X

بایگانی مهر 20, 1398

دفتر سینمایی

ترور خاموش سریالی پر از …….

ترور خاموش یک سریال فقط جهت پرکردن کنداکتور شبکه یک.

 

ترور خاموش نام سریالی است که این شبها از شبکه یک سیما در حال پخش میباشد.

از دید من فقط و فقط جهت پرکردن زمان کنداکتور شبکه ساخته شده.

منتظرم ببینم تا کی قرار هست که فیلم نامه نویس های ما بیننده را به هیچ بگیرند.

بانک اطلاعاتی انتخاب بازیگر و مجله الکترونیک دفتر سینمایی- ترور خاموش ۰۰۱

فیلم نامه هایی که تا این حد سطح تفکر نازلی دارند ، اصلا ریزه کاری های فیلمنامه نویسی در آنها رعایت نمیشود.

سیستم های امنیتی را به قدری غیر واقعی نشان میدهند که بیننده از دیدن آن متعجب میشود.

فیلمنامه ترور خاموش به نحوی است که بیننده باور نمیکند جریان این سریال در همین کشور در حال رخ دادن میباشد.

موارد بسیاربزرگی در سریال  از فیلمنامه نویسی دیده میشود که اصلاقابل قبول نیست ،تغییر جای دوربین در اتاق کار قاچاقچی هر لحظه که دلشان بخواهد.

کارگذاشتن شنود در همه جا و لحظه به لحظه با قاچاقچیان.

شنود آنها ،همراهی دوربین پلیس با متخلفان در مخفی ترین جاها و موارد بسیار دیگر این چنینی…….

این کار یعنی فیلمنامه نویس و کارگردان  اصلا به دنبال ایجاد ارتباط منطقی در تولید سریال نیستند.

تنها چیزی که مهم هست پرکردن ساعت نمایش میباشد و بس .

این همه هزینه و زمان صرف کار تولید میشود کارگردان و فیلمنامه نویس وقت میگذارند و کار تولید میکنند.

اما در زمان لازم با بیحوصلگی کار را به اتمام میرسانند.

رسانه ملی به تمجید از این تولیدات می پردازد که مبادا کسی از آنها بابت این همه هزینه بازخواست نماید.

اینکه عوامل سریال ترور خاموش پاسخ گوی تماس های مردمی هستند و هیچ کسی انتقادی از آنها نمیکند جای سوال ندارد؟

در صورت تمایل در نظر سنجی شرکت نمایید

امیدوارم که روند فیلمنامه نویسی و انتخاب فیلمنامه در مسیر بهتری قرار گیرد.

مجله الکترونیک و بانک اطلاعاتی دفتر سینمایی

تمام

دفتر سینمایی

سایه سنگین بی توجهی بر سر نمایشنامه های انقلابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» گفت: یک دست در زمینه نمایشنامه های انقلابی صدا ندارد و نیاز به حمایت های همه جانبه است.

به گزارش سینماپرس، محمد لارتی کارگردان نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای این نمایش در حوزه هنری گفت: با توجه به علایق شخصی در حوزه تاریخ معاصر و تولیدات قبلی گروه که نیز عمدتا در زمینه وقایع معاصر بوده است، مطالعات گسترده‌ای را در زمینه تاریخ معاصر و وقایع انقلاب داشتیم؛ کار قبلی ما درباره بمب گذاری دفتر ریاست جمهوری، واقعه هفت تیر بود و کار دیگری هم درباره واقعه چهارم آذر اندیمشک داشتیم. نمایشی که با عنوان «خاطرات فیات تابستان ۵۹» در حوزه هنری به اجرا رفت.

وی افزود: ما بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را داریم، که مقام معظم رهبری انتقال تجارب و وقایع تاریخی به نسل جدید را مطرح می‌کنند، ما در لبیک به بیانیه گام دوم رهبری، این نمایش را به اجرا بردیم. نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» بعد از سه ماه پروسه تمرین به اجرا رفت که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت از این رو باید از محسن مومنی شریف و کوروش زارعی نیز برای حمایتشان تشکر کنم. این نمایش با حمایت مستقیم حوزه هنری تولید شد و جزو آثاری است که تلاش داریم در نقاط مختلف آن را به اجرا ببریم.

لارتی درباره موضوع نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» گفت: نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» به موضوع کودتای ننگین نوژه می‌پردازد، وقایعی که پیرامون این کودتا در اواخر دهه ۵۰ و در تابستان ۵۹ که کشور گریبان گیر آن بوده را مطرح می‌کند، که به صورت داستان دراماتیک و در قالب نمایشی مینیمال برای تماشاگر اجرا می‌شود و عنصر اساسی کار ما به روایت تاریخ برمی گردد. اتفاقاتی که مردمان این سرزمین در تابستان ۵۹ تجربه کردند و آسیب‌های اجتماعی که در آن روزها مواجه بودند.

وی ادامه داد: آن چیزی که می‌توان به عنوان یک کلمه به آن اشاره کرد، موضوع انتخاب است، انتخاب‌های درست یا غلط و هر چیزی که منجر به نتیجه گیری می‌شود. چیزی که ما اکنون با آن مواجه هستیم حاصل انتخاب‌هایی است که مردم در مقاطع مختلف به آن دست زدند، این انتخاب‌ها نتیجه‌ای دارد که ما امروز شاهد آن هستیم. از انقلاب ما چهل سال می‌گذرد و وظیفه ما به عنوان هنرمند این سرزمین، روایت کردن وقایع است، روایتی صادقانه و شفاف و در عین حال روایتی جذاب که بتوان نسل جدید را با این وقایع آشنا کرد تا بتوانند آن را درک کرده و بدانند مردم این سرزمین چه وقایع و تاریخی را تجربه کردند.

لارتی در خصوص وضعیت نمایشنامه‌های انقلابی و اجرای آن‌ها گفت: خوشبختانه حوزه هنری در این زمینه ورود کرده و آثار بسیار خوبی را تولید و پیگیری و به اجرا رسانده است. کوروش زارعی دغدغه اجرای نمایشنامه‌های انقلابی را دارد، ولی باید گفت که یک دست صدا ندارد و باید حمایت‌ها همه جانبه باشد، ما در بخش نمایشنامه کمی و کاستی زیاد داریم و اگر بتوانیم درباره متون نمایشی با موضوع تاریخ معاصر کار کنیم و ظرفیت بیشتری برای تولیدات هنرمندان ایجاد کنیم، نسل جدید با این موضوع و تاریخ معاصر آشنا می‌شود. نسلی که تاریخ خود را نداند، با تاریخ خود بیگانه می‌شود و در آینده‌ای نزدیک، دشمنان ما تاریخ را تحریف و با زبانی دیگر آن را نشان خواهند داد. این موضوع دغدغه اصلی ما است و امیدواریم آثار بعدی نیز اثر بخشی خوبی برای مخاطب داشته باشد.

وی درباره نمایش آتی خود گفت: نمایشی با عنوان «حسام گمشده در چهار آذر» را داریم که برای بیست و دومین جشنواره ملی فتح خرمشهر اجرا می‌شود و آبان ماه نیز در آبادان و خرمشهر برای مردم به اجرا می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض خانواده ستاره پاپ به به ترامپ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خانواده «پرینس» خواننده درگذشته، به استفاده آهنگ این هنرمند توسط ترامپ در کمپین راهپیمایی مینیاپولیس اعتراض کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از واشنگتن تایمز، روز پنج‌شنبه آهنگ «باران بنفش» به خوانندگس «پرینس» در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و پیش از سخنرانی او پخش شد. این اقدام موجب اعتراض شدید خانواده این خواننده درگذشته نسبت به پخش این آهنگ شد.

خانواده و بازماندگان پرینس پس از این اقدام بیانیه‌ای با این عنوان منتشر کرد: هرگز به رئیس‌جمهور ترامپ اجازه استفاده از آهنگ‌های پرینس را نخواهیم داد.

البته این اولین مورد نیست که کمپین ترامپ بدون اجازه آهنگ‌های این خواننده را در کمپین‌ها و رویدادهای خود استفاده می‌کند که همواره با اعتراض و نارضایتی خانواده وی همراه بوده است تا جاییکه سال گذشته کمپین انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که دیگر آهنگ‌های «پرینس» را پخش نخواهد کرد.

«پرینس» متولد همین شهر مینیاپولیس است. بخش اعظم ویدیوی «باران بنفش» وی در همین شهر و در کلوپی شبانه در خیابان اول فیلمبرداری شده است. این خیابان در امتداد منطقه «تارگت سنتر» جایی که راهپیمایی و کمپین ترامپ برگزار می‌شود فاصله دارد.

استودیوی «پِیسلی پارک» متعلق به پرینس به عنوان یکی از پاتوق‌های اصلی موسیقی «راک اند رول» شناخته می‌شود. این خواننده در سال ۲۰۱۶ و در ۵۷ سالگی درگذشت.

دونالد ترامپ از جنبه عدم محبوبیت بین هنرمندان در بین دیگر روسای جمهور آمریکا جایگاه نخست را داراست و از هنرپیشه گرفته تا خواننده و موزیسین و تهیه‌کننده بخش عظیمی از هالیوود در جبهه مخالفان وی هستند و ترامپ کمترین جایگاه را بین این قشر عظیم تاثیرگذار دارد.

پرینس راجرز نلسون زاده ۷ ژوئن ۱۹۵۸ خواننده،  ترانه‌سرا،  ستاره پاپ و هنرپیشه اهل آمریکا بود.

پرینس که از او به عنوان اسطوره موسیقی سول و فانک و نیز پیشگام «صدای مینیاپولیس» نام برده می‌شود، شهرت خود را مدیون نوآوری‌هایش، ظاهر پر زرق و برقش در کنسرت‌هایش است. فروش بیش از صد میلیون نسخه از کارهای پرینس در سراسر جهان، وی را در فهرست پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی قرار داده است. مجلهٔ رولینگ استون وی را در فهرست «۱۰۰ هنرمند بزرگ تمام دوران‌ها» در رتبهٔ ۲۷ قرار داده است.

آلبوم مشهور پرینس با عنوان «باران بنفش» بارها در فهرست‌های مختلف برترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی قرار گرفته‌است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سنگین‌ترین پروژه داوود میرباقری آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوود میرباقری کارگردان سریال سلمان فارسی از این اثر به عنوان سنگین‌ترین پروژه خود یاد کرد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری در بازدید از کارگاه های پیش تولید سریال سلمان فارسی که امروز ۲۰ مهر صورت گرفت، گفت: سال‌ها قبل، آقای میرباقری در پشت صحنه سریال مختارنامه، بخش هایی از فیلمنامه سریال سلمان را برای من بازگو کرد و افسوس خوردم که چرا با این همه پژوهش، سریال ساخته نمی‌شود.

وی ابراز خرسندی کرد: بعد از وقفه پیش آمده به علت مشکلات مدیریتی، ساخت این سریال با لطف خدا و همت دوستان در این دوره، با قدرت آغاز شده است. بازسازی شخصیت سلمان در عصر امروز نیز نمادی از هدایت بشر به سوی حقیقت و فراهم‌کننده زمینه برای جذب تشنگان حقیقت و در نهایت ظهور حضرت حجت است.

علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به گنجاندن واقعه غدیر در سریال سلمان اظهار کرد: سلمان، اندیشمند فعال ایرانی و در جستجوی حقیقت بود و در نهایت به آن رسید ان شالله این سریال هم بتواند به جستجوگران حقیقت کمک کند.

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی هم با بیان اینکه در یک دهه اخیر به علت مشکلات متعدد برای ساخت سریال های الف ویژه، دچار مشکل بوده ایم، گفت: این دست سریال ها، قله سریال سازی اند که حرکت آنها نشانه سلامت صنعت سریال سازی ماست.

وی با اشاره به اینکه ساخت سریال سلمان فارسی با وجود همه مشکلات مالی با حمایت جدی علی عسکری به راه افتاد، نوید داد این سریال از نظر پیش تولید از همه سریال های الف ویژه ای که تاکنون ساخته شده، کامل تر است.

میرباقری تاکید کرد: سریال سلمان فارسی برآیند همه نکات مدنظر ما اعم از دین و تاریخ و …است.

داوود میرباقری، کارگردان و نویسنده سریال سلمان فارسی هم با اشاره به جایگاه رفیع سلمان، این سریال را پروژه ای بسیار راهبردی و مهم برای ترویج نگاه و تفکر مذهبی نظام اسلامی معرفی کرد و گفت امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و دغدغه مند، بتوانیم منطق مستحکم خودمان را به صورت دراماتیزه و جذاب برای بخشی از جهان با قدرت منتقل کنیم. کار خیلی سنگین است اما ان شالله با استمرار حمایت ها امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما به همراه جمعی از مدیران سازمان مانند مرتضی میرباقری معاون سیما، حسین کرمی رئیس مرکزسیمافیلم، مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما و … با حضور در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران(غزالی) از نزدیک در جریان روند پیش تولید سریال سلمان فارسی قرار گرفت. در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید از نه کارگاه که حدود ۲۰۰ نفر در آن مشغول کارند، بازدید به عمل آمد. ضمن اینکه رئیس سازمان دستورات لازم برای در اختیار قراردادن فضای مناسب و کافی به بخش های تولیدی سریال سلمان فارسی را صادر کرد.   علی عسکری با غرس یک بوته گل رز، آغاز ساخت دکور کلیسای دمشق در محوطه شهرک غزالی را هم کلید زد.

این کلیسا بعد از تصویربرداری‌های مرتبط با تغییراتی به عنوان لوکیشن مسجد اموی مورد استفاده قرارخواهد گرفت و می‌توان از آن برای بعد از سریال سلمان فارسی هم استفاده کرد.

علی‌ عسکری بعد از پایان این بازدید سه ساعته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: کارهای پیش تولید سریال از یکسال پیش شروع شده و برغم کمبودهای مالی طبق برنامه‌ریزی به پیش می‌رود و ان‌شاءالله تا آخر پاییز امسال شاهد آغاز تصویربرداری در جزیره قشم خواهیم بود.

رئیس رسانه ملی افزود : طبق اعلام گروه تولید تاکنون با بیش از یکصد بازیگر رده‌های یک تا سه این سریال قرارداد بسته شده است و آن‌ها مشغول تمرین‌های خود هستند.

داوود میرباقری کارگردان این سریال هم با ابراز رضایت از روند پیش تولید سلمان فارسی گفت: تاکنون چنین پروژه سنگینی برای عرصه سریال‌سازی تلویزیونی نداشته‌ایم و به همین علت سعی‌ می‌کنیم تجارب بدست آمده در این مسیر را دقیق و به درستی محافظت کرده و منتقل کنیم.

کارگردان سریال سلمان فارسی همچنین از مشخص شدن بازیگران اصلی سریال خبر داد و گفت: آقای شجاع نوری برای نقش میانسالی و کهنسالی سلمان فارسی انتخاب و قرارداد نهایی با وی تنظیم شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «اسکی باز» در بخش رقابتی جشنواره کودک شارجه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی در هفتمین جشنواره بین‌المللی کودک شارجه حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، «اسکی باز» به تهیه کنندگی محمد احمدی که پخش بین‌الملل آن را سازمان سینمایی حوزه هنری برعهده دارد، در بخش رقابتی جشنواره شارجه به نمایش درخواهد آمد.

فیلم سینمایی «اسکی باز» پیش از این با حضور در چندین جشنواره معتبر بین‌المللی، جوایز متعددی کسب کرد که از این میان می‌توان به جایزه نقره‌ای «دهو» از جشنواره فیلم «زنگبار» و جایزه بهترین فیلم از جشنواره المپیای یونان را نام برد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی کودک شارجه از ۲۱ الی ۲۷ مهرماه در شهر شارجه  کشور امارات برگزار می‌شود و  فیلم سینمایی «اسکی باز» در تاریخ ۲۵ مهر در سالن Zero 6 Cinema City به نمایش در خواهد آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کلایو اوون» به «جولین مور» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک سریال دیگر به لیست پروژه‌هایی که با اقتباس از آثار استیون کینگ ساخته می‌شوند اضافه شده و این بار اپل می‌خواهد آن را با بازی کلایو اوون و جولین مور بسازد.

به گزارش سینماپرس به نقل از د رپ، کلایو اوون در سریال «داستان لیزی» که جدیدترین سریال سرویس استریمینگ اپل پلاس متعلق به این شرکت آمریکایی است، به جولین مور ملحق شده است.

این سریال که با همکاری استیون کینگ و جی‌جی آبرامز ساخته می‌شود بر پایه رمان پرفروش کینگ از سال ۲۰۰۶ شکل می‌گیرد.

ماه آوریل اپل دستور ساخت این سریال در هشت اپیزود را داد.

«داستان لیزی» یک تریلر عمیقا شخصی است که داستان لیزی (با نقش‌آفرینی مور) را ۲ سال پس از مرگ همسرش دنبال می‌کند. مجموعه‌ای از وقایع باعث می‌شوند او با حقایقی خارق‌العاده درباره همسرش مواجه بشود که قبلا در ذهنش سرکوب و در نتیجه فراموش کرده بود.

اوون قرار است نقش شخصیت شوهر لیزی یعنی اسکات لاندن را ایفا کند.

«داستان لیزی» نخستین سریال تلویزیونی با حضور جولین مور در نقش اول خواهد بود. این بازیگر قبلا در فیلم تلویزیونی «تغییر بازی» ‌ محصول شبکه اچ‌بی‌او در نقش سارا پیلین سیاستمدار محافظه‌کار آمریکایی بازی کرده بود و در سریال «۳۰ راک» هم چند بار به عنوان مهمان حضور داشته است.

کینگ، مور و آبرامز در کنار بن استیونسون از شرکت بد روبات تهیه‌کنندگان اجرایی این سریال خواهند بود. کینگ شخصا تمام اپیزودها را نوشته است.

این سومین پروژه جی‌جی آبرامز با اپل خواهد بود. او همچنین سریال‌های «صدای کوچک» را با سارا باری و «افتخارم این بود که چنین دوستانی داشتم» با جنیفر گارنر را در دست تولید دارد. این همچنین سومین همکاری بین آبرامز و کینگ است که قبلا در سریال «۱۱.۲۲.۶۳» و «کسل راک» متعلق به سرویس استریمینگ هولو همکار شده بودند.

«داستان لیزی» تنها یکی از چند اقتباسی است که با الهام از رمان‌های کینگ در دست ساخت است. در حال حاضر دو پروژه دیگر یعنی «کسل راک» و پایلوت جدید سریال «چشمان اژدها» در هولو در حال ساخته شدن هستند. از طرف دیگر شبکه سی‌بی‌اس هم مشغول ساخت اقتباسی از رمان محبوب سال ۱۹۷۸ کینگ یعنی «ایستادن» است. علاوه بر این، اقتباسی از کتاب «خانم مرسدس» در دست ساخت است و شبکه اچ‌بی‌او هم می‌خواهد «بیگانه» را تبدیل به یک سریال کند.

اوون به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی از جمله «نزدیک‌تر» و «بهشان شلیک کن» و همچنین سریال «The Knick» شناخته می‌شود. او اخیرا در فیلم «جمینی من» در کنار ویل اسمیت نقش‌آفرینی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رابرت فارستر» هنرپیشه هالیوودی درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «رابرت فارستر» هنرپیشه بیش از صد فیلم هالیوودی که برای بازی در فیلم تارانتینو نامزد اسکار شد درگذشت.

به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی،   «رابرت فارستر» که برای بازی در فیلم «جکی براون» ساخته «کوئنتین تارانتینو» موفق به نامزدی بهترین هنرپیشه اسکار شد دیروز جمعه در ۷۸ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

تارانتینو کارگردان شهیر هالیوودی برای خلق کارکتر «مکس چِری» از شخصیت رابرت فارستر الهام گرفت و همین نقش که به فارستر رسید برایش نامزدی اسکار را به ارمغان آورد.

فارستر در جدیدترین فیلم «بریکینگ بد» با عنوان «ال کامینو» در نقش «اد» ظاهر شده بود. این فیلم سینمایی جمعه اکران شد.

او همچنین در فیلم‌های شاخص «مالهالند» اثر «دیوید لینچ» و «توئین پیکز» در نقش «کلانتر ترومن» ظاهر شده بود.

فارستر در فیلم «آخرین مرد مقاوم» در نقش پدر «تیم آلن» ظاهر شد و این نقش از معدود نقش‌های کمدی او بود. او همچنین در فیلم «نوادگان» ساخته «الکساندر پاین» ظاهر شد که نامزد جایزه گروهی هنرپیشگی در فستیوال‌های «انجمن صنفی هنرپیشگان» و «گوتام اواردز» شد.

او در روچستر به دنیا آمد و هنرپیشگی را در تئاتر برادوی با بازی در نمایش «خانم دالی معشوقه دارد» آغاز کرد. پس از آن در «انعکاس‌های چشمان آبی» با بازی در نقش مقابل «الیزابت تِیلور» و «مارلون براندو» برای کارگردان «جان هیوستون» ایفای نقش کرد.

پس از آن در فیلم «سرمای متوسط» ساخته «هسکل وکسلر» و سریال تلویزیونی «بانیون» بازی کرد و همین بازی الهام‌بخش «کوئنتین تارانتینو» برای خلق کارکتر و فیلم «جکی براون» شد که پیشتر ذکر شد. فارستر پس از آن در فیلم‌های «تمساح» «سقوط المپیوس» و «بی‌نقص آمریکایی» بیشتر درخشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ظاهر مبنای انتخاب بازیگران شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تاکنون تمام تلاشم را به کار گرفته ام تا نقش هایی را که به من واگذار می شود، به خوبی ایفا کنم اما نقشی نیست که خیلی دوستش داشته باشم.

به گزارش سینماپرس، «سیامک اطلسی» در مجموعه «مختارنامه» نقش «حصین بن نمیر» یکی از فرماندهان سپاه یزید را ایفا کرد که و به نظر خودش به درستی برای این نقش انتخاب شده بود. او در گفت‌وگو با فارس درباره حضورش در سریال تاریخی «مختارنامه» گفت: کارهایی که در این ژانر ساخته می‌شوند، معمولاً ماندگار هستند. سریال‌هایی مانند مختارنامه بارها نمایش داده می‌شوند و باز هم بیننده دارند. در قالب این سریال‌ها می‌توان شخصیت‌هایی را که در تاریخ وجود داشته‌اند به کمک کارگردان به تصویر کشید و به مخاطبان نشان داد. در قالب فیلم و سریال‌هایی که در ژانر تاریخی ساخته می‌شوند، می‌توان افراد مثبت تاریخ را به نمایش درآورد و به مخاطبان نشان داد که چه کارهای خوبی توسط آنان انجام شده است.

وی درباره ماندگاری آثاری نظیر مختارنامه نیز عنوان داشت: فکر می‌کنم نقاط قوت یک فیلم یا سریال بیشتر به این موضوع وابسته است که آن اثر را چه کسی می‌سازد. باید فردی سر کار باشد که بتواند فیلمنامه را خوب دربیاورد. آقای میرباقری واقعاً زحمت زیادی برای ساخت مختارنامه کشیدند و توانستند به خوبی از عهده ساخت این سریال بزرگ برآیند. فکر می‌کنم او انرژی لازم را برای این کار گذاشت و به همین دلیل هم نتیجه خوبی گرفت. این سریال دارای ویژگی‌های مثبت زیادی بود. اول از همه اینکه فیلمنامه خوبی داشت که کارگردان کاربلدی آن را به اجرا درآورد. تمامی این مسائل باعث شد که در نهایت سریال ماندگاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حصین بن نمیر از جمله نقش‌هایی بود که در سریال دیده شد؛ اظهارداشت: این نقش، نقشی بود که ما به ازای تاریخی داشت و در سریال هم از جایگاه خوبی برخوردار بود. حصین بن نمیر از جمله فرماندهان سپاه یزید به شمار می‌رفت که نکات قابل توجهی در گفتار و اعمالش داشت. به هر حال باید نقش خوب درمی‌آمد. فکر می‌کنم آقای میرباقری توانستند این نقش را به خوبی دربیاورند.

وی ادامه داد: وقتی این نقش به من سپرده شد به تاریخ مراجعه کردم و درباره او اطلاعاتی به دست آوردم. با توجه به آنچه از منابع تاریخی به دست آوردم، سعی کردم نقش را به درستی ایفا کنم. در حقیقت نقش‌های تاریخی دارای ما به ازای بیرونی هستند و به همین دلیل باید طوری نقش را در بیاوری که به آن شخصیت نزدیک باشد. فکر می‌کنم این نقش بسیار به جا بود و من به درستی برای ایفای آن انتخاب شده بودم، به همین دلیل آن را دوست داشتم. آقای میرباقری تشخیص داده بودند که من می‌توانم این نقش را در بیاورم و همین طور هم شد.

این دوبلور پیشکسوت با تاکید بر اینکه نقش باید دیده شود و طوری باشد که برای ایفایش نیاز به تلاش داشته باشی و به چالش کشیده شوی، گفت: دوست ندارم نقش خودم را بازی کنم، تمایل دارم نقش‌هایی را ایفا کنم که با خودم فاصله داشته باشند و برای رسیدن به آن ها تلاش کنم. البته فکر می‌کنم در حال حاضر، قیافه، شکل، فیزیک و دیدگاه بازیگران برای کارگردان‌ها مشخص شده است و آنان بر اساس این شرایط برای ایفای نقش‌های مختلف به هنرپیشه‌ها مراجعه می‌کنند. بنا بر این، کارگردان‌ها در وهله اول فیزیک و دید بازیگران را در نظر می‌گیرند و بر اساس این موضوعات آنان را برای ایفای نقش‌های مختلف دعوت می‌کنند. ما هم به عنوان یک بازیگر به بررسی نقش می‌پردازیم که آیا خوب و ماندگار هست یا خیر. به این ترتیب، نقش‌ها ارجاع داده می‌شود و ما هم انتخاب می‌کنیم. در مورد خود من این طور است که اگر یک نقش خوب و ماندگار باشد، آن را انتخاب می‌کنم. اما فرقی نمی‌کند که این کار در چه مدیومی باشد. تلویزیون، تئاتر و سینما هر کدام شرایط خاص خودشان را دارند. البته تلویزیون رسانه فراگیری است و عده بیشتری آن را می بینند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه نقشی هست که خودتان ایفا کرده باشید و به طور خاصی دوستش داشته باشید؟، نیز گفت: تاکنون تمام تلاشم را به کار گرفته ام تا نقش هایی را که به من واگذار می شود، به خوبی ایفا کنم. فرقی نمی کند که چه نقشی بوده؛ کفاش، کاسب، کارمند یا موارد دیگر. همیشه تلاشم این بوده که نقش را به خوبی در بیاورم. در واقع همیشه با جدیت نقش را بازی کرده‌ام. اما نقشی نیست که خیلی دوستش داشته باشم. (با خنده)

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های سیما برای حفظ زبان فارسی/اصلاح واژه‌گزینی تبلیغات – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود احمدی‌افزادی رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیما اولویت‌ها و اهداف این ستاد را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، اولین جلسه هم‌اندیشی ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی با حضور نمایندگان شبکه‌های سیما به ریاست مسعود احمدی‌افزادی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۰ مهر ماه در سالن جلسات شبکه هفت سیما برگزار شد.

مسعود احمدی‌افزادی رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیما در ابتدای نشست که با حضور نمایندگان شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین نمایندگانی از مرکز تحقیقات صداوسیما و فرهنگستان زبان فارسی برگزار شد، گفت: مسئولیت ستاد زبان و ادبیات فارسی و ستاد کتاب خوانی پیش از این در قالب یک ستاد بر عهده مسعود معینی‌پور مدیر شبکه چهار بود و به دلیل پرداخت دقیق‌تر ضرورتی احساس شد که این دو ستاد از هم جدا شود. با توجه به اینکه شبکه آموزش در زمینه زبان فارسی کارهایی را انجام داده بود دبیرخانه ستاد زبان فارسی در این شبکه شکل گرفت.

احمدی افزادی در ادامه محورهای ابلاغیه مرتضی میرباقری معاون سیما را خطاب به این ستاد خواند.

وی همچنین با اشاره به حضورش در یک مراسم برای پاسداشت زبان فارسی عنوان کرد: هفته پیش مراسمی در ارومیه در حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار شد و نکته جالب این بود که استادان ادبیات فارسی با کارهای سیما آشنایی نداشتند، آن‌ها قبل از جلسه معتقد بودند که سیما در این زمینه کاری نکرده است ولی با توضیحات و گزارش‌هایی که ارائه شد، نظر همه تغییر کرد و این نشان می‌دهد باید ارتباط نزدیک‌تر و کامل‌تری با گروه‌های مرجع داشته باشیم. همچنین قرار شد تفاهمنامه‌ای بین سازمان صداوسیما و انجمن زبان فارسی منعقد شود.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی سیما بیان کرد: با توجه به زمانی که در اختیار داریم، باید برنامه خود را به سه دوره کوتاه مدت تا اواخر زمستان ۹۸ و دوره میان مدت تا تابستان ۹۹ و همچنین دوره بلند مدت از پاییز ۹۹ تا ۱۴۰۰ تقسیم کنیم. دوره کوتاه مدت از اکنون شروع شده و باید طی این دوره برخی از مسائل به صورت آنی اصلاح شده و جریان‌های کوچکی را راه‌اندازی کنیم. اولین کار ما ساماندهی و سازماندهی دوباره داشته‌های موجود است.

وی با اشاره به راه‌اندازی برنامه‌های آیتمی تحت عنوان «برنامک» در شبکه‌های سیما عنوان کرد: برنامک یا برنامه‌های کوچک کاربردی مثل «قند پارسی» در شبکه سه، «چهار دقیقه با پارسی»، «پارسی را پاس بداریم»، «بهتر است بگوییم» در شبکه نمایش اکنون وجود دارند و باید چنین برنامه‌هایی ساماندهی شود.

احمدی افزادی اضافه کرد: بخشی از اتفاقات باید در دل برنامه‌ها باشد مثلا اینکه سراغ یک استاد زبان ادبیات فارسی می‌روند و او آموزش‌هایی می‌دهد که اینها قابلیت پخش چند باره دارند.  

مدیر شبکه آموزش به برنامه‌های مستقل نیز اشاره و بیان کرد: برنامه «مشاعره»، «قند پهلو» در شبکه آموزش برنامه‌ای مستقل در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و یا «آقا و خانم پارسی» در شبکه دو برنامه‌ای مستقل است.

رییس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیت فارسی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌سازی‌ها در حوزه سیما و بخشی در حوزه سازمان است گفت: در حوزه سازمان یا فراسیما که شامل رادیو، معاونت امور استان‌ها و معاونت برون مرزی می‌شود نیز برنامه‌سازی‌های خوبی صورت گرفته است که باید از آن‌ها یاد کرد.

وی همچنین از مذاکره با عباس مهدوی‌مهر مدیرکل امور بازرگانی سازمان صداوسیما خبر داد و گفت: بنا داریم جلسه‌ای با وی برگزار کنیم تا در حوزه اگهی‌ها و تبلیغات هم ورود کنیم تا در واژه‌گزینی و تصحیح روند موجود در برخی آگهی‌ها کار کنیم.

در پایان این نشست هر یک از مدیران طرح و برنامه شبکه‌ها گزارشی را درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه زبان فارسی ارائه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهمنی: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است/ خانواده های اخلاق مدار و متدین جایی در سینما ندارند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینما اظهار داشت: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است؛ متأسفانه مدت ها است مسئولان فرهنگی و هنری همانطور که در لیبرالیسم حوزه اقتصادی را هدایت می کند در حوزه فرهنگ هم لیبرالیسم را حاکم کرده اند و همین مسأله موجب قهر انبوه مخاطبان با سینما شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش سیاست گذاری، هدایتی و نظارتی حوزه فرهنگ و هنر به حال خود رها شده و دوران افول و نابودی کلی سینمای کشور نزدیک است!

این سینماگر با بیان اینکه مدیران سینما هیچ گاه در پی مخاطب شناسی سینما نبوده اند و به صورت باری به هر جهت سینما را اداره می کنند یادآور شد: چند سال قبل که تولید فیلم های مبتذل و سطحی که تنها به غرایز حیوانی توجه داشتند شروع به تولید کردند و سینمادارها از میزان استقبال مخاطبان از این آثار سخیف خوشحال بودند و سینما فروش های چشمگیری داشت، اگر مدیری آگاه در سینما وجود داشت متوجه می شد که به زودی و با استمرار این روند غلط در فیلم ها قهر مخاطبان با سینما شکل خواهد گرفت.

بهمنی ادامه داد: امروزه ما شاهد این اتفاق هستیم به نحوی که مخاطب اصلی از سینما فاصله گرفته و تنها درصد بسیار اندک و محدودی از جامعه هستند که با فیلم های مبتذل ارتباط برقرار می کنند و به سالن های سینما می روند که احتمالاً تا چند وقت دیگر از میزان استقبال این افراد نیز کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دغدغه ها و زندگی طیف اصلی جامعه هیچ گاه مورد توجه مدیران و سازندگان آثار سینمایی نیستند و مردم هم وقتی نیازهای شان را در سینما نمی بینند از آن دور می شوند. ما مدت ها است تذکر می دهیم که خانواده ها امروز اصلاً در سینمای کشور جایی ندارند. مدیران سینمایی از یاد برده اند که اکثریت قریب به اتفاق خانواده های ایرانی بسیار متدین، دین دار و اخلاق مدار هستند و ترجیح می دهند فیلم هایی را ببینند که نیازهای فرهنگی، اخلاقی، آموزشی و تربیتی شان را پاسخ دهد تا ضمن داشتن تفریح سالم، آورده ای هم برایشان داشته باشد و باعث رشد و تعالی فکری شان شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» تأکید کرد: خانواده های اخلاق مدار، متعهد و متدین جایی در سینما ندارند و از سینما به شدت فاصله گرفته اند؛ از سوی دیگر مدیران سینمایی هم سینما را به دست سرمایه سالاران سپردند و برایشان سیاست گذاری برای رسیدن به نیازهای واقعی مخاطب خالی از هرگونه اهمیتی است! این مایه شرمساری است که سینما تنها به دست سرمایه سالاران سپرده شده، سرمایه سالارانی که اصلاً برایشان نیازهای فرهنگی و اخلاقی مردم مهم نیست و با نادیده گرفتن این نیازها تنها در پی کسب منافع اقتصادی هستند.

بهمنی تصریح کرد: مدیران سینمایی باید بدانند این کارشان علاوه بر تخریب فرهنگ عمومی در کشور موجب شکست و مرگ حتمی سینما می شود. ما باید از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه درس بگیریم؛ تاریخ سینمای اروپا نشانگر این اتفاق است. در بازه ای تاریخی از آنجا که اروپایی ها به سمت ابتذال حرکت کردند مخاطبان اصلی که خانواده ها بودند از سینما دور شدند و به همین جهت سینمای اروپا امروزه اصلاً سینمای موفقی نیست.

وی در پایان اظهاراتش افزود: متأسفانه ما در حال طی کردن همین مسیر غلط و نادرست در سینمای ایران هستیم و فاجعه بار آنجا است که همان الگوهای غلط سینمای اروپا را سرمشق کارها و رفتارهای مان کرده ایم!

مشاهده خبر از سایت منبع