X

بایگانی اسفند 4, 1398

دفتر سینمایی

حضور «ساعت خواب» در جشنواره ای هندی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «ساعت خواب» به‌کارگردانی مینا سادات‌حسینی به جشنواره ای در هند راه پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «ساعت خواب» به‌کارگردانی مینا سادات‌حسینی به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم GardenCity هند راه پیدا کرد.

«ساعت خواب» روایتگر داستان زنی به نام رویاست. او با شرایطی مواجه می‌شود که همسر، دختر و شغلش را در حال از دست دادن می‌بیند و ….

این جشنواره تمامی انواع و ژانرهای کمدی، وحشت، درام، علمی – تخیلی، انیمیشن و … را در بر می‌گیرد و بیش از هرچیز به دنبال قصه‌گویی خلاقانه است.

نویسنده فیلمنامه «ساعت خواب» بهمن عبداللهی، مدیر تصویربرداری: علی محرابی، صدابردار: میثم حسنلو، تدوین و صداگذاری: محمود نجفی، مدیر تولید: احمد مرادی، طراح صحنه و لباس: الهه ذکایی، تهیه کننده: مینا سادات حسینی و انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران بوده و سولماز قاسمی، آرمان عزیزی، نیک‌ناز ظفرنیا، آیدا ابراهیم‌زاده و … بازیگران آن هستند.

چهارمین دوره این جشنواره ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ آغاز به کار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معافیت کارکنان دارای بیماری‌های خاص از حضور در محل کار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور حفظ سلامت همکاران و پیشگیری‌های لازم، کلیه کارکنان که دارای بیماری‌های خاص هستند از حضور در محل کار تا پایان هفته معاف خواهند بود.

به گزارش سینماپرس، در متن این اطلاعیه آمده است: «به منظور حفظ سلامت همکاران محترم و پیشگیری‌های لازم، کلیه کارکنان دارای بیماری خاص از حضور در محل کار تا پایان هفته معاف هستند و عدم حضورشان موجه و غیبت محسوب نخواهد شد.

ضمنا همکارانی که دارای علائمی چون تب، سرفه، مشکل تنفسی، سرماخرودگی و آنفولانزا هستند تا زمان بهبودی کامل از حضور در اداره خودداری نمایند. بدیهی است عدم حضور موجه محسوب خواهد شد.»

گفتنی است در همین راستا مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته در اطلاعیه‌ای تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور را تا پایان هفته تعطیل اعلام کرد.

همچنین طی یک بخشنامه از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع به کلیه واحدهای ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است در راستای حفظ سلامت همکاران از روز شنبه (۳بهمن‌ماه) کلیه کارکنان ستادی تا اطلاع‌ ثانوی از ثبت اثر انگشت خودداری نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعویق در زمان برگزاری اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی


تعویق در زمان برگزاری اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وحید تاج برای این روزهای استاد شجریان خواند + ویدئو


وحید تاج برای این روزهای استاد شجریان خواند + ویدئو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای جایزه «نرگس آبیار» طی مراسم ویژه‌ای در پاکستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نرگس آبیار کارگردان ایرانی در حضور رییس جمهور پاکستان نشان برترین زنان راهبر ۲۰۲۰ را دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس، نرگس آبیار کارگردان «شبی که ماه کامل شد» و «شیار ۱۴۳» به دلیل ثبت درست حقیقت از دریچه دوربین در فیلم‌هایش در مراسم ویژه‌ای در پاکستان تقدیر شد.

در این مراسم که توسط کمپانی رسانه‌ای HUM TV پاکستان تدارک دیده شده بود، از زنان موفق و تاثیرگذار کشورهای مختلف جهان تقدیر و نشان زنان راهبر ۲۰۲۰ به آنها اعطا شد.

عارف علوی، رییس‌جمهور پاکستان، عمران اسماعیل استاندار ایالت سند و جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری پاکستان و دیپلمات‌های مقیم کراچی، از حاضران این مراسم ویژه بودند که چهارشنبه شب ۳۰ بهمن ماه در استانداری ایالت سند برگزار شد.

آبیار در زمان حضور در کراچی علاوه بر شرکت در برنامه مذکور، در برنامه‌های دیگری از جمله سمینار بررسی مشکلات و چالش‌های زنان در دنیای معاصر، کارگاه انتقال تجربیات به هنرمندان پاکستانی، برنامۀ نمایش فیلم «شیار ۱۴۳» به زبان اردو، ملاقات با برخی از کارگردانان پاکستانی نیز حضور پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو/ «بخوان به نام عاشقی» تقدیم به محمدرضا شجریان


ویدئو/ «بخوان به نام عاشقی» تقدیم به محمدرضا شجریان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمدی‌ها به جای موقعیت‌های طنز به سراغ شوخی‌های مبتذل رفته‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نسبت میان سینما و مردم زمانی به درستی تعریف می‌شود که فیلم در ابتدا رسالت هنری و سینمایی خود را به درستی شناخته باشد.

به گزارش سینماپرس، در بررسی‌ جشنواره فیلم فجر از ابعاد و مناظر گوناگون می‌توان نگاهی به حوزه رسانه‌ای سینما و نقد انداخت. موضوعی که درباره آن باید با منتقدین و کارشناسان سینمایی صحبت کرد.

تسنیم  در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان و منتقدان سینمایی کشور درباره مسائل جشنواره فیلم فجر، این بار با یکی از اعضای هیئت انتخاب درباره فیلم‌های این دوره و فضای نقد و بررسی فیلم‌ها گفت‌وگو کرد.

نسبت میان فیلم‌های جشنواره با جامعه متوسط بود

رضا درستکار در ابتدا با اشاره به اینکه در مجموع ۱۱۵ فیلم برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده بودند گفت که از این میان ۸۹ فیلم را تماشا کردم و آنچه که مورد بررسی من قرار دارد در حقیقت شامل ۲۸ فیلمی است که در جشنواره تماشا کردیم. عموم این فیلم‌ها از متوسط رو به بالا بوده است و در کل این جشنواره از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار بود.

وی در ادامه بیان کرد که فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر با وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور ما در تناسب است و از این منظر نه خیلی بالاتر و نه خیلی خیلی پایین‌تر از سطح جامعه قرار داشته است اما نسبت خود را با جامعه تلاش کرده است که دقیق‌تر و منطقی‌تر کند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه میان سینمای کشور و فضای اجتماعی نسبت مستقیم برقرار است گفت که هم تنوع محصولات امسال خوب و هم جشنواره امسال جشنواره آبرومندی بود. یادمان باشد البته به دلیل حوادث دو ماه قبل هنرمندان و مردم نسبت به وضعیت کلی جامعه معترض بودند. البته برخی از منتقدین و هنرمندانی را که در این بین بدون نسبت با فرهنگ مردمی فضا را دوقطبی می‌کردند جدا می‌کنم؛ چهره‌هایی که انگار می‌خواهند بگویند تافته جدا بافته‌اند.

بنابراین می‌گویم که در کل وضعیت فیلم‌ها در حالتی متعادل بوده است. البته باید این نکته را هم اضافه‌ کنم که سهم مسئولیت سینما را نباید نسبت به مردم و جامعه فراموش کنیم. فیلم‌های این دوره به نظرم تلاش داشتند تا نسبت به جامعه و مردم مسئولیت خود را نسبت به سال‌های قبل بیشتر کنند. مسئولیت‌پذیری سینمایی ما نسبت به مردم در بین ما زیاد است اما بیش از اندازه درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شود.

جشنواره امسال جشنواره آبرومندی بود

وی با اشاره به اینکه تعریف جداگانه‌ای از مسئولیت‌پذیری دارم بیان کرد که سینمای ما حتی برای این مسئولیت‌پذیری خود باید نسبت مستقیمش را با سرگرم‌کنندگی برقرار کند. وی تأکید کرد که از این منظر اگر نگاه کنیم باید گفت سینمای ما نیاز به بازنگری دارد.

اما از منظر انتقاد اجتماعی می‌گویم که سینمای ما به نظرم وضع خوبی دارد و توانسته است نسبت به شرایط مردم دغدغه‌مند باشد. برخی از موضوعات فیلم‌ها منشعب از شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. اما آنچه که مهم است توجه به این نکته است که برای بیان هرحرفی باید سینمای ما اول سرگرم‌کننده و جذاب باشد. سینماگران ما باید مسئولیت سرگرمی را جدی بگیرند و بعد از آن به موضوعات دیگر هم فکر کنند. اولین کار فیلمساز سرگرم کنندگی است که بتواند به مرحله بعد برسد. اگر این مرحله احراز نشود در مراحل بعد ناموفق است. فیلم به معنای واقعی فیلم سینمایی نمی‌شود اگر سرگرم کننده نباشد و در این صورت دیگر نمی‌تواند به جامعه خدمت کند. مشکلی که وجود دارد  این است که فیلم‌های ما کمتر به این سمت حرکت می‌کنند که سرگرم‌کننده و بعد نقاد باشند و بیشتر به سمت حرف‌های منتقدین تلویزونی می‌روند. به نظرم رویکردهای نادرستی در تلویوزیون حرکت کرده است.

وی در ادامه گفت: حتی به نظر من کمدی‌ها هم در گیشه خوبند اما باز نیازمند بازنگری‌ چه از نظر محتوایی و چه از نظر هنری‌اند و باید بیشتر از هرچیزی سینمایی باشند.

اول سرگرمی و هنر بعد محتوا

درستکار درباره مسائل محتوایی و رسانه‌ای سینما گفت: این بحث مفصل است و باید درباره آن به طور جداگانه گفت‌وگو کرد اما به طور خلاصه باید گفت که تا زمانی که فیلم محترم در سینما به معنای فرمی و هنری نداشته نباشیم هر حرفی درباره محتوا بیهوده است. اصلاً زمانی می‌توان درباره فیلم به معنای واقعی کلمه آن صحبت کرد که در قواعد و اندازه فیلم باشد تا بخواهد محتوا داشته باشد.

وی ادامه داد: دسته‌بندی‌های مفهومی و محتوایی درباره سینما بیش از اینکه جهت خاصی داشته باشد با شناخت آحاد سینماگران از محتوا و مفهوم ارتباط دارد  که متأسفانه نسبت به این موضوع اطلاعاتمان کامل نیست. هرجا که نسبت‌ها به خوبی برقرار باشد بحث‌ها نیز می‌توانند خوب باشند اما هرجا که تحت تأثیر ژورنالیسم زرد قرار گرفتیم دچار فاجعه خواهیم شد.

جلسات نشست خبری فیلم‌ها ژورنالیستی است

درستکار درباره جلسات نشست خبری بعد از نمایش‌ فیلم‌های جشنواره گفت: واقعیت این است که در آن جلسات غلبه با ژورنالیزم است. مثلاً آقای قریبیان یا آقای شهاب حسینی حرف‌های آتشین را وقتی می‌زنند، همه خبرنگاران دوست دارند و هم خوششان می‌آید چون گزاره مناسبی برای رسانه است و به تعبیر معروف رسانه‌ها را داغ می‌کند که امر مطلوبی برای آنان است. همه در این محافل منتظر شنیدن حرف‌های هیجانی‌اند. این فضا باعث می‌شود که جنبه هنری و تحلیلی فیلم‌ها زیر سور و سات و هیجانات جشنواره مخفی شود.

متأسفانه مرز میان نقد و تخریب از بین رفته است و هرکه می‌خواهد نقد کند تخریب می‌کند. یکباره می‌بینیم که رسانه‌هایی که تا سال قبل محمدحسین مهدویان را ستایش می‌کردند چون فیلم جدید او را دوست ندارند همه تخریبش می‌کنند. اسم این کار نقد نیست.

رسالت رسانه‌ای سینما محدود شده است

وی در ادامه درباره رسالت رسانه‌ای سینما بیان کرد که در روزگار فعلی که عصر ارتباطات است رسالت رسانه‌ای سینما به خاطر گسترش وسایل ارتباط جمعی بسیار محدود شده است. زمانی بود که مردم تلفن همراه نداشتند و فضای مجازی نیز نبود اما امروز با اشاره پیام‌ها به راحتی به سرتاسر دنیا مخابره می‌شود.

در گذشته که این وسایل کم بود سینما این رسالت را داشت اما الان که رسانه‌های جمعی زیاد شده‌اند این کار را می‌کنند. قدرت بُعد رسانه‌ای سینما به این دلیل کم شده است که تا بخواهد موضوعی را رسانه‌ای کند آن موضوع بارها در جهان مخابره شده است. البته این به معنای نفی جنبه رسانه‌ای سینما نیست.

عضو انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر درباره دیگر ابعاد سینما بیان کرد که سینمای ما قبل از آنکه رسانه باشد امر هنری معطوف به زیبایی‌شناسی است اما در کنارش رسانه و محتوا هم وجود دارد.

در سینمای ایران به دلیل روش‌های غلط همه دنبال موضوعات تکراری‌اند. موضوعات و قصه‌ها گفته شده‌اند چیزی که باعث می‌شود که به سراغ فیلم‌ها برویم اجرای جدید و کار هنری تازه‌تر است. مطالبی که گفته اما متأسفانه باز اصرار داریم که دوباره گفته شود. آنچه که مهم است اجرای جدید است تا موضوع مهم. فیلم‌های خوب همیشه ماندگار مانده‌اند زیرا فرم، سبک و اجرای آن در قاعده و طراز بوده است.

محتوای فیلم‌ها بر اقشار گوناگون تأثیرگذار است

درستکار در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره محتوای برخی از فیلم‌های جشنواره که دچار سیاه‌نمایی و یا محتواهای غیراخلاقی بودند و این می‌تواند روی مخاطب عام سینمای ایران تأثیر بگذارد گفت: مسئله تأثیرگذاری درست است و آن را رد نمی‌کنم، تماشاگران همه نخبه نیستند و محتواهای نامناسب می‌تواند آنان را بعد از تماشای فیلم درگیر خود کند. دقیقاً برای این است که می‌گویم تا فیلم سرگرمی نداشته باشد و در قواعد سینمایی دقیق نباشد مخاطب آن را تماشا نمی‌کند و در آن صورت به نظرم محتواها اثرگذار نخواهد بود وگرنه محتوا در همه سنین و اقشار تأثیرگذار است. فیلمنامه‌های ما از چندلایه نظارتی و تحلیلی می‌گذرد و بعد از پروانه ساخت نیز برای اکران نیز نظارت دیگری روی آن می‌شود پس فکر نمی‌کنم که محتواهای فیلم‌ها چندان مشکلی داشته باشند.

 وی در واکنش به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وجود کارشناسان فرهنگی در شورای پروانه ساخت و نمایش به معنی مهر تأییدی بر تمام محتوای فیلم‌ها نیست و حتی اعضای این شورا و روند این کار مورد نقد است که نمونه مشخص و مبرهن آن فیلم‌های کمدی مبتذل است، بیان کرد که این نکته را قبول دارم که محتوای تمام فیلم‌ها پاک و کاملاً سالم نیست و کمدی‌ها نیز به جای موقعیت‌های طنز به سراغ شوخی‌های مبتذل رفته‌اند.

این منتقد سینما در پایان اشاره کرد که سینما باید نسبت به مردم و جامعه حساس و رویکرد موجه داشته باشد. مردم زمانی که برای رفتن به سینما پول می‌دهند باید چیزی بیش از تلویزیون را تماشا کنند که حاضر باشند منزل را ترک کنند و به سینما بروند. معتقدم سینمای ما این امکان را می‌دهد اما خالی از اشکال و خطا نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی معاصر ایران و تعاملات جهانی بررسی می‌شود


نقاشی معاصر ایران و تعاملات جهانی بررسی می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شنای پروانه» مجوز نمایش گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی برای سه فیلم مجوز نمایش صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، مجوز نمایش سه فیلم «شنای پروانه» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، کارگردانی و نویسندگی محمد کارت، «پوست» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، کارگردانی و نویسندگی بهمن و بهرام ارک و انیمیشن «فرمانروای آب» به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی، کارگردانی و نویسندگی مجید اسماعیلی را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وحید تاج قطعه «بخوان به نام عاشقی» را منتشر کرد


وحید تاج قطعه «بخوان به نام عاشقی» را منتشر کرد

مشاهده خبر از سایت منبع