراح تندیس  اشاره کرد.

پانردهمین جشنواره تولیدات هنرجویان به ریاست شورای سیاست گذاری حسین قرایی و دبیری محمدتقی واشقانی فراهانی، روز دوشنبه  از ساعت ۱۶ الی ۱۹   در بزرگراه نیایش(هاشمی رفسنجانی)، جنب باشگاه انقلاب، سالن آمفی تئاتر دانشگاه صدا وسیما  برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش فروش و مخاطبان سینما در بهار ۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میزان فروش سینما در سه ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش سینماپرس، میزان فروش سینمای ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ به فروشی معادل ۱۱۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان با ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۶۲۳ نفر بیننده رسید.

این درحالیست که در سه ماه نخست سال ۹۷ میزان فروش به ۸۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان با ۹ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۷۹۶ نفر رسیده بود.

بر اساس بررسی های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی میزان افزایش فروش فیلم ها در سه ماهه ابتدایی امسال (سال ۹۸) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۵ درصد افزایش و تعداد تماشاگران نیز ۳ درصد رشد داشته است.

گفتنی است، میزان فروش سینمای ایران در خردادماه سال ۹۸ معادل ۲۸ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۶۱ هزار تومان بوده است و ۲ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۲۷۳ نفر به تماشای فیلم های اکران شده نشستند که در مقایسه با خردادماه سال گذشته که میزان فروش ۱۳ میلیارد و ۶۸۹ هزار و ۶۴۸ هزار تومان بوده و یک میلیون و ۷۴۳ هزار و ۴۸۳ نفر به تماشای فیلم ها نشسته بودند، خردادماه امسال ۱۱۱ درصد افزایش فروش و ۴۴ درصد افزایش بیننده را داشته ایم.

گزارش اجمالی بهار ۹۸ به پیوست است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اختیاریه» توقیف شد یا متوقف؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که امروز شایعاتی مبنی بر توقیف برنامه «اختیاریه» در فضای مجازی پیچید، مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج اعلام کرد که تهیه کننده خودش نخواسته که تولید برنامه را ادامه بدهد.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «اختیاریه» از بهمن ماه سال گذشته با دعوت از چهره‌های مختلف به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رفت و در ماه مبارک رمضان نیز هر شب از این شبکه پخش شد.

برنامه «اختیاریه» در مدت زمان پخش خود و به خصوص در ماه رمضان توانست مخاطبان بسیاری را با طرح موضوعات اجتماعی به خود جذب کند و از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در این ایام باشد.

اما با پایان ماه رمضان و آغاز فصل بهار در حالی که انتظار می‌رفت این برنامه باز هم در جدول پخش شبکه جایی داشته باشد، ناگهان سید مرتضی فاطمی مجری و تهیه‌کننده برنامه خبر خبر از توقف تولید «اختیاریه» داد و در این باره اعلام کرد: خداحافظی همیشه تلخ است. تلخ و گس. کم و بیش همه تجربه‌اش کردیم. امروز یکی از همان روزهاست. نه اینکه خبر نداشتم، اتفاقاً خبر داشتم. می‌دونستم ولی خودم رو به تغافل می‌زدم. تلاش می‌کردم باور نکنم. هرچه بود و هرچه هست پرونده اختیاریه درحالی که به نیمه راه هم نرسیده بود بسته شد. برای همیشه. من همیشه به قوانین سازمانی و مدیریتی احترام می‌گذارم. امروز برایم مسجل شد اختیاریه در برنامه‌های سازمان صداوسیما و مدیریت جدید شبکه جایی ندارد. من به تصمیم بزرگواران احترام می گذارم. ان شالله که تصمیم درستی گرفته باشند. تصمیمی که به نفع مردم و مخاطب رسانه باشد.

در این زمینه مباحث مختلفی طرح شد و به عنوان مثال در جایی عنوان شد که توقف برنامه بنا به‌ دستور شخص عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما صورت گرفته است و دلیل توقیف این برنامه، تمایل مدیران به چالشی نبودن و قرار گرفتن برنامه در یک مسیر خنثی اعلام شد.

گروه دیگری توقف برنامه را عدم موافقت سازندگان با شبکه اعلام کردند و گفتند که سازندگان ترجیحشان پخش در ۳ شب در هفته بود در حالی که تلویزیون تنها یک شب را به این برنامه اختصاص داده بود.

در این میان برخی هم تولیدی شدن برنامه را یکی از دلایل دانسته و گفتند که شبکه به سازندگان اعلام کرده است که به دلیل برخی اتفاقاتی که در حین پخش برنامه روی داده، ترجیح شبکه این است که برنامه از قالب زنده خارج شده و تولیدی به روی آنتن برود که مورد موافقت سازندگان قرار نگرفته است.

اما در نهایت در مقابل خبری که فاطمی اعلام کرده بود، مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج سیما گفت: تهیه کننده برنامه «اختیاریه»، خود بنا به دلایلی از ادامه همکاری انصراف داد.

اکبرشاهی مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج با بیان اینکه جدول پخش تلویزیون متاثر از فصول است، گفت: برنامه «اختیاریه» در تابستان فقط یک بار در هفته ولی در بهترین ساعت امکان پخش داشت ولی تهیه کننده ابتدا به دلیل مسائل مالی و سپس مطالبه توقعات بیشتر که مغایر با قواعد و تصمیم گروه بود، از ادامه همکاری انصراف داد.

وی هر گونه ادعای دیگری در خصوص علت توقف این برنامه را کذب خواند و تصریح کرد: این گروه تنها بر اساس ضوابط حرفه‌ای به بررسی و تائید طرح‌های تهیه کنندگان می پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاع خانواده اسکندری از رفتار نامشروع ستاره+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قبل از ستاره اسکندری که تصاویری مربوط به کشف حجاب او در خارج برملا شد، افراد دیگری چون نگار جواهریان، آزاده نامداری و… موقع خوشگذرانی با پول‌های به‌دست آمده از بیت‌المال در خارج از کشور، به فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی پنجه کشیده بودند.

به گزارش سینماپرس، ستاره اسکندری یکی از بازیگران مشهور زن سینما و تلویزین ایران، در ترکیه، بدون حجابی که در ایران از او انتظار می‌رود مشغول خرید در فروشگاهی است، زنی از او فیلم می‌گیرد و بعد از پشت سر فریاد می‌زند: سلبریتی‌های خائن! سلبریتی خائن! خانم اسکندری! سلبریتی خائن! چطور حجاب نداری؟ از حکومتی که… ه.

وقتی ستاره اسکندری به سمت او برمی‌گردد و تلاش می کند مانع از فیلمبرداری شود، زن می‌گوید: لایو بود! لایو بود…

حال برادر اسکندری ها پای به میدان گذاشته و در قامت وکیل مدافع این سلبریتی به نوعی سخن رانده که گویی نفاق حق مشروع ایشان است در حالی که منافق بودن از ویژگی سلبریتی ها است!

این دفاعیات در حالی است که اساسا سیستم نظارتی کشور در کنترل جماعت سلبریتی منفعل بوده و متأسفانه این افراد پس از رفتار وقیحانه و ضدفرهنگی خود در خارج از کشور، موقع بازگشت به کشور نیز به سادگی به‌عنوان فعال فرهنگی به کار خود ادامه می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع