سینماپرس: پنج شنبه چهاردهم آذر ماه، افسانهای از سرزمین یونان در «افسون افسانه» رادیو نمایش بررسی میشود.
به گزارش سینماپرس، در برنامه «افسون افسانه» این هفته افسانه «دافنه» سروده پوبلیوس اوویدیوس ناسو شاعر رومی به صورت نمایش رادیویی پخش میشود.
در خلاصه داستان این افسانه آمده است:
در سالهای دور در تسالی پری دریایی زیبایی زندگی میکرد که دختر روپنه ئوس خدای رودخانهها بود. دافنه دختر زیبا و مهربان و دوست داشتنی بود، اما با وجود خواستگاران زیادی که داشت حاضر نبود، ازدواج کند و در این مسیر ماجراهایی برایش رخ میدهد.
این افسانه را سهیلا خدادادی به صورت نمایش رادیویی تنظیم کرده است و مهرخ افضلی آن را روایت میکند. همچنین هنرمندانی چون کامیار محبی، مونا صفی، محمد یگانه، سیما خوش چشم، راضیه مومیوند، حمید یزدانی و امین بختیاری در آن به ایفای نقش پرداخته اند و بهرام سروری نژاد کارگردانی آن را بر عهده دارد.
«افسون افسانه» به تهیه کنندگی زهرا عبدالله زاده، افکتوری نرگس موسی پور و صدابرداری مجید آینه، پنجشنبه ساعت ۲۲:۴۵ از رادیو نمایش پخش میشود و تکرار آن را روز جمعه ساعت ۱۰:۳۰ از رادیو نمایش موج fm ردیف ۱۰۷/۵ است.
سینماپرس: جشنواره سینما حقیقت در حالی برگزاری سیزدهمین دوره خود را سپری می کند که گویا مدیران تازه واردش قصد دارند در آزمون و خطاهای تکراری دروازه های خبری جشنواره را با محدود سازی، به کنترل خود درآورند!
به گزارش سینماپرس کمتر از پنج روز مانده به برگزاری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» عموم اهالی رسانه و منتقدان فیلم مستند با پیامکی مشترک به این مضمون مواجه شدند:
با توجه به محدودیت جشنواره صدور کارت برای شما مقدور نیست!
پیامکی که میتواند حکایت از برنامه ریزی ویژه متولیان برگزاری این جشنواره برای ندیده شدن آثار توسط رسانهها و به تبع آن نقد وضعیت تولیدات فیلم مستند در طی سال گذشته داشته باشد. تاکتیکی که بیش از هر چیز می تواند محصول مشاورتهای روابط عمومی این جشنواره برای پیشگیری از انعکاس محتواهای بحث برانگیز برخی از آثار راه یافته به جشنواره در فضای عمومی و رسانهای قلمداد شود و این در حالی است که باید دید که آیا تعداد محدود خبرنگار تایید شده نیز موفق به خرید بلیط و تماشای آثار در موعد مقرر خواهند شد و یا آنکه ظرفیتهای محدود در زمان تهیه بلیط نیز ادامه ای بر این تاکیتک خواهد بود.
بر این اساس ظاهرا سیاست مدیران سینمایی در جشنوارههای مختلف به صورتی تنظیم شده است که اهالی رسانه به عنوان مهمترین پوشش دهنده جشنواره و منتقدان آثار و تولیدات نتوانند فیلم های حاضر در بخشهای مختلف این جشنواره ها را مشاهده نمایند و به تبع آن در جشنوارهای همچون «سینماحقیقت» اخباری از محتوای تولیدات مستند و بالاخص تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بیرون درز نکند تا خدایی نکرده حاشیهای برای برخی اهالی این مراکز ایجاد نکند و بالاخص مدیریت جدید این مرکز را به صرافت اعمال تغییرات در مدیریت میانی این مجموعه نیاندازد!
سینماپرس: مجری و کارگردان خندوانه اعلام کرد که ما و تلویزیون قصد ساخت خندوانه را داریم. باید موضوعات زیادی در کنار هم قرار بگیرند.
