X

بایگانی فروردین 24, 1399

دفتر سینمایی

«تئاتر آنلاین» به شرط کیفیت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان تئاتر کشورمان با اشاره به اجرای تئاترهای آنلاین از سوی گروه‌های مختلف معتقد است اجرای چنین نمایش‌هایی باید منوط به کیفیت بالا و در جهت جذب مخاطبان باشد، چراکه کیفیت نهایی کار در کسب موفقیت یا عدم موفقیت این حرکت جدید بسیار مهم است.

به گزارش سینماپرس، رحمت امینی‌ مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین که به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌ها این روزها در پردیس تئاتر تهران در حال انجام است به مهر گفت: بسیاری معتقدند ویژگی اصلی تئاتر زنده بودن آن و ارتباط مستقیم با مخاطب است، اما در موقعیتی که با شرایط جدیدی در جهان روبه‌رو می‌شویم، پدیده‌ها هم شکل‌های متنوعی پیدا می‌کنند، به عنوان نمونه ما تئاتر تلویزیونی یا تله تئاتر را داریم که آن هم زنده نیست یا پدیده‌ای به نام نمایش رادیویی وجود دارد که آن هم به صورت ضبط شده پخش می‌شود یا اگر هم زنده باشد بصری نیست و شنیده می‌شود. وی ادامه داد: در برهه‌ای از تاریخ نمایش جهان نیز بعد از آنکه سینما به وجود آمد، فیلم تئاترها را ضبط می‌کردند و سپس در سالن‌ها به نمایش می‌گذاشتند، بنابراین چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این پدیده‌ها به وجود می‌آیند و راه خودشان را می‌روند و بعداً در معرض دید و قضاوت قرار می‌گیرند و آینده تعیین می‌کند که این حرکت چقدر می‌توانسته مفید باشد یا خیر. امینی درباره کیفیت تولید نمایش‌ها به این شیوه نیز بیان کرد: نکته مهم در این طرح کیفیت و چگونگی تولید این آثار است، چون ممکن است به جای جلب مخاطب به ضدخودش تبدیل شود. این روزها مردم بیشتر وقت خود را در منازل سپری می‌کنند و دسترسی راحتی به اینترنت و دیدن برنامه‌های مختلف دارند، از همین رو برای مخاطبی که تا به حال به دیدن تئاتر نرفته و آشنایی چندانی با این حوزه ندارد، دیدن یک نمایش بی‌کیفیت او را به کل از تئاتر زده می‌کند.

این مدرس تئاتر یادآور شد: برای تولید چنین نمایش‌هایی در این روزها ما فرض را بر رعایت کامل اصول بهداشت و فاصله اجتماعی می‌گذاریم، اما کیفیت نهایی کار بسیار مهم است و در نهایت باید دید این اقدام به نفع یا ضرر تئاتر تمام خواهد شد، به عنوان نمونه فردی که قرار است برای اولین‌بار یک تئاتر آنلاین را ببیند قرار است با بازی‌های تمرین نشده ضعیف، دکور و طراحی صحنه غیرشکیل و دم دستی و مواردی از این دست روبه‌رو شود، بنابراین در عملی کردن این پروژه چه جوان‌ترها و چه همکاران حرفه‌ای‌تر من نباید تن به هر شرایطی برای تولید تئاتر بدهند، چون با این شرایط تماشای تلویزیون می‌تواند برای مردم جذاب‌تر و حتی به‌صرفه‌تر باشد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرصت سوزی تلویزیون در روزهای کرونایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سال قبل تلویزیون در فروردین ماه با پخش سه مجموعه نون خ، زوج یا فرد و بر سر دوراهی به لحاظ مجموعه نمایشی نه موفق، اما وضعیت بهتری نسبت به امسال داشت. برای مثال سریال دوپینگ نقاط ضعف زیادی داشت هرچند سوژه نابی برای تبدیل شدن به یک اثر موفق داشت، اما حیف که آشفتگی در روایت، آن را به اثری معمولی تبدیل کرد. در واقع عجله در بیان هر چه زودتر ایده‌ها از سر ذوق یا شتابزدگی منجر به پریدن از این شاخه به آن شاخه شد و باعث سردرگمی بیننده شد.

به گزارش سینماپرس، دوپینگ قرار است تا پایان فروردین ادامه یابد، اما بعید است از اینجا به بعد هم بهبودی در روایتش حاصل شود. ایراد سردرگمی برای دیگر سریال این ایام یعنی کامیون نیز صادق است. داستان سه جوان بیکار و دچار مشکلات مالی با وجود داشتن زمینه‌های تبدیل شدن به کمدی موفق، به نوعی بلاتکلیف و بدون ساختار جلو می‌رود و میان روایت داستان مستقل یا اپیزودیک و کنار هم قرار دادن آن سرگردان است و این از کارگردان باتجربه‌ای، چون مسعود اطیابی بعید بود. به این جمع سریال میانبر شبکه پنج را هم بیفزایید که به لحاظ محتوایی و ساختاری هیچ نکته تازه و قابل توجهی نداشت و دچار تکرار است. اما سریال پایتخت امسال پراشکال ظاهر شد و در قسمت‌های پایانی افت کرد.


برنامه‌های ترکیبی و گفتگو محور.

اما عصر جدید از جمله برنامه‌هایی بود که تلویزیون حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بود، هر چند ساعت اولین پخشش همزمان با دورهمی و از نقاط ضعف در برنامه‌ریزی تلویزیون محسوب می‌شد و به نظر تغییر زمان پخش یکی از این دو برنامه اصلاً مشکلی در میزان بیننده‌ها ایجاد نمی‌کرد و حداقل دست خالی تلویزیون را این‌گونه عیان نمی‌ساخت. جدا از این جنس شرکت‌کننده‌های عصر جدید امسال تقریباً هم‌شکل برنامه سال قبل بود و به نظر با همین دست فرمان اگر پیش برود، دچار آسیب تکرار و چالش هیجان و اشتیاق در مخاطب می‌شود چراکه تماشای حرکات ورزشی تکراری و مشابه یا مثلاً شعبده یا حتی خوانندگی یا بازیگری رفته رفته برای بیننده نوعی دلزدگی و تکرار به همراه می‌آورد که اشتیاقش را برای همراهی کمتر می‌کند. با این وجود عصر جدید هنوز به آن مرحله نرسیده و از پربیننده‌های فروردین امسال بود. دورهمی دیگر برنامه قابل توجه نوروز امسال بود که حضور مهمانان و گفتگوهای شکل گرفته آن را به برنامه موفق امسال تبدیل کرد و البته مانند گذشته بی‌حاشیه نبود و گرفتار حذفیات شد. دورهمی البته تنها برنامه قابل توجه شبکه پربیننده نسیم بود و این شبکه به غیر از دورهمی چیز دندانگیری برای عرضه نداشت. کودک‌شو نیز مانند سال قبل در این ایام با مهمانان ویژه از جنس افراد شناخته شده ساخته نشد و همین سبب شد تا شبکه نسیم یکی از ضعیف‌ترین نوروزهای سال‌های اخیر را تجربه کند.


یک فرمول برای چند برنامه

برنامه‌های گفت‌وگومحور شبکه‌ها شامل یک گام تا… شبکه یک، شب فیروزه‌ای شبکه پنج و دو نیمه ماه شبکه دو همگی از فرمول یکسان و با دعوت مهمانان ورزشکار و هنرمند امورشان را سپری کردند. نوروز فوتبالی شبکه ورزش هم به سبک سال‌های قبل ساخته شد و روی آنتن رفت و حاوی نکته ویژه‌ای نبود. در این حوزه تفاوت شاید با برنامه‌ای مثل قرنطینه با اجرای علی مسعودی رقم خورد. عیدانه عموپورنگ و دوقلوهای شبکه دو نیز از جمله برنامه‌هایی بودند که بیننده فراوان نداشت، اما توجه گروه‌های سنی هدفشان را جلب کردند.


فیلم سینمایی

شمایل پخش آثار سینمایی مانند سال‌های گذشته ترکیبی از آثار ایرانی و غیرایرانی بود که به نظر بهترین‌هایش از شبکه‌های یک، سه و چهار روی آنتن رفت و بین‌شان آثار تحسین شده سال هم می‌شد یافت.


مستند و مسابقات تلویزیونی

مستند و مسابقات تلویزیونی امسال نیز چنگی به دل نمی‌زند، از مسابقه ایران با اجرای سام درخشانی تا کودک‌شو با اجرای پژمان بازغی نکته تازه‌ای برای عرضه نداشتند. هوش برتر شبکه نسیم نیز همان مسابقه همیشگی بود و جایش در میان برنامه‌های نوروزی مایه تعجب بود. این وضعیت برای مسابقه پنج ستاره شبکه پنج با اجرای حمید گودرزی و مسابقه کارساز هم صدق می‌کرد و محصول نهایی فاقد المان‌های جذاب برای پیگیری بود. در این میان مسابقه دستپخت با حضور و رقابت چهره‌های نام‌آشنا که البته بیشتر از مسابقه وجه سرگرمی آن مورد تأکید بود شاید موفق و موردپسندتر به نسبت دیگر رقبایش بود. تلویزیون در باب برنامه‌های مستند جذاب هم دست خالی‌تری به نسبت سال‌های قبل داشت و برنامه‌هایی مثل بریم بسازیم یا مستندهای حیات وحش از حیث جذابیت چیزی در چنته نداشتند.


نوروز امسال با توجه به شرایط ویژه و در خانه ماندن مردم می‌توانست از موفق‌ترین سال‌های تلویزیون در جذب بیننده باشد، اما نتیجه در عمل چیز دیگری بود چراکه بیشتر از همه دست خالی تلویزیون را به رخ کشید که هنوز در مرحله آزمون و خطاست و ساعت‌های فراوانی از ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ایام نوروز بدون برنامه‌ای چشمگیر می‌گذشت تا مردم در روزهایی تعطیلی مراکز تفریحی و فرهنگی و حضور اجباری و حداکثری در خانه به جای چشم دوختن به برنامه‌های تلویزیون بیشتر سرشان در تلفن‌های همراه باشد و اوقات‌شان به گشت و گذار در فضای مجازی بگذرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا مراسم اسکار را هم لغو می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شیوع ویروس و بیماری کرونا برگزاری مراسم اهدای جوایز آکادمی ‌علوم و هنرهای سینمایی آمریکا موسوم به اسکار را نیز با چالش جدی روبه‌رو ساخته به نحوی که احتمال لغو آن بسیار زیاد است.

به گزارش سینماپرس، نشریه هنری «ددلاین» با درج این خبر، نوشت اعلام قطعی برگزاری یا لغو مراسم اسکار ۲۰۲۱، پس از جلسه سالانه اعضای هیئت امنای آکادمی ‌اسکار صورت می‌گیرد که قرار بود در ۱۴ آوریل (یعنی پس فردا) برگزار شود اما شرایط و محدودیت‌هایی که حاصل از شیوع بیماری کروناست، این جلسه را حداقل تا دو هفته به تاخیر انداخت.
اگرچه مراسم اسکار در فوریه سال ۲۰۲۱ یعنی حدود ۱۰ ماه دیگر برگزار خواهد شد اما به دلیل اینکه برخلاف دیگر جشنواره‌ها، جوایز اسکار
بر اساس فیلم‌های اکران شده، اهداء می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکثر سالن‌های سینما تعطیل و اکران فیلم‌ها لغو شده یا به تعویق افتاده، آکادمی ‌اسکار برای انتخاب آثار برتر از میان فیلم‌های به نمایش درآمده، در شرایط دشواری قرار گرفته است.
این درحالی است که تولید بسیاری از فیلم‌های فصل نمایش (که از ماه نوامبر تا دسامبر اکران شده و غالباً از میان آنها برگزیدگان اسکار مشخص می‌شوند) بایستی معمولا در چنین ایامی ‌از سال، آغاز و یا در روزهای اوج فیلمبرداری خود به سر ببرند. اما به دلیل مسئله کرونا در حال حاضر اغلب پروژه‌های سینمایی تعطیل و یا به تاخیر افتاده است و معلوم نیست در چه زمانی مجدداً کار خود را دنبال خواهند کرد.
نشریه «دد لاین» در پایان گزارش خود می‌نویسد که البته اعضای هیئت امنای آکادمی ‌اسکار هنوز امیدوارند در صورت گذر از بحران دوران کرونا، شاید بتوانند از طریق مذاکره با شرکت‌های فیلمسازی و سالن‌های سینما برای تغییر زمان اکران فیلم‌ها، اصلاح برخی‌ قوانین یا ایجاد تسهیلات بیشتری برای شرکت در اسکار، مراسم اهدای جوایز را در تاریخ اصلی برگزار نمایند. در غیراین صورت برای نخستین بار در تاریخ مراسم اهدای جوایز اسکار، چاره‌ای جز لغو نود و سومین دوره این مراسم نخواهند داشت.
این در حالی است که حتی مسئولان و مدیران جشنواره‌هایی مانند «جشنواره فیلم ونیز» که در شهریورماه و در ایتالیا (یکی از بحرانی‌ترین مناطق شیوع کرونا در جهان) برگزار می‌شد نیز هنوز لغو یا تعویق برگزاری جشنواره خود را اعلام نکرده‌اند و جشنواره کن هم که در اواسط ماه مه برگزار می‌شد، برگزاری‌اش تنها به ماه ژوئن یا جولای موکول شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارسال برآورد خسارت‌ها در حوزه «فرهنگ و هنر» به ستاد ملی «کرونا»


ارسال برآورد خسارت‌ها در حوزه «فرهنگ و هنر» به ستاد ملی «کرونا»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پُزعالی و جیب خالی ده فیلم در اکران سال ۱۳۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال گذشته برخی فیلم‌ها با امید به فروش بالا روی پرده رفتند، امّا شکست سختی را در گیشه تجربه کردند.

به گزارش سینماپرس، اهالی سینما اعم از هنرمندان، فیلمسازان و علاقه‌مندان به هنر هفتم،  امسال نوروزی  متفاوت و منحصر به فرد را تجربه کردند. وضعیتی که البته همگانی بود و همه مردم را با خود درگیر کرد.

تعطیلی سالن‌های سینما باعث شد تا در اکران نوروزی که همواره به عنوان روزهای پرمخاطب اکران شناخته می‌شد، شاهد سالن‌های کاملاً خالی باشیم. تعطیلی سینماها البته از اوایل اسفندماه آغاز شده بود و بسیاری از فیلم‌هایی که از این ماه اکران خود را آغاز کردند برای مدتی نامعلوم و شاید برای همیشه باید با اکران روی پرده خداحافظی کنند.

به این ترتیب  حدود دو ماه است که رصد اکران فیلم‌های سینمایی معنای خود را از دست داده است و فعلاً فقط می‌توان به مرور اکران سال ۹۸ دل خوش داشت؛ نگاهی به پرفروش‌ها و کم‌فروش‌های سال داشت و پدیده‌های گیشه را انتخاب کرد. هرچند در سالی که پشت سر گذاشتیم اطلاق عنوان پدیده گیشه به یک فیلم سینمایی چندان  منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه تقریباً هیچ فیلمی  فروش فوق تصور و بالاتر از حدانتظار نداشت و شگفتی‌ساز نشد.

شاید بتوان «مطرب» را نزدیک به این جایگاه دانست. چراکه از همان روزهای اول اکران و حتی پیش از آغاز اکران فیلم هم با توجه به ترکیب بازیگران، سوژه جذاب و البته پرداخت هوشمندانه مصطفی کیایی روشن بود که این فیلم یکی از گزینه‌های پرفروش‌ترین فیلم سال خواهد شد. با این حال رسیدن به میزان فروش ۳۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و شکست رکورد فروش فیلم «هزارپا» بود که تا اندازه ای نظرها را به خود جلب کرد.

اما از آن سو برخی فیلم های دیگر نیز بودند که برخلاف انتظار مخاطبان و منتقدان، گیشه‌ای معمولی و گاه ناامیدکننده را تجربه کردند؛ البته بدیهی است که میزان و حدنصاب ریالی مشخصی برای موفق‌بودن یا ناکامی یک فیلم در گیشه قابل تصور نیست، اما در یک برآورد کیفی و باتوجه به عواملی همچون ترکیب بازیگران و نام کارگردان فیلم، سابقه فیلم‌های قبلی فیلمساز، خبرسازی رسانه‌ای پیش از اکران، ویژگی‌های فنی و هزینه تولید، حساسیت اکران، حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی و به ویژه جشنواره فیلم فجر، استفاده از یک یا دو ستاره خاص و… می‌توان  برآوردی نسبی از موفقیت فیلم در گیشه داشت.

در ادامه فهرستی از فیلم‌های اکران شده در سال ۱۳۹۸ را از نظر می‌گذرانید که تقریباً با در نظرگرفتن همین معیارها، برخلاف انتظارات اولیه شکست در گیشه را تجربه کردند. البته همانطور که در ادامه خواهیم دید این ناکامی در گیشه با  میزان فروش متفاوتی رقم خورده است. به عبارت دیگر گاهی ممکن است فروش یک میلیاردی برای  فیلم کاملاً راضی کننده و موفقیت‌آمیز باشد، اما برای فیلمی دیگر حتی ۵ میلیارد تومان فروش هم شکست به حساب بیاید.

پیش ازاین، ۱۰ فیلم پرفروش سال ۱۳۹۸ و  پرفروش‌ترین فیلم‌های کودک و نوجوان در این سال را مرور کردیم.  آنچه در ادامه می‌آید، کم‌فروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۹۸ نیستند. مرور آن فیلم ‌ها در قسمت دیگری از این مجموعه گزارش‌ها انجام خواهد شد.

 آن چه در این نوشتار می‌آید تنها فیلم‌هایی است که اغلب منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای سینما و  البته سازندگان و عوامل آنها  انتظار فروشی به‌مراتب بالاتر از آنچه در گیشه برایشان رقم خورد را داشتند. (در کنار عنوان فیلم نام، کارگردان و میزان فروش آن به تومان نیز درج شده است).

۱- مسخره‌باز/ همایون غنی‌زاده/ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

شاید این میزان فروش برای بسیاری از فیلم‌هایی که سال گذشته اکران شدند یک آرزو بود، اما برای فیلمی مثل «مسخره باز» اگر  شکست به حساب نیاید حداقل یک فروش معمولی است.

در این فیلم که از نیمه مهرماه ۹۸ روی پرده رفت علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، داریوش موفق، رضا کیانیان و محسن حسینی ایفای نقش کردند. علی مصفا نیز تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده داشت. «مسخره‌باز» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در هشت رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که در نهایت توانست چهار سیمرغ را از آن خود کند.

در این دوره از جشنواره، همایون غنی‌زاده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلم هنر و تجربه را دریافت کرد. علی نصیریان نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه نیز بصری به جواد مطوری رسید. اقدام غنی زاده در شب اختتامیه جشنواره فیلم فجر و دریافت نکردن جایزه بهترین فیلم اول یی از عوامل خبرسازی این فیلم بود که البته چندان دامنه دار نشد.

 ساختار بدیع  و متفاوت این فیلم و شیوه روایت خاص غنی زاده در کنار بازی ‌های خوب بازیگران آن به ویژه علی نصیریان می توانست نقطه‌قوت فیلم به حساب بیاید. با این حال برخی معتقدند همین فضای آوانگارد فیلم که پیش از این در سینمای ایران بی‌سابقه بود، باعث شد تا حجم زیادی از مخاطبان  رغبتی به دیدن آن نداشته باشند.

۲- غلامرضا تختی/ بهرام توکلی/ یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان

 شاید بتوان بزرگترین شکست یک فیلم در گیشه را به آخرین ساخته بهرام توکلی نسبت داد فیلمی که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ۱۰ رشته نامزد شد و در نهایت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد.

خبرسازی مهم این فیلم در بی‌خبری آن بود. سازندگان فیلم تختی ترجیح دادند در جریان تولید، کوچکترین خبری از چگونگی ساخت، روند داستان، ماهیت فیلم و تیم بازیگران آن به بیرون درز نکند و همین بی‌خبری بر اشتیاق تماشای آن می‌افزود. تنها آنچه در این مدت از ساخت این فیلم در محافل خبری و سینمایی مطرح شد، اخباری جسته و گریخته بود که شاید مهم‌ترین آن استفاده از جلوه های ویژه و پیوستن و جدایی امیر جدیدی به این پروژه به‌عنوان بازیگر نقش غلامرضا تختی و تولید و نمایش آن به صورت سیاه و سفید بود.

همان‌گونه که توکلی در نشست خبری فیلم اعلام کرده بود، وی عامدانه وارد مباحث مربوط به شیوه مرگ تختی نشده و تلاش می‌کند تا فقط راوی زندگی و زمانه وی باشد. کارگردان، روایت خودکشی تختی را می‌پذیرد و در همان ابتدای فیلم تکلیف خود و تماشاگر را با این موضوع روشن می‌کند تا تماشاگر در ادامه بتواند با فراغ خاطر تنها روی شخصیت وی تمرکز کند؛ با این حال در ترسیم روابط تختی با اطرافیان و روندی که منجر به انزوا و کناره‌گیری او در اواخر عمر شده بود چندان موفق عمل نکرده و تنها بر محدودیت‌هایی که حکومت برای او ایجاد کرده است تأکید دارد.

در مجموع، «غلامرضا تختی» فیلمی قابل احترام و نمونه‌ای برجسته در معرفی شخصیت‌های محبوب تاریخ معاصر با زبانی گویا و نافذ است. روندی که نمونه مشابه آن اثری همچون «ایستاده در غبار» ساخته محمدرضا مهدویان بود. تماشای غلامرضا تختی بر پرده نقره‌ای حس غرور همراه با دلتنگی برای ارزش‌های اخلاقی را در مخاطب زنده می‌کرد.

این فیلم در اکران نورزی سال ۹۸ روی پرده رفت. درحالی ‌که انتظار می رفت از فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی شود، اما از نخستین روز اکران خود در بیست و پنجم اسفند ۹۷  تا سیزدهم فروردین ۱۳۹۸ تنها ۵۷۰ میلیون تومان فروش را تجربه کرد تا بزرگترین ناکام اکران نوروزی لقب بگیرد. درآن زمان تحلیل های فراوانی از سوی کارشناسان برای چرایی این وضعیت ارائه شد. فیلم غلامرضا تختی در نهایت با رقمی کمتر از ۲ میلیارد تومان به کار خود در اکران پایان داد.

۳- درخونگاه/ سیاوش اسعدی/ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

این فیلم به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. «درخونگاه» در سه رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (امین حیایی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (ژاله صامتی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (پانته‌آ پناهی‌ها) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که البته در گرفتن آنها ناکام ماند.

داستان این فیلم در سال ۱۳۷۰ و در محله درخونگاه تهران می‌گذرد. امین حیایی در نقش «رضا میثاق» جوانی است که بعد از هشت سال کار سخت و طاقت‌فرسا در ژاپن به ایران بازگشته تا آرزوهای خود را برای داشتن زندگی بهتر برای خود و خانواده‌اش عملی کند اما شرایط به گونه‌ای نیست که او انتظار دارد.

هسته اصلی داستان درخونگاه باری بسیاری از ایرانیان آشناست. اواسط دهه شصت و با بروز تنگناهای اقتصادی، موج مهاجرت جوانان جویای کار به ژاپن شکل گرفت؛ جوانانی که به سودای کسب درآمد نجومی و ساختن یک زندگی ایده‌آل، رنج سفر به سرزمین آفتاب تابان را به جان خریدند. این موج البته برای همه آنها خوش یمن نبود. بخشی از این افراد آلوده فعالیت‌های نامشروع از جمله قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته شدند، اما تعدادی دیگر هم غم غربت و سختی کار را تحمل کرده و با اندوخته‌ای قابل توجه به ایران بازگشتند.

شخصیت رضا، یک جوان تیپیک جنوب شهر تهران با همان علائق و رفتارهای آشنا برای مخاطبان است. او در بازگشت به خانه پا به دنیای متفاوتی گذاشته؛ شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم فرق کرده است و تهران دیگر تهران سال‌های ابتدای جنگ نیست،

اسعدی در این اثر نشان می‌دهد که چگونه ترکیب فقر، بی تدبیری و طمع، معضلات اقشار پایین دست جامعه را به بحران می رساند. در این بین شاهد ارائه کنایه‌هایی به اوضاع اجتماعی و پیامدهای منفی جنگ نیز هستیم. رضا در بازگشت به وطن به مرور در می‌یابد که در فضای خسته و تیره جدید، هیچ تکیه گاهی ندارد. نزدیک‌ترین کسانش به او خیانت کرده‌اند و حتی مادرش نیز که در این سال‌ها محرم راز و امانتدار او بوده نیز در گرداب ندانم‌کاری سایرین و البته انفعال خود به بن‌بست رسیده است. رضا با فضای محله‌ای که در آن رشد کرده نیز بیگانه است.

بازی‌های درخشان ژاله صامتی، امین حیایی، محمود جعفری، پانته‌آ پناهی‌ها و البته نادر فلاح (که البته یکی از دو سکانس بازی او در نسخه اکران عمومی حذف شد) را می‌توان نقطه قوت درخونگاه دانست. اگر این فیلم در دوره‌ای دیگر از جشنواره فیلم فجر اکران می‌شد، می‌توانست حداقل دو سیمرغ بازیگری را برای گروه بازیگران خود به ارمغان بیاورد. با این حال اسعدی توانسته است از بین سوژه‌های تکراری سینمای اجتماعی، داستانی را در بستر یک مقطع زمانی جذاب و قابل بحث ارائه کند.

اسعدی این فیلم را به مسعود کیمیایی تقدیم کرده است. نکته‌ای که در تیتراژ آغازین فیلم هم به آن اشاره شده و البته در جای جای این اثر نیز چه از حیث ساختار فیلمسازی و چه در محتوا و نحوه بیان دیالوگ‌ها قابل مشاهده است. در زمان نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر و پس از آغاز اکران نیز کمتر نقد و مطلبی را می‌توان یافت که در آن به این موضوع اشاره نشده باشد. با وجود داستان جاندار و  دیالوگ‌های جذاب و ضربدار و البته بازی‌های درخشان فیلم درخونگاه هم آن گونه که انتظار می رفت فروش نرفت و در گیشه پایین‌تر از انتظار بود.

۴- دختر شیطان/ قربان محمدپور/ ۸۸۰ میلیون تومان

«دختر شیطان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قربان محمدپور را می‌توان یک شکست کامل را برای فیلمی پرسروصدا و با هزینه تولید بالا رقم زد. این میزان فروش چه در مقایسه با هزینه‌های تولید این فیلم و چه در نسبت توقعی که عوامل و افکار عمومی از فروش این فیلم داشتند، هیچ توفیقی را برای سازندگان به همراه نداشت و نشان داد که فرمول استفاده از ستاره‌های بالیوود که محمدپور در فیلم قبلی خود «سلام بمبئی» از آن بهره برده این بار کاملاً ناکام بود.

حمید فرخ‌نژاد، ایشا گوپتا، جکی شروف، گلشن گروور، سیمران میشکروتی و محمدرضا شریفی‌نیا بازیگران دختر شیطان هستند.

۵- روسی/ امیرحسین ثقفی/ ۸۰۵ میلیون تومان

«روسی» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی  امیرحسین ثقفی  است که علی‌اکبر ثقفی هم تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد.

این فیلم اثری عاشقانه است که به تراژدی ختم می‌شود. توماج (امیر آقایی) از زندان فرار می‌کند و نزد همسرش مرجان (طناز طباطبایی) می‌رود. بعداز مدتی متوجه می شود که مرجان با بحرانی که در گذشته دامنگیر او شده درگیر است و…

روسی هم سوژه‌ای حساس و البته پرداختی متفاوت از فیلم‌های این روزهای سینمای ایران داشت اما درنهایت با رقمی متر از یک میلیارد تومان از پرده پایین آمد.

۶- سمفونی نهم/  محمدرضا هنرمند/ ۷۴۳ میلیون تومان

فیلمی به کارگردانی محمدرضا هنرمند و با بازی بازیگرانی هم‌چون حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی. اگر این نام‌ها را در کنار رقم فروش این فیلم بگذاریم برای این که این فیلم را یک شکست خورده مطلق در گیشه بدانیم کفایت می‌کند!

داستان «سمفونی نهم» از زبان یک ملک‌الموت (حمید فرخ‌نژاد) روایت می‌شود. این «ملک‌الموت» یکی از چندین کارگزار عزرائیل (فرشته مرگ) است که به گفته خود از ۲ هزار و ۶۰۰ سال پیش و در جریان جنگ‌های امپراتوری کوروش هخامنشی کار خود را آغاز کرده و در آستانه بازنشستگی فقط باید دو نفر دیگر را روانه جهان باقی کند.

اولین نفر مردی به نام «بردیا» است که زیر عمل جراحی فوت می‌کند؛ عملی که جراح آن، همسرش راحیل (ساره بیات) است. راحیل بعد از این اتفاق به دنبال این است که پیکر همسرش را مطابق وصیت او در زادگاهش (یکی از روستاهای منطقه سیرچ کرمان) به خاک بسپارد. به همین منظور، بدون هماهنگی با اطرافیان و خانواده همسرش جنازه او را در صندوق‌عقب اتومبیل گذاشته و به جاده می‌زند. دراین‌بین و در مسیر رسیدن به روستای زادگاه همسرش با ملک‌الموت هم‌سفر می‌شود.

«کامبیز»  (محمدرضا فروتن)  برادر بردیاکه سرهنگ اداره آگاهی است، مخالف این اقدام راحیل است و مقدمات دفن همراه با تشریفات مرسوم برادرش را فراهم آورده که البته با این کار همسر برادرش، غافلگیر و به‌شدت عصبانی شده و برای بازگرداندن جنازه برادر به دنبال راحیل می‌رود

تماشاگر از ابتدای فیلم چگونگی قبض روح تعدادی از مشاهیر تاریخی توسط ملک‌الموت را از زبان خود او می‌شنود. کوروش، بردیا (پسر کوروش که به دست برادرش کمبوجیه کشته می‌شود)، رابعه بنت کعب (نخستین شاعر زن پارسی‌گوی نیمه اول قرن چهارم ه. ق)، امیرکبیر، آدولف هیتلر و نامزدش تعدادی از چهره‌هایی هستند که ملک‌الموت در دوران کاری خود وظیفه قبض روح آنها را به عهده داشته است.

۷- شکستن همزمان بیست استخوان/ جمشید محمودی/ ۲۳۳ میلون تومان

«شکستن همزمان بیست استخوان» که در جشنواره های خارجی خود با نام «رونا، مادر عظیم» به نمایش درآمد، فیلمی به نویسندگی و کارگردانیجمشید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی فیلمسازان افغانستانی‌الاصل ساکن ایران است. این اثر برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم آسیایی  از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم جشنواره معتبر بوسان شد. «شکستن همزمان بیست استخوان» در جشنواره‌های معتبر دیگری نیز هم به عنوان فیلم برگزیده و هم برای بازی درخشان محسن تنابنده به عناوین مختف تقدیر شد اما سهم آن از اکران و گیشه، فروشی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان بود.

۸- کار کثیف/ خسرو معصومی/ ۱۹۷ میلیون تومان

کار کثیف هم از آن دسته فیلم‌هایی بود که با توجه به سوژه حساس و البته سابقه کارگردانش یعنی خسرو معصومی، انتظار گیشه‌ای به مراتب بهتر  از آن می‌رفت. در خلاصه داستان این فیلم که بخش عمده آن در ترکیه جلوی دوربین رفته است می‌خوانیم: فرهاد تصمیم می‌گیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برایش رخ می‌دهد نه تنها مهاجرت، بلکه برای بازگشتش به ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

پدرام شریفی، لوون هفتوان، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، رضا فیاضی و مهران نائل از جمله بازیگران این فیلم هستند.

۹- معکوس/ پولاد کیمیایی/ ۱۵۳ میلیون تومان

فیلم سینمایی معکوس به نویسندگی و کارگردانی پولاد کیمیایی و تهیه‌کنندگی مسعود کیمیایی از چهارشنبه ششم آذرماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده و در ۱۰ روزی که از اکرانش گذشته ۷۵ میلیون تومان فروش داشته است. از این رقم، ۵۶ میلیون تومان مربوط به هفته اخیر است.

اکبر زنجانپور، بابک حمیدیان، شهرام حقیقت‌دوست، لیلا زارع، سیاوش طهمورث، پروانه معصومی و علیرضا کمالی بازیگران این فیلم هستند که اولین تجربه کارگردانی پولاد کیمیایی محسوب می‌شود.

در این اثر که فضایی اکشن دارد، بابک حمیدیان ایفاگر نقش «سالار» به عنوان نقش اول فیلم است. او در یک تصادف رانندگی همسر جوانش را از دست می‌دهد. خانواده همسرش او را مقصر این حادثه می‌دانند. سالار با شکایت آنها مدتی را در زندان به سر برده و حالا مجبور به پرداخت دیه همسر متوفی خود است، ضمن این که خانواده همسرش حضانت پسر خردسال او را نیز به عهده گرفته‌اند. سالار برای تأمین این پول به کمک دوست صمیمی خودش سیامک (شهرام حقیقت‌دوست) به عنوان مکانیک سیار کار می‌کند. بااین حال گذشته مبهم، فقدان پدر و سکوت مادرش فخری (پروانه معصومی) و حمایت‌های پررنگ دوست قدیمی پدرش، رضا دردشتی (اکبر زنجانپور) او را آزار داده و باعث می‌شود تا سالار به دنبال کشف واقعیت زندگی خود و خانواده‌اش باشد…

۱۰- لیلاج /داریوش یاری/ ۹۵ میلیون تومان

لیلاج  فیلمی به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی علیرضا ابوالقاسمی‌نژاداست. این فیلم با بازی بازیگرانی همچون مهران احمدی، محیا دهقانی، حامد کمیلی، رضا اخلاقی راد و نسرین بابایی با سوژه و فضایی متفاوت از آثار فعلی سینمایی ایران آذرماه سال ۹۸ روی پرده رفت.

رعنا (محیا دهقانی) نوازنده ساز در شرف برگزاری کنسرتی در اروپاست که باخبر می شود دختر نوجوانش «ملودی» برای دیدار و در حقیقت کمک به پدر دائم الخمرش به نام بیژن(حامد کمیلی)، به زادگاه رعنا رفته است. رعنا سه سال پیش به خاطر دائم الخمر بودن بیژن از او جداشده و بیژن هم برای فرار از دست طلبکاران به زادگاه رعنا در منطقه‌ای تالابی در حاشیه دریای خزر پناه برده است؛ جایی که رعنا شانزده سال پیش درست در سن دخترش از آنجا فرار کرده است. رعنا کنسرت را رها می‌کند و برای پیدا کردن دخترش به زادگاه خود باز می‌گردد….

 اگرچه لیلاج داستانی جذاب داشت و از آن مهم تر در فضایی متفاوت و قاب بندی‌هایی بدیع روایت شد، اما فیلمنامهآن قدر کشش و جذابیت نداشت که بتواند مخاطب را تا پایان باخود همراه کند. این فیلم را نیز می‌توان در زمره آثاری دانست که اگر سابقه حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت و منتقدان و رسانه‌ها بیشتر درباره آن می‌نوشتند امکان  داشتن فروش بیشتر در گیشه را می یافت.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامه سرگشاده صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ روزنه امیدی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند صنف خانه سینما در نامه‌ای به عباس صالحی به لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی اهالی سینما تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس، چند صنف خانه سینما در نامه‌ای به عباس صالحی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی خواستار پیگیری وضعیت معیشتی اهالی سینما شدند.

در این نامه آمده است:

«جناب آقای دکتر سید عباس صالحی

وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باسلام و احترام

در این دوران ناگوار که مردم ایران در تنگناهای معیشتی گرفتارند بیشتر سینماگران ایران نیز پس از پیشامد اخیر خانه‌نشین شده‌اند و بی‌آنکه از مزایایی برخوردار باشند و حقوقی دریافت کرده باشند، روزنه امیدی را پیش روی خود نمی‌بینند.

متأسفانه سازمان سینمایی نه تنها تا این لحظه هیچ‌گونه حمایتی از اعضای اصناف کارگری سینمای ایران نکرده؛ بلکه بیش از نیمی از اهالی سینما را از عیدی‌های هر ساله محروم ساخته که این مبلغ ناچیز هنوز برای این اندک‌شماران نیز واریز نشده است.

اعضای صنوف ۲ ماه را با سختی پسِ پشت نهادند و اکنون درمانده‌اند که چگونه ماه‌های پیش رو را بگذرانند.

از سوی وزارتخانه‌ای که پشتوانه هنرمندان است نباید چندان دشوار باشد که در این روزها و ماه‌های ناگوار راهی بیندیشد تا سینماگران بتوانند از کمیته‌ها بهره‌مند شوند. سینماگرانی که نه حقوقی ثابت دارند و نه از پشتوانه‌ای برخوردارند تا در چنین روزهایی، مایه دلگرمی آن‌ها باشد.

جناب آقای وزیر

از جنابعالی تقاضا می‌کنیم شخصاً وضعیت نابسامان پیش آمده سینماگران را تدبیر کنید و دستور فرمائید نه تنها بسته کمک معیشتی (هدیه نوروزی) وزارت ارشاد به همه اعضای صنوف سینما تعلق گیرد بلکه برای چندماه ماه پیش رو، مبلغی برای پنج هزار عضو خانه سینما اختصاص یابد تا برای تأمین نیازهای نخستین زندگی‌شان آسان‌تر بتوانند این روزها را تحمل کنند.

بی‌گمان، سرگرانی مسئولان و پاسخگو نبودن مدیران سینمایی، شعله‌ای را در دل سینماگران خواهد افروخت که به آسانی خاموش نخواهد شد و هزینه‌های جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

کانون کارگردانان سینما

انجمن فیلمنامه نویسان سینما

کانون آهنگسازان سینما

انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند

انجمن مدیران تولید سینما

انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم

انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

انجمن لابراتوار فیلم

انجمن منشیان صحنه

انجمن فیلم کوتاه

انجمن مدیران تدارکات

انجمن دستیاران فیلمبردار

انجمن مدرسان سینما

انجمن منتقدین سینما

انجمن صنفی جلوه‌های ویژه میدانی سینما

انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران

انجمن صنفی مدیران سالن سینمای ایران»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالار عقیلی آرایشگر شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی برای دعوت از مردم در راستای ماندن در منازلشان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دست به ابتکار جالبی زد.

به گزارش سینماپرس، سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی برای دعوت از مردم در راستای ماندن در منازلشان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با انتشار تصاویری در صفحات مجازی دست به ابتکار جالب توجهی زد.

وی با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود که نشان می‌داد در حال کوتاه کردن موهای فرزندش ماهور عقیلی است، توضیح داد: قبل از هر چیز از همه آرایشگران عزیز عذرخواهی می‌کنم که پا در کفششان کردم چون در این روزها دیگر چاره‌ای نیست. به هر حال امروز ماهور به من گفت موهایش بلند شده و او را اذیت می‌کند. ما هم چون در قرنطینه هستیم مجبور شدم دست به کار شده و موهایش را کوتاه کنم.

عقیلی در متنی هم نوشته است: عزیزانم در خانه بمانید تا این ویروس خطرناک را همه با هم و با حضور در خانه شکست دهیم. با آرزوی آرامش و روزهای خوب برای مردم سرزمینم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی کارگاه خیریه تولید ماسک در تالار حافظ + ویدیو


راه‌اندازی کارگاه خیریه تولید ماسک در تالار حافظ + ویدیو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیحات رشیدپور درباره دریافت دستمزد ۴۰ میلیونی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا رشیدپور در گفت و گوی تصویری با مخاطبان توضیحاتی درباره دستمزدش که پیش از این حاشیه ساز شده بود، ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، رضا رشیدپور در گفت و گوی تصویری با مخاطبان توضیحاتی درباره شایعات اخیر درباره  دستمزدش ارائه داد.

رشیدپور گفت: ۱۸ میلیون میانگین بودجه کل برنامه «حالا خورشید» است، اجاره یک استودیو در بیرون سازمان، اجاره تجهیزات فنی، فیبر نوری، طراحی و ساخت دکور، تغییر فصلی دکور، بخشی از این هزینه است حتی  بلیط هواپیما و اقامت برای مهمانان که ازشهرستان می‌آمدند. میانگین همه این هزینه‌ها حدود ۱۸ میلیون می‌شود.

وی عنوان  کرد: به چه حکم و استناد اعتقادی، آبروی آدم‌ها را مضحکه اخبار جعلی می‌کنید؛ من در دادسرای فرهنگ و رسانه امروز صبح  شکایتم را تقدیم کرده ام و مرجع قضایی بهترین مرجع است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست انجمن ادبی آفرینش کانون در همدان و گلستان مجازی برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست‌ انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای قرنطینه‌ی خانگی با حضور نویسندگان و شاعران در فضای مجازی برگزار می‌شود.

در نشست انجمن ادبی آفرینش کانون همدان که روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ با حضور مجازی حسین تولایی و فرزانه رحمانی برپا شد ابتدا سه داستان از آثار اعضا با عنوان‌های «کنسرو لوبیا» از حلما نصیربیگلو، «بابا» از شیوا صالحی و «کرونا» از یلدا پاشایی خوانش شد و در ادامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش رحمانی در نقد این داستان‌ها به مواردی از قبیل؛ شخصیت‌پردازی درست، طرح و پیرنگ قوی و گره داستانی به عنوان مهم‌ترین عناصر داستان اشاره و در ادامه در زمینه‌ی داستان‌های شخصیت محور، کلاسیک و مدرن با اعضای انجمن بحث و گفت‌وگو کرد.
بر همین اساس در بخش دوم نشست نیز حدیثه یاری، محمد اعرابی و زهرا حشمت‌افخم از اعضای انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سروده‌های خود را خواندند و در ادامه از سوی تولایی و دیگر اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در این حوزه نیز موضوع‌هایی از جمله ویژگی‌های شعر سپید، تخیل و اندیشه در شعر، اصل غافل‌گیری در سروده‌های کوتاه، تسلط بر وزن و موسیقی در شعر کلاسیک، داشتن زبان جدید و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این نشست مجازی به مدت ۳ ساعت به طول انجامید و در ادامه ویژه‌برنامه‌ی مشاعره با عنوان «عصر شعر انتظار» برگزار شد.

مریم اسلامی مهمان نشست مجازی  کانون گلستان
نشست مجازی پنج انجمن‌ ادبی کانون استان گلستان با حضور مریم اسلامی، شاعر کودک و نوجوان و نزدیک به ۸۰ عضو نوجوان کانون روز ۲۱ فروردین برگزار شد.
بر اساس این خبر در ابتدای این نشست مجازی اعضا با ارایه آثار شعر خود به طرح پرسش‌ و بحث و گفت‌وگو با مهمان این نشست پرداختند.
اسلامی در این نشست در زمینه‌ی تعریف قالب شعر، زبان صمیمی و ساده، مضمون‌های ناب، تصویرسازی‌های شاعرانه و ویژگی‌های آن‌ها مباحثی را بیان کرد و گفت: شعر تعریف ندارد، کلامی است که عنصر عاطفه در آن پررنگ است، چراکه این عنصر کل عواطف انسان را بیدار می‌کند.
شاعر کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» افزود: یک شاعر در مواجهه با فضاها و تجربیات زیستی خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پس برای نشان‌دادن آن‌ها از عواطف و احساساتش بهره می‌گیرد.
این شاعر کودکان و نوجوانان همچنین با بررسی آثار اعضایی که در این نشست ارائه شده بود گفت: خوشحالم که نوجوانان گلستانی این‌گونه به ادبیات و شعر علاقه‌مند هستند و به آنها تمرین زیاد در نوشتن را توصیه می‌کنم چراکه وزن، قافیه، سلیقه ادبی و غیره بر اثر تمرین و عادت‌کردن شکل می‌گیرد و شعر خوب از تمرین بسیار، سر بلند می‌کند.
گفتنی‌است مربیان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری گلستان از ابتدای شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی هنری و به‌منظور ارتباط با اعضای کودک و نوجوان در قالب پیک امید مجازی فعالیت‌هایی مانند معرفی کتاب، خوانش شعر و داستان، طرح ادبی و… را به‌صورت مجازی برای بچه‌ها برگزار می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع