X

بایگانی مرداد 10, 1398

دفتر سینمایی

اسامی کمیته انتخاب سومین جشنواره «نوایش» معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی احکامی جداگانه از سوی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ، اعضای کمیته انتخاب سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی «نوایش» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، در متن حکم اعضای کمیته انتخاب سومین جشنواره «نوایش» آمده است: جشنواره نوایش فرصتی فراهم آورده است تا نقش و اهمیت نمایش های کوتاه رادیویی بیش از پیش نمایان شود.

در این مسیر، انصاف و عدالت در داوری آثار حساسیت بیشتری پیدا می کند.

لذا نظر به تجربه و تعهد جنابعالی، بدینوسیله به عنوان عضو هیات انتخاب سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی نوایش منصوب می شوید.

بر اساس این احکام مینو جبارزاده، حمیدرضا پورعلی، محمد و امین رهبر به عنوان اعضای کمیته انتخاب انتخاب شدند تا به بررسی آثار سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی «نوایش» بپردازند.

به گزارش دبیرخانه جشنواره با توجه به استقبال صورت گرفته امکان تمدید و مهلت دریافت آثار فراهم نیست و کمیته انتخاب آثار از روز ۱۲ مرداد ماه بازشنوایی آثار را شروع خواهد کرد و اسامی راه یافتگان به مرحله داوری نهایی از روز بیستم مرداد در سایت رادیو نمایش اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «در کنار هم۲» بازیگران جدید خود را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش سلیمی و مهران ضیغمی به جمع بازیگران سریال تلویزیونی «در کنار هم۲» پیوستند.

به گزارش سینماپرس، با گذشت بیش از نیمی از مراحل تصویربرداری سریال «در کنار هم۲» بازی داریوش سلیمی و مهران ضیغمی در این اثر تلویزیونی آغاز شد.

سریال تلویزیونی «در کنار هم ۲» به سفارش معاونت سیما پیرو تفاهمنامه معاونت سیما و ستاد مبارزه با مواد مخدر و کاری از گروه خانواده شبکه دو سیماست که روزهای تصویربرداری خود را سپری می‌کند. تهیه کنندگی این اثر را آرزو ابوحمزه و کارگردانی آن را داریوش جهانگیری برعهده دارند.

خشایار راد، افسانه ناصری، رامین ناصر، نصیر، آرش نوذری، سوزان عزیزی روشنک عجمیان، فرزاد حاتمیان، مهسا کریم زاده، حامد تهرانی، طناز دهقان، سالار کریمخانی، آرمان پیراسته، هدیه آزیده هاک و… دیگر بازیگران این اثر هستند.

«در کنار هم۲» با محوریت موضوعاتی همچون شیوه‌های فرزند پروری، بررسی خانواده‌های مستبد و سهل انگار، تشریح ویژگی‌های خانواده مستعد اعتیاد و… در ۴۰ قسمت ٢۵ دقیقه ای روایت می‌شود و فصل دوم آن، داستان خانواده رستم سالاری و دو فرزندش را دربرمی گیرد که بنا به دلایلی در یک خانه ساکن می‌شوند و ماجراهایی میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

سایر عوامل این سریال عبارتند از: نویسندگان: محمد عباس نژاد، شاهرخ باقری نژاد، ناظر کیفی: قاسم سیلسپور، کارشناس گروه تحقیق و گردآوری: حنانه شفیعی، مدیر برنامه‌ریزی: امیرحسین مدرس، دستیاران کارگردان: میثم بیدقی، علی شجاع، مدیر تصویربرداری: رضا مقصودی، تصویربردار: رضا ثامری، نورپرداز: نوید عبدلی، دستیار تصویر: وحید ویسی، تدوین: حسین باقری، طراح گریم: محمود آسمانی، مجریان گریم: مینو قبادی، علی اژدری، دستیار گریم: شهین رضی‌پور، صدابردار: فرشید احمدی، دستیاران صدا: پدرام رمضانپور، کیانوش شفق، طراح صحنه: امیر بنایی، مسئول لباس: مهسا امینی شکیب، منشی صحنه: آناهیتا کارخانه، عکاس: پریسان سهراب‌زاده، مدیر تدارکات: حمید آدینه وند، دستیاران تدارکات: حفیظ حبیبی، آرش یوسفی و مدیر روابط عمومی: رکسانا قهقرایی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه سینما با برگزاری انتخابات ناقص از حیز انتفاع ساقط می‌شود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی خانه سینما در شرایطی با شتاب فراوان به سمت برگزاری می‌رود که شواهد نشان می‌دهد در صورت برگزاری مجمع به شکل کنونی، بعدها ممکن است اشکالات قانونی که یک بار بهانه‌ای برای تعطیلی موقت این نهاد صنفی شد، مجدداً اسباب اقدام مشابهی شود.

به گزارش سینماپرس، پس از حواشی که در دولت احمدی نژاد به وجود آمد و خانه سینما با اشکال‌تراشی قانونی تعطیل شد، صنوف خانه سینما به سمت ثبت جدی‌تر رفتند و در همین راستا قرار شد صنوف یک به یک نیز ثبت قانونی شدند. ساختار خانه سینما یک ساختار متشکل نیست و هر صنف مستقل تصمیم‌گیری می‌کند و هرچند هیأت مدیره وجود دارد، نظام تصمیم‌گیری واحد در قبال همه صنوف وجود ندارد. از این منظر هیأت مدیره خانه سینما امکان اعمال قدرت به صنوف برای وحدت رویه درباره کیفیت ثبت را ندارد.

صنوف سینمایی نیز دو رویکرد متفاوت را در پیش گرفته‌اند؛ گروهی صرفاً خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروهی دیگر خود را در وزارت کار نیز به عنوان یک انجمن صنفی کارگری به ثبت رساندند. ظاهراً اختلاف صنوف بر سر ثبت به عنوان انجمن صنفی کارگری بود که این موضوع در صورت ثبت صنوف در ذیل اتاق اصناف به عنوان «صنف» و نه «انجمن کارگری» قابل رفع بود؛ اما به هر ترتیب اساساً ثبت صنوف سینمایی در چارچوب قانونی با عنوان حقوقی «صنف» تا اینجا در دستور کار هیچ صنفی قرار نگرفت.

در این شرایط، یکباره شاهد شتاب مدیریت خانه سینما برای برگزاری مجمع این نهاد و تعیین ترکیب تازه مدیران این مجموعه هستیم. این تغییرات بدون در نظر گرفتن روندهای اداری طی شده برای هر صنف است. از نظر مدیریت خانه سینما تنها صنوفی رسمیت دارند که در وزارت کار به ثبت رسیده‌اند و صنوفی که در وزارت فرهنگ و ارشاد به ثبت رسیده‌اند، هنوز صنوف قانونی و صاحب صلاحیت برای شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نیستند! این در حالی است که فقط ۲۱ صنف از ۳۲ صنف خانه سینما در وزارت کار ثبت شده‌اند و دست‌کم ده صنف با این روش از حق قانونی‌شان برای حضور در انتخابات منع می‌شوند.

از سوی دیگر، اغلب این ۲۱ صنف نیز کد شناسه ملی که هر اقدام انجمن صنفی ثبت شده در وزارت کار منوط به برخورداری از آن است را دریافت نکرده‌اند! با این حال مدیریت خانه سینما تأکید دارد، لزومی به دریافت این کد نیست و صرف برگزاری مجمع و ثبت در وزارت کار برای شرکت در مجمع خانه سینما کفایت می‌کند. این در حالی است که بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه پایگاه‌های اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب ۱۳۹۳/۱۱/۱، عملاً هرگونه فعالیت منوط به برخورداری و استفاده از شناسه ملی شده است.

بنابراین اگر قرار است مدیریت خانه سینما بر قانون وزارت کار تمرکز کند، قاعدتاً باید صبر کرد تا همه صنوف سینمایی ثبت شده، شناسه ملی را دریافت کنند و مجمع عمومی به شکل صد در صد قانونی با حضور هر ۲۱ صنف ثبت شده که کد شناسه ملی را دریافت کرده‌اند، برگزار شود. در مقابل، اگر اجرای قانون در این سطح ضروری نیست، لزومی به اجبار به ثبت صنوف در وزارت کار نیز وجود ندارد و ثبت قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد نیز برای حضور در مجمع عمومی کفایت می‌کند و نمایندگان هر ۳۲ صنف سینمایی می‌توانند در مجمع خانه سینما شرکت و از رأی خود برای تعیین مدیریت این مجموعه استفاده کنند.

این مدل برگزاری مجمع عمومی خانه سینما که با شتاب‌زدگی و چندگانگی مواجهه با صنوف سینمایی همراه است، می‌تواند مستمسکی برای گروه‌هایی قرار بگیرد که ممکن است در آینده نه چندان دور، اداره سینمای ایران را در دست بگیرند و به عنوان بهانه برای تعطیلی این نهاد صنوف و اشکال‌تراشی در وضعیت حقوقی و قانونی این نهاد صنفی مورد استناد قرار گیرد. از این منظر انتظار می‌رود مدیریت خانه سینما از برگزاری شتاب‌زده مجمع عمومی پرهیز کند و این اقدام به زمانی موکول شود که صنوف به لحاظ حقوق وضعیت ‌همسانی یافته‌اند و در عین حال خانه سینما همچنان با حضور همه صنوف به تصمیم‌گیری بپردازد و با چنین تصمیماتی از حیز انتفاع ساقط نشود.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور هدفمند نوجوانان در المپیاد فیلمسازی/ اولویت با شرکت‌کنندگان قبلی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: فیلم‌هایی که در حوزه سینمای کودک و نوجوان تولید می‌شوند، به ایده‌های ناب نیاز دارند و در حال حاضر به دنبال این هستیم که در بستر المپیاد، ایده‌های نوجوانان با استعداد و علاقه‌مند به فیلمسازی را دریافت کنیم.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، درباره ایده برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به فارس اظهار داشت: برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان سال ۱۳۹۴ برای اولین بار اتفاق افتاد. آن زمان آقای علیرضا شجاع نوری دبیر جشنواره و مبدع این قضیه بودند. در واقع در فرآیند کشف استعداد نوجوانان این موضوع طرح شده بود و در سال‌ بعد نیز ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به تفاوتی که المپیاد فیلمسازی از دو دوره قبل با المپیاد سوم دارد افزود: نوجوانان خلاق منبعی برای کشف ایده‌های نو، جذاب و تازه هستند، در حال حاضر به دنبال این هستیم که ایده‌های فیلم کودک را، در بستر المپیاد از نوجوانان با استعداد و علاقه‌مند به فیلمسازی دریافت کنیم تا با توسعه و تقویت این ایده‌ها فیلم‌هایی در حوزه سینمای کودک و نوجوان تولید شوند، در واقع به این شیوه حضور و مشارکت نوجوانان فیلمساز در المپیاد، مثمرثمر و هدفمندتر نیز می‌شود.

موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حمایت‌های انجمن سینمای جوانان از نوجوانان شرکت‌کننده در المپیاد فیلمسازی اظهار داشت: مهمترین مرکز آموزش فیلمسازی کشور در حال حاضر انجمن سینمای جوانان ایران است که در سراسر کشور دفاتر مختلفی دارد. انجمن سینمای جوانان علاوه بر امکان کشف استعداد، شرایط سرویس دادن در زمینه‌های مختلف آموزشی در نقاط مختلف را نیز به نوجوانان داراست. از سوی دیگر کشف نوجوانان علاقه‌مند و توانا به حوزه فیلمسازی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در دل برگزاری المپیاد شکل می‌گیرد. نکته مهمی که امسال روی آن تاکید داریم این است که ایده‌هایی که توسط نوجوانان مستعد مطرح می شود، در حوزه فیلم‌های کودک و نوجوان باشند، در واقع این ایده‌ها برای مخاطب آثار سینمای کودکان و نوجوانان ارائه شوند.

* نوجوانانی که در المپیاد سال گذشته و سال قبل‌تر شرکت داشتند همچنان در اولویت ما هستند

وی با اشاره به وضعیت کنونی برگزیدگان دوره‌های قبل با توجه به برگزاری دو دوره از این المپیاد گفت: برخی از علاقه‌مندان و نوجوانان مستعد در این فضا ماندند که امسال نیز در اولویت مهمانان ما در المپیاد سوم اصفهان هستند. ما امسال در فراخوان نیز اعلام کردیم، نوجوانانی که در المپیاد سال گذشته و سال قبل‌تر شرکت داشتند همچنان در اولویت ما هستند که آثارشان بررسی شود تا مجدداً به کارگاه‌ها دعوت شوند. این اتفاق این دوره هم خواهد افتاد مگر این که رده سنی نوجوانان از تعریفی که امسال در فراخوان داشتیم تغییر کرده باشد و نتوانند در المپیاد شرکت داشته باشند. امسال المپیاد شامل نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ادامه داد: عده دیگری از نوجوانان راه یافته به المپیاد نیز در انجمن سینمای جوان بورسیه شدند. با توجه به حمایت یونیسف در سال گذشته که بخشی از هزینه ادامه تحصیل آنان را متقبل شد، نوجوانان برگزیده توانستند از دوره‌هایی که برای آنها برگزار شد بهره‌برداری کنند. این اتفاق در دفتر آباده در استان فارس پررنگ‌تر بود اما امیدواریم که این نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان در سراسر کشور همچنان در حوزه فیلم و فیلمسازی بمانند و بدرخشند.

وی در پاسخ به این سوال که انجمن سینمای جوانان به عنوان یکی از نهادهای برگزارکننده المپیاد فیلمسازی چه شرایط ویژه‌ای را برای نوجوانان علاقمند و مستعد فراهم می‌کندریال گفت: سال گذشته بخشی از هزینه آموزش نوجوانان برگزیده را یونیسف متقبل شد و مابقی آن را نیز انجمن سینمای جوان پرداخت کرد. در واقع دوره‌های آموزشی فیلمسازی برای نوجوانان برگزیده به شکل رایگان از سوی انجمن برگزار شد.
موسوی درباره برگزاری همزمان المپیاد فیلمسازی نوجوانان با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: این امر، امر مستقلی است و می‌تواند به شکل جداگانه هم برگزار شود اما به این دلیل در حاشیه جشنواره فیلم کودک اصفهان برگزار می‌شود که ما در فراخوان اعلام کردیم محتوای فیلم‌ها و ایده‌هایی که ارائه می‌شوند برای کودکان باشد. بنابراین از این حیث المپیاد به جشنواره نزدیک است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه با برگزاری همزمان المپیاد فیلمسازی و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نوجوانان مستعد و علاقه‌مند از نزدیک حضور در یک جشنواره بین‌المللی، هیجان و اتفاقات آن و شور و نشاطی را که در آن ایام وجود دارد، تجربه می‌کنند. این قضیه نیز می‌تواند برای نوجوانان جذاب باشد. همچنین در ایام برگزاری جشنواره نیز کارگاه های کوتاه مدتی برای نوجوانان راه یافته به مرحله نهایی برگزار می‌کنیم و این مسئله نیز برای نوجوانان مفید خواهد بود و تمامی این نکات تناسب معنایی و موضوعی المپیاد با جشنواره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را بیشتر می‌کند.

موسوی در پایان نیز یادآور شد: استقبال علاقمندان و نوجوانان از سومین المپیاد فیلمسازی تا به الان خوب بوده است. در واقع می‌توان گفت فضایی که ایجاد شده برای نوجوانان نشاط آور است، علاقه‌مندان به دفاتر سینمای جوان مراجعه می‌کنند و خودشان را در اتفاق‌های مهم سینمای کودک و نوجوان سهیم می‌دانند. به نظر می‌رسد از آن جایی که این اتفاق هر سال بیشتر از قبل جا می‌افتد و گسترده‌تر می‌شود استقبال از آن نیز رشد می‌کند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) در دو بخش مسابقه سینمای بین‌المللی و سینمای ایران در شهر اصفهان برگزار می‌شود. آثار قابل تبدیل به وب‌سری یکی از زیرمجموعه‌های بخش سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع