کنسرتهایی که پیش از آغاز محرم ۹۸ روی صحنه میروند
سالنهای مختلف در آخرین روزهای منتهی به محرم و صفر، برنامههای فشرده ای برای اجرای کنسرت دارند.
سالنهای مختلف در آخرین روزهای منتهی به محرم و صفر، برنامههای فشرده ای برای اجرای کنسرت دارند.
سینماپرس: سومین روز از جشنواره سی و دوم با نمایش فیلم های متنوع و شاخص در سینماها سپری می شود که از آن جمله می توان به «قطار آن شب» اثر حمیدرضا قطبی اشاره کرد.
به گزارش سینماپرس و به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، با افتتاح جشنواره سی و دوم برنامه نمایش فیلمها در سینماها نیز از ۲۹ مرداد آغاز شده است.
پردیس سینمایی ساحل (سالن نصف جهان و زنده رود)، پردیس سینمایی چهار باغ (سالن نقش جهان، سالن چهل ستون، سالن چهار سوق)، سینما بهمن، اصفهان سیتی سنتر (سالن ۱، سالن ۲، سالن ۴) و پردیس هنر؛ سینماهای جشنواره امسال هستند که میزبان علاقهمندان برای تماشای فیلمها هستند. در ادامه برنامه اکران سینماها را در دومین روز جشنواره میخوانید.
پردیس سینمایی ساحل
امروز در سالن نصف جهان پردیس سینمایی ساحل، اکران فیلمها از ساعت ۱۶ با نمایش فیلم کوتاه «کفش میخی» به کارگردانی عبداله شاهین آغاز میشود. همچنین در این سانس فیلم بلند «هکر» به کارگردانی پل برگ به نمایش در میآید، این دو فیلم از دوبله همزمان بهرهمند هستند.
در سانس بعدی سینما که ساعت ۱۸:۱۵ آغاز میشود، فیلم کوتاه «چرخ-چرخ» به کارگردانی مایکمینه کلینکسپور برای مخاطبان به نمایش در میآید. همچنین در این سانس فیلم بلند “پسر ابری” به کارگردانی یونیچی کانای به نمایش در می آید. این دو فیلم نیز از دوبله همزمان برخوردارند در نهایت سانس پایانی سینما ساحل که ساعت ۲۰:۴۵ آغاز میشود به نمایش دو فیلم اختصاص دارد، در ابتدا به ترتیب یک فیلم کوتاه «چندش» ساخته میلاد محمدی و فیلم بلند «تورنادو» به کارگردانی سید جواد هاشمی به نمایش در میآیند.
در سالن زنده رود این پردیس سینمایی، نمایش فیلمها از ساعت ۱۶:۱۵ با فیلم کوتاه «ابری» ساخته فیلیپ درلک و زوزانا کاپووا (بی کلام) و فیلم کوتاه «پیاده روی شبانه» اثر لیزت یوپیت و فیلم بلند “لوته و اژدهایان گم شده” ساخته هایکی ارنیتز و یانو پولدما آغاز می شود. این دو فیلم نیز از دوبله همزمان برخوردارند در ادامه روز هم آثار مجموعه «وب سری ۳» و فیلم بلند «هشتگ دوچرخه باز» ساخته مصطفی نظری زاده در سانس ۱۸:۳۰ روی پرده میرود. آخرین سانس سالن زنده رود نیز فیلم کوتاه «کینکا کوجی آی: بچه محل ها» ساخته ویکتور آزیف، فیلم بلند “دره فانوس ها” به کارگردانی کیلب هیستاد. هر دو فیلم نیز دوبله همزمان اختصاص یافته است.
پردیس سینمایی چهار باغ
در سالن نقش جهان این پردیس سینمایی نمایش فیلم ها از ساعت ۱۰ صبح با فیلم بلند «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داسارگر آغاز می شود. سپس در سانس ۱۴ فیلم بلند “۲۳ نفر” به کارگردانی مهدی جعفری نمایش داده می شود. در سانس ۱۶:۳۰ مجموعه پویانمایی های کوتاه ایران «این سو آن سو، سگی که مرض داشت، ساکن طبقه سوم، خورده شده، زر زری کاکل زری، سنگ های سپید، فرفره و جبیر» روی پرده می رود.
در ادامه روز راس ساعت ۱۸:۳۰ آثار مجموعه «وب سری۳» و فیلم بلند «بازیوو» ساخته امیرحسین قهرایی نمایش داده میشوند. سانس پایانی سالن نقش جهان، ساعت ۲۰:۴۵ با نمایش فیلم کوتاه «ابری» به کارگردانی فیلیپ درلک و زوزانا کاپووا (بی کلام) آغاز می شود، در این سانس همچنین فیلم کوتاه «پیاده روی شبانه» ساخته لیزت یوپیت و فیلم بلند «لوته و اژدهایان گم شده» به کارگردانی هایکی ارنیتز و یانو پولدما روی پرده میرود. هر دو فیلم نیز دوبله همزمان اختصاص یافته است.
سالن چهل ستون این پردیس سینمایی هم در ساعت ۱۶ با نمایش آثار مجموعه «وب سری۳» و فیلم بلند «اقیانوس پشت پنجره» ساخته بابک نبی زاده میزبان علاقهمندان است. راس ساعت ۱۸ هم فیلم بلند و خاطره انگیز «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد روی پرده میرود. سانس پایانی این سالن سینما ساعت ۲۰ به فیلم بلند «اینجا خانه من است» به کارگردانی خیراله تقیانی پور اختصاص دارد.
سالن چهار سوق پردیس سینمایی چهارباغ مجموعه فیلم های کوتاه داستانی ایران «سرخابی، زنگ آخر، صفر کلوین، چندش، داستان آینده، برای امیر و هم کلاسی» را ساعت ۱۷ نمایش می دهد و ساعت ۱۹ هم به ترتیب فیلم کوتاه «هم کلاسی» ساخته مجتبی حیدری و فیلم بلند «قطار آن شب» اثر حمیدرضا قطبی روی پرده می رود.
سینما بهمن
سینما بهمن نمایش فیلم ها را امروز با پویانمایی «سفر سبز» ساخته سعید گائینی ساعت ۱۶:۳۰ آغاز می کند و سپس دو ساعت بعد و راس ۱۸:۳۰ فیلم «داستان های باغ جادویی» به آنتون کرینگز و آرنود بورون با دوبله فارسی روی پرده می رود. ساعت ۲۰:۳۰ آخرین سانس سینما بهمن است که به نمایش فیلم بلند «بیست و سه نفر» اثر مهدی جعفری اختصاص دارد.
اصفهان سیتی سنتر
چهار شنبه ۳۰ مرداد در سالن شماره یک اصفهان سیتی سنتر راس ساعت ۱۷ فیلم کوتاه «قصه مردی که لب نداشت» ساخته میلاد شاه جانی و فیلم بلند «ماجراهای پت و مت» به کارگردانی مارک به نمایش در می آید. ساعت ۱۹ هم فیلم بلند «بیله» ساخته اینارا کولمان روی پرده می رود. سانس پایانی این سالن راس ساعت ۲۱ آغاز می شود و فیلم کوتاه «رونالدو» ساخته رسپ بزگز و فیلم «فریاد سکوت» به کارگردانی ولادیمیر پوتاپوف، هر دو با دوبله همزمان برای علاقه مندان نمایش داده می شوند.
سالن شماره دو این سینما، نمایش فیلم ها را از ساعت ۱۶:۳۰ با «داستان های باغ جادویی آنتون کرینگز» به کارگردانی آنتون کرینگز و آرنود بورون با دوبله فارسی آغاز می کند و سپس ساعت ۱۸:۳۰ فیلم بلند «خواب های خط خطی» ساخته سید محمد حسینی به نمایش درخواهد آمد و ساعت ۲۰:۳۰ ابتدا آثار مجموعه «وب سری۳» و سپس پویانمایی «بنیامین» ساخته محسن عنایتی نوش آبادی نمایش داده میشود. سالن چهار اصفهان سیتی سنتر هم امروز را با نمایش آثار مرمت شده سینمای ایران از ساعت ۱۷:۳۰ آغاز می کند. سپس فیلم های برگزیده جشنواره انسی ساعت ۱۹:۳۰ روی پرده میرود.
سینماپرس: جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» به بررسی عملکرد قوه قضاییه در چند ماه اخیر میپردازد.
به گزارش سینماپرس، در چند ماه اخیر، خبرهای خوبی از قوه قضاییه به گوش میرسد. جایی که بسیاری از پروندههای باز مفسدان اقتصادی، رانتخواری تعدادی از مدیران و … مورد بررسی قرار گرفته و احکام قاطعی صادر میشود. این مساله موجی از امید را در دل مردم ایجاد کرده است که قوه قضاییه با هیچ شخصی حتی مدیران رده بالای کشور شوخی ندارد. علاوه بر این، ترس در دل مفسدان به وجود آمده است که هر لحظه ممکن است با برخورد قاطع این قوه روبهرو شوند.
برنامه این هفته «۳۶۰ درجه» مروری بر اتفاقات چند ماه اخیر قوه قضاییه از جمله تغییر ریاست آن داشته و عملکرد آن را مورد بررسی قرار میدهد.
«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژههای مهم هر هفته با تهیهکنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمتاللهی، جمعهها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش میشود.
سینماپرس: در هفته دولت برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» میزبان اعضاء دولت خواهد بود.
به گزارش سینماپرس، دو تن از معاونان رئیس جمهور فردا پنجشنبه ۳۰ مرداد در آستانه هفته دولت مهمان برنامه سلام صبح بخیر میشوند.
بنا بر این گزارش، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری پنجشنبه به برنامه صبحگاهی شبکه سه میآیند.
در روزهای هفته دولت این برنامه باز هم میزبان اعضای دولت خواهد بود.
«سلام صبح بخیر» به تهیهکنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۷ تا ۹:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن میرود.
این برنامه صبحگاهی در حالی به استقبال هفته دولت میرود که «مصطفی امامی» نیز به جمع مجریان این برنامه تلویزیونی پیوسته است.
پیش از این حسین کلهر و سیدحسین حسینی به همراه جمعی از کارشناسان مختلف اجرای این برنامه را برعهده داشتند.
سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: سینمای ایران برای دستیابی امید و شادی باید به فرهنگ دینی و ملی خود متکی باشد.
به گزارش سینماپرس، مجید قاریزاده، کارگردان سینما با بیان اینکه سینما باید برای تماشاگران تصویرگر زیباییهای خانواده باشد، به حوزه اظهار کرد: هدف من از فیلمسازی، به تصویر کشیدن یک خانواده ایدهآل است و این خانواده تنها با اشاعه امید در جامعه میسر میشود. البته امیدبخشی صرفاً به معنای بیقیدی و یا سرخوشیهای کاذب نیست. قصد دارم شکلی از زندگی را ترسیم کنم که فرهنگ و سنتهای دینی و ملی در آن نمایان باشد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ گاه در فیلمسازی در پی دستیابی به جوایز جشنوارههای خارجی نبوده است، افزود: البته گرفتن جایزه برای هر فیلمسازی اقدامی خوشایند است که من نیز از آن مستثنا نیستم، اما به شرطی که این خواسته متکی به عزت فرهنگ و سنتهای کشورم باشد، چون متأسفانه این روزها مرسوم شده است که برخی آثار برای کسب موفقیت در فستیوالهای خارجی، نگاهی تلخ و ناامید کننده به خانواده داشته باشند. این موضوع شاید برای فیلمساز مربوطه دستاورد خوبی داشته باشد، اما مطمئناً لحظات خوشی را برای تماشاگر به همراه نخواهد داشت.
قاریزاده ادامه داد: فیلمهایی که جشنوارهپسند هستند، عموماً از سوی فیلمسازان فیلم اولی یا دومی ساخته میشود. این آثار با این انگیزه تولید میشوند که برای فیلمساز در جشنوارههای خارجی جایزه به همراه داشته باشد. در حقیقت این اتفاق راهی ساده برای مطرح شدن سازنده است. جالب اینکه اگر از این فیلمسازان درباره فیلمهای دهه ۶۰ سؤال شود، ممکن است مدعی باشند که آن گونه سینما را دوست ندارند، در صورتیکه سینمای واقعی همان سینمای قصهگو است که هیچ گاه فراموش نمیشود. در این رابطه توصیهای هم برای این دست فیلمسازان دارم و آن اینکه سیاستگذاران جشنوارههای خارجی دیگر نگاهشان را معطوف به سینمای ترکیه یا افغانستان کردهاند. پس بهتر است بیجهت برای جلب رضایت آنها، فرهنگ بومی خود را قربانی نکنند.
وی با تأکید بر اینکه روش آموزش سینما در کشورمان مشکل دارد، گفت: جدا از دانشگاهها، آموزشگاههای بسیاری وجود دارد که در آنها فیلمسازی آموخته میشود، درصورتیکه در چنین کلاسهایی در گام اول باید «ناخدا خورشید» تدریس شود تا فیلمسازان جوان دریابند راه قصهگویی در سینما چیست. وقتی این اتفاق رخ داد و الگوها شکلی صحیح پیدا کرد، مطمئن باشید در ادامه شاهد اتفاقات بهتری در سینما از جمله سینمای ملودرام خواهیم بود.
کارگردان فیلم «دخترم سحر» در پاسخ به این پرسش که چرا در سینمای ما توجه به ارزشهای بومی و اسلامی نوعی عقبافتادگی تعبیر میشود، تأکید کرد: سوق یافتن به سمت مدرنیته به این معنا نیست که باید سنت را فراموش کنیم. بگذارید مثالی از سینمای هند بزنم. بالیوود یکی از پولسازترین سینماهای جهان بعد از هالیوود است، اما جالب است در اکثر فیلمهای هندی توجه به سنتها یک اصل نانوشته است. آنها ابایی ندارند تا باورهای دینی و بومی خود را نشان دهند، اما نمیدانم چرا در سینمای ما این موضوع مدنظر قرار نمیگیرد!
کارگردان فیلم «جوانی» با بیان اینکه بخشی از خانواده را کودکان تشکیل میدهند، گفت: سینمای کودک در همه جای دنیا یک گونه پرمخاطب است، چون وقتی فیلمی در این ژانر روی پرده میرود، والدین نیز همراه فرزندانشان به سینماها میروند. این مسئله هم دستاورد فرهنگی به همراه دارد و هم اینکه میتواند به رونق اقتصادی سینما منجر شود؛ حتی معتقدم الگوسازی برای رفتارهای خانوادگی از طریق اینگونه فیلمها شکل میگیرد، اما متأسفانه این مدل مدتهاست که در سینما فراموش شده است.
قاریزاده متذکر شد: نکته تأسفآور این است که معدود آثاری که در سینمای کودک تولید میشود نیز متکی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی خودمان نیست، بلکه الگوبرداری از شخصیتها و عروسکهای غربی است که سنخیتی با فرهنگ بومی کشورمان ندارد. این آثار جدا از اینکه هیچ کمکی به سینمای کودک نمیکند، اقدامی در جهت فراموشی بیشتر این ژانر است.
وی با تأکید بر اینکه امروز سرمایهگذاران برای سینما تصمیم میگیرند، یادآور شد: شاید در ظاهر این گونه به نظر برسد که برای هنر هفتم مدیران تصمیم میگیرند، اما به نظرم این تنها صورت ماجراست، چون در شرایطی فعلی سرمایهگذاران حرف اول را میزنند، چون آنها حاضرند برای فیلمهایی سرمایهگذاری کنند که بازگشت سرمایهشان تضمین شده باشد. برای این خواسته هم بهترین آثار فیلمهای کمدی است؛ کمدیهایی که به نوعی باعث شرم این نام شدهاند، چون زمانی بود که «صمدی» با فیلمهایی نظیر «اتوبوس» و «آپارتمان شماره ۱۳» علاوه بر اینکه لحظات شادی را رقم میزد به دغدغههای مردم نیز میپرداخت، اما متأسفانه شکل طنز در زمان حال بسیار سخیف شده است.
کارگردان فیلم سینمایی «پدربزرگ» تأکید کرد: افسوس دیگر شرایط اکران در سینماهاست که سبب شده خانوادهها از سینما فاصله گیرند. در شرایط فعلی تنها دو یا سه شکل از سینما مدنظر است. همین موضوع نیز حضور خانواده را به شدت محدود کرده و تنها قشر خاصی مخاطب دائمی سینما هستند. نتیجه این اتفاق آن است که فیلمهایی نظیر «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی فرصت نمایش را پیدا نکند. این فیلم بعد از دو سال، مهجورانه روی پرده رفت، درحالیکه در آن به معضلاتی پرداخته شده است که برخی خانوادهها از آن رنج میبرند.
قاریزاده آینده سینما ملی را روشن ندانست و گفت: شاید این سؤال در ذهن پیش آید که فروش برخی فیلمهای سطحی عاملی برای رونق سینماست، پس چرا باید در مواجهه با آن عکسالعمل منفی نشان داد؟ جواب بسیار روشن است، چون در آینده مردم از این دست آثار اشباع خواهند شد. این اتفاق در سال ۵۶ رخ داد. در آن دوران مردم از تماشای فیلم فارسی خسته شدند و دیگر این آثار در گیشه فروشی نداشت. در نتیجه سینمای ملی به شدت افت کمی و کیفی پیدا کرد، بهنحویکه اکثر سالنها فیلمهای آمریکایی نشان میدادند. این اتفاق در حال تکرار است.
وی در پایان اعلام کرد: برای رهایی از وضعیت موجود، تنها راه ممکن نظارت حداکثری بر شبکه تولید و اکران است. این مسئله هم به معنای سانسور نیست، بلکه باید شرایط برای دیده شدن فیلمهایی که در آن امید و ارزشهای بومی و دینی مدنظر است بیشتر فراهم باشد تا در یک پروسه زمانی مجدداً سلیقه تماشاگر به سمت این دست تولیدات هدایت شود.
سینماپرس: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی را مطرح کردهاند تا قانونی برای شکایت از صنعت سینما و تلویزیون آمریکا به دلیل تولید فیلمهای سینمایی هالیوودی تصویب و دولت را مکلف کنند که بابت تولیدات آثاری که چنین مضامینی دارند، از دولت آمریکا شکایت کنند؛ اما آیا اساساً چنین شکایاتی مؤثر واقع می شود یا یک تلاش بیفرجام خواهد بود که صرفاً بخشی از بودجه کشور را بر باد خواهد داد؟
به گزارش سینماپرس، «طرح الزام دولت به شکایت از هالیوود صنعت سینما و تلویزیون آمریکا به دلیل توهین به ملت و تاریخ ایران» این عنوان یکی از طرحهایی است که در ۲۷ مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. قاعدتاً مطابق با این طرح، در صورتی که به قانون تصویب شود، دولت مکلف خواهد بود از طریق استخدام وکیل در آمریکا از سازندگان فیلمهایی نظیر ۳۰۰ یا آرگو شکایت کند.
این اقدام قاعدتاً باید منتج به نتایجی شود، و الا نفس شکایت و شکست قطعی در پرونده و هزینه از جیب مردم ایران دستاوردی محسوب نمیشود. از این منظر، باید نگاهی به موارد مشابه داشت که سرنوشت آنها دقیقاً چه بوده و به کجا رسیده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید به سوابق مشابه مراجعه و فرجام آنها را مشاهده کرد؛ بررسی که «تابناک» پیش از این در زمان اقدام مشابه توسط سازمان سینمایی در دوره مدیریت جواد شمقدری انجام داده بود و پیش بینی تابناک درباره بینتیجه بودن این شکایتها نیز تحقق یافت.
«بورات: درسهای فرهنگی از آمریکا برای منفعت ملت پرافتخار قزاقستان»، محصول هجده میلیون دلاریِ سال ۲۰۰۶ سینمای آمریکا تا چندین سال حاشیهساز بود؛ فیلمی کمدی که بنا بر فیلمنامهای از یک صهیونیست ساخته شده و «قزاقستان» کشوری که کمتر میان مردم جهان شناخته شده بود، به بدترین شکل ممکن به تصویر کشید؛ تصویری که آنقدر هضم ناشدنی و در مواردی مستهجن بود که بخشهایی از آن در اکران فیلم در کشورهای گوناگون سانسور شد.
این فیلم، داستان یک روزنامهنگار قزاق به نام ساشا بارون کوهن نقشآفرینی بازیگر صهیونیست بریتانیایی است که مأموریت مییابد در سفر خود به ایالات متحده آمریکا، شرح زندگی واقعی مردم آمریکا را ثبت کند؛ اما در این میان با توجه به آن که قزاقستان یک کشور به شدت عقبمانده نشان داده میشود، روزنامه نگار قزاق بسیار عقبمانده ظاهر میشود و حداقلهای ممکن نظیر کارکرد توالت فرنگی را نمیداند و از این وسیله برای شستن صورتش استفاده میکند!
البته این توهین در برابر حجم انبوه توهینهایی که به کشور و مردم قزافستان شده، تقریباً هیچ است و جالب آن که این فیلم در آمریکا با اکران در ۲۶۱۱ سالن سینما، بیش از ۱۲۸ میلیون دلار فروش داشته که معادل حدود ۲۱ میلیون تماشاگر است و در کل جهان نیز ۲۶۱ میلیون دلار فروش داشته که به خودی خود، ضریب نفوذ این فیلم را به تصویر میکشد و این نفوذ تا آنجا بود که در مسابقات بینالمللی تیراندازی در کویت، کویتیها به اشتباه سرود پخش شده در «بورات» با نام سرود ملی قزاقستان را در حکم سرود ملی این کشور پخش کردند که جنجال سیاسی بیسابقهای در پی داشت.
از این حیث طبیعی بود که قزاقستان در این باره موضعگیری کند و بدین ترتیب با عناوین گوناگون به این کار اعتراض شد و از آن جمله دهها مورد شکایت بود که تنها مورد جدی و موفق آن، دریافت خسارت صد هزار دلاری توسط یکی از اشخاص حاضر در فیلم بود که گفته بود خبر نداشته از او برای حضور در این فیلم سینمایی استفاده میشود و به نوعی، دستمزدش را دریافت کرد. ماجرا اما در بیرون از دادگاه و در حوزه سیاسی تا سطح رؤسای جمهور دو کشور بالا گرفت و در پایان قزاقها نتوانستند کوهن و همکارانش را منکوب کنند، چرا که فیلم یک «مستند» نبود و طبیعتاً فیلم «سینمایی داستانی» الزاماً قرار نیست عین واقعیت باشد.
حال پس از گذشت چند سال از این ماجراها، برخی در کشورمان درصدد پیمودن همان راهی هستند که قزاقستان با همه ظرفیت سیاسی، حقوقی و دیپلماتیکش نتوانست از آن به نتیجه برسد و به بنبست خورد، زیرا تولید این فیلمها یک توجیه حقوقی بزرگ داشت و آن هم «داستانی» بودن آثار است که نویسنده و کارگردان میتوانند کل اثر را به تخیلشان نسبت دهند و در واقع اگر همین آثار، «مستند» بودند، ماجرا به کلی تغییر میکرد، ولی وقتی پای «داستان» به میان کشیده میشود، شکل ماجرا به کلی تغییر میکند.
«آرگو» ساخته بن افلک اثری بود که برخی جریانهای نزدیک به دولت دهم را به سمت «شکایت از هالیوود» برد تا از همان آغاز کار، مشخص شود با این محتوای شکایت که به عدم درک پیگیری کنندگان بازمیگردد، قرار است این اتفاق نیز به نقطهای مشخص نرسد و تنها بخشی از بودجههای دولتی صرف پرداخت، دستمزد وکیلی شود که شهرت چندان مناسبی نیز ندارد: همسر و وکیل ایلیچ رامیرز سانچز مشهور به کارلوس، مزدور و تروریست مارکسیست ونزوئلایی دوران حبس ابدش را در فرانسه میگذراند.
ایزابل کاتن پیر که البته در پروندههای محوله به وی تاکنون موفقیت خاصی حاصل نشده، طبیعتاً در این پرونده ضمن تمجید از ایران، از به نتیجه رسیدن پیگیری حقوقی خبر میدهد و لابد در پایان، غرامتی چندده میلیون دلاری بابت فیلم «آرگو» و دیگر فیلمهای ضدایرانی را نیز برای کشورمان پیش بینی کرده، ولی با گذشت چند ماه و عدم وقوع کوچکترین رویدادی در این حوزه، مشخص شد این حرکت نیز یک مانور تبلیغاتی بود که در خوشبینانهترین حالت، جیب این خانم پر میشود، چرا که اگر این روش منطقی بود، ایران از وکلای برجسته مسلط به قوانین بینالمللی برخوردار است که این پرونده را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.
آنچه تأسفآور است، اصرار بر چنین امری، به رغم مشخص بودن نتایجش برای پیگیری کنندگان و حداقل برای ناظران است و ظاهراً حتی اگر این پرونده به جایی نرسد، این ماجرا میتواند برای این عده فرصت حضور در سطح رسانهها را در جایگاه مدافع منافع ایران فراهم سازد و شاید لازم باشد برای پیگیری این پروندهها به همراه خانم وکیل، سلسله سفرهای خارجی نیز به آمریکا داشت که طبیعتاً این سفرها به رغم میل باطنی و برای دفاع از حقوق ایران صورت میپذیرد!
وکیل و همسر کارلوس در کنار کارلوس
برای آنکه ثابت شود، علاوه بر اصل شکایت و بیحاصل بودنش، انتخاب این وکیل نیز اشتباه بوده، تنها مرور اندکی میکنیم بر عوارضی که این انتخاب داشت. به جز هزینههای بیحساب و کتابی که به این وکیل پرداخت شده، نخستین هزینه این انتخاب را در این سطح باید دید که هر رسانه معتبر جهانی در نقل خبر شکایت ایران از فیلم «آرگو»، به رزومه این وکیل بیش از اصل خبر پرداخته بود و اساساً انتخاب این وکیل با سوابق درخشانش یک اتفاق منفی است که ایران را در ردیف موکلین پیشین این شخص قرار میدهد.
ایزابل کوتان-پِر تجربه دستیاری و همکاری با ژاک ورگاس را دارد. ورگاس به واسطه دفاع از بسیاری از گروههای تروریستی و جنایتکاران جنگی مشهور نظیر کلاوس باربی جنایتکار نازی مشهور به قصاب لیون، اسلوبودان میلوسویچ دیکتاتور سابق صربستان و خمرهای سرخ، در جایگاه وکیل مدافع، به عنوان وکیل شیطان معرفی میشود و خانم ایزابل کوتان-پِر نیز از استادش تأسی کرده و سراغ پروندههایی میرود که هیچ وکیلی با هیچ دستمزدی حاضر به دفاع از آنها نمیشود.
ایزابل کوتان-پِر علاوه بر آنکه وکیل و همسر ایلیچ رامیرز سانچز، ملقب به «کارلوس شغال» مزدور چپ و تروریست مشهور بود، از بدترین پروندههای قابل تصور دفاع کرده و اتفاقاً در بیشتر این پروندهها نیز به نوعی شکست خورده و در واقع صرفاً بدسابقه در موارد انتخابی نیست، بلکه در نتیجه دفاعیاتش نیز کارنامه یک برنده را ندارد. او جزو تیم وکلای پرونده زکریا موساوی از عوامل محاکمه شده درباره یازدهم سپتامبر بود که رسماً عضویتش در القاعده و اطلاعش از وقوع این حادثه تأیید شد و تأکید کرده بود، آرزو دارد هر روز یازده سپتامبر باشد و مشابه آن حادثه تکرار شود.
طبیعتاً برای چنین شخصی حکم اعدام صادر میشد؛ اما وکلای زکریا موساوی که کوتان-پر جزو آنها بود با این استدلال که مرگ آرزوی این عضو ارشد القاعده است، خواستار حکم حبس ابد برای مجازات بیشترش شدند و اتفاقاً حکم اعدام با همین استدلال به حبس ابد تغییر کرد و به واقع با چنین نوابغی برای محکوم کردن آمریکا در پرونده «آرگو» طرف شدهایم که تنها مورد قابل دفاع از کارنامهاش، حضور در میان وکلای مدافع روژه گارودی بوده است!
ایزابل کوتان-پِر همچنین وکیل پرونده یوسف فوفانا، سردسته باند جنایتکار وحشیهاست؛ باندی که سابقه ربودن بیست یهودی و شکنجه شدید برخی از آنها (بریدن، داغگذاری و…) و کشتن یکی از این بیست تن که مراکشی تبار بوده را پس از سه هفته شکنجه در سال ۲۰۰۶ در کارنامه دارد و لابد فعالیتهای ضدصهیونیستی این خانم نیز دفاع از چنین گروههایی بوده است! او همچنین وکیل مدافع استلیو کاپو چی چی از چهرههای نژادپرست فرانسه است که بر حذف نژاد یهود ـ و نه صهیونیست ـ تأکید دارد و شعارهای آدولف هیتلر در این زمینه را میستاید!
آنچه اشاره شد، بخش کوچکی از سوابق درخشان این وکیل بوده و کافی است اندکی جستوجو کنید تا با لیستی از پروندههای جالبتر این خانم آشنا شوید. با این اوصاف، سوای اینکه اساساً این پرونده محل شکایت ندارد و راهکار مقابله مؤثر از همان جنس فیلم سازی است، آیا به خدمت گرفتن چنین وکلایی توجیه داشت؟ از سوی دیگر، مشخص نیست چرا در کشورمان هرچند سال مسئولان دوباره به سر خط بازمیگردند و درصدد احیای طرحهای شکست خورده هستند؟
اگر پولی برای این امر در نظر گرفته شده، به جای خرج کردن برای وکلایی نظیر این زن بدسابقه، خرج تولید یک فیلم با سینماگری در سطح الیور استون در حمایت از مقاومت ایران شود و بهتر است آن دسته از نمایندگان مجلس که چنین طرحی را مطرح کردهاند، قبل از تصویب چنین مواردی، دستکم با اهل فن اندکی مشورت کنند، چرا که چنین قانون گذاریهایی به جز هزینه بیحاصل برای کشور دستاورد دیگری نخواهد داشت.
*تابناک
سینماپرس: مایکل روکر ستاره فیلم «نگهبانان کهکشان» و سریال «مردگان متحرک» به «سریع و خشمگین ۹» پیوست.
به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، مایکل روکر ستاره «نگهبانان کهکشان» به «سریع و خشمگین ۹» آخرین قسمت از فرنشایز «سریع و خشمگین» پیوست.
روکر قرار است نقش «بادی» را که یک نقش کوچک در این آخرین قسمت از مجموعه فیلم های با محوریت اتومبیلرانی کمپانی یونیورسال است، بازی کند. او به گروه بازیگران فیلم شامل جان سینا تازه وارد، همچنین وین دیزل، شارلیز ترون، میشل رودریگز و هلن میرن می پیوندد.
جاستین لین نیز قرار است این قسمت «سریع و خشمگین» را براساس فیلمنامه ای از دان کیسی کارگردانی کند.
«سریع و خشمگین ۹» که به اختصار «سریع ۹» خوانده می شود، قرار است ۲۲ می ۲۰۲۰ (۱ خرداد ۱۳۹۹) اکران شود.
روکر آخرین بار با فیلم ابرقهرمانی ترسناک «برایتبرن» روی پرده های سینما دیده شده است.
فیلم «جزیره فانتزی» محصول بلوم هوس و فیلم ماجراجویی «مسائل جانور» محصول پارامونت نیز پروژه های آینده روکر هستند که به زودی به سینماها می آیند.
سینماپرس: مراسم تشییع پیکر سجاد کریمی پنجشنبه ۳۱ مرداد از سالن عروجیان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام میشود.
به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع سجاد کریمی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان که روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه بر اثر سانحه تصادف از دنیا رفت، فردا پنجشنبه ۳۱ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح از سالن عروجیان به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام می شود.
سجاد کریمی در آثاری همچون «لژیونر»، «آلزایمر»، «مسخرهباز»، «نهنگ عنبر»، «پنج ستاره»، «شهرزاد»، «تراژدی»، «تمرین برای اجرا»، «مستانه»، «تلفن همراه رییس جمهور»، «اکباتان»، «ابد و یک روز» با عنوانهای دستیار کارگردان، دستیار فیلمبردار، گروه کارگردانی، گروه فیلمبرداری، دستیار برنامهریز حضور داشته است.
سینماپرس: یک کارگردان گفت: متاسفانه در سینمای امروز دیگر خانواده آن جایگاه گذشته را ندارد، برای همین هم امید را کمتر در فیلمهای سینمایی میتوان دید.
به گزارش سینماپرس، علی غفاری، کارگردان سینما و تلویزیون، درباره جایگاه خانواده در سینمای ایران، به حوزه اظهار کرد: خانواده در سینمای امروز نابود شده است و هیچ شأن و اعتباری برای آن قائل نیستیم تا بخواهیم درباره آن سخن بگوییم. این شرایط سبب شده در اکثر فیلمهای ایرانی خانوادهها از هم گسیخته و پرخاشگر ترسیم شوند و وضعیت به گونهای پیش میرود که حتی من به عنوان فیلمساز آرزو دارم فیلمی مانند «مادر» مرحوم علی حاتمی مجدداً در سینما نمایش داده شود.
وی افزود: در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلمهایی تولید میشد که خانوادهها را به سینما میکشاند زیرا رویکرد سفارشی در سینما حاکم نبود و جو جامعه ساخت و تماشای چنین موضوعاتی را اقتضا میکرد. شاید بپرسید چرا دیگر جامعه نیازمند این قبیل آثار نیست؟ درباره این موضوع میتوان گفت که مسئولان و سیاستگذاران سینما نتوانستهاند از عهده مسئولیتی که بر دوش آنهاست بربیایند و فراگیر شدن شبکههای اجتماعی و ماهوارهای به این بیتدبیری دامن زده است.
کارگردان فیلم سینمایی «استرداد» تأکید کرد: وقتی شبکههای ماهوارهای اقدام به پخش سریالهای ترکیهای همراه با دوبله فارسی کردند، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند برای مقابله با این هجمه، فقط تخطئه این تولیدات کافی نیست زیرا قرار نیست مخاطبان هر چه مدیران گفتهاند را بپذیرند، بلکه ضروری است آثار متنوعی تولید شود تا دیگر مخاطب نیازی به تماشای شبکههای ماهوارهای نداشته باشند، اما تنها کاری که در این زمینه انجام شده این است تماشای ماهواره را نفی کردهایم و راه را برای جذب مخاطبان به این برنامهها باز گذاشتهایم.
این فیلمساز ادامه داد: در فیلمهای دهههای پیش خانواده با نگاهی فراتر از شکل مرسوم آن ترسیم میشد و گاهی حتی مفهوم خانواده به محله تسری پیدا میکرد. برای مثال فیلم «پدربزرگ» ساخته مجید قاریزاده را میتوان ذکر کرد. این فیلم به مشکلات پدر بزرگی اشاره دارد و در این میان فردی که بیش از پسر خانواده به فکر پدربزرگ است دوست و همسایه اوست، شاید چنین رویکردی سالهاست در سینما منسوخ شده، البته ممکن است معدود آثاری هم در این زمینه تولید شده باشد، اما این آثار گاهی به حدی ناپختهاند که مخاطب برای دیدن آنها رغبتی ندارد. سریال «آیینه» نمونهای دیگر است که در دهه ۶۰ از سیما پخش میشد و فقط مسئله آن هم پرداختن به موضوع خانواده بود. این مجموعه مخاطبان بسیاری داشت، اما امروزه به ندرت آثار تأثیرگذار با این مفاهیم تولید میشود.
این کارگردان با تأسف از رواج برخی رفتارهایی غیراخلاقی در جامعه اظهار کرد: حتماً شما هم با موضوعاتی مانند ازدواج سفید یا جشن طلاق برخورد کردهاید. آیا این معضلات تا چند دهه پیش قابل تصور بود؟ اما وقتی چنین اتفاقاتی رواج مییابد، یعنی ما در فرهنگسازی برای جامعه ناتوان بودهایم.
وی با تأکید بر اینکه سینمای امروز عاری از قهرمان است و همین نگرش جامعه را به سمت از هم گسیختگی سوق داده است، گفت: وقتی قهرمانها از فیلمهای سینمایی رخت بربستند، اولین گام به سمت ناهنجاریهای اجتماعی برداشته شد. منظورم از قهرمان شکل اسطورهای آن نیست، گاهی قهرمان داستان، پدر و مادری هستند که حاضرند برای فرزندان خود همواره تلاش کنند اما متأسفانه چنین خانوادهای در محصولات نمایشی ترسیم نمیشود و این موضوع عجیب است زیرا در کشور سازمانهایی وجود دارند که برای ترویج این مضامین بودجههای فراوانی دارند ولی نمود عینی در عملکرد آنها وجود ندارد.
کارگردان سریال «بچه مهندس» اضافه کرد: فرهنگ حجاب یکی از مضامینی است که تأکید فراوانی روی آن صورت میگیرد و نهادهایی در کشور وجود دارند که وظیفه آنها ترویج فرهنگ حجاب است، ولی سیاستگذاریهای اشتباه در این زمینه سبب شده تا شاهد چنین وضعیتی در جامعه باشیم و فاصله حرف و عملمان در این زمینه تا این حد متفاوت است. متأسفانه جامعه را به سمت وضعیتی پیش بردهایم که جای اقلیت و اکثریت عوض شده است و قطعاً در این میان جوانان مقصر نیستند، زیرا آنها براین باورند که نیاز است همرنگ جماعت شوند و برای اینکه خود را با هماهنگ دیگران کنند با آنها همراه میشوند.
غفاری ادامه داد: در گذشته امکانپذیر نبود یک فرد را با کراوات در فیلم نشان دهیم یا اگر قرار بود این فرد کراوات داشته باشد، حتماً باید نماد شخصیتی منفی میبود. این اتفاق درباره چادر هم رخ داد. یعنی هر نقش متدین و مثبتی باید پوشش چادر داشته باشد. این نگرش سبب شد تا اعتماد مخاطب از برنامههای تلویزیونی سلب شود و الگوسازی رسانهای هم مقبول واقع نشود.
وی در پاسخ به این مطلب که رویکرد پرخاشگری به بهانه واقعنگری انجام میشود، گفت: در این زمینه نباید خودمان را فریب دهیم زیرا همه میدانیم سینما رؤیاپرداز است و خیال پردازی از رسالتهای سینماست، حتی گاهی این ویژگی به برخی کشورها کمک کرده تا معضلاتشان را حل کنند. اگر سینما به مسیر مناسب هدایت شود، پس از طی یک پروسه زمانی اتفاقات خوبی به وقوع خواهد پیوست، اما در حال حاضر تحقق این امر میسر نیست.
وی در پایان این گفتوگو تأکید کرد: دوگانگی یکی از معضلاتی است که در مباحث اجتماعی شاهد آنیم در تلویزیون گونهای از نگرش و رفتار رایج است و در سینما شاخصهایی دیگر مطرح است و این مسئله سبب ایجاد دوگانگی در میان مخاطبان میشود و سیاستگذاری منسجم بهترین راه حل برای رهایی از معضلات موجود است و باید صاحبان فن آن را ارزیابی کنند.
سینماپرس: یک بازیگر زن که مدتی قبل به حجاب اسلامی دهن کجی کرده بود، با حکم بنیاد دولتی فارابی به عنوان داور جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان منصوب شد!
به گزارش سینماپرس، روز گذشته اسامی داوران سی و دومین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان اعلام شد. اما نکته عجیب، قرار گرفتن نام «لیلی رشیدی» در بین داوران این جشنواره بود. علاوهبر اینکه جای سؤال است که چرا بازیگری که سال هاست حضوری در سینمای کودک و نوجوان نداشته و کارنامهاش خالی از آثار و نقشهای قابل توجهی است، نامش درمیان داوران این جشنواره دیده میشود، وی مدتی قبل تصویر بیحجاب خود را در فضای مجازی منتشر کرده بود. لیلی رشیدی این اقدام غیرشرعی و غیرقانونی را با هدف حمایت از پوشش نامناسب ستاره اسکندری و نگار جواهریان انجام داده بود.
اینکه در فاصله اندکی پس از این اقدام، از لیلی رشیدی برای داوری در جشنوارهای که هدفش فرهنگسازی برای نسل آینده کشور است دعوت شده، پرسشی است که مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید به آن پاسخ بدهند.
*کیهان