X

بایگانی آبان 24, 1398

دفتر سینمایی

فراخوان سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر فراخوان سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر کرد که بر این اساس جشنواره سال ۹۹ از ۲۸ فروردین در تهران آغاز به کار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از تاریخ ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

شروع ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی شرکت در این رویداد سینمایی در سایت جشنواره ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ مصادف با ۲۵ آبان‌ ۹۸ است و اول اسفند ۹۸ مهلت ثبت‌نام در سایت به پایان می‌رسد. همچنین صاحبان آثار تا روز پنجم اسفند مهلت دارند فیلم خود را به دفتر جشنواره تحویل دهند.

این رقابت سینمایی در بخش‌های اصلی و جانبی برگزار می‌شود که بخش‌های رقابتی آن شامل سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) و جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) است. تاریخ تکمیل تولید فیلم‌ها برای بخش‌های رقابتی باید سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باشد.

متن کامل فراخوان و شرایط شرکت در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سایت جشنواره در دسترس است، بدین شرح است:

ماده ۱.

در قلب تهران، پایتخت ایران اسلامی، جشنواره جهانی فیلم فجر، رویدادی برای عرضه فیلم‌های باکیفیت بین‌المللی و ملی محسوب می‌شود.

این رویداد که به مبادلات فرهنگی اولویت می‌بخشد، دستاوردهای نوین سینماگران تحسین‌شده و از راه رسیده را به نمایش می‌گذارد و فیلم‌هایی را عرضه می‌کند که در ارتقاء مشارکت هنری در واسطه بیانی سینما، راه‌گشاهستند.

به‌علاوه جشنواره به آثاری که در گسترش پیام عدالت‌خواهی وصلح جهانی و ارزش‌های اخلاقی تاکید داشته باشد، نگاهی ویژه خواهد داشت.

هم‌چنین جشنواره برای معرفی فیلم‌هایی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی اهمیت خاصی قائل است و بر آثاری که با الهام از آموزه‌های راستین پیامبران الهی، نوع دوستی وصلح و آشتی ساخته شده باشند، تمرکزی ویژه دارد.

جشنواره جهانی فیلم فجر در این منطقه جغرافیایی محلی یگانه برای تبادل تجربیات و ملاقات‌های بین‌المللی فراهم می‌آورد و دوره آموزشی فشرده‌ای را برای فیلمسازان جوان تدارک می‌بیند.

در عین حال، برگزاری بازار بین‌المللی فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران امکانی مناسب برای خرید و فروش حقوق، تولید مشترک وحمایت از تولید آثار و نمایش ویژه فیلم‌های جدید ایرانی را به وجود می‌آورد.

سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از تاریخ ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دبیری سینماگر شناخته‌شده، محمدمهدی عسگرپور، در تهران برگزار می‌شود.

ماده ۲. شرایط پذیرش آثار

فیلم‌هایی که برای نخستین بار در سطح جهانی و یا بین. المللی در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند، از اولویت برخوردار خواهند بود.

نسخه‌های قابل قبول: DCP, Apple ProRes ۴۴۴۴ , Full HD File (با زیرنویس انگلیسی)

تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخش‌های رقابتی: سال‌های ۲۰-۲۰۱۹

تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخش‌های غیررقابتی: سال‌های ۲۰-۲۰۱۸

فیلم‌های قابل قبول برای بخش‌های رقابتی:

فیلم‌های بلند (داستانی، مستند، انیمیشن) : با حداقل مدت زمان ۷۰ دقیقه (ساخته‌شده به قصد نمایش سینمایی)

فیلم‌های کوتاه (داستانی، مستند، انیمیشن) : با حداکثر مدت زمان ۱۵ دقیقه

همه فیلم‌های بلند و کوتاه متقاضی باید کاربرگ ثبت‌نام فیلم را در درگاه اینترنتی جشنواره ثبت کنند.

فرم تقاضای شرکت در جشنواره باید توسط تهیه‌کننده (تهیه‌کنندگان) یا پخش‌کننده قانونی فیلم تکمیل شود.

در صورتی که آثار ایرانی پیش از پایان این جشنواره اکران عمومی شده باشند و یا در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کرده باشند، امکان حضور در بخش‌های سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق را نخواهند داشت.

فیلم‌هایی که در دوره قبلی این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، امکان ثبت‌نام مجدد ندارند.

ماده ۳. فرایند انتخاب و برنامه‌ریزی

مسئولیت انتخاب و دعوت رسمی ازتمامی فیلم‌ها بر عهده دبیر جشنواره است.

دبیر جشنواره در انتخاب فیلم‌ها و دعوت از مهمانان می‌تواند از مشورت و نظرات گروه‌های مختلف سینماگران و کارشناسان سینمایی ملی و جهانی بهره‌مند شود.

هر فیلم ثبت‌نام ‌شده در بخش رقابتی جشنواره، می‌تواند برای همه بخش‌ها در نظر گرفته شود، مگر آن‌که متقاضی مشخصا درخواستی غیر از این را در کاربرگ ثبت‌نام قید کرده باشد.

فرم تقاضای ثبت‌نام که در زمان مقرر به صورت برخط (آن‌لاین) تکمیل و کد ره‌گیری در آن قید شده است، از طریق وبسایت جشنواره چاپ و از طرف تهیه‌کننده یا پخش‌کننده قانونی فیلم امضاءشده و حداکثر تا تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ (۲۰فوریه۲۰۲۰) به دفتر جشنواره برسد. آخرین مهلت وصول سخه بازبینی ۵ اسفند ۱۳۹۸ خواهد بود.

نشانی دفتر سی ‌و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به توانیر،  نبش کوچه احتشام، شماره ۲۴۵۴، تهران، ایران.
کد پستی: ۱۴۳۴۸۴۳۶۳۱

شماره تماس: ۰۲۱-۸۸۱۹۴۲۴۸ – ۰۲۱-۸۸۱۹۴۲۳۵ – ۰۲۱-۸۸۶۷۳۲۷۸

پست الکترونیکی (برای آثار ایرانی) : iraniansubmissions@fajriff.com

نسخه قابل قبول برای بازبینی عبارتند از: لینک‌های قابل دانلود، دی وی دی، بلو-ری.

در صورت انتخاب فیلم، اعلام انصراف امکان‌پذیر نخواهد بود.

ماده ۴. برنامه‌ها

برنامه‌های جشنواره شامل بخش‌های زیر می‌شود:

الف) بخش‌های رقابتی:

– سینمای سعادت.

– جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی).

ب) بخش های غیر رقابتی:

–  جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها).

–  مستندزیرذره‌بین.

پ) سایر بخش ها:

– نمایش‌های ویژه.

– مروری بر ژانرهای معاصر.

– شاخه‌های زیتون (دریچه‌ای به تحولات روز جهان اسلام).

– مروری برآثار سینمای سایر کشورها / سینماگران سرشناس.

– نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده.

ت) رویدادها

– دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضورفیلم‌سازان جوان ایران، منطقه نجد ایران وجهان).

– سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و تبادل تجربیات.

– بزرگداشت.

ماده ۵. سینمای سعادت

در این بخش، بیشینه ۱۵ فیلم بلند سینمایی و ۱۵ فیلم کوتاه برای کسب جوایز اصلی جشنواره به رقابت می‌پردازند.

از این میان بیشینه ۳ فیلم بلند و ۳ فیلم کوتاه ایرانی در این بخش مجوز حضور خواهند داشت.

ماده ۶. جلوه‌گاه شرق

در این بخش بیشینه ۱۰ فیلم بلند سینمایی و ۱۰ فیلم کوتاه برای کسب جوایز اصلی جشنواره به رقابت می‌پردازند.

ازاین میان، بیشینه ۲ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه ایرانی در این بخش مجوز حضور خواهند داشت.

ماده ۷. هیأت‌های داوری

الف) هیأت داوری بخش مسابقه سینمای سعادت

دبیر جشنواره ازمیان سینماگران و صاحب‌نظران سینمای جهان کمینه پنج نفر را برای عضویت در هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل انتخاب می‌کند.

ب) هیأت داوری بخش مسابقه جلوه‌گاه شرق

دبیر جشنواره از میان سینماگران و صاحب‌نظران سینمای جهان کمینه سه نفر را برای عضویت در هیات داوری جوایز فیلم‌های بخش جلوه‌گاه شرق انتخاب می‌کند.

پ) هیأت داوری جایزه فیلم‌های اول

دبیر جشنواره از میان سینماگران و صاحب‌نظران سینمای جهان سه نفر را برای عضویت در هیات داوری جایزه فیلم اول انتخاب می‌کند. منتخبی از فیلم‌های اول راه ‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره که در سالهای۲۰۱۹و ۲۰۲۰ ساخته شده باشند، نامزد دریافت این جایزه خواهند بود.

کمینه تعداد قابل بررسی این فیلم‌ها نباید کمتر از پنج فیلم باشد.

تبصره: هر فردی که نقشی در تهیه، تولید یا بهره‌برداری از فیلم‌های بخش‌های رقابتی داشته باشد، امکان حضور در هیات داوران را نخواهد داشت.

ماده ۸. جوایزاصلی

این جوایز در مراسم اختتامیه رسمی جشنواره اهداء خواهند شد.

الف) جوایز بخش سینمای سعادت:

– تندیس سیمرغ زرین بهترین فیلم (برای کارگردان) و مبلغ ۸۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال جایزه نقدی (به‌طور مشترک برای کارگردان و تهیه‌کننده).

– تندیس سیمرغ سیمین و مبلغ ۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی برای بهترین کارگردان

– تندیس سیمرغ سیمین و مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی برای بهترین فیلمنامه

– تندیس سیمرغ سیمین برای بهترین بازیگر زن

– تندیس سیمرغ سیمین برای بهترین بازیگر مرد

– تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی (برای کارگردان)

ب) جوایز بخش جلوه‌گاه شرق:

– تندیس سیمرغ زرین بهترین فیلم بلند (برای کارگردان) و مبلغ ۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی (به‌طورمشترک برای کارگردان و تهیه‌کننده)

– تندیس سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی فیلم بلند و مبلغ ۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی

– تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه بلند و مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی

– تندیس سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری در یکی از زمینه‌های فیلم‌برداری یا تدوین یا موسیقی یا طراحی لباس یا طراحی صحنه

– تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی (برای کارگردان)

پ) جایزه بهترین فیلم اول:

– تندیس بهترین فیلم اول (برای کارگردان) و مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی (برای کارگردان)

تبصره: در آرای هیئت‌های داوری بخش‌های رقابتی، فهرست جوایز نمی تواند شامل جوایز مشترک باشد و هیچ فیلمی بیش از دو جایزه دریافت نخواهد کرد.

ماده ۹. جوایزجنبی:

این جوایز در مراسم ویژه ای اهداء خواهند شد.

– جایزه محمد امین (ص)

تندیس و دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال جایزه نقدی (به کارگردان) برای بهترین اثر در بازتاب ارزش‌های اخلاقی و کرامت انسانی (از میان همه آثار راه‌یافته به بخش‌های رقابتی جشنواره به انتخاب دبیر جشنواره)

– جایزه بهترین فیلم «بین‌الادیان»

لوح و دیپلم افتخار (برای کارگردان)

– جایزه «نتپک»

جایزه نِتپک – شبکه ترویج سینمای آسیا و اقیانوسیه (برای کارگردان)

– جایزه منتقدان بین المللی به سینمای جلوه‌گاه شرق

دیپلم افتخار منتقدان بین المللی به فیلم برگزیده بخش جلوه‌گاه شرق (برای کارگردان)

– جایزه حلقه منتقدان فیلم ایران به سینمای سعادت (برای کارگردان)

دو دیپلم افتخار حلقه منتقدان فیلم ایران به دو فیلم برگزیده در بخش سینمای سعادت

ماده ۱۰. مدارک

مدارک کامل برای هر فیلم منتخب باید در زمان مقرر، تحویل دبیرخانه جشنواره شود. تمام مدارک لازم به صورت برخط (آن‌لاین) در فرم ثبت‌نام فیلم قید شده‌اند.

ماده ۱۱. پذیرش شرایط مطرح‌شده در مقررات

دبیر جشنواره در خصوص تمامی موارد پیش‌بینی‌نشده، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شرکت درجشنواره به معنای پذیرش همه مقررات جشنواره است.

ماده ۱۲.گاه‌شمار جشنواره:

شروع ثبت نام در سایت: ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۵ آبان ۱۳۹۸)

پایان ثبت نام در سایت: ۲۰فوریه ۲۰۲۰ (۱ اسفند ۱۳۹۸)

آخرین مهلت دریافت آثار ثبت نام شده در دفتر جشنواره: ۲۴فوریه ۲۰۲۰ (۵ اسفند ۱۳۹۸)

زمان برگزاری جشنواره: ۱۶تا ۲۴آوریل ۲۰۲۰ (۲۸فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹)

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با صدور حکمی از سوی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انسیه موسویان سرپرست اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون را به عنوان مدیرکل این اداره منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، فاضل نظری در این حکم، صیانت و تعالی هنر و ادبیات را به‌عنوان یک سرمایه ملی و یک میراث معنوی برشمرده است که علاوه بر این‌که یک ماموریت سازمانی بخشی در کانون است، یک وظیفه ملی و اجتماعی نیز به حساب می‌آید.

انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون شد

وی در همین حکم تاکید کرده است که تلاش برای پرورش استعدادهای آینده‌سازان ایران اسلامی در حوزه هنر و ادبیات به‌منزله نگهداشت و توسعه یک ثروت ملی است.

رییس هیات مدیره کانون با اشاره به پیشنهاد معاون فرهنگی کانون و شایستگی‌ها و توانایی‌های انسیه موسویان اورا به این سمت منصوب و اظهار امیدواری کرده با همت مجدانه و تلاش عالمانه مدیرکل جدید و مجموعه ذیربط و از رهگذر برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌مند و با نگاه خاص به حوزه هنر و ادبیات نوجوان در مسیر تحقق اهداف کانون قدم‌های موثری برداشته شود.

موسویان شاعر و منتقد حوزه شعر کودک و نوجوان و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو سابق مرکز آفرینش‌های ادبی کانون و دفتر شعر جوان مشهد بوده است.

او که کار خود را در کانون از اوایل دهه ۷۰ به‌عنوان مربی ادبی آغاز کرد سال‌ها نیز به‌عنوان کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون در تهران مشغول به کار بود و از تیر ۱۳۹۸ به سرپرستی این اداره منصوب شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

وقتی دسته گل دولت روحانی در آلمان سریال می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک گروه سازنده فیلم و سریال آلمان، قصد دارد روایت ۱۵ سال مذاکرات هسته ای ایران را که در سال ۲۰۱۵ به این توافق منجر شد، به صورت یک سریال در آلمان بسازد. دسته‌گلی که اگرچه برای ایران گلابی نداشت اما برای آلمانی‌ها یک سریال داشت.

به گزارش سینماپرس، یک گروه سازنده فیلم و سریال که تا کنون آثار متعددی را در شبکه های مختلف آلمانی به نمایش گذاشته، قصد دارد روایت ۱۵ سال مذاکرات هسته ای ایران را که در سال ۲۰۱۵ به این توافق منجر شد، به صورت یک سریال در آلمان بسازد.
 
این سریال قرار است روایت های کارشناسان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین آلمان را در فیلم نامه خود بگنجاند.

ژانر این اثر احتمالا جنایی خواهد بود. عنوانی که برای آن در نظر گرفته شده، چنین است: «وقتی کسی برای کشتن تو بر می خیزد!»

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

موسیقی؛ قربانی تجارت همایونی – اخبار سینمای ایران و جهان

 اشتباه عمیق، اشتباه سطحی

«من فکر نمی‌کنم اشتباه عمیقی در این حوزه صورت گرفته باشد، اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیه‌ها دیدم ماجرا اینچنین شده، مراتب عذرخواهی‌ام را اعلام کردم.»صاحب این جملات، مهیار علیزاده، آهنگساز آلبوم «افسانه چشم‌هایت» است؛ جملاتی که در نشست خبری این آلبوم و در دفاع از انتخاب یک شعر اشتباه گفته شده است. احتمالا دیگر همه می‌دانند که یک روز پس از انتشار این آلبوم، یلدا، دختر استاد هوشنگ ابتهاج متن قطعه «افسوس» از آلبوم افسانه چشم‌هایت را در صفحه شخصی‌اش بازنشر کرد و نوشت: «باز هم بی‌دقتی! در جایی که کتاب شعر شاعر موجود است، چرا این همه بی‌دقتی، نمی‌دانم. این شعر از سایه نیست! دو بیت آن هم از فریدون مشیری است.»قضاوت با مخاطبان این گزارش که چنین اشتباهی برای یک آلبوم که نزدیک به هفت سال روی آن کار شده عمیق بوده یا سطحی، اما سوال اصلی اینجاست که قانون در این مورد کاملا شفاف ورود کرده است. «مدت استفاده از حقوق مادی پدیدآورنده موضوع این قانون که به‌موجب وصایت یا وراثت منتقل می‌شود از تاریخ مرگ پدیدآورنده ۳۰ سال است و اگر وارثی وجود نداشته باشد، یا بر اثر وصایت به‌کسی منتقل نشده‌ باشد، برای همان مدت به‌منظور استفاده عمومی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت.»ماده ۱۲ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان صراحتا حرف زده است. البته بدیهی است که وقتی جناب ابتهاج زنده هستند، گشتن در اینترنت بدترین انتخاب ممکن بوده است. باید از آهنگساز محترم این آلبوم پرسید که اگر روزی فردی پیدا شود که به‌جای تحقیق اصولی مثلا قطعه‌ای از او را به اسم کارن همایونفر در رسانه‌اش منتشر کند، باز هم خواهد گفت اشتباه عمیقی نبوده است؟

 به خاطر نام پدر

«درخواست دارم موسیقی سنتی را با سایر موسیقی‌ها آمیخته نکنید. صد نوع موسیقی را به نام موسیقی سنتی عنوان می‌کنند، بعد یک روز می‌بینیم نوشته‌اند از موسیقی سنتی استقبال شده و یک روز می‌بینیم نوشته‌اند از موسیقی سنتی استقبال نشده است. بسیاری از این موسیقی‌ها پاپ هستند. به‌عنوان نمونه، همایون شجریان پاپ اجرا می‌کند. اینکه فرزند محمدرضا شجریان است که به‌معنای اجرای سنتی نیست. با بسیاری از سازهای قدیمی مثل کمانچه نیز می‌توان موسیقی پاپ اجرا کرد.» این صحبت‌های استاد حسین علیزاده در سال ۹۳ است. میلاد عظیمی، از اساتید دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی در صفحه مجازی‌اش نوشت: «… بیشتر به این موضوع پرداخته شده که چرا از شاعر اجازه گرفته نشده و چرا در نسبت دادن شعر به شاعر به منابع موثق مراجعه نشده است. من اما می‌خواهم به نکته دیگری توجه دهم. همایون شجریان میراث‌دار پدر نامدارش است. استاد شجریان سال‌ها او را کنار خود نشاند و دستش بگرفت و پابه‌پا برد تا فرزندش کارآزموده گردد و خلف صالح او باشد، در نتیجه انتظارها از همایون شجریان بسیار است. سخن این است که آیا چون اکنون همایون شجریان هواخواه فراوان دارد، خیال می‌کند دیگر خرش از پل گذشته و نباید مراقب هنرش باشد؟ آیا هر شعری را که به دستش می‌دهند باید بخواند؟ این شعر کذایی اگر زبانم لال از سایه هم بود، همایون نباید آن را می‌خواند. چون سست بود، ناتندرست بود … از همایون شجریان انتظار می‌رود قدر خود را بداند، به هنرش احترام بگذارد، به مخاطبش احترام بگذارد و حرمت شعر فارسی را نگه دارد؛ به این معنا که در انتخاب شعر دقت داشته باشد، شعر خوب و درخشان انتخاب کند، شعر خوب را خوب و درست بخواند و برای انتخاب شعر و درک زیروبم عاطفی کلمات و شیوه ادای آن با اهل فن مشورت کند. انتظار نیست که همایون شجریان شعرشناس مبرز و درجه‌یک باشد، اما قطعا این توقع هست که با بهترین ادیبان و برجسته‌ترین شعرشناسان زمانه مشورت کند …»

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا در گزارشی آورده، یک‌بار هم مرحوم حسین آهی به بهانه انتشار قطعه «ابر می‌بارد» در مصرعی که همایون این‌گونه اجرا کرده است که: «ابر و باران و من و یار ستاده به وداع» نقد جدی به همایون شجریان وارد کرد که درست این مصرع این است: «ابر، باران و من و یار ستاده به وداع» و در صورت اول معنای درستی نخواهد داشت. آهی آن روزها به همایون توصیه کرده بود برای دریافت طرز دقیق و صحیح خواندن اشعار با اساتیدی مانند شفیعی کدکنی مشورت کند. این نمونه‌ها تنها گوشه‌ای از حجم بالای واکنش‌ها به آلبوم‌ها و انتخاب‌های همایون شجریان در سال‌های اخیر است. شاید اکثر آنها بیشتر به‌خاطر پدر او دلواپسند، اما رفتار همایون در چند اتفاق اخیر نشان از خامی و البته پرادعایی وی دارد. یک روز خبرنگاران را «قلم‌کش» می‌داند و روز دیگر می‌گوید منظورش فقط خبرنگاران نبوده است. انصافا عنوان «ژن خوب» را نمی‌توان به همایون اطلاق کرد، زیرا خودش از کودکی استعدادهایش را نشان داده، اما توقع اینکه به‌واسطه اسم پدر از شنیدن انتقادات از هر فردی مصون باشد، انتظار بیجایی است. این راهی که همایون می‌رود، فقط به تخریب شخصیت و عملکرد خودش ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است میراث باارزش پدر را هم به باد دهد.

 عطر تجارت، بوی پول

عکس‌هایی که از مراسم رونمایی «افسانه چشم‌هایت» پخش شد، بیشتر شبیه عروسی‌های مجلل بود. جایگاه موسیقی سنتی در طول تاریخ مشخص بوده و حتی حاکمان هم نتوانسته‌اند به آن خدشه وارد کنند. اینکه سلبریتی‌های اینستاگرام در جشن رونمایی بیایند و با این و آن عکس بگیرند، قطعه‌ای از پازل تبلیغات و تلاش‌های رسانه‌ای است؟ آیا همایون شجریان و علیرضا قربانی برای فروش بیشتر آلبوم‌شان نیاز به حضور سهیل مستجابیان و الناز حبیبی در مراسم رونمایی دارند؟ از چیدن کنار هم قطعات رسانه‌ای این آلبوم به نتایج خوبی نمی‌رسیم؛ «ایکس‌ویژن»، «شعر ابتهاج»، «ایران‌مال» و کیفیت برگزاری مراسم رونمایی نشان می‌دهد یا تفکر عمیقی پشت ساخت این آلبوم مشترک نبوده و نیست یا اساسا قرار است این اثر پرهزینه هنری با همین فرمان مشتری‌هایش را جمع کند. اینکه عوامل تولید این آلبوم از اصلاح اشتباه‌شان در چاپ دوم خبر می‌دهند، یعنی می‌دانند تعداد زیادی از مردم با آگاهی از این‌همه گاف باز هم آن را می‌خرند و می‌شنوند. به این جمله رامین حیدری فاروقی، مشاور هنری این اثر درباره انتخاب مجموعه «ایران‌مال» برای لوکیشن ساخت تیزرهای تبلیغاتی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» دقت کنید؛ «ما به همین سادگی دنبال کتابخانه‌ای بودیم که بتوان در آن فیلمبرداری و عکاسی کرد و اصلا هم بنا نبود در این مکان کنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود. آنچه انجام شد، فقط تلاش برای انتخاب مکانی بود که کتابخانه و پله‌ای با چشم‌انداز خوب در آنجا باشد، فقط همین.» یعنی باور کنیم انتخاب ایران‌مال فقط به همین دلایل بوده است؟ یعنی تا قبل از ساخت این مال‌ها، کسی کلیپ با چشم‌انداز خوب نمی‌ساخت؟ تنها جایی که کتابخانه و پله دارد، ایران‌مال است؟ وقتی همایون شجریان در مراسم رونمایی، از تداوم همکاری‌اش با ایکس‌ویژن خبر می‌دهد و می‌گوید از شرایط راضی است، یعنی زنده‌باد پول.

 معروف یا ماندگار

از شنوندگان معمولی تا مخاطبان جدی موسیقی در فضاهای مجازی و رسانه‌ها درباره «افسانه چشم‌هایت» اظهارنظر کرده‌اند. عده‌ای با تمجید فراوان از لذت بالای شنیدنش گفتند و گروه مقابل صراحتا اعلام کردند ارزش این‌همه انتظار و حاشیه را نداشت و از همنشینی قربانی و شجریان توقع بیشتری می‌رود. حتی در نشست خبری این آلبوم که با حضور جمعی از رسانه‌های موافق این دو خواننده در تالار وحدت برگزار شد، هر دو خواننده تلویحا از تنظیم موسیقی انتقاد کردند. تناقض عجیب درباره این آلبوم این است که با وجود تاخیر یا فرصت پنج‌ساله اما شتابزدگی غیرقابل کتمانی در آن به چشم می‌خورد. نکته جالب دیگر اینجاست که آلبومی در سال ۹۳ و با هزینه‌های بسیار کمتر از الان ساخته شده است و در سال ۹۸ و در فضای هیجانی رسانه‌ای با قیمت ۳۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. ادعای مردمی بودن و برای مردم خواندن را حتی خواننده‌های دست‌چندم لس‌آنجلسی هم مطرح می‌کنند، اما واقعیت جایی است که یک خواننده بزرگ‌زاده از کنسرت خیابانی و رایگان خواندن برای مردم می‌رسد به دفاع آشکار از ایران‌مال و ایکس‌ویژن. حتما این دو موضع با هم تفاوت زمین تا آسمان دارند، حتی اگر توسط همفکران رسانه‌ای و موسیقی حمایت تام و تمام شوی. این آلبوم فدای تجارت شد. «افسانه چشم‌هایت» قربانی شد؛ قربانی تجارت همایونی.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

عکس/ سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-۵


عکس/ سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-۵

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

سینمای آرمانی، فضای اخلاقی حاکم بر سینما می‌خواهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برای رسیدن به سینمای آرمانی، ابتدا باید فضای اخلاقی بر آثار سینمایی حاکم شود تا با فراهم شدن محیط به تدریج کارهایی تولید شود که در آنها محور ائمه باشند.

به گزارش سینماپرس، ابوالفضل جلیلی، کارگردان سینما به حوزه تاکید کرد: چه سینمایی می‌خواهد حضرت رسول را به تصویر بکشد، آیا از سینمایی که کیفیت آثارش نازل می‌توان انتظار داشت تولیداتی فاخر با محوریت حضرت رسول تولید شود، بنابراین برای رسیدن به سینمای آرمانی، ابتدا باید فضای اخلاقی بر آثار سینمایی حاکم شود تا با فراهم شدن محیط به تدریج کارهایی تولید شود که در آنها محور ائمه باشند.

وی افزود: فیلمی که در حوزه صدر اسلام تولید می‌شود پرهزینه است که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، برای همین بخش خصوصی قادر نیست در آن سرمایه گذاری کند و تنها نهادهای دولتی هستند که قادرند در این حوزه صاحب اثر باشند، اما وقتی هیچ سرمایه‌گذاری‌های انجام نمی‌شود. با چنین فضایی نباید از سینماگر انتظار چندانی را داشت.

این کارگردان در پاسخ به این سوال آیا دوست دارد فیلمی با محوریت پیامبر (ص)، بسازد گفت: سینمایی که من در آن مشغول به کار هستم موضوعات اجتماعی را در بر می‌گیرد. درضمن فیلمسازی که می‌خواهد اثری تاریخی جلوی دوربین برد باید در این حوزه تخصص لازم را داشته باشد، البته نمی‌گویم که نمی‌توانم فیلم تاریخی بسازم، اما شاید اثری که من تولید می‌کنم همانند فیلم یا سریالی نباشد که یک سینماگر تاریخی‌ساز آن جلوی دوربین می‌برد.

کارگردان فیلم قرآنی «حافظ» تاکید کرد: در همه رشته‌ها و مشاغل تخصص وجود دارد. برای مثال پزشکی که متخصص چشم است، نمی‌تواند کار دندان انجام دهد. این امر به معنای کم سوادی آن پزشک نیست، بلکه به تخصصی بودن این حرفه مربوط می‌شود، سینما نیز چنین است و هر بخش تخصصی را در بر می‌گیرد، پس برای رسیدن به اثر مطلوب باید به سراغ متخصص آن رفت.

جلیلی تاکید کرد: به نظرم وقتی می‌خواهید فیلمی با محوریت زندگی حضرت رسول (ص) تولید کنیم باید سراغ ارزش‌های اخلاقی رویم. منظور از اخلاقیات   هم  به آثاری برمی‌گردد که در آن به زیبایی‌های دین اسلام پرداخته شده باشد، البته اسلام عاری از زشتی است، اما همین نکته بینی در ساخت آثاری که محوریت آن موضوعات اسلامی است بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر  به جای پرداختن به جنگ‌های صدر اسلام موضوعاتی را مطرح کنیم که در آن مهربانی مد نظر باشد به نظرم با شخصیت حضرت رسول (ص) همخوانی بیشتری دارد.

 وی در انتهای این گفتگو تاکید کرد: متاسفانه برخی آثار فرهنگی یا هنری این تصور را در مخاطب غیرمسلمان ایجاد کرده که اسلام دینی خشن است، درصورتی‌که واقعیت غیر از این است زندگی حضرت رسول سراسر مهربانی است و اگر جنگی در طول رسالت ایشان رخ داده، شکا فاعی داشته و آنهم در خدمت سیاست رفعت پیامبر (ص) بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

فیلمبرداری «عامه پسند» با بازی معتمدآریا به شهرضا رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با رونمایی از نخستین تصویر فیلم سینمایی «عامه پسند» به تهیه کنندگی و کارگردانی سهیل بیرقی، فیلمبرداری فیلم این روزها در شهرستان شهرضا پیگیری می شود.

به گزارش سینماپرس، همزمان با رونمایی از نخستین تصویر فیلم سینمایی «عامه پسند» به تهیه کنندگی و کارگردانی سهیل بیرقی، فیلمبرداری فیلم این روزها در شهرستان شهرضا پیگیری می شود.

فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری گروه بازیگران ساخته جدید بیرقی را تشکیل می دهند تا شاهد ترکیب متفاوت و تازه ای در سینمای ایران باشیم.

«عامه پسند» که از تولیدات کاملا مستقل امسال سینمای ایران است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می شود. البته این در حالی است که تا امروز عوامل فرم حضور در جشنواره فجر را پر نکرده اند.

حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، هایده صفی یاری (تدوین)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، مهرداد میرکیانی (طراح چهره پردازی) مریم تخت کشیان (عکاس) و مجید کریمی (مجری طرح) از عوامل پشت صحنه فیلم «عامه پسند» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

«سیکل وی» به جشنواره‌ای آمریکا می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن «سیکل وی» به کارگردانی احمد خوش نیت در جشنواره داستان کوتاه کوتاه آمریکا به نمایش می‌رسد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن کوتاه «سیکل وی» (V. CYCLE) به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی احمد خوش نیت در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «داستان کوتاهِ کوتاه» (Short Short Story Film Festival) کشور آمریکا انتخاب شده و برای اولین بار در تاریخ ٩ آذر ١٣٩٨ (٣٠ نوامبر ٢٠١٩) در سینما جاوا آکوستیک، شهر پراویدنس ایالت رودآیلند نمایش داده می شود.

جشنواره داستان کوتاه کوتاه که مربوط به فیلم های انیمیشن و زنده است، آثار انتخابی خود از سراسر جهان را در ۲ بخش رقابتی Headtrip و Heartstrings اکران می کند که در هر بخش ١٧ اثر با یکدیگر رقابت خواهند داشت. «سیکل وی» در این جشنواره با ١٧ اثر انتخابی در بخش Headtrip رقابت خواهد کرد.

انیمیشن «سیکل وی» در مدت زمان سه دقیقه و چهل و پنج ثانیه و در قالب داستانی نمادین، موقعیت بشر در برابر هجوم ایدئولوژی های مختلف را به تصویر می کشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

«دورهمی» به قاب تلویزیون بازمی‌گردد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده مجموعه «دورهمی» درباره دلایل مهران مدیری، مجری این برنامه برای بازگشت این مجموعه به تلویزیون و زمان‌بندی آغاز ضبط و پخش سری جدید این مجموعه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «دورهمی» درباره تولید و پخش سری جدید این مجموعه با وجود اعلام قطعی منتفی شدن دنباله آن، به مهر گفت: با توجه به استقبال کم‌نظیر بینندگان عزیز از چند سری قبل برنامه «دورهمی»، همچنین پیشنهاد سازمان صداوسیما و تأکید مهران مدیری مبنی‌بر آنکه برنامه‌ای تولید شود که همه مردم در سراسر کشور بدون پرداخت هزینه امکان دسترسی به آن را داشته باشند و باعث بهتر شدن حال مردم شود، تصمیم گروه بر آن شد که تولید «دورهمی» برای پخش از تلویزیون را مجدداً آغاز کنیم.

احمدی درباره اینکه چه تغییراتی قرار است در این برنامه انجام شود، اظهار کرد: «دورهمی» در حال حاضر با همان سبک و ساختار قدیمی به آنتن بازمی‌گردد و با تشکیلِ اتاق فکر  مشغولِ ایده‌پردازی برای اضافه کردن بخش‌های جذاب و گوناگون به برنامه هستیم که به تدریج در طول کار انجام خواهد شد.

مهران مدیری و مصطفی احمدی

وی همچنین در پاسخ به شروع ضبط این مجموعه عنوان کرد: به زودی ضبط و تصویربرداری مجموعه را آغاز می‌کنیم و «دورهمی» طی یک یا دو هفته آینده روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

تهیه‌کننده «دورهمی» در پایان در پاسخ به اینکه این مجموعه چه رویکرد جدیدی برای رضایت مخاطبان دارد هم عنوان کرد: طی بیش از سی سال فعالیت هنری ِ مهران مدیری، همواره شاهد نوآوری و ارائه سبک‌های گوناگون از ایشان در کارهای مختلف بوده‌ایم که مورد توجه مردم هم قرار گرفته و در سری جدید برنامه «دورهمی» هم این اتفاق تکرار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

مهتاب کرامتی بازیگر «اورکا» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهتاب کرامتی همزمان با شروع فیلمبرداری فیلم سینمایی «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی، به این فیلم پیوست.

به گزارش سینماپرس، سمیرا علایی مدیر تولید فیلم «اورکا» از آغاز فیلمبرداری این فیلم در شمال ایران با پیوستن مهتاب کرامتی به لیست بازیگران آن خبر داد.

ترانه علیدوستی، مسعود کرامتی، مهتاب نصیرپور، عطیه غبیشاوی، محمد رشنو و مهتاب کرامتی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.  

در خلاصه داستان «اورکا» می‌خوانیم: «تو اورکایی دختر…چون اونقدر می‌جنگی تا به اون چیزی که می‌خوای می‌رسی.»

این فیلم، اولین تجربه سینمایی سحر مصیبی است که پیش از این مستند «صفر تا سکو» را درباره زندگی خواهران منصوریان ساخته است.  

«اورکا» به تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی و نویسندگی طلا معتضدی ساخته خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0