X

بایگانی تیر 17, 1398

دفتر سینمایی

نمایش «خداحافظ دختر شیرازی» نخستین بار در جشنواره‌ فیلم شهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نمایش «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته افشین هاشمی در جشنواره‌ فیلم شهر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، با پایان مراحل فنی «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته افشین هاشمی، این فیلم در جشنواره فیلم شهر به نمایش در می‌آید.

در این فیلم که بر اساس یکی از مشهورترین آثار نیل سایمون کمدی‌نویس آمریکایی ساخته شده است، شبنم مقدمی، افشین هاشمی، آیسان حداد، مونا فرجاد، حسین محب‌اهری، ونوس شمس و رویا تیموریان بازی می‌کنند. همچنین حسین یاری، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی و رسول صدرعاملی حضوری افتخاری در این فیلم دارند.

فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» در پاییز گذشته آغاز شد و هفته پایانی تیرماه در جشنواره فیلم شهر به نمایش درمی‌آید.

پخش این فیلم برعهده دفتر پخش نمایش‌گستران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی پیروز حناچی تهیه‌کننده سینما بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «زمستان است» که به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه کنندگی پیروز حناچی ساخته شده است به موضوع خیابان لاله زار می پردازد.

به گزارش سینماپرس، مهرداد زاهدیان مستندساز درباره جدیدترین مستند خود با نام «زمستان است» به صبا عنوان کرد: «زمستان است» مستندی با موضوع خیابان لاله زار تهران که به مدت هشتاد و پنج دقیقه تهیه شده است.

وی درباره دلیل انتخاب این موضوع گفت: من علاقه مندی زیادی به موضوعات و لوکیشن های شهری دارم و از آنجاکه مستند قبلی من درباره میدان توپ‌خانه بود و خیابان لاله زار که پتانسیل های زیادی به لحاظ موقعیت و فضای شهری دارد در امتداد این میدان واقع شده است، نظر من را به خود جلب کرد به همین دلیل سراغ این موضوع رفتم.

زاهدیان دلیل همکاری خود با پیروز حناچی شهردار فعلی تهران در مقام تهیه کننده مستند «زمستان است» را اینگونه بیان کرد: ما هر دو در دانشکده هنرهای زیبا درس خوانده ایم؛ من در گروه تجسمی و ایشان در گروه معماری.  

این مستندساز با اشاره به اینکه حناچی اکنون استاد دانشگاه هنرهای زیبا است، بیان کرد: قبل از اینکه وی شهردار تهران شود پروژه «زمستان است» را با همکاری هم شروع کردیم دلیل آن هم این بود که وی روی موضوع خیابان لاله زار اطلاعات زیادی دارد. ایشان با دیدن مستند «میدان بی حصار» من ابراز تمایل کردند که با هم روی موضوع خیابان لاله زار و ساخت چنین مستندی همکاری کنیم.

وی افزود: حناچی چند ماه است که شهردار تهران شده ولی ما حدود سه سال روی مستند «زمستان است» وقت گذاشتیم و به تازگی مراحل فنی آن را به اتمام رسانده ایم.

زاهدیان درباره حضور خود در جشن مستقل سینمای مستند ایران توضیح داد: این جشن بیشتر یک رقابت صنفی است که برخی از اعضا درباره آثار برخی از همکاران خود قضاوت می کنند و این جشن نمایش عمومی ندارد و نمی توانیم بازخورد عموم را بگیریم.

وی در پایان درباره احتمال حضور مستند «زمستان است» در جشنواره های داخلی و خارجی توضیح داد: این مستند چه در قالب فیلمبرداری و شیوه ارایه و چه طول زمان نمایش در قالب یک مستند سینمایی تهیه شده و امیدواریم که بتوانیم آن را به نمایش عموم دربیاوریم البته باید با تهیه کننده در مورد شیوه معرفی فیلم گفتگو کنیم، اما طبیعتا من علاقه مند هستم که فیلم را در جشنواره «سینماحقیقت» نمایش دهم زیرا مهم ترین جشنواره فیلم مستند ایران است و برای حضور در این رویداد نباید فیلم را فعلا اکران کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استفاده از هوش مصنوعی در سریال «ملک سلیمان(ع)» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با تولید سریال «ملک سلیمان(ع)»، برای اولین بار هوش مصنوعی به صورت جدی وارد سینما و تلویزیون ایران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «میثم احمدی» نماینده دبیر کنفرانس جهانی پایتون در ایران است که پیش از این پروژه‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی با محوریت سلامت، طراحی پارک‌های تعاملی-محیطی را به سرانجام رسانده است. وی چندی است با حضور در تیم طراحی بصری سریال «ملک سلیمان» و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صدد بروز رسانی فعالیت‌های این حوزه در حد استانداردهای جهانی است. سریال «ملک سلیمان نبی (ع)» به کارگردانی شهریار بحرانی در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد. ما نیز به این بهانه و به منظور تشریح طرح‌های در دست اقدام او و همکارانش گفت‌وگویی ترتیب دادیم که از نظرتان می‌گذرد.  

** بطور ساده و قابل فهم برای عموم، هوش مصنوعی به چه معنا است؟

– اگر با استفاده از نرم افزار و حداقل سخت افزار برنامه‌ای نوشته شود که با استفاده از مخزن اطلاعاتی که در اختیار نرم افزار قرار داده می‌شود، بتوان خروجی حاصل نمود که با رویکرد و هدف ما همسو و در اختیار اپراتور باشد، به عبارتی هوش مصنوعی شکل گرفته است. اگر شما یک فعالیت هوشمندانه را بدون دیدن فرد کننده کار مشاهده کنید و نتوانید حدس بزنید که این کار توسط انسان انجام نشده باشد اونموقع این فعالیت ماشینی را یکی از غایت‌های هوش مصنوعی میدانیم. به صورت خلاصه یعنی یک کار هوشمندانه شبیه به کارهای ما انسان‌ها که توسط ماشین طراحی و اجرا شده باشد.

** این تکنولوژی و ساختار در چه بخش هایی از هنر کارایی دارد؟

– در حوزه هنرهای تجسمی و تصویری (نقاشی، مجسمه سازی وسینما) هوش مصنوعی قابل استفاده است. بطوری که بتوان با مخرنی نمونه‌هایی که اپراتور در اختیار نرم افزار قرار می دهد خروجی همانند خالق اثر بوجود آورد. بطور مثال اگر اطلاعات مربوط به نقاشی های ونگوگ را به هوش مصنوعی داده شود، پس از پردازش توسط هوش مصنوعی یک موضوع جدید به آن دهند و از نرم افزار خروجی مبتنی بر شخصیت و سبک و نگرش ونگوگ خواسته شود، در آن زمان می بینیم که خروجی خارق العاده است به طوری که ونگوگ شناسان هم نمی توانند تشخیص دهد که خالق این اثر کیستونگوک نباشد.

** در حوزه سینما این روند به چه صورت است؟

– حال اگر از این ابزار بخواهیم در حوزه فیلم استفاده کنیم باید ابتدا تمام خصوصیات کاری و شخصیتی نویسنده و کارگردان فیلم مورد نظر را مدل کرده و در اختیار هوش مصنوعی قرار دهیم (اعم از نمونه کارهایی که قبلا توسط آنها انجام شده و سلایق آنها در فیلم سازی و تمامی ژانر هایی که تا آن زمان کار کردند و… و.) سپس اگر فیلم نامه را در اختیار این هوش قرار دهیم خروجی که حاصل می شود محیط اولیه ای است که کارگردان می تواند با تکیه بر آن دکوپاژ کرده و حتی در زمان کمتری فیلم را به انتها ببرد.

** البته به نظر می‌رسد که ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و برای درک این فضا و نحوه کار با این تکنولوژی به مثالهایی بیشتری نیاز دارد.

– بله. سعی می کنم در خلال بحث موضوع را بیشتر باز کنم.

** با این توضیحات، نمونه پروژه‌ای که مد نظر شماست چه تفاوتی با نمونه‌های جهانی آن دارد؟

– هوش مصنوعی که اکنون در غرب مورد استفاده است بر پایه نظریه‌های روانشناسی خودشان پنج عامل شخصیت استوار است (نظریه‌های روانشناسی). که در آن انسان را مدل می‌کند و بر روی آن مدل شروع به فعالیت می‌کند و پس از خروجی حاصل از نرم افزار دیگر آن خروجی است که ارتباط برقرار می کند و خروجی مبتنی بر اطلاعات موجود در مخزن نمونه‌های قبلی و آن برنامه ای است که توسط نرم افزار به سخت افزار داده می شود و خروجی از سخت افزار رویت می‌شود. اما ما در این زمان نیاز داریم که هوش مصنوعی پایه ریزی کنیم که مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات ما باشد. بر پایه نظریه اسلام وقرآن باشد، یعنی نرم افزاری داشته باشیم که مخزن دانش و اطلاعات آن برپایه کاوشی و تحقیقاتی مبتنی بر قرآن باشد و خروجی حاصل شخصیت و کاراکتری باشد که با استانداردهای قرآن تعریف شود.

** منظورتان نمونه کاری است که در ملک سلیمان مشغول انجام آن هستید؟

– بله. دقیقا. ما در فیلم ملک سلیمان نبی (ع) ما با انواع و اقسام کاراکتر ها مواجه بودیم اعم از انسان‌ها و موجودات فرا زمینی و همچنین با لوکیشن های بسیارز بزرگ و سنگین حال اگر بخواهیم قسمت دوم این فیلم بزرگ را کار کنیم به روش سنتی باید تمامی کاراکتر ها دوباره از انبار بازگردانده شوند و لوکیشنها دوباره باز سازی شوند و کارگردان انتخاب بازیگر جدید کند و بقیه ماجرا تا تولید و پس تولید و خروجی نهایی در صورتیکه با استفاده از این تکنولوژی و هوش مصنوعی با استفاده از مخزنی نمونه‌هایی که شما از قبل از نحوه و سبک کار کارگردان در قسمت اول و همچنین کارهای قبلی و شخصیت ایشان و حس حال موجود درقسمت اول و فیلم نامه و تحقیقاتی که گروه تحقیقات برای قسمت دوم آماده کرده اند شروع به پردازش می کند و تمامی لوکیشن‌ها و کاراکترها را به طور مجازی می‌سازد به گونه ای که کاراکتر ها با توجه به اطلاعاتی که شما به نرم افزار داده‌اید می‌تواند واکنش انجام دهد و حرکت کنند و حتی می تواند سخن بگوید و ابراز احساسات کند، فرض کنید یک سکانسی داریم که در آن سلیمان نبی (ع) و وزیر ایشان و تمامی خدم و حشم و کارگزاران هستند و در این لوکیشن شخصیتی می خواهد وارد شود که دارای مقام و قربی نزد سلیمان است، هوش مصنوعی می تواند تمامی لوکیشن را بازسازی کند و تمامی کاراکترها را در جایگاه خود قرار دهد و از آن فراتر می‌تواند عکس العمل تک تک کاراکتر ها را نسبت به شخصیتی که دارد وارد می‌شود را بازسازی کند به طوری که این واقعیت مجازی ساخته شده توسط هوش مصنوعی قابل تشخیص و تفکیک با صحنه رئال نیست و عینا همان است. به عبارت دیگر با استفاده از این ابزار هزینه‌ها و عوامل بسیاری که در تولید دخیل هستند کم می‌شود و همچنین هزینه ساخت لوکیشن‌های متعدد و بزرگ هم عملا حذف می‌شود و حتی ساخت لوکیشن‌هایی که به نظر ناممکن هست، ممکن می‌شود.

** اما مسئله این است که کارگردان چه نقشی در پیشبرد فیلم دارد؟

-ما با استفاده از هوش مصنوعی صحنه را بازسازی کرده و با استفاده از یک عینک VR حضور کارگردان را در آن صحنه میسر می‌کنیم. در اینجاست که کارگردان پس از مشاهده صحنه، اعمال نظر می‌کند که فلان حرکت صحیح است یا خیر که پس از اعمال نظر صحنه روتوش شده و خروجی حاصل می‌شود الی آخر.

** با وجود چنین مزایایی چرا تا به امروز بطور جدی در سینمای ایران از این قابلیت استفاده نشده؟

– به هرحال ورود هر تکنولوژی یک بحث است اما بسط و گسترش آن به دو مولفه وابسطه است که یکی موج تبلیغات و همسان سازی جهانی و دیگری نیاز سنجی و فراهم شدن بستر لازم. هوش مصنوعی از آنجایی که تکنولوژی عمومی در جهان نیست و به دلایل وحشتی که از پیشرفت آن و اختلالی که ممکن است در زندگی بشر ایجاد کند، در حوزه های صنعتی بیشتر استفاده می شود در ضمن اینکه هزینه بر نیز هست. بیشترین استفاده آن هوش مصنوعی در سینمای علمی- تخیلی و آخرالزمانی در جهان است. چیزی که به جز چند تجربه انگشت شمار اخیر سینمای ایران فاقد آن است. بافت سینمای ایران هنوز سنتی است و صنعتی به معنای استاندارد آن نیست. عمده فیلم های آن اجتماعی، خانوادگی است. فیلم های دفاع مقدس و یا تجربه گرایانه جدید آن نیز با جلوه های ویژه کامپیوتری و میدانی قابلیت ساخت دارند و عملا نیازی به هزینه بیشتر ندارند. کمتر کارگردان و فیلمسازی با سبک و استایل شخصی دارد که پشتوانه مالی محکمی داشته باشد. اگر هم شرایط فراهم شود، در سینمای ایران اغلب موضوعات پیچیده ای که نیاز به تکنولوژی خاصی داشته باشد، ساخته نمی‌شود. البته این به آن معنانیست که تمایل این کار وجود ندارد بلکه تصور و ذهنیت بودجه ای و وضعیت اقتصادی و صد البته وضعیت گیشه بر این شرایط تاثیر می گذارد.

** پس با وجود شرایط اقتصادی که درگیر آن هستیم، چنین تکنولوژی به صرفه نیست.

– واقعیت این طور نیست. این تصور همچون حبابی است که در اثر عدم اطلاع دقیق از مقوله هوش مصنوعی شکل گرفته است. توجه داشته باشید که هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار قوی در کنار کارگردان حضور دارد و در پیش برد اهداف کارگردان در خدمت اوست. در نظر داشته باشید که در صنعت سینما برای ساخت فیلم های بزرگ باید از عوامل بسیار و لوکیشن های بزرگ و پر هزینه استفاده کرد که شاید ساخت و تهیه آن غیر ممکن باشد، اما استفاده از هوش مصنوعی با تقلیل هزینه ها، ناممکن ها را ممکن و نتیجه فوق العاده ای را عرضه می کند. تنها مانع برسر راه استفاده ازاین تکنولوژی تهیه کنندگان و کارگردان‌های ما هستند که هنوز در مقابل این علم مقاومت می‌کنند و تن به استفاده از این تکنولوژی نمی‌دهند.

** پس برنامه شما در این شرایط چیست؟

– ما با آگاهی از شرایط سعی داریم که با فرهنگ سازی و تبیین ضرورت‌ها، بستر مناسب با ظرف زمان و مکان تعریف کنیم. سریال ملک سلیمان (ع) در این مسیر می تواند نمونه خوبی باشد که دیگران هم به این سمت کشیده شده و از پتانسیل های موجود داخلی برای رسیدن به استانداردهای جهانی استفاده کنند. لذا از تمام دست اندرکاران صنعت سینما می‌خواهیم که با همکاری هم به این حوزه وارد شده و شروع به ساخت پروژه‌های ارزشمند کنیم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما «رازی» به سیستم پخش دیجیتال لیزری مجهز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیستم پخش فیلم های سینمایی در پردیس سینمایی «رازی» به سیستم پخش دیجیتال لیزری مجهز شد

به گزارش سینماپرس، هاشم میرزاخانی نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اعلام خبر مجهز شدن سیستم پخش دیجیتال لیزری پردیس سینمایی رازی گفت: همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (ص) و با همکاری و مساعدت موسسه سینما شهر، سالن شماره یک پردیس سینمایی «رازی» به سیستم پخش (E.cinema) لیزری تجهیز شد.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر تصریح کرد: در راستای اهتمام موسسه تصویر شهر مبنی بر خدمت به شهروندان در اقصی نقاط شهر تهران و فروش نیم بهای بلیت در تمام ایام هفته در این پردیس و در ادامه نوسازی و ارتقای سیستم نمایش، سالن یک پردیس سینمایی «رازی» مجهز به پیشرفته ترین سیستم پخش دیجیتالی شد تا شهروندان و بینندگان سینما از با حداقل قیمت شاهد تماشای آثار سینمایی با بهترین کیفیت پخش باشند.

وی همچنین افزود: از آنجایی که پردیس سینمایی «رازی» پیش از این به دلیل اقبال کم مخاطبان به صورت نیمه تعطیل در آمده بود، موسسه تصویر شهر بر آن شد که برای احیا شدن این مکان فرهنگی، بهای بلیت آن را کاهش دهد که خوشبختانه با همکاری سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش و در حمایت از مخاطبان منطقه ۱۱ شهرداری تهران، این امر ممکن شد و موجب خرسندی است که  طی یکماه اخیر در مقایسه با یکماه گذشته شاهد رشد ده برابری مخاطب بوده ایم.

میرزاخانی در پایان گفت: با توجه به ماموریت این موسسه، سیستم نوسازی و تجهیز سالن های تحت اختیار همچنان ادامه خواهد داشت.

 روز گذشته ۱۶ تیرماه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، اعلام کرده بود که فروش بلیت نیم بها در پردیس سینمایی «رازی» به دلیل موقعیت جغرافیایی و بافت شهری مجاز است.   

پردیس سینمایی «رازی» واقع در میدان گمرک و از سینماهای زیرمجموعه موسسه تصویر شهر است که با دو سالن نمایش و مجموعا ۲۲۰ صندلی به ارایه خدمت شهروندان تهرانی می پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال توقیف اموال ایران در صورت نمایش سریال‌های خارجی بدون مجوز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی شایسته می‌گوید: پخش سریال‌های خارجی بدون کسب اجازه و مجوز از سازندگان آنها احتمال دارد که بهانه دست آنها داده و موجب توقیف اموال ایران در خارج از کشور شود.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته (سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران) گفت: یکی از بحث‌هایی که این هفته در هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مورد بحث قرار گرفت موضوع نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون کسب اجازه از سازندگان آنها بود.

شایسته گفت: متاسفانه اخیرا شبکه‌های V.O.D ایرانی دست به تخلف‌های آشکار می‌زنند. این تخلفات نه تنها خلاف قانون است بلکه باعث ضرر و زیان هنگفت به بیت‌المال نیز خواهد شد چراکه باتوجه به بلوکه بودن دارایی‌های ایران در صورت تایید مراجع قضایی بین‌المللی، این وجوه به نفع شاکی خارجی می‌تواند ضبط شود.

سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران افزود: این موسسات هیچکدام برای نمایش فیلم‌ها یا سریال‌های خارجی از وزارت فرهنگ و ارشاد ایران مجوز و پروانه نمایش دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: هیات مدیره انجمن اعتقاد دارد چنین روش‌هایی باعث هرج و مرج در زمینه حرفه سینما و تولید سریال خواهد شد و عملا به سینمای ایران از طریق رقابت غیرمشروع لطمه جدی وارد خواهد ساخت. همچنین موسسات “ویدئو- رسانه” به تدریج از میدان خارج خواهند شد.

شایسته ادامه داد: موضوع دیگر بحث جلسه این هفته هیات مدیره انجمن، مالیات بر ارزش افزوده بود. به خصوص که از یکسو آقای مسیحی (مدیر سازمان مالیات بر ارزش افزوده) طی نامه‌ای اعلام کرده است که از اشخاص حقیقی، سالن‌های سینما نباید مالیات بر ارزش افزوده کسر نمایند ولی بخشی از بهای بلیت یعنی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت اضافه شده و از همه مهمتر اینکه به شرکت‌های پخش در مورد کسر مالیات بر ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان فشارهای مضاعف وارد شده است. در شکل فعلی تهیه‌کنندگان دوباره مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند.

وی افزود: هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران از ریاست جمهوری و نمایندگان محترم مجلس انتظار دارد که به نفع تماشاگران مالیات بر ارزش افزوده حذف شود و کالای فرهنگی مثل کتاب و فیلم و تئاتر شامل این مالیات نگردد. بخصوص که این برای دولت، رقمی قابل توجه نیز نیست.

شایسته افزود: موضوع چندگانگی فروش بلیت در بعضی از پردیس‌های تهران و شهرستان‌ها نیز مورد بحث هیات مدیره قرار گرفت و در این زمینه مقرر شد از شورایعالی خواسته شود که اقداماتی صورت بگیرد که بهای بلیت در سالن‌ها (به جز سه‌شنبه‌ها) ثابت باشد و مردم و صاحبان فیلم دچارتشتت و سرگردانی نشوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گرگ و گله می‌برم» به روسیه می‌رود/ تولید انیمیشن برپایه زندگی شیخ صنعان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرهوشنگ معین با اعلام اینکه انیمیشن «گرگ و گله می برم» اواخر تیرماه در جشنواره ای در روسیه شرکت می کند، درباره تولید جدیدش توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، امیرهوشنگ معین انیماتور درباره جدیدترین انیمیشن خود به نام «آیینه خیس» در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: انیمیشن «آیینه خیس» کار کوتاه هشت دقیقه ای است که با همکاری مرکز گسترش سینما مستند تجربی در دست تهیه است و به احتمال زیاد تولید آن تا پایان سال ۹۸ به اتمام می رسد.

این انیماتور با اشاره به اینکه «آیینه خیس» در مرحله تولید است، بیان کرد: بخش های مختلف این انیمیشن را به تنهایی انجام می دهم به جز بخش موسیقی و صدا که هنوز مشخص نیست با چه کسانی در این زمینه همکاری کنم.

کارگردان «درخت پرتقالی» افزود: موضوع «آیینه خیس» درباره پیرمرد نقاشی است که شخصیت او را با الهام از شیخ صنعان به تصویر می کشم و قصه هم برداشتی آزاد از داستان شیخ صنعان است.

معین در بخش دیگر صحبت هایش درباره حضور انیمیشن «گرگ و گله می برم» در جشنواره های جهانی مطرح کرد: انیمیشن «گرگ و گله می برم» در جشنواره هایی چون انسی فرانسه، انیمافست زاگرب و انیمک اسپانیا حضور داشته است و به تازگی از جشنواره ژاپن مدیا آرت و سوفیا بلغارستان موفق به کسب جوایزی شده است. همچنین از آخرین حضورهای بین المللی این انیمیشن می توان به جشنواره اینسامنیا اشاره کرد که ۲۷ تا ۳۱ تیر در روسیه برگزار خواهد شد.

معین درباره تجربه حضور خود در دو جشنواره انیمافست زاگرب و ژاپن مدیا آرت گفت: زمانی که در این دو جشنواره حضور داشتم متوجه شدم که برای شرکت کنندگان در این دو جشنواره، انیمیشن ایران ناشناخته است و خیلی از سینمای ایران فیلم ندیده اند و عده ای فکر می کردند که قرار بوده است با فیلم خود مانیفستی بدهم در صورتی که فضای کار من کودکانه بود.  

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در زمینه هنر انیمیشن ایران اطلاع رسانی بیشتری به ویژه در بخش بین الملل صورت گیرد و به نظر من راهکار این قضیه آن است که ارتباطات بین المللی چه با حضور فیلمسازها در جشنواره ها و چه ارتباط با نشریه های خارج از کشور بیشتر شود و این راهکار می تواند انیمیشن ایران را بهتر به جهان بشناساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت نام جشنواره فیلم کودک برای حضور اهالی رسانه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایندگان رسانه‌های رسمی از ۱۸ تا ۲۵ تیر می‌توانند برای حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در سایت جشنواره ثبت نام کنند.

به گزارش سینماپرس، سامانه ثبت درخواست اهالی رسانه برای حضور در جشنواره بین المللی «فیلم های کودکان و نوجوانان» از ۱۸ تیر ماه فعال می شود و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را طی ۸ روز در این سامانه ثبت کنند.

نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند(خبرگزاری‌ها، نشریات مکتوب و برنامه‌های اینترنتی) و همچنین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌توانند از تاریخ قید شده با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.icff.ir و مطالعه دقیق شیوه‌نامه مندرج در این بخش، درخواست‌ خود را در بخش ثبت‌نام خبرنگاران و اهالی رسانه ثبت کنند.

اهالی رسانه ضمن تکمیل اطلاعات شخصی لازم است معرفی نامه‌ای از سوی رسانه متبوع خود در سایت جشنواره ارایه کنند.

این فراخوان تمامی گروه‌های رسانه اعم از برنامه‌سازان رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات را دربرمی‌گیرد.

اسامی متقاضیان و لیست نهایی رسانه‌های پذیرفته شده متعاقبا از طریق سایت جشنواره منتشر خواهد شد و طبق تاکید مدیران جشنواره به درخواست‌های خارج از سامانهِ ثبت نام و بعد از اتمام مهلت مقرر، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

فراخوان ثبت نام خبرنگاران رسانه های استان اصفهان نیز، متعاقبا اعلام خواهد شد.

سی و دومین جشنواره بین المللی «فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به دبیری علیرضا تابش ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف‌مان قلع‌وقمع جشنواره‌های سینمایی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس «شورای جشنواره‌ها» در سازمان سینمایی تأکید دارد هرچند در این شورا به دنبال قلع و قمع جشنواره‌های سینمایی نیستند اما این رویدادها برای ادامه فعالیت باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، اعضای «شورای جشنواره‌ها» یازدهم خردادماه امسال از سوی حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی حکم دریافت کردند؛ حکمی که براساس آن علیرضا رضاداد، ابراهیم داروغه‌زاده، محمود اربابی، محسن حدادی، حسین ربانی، مسعود نجفی، جلیل اکبری صحت و مهرزاد دانش متولی سامان‌دهی جشنواره‌های سینمایی شدند.

تشکیل این شورا از آن جهت حائز اهمیت بود که موضوع تعدد جشنواره‌های سینمایی و مهمتر از آن نبود سامان‌دهی مناسب برای بهره‌وری حداکثری از فرصت برگزاری این رویدادها، از سال‌ها پیش در دستورکار کارشناسان و رسانه‌های سینمایی بوده است.

حالا و پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز به کار این شورا با روح‌اله حسینی به‌عنوان رئیس شورا، درباره سیاست‌ها و برنامه‌های «شورای جشنواره‌ها» و عملکرد آن طی یک ماه گذشته به گفتگو نشستیم.

* شنیده شده است که شورای جشنواره‌ها هرچند می‌تواند سیاست‌های مشخصی را برای جشنواره‌های مختلف سینمایی تعریف کند، اما جشنواره‌های اصلی کشور از جمله فیلم فجر، جشنواره جهانی و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دستورکار این شورا قرار ندارد؛ این درست است؟

چنین محدودیتی به صراحت در مورد دستور کار شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی عنوان نشده است. ما با هدف ضابطه‌مند کردن شکل و میزان حمایت‌های سازمان سینمایی از جشنواره‌ها، استاندارد کردن روش‌ها و فرآیندهای نظارت و ارزیابی کار آن‌ها و در کل ساماندهی جشنواره‌ها براساس ضرورت‌ها و اولویت‌های برگزاری، کار خود را آغاز کرده‌ایم.

در حال حاضر طی ۲ جلسه گذشته درباره موضوع‌هایی که بیان کردم، بحث کردیم تا به یک قالب، آئین‌نامه و یا شیوه‌نامه‌ای برای این موارد دست پیدا کنیم. تعداد جشنواره‌های فیلم در کشور کم نیست و از این به بعد براساس ضوابط و قواعد مجوزهای این جشنواره‌ها تمدید می‌شود.

از نظر رئیس سازمان سینمایی، جشنواره‌های فیلم به شکل نابسامانی در حال گسترش است که البته فکر می‌کنم این امر می‌تواند نظر اهالی رسانه، منتقدان و کارشناسان سینمایی نیز باشداز نظر رئیس سازمان سینمایی، جشنواره‌های فیلم به شکل نابسامانی در حال گسترش است که البته فکر می‌کنم این امر می‌تواند نظر اهالی رسانه، منتقدان و کارشناسان سینمایی نیز باشد. در واقع می‌توان گفت جشنواره‌های مشابه و یا با کارکرد مشابه در کشور کم نداریم و یا تعداد جشنواره‌هایی که مؤثر نیستند و یا کارکرد معقول ندارند، زیاد است. حتی تعداد جشنواره‌هایی که به موازات هم کار می‌کنند در صورتی که می‌توانند ادغام شوند نیز کم نیست. در همین راستا شورای جشنواره‌ها به دنبال بازبینی ماهیت و کارکرد جشنواره‌ها است.

البته آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی زمانی که جدیت و همت شورا را ملاحظه کرد، به ما گفت که اگر الگو و مطالبه شورا قابل اعمال برای جشنواره‌های اصلی از جمله جشنواره فیلم فجر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد، می‌توان از آن استفاده کرد. به این معنا که شورای جشنواره‌ها در حال طراحی الگوهایی است که جشنواره‌های اصلی کشور نیز بتوانند از این الگوها و استانداردها تبعیت کنند. به عبارت دیگر معقول نیست که کاری که می‌تواند در ساماندهی برگزاری یک جشنواره مؤثر باشد، مورد استفاده دیگر جشنواره‌ها قرار نگیرد.

با توجه به اهمیت و گستره کار، در شورای جشنواره‌ها در یک دوره زمانی کوتاه یا میان مدت کاری به جشنواره‌های اصلی نداریم، البته تاکید می‌کنم که این جشنواره‌ها در حال حاضر کارکرد خوبی دارند و مؤثر هستند.

البته نباید فراموش کرد که یکی از اعضای شورای جشنواره‌ها ابراهیم داروغه‌زاده است و طبیعی است که برای طراحی دوره بعدی جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای شورا استفاده کند، همچنین علیرضا رضاداد از دیگر اعضای این شورا نیز مسلط به جشنواره‌های اصلی است و خود نیز درگیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. البته امیدواریم تأثیر هرآنچه در این شورا به نتیجه می‌رسد را در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال ببینیم.

* در حال حاضر چه تعداد جشنواره برای فعالیت مجوز دریافت کرده‌اند؟

سال گذشته ۱۸ جشنواره از سازمان سینمایی مجوز گرفتند که برخی از این جشنواره‌ها تکراری بوده و بخشی برای اولین بار مجوز می‌گرفتند، البته از این بین تعدادی از مجوزها به عنوان هفته فیلم یا نکوداشت و بزرگداشت صادر شده است.

تعداد زیادی جشنواره و رویداد سینمایی در کشور داریم که امیدواریم به سرعت سر و سامان دهیم، این جشنواره‌ها مطالعات موردی ما هستند تا بتوانیم الگوها و قالب‌های خود را طراحی کنیم، اگر این الگوها استاندارد و مطالعه شده باشد، غیرمنطقی است که جشنواره‌های اصلی و بزرگ کشور از آن‌ها استفاده نکنند.

* استانداردی که از سوی شورای جشنواره‌ها برای برگزاری چنین رویدادهایی در کشور، طراحی شده است، چیست؟

شورای جشنواره‌ها، یک شاخص را برای ماهیت و کیفیت جشنواره‌ها طراحی کرده است، براساس آن یک جشنواره باید اهمیت و ضرورت برگزاری آن منطبق بر اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور باشد و این امر یک شاخص بسیار مهم است. هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، اگر منطبق بر اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی نباشد، نباید برگزار شود.

جشنواره‌های مختلفی که در کشور برگزار می‌شوند براساس این شاخص‌ها امتیاز می‌گیرند و اگر نتوانند حداقل و حداکثرهای تعریف شده را کسب کنند، مجوز برای جشنواره مورد نظر صادر نمی‌شوددوم اینکه اگر با ظرفیت‌های تولید فیلم، متناسب و منطبق نباشد، نباید برگزار شود. همچنین تاکید شده است که هر جشنواره باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مؤثر باشد، جشنواره‌ها باید به موضوعات استانی و به ویژه مناطق محروم توجه داشته باشد و بررونق تولیدات سینمایی تأثیرگذار باشد. باید مشارکت‌پذیری را از سوی نهادهای عمومی و خصوصی افزایش دهد، همچنین منجر به توسعه ارتباط‌های داخلی و خارجی و تقویت دیپلماسی فرهنگی کشور شود (جشنواره جهانی فیلم فجر براساس این بند محک زده می‌شود).

جشنواره‌های مختلفی که در کشور برگزار می‌شوند براساس این شاخص‌ها امتیاز می‌گیرند و اگر نتوانند حداقل و حداکثرهای تعریف شده را کسب کنند، مجوز برای جشنواره مورد نظر صادر نمی‌شود و یا مجوز قبلی تمدید نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت شورای جشنواره‌ها متر و معیارهایی را برای اولین بار تعریف می‌کند که فارغ از اینکه یک جشنواره، دبیر و یا یک سازمان چه جناح سیاسی و خط فکری دارد، براساس معیارهای موردنظر سنجیده می‌شود و مجوز خود را دریافت می‌کند و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرد.

* در حال حاضر هرچند تعدد برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور زیاد است اما تعداد معدودی فیلم در بین این جشنواره‌ها می‌چرخد که باعث تکرار برای مخاطبان شده است، برای جلوگیری از این تکرار چه برنامه‌ای دنبال می‌کنید؟

جشنواره‌ها باید متناسب با ظرفیت تولید برگزار شوند، اینکه از یک تولید محدود و مشخص در جشنواره‌های مختلف استفاده شود درست نیست. اگر جشنواره مورد نظر موثر در رونق تولیدات سینمایی نباشد به این معنا است که کارکردی که ما از یک جشنواره سینمایی داریم را عرضه نکرده است، به همین دلیل تاثیر در تولیدات از این به بعد تبدیل به یک شرط و متر می‌شود و برای چنین تاثیری امتیاز قائل می‌شویم. به گونه‌ای که هر جشنواره باید منطبق بر ظرفیت‌های تولید باشد، یعنی اگر ۵ فیلم در یک حوزه خاص دارید که نمی‌توانید با این ۵ فیلم جشنواره برگزار کنید.

* هرچند به مواردی دلگرم‌کننده درباره برگزاری جشنواره‌های مختلف اشاره کردید، اما این شروط تا چه اندازه در برابر جشنواره‌هایی که متولی‌های قدرتمند دارند، ضمانت اجرایی دارد؟

مانی که مترها و معیارهای برگزاری جشنواره‌های استاندارد را معرفی کنیم، با توجه به سیاست‌های آقای انتظامی، اگر رسانه‌ها و افکار عمومی با این شاخص‌ها و معیارها روبرو شوند و کیفیت جشنواره‌ها را در نظر بگیرند، می‌توانند از برگزارکنندگان این جشنواره‌ها نسبت به تفاوتی که با استانداردهای اعلام شده دارند، پاسخ بخواهند.

* تا امروز شورای جشنواره‌ها چند جلسه برگزار کرده است؟

یازدهم خرداد ماه حکم اعضای شورا صادر شد که از این تاریخ تا امروز ۳ جلسه برگزار شد و براساس جلسات برگزار شده، نگارش آئین‌نامه داخلی به پایان رسیده است، شرح وظایف شورا و اختیارات آن مشخص شده است، همچنین پیش‌نویس شیوه‌نامه میزان حمایت سازمان سینمایی از جشنواره‌ها تهیه شده است و امیدوایم این شیوه‌نامه به زودی منتشر شود، همچنین امیدواریم این شیوه نامه بتواند، شیوه نامه اهدای مجوز نیز باشد.

* آیا جلسه با متولیان برگزاری جشنواره‌های مختلف و یا دبیران این رویدادها در دستور کار شورا قرار دارد؟

قرار ما این است که جلساتی با دبیران جشنواره‌ها داشته باشیم، که در این جلسات دبیران جشنواره‌ها از تجربیات، کمبودها و نکته‌های مورد نظر خود را بیان می‌کنند. تأکید می‌کنم که مبنای ما بر توسعه است، نگاه ما در این شورا سلبی نیست و نیامده‌ایم که جشنواره‌ها را قلع و قمع کنیم، اما حتماً جشنواره‌هایی که ظرفیت‌ها و ضرورت‌های مورد نظر را ندارند ماندگار نخواهند بود.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش منتخب مرحله دوم «عصر جدید» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منتخبی از برنامه‌های مرحله دوم «عصرجدید» امشب از شبکه سه سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته آخرین قسمت مرحله دوم مسابقه بزرگ «عصر جدید» روی آنتن شبکه رفت.

در فصل دوم این برنامه، داوران در هر قسمت دو اجرا را انتخاب کردند اما در نهایت انتخاب نهایی را به عهده مخاطبان گذاشتند تا بینندگان فینالیست نهایی این برنامه را انتخاب کند.

به همین دلیل در مرحله دوم با انتخاب مردم ۱۵ شرکت کننده به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند.

قرار است امشب منتخبی از برنامه‌های مرحله دوم «عصرجدید» ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش شود.

گفتنی است دور دوم برنامه تلویزیونی «عصر جدید»  روزهای یکشنبه و دوشنبه پخش شد؛ این برنامه با رویکرد استعدادیابی در زمینه‌های هنری، ورزشی و سرگرمی تولید می‌شود.

این مسابقه تلویزیونی با اجرای احسان علیخانی و داوری رویا نونهالی، آریا عظیمی نژاد، بشیر حسینی و امین حیایی به روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای بخش سینمای نوزدهمین جشن حافظ اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای بخش سینمای نوزدهمین جشن حافظ اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، نامزدهای بخش سینمای نوزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر معرفی شدند. این نامزدها از فیلم هایی انتخاب شده اند که از بعد از نوروز ۹۷ تا نوروز ۹۸ نمایش داده شده اند. برگزیدگان نوزدهمین جشن حافظ بیستم تیرماه معرفی می شوند.

بهترین فیلم:

آشغال­های دوست­ داشتنی (به تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی)

بمب: یک عاشقانه (به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و احسان رسول­اف)

تنگه ابوقریب (به تهیه‌کنندگی سعید ملکان)

شعله­ ور (به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی)

عرق سرد (به تهیه‌کنندگی مهدی داوری)

عصبانی نیستم (به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان)

 قانون مورفی (به تهیه‌کنندگی محمد شایسته

 کلمبوس (به تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی)

متری شیش و نیم (به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان)

مغزهای کوچک زنگ­ زده (به تهیه‌کنندگی سعید سعدی)

بهترین کارگردان:

بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)

رضا درمیشیان (عصبانی نیستم)

سعید روستایی (متری شیش و نیم)

هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ­زده)

حمید نعمت­الله (شعله­ور)

 مجیدرضا مصطفوی (آستیگمات)

بهترین فیلمنامه:

پیمان معادی (بمب: یک عاشقانه)

حمید نعمت­الله و هادی مقدم­دوست (شعله­ور)

سهیل بیرقی (عرق سرد)

هاتف علیمردانی (کلمبوس)

 سعید روستایی (متری شیش و نیم)

هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ­زده)

بهترین بازیگران مرد:

فرهاد اصلانی (مغزهای کوچک زنگ­زده)

سیامک انصاری (بمب: یک عاشقانه)

نوید پورفرج (مغزهای کوچک زنگ­زده)

سعید پورصمیمی (کلمبوس)

 امیر جدیدی (عرق سرد)

 امین حیایی (شعله­ور)

مجید صالحی (کلمبوس)

 جواد عزتی (هزارپا)

رضا عطاران (هزارپا)

 نوید محمدزاده (متری شیش و نیم،  مغزهای کوچک زنگ­زده و عصبانی نیستم)

مهران مدیری (رحمان ۱۴۰۰)

 پیمان معادی (متری شیش و نیم)

بهترین بازیگران زن:

ماهور الوند (هت تریک)

 پریناز ایزدیار (متری شیش و نیم)

سارا بهرامی (دارکوب)

 ساره بیات (اتاق تاریک)

 هانیه توسلی (کلمبوس)

لیلا حاتمی (بمب: یک عاشقانه)

 زهرا داوودنژاد (سهیلا شماره ۱۷)

سحر دولتشاهی (عرق سرد)

 ژاله صامتی (در وجه حامل)

 باران کوثری (عرق سرد)

 شبنم مقدمی (خجالت نکش)

 شیرین یزدان­بخش (آشغال­های دوست­داشتنی)

بهترین موسیقی متن:

بمب: یک عاشقانه (النی کاریندرو)

تختی (افشین عزیزی)

چهارراه استانبول (آرمان موسی­پور)

سوفی و دیوانه (بهزاد عبدی)

شعله­ور (سهراب پورناظری)

مغزهای کوچک زنگ­زده (بامداد افشار)

نشان عباس کیارستمی

آشغال­های دوست­داشتنی (محسن امیریوسفی)

 رضا (علیرضا معتمدی)

 سوفی و دیوانه (مهدی کرم­پور)

کوپال (کاظم ملایی)   گلدن تایم (پوریا کاکاوند)

 هندی و هرمز (عباس امینی)

بهترین فیلمبرداری:

حمید خضوعی ابیانه (تختی)

علیرضا زرین­دست (سرو زیر آب)

روزبه رایگا (شعله­ور)

حسین جلیلی (قانون مورفی)

هومن بهمنش (متری شیش و نیم)

 پیمان شادمانفر (مغزهای کوچک زنگ­زده)

بهترین تدوین:

خوک (میثم مولایی)

 شعله­ور (مهدی سعدی)

عصبانی نیستم (هایده صفی­یاری)

قانون مورفی (میثم مولایی)

 متری شیش و نیم (بهرام دهقانی)

 مغزهای کوچک زنگ­زده  (مهدی سعدی و هومن سیدی)

بهترین دستاورد فنی و هنری:

تنگه ابوقریب (جلوه­های ویژه بصری و میدانی: محسن روزبهانی، جواد مطوری و حسن ایزدی)

 تنگه ابوقریب (طراحی چهره­پردازی: سعید ملکان)

چهارراه استانبول (جلوه­های ویژه بصری: فرید ناصر فصیحی)

 خوک (طراحی لباس: نگار نعمتی)

 دارکوب (طراحی چهره­پردازی: زهرا و فاطمه کمالی)

 شعله­ور (طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی)

قانون مورفی (جلوه­های ویژه بصری:  جواد مطوری)

 متری شیش و نیم (طراحی صحنه: محسن نصراللهی)

مشاهده خبر از سایت منبع