X

بایگانی بهمن 9, 1398

دفتر سینمایی

«خانه امن» در ابتدای راه تولید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم از ساخت سریال «خانه امن» با موضوع تهدیدات داعش خبر داد.

به گزارش سینماپرس، «بهرنگ ملک‌محمدی» مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: ما در مرکز سیمافیلم اهتمام ویژه‌ای روی مسائل روز داریم و این موضوع در دستور کارمان قرار دارد.  

وی ادامه داد: سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی، تهیه کنندگی ابوالفضل صفری و نویسندگی حسین تراب نژاد در حال تصویربرداری است. این سریال اثری معمایی – امنیتی است و به تهدیدات داعش و چگونگی کمک‌های کشورهای غربی و منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد.

ملک‌محمدی تاکید کرد: زمان ساخت این مجموعه طولانی خواهد بود و امیدواریم اواخر سال آینده بتوانیم شاهد اتمام پروژه باشیم.

به گزارش فارس، بخش عمده تصویربرداری سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی در تهران انجام می‌شود و برخی از سکانس‌ها نیز در خارج از کشور مقابل دوربین خواهد رفت. تاکنون حضور حمیدرضا پگاه و امین زندگانی قطعی شده و سایر بازیگران نیز ظرف چند روز آتی انتخاب خواهند شد.

این سریال در ۳۰ قسمت و به سفارش سیما فیلم تولید می‌شود. «خانه امن» با طرح اولیه‌ای از مرتضی اصفهانی مضمونی معمایی و امنیتی دارد. به احتمال فراوان پخش این سریال سال آینده خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین اطلاعات درباره وضعیت ترخیص محمدرضا شجریان از بیمارستان


آخرین اطلاعات درباره وضعیت ترخیص محمدرضا شجریان از بیمارستان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنده مدال «کالدکوت»‌ مشخص شد


برنده مدال «کالدکوت»‌ مشخص شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سر فرو کردم در اینجا، تا کجا سر برکنم… – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برهانی مرند در آستانه آغاز سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پیامی به مخاطبان و هنرمندان، این رویداد را فرصتی برای ارج نهادن به چند صدایی و جلوه‌های هزار رنگ و نقش هنر دانست.

به گزارش سینماپر، نادر برهانی مرند دبیر این رویداد در آستانه آغاز جشنواره پیامی را منتشر کرد.  

متن این پیام به شرح زیر است: 

«اینک این سی وهشتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر است که در آستانه آن ایستاده‌ایم، رویدادی که هم می‌توان آن را به سادگی یکی از جشنواره‌های تئاتر دانست و هم می‌توان صعوبت شکل‌گیری‌اش را در میانه پر پیچ و تاب زمانه‌ای اینچنین دید! خانم‌ها، آقایان، اهالی محترم تئاتر، نویسنده این سطور اعتراف می‌کند که در سالیان نه چندان دور، روزگاری که خود یکی از شرکت‌کنندگان این رویداد بی‌بدیل تئاتر ایران بود، چه بسیار ناملایمات که گریبانش را نگرفت و چه مایه دلتنگی که نداشت از برگزار کنندگان این جشنواره. اعتراف می‌کند که هرگز در خیالش نمی‌گشت آن سال‌ها، که روزی روزگاری قرعه میزبانی خانواده بزرگ تئاتر ایران به نام او افتد. اعتراف می‌کند که وقتی پا به میدان گذاشت، تازه دید این ضیافت عجب کارستانی است و کار از لونی است دیگر…! من در برابر شما نه به عنوان دبیر که به عنوان یکی از اعضای این خانواده شهادت می‌دهم، همه برگزار کنندگان رویداد امسال عشق به تئاتر و تئاتری‌ها را با صداقت و راستی رعایت کرده‌اند. دوستان من، باور کنید در زمانه‌ای چونان زمانه ما که گاهی اندوه با همه توان معنای خود را در برابر چشم نمایش می‌دهد ضیافتی هم از این دست عزمی راسخ می‌طلبد.

بر آن بوده‌ایم تا درنگی باشیم بر همنوایی صداهای متنوعی که در شکل‌ها و شیوه‌های مختلف، جلوه‌های هزار رنگ و هزار نقش خود را بر پهنه صحنه می‌گسترند. بر آن بوده‌ایم که این چند صدایی را ارج نهیم و در ساحت‌های مختلف -ولو به بهای برخی بی‌مهری‌ها- اختلاف و تلاقی سلیقه‌ها را به فال نیک بگیریم. باور داشته‌ایم که مرز رونق بخشی به این رویداد نه از رهگذر برگزیده شدن و صرف بودن در جشنواره، بلکه از اعلام آمادگی برای حضور درآن می‌گذرد. در برابر شما، هر آن کدامتان که برای این حضور اعلام آمادگی کردید، چه منتخب بوده باشید و چه نه، از جا برمی‌خیزیم و به احترامتان کلاه از سر برمی‌داریم که رونق بخش و سلسله جنبان تئاتر ایران شمایید.

اینک در آستانه سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، صاحب این قلم اذعان می‌دارد که حساب همه چیز را کرده بود جز آنکه ناگهان در پیچ و خم رویدادی هول و دلخراش، اهل خانه از خانه خود رو برگردانند! باور کنید دلم بود که در تک‌تک آن لحظه‌های غریب چشم در چشم دوستانم شوم و بگویم: رفیق، هم‌رکاب، هم‌پیاله می‌فهمم از چه رنجه‌ای، می‌فهمم چه می‌گویی اما ببین! این من و ماییم، رفیق و اهل خانه، این خانه بی هرکداممان غربت کده‌ای بیش نیست، تو برما…

همچنان بر این اعتقادم که هر فردی از خانواده تئاتر از حق طبیعی خود برای ماندن یا رفتن استفاده کرده است. من و همکارانم همه ناملایمات را به جان خریدیم تا آن که در صحنه مانده است لحظه‌ای درخشش حضور انسان معاصر را جلوه‌گر شود و این همه امید من و ماست، همین.

عشق دردانه است و من غواص و دریا میکده

سر فرو کردم در اینجا، تا کجا سر برکنم…»

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۰ تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش شهرهای جهانی صنایع دستی در ایران/با زیرساخت‌ها چه می‌کنید؟


افزایش شهرهای جهانی صنایع دستی در ایران/با زیرساخت‌ها چه می‌کنید؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب اولیه آثار جشنواره تجسمی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای هنری دورازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از میان ۵۹۶۸ اثر رسیده به دبیرخانه، ۴۵۰ اثر را در مرحله اول برای نمایشگاه انتخاب کردند. ‏

به گزارش سینماپرس، شورای هنری دورازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از میان ۵۹۶۸ اثر رسیده به دبیرخانه از ‌۳۰۳۲ هنرمند، ۴۵۰ اثر را از ۳۳۶ هنرمند در مرحله اول برای نمایشگاه انتخاب کردند. ‌

بدین ترتیب در رشته‌های دهگانه جشنواره، ‌شورای هنری از میان ۱۶۳۷ نقاشی ۱۲۰ اثر، ۱۶۰۰ عکس ۵۰ اثر، ۷۹۲ پوستر ۲۹ اثر، ۵۳۵ ‌تصویرسازی ۳۷ اثر، ۳۸۳ نگارگری ۵۳ اثر، ۳۳۷ خوشنویسی ۹۷ اثر، ۲۱۲ کارتون و کاریکاتور ۲۲ اثر، ‌۲۱۰ مجسمه ۱۸ اثر، ۸۴ سرامیک ۱۲ اثر و ۱۷۸ اثر در رسانه‌های هنری جدید ۱۲ اثر را در مرحله ‌انتخاب اولیه پذیرفتند.

شورای هنری اعلام کرد تعداد آثار پذیرفته شده در رشته های چاپی تقریبا قطعی است و در مورد تعداد آثاری که ‌باید اصل آنها به محل جشنواره ارسال شود، تعداد تغییر خواهد کرد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری ‌صبا برگزار می شود.  

به گفته هادی مطفری، رئیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از آنجایی که طبق آیین نامه جشنواره در هر رشته دهگانه فقط امکان معرفی یک نفر و اهدای یک جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر نموده است که به جای انتخاب یک نفر ویک اثر، امکان خرید آثار بیشتری، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود وجشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثاربرتر اقدام کند. به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یک اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شکسته، نسخ وثلث ونقاشی خط، ستاد جشنواره اجازه دارد تعدادبیشتری از آثار برتر را خریداری نموده و شورای هنری باهماهنگی  هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد. به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنرهای تجسمی رویکرود اکسپو و فروش آثار شرکت کنندگان را – منوط به تایید خود هنرمندان – دنبال خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از هویت مسلوخ‌شده تا آغاز ویرانی


از هویت مسلوخ‌شده تا آغاز ویرانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درک مشترک «آی فیلم ۲» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «گزارش ویژه» کانال آی فیلم ۲ شبکه آی فیلم تلاش می کند تا به پوشش و گزارش و تحلیل اخبار و رخدادهای فرهنگی و هنری با محوریت افغانستان و تاجیکستان بپردازد که این مسئله هم برای مخاطبان این دو کشور و هم برای مخاطب ایرانی می تواند جذاب و دیدنی باشد.

به گزارش سینماپرس، اگر علاقه مند جدی فرهنگ و هنر باشید قطعا پیگیری اخبار و رخدادهای مربوط به این حوزه برایتان جذاب خواهد بود. اگرچه به نظر می رسد مخاطبان اخبار فرهنگ و هنر طیف خاص تری از مردم و مخاطبان را تشکیل می دهند که یا خود دستی بر آتش فرهنگ و هنر دارند یا در این زمینه دغدغه مند هستند، اما این به این معنا نیست که مخاطب عام از آن سود یا حظی نمی برد.

حوزه فرهنگ و هنر هم به دلیل گستردگی فعالیت هایش هم به دلیل پیوندی که با احساس و ذوق انسان دارد، همواره یکی از جذاب ترین کنش های اجتماعی است که حتی شنیدن و مطلع شدن از چند و چون آن هم می تواند آدم را بر سر شوق بیاورد یا از لحاظ روحی اغنایش کند. ضمن اینکه این امکان و فرصت را فراهم می کنند تا مخاطب تماشاگر را به مخاطب کنشگر بدل کرده و به حضور در محافل و فعالیت های فرهنگی و هنری ترغیب و تشویق کند.

 از سوی دیگر اخبار و گزارش های فرهنگی و هنری، شمایلی تصویری از وضعیت یک جامعه را با مولفه ها و شاخص های توسعه فرهنگی و هنری ترسیم می کند که نوعی سنجه و میزان برای ارزیابی آنها محسوب می شود.

برنامه «گزارش ویژه» کانال آی فیلم ۲ شبکه آی فیلم با چنین رویکردی تلاش می کند تا به پوشش و گزارش و تحلیل اخبار و رخدادهای فرهنگی و هنری با محوریت افغانستان و تاجیکستان بپردازد که این مسئله هم برای مخاطبان این دو کشور و هم برای مخاطب ایرانی می تواند جذاب و دیدنی باشد. از جمله اینکه در جریان های فرهنگی در کشورهای همسایه قرار می گیرد که با ما قرابت و سنخیت فرهنگی و هنری بالایی دارند و می تواند فرصتی برای یک تعامل و گفت و گوی فرهنگی مجازی را فراهم آورد.

ضمن اینکه می توان از این طریق نقاط مشترک فرهنگی و هنری را بازشناسی کرد که چه بسا بستری برای همکاری و فعالیت های مشترک باشد. اتفاقی که سابقه متعدد داشته و به نزدیکی و همدلی بیشتر کشورهای همسایه کمک کرده است. مثلا برگزاری هفته های فرهنگی در کشورهای همسایه ایران که به دلیل اشتراکات فرهنگی فراوان برای مخاطبان هر دو کشور، دستاوردهای موثری داشته است. این برنامه به ویژه برای فعالان فرهنگی و هنری که اخبار مرتبط به این حوزه ها را به ویژه در بین کشورهای همسایه رصد می کنند، یک منبع موثق و مفصل است که می توانند از آن تغذیه خبری کنند.

همچنین فرصتی است تا به شناخت آگاهانه تر و تحلیلی نسبت به وضعیت کشورهای همسایه دست یابند. از آنجا که زبان این کانال از شبکه آی فیلم هم فارسی است و برای مخاطبان تاجیکستانی و افغانستانی پخش می شود، فعالان فرهنگی و هنری مشکلی در درک برنامه ندارند و با تماشای آن می توانند از بسیاری از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی که در رسانه های دیگر پوشش داده نمی شود، از این طریق مطلع شوند. سرویس های خبرگزاری ها و روزنامه ها قطعا می توانند یکی از مخاطبان همیشگی این برنامه باشند.

در برنامه «گزارش ویژه» تا کنون چندین رخداد مهم فرهنگی و هنری مورد پوشش خبری و تحلیلی قرار گرفته که از جمله می توان به نمایشگاه خوشنویسی «تجلی خط از هرات تا تهران» اشاره کرد که مصداقی از همان همکاری های مشترک فرهنگی و هنری است که به آن اشاره شد یا «نشست هم اندیشی هنرمندان مهاجر» که با همکاری اداره کل امور اتباع مهاجر برگزار شد. همچنین «سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل» ویژه دانش آموزان و دانشجویان خارجی. اینها چند نمونه از موضوعاتی بود که به شکل ویژه در برنامه «گزارش ویژه» آی فیلم ۲ به آن پرداخته شده بود. موضوعاتی که می توان ردپای فرهنگ و هنر ایرانی را هم به شکل پررنگی در آن یافت.

برنامه «گزارش ویژه» فارغ از محتوا و ساختار اجرایی خود از حیث ماهیتی، یکی از مهم ترین برنامه ها در راستای اهداف و رویکردهای آی فیلم ۲ بوده و به شکل مستقیم با آن نسبت معنایی پیدا می کند. بازشناسی فرهنگی و هنری کشورهای همسایه ای مثل ایران و افغانستان و تاجیکستان از طریق تحلیل اخبار و رخدادهای این حوزه، نوعی روایت عینی و چه بسا عینیت گرایی پژوهش گرانه در کنشمندی های فرهنگی است که در شرایط امروز سخت به آن نیاز داریم. آنچه ملت ها را به هم نزدیک می کند، بیش از اشتراکات جغرافیایی و سیاسی، مشترکات فرهنگ و زبان هنر است که می تواند به تحکیم و تقویت هویت فرهنگی مشترک کمک کرده و نقش تاریخی داشته باشد. از این رو برنامه «گزارش ویژه» را صرفا نباید به یک برنامه خبری و تحلیلی تقلیل داد. این برنامه می تواند یک حلقه وصل تلویزیونی بین همه فعالان و دغدغه مندان فرهنگی و هنری کشورهای فارسی زبان باشد تا از وضعیت فرهنگی و خبری هم باخبر باشند و به یک درک و خودآگاهی مشترک دست یابند و به نوعی هم افزایی رسانه ای برسند.

*سید رضا صائمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

 برگزیده قدیمی‌ترین جایزه کتاب کودک معرفی شد


 برگزیده قدیمی‌ترین جایزه کتاب کودک معرفی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «نقد سینما» نیز محکوم به ضبطی بودن می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از ضبطی شدن این برنامه سینمایی شبکه پنج سیما در طول جشنواره فیلم فجر خبر داد و دلایل این تصمیم را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، یوسف بچاری تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» با اشاره به تولیدی شدن این برنامه در ایام جشنواره فجر تصریح کرد: در تصمیم‌گیری برای ضبطی شدن ویژه‌برنامه‌های زنده مرتبط با جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، دو نکته مدنظر بوده است؛ یکی بالا بردن کیفیت برنامه‌ها است چون برنامه زنده سرعت و شتاب بیشتری نیاز دارد و دیگری فراهم شدن امکان حضور کارشناسان متنوع‌تر در برنامه که با توجه به زمان پخش برنامه در ساعات قبل از نیمه شب دست‌مان بازتر است.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر برنامه «نقد سینما» ساعت ۱۲ و نیم شب روی آنتن می‌رود و تا دو و نیم یا سه بامداد پخش آن ادامه پیدا می‌کند. با توجه به این ساعت پخش، با ترفند ضبطی شدن، می‌توانیم اشخاص و کارشناسان بیشتری را برای حضور در برنامه با خود همراه داشته باشیم.

بچاری تأکید کرد: البته فاصله زیادی بین ضبط و پخش نیست و صرفاً چند ساعت زودتر برنامه ضبط و برای پخش ارسال می‌شود. این فاصله بین ضبط و پخش هم آنچنان زیاد نیست که بخواهد بازبینی خاصی روی آن صورت بگیرد. اما شرایط مهمانان بهتر است و تا نیمه شب مجبور نیستند برای حضور در برنامه منتظر بمانند.

وی افزود: از طرفی در برنامه زنده ممکن است بحث جایی طولانی شود و ما گاهی مجبور شده‌ایم برخی آیتم‌ها را پخش نکنیم و با ضبطی شدن برنامه مدیریت بهتری روی کنداکتور خواهیم داشت.

بچاری درباره اینکه چرا برنامه در همان ساعت ۲۲ و قبل از نیمه شب به‌صورت زنده پخش نمی‌شود هم توضیح داد: کنداکتور شبکه پنج در آن ساعت به صورت شبانه خالی نیست و برای ۱۰ شب متوالی مجبوریم بعد از نیمه شب برنامه را روی آنتن ببریم.

تهیه‌کننده «نقد سینما» در پایان درباره تغییرات این برنامه در ایام جشنواره اظهار کرد: به برنامه امسال دو میز فرعی اضافه شده است تیمی از دانشجویان علوم انسانی تشکیل داده‌ایم که فیلم‌ها را می‌بینند و درباره آن‌ها گفتگو می‌کنند و یک میز فرعی نقد داریم. همچنین میز دیگری برای فیلم‌های کوتاه و مستند داریم که از کارگردانان دعوت می‌کنیم و صادق داوری‌فر مستندساز و مجری رادیو در آن حضور دارد. منتقدان سینمایی برنامه نیز به اقتضای فیلم‌ها ترکیب‌های متفاوت‌تری خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع