X

بایگانی تیر 10, 1398

دفتر سینمایی

کیسی افلک به کارلووی واری رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر و کارگردان برنده اسکار با حضور در جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک از بازی در صحنه مهدکودک به عنوان اولین تجربه بازیگری‌اش یاد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، کیسی افلک که در جشنواره کارلووی واری حضور یافت تا دومین فیلمی را که کارگردانی کرده در آنجا معرفی کند، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت نخستین بار در مهد کودک در نقش یک شیر ظاهر شد و این نمایش در حضور رزا پارکس فعال حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا برگزار شده بود.

افلک ۴۳ ساله که یکشنبه شب فیلم جدیدش با عنوان «نور زندگی من» را در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری به نمایش درآورد با یادآوری اولین نقشش گفت: رزا پارکس به مدرسه ما آمده بود و برای استقبال از او یک نمایش ترتیب داده شده بود که من در آن در نقش شیر بازی کردم.

وی افزود: یادم نمی‌آید آنجا چه کار کردم اما می‌دانم بدون لباس خاص فقط غرش شیر را انجام می‌دادم. بعد از نمایش هم گروه بازیگران به رزا پارکس معرفی شدند و او وقتی به من رسید سرش را پایین آورد و گفت: غرش‌هایت را دوست داشتم.

وی با تاکید بر اینکه این تجربه را هیچگاه فراموش نکرده افزود: همیشه احساس غم و اندوه می‌کنم که برای رزا پارکس غرش کردم.

رزا پارکس سال ۲۰۰۵ در ۹۲ سالگی درگذشت و کسی بود که سال ۱۹۵۵ در مونتگومری در اتوبوس روی صندلی سفیدپوست‌ها نشست و برای این کار به دادگاه رفت.

افلک در کارلووی واری با آنا پینوسکی حضور یافت که در فیلم «نور زندگی من» نقش دختر او را بازی کرده است. وی در نقش پدر باید از دخترش در دورانی آخرالزمانی که بر اثر یک بیماری همه زنان کشته شده‌اند مراقبت کند. وی گفت بر مبنای تجربه خودش این فیلم را نوشته و کارگردانی کرده و نظر ۲ پسرش موجب شد تا شخصیت فرزند فیلم را دختر انتخاب کند.

افلک که وگان است و همواره در تلاش بوده است تا آگاهی مردم را از مسایل زیست محیطی و اجتماعی بالا ببرد، افزود گرچه این فیلم با ایده افزایش شناخت از مسایل اکولوژیکی ساخته نشده اما امیدوار است چنین تاثیری هم داشته باشد. وی افزود: واقعاً به قدرت هنر در دورانی مثل حالا باور دارم. مردم مسایل مختلف را می‌گیرند و از آن داستان می‌سازند و این ربطی به اینکه آنها سیاسی باشند یا نه ندارد. این به دیالوگ بین مردم کمک می‌کند و آنها را به هم نزدیک‌تر می‌سازد.

افلک در پاسخ به اینکه در پلات این فیلم بیشتر مردان هم مرده‌اند گفت: اینطوری خشونت فیلم کمتر می شد. خشونت در فیلم چیزی است که شخصیت اصلی تلاش دارد در برابر آن از خودش دفاع کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاندو» مسیر تازه تلویزیون در سریال‌سازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «گاندو» با انتخاب درست بازیگران جوان در نقش افرادی توانمند، خوش فکر و جذاب، گروه جدیدی از نقش‌­ها را برای مخاطب تعریف می­‌کند.

به گزارش سینماپرس، در دوره‌ای که شرکت‌های بزرگ فیلم سازی در سراسر دنیا به ساخت سریال روی آورده­اند، در هر خانه‌ای سی‌دی، فلش مموری یا هاردهایی پر از سریال‌های مختلف دست به دست می‌شود، و سلیقه‌ی مخاطب هم گام با استانداردهای جهانی در حال ارتقاست. ساخت و پخش سریال گاندو در گروه فیلم و سریال شبکه سه را می­‌توان گامی مثبت در عرصه تولید سریال­‌های ایرانی در تلویزیون ملی دانست چرا که با انتخاب و پرداخت موضوعی جذاب در ژانری کمتر تجربه شده توانسته مخاطب جدید و جوانی را پای تلویزیون بنشاند؛ از آنجا که سال‌هاست که سریال‌های ملودرام صرف در تمام شبکه‌های تلویزیونی ما جا خوش کرده‌اند. سریال‌هایی با موضوعات و بعضا لوکیشن‌های تکراری. موضوعاتی چون عشق، مشکلات خانوادگی، بیماری و مرگ. لوکیشن‌هایی نظیر بیمارستان و قبرستان و… پای ثابت همه­ سریال‌­های تلویزیونی ما شده­‌اند و ذائقه و سلیقه مخاطب را در حدی تنزل داده‌­اند که مخاطب در کنار سریال‌­های وطنی نمونه‌­های سخیف‌­تر ترکیه‌ای را از طریق ماهواره دنبال کند.

«گاندو» با انتخاب درست بازیگران جوان در نقش افرادی توانمند، خوش فکر و جذاب، گروه جدیدی از نقش‌­ها را برای مخاطب تعریف می‌­کند. مخاطبی که به نقش‌­های عاشق، معشوق، ظالم و قربانی عادت کرده است. تاکنون برای جذب مخاطب جوان در سریال­‌های ایرانی از نمایش جوانی و جوانی کردن اغلب در مفهوم مبتذل و نابخردانه آن استفاده می­شده، اما گاندو با معرفی گروهی کمتر دیده شده از جوانان ایرانی، نقش‌­هایی را به تصویر می­‌کشد که در حوزه حرفه‌ای‌شان با وجود سن کم توانمند بوده و با تسلط به حوزه‌­های مختلف دانشی اعم از زبان انگلیسی، فعالیت‌های سایبری و… به شدت واقعی و باورپذیرند.

«گاندو»، را می‌­توان نه یک گام که جهشی در انتخاب و پرداخت موضوع در سریال‌­های ایرانی دانست. در شرایط فعلی پرداختن به موضوع جدی و جدیدی چون امنیت ملی و به تصویر کشیدن فعالیت­‌های تهدیدکننده آن در زیرپوست شهر هیجانی کم­تر تجربه شده را برای مخاطب به ارمغان می­آورد و معادلات ذهنی مخاطبی را به هم می­زند که به ملودرام صرف عادت کرده است و اینجا با جذابیت­‌هایی جدیدی در داستان، شیوه روایت و بازیگری روبرو می‌­شود که برایش دلچسب و شگفت­ انگیز است.

با تمام این تفاسیر همیشه اولین‌­ها بهترین نخواهند بود. قطعا کاستی‌هایی از ابعاد مختلف در سریال گاندو به چشم می­خورد و انتقادهایی به وجه خانوادگی شخصیت­‌های داستان وارد است. شخصیت اول که در دوران نامزدی است حتی در خلوت و زمان کوتاهی که در کنار همسرش می‌­گذراند درباره مسائل و موضوعات کاری صحبت می­‌کند. یا دیگری، در شب تولدش وقتی به خانه می‌­رسد که همه خواب هستند و این بخش به مخاطب اینگونه القا می‌­کند که در صورت نادیده گرفتن فضاهای خانوادگی می­‌توانی در کار حرفه‌­ای شوی.

به هر ترتیب به جرأت می‌توان گفت که گاندو یک شروع موفق برای سبک جدیدی از سرگرمی تلویزیونی است که با ارتقای سلیقه مخاطب این توقع را ایجاد می­‌کند که تلویزیون از ملودرام دست کشیده و به ژانرهای دیگر اقبال نشان دهد.

نمایش این سریال و بازگشت دوباره مخاطب جوان به واسطه آن، فرصتی طلایی برای رسانه ملی فراهم آورده است که می‌شود با تداوم تولید و پخش سریال­‌هایی با موضوعات متفاوت این مخاطبان را نگه داشته و افزایش داد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۸۸ درصد مردم ایران تاکنون سینما نرفته‌اند/ شهرها به محل خواب و کار تبدیل شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر ارشاد گفت: براساس آمارها حدود ۸۸ درصد مردم کشور تاکنون به سینما نرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی در همایش یک‌روزه معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور که عصر امروز به میزبانی البرز برگزار شد، با بیان اینکه امید است این اجتماع فرصت خوبی برای عمران و آبادانی بیش از پیش کشور باشد، افزود: توسعه روزافزون شهرنشینی در کشور پیام‌های متعددی را برای ما دارد.

وزیر ارشاد افزود: استان البرز به‌عنوان یک استان جوان با رشد سریع مهاجرت آثار جدیدی را از هویت ملی در خود دارد. البته یکی از راه‌های برون‌رفت از خطر آسیب‌های توسعه شهرنشینی، تعریف شهر به عنوان یک زیست بوم است چراکه اکنون شهرها به محل خواب و کار تبدیل شده‌اند.

صالحی ادامه داد: در راستای ارتقا شاخص‌های فرهنگی و عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و بمنظور کمک به احداث پردیس سینمای امید در شهرهای فاقد سالن سینما در کشور با مشارکت شهرداری‌ها، تفاهم نامه‌ای بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون وزیر و رییس سازمان سینمای ایران امضا شد.

وی تصریح کرد: بیش از هزار شهر در کشور از امکان سینما بی‌بهره هستند و براساس آمارها حدود ۸۸ درصد مردم کشور تاکنون به سینما نرفته‌اند. با بررسی‌های صورت گرفته در شرایط کنونی شهرهای کشور با مشکل جدی کمبود فضاهای فرهنگی و هنری مواجه هستند که باید معاونین عمرانی استانداری‌های سراسر کشور در پروژه‌ها این امکانات مهم را لحاظ کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به مشکل بافت های فرسوده اضافه کرد: حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده داخل‌شهری و مناطق حاشیه‌نشین درگیر هستند و حل این مشکل نیازمند همت جدی نهادهای مختلف و مردم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیشه فیلم‌های سخیف گرم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید امیرسیدزاده تهیه کننده سینما از وضعیت سینمای اجتماعی حال حاضر گله کرد و گفت زور سینمای اجتماعی و فیلمسازان این عرصه به مافیای اکران نمی رسد.

به گزارش سینماپرس، سید امیر سیدزاده تهیه کننده فیلم سینمایی «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی با بیان این موضوع که شاید این فیلم را راهی جشنواره ملی فیلم فجر کند، به خبرنگار صبا گفت: به دلیل پیچیدگی های خاصی که در نوع ساختار این فیلم وجود دارد و اینکه باید حداقل پنج، شش نوع تدوین مختلف را روی آن امتحان کنیم، زمان زیادی برای آماده سازی نهایی این فیلم مانده است و فکر می کنم مراحل نهایی آن حداقل ۵ ماهی زمان ببرد.

وی افزود: تصمیم ما بر این است که ابتدا تدوین آن توسط بابک قائم را تمام کنیم و سپس سراغ مراحل دیگری مانند صداگذاری و آهنگسازی برویم.

سیدزاده در پاسخ به این پرسش که چرا باز هم مانند فیلم های قبلی خود سراغ سینمای اجتماعی رفته و سینمای دیگری را تجربه نکرده است، بیان کرد: من اصلا از جایگاه فیلم های اجتماعی در سینمای ایران راضی نیستم. سینمای اجتماعی در ایران مظلوم واقع شده است و حرف ما به گوش هیچکدام از مسئولان نمی رسد و هرچه صحبت می کنیم که برای رشد فرهنگ یک کشور نیاز به سینمای اجتماعی و فیلم غیرکمدی است، متاسفانه اهمیتی داده نمی شود. امروز همچنان گیشه فیلم های کمدی و بعضا فیلم های مستهجن و سخیف گرم است و این مساله واقعا جای تاسف دارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ریست» ساخته محمدرضا لطفی ادامه داد: به دلیل نوع فیلمنامه این فیلم و پیچیدگی های خاصی که در روایت داستان آن وجود داشت، فکر کردم که می تواند نگاه مخاطب داخل را جذب کند و همینطور کشش خاصی در سینمای جهان داشته باشد و به مراتب باعث ارتقای سطح سینمای ایران در جهان باشد، این دلایل باعث شد که این فیلم را بسازم.

وی با اشاره به مشکلات قبلی که فیلم هایش هنگام اکران پیدا کردند، گفت: امیدوار هستم مانند فیلم های قبلی من «سهیلا شماره ۱۷» و «ناخواسته»، این فیلم هم دچار مشکل در اکران نشود. من هرچقدر از این موضوع گلایه کردم فایده ای نداشت و در سینمایی که مافیای اکران وجود دارد و این مسایل یک امر عادی شده است، زور ما به هیچکس نمی رسد و صدای ما را کسی نخواهد شنید.

این تهیه کننده سینما در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به وضعیت ساخت فیلم های «آخرین حکم» و «داوود باید ترک کنه» که مدتی پیش پروانه ساخت آن ها صادر شده بود، تصریح کرد: در «آخرین حکم» به کارگردانی رسول صانعی روی موضوع دیه خانم ها کار کرده بودیم اما نهادهای مربوطه همکاری لازم را با ما نکردند و به دلیل هزینه های بالایی که داشت به مرحله تولید نرسید. فیلم «داوود باید ترک کنه» هم یک کار اجتماعی خوب بود که می توانست موفق باشد ولی به دلیل حضور نیافتن محمود غفاری در ایران آن هم تولید نشد و همچنان به عنوان پروژه ای تمام نشده از آن نام برده می شود. امیدواریم در آینده ساخت این دو فیلم هم مجددا آغاز شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین پروانه ساخت های آثار سینمایی اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای پروانه ساخت آثار سینمایی با فیلمنامه های “چراغ خاموش”، “به دستانم نگاه کن” و “سال نو” موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلمنامه های “چراغ خاموش” به تهیه‌کنندگی کیان بابائیان، کارگردانی شاهد احمد لو و نویسندگی مهیار شاهرخی اصل، “به دستانم نگاه کن” به تهیه‌کنندگی یوسف صمد زاده، کارگردانی و نویسندگی بیژن موسوی کاشانی و” سال نو” به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی رامبد جوان” از شورای پروانه ساخت مجوز گرفتند.  
همچنین در این جلسه با فیلم نامه های “بی نشان ها” به تهیه‌کنندگی  امیر سماواتی، کارگردانی احسان صدیقی و نویسندگی عباس صالح مدرسه ای، “داستان درخت گردو” به تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی، کارگردانی محمد حسین مهدویان و نویسندگی مشترک ابراهیم امینی و حسین حسنی، “شما اینجا هستید” به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی عادل یراقی، “زیر زمین” به تهیه‌کنندگی الهام غفوری، کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی مشترک محسن طنابنده و خشایار الوند و “ملاقات با جادوگر” به تهیه‌کنندگی  حمید اعتباریان، کارگردانی جمشید بهرامیان و نویسندگی پیمان عباسی که بررسی آنها از جلسات قبل باقی مانده بود موافقت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تگزاس» اولین پنجگانه سینمای ایران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید ابراهیم عامریان از ساخت سومین قسمت از پنجگانه «تگزاس» و حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید ابراهیم عامریان تهیه کننده سینما به ساخت قسمت سوم فیلم سینمایی «تگزاس» که تاکنون ۲ قسمت آن به کارگردانی مسعود اطیابی ساخته و اکران شده است اشاره کرد و به خبرنگار صبا گفت: فیلمنامه «تگزاس ۳» آماده است و به زودی وارد فاز تولید شده و در جشنواره ملی فیلم فجر ۹۸ رونمایی و در نوروز ۹۹ اکران خواهد شد.

وی ادامه داد: از ابتدا «تگزاس» در پنج قسمت طراحی شده بود و قرارست در ۵ قسمت تولید شود و اولین فیلم سینمایی ۵ قسمتی در ایران است.

تهیه کننده «تگزاس» در پایان عنوان کرد: سعی خواهیم کرد هر سال قسمتی از «تگزاس» را ساخته و در بهار اکران کنیم.

در فیلم سینمایی «تگزاس ۲» که در حال اکران است مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گابریلا پتری، بهرنگ علوی، رضا ناجی، امید روحانی، آدریانو تولوزا، سهیل قنادان، تی آگو متوس و نادر سلیمانی به ایفای نقش می‌پردازند.

قصه این فیلم در ادامه «تگزاس ۱» و البته با رنگ و لعاب بیشتری روایت می‌شود. پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان (سام درخشانی)، بهرام (پژمان جمشیدی) و آلیس (گابریلا پتری) به ایران برمی گردند. آقا بابک (مهدی هاشمی) و سوری جون (ژاله صامتی) به دنبال آن‌ها می‌آیند، اما ساسان نمی‌داند که آن دو زن و شوهر هستند. ساسان و بهرام دوباره وارد ماجرای جدیدی می شوند و قسمت سوم آن نیز ادامه داستان این دو قسمت خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تراورس سیتی برگزار می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره «تراورس سیتی» که مایکل مور بنیان‌گذار آن محسوب می‌شود، برنامه‌های پر و پیمانی را برای برگزاری دوره پانزدهم در سال ۲۰۱۹ تدارک دیده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جشنواره «تراورس سیتی» که مایکل مور آن را ایجاد کرده، امسال با نمایش فیلم‌هایی از کیتی گریفین و با حضور لیلی تاملین برگزار خواهد شد.

کیتی گریفین و لیلی تاملین اعلام کرده‌اند در این دوره جشنواره فیلم «تراورس سیتی» مایکل مور حضور خواهند داشت.

گریفین در برنامه اکران «کیتی گریفین: عجب داستانی» حضور خواهد یافت. این مستند نشان می‌دهد که چگونه عکسی از این کمدین که یک سر قطع شده مصنوعی دونالد ترامپ را در دست دارد، منجر به انجام تحقیقی توسط اف‌بی‌آی شده است!

تاملین که در کنار جین فوندا از بازیگران «گریس و فرانکی» بوده و از شهروندان دیترویت هست نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری را از جشنواره مایکل مور می‌گیرد.

این جشنواره که امسال پانزدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، از ۳۰ جولای تا ۴ آگوست (۸ تا ۱۳ مرداد) ادامه می‌یابد.

موضوع امسال این جشنواره «سینما جهان را نجات می‌دهد» است و بیش از ۲۰۰ فیلم در آن به نمایش درمی‌آیند.

مور در این باره گفت: وقتی جهان به صورت دیوانه‌واری از کنترل خارج شود، باید از هنرمندان خواست تا پاسخ بدهند، الهام بخش باشند و با این باور دیوانه‌وار که یک فیلم بزرگ می‌تواند جهان را تغییر دهد، وارد میدان شوند.

«بریتنی در ماراتون می‌دود» نیز به‌عنوان فیلم شب افتتاحیه این دوره انتخاب شده است. در این فیلم جیلیان بِل تصویر زنی را ارایه می‌کند که تصمیم گرفته زندگی‌اش را با تمرین دویدن در ماراتن نیویورک سیتی تغییر دهد. این فیلم جایزه مخاطبان را از جشنواره فیلم ساندنس گرفت.

جشنواره فیلم تراورس سیتی یک جشنواره سالانه است که هر سال با پایان جولای در تراورس سیتی میشیگان آغاز می‌شود. این جشنواره که سال ۲۰۰۵ توسط مایکل مور راه‌اندازی شده با همکاری داگ استنتون نویسنده و جان رابرت ویلیامز عکاس کار خود را شروع کرده است.

این جشنواره بیشتر بر فیلم‌های مستقل و مستند متمرکز است که امکان اکران و توزیع معمول را به دست نمی‌آورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات بیمه تکمیلی هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صندوق اعتباری هنر جزئیات خدمات بیمه درمان تکمیلی خود را در قالب سه طرح با قیمت های متنوع را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، خدمات بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با ۳ سقف قیمتی از ۷۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و پوشش‌های متفاوت ارائه می‌شود. بر این اساس متقاضیان بنابر شرایط خود می‌توانند با انتخاب یکی از طرح‌ها، از خدمات بیمه درمان تکمیلی بهره مند شوند.

در طرح رفاه اعضا صندوق می‌توانند از خدماتی چون جبران هزینه‌های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، جبران هزینه اعمال جراحی تخصصی، جبران هزینه‌های زایمان طبیعی و عمل سزارین، نازائی و ناباروری بدون سقف بهره ببرند.

طرح آرامش شامل پوشش‌های درمانی مانند جبران هزینه‌های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، جبران هزینه اعمال جراحی تخصصی بدون سقف است و سقف پرداخت در بخش جبران هزینه‌های زایمان طبیعی و عمل سزارین، نازائی و ناباروری ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در طرح امید نیز جبران هزینه‌های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، جبران هزینه اعمال جراحی تخصص بدون سقف در نظر گرفته شده است. همچنین هزینه‌های شیمی درمانی، رادیوگرافی، آنژیوگرافی، جراحی و پیوند اعضا در این طرح بدون سقف است.

گفتنی است؛ اعضای صندوق اعتباری هنر با پرداخت بخشی از حق بیمه کل، مشمول بهره مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌شوند و مابقی هزینه برعهده صندوق است. مبلغ ثبت نام بیمه تکمیلی که توسط اعضا پرداخت می‌شود نسبت به قراردادهای مشابه بسیار ارزان‌تر در نظر گرفته شده است.

اهالی فرهنگ، هنر ورسانه تا ۱۲ تیرماه فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر به نشانی www.honarcredit.ir نسبت به ثبت نام و بهره مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی اقدام نمایند.

لازم به یادآوری است؛ بر اساس مقررات، ارائه هرگونه خدمات منوط به عضویت متقاضی در صندوق اعتباری هنر است و مدت زمان ثبت نام بیمه تکمیلی تمدید نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آشیانه عقاب» روایتی از پدر سیرک ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «آشیانه عقاب» به کارگردانی مریم اسلوبی و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی آخرین مراحل فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «آشیانه عقاب» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مریم اسلوبی و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی آخرین مراحل فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد. این فیلم پرتره‌ای از زندگی پهلوان خلیل عقاب پدر سیرک ایران است.

مهدی شامحمدی درباره مراحل تولید این مستند گفت: ۷۰ درصد از فیلمبرداری «آشیانه عقاب» به پایان رسیده و ۲ سکانس پایانی فیلم باقی مانده است. برای فیلمبرداری این ۲ سکانس منتظر اتفاقی در فیلم هستیم که ممکن است ۲۰ روز یا ۶ ماه دیگر رخ دهد. البته به صورت همزمان مراحل مختلف پس از تولید از جمله مونتاژ در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اصراری به حضور فیلمش در جشنواره «سینماحقیقت» امسال ندارد، اظهار کرد: نمی‌توان عجله‌ای در ساخت مستند پرتره به خرج داد به همین دلیل تصمیم دارم این فیلم را در جشنواره «سینماحقیقت» سال بعد شرکت دهم.

این تهیه‌کننده با اشاره به شناختی که از خلیل عقاب پیش از ساخت فیلم داشته است، عنوان کرد: چند سال پیش به سیرک ابراهیم پسر او رفتم و خیلی لذت بردم. در همان اجرا، اتفاقی مستند رخ داد به این نحو که ابراهیم، پدرش را صدا کرد و فیلمی از گذشته‌های دور او در سالن پخش شد. عجیب بود که در یک سیرک معارفه‌ای مستند اتفاق افتاد و نسل جوان هم با چهره پهلوان خلیل عقاب آشنا شدند.

وی افزود: البته عطا مهراد و سیاوش جمالی سرپرستی این پروژه را به کارگردانی مریم اسلوبی برعهده داشتند و پس از تصویب طرح در مرکز گسترش، در حال پیگیری آن بودند که تولید پروژه خودشان جدی‌تر شد و از آن جایی که برای این کار نیاز به تمرکز داشتند، من تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده گرفتم.

در خلاصه موضوع مستند «آشیانه عقاب» آمده است: «پهلوان خلیل عقاب که تاریخ سیرک ایران با او آغاز می‌شود در کانکسی در ویرانه‌های سیرکش روزگار می‌گذراند. او با مرور خاطراتش از مرگ در این وضعیت هراس دارد و تصمیم گرفته سیرک را از نو برپا کند…»

عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان: مریم اسلوبی، تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، مشاوران پروژه: عطا مهراد، سیاوش جمالی، محمد حدادی، مرتضی پایه‌شناس، فیلمبردار: مسعود شکرنیا، صدابردار: مهدی کریمی، تدوین: مرتضی پایه‌شناس، موسیقی: افشین عزیزی، صداگذاری: حسین ابراهیمی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم شهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی ۱۸ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های سینمایی هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، از سوی محمد احسانی‌زاده، حسن بلخاری قهی و محمدحسین لطیفی، اعضای هیأت انتخاب بخش سینمایی هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، ۱۸ اثر برای رقابت در این بخش انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، اسامی آثار راه یافته به این بخش به شرح زیر است:

«در وجه حامل» ساخته بهمن کامیار، «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد، «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی، «یک‌کیلو و بیست‌ویک گرم» ساخته رحیم طوفان، «دوستت دارم» ساخته افشین هاشمی، «جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی، «یادم تو را فراموش» ساخته علی عطشانی، «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ساخته هومن سیدی، «ملی و راه‌های نرفته‌اش» ساخته تهمینه میلانی، «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان، «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی، «اتاق تاریک» ساخته سیدروح‌الله حجازی، «زرد» ساخته مصطفی تقی‌زاده، «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان و «کارت پرواز» ساخته مهدی رحمانی.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۲۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری توسط موسسه تصویر شهر با شعار «شهروند مسوول، شهر سالم» و به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای دریافت آخرین اخبار جشنواره فیلم شهر به وب‌سایت رسمی آن به نشانی www.shahrfilmfest.com و کانال تلگرامی t.me/shahrfilmfest مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع