X

بایگانی مرداد 18, 1398

دفتر سینمایی

‌فیلمبرداری «آتابای» به نیمه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس‌: فیلمبرداری فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی و تهیه کنندگی نیکی کریمی که اواسط تیر در خوی آغاز شده بود به نیمه رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی  «آتابای»  پنجمین اثر سینمایی نیکی کریمی، از اواسط تیر در خوی، یکی از تاریخی ترین شهرهای استان آذربایجان غربی مقابل دوربین رفته است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته فیلمبرداری تا اواسط شهریورماه به طول می‌انجامد.

‌بازیگران این پروژه سینمایی عبارتند از: هادی حجازی فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش و …

‌عوامل «آتابای» عبارتند از: مجری طرح: سعید پاکستانی، مدیر تولید:حسن مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، نویسنده فیلمنامه: هادی حجازی فر بر اساس طرحی از نیکی کریمی، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: ایمان توکلی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، مدیر صدابرداری:کامران کیان ارثی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، جانشین مدیرتولید: محمدرضا دلنوازی، تدارکات: مهران مداحیان، منشی صحنه: غزل رشیدی، عکاس: امید صالحی، مدیر رسانه‌: فرنوش آبا، فیلمبردار پشت صحنه: محمد آبکار، و مدیرمالی: آرزو رحیم آبادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های جدید جشنواره تورنتو معرفی شد/ یک فیلم از کارگردان ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیروز پنج شنبه اسامی فیلم‌های بیشتری را برای دوره چهل و چهارم خود اعلام کرد که فیلمی از ایران به کارگردانی مهناز محمدی در بخش دیسکاوری از جمله آنهاست.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم تورنتو فیلم «رنگ بیرون از فضا» با بازی نیکلاس کیج و «پدرها» ساخته برایس دالاس هاوارد را به فیلم‌های حاضر در این دوره خود افزود.

با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش جنبی «دیوانگی»  آشکار شد اقتباس ریچارد استنلی از «رنگ بیرون فضا» با بازی نیکلاس کیج و اکشن کمدی ژاپنی ساخته تاکیشی مایکی با عنوان «اولین عشق» برای نخستین بار در این بخش دیده خواهد شد. فیلم علمی-تخیلی آخرالزمانی گالدر گازتلو-اوروتیا با عنوان «پلتفرم» هم در این بخش دیده خواهد شد. تریلر روانشناسانه رز گلس با عنوان «سَن ماد» نیز با بازی مورفید کلارک در همین بخش به نمایش درمی‌آید.

این بخش که بر سینمای مستقل تکیه دارد کارش را با نمایش «دنیای دیوانه» ساخته ایزاک نابوانا به پایان می برد.

جشنواره تورنتو در عین حال اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مستند این دوره را هم اعلام کرد که فیلم «پدرها» ساخته بازیگری که کارگردان شد، یعنی برایس دالاس هاوارد که مستندی کمدی درباره پدرها است و از جمله پدر خودش ران هاوارد کارگردان نامدار را هم دربرمی‌گیرد، در این بخش نمایش داده می شود.

فیلمی با عنوان «و ما سبز می‌شویم» که لئوناردو دی کاپریو تهیه کننده آن و فیشر استیونس و ملکولم وینوایل کارگردان آن بوده‌اند نیز در این بخش نمایش داده می‌شود.

«آماده برای جنگ» ساخته اندرو رنزی درباره مهاجرانی که در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند نیز در همین بخش دیده خواهد شد.

بخش مستند تورنتو کارش را با فیلمی از فیرز فایاد کارگردان نامزد اسکار با عنوان «غار» شروع می‌کند. «همشهری ک» ساخته آلکس گیبنی درباره میخاییل خودورکوفسکی سرمایه‌دار روسی که بعد به مخالف پوتین بدل شد نیز از فیلم‌های این بخش است.

بخش «اکتشاف» تورنتو نیز که به ارایه فیلم‌های کارگردان‌های ‌نوظهور جهانی می‌پردازد کارش را با فیلم «زنان ساده» ساخته چیارا مالتا شروع می‌کند. فیلم «غول» دیوید ری‌بوی نیز در همین بخش نمایش داده می‌شود.

یک فیلم ایرانی به کارگردانی مهناز محمدی با عنوان «مادر-پسر» نیز در این بخش به نمایش درمی‌آید.

چهل و چهارمین دوره جشنواره تورنتو از ۵ تا ۱۵ سپتامبر (۱۴ تا ۲۴ شهریور) برگزار می‌شود.    

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم نیت پارکر به فیلم‌های جشنواره ونیز اضافه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درام نیت پارکر کارگردان آمریکایی به فیلم‌های بلند حاضر در این دوره جشنواره فیلم ونیز اضافه شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «پوست آمریکایی» ساخته نیت پارکر که دومین فیلم بلند او پس از «تولد یک ملت» است، به فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹ افزوده شد.

پارکر هم این فیلم را کارگردانی کرده و هم در آن بازی کرده است. نمایش فیلم در لیدو اولین اکران جهانی فیلم خواهد بود.

در این فیلم پارکر در نقش لینکلن بازی کرده که یک سرباز کهنه‌کار دریایی است و حالا در یک مدرسه به عنوان سرایدار کار می‌کند و تلاش دارد تا پس از طلاقش، روابطش را با پسرش بهبود بخشد اما یک روز در جریان چک روتین پلیس این پسر کشته می شود و پلیسی که به وی شلیک کرده بی‌گناه خوانده می شود و حتی او را محاکمه هم نمی‌کنند. از اینجا لینکلن همه چیز را در دست خودش می‌بیند.

پس از این که «تولد یک ملت» در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ساندنس شد، پارکر با جنجال روبه‌رو شد زیرا او زمانی از عاملان حمله به یک دختر جوان معرفی شده بود، البته بعد در دادگاه بی‌گناه شناخته شد.

انتظار می‌رود اسپایک لی در اکران «پوست آمریکایی» حاضر شود. این فیلم در بخش خارج از رقابت اسکانفینی نمایش داده می‌شود و بعد جلسه پرسش و پاسخ با مخاطبان برگزار می‌شود.

ونیز همچنین اضافه کرد یک مستند با عنوان «ورای ساحل: جهنم و امید» نیز به این بخش اضافه شده است. این فیلم که درباره خدمات خیریه پزشکی اورژانس به سربازان جنگ است، اولین تجربه کارگردانی گریمی اسکات بریتانیایی است که به عنوان تهیه کننده فعالیت می‌کرد.

در همین حال ترنس نانسی کارگردان آمریکایی به عنوان چهارمین و آخرین عضو هیات داوری امسال در بخش اولین کارها انتخاب شد. امیر کوستوریتسا رییس داوران، آنتونیتا دی لیلو کارگردان ایتالیایی و هند سابری بازیگر تونسی و مایکل جی وارنر تهیه کننده آمریکایی دیگر داوران این بخش هستند.

جشنواره فیلم ونیز از ۲۰ آگوست تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درکدام کشور دنیا سینما و سینماگر از قانون بالاتر است؟+عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دروغ‌های اخیر رسول‌اُف صرف برای خودنمایی سیاسی بیشتر مطرح شده است. رسول اف با ذکر یک مورد جعلی بیان کرد که در بازجویی اخیرش که به خاطر آن به یک سال حبس محکوم شده، بازجویانش از سازمان اوج بودند.

به گزارش سینماپرس، در پی حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، و جعفر پناهی در حال تهیه فیلمی بودند که دوشنبه شب مورخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ در حال فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم به همراه کلیه عوامل تهیه و تولید حاضر در محل فیلمبرداری بازداشت شدند.

او پس از محاکمه در آذر ماه سال ۱۳۸۹ به شش سال حبس محکوم شد، پنج سال حبس با اتهام اجتماع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی و یک سال حبس با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام. در دادگاه تجدید نظر، او از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و حکم زندان او به یک سال کاهش پیدا کرد.

او پس از حکم یک سال حبس به زندان نرفت و در تعاملی مشابه و شبیه با آنچه در مورد جعفرپناهی رخ داد ممنوعیت او برداشته شد و برای نمایش فیلم «به امید دیدار» در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن حاضر شد. اما در سال ۱۳۹۲ «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» را ساخت که با لحنی صریح به قتل نویسندگان، روشنفکران و شاعران توسط دستگاه‌های امنیتی می‌پرداخت. فیلمی که دستگاه امنیتی ایران را رسما متهم می‌کرد و در واقع نوعی بازسازی فیلم آلمانی زندگی دیگران فلوریان هنکل فون دانرزمارک آلمانی است. علی رغم تبلیغات گسترده حول این فیلم در جشنواره های متعدد نمایش داده شد، تا اینکه محمد رسول‌اف بر خلاف همکاری‌های بدون مجوز قبلی تصمیم گرفت با اخذ مجوز فیلم «لِرد» را بسازد. فیلمی که دایره روابط در اشکال مختلف در داخل ایران فاسد نشان می‌دهد و به وضوح  مدافع حقوق بهائیان است.

فیلم به جای آنکه پس از اخذ پروانه ساخت، پروانه نمایش کسب کند راهی هفتادمین جشنواره فیلم کن شد و جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را به دست آورد. رسول‌اُف در چندین مصاحبه گسترده در خارج از کشور، با رسانه‌های خارجی و فارسی‌زبان اقدام به طرح اتهاماتی امنیتی و واهی علیه جمهوری اسلامی اقدام کرد.

پس از چنین اتفاقاتی و تنش‌افزایی حاد، رسول‌اف در گفت‌وگو با رسانه‌های خارج از کشور، پرونده مسکوت او در سال ۱۳۸۸ دوباره به جریان افتاد. در واقع طبق تعهد اخذ شده از رسول‌اُف و جعفر پناهی، این دو نباید، جرائم درج شده در پرونده‌اشان را دوباره تکرار می‌کردند و با توجه به اینکه رسول‌اُف، شیوه عملکرد غیرقانونی خود را از سر گرفت، پرونده بایگانی شده به شرط تعهد رسول‌اُف، دوباره به گردش درآمد.

پاسپورت رسول‌اُف در تاریخ بیست و پنجم شهریور ۱۳۹۶ در فرودگاه اخذ و به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد و حکم دادگاه تجدیدنظر بابت ساخت فیلمی غیرقانونی درباره اتفاقات ۸۸ به او یادآوری شد. با تمامی این هشدارها از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه و نادیده گرفتن تذکرات به محمد رسول‌اف او که تصمیم داشت فیلم دیگری را تولید کند روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ پس از طی مراحل دادیاری، توسط قاضی ایمان افشاری به اتهام “تبلیغ علیه نظام” با تخفیف بسیار به یک سال حبس محکوم شد.

در مقابل پرونده رسول‌اف، جعفر پناهی نیز در سال ۱۳۸۸ حکم صادره برای جعفر پناهی سنگین‌تر از رسول‌اف بود. پناهی به ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلمنامه نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه محکوم شد. در این مدت پناهی بیشتر از رسول‌اف فیلم بدون «پروانه ساخت» تولید کرد، جوایز بیشتری نصیب او شد،   اما هیچگاه از ایران خارج نشد و به سوی موضوعات سیاسی نرفت، سه جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن ۲۰۱۸، برلین ۲۰۱۵، آسیا پاسفیک ۲۰۱۴، خرس نقره‌ای برلین ۲۰۱۳ و جایزه اسخاروف را در سال ۲۰۱۲ همراه با نسرین ستوده دریافت کرد. حتی به روایت جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی دولت دهم مشمول عفو رهبری شده و پاسپورت او  تحویل داده شد، اما او خودش از کشور خارج نمی‌شود و مشغول درو کردن جشنواره‌های خارجی و متلک انداختن در جشن‌ها و جشنواره‌های داخلی است.

اما برخلاف پناهی، رسول‌اف آنقدر تنش آفرید که قوه قضاییه به مواجهه با آن پرداخت. در این فرآیند هیچ دستگاه امنیتی رسول‌اُف را احضار نکرده و تمامی احضارها توسط قوه قضائیه صورت پذیرفته است. نهادهای امنیتی تجربه خوبی از سال ۱۳۸۸ دارند و می‌دانند چنین مواردی نظیر پناهی، رسول‌اُف شاید فیلمسازان متوسطی باشند، اما درک سیاسی بسیار ضعیف و نازلی دارند و ارزش احضار شدن ندارند.

لذا دروغ‌های اخیر رسول‌اُف صرف برای خودنمایی سیاسی بیشتر مطرح شده است. رسول اف با ذکر یک مورد جعلی بیان کرد که در بازجویی اخیرش که به خاطر آن به یک سال حبس محکوم شده، بازجویانش از سازمان اوج بودند. این اظهار نظرها در حالی مطرح می‌شود که او برای محکومیت اخیرش توسط دادگاه انقلاب احضار شده و قطعا او برای این ادعا نمی‌تواند سند با ارزشی ارائه دهد.

جوسازی رسانه‌ای رسانه‌های فارسی زبان درباره رسول‌اف

اما حکم بدوی دادگاه دستمایه‌ای برای جنجال و حاشیه سازی بود. باید به این نکته کمی عمیق‌تر توجه کرد، در حالیکه گروه‌های سیاسی مختلف بدون هیچ مرزبندی مشخصی معارض حضورابراهیم رئیسی در قوه‌قضائیه و عملکرد چند ماهه‌اش هستند، نخستین تشکیلات صنفی که سعی می‌کند برای قوه قضائیه حاشیه ایجاد کند، سینماگران پرحاشیه هستند، گروهی که کیهان از آنان به عنوان «تبهکاران سینمایی» یاد می‌کند. در میان تمامی حمایت‌های مجازی، پست رسول صدرعاملی از همه مهمتر است.

جوسازی رسانه‌ای رسانه‌های فارسی زبان درباره رسول‌اف

سینماگران در اینستاگرام و توییتر، پست‌های متنوعی را درباره رسول‌اف منتشر کردند.  رسول صدرعاملی که داور ابدی جشنواره فجر یا یکی از اعضای هیات انتخاب این جشنواره است نوشت :جای محمد در زندان نیست. او بیانیه‌نویس نیست، محمد فیلمساز است؛ یک فیلمساز صادق و باشرف که از نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی می‌گوید و بزرگ‌نمایی می‌کند چون وظیفه سینما همین است. می‌توانید فیلم‌هایش را دوست نداشته باشید، ولی زندان نه!

خانه سینما و مدیرعامل  آن چندین نوبت به مسئولان سیاسی در پشت درهای بسته تعهد شفاهی داده که در موارد سیاسی و قضائی وارد عمل نشده و  بیانیه صادر نکنند. این یکی از شروط ماندن منوچهر شاهسواری در سمت مدیرعاملی خانه سینماست اما خانه سینما بر خلاف وعده مدیرعامل در بیانیه خود نوشت: ما از ریاست محترم قوه قضائیه خواهان توجه به پرونده جناب آقای محمد رسول‌اف هستیم و یقین داریم همکاران ما نیز حرمت و حیثیت سینمای ایران را در همه مراحل کاری رعایت می‌کنند.

در آخرین مرحله اخیر، سینماگران در مقابل دادگاه انقلاب گردهم آمدند و به صورت نمادین محمدرسول‌اف را تا دادگاه انقلاب همراهی کردند. جعفر پناهی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، رضا درمیشیان، حسن پورشیرازی، کیوان کثیریان، مجید برزگر، جمال رحمتی، محمدرضا موئینی، پیمان حقانی و مجتبی میرتهماسب دیگر سینماگرانی بودند که با رسول‌اف، رزیتا هندیجانیان همسرش و ناصر زرافشان وکیلش او را همراهی کردند. در حالیکه هنوز حکم قطعی نیست و در این مراسم نمایشی، رسول‌اُف برای تجدیدنظرخواهی راهی دادگاه شده است، باید به گروه سینمایی جمع شده حول رسول‌اُف اشاره کرد.

رسول‌اُف وقتی فیلم جزیره آهنی را با حضور علی نصیریان ساخت، مخالف سیاسی امروزی که بدون مجوز فیلم می‌سازد، نبود. رسول‌اف فیلمسازی بود که انگیزه‌های اجتماعی سیاسی در چهارچوب تالیفاتش محوریت داشت. آنچه رسول‌اف را از مقام فیلمساز هنرمند به فعال سیاسی تبدیل کرد، همین گروه گناهکاران سینمایی هستند.

جناب رسول صدرعاملی شریک کمپانی چهارشراکتی فیلمیران(به همراه علی سرتیپی، غلامرضا موسوی، محمدرضا تخت‌کشیان)  اگر در حوزه پخش انحصاری عمل نمی‌کردند و فیلم سینماگری مثل رسول‌اف در شرایط برابر در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شد، آیا انگیزه‌هایی که از او یک فعال سیاسی ساخت، او را به سوی سینمای ناب هدایت نمی‌کرد!؟ امروز آقایانی که در حمایت از رسول‌اف برخاسته‌اند همان گناهکارانی هستند که مانع اکران آثار اولیه رسول‌اف شدند و او که مجالی برای اکران آثارش در ایران نمی‌دید، تبدیل به یک متهم سیاسی شد.

نکته قابل تامل دیگر این است که این افرادی که رسول‌اف را همراهی می‌کنند، بیانیه می‌نویسند، توییت می‌زنند، پست اینستاگرامی درج می‌کنند،  آیا می‌دانند که او بدون مجوز اقدام به ساخت فیلم دست‌نوشته‌ها کرده، بدون مجوزهای قانونی فیلم «لِرد» را به جشنواره فیلم کن برده است؟ طبیعی است که این شکل از قانونی شکنی از نظر اهالی سینما، عبور از قانون نیست.

جوسازی رسانه‌ای رسانه‌های فارسی زبان درباره رسول‌اف

جوسازی رسانه‌ای رسانه‌های فارسی زبان درباره رسول‌اف

***درکدام کشور دنیا سینما و سینماگر از قانون بالاتر است؟

نکته جالب‌تر را باید از کارگردان دو اسکاری، اصغر فرهادی، پرسید که تقریبا تمامی جشنواره جهان‌ را درنوردیده است، در کدام کشور دنیا، سینما و سینماگر بالاتر از قانون است؟ ایشان به دلیل فرمان اجرایی ترامپ نتوانستند به آمریکا بروند و اسکارشان را دریافت کنند. سینماگران آمریکایی از ترامپ انتقاد می‌کنند اما در اجرا کردن دستور رئیس جمهورشان، قانون برایشان بالاتر از سینما نیست؟

متاسفانه طی چهل سال اخیر رفتار توام با تساهل برخی نهادها با اهالی سینما سبب شده، آنان حتی در اجرای قانون هم دنبال سهم و رانت ویژه‌ای باشند. آنان معقتدند: “چون ما هنرمندیم باید جور دیگری با ما برخورد شود، “آیاحمایت از فیلمسازی که در فیلمش از بهائیان حمایت می‌کند و آنان از فیلمساز حمایت می‌کند، جرم تلقی نمی‌شود؟ “

همه این افراد که در مقابل دادگاه انقلاب جمع شدند، (منها جعفر پناهی)، بدون گرفتن پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جرات ساختن فیلمی را دارند؟

آیا حمایت از محمد رسول‌اُف مجرم با توجه به جرائم متعددش، جرم محسوب نمی‌شود؟ فیلمسازانی که طی سی سال اخیر بیشتر بهره را از امکانات مالی و معنوی جمهوری اسلامی برده‌اند و نظام هم به آنان خدمات مالی ویژه اعطا کرده، در مورد موارد قضائی و اجرای مُر قانون هم رانت ویژه‌ای برای همکار همواره سرکوب شده توسط خودشان می‌خواهند؟

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «آشغال های دوست داشتنی» برای نابینایان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین گردهمایی «سوینا» (سینمای ویژه نابینایان) با اکران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» میزبان هموطنان نابینا خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، سومین گردهمایی «سوینا» (سینمای ویژه نابینایان) با اکران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» ۲۱ مرداد ماه در پردیس سینمایی چهارسو میزبان هموطنان نابینا خواهد بود. این رویداد هنری به همت «سوینا» (سینمای ویژه نابینایان) و همراهی عوامل تولید فیلم «آشغال های دوست داشتنی» وحمایت مدیریت پردیس سینما چارسو با توضیح صحنه در حین نمایش، نمایش داده می شود.

گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون و موسس «سوینا» که چندی پیش با نمایش فیلم های «اجاره نشین ها» و «سرخپوست» میزبان جمعی از نابینایان بود این بار فیلم «آشغال های دوست داشتنی» را با اختصاص امکانات ویژه صوتی برای جامعه نابیانایان و مخاطبان «سوینا» در نظر گرفته است. در این برنامه نیما رییسی گفتارهای صوتی فیلم را همزمان با پخش فیلم به عهده دارد.

همچنین در پایان نمایش ویژه فیلم «آشغال های دوست داشتنی» از سایت «سوینا» با حضور امین تارخ و شبنم مقدمی رونمایی خواهد شد.

«سوینا» (سینمای ویژه نابینان) تصمیم دارد هر ماه در پردیس چارسو یکی از فیلم های روز و در حال اکران را برای هموطنان نابینا به نمایش بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهران مدیری، با پیمان معادی همبازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران مدیری به‌عنوان دومین بازیگر فیلم «درخت گردو» پس از پیمان معادی قرارداد حضور در این فیلم به کارگردانی محمدحسین مهدویان را امضا کرد.

به گزارش سینماپرس، مهران مدیری بازیگر، کارگردان و همچنین مجری برنامه تلویزیونی «دورهمی» که این روزها فیلم «ما همه با هم هستیم»  را در حال اکران در سینماها دارد، در جدیدترین فعالیت هنری خود قرارداد بازی در فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را امضا کرده است و قرار است جلوی دوربین این کارگردان جوان سینمای ایران برود.

تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی بر عهده سید مصطفی احمدی است که تهیه‌کنندگی آثار مدیری را برعهده دارد.

محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» پیش از این ساخت فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز» یک و دو را در کارنامه خود داشته است.

هفته پیش طی خبری از سوی روابط عمومی فیلم «درخت گردو» اعلام شد که پیمان معادی بازیگر فیلم مهدویان شده و حالا مدیری دومین بازیگری است که به این فیلم می‌پیوندد تا ترکیب بازیگران آن کنجکاوی‌برانگیزتر از قبل شود.

مهران مدیری در چند سال اخیر در دو فیلم «ساعت پنج عصر» به کارگردانی خودش و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی نقش یک بازپرس و مامور امنیتی را داشته است و معلوم نیست در فیلم مهدویان چه نقشی خواهد داشت.

مهران مدیری این روزها سریال «هیولا» و مجموعه «شب‌نشینی» را به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی در دست توزیع و تولید دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در جشنواره تورنتو کارگردان «ثور» تجلیل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تایکا وایتیتی کارگردان «ثور» از جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ جایزه بهترین کارگردان را می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، استاد جهان سینمایی مارول که امسال با فیلم طنز «جوجو خرگوشه» در جشنواره تورنتو حضور خواهد داشت، با دریافت جایزه کارگردانی راجر ایبرت تجلیل می‌شود.

تایکا وایتیتی که کارگردانی «ثور: رگناروک» را در کارنامه دارد در جشنواره فیلم تورنتو امسال برای نخستین بار فیلم ضدنفرت «جوجو خرگوشه» را که خودش در آن در نقش آدولف هیتلر بازی کرده، به نمایش می‌گذارد. در عین حال جایزه ایبرت را دریافت می کند که برای تجلیل از فیلمسازانی اهدا می‌شود که مشارکتی فوق‌العاده در پیشبرد سینما دارند.

این جایزه در مراسمی که ۹ سپتامبر برگزار می‌شود به وایتیتی اهدا می‌شود.

کامرون بیلی مدیر هنری و از روسای جشنواره فیلم تورنتو از وایتیتی به عنوان یک ستاره راک یاد کرد که سینما درست در این لحظه به او نیاز دارد و از سبک طنزآمیز و بی‌اشتباه وی تجلیل کرد.

وایتیتی کارگردان فیلم، فیلمنامه نویس و بازیگر ۴۳ ساله نیوزیلندی و سازنده فیلم‌هایی چون «پسر»، «آنچه ما در سایه‌ها انجام می‌دهیم» و «شکار انسان‌های سرگردان» است.

او قرار است «ثور ۴» را نیز کارگردانی کند. «ثور رگناروک» او ۸۵۰ میلیون دلار در دنیا فروش کرد. او در فیلم «جوجو خرگوشه» به دوران نازی‌ها رفته است. این فیلم که برای فاکس سرچلایت ساخته شده ابتدا در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آید و بعد اکران جهانی‌اش را از ۱۸ اکتبر آغاز می‌کند. اسکارلت جوهانسون، ریبل ویلسون و سم راکول بازیگران این فیلم هستند.

پیشتر اعلام شده بود امسال مریل استریپ با دریافت جایزه بازیگر تورنتو تجلیل می‌شود و «پارتیسیپنت میدیا» نیز جایزه ایمپکت جشنواره را که به رسانه برتر اهدا می‌شود، دریافت می‌کند.

چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم تورنتو از ۵ تا ۱۵ سپتامبر (۴ تا ۲۴ شهریور) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز جشن سینمایی قربان تا غدیر در شبکه نمایش سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نمایش در فاصله زمانی اعیاد سعید قربان تا غدیر با مرورفیلم‌هایی از سینمای کمدی، جذاب و سرگرم کننده مهمان خانه‌ها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش از شنبه ۱۹ مرداد تا اول شهریور در فاصله زمانی اعیاد سعید قربان تا غدیر، با مرورفیلم‌هایی از سینمای کمدی، جذاب و سرگرم کننده و نیز پخش فیلم‌های جدید مهمان خانه‌ها می‌شود.

در هفته پیش رو، مرور سینمای کمدی در جدول پخش شبکه نمایش قرار دارد که فیلم‌های «پرستار بچه ها»، «زن بدلی»، «غول بزرگ مهربان»، «آشپزباشی»، «پنگوئن‌های آقای پاپر»، «دیدی و ارثیه فامیلی» و «اگه میتونی منو بگیر» به ترتیب از شنبه ۱۹ مرداد تا جمعه ۲۵ مرداد پخش می‌شوند و تکرار این فیلم‌ها در ساعت ۳ بامداد و ۸ صبح روز بعد خواهند بود.

در بخش فیلم‌های ساعت ۲۳ این هفته ٬ فیلم‌های «مسیر همیشگی “The commuter محصول ۲۰۱۸ فرانسه در تاریخ یکشنبه ۲۰ مرداد، «آلفا“Alpha محصول ۲۰۱۸ در تاریخ پنجشنبه ۲۴ مرداد و «پاپیون» Papillon محصول ۲۰۱۷ در تاریخ جمعه ۲۵ مرداد از این شبکه پخش می‌شوند.

مسیر همیشگی The commuter

فیلمی در ژانر اکشن به کارگردانی ژاومه کویت سرا، محصول سال ۲۰۱۸ است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به لیان نیسون، ویرا فارمیگا، سام نیل … اشاره کرد.

مایکل (لیام نیسون) یک فروشنده بیمه است که روزی یک بار بین محل کار و خانه با قطار در حال رفت‌وآمد است. بعد از تماس یک غریبه مرموز (ویرا فارمیگا)، مایکل مجبور می‌شود تا هویت مخفی مسافری در قطار را قبل از آخرین ایستگاه کشف کند. همان‌گونه که او در حین گذر زمان برای حل این معما کار می‌کند، متوجه می‌شود که یک نقشه مرگبار در حال آشکار شدن است و مایکل ناخواسته وارد توطئه جنایی می‌شود که مرگ و زندگی مسافران قطار را در دست می‌گیرد….

«آلفا“ Alpha

فیلمی در ژانر درام تاریخی و ماجراجویی به کارگردانی آلبرت هیوز محصول سال ۲۰۱۸ است که از بازیگران آن می‌توان به کدی اسمیت، مک فی، لئوناردو وارلا… اشاره کرد.

این فیلم که در بیست هزار سال پیش و در آخرین عصر یخبندان اتفاق می‌افتد. داستان گروهی غارنشین را روایت می کند که برای بقا می‌جنگند. در این بین، جوان‌ترین غارنشین گروه طی اتفاقی دچار سانحه شده و از آن‌ها جدا می‌شود و…

«پاپیون» Papillon

فیلمی در ژانر درام به کارگردانی مایکل نوئر محصول ۲۰۱۷ است. از جمله بازیگران آن چارلی هونام، رامی ملک، تامی فلاناگان … است.
دزد گاوصندوقی اهل پاریس به نام هنری چاریر ملقب به پاپیون را دنبال می‌کند. او ناعادلانه متهم به قتل شده و برای گذراندن حکم حبس ابدش به جزیره‌ای معروف به جزیره شیطان فرستاده می‌شود. پاپیون که مصمم است تا به هر نحوی از این زندان وحشتناک بگریزد، برای خود یک متحد غیرمنتظره پیدا می‌کند و آن، جاعل تبهکاری به نام لوییس دیگا است. این رابطه آن‌ها که در ابتدا به عنوان یک رابطه سودمند دو طرفه آغاز شده بود، همانطور که آن‌ها برنامه‌های خود را به سوی فرار پیش می‌برند، به یک رابطه شایسته و مناسب رشد پیدا می‌کند…

در بخش سینمای دنباله دار نیز روزهای پنجشنبه و جمعه سری فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» محصول ۲۰۱۵ و «مرد مورچه‌ای و زنبور» محصول ۲۰۱۸به نمایش در خواهند آمد.

گفتنی است فیلم‌های برگزیده سینمایی نیز طبق روال جدول پخش تابستانی شبکه نمایش، ساعت ۱۷ هر روز از این شبکه پخش می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشاوره حقوقی برخی سینماگران برای حفظ دستمزدها! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با افزایش احتمال اقدام حقوقی برای بازپس گرفتن سرمایه برخی سینماگران فعال در پروژه‌هایی که با سرمایه نامشروع هادی رضوی از محل بیت‌المال تامین شده بود، برخی منابع خبر دادند شماری از سینماگران مطرح که دستمزدهای کلانی از رضوی دریافت کرده‌اند سراغ مشاوران حقوقی را برای حفظ دستمزدشان گرفته‌اند و با برخی وکلای شناخته شده جهت بررسی وضعیت خود در تماس بوده‌اند؛ اما آیا اساساً بحث بازپس‌گیری اموال هنرمندان جدی است؟

به گزارش سینماپرس، قوه قضاییه در پرونده بانک سرمایه همچون دیگر پرونده‌های مفاسد اقتصادی قاطعیت نشان داد و بعد از صدور حکم ۲۰ سال حبس برای هادی رضوی تهیه کننده و سرمایه گذار سریال شهرزاد، پرونده به دادسرای جرایم اقتصادی ارجاع شد و با صدور حکم جلب هادی رضوی صادر، توسط ضابطین دادگستری، دستگیر و برای تحمل حبس روانه زندان شد. این اتفاق منجر به تقویت چنین گزاره‌ای شده که با ردیابی اموال سراغ اشخاصی می‌روند که از محل منابع نامشروع در اختیار رضوی تامین مالی شده‌اند.

با چنین رویکردی، عوامل سریال شهرزاد ممکن است در معرض پیگرد برای بازپس دادن درآمدهای نجومی‌شان از این سریال برآیند. موضوعی که رسول کوهپایه زاده حقوق دان بر آن صحنه گذاشته بود: «اموالی که از ایشان (رضوی و دلاویز) کشف و ضبط شده قطعا باید به بیت المال برگردد. اما ممکن است اموال و وجوهی باشد که صرف کارهای دیگری شده باشد و در بخش های دیگری هزینه شده باشد. باز این وظیفه بر عهده اجرای احکام است که می تواند با ردیابی انتقال وجوه حتی اگر این پول‌ها در مواردی مصروف شده باشد که ظاهر به اصطلاح فرهنگی داشته باشد ولی منشا مجرمانه داشته باشد، قابل استرداد است.»

این حقوقدان ادامه داد: «هنرمندان یا کسانی که با مجموعه فرهنگی ایشان کار کردند می توانند جداگانه دادخواست ‌مطالبه حق الزحمه را در مرجع ذی صلاح بدهند. فرض کنید وامی را گرفته یا پولی را به دست آورده است که منشأ پول مجرمانه بوده است این پول هر جا هزینه شده قابل استرداد است، وجوه نامشروع در هر جایی که صرف شده قابل استرداد است. اگر مرجع ذی صلاح تشخیص بدهد منشأ پول مجرمانه است، قطعا قابل استرداد است.»

در واکنش این موضع گیری کامبیز نوروزی برخلاف کوهپایه زاده به جای استدلال متکی بر مواد حقوقی به تشبیه روی آورد و امکان بازپس گیری اموال از عوامل شهرزاد را رد کرد. او در این زمینه گفت: «فرض کنید متهم این پرونده خانه‌ای را از شخصی اجاره کرده و بابت آن پولی پرداخت کرده. ما نمی‌توانیم بگوییم که چون این رای علیه این فرد صادر شده آن صاحبخانه هم باید آن مبلغی که بابت اجاره‌بها گرفته را پس بدهد. فرض کنید متهم این پرونده که رای بدوی علیه او صادر شده، روزانه از میوه‌فروش و بقالی خرید کرده و پول پرداخت کرده. ما نمی‌توانیم به آن میوه‌فروش و بقال بگوییم حساب کن سودی که از این فروش بردی چقدر بوده پرداخت کن. اگر استدلال کسانی که می‌گویند باید اینها پول را برگردانند درست باشد، نتیجه منطقی‌اش این است که تمام کسانی که در طول دوره عملیات غیرقانونی سرمایه‌گذار «شهرزاد» به هر عنوان پولی از ایشان گرفتند باید این پول را برگردانند. قانون و عرف به کنار، عقل سلیم چنین چیزی را نمی‌پذیرد.»

البته قانون چنین موضوعی را می‌پذیرد و در مورد مشابه قهرمانی نماینده دادستان درباره آنهایی که هدایتی به آن اموالی را داده، گفته بود: «آقای هدایتی باید رد مال کند. اگر نکند تمام کسانی که به آن‌ها بذل و بخشش شده و صرفاً هم ورزشی نیستند و از چهره‌ها و غیرچهره‌ها هم هستند باید پول‌ها را برگردانند. برخی گفته‌اند کادو است، ما به آن‌ها می‌گوییم اگر کادو یا کابین همسر هم شده باشد باید این اموال برگردد و ما تا آخر ردیابی می‌کنیم.» و بدین ترتیب مشخص است که نه تنها در چنین موارد امکان قانونی وجود دارد، بلکه اراده جدی نیز مطرح است.

پس از این بحث‌های حقوقی و جدی شدن بحث پیرامون این موضوع، شنیده‌های تابناک حکایت از آن دارد که برخی سینماگران که تبادل مالی با هادی رضوی یا محمد امامی داشته‌اند، از برخی وکلای مطرح درباره احتمال وقوع چنین مسئله‌ای و سازوکار حقوقی قابل تعریف برای آن مشاوره گرفته‌اند و حتی خواستار پذیرش وکالت آنها شده‌اند. ظاهراً این سینماگران که دستمزدهای نجومی دریافت کرده‌اند، قصد دارند با اقدامات حقوقی پیشگیرانه یا دست‌کم با آمادگی در قبال چنین تعقیب‌های حقوقی، ریسک از دست دادن اموال‌شان را کاهش دهند.

در همین شرایط مصطفی زمانی بازیگر نقش «فرهاد» در سریال شهرزاد نیز تأکید کرده است: «هرکسی که کلاهبرداری کرده است باید به زندان برود» و «خوشحال می‌شویم که در شرایط سخت اقتصادی امروز که مردم در آن قرار گرفته‌اند کسی که کلاهبرداری کرده است به سزای کارش برسد.» او درباره مشروع نبودن منبع مالی تأمین دستمزد خود در این سریال گفته است: «اگر من حقوق نامتعارفی گرفته‌ام خیانت کرده‌ام و اگر نهادهای حکومتی بخواهند، می‌گویم قراردادهایم را بررسی کنند. قراردادهای قبل و بعد ما در شبکه نمایش خانگی مشخص است و بعد از بررسی حاضرم اگر لازم باشد مقداری را که خارج از عرف است برگردانم.»

این بازیگر سینما و تلویزیون در عین حال خودش معتقد است: «من فکر نمی‌کنم رقم خارج از عرفی دریافت کرده‌ام. من صبح سر فیلمبرداری رفته و شب بازگشته‌ام و برای «شهرزاد» زحمت کشیده‌ام. در این سریال آب بسته نشده است و ما بازیگران پول زحمتکشی خود را گرفته‌ایم با این حال باز هم منتظر می‌مانیم تا ببینیم قانون چه می‌گوید.» و در واقع تاکید کرده چون زحمت کشیده پولی که دریافت کرده مشروع است و صورت مسئله را به کلی تغییر داده است؛ موضعی که پرویز فلاحی‌پور دیگر بازیگر شهرزاد با اعلام دستمزد ۳۰ میلیونی‌اش برای هر ماه بازی در این سریال بیان کرده و دور از انتظار نیست تاکتیک مشترک دیگر عوامل این سریال نیز باشد.

البته اگر قرار باشد چنین اقدامی صورت پذیرد، قاعدتاً صرفاً اشخاصی که دستمزدهای نجومی از تامین کننده سرمایه سریال شهرزاد و دیگر پروژه‌ها دریافت کرده‌اند نظیر بازیگر مشمول چنین پیگردی قرار نمی‌گیرد و تمامی عناصر دخیل در تولید این آثار مشمول تعقیب و رد مال می‌شود. قاعدتاً چهره‌ها پس از رد مال می‌توانند از امامی یا هر شخصی که طرف قراردادشان بوده شکایت کنند و مطالبه بدهی‌شان را به صورت مستقیم از این اشخاص داشته باشند. با این حال در فضای کنونی که هنوز تعقیب عوامل این آثار قطعی نیست، ورود به این جزئیات هنوز زود است.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آن جا همان ساعت» بدون اصلاحیه مجوز نمایش گرفت/ اکران پس از ماه محرم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیروس الوند از دریافت پروانه نمایش فیلم خود با عنوان «آن جا همان ساعت» و تلاش برای اکران آن پس از ماه محرم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیروس الوند کارگردان فیلم سینمایی «آن جا همان ساعت» که به تازگی پروانه نمایش خود را دریافت کرده، درباره آخرین وضعیت این فیلم سینمایی به صبا، عنوان کرد: به تازگی و بدون هیچ اصلاحیه ای، پروانه نمایش فیلمم را از وزارت ارشاد دریافت کردم.

وی در پایان گفت: تلاشم این است که پس از ماه محرم بتوانم این فیلم را در سینماها اکران کنم.

سیروس الوند در مصاحبه قبلی خود با صبا، از کوتاه شدن زمان فیلمش به مدت ۱۰ یا ۱۲ دقیقه و ریتم بهتر آن نسبت به نسخه ارایه شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خبر داده بود.

«آن جا، همان ساعت»  فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیروس الوند و محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های رزرو بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «رعنا (معلم مقطع ابتدایی) و امیر (کارگر کارگاه بلورسازی) زندگی عاشقانه خود را در محله قدیمی در حاشیه شهر آغاز کرده‌اند غافل از آن که شیطنتی جنون آمیز خوشبختی ساده آن‌ها را نشانه گرفته است.»

پرویز پرستویی، ماهور الوند، شهرام حقیقت دوست، سعید پیردوست، امیرحسین فتحی، شاهرخ فروتنیان و هدیه بازوند بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع