X

بایگانی مهر 27, 1398

دفتر سینمایی

حضور کمرنگ رسانه‌های محور مقاومت در فضای مجازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران گفت: خوشبختانه جهان رسانه به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت می کند که مخاطبانش چندین برابر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه و تلویزیون است که در این بخش قوی نیستیم.

به گزارش سینماپرس، «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره اینکه چه زمانی ضرورت راه اندازی شبکه المیادین احساس شد، گفت: المیادین زمانی راه اندازی شد که شرایط حساسی در جهان عرب وجود داشت. به ویژه در منطقه سوریه و عراق. در آن شرایط مردم منطقه نیاز داشتند تا حقیقت را ببینند. به ویژه آنکه رسانه های جریان سلطه گر استکباری به شکلی تروریسم وهابی داعش و النصره را تبلیغ می کردند که مردم منطقه به سمت آن جذب شوند. اینجا بود که تروریست های وهابی از صد کشور جهان به سوریه آمدند تا مقابل ارتش و مردم سوریه بایستند. در آن شرایط شبکه ما راه اندازی شد تا مردمی را که به دنبال حقیقت هستند، یاری رساند.

وی ادامه داد: هدف ما اول تقریب و نزدیک کردن پیروان مذاهب و ادیان به یکدیگر و دوم حمایت از محور مقاومت است. به همین منظور شعار خود را این جمله قرار داده ایم؛ (فلسطین هدف ماست و ما همیشه به سمت فلسطین حرکت می کنیم.)

وی همچنین درباره اینکه به رسانه های مقاومت و در طرف مقابل رسانه های استکبار اشاره کردید، وجه تفارق آن دو را در چه نکاتی می بینید؟، تصریح کرد: ما اکنون در وسط یک جنگ رسانه ای هستیم. نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل جهان یک جبهه رسانه ای خیر و خوبی وجود دارد که دعوت به صلح و  تاکید بر اشتراکات می کند که به آن محور مقاومت می گوییم. رسانه های برون مرزی ایران نظیر پرس تی وی، العالم، الکوثر، سحر و… و. و دوستان ایران در این محور فعالیت دارند. در طرف مقابل، هیمنه رسانه ای وسیعی از بدی ها دیده می شود که رسانه های بین المللی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و متحدان شان قرار دارند و جریان سلطه استکباری را شکل داده اند.

ریا تاکید کرد: این مقابله رسانه ای در یک جنگ همه جانبه بیشتر مشخص می شود؛ برای مثال نحوه اطلاع رسانی در خصوص جنگ سوریه نشان می دهد که یک رسانه به دنبال خیر و سعادت مردم فعالیت می کند یا هدفش رشد اختلاف، افزایش شر و نابودی کشورهای منطقه است. به بیان دیگر، برای غلبه بر شرایط دشوار اجتماعی نیاز به همراستایی فکر انسان های آن محیط است. رسانه ها می توانند افراد را با حقایق آشنا سازند تا با فعالیت بهتر این توان عمومی غلبه بر مشکلات تقویت شود. البته در هر جنگی باید به سلاح متناسب با همان معرکه مسلح شد. در نبرد رسانه ای هم باید سطح فناوری شبکه های محور مقاومت را بالا ببریم تا بتوانیم با دشمن مقابله کرد. می دانیم که رسانه های جریان سلطه گر از فناوری های بالا استفاده می کنند. همچنین بودجه های سنگین  که به ۵۰۰ میلیون دلار در سال می رسد در اختیار دارند. گاهی تا یک میلیارد دلار در سال برای شبکه های غربی هزینه می شود.  

وی همچنین درباره اینکه این تقابل رسانه ای دقیقا چه مصداقی دارد و اگر در این مسیر حرکت نکنیم چه آسیب هایی می بینیم؟، توضیح داد: اجازه بدهید برای روشن شدن بحث یک مثال مطرح کنم؛ رژیم صهیونیستی ارتش مجازی خود را دارد؛ یکی از وظایف آنها حضور در فضای مجازی با اکانت های دروغین است تا بتوانند خود را عضوی از جامعه پیروان یک مذهب یا نژاد نشان دهد و زمینه اختلافات مذهبی یا ملیتی را فراهم سازند که در ادامه به درگیری و فتنه های قومی و مذهبی و… منجر شود.  تصور کنید یک نفر حساب کاربری خود را علی کرار معرفی می کند و دیگری احمد ابوبکر. سپس آنها به مذهب دیگری توهین می کنند و متاسفانه مردم یک منطقه هم جذب این فتنه ساختگی شده و با هم دعوا می کنند. در نهایت کار بالا می گیرد و شر بزرگی راه می افتد. البته به صورت بسیار ساده و مختصر بیان کردم اما این تاثیری است که رسانه های شر افکن جریان استکباری به ارمغان می آورند. اینجاست که ما باید با توان رسانه ای مقابل این جریان مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم که تولید محتوا برای رسانه های محور مقاومت باید به سمتی حرکت کند که بیانی متعادل را ارائه دهد. در حال حاضر بیشتر مخاطبان ما هواداران جبهه مقاومت هستند و این خوب است. اما خوبتر آنکه بتوانیم اشخاص طرف مقابل و حتی افراد بی طرف را نیز جذب کنیم. بنابراین باید محتوایی تولید کنیم که اهداف راهبردی ما را منتقل کند تا قدرت خنثی سازی توطئه ها را داشته باشیم. به عبارت دیگر با قدرت رسانه های مقاومت باید فتنه های مذهبی، قومیتی، ملیتی و … را که موجب شر در کشورهای ما می شوند در هم بشکنیم. این یک وظیفه مهم برای رسانه های محور مقاومت است.

وی در پاسخ به این پرسش که این موارد فقط برای سوریه و عراق است که درگیر موج تروریسم تکفیری بودند یا برای همه جهان اسلام؟، گفت:برای همه کشورهاست. همین وضعیت در مورد تونس و مصر هم هست. حتی برای عربستان. در آن کشور باید سعی کنیم تا جامعه اهل سنت را با حقایق آشنا کنیم و آنها را از فتنه هایی که رسانه های استکباری تولید می کنند آگاه کنیم.

وی همچنین درباره اینکه چالشی که وجود دارد سطح متفاوت بودجه های شبکه های محور مقاومت با محور جریان سلطه است به نظر شما این فاصله را چگونه می توان جبران کرد؟، پاسخ داد:خوشبختانه جهان رسانه به سمت شبکه های اجتماعی حرکت می کند که مخاطبانش چندین برابر رسانه های سنتی مانند روزنامه و تلویزیون است. بیشتر جوانان از این رسانه ها استفاده می کنند. بخش ناخوشایند ماجرا این است که در این بخش قوی نیستیم. بنابراین باید از طریق تولید محتوای مناسب و دوره های آموزشی برای استفاده از فضای مجازی فعالان رسانه ای را تقویت کنیم. البته منظور اشخاصی است که شغل شان کار در رسانه نیست بلکه به دلیل علاقه مندی در این عرصه فعالیت دارند.

وی در ادامه سخنانش به شبکه پرس تی وی اشاره کرد و عنوان داشت: شبکه خوبی است که توانسته جایگاه بالایی در میان رسانه های جهانی به ویژه تلویزیون های انگلیسی زبان به دست آورد و به رقابت با سی ان ان، بی بی سی، الجزیره انگلیسی و … بپردازد. در نتیجه فعالیت خوب این شبکه مخاطبان بسیاری در آمریکا، شبه قاره هند، اروپا و حتی آفریقا به دست آورد. این موفقیت خوبی است. هر چه رسانه های محور مقاومت بیشتر باشند بهتر است. زمانی که جریان سلطه استکباری توانسته رسانه های بسیار و موازی برای گمراه کردن مردم جهان در اختیار دارد چرا ما در مسیر حقیقت و نور شبکه های متعدد نداشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییرات تفکری «آنجلینا جولی» پس از دست دادن زیبایی زنانه خود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «آنجلینا جولی» که چندی است به جهت ابتلا به بیماری سرطان، ناچار شده هر دو پستان خود را به تیغ جراحی بسپارد؛ در اظهار نظری جدید معتقد شده است که زن نباید صرفا به قدرت جسمی اتکا کند چراکه ارزش‌هایی دیگر هستند که به درستی ماهیت و ارزش و جایگاه زن را تبیین می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از بی‌بی‌سی،  آنجلینا جولی نقشی را که مردان می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت دختران جوان بازی کنند، تعیین‌کننده خواند.

این هنرپیشه هالیوودی در مراسم اکران فیلم «مالفیسنت: معشوقه شیطان» درباره نقش‌هایی که در سینما برای زنان نوشته می‌شود، اظهارنظر کرد.

جولی در اکران این فیلم به خبرنگاران گفت: من بر این عقیده‌ام که اغلب اوقات که می‌گویند «این زن قدرتمند است، او باید مردان را بزند یا باید شبیه مردان باشد» ایده درستی نیست و باید زن را بی‌نیاز از مردان نشان دهیم. زن نباید صرفا به قدرت جسمی اتکا کند چراکه ارزش‌هایی دیگر هستند که به درستی ماهیت و ارزش و جایگاه زن را تبیین می‌کنند.

جولی با اشاره به شخصیت خودش در این فیلم و «شاهزاده آرورا» که توسط «ال فانینگ» بازی شده است، گفت: زنان در زندگی به مردان نیاز دارند، آن‌ها را دوست داریم و از آن‌ها می‌آموزیم.  به نظرم این پیام مهمی برای دختران جوان دارد. آن‌ها باید توانایی خودشان را پیدا کنند در عین حال به مردهای اطرافشان احترام بگذارند و از آن‌ها بیاموزند.

او افزود: ما زنانی قدرتمند داریم اما شخصیت غلطی از آن در فیلم‌ها خلق کرده‌ایم و باید این دیدگاه غلط را اصلاح کنیم.  ما انواع متنوعی از شخصیت‌های زنان نشان می‌دهیم، اما همچنین مردان فوق‌العاده‌ای در فیلم داریم و من واقعاً می‌خواهم بر آن نکته تاکید کنم.

«مالفیسنت: معشوقه شیطان» دنباله فیلم «مالفیسنت» سال ۲۰۱۴ است که در اواخر ماه جاری در انگلستان منتشر می‌شود و همچنین «اد اسکرین» «چیتِوِل اِجیوفور» و «میشل فیِفِر» در آن ایفای نقش می‌کنند.  

فانینگ، که مجددا در نقش «پرنسس آرورا» در فیلم بازی می‌کند، اظهارات آنجلینا جولی را تکرار کرد و گفت: قدرت شخصیت او خلاف بسیاری از شاهزاده خانم‌های فیلم‌های کودکان، لزوماً جسمی نیست.

فانینگ در ادامه می‌گوید: قدرت آرورا مهربانی او است و او نسبت به خودش بسیار صادق است، این چیزی است که من می‌خواستم در این فیلم حفظ کنم. او لطیف و زنانه است و می‌خواهد زن زندگی شود و بچه‌دار شود و همین جنبه شخصیتی او به عنوان یک زن زیباست. و همین زیبایی و قدرت خیلی در سینما به تصویر کشیده نشده است.

او در ادامه می‌افزاید: بسیاری از شاهزاده خانم‌ها اینچنین هستند و ما قصد داریم او را شاهزاده‌ای قوی به تصویر بکشیم. و او را سرسخت نشان دهیم، و او را مبارز و جنگنده نشان دهیم. مگر زن قدرتمند به غیر از این است؟ مگر جنگیدن فقط با شمشیر و زره و کلاه‌خود است؟ «آرورا» می‌تواند از عهده این به شیوه‌ای متفاوت، در تن‌پوشی صورتی و در عین زیبایی و لطافت و آسیب‌پذیری، برآید.

چگونه از این قدرت بهره ببریم؟

بسیاری از زنان در نقش اکشن یا فیلم‌های کودک بر قدرت جسمی شخصیت تمرکز می‌کنند. برای نمونه «زن شگفت‌انگیز» یا «مریدا» در فیلم «شجاع» محصول دیزنی در سال ۲۰۱۲. در واقع، یکی از نقش‌های قبلی جولی بازی در نقش قهرمان اکشن «لارا کرافت» در «تام رِیدِر» بود.

فانینگ در توضیح فرضیه دنباله مالفیسنت گفت: پنج سال از زندگی او گذشته است و او اکنون «ملکه مورها» است و وی این مسئولیت جدید را برعهده دارد و او در تلاش است تا خود را به عنوان یک حاکم تثبیت کند و اینکه چگونه از قدرتش استفاده کند.

در این فیلم، احساس مادرانه جولی در مالفیسنت در برابر آرورا به چالش کشیده می‌شود و به رقابتی با قدرت همسایه خود ملکه «اینگریت» (با بازی میشل فیِفِر) مواجه می‌شود.

ملکه اینگریت باعث ایجاد اختلاف بین مالفیسنت و آرورا می‌شود آنگاه پسرش پرنس فیلیپ به شاهزاده خانم پیشنهاد می‌دهد.  اینگریت قصد دارد از ازدواج برای تقسیم انسان‌ها و جن‌ها استفاده کند و برای جلوگیری از جنگ قریب‌الوقوع به مالفیسنت روی می‌آورد.

تحلیل‌های رسمی این فیلم هنوز منتشر نشده لیکن به منتقدان حاضر در اکران اولیه این فیلم اجازه داده شده تا اولین برداشت‌ها و نقدهای خود را در توئیتر به اشتراک بگذارند.

«کورتنی هاوارد» منتقد سینمایی ورایتی و اواردز سیرکوئیت در مورد این فیلم می‌گوید: «مالفیسنت: معشوقه شیطان» مانند «دزدان دریایی کارائیب است. گره افکنی و گره‌گشایی فراوانی در آن وجود دارد اما در مجموع بر قدرت ستاره‌ها استوار است.  آنجلینا جولی، میشل فیِفِر و اِل فانینگ یک تثلیث مقدس هستند.

«اسکات مِنزِل» سردبیر «We Live Entertainment» این فیلم را دنباله تماشایی فیلم قبلی دانسته که ثابت می‌کند آنجلینا جولی بالفطره برای نقش‌های اصلی و محوری به دنیا آمده است. و آن را افسانه‌ای امروزی نامیده که زنان سرسخت در آن نقشی محوری دارند و سکانس‌های نبرد را حماسی و طراحی لباس‌ها را حیرت‌انگیز عنوان می‌کند.  

جولی در آخر این فیلم و قسمت قبلی آن را انعکاسی از چرخه زندگی یک زن تعریف می‌کند. یکی از نکات جالب این است که بدون اینکه متوجه شویم فصول رشد یک زن را دریافته‌ایم. تولد، مراسم تعمید و نام‌گذاری، نوجوانی، همسر شدن بنابر این مراحل، مواردی دنبال می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها که از دل همین ها در میآید نحوه رشد و تکامل زن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگار «اسکار» در میان دستگیر شدگان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جین فوندا بازیگر مطرح آمریکایی بار دیگر برای حضور در تظاهرات تغییرات اقلیمی دستگیر شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از یواس ای تودی، جین فوندا ستاره برنده دو جایزه اسکار برای دومین هفته متوالی در هنگام تظاهرات تغییرات اقلیمی دستگیر شد.

در این تظاهرات که در واشینگتن دی سی برگزار شد، سم واترستون همبازی فوندا در فیلم «گریس و فرانکی» نیز حضور داشت که او نیز دستگیر شد.

جین فوندا ۸۱ ساله هفته پیش نیز به دلیل حضور در تجمع اعتراضی تغییرات اقلیمی بازداشت شده بود.

سخنگوی پلیس اعلام کرد که در تظاهرات روز جمعه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) ۱۷ نفر به دلیل تظاهرات غیرقانونی بازداشت شدند. بنا به گفته سخنگوی پلیس، واترستون و فوندا نیز در میان دستگیرشدگان این تظاهرات بودند.

جین فوندا پس از دستگیری هفته پیش خود اعلام کرده بود که هر جمعه در این تظاهرات شرکت خواهد کرد.

فوندا پیش از این در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی برای اعتراض هایش علیه تبعیض نژادی و جنگ ویتنام مشهور بود.

سم واترستون نیز یکی از بازیگران شناخته شده هالیوود در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی است، او را علاقه مندان سینما بیشتر برای حضور در فیلم های «گتسبی بزرگ»، «میدان های کشتار» و «جنایت و بزه» به یاد دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت پرتره در پویش «قطره دریاست» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویش ثبت عکس پرتره میلیون‌ها زائر اربعین حسینی(ع) تحت عنوان «قطره دریاست» توسط خانه عکاسان ایران کلید خورده است.

به گزارش سینماپرس، زیارت پیاده‌روی اربعین، به مثابه رود خروشانی است که قطره‌های آن را زائران عاشق اباعبدالله(ع) تشکیل می‌دهند. قطره‌هایی که در ذکر و مناجات به دریای بی‌کرانه‌ کربلا می‌پیوندند.

پویش ثبت چهره زائران اربعین، تلاشی است برای ثبت چهره میلیون‌ها زائر مشتاق و بی‌ادعا. وقت آن است که همه با هم عظمت این حماسه را در قالب نمایشگاهی بزرگ به رخ جهانیان بکشانیم.

ثبت چهره‌ هر زائر چونان که برگی بر روایت تاریخ عاشقی اضافه می‌کند، مایه یأس جبهه استکبار خواهد بود و سزاست که رکورد تازه‌ای به نام زائران اربعین حسینی رقم بخورد.

مقررات پویش:
۱. شرکت در این پویش برای کلیه زائران آزاد است.
۲. ثبت پرتره از کلیه زائران (زن، مرد یا کودک) آزاد است.
۳. عکس‌هایی که صرفا در محدوده مرز ایران و عراق و کشور عراق گرفته شده باشند پذیرفته می‌شوند. (در صورت اثبات عدم رعایت این موضوع، عکس‌های ارسالی حذف خواهند شد)
۴. فقط عکس‌هایی که در تاریخ ۲۰ تا ۲۷ مهرماه ۱۳۹۸ (هفته منتهی به اربعین حسینی) در منطقه یاد شده ثبت شوند، پذیرفته می‌شود.
۵. عکس‌ها می‌توانند با رعایت قواعدی که در ادامه به آن اشاره شده است با دوربین حرفه‌ای یا موبایل ثبت شوند.
۶. عکس سلفی (خودنگاره) پذیرفته نمی‌شود.
۷. پرتره‌ها باید عمودی ثبت شده و مانند نمونه‌های نمایش داده شده از سینه تا بالای سر زائر را در برگیرند.
۸. عکس‌ها باید رنگی و بدون ادیت ارائه شوند.
۹. قبل از سفر از صحت تاریخ و ساعت دوربین مطمئن شوید تا در صورت نیاز به استناد بتوان از صحت آن مطمئن بود.
۱۰. در تعداد ارسال پرتره محدودیتی نیست. (بدیهی است هر چه تعداد ثبت بیشتر باشد رکورد بزرگتری ثبت خواهد شد)
۱۱. عکس‌ها باید با کیفیت اصلی روی دی وی دی ثبت و ارسال شوند.
۱۲. در صورتیکه حجم عکس‌های ارسالی بیشتر باشد، دبیرخانه پذیرای افراد جهت انتقال عکس‌ها از هارد شخصی‌شان به مجموعه دبیرخانه خواهد بود.
۱۳. عکس‌های منتخب، ابتدا در ایران به صورت نمایشگاهی به روی دیوار خواهد رفت و عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته باشد از آیین افتتاح مطلع و اسم عکاسان بر دیوار نمایشگاه درج خواهد شد.
۱۴. در صورت چاپ کتاب، نام کلیه عکاسان در کتاب ثبت خواهد شد.

جوایز:
بهترین مجموعه پرتره / مبلغ ۲۵ میلیون ریال
بیشترین پرتره ثبت شده / مبلغ ۱۵ میلیون ریال
به سه نفر از عکاسان به قید قرعه مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مهلت ارسال آثار:
چهارشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۹۸

آدرس دبیرخانه محل ارسال آثار:
خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، طبقه چهارم، خانه عکاسان ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکایت وزارت ارشاد از تهیه‌کننده و کارگردان «متری شیش و نیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

حاشیه‌های قاچاق فیلم‌های سینمایی و انتشار آن در فضای مجازی، به شکایت از یک تهیه‌کننده و کارگردان رسید.

جریان قاچاق فیلم‌های سینمایی و انتشار آن در فضای مجازی آن هم با کیفیت بالا، سوژه رسانه‌ها شده و حاشیه‌ها و واکنش‌های فراوانی را از سوی صاحبان آن آثار به دنبال داشته است. البته جریان فقط به اینجا ختم نمی‌شود؛ چون رسانه‌های خارجی نیز این قضیه را دنبال و منتشر کردند.

روی سخن برخی عوامل این فیلم‌ها به سمت وزارت ارشاد بود که می‌گفتند، این وزارتخانه باعث انتشار غیرقانونی آثارشان است و نسخه‌ها از آنجا به بیرون درز کرده است؛ اما سازمان سینمایی هم در جواب گفت که از طریق مقامات قضایی موضوع را پیگیری خواهد کرد.

این جریان و حاشیه‌های آن انگار انتها ندارد؛ تا جایی که مطلع شدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سید جمال ساداتیان و سعید روستایی (تهیه کننده و کارگردان متری شیش و نیم) در دادگاه رسانه به خاطر نشر اکاذیب، تهمت و … شکایت کرده است.

حالا باید دید مقصر اصلی قاچاق فیلم‌ها کیست و جای این سوال باقی می‌ماند که آیا صاحبان آثاری که منافعشان از دست رفته باید از وزارت ارشاد شکایت کنند یا این وزارتخانه باید آن‌ها را به دادگاه بکشاند و یا قرار است از راه‌های دیگری این جریان حل شود؟

*باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با انعکاس صحیح فرهنگ اربعین در سینما، چند ژانر از رکود در می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون که به جای شخصیت‌های معروف مذهبی به شایستگی نقش‌آفرینی کرده است در گفت‌وگو با سوره سینما عنوان کرد: در گذشته نیمه اعظمی از فیلم های سینمایی و حتی سریال های مهم تلویزیونی درباره زندگینامه امامان و پیامبران بود.

وی ادامه داد : مرحوم سلحشور در همین حوزه هنری سال ها تئاتر ایوب پیامبر را روی صحنه می برد، در سینما و تلویزیون هم از فیلم سینمایی مردان آنجلس گرفته تا مریم مقدس و از سریال امام علی (ع) و ولایت عشق و یوسف پیامبر گرفته تا مختارنامه را داریم که می توان بیش از صدها صحنه و دیالوگ خوب از مجموع این فیلم ها و سریال ها درآورد و گنجینه ارزشمندی ساخت.

دهقان خاطرنشان کرد : به همان نسبت که در آن زمان گرایش سینما و تلویزیون به سمت کارهای آموزشی و ارزشی و مفید بود، کارنامه ما بازیگرهای هم همانقدر به در بخور و پرمغز می شد و اگر هر بازیگری سالی یک بار در مثلا نقش یکی از یاران معصومین بازی می کرد سلامت رزومه کاری و زندگی شخصی یک سال خودش را تضمین کرده بود و همچنین برای بازی های بعدی محتاط تر و با درایت تر دست به انتخاب می زد.

وی ابراز تاسف کرد و گفت: اما از زمانی که سیاست های محوری سینما و تلویزیون تغییر کرد، نه فیلم های مذهبی و دفاع مقدسی خوبی ساخته شد، نه تنها سریال‌های تاریخ اسلام که مانند مختارنامه سالی چند دوره از تلویزیون پخش شود و ما بازیگرهای علاقه مند به آن سبک هم تقریبا بی طرفدار ماندیم و گزینه مناسبی برای ادامه مسیرمان نداشتیم.

وی تشریح کرد: اگر سینمای مذهبی و دفاع مقدس را کنار هم نام میبرم زیرا با تجربه حضور مداوم در هر دو زمینه به جرات می‌توانم بگویم دفاع مقدس ما برگرفته از فرهنگ جهاد در سیره انبیا و اولیای خداست و ما باید سینمای جهاد را جایگزین سینمای جنگ کنیم که در واقع با این تغییر نام، کربلا، ‌الگوی سینمای دفاع مقدس می شود و روح از دست رفته این سینما به آن باز می گردد و به جرات می توان گفت با این ورود روح عاشورا به سینما، ژانرهای مذهبی، دفاع مقدس و خانواده از رکود در می‌آیند.

وی ادامه داد : سینمای دفاع مقدس وجه نظامی سینمای مذهبی است و ما سالهاست جنبه ی مذهبی جبهه ها را فراموش کرده ایم و فقط فیلم جنگی می سازیم که نه بویی از مذهب خالصانه دارد، نه تکنیک های لازم فیلم های صرفا جنگی دنیا را، و نتیجه‌اش می شود همین که شما ملاحظه می فرمایید.

دهقان در پایان به خبرنگار ما گفت : مسئولین باید تدابیر زیرساختی عمیقی بچینند که عاشورا در تمام ارکان و سراسر وجود سینمای ما، ‌حضور داشته باشد تا از این کلیشه های تکراری خارج شویم و با شروع محرم به چند سریال چندقسمتی مناسبتی که فقط بازیگران آن مشکی پوشیده اند و در دسته های عزاداری زنجیر می زنند بسنده نکنیم.

جعفر دهقان در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. بازیگری در تئاتر را از سال ۱۳۵۴ و همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم «توجیه» به کارگردانی «منوچهر حقانی پرست» آغاز کرد. وی در بیش از ۳۶فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته که در حال حاضر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را روی پرده اکران سینماها دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متولیان سینمای دینی به سمت واکاوی فرهنگ عاشورا به نسل جوان برود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عاشورا را نباید فقط در حد یک سنت پیش پا افتاده نگه داشت و متولیان سینمای دینی و حتی تلویزیون باید به سمت واکاوی فرهنگ عاشورا و بازکردن زوایای فلسفی اش و انتقال آن به نسل جوان برود.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما گفت : من و امثال من از برکت انقلاب و رزمندگان اسلام، در سینمای پاک فعلی مشغول فیلم‌سازی هستیم و از آن جایی که انقلاب اسلامی ما نیز، از فرهنگ عاشورا نشات گرفته، به نوعی همگی وام دار این نهضت هستیم.

کارگردان «زیباتر از زندگی» ادامه داد : حالا اینکه چرا در همه این سال‌ها برای انعکاس فرهنگ عاشورا کم گذاشتیم جای حرف و حدیث زیادی دارد و مبحث بسیار بسیار تاسف بار و نگران کننده است.

شاه‌حسینی خاطر نشان ساخت:‌ سیاست‌های غلطی که از سال ۷۶ به بعد، ‌سینمای مارا از مسیر اصلی خود دور کرد، ‌ تا امروز اثر نامطلوب خود را حفظ کرده و ذهن مخاطبان را از مسیر کربلا و هدف انقلاب دور ساخته است.

کارگردان «شب بخیر فرمانده» گفت: برای سینمایی ما که ژانر قوی و حتی در سال‌های اخیر پولساز دفاع مقدس را دارد، حرف زدن درباره فرهنگ عاشورا نباید اینقدر به حاشیه کشیده شود زیرا سینمای دفاع مقدس بستر بسیار مناسبی برای ارائه تصاویر و مفاهیم عاشورا، ‌ در فضایی معاصر و ملموس تر است زیرا ما هرگونه برداشتی از دفاع مقدس داشته باشیم، محال است خارج از چارچوب ایثار و معنویات کربلا باشد.

نویسنده و کارگردان «غروب شد بیا» معتقد است: ما  باید در این دوران غرور به علم نداشته خودمان را در برابر عظمت این نهضت بشکنیم و علاوه بر مشکی پوشیدن و گریه کردن، به سمت مطالعه کتاب‌های معرفی کننده این قیام عظیم برویم و مثلا مقتل‌هایی چون الارشاد شیخ مفید را بخوانیم.

وی در پایان گفت: عاشورا را نباید فقط در حد یک سنت پیش پا افتاده نگه داشت و متولیان سینمای دینی و حتی تلویزیون باید به سمت واکاوی فرهنگ عاشورا و بازکردن زوایای فلسفی اش و انتقال آن به نسل جوان برود.

انسیه شاه‌حسینی متولد ۱۳۳۳ گرگان، فارغ التحصیل کارگردانی سینماست. وی فعالیت هنری را با کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. فیلم بلند «غروب شد بیا» نخستین تجربه کارگردانی اوست و در حال حاضر در انتظار جمع آوری سرمایه برای ساختن فیلم سینمایی «به کودکان شلیک نکنید» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن «روز جهانی انیمیشن» در طبیعت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امسال روز جهانی انیمیشن در دل طبیعت جشن گرفته می شود.

به گزارش سینماپرس، آسیفا ایران با همکاری انجمن صنفی انیمیشن روز جهانی انیمیشن را جمعه هفدهم آبان، ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب در دل طبیعت برگزار می‌کند.

برنامه ای که برای این روز درنظر گرفته شده شامل طبیعت‌گردی در اطراف تهران، نمایش منتخب نامزدهای یازدهمین جشن بزرگ انیمیشن ایران (بخش انیمیشن کوتاه) و اجرای انیمیشن تعاملی در دل طبیعت توسط عقیل حسینیان است.

مبلغ ثبت نام برای شرکت در این برنامه برای اعضای رسمی آسیفا و صنف که حق عضویت سالانه خود را پرداخت کرده‌اند ۳۰ هزار تومان و برای سایر اعضا ۱۰۰ هزار تومان است.

مهلت ثبت نام در این برنامه تا پایان ساعت اداری (۵ عصر) روز شنبه چهارم آبان ماه در نظر گرفته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تصویربرداری فیلمی درباره «چرنوبیل» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به تازگی تصویربرداری فیلمی درباره واقعه «چرنوبیل» در پایتخت بلاروس آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از بلتا، به تازگی در بلاروس تصویربرداری فیلمی با موضوع چرنوبیل شروع ‌شده است.

این فیلم در روسیه، بلاروس و کشورهای مشترک‌المنافع به نمایش درمی‌آید. تهیه‌کننده این فیلم «اندری لیپوف» است. بخش اصلی فیلم مربوط به بلاروس در سال‌های دهه ۸۰ قرن بیستم خواهد بود.

«لیپوف» درباره این فیلم گفت: ما تلاش می‌کنیم فیلم خوبی بسازیم تا باعث شود که بینندگان برای دیدن آن به سینما بروند. گروهی حرفه‌ای با این فیلم کار می‌کنند که دارای تجربه زیادی هستند.

به گزارش فارس، خردادماه امسال سریال ۵ قسمتی «چرنوبیل» از شبکه آمریکایی «اچ‌بی‌اُ» پخش شد و به فاجعه اتمی چرنوبیل شوروی پرداخت. «چرنوبیل» گرچه با استقبال بی‌سابقه مخطابان همراه شد، اما روایت آمریکایی این سریال از فاجعه چرنوبیل، نقد جدی روس‌ها را در پی داشت.  آن‌ها معتقدند نقش جاسوسان سازمان سیا در منطقه چرنوبیل از داستان حذف شده است. به نظر می‌رسد ساخت فیلم مذکور پاسخی غیرمستقیم به آمریکایی باشد …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور مجدد «پینوکیو» در «کمپانی دیزنی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رابرت زمکیس در حال مذاکره است تا کارگردانی فیلم زنده «پینوکیو» را برای دیزنی انجام دهد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، رابرت زمکیس برای کارگردانی لایو اکشن «پینوکیو» برای کمپانی دیزنی وارد مذاکره شده است.

این فیلم را اندرو میانو و کریس وایتس تهیه خواهند کرد. این در حالی است که وایتس نویسنده فیلمنامه آن هم هست.

ابتدا پل کینگ کارگردان «پدینگتون» برای کارگردانی این فیلم انتخاب شد اما او به دلایل نامشخص در اوایل سال این پروژه را ترک کرد. دیوید هیمن که ابتدا از گروه تهیه بود نیز مدتی برای ساخت این فیلم مطرح بود.

در هر حال از آنجا که قراردادی برای کارگردانی فیلم منعقد نشده بود اکنون رابرت زمکیس برای ساخت این فیلم مورد توجه قرار گرفته است. او هنوز در حال کار در فیلم «ساحره‌ها» برای برادران وارنر است و قصد ندارد تا پایان این فیلم وارد پروژه دیگری شود. با این حال از آنجا که این فیلم اکنون در مرحله پس از تولید است زمکیس اکنون می‌تواند با فراغ بال در این باره تصمیم بگیرد.

این کارگردان سرشناس اکنون باید به فکر انتخاب بازیگران فیلمش باشد و به ویژه تلاش کند تا پدر ژپتو مورد نظرش را پیدا کند. در مقطعی تام هنکس برای این نقش در نظر گرفته شده بود اما در عمل کنار گذاشته شد.

دیزنی پروژه تولید لایو اکشن انیمیشن‌های پرفروشش را به شدت دنبال می‌کند که «علاءالدین» و «شیر شاه» تاکنون عملی شده است.

در سال‌های اخیر زمکیس بیشتر بر ساخت درام تمرکز داشته که «پرواز»، «دورافتاده» و «به مارون خوش آمدید» از جمله آنها بوده است. موفق‌ترین فیلم وی «فارست گامپ» بوده است که برای آن ۶ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن زمکیس کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع