X

بایگانی بهمن 26, 1398

دفتر سینمایی

بی‌هویتی، خطری است که ایرانی امروز را تهدید می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یوسفعلی میرشکاک با بیان اینکه خطری که امروز انسان ایرانی را تهدید می‌کند، بی‌هویتی است، گفت: با خواندن شاهنامه ایرانی می‌مانیم. فردوسی به باورهای ما عمق می‌دهد و ریشه‌مان را به ژرفا می‌رساند.

به گزارش سینماپرس، سومین روز اردو هشتمین دوره شعر آفتابگردان‌ها، با کارگاه «عناصر شعر» برگزار شد. محمدمهدی سیار، مدیر دفتر پژوهش مؤسسه شهرستان ادب و شاعر، تدریس در این کارگاه را برعهده داشت.

سیار در جمع شاعران جوان دربارۀ عناصر شعر گفت: چون شعر با خلاقیت و نوآوری عجین شده، همواره تعاریف شعر در هر دوره را جا گذاشته است. وقتی از شعر حرف می‌زنیم، از یک پدیدۀ زبانی که از جنس کلمه است صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به تعاریف مختلف از مفهوم و ماهیت شعر افزود: ادبای قرن‌های میانی می‌گویند شعر کلامی است موزون، قافیه‌دار و مخیل. اما اگر قدیم‌تر برویم، می‌بینیم ارسطو می‌گوید شعر ربطی به موزون بودن ندارد و فقط به مخیل بودن ارتباط دارد و منظور هم عاطفه در شعر است. عاطفه‌ای که موجب تأثیرگذاری عمیق و احساسی در مخاطب می‌شود.

این شاعر و ترانه‌سرا ادامه داد: شعر تلاقی دو امر زبان و زیبایی است. هرگونه تلاش برای زیبا کردن سخن، شعر است. هر جا نوعی زیبایی به وجود آمد، می‌گوییم متن به سمت شاعرانگی حرکت می‌کند. اما این تعریف کاملی نیست؛ اگر به این زبان و زیبایی شکل و فرم را اضافه کنیم، می‌توانیم به تعریف دقیق شعر نزدیک شویم. این تعریف امروز کارکرد دارد و امکان دارد در آینده تعریف جدیدتری ارائه شود؛ چنان‌که اگر شعر سپید و نیمایی را در تعریف کهن شعر ارائه کنیم، شعر نخواهند بود.

سیار اظهار کرد: درحالی‌که تمایز انسان و حیوان در حرف زدن است، این توانایی برای انسان معمولی شده است. انسان در دل این شگفتی یک شگفتی خلق کرده و شعر سروده است. انسان بدون جمال زیبایی و لذت نمی‌تواند زندگی کند، به همین دلیل انسان به کارآمدی زبان به‌عنوان وسیلۀ انتقال پیام اکتفا نکرد و با اضافه کردن زیبایی چیزی به نام ادبیات و شعر ساخت.

وی سپس به تشریح هرکدام از عناصر دخیل در شعریت یک اثر پرداخت. در ادامۀ برنامۀ آموزشی شاعران جوان در دورۀ هشتم آفتابگردان‌ها یوسفعلی میرشکاک نیز دربارۀ «جایگاه فردوسی در زبان فارسی» گفت: اهمیت فردوسی در درجۀ اول این است که بعد از دو یا سه نسل زبان فارسی را احیا کرد. حکومت بنی‌عباس قصد داشت زبان فارسی را در این طرف رود جیحون، یعنی منطقۀ ایران، از بین ببرد؛ اما موفق نشد.

وی اظهار کرد: فردوسی دریافته بود که باورهای اسطوره‌ای نسل‌ در نسل و ورای حکومت‌ها در ذهن‌ها وجود دارد؛ فردوسی با استفاده از این باورهای اسطوره‌ای که در اذهان ایرانی وجود داشت، شاهنامه را سرود تا به انسان ایرانی بگوید تو شأن پایینی نداشتی. شاهنامه را سرود و با احیای هویت ایرانی و پیوند دادنش به زیرساختی که می‌دانست به تشیع در ایران منجر خواهد شد، هوشمندی خود را نشان داد.

میرشکاک ضمن خواندن اشعاری از شاهنامه تشریح کرد: وجهۀ دیگر اهمیت شاهنامه پس از احیای زبان فارسی و احیای آیین و رسوم این است که با منظوم کردن اسطوره‌ها، ولایتمداری و روح تبعیت ایرانی‌ها را یادآوری کرد، فارغ از اینکه شهریار کیست. این ولایتمداری و تبعیت در ماجرای زندانی شدن اسفندیار و وقتی که در روز آزادی خود زنجیرها را خودش پاره کرد و گفت من اسیر فرمان بودم نه اسیر زنجیر، نشان داده شده است که از این دست ماجراها در شاهنامه بسیار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فردوسی در زمامداری و حکومت‌داری در شاهنامه آموزگاری می‌کند، گفت: ایرانیان پس از دوران مشروطه، گرفتار تفکری شدند که هر کس برای مستقل بودن باید طرز تفکر خاصی داشته باشند؛ پرداختن فردوسی به وحدت مردم در شاهنامه، می‌تواند یکی از پادزهرهای گسست در بین مردم باشد.

میرشکاک بینش فردوسی را یک بینش شگرف دانست و گفت: انسان ایرانی با رجوع به حافظه نمی‌تواند خودش را بشناسد. ما با رجوع به سعدی، با وجه عاطفی خودمان روبرو می‌شویم؛ اما فردوسی تمام وجه انسان ایرانی را نشان می‌دهد. خطری که امروز انسان ایرانی را تهدید می‌کند، بی‌هویتی است با خواندن شاهنامه ایرانی می‌مانیم. فردوسی به باورهای ما عمق می‌دهد و ریشه‌مان را به ژرفا می‌رساند.

در ادامۀ برنامه روز سوم اردو، «قربان ولیئی» در مبحثی دربارۀ «زیستن در جهان شعر» برای شاعران جوان هشتمین دورۀ آفتابگردان‌ها گفت: کمتر کسی جهان واقعی را به آن صورتی که هست، می‌بیند. دیدن چهرۀ واقعی جهان آرزوی پیامبران و اولیا بوده است؛ جالب است هرکدام از انسان‌ها جهانی برای خودشان ساخته‌اند و در آن جهان زندگی می‌کنند، برخی نزدیک به واقعیت و برخی دورتر از واقعیت‌ها جهان خود را بنا کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک تقسیم‌بندی کلی انسان‌ها چند نوع نگاه به جهان دارند؛ نگاه دانشمندان که نگاه دقیق و سنجش‌گر است. نگاه فیلسوفان که معطوف به کل جهان است و نگاه عارفان که جهان را یک وجود بیشتر نمی‌بینند و آن وجود خداست؛ اما شاعر کسی است که هر چیزی در دنیا را دوست دارد چیز دیگری ببیند.

این شاعر با بیان اینکه کار فضای مجازی و رسانه‌ها کشف و خنثی کردن استعدادهای هنری است، گفت: اولین قدم در شاعری خلوت و خواندن است. یکی از بهترین چیزها برای هنرمند توفیق فکر کردن و در مسیر اندیشیدن قرار گرفتن است. هنر باید حداقل خودت را رشد دهد. هنرمندان بر لبۀ تیغ راه می‌روند.

ولیئی یکی دیگر از مسائل مربوط به زیست شاعر را نحوۀ معیشت دانست و اضافه کرد: مسئلۀ دیگری که برای یک شاعر مهم است، روابط اوست؛ شاعر باید روابطش را با دیگران تنظیم کند و حتماً وقتی را برای تنهایی خود در نظر بگیرد. خلوت و خلاقیت دو روی یک سکه برای خلق اثر هنری است. دیگر مسئله‌ای که برای زیست شاعر مهم است لطیف کردن باطن است. هنرمندان، مصداق نام لطیف پروردگار هستند. هنرمند یا شاعر کسی است که بنا بر اندیشه‌هایش وجودی گسترده داشته باشد.

سازمان جمعیت هلال احمر نیز به عنوان یکی از حامیان برگزاری این اردوی آموزشی، در جلسه‌ای فشرده، خلاصه‌ای از آموزش‌های امداد و نجات را برای حاضران ارائه کرد. عصر شعر «یاری‌گری» عنوان برنامۀ بعدی بود که به همت مؤسسۀ شهرستان ادب و همکاری معاونت فرهنگی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) و نهاد نمایندگی ولایت فقیه در جمعیت هلال احمر برگزار شد. طی این مراسم که اجرای آن به عهدۀ سیدوحید سمنانی به عنوان یکی کارشناسان حاضر در این اردو بود، شاعران جوان و پیشکسوت به خوانش اشعار خود در مضامین یاری‌گرایانه پرداختند.

یوسفعلی میرشکاک، علی‌محمد مؤدب، حسین هدایتی، رضا شیبانی اصل، محمدمهدی سیار، مبین اردستانی، محمدحسین نجفی، محمدرضا وحیدزاده، میلاد عرفان‌پور و محمدامین اکبری از جمله شاعرانی بودند که در این زمینه شعرخوانی کردند. از میان چند تن از شاعران جوان آفتابگردان، پنج تن با اهدای جوایزی مورد تقدیر قرار گرفتند. در آخرین برنامۀ این روز و در چهارمین کارگاه نقد شعر، ناصر فیض و محمدحسین نعمتی اشعار تنی چند از شاعران جوان را زیر ذره‌بین نقد بردند. بهنام کردلو، امین شفیعی، حامد رحمانی، امیرحسن بزرگی، مهدی کبیری، ایمان شعبان، و احسان کوچکی شاعرانی بودند که شعرشان فرصت نقد و بررسی یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حراج هنر خیابانی برای آتش‌سوزی‌های استرالیا


حراج هنر خیابانی برای آتش‌سوزی‌های استرالیا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل از آذرنوش، سمیعی‌گیلانی و امیرخانی


تجلیل از آذرنوش، سمیعی‌گیلانی و امیرخانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه «آسیاپاسفیک» به فیلم چند تابعیتی «رونا مادر عظیم» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه تنوع‌فرهنگی آسیاپاسفیک برای فیلم «رونا مادر عظیم» به «جمشید محمودی» کارگردان این اثر به تهیه‌کنندگی «نوید محمودی» اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، جایزه تنوع فرهنگی آسیاپاسفیک تحت حمایت مالی آژانس علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد مختصر به یونسکو Cultural Diversity Award under the patronage of UNESCO به جمشید محمودی کارگردان برای فیلم شکستن همزمان بیست استخوان با نام بین المللی رونا مادر عظیم رسید. برای این فیلم در یونسکو سه نمایش در سه روز متوالی در نظر گرفته شده بود که پس از پایان هر نمایش جمشید محمودی کارگردان فیلم به سوالات حاضران پاسخ داد و در روز سوم جایزه تنوع فرهنگی آسیاپاسفیک به وی اهدا شد. مراسم پایانی سیزدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک پنجشنبه ۳۰ آبان در استرالیا برگزار می شود؛ اما جایزه بخش تنوع فرهنگی آن دیروز در پاریس اهدا شد.

این جایزه که از سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرده است، هر ساله به فیلمی اهدا می شود که در منطقه آسیا پاسیفیک بیشترین نقش را در ارتقای تنوع فرهنگی از رسانه سینما ایفا کرده باشد. این جایزه که در سال جاری سیزدهمین دوره خود را می گذراند و فیلم های به نمایش درامده در سال ۲۰۱۹ را داوری و تجلیل می کرد، غیر از فیلم رونام مادر عظیم فیلم های ساخت بنگلادش به کارگردانی روبیات حسین و محصول کشورهای بنگلادش، فرانسه، دانمارک و پرتقال، باید بهشت باشد ساخته الیاس سلیمان و محصول مشترک کشورهای فلسطین، قطر، ترکیه، کانادا، فرانسه و آلمان و خورشید دربرابر من هرگز غروب نمی کند ساخته لیابوف بوریسووا و محصول کشور روسیه را به عنوان نامزد معرفی کرده بود که جایزه نهایی به فیلم رونام مادر عظیم رسید.

رونا مادر عظیم داستان عظیم (با بازی محسن تنابنده) یک پناهنده افغان است که در شهرداری تهران مشغول به کار است تا بتواند به خانواده مادر و برادرش فاروق کمک کند تا قاچاقی به آلمان بروند. اما در لحظه آخر فاروق از بردن مادرشان منصرف می‌شود و عظیم متوجه می‌شود مادرشان نیازمند عمل پیوند کلیه است. عظیم باید بین جان خودش و مادرش انتخاب کند…

این فیلم پیش از این نیز جوایزی از جشنواره های مختلف شامل برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم آسیایی از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۱۳۹۸)، رنده جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره بین‌المللی وزول فرانسه (۱۳۹۷)، برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش بین الادیان از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۱۳۹۸) وبرنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم دیوراما هندوستان (۱۳۹۷) شده بود.

محسن تنابنده، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی، محیی رضایی، سعید چنگیزیان و علی‌رضا استادی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند. پخش بین‌المللی فیلم برعهده شرکت فرانسوی نوری پیکچرز به مدیریت کتایون شهابی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسته‌بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند


بسته‌بندی را «فروشنده خاموش» می‌نامند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک تکاور در «دو ابراهیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند داستانی «دو ابراهیم» روایت بین المللی از سرگذشت سرلشگر شهید ابراهیم خانی تولید شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند داستانی «دو ابراهیم» روایت بین المللی از سرگذشت سرلشگر شهید ابراهیم خانی توسط مجید فرجی تولید شد. مجید فرجی کارگردان این فیلم ضمن اعلام پایان مراحل تولید این مستند داستانی، «دو ابراهیم» را روایتی بین المللی از سرگذشت شهید سرلشگر تکاور ابراهیم خانی دانست.

فرجی گفت: «دو ابراهیم» برداشتی از خاطرات یک درجه دار عراقی است که مواجهه خود با شهید تکاور ابراهیم خانی را روایت می کند.

وی افزود: این فیلم از جمله آثاری است که روایت های داخلی و بین المللی درباره یکی از نیروهای تکاور ارتش در دوران دفاع مقدس را به شکل داستانی بیان می کند.

فرجی تاکید کرد: روایت های بسیار جذابی از نیروهای تکاور ایران از جمله شهید ابراهیم خانی وجود دارد که تاکنون از زاویه دید بین المللی به آنها پرداخته نشده و این فیلم ادای دینی در این زمینه است.

مستند داستانی «دو ابراهیم» به کارگردانی مجید فرجی و تهیه کنندگی دبیرخانه فرهنگی شهید ابراهیم خانی و همکاری حوزه هنری البرز تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست خبری جشنواره تجسمی فجر در حال برگزاری است


نشست خبری جشنواره تجسمی فجر در حال برگزاری است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ده ایرانی در «ترنتون» آمریکا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۰ فیلم ایرانی به سیزدهمین جشنواره جهانی فیلم «ترنتون» آمریکا راه یافتند.

به گزارش سینماپرس، این جشنواره که فیلم‌های سینمایی، کوتاه، مستند، انیمیشن و… را به رقابت می‌گذارد؛ در این دوره میزبان ده اثر ایرانی است.
فیلم‌های: کلاس رانندگی (مرضیه ریاحی)، من بازیگر نیستم (علی جلالی)، هرمیت (امید میرزایی)، کلاف (ملیحه غلامزاده)، بریسبال (ریحانه مرتضایی نیا)، آزاده (میرعباس خسروی نژاد)، من یک نفر را کشتم (نیما آقاخانی)، تور و ماهی (علی نیکفر)، بهتر از نیل آرمسترانگ (علیرضا قاسمی) و بازی جنگ (مهرنوش فطرت و جان اپل) محصول مشترک ایران و آمریکا در این رویداد حضور دارند.
سیزدهمین جشنواره جهانی فیلم «ترنتون» آمریکا ۲۶ تا ۲۹ مارس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا بهرام دست مادر را بوسید/ اجرای سخت ترین قطعه زندگی


رضا بهرام دست مادر را بوسید/ اجرای سخت ترین قطعه زندگی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل از نادر مشایخی و رهبری ارکستر «فرهنگ و هنر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سومین روز به اجرای چهار گروه در تالار رودکی و وحدت اختصاص داشت. در روز سوم نادر مشایخی مورد تجلیل قرار گرفت و علی‌اصغر عربشاهی به بداهه‌نوازی پرداخت. از دیگر اتفاقات شب سوم استقبال بسیار مخاطبان از کنسرت گروه «ماهیما» به خوانندگی حجت اشرف‌زاده بود.

به گزارش سینماپرس، در سومین روز از  سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی مانند شب قبل میزبان دو گروه بود و محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رییس جشنواره موسیقی فجر)، شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) و برخی از هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره به دیدن قطعات اجرایی نشستند.

اجراهای تالار رودکی

تجلیل از نادر مشایخی و رهبری ارکستر فرهنگ و هنر

اجرای اول تالار رودکی که روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه راس ساعت  ۱۸:۳۰آغاز شد به ارکستر فرهنگ و هنر با رهبری نادر مشایخی اختصاص داشت. طی این اجرا مراسم بزرگداشتی نیز برای این هنرمند برگزار شد و در بدو اجرا مستندی از صحبت‌های نادر مشایخی برای حاضران پخش شد.

نادر مشایخی طی آن مستند از اهمیت و ماهیت موسیقی گفت و درباره دلبستگی‌ها و علاقه‌هایش صحبت کرد و به ذکر خاطراتی از گذشته‌های نزدیک و دور پرداخت. نادر مشایخی سپس از اتفاقاتی گفت که او را در کودکی به موسیقی علاقمند کرده بود.

پخش این مستند با استقبال حاضران مواجه شد. گفتنی است قرار است طی برگزاری جشنواره امسال از سه هنرمند دیگر نیز تجلیل شود.

پس از پخش مستند محمد الله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) از نادر مشایخی تجلیل کردند.

دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از نادر مشایخی اعضای ارکستر فرهنگ و هنر روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.

گفتنی است نادر مشایخی به دلیل کسالت تمام قطعات را رهبری نکرد و شهرام توکلی رهبر ثابت ارکستر تا نیمه‌های اجرا اعضای ارکستر را رهبری کرد. نادر مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان ارکستر فرهنگ و هنر را همراهی کرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

نادر مشایخی ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل کسالتش رو به حاضران  گفت: قطعات امشب متعلق به دوره‌های مختلف است و برایم مهم بود که قطعات کمتر شنیده شده توسط نوازندگان جوان ارکستر اجرا شود. در ادامه نادر مشایخی به اتفاق اعضای ارکستر قطعه صلح را اجرا کرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آنها توضیحاتی داد.

اعضای ارکستر فرهنگ و هنر عبارت بودند از شهرام توکلی و نادر مشایخی (رهبر ارکستر)، نیما زاهدی، ساناز نوربخش، زهرا کریمی، سارا نادری، کوروش علی‌محمدی، محمدحسین ابراهیم‌زاده، مونیکا لران، نغمه روشن‌دل، سبا علی‌محمدی، احسان اکبری، ستار ترابی، سپیده سادات‌سام، عطا کلاهی‌کار، موحد مهدوی، محمدامین عطایی، تارخ سبزواری، پویان زادمجید، علیرضا چهره‌قانی، حسام احمدی و فرداد صدقی (نوازندگان ویلن).

نادر+مشایخی

داریوش حجازی، امیرحسین منصوری، مهدی منادی، رکسانا ریحانیان، اشکان نظر، احمد مقدسی‌زاده، سیدعلیرضا نوکیان یزدی و علی سلام‌پور (نوازندگان ویولا)، مسعود فیروزی‌نژاد، کریم قربانی، هستی حامدسپاسی، سهیلا عظیمیان، هادی میثمی و شقایق نجاتی (نوازندگان ویلنسل).

عادل اصغرزاده و پروانه انارکی (نوازندگان کنترباس). روشنک نوشی و عرفان رهبران (نوازندگان فلوت). سالار خاتون‌آبادی و نگین نیک‌نژاد (نوازندگان ابوا). امیررضا صالحی و شایان هاتف (نوازندگان ترومپت). نیما سرایی و باران ذوالفقای (نوازندگان هورن). محمدحسین پورمعین و علی زنجانی (نوازندگان کلارینت). عرفان فرشی‌زاده و هانی میر امانی (نوازندگان پرکاشن). کیوان جولایی و سیامک کریم‌پور (نوازندگان ترومبون). فروغ فضلی (نوازنده پیانو) و فرشاد محمدی (نوازنده فاگوت).

 ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور (رییس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) در سال ۱۳۹۳ تشکیل شده و علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

ارکستر فرهنگ و هنر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد. این ارکستر طی این سال‌ها با خوانندگانی چون رشید وطن‌دوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همکاری کرده و به اجرای برنامه پرداخته است. لازم به ذکر است که ارکستر مذکور همچنین با اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و رانیز قلی‌اف (تار نوازی اهل آذربایجان) همکاری کرده است.

اجرای گروه «نواساز» در تالار رودکی با حضور علی ربیعی

اجرای دوم تالار رودکی در سومین شب ، در سانس ۲۱:۳۰ به گروه «نواساز» اختصاص داشت. محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و علی ربیعی (سخنگوی دولت)   همراه با علاقمندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه «نواساز» نشستند.

  «نواساز» گروهی است به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

+

گروه «نواساز»   در سی‌ و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای کنسرت «کوارتت تار» پرداخت. بخش اول کنسرت به بداهه‌نوازی اختصاص داشت و رهگذار، تکنوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علی‌اصغر عربشاهی، تکنوازی، ضربی غوغا، تکنوازی، مقدمه هنگامه در هنگام و ضربی سبکبار بخش دوم کنسرت بودند.

علی‌اصغر عربشاهی، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (نوازنده تار)، سهیل کاکاوند (نوازنده بم تار)، اعضای ارکستر «نواساز» هستند.

اجرای دو کنسرت در تالار وحدت در شب سوم

اجرای موسیقی فیلم پاپیون و آثاری از  هنری مانسینی، برت هوارد توسط ارکستر «پارس»

تالار وحدت در شب سوم جشنواره  میزبان دو گروه بود. در سانس ۱۸:۳۰ ارکستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی با همراهی سازهای کوبه ای و گیتار الکتریک و گیتار باس و پیانو روی صحنه رفت و به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی اختصاص داشت.

حسین شریفی حین اجرا درباره نا آشنا بودن سازهای بادی در ایران  صحبت کرد و از عزم مجموعه ارکستر پارس در شناساندن این سازها گفت.

شریفی در ادامه گفت: سازهای بادی فقط برای احرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیک و حتی آوازی را هم دارند.

در کنسرت مذکور، ارکستر پارس با آنسامبل ارکستر بزرگ پاپ کلاسیک با خوانندگی علیرضا هاشمی فر به روی صحنه رفت و قطعات اوورتور کارمن اثر جرج بیزه، پتری گون و رودخانه ماه اثر هنری مانسینی، مرا به ماه ببر اثر برت هوارد، کاروان اثر دوک الینگتون، احساس خوب اثر آنتونی تیولی، نوسان و تیک و تاک اثر حسین شریفی، موسیقی فیلم پاپیون اثر جری گلداسمیت، شکار آهو منوچهر اسلامی، ترکیش مارش اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، اورتوور اپرای کارمن اثر حرج ریزه(برای کوارتت)، رودسکی مارش اثر یوهان اشتراوس، راه من اثر ژاک روو و تاریخ عشق قطعه فولکلوریک اسپانیایی با تنظیم حسن فراهانی و چند قطعه دیگر نظیر سوای را اجرا کرد.

 در میانه برنامه سرپرست ارکستر ناصر نظر دقایقی با حضار صحبت کرد. او خطاب به مخاطبان حاضر در سالن گفت: یاد روز اولی افتادم که فرزندم یک اکتاو کامل را اجرا کرد. بسیار خوشحالم که رهبر این ارکستر به زیر ساخت یک ارکستر که همان کوک صحیح است توجه شایانی داشته است.

نظر ادامه داد: در این کنسرت عشق وافر حسین شریفی به اینکار کاملا مشهود بود. خوشحالم که در سه دهه گذشته موفق شدیم روی پای خود بایستیم. امیدوارم نوجوانانی که در این کنسرت حضور دارند در آینده نیز حضور موفقی در این صحنه و سایر صحنه ها داشته باشند

در پایان کنسرت  قطعه سوای بعنوان قطعه بیز مجددا اجرا شد. گفتنی است، این قطعه در سال ۲۰۰۴ میلادی با اجرای مجددی برای فیلم shall we dance با بازی سوزان ساراندون و ریچارد گیر به شهرتی جهانی دست یافت.

 ارکستر پارس در سال ۱۳۶۴ با هدف آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان توسط ناصر نظر پایه گذاری شده است.

کنسرت حجت اشرف زاده و سالن مملو از جمعیت

یکی دیگر از گروه‌های اجرا کننده در روز سوم گروه «ماهیما» بود که حجت اشرف‌زاده خوانندگی آن را به عهده داشت. گروه ماهیما در سانس دوم ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه رفت و این کنسرت با استقبال مخاطبان همراه بود تا آنجا که برخی به دلیل کمبود صندلی ایستاده به تماشای اجراها نشستند.

اشرف‌زاده پیش از آغاز کنسرت در خطاب به حاضران گفت: تالار وحدت جایی است که بسیاری از بزرگان موسیقی ایران در آن هنرنمایی کردند و امشب من این افتخار را دارم که در این سالن برای شما هنرنمایی کنم و خوشحالم که این افتخار در شبی نصیب من شد که معطر به عطر وجود نازنین مادران است و این اجرا را تقدیم مادران عزیز میهنم می‌کنم.

اشرف‌زاده گفت: خوشحالم در این شب عاشقانه‌هایم برای مردمی که عاشقشان هستم، ‌ می‌خوانم که عاشقشان هستم. اشرف زاده در ادامه مخاطبان را از حضور محمدعلی بهمنی (شاعر و ترانه سرا) مطلع کرد و مخاطبان به صورت ممتد او را تشویق کردند.

اشرف‌زاده در کنسرت مذکور به اجرای قطعات عاشقانه خود پرداخت «بی‌خبر از تو»، «آتشم باش»، «عاشق توام»، «دلم گریه می‌خواد»، «جان منی تو»، «ماه و ماهی» و «نگارم»، «ماه بی تکرار» از آن جمله است.

در ادامه کنسرت قطعه «برف آمد» توسط اشرف‌زاده و اعضاسی گروه «ماهیما» اجرا شد و سپس او قطعه‌ای خراسانی خواند  که «عزیز بشینه کنارم» نام داشت و   «مهدخت» و «پرسون پرسون»، «سفر نرو» قطعات دیگری بودند که توسط اشرف‌زاده اجرا شدند. حجت اشرف‌زاده بار دیگر قطعه «آتشم باش» را اجرا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع