X

بایگانی بهمن 28, 1398

دفتر سینمایی

ایران نزدیک به ۲۰ هزار مولف زن دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی در آیین جشن میلاد کوثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود ۱۹ هزار و ۵۰۰ مولف زن در ایران اشاره کرد و گفت: «پیش از انقلاب، مولفان زن زیر ۱۰۰ نفر بوده است.»

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  در آیین جشن میلاد کوثر (بزرگداشت روز زن) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پیشرفت فرهنگی و آموزشی زنان در جامعه ایران گفت.  

سیدعباس صالحی با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به زنان، گفت: «جمهوری اسلامی ایران که محصول و مدیون نفس پاک حضرت امام خمینی‌(ره) است، به حوزه زنان توجه زیادی داشته و در این بخش اتفاقات قابل توجهی افتاده است که اگر چه تا رسیدن به قله فاصله داریم، ولی اقداماتی در این بخش صورت گرفته که قابل‌توجه است. اگر چه جریان مدنیت در رشد جهانی در آن تاثیراتی داشته اما انقلاب اسلامی بر این روند شتاب و جهش داده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی آمارها در حوزه تحصیلات دانشگاهی زنان در پیش و پس از انقلاب اسلامی، افزود: «تا قبل از انقلاب اسلامی ۶ درصد از زنان در کشور دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و امروز ۴۴ درصد دارای این تحصیلات هستند. البته نه بدان معنا که اگر انقلاب نبود این رقم افزایش نمی یافت ولی آمار ۴۴ درصدی در افزایش تحصیلات دانشگاهی محصول نگاه جمهوری اسلامی ایران به حق تحصیل بانوان است.»

صالحی گفت: «در حوزه‌های مختلف زنان در جمهوری اسلامی ارتقا داشته‌اند و در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز شتاب قابل توجهی داشته‌ایم. به‌عنوان مثال مولفان زن پیش از انقلاب زیر ۱۰۰ مولف بوده‌است اما در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ بر اساس اعلام خانه کتاب ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر از مولفان را زنان تشکیل می‌دهند. در حوزه ترجمه نیز بیش از ۵هزار زن مترجم داریم.»

وی افزود: «در حوزه داستان‌نویسی، موسیقی و شعر نیز این ارتقاء مشهود است و این نشان می‌دهد جریان پرشتاب در حوزه تعادل جنسیتی در انقلاب اسلامی پدید آمده و این جریان پرشتاب انتظاراتی را به وجود می‌آورد که باید هم این شتاب را حفظ کنیم و هم نقطه‌های خالی آن‌را پُر کنیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرنمایی ۱۲۰ کودک در تالار وحدت با طعم انتقاد


هنرنمایی ۱۲۰ کودک در تالار وحدت با طعم انتقاد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از درخشش «خورشید» تا فرجام عقب نشینی یک فیلم با بودجه امنیتی/ «خروج» اجازه دیده شدن را نداشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی برترین‌ها از نگاه نهادها و سازمان‌های مختلف برگزار شد که فیلم «خورشید» بیشترین جوایز را از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با هدف معرفی فیلم‌های برگزیده نهادها و سازمان‌های مختلف، امشب دوشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور سینماگران، نمایندگان نهادها و سازمان‌ها و مدیران سینمایی در محل ایوان شمس برگزار شد.

براساس اعلام قبلی دبیر این بخش از میان ۳۰ سازمان، نهاد و تشکل متقاضی، ۱۲ مورد برای حضور و داوری بخش «تجلی اراده ملی» درنظر گرفته شدند که بر اساس قضاوت هیأت‌های داوری جداگانه که پیش از این رسانه‌ای شده بود، برگزیدگان خود را معرفی خواهند کرد.

مراسم اختتامیه این بخش با نیم ساعت تأخیر، حوالی ساعت ۱۹ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

از نکات قابل‌توجه در دقایق ابتدایی این مراسم، حضور سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» به همراه جمعی از عوامل این فیلم در میان مهمانان بود. ملکان و عوامل فیلمش هفته گذشته و به نشانه اعتراض در آئین اختتامیه جشنواره فیلم فجر حاضر نشده بودند.

برگزیدگان قوه قضائیه؛ خورشید / خط باریک قرمز

در ابتدای این مراسم که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، جوایز قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها اهدا شد.

هیأت داوران قوه قضائیه متشکل از سیدمحمدرضا خوشرو، مهدی افتخاری، علیرضا پاشایی، محمد شهریاری، امیر اکبرزاده و جواد طوسی جایزه خود را به فیلم «خورشید» به کارکردانی مجید مجیدی و فیلمنامه این فیلم برای طرح آسیب‌های اجتماعی اهدا کرد.

جایزه دیگر این هیأت داوران به فرزاد خوش دست کارگردان مستند «خط باریک قرمز» برای توجه به آسیب‌های نوجوانان اهدا شد. خوش‌دست در این بخش حین دریافت جایزه خود از همراهی مسئولان قوه قضائیه در ساخت این مستند تشکر کرد.

هیأت داوران قوه قضائیه در بخش بعدی جوایزی را هم به بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» اهدا کردند.

فیلم برگزیده سازمان زندان‌ها؛ خط باریک قرمز

در ادامه هیأت داوران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور متشکل از احمد افروز، حسن ضیا آذری، فرهاد درودگر جایزه خود را به فرزاد خوشدست برای کارگردانی مستند «خط باریک قرمز» اهدا کردند.

برگزیدگان بنیاد شهید؛ آبادان یازده ۶۰/ روز صفر

فرزاد مولازاده، سیدمرتضی حسینی و محمدتقی فهیم هیأت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران بودند که در بخش بعدی جایزه اصلی این نهاد را به مهرداد خوشبخت برای کارگردانی «آبادان یازده ۶۰» اهدا کردند.

دیگر جایزه بنیاد شهید به فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان تعلق داشت که ملکان برخلاف اختتامیه جشنواره فجر، روی سن حاضر شد و جایزه خود را دریافت کرد.

فیلم برگزیده وزارت بهداشت؛ مغز استخوان / بی‌صدا حلزون / درخت گردو

در بخش بعدی نوبت به هیأت داوران وزارت بهداشت یعنی هارون یشایایی، مجید کریمی، سیدجمال ساداتیان، کیانوش جهانپور و خسرو نقیبی رسید که جایزه اصلی این نهاد را به حمیدرضا قربانی کارگردان فیلم سینمایی «مغز استخوان» به‌دلیل نمایش ایثار مادرانه و عشق پدرانه اهدا کردند.

جایزه بعدی وزارت بهداشت به دلیل نمایش تصویر درست از خانواده سلامت ایرانی به بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان فیلم «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم به واسطه تصویر از خودگذشتگی پزشکان، جایزه دیگر این وزارتخانه را دریافت کرد.

نقش جشنواره فجر در معرفی اولویت‌ها

در ادامه آئین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، پس از پخش کلیپی از آثار اکران شده در جشنواره فجر، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی گفت: به رسم ادب اینجا هستم تا خیر مقدم عرض کنم به همه حاضران در این مراسم، همت دستگاهای مختلف در برگزاری این مراسم به گونه‌ای است که این بخش را به یک جشنواره مستقل تبدیل کرده است.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر در کنار استعدادیابی که یکی از اهداف مهم آن است، می‌تواند با گزینش درست، اولویت‌ها را به مولدان هر حوزه معرفی کنند تا هدایت‌ها در این زمینه صورت گیرد، استقبال از این بخش نشان داد که نهادها و سازمان‌ها از ظرفیت سینماها با خبر هستند و از آن استفاده می‌کنند.

انتظامی ادامه داد: از هیأت‌های داوری بخش‌های مختلف تجلی اراده ملی تشکر می‌کنم و از دستگاه‌ها و نهادها تقاضا می‌کنم تا اولویت‌های خود را برای سینما زودتر اعلام کنند تا با توجه به اینکه تولیدات سینمایی سال آینده شروع نشده، سینماگران فرصت لازم برای پرداختن به این اولویت‌ها را داشته باشند.

برگزیدگان وزارت کار؛ قصیده گاو سفید / پدران / ابر بارانش گرفته

در بخش بعدی این مراسم نازنین فراهانی، ابراهیم صادقی‌فر، فیاض زاهد و عباس رافعی به‌عنوان هیأت داوران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایزه اول این وزارتخانه را به غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» اهدا کردند.

شهرام مسلخی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پدران» و مجید برزگر کارگردان «ابر بارانش گرفته» دو جایزه دیگر این وزارتخانه را دریافت کردند.

برگزیدگان وزارت ورزش؛ پدران / آتابای / جایی برای فرشته‌ها نیست

اعظم کریمی، شاهین مظفری و مجید توکلی هم سه داور وزارت ورزش بودند که جایزه اول این وزارتخانه را به سالم صلواتی کارگردان فیلم سینمایی «پدران» برای نقد استفاده از داروهای روانگردان اهدا کردند.

نگاه دغدغه‌مند فیلم «آتابای» به کارگرانی نیکی کریمی هم مورد توجه داوران این وزارتخانه قرار گرفت و جایزه دوم خود را به هادی حجازی‌فر نویسنده فیلمنامه این فیلم اهدا کردند.

سام کلانتری کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» هم جایزه سوم وزارت ورزش را دریافت کرد.

برگزیدگان فراکسیون جوانان مجلس؛ آبادان یازده ۶۰/ آتابای

در ادامه هیأت داوران فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی جایزه اول خود را به حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» اهدا کرد.

جایزه دوم این فراکسیون به سبب توجه به فرهنگ و اقوام ایرانی به نیکی کریمی کارگردان فیلم سینمایی «آتابای» اهدا شد.

فیلم برگزیده سازمان بهزیستی؛ خورشید / بی‌صدا حلزون

مسعود آسیما، سعید بابایی، عباس حق شناس و پوران درخشنده چهار داور منتخب سازمان بهزیستی بودند که در ادامه مراسم جایزه این سازمان را به دلیل نگاه انسانی به کودکان کار به مجید مجیدی برای «خورشید» اهدا کردند.

جایزه بعدی سازمان بهزیستی با نگاه به اشتغال معلولان به بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

گروه بازیگران کودک و نوجوان فیلم «خورشید» هم جایزه‌ای از این سازمان دریافت کردند.

برگزیدگان مدیریت پسماند شهرداری؛ خورشید / قصیده گاو سفید / دشمنان / سه کام حبس

در ادامه نوبت به داوران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران متشکل از نرگس رجایی، سعید مرادی‌کیا و سیدحسین حقگو رسید که اولین جایزه خود را به دلیل توجه به بازیافت پسماند، به مجید مجیدی و امیر بنان تهیه‌کنندگان فیلم «خورشید» اهدا کردند.

جایزه دوم این سازمان به بهتاش صناعی‌ها برای «قصیده گاو سفید» اهدا شد.

استفاده از کیسه‌های خرید پارچه‌ای در فیلم «دشمنان» هم مورد توجه این سازمان قرار گرفت و جایزه سوم به مجید برزگر تهیه‌کننده این فیلم اهدا شد.

ساسان سالور تهیه‌کننده «سه کام حبس» چهارمین جایزه سازمان پسماند را دریافت کرد.

فیلم برگزیده شرکت مترو تهران؛ خورشید

رضا میرزاخانی، میثم سلطانعلی و احسان سالم به‌عنوان داوران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه جایزه اصلی این شرکت را به دلیل توجه به کودکان کار به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا کردند.

ترکیب بازیگر نوجوان «خورشید» هم جایزه دوم این شرکت را از آن خود کردند.

فیلم برگزیده شرکت بیمه ایران؛ روز بلوا

هیأت داوران شرکت سهامی بیمه ایران متشکل از سیدعلیرضا سادات‌میر، منصور صالحی و حامد افشارزاده هم جایزه اصلی این شرکت را به دلیل طرح موضوع مبارزه با فساد به فیلم «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا کردند.

بهروز شعیبی بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: لباس رسمی به تنم نیست چرا که نمی‌خواستم به این جشن بیایم و تنها به خاطر احترام شرکت بیمه که هنوز از سینما حمایت می‌کند، حضور پیدا کردم. من این تندیس را به دبیرخانه برمی‌گردانم و لوح را با خود می‌برم.

فیلم برگزیده انجمن ویرایش و درست‌نویسی؛ خورشید

در آخرین بخش اهدای جوایز مجید مجیدی و نیما جاویدی نویسندگان فیلمنامه «خورشید» جایزه هیأت داوران انجمن ویرایش و درست‌نویسی متشکل از شراره خشکنابی، معین پایدار و احمد عبداله‌زاده را از آن خود کردند.

مراسم اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، پس از معرفی برگزیدگان نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، در ساعت ۲۰:۱۰ به پایان رسید.

از نکات قابل توجه در این مراسم این بود که برخلاف اختتامیه اصلی جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، در این مراسم همه برگزیدگان و صاحبان آثار حاضر بودند و جوایز خود را دریافت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گشایش نمایشگاه عکس «چهره ایران» در موزه هنرهای صنعتی کرمان


گشایش نمایشگاه عکس «چهره ایران» در موزه هنرهای صنعتی کرمان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه نوروزی «رستاک هنر» در گالری فرمانفرما


برپایی نمایشگاه نوروزی «رستاک هنر» در گالری فرمانفرما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران جدید در «بچه مهندس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی این روزها ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فصل سه از مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» این روزها در تهران ادامه دارد.

به تازگی سلمان فرخنده با گریمی متفاوت و حدود بیست سال بعد از بازیش در فصل یک مقابل دوربین علی غفاری رفته است.

به گزارش فارس، تصویربرداری سریال «بچه مهندس۳» در ۳۵ قسمت در حال انجام است. علی غفاری کارگردانی و سعید سعدی تهیه کنندگی این سریال را به عهده دارند. دو فصل قبل این سریال در سال گذشته از شبکه دو سیما پخش شد. فصل اول این سریال در رمضان ۹۷ و فصل دو نیز در دی ماه ۹۷ بروی آنتن رفت.

پرویز پورحسینی، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، بهناز جعفری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، سیاوش چراغی پور، فرزین محدث، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی فر، حمید شریف زاده از بازیگرانی هستند که هم در فصل یک و هم در فصل دو حضور داشتند که در کنار آنها بازیگران دیگری هم به این کار پیوستند.

پیش از این سیما تیرانداز، علی اوسیوند، نسرین نکیسا، مهران نائل، صحرا اسداللهی، فرج الله گل‌سفیدی و سیامک اشعریون هم به این سریال اضافه شده بودند و مانی رحمانی نقش نوجوانی جواد و یوا تدین نقش کودکی جواد را بازی می‌کردند. همچنین فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری، روزبه حضاری از بازیگران جدید این فصل هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر از فردا/ پوستر رسمی رونمایی شد


آغاز دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر از فردا/ پوستر رسمی رونمایی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازی در فیلم «خروج» موهبتی بود که در این سن به من اهدا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم «لیلی با من است» گفت: من در دهه شصت و هفتاد در تعداد بسیار زیادی فیلم بازی کردم اما واقعا انتظار نداشتم که ساخت فیلم خروج با توجه به اینکه فضای جنگی هم نداشت اینقدر سخت باشد، من در فیلم‌های قدیمم تجربه کار با مواد منفجره واقعی را هم داشته ام اما باور کنید کار با تراکتور از فیلم جنگی هم سختتر بود.

به گزارش سینماپرس، مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با میزان، پیرامون حضورش در فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: بازی در فیلم خروج موهبتی بود که در این سن به من اهدا شد، به شخصه از حضور در فیلم حاتمی‌کیا و همبازی شدن با فرامرز قریبیان بسیار لذت بردم.

وی درباره سختی‌ پروژه سینمایی «خروج» اضافه کرد: واقعیت امر من اکثریت کارنامه کاری‌ام به آثار دفاع مقدس ختم می‌شود، تجربه بازی در بسیاری از فیلم های جنگی را داشته ام و می‌دانم که سختی در سینما چه هست و چه نیست.  

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2020/02/5256301.jpg

بازیگر فیلم سینمایی «خروج» در همین راستا ادامه داد: روزی که پیشنهاد بازی در فیلم خروج را از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا دریافت کردم همه گفتند که کار بسیار سختی است اما به واسطه علاقه به ابراهیم حاتمی کیا این فیلم را پذیرفتم.

وی با اشاره به حضور خود در آثار دفاع مقدسی سینما تاکید کرد: من در دهه شصت و هفتاد در تعداد بسیار زیادی فیلم بازی کردم اما واقعا انتظار نداشتم که ساخت فیلم خروج با توجه به اینکه فضای جنگی هم نداشت اینقدر سخت باشد، من در فیلم‌های قدیمم تجربه کار با مواد منفجره واقعی را هم داشته ام اما باور کنید کار با تراکتور از فیلم جنگی هم سختتر بود.  

بازیگر فیلم «لیلی با من است» در همین رابطه افزود: ما در گچساران گرمای بیش از حدی را تجربه کردیم و اکثرا بازیگران پوستشان سوخت اما در ادامه فیلمبرداری در شهر قم از سرما یخ می زدیم، این درحالی بود که روی تراکتور هم نمی توانستیم گرم شویم.  

 «خروج» حاتمی‌کیا برگزیده مردم است/اگر ابراهیم پیشنهاد بازی بدهد با سر می‌روم///////////////////دوشنبه

وی با اشاره به کیفیت نهایی فیلم سینمایی «خروج» اظهار کرد: من در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خروج را تماشا کردم و باور کنید که تمام خستگی سفر و کار از تنم بیرون شد، نه به خاطر اینکه خودم در فیلم بازی کرده باشم اما مطمئنم که این مردم هستند که فیلم حاتمی کیا را به عنوان بهترین فیلم معرفی می کنند، مردم بدون شک خروج را دوست خواهند داشت زیرا برای آنها ساخته شده است.  

فقیه درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا خاطرنشان کرد: خروج اولین تجربه همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا بود، این تجربه برایم به شدت دلنشین و لذتبخش بود و اگر بار دیگر ابراهیم پیشنهاد بازی بدهد با سر می روم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی «موزه رضا مافی» در جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎


برپایی «موزه رضا مافی» در جشنواره هنرهای تجسمی فجر‎

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می دانستم «ملکاوان» پر مخاطب می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا مولایی پیش از «ملکاوان» در سریال هایی همچون فردا دیر است، با من بمان، سرزمین کهن، پرده ‌نشین، ترور خاموش و… نقش آفرینی کرده است.

به گزارش سینماپرس، مولایی در سریال ملکاوان ایفاگر نقش وحید است؛ کاراکتری مرموز و پیچیده که نقشی عمده در پیشبرد قصه دارد و سرنوشتش با زندگی مهسا، شخصیت اصلی اثر گره خورده است. این بازیگر جذابیت کاراکتری را که در ملکاوان ایفاگرش است در وهله اول وامدار قصه خوب و شخصیت پردازی های درست می داند و معتقد است که نقش وحید در ادامه سریال، پر رنگ تر و موثرتر هم خواهد شد. او که پیش از ملکاوان در سریال ترور خاموش با احمد معظمی همکاری داشته، وسواس و دقت معظمی در کارگردانی را از دیگر عوامل ساختار محکم و جذابیت‌ های سریال ملکاوان برمی‌شمرد و تاکید دارد که از ابتدا می ‌دانسته که این مجموعه نمایشی پر مخاطب خواهد شد. مولایی سریال ملکاوان را از بابت تعلقش به ژانر وحشت یک اتفاق جدید در تلویزیون می ‌داند و تصریح می‌ کند که هر ژانری مخاطبان خاص خودش را دارد. به بهانه پخش ملکاوان از شبکه آی فیلم با رضا مولایی بازیگر نقش وحید در این سریال به گفت و گو نشستیم که در ادامه می آید.

– از بازی تان در ملکاوان بگویید و حضورتان در این سریال در نقش وحید؟

متن را که خواندم دیدم بسیار جذاب است. قصه درستی نوشته شده و متن فیلمنامه هم به شکل کامل آماده بود. کاراکتر وحید هم خیلی جذاب بود. یک نقش پر پیچ و خم که برای من بازیگر جذابیت زیادی داشت. فکر می‌ کنم از آن نقش ‌هایی بود که به هر بازیگری پیشنهاد می شد حتماً قبول می کرد.

– کاراکتر وحید علاوه بر پیچیده بودن چه جذابیت های دیگری برایتان داشت؟

وحید یک نقش تخت، ساده عادی و نیست و نقش موثر و معماگونه ای در قصه دارد. این هم از دیگر نقاط قوت نقش بود.

– چه کردید تا نقشی چنین پیچیده را به خوبی درآورید و ایفا کنید؟

وقتی قصه به شکل درستی نوشته شده باشد بازیگر هم تمام تلاشش را به کار می گیرد تا با کمک کارگردان به گونه ای نقش آفرینی کند که پیچیدگی شخصیت حفظ شود و مخاطب گام به گام با او پیش بیاید. در مورد وحید خیلی نمی ‌خواهم صحبت کنم چرا که هنوز قسمت های زیادی از سریال مانده و این شخصیت در ادامه ماجراهای متفاوتی را رقم خواهد زد.

– مرموز بودن وحید یکی از جذابیت ‌های این شخصیت برای مخاطب است. این رازآلودگی در ادامه قصه هم حفظ خواهد شد؟

بله، ادامه خواهد داشت. البته در هر قسمت سریال برخی از گره ‌های قصه باز می ‌شود. مثلاً نوع رابطه وحید با دخترش دیگر برای بیننده سوال نیست. در ادامه هم زوایای تاریک دیگری از شخصیت وحید روشن خواهد شد. ساختار سریال ملکاوان خیلی سینمایی است. اگر حواس مخاطب حتی برای لحظه‌ ای پرت شود شاید بخشی از قصه را از دست بدهد. به همین دلیل، بینندگانی که با دقت ملکاوان را دنبال می ‌کنند، از آن لذت می‌ برند و جذب کار می‌ شوند.

– شما بیشتر با سریال پرده نشین به مخاطبان تلویزیون معرفی شدید. از آن سریال تا ملکاوان چه مسیری را در بازیگری پیموده اید؟

البته من قبل از پرده نشین هم سریال کم بازی نکرده بودم. مثلاً با آقای لبخنده در سریال با من بمان همکاری داشتم. در سریال تکیه بر باد هم بازی کرده بودم. مجموعه پرده نشین هم خیلی خوب دیده شد. بعد هم سریال ترور خاموش را با آقای معظمی داشتم تا رسیدیم به ملکاوان.

خودتان این شب ها سریال ملکاوان را می بینید؟

بله، خودم هم دنبال می کنم. دوست دارم ببینم.

– سریال همانی که توقع و انتظار داشتید درآمده است؟

بله خدا را شکر. در حین کار خیلی زحمت کشیدیم. کیفیت برای آقای معظمی خیلی مهم بود. همکاری با ایشان واقعاً لذت بخش است، چون علاوه بر کیفیت به کار بازیگر هم خیلی اهمیت می دهد و این برای هر بازیگری خوشایند است. نویسنده سر صحنه حضور داشت و بر اجرای درست متن و نحوه گفتن دیالوگ ها نظارت دقیق می‌ کرد. یک تهیه ‌کننده سر پا و سر حال هم داشتیم که پای کاری ایستاده بود. تمام این زحمات را که می ‌دیدیم می‌ توانستیم مطمئن باشیم که ملکاوان دیده خواهد شد. الان که خودم سریال را می بینم احساس می‌ کنم که همه آن زحمت ها و وسواس ها جواب داده است.

– این روزها چه بازخوردی از بینندگان سریال می گیرید؟

بازخوردها خیلی خوب است. مثلاً می ‌گویند که سریال ساختار متفاوتی دارد یا مشخص است که زحمات زیادی برایش کشیده شده. گاهی پیش می‌ آمد که ما در طول شبانه روز فقط یک سکانس ۵ ثانیه ای را می ‌گرفتیم. نورپردازی صحنه هایی که در جنگل تصویربرداری می ‌شد خیلی زمان می برد. واقعاً برای هر ثانیه سریال زحمت زیادی کشیده شده است و خوشحالم که مخاطبان هم متوجه این زحمات شده اند. این که می گویند سریال متفاوتی است و زحمت زیادی برایش کشیده شده، نشان می ‌دهد که ما کارمان را به درستی انجام داده ایم.

– سریال ملکاوان به لحاظ ژانر هم یک اتفاق جدید در تلویزیون محسوب می شود.

به هر حال تلویزیون به همه ژانرها نیاز دارد. هر ژانر هم مخاطبان خاص خودش را دارد. ژانر وحشت طرفداران جهانی دارد. اگر واقعاً در این ژانر سرمایه‌ گذاری درست شود به خوبی جواب خواهد داد. همین که مردم این شب ها با معماها و گره‌ های سریال ملکوت همراه شده اند نشان می‌ دهد که این ژانر مخاطبان خودش را دارد. البته قصه سریال در ادامه جذاب تر هم خواهد شد.

– همکاری با احمد معظمی در ملکاوان چگونه تجربه ای بود؟

یک رفاقت ۱۰ ساله میان ما برقرار است و از آن جا که نوع بازی ‌ها و کیفیت کار برای معظمی اهمیت دارد همکاری با او لذت بخش است. معظمی اهل تعامل است و می‌توان به راحتی درباره نقش با او صحبت کرد.

*زهرا صلواتی

مشاهده خبر از سایت منبع