X

بایگانی تیر 15, 1398

دفتر سینمایی

حامد عنقا و بهرنگ توفیقی «آقازاده» را می‌سازند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه ساخت سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا پروانه ساخت گرفت.

به گزارش سینماپرس، حامد عنقا و بهرنگ توفیقی حالا یکی از زوج‌های سریال‌سازی کشور هستند. آنها پیش از این «انقلاب زیبا»، «پدر»  و «بر سر دوراهی»  را برای تلویزیون ساخته‌اند و حالا قرار است در شبکه نمایش خانگی هم این همکاری را تکرار کنند.
سعید رجبی فروتن یکی از مدیران سازمان سینمایی در یادداشتی درباره اتفاقات شبکه نمایش خانگی به سریال «آقازاده» اشاره کرده و نوشته: این سریال قصه‌ای پرالتهاب و جذاب را روایت می‌کند که نام شخصیت اصلی آن حامد و حرفه او دادیاری است.
اینطور که از نام سریال و این توضیح رجبی‌فروتن برمی‌آید احتمالا با یک سریال با موضوعی اجتماعی و کنایه‌های روز  ، یا شاید با یک عاشقانه متفاوت روبه‌رو خواهیم شد.

سریالی که باید دید آیا می‌تواند موفقیت سریال «پدر»  را برای این زوج در شبکه نمایش خانگی آن هم در این روزهای پرحاشیه این شبکه تکرار کند یا خیر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا ناراحت می‌شوند به انگلیس بد گفته شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بعد از «گاندو» پیغام‌های تهدیدآمیز می‌رسد یعنی اینکه مسیر درستی است.

به گزارش سینماپرس، سال ۷۵ فعالیت خودش را در زمینه تئاتر شروع کرد؛ پایش به سینما با ایفای نقش در فیلم سینمایی «گرگ و میش» باز شد. تاکنون در سریال‌های آسپیرین (نمایش خانگی)، پول کثیف، جابربن حیان، ماتادور، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، سیب ترش، قلاده‌های طلا، پله، و همیشه سینما بازی کرده است.

مربی ورزش پارکور در قاره کهن است و در زمینه‌ ورزش‌های رزمی از جمله موی‌تای نیز فعالیت دارد. علیرام نورایی همزمان با حملات هوایی روسیه به مواضع داعش به سوریه رفت و سر فیلمبرداری فیلم سینمایی «جشن تولد» حاضر شد. او درباره تجربه این حضور میان رزمندگان مدافع حرم گفت: قبل از رفتن به سوریه برای فیلمبرداری «جشن تولد» من هم جزء آن دوستانی بودم که ابهاماتی در وجودشان باقی است که چرا ایران باید به مردمان سوریه و عراق و فلسطین کمک کند! هنگامی که وارد خاک سوریه شدم و از نزدیک و در شرایطی بسیار دشوار حضور دشمن را در آنجا دیدم و مظلومیت مردمان بی‌دفاع و مظلوم منطقه را مشاهده کردم، دیگر همه چیز برایم حل شد.

وی افزود: فهمیدم که اگر نجنگیم دشمن در چندقدمی ماست و دیدم که چگونه غربی‌ها برای ضربه زدن به ایران اقدام به سرمایه گذاری روی نیروهای وحشی داعش کرده‌اند. هنگامی که اقدامات کثیف صهیونیسم را در ایجاد دشمنی میان مردم مسلمان و برنامه‌ریزی برای حمله به ایران از طرق مختلف می‌بینید، دیگر حضورمان در منطقه و رشادت‌های مدافعان حرم ارزشمند خواهد شد.

نورایی با ابراز اینکه چرا سینمای دفاع مقدس فراموش شده است، تأکید کرد: واقعاً سؤالم این است که چرا سینمای دفاع مقدس نزد مسئولان فراموش شده است. من عاشق بازی در این فیلم‌ها هستم و با چند نفر از دوستانِ علاقه‌مند تلاش‌هایی برای انجام این پروژه‌ها داشتیم اما هیچ حمایت کننده‌ای وجود ندارد. ببینید که برای ساخت فیلم «گلوگاه شیطان» چه سختی‌هایی داشتیم و به‌دلیل امکانات محدودی که وجود داشت، کار فوق‌العاده خطرناکی بود و اتفاقات عجیبی برایمان افتاد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از کم‌کاری نسبت به سینمای دفاع مقدس، تأکید کرد: متأسفانه هیچ نوع امکاناتی برای این‌گونه فیلم‌ها در نظر نمی‌گیرند درحالی که آمریکایی‌های متجاوز به‌گونه‌ای فیلم می‌سازند که مخاطب را فریب دهند اما ما درباره سینمای دفاع مقدس و عزیزانی که برای این مملکت جانشان را تقدیم کرده‌اند، هیچ کاری نکرده‌ایم!

نورایی در ادامه مطرح کرد:

ــ فیلم‌های اکشنی که در این مملکت ساخته می‌شود یا جاسوسی، ضدجاسوسی و یا به هر حال مربوط به امنیت ملی می‌شود.

ــ به چه‌کسی برمی‌خورد و چه‌کسی دردش می‌آید که راجع به انگلیس بد گفته شود.

ــ این‌ها همیشه سؤالات بزرگی است…

ــ به من بعد از «گاندو» پیغام‌های تهدیدآمیز می‌رسد؛ یعنی اینکه مسیر درستی است.

ــ از صداوسیما مدیری به تهیه‌کننده‌ای گفته که علیرام نورایی “قلاده‌های طلا” بازی کرده…

ــ من دارم از این مردم عشق می‌گیرم تویی که من را محکوم می‌کنی به وطن‌فروشی و مزدور رژیم…

ــ من مزدور کدام رژیم باشم تو حالت خوب می‌شود؟ تو مزدور چه‌کسی هستی؟

تصویربردار و تدوینگر: محمدرضا کشت‌دار

*تسنیم 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا قدرت سلطان کنسرت از وزیر فرهنگ و ارشاد بیشتر است؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی در یادداشتی درباره قدرت شخصی سخن به میان آورده که چندی پیش، کوشیده بود از خود دفاع کند و به اتهام «مافیای موسیقی» که نثارش می‌شود، پاسخ دهد؛ اما این شخص کیست و منتقدین او که معتمدی از میان آنها شجاعت اعتراض علنی را داشته، با چه ادله‌ای چنین مسأله‌ای را مطرح می‌کنند و دفاعیات طرح مقابل چیست؟

به گزارش سینماپرس، محمد معتمدی، خواننده جوان و توانمند موسیقی سنتی چهره‌ای نیست که بتوان از کنار موضع‌گیری‌هایش به سادگی گذشت. او که پیش از این نیز فروش بلیت کنسرت‌هایش را به جای ققنوش (ایران کنسرت) به وب‌سایت‌های دیگری واگذار کرده بود، اکنون مدیر این وب‌سایت را که علاوه بر فروش بلیت طیف وسیعی از کنسرت‌ها، پشت صحنه برگزاری کنسرت بسیاری از چهره‌های مطرح موسیقی سنتی ایران است، هدف قرار داده است.

او در یادداشتی که در پایانش تأکید کرده ادامه دارد، نوشته است: «پرسیده اند چطور ادعا کرده ای که سلطان کنسرت از وزیر ارشاد قوی تر است. سعی می کنم در قالب چند یادداشت کوتاه، از ابعاد مختلف و به بیانی ساده مسأله را توضیح دهم.

یادداشت اول؛ قدرت مالی

کل بودجه سالیانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد حدود ده میلیارد تومان است. تا اینجا را به خاطر داشته باشید.

با یک تحلیل و محاسبه ساده می بینیم که بر روی سایت خصوصی سلطان، به طور متوسط روزانه ده هزار بلیت کنسرت و تئاتر و جشن و جُنگ و امثالهم برای تهران و شهرستان ها به فروش می رسد. میانگین بهای بلیت، امروز حدود صد هزار تومان است؛ یعنی روزانه یک میلیارد تومان به حساب سلطان واریز می شود. پنج درصد از مبلغ کل فروش بلیت سهم سلطان است. یعنی روزانه پنجاه میلیون تومان.

اگر کل روزهای بلیت فروشی در سال را سیصد روز در نظر بگیریم، می شود به عبارتی سالی پانزده میلیارد تومان درآمد سلطان؛ یعنی یک و نیم برابر کل بودجه موسیقی کشور. تازه این سود خالص سلطان است و گردش مالی حدود سیصد میلیاردی حساب بانکی سلطان، موجب اعطای تسهیلات و گشایش اعتبارات سنگین بانکی برای وی است.

البته بخش قابل توجهی از آنچه بر روی سایت سلطان به فروش می رسد، کنسرت‌هایی است که خود سلطان در مقام برگزار کننده و تهیه کننده اجرا می‌کند که اگر حتی بیست درصد از کل بلیت‌ها را شامل شود، درآمد سلطان در حالت بدبینانه به حدود چهل تا پنجاه میلیارد در سال می رسد. این گونه است که سلطان تنها با ثبت یک دامنه اینترنتی و از طریق یک لپ تاپ (و البته حمایت های چندین ساله درون سیستمی)، از بُعد مالی از وزارت ارشاد قوی تر است.»

هرچند محمد معتمدی در یادداشتش نامی از شخصی نیاورده، واضح است که خطاب او به محمدحسین توتونچیان مدیر وب ‌سایت ایران کنسرت و تهیه‌کننده موسیقی است. چندی پیش، توتونچیان در گفت‌وگویی به اتهاماتی که پیش از این نیز به او زده می‌شد، پاسخ داد و گفت: «در پاسخ به آن افرادی که به من نسبت مافیا می‌دهند هم باید بگویم، اگر افرادی که این واژه را به بنده نسبت می‌دهند، بتوانند تعریف و معنای واقعی واژه مافیا را هم بگویند، ممکن است در چنین شرایطی و با این‌گونه طرز تفکر، این گفته را تأیید کنم و بگویم که جزو مافیا هستم. اما این را هم می‌گویم که بنده از زمانی که وارد فضای کسب و کار شدم، دستم را روی زانوهایم گذاشتم و بلند شدم، چون به جایی وابسته نبودم، با تغییر مدیریتی و ناملایمات، تکانی نخوردم.»

او برای رد اتهام چنین استدلال کرده بود: «البته من باید یک واژه را به مافیا اضافه کنم که یکسری افراد با استفاده از ارتباطاتی که دارند، رانتی را به وجود می‌آورند و با سوءاستفاده از مردم، مدیران و مسئولین، جریانی را بر خلاف اصول انسانی رقم می‌زنند. به هر صورت هر چند سال یک بار مدیران تغییر می‌کنند و همواره هم در حال عوض شدن هستند و طبیعتاً سروکار ما با مدیرکل دفتر موسیقی و اداره اماکن است. اگر این‌گونه بود، پس باید با تغییر مدیریت‌ها، ارتباط، رانت و جریانات ما هم از بین می‌رفت. در حالی‌ که ما همیشه رشد صعودی داشتیم.

اگر بخواهید کنسرت‌های فاخری مانند گروه کامکارها، استاد شهرام ناظری، استاد کیخسرو پورناظری از گروه شمس، استاد کیهان کلهر، همایون شجریان، سالار عقیلی و استاد داود آزاد و دیگر هنرمندان را برگزار کنید، نیازی به رانت نیست، نه تنها ضرورتی ندارد که با دستگاه‌های ذیربط ارتباطی داشته باشید، بلکه باید یک چیزی را دو دستی به شما تقدیم کنند… شما مطمئن باشید کسی جرأت ندارد به بنده بگوید، مبلغی پول از شما دریافت می‌کنم که مجوز بدهم. من هم با افرادی کار نمی‌کنم که در حد، سطح و شأن کسانی باشند که کسی برای انجام امورشان بخواهند احتیاجی به حضور در مافیا داشته باشند.»

توتونچیان البته درباره کارکرد ایران کنسرت که محمد معتمدی به صورت عمده بر آن تمرکز کرده، پاسخی نداده بوده اما در مجموع کوشیده نشان دهد، جنس کار او به گونه‌ای نیست که نیاز به رانت داشته باشد. باید دید محمد معتمدی در یادداشت‌های بعدی‌اش چه تعابیری را به کار می‌برد و طرف مقابل چه واکنشی نشان خواهد داد. به نظر می‌رسد، رویارویی تازه آغاز شده است.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاه ماهی» مردادماه جلوی دوربین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شاه ماهی» جدیدترین فیلم بلند سینمایی نادر مقدس مردادماه ۹۸ کلید می خورد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «شاه ماهی» به کارگردانی نادر مقدس و تهیه کنندگی افسانه منادی هم اکنون در مرحله پیش تولید است و مرداد ۹۸ کلید می خورد.

«شاه ماهی» داستان تارا و دوستانش است که در آستانه ورود به دانشگاه هستند، آنها برای حل بحران عطا، دوست دوران کودکی شان سفر پر ماجرایی را آغاز می کنند.

فیلمنامه این فیلم به قلم افسانه منادی است و لوکیشن های آن از جنگل ها و جاده های شمال تا خیابان های تهران خواهد بود.

نادر مقدس همچون گذشته از بازیگران نوجوان و جوان آموزش دیده و مستعد که تاکنون بر پرده سینما ظاهر نشده اند، استفاده می کند.

مقدس معتقد است سینما در عرصه بازیگری به نفس تازه نیاز دارد تا بتواند از تکرار فاصله بگیرد و مخاطبان جوان بیشتری را جذب سینما کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جیران» همکاری جدید حسن فتحی با اسماعیل عفیفه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن فتحی پس از سریال «شهرزاد»، جدیدترین اثر خود را با همکاری تهیه کننده «زمانه» می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، پس از اتمام سریال «شهرزاد»؛ خبرهای ضد و نقیضی از اثر بعدی حسن فتحی چه در تلویزیون و در شبکه نمایش خانگی منتشر شد که تا به امروز هیچ کدام محقق نشدند.

سرانجام در آخرین جلسات شوراهای پروانه ساخت و نمایش غیر سینمایی، سریال «جیران»  به نویسندگی احسان جوانمرد و کارگردانی حسن فتحی موفق به دریافت پروانه ساخت شده است.

احسان جوانمرد نویسنده سریال «بانوی عمارت» است که سال گذشته مورد تحسین بینندگان و منتقدان قرار گرفت و منتقدان بر آن بودند که جوانمرد به خوبی ادبیات زمان قاجار را در این اثر به تصویر کشیده و برای اولین بار نوشته‌ای حرفه‌ای و اصولی درباره یک بازه زمانی خلق کرده است.

اسماعیل عفیفه تهیه کنندگی «جیران» را بر عهده گرفته است؛ او «همسایه ها» را در دهه هفتاد، «میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده رود» را در دهه هشتاد و  «زمانه»  را در دهه نود با حسن فتحی برای تلویزیون تهیه کرده است و در زمان پیش تولید فصل اول سریال «شهرزاد» نیز کنار فتحی بود که به دلایل مسائل مالی از ادامه همکاری با پروژه صرف نظر کرد.

گفتنی است؛ داستان  «جیران»  در بستر وقایع دربار ناصری روایت می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل یک «از سرنوشت» به مرحله تدوین رسید/ بازنویسی فیلمنامه فصل ۳ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل اول سریال «از سرنوشت» که ۱۵ قسمت دارد این روزها در مرحله تدوین است و نگارش فصل سوم نیاز به بازنویسی زیرنظر کارگردان دارد.

به گزارش سینماپرس، اکبر تحویلیان درباره آخرین وضعیت سریال «از سرنوشت» که تهیه کنندگی آن را برعهده دارد به صبا اینگونه عنوان کرد: تصویربرداری فصل اول به کارگردانی محمدرضا خردمندان در ۱۵ قسمت به پایان رسیده است و در حال حاضر در مرحله تدوین قرار دارد.

وی افزود: همچنین تصویربرداری فصل دوم «از سرنوشت» به کارگردانی علیرضا بذرافشان ادامه دارد.

تهیه کننده «از سرنوشت» در پایان درباره تصویربرداری فصل سوم و زمان آغاز آن نیز گفت: با وجود آنکه کارگردان فصل سوم تقریبا مشخص شده ولی این بخش نیاز به بازنویسی فیلمنامه طبق نظر کارگردان دارد و در مرحله نشست های نویسندگان با کارگردان هستیم.

سریال ۵۰ قسمتی «از سرنوشت» توسط جمعی از نویسندگان شامل محمد محمود سلطانی، روح الله صدیقی، سارا خسرو آبادی و مسعود کرمی به نگارش درآمده است و برای گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تولید می شود.

سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان در سه فصل برای پخش از شبکه دو سیما تهیه می‌شود.

قصه «از سرنوشت» درباره سرنوشت دو کودک از سنین کودکی تا جوانی است و زندگی آنها را در پرورشگاه نشان می‌دهد. محوریت این سریال امیدبخشی و تلاش برای رسیدن به آمال و آرزوها است.

راستین عزیزپور، امیررضا فرامرزی  دو بازیگر فصل کودکی هستند و دارا حیایی و کیسان دیباج ادامه نقش آنها را در سنین جوانی بازی می‌کنند. فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی از بازیگران جوان این سریال هستند.

حسین پاکدل، پوریاپورسرخ، لیلا بلوکات، مجید واشقانی، حبیب دهقان نسب، علیرضا استادی، علیرضا آرا، مائده طهماسبی، مهدی صبایی، فریبا نادری، مریم کاظمی، شبنم فرشادجو و میترا رفیع از بازیگران این سریال هستند.

عوامل فصل ۱ عبارتند از مدیر تصویربرداری: آرش خلاق دوست، مدیر صدابرداری: حمید یارندپور، طراح گریم: خاطره خاشعی، مدیر هنری: آیدین ظریف، صحنه ولباس: محمد کفاشیان، مدیر تولید: مهدی تحویلیان و مدیر تدارکات: سعید رضوی.

عوامل فصل ۲ سریال عبارتند از مدیر تصویربرداری: علیرضا ودادتقوی، طراح صحنه: علی اسماعیلی مدیر صدابرداری: منصور شهبازی، طراح گریم: خاطره خاشعی، عکاس: پیمان گرزم و مدیر تولید: دانیال کاشانچی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش بنیادگرا را بازی نمی‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رامی ملک بازیگر برنده جایزه اسکار در مصاحبه ای از شرط خود برای بازی در نقش شرور فیلم جدید «جیمز باند» پرده برداشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از بی‌بی‌سی، رامی ملک بازیگر برنده جایزه اسکار فاش کرد او تنها به این شرط که شخصیت شرور «جیمز باند» صاحب ایدئولوژی مشخص یا  مذهبی مشخصی نباشد این نقش را پذیرفته است.

او در این باره گفت:من گفتم ما نمی توانیم این شخصیت را با هرگونه اقدام تروریستی که منعکس کننده ایدئولوژی یا دین او باشد، هویت ببخشیم. این موضوعی نیست که برای من سرگرم کننده باشد، اگر من به این دلیل انتخاب شما هستم، روی من حساب نکنید.

رامی ملک که امسال برای بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی» جایزه اسکار نقش اول بازیگری را برد، تبار مصری دارد.

این بازیگر ۳۸ ساله این روزها مشغول بازی در قسمت بیست و پنجم  «جیمز باند» است.  

در مصاحبه ای که میرر از ملک منتشر کرد، این بازیگر تایید کرد که به فوکوناگا کارگردان این قسمت «جیمز باند» گفته بوده است که نقش یک بنیادگرای مذهبی را به هیچ وجه در فیلم بازی نمی کند.

بازیگر برنده جایزه اسکار در ادامه همچنین گفت: این کاراکتر که اکنون در حال ایفای آن هستم یک شخصیت عالی است. هیجان زده هستم، فیلم یک فیلمنامه بسیار زیرکانه دارد و دقیقا چیزی را دنبال می کند که مردم می خواهند.

ملک در تشریح شخصیت خود در فیلم گفت: یک شخصیت شرور مرموز که به یک تکنولوژی جدید خطرناک مجهز است.

قسمت بیست و پنجم «جیمز باند» آوریل ۲۰۲۰ راهی سینماها می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش مذهبی را رایگان اجرا نکنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس :یک بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: یکی از آسیب‌های رایج این روزهای نمایش دینی این است که این شکل از کار را رایگان روی صحنه بریم. این اقدام به نظرم اقدامی در جهت تخریب این شکل از نمایش است.

به گزارش سینماپرس، علی سلیمانی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به خبرگزاری «حوزه»، اظهار کرد: تلاشم این است هر ساله در ایام ماه مبارک یا محرم نمایشی مذهبی را روی صحنه ببرم که امسال هم خوشبختانه این توفیق حاصل شد و توانستم به این خواسته دست یابم و نمایش «مردی در آیینه» را طی ۱۵ شب در تالار وحدت روی صحنه برم این نمایش خوشبختانه با استقبال مردم مواجه شد، هرچند که درامد مالی نداشت، چون به صورت رایگان روی صحنه می‌رفت!

وی افزود: این‌که نمایش‌های دینی را به صورت رایگان برای مردم به نمایش در آوریم به نظرم نوعی بی‌احترامی به نمایش‌های دینی است، زیرا این تصور را به وجود آوردیم که مردم حاضر نیستند، برای این دست آثار هزینه کنند. هرچند این تصور تا حدی هم در جامعه مصداق پیدا کرده است، زیرا روش غلط در رایگان اجرا کردن این کارها مردم را عادت داده که برای این قبیل تولیدات هزینه نکنند، البته این را نمی‌گویم تا منفعت شخصی خود را تامین کنم، چون من به کارگردان و بازیگر این نمایش دستمزد خود را دریافت کرده‌ام، اما آن چیزی که آسیب می‌بیند در نهایت نمایش‌های دینی است.

این بازیگر ادامه داد: طی چند سال اخیر تئاترهای پرهزینه که از آن به عنوان کارهای سلبریتی نام می‌برند باب شده است و بلیط آن حداقل با ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، پس وقتی چنین هزینه‌هایی برای نمایشنامه‌های خارجی می‌شود، چرا ما باید یک تئاتر فاخر در حوزه عاشورا را رایگان روی صحنه بریم؟ آیا اگر بتوانیم در این زمینه درآمدزایی خوبی داشته باشیم باعث نخواهیم شد که در آینده نزدیک این گونه نمایشی به شکل فاخرتر اجرا شود؟

سلیمانی با بیان این‌که تاثیرگذاری نمایش‌های مذهبی را با هیچ کار دیگری نمی‌توان مقایسه کرد، گفت: در کارهای دینی یک اتقاق خوب و مهم رخ می‌دهد که هیچ کار دیگری نمی‌توان نمونه آن را دید آن هم تاثیرگذاری است که این قبیل تولیدات بر مخاطب می‌گذارد. برای مثال در «مردی در آیینه» می‌دیدم که چگونه تماشاگران تحت تاثیر کار قرار گرفته و با آن اشک می‌ریختند، آیا این اتفاق را در کارهای دیگر هم به این شدت می‌شود، دید؟ مطمئنا جواب این سوال خیر است، اما نمی‌دانم، چرا ما نمی‌خواهیم به روی این شکل از نمایش بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: برای این‌که نمایش دینی رونق داشته باشد، پیشنهادات مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آنها استفاده از چهره‌ای مطرح و صاحب نام به عنوان بازیگر در این قبیل آثار است. این راهکار خوبی است، اما رسیدن به آن نیازمند حمایت جدی است، همچنین باید با تبلیغات شرایطی فراهم آورد تا تماشاگری که عادت به رایگان دیدن کارها دارد برای این دست کارها هم هزینه کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جایگاه خانواده و سبک زندگی ایرانی – اسلامی هم اظهار کرد: درست است که ریشه تئاتر مدرن از غرب وام گرفته شده است، اما این دلیلی نیست که تنها نمایشنامه‌های خارجی را روی صحنه ببریم، زیرا ما به لحاظ ادبی چنان غنای داریم که می‌توانم از آن کارهای فاخر بسیاری را رقم زد. برای مثال در شاهنامه فردوسی تراژدی های فراوانی وجود دارد که شاید نمونه آن را در آثار شکسپیر هم نتوان مشاهده کرد. توجه با مفاخر ادبی در تئاتر تنها کارکرد نمایشی ندارد، بلکه معتقدم می‌توان در مباحث فرهنگی و خانواده هم جریانات خوبی رقم زند.

سلیمانی ادامه داد: سبک زندگی ایرانی – اسلامی روشی از زیست است که به روی اسلامیت و ایرانیت تاکید دارد. این اتفاق قابل دستیابی است، به شرطی که برای آن راهکار صحیح ارائه شود. برای اولین قدم هم ترویج نمایش‌های خانوادگی یکی از اقدامات مورد نیاز است، اما متاسفانه این خواسته کمتر محقق شده است، چون ما خانواده را به تئاترهای آزاد سوق داده‌ایم اتفاقی که در سینما هم با رواج فیلم‌های کمدی رخ داده است!

وی درباره آسیب‌های نمایش‌های دینی هم چنین، گفت: متاسفانه این رویکرد رایج شده که در پوسته به موضوعات دینی نگریسته می‌شود، درصورتی‌که در تئاتر نیاز است که به موضوعات دینی در قالب معنا توجه شود. برای این خواسته هم داشتن نمایشنامه‌های خوب به شدت ضروری است، والا با کارهای سطحی ما بیشتر این شکل از نمایش را به سوی مهجوریت سوق خواهیم داد. برای همین توصیه می‌کنم از وجود نمایشنامه‌های خوب بهره برده شود تا پایه‌های اصلی این شکل از نمایش به درستی بنا شود.

سلیمانی در پایان درباره هنر تعزیه هم بیان کرد: تعزیه یکی از هنرهایی است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد که با فرهنگ این سرزمین گره خورده است. در تعزیه ما نوعی همخوانی با موسیقی را شاهد هستیم، اما متاسفانه گروه‌های صاحب نام تعزینه نیز در حال فراموشی هستند و تنها به اجراهای محدود در ایام محرم خلاصه شده‌اند، درصورتی‌که این شکل از نمایش قادر است سفیر سرزمین ما باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه «شبی که ماه کامل شد» گوی سبقت را از کمدی‌ها ربود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین کشاری از سینماداران باسابقه ضمن اشاره به سبقت گرفتن فیلم «شبی که ماه کامل شد» از فیلم‌های کمدی در حال اکران تأکید کرد فیلم خوب در هر ژانر و گونه‌ای باشد مخاطب را به خود جذب می‌کند.

به گزارش سینماپرس، حسین کشاری مدیر سینما «استقلال» تهران، درباره وضعیت فروش فیلم‌ها در این سینما به مهر  گفت: ما برای اکران عید فطر فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار را در سرگروه خود داشتیم که با استقبال خوب مردم مواجه شد و همچنان هم اکران پر رونقی را سپری می‌کند. به طوری که بعد از گذشت یک ماه نه تنها مخاطبان آن ریزش نکرده بلکه روز به روز افزایش هم پیدا کرده است. در اکران عید فطر چند فیلم دیگر هم به نمایش گذاشته شدند و خیلی‌ها فکر می‌کردند آن فیلم‌ها به فروش بهتری دست پیدا می‌کنند اما «شبی که ماه کامل شد» با اینکه در ژانر کمدی تولید نشده و اتفاقاً یک درام تلخ است، در صدر جدول فروش قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اصولاً فیلم‌های نرگس آبیار به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطبان مختلفی را به خود جلب کند، افزود: «شبی که ماه کامل شد» به عنوان یک فیلم دغدغه‌مند توانسته نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند، به طوری که ما می‌بینیم تماشاگران از هر طیفی با رضایت از سالن خارج می‌شوند. از سوی دیگر آن‌ها یکدیگر را به تماشای این فیلم دعوت می‌کنند و همین تبلیغات دهان به دهان باعث افزایش فروش و مخاطبان می‌شود.

کشاری با بیان اینکه برخی از فیلمسازان عنوان می‌کنند که سینماداران نسبت به فیلم‌های کمدی اقبال بیشتری نشان می‌دهند، گفت: سینماگران درست می‌گویند و چند سالی است که همه به دنبال آثار کمدی هستند ولی حالا می‌بینیم فیلمی مانند «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور با آن همه آواز و موسیقی هندی و یا دیگر فیلم‌های کمدیِ حالِ حاضر، در فروش از فیلمی مانند «شبی که ماه کامل شد» عقب می‌مانند، همین موضوع نشان می‌دهد مردم از یک فیلم خوب در هر ژانر و با هر موضوعی استقبال می‌کنند و این گونه نیست که تنها به دنبال کمدی باشند هرچند همیشه فیلم‌های کمدی سطح بالا، بهتر می‌فروشند اما این اتفاق در اکران عید فطر رخ نداد.

این سینمادار در پایان توضیح داد: من حدود ۳۳ سال است که سینمادار هستم و به نظرم موقعیت‌ها و فصل‌های مختلف در فروش یک فیلم تاثیری ندارند برای مثال حتی اگر یک فیلم در اوج برف زمستان هم به نمایش دربیاید می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند، یعنی مانند زمان‌های قدیم که چندان برای مردم کیفیت سینما و زمان نمایش فیلم مهم نبود و همیشه از یک فیلم استقبال می‌کردند، حالا هم همین اتفاق رخ داده، سطح سنت فیلم‌بینی میان مردم بالا رفته و آنها با تبلیغات دهان به دهان هم به تماشای یک فیلم می‌نشینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیزر فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخسین تیزر فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، نخسین تیزر فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه کنندگی بهروز نشان به مناسبت سومین سال درگذشت عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی رونمایی شد.

داستان این فیلم روایت تازه ای از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما است. محمودرضا ثانی به مدت ۴ سال، زمانی که کیارستمی ورکشاپ های سینمایی در اسپانیا و کلمبیا برگزار می کرد، نوع نگاه، دیدگاه و جهان بینی کیارستمی را به عنوان مولف به تصویر کشید.

تدوین فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» توسط محمودرضا ثانی به اتمام رسیده و تیزر این فیلم سینمایی امروز ۱۴ تیرماه در سومین سالروز درگذشت کیارستمی رونمایی شد.

محمودرضا ثانی کارگردان فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» در راستای رونمایی از تیزر این فیلم سینمایی درباره حال و هوای خود از همراهی و زندگی با کیارستمی در مدت زمان چهار سال گفت: همیشه چراغ دستگاه ذهنی اش روشن و به قول خودش چشم سومش نه در حال دیدن بلکه نگاه کردن بود. وقتی موضوع ورک شاپ ها مشخص می شد تمام تمرکزش را روی آن می گذاشت و مدام قصه های جدید از ذهنش تراوش و برای شاگردانش تعریف می کرد و می گفت هرکس دوست دارد می تواند آن را بسازد اما به یاد ندارم هیچکدام از دانشجویان جسارت ساختن آنها را پیدا کرده باشد چون دنیای ذهنی او را فقط خودش می دانست چگونه باید بسازد.

وی ادامه داد: کیارستمی همه چیزش متعلق به خودش بود. او به دانشی شخصی دست یافته که به قول ژان کلودکاریر غیرقابل تقلید و برای خود کیارستمی دوری از تقلید از خویش بود و به همین روال مدام خط شخم خویش را عمیق تر می ساخت.

به گفته بهروز نشان تهیه کننده فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده»، این فیلم به زبان های مختلف زیرنویس شده و به زودی نمایش آن در ایران و نقاط مختلف جهان اغاز خواهد شد.

محمودرضا ثانی پیش از ساخت فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده»، کتاب «عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» را تالیف کرد و این کتاب به زبان های مختلف ترجمه شد و در ایران و آمریکا چاپ و توزیع شد.

مشاهده خبر از سایت منبع