X

بایگانی فروردین 29, 1399

دفتر سینمایی

کرونا و ردپای هالیوود در تئوری آخرالزمان‌ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس رسانه گفت: اینکه آمریکا اصرار دارد یک ویروس در سطح جهان منتشر شود و مردم دنیا تحت لوای آمریکا به درمان آن برسند، خود امری است که حقیقتاً این بحث تئوری توطئه بودن ویروس کرونا را بیشتر مسجل می‌کند.

به گزارش سینماپرس، یکی از مهم‌ترین مسائلی که هم‌ اکنون در محافل مختلف به آن پرداخته می‌شود بحث دست‌ساز بودن ویروس کرونا است. متأسفانه شاهد این هستیم برخی از روزنامه‌های عربی با جهت‌دهی افکار عمومی مردم نسبت به باطل بودن ادعای دست‌ساز بودن ویروس کرونا سعی در طبیعی نشان دادن آن دارند و سعی دارند آن را به نمادهای مختلفی از عذاب الهی ربط دهند. البته اراده خداوند در طول اراده بندگان است و محیط بر آن، اما بحث اصلی اینجا است آیا این فتنه توسط آمریکا ایجادشده یا خیر؟ حجت‌الاسلام محمدرضا محمودی کارشناس رسانه و ارتباطات در گفت‌وگو با فارس به این سؤال این گونه جواب می‌دهد:

کرونا و ردپای آمریکا در ایجاد یک تئوری آخرالزمان‌سازی

وی می‌افزاید: پس از شهادت سردار سلیمانی و موضع منفعلانه غرب، شاهد این بودیم که یک سری تحرکاتی در شرق آسیا شکل گرفت. نکته جالبی که وجود دارد خیلی از منابع معتبر تاریخ شروع کرونا را مربوط به اوایل دی ماه می‌دانند! اوایل دی ماه دقیقاً همان زمانی است که به‌ تازگی سردار رشید اسلام به شهادت رسید.

محمودی ابراز می‌دارد: البته یکی از نظریه‌هایی مطرح در این زمینه این است که آمریکا برای لاپوشانی آبروی رفته خود در ماجرای شهادت سردار سلیمانی و حمله به پایگاه‌های نظامی‌اش اقدام به ایجاد یک تئوری آخرالزمان‌سازی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: پس از جنگ جهانی دوم و شروع استفاده از ویروس‌ها علیه بشر و نابود کردن کشورهای دیگر با استفاده از جنگ بیولوژیک، شاهد این هستیم که نمونه‌های مختلفی برای از بین بردن افراد در سطح جوامع شکل گرفت، نمونه‌هایی که در جنگ جهانی دوم ایجادشده بود و ترکیب ویروس‌های مختلف به وجود می‌آمد. ولی برخی بیماری‌ها حاصل ترکیب ویروس‌های متعددی بودند که تولید یک بیماری جدید می‌کردند.

چین ایستگاه اول انتشار ویروس‌های تنفسی/ چالشی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت 

این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه پس از جنگ جهانی دوم مطالعات گسترده‌ای بر روی بیماری‌هایی که از طریق تنفس ایجاد می‌شوند، شکل گرفت، ابراز می‌دارد: با توجه به اینکه بیماری‌های تنفسی بیشترین امکان انتشار را دارند، این اقدام به‌ صورت گسترده مورد تأکید آزمایشگاه‌های سطح چهار (آزمایشگاه‌های فوق سری) قرار گرفتند که اکثر آن‌ها در آسیا قرار دارد.

وی می‌گوید: در چین شاهد این هستیم که هر چند سال یک‌ بار یکی از این ویروس‌های تنفسی شکل می‌گیرد. ویروس سارس، ویروس مرس و اکنون نیز ویروس کرونا. اینکه در سال‌های متعدد تمامی همه‌گیری‌های مختلفی که در دنیا شکل‌گرفته، شروعش از چین باشد و همگی آن‌ها بر روی قوای تنفسی انسان اثرگذار باشد، حقیقتاً امری عجیب است.

محمودی تصریح می‌کند: این تئوری نیز بحث توطئه بودن ویروس کرونا را تقویت می‌کنند. اما فقط همین نیست. آمریکا در فیلم‌های سینمایی متعددی به بحث آخرالزمان ویروسی اشاره‌کرده است. آخرالزمانی که در آن شاهد این هستیم یک ویروس منتشرشده و به‌ صورت گسترده در دنیا پخش می‌شود و موجب آن می‌شود که مردم بسیاری تلف شوند و دوباره منجی آن ویروس آمریکا می‌شود و مردم را از دست آن ویروس با تولید یک پادزهر نجات می‌دهد.

هالیوود، آمریکا را منجی عالم معرفی می‌کند/ فیلم‌هایی که فیلم نیستند!

وی می‌افزاید: فیلم‌های مختلفی مانند فیلم «شیوع» دقیق نشان می‌دهد که این ویروس از چین شروع‌ شده و از خاورمیانه عبور می‌کند به اروپا رسیده و کل جهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بسیاری از نشانه‌های ویروس کرونا مانند دارا بودن ژن خفاش در این ویروس و … را به‌ صورت کامل بیان می‌کند.

این کارشناس ارتباطات خاطرنشان می‌کند: در سریال «Pandemic»، دقیقاً در همین زمان و در آستانه شکل‌گیری ویروس کرونا به‌ صورت سراسری اکران می‌شود و در آن نشانه‌های مختلفی از انتشار این ویروس تحت عنوان یک توطئه برنامه‌ریزی‌شده از قبل وجود دارد و آمریکا همواره به دنبال این است که ابرقدرتی خود را برای تمامی جهان اثبات کند.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا اصرار دارد یک ویروس در سطح جهان منتشر شود و مردم دنیا تحت لوای آمریکا به درمان آن برسند، خود امری است که حقیقتاً این بحث تئوری توطئه بودن این ویروس را بیشتر مسجل می‌کند.

محمودی با طرح این سؤال که چرا ویروس کرونا طبق سیاست‌های پیش‌روی آمریکا عمل می‌کند، ابراز می‌دارد: پروژه آمریکایی مورد بحث به نام «Nssm200» است که در این پروژه می‌بایست درصد زیادی از جمعیت جهان از بین بروند و تأکید این پروژه بر روی نابودی پیرمردها و افراد مسن است. شاهد این هستیم که این ویروس دقیقاً افراد مسن را درگیر می‌کند و افراد بالای شصت سال از احتمال مرگ بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی می‌گوید: یکی از فایده‌های کلان این ویروس برای آمریکا این است که در انتهای کار این کشور به‌ عنوان ابرقدرت دنیا به تمام جهانیان معرفی شود! حال این ویروس چه توسط آمریکا ساخته‌شده باشد و چه نه! وظیفه فعلی ما این است که با تقویت سیستم درمانی خودمان و سیستم پدافندی بیولوژیکی سعی کنیم از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید بیش از ۸۰۰ فیلم و سریال برای تخریب اسلام در ۲ دهه گذشته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه جام جم گفت: طی دو دهه گذشته بیش از ۸۰۰ فیلم و سریال علیه مسلمانان تولید و در جهان پخش شده که اگر تعداد مستندها و انیمیشن ها را به آن اضافه کنیم رقم بسیار شگفت انگیزی در تخریب چهره اسلام و مسلمانان خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، وجود یک رسانه سهل الوصل به نام تلفن همراه در دست هر یک از مردم موجب شده است تا سرعت انتشار این اخبار جعلی افزایش چشمگیری یابد و عده ای نیز این اطلاعات غیرمستند را مبنای ذهنی خود قرار داده و حتی دستورالعمل های پر اشکال و پرخطر آنها را برای خود و خانواده هایشان اجرایی می کنند.

حسن ملکی مدیر شبکه جام جم و کارشناس رسانه معتقد است: اقدام مردم در بازنشر این ویدئوها و اخبار می تواند خود انتشاردهندگان و بستگان آنها را نیز دچار خطای محاسباتی کرده و از واقعیات دور سازد.

به همین بهانه و در خصوص اقدامات مردم و رسانه ها برای عبور از شرایط بحرانی کرونا با او به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

فارس: یکی از ترفندهای امپراطوری رسانه ای غرب بویژه در هنگام بروز بحران، تضعیف امنیت روانی کشورهای مستقل از طریق راه اندازی جنگ رسانه ای است. دشمن از این طریق چه اهدافی را دنبال می کند؟

ملکی: امروزه امنیت و حتی احساس وجود امنیت از اهمیت خاصی در همه جوامع برخوردار شده است. احساس وجود امنیت با مقوله مهم­ تری یعنی امنیت روانی مرتبط است. امنیت روانی یعنی شرایطی که فرد و جامعه در حداقل احساس تهدید، اضطراب و نگرانی قرار داشته باشد. در واقع ناامنی روانی، احساس فقدان یار و یاور و پشتیبان در کانون خانواده یا جامعه و تصور حرکت به سوی بیچارگی و فلاکت حداکثری است.

شرایطی که می تواند یک فرد یا جامعه را به سوی اعتراض و آشوب کشانده و ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را نیز دچار اختلال کند. از همین رو یکی از ابزارها و تکنیک های استعمار فرانو در شرایط کنونی ایجاد نگرانی و وحشت از نبود امنیت روانی فردی و جمعی از طریق تبلیغات و جنگ روانی و رسانه ای است.

ارتقای سواد رسانه ای مردم به ویژه جوانان، علاوه بر جلوگیری از قبول هر گونه خبر غیر مستندی، موجب می شود تا آنها با بهره گیری سودمندانه از اینترنت و فضای مجازی، درک درستی از ارزش های اصیل دینی، ملی و انقلابی داشته باشند.

هرچند طی یکی دو دهه گذشته توان و ظرفیت رسانه ای اغلب کشورهای جهان، از جمله کشورهای مستقل افزایش چشمگیری یافته اما رسانه های غربی همچنان به مدد حمایت های گسترده مالی و سیاسی و نیز بهره مندی از ظرفیت های فناوری برتر و تربیت نیروی ماهر و نیز اعمال رویکرد های خبری یک سویه، دست بالا را در جنگ های رسانه ای و تبلیغاتی و ایجاد ناامنی روانی در میان مردم کشورهای مخالف آمریکا و غرب دارند.

آنها بجای تأمین نیاز خبری مخاطبان، آنچه را که مطلوب خود و مراکز قدرت است، به خورد افکار عمومی دنیا می دهند. سیاست های مزورانه رسانه ای آنها بویژه در هنگام بروز بحران های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جوامع مستقل بهتر جواب می دهد.

امپراطوری رسانه ای ایجاد شده در غرب به آنها این قدرت را داده است تا حقایق جهان را تحریف کنند و با ایجاد بدبینی در جامعه، تحمیق مردم، دگرگونی در نظام ارزشی و هنجاری جامعه، تهاجم فرهنگی، وارد آوردن اتهامات بی اساس به کشورهای مستقل و یا فضاسازی برای حمله نظامی به یک کشور و یا محروم ساختن یک ملت از حقوق مسلم خود منافع توسعه طلبانه خود را دنبال کنند.

به تعبیر نوام چامسکی سیاستمدار و نویسنده معروف آمریکایی، مردم دنیا مطابق درک صاحبان رسانه و سیاستمداران دولت آمریکا گوسفند صفتانِ سردرگمی هستند که باید هم آنها را سرگرم تماشای فوتبال و فیلم های خشونت بار و غیر اخلاقی کرد و هم آنها را از دشمنان واهی و خیالی ترساند.

براساس این ایده باید مردم را از طریق تبلیغات رسانه ای دروغین پیوسته در هراسی واهی نگه داشت، زیرا وقتی احساس ترس در وجودشان رخنه کرد و خیال کردند انواع و اقسام دیو و شیطان در هرجا، از درون و بیرون کشوری می خواهند آنها را به نابودی بکشانند آنگاه شروع به اندیشیدن می کنند که حقیقتاً شرایط حاکم بسیار خطرناک است.

این همان موج آفرینی و جریان سازی رسانه ای است که ایالات متحده آمریکا از طریق آن سیاست ها و اهداف نظام سرمایه داری را دنبال می کند و برای آن از سال ها قبل برنامه ریزی و دورخیز کرده است.

چامسکی در کتاب کنترل رسانه ها نمونه ای از این دورخیز رسانه ای را یادآوری می کند و معتقد است که اعلام جنگ علیه تروریسم توسط آمریکا در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی نبوده، بلکه با شیوه های تبلیغاتی و جریان سازی رسانه ای از ۲۰ سال قبل آن آغاز شده است.

وی می نویسد: وقتی حکومت ریگان بر مسند قدرت تکیه داد، اعلام کرد که جنگ بر علیه تروریسم باید مرکز ثقل سیاست های خارجی در آمریکا باشد و رسانه ها هم لازم است در خط مقدم آماده سازی ذهنی مردم دنیا قرار گیرند. لبه تیز تیغ تبلیغ علیه تروریسم هم به سوی دنیای اسلام قرار گرفت و تلاش شد تا با تضعیف امنیت روانی در جوامع اسلامی، مسلمانان را نسبت به حکومت های خود بدبین و بشورانند.

برای درکِ عمقِ هجمه تبلیغاتی غرب علیه اسلام کافی است بدانیم که در غرب طی دو دهه گذشته بیش از ۸۰۰ فیلم سینمایی، تلویزیونی و سریال علیه مسلمانان تولید و در جهان پخش شده که اگر تعداد مستندها و انیمیشن های تولیدی علیه اسلام را به آن اضافه کنیم رقم بسیار شگفت انگیز و اثر منفی آن در تخریب چهره اسلام و مسلمانان بیشتر جلوه می کند.

فارس: با این تفاسیر در تقابل با ایران اسلامی نیز رسانه های غربی و معاند اعم از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی در اغلب بزنگاه ها و شرایط ملتهب جامعه، با سرعت و برنامه ریزی منسجم و هماهنگ در جهت به آشوب کشیدن کشور قدم بر می دارند.

ملکی: بله کاملا درست است. آنها این کار را می کنند تا شاید ناکامی های قبلی خود در به شکست کشاندن نظام جمهوری اسلامی ایران را به نحوی جبران کنند.

بهره گیری رسانه ها از تاکتیک‌های مختلف جنگ نرم

بهره گیری این رسانه ها از تاکتیک های مختلف جنگ نرم و روانی نظیر برچسب زدن، برجسته سازی، شایعه پراکنی، تفرقه افکنی، دروغ بزرگ، ارعاب آفرینی، ناامید سازی، تردید آفرینی، اهریمن سازی، سیاه نمایی، مشروعیت زدایی از نظام، ایجاد اختلاف قومی و گسترش فساد و فحشاء با هدف ناراضی تراشی و در نهایت تغییر در نگرش، بینش و رفتار مردم و تبدیل این نارضایتی ها به آشوب گسترده صورت می گیرد.

طبعا بهره گیری از این ماشین عظیم رسانه ای در هنگام بروز بحران هایی چون کرونا برای شایعه پراکنی، وارد آوردن اتهام به نظام جمهوری اسلامی، پاشیدن بذر یاس، ناامیدی و اختلاف در میان مردم و حکومت و ناکارآمد جلوه دادن حکومت دینی می تواند وحشت و سرخودگی صدچندانی را به دنبال داشته باشد.

آنها از شیوه های مختلفی برای ناامید ساختن استفاده می کنند. مثلا تزریق این باور که ایران نه به جهت ظرفیت های پزشکی و بیمارستانی و نه از نظر توان مدیریتی دولتمردان و برخورداری از بودجه ریالی و ارزی کافی، در شرایطی نیست که بتواند از پس کرونا برآید و شدت این بیماری هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

آنها تنها راه برون رفت از این شرایط را دراز کردن دست ایران به سوی غرب و بویژه آمریکا عنوان می کنند، آمریکایی که در حال حاضر بیشتری سردرگمی و استیصال را از افزایش شدید تعداد مبتلایان و جان باختگان خود از کرونا دارد.

این جریان سازی رسانه ای و تبلیغات عوام فریبانه و دروغین خودبخود موجب ایجاد بدبینی و بی اعتمادی مردم به نظام و دولتمردان شده و علاوه بر ایجاد اختلاف و چند دستگی در جامعه، امنیت روانی مردم را نیز دچار آسیب می سازد. دشمن تلاش می کند تا از طریق شایعه سازی، سیاه نمایی و شبهه آفرینی، علاوه بر القای یاس و ناامیدی و از بین بردن امنیت روانی، مشروعیت نظام را هم زیر سوال ببرد.

فارس: نقش رسانه های ایران و کشورهای مستقل در چنین شرایطی که بحران هم اوضاع را غامض تر کرده چیست؟

ملکی: در دنیای کنونی بحران‌ها و کشمکش‌های اجتماعی، به بخش غیرقابل اجتنابی از تعاملات انسانی تبدیل شده‌اند. با افزایش قدرت ثانیه‌ای تبادل اطلاعات و اخبار از طریق رسانه ها و بویژه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، توسل به شیوه‌هایی چون سرپوش نهادن به بحران‌ها نیز تقریباَ غیرممکن شده است.

هر گونه عقب نشینی از انجام وظایف رسانه ای در چنین شرایطی علاوه بر اینکه موجب بی اعتمادی عمومی می شود، مرجعیت رسانه های داخلی را به نفع رسانه های دروغ پراکن خارجی تقلیل می دهد.

به تعبیر دیگر هرگونه بی توجهی نسبت به این مهم می تواند ضمن کاهش سرمایه اجتماعی، فرصت مضاعفی را به دشمن و رسانه های غربی برای جریان سازی و ایجاد جنگ روانی بدهد.

دولتمردان وارد میدان شوند

برای دفاع در مقابل این جنگ روانی دشمن، باید در مرحله اول  همگان از جمله مردم، دولتمردان و اصحاب رسانه به این باور برسند که امروزه صحنه نبرد از میدان نبرد نظامی به عرصه رسانه ای و تبلیغاتی منتقل شده و سلاح رسانه ای غرب هم از سلاح جنگی و حتی هسته ای آنها مخرب تر است. این باور موجب می شود تا آنها همواره خود را هوشیار و در حالت آماده باش نگه داشته و رسانه های خودی را برای تقابلی بزرگ مجهز سازند.

همچنین موجب می شود تا برای شناخت دقیق عوامل و متغیرهای درونی و بیرونی درگیر، مداخله‌کننده و تأثیرگذار بر ماهیت بحران و جنگ رسانه ای دشمن و ظرفیت های رسانه ای داخلی تمرکز بیشتری صورت دهند.

قطعا برای دفاع در مقابل این جنگ روانی دشمن باید ضمن شناخت دقیق مبانی فرهنگ خودی، تاکتیک ها و تکنیک های دشمن در محیط داخلی و خارجی و ماهیت، جنس و ویژگی های تهدیدات دشمن را به خوبی درک کرد و برای هر یک از آنها سیاستگزاری رسانه ای شایسته انجام داد.

رسانه ها می توانند با پرسشگری و مطالبه انتظارات بحق مردم، بیان حقایق و واقعیات، تحلیل و نقد دلسوزانه و منصفانه و پرهیز از سیاه نمایی یا اغراق مردم را با خود همراه سازند.

ایجاد امید صادق و متکی بر واقعیت عینی هم می تواند یکی دیگر از کارکردهای رسانه در شرایط بحرانی باشد. به تعبیر دیگر در شرایط کنونی که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محور رشد و پیشرفت جامعه قرار گرفته امید آفرینی و ایجاد نگاه خوش‌بینانه به آینده نخستین و مهمترین انتظاری است که از رسانه ها وجود دارد.

جامعه‌ای که احساس امید کند، همچنان احساس تعلق بالایی به نظام خواهد داشت و آحاد جامعه همه ظرفیت‌های فردی و اجتماعی خود را برای عبور از مشکلات، بحران ها و چالش‌ها و حرکت در مسیر رشد و بالندگی همه جانبه و روزافزون بکار خواهند گرفت.

فارس: نقش مردم در شرایط کنونی بحران کرونا چیست؟

ملکی: لازم است بی پرده بگویم که بی اعتمادی مردم به کارآمدی دولت، مجلس و دستگاههای اجرایی که بخشی از آن ناشی از تعلل، غفلت و فاصله زیاد میان مردم و دولتمردان است و بخش دیگر زاییده هجمه رسانه ای بیگانگان است یک واقعیت غیر قابل انکار است.

این بی اعتمادی در شرایط بحران می تواند چندین برابر شود. وحشت از همه گیر و طولانی شدن مدت بیماری کرونا، نگرانی از احتمال مبتلا شدن خود و خانواده به این ویروس، ترس از وجود کمبود در عرضه دارو و خدمات مورد نیاز در حوزه پزشکی و سلامت، نگرانی از وضعیت اقتصادی دنیا و ایران و امنیت شغلی و غذایی، همه و همه امنیت روانی مردم را مختل کرده است.

با این حال مردم ایران طی ۴ دهه گذشته تجربه موفقی را در همراهی با دولت و نظام برای پشت سر گذاشتن بسیاری از بحران ها اعم از حوادث غیرمترقبه، محاصره اقتصادی و تحریم های ظالمانه، جنگ تحمیلی و نظایر آن داشته اند.

آنها امروز هم نسبت به شرایط کنونی احساس وظیفه و تکلیف کرده اند. این همه پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، اصحاب رسانه، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیجیان و روحانیانی که ایثارگرایانه در عرصه مراقبت و درمان بیماران، اطلاع رسانی و آموزش مردم، حفظ امنیت و ضدعفونی کردن معابر عمومی همکاری می کنند همان مردمی هستند که نظام را در گذار از بحران های مختلف یاری کرده اند.

تقریبا ۸۰ درصد مردم ایران برای تسریع در ریشه کنی کرونا در خانه مانده اند و این قابل تقدیر است. در عین حال انتظار می رود مردم صبور ایران ضمن حفظ آرامش، از سفرهای درون شهری و برون شهری و حضور در اماکن عمومی بپرهیزند، توصیه های پزشکی و بهداشتی را به صورت دقیق مورد توجه قرار دهند، از خرید مازاد بر نیاز مواد غذایی بپرهیزند و مرجع خبری خود را فقط رسانه های رسمی کشور و بویژه رسانه ملی قرار دهند.

برای دفاع در مقابل این جنگ روانی دشمن، باید در مرحله اول  همگان از جمله مردم، دولتمردان و اصحاب رسانه به این باور برسند که امروزه صحنه نبرد از میدان نبرد نظامی به عرصه رسانه ای و تبلیغاتی منتقل شده و سلاح رسانه ای غرب هم از سلاح جنگی و حتی هسته ای آنها مخربتر است.

چین به عنوان اولین کشوری که گرفتار ویروس کرونا شد تنها هنگامی توانست در مهار و حذف نسبی کرونا توفیق یابد که جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری آن با دولت برای مقابله با کرونا همکاری و همراهی کردند. قطعا ایران هم می توان با عزم ملی و همکاری و تعامل دولت و مردم این بحران بزرگ را پشت سر بگذارد.

فارس: از ضرورت مرجع قرار دادن رسانه های رسمی از سوی مردم برای اطلاع یافتن از اخبار مربوط به کرونا گفتید. دلیل این تاکید چیست؟

ملکی: اصولا تأسیس بسیاری از شبکه های فارسی زبان و حتی غیرفارسی معاند و سایت و رسانه های مجازی در یکی دو دهه اخیر با هدف تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و تقابل مردم و حاکمیت بوده است. شکست استکبار جهانی در سرنگون کردن نظام سیاسی ایران از طریق جنگ سخت در دو دهه اول و دوم انقلاب، موجب شد تا دشمنان نظام بدنبال بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم بروند. به طوری که پشت صحنه بسیاری از ناآرامی های سال های گذشته کشور همین رسانه های فرصت طلب بوده اند.

به عنوان مثال محمد حسنین هیکل نویسنده مشهور مصری پس از فتنه سال ۱۳۸۸ گفته بود که از ماهها قبل از انتخابات ایران، رژیم صهیونیستی هزاران سایت اینترنتی را با هدف انتشار اخبار و اطلاعات دروغ و سردرگم کردن آنها و تشویق جوانان به اعتراض و آشوب راه اندازی کرده بود.

رسانه های معاند در چند ماه اخیر که ویروس کرونا در چین سر برآورد و سپس به ایران و سایر کشورها رسید نیز به شدت خط تخریب ذهنی مردم و ایجاد یک جنگ رسانه ای تمام عیار را دنبال کرده اند. در حالی که ایران از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، چه در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و توجیه مردم و چه در عرصه تجهیزات بیمارستانها، مراکز درمانی و ضدعفونی کردن محیط ­های عمومی مدیریت نسبتا مطلوبی داشته، رسانه ­های معاند اعم از شبکه­ های ماهواره ­ای و رسانه های مجازی وابسته کوشیده­ اند تا با انتشار اخبار جعلی و کذب در مورد آمار مبتلایان به کرونا، تعداد جان باختگان، میزان آمادگی و عملکرد دولت و نظایر آن اذهان عمومی را نسبت به امنیت کشور مشوش و خدشه ­دار کنند.

شبکه های معاند از هر فرصت برای لطمه زدن به نظام استفاده می کنند

این رویه معمول شبکه­ های ماهواره­ای ضد انقلاب است که از هر فرصتی برای لطمه ­زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و طبعاً آنها هیچوقت اطلاعات درستی از شرایط بحران کرونا در ایران نمی ­دهند.

اطلاعات ارائه ­شده در شبکه­ های مجازی نیز یا ادامه همان جنگ رسانه ای شبکه های ماهواره ­ای است و یا در داخل عده­ای برای شهرت یافتن و یا از روی سادگی اقدام به انتشار ویدئوها و آمار و ارقام و اطلاعات درست و غلط می کنند.  

 اقدام مردم در بازنشر این ویدئوها و اخبار می تواند خود انتشاردهندگان و بستگان شان آنها را نیز دچار خطای محاسباتی کرده و از واقعیات دور سازد.

این همان شرایطی است که رسانه ­های معاند و ضدانقلاب دنبال آن هستند. به اعتقاد من در وضعیت بحران کرونا مردم هر چه کمتر برای کسب اطلاعات و اخبار به شبکه های ماهواره­ای و فضای مجازی مراجعه کنند و به جای آن، خبرهای مورد نیاز خود را از رسانه ها و خبرگزاری های رسمی و رسانه ملی بگیرند منطقی ­تر است.

فارس: به نظر شما افزایش سواد رسانه ای مردم چه تأثیری در مدیریت مطلوبتر بحران هایی چون کرونا دارد؟

ملکی: امروزه با گسترش روز افزون رسانه­ ها و تأثیرات ویرانگر پیام‌های رسانه ای برخی از آنها بر سبک زندگی و شکل دادن به باورها، انگاره ها و رفتارهای مردم، نهادهای سیاستگذار در کشورهای مختلف دنیا بدنبال چاره اندیشی افتاده اند.

گرفتارشدن بسیاری از مردم دنیا در دام جریان سازی های رسانه­ ای برخی شبکه ­های ماهواره ­ای و رسانه­ های مجازی مغرض و منفعت‌طلب موجب شده است تا موضوع آموزش و تقویت سوادرسانه‌ای مردم به یکی از مهم ترین برنامه­ های دولت­ ها تبدیل شود. افزایش سواد رسانه ای عموم جامعه، موجب هوشیاری و بصیرت مردم در برخورد با انبوه اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه های مختلف می شود.

امپراطوری رسانه ای ایجاد شده در غرب به آنها این قدرت را داده است تا حقایق جهان را تحریف کنند و با ایجاد بدبینی در جامعه، تحمیق مردم، دگرگونی در نظام ارزشی و هنجاری جامعه، تهاجم فرهنگی، وارد آوردن اتهامات بی اساس به کشورهای مستقل و یا فضاسازی برای حمله نظامی به یک کشور و یا محروم ساختن یک ملت از حقوق مسلم خود منافع توسعه طلبانه خود را دنبال کنند.

ارتقای سواد رسانه ای مردم به ویژه جوانان، علاوه بر جلوگیری از قبول هر گونه خبر غیر مستندی، موجب می شود تا آنها با بهره گیری سودمندانه از اینترنت و فضای مجازی، درک درستی از ارزش های اصیل دینی، ملی و انقلابی داشته باشند.

در شرایط کنونی هم، رسانه ملی و سایر رسانه های رسمی کشور باید در کنار اطلاع رسانی، آموزش و هشدار و انذار به مردم نسبت به ماهیت بحران کرونا، بصیرت و شناخت آنها را برای تمیز خبر درست از نادرست افزایش دهند. سواد رسانه ای، مردم را از اندیشه های سطحی برحذر می دارد و به آنها برای انتخاب رسانه ای سالم تر و منطقی تر کمک می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاتمی‌کیا کارگردانی کاربلد و صاحب‌سبک است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پولاد کیمیایی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای حاتمی‌کیا پروداکشن‌های بزرگ دارد؛ او کارگردانی کاربلد و صاحب‌سبک است و هر وقت در حوزه خودش بوده، فیلم‌های موفقی ساخته است.

به گزارش سینماپرس، شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی سالن‌های سینما در بسیاری از نقاط جهان و از جمله ایران شده است. این رویه که با قرنطینه خانگی هم همراه شده است، لزوم گسترش هر چه بیشتر محصولات فرهنگی برای مردم را ضروری می‌کند. در شرایطی که سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی تلویزیون در ایران به اتمام رسیده بود، خلأ محتوای مناسب فرهنگی برای مردم نمایان شد. تا اینکه «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا راهی تازه در سینمای ایران را آغاز کرد.

برای نخستین بار در سینمای ایران بناست فیلمی با قابلیت اکران پیش از آنکه روی پرده سینماها برود، بصورت اینترنتی از طریق VOD ها پخش شود. این اتفاق سوژه‌ای جذاب برای بسیاری رسانه‌ها فراهم کرده و حالا کمتر رسانه‌ای است که در حوزه فرهنگ و هنر به سراغ اتفاق تازه سینمای ایران و فیلم «خروج» نرفته باشد.

«خروج» بیستمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی کیاست که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است. این فیلم با پشتبانی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده و در آن بازیگرانی همچون فرامرز قریبیان، پانته‌آپناهی‌ها، کامبیز دیرباز، مهدی فقیه، جهانگیر الماسی آتش تقی‌پور، گیتی قاسمی و سام قریبیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نمایش آنلاین «خروج» از روز یکشنبه ۲۴ فروردین روی سایت‌های فیلمیو و نماوا با بلیت ۱۲ هزار تومانی آغاز شد. این فیلم در کمتر از ۴ روز، با فروش ۸۴ هزار و ۴۰۰ بلیت به باشگاه میلیاردی‌ها پیوست. به بهانه نخستین اکران آنلاین سینمای ایران، با پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما گفت‌وگو کردیم.

او معتقد است: اکران آنلاین «خروج» در چنین شرایطی که سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند، اتفاقی مثبت و تصمیمی هوشمندانه است و توضیح می‌دهد در شرایط عادی اکران آنلاین به سینما لطمه خواهد زد؛ ولی اینکه فیلم‌ها با فاصله کوتاهی به فضای مجازی بیایند، می‌تواند اتفاق خوبی باشد. ضمن اینکه حسن سینما به دسته‌جمعی دیدن فیلم و خروج از زندگی روزمره است.

کیمیایی درباره حاتمی‌کیا هم می‌گوید: جای او در سینمای ایران مشخص است، حاتمی‌کیا یک صندلی در ردیف‌های اول سال سینما دارد و این جایگاه همیشه برای او محفوظ است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

* نظرتان درباره اکران آنلاین فیلم‌ها در سینمای ایران چیست؟

به نظر من اولین چیزی که فیلم‌ها با آن مواجه هستند که ممکن است برخی دست به کپی زدن از روی فیلم ببرند و فیلم را داخل سایت‌های مختلف برای پخش غیرقانونی بیاورند. البته این اتفاق در روزهای پیش از این هم اتفاق می‌افتاد که فیلم از روی پرده سالن سینما ضبط می‌شد، ولی طی سال‌های اخیر این اتفاق بسیار کم شده بود و توانسته بودند که جلوی آن را بگیرند.

فکر می‌کنم الان که فیلم روی بستر اینترنت و در خانه پخش می‌شود امکان کپی کردن فیلم به لحاظ فنی راحت‌تر باشد. چرا که اگر کسی دوربینی مقابل صفحه نمایشگر خود قرار دهد می‌تواند این کار را انجام دهد یا به کمک نرم‌افزارهای فیلم گرفتن از روی صفحه نمایش، این گار را بکند. در کل به نظرم تصمیم خوبی گرفته شده است، بخاطر اینکه هم فیلم نمایش داده می‌شود و هم مردم را تشویق می‌کند که در خانه بمانند، آن هم در شرایط فعلی. بنابراین اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» اتفاقی مثبت است.

* با توجه به برخی مشکلات معیشتی مردم، فکر می‌کنید پرداخت پول برای فیلم دیدن همچنان مورد توجه مردم است و از اکران آنلاین استقبال می‌کنند؟

 این تصمیم بسیار سخت است، به جهت اینکه مردم مشکلات مالی زیادی دارند. برخی سرکار نمی‌روند و خیلی افرادی که روزمزد بوده‌اند، درآمدی ندارند و از پس خرج خانواده خود بر نمی‌آیند. البته این شرایط سخت گریبان اهالی فرهنگ و هنر را هم گرفته است.

امیدوارم از لحاظ وجدانی و فرهنگی کپی‌رایت را رعایت کنیم و همه از راه تعیین شده بلیت را تهیه کنند و فیلم‌ها را ببینند

صنف ما و البته صنف فعالان موسیقی دچار شرایط بسیار سختی شده‌اند. اما این اتفاق (پخش اینترنتی فیلم)، به نظرم اتفاق هوشمندی است چرا که در سینما متوقف نخواهد شد و خیلی‌هایی که برای ساخت فیلم‌هایشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در نوبت اکران بودند، می‌توانند حتی فروش بیشتری را هم تجربه کنند.

 این البته به شرطی محقق می‌شود که همه از راه تعیین شده بلیت را تهیه کنند و فیلم‌ها را ببینند. حال باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد و بازخورد آن را بررسی کرد. امیدوارم از لحاظ وجدانی و فرهنگی کپی‌رایت را رعایت کنیم، چرا که عوامل برای فیلم‌هایشان زحمت کشیده‌اند. امیدوارم که این فرهنگ رعایت شود و مردم بتوانند فیلم را قانونی تهیه بکنند.

* به نظرتان بعد از رفع شدن شرایط ناشی از شیوع کرونا هم باید اکران آنلاین فیلم‌ها در دستور کار قرار بگیرد یا خیر؟

به نظر من اکران آنلاین در شرایط عادی قطعاً به سینما لطمه می‌زند. به جهت اینکه سینما یک خصوصیت خاص خود و مدیومی جداگانه دارد. هرچند که مطابق نظری که من شخصا دارم، در سال‌های اخیر فیلم‌های ما کمتر مدیوم خاص سینما دارند. اکثر فیلم‌ها ملودرام بوده و به گونه‌ای است که می‌تواند در خانه هم نمایش داده شود.

اکران آنلاین در شرایط عادی قطعاً به سینما لطمه می‌زند؛ ولی اینکه فیلم‌ها با فاصله کوتاهی به فضای مجازی بیایند، می‌تواند اتفاق خوبی باشد

حسن سینما به دسته‌جمعی دیدن فیلم و خروج از زندگی روزمره است، اینکه در یک فضایی برویم و این اجازه به روحمان بدهیم که روی یک موضوع واحدی تفکر و تجزیه تحلیل بکند. به اضافه اینکه موسیقی و صدا و تمام عناصری که سینما را تشکیل می‌دهد هم حائز اهمیت است. اینها آن چیزهایی است که مطابق اسمش «سینما» را تشکیل می‌دهد.

همزمانی اکران فیلم و پخش اینترنتی آن قطعا به سینما لطمه خواهد زد، ولی اینکه فیلم‌ها با فاصله کوتاهی به فضای مجازی بیایند به نظر من مشکلی ندارد و می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

* شما بازی در فیلم اکران نشده «صفر» را در کارنامه دارید. فکر می‌کنید این فیلم پس از چند سال آیا به صورت اینترنتی در VODها پخش شود؟

این فیلم متاسفانه در طول سال‌هایی که گذشته دچار مشکلات متنوعی بوده است. این فیلم یکی از فیلم‌های خوب من است و سال‌هاست منتظر این هستم که آن فیلم بیاید و مردم آن را ببینند.

«صفر» یکی از بهترین کارهای من در بازیگری است و نقشی بود که بازی نکرده بودم و شرایط تماشا و دیده شدن این نقش هم در سینما خیلی جذاب است

گاهی دست خود بازیگر نیست که کاری خوب از آب در بیاید. بعضا در جایی که خودت فکر می‌کنی خوب بازی کردی، آنقدر خوب نباشی ولی جایی که خودت خیلی توقع نداشتی اتفاق خوبی برایت بیافتد، مثل گل کردن یک تابلو نقاشی یا آلبوم موسیقی در بین آثار مختلف یک هنرمند. برای من نقشی که در فیلم «صفر» داشتم این چنین بود و اگر فیلم دیده می‌شد اتفاق خیلی خوبی رخ می‌داد.

کاراکترم در آن فیلم نقشی بود که بازی نکرده بودم و شرایط تماشا و دیده شدن این نقش هم در سینما خیلی جذاب است. متاسفانه این فیلم در مقطعی دچار اختلاف تهیه‌کننده و کارگردان قرار گرفت، مقطع دیگری در ماجرای اکران دچار مشکل شد و مسائل دیگر دست به دست هم داد تا اکران این فیلم هم عقب بیافتد.

* شما فرزند یکی از کارگردان‌های باسابقه و صاحب‌سبک در سینمای ایران هستید. حاتمی‌کیا هم یکی از کارگردانان صاحب‌سبک در سینمای ایران است. نظر شما چیست؟

آقای حاتمی کیا به هر جهت سینما را خوب بلد است و بسیار با وسواس و یک دید خیلی باز کار می‌کند. کارهای او با پروداکشن‌های بزرگی همراه هستند و پیش تولیدهای خیلی خوبی دارند.

سینمای حاتمی کیا با پروداکشن‌های بزرگ و پیش‌تولیدهای خوب همراه است؛ او با وسواس کار می‌کند و سینما را به خوبی بلد است

در اینجا چند نکته وجود دارد. یکی اینکه حاتمی کیا در حوزه کاری مشخصی فعالیت می‌کند و به نظرم وقتی فیلمساز در حوزه کاری خودش بماند قطعاً پیشرفت زیادی خواهد داشت. چرا که یک تِمی را اجرا می‌کند که آن را می‌شناسد و با آدم‌هایش آشناست. داشتیم فیلم‌هایی از آقای حاتمی‌کیا که موفقیت‌هایی کمتر از قبلی‌ها داشته‌اند اما به محض اینکه او به منطقه خودش می‌رود و آن آدم‌ها و آن تم را میاورد، اتفاق خوبی برای فیلمش می‌افتد.

حاتمی‌کیا از لحاظ تکنیک، کارگردانی است که استخوان بندی مناسب، دارای مشخصه و امضای بخصوص خود است. اینکه هر سال کار می‌کند به نظر من اتفاق خیلی خوبی است.

تفاوت ایدئولوژیکی نباید باعث ندیدن نقاط مثبت کار کسی شود؛  شکاف عمیقی بین سینمایی‌ها ایجاد شده که نتیجه‌ای جز دلگیر شدن ندارد

ما در سینما یک سری مسائلی داریم که پشت ایدئولوژی خوابیده است. نه فقط در سینما که در جامعه ما زیاد شده است. مثلا ممکن است با شما مشکلات ایدئولوژیکی داشته باشم و طرز فکر دیگران را مورد پرسش قرار دهم، اینها بودنش کنار هم موتوری برای ارتقا خواهد شد، البته اگر که این مسائل تحمل بشود.

ما انسان‌ها وقتی با ادعای زیاد مغرور می‌شویم که این جهان را فتح کرده‌ایم و حتی پا روی کره ماه هم گذاشته‌ایم و از لحاظ تکنولوژیکی بالا هستیم، به محض آمدن یک سرماخوردگی می‌فهمیم که چقدر شکننده هستیم، چقدر با دستپاچگی و ترس همه وجود ما را فرا می‌گیرد. حالا دوباره بر می‌گردیم به همان نوزادی که در طبیعت بودیم. با پیش آمدن چنین شرایطی ـ نظیر شیوع کرونا ـ می‌بینم اینکه به لحاظ تفکری اینکه «من کجا هستم و تو کجا قرار داری» موضوعی کم اهمیت و در درجه‌های بعدی است. چرا که موضوع اصلی نگهداری کره زمین به عنوان خاک ماست.

 شکاف‌ها در مسائل فرهنگی و سینمای ما به جایی رسیده است که می‌خواهیم همدیگر را حذف و انکار کنیم

برخی مسائل ایدئولوژیکی شکاف‌های بسیار عمیقی بوجود آورده است. متاسفانه این شکاف‌ها در مسائل فرهنگی ما به جایی رسیده است که می‌خواهیم همدیگر را حذف و انکار کنیم. حتی نقطه‌های مثبت همدیگر را هم دیگر نمی‌بینیم. وقتی من با کسی مشکلی دارم، می‌روم برای حذف کردن او و دیگر مایل نیستم که بپذیرم این فرد اساساً یک نقاط مثبتی هم دارد!

چنین اتفاقاتی در همین مدت برای پدر من در موضوعات جشنواره فجر رخ داد. از آن طرف هم برای افراد دیگر حتی آقای حاتمی‌کیا هم رخ داد. این مسئله اصلاً زیبا نیست و جز اینکه دلگیری برای آن فرد ایجاد کند چیزی ندارد. حتی برای خود من به عنوان یک عنصر کوچک در سینمای ایران هم این اتفاق افتاد. بخصوص اینکه مردم حمله می