سینماپرس: اجراهای متعدد جشنواره موسیقی فجر، امسال با استقبال زیاد دوستداران هنر اول همراه نبود.
به گزارش سینماپرس، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر آخرین روزهای خود را سپری میکند. جشنوارهای که با بیمهری برخی هنرمندان مواجه شد. تحریم این فستیوال بدترین ضربهای بود که عدهای به این جشنواره زدند؛ اما اتفاقات دیگر هم بر حاشیههای آن افزود.
برخی از محدودیت ها مانند کمبود بودجه، گرانی سالنهای کنسرت و غیره، مسئولان جشنواره را بیش از پیش در تنگنا قرار داد. از طرف دیگر، تحریمهای موجود مانع از ورود بسیاری از گروههای مشهور خارجی به ایران شد و بخش بین الملل جشنواره را با چالشی بزرگ مواجه کرد. چالشی که حتی سید عباس صالحی وزیر ارشاد هم به آن اشاره کرد و گفت: «اتفاقات داخلی و حواشی بین المللی کشور، میتوانست در بخشهای مختلف جشنواره موسیقی اثرگذار باشد و فستیوال را هم در برگزار شدن و هم در خوب برگزار شدن با علامت سوالهای جدی روبرو کند. تمام تلاش من و مدیران این بود که چراغ بخش بین الملل را روشن نگه داریم و احساس نشود که این بخش مغفول مانده است. امیدوار بودیم که وضعیتمان در بخش بین الملل نسبت به قبل جهشی داشته باشد، اما اتفاقاتی که به وجود آمد بر بخش بینالملل اثر گذاشت. حتی به این جمع بندی رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم، یا اگر باشد، خیلی ضعیف و محدود باشد؛ به شکلی که دیده نشود. خوشبختانه با پیگیریهای فراوان، گروههای خارجی در روزهای آخر پذیرفتند و به جشنواره آمدند.»
شاید کمبود بودجه باعث شد سایتهایی برای فروش بلیت کنسرتهای جشنواره انتخاب شوند که چندان مطرح نبودند. سامانه فروش بلیتهای بخش غیر پاپ سایت تخصصی فروش بلیت تئاتر و سینما بود و کمتر برای بلیت کنسرت به کار گرفته میشد. سامانه فروش بلیتهای بخش پاپ هم یکی از تازه کارترین سامانههای حال حاضر فروش بلیت است!
معروف نبودن سایت فروش بلیتهای بخش پاپ باعث شد، این بخش با استقبال کم دوستداران این سبک از موسیقی همراه شود. سبکی که مسئولان هر دوره از جشنواره، روی درآمد حاصل از آن، خیلی حساب میکردند.
وقتی از محمد اله یاری ریاست جشنواره موسیقی فجر درباره علت انتخاب دو سایت بلیت فروشی جشنواره سوال شد، وی پاسخ داد: «آبان ماه، نامهای به سایتهای بلیت فروشی درباره پشتیبانی، خدمات مالی و پرداختهای مالی ارسال کردیم. در مجموع ۱۰ شرکت پیشنهاد دادند که دو گروه به جهت خدمات و شرایط فنی بهتری که داشتند، انتخاب شدند. ما سایتی را به اجراهای غیرپاپ و سایت دیگری را به اجراهای پاپ اختصاص دادیم. خوشبختانه تا الان سایتها از نظر فنی مشکلی نداشتند و کارشان را به خوبی جلو بردند.»
نکته قابلی توجه، قیمت مناسب بلیتهای جشنواره بود که از قیمتهای معمول کنسرتها در طول سال پایینتر بود. با این وجود خوانندگانی که بلیتهای کنسرتشان به سختی قابل خریداری بود و به محض آغاز بلیت فروشی، سولداوت میشدند، مقابل صندلیهایی که یکی در میان خالی بودند، اجرا میکردند!
بی تردید مثل همیشه کنسرتهای بخش کلاسیک، سنتی، نواحی و تلفیقی در جشنواره فجر از کم مخاطبی دور نبودند. اما حجت اشرف زاده هم که همیشه کنسرت هایش در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و برج میلاد را مملو از جمعیت میدید، اجرایش در تالار وحدت در چارچوب جشنواره موسیقی فجر با حضور کم طرفدارانش برگزار شد. پیش از این ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی محبوبیت خاصی میان طرفداران موسیقی پیدا کرده بود، به طوری که کنسرت هایش یکی پس از دیگری سولداوت میشدند، اما حالا با رهبران جدید مدتی است جایگاهش را از دست داده است. همین اتفاق با رفتن فریدون شهبازیان از ارکستر ملی ایران هم رخ داد.
جشنواره موسیقی فجر امسال هم تمام شد و امشب اختتامیه آن برگزار می شود؛ به نظر میرسد فعالان عرصه موسیقی و مسئولان جشنواره باید در برنامه ریزیهای سال آینده خود به این موضوعات توجه کنند که دیگر شاهد استقبال کم و نا امید کننده از جشنواره موسیقی فجر نباشیم.
سینماپرس: کنسرت سیروان خسروی در جشنواره موسیقی فجر همراه با حواشی برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، جدیدترین کنسرت سیروان خسروی خواننده پاپ کشورمان، سه شنبه (۲۹ بهمن ماه) در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد. این کنسرت در چارچوب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بود.
نکته قابل توجه کنسرت خسروی، اعتراض این خواننده به چراغهای روشن دیوارههای سالن بود. خسروی در اواسط کنسرتش به این موضوع اعتراض کرد و گفت: «مشخص نیست چرا چراغهای گوشه سالن در هنگام اجرای قطعات، روشن است. تفاوت سالن سینما با سالن کنسرت چیست که احساس خطر میکنید و چراغهای سینما خاموش، اما چراغهای اینجا روشن است!؟ شاید، چون میدانید، من و گروهم روی نور حساس هستیم این کار را کردهاید که ما را اذیت کنید. ما با زور که خودمان را به جشنواره نیاوردیم. از ما دعوت شد و ما هم پذیرفتیم که بیاییم. لااقل به ما احترام بگذارید و اجازه دهید برنامه مان را درست اجرا کنیم. البته بگویم که این موضوع ربطی به مسئولان سالن ندارد و دستور روشن بودن چراغ از جای دیگری آمده است!»
استفاده حداکثری از نور، ویدئوها و تصاویر و هماهنگ بودن این المانها با موزیک در هنگام اجرای کنسرت، از ویژگیهای کنسرت سیروان خسروی بود. بسیاری علت محبوبیت سیروان خسروی و استقبال از کنسرتهای این خواننده را، کارگردانی مناسب در اجراهایش میدانند. از دیگر ویژگیهای کنسرت سیروان خسروی مشارکت این خواننده با ارکستر در نوازندگی برخی قطعات است.
کنسرت سیروان خسروی مثل اجراهای قبلی این خواننده با هیجان بالا و همراهی دوستداران وی برگزار شد. حتی تأخیر ۴۰ دقیقهای در آغاز کنسرت هم از هیجان حاضران در سالن کم نکرد. زمانی که سالن تاریک بود، سیروان خسروی روی استیج آمد و با قطعه «برگرد» کنسرتش را آغاز کرد. او پس از اجرای این قطعه به حضار در سالن خوشامد گفت و وعده کنسرتی پر هیجان را داد.
«نه نرو» قطعه دومی بود که خسروی با همراهی پرشور حاضران در سالن اجرا کرد. پس از اجرای این قطعه، طرفداران خسروی او را برای انتخاب و اجرای این قطعه قدیمی تشویق کردند.
«تعجب نکن»، «کجایی تو» (همراه با نوازندگی گیتار به دست سیروان خسروی)، «بارون پاییزی»، «خیلی روزا گذشت»، «قاب عکس خالی»، آهنگ تازه منتشر شده با نام «این حس نابه»، «جای من نیستی»، «خاطرات تو»، «سوژههات تکراریه» و «تنها نذار» از قطعاتی بود که در کنسرت خسروی اجرا شد.
«درست نمیشم» تنها قطعهای بود که تنظیم و ریمیکس آن را کسی غیر از سیروان انجام داده بود. زانیار خسروی این قطعه را به شکل ریمیکس درآورده و تنظیم مجدد کرده بود. سیروان گفت: «زانیار در سالن نیست، اما باید برای این کار از او تشکر کنم. باید اعتراف کنم ریمیکس این کار از تنظیم اولیه خودم هم بهتر شده است.»
پر هیجانترین و پایان بخش این کنسرت قطعه مشهور «دوست دارم زندگی رو» بود. قطعهای که با همراهی حداکثری حضار در سالن اجرا شد. در هنگام اجرای این قطعه خسروی در صفحه شخصی اش ویدئوی زنده کنسرتش را منتشر کرد.