به گزارش سینماپرس، خندوانه آخرینبار شانزدهم فروردینماه در ایستگاه ششم به پایان رسید و شایعاتی از عدم تولید دوباره و حتی بازگشت رامبد جوان مجری و کارگردان این برنامه تلویزیونی به کشور در فضای مجازی دست به دست شد که رامبد جوان در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همان روزها به این شایعات پایان داد و گفت: این شایعات بیاساس و بیمبنایند و این مطالب مهاجرت و ساخته نشدن «خندوانه» هفتم هم به دنبال موجسازیهای عوامفریبی دیگر است. چرا این فرض به وجود آمده که ما مهاجرت کردیم و دیگر هم «خندوانه» نمیسازیم؟
قرار بود بعد از محرم و صفر خندوانه شروع شود و حتی این روزها ماجرای بازگشت دورهمی هم به میان آمده است. علیاکبر کاظمی قائم مقام شبکه نسیم اعلام کرده است که تلویزیون «خندوانه» را حفظ میکند و پخش «دورهمی» قطعی نیست. البته سیدمصطفی احمدی تهیهکننده برنامه “دورهمی” گفته بود که اوایل آذرماه به آنتن برمیگردند اما قائممقام شبکه چیز دیگری میگوید.
او به این نکته اشاره کرد که مجموعهای از عوامل وجود دارند که باعث شده است حتمی بودن ساخت و پخش مجموعه «دورهمی» محقق نشود و ما نه میتوانیم بگوییم این مجموعه پخش میشود و نه میتوان گفت پخش نمیشود! تا الان هیچ چیز قطعی نیست و هرگاه نتیجه قطعی حاصل شد، اعلام خواهیم کرد.
اما درباره خندوانه گفته شد که یکی از برندهای تلویزیون است. تلویزیون برندهایش را از بین نمیبرد بلکه آنها را پرورش میدهد. مواظبت و همراهی میکند که از بین نروند. «خندوانه» از جمله برندهایی است که حتماً تلویزیون آن را حفظ خواهد کرد اما هر گاه زمان آن برسد تولید میشود.
رامبد جوان به تسنیم در پاسخ به آخرین خبرها از شروع این برنامه تلویزیونی، تصریح کرد: اخبارش را خودمان به زودی اعلام میکنیم الان یکسری مذاکرات میکنیم که به زودی اخبارش را اعلام میکنیم الان زود است که بگوییم کِی و چطوری.
وی در پاسخ به این سؤال که به امسال میرسد و حتی ویژهبرنامه نوروزی شبکه نسیم خواهد شد، افزود: همه این اتفاقات در حال بررسی است و باید موضوعات زیادی در کنار هم قرار بگیرند که بگوییم فصل جدید “خندوانه” را کِی میتوان شروع کرد. الان در پیشتولید نیستیم و مذاکره و مقدمات دیگر را فراهم میکنیم و آن زمان حتماً اطلاعرسانی خواهیم کرد که فلان موقع کار شروع میشود.
این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: ما و تلویزیون قصد ساخت خندوانه را داریم اما اینکه کِی و چطور میشود این فصل جدید را راه بیندازیم معلوم نیست.
رامبد جوان در خصوص کارهای جدید سینمایی گفت: مدت طولانی سفر بودم، آمدم و کارهای مقدماتی میکنم و در عین حال مقدمات کارهای بعدی را تدارک میبینم. “قانون مورفی” و “نگار” را در بین فصلهای جدید خندوانه ساختیم. فیلمنامه سینمایی بعدی نوشته میشد و به محض تمام شدن فصل “خندوانه” کار بعدی را شروع میکردیم. هفت ماهی که نبودم یکسری چیزها هم دستم نبود و کاری نکردم اما فیلمنامهها، قصهها و پروژههایی را صحبت کردیم و میکنیم.
وی با اشاره به تئاتر «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین»، تأکید کرد: تئاتر «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» را با آتیلا پسیانی روی صحنه بردیم و امیدوارم مردم ببینند که به آنها خوش میگذرد، حداقل ۲ ساعت از فضای نگرانکننده شهری اعم از آنفلونزا، آلودگی هوا و چه اضطرابهای گرانی و شلوغی، خالی میشوند و دوباره بعد از نمایش به واقعیتهای زندگی برمیگردند و حداقل فکر میکنم روحیهای به آنها القاء میشود که بهتر به امورات زندگیشان برسند.
جوان در پایان تأکید کرد: فعلاً بازیگر این تئاترم و انشاءالله بعد از آن خنداونه را راه بیندازیم و این وسط گفتوگوهایی هم داریم که کدام پروژههای دیگر را شروع کنیم، همه این اتفاقات در دستور کارند. البته این پروژهها و کارها همه سینماییاند.
قرار است فصل جدید کودکشو ساخته شود و مسابقه دست فرمون هم ادامه پیدا میکند. همچنین قرار است برنامه تاکشو هم به جمع برنامههای شبکه نسیم اضافه شود. چهل تیکه هم ادامه پیدا میکند.
سینماپرس: روز سهشنبه ۱۲ آبان نشست هماندیشی هنرمندان تئاتر و نمایندگان مجلس برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست «هماندیشی هنرمندان تئاتر و نمایندگان مجلس» پیرامون مسائل روز هنرهای نمایشی همچون بودجه تئاتر، معافیت مالیاتی، مشکلات این حوزه بعد از ظهر امروز (سهشنبه ۱۲ آذر) برگزار شد.
قطبالدین صادقی، مسعود دلخواه، محمودرضا رحیمی، مهدی میامی، شهرام گیلآبادی، مریم معترف، هادی مرزبان، سعید اسدی، پیان فروتن، امیرکاوه آهنین جان، مریم کاظمی، فریبا متخصص، مصطفی کوشکی، شاهین چگینی، داود فتحعلیبیگی، ساسان پیروز، و همچنین احمد مازنی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر (از نمایندگان مجلس) و همچنین ملکی مدیرکل امور مجلس وزارت ارشاد از جمله حاضران در این جلسه بودند.
شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در ابتدای این نشست گفت: هدف از تشکیل این جلسه برگزاری محفلی است تا بتوانیم رابطهای ایجاد کنیم برای انعکاس مسائل تئاتر به نمایندگان منتخب مجلس. از چند هفته پیش نیاز چنین جلسهای را در راستای معافیت مالیاتی که قرار بود در مجلس مطرح شود حس کرده بودیم.
کرمی ادامه داد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مقرر شد برای سال آینده معافیت مالیاتی هنر لحاظ شود اما در سالهای آتی دوباره لحاظ خواهد شد و این نگرانی بزرگ کماکان بین خانواده فرهنگ و هنر وجود دارد و تمامی ارکان وزارتخانه ارشاد تاکید کردند که معافیت باید وجود داشته و مورد حمایت قرار بگیرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: این جلسه برای اینکه رابطهای بین مجلس و هنرمندان برقرار شود تشکیل شده و امیدوارم بتوانیم مسائل و نگرانیمان را به منتخبان مجلسی انتقال دهیم که اتفاقا جزو گروهی بودهاند که همیشه در فضای تئاتر حضور داشتند.
کرمی با بیان اینکه اول هدفمان این بود که با حضور ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس این جلسه را برپا کنیم اما برخی دعوت ما را لبیک نگفتند و این امکان ایجاد نشد. اما در نهایت، موارد مطروحه در این نشست صورت جلسه شده و در قالب سند مکتوب به عنوان مطالبات اهالی هنر از دولت و مجلس ارائه خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه محور موضوعات در این جلسه محدودیت ندارد اما اعتبار حوزه تئاتر مدنظر ماست که به شکل نگاه سنتی در مقایسه با سایر هنرها در وضعیت ناعادلانهای قرار گرفته و از گذشته هم تداوم داشته است، گفت: نمیگوییم چرا انقدر تفاوت در اعتبار تئاتر با سینما هست چون سینما با ما همخانواده است اما همیشه نگرانیم که چرا یکدهم بودجه سینما به ما اختصاص مییابد؟ ما محور بحثمان در حوزه اعتبار، قوانین و ساختار و برنامه تئاتر است که مجلس میتواند حامی موثر بوده و نقش جدی در حوزه هنرهای نمایشی داشته باشد.
کرمی تصریح کرد: چندباری در کمیسیون فرهنگی حاضر شدهام و آقای مازنی بر نکتهای تاکید داشتند مبنی بر اینکه برخی سازمانها به شدت ارتباط میگیرند با مجلس و میتوانند در جذب اعتبار اثر داشته و حتی ساختار و قوانین حمایت مجلس را داشته باشند و اعتراض میکردند که چرا در حوزه هنر به خصوص تئاتر این ارتباطگیری رخ نمیدهد. و امروز بنده به عینه این تفاوت را دیده و حس کردهام.
قطبالدین صادقی (نویسنده و کارگردان تئاتر) پس از صحبتهای شهرام کرمی گفت: ما اینجا برای سهم خواهی نیامدیم ما آمدیم اینجا مسائلی را مطرح کنم که در برگیرنده همه اهالی تئاتر است. ما به قول نیچه بسیار کم یاد میگیریم و این موضوع سرمنشا تمام سوتفاهم هاست. به هر ترتیب من اعتقاد دارم هیچ گاه هیچ جامعه بدون مدیر و متخصص نمیچرخد. این موضوع در همه دوران پرشکوه فرهنگ و هنر جهان وجود داشته است.
پس از صادقی، که تعدادی از هنرمنمدان حاضر در جلسه از فرصت زمان پنج دقیقهای خود به نفع او گذشتند تا بتواند در زمانی بیشتر به طرح خواستهها و مطلبات جامعه هنرمندان به نمایندگان مجلس بپردازد و مشروح سخنانش منتشر میشود، هادی مرزبان به ایراد سخن پرداخت.
هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت تئاتر کشورمان نیز در این دیدار با بیان اینکه «من از آن دسته هنرمندانی هستم که در اتاق وزیر و نمایندهای به صورت اختصاصی نرفتهام.» گفت: فقط یکی دوبار این اتفاق افتاده که نزد آقای حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم و در همان چند بار هم فهمیدم که منِ هادی مرزبان زیر خط فقر به سر میبرم اما ما عاشقیم و به کار خود هم ادامه میدهیم؛ عشقی که متاسفانه کمکم به بلاهت میکشد و دیگر نمیتوانیم کار نکنیم.
این هنرمند پیشکسوت افزود: البته شرایط اداره کل هنرهای نمایشی را هم میدانم که شهرام کرمی در چه شرایط بدی قرار دارد. این خیلی درد است که وقتی میخواستم درکار قبلی پول بازیگرانم را بدهم ماشینم را فروختم و این اصلا اتفاق خوبی نیست.
مریم معترف کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر هم در این نشست در سخنانی کوتاه گفت: مساله ما اخذ مالیات نیست. بلکه مساله ما درصدی از مالیات است که باید برای آن فکر اساسی کرد. اتفاقا میگویم چرا کسی که سالی یک میلیارد درآمد دارد باید همپای منی که به طور مثال ۱۰ میلیون درآمد دارم سنجیده شود؟ بلکه به میزان درآمد مالیات بگیرند هم هنرمند راضی هم انقد انقلت پشت سرشان نباشد. آن وقت دیگر کسی شکایت نمیکند که چرا هنرمندان نباید مالیات بدهند و هم شرایط متعادلتری برای ماجرای مالیات باقی میماند.
شاهین چگینی (مدیر تماشاخانه مشایخی و رییس صنف تماشاخانههای ایران) هم در این نشست بیان کرد: امروز حضور تماشاخانهها، مناسبت جدیدی را برای تئاتر ایران فراهم کرده و امروز میبینیم که به شدت گستردهتر شده است. مساله ما ایجاد مناسبات در این فضاست که باید در این فضا طراحی درستی کرد.
چگینی با بیان اینکه ما امروز شاهد آسیبهایی هستیم که در حوزه تماشاخانههای خصوصی نیز دیده میشود، گفت: در بحث مالیات نیز باید گفت که وقتی شرایط مالیات جدیدی رقم بخورد قطعا باید از تماشاگر این مالیات را جبران کرد. اینها مسائلی است که وقتی موجب انتقال سرمایه میشود قطعا جریان فعلی تئاتر را معیوب میکند.
او خاطرنشان کرد: دولت باید حمایتهای گستردهتری را از حوزه تئاتر انجام دهد. ما در حوزه تماشاخانههای خصوصی و ماجرای مالیاتی دچار چالشهایی هستیم که مخاطبان را با شرایط جدیدی روبه رو میکند و اگر حمایتی از این تماشاخانهها در همه زمینهها نباشد قطعا دچار چالشهایی میشویم که آقای صادقی به آن اشاره کردند.
سعید اسدی (رئیس مجموعه تئاترشهر) نیز در این نشست گفت: حال هنرمندان خراب است چون به لحظه پشیمانی نزدیکاند و فکر میکنند هرچه زمان صرف کردند خطا بوده است؛ این پول مداری و سرمایه مداری و هدایت تئاتر به سمت اقتصاد، آسیبهای زیادی به این حوزه وارد کرده است. یعنی نسبت اقتصاد سیاسی در کشور ما با صنایع خلاق ما بسیار دارای چالش است که باید روی آن تمرکز بیشتری کرد.
او یادآور شد: گرفتاری تاریخی ما مشخص نبودن رویکرد تئاترمان است؛ اینکه قرار است بر اساس بازار آزاد و متکی بر سرمایه در گردش و تولید کار کنیم یا سوسیالیسم. یک زمانی رویکرد تئاتر شبه سوسیالیسمی بود که دولت از تئاتر حمایت میکرد و مولد بود و سرمایه تولید ایجاد میکرد اما رفته رفته گفتند به سمت عرصه خصوصی سازی برویم اما شکل بیقوارهای شد که به اعتقاد من به مثابه یک سکته شدید شد.
اسدی تاکید کرد: چالش و تناقضی که در حوزه اقتصاد سیاسی وجود دارد به انضمام نقصی که در حوزه دولتی وجود دارد شرایطی را ایجاد کرده که موجب هدر رفت بسیاری مسائل تولیدی در حوزه وزارت ارشاد شده است. متاسفانه در این چارچوب ما فضا را به گونهای هدایت کردهایم که اصلا هم مرتبط به تئاتر تهران نمیشود و حتی در حوزه تئاتر استانها نیز دچار این بحران هستیم.
او خاطرنشان کرد: پس وقتی قانون مالیات مستقیم هنر را در نظر میگیریم باید به این مساله توجه کنیم که تغییری در حوزه اقتصاد سیاسی و دگرگونی ساختاری و البته تعریف جدیدی از تئاتر حرفهای به وجود بیاید.
ساسان پیروز (منتقد تئاتر) هم در این برنامه گفت: انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر دو ماه قبل بیانیهای خطاب به وزیر منتشر کرد و گفت تئاتر به سمت ورشکستگی پیش میرود و دلایل زیادی در این عامل موثر است اما بخش عمده آن اقتصاد است. بررسیهای ما نشان میدهد که ۹۵ درصد اجراها با ورشکستگی کامل روبرو هستند.
پیروز ادامه داد: وقتی پولی در اداره کل هنرهای نمایشی وجود نداشته باشد قطعا کاری نمیتوان در این عرصه انتظار داشت. ما در این حوزه وارد تئاتر خصوصی شدیم و دائم از مسئولیت دولت کم کردیم که در عمل باعث ناتوان سازی تئاتر شد. این وضعیت اکنون نیز ادامه دارد و ما در زمانی که شاهد افزایش تورم در تمامی ارکان جامعه هستیم شاهد به وجود امدن شرایطی هستیم که تمام درآمدهای تئاتر را به فروش بلیت متمرکز کرده است.
این منتقد و پژوهشگر تئاتر بیان کرد: اتفاقی که امروز از آن به عنوان بحران حرف میزنیم نتیجه عوارض بلند مدتی است که باید به آن توجه کنیم. جایگاه تئاتر ایران در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار ارزشمندی بود اما امروز شرایط به گونهای است که روزی باید به تاریخ درباره این اتفاقات پاسخ بدهیم.
مسعود دلخواه هم در این نشست گفت: ما دو رویکرد درباره فرهنگ و هنر میتوانیم داشته باشیم؛ برخورد ریشهای یا مسکن دادن برای دردهای بحرانی. الان دنبال مسکنها هستیم؛ ولی برای بررسی ریشهای باید از قوه قضاییه وزارت ارشاد وزارت علوم اینجا باشند. در نگاه کلان همه این نهادهای درگیر فرهنگاند اینکه چقدر مسئولیتشان را ایفا کنند آینده قضاوت میکند.
دلخواه با تاکید بر اینکه تئاتر در مرز ورشکستگی است و گروههای تئاتر و مدیران تماشاخانه امکان ورشکستگیشان زیاد است، گفت: در ۱۹۳۰ امریکا که دچار دپرشن اقتصادی معروفی شد تئاترهای برادوی به تدریج بسته شدند اما دولت که در وضع اقتصادی بدی بود اجازه نداد یک تئاتر آن هم تعطیل شود و حمایت کرد.
او با تاکید بر اینکه ما اینجا نمیدانیم مسائل مختلفمان را به چه کسی بگوییم؟ گفت: در حال حاضر تماشاگران تئاتر بسیار افت پیدا کرده است. شاید بعد از کاری که الان روی صحنه دارم دیگر توبه کنم و کاری نکنم. وقتی ۱۵۰ میلیون هزینه میکنی و تنها ۸۰ میلیون میفروشی حتی سر به سر هم نمیشود.
این کارگردان و مدرس دانشگاه یادآور شد: دولت باید به تئاتر سوبسید بدهد و مسالهای که کمیسیون فرهنگی مجلس میتواند کمک رسان اهالی تئاتر باشد بالابردن بودجه تئاتر و موظف کردن دولت برای پرداخت یارانه به هنرمندان است. این یارانه باید اتفاق بیفتد. اصلا در هیچ جای دنیا از تئاتر دولتی به تئاتر خصوصی یک دفعهای نمیپرند. موضوعی که در تئاتر ما اتفاق افتاد. همین الان هم دیر نشده و میبایست در این زمینه کار جدیدی کرد.
شهرام گیلآبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) نیز پس از صحبتهای دلخواه در توضیحاتی گفت: یک سری اتفاقات خندهدار در حوزه کارشناسی میافتد که تصورمان بر این است که یک فضای تحقیق میدانی و دیداری پشتیبانی هم ندارند.
گیلآبادی ادامه داد: متاسفانه باید گفت خانه از پای بست ویران است. ما اصلا نمیدانیم باید از کجا حرف بزنیم و چه حرفی بزنیم. من اکنون بیش از ۲۰۰ موضوع دارم که میتوانم درباره آن با شما صحبت کردم اما واقعا نمیدانم اصلا باید از کجا حرف بزنم.
او یادآور شد: یک مدیر میگفت ما پنج هزار میلیارد تومان در سال بخشودگی مالیاتی برای هنرمدان داشتهایم تاکنون. اما به هنرمند ما بر اساس یک و نیم میلیون تومان حقوق تامین اجتماعی و بازنشستگیاش و چون کارفرما ندارد از یک کارگر فصلی هم پایینتر نگاه میشود.
گیلآبادی ادامه داد: الان در رادیو و تلویزیون یک هجمه جدی به سمت هنرمندان شکل گرفته در حالی که هنرمندانی که بهرهمند هستند کمتر از نیم درصد کل جامعه هنریاند؛ افرادی که به قول آقایان درآمدهای بادآورده دارند. در واقع تمام درگیری مالیاتی هنرمندان برای کمتر از نیم درصد جامعه هنری است. اما به خاطر همین نیم درصد هنرمند را رودروی مردم میگذارند و فکر نمیکنند سر بزنگاه هم پیش بیاید که همین هنرمندان به درد مردم بخورد.
او در پایان با اشاره به اینکه هنرمندی مانند خانم ژاله علو بعد از ۷۰ سال کار رادیو مستاجر است، گفت: اگر کاری برای ما نمیتوانید بکنید لااقل کاری به کارمان نداشته باشید. آقای وزیر اقتصاد، اگر میتوانی جلوی ۴۰ درصد فرار مالیاتی را بگیر آن وقت سراغ ۵ هزار میلیارد تومان هنر بیا که البته از همان مقدار درآمد هم در این حوزه خبری نیست.
مصطفی کوشکی (کارگردان و مدیر تئاتر مستقل تهران) هم گفت: پرسش من از شما و دولت این است که آیا اعتقادی از سوی شما به تئاتر، به نقد حاکمیت و به نقد اساسی وجود دارد؟ اگر بله، که همه صحبتها را در این جلسه شنیدیم و نتیجه این حرفها در عمل به ما میگوید آیا این اعتقاد وجود دارد یا خیر. و اینکه آیا به خرد و اندیشه اهمیتی داده میشود یا نه؟
کوشکی ادامه داد: من احساس میکنم متاسفانه نیاز و اعتقادی به تئاتر و هنر وجود ندارد چون احساس میکنند تئاتر میتواند برایشان مشکل ایجاد کند.
مریم رحیمی نیز در این نشست گفت: نگاه دولت به هنر طوری است که میخواهند به خاطر آن نیم درصد سلبریتی در فضای هنر تئاتر، از تمام هنرمندان مالیات بگیرند.
محمودرضا رحیمی نیز در این نشست به بیان مشکلاتی پرداخت که جامعه تئاتری در این سالها با آن مواجهه بوده و مسائل و مشکلاتی که در آینده حیاتش را تهدید میکند. که مشروح این صحبتها در خبری جداگانه منعکس میشود. فریبا متخصص، مریم کاظمی، آرش دادگر و روزنامهنگاران حاضر در این جلسه نیز در ادامه به بیان انتقادات و مسائلی که تئاتر را تهدید میکند، پرداختند.
در ادامه بحث همچنین طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و احمد مازنی سه نماینده مجلس حاضر در این نشست به جمعبندی و بیان نظراتشان درباره مسائل مطروحه پرداختند.