X

بایگانی آبان 22, 1398

دفتر سینمایی

رقابت ۱۵۹ مستند در اسکار ۲۰۲۰/ «در جستجوی فریده» در فهرست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آکادمی اسکار در حالی از دریافت ۱۵۹ فیلم بلند برای بخش مستند ۲۰۲۰ خبر داد که فیلم ایرانی «در جستجوی فریده» یکی از این مستندهاست.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شمار مستندهایی که امسال برای شرکت در بخش مستند بلند به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند، ۱۵۹ فیلم است. «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی نیز یکی از آثاری است که در این شاخه جای گرفته است.  

از این میان شماری از فیلم‌ها هنوز لازم است تا در لس‌آنجلس و نیویورک اکران شوند تا قابلیت شرکت در رقابت اسکار امسال را داشته باشند.

این در حالی است که هر یک از این مستندها ممکن است در بخش‌های دیگر نیز مورد توجه قرار گیرند و حتی وارد رقابت فیلم بلند شوند.

شماری از فیلم‌های مطرح مستند امسال مانند «آپولو ۱۱»، «آنها پیر نمی‌شوند»، «لیندا رونشتات: طنین صدای من»، «تونی موریسون: تکه‌هایی که من هستم»، «دیه‌گو مارادونا»، «دختران»، «کارخانه آمریکایی»، «سیتیزن کی»، «بزرگ‌ترین مزرعه کوچک»، «ناپدیدشدن مادرم»، «لبه دموکراسی»، «غزه»، «سرزمین عسل»، «جوزف پولیتزر: صدای مردم»، «میم مثل مالزی»، «ملاقات با گورباچوف» از جمله آثاری هستند که در این فهرست جای گرفته‌اند.  

فهرستی متشکل از ۱۵ فیلم از میان این فهرست ۱۶ دسامبر انتخاب و معرفی خواهد شد.

نامزدهای نود و دومین اسکار دوشنبه ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ معرفی می‌شوند.

اسکار ۲۰۲۰ یکشنبه ۹ فوریه در دالبی تیاتر برگزار می‌شود. این مراسم از طریق شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی مستقیم پخش و در بیش از ۲۲۵ کشور روی آنتن می‌رود.

سال پیش «فری سولو» ساخته الیزابت چی واسارهیلی، جیمی چین، اوان هیس و شانون دیل برنده اسکار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خانه پدری» با اصلاحات رفع توقیف شد/ مشکلات صندوق اعتباری هنر حل می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی عصر امروز از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی عصر چهارشنبه ۲۲ آبان از پردیس ملت محل برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

وی در این بازدید درباره مسایل این روزهای سینما از جمله توقیف و رفع توقیف «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و شرایط نسخه جدید اکران صحبت کرد.

مشکلات صندوق اعتباری هنر حل می شود

انتظامی درباره مشکلاتی که با صندوق اعتباری هنر و بیمه هنرمندان پیش آمده و تعدادی از صنوف خانه سینما بدان اعتراض کرده اند، گفت: خوشبختانه با پیگیری این مشکل به طور مبنایی در حال رفع است. امروز در جلسه ای با مدیر عامل صندوق بودیم و مقرر شد با همکاری خانه سینما بخش قابل توجه پرونده هایی که مربوط به سال های قبل بوده بررسی و رفع مشکل شوند.

به گفته وی، گردش کار سرعت پیدا کرده است.

سینما سیار و کمک به بردن سینما و فیلم ها به جاهایی که سینما ندارند بحث دیگر انتظامی بود که درباره آن توضیح داد: فلسفه تاسیس سینما سیار همین نکته است و ما به دنبال این هستیم که ظرفیت تماشای فیلم ها را در مناطقی که سینمای ثابت ندارند ایجاد کنیم. خوشبختانه امسال در طرح سینمای امید در بیست شهر سینماهای سه سالن و پنج سالن به بالا با همکاری سازمان سینمایی، سازمان همیاری شهرداری ها ایجاد می شود.

جشنواره ملی فیلم فجر باز هم در پردیس ملت!

رییس سازمان سینمایی درباره سرنوشت تاسیس کاخ جشنواره های سینمایی که سال هاست وعده داده می شود ولی اجرایی نمی شود، گفت: به احتمال زیاد جشنواره ملی فیلم فجر امسال هم در پردیس ملت برگزار می شود اما اطلاعات دقیق تر را دبیرخانه جشنواره به شما اعلام خواهد کرد.

وی افزود: شاید مسئولان جشنواره مشغول مذاکره با پردیس هستند و اگر قطعی شود احتمالا همین نگرانی ها (پارکینگ و…) را منظور می کنند.

«خانه پدری» با اصلاحات رفع توقیف شد

انتظامی درباره مساله رفع توقیف فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری بیان کرد: از ریاست قوه قضاییه و دیگر مسئولان قدردانی می کنم که کمک کردند این فیلم رفع توقیف شود. البته با همکاری کیانوش عیاری اصلاحاتی بر فیلم انجام شد تا بتوانیم آن را دوباره اکران کنیم.

وی در پاسخ به اینکه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه را سپری می کنیم چرا تاکنون سینمایی اختصاصی برای فیلم کوتاه ساخته نشده است؟ گفت: این سوال را سیدصادق موسوی دبیر جشنواره پاسخ بدهند.

موسوی در این باره توضیح داد: ما در فصل های مختلف در گروه «هنروتجربه» اکران فیلم کوتاه را داریم ولی هیچ جای دنیا فیلم کوتاه هدف نهایی اش آمدن روی پرده بزرگ نیست و بیشتر شبکه های تلویزیونی و وی او دی ها و فضای مجازی فرصت نمایش آنها هستند.

انتظامی در پایان درباره کیفیت سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: دوره خیلی خوب و بانشاطی بود. حجم آثاری که درخواست حضور در جشنواره را داشتند رشد قابل توجهی داشت و فیلم ها هم از نظر کیفیت نسبت به دوره های قبل ارتقا پیدا کرده و خیلی روند امیدبخشی را نشان دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی کانون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گیتی خامنه، فولکه تگتهوف و اشکان خطیبی به عنوان داوران بخش بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا زمردیان رئیس بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «گیتی خامنه»، «فولکه تگتهوف» از اتریش و «اشکان خطیبی» را به عنوان داوران بخش بین‌الملل این جشنواره منصوب کرد.

داوران بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی شدند

«گیتی خامنه» قصه‌گو و مجری نام آشنای برنامه‌های کودک و نوجوان علاوه بر قصه‌گویی، تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند و نویسندگی و کارگردانی انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

«فولکه تگتهوف» قصه‌گوی حرفه‌ای، مدرس دانشگاه و مدرس بین‌المللی قصه‌گویی است. او بنیان‌گذار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اتریش، از معتبرترین جشنواره‌های جهانی قصه‌گویی است که ۳۲ سال قدمت دارد. فولکه تا به امروز بیش از ۴هزار اجرا در کشورهای مختلف جهان داشته است.

«اشکان خطیبی» که از هنرمندان عرصه تئاتر کشور است. او در کنار بازیگری، کارگردانی و نویسندگی را نیز در پرونده کاری خود دارد، چندین سال است که به شکل حرفه‌ای برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال دوره‌های آموزش بازیگری تئاتر برگزار می‌کند. وی همچنین نمایش‌نامه‌های «عشق وحشی» و «نفرین قحطی زدگان» از سم شپارد با عنوان «عشق و نفرین» را ترجمه کرده است.

مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر سال ۱۳۹۸ در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرار مغزها از «داخل اسرائیل» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این قسمت از برنامه «داخل اسرائیل» (Dentro de Israel) شبکه هیسپان تی وی به موضوع فرارمغزها و مهاجرت افراد تحصیل کرده از مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی، به عنوان یکی از مظاهر فروپاشی درونی این رژیم می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «داخل اسرائیل» از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به موضوعات حقیقی مربوط به نابودی درونی اسرائیل می پردازد و در این قسمت مهاجرت افراد تحصیل کرده و دارای مهارت از اسرائیل را مورد بررسی قرار داده است.

تحصیلکرده ترین اشخاص اسرائیلی و افراد با مهارت های مهم در حال کوچ به خارج از مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی هستند. این پدیده به عنوان فرار مغزها شناخته می شود. فرار مغزها به معنای مهاجرت افراد با مهارت های بالا از مکان خاصی است و اگر این اتفاق در اسرائیل ادامه پیدا کند تبعات جبران ناپذیری برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت.

گزارش جدیدی که توسط مؤسسه تحقیقات اقتصادی اجتماعی شورا منتشر شد، نشانگر اوج گیری پدیده فرار مغزها در اسرائیل است. این گزارش با عنوان «رها کردن سرزمین موعود: نگاهی به چالش مهاجرت اسرائیل» عنوان می کند که تحصیل کرده ترین جمعیت اسرائیل با سرعتی روبه رو رشد در حال مهاجرت هستند که این امر باید مقامات اسرائیل ا به شدت نگران کند. این گزارش مهم ترین عامل مهاجرت افراد از اسرائیل را سیاست های رژیم صهیونیستی می داند.

«داخل اسرائیل» به تهیه‌کنندگی حسین الشیماری و محصول پرس تی وی، با زبانگردانی اسپانیایی، چهارشنبه ساعت ۴:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود. زمان تکرار این برنامه پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰ و جمعه ساعت ۱۳:۳۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام زمان و مکان برگزاری فیلم «رشد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» عصر جمعه ۲۴ آبان ساعت ۱۸ در سینما فلسطین تهران افتتاح می شود.

به گزارش سینماپرس، از صبح شنبه ۲۵ آبان بیش از ۳۰۰ پردیس سینمایی، آمفی تئاتر و سالن های نمایش استان تهران پذیرای دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی و فرهنگیان و اولیا و کارشناسان آموزشی در سانس های مخصوص به خود خواهند بود.

ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ آبان، بازدید و کنترل فنی تمام مراکز نمایش فیلم‌های جشنواره در مدارس و سالن‌های وابسته به ادارات آموزش و پرورش و پردیس‌های سینمایی پایان یافت و تبلیغات محیطی این رویداد نیز در مراکز آموزشی مورد نظر به انجام رسید.

ناصر باکیده مدیر اجرایی و مشاور دبیر جشنواره با اشاره به گستردگی این رویداد در سه حوزه استانی، ملی و بین‌المللی، از همکاری تنگاتنگ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه و ادارات کل آموزش و پرورش شهرهای استان تهران برای پوشش چندصدهزارنفری دانش آموزان تشکر و تاکید کرد: بدون همکاری همدلانه مسئولان این نهادها، امکان برگزاری جشنواره رشد با این وسعت و کیفیت در استان پرجمعیت تهران مقدور نمی‌شد.

همچنین مصطفی حسن‌نژاد مسئول ارتباطات جشنواره با نهادهای آموزشی خارج کشور از استقبال سرپرستی های مدارس فارسی زبان خارج کشور به حضور در جشنواره چهل و نهم «رشد» خبر داد و اشاره کرد که با انتشار خبر نمایش فیلم های جشنواره رشد در ۱۲ مدرسه خارج کشور بیش از ۴۰ مدرسه دیگر نیز در اروپا، آسیا و اقیانوسیه خواهان حضور در این رویداد شدند.

در پایان وحید گلستان دبیر جشنواره بین المللی فیلم «رشد» از حضور کلیه داوران خارجی تا ظهر فردا در تهران خبر داد و گفت جلسه معارفه داوران ایرانی و خارجی و اعضای کمیته‌های اجرایی جشنواره، عصر پنجشنبه ۲۳ آبان طی مراسمی در اقامتگاه داوران برگزار خواهد شد.

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی «رشد» از ۲۴ آبان تا ۱ آذر در استان تهران و از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در بقیه استان‌های کشور برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای اکران مجدد «خانه پدری» اصلاحات ابلاغی انجام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عیاری در گفتگویی عنوان کرد: طبق صحبت های صورت گرفته اصلاحاتی به ما ابلاغ شده که در فیلم انجام دادیم و پس از انجام این اصلاحات، دستور رفع توقیف خانه پدری صادر شد. 

به گزارش سینماپرس کیانوش عیاری نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون اعلام خبر رفع توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» گفت: من بسیار خوشنودم که فیلم «خانه پدری» رفع توقیف شده و بی نهایت از قوه قضائیه و شخص آیت‌الله رئیسی سپاسگزارم که با مساعدت های خود باعث شدند تا مشکلات بوجود آمده برای اکران این اثر مرتفع شود.  

وی در همین راستا ادامه داد: با ورود شخص آیت‌الله رئیسی و رفع توقیف فیلم «خانه پدری» توسط ایشان خوشبختانه دغدغه‌های من نسبت به بروز مشکلات دیگر در اکران «خانه پدری» به شدت کم شده است.  

کارگردان سریال «روزگار قریب» پیرامون اینکه آیا اصلاحات مجددی در فیلم صورت گرفته است یا  خیر، بیان کرد: طبق صحبت های صورت گرفته اصلاحاتی به ما ابلاغ شده که در فیلم انجام دادیم و پس از انجام این اصلاحات، دستور رفع توقیف خانه پدری صادر شد.  

وی درباره اقدامات فرهنگی رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر آیت‌الله رئیسی بسیار مثبت و تاثیرگذار است، خروج آثار از دایره توقیف برای بدنه سینما بسیار مهم بوده و در جامعه نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت، از رئیس  قوه قضائیه تقاضا دارم در ادامه همین راه به اکران فیلم‌های دیگر نیز نظر داشته باشند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به جشنواره «شور عشق» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری فیلم و عکس «شور عشق» اربعین، یک ماه تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به اتمام دریافت آثار جشنواره «شورعشق» اربعین،  نظر به تماس‌های مکرر و درخواست‌های هنرمندان متقاضی به شرکت در جشنواره، مهلت ارسال آثار تا ۲۰ آذر تمدید شد.

علاقمندان برای شرکت در جشنواره تا پایان وقت اداری چهارشنبه ۲۰ آذرماه فرصت دارند تا آثار خود را به رایانامه arbaeenfestival۹۸@gmail.com بر اساس فرم موجود ارسال کنند.

جشنواره سراسری «شورعشق» در دو بخش فیلم (مستند و موبایلی) و عکس (حرفه‌ای و موبایلی) پذیرای دریافت آثار علاقمندان به حضور در این جشنواره است.

این جشنواره تلاش دارد با محوریت قراردادن مسیر آزادگی (ایثارگران مسیر – یاریگران مسیر-پرچم داران مسیر) و “وحدت اسلامی” (نماز وحدت- همراهان وحدت-یاران جهانی حسینی)، به معرفی زیبایی‌های پیاده روی اربعین به عنوان نماد همبستگی بین مسلمانان جهان اسلام، انعکاس شور ولایی حرکت اربعین به جامعه اسلامی و تشویق جوانان به حضور در این رویداد، هدایت استعدادهای هنری و اسلامی و تشویق جوانان به حضور در این رویداد و تشویق جوانان برای حضور موثر در فضای مجازی و تولید محتوا با محوریت شعار های دینی و اسلامی بپردازد و قدمی در راستای تحقق فرهنگ سرور و سالار شهیدان بردارد.

موسسه فرهنگی هنری «تبسم مهر نیکان» مجری طرح، جشنواره سراسری  فیلم و عکس «شورعشق» اربعین به دبیری شهرام مقصودی را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

القاء فرهنگ سکولار غربی با اکران نمایش هایی بامحتوای اروتیک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جریان القاء فرهنگ سکولار غربی با اکران نمایش هایی بامحتوای اروتیک به سرعت برای تغییر ارزش های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی رو به پیشروی است. مانند نمایش تجربه های اخیر که با ژانر اجتماعی روی صحنه است و با روایت زن و مرد غربی از ارتباطات شخصیشان شروع می شود.

به گزارش سینماپرس، اهمیت هنر بالاخص تئاتر در انتقال مفاهیم فرهنگی- اجتماعی، به واسطه ی دخالت صدا و تصویر و احساس نزدیکی مخاطب با هنرمند بر هیچکس پوشیده نیست و در همه جوامع با هر سطح فرهنگی، تئاتر از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می گردد.

در طول تاریخ تئاتر به عنوان ابزاری کارآمد و موثر مورد عنایت ویژه سیاستگذاران عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده است. وسیله ای موثر و کارآمد برای تقویت و نهادینه سازی باورهای ملی و مذهبی که گاه جهت تبلیغ تلاش های معیشتی و دفاعی دست اندرکاران حکومت به شیوه ای ملموس و قابل درک برای مردم به کار میرفته و گاه در جهت تحکیم مبانی حقوقی، اجتماعی و قانون پذیری در قالب نمایشهای متنوع، و آگاهی بخش مورد استفاده قرار گرفته است. این هنر به عنوان وسیله ای راهگشا در جهت بیان کاستی ها و آسیب های اجتماعی در عین حال ابزار  همدردی و همنوایی با جامعه نیز مورد نظر بوده است.

بر همین مبنا کارشناسان علوم اجتماعی و فرهنگی،   تئاتر را راهی برای پیدایش تنوع و تکثر فرهنگی در  جامعه معرفی می کنند و آن را یک فرصت بزرگ برای تبادل فرهنگ میان نسل های مخلف و همچنین ملت ها می دانند. با این دیدگاه که در سخن بسیار خوشایند به نظر می رسد؛ باید توجه کرد که در عرصه عمل به شعائر، فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ بومی و اسلامی، نمایش های به اجرا در آمده در کشور چقدر توانمند بوده اند؟

باید توجه داشته باشیم که نقش تئاتر فقط منحصر به اجتماعی سازی ارزش ها نیست و استفاده از این ابزار در جهت ضد ارزش ها نیز به همین مقدار پررنگ است. همانطور که تئاتر می تواند در فراگیر سازی فرهنگ ملی با رویکرد اسلامی موثر باشد به همان میزان می تواند موجبات گسترش ناهنجاریها و انحرافات فکری، سیاسی و اخلاقی را فراهم آورد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تئاتر نقطه ی عطف و آغاز هنرمند پروری در کشور است و هنرمندان به عنوان یکی از اثرگذارترین گروههای مرجع اجتماعی محسوب میشوند لزوم نظارت، کنترل و بررسی دقیق و تخصصی این عرصه از اولویت های دستگاه های مسئول اجرایی است.

متاسفانه با بررسی روند تحولات تئاتر کشور در دهه های اخیر شاهد تغییر رویکرد آشکار مبنی بر استفاده از این ابزار تاریخی در جهت خلاف ارزشهای ملی و مذهبی هستیم که به صورت غالب جریان تئاتر کشور را به سمت ابتذال سوق می دهد.

اهمیت این موضوع زمانی دو چندان میشود که کارکردهای گروه های مرجع را مدنظر قرار دهیم. گروههای مرجع یکی از منابع القا هنجارها، دستورالعمل ها، رویه ها، ارزشها و باورها هستند و از سوی دیگر به عنوان معیار سنجش کنش و نگرش اجتماعی و فرهنگی، استانداردها و معیارهایی در اختیار کنشگران قرار میدهند که کنش و نگرش خود را با آنها محک میزنند.

بنابراین از آنجایی که پرداختن به گروههای مرجع به ما نشان خواهد داد که افراد یک جامعه ارزشها، هنجارها و رفتار خود را از چه سبد معنایی اخذ می کنند، برنامه‌ریزان اجتماعی نیازمند شناخت همه این گروه ها از جمله هنرمندان عرصه تئاتر بر روی صحنه وحتی فراتر از آن درعرصه گره خوردن زندگی شخصی ایشان به اجتماع و فرهنگ است تا از این طریق بتوانند موجبات از خود بیگانگی در میان افراد جامعه و روند تضعیف یا تقویت انسجام اجتماعی را بررسی نمایند.

در سیاست های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز یکی از موضوعات راهبردی حذف گروه های مرجع ناسالم است. همچنین ایشان در جلسات آسیب های اجتماعی به این مهم اشاره داشتند و از دستگاه های مسئول خواستند که به جای نشان دادن گروه های مرجع ناسالم به مردم، الگوهای جوان و متعهد و موفق در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان الگوهای سالم نشان داده شوند که این امر در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی از راهبردهای اساسی محسوب می شود.

وزارت ارشاد از نظر قانونی متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور است و حتی نهادهایی که به صورت تقریباً مجزا از وزارت ارشاد در حال فعالیت هستند نیز مجوزهای خود را از این وزارتخانه دریافت می کنند. و این وزارت خانه است که باید پاسخگوی تمامی اتفاقات عرصه فرهنگ و هنر باشد. بر هیچ کس پوشیده نیست که تهاجم گسترده ی فرهنگی و تبلیغاتی امروز در دستور کار دشمنان قرار دارد و این امر متاسفانه به واسطه ی برنامه‌ریزی دقیق دشمن در این عرصه و عدم اقدامات موثر و به هنگام از سوی دستگاههای متولی امر فرهنگ در ابعاد ایجابی و سلبی و نظارتی در کشور به وضوح قابل رویت است.

وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی این حوزه باید پاسخگو باشد که چرا در دهه های اخیر با وجود نقدهای فراوان در خصوص محتوا و اجرای نمایش های هنری و فیلم های سینمایی تنها اقدامش توقیف آن نمایش و یا فیلم ساخته شده آن هم پس از اکران و به ابتذال کشیدن بخشی از جامعه بوده است؟ که متاسفانه همین اقدام به توقیف پس از اکران، با تبلیغات منفی قدرت رسانه ای دشمن، دست آویزی در جهت تاثیر بر مخاطبان عام به منظور معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی دیکتاتور مآب و معاند با فرهنگ و هنر می شود!

در گذشته نه چندان دور، تئاتر و نمایش در ایران با بحث موضوعات مذهبی و ملی در قالب برگزاری تعزیه های مناسبتی و مذهبی و نیز نقالی هایی با مضامین ارزشی و ملی همچون داستان های اساطیری ملی رونق میگرفت و مردم از دیرباز با این مضامین با نمایش های خو گرفتند. اما متاسفانه اخیرا به طور چشمگیری شاهد اجرای نمایش ها و تئاتر هایی  با مضامین و بن مایه ی داستان های نویسندگان غربی و مبتذل هستیم.

متاسفانه در حیطه ی نمایش های به اجرا در آمده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می توان گفت جریان القاء فرهنگ سکولار غربی با اکران نمایش هایی بامحتوای اروتیک به سرعت برای تغییر ارزش های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی رو به پیشروی است. برای استناد به این موضوع کافیست تئاترهایی چون امشب اینجا یا ببخشید شما و نهایتا تئاتر تماما مستهجن تجربه‌های اخیر را مدنظر قرار داد.

نظارت در تولیدات نمایشی شامل؛ نظارت بر محتوا، نظارت بر شرایط اکران اعم از محیط و زمان، نظارت بر عملکرد آموزشگاه های هنر، مجوز برای محتوای آموزشی و شرایط آموزش از نظر محیط و زمان به علاوه بررسی سرمایه های راه یافته به فعالیت های هنری  است. با این تفاصیل سوال اساسی که مطرح است این است که به طور مثال کدام یک از این بخشهای نظارتی روی تئاترهای پیش گفته اعمال شده است؟

شاید بتوان گفت عبارت تجربه های اخیر عنوان مناسبی باشد در جهت بررسی شیوه عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند سال گذشته ناظر بر وضعیت اسفبار اغلب سالن ها و سنهای تئاتر کشور. تجربه های تلخی که دست اندرکاران و دغدغه مندان عرصه فرهنگ را به ستوه آورده و متاسفانه با اکران این تئاتر، بارقه امید اصلاح رو به خاموشی نهاده است.

نمایش تجربه های اخیر که با ژانر اجتماعی روی صحنه است با روایت زن و مرد غربی از ارتباطات شخصیشان شروع می شود. محورها اصلی و موضوعات القایی این نمایش در حال اکران مجموعه ای از انحرافات اخلاقی و فرهنگی اجتماعی را در برمی گیرد که عادی سازی روابط نامشروع در حضور و با اجازه والدین، نمایش گفتار اروتیک و رفتارهای جنسی، ترویج برقراری رابطه نامشروع.

عادی سازی برقراری رابطه نامشروع برای فرزندان توسط خانواده ها. ترویج ازدواج سفید و بارداری بدون رسمیت دادن به ازدواج که منجر به ترویج و قبح شکنی حرام زادگی میشود. تقلیل مفهوم ازدواج به سطح بهره گیری های جنسی، تصویر سازی از مردان به عنوان افراد بی مسئولیت و خودخواه، تخریب جایگاه دین، اشاره به ازدواج همزمان با دو خواهر و … فقط بخشی از آن است.

محتوای مخربی که فقط یک مورد آن به تنهایی کفایت میکرد جهت توقیف پیش از تولید و اکران چنین نمایشنامه ای، اما گویا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایفی غیر از مباحث فرهنگی تعریف شده در دستور العملهای ابلاغی را دنبال میکند که حتی چنین موارد حادی هم اجازه اکران می گیرند.

بنابراین باید با برخورد جدی با مسئولان امر و دستندرکاران تولید اینگونه تئاترها، راه نفوذ و ترویج فرهنگ منحط غربی از این طریق بسته شود و تمهیداتی صورت گیرد تا نصب و عزل مسئولین وزارت ارشاد با نظارت دقیق و گزینش افراد و نهادهای دارای صلاحیت تخصصی فرهنگی-اجتماعی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت پذیرد.

تا افراد علاقه مند نسبت به نظام ارزش های متعالی دینی و فرهنگی ایران اسلامی متصدی این امر خطیر گردند چرا که در سالهای اخیر با وجود نقد های گوناگون به وزارت ارشاد در خصوص نظارت تخصصی و دقیق بر مجوزدهی به این گونه تئاترها گامی در جهت اصلاح رویه برداشته نشده است. و گسترش این روند که در نشریات و سینما هم ردپایی جدی دارد، قطعا به استحاله فرهنگی منجر خواهد شد.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قطار آنشب» بر روی ریل «جشنواره فیلم رشد» می‌نشیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «قطار آنشب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی در افتتاحیه جشنواره فیلم رشد نمایش داده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قطار آنشب» ساعت ۱۸ روز ۲۴ آبان ۹۸ در افتتاحیه جشنواره رشد در سینما فلسطین نمایش داده می‌شود.

افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری و بازیگر خردسال آیلین رشیدیان در «قطار آنشب» به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل اصلی این فیلم عبارتند از نویسنده: بهروز رشاد و حمیدرضا قطبی بر اساس رمانی از احمد اکبرپور، تهیه کننده و مجری طرح: بهروز رشاد، کارگردان: حمیدرضا قطبی، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، تدوین: حسن حسندوست، طراح صحنه: هومن معصومی، طراح چهره‌پردازی: ناهید علامی، صدابردار: حسین بشاش، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: واحیک خچوویان، منشی صحنه: هدیه نصیری، دستیار تهیه: میثم صانعی، عکاس: بهروز صادقی.

چهل و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد ۲۴ آبان ۹۸ در سالن یک سینما فلسطین افتتاح می‌شود و تا اول آذر همزمان در ده‌ها سالن سینما و مراکز فرهنگی سراسر استان تهران ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال نوروزی «کامیون» کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با هفته وحدت تصویربرداری «کامیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی در تهران آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، سریال نوروزی شبکه دو با نام موقت «کامیون» در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه ای تولید می شود و از ابتدا تا پایان فروردین ۹۸ پخش خواهد شد.

این مجموعه تلویزیونی را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.

مهدی هاشمی، نسرین مقانلو، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، علی عامل هاشمی، سپند امیرسلیمانی، بهنام شرفی، آرزو نبوت، سیاوش مفیدی، گیتی قاسمی، ماهان عبدی، مهسا طهماسبی، هادی مرتضی زاده در این سریال نقش آفرینی خواهند کرد.

«کامیون» را ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور برای گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع