سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت سیامک شایقی کارگردان سینما را تسلیت گفت.
به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت سیامک شایقی کارگردان سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.
در پیام علیرضا تابش آمده است:
«در نهایت اندوه و تأسف، سینمای ایران، «سیامک شایقی» یکی از کارگردانان ارزشمند و با اخلاق خود را از دست داد. علیرغم گذشت سالها از فعالیتهای دلسوزانه شایقی در سینمای ایران، همواره نگاهش رو به افقهای تازه بود.
بی شک، مجموعه آثار آن مرحوم، بازگوکننده دغدغههای اجتماعی با نگاهی دلسوزانه و اصلاح گرایانه بود.
سیامک شایقی در مقام نویسنده و منتقد سینمایی، فکر و اندیشه هنریاش را به سوی معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی معطوف میکرد.
ضمن عرض تسلیت و تعزیت به خانواده شادروان شایقی و هنرمندان سینما، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات را مسئلت دارم.»
شایقی آثاری همچون «جهیزیهای برای رباب»، «ستاره و الماس»، «در کمال خونسردی»، «مادرم گیسو»، «باغ فردوس، پنج بعد از ظهر» و «خواب زمستانی» را در کارنامه کارگردانی خود داشت.
سیامک شایقی از کارگردانان سینمای ایران صبح امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین در سن ۶۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.
سینماپرس: امروز یک ماه از کمکهزینه سازمان سینمایی به صنوف خانه سینما میگذرد اما هنوز خانه سینما پولی به اعضا پرداخت نکرده است. این در حالی است که امروز آخرین فرصت برای پرداخت این کمکها بوده است.
به گزارش سینماپرس، نمایندگان صنوف سینمای ایران در آخرین جلسه «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما» در سال گذشته پیشنهاد پرداخت کمکهزینه رفاهی شب عید را مطرح کردند که مصوب شد.
خانه سینما پس از بررسیها، ۲۵۳۳ نفر از ۲۸ صنف را طی نامه رسمی به سازمان سینمایی معرفی کرد که البته ۱۰۰ نفر هم از اعضای کانون کارگردانان به مشمولان این طرح حمایتی اضافه شدند و مجموع اعضای معرفی شده به ۲۶۳۳ نفر از ۲۹ صنف و گروه خاص رسید. البته بسیاری از اعضا هم معترض بودند که چرا مشمول این طرح حمایتی نشدهاند.
در ۲۷ اسفند ماه، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به خانه سینما پرداخت شد، اما این مبلغ به اعضای معرفیشده پرداخت نشد. تعلل در پرداخت، موضعگیری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی را در پی داشت؛ رمضانعلی حیدری خلیلی گفته بود: به خانه سینما اعلام شده است حداکثر تا چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری فهرست کامل دریافتکنندگان به صورت محرمانه به سازمان سینمایی اعلام شود و چنانچه تا آن روز به هر دلیلی واریز انجام نشده است، پرونده بسته میشود و باقیمانده مبلغ حمایتی در حسابهای فیمابین منظور خواهد شد.
با این حال، پیگیری از برخی اعضای خانه سینما حاکی از آن است که این مبلغ هنوز به آنها پرداخت نشده است. امروز این مهلت پایان مییابد. باید منتظر ماند و دید آیا وعده سازمان سینمایی درباره بستهشدن پرونده محقق میشود؟
نوروز سال گذشته نیز عیدی یک میلیاردتومانی وزارت ارشاد به سینماگران بهجهت نبود اطلاعرسانی شفاف از سوی مدیران خانه سینما جنجال به پا کرده بود.
*فارس
سینماپرس: مدیر کانال بالکان شبکه سحر گفت: چندی پیش و در جریان پوشش خبری شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مزدوران وهابی در بوسنی شکایتی را علیه کانال بالکان شبکه سحر به آژانس نظارت بر رسانه ها در این کشور ارائه دادند.
به گزارش سینماپرس، کانال بالکان در شبکه سحر سال ۹۷ در زیرمجموعه معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما راه اندازی شد و با آغاز به کار این شبکه، پوشش برنامه های صدا و سیمای ایران در حوزه شرق اروپا که پیش از این محدود به کشور بوسنی بود، تکمیل شد.
شاید خیلیها ندانند که منطقه بالکان شامل ۱۱ کشور است و ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۵ درصد از آن را مسلمانان تشکیل می دهند. مدیریت این شبکه نوپا برعهده «سیدمیثم میرهادی» است.
«سید میثم میرهادی»، مترجم و پژوهشگر در حوزه بالکان و کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. او که در حال گذراندن اولین ماهها از سالهای یکچهارم پایانی دهه سوم عمرش است، در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی به تحصیل میپردازد.
وی مدتی را در کشور بوسنی و هرزگوین زندگی کرده و زبان بوسنیایی (صربوکرواتی) را هم خیلی خوب میداند. سالهاست سر و کارش با همین زبان است. دو کتاب از زبان بوسنیایی به نامهای «لبخند من انتقام من است» و «کارت پستالهایی از گور» ترجمه و نیز «آموزش زبان بوسنیایی برای فارسی زبانان» را تألیف کرده است. میرهادی در حال حاضر مدیر کانال «بالکان شبکه جهانی سحر» است. به همین واسطه غیر از مسؤولیت و کار رسمی در صدا و سیما بقیه وقتش را هم به کارهایی میگذراند که به حوزه بالکان و کشور بوسنی مربوط هستند.
او درباره مردم این کشور میگوید: «ما و مردمان بالکان چه مسلمان و چه غیرمسلمان اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم. غیر از آن، بسیاری از ساکنان آن منطقه شیفته گفتمان سیاسی ما هستند، خیلیهای دیگر روحیه انقلابی، آزادیخواهانه و عدالتجوی ما را میپسندند. همه اینها باعث شده تا عرصه بسیار خوبی برای فعالیت رسانهای در منطقه بالکان وجود داشته باشد. مثلا یکی از همین اشتراکات، ماه مبارک رمضان است. حقیقتا حال و هوا و صفای رمضانهای سارایوو خصوصا در وقت افطار اگر بیشتر از تهران نباشد، کمتر هم نیست. شور و هیجان روزهداران بوسنیایی، صدای توپی که هر روز وقت مغرب را اعلام میکند، نوای دلنشین اذان موذنین از فراز منارههای مساجد زیبای سارایوو و سفرههای افطاری همه و همه باعث میشود که در مرز تمدنی شرق و غرب احساس غربت به انسان دست ندهد. حیف است حوزهای به این مهمی در عرصه رسانه با کم مهری مواجه شود. یقین دارم که با نگاه استراتژیک مدیران ارشد صدا و سیما روزهای خوش یکی از قدیمیترین رسانههای برونمرزی جمهوری اسلامی ایران و اولین رسانه خارجی در کشور بوسنی و هرزگوین ـ قبل از آنکه پای صدای آمریکا و بی. بی. سی و الجزیره به بوسنی استقلال یافته برسد ـ بهزودی تکرار خواهد شد.»
او همچنین با توجه به تسلطی که به زبان بوسنیایی دارد حدود پانزده سال است که به پژوهش و ترجمه در این بخش مشغول بوده و چند تحقیق برای مراکز مختلف از جمله دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران انجام داده است.
حالا گفت و گوی ما با سیدمیثم میرهادی مدیر جوان کانال بالکان شبکه برون مرزی سحر از نظرتان می گذرد. با این توضیح که کشورهای مانند بوسنی و هرزگوین، آلبانی و کوزوو در شبه جزیره بالکان تنها منطقه مسلمان نشین در اروپاست.
**کانال بالکان شبکه سحر چه راهبرد رسانه ای و اهدافی دارد؟
-این کانال همانند سایر رسانه های معاونت برون مرزی وظیفه انتقال پیام انقلاب اسلامی به زبان مردم منطقه بالکان را بر عهده دارد. ظرف چند ماه گذشته سیاست ها و اولویت های برنامه سازی در کانال بالکان بازنگری و به روز شدند و بر طبق این سیاست های راهبردی مشغول کار هستیم. کانال بالکان قرار است صدای ایران در منطقه بالکان باشد تا با تاکید بر ارزش هایی که از سوی هر فطرت پاکی پذیرفته است، به نشر حداکثری آنها در میان آزادیخواهان و عدالت طلبان منطقه بپردازد.
به عنوان مثال چندی پیش و در جریان پوشش خبری شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مزدوران وهابی در بوسنی شکایتی را علیه کانال بالکان شبکه سحر به آژانس نظارت بر رسانه ها در این کشور ارائه دادند
**با این اوصاف، فعالیت کانال بالکان در چه بخشهایی و چه زبانهایی است؟
-در حال حاضر کانال بالکان از طریق سه رسانه مختلف شامل رادیو، تلویزیون و فضای مجازی(وب سایت و شبکه های اجتماعی)، تولیدات و برنامه های خود را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد. در بخش رادیو که احتمالا به زودی شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود تولیدات رادیویی در دو بخش یک ساعته شامل، خبر، تحلیل های سیاسی و برنامه های رادیویی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
رادیو بوسنی اساسا یکی از رادیوهای قدیمی معاونت برون مرزی به حساب می آید که همزمان با جنگ بوسنی و به منظور رساندن صدای مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین به جهانیان در خلال تجاوز خونین به این کشور راه اندازی شد. پیش بینی می شود ظرف چند ماه آینده نحوه پخش رادیو از شکل سنتی آن به اشکال دیگر و به روزتری تغییر کند.
**برنامه های تلویزیونی به چه زبان هایی است؟
-برنامه های تلویزیون بالکان که جمعا شامل روزانه ۱۸ ساعت پخش می شود به دو بخش برنامه ها به زبان صربوکرواتی (بوسنیایی) و زبان آلبانیایی تقسیم می شوند که از این میزان ۱۴ ساعت به بخش بوسنیایی و ۴ ساعت به بخش آلبانیایی اختصاص دارد. همچنین یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت کانال بالکان در حوزه فضای مجازی است که در قالب وب سایت کانال و نیز صفحه فیس بوک مشغول فعالیت هستیم.
در منطقه بالکان فیس بوک همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی محسوب می شود، لذا عمده فعالیت کانال بالکان نیز بر آن متمرکز است، هرچند به تازگی فعالیت در اینستاگرام و توئیتر را به صورت آزمایشی به مجموعه کارها اضافه کرده ایم و بنا داریم از ظرفیت برخی دیگر از شبکه های اجتماعی نیز بهره ببریم.
**آیا بازخوردی از فعالیتهای کانال بالکان دریافت میکنید؟
-عمده مسیر ارتباطی ما با مخاطبان از طریق فضای مجازی است که بعضا ریزترین نکات را در قالب پیشنهاد و یا انتقاد به ما منتقل می کنند. نظرات جالب مخاطبان که ذیل مطالب کانال در صفحه فیس بوک منتشر می شوند، نیز راه دیگری برای دریافت بازخورد از فعالیت های کانال است.
خوشبختانه تعداد نظرات مخاطبان در صفحه فیس بوک کانال میزان قابل توجهی است به نحوی که به دلیل نداشتن نیروی کافی امکان پاسخگویی به همه آنها وجود ندارد. گذشته از فضای مجازی ما در قالب یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «تریبون» که روزهای شنبه و به صورت زنده از این کانال پخش می شود، بیینده و شنونده نظرات دریافتی از مخاطبان در خصوص موضوع هفته که از قبل در مورد آن اطلاع رسانی شده است، هستیم. علاوه بر برنامه تریبون، در برخی دیگر از برنامه های کانال امکان ارتباط با مخاطب پیش بینی شده است. مانند برنامه صبحگاهی که مخاطبین از طریق ارسال پیام از طریق پیام رسان های رایج می توانند نظرات خود را با درمیان بگذارند. در برخی دیگر از برنامه های کانال مانند «جی پی اس» که به معرفی جاذبه های گردشگری ایران و اشتراکات فرهنگی ایران و کشورهای بالکان اختصاص دارد نیز ساز و کار ارتباط با مخاطبین از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام پیش بینی شده است.
**میزان تاثیرگذاری کانال بالکان در کشورهای آن شبه جزیره به چه صورت است؟
-با توجه به نوع نگاهی که در کانال به رویدادهای جهان داریم، بخش خبر سایت، بیشتر مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان از تاثیرگذاری تلویزیون سحر بالکان بر افکار عمومی در منطقه هدف است.
به عنوان مثال چندی پیش و در جریان پوشش خبری شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مزدوران وهابی در بوسنی شکایتی را علیه کانال بالکان شبکه سحر به آژانس نظارت بر رسانه ها در این کشور ارائه دادند که نشان می دهد شبکه سحر نقش موثری در روشنگری علیه این فرقه ضاله داشته است.
به عنوان شاهدی دیگر باید به این مطلب اشاره کنم که اخیرا منافقین در آلبانی مطالبی را علیه فعالیت های شبکه سحر بالکان در وب سایت های آلبانی منتشر کرده اند، که به وضوح نشان از ترس این گروه تروریستی از گسترش فعالیت های رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بالکان دارد.
بدیهی است که اگر مسئله تاثیرگذاری کانال بالکان در میان نبود، چنین هجمههایی نیز علیه ما در جریان نمیبود. مطالب منتشر شده در فیس بوک ماهانه بیش از ۳۰ هزار بار بازدید می شوند که نسبت به جمعیت منطقه بالکان عدد قابل توجهی است، هرچند همچنان جا برای کار بیشتر وجود دارد و قطعا به دنبال تاثیرگذاری بیشتر هستیم.
اخیرا منافقین در آلبانی مطالبی را علیه فعالیت های شبکه سحر بالکان در وب سایت های آلبانی منتشر کرده اند، که به وضوح نشان از ترس این گروه تروریستی از گسترش فعالیت های رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بالکان دارد.
بدیهی است که اگر مسئله تاثیرگذاری کانال بالکان در میان نبود، چنین هجمههایی نیز علیه ما در جریان نمیبود. مطالب منتشر شده در فیس بوک ماهانه بیش از ۳۰ هزار بار بازدید می شوند که نسبت به جمعیت منطقه بالکان عدد قابل توجهی است، هرچند همچنان جا برای کار بیشتر وجود دارد و قطعا به دنبال تاثیرگذاری بیشتر هستیم.
**به نظر شما شبکه های برون مرزی از چه تاکتیک رسانه ای باید استفاده کنند؟
-اولین مسئله حضور رسانه ای است. ما در بسیاری از مناطق مسلمان نشین جهان هیچگونه حضور رسانه ای نداریم و یا حضورمان موثر نیست. در همین بالکان به دلیل برخی از مشکلات عمدتا مالی نتوانسته ایم به برخی از مناطق ورود داشته باشیم در حالیکه تقاضا برای پخش برنامه ها وجود داشته است. لذا به نظر می رسد در گام اول باید به تقویت رسانه های برون مرزی از جمله رادیوها پرداخت. منظور از تقویت رادیوهای برون مرزی لزوما تقویت نحوه پخش فرکانسی آنها نیست. بلکه مهیا کردن بستر انتقال پیام به هر نحو ممکن به مناطق تحت پوشش آنهاست.
به عنوان مثال در برخی از کشورهای بالکان امکان رله با هزینه های کم وجود دارد که طی چند سال گذشته و به دلیل مشکلات مالی متوقف و باعث فرصت سوزی بزرگی شده است. در دوره ای برنامه های رادیو بوسنی از طریق ۵ رادیوی محلی و به صورت اف ام در کشورهای بوسنی و هرزگوین و صربستان پخش می شد، در مورد رادیو آلبانی هم وضعیت مشابهی وجود داشت، اما متاسفانه اینگونه ارتباطات امروز بسیار کم رنگ شده است.
نکته دوم بازتعریف ماهیت برون مرزی است. بدیهی است که هر منطقه جغرافیایی و فرهنگی اقتضائات خود را داشته باشد و لازم باشد در نحوه انتقال پیام به مخاطبین بازنگری اساسی شود.
نکته بعد تمرکز ویژه بر فعالیت در فضای مجازی و تولید محتوای مناسب و به روز برای آنهاست که تقویت کمی و کیفی مجموعه های رسانه ای برون مرزی را می طلبد. در کنار همه اینها لازم است شبکه سازی رسانه ای در میان نخبگان رسانه ای در مناطق هدف نیز در دستور کار قرار گیرد تا به ایجاد موج رسانه ای بدل شود.
**کانال بالکان برای آینده چه برنامه هایی در دست دارد؟
-برنامه های آینده کانال در چند محور در حال پیگیری هستند؛ در حوزه برنامه سازی نگاه ویژه ای به ساخت برنامه در کشورهای منطقه هدف داریم و طرح هایی نیز در این خصوص به تصویب رسیده اند که به زودی و پس از طی پیش تولید وارد تولید خواهند شد. این روند برای برنامه سازی یکی از دستور کارهای جدی در کانال بالکان است که با فعال شدن تیم های داخلی و خارجی در حال انجام است.
در حوزه فضای مجازی قبل از هرچیز درصدد طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای کانال هستیم که این موضوع در سطح همه چهارکانال شبکه سحر در حال پیگیری است. همچنین امیدواریم با به کارگیری نیروهای زباندان و متخصص حضور حداکثری و موثر در شبکه های اجتماعی را شاهد باشیم.
در خصوص پخش برنامه ها و افزایش ضریب نفوذ اقداماتی انجام شده که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا امکان مشاهده آسان تر برنامه های کانال بالکان برای تعداد بیشتری از مردم این منطقه فراهم شود.
در حوزه برنامه سازی نگاه ویژه ای به ساخت برنامه در کشورهای منطقه هدف داریم و طرح هایی نیز در این خصوص به تصویب رسیده اند که به زودی و پس از طی پیش تولید وارد تولید خواهند شد. این روند برای برنامه سازی یکی از دستور کارهای جدی در کانال بالکان است که با فعال شدن تیم های داخلی و خارجی در حال انجام است.
در حوزه برنامه سازی نگاه ویژه ای به ساخت برنامه در کشورهای منطقه هدف داریم و طرح هایی نیز در این خصوص به تصویب رسیده اند که به زودی و پس از طی پیش تولید وارد تولید خواهند شد. این روند برای برنامه سازی یکی از دستور کارهای جدی در کانال بالکان است که با فعال شدن تیم های داخلی و خارجی در حال انجام است.
سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت:اکران اینترنتی فیلمها باید همگانی شود و برای تمام فیلم ها که قابلیت دارند،اجرایی شود.
به گزارش سینماپرس، «خروج» نخستین فیلم سینمایی ایران با قابلیت اکران است که پیش از نمایش عمومی در سالنهای سینما سراغ شبکه نمایش خانگی آمده و در بستر VOD مهمان خانههای مردم شده است. خط شکنی سازمان اوج و ابراهیم حاتمی کیا با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، تعطیلی سالنهای سینما، بلاتکلیفی اوضاع اکران تا پایان سال و از همه مهمتر خانه نشینی مردم رخ داده که لازم است از منظرهای مختلف مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
داریوش ارجمند بازیگر توانمند و پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگاران جوان، در خصوص شیوه جدید پخش فیلم در سینمای ایران و در بستر اینترنتی گفت: به نظرم این کار خوب است، چون هر کسی میتواند با مراجعه به VODها فیلم را ببیند و البته این کارها باید انجام شود.
بازیگر سینما و تلویزیون افزود: البته من خودم اصلا دوست ندارم فیلم سینمایی را حتی روی تلویزیون ببینم چه برسد به گوشی؛ به نظرم فیلم سینما برای سالن سینماست اما در شرایط فعلی چارهای جز این نیست.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات مردم در روزهای خانه نشینی و تماشای فیلمهای تکراری گفت: مردم در شرایط فعلی باید چه کار کنند که مدام فیلم تکراری نبینند؟ واقعا نمیشود که در این وضعیت کرونایی و در اوضاع تحریم روزی ۱۰ هزار فیلم تولید کرد.
ارجمند افزود: اکران اینترنتی فیلمها باید کاری همگانی شود و مختص به ابراهیم حاتمی کیا نباشد. به نظرم باید برای همه فیلمهایی که تواناییاش را دارند این اتفاق بیفتد. البته من خودم موبایل ساده دارم و نمیتوانم فیلمها را در این بستر تماشا کنم. من اهل موبایل هوشمند و فضای مجازی و دروغهایی که در آن گفته میشود نیستم و خیلی از این موضوع خوشحال هستم.
وی با بیان اینکه من فکر نمیکنم که این اتفاق توفیق زیادی داشته باشد، در پاسخ به این سوال که چه کسی باید جلوی قاچاق فیلمها را بگیرد، گفت: جلوی قاچاق فیلم را باید همان کسانی بگیرند که جلوی قاچاق ماسک و مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در شرایط کرونا را میگیرند باید اینجا هم به میدان بیایند.
ارجمند درباره علت اینکه چرا تاکنون جلوی قاچاق فیلم در ایران گرفته نشده است، گفت: جلوی قاچاق فیلم گرفته نشده چرا که سینما در کشور ما خیلی جدی نیست. سینما را تفریحی میبینند که برای مواقع بیکاری است.
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ادامه گفت: البته این جدی نگرفتن سینما در ایران خیلی هم بد نیست، چرا که سینمای ما آن مفاهیم فرهنگی را فراموش کرده است. الان فقط دنبال این هستند که چه کسی از چهل میلیارد بیشتر میفروشد. الان دنبال این هستند که ببینند چه فردی به صد میلیارد میرسد. تا بعد از آن هم بروند ویزایی از خارج کشور بگیرند و دوتا ویلا بخرند و از این دست کارها بکنند.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا وضعیتی مشابه سینمای ایران تا حدی وجود دارد، افزود: البته ما ادعاهای دیگری در این زمینه داریم، در رابطه با اعتقاد و فرهنگ و کشور و میهن و دین و آئین و اخلاق. اینجا ادعاهای دیگری وجود دارد، مسئولان وقتی صحبت میکنند ادعاهایشان میخواهد سقف آسمان را بشکافد.
وی ادامه داد: هنرمندان هم همینطور هستند و ادعاهای بسیاری دارند. اما وقتی فیلم میسازند یکباره تعجب میکنی که چه شد!؟ این حرفها چه بود که در فیلم زده میشود!؟ به هرحال من امیدوارم که همه چیز درست شود و این اکران اینترنتی هم با اتفاقات خوبی همراه باشد.
داریوش ارجمند در پاسخ به اینکه حاتمیکیا در زمینه فیلمسازی و ساخت آثاری متعهدانه و مسئولانه چقدر موفق بوده است، گفت: اینکه حاتمی کیا چقدر موفق بوده به گواه آمار مشخص است. اینکه چقدر فیلمهایش فروخته و چقدر مردم از آن استقبال کردهاند مشخص کننده میزان موفقیت اوست. البته من به این جوایز خیلی اعتقادی ندارم، چون اصلا حقانیتی در این جوایز نیست.
داریوش ارجمند در ادامه صحبتهای خود درباره حاتمی کیا ضمن اشاره به سوژههای اجتماعی فیلمهای این کارگردان با بیان اینکه هنرمندان اگر در میان مردم نیایند به درد نمیخورند، گفت: البته خیلیها بین مردم می آیند، ولی از مردم سوءاستفاده میکنند. نمونهاش هم همین آثاری که دختر و پسر را در ماشین مینشانند و این در جیب آن دست میکند و آن یکی در کیف این یکی. این موارد کثیف هستند، ولی پول هم در میاورند، چون شرایط جامعه ما طوری است که به هرحال مردم سمت این مسائل میروند.
استاد بازیگری سینمای ایران در پاسخ به این سوال که فکر میکند سینمای ایران چقدر به امثال حاتمی کیا که سراغ کارهای کثیف نرفته نیاز دارد، گفت: من هیچ گاه تحقیق نکردم که چقدر به فیلمسازانی امثال حاتمی کیا احتیاج داریم، اما معتقدم که از کوزه همان برون تراود که در اوست. یعنی اگر کسی فیلم اعتقادی میسازد از روی اعتقاد خودش است و من نمیتوانم بگویم که چقدر چنین چیزی داریم یا خیر؟ به نظرم تشکیلاتی مثل وزارت ارشاد و ارگانهای سینمایی باید متوجه چنین قضایایی باشند.
وی در خصوص بازی فرامرز قریبیان در فیلم سینمایی «خروج» و ناراحتیهای این پیشکسوت سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر نیز افزود: آقای قریبیان احتمالا دلایل متقنی برای حرفهایشان دارند. به هرحال ایشان پیشکسوت بزرگی در سینمای ایران است و برای بنده هم بسیار قابل احترام است. اما چون نه فیلم «خروج» را دیدهام و نه بازی ایشان را نمیتوانم هیچگونه اظهارنظری داشته باشم.