X

بایگانی مهر 22, 1398

دفتر سینمایی

«روزی دو میلیون» در تهران کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «روزی دو میلیون» به کارگردانی مجید توکلی و تهیه کنندگ علی سرتیپی در تهران جلوی دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، عاشقانه «روزی دو میلیون» نام موقت دومین فیلم مجید توکلی بعد از «متولد ۶۵» است که به قلم جمیله دارالشفایی و بر اساس طرحی از مجید توکلی به نگارش در آمده و علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده و علی اوجی به عنوان مجری طرح کنار این کارگردان قرار گرفتند.

نازنین بیاتی و شکیب شجره ترکیب تازه ای در سینمای ایران هستند که نقش های اصلی این فیلم را ایفا می کنند. زهرا داوودنژاد، احترام برومند، خسرو بامداد، افسانه طهرانچی، محمد امامی، سارا محمدی، محمد حیدری و ایمان صدیق از دیگر بازیگران این فیلم هستند که مقابل دوربین تورج اصلانی می روند.

عبدالله اسکندری طراح گریم، دانیال زمانی مدیر پروژه، امیرحسین حداد طراح صحنه، پوپک مظفری مدیر برنامه ریزی و دستیار کارگردان، رعنا امینی طراح لباس، احمدرضا شجاعی عکاس، محمود خرسند مدیر فیلمبرداری، محمد جمشیدی مدیر تولید، کوروش جوان کارگردان فیلم پشت صحنه در این پروژه حضور دارند.

این فیلم قرار است برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماها مورد حمله قرار گرفته و تبدیل به شهربازی شده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان کارکشته سینما بار دیگر به صحبت‌های بحث‌برانگیز قبلی خود اشاره کرد و گفت باور دارد سالن‌های سینما مورد حمله موجی از فیلم‌های بی‌ارزش واقع شده که جای‌شان آنجا نیست.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، مارتین اسکورسیزی فستیوال بین‌المللی فیلم لندن را با ادامه دادن صحبت‌های بحث‌برانگیز قبلی خود و همچنین دفاع از سرویس استریمینگ نت‌فلیکس به پایان برد.

او که در یک کنفرانس خبری کنار رابرت دنیرو و آل پاچینو قبل از پیش‌نمایش بین‌المللی فیلم جدیدش «مرد ایرلندی» که فیلم اختتامیه فستیوال بود صحبت می‌کرد، یک بار دیگر انتقاد خود از فیلم‌های سبک مارول را تکرار کرد و گفت «آن‌ها سینما نیستند.»

اسکورسیزی گفت: آن‌ها فیلم‌های پارک موضوعی هستند که در آن‌ها سالن‌های سینما تبدیل به شهربازی می‌شوند. این تجربه‌ای متفاوت است. سینما نیست، چیز دیگری است و چه از آن‌ها خوشتان بیاید چه نه، ما نباید مورد حمله آن‌ها قرار بگیریم.

این کارگردان قدیمی هالیوود گفت به این ترتیب از صاحبان سالن‌های سینما می‌خواهد گامی بردارند و کاری کنند سالن‌های‌شان فیلم‌های روایتی به نمایش بگذارند.

اسکورسیزی اوایل اکتبر هم در مصاحبه‌ای با یک مجله در این مورد صحبت کرده و از فیلم‌های مارولی انتقاد کرده بود. آن موقع جیمز گان و جاس ودون کارگردان تعدادی از فیلم‌های مارولی و همچنین ساموئل ال. جکسون به دفاع از مارول پرداخته بودند.

اسکورسیزی همچنین از نت‌فلیکس دفاع کرد و گفت با وجود اینکه باید از تجربه سنتی تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما حمایت بشود، بعد از اینکه استودیوهای سنتی به خاطر هزینه‌های بالا از ساختن «مرد ایرلندی» ‌ حمایت نکردند، نت‌فلیکس از او حمایت کامل کرد.

اسکورسیزی گفت: شکی نیست که دیدن فیلم همراه با جمعیت واقعا مهم است اما مشکلی وجود دارد: باید فیلم را بسازیم. به نحوی انگار دیگر جا نداشتیم و هیچ فضایی برای ساختن این فیلم نبود اما داشتن حمایت شرکتی که می‌گوید هیچ دخالتی نمی‌کند و اجازه می‌دهد فیلم را طوری که می‌خواهید بسازید و فقط در نهایت فیلم‌تان باید پس از اکران سینمایی استریم بشود، چیزی بود که باید مخصوصا در این پروژه قبول می‌کردیم.

«مرد ایرلندی» داستان فرنک شیران با نقش‌آفرینی دنیرو را تعریف می‌کند که یک آدمکش واقعی مافیا بود. او مشکوک به کشتن جیمی هافا (پاچینو) یک رییس اتحادیه بسیار محبوب در سال ۱۹۷۵ است.

گفته می‌شود چند استودیو به خاطر اینکه هزینه‌های تکنولوژی پیشگامانه سی‌جی‌آی «کاهش سن» برای جوان‌تر کردن شخصیت‌ها در صحنه‌های فلش بک طولانی بالا بوده از این پروژه کنار رفته‌اند. تخمین زده می‌شود «مرد ایرلندی» ۲۰۰ میلیون دلار هزینه بالا آورده باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نون.خ۲» عازم کرمانشاه می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فرجی خبر داد که گروه ساخت و ساز دکورهای فصل دوم سریال «نون.خ» این هفته برای آماده‌سازی دکورها عازم کرمانشاه خواهند شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی تهیه‌کننده فصل دوم سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در گفتگو با مهر درباره روند پیش تولید این مجموعه بیان کرد: ان شاءالله به‌زودی و تا اواسط آبان سریال را کلید می‌زنیم که همانطور که پیش از این اعلام شده بود آغاز تصویربرداری از کرمانشاه خواهد بود.

وی ادامه داد: به زودی هم قرارداد و تفاهمنامه با استانداری کرمانشاه در آنجا منعقد و از آن رونمایی خواهد شد. همچنین گروه ساخت دکور این هفته به کرمانشاه می‌روند تا دکورها را در آنجا آماده کنند و ساخت و سازها را انجام دهند.

تهیه‌کننده «نون. خ» اظهار کرد: پیش تولید ما به طور جدی در حال پییگیری است و متن کار هم همچنان توسط دو نویسنده یعنی امیر وفایی و محمد تنابنده در حال نگارش است.

وی همچنین درباره حضور بازیگران جدید در سریال نسبت به فصل اول هم بیان کرد: بازیگران فعلا همان بازیگران قبلی هستند اما با چهره‌های جدیدی هم مذاکره داشته‌ایم اما هرگاه به قرارداد و قطعیت رسیدیم، نامشان اعلام خواهد شد.

فرجی در پایان تأکید کرد: تغییراتی هم در ترکیب عوامل پشت دوربین داشتیم که طبیعی است چراکه زمان‌بندی کارهای‌شان به زمان‌بندی ما نمی‌خورد.  

در سریال «نون. خ» که فصل اول آن به کارگردانی سعید آقاخانی در نوروز ۹۸ روی آنتن رفت، بازیگرانی از جمله سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، شیدا یوسفی، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و… به ایفای نقش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توحیدپرست: وجود فارابی برای سینما نفعی ندارد/ چرا بودجه بیت المال فقط باید با توصیه برخی اشخاص به افرادی خاص تعلق گیرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: وجود فارابی نه تنها برای سینما نفعی ندارد بلکه به شدت مضر است چرا که سیاست های این بنیاد به گونه ای است که سینماگران را در یک خط نمی گذارد و میان فیلمسازان تبعیض بسیار قائل می شود و بدل به نهادی شده که تنها از برخی افراد خاص حمایت دارد و از همین رو قطعاً قاطبه سینماگران با وجود آن مخالف هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «معصوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده با تشکر از یکایک مدیرانی که از اوایل تأسیس بنیاد سینمایی فارابی تاکنون در این نهاد خدمت کرده اند، خواهان آن هستم که هرچه زودتر این بنیاد سینمایی تعطیل شود چرا که در این بنیاد همه فیلمسازان با یک چشم دیده نمی شوند و میان آن ها تبعیض قائل می شوند.

توحیدپرست سپس با بیان اینکه چرا بودجه بیت المال فقط باید با توصیه برخی اشخاص به افرادی خاص تعلق گیرد اظهار داشت: اگر مسئولان می خواهند این بنیاد ادامه حیات دهد یا بیاد به صورت یکسان به تمامی فیلمسازانی که مجوز ساخت از وزارت ارشاد می گیرند، حمایت مالی و معنوی کند یا اینکه بهتر است هرچه زودتر تعطیل شود تا بیش از این شاهد تبعیض در سینما نباشیم.

این سینماگر بنیاد سینمایی فارابی را نهادی در پی ترویج بی عدالتی در سینمای کشور خطاب کرد و متذکر شد: بنده معتقدم ما اگر می خواهیم عدالت در سینمای کشور گسترش پیدا کند باید تمامی نهادهای سینمایی دولتی که به سینماگران بودجه می دهند نابود شوند چرا که آن ها بنا به سلیقه های شخصی خود و برخی ارتباطات اجتماعی شان میان سینماگران تبعیض قائل می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «نامزد آمریکایی من» خاطرنشان کرد: این پولی هم که فارابی به عنوان مشارکت و… به برخی افراد می دهد بیشتر شبیه به صدقه دادن است و زیبنده نام هنر و سینما نیست. این اتفاقات باعث بیماری در سینما شده و اختلافات بسیاری را هم میان سینماگران به وجود آورده است.

وی یکی دیگر از مشکلات بنیاد سینمایی فارابی را اعمال سلیقه در فیلمنامه های سینماگران خواند و در همین راستا گفت: سازمان سینمایی متولی اصلی اعطای مجوز ساخت و نمایش به فیلم ها است اما متأسفانه در اتفاقی عجیب ما شاهد این هستیم که اگر فارابی بخواهد از فیلمی حمایت کند باید فیلمنامه آن به تأیید اعضای شوراهای فیلمنامه خودش برسد! این یعنی دوباره کاری و اعمال سلیقه های شخصی!

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: سال ها است مسئولان بنیاد سینمایی فارابی زور زده اند تا فیلمساز بار بیاورند اما باید بدانند که زوری فیلمساز بار نمی آید و نمی توان با حمایت های مالی آنچنانی از برخی اشخاص به زور آن ها را فیلمساز کرد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جوکر» همچنان در صدر باکس‌ آفیس آمریکا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «جوکر» فروش کل آخر هفته خود را به ۶۰ میلیون دلار رساند و یک بار دیگر باکس آفیس آمریکا را تسخیر کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس یک بار دیگر باکس آفیس آمریکا را به تسخیر خود در آورد و تخمین زده می‌شود که تا پایان امروز فروش کل آخر هفته آن معادل با ۶۰ میلیون دلار و بسیار فراتر از انتظارهای اولیه باشد.

این فیلم استودیو برادران وارنر با نقش‌آفرینی خواکین فینیکس فقط در روز جمعه ۱۷ میلیون دلار فروخت و به این ترتیب فروش کل داخلی خود را به ۱۵۴.۷ میلیون دلار رساند.

به این ترتیب «جوکر» به سادگی در صدر باقی ماند البته فیلم «خانواده آدامز» ساخته ام‌جی‌ام هم با فروش قوی ۳۲ میلیون دلاری و عملکردی فراتر از انتظارها در رتبه دوم قرار گرفته است. این فیلم جمعه ۹.۷ میلیون دلار فروخت.

در فیلم انیمیشن «خانواده آدامز» صداپیشگان پرستاره‌ای از جمله اسکار آیزک و شارلیز ترون کنار کلویی گریس مورتز، فین ولف‌هارد و نیک کرول نقش‌آفرینی می‌کنند.

اما بزرگ‌ترین پروژه ناامیدکننده هفته فیلم گران قیمت «مرد ماه جوزا» ساخته انگ لی با نقش‌آفرینی ویل اسمیت بود که در آن نقش قاتلی درجه یک را بازی می‌کند که با نسخه‌ای جوان‌تر از خودش مواجه می‌شود. لی برای ساختن این فیلم اکشن از تکنولوژی فیلمبرداری جدید استفاده کرده که باعث شده هزینه ساخت این فیلم حدود ۱۴۰ میلیون دلار باشد.

این فیلم که به شدت از جلوه‌های بصری استفاده می‌کند در روز جمعه توانست ۷.۵ میلیون دلار بفروشد و انتظار می‌رود که روی هم رفته تا پایان امروز حدود ۲۰ میلیون دلار بفروشد. این در حالی است که انتظار فروش حداقل ۳۰ میلیون دلاری را برای نخستین آخر هفته اکران خود داشت. حالا سوال اینجاست که آیا باکس آفیس خارجی می‌تواند این فیلم را نجات بدهد یا خیر.

فیلم «جکسی» که جدیدترین اکران سینمایی سی‌بی‌اس فیلمز است همین آخر هفته از طریق لاینزگیت اکران ملی می‌شود. انتظار می‌رود فروش اولیه این فیلم در حد ۳ میلیون دلار باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش سریال پلیسی از رادیو نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علاقه مندان به سریال های پلیسی می توانند هر روز شنونده نمایش رادیویی «رفیق قدیمی» از رادیو نمایش باشند.

به گزارش سینماپرس، سریال پلیسی رادیویی «رفیق قدیمی» را حسین یعقوبی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: سرگرد میثاقی مامور نفوذ به شرکتی می شود که در کار پولشویی است او به رفیق قدیمی اش حامد که حسابدار آن شرکت است می گوید خلافکار است و …

«رفیق قدیمی» با هنرمندی ایوب آقاخانی، بهرام سروری نژاد، باقر کریم پور، نازنین مهیمنی، مجید حمزه به کارگردانی مهدی نمینی مقدم، تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، صدابرداری محمدرضا محتشمی، افکتوری محمدرضا قبادی فر و گویندگی شهین دخت نجف زاده هر شب ساعت ۲۰ از رادیو نمایش پخش می شود.

علاقه مندان می توانند نمایش ها و برنامه های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۷.۵ مگاهرتز بشنوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی «اعجوبه‌ها» در جدید شبکه۳ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «اعجوبه‌ها» با اجرای مهران غفوریان به کنداکتور شبکه سه اضافه خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با شروع ماه ربیع‌الاول برنامه سرگرم‌کننده شبانگاهی «اعجوبه‌ها» به تهیه‌کنندگی سروش گل‌محمدی و کارگردانی احسان عبدی‌پور به کنداکتور شبکه سه اضافه می‌شود.

این برنامه در راستای نشان دادن توانمندی‌های کودکان و نوجوانان با اجرای مهران غفوریان پخش خواهد شد.

تیزر اعجوبه‌ها از شبکه سوم سیما در حال پخش است و قرار است به‌زودی شرایط ثبت‌نام برای حضور شرکت کنندگان در این برنامه اعلام‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خاتون» تلفیقی از هنر و ارزش‌های ناب است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعلیرضا فاطمیان‌پور سرپرست جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نمایش «خاتون» را تلفیقی از هنر و مفاهیم ارزشی ناب دانست که به خوبی توانسته مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش شب گذشته بیستم مهرماه اجرایش را در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران به اتمام رساند.

در شب پایانی اجرای این نمایش سیدعلیرضا فاطمیان پور سرپرست جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به تازگی به این سمت منصوب شده است درباره این نمایش گفت: من خیلی سال است که حسین عالم بخش را می‌شناسم و خوشبختانه وی در عرصه تئاتر موفق و پر تلاش ظاهر شده است.

وی افزود: حقیقتا انتقال فرهنگ بدون هنر غیر ممکن است. هنر هم بدون مفاهیم ارزشی بی معنا می‌شود، تلفیقی از این ۲ اتفاقی چون نمایش «خاتون» را رقم زده است. مجموعه‌ای از هنرمندان گردهم زحمت کشیدند و طرحی برای انتقال یک مفهوم ارزشی در حوزه اشاعه فرهنگ عاشورایی درانداختند. خوشحالم که امسال میزبان این اتفاق خوب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است.

فاطمیان پور درباره رویکرد گذشته شهرداری تهران مبنی بر طرح «هنر برای همه» بیان کرد: این طرح در برابر «هنر برای هنر» است و اتفاقا استراتژدی درستی در برنامه‌های هنری، فرهنگی محسوب می شود چرا که هنر در ظرفی باید طراحی شود که یک مفهوم عمیق را به مخاطب منتقل کند. نکته دیگر در این طرح مخاطبان هدف مردم هستند؛ مردمی که توانایی دیدن این تئاتر و اثر هنری را داشته باشند. بهرحال در فضاهای تئاتری متأسفانه مسائلی چون تئاتر لاکچری باعث شد که تئاتر هم برای یک عده معدود از مردم اجرا شود.

وی اظهار کرد:‌ سازمان فرهنگی هنری برای اینکه ظرفیت زیادی در سطح شهرق و فضایی از بیت المال در اختیار دارد، سیاستی در پیش گرفته تا مردم با کمترین هزینه از این آثار بازدید کنند. بنابراین ما هم این سیاست را پیگیری خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های خود را در خدمت آن قرار می‌دهیم. امیدواریم با کمک و مساعدت شهردار و هیات امنا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری بتواند این طرح را به بهترین نحو در اختیار مردم قرار دهد.

وی در پایان درباره وضعیت بودجه سازمان فرهنگی هنری توضیح داد: از ماه‌ها پیش ظاهرا سازمان از تمام ظرفیت های داخلی خود برای هزینه‌هایش بهره برده و بودجه ای برای فعالیت‌هایش دریافت نکرده است، امیدواریم طبق صحبت هایی هم که با شهرداری و معاونت مالی انجام دادیم به زودی اتفاقاتی رخ دهد و سازمان به بهترین شکل شکوفا شود چون حتما این کمک می‌تواند باعث خوشنودی مردم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گام اول در تعامل هنرمندان ایران با خوشنویسان هرات – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس انجمن خوشنویسان هرات، برپایی نمایشگاه گروهی «تجلی خط هرات در تهران» را اولین قدم در تعامل بیشتر هنرمندان خوشنویس ایرانی و افغانستانی دانست.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه گروهی خوشنویسی «تجلی خط هرات در تهران» شامل آثار هشت هنرمند خوشنویس افغانستانی از روز ۱۴ مهرماه به‌مدت یک هفته در نگارخانه فرشچیان موسسه صبا برپا شد.

عبدالجمیل تواناهروی، نجیب‌الله انوری، محمدیونس حاجی، احمدضیاء‌ حق‌شناس، بسم‌الله فرامندسروری، شهاب‌الدین‌ مستمندغوری، عبدالکریم کریم‌زاده و نیک محمد مستمندغوری هنرمندانی بودند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

نیک محمد مستمندغوری، رییس انجمن خوشنویسان هرات درباره نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» به مهر گفت: برای برپایی این نمایشگاه خوشنویسی از چند ماه پیش اقداماتی انجام دادیم و با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار توانستیم آثاری از مجموعه هشت نفری از انجمن خوشنویسان کابل را در موسسه صبا به نمایش بگذاریم.

وی درباره مشکلات برای برپایی چنین نمایشگاهی توضیح داد: هرات شهری است که در فراز و فرودهای تاریخی، در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفته اما آن‌ها را پشت سر گذاشته و خود را بازسازی کرده است. از سوی دیگر برای انتقال آثار هنرمندان از افغانستان به ایران، ‌ مشکلات اقتصادی که گریبانگیر همه هنرمندان به ویژه خوشنویسان است، از جمله موانعی بود که بتوانیم نمایشگاهی از آثار خوشنویسان افغانستانی را در ایران برپا کنیم.

رییس انجمن خوشنویسان هرات با بیان اینکه ۷۰ اثر خوشنویسی در نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» در نگارخانه استاد فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش درآمد، اظهار کرد: آثار خوشنویسی هنرمندان افغانستانی در سبک‌های ثلث، نسخ، انواع خطوط کوفی، نستعلیق و شکسته نستعلیق بود. استقبال از نمایشگاه فوق‌العاده و برای ما رضایت‌بخش بود و بعد از افتتاحیه، مشکلاتی که برای برگزاری این نمایشگاه داشتیم، فراموش کردیم.

وی «مکتب هرات» را از شاخص‌ترین مکتب‌های هنری دانست و افزود: هنرمندان هرات برای ادای دین به میراثی که از گذشتگانشان به دوش دارند، احساس مسئولیت می‌کنند و انجمن خوشنویسان هرات نیز برای آموزش و ارائه آثار خوشنویسی تلاش می‌کند.

مستمند غوری که با ۹ اثر شکسته نستعلیق و خطوط کوفی در نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» حضور داشت، درباره تعامل هنری دو کشور ایران و افغانستان نیز گفت: پیش از برپایی این نمایشگاه، خوشنویسان افغانستانی به صورت پراکنده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نمایشگاه‌هایی در شهر مشهد حضور داشتند اما این نمایشگاه تجمیعی از آثار خوشنویسان افغانستانی است که در تهران به نمایش درآمد و امیدواریم روابط ایران و افغانستان در هنر خوشنویسی بیش از پیش تقویت شود.

رییس انجمن خوشنویسان هرات در پایان با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه گروهی، قدم اول تعامل بیشتر با ایران در زمینه خوشنویسی است، اعلام آمادگی کرد که میزبان آثار هنرمندان خوشنویس ایرانی در افغانستان باشند.

به گزارش مهر، در آیین افتتاحیه نمایشگاه «تجلی خط هرات در تهران» غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر و سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه فرهنگی هنری صبا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات و انجمن خوشنویسان ایران و افغانستان در برگزاری این نمایشگاه همکاری داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلایل بروز سانحه سر صحنه فیلم‌ها و سریال‌ها چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سر صحنه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مشکلاتی نظیر سانحه و یا حتی مرگ روی می‌دهد، اتفاقاتی که نشان می‌دهد هنوز سازندگان موضوع بیمه عوامل خود را خیلی جدی نمی‌گیرند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد تحت عنوان اینکه «طراح صحنه سریال «خواب زده» دچار سانحه آتش سوزی شد و به کما رفت» شدت این سوختگی آنقدر زیاد بود که «مهدی جعفری» درگذشت.

این موضوع باعث شد تا یادمان نرود از این دست موارد پیش از این هم بارها سر صحنه روی داده است و هیچکس متولی رسیدگی به حادثه‌دیدگانی از این دست نیست.  

** پلیس جوان و اتفاقی که برای یک خانم افتاد

سریال پلیس جوان یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های سال ۸۰ بود. سیروس مقدم کارگردانی و رامین عباسی‌زاده تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشتند و شهاب حسینی و مریلا زارعی بعد از این سریال به شهرت رسیدند. در یکی از سکانس‌های این سریال به دلیل عدم حضور بدلکار و یا عدم استفاده از بدلکار در صحنه، «آزاده قوام» که در آن زمان دستیار لباس بوده است، از بالای پل می‌پرد. قوام ۵ سال خانه نشین شد.

** پایتخت ۲ و پایی که مصنوعی شد!

اواخر تولید سریال پایتخت ۲ به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری که در فروردین ۹۲ تولید شد، دو تن از تدارکات سریال را با وانت راهی جاده از قشم به تهران می‌کنند. جواد باقری و حسن کریمی دو تن از گروه تدارکات سریال پایتخت، تصادفی سنگین و سخت کرده و در اثر این تصادف یکی از آنها پای خود را از دست داد و با پای مصنوعی زندگی خود را می‌گذارند و دیگری جراحات بسیاری برداشت.   

**تهیه‌کننده مقصر است یا کارگردان؟

حین تصویربرداری سریال «پایتخت ۵» در شمال کشور، امیرحسین خنجری نیز از ناحیه گونه و پیشانی آسیب دید. «خنجری» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به این اتفاق گفت: جایی که برای پرش من انتخاب کرده بودند جای درست و از نظر ایمنی حرفه‌ای نبود. چند بار هم به عوامل و آقای مقدم گفتم اما گوش نکردند و در نهایت با اصرار کارگردان مجبور شدم که از فاصله بالایی بپرم. اما اگر همین پرش را در جای دیگری که زمین صاف و آسفالت بود انجام می‌دادم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.

خنجری ادامه داد: معمولا و بعد از تجربه سال‌ها کار کردن در سینما و تلویزیون دیگر این را می‌دانم که کجا برای پرش مناسب و کجا خطرناک است. جالب است بعد از اینکه من را به بیمارستان منتقل کردند، شنیده بودم گفته بودند ما به امیرحسین گفتیم یک متر بپرد و اوخودش اینقدر پریده است! که این حرف دروغی بود. الان که این حرف‌ها را می‌زنم فقط و فقط به خاطر داغی است که بعد از فوت مهدی جعفری دوست عزیزم روی دلم مانده است.

وی در ادامه نیز بیان داشت: متاسفانه در کارهای سینمایی و تلویزیونی در بخش بدلکاری هیچ ناظری وجود ندارد و اغلب کارگردان‌ها هم می‌خواهند با سرعت بالا کارشان را تصویربرداری کنند و به ایمنی بدلکار و یا حتی بازیگران توجهی نمی‌کنند.  

خنجری با اشاره به اینکه تعدادی از بدلکارها هنوز بیمه نیستند، افزود: برخی از دوستان بدلکار من هنوز بیمه نیستند چون عضو خانه سینما نیستند و لازمه بیمه شدن عضویت در خانه سینما است. اما در تعدادی از کارها تهیه کننده بدلکار و عوامل را بیمه مسئولیت می‌کند که اگر اتفاقی افتاد بیمه تمامی هزینه‌ها را پرداخت کند. یادم هست قبل از انجام سکانس پرش در پایتخت ۵ و برای این سکانس مرا بیمه مسئولیت کردند و بعد از رخ دادن حادثه کارشناس بیمه سر صحنه آمده و گفت چون خودش این کار را انجام داده پس مقصر است و بیمه مسئولیتی در قبال او ندارد.  

به گزارش فارس، در زمان تصویربرداری سکانس بالن و طوفان در دریا در «پایتخت ۵»   هم گفته شد که آن مقطع بدلکار خانم حضور داشته است اما با اصرار کارگردان نسرین نصرتی بازیگر نقش فهیمه از ارتفاع دو متری به داخل آب پرید و از ناحیه کمر دچار شکستگی شد.

** پیمان ابدی و اتفاقی که منجر به مرگ شد

اما پیمان ابدی که بدلکار بین المللی بود و تا به حال در چند فیلم و سریال خارجی از جمله هشدار برای کبرا ۱۱ بدلکاری کرده بود، بعد از چند سال دوری از وطن به ایران آمد سر ضبط یک تله فیلم دچار سانحه شد و درگذشت. ابدی روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ در حین اجرای یک صحنه اکشن، در تله‌فیلم چشم‌های نامحسوس به کارگردانی محسن موسویان جان خود را از دست داد.  

** «معراجی‌ها» و مرگ ۵ بدلکار

حادثه زمانی رخ داد که در سر صحنه فیلم جدید «مسعود ده نمکی»، جواد شریفی راد قصد داشت با استفاده از بنزین، یک انفجار بزرگ ایجاد کند. این انفجار ایجاد شد و ترکش‌های اتومبیل منفجر شده به اتومبیل جواد شریفی که در نزدیکی محل انفجار پارک بود اصابت کرد. در اثر این حادثه جواد شریفی که در نزدیکی اتوموبیل خود بود، به همراه عباس رنجبر مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس جان خود را از دست دادند.

جواد شریفی راد (مدیر جلوه‌های ویژه)، رضا فرجی، علی اکبر رنجبر، دستیار جواد شریفی، یکی از کارگران شهرک سینمایی و بدلکار گروه تمام افرادی بوددند که در این انفجار جان به جان آفرین تسلیم کردند.

 **مرگ «مهدی جعفری» و معمایی که هنوز رمزگشایی نشده است

در حال حاضر درگذشت مهدی جعفری باز هم موضوع امنیت کاری عوامل تولید آثار نمایشی را برجسته کرده است. موضوعی که «الهام غفوری» تهیه کننده سریال «خواب‌زده» درباره آن گفته است: کار ما در آن لوکیشنی که مهدی جعفری دچار سوختگی شد، تمام شده بود و همه عوامل به خانه‌های خود رفته بودند. آن لوکیشن باید برای فیلمبرداری بعدی آماده می‌شد. همه گروه بیرون آمده بودند و نمی‌دانم چطور شده که وحید جعفری دوباره به لوکیشن بازگشته است اما ما احتمال می‌دهیم در آن لوکیشن گاز پیچیده و او دچار سوختگی شده است.

وی در گفت‌وگویی دیگر نیز اظهار کرده است: ما برای کارشناسی حادثه رخ داده در خواست کارشناسی کرده‌ایم. چون کسی داخل آن لوکیشن نبود، واقعا باید ببینیم ماجرا چه بوده است؟ نمی‌دانیم واقعا چه اتفاقی افتاده است. لوکیشن ما فینال کار بود و کاملا برای فیلم‌برداری آماده شده بود و همه باید آنجا را ترک می‌کردند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که ایشان دوباره به لوکیشن بازگشته و آن اتفاق افتاد.

یکی از نکاتی که باید در تولید و ساخت کارهای تلویزیونی، سینمایی و نمایش خانگی در نظر گرفته شود رعایت اصول ایمنی کار است که منجر به جراحت و حتی مرگ عوامل نشود. اما جالب است که چنین موضوع مهمی در کشور ما اصلا جدی گرفته نمی‌شود و خیلی راحت از آن عبور می‌کنند. حتی در مواردی مشابه دیده و شنیده شده که بسیاری از تهیه کننده و کارگردان‌ها به دلیل عدم حضور بدلکار در صحنه، افراد دیگری که چنین تخصصی نداشتند را به اجبار به کاری که باید بدلکار انجام دهد مجبور کردند. افرادی که معمولا از جمله افراد حاشیه‌ای یک اثر به حساب می‌آیند و بروز سانحه و یا حتی مرگ آنها سازندگان اصلی یک اثر را با مشکلات کمتری مواجه می‌کند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع