X

بایگانی بهمن 21, 1398

دفتر سینمایی

خروج مبغوض هیات داوران/ وقتی انتقاد از دولت به حذف حاتمی کیا انجامید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نشست رسانه‌ای نامزدهای بخش «سودای سیمرغ» این دوره از جشنواره را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیم داروغه زاده دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و نامزدها را اعلام کرد:

نامزدهای بهترین موسیقی متن

حسین علیزاده برای فیلم آتابای

بامداد افشار برای فیلم پوست

رامین کوشا برای فیلم خورشید

حبیب خزایی‌فر برای فیلم درخت گردو

مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین تدوین

محمد نجاریان برای فیلم پوست

حسن حسن‌دوست برای فیلم خورشید

محمد نجاریان برای فیلم درخت گردو

میثم مولایی برای فیلم روز صفر

سیاوش پورخلیلی برای فیلم سینماشهرقصه

اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین فیلمبرداری

سامان لطفیان برای فیلم آتابای

مسعود امینی تیرانی برای فیلم ابر بارانش گرفته

مرتضی نجفی برای فیلم تومان

هومن بهمنش برای فیلم خورشید

مسعود سلامی برای فیلم سه‌کام حبس

سامان لطفیان برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد

جواد عزتی برای فیلم آتابای

ارشیا نیک‌بین برای فیلم ابر بارانش گرفته

مجتبی پیرزاده برای فیلم تومان

بابک کریمی برای فیلم سینماشهرقصه

امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه

نوید پورفرج برای فیلم مغز استخوان

نامزدهای بهترین نقش مکمل زن

لیلا زارع برای فیلم خون شد

مینو شریفی‌پور برای فیلم درخت گردو

سمیرا حسن‌پور برای فیلم سه‌کام حبس

طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه

باران کوثری برای فیلم عامه‌پسند

ستاره پسیانی برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین نقش اصلی مرد

میرسعید مولویان برای فیلم تومان

فرامرز قریبیان برای فیلم خروج

پیمان معادی برای فیلم درخت گردو

امیر جدیدی برای فیلم روز صفر

علی شادمان برای فیلم مردن در آب مطهر

نامزدهای بهترین طراحی لباس

رسول علیزاده برای فیلم پوست

مارال جیرانی برای فیلم خروج

بهزاد جعفری طادی برای فیلم درخت گردو

امیر ملک‌پور برای فیلم روز صفر

شیده محمود زاده برای فیلم سینماشهرقصه

غزاله معتمد برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین طراحی صحنه

پوریا اخوان برای فیلم پوست
کیوان مقدم برای فیلم خورشید
محمدرضا شجاعی برای فیلم درخت گردو
سهیل دانش اشراقی برای فیلم روز صفر
آیدین ظریف برای فیلم سینماشهرقصه

نامزدهای بهترین صدا

امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم پوست
رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم تومان
امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم خروج
حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم خورشید
مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI)

جواد مطوری برای فیلم آبادان یازده ۶۰
محمد برادران برای فیلم خروج
جواد مطوری برای فیلم خورشید
امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم درخت گردو
رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای روز صفر

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

محسن روزبهانی برای فیلم آبادان یازده ۶۰
آرش آقابیک برای فیلم پوست
ایمان کرمیان برای فیلم خورشید
ایمان کرمیان برای فیلم درخت گردو
محسن روزبهانی برای فیلم روزصفر
آرش آقابیک برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی

مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج
محمدرضا قومی برای فیلم خون شد
شهرام خلج برای فیلم درخت گردو
ایمان امیدواری برای فیلم سه‌کام حبس
عظیم فراین برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین نقش اصلی زن

نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته

پریناز ایزدیار برای فیلم سه‌کام حبس

مریم مقدم برای فیلم قصیده گاو سفید

ندا جبرئیلی برای فیلم مردن در آب مطهر

الناز شاکردوست برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین فیلمنامه

نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید

سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم روز صفر

محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم شنای پروانه

بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم قصیده گاو سفید

علی زرنگار برای فیلم مغز استخوان

بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین کارگردانی

نیکی کریمی برای فیلم آتابای

مرتضی فرشباف برای فیلم تومان

مجید مجیدی برای فیلم خورشید

محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو

سعید ملکان برای فیلم روز صفر

محمد کارت برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین فیلم

نیکی کریمی برای فیلم آتابای

امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید

سیدمصطفی احمدی برای فیلم درخت گردو

سعید ملکان برای فیلم روزصفر

رسول صدرعاملی برای فیلم شنای پروانه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادای احترام مجیدی به سردار سلیمانی و همه شهدای جنگ و انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «خورشید» با اشاره به طولانی شدن فرآیند تولید فیلم که باعث تأخیر در رسیدن آن به جشنواره شد، تأکید کرد گرم نگه داشتن تنور «فجر» برایش اهمیت داشته است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی از آثار بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

مجید مجیدی تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان، نیما جاویدی نویسنده فیلمنامه، امیر بنان تهیه‌کننده، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی بازیگران، هومن بهمنش تصویربردار، کیوان مقدم طراح صحنه و بازیگران نوجوان فیلم در این نشست حضور داشتند. رضا صائمی منتقد مهمان این نشست بود.

«خورشید» طلوع مجدد مجیدی است

در ابتدای این نشست رضا صائمی منتقد جلسه گفت: این فیلم به نظر من بعد از سال‌ها که از مجیدی فیلم اجتماعی ندیده بودیم، بازگشتی دوباره برای او بود. «خورشید» طلوع دوباره مجیدی در سینمای ایران بود. ما امسال فیلم‌های زیادی با پلات‌های شلوغ دیدیم، ولی «خورشید» قصه شسته و رفته و روایت ساده‌ای دارد و از نگاه هوشمندانه مجیدی می‌آید. این موضوع را در آثار گذشته ایشان هم دیده بودیم.

وی افزود: مجیدی خالق و کاشف بازیگر کودک است و بازی‌های خوب کودکان این فیلم مثال‌زدنی است. ضمن اینکه فیلم ریتم خوبی دارد اما مسأله من یک سوم پایانی است که ناگهان فیلم از ریتم می‌افتد. یک سری داستانک‌های اضافه هم فیلم دارد که می‌تواند در تدوین مجدد رویش کار شود تا مخاطب خسته نشود. این فیلم پایان غافلگیرکننده هم دارد که این فیلم خوب را تمام می‌کند. استفاده هوشمندانه از نور در این فیلم جالب است. فیلم تیتراژ خوبی هم داشت که شکل خورشید را تداعی می‌کند از نور در سایه روشن‌ها و در حقیقت جاهایی که فضا کمی تاریک‌تر است به‌خوبی استفاده شده، می‌بینیم علی قصه ما که غم دارد، در این جاها امیدوار می‌شود.

با دیر رسیدن فیلم به جشنواره، ضرر کردیم

در ادامه امیر بنان تهیه‌کننده این اثر درباره دیر رسیدن این فیلم به جشنواره گفت: ما خودمان در این موضوع ضرر کردیم و دوست داشتیم فیلممان از همان اولین روز جشنواره باشد که در آرای مردمی باشد. در سنوات گذشته فجر هم این اتفاق افتاده و فیلم داوری شده ضمن اینکه اولین نمایش ما روز چهاردهم بهمن بود و به نظرم فیلم می‌تواند داوری می‌شود.

وی افزود: فیلم ما تقریباً آماده شده بود و هیات انتخاب دیدند اما یک بخش فنی مانده بود که علت دیر رسیدن همین بود. هرچه نزدیک به روزهای آغاز فجر می‌شویم، تیم‌ها بیشتر درگیر هستند و استودیوها درگیر کار می‌شوند اگر می‌خواستیم فشار بیاوریم که کار ما برسد چند فیلم دیگر آسیب می‌دیدند. ما ترجیح دادیم آن‌ها ابتدا کارشان تمام شود، بعد ما کارمان را انجام دهیم.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: جشنواره برای ما استثنایی قائل نشد / فیلم‌های دیگری هم مثل ما بودند. اگر می‌خواستند همه فیلم‌ها را با این قانون نپذیرند، جشنواره باید با ۱۲ فیلم برگزار می‌شد!

قانون جشنواره را دور نزدیم

در ادامه هومن بهمنش تصویربردار فیلم هم درباره موضوع دیر رسیدن فیلم به جشنواره توضیح داد: ما قانون را دور نزدیم. مقوله داوری و تماشاگر مردمی در همه جشنواره‌ها دو مقوله متفاوت است. ما از اکران مردمی و از آرای مردمی جا ماندیم. حتی می‌شد در آرای مردمی هم باشیم، اما هم خودمان هم جشنواره خواستار این موضوع نبودیم.

وی افزود: در ایام نزدیک به جشنواره فجر معمولاً فیلم‌ها پشت هم در ترافیک استودیوها می‌مانند. صداگذاری این فیلم در چهار روز و کار زنگ آن ۲ روزه تمام شد. قانون فجر این نیست که به‌واسطه تأخیر فیلم از مسابقه خارج شود، بلکه این است که در آرای مردمی شرکت نکند.

شرمنده‌ایم که نمی‌توانیم همه دردهای مردم را نشان دهیم

در ادامه مجید مجیدی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: به سهم خودم ادای دین به شهدای انقلاب و جنگ می‌کنم که با خون خود این شرایط را فراهم آوردند که اینجا باشیم. کسانی که جان خود را در دست گرفتند و رفتند تا ما بمانیم.

وی ادامه داد: در ماه گذشته هم کشور ما شاهد حوادث تلخی بود. حوادثی که با ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ اسلام سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز شد. مردی که به حق خود را سرباز وطن نامید و خود را وقف کشور کرد، همچنین فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی که دل همه را به درد آورد و در شرایطی بودیم که برخی خواستند سواستفاده کنند. درود به روح پاک آن‌ها می‌فرستیم.

کارگردان «خورشید» افزود: قطعاً حق مردم بیش از این است که به آن‌ها توجه شود به‌عنوان یک فیلمساز که همیشه در آثارم این دغدغه را داشته‌ام در گوشه کنار این مملکت دردها و رنج مردم را می‌بینیم. بسیاری از مردم می‌گویند مسایل ما را مطرح کنید. شرمنده‌ایم که نمی‌توانیم همه دردها را نشان دهیم. امیدوارم مسئولان قدر این مردم شریف را بدانند و لیاقت مردم را داشته باشند.

برایم مهم بود تنور جشنواره را داغ نگه داریم

وی افزود: صادقانه بگویم که فیلم ما به دلیل طولانی شدن زمان فیلم‌برداری که شرایط سختی به لحاظ روحی و جسمی برای ما به همراه داشت، با تأخیر به جشنواره رسید. در زمان تولید به جد معتقد بودم امکان رسیدن فیلم به جشنواره وجود ندارد. اما ما در جایی زندگی می‌کنیم که همیشه سوءتفاهم زیاد به وجود می‌آید، ‌کیفیت کار خودم پایین می‌آید و فکر می‌کردم صلاح نیست در جشنواره باشد. اما تعمدا دوست داشتم ابتدا در جشنواره خودم و کشور خودم فیلم رونمایی شود. برخلاف مشکلاتی که برای گروه آمد دوست داشتم این فیلم به جشنواره برسد.

مجیدی ادامه داد: اگر به تاریخچه جشنواره مراجعه کنید، متوجه می‌شوید در طول این سی و هفت هشت دوره، هم فیلم‌هایی از اساتید و جوانان ما بوده است که در تاریخ‌های دیرتر به جشنواره رسیده‌اند. مهم این بود که تنور جشنواره را داغ نگه داریم. این جشنواره ملی است و سال سینما با این رویداد شروع می‌شود فارغ از همه مسایل مسأله ما این بود که در این رویداد حاضر باشد.

این کارگردان در ادامه درباره شخصیت‌پردازی فیلم «خورشید» اظهار کرد: وقتی شخصیت خلق می‌شود، تلاش می‌کنیم یک بعدی نباشد انسان ممکن است خطاهایی انجام دهد. می‌خواستیم شخصیت ما یک خطی نباشد و سیاه و سفید باشد.

علی نصیریان بازیگر این فیلم هم اظهار کرد: فیلم برایم جالب و جذاب بود ولی به نظرم باید کوتاه‌تر شود. به نظر نگاه دیگری از لحاظ ادیت باید داشته باشد.

فرصت همکاری با مجید مجیدی را از دست ندادم

طناز طباطبایی بازیگر «خورشید» هم درباره حضور کوتاهش در دو فیلم حاضر در جشنواره امسال توضیح داد: من امسال دو پیشنهاد جذاب داشتم. همکاری با آقای مجیدی برای هر بازیگری جذاب است. دلم نمی‌خواست این فرصت را از دست بدهم. بی‌نهایت آموختم و کیف کردم وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم خود نقش روی کاغذ جذاب است. موضوع یک خطی آن می‌توانست برای ما چالش‌برانگیز باشد. ضمن اینکه حضور بچه‌های فیلم برای من جالب بود.

وی افزود: از سوی دیگر ما فراتر از بازیگر بودن یک رسالت داریم فکر کردم حضور من به دیده شدن این بچه‌ها کمک کند. وقتی این بچه‌ها را دیدم هر روز جوری تپش قلب می‌گرفتم که وصف شدنی نیست. چون روح بزرگی داشتند. خود آقای مجیدی هم روح بسیار بزرگی داشتند.

طباطبایی درباره حضور کوتاه در فیلم محمد کارت هم گفت: برای «شنای پروانه» هم فکر کردم کمک به کارگردان جوان فیلم اولی بود که فیلمنامه درخشانی داشت. نمی‌شود فیلم را به صرف کوتاه بودن نقش رد کرد و استعدادها را نادیده گرفت. یک روزی من را حمایت کردند و حالا من باید حمایت کنم.

جواد عزتی هم در پاسخ به سوالی درباره تکراری بودن نقش‌های متعددش در فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر به این جمله بسنده کرد: هرچه هست همین است سینما سلیقه‌ای است.

فکر نمی‌کنم فیلم «خورشید» تلخ باشد

کارگردان «آواز گنجشک‌ها» درباره تلخی فیلم «خورشید» هم عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم فیلم تلخ است. ممکن است فرآیند فیلم و شرایط درام این‌طور باشد ما می‌خواستیم بگوییم همه آدم‌ها یک گنج‌های پنهان دارند و باید آن را پیدا کنند.

مجیدی افزود: من لازم است بدانم تمام این بچه‌ها که در این پروژه بودند نه بچه‌های کار که نان‌آوران با غیرت خانواده هستند. این بچه‌ها در عین حال که درس می‌خوانند کار هم می‌کنند برای مثال ابوالفضل از هشت سالگی کار می‌کند. شمیلا هم اینچنین است و در درس هم بسیار نابغه است. می‌خواهم بگویم این‌ها الگوهای خوبی برای جامعه هستند که این بچه‌ها که در چهار راه هستند یک استعداد هستند. مسئولان باید توجه کنند اما خطاب من به مردم است که باید به آن‌ها توجه کنیم. در این فیلم گنج‌های درونی آن‌ها پیدا می‌شود در انتهای فیلم انگار زیرخاکی اصلی، خود علی است.

همه فیلم‌هایم در راستای دغدغه‌هایم است

در ادامه مجیدی درباره ادامه روند فیلم‌سازی‌اش توضیح داد: هر فیلمسازی گویی فقط یک فیلم در زندگی خود می‌سازد. مثل درختی است که شاخه‌هایی به او اضافه می‌شود. هر فیلمی شاخه‌ای است که به این درخت اضافه می‌شود. این فیلم در ادامه فیلم‌های قبلی من است و در میانه آن فیلم بزرگی به نام «محمد رسول الله» را ساختم که دغدغه من بود. بنابراین همه فیلم‌هایم در یک راستا بود.

وی افزود: از همه عوامل تشکر می‌کنم. خوشحالم با یک تیم جوان کار کردم و برای من این نکته روشن شد که به جوان‌ها باید اعتماد کرد امروز استعدادهای درخشان در سینمای ما وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌تر شود. برای مثال نیما جاویدی تا امروز دو فیلم شاخص ساخته است. همینطور هومن بهمنش که یک استثنا در سینمای ماست. به نظرم این‌ها استعدادهای درخشان هستند که نشان می‌دهد سینمای ما آینده درخشان خواهد داشت. آن زمان که ما کار را شروع کردیم تا این حد استعداد نداشتیم. ما جوان‌های با استعداد زیادی داریم.

مجیدی ادامه داد: من شانس بزرگی هم داشتم که با استاد علی نصیریان برخلاف شلوغی‌های او توانستیم کار کنیم. بودن او در فیلم ما شبیه به معجزه بود. چون سرش خیلی شلوغ بود. من دلم روشن بود که او در فیلم ما بازی می‌کند اصلاً از اول این نقش را برای او کنار گذاشته بودم. او با صلابت و انگیزه کار کرد. این خیلی مهم است که پیشکسوتی در این سن با این انگیزه کار می‌کند و همچنان فکر می‌کند فیلم اولش است.

از چهار هزار کودک تست گرفتیم

کارگردان «خورشید» افزود: ما برای این فیلم چهار هزار بچه دیدیم. نه تنها در تهران بلکه به شهرستان‌ها رفتیم. البته متوجه شدم استعدادهای درخشان زیادی داریم. یک تعداد صدنفره اول انتخاب شدند که روح‌الله جزو آنها بودند. وقتی عکس او را دیدم گفتم چقدر چهره متفاوتی دارد. البته برای نقش علی انتخاب نکرده بودیم. روح‌الله می‌گوید مطمئن بودم من را انتخاب می‌کنید و تست گرفتیم و متوجه شدم بی‌نظیر است. البته ابتدا او را کنار گذاشتیم و بعد انتخابش کردیم.

سپس روح‌الله زمانی بازیگر نقش علی عنوان کرد: خدا به ما خیلی کمک کرد ابتدا از مادرم تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با بغض گفت: مادرم خیلی حمایتم کرد. ممنونم که با این وضعیت ما را به اینجا رساند.

بازی با پای شکسته در زیر آب سرد

هومن بهمنش در این بخش از نشست درباره روح‌الله زمانی گفت: یک ماه پای روح الله شکسته بود ولی با این وجود در آب سرد در روزهای برفی تهران بازی می‌کرد. در عمر ۲۵ ساله حضور در سینما تا به حال این موضوع را ندیده بودم که کسی با این فداکاری و معرفت کار کند. با بازیگران حرفه‌ای زیادی کار کرده بودم ولی این موضوع را ندیده بودم.

زمانی توضیح داد: وقتی آقای نصیریان را دیدم جا خوردم. او خیلی من را کمک کرد وقتی بازی را خراب می‌کردم من را همراهی می‌کرد به بازیگری می‌چسبم و ولش نمی‌کنم.

طباطبایی هم افزود: روح‌الله خیلی بازیگر باحیایی است و اصلاً به من نزدیک نمی‌شد. اصلاً نمی‌گذاشت دستش را بگیرم. کم‌کم مادرش به صحنه آمد و گفت اشکال ندارد. فکر کن او مادرت است و با او راحت باش. کم‌کم روح‌الله خودش هم تلاش کرد.

مجیدی درباره انتخاب شمیلا و ابوالفضل شیرزاد خواهر و برادر افغانستانی بازیگر فیلم هم گفت: ابوالفضل ویژگی‌های خاص خود را داشت و خیلی هم ما را تحویل نمی‌گرفت اما شمیلا زودتر با ما ارتباط گرفت چند بار به خانه و محل کار آن‌ها رفتیم. پیدا کردن آن‌ها به مدرسه صبح رویش برمی‌گردد که به آنجا رفتیم.

ابوالفضل شیرزاد بازیگر خردسال این فیلم در ادامه توضیح داد: من در مدرسه بودم که برای این نقش انتخاب شدم اول از من تست بازیگری گرفتند و به من گفتند باید با این نقش زندگی کنی ابتدا از بازیگری چیزی نمی‌دانستم اما الان عاشق بازیگری شده‌ام. من دست فروشی می‌کردم.

مجید مجیدی را نمی‌شناختم!

سپس شمیلا شیرزاد بازیگر خردسال این فیلم گفت: وقتی آقای مجیدی به مدرسه ما آمدند من اصلاً ایشان را نمی‌شناختم. مدرسه ما به گونه‌ای است که هر بار کسی می‌آید یکی از دانش آموزان قسمت‌های مختلف را توضیح می‌دهد آن روز از شانس خوبم من باید توضیح می‌دادم و وقتی آقای مجیدی گفتند در فیلم ما بازی کن خیلی خوشحال شدم.

وی گفت: قسمت رویارویی من با آقای عزتی از سخت‌ترین قسمت‌ها بود چون باید گریه می‌کردم. آن موقع آقای مجیدی گفت به عزیزترین کست در زندگی فکر کن که من آن موقع به مادرم فکر کردم و گریه‌ام گرفت.

نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس این اثر گفت: واقعاً چه لذتی بیشتر از این وجود دارد که با آقای مجیدی کار کنیم؟ پیشنهادهای زیادی برای نوشتن فیلمنامه به صورت مشترک داشتم حقیقتاً نسبت به این موضوع گارد هم دارم ولی پذیرفتم با آقای مجیدی کار کنم. وقتی طرح خورشید را پیدا کردم به تحقیق پرداختیم فکر نمی‌کردم کسی به اندازه خودم سخت گیر باشد. ولی آقای مجیدی به من سور بزرگی زد! با افتخار پشت این فیلمنامه هستم، هم به خاطر این بچه‌ها و هم به خاطر کار با مجیدی.

وی با اشاره به یکی از سکانس‌های تأثیرگذار فیلم افزود: روزی که به مدرسه رفتیم به ما گفتند خواهر یکی از بچه‌ها را در مترو گرفتند و او را کچل کردند. آن دختر مدام موهایش را می‌پوشید این سکانس از فیلم از همان لحظه‌ای آمد که ما به چشم دیدیم. خوشحالم خورشید با مخاطبان ارتباط برقرار کرده است امیدوارم به خاطر کودکان کار سرزمینم اتفاق خوبی برای فیلم رخ بدهد.

کیوان مقدم طراح صحنه این اثر هم بیان کرد: من فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین کارهایم را انجام داده‌ام. ممنونم که مجید مجیدی به من اعتماد کرد. مجیدی باعث شد من سحرخیز شوم و شش صبح سرکار بروم چون معمولاً من ساعت ده و یازده سر کار حاضر می‌شدم!

نیما جاویدی در ادامه نشست درباره سرانجام نوجوانان فیلم عنوان کرد: این بار چهارم است که فیلم را می‌بینم. احساس می‌کنم علی در سکانس آخر پیر شد او در نهایت به گنج هم رسید. به نظرم در پایان که مادر می خندد صحنه بسیار خوبی است و این سفر شخصیت فیلم تحول داشته است.

مجیدی در ادامه درباره دکورهای فیلم اظهار کرد: تونل‌ها صد در صد ساخته شده که البته فرایند آن سخت بود از روز اول روی این موضوع صحبت کردیم تجربه‌ای است که تا حالا در سینمای ایران دیده نشده است.

نصیریان: هم به تصمیم کیمیایی و مهرجویی احترام می‌گذارم، هم به تصمیم مجیدی

علی نصیریان در پاسخ به سوالی درباره تصمیم داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی برای غیبت در جشنواره فجر، اظهار کرد: مهرجویی همان موقع که فیلم می‌ساخت گفت فیلمم را به جشنواره نمی‌دهم و تصمیمشان مربوط به جریان تحریم جشنواره نبود. هر کارگردانی می‌تواند فیلمش را به جشنواره بدهد یا نه. باید این آزادی را قائل شد که اگر کسی خواست بیاید و اگر نخواست به جشنواره نیاید. من هم برای تصمیم مهرجویی و کیمیایی احترام قائلم و هم برای مجید مجیدی که فیلمش را به جشنواره ارائه کرده و افتخار می‌کنم به حضور در این فیلم.

مجیدی عنوان کرد: متاسفانه فضاهای ناصواب که وجود دارد آدم‌ها را در فضاهایی قرار می‌دهند که درست نیست آن بازیگری که گفت من گفته‌ام در فیلم دیگری بازی نکند تا بکر بماند دروغ محض است. ما نسبت به آدم‌ها مسئولیت انسانی داریم. نمی‌توانیم زندگی همه را تا آخر عمر دنبال کنیم بگوییم در کجا باشند یا نباشند. ما اقداماتی برای این بچه‌ها کردیم که هروقت به نتیجه رسید می‌گوییم.

غابشی دیگر بازیگر این اثر گفت: من به عنوان یک هنرجوی آماتور آموختم امیدوارم این شانس برای دیگران هم پیش بیاید که در فیلم آقای مجیدی باشند من دست مجیدی را می بوسم.

هومن بهمنش در ادامه توضیح داد: من با دو سه فیلمساز عاشق سینما شدم که یکی از آن‌ها مجیدی بود و خوشحالم که آرزوی کودکی من برآورده شد و با مجیدی همکاری کردم. فیلمبرداری این فیلم حدود ۸ ماه و در ۱۵۰ جلسه طول کشید که مفید چهار، پنج ساعت در روز فیلمبرداری می‌کردیم.

در ادامه این نشست بازیگران نوجوان فیلم درباره تجربه همکاری با مجیدی صحبت کردند و از این کارگردان برای حضور در این پروژه سپاسگزاری کردند.

مجید مجیدی در پایان گفت: واقعیت این است که یک سالی است درگیر یک موضوع اجتماعی و انسانی هستم که دل همه ما را به درد آورده است. چند سال پیش دختری به نام غزاله شکور به دست آرمان در تهران به قتل رسید و خانواده محترم ایشان دچار آلام شدند. ما چند وقت پیش نزد خانواده او رفتیم. آخرین باری که رفتیم یک ماه حکم اعدام آرمان به تعویق افتاد، اما این فرصت تمام شده و احتمالاً آرمان چهارشنبه اعدام می‌شود او جوان نابغه‌ای است او در زندان دکترای اتمی می‌خواند یک بار دیگر از این خانواده محترم و داغ دیده عاجزانه می‌خواهم. آرمان را به بچه‌های ایران ببخشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با اکثر حرف‌های شهاب حسینی درباره عدم تحریم جشنواره موافقم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «فریده سپاه منصور» هنرمند مجرب سینما، تئاتر و تلویزیون کشور با اشاره به تحریم جشنواره فجر توسط عده‌ای از هنرمندان گفت: من قهر کردن را دوست ندارم؛ اصلا چرا باید قهر کنیم؟ بیاییم کار مثبت کنیم و راهکار مناسب را پیدا کنیم. من با اکثر حرف‌های آقای شهاب حسینی درباره عدم تحریم جشنواره موافقم.

به گزارش سینماپرس، «فریده سپاه‌منصور» هنرمند مجرب سینما، تئاتر و تلویزیون در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا شعار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با عنوان «با سینما کنار هم باشیم» موفق عمل کرده است یا خیر، گفت: بنده در جشنواره حضور نداشتم و فیلم‌های زیادی را ندیدم اما همین گردهمایی و همبستگی اهالی سینما بسیار خوب است.

وی ادامه داد: به نظرم جشنواره فجر بستری برای رشد نیروهای جوان است و من عملکرد جشنواره را در این راستا مثبت ارزیابی می‌کنم. در این جشنواره فیلم‌هایی را می‌بینم که تجربه دوم یا سوم یک کارگردان جوان است اما واقعا عالی ساخته شده و به قول آقای هوشنگ توکلی عصاره هنری این چهل سال است؛ دقت کنید که اگر به آنان «نه» بگوییم این استعدادها از بین می‌روند و این واقعا حیف است.   

وی با اشاره به تحریم جشنواره فجر توسط عده‌ای از هنرمندان گفت: من قهر کردن را دوست ندارم؛ اصلا چرا باید قهر کنیم؟ بیاییم کار مثبت کنیم و راهکار مناسب را پیدا کنیم. من با اکثر حرف‌های آقای شهاب حسینی درباره عدم تحریم جشنواره موافقم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد کارهای جدید خود گفت: حدود دو ماه پیش سریال «شاهرگ» به کارگردانی آقای اشکذری را به پایان رساندم؛ البته فیلمبرداری این سریال هنوز ادامه دارد و قرار است در ماه رمضان ۹۹ از شبکه دو سیما پخش شود؛ همچنین امسال تئاتر «تراس» را در تماشاخانه ایرانشهر بازی کردم که تجربه بسیار خوبی بود.

وی با اشاره به کم‌کاری خود در عرصه بازیگری بیان کرد: من سالی یک تئاتر بازی می‌کنم؛ چراکه تئاتر انرژی زیادی از من می‌برد و در ۷۲ سالگی فقط می‌توانم یک تئاتر در سال بازی کنم.  

سپاه منصور با اشاره به بازی همسرش هوشنگ توکلی در فیلم سینمایی «شین» گفت: آقای توکلی جزو بازیگران خوب سینمای ما هستند؛ تکنیک‌های خوبی دارند و به قول تماشاگران صدای بسیار خوبی دارند اما بازیگری را دوست ندارند و بیشتر علاقه‌مند به کارگردانی هستند. ایشان تئاتری را در دست اجرا دارند که بنده در آن بازی نمی‌کنم؛ چراکه اصولا وقتی زن و شوهرها در کاری مشترک با هم حضور داشته باشند، دعوایشان می‌شود (با خنده). زندگی ما در حال رسیدن به ۵۰ سال است و بگذارید که آرام باقی بماند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه طراحان و لزوم پاسخگویی برای لیبرال سازی از سردار انقلابی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر جایزه سردار سلیمانی که در واپسین روزهای جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. تیزری که با تقطیع بخشی از سخنرانی این شهید والا مقام سعی نمود تا وجاهتی لیبرال مسلک از ایشان ارایه دهد!

به گزارش خبرنگار سینماپرس در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر؛ آگهی تبلیغاتی جایزه سردار سلیمانی که در واپسین روزهای جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. تیزری که با تقطیع بخشی از سخنرانی این شهید والا مقام سعی نمود تا وجاهتی لیبرال مسلک از ایشان ارایه دهد؛ بر اساس شنیده ها متاسفانه اثری است که به سفارش دبیرخانه جشنواره فیلم فجر توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی ساخته شده است.

این اقدام نا مبارک در تحریف شخصیت و حذف نگاه و رویکرد انقلابی شهید سلیمانی و دنباله روی و بازی خوردن جریانات فرهنگی درون انقلاب در راستای اهداف رسانه ای جریانات لیبرال در شرایطی است که مقام معظم رهبری بلافاصله پس از شهادت ایشان در فرمایشات خود به صراحت در مورد شهید سلیمانی فرموده بودند: اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیّتِ او است؛ ذوب در انقلاب بود، انقلابیگری خطّ قرمز او بود. در این عوالم تقسیم به احزاب گوناگون و اسمهای مختلف و جناحهای مختلف و مانند اینها نبود امّا در عالَم انقلابیگری چرا، بشدّت پایبند به انقلاب، پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود.

البته نمایش این آگهی تبلیغاتی در روز نهم جشنواره فیلم فجر اگر چه دسترنج مدیران بنفش محسوب می شود؛ اما قطعا خانه طراحان انقلاب اسلامی موظف به پاسخگویی از برای چرایی چنین تصویر سازی لیبرالی از شهید سلیمانی می باشد و حتی رده های امنیتی موظف هستند تا به بررسی دقیق به فرایند تولید چنین اثری پرداخته و به کشف پروژه نفوذ در نهادهای موظف به پاسداری از سبک زندگی اسلامی و ایرانی مبادرت ورزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما شهر قصه» ادای دینی به فیلم فارسی/ رونمایی از بهروز وثوقی بعد از۴۱ سال روی پرده سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «سینما شهر قصه» گفت که فیلم ما در ستایش از سینمای ایران است و برای موفقیت در اکران به شدت به حمایت اهالی رسانه نیاز دارد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» با حضور کیوان علی‌محمدی نویسنده و کارگردان، حامد کمیلی، علی اوجی، سیاوش مفیدی و آناهیتا درگاهی بازیگران فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

علی فرهمند منتقد سینما در ابتدای این نشست گفت: بعد از مواجهه با این اثر، احتمالا فیلم «سینما پارادیزو» به خاطرمان خطور کند. اما این فیلم دو هجو و پارودی دارد، یکی کمدی عاشقانه فیلمفارسی و دومی نوع صداگذاری است.

وی گفت: این فیلم به هیچ وجه نوستالژیک به معنای حسرت به گذشته نیست، بلکه مرور تاریخ سینماست.  

این منتقد سینما اظهار داشت: پژوهشگر نقد فارسی هستم، فیلمفارسی اول فیلم‌ پارسی بوده و اصطلاحی است که دکتر کاووسی ساخته و اصلا علمی نیست.  

علی‌محمدی در پاسخ به اینکه چرا همچنان با یک کارگردان دیگر فیلم می‌سازد، گفت: از فیلم‌سازی می‌ترسم و حتی روز اول فیلمبرداری هم سعی می‌کنم سر صحنه نباشم.  

وی درباره اینکه چرا با بنکدار فیلم نساخته است، گفت: به دلیل پیامدهای فیلم «گیلدا» ست که ارشاد به ما گفت فیلم را از جشنواره خارج کنید و بعد از آن هم از ترس پاس نشدن چک‌هایم فراری بودم. بعد از آن امید بنکدار گفت دیگر فیلم نسازیم که دردسری برایمان درست نشود. همین الان گروه بزرگی از اهالی سینما در خانه‌شان نشسته‌اند و بزرگترین درد سینماگر این است که نتواند فیلم بسازد. من خوشبخت بودم که الان اینجا هستم.

کارگردان «سینما شهر قصه» افزود: سکانس آخر فیلم، سر تعظیم آوردن تیم ما به خاطره سازان سینماست که باعث شدند بتوانیم سال‌های جنگ را تحمل کنیم.  

علی‌محمدی درباره اکران فیلم خود گفت: روزی که پروانه ساخت فیلم را می‌گرفتیم، گفتند شورا از فیلمنامه تعریف کرده‌اند. امیدوارم این پختگی در همه‌مان به وجود آمده باشد که این خط کشی‌ها را برداریم و بدانیم قبل از انقلاب هم سینما داشته‌ایم. به خدا ما هیچ منظور جهت‌داری از ساخت «سینما شهر قصه» نداشتیم و فیلم ما در ستایش از سینمای ایران است و امیدوارم سر سلامت بر بالین بگذارد.  

علی‌اکبر حیدری تهیه‌کننده فیلم هم گفت: بعد از اتفاقات گیلدا باید کاری میکردیم تا حالمان بهتر شود و نتیجه آن «سینما شهر قصه» شد.  

طراح لباس فیلم هم گفت که بازسازی روزهای انقلاب و نزدیک شدن آن به واقعیت کار دشواری بود.

حامد کمیلی گفت: دو سال پیش که این فیلم را می‌ساختیم، می‌دانستم فیلم ما حد وسط ندارد، یا خوب می‌شود یا بد. خوشحالم که تماشاچیان فیلم ما را پسندیده‌اند. ریشه بازی‌ام در فیلم‌های کمدی هم به دوران بازی کردنم در تئاتر باز می‌گردد.  

علی اوجی گفت: زمانی که فیلمنامه «سینما شهر قصه» را خواندم، دیدم حرف دل خودم است و تا کنون بیش از ۱۰ بار فیلم را دیده‌ام و هر بار در سکانس پایانی گریسته‌ام. طول نقش برایم مهم نیست و با اینکه نقشم کوتاه بود، اما به دلیل گریم زمان‌بر، ۱۲ روز فیلمبرداری طول کشید.

آناهیتا درگاهی درباره نقش خود گفت که آن را دوست داشته است.  

سیاوش مفیدی هم ضمن مزاح با برخی دیالوگ‌های مشهور فیلمفارسی گفت: من اکنون ۵۰ سال دارم و از ۱۵ سالگی با کیوان علی‌محمدی دوست هستم. بابت ساخت این فیلم به او تبریک می‌گویم.  

علی‌محمدی گفت: روزی که آقای مشایخی سر صحنه آمد، با پرستارش بود و به گفته پرستارش روزی ۲۷ قرص می‌خورد اما از وقتی قرار بود جلوی دوربین برود، حالش بهتر شده بود و کلی دیالوگ‌ها را تمرین کرد که جلوی مهتاب کرامتی کم نیاورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بت‌سازی» از فیلمسازان؛ وظیفه جدید کانون کارگردانان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون کارگردانان با صدور بیانیه‌ای جدید نشان داد که در مسیر «قدسی‌سازی» از فیلمسازان قرار گرفته است! و با این بیانیه در رفتاری متناقض با شعارهایی که همیشه داشته حتی تحمل شنیدن یک حرف مخالف را هم ندارد.

به گزارش سینماپرس، بعد از صحبت‌های شهاب حسینی در نشست خبری فیلم‌اش در جشنواره، کانون کارگردانان بیانیه‌ تندی منتشر کرد.

نزدیک به برگزاری جشنواره فیلم فجر بود که مسعود کیمیایی اعلام کرد در این رویداد شرکت نخواهد کرد. همان موقع برخی‌ مدعی بودند که کیمیایی از چندماه قبل این تصمیم را داشته است. اما جدای از اینکه علت واقعی انصراف کارگردان «خون شد» از فجر دقیقا چه بوده، این تصمیم باعث آغاز موجی از انصراف‌ها بود. البته این اتفاق به سرعت کم‌رمق شد و در بین اهالی سینما با همراهی مواجه نشد. هم‌زمان با این‌ مساله، شهاب حسینی در صفحه شخصی‌اش گفت حتما در جشنواره شرکت خواهد کرد.

نهایتا پس از کمی سروصدا در این زمینه جشنواره آغاز شد و شهاب حسینی به این رویداد آمد. شهاب حسینی در نشست خبری با انتقاد از انصراف و تحریم جشنواره، به‌طور غیرمستقیم از عامل آغاز این موج یعنی مسعود کیمیایی نیز انتقاد کرد.

پس از صحبت‌های بازیگر «جدایی نادر از سیمین» در کنار استقبال بخشی از مردم و منتقدان، تعدادی از کاربران فضای مجازی در صفحه شخصی شهاب حسینی شروع به فحاشی کردند. اما این پایان واکنش‌ها به شهاب حسینی نبود؛ کانون کارگردانان بیانیه‌ای منتشر کرد که غافلگیر کننده بود.

«بسیار متاسفیم که در تریبون رسمی جشنواره فیلم فجر فرصت این بی‌حرمتی‌ها داده می شود و جشنواره این چنین جولانگاه تخریب هنرمندان شده است.»

این‌ها بخشی از بیانیه این کانون بود. اما چرا واکنش کانون کارگردانان نسبت به صحبت‌های شهاب حسینی عجیب و غافلگیر کننده است؟ کانون کارگردانان درحالی مدعی است جشنواره تریبونی برای تخریب هنرمندان شده که گویا یادشان رفته شهاب حسینی هم در همین سینما به عنوان یکی از مشهور و محبوب‌ترین‌هاست. کانون کارگردانان که در دوره جدید نشان داده دست به بیانیه خوبی دارد، طوری با انتقادات یک سینماگر برخورد می‌کند که انگار مرز نقد_هرچند صریح و جدی_ را با تخریب و توهین نمی‌داند. کانون کارگردانان با این بیانیه در رفتاری متناقض با شعارهایی که همیشه داشته حتی تحمل شنیدن یک حرف مخالف را هم ندارد. از بیانیه و لحن کانون طوری برداشت می‌شود که انگار قرار است برای برخی از فیلمسازان جایگاهی قدسی ترسیم شود که ورود به محدوده آن ممنوع است. آیا قرار است هزینه انتقاد از کارگردانان بالا برود به طوری‌که کسی_حتی از اهالی خود سینما_ جرات و جسارت نقد آن را نداشته باشند؟ ظاهرا همینطور است!

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواننده‌هایی که جایزه بهترین بازیگر اسکار را گرفتند + عکس


خوانندگان زیادی در طول تاریخ سینما بازیگری هم انجام داده اند که در این گزارش به معرفی آنها می پردازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقال پیام صلح جامعه ایرانی با موسیقی در برگزاری یک رویداد مهم


انتقال پیام صلح جامعه ایرانی با موسیقی در برگزاری یک رویداد مهم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کش آمدن فیلمی کوتاه به سبک «دشمنان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «دشمنان» با اشکالات متعدد خود در پرداخت سینمایی، اساسا قابلیت یک فیلم کوتاه را بیشتر ندارد.

سید عرفان فاطمی/ فیلم سینمایی «دشمنان» نخستین اثر سینمایی علی درخشنده است که با همکاری و تهیه کنندگی مجید برزگر ساخته شده است؛ همکاری ویژه ای که نادیده سبب می شود تا این اثر سینمایی به عنوان فیلمی در طیف هنر و تجربه دسته بندی شده و از ماهیتی شبه روشنفکری با متلک پراکنی های رایج سیاسی پیدا نماید. ذهیتی که اگر چه با دیدن اثر به اثبات می رسد اما در عین حال مخاطب را با اثری به شدت ضعیف و البته کش دار مواجه می سازد. فیلم کوتاهی کشدار شده که با لطایف الحیل بسیاری می خواهد در استاندارهای یک فیلم بلند سینمایی نایل شود.







فیلم سینمایی «دشمنان» داستان زهره زنی میانسال است که برای کم کردن عذاب وجدان خود در مرگ فرزند؛ رو به نوشتن شب نامه هایی آورده که در ان به اشتباهاتش اعتراف می کند؛ شب نامه هایی که عموم ساکنان شهرک اکباتان! تصور می کنند که فرد دیگری به قصد آزار زهره اقدام به تهیه آن ها نموده و به خانه ها می اندازد. داستان یک خطی و در برخی مواقع بی جهت کش آمده ای که سبب می شود تا اثر به صورتی شبه روشنفکری و لایه دار خود را مطرح سازد! و بخواهد موضوعاتی را به صورتی نمادین مطرح کند که به نظر می رسد به جهت عدم رسانایی اثر و به تبع آن همراهی مخاطب، کاملا ابتر و همچنان در ذهن صاحب اثر خواهد ماند.


فیلم سینمایی «دشمنان» با اشکالات متعدد خود در پرداخت سینمای و شاید اساسا چون قابلیت یک فیلم کوتاه را بیشتر ندارد؛ سعی می کند تا با ریتم کندی پیش رفته و زنی را به تصویر کشد که گربه ها نزد او اعتبار بیشتری از مادر و پسرش دارند و حاضر است برای حفاظت از گربه ها هر کاری بکند و از طرفی برای آزار و نابودی خانواده اش نیز دست به هر کاری بزند. دشمنان نقد جامعه مدرن امروز نیست؛ بلکه ترویج نوعی کرختی و افسردگی و بی اعتقادی در باورهای اعتقادی پدیدآورندگان اثر را نمایش گذاشته و نمایندگی می کند. اعتقادی که در آن هیچ خدایی وجود ندارد تا امیدی از آن نشات بگیرد.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نشست های پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد


جزییات نشست های پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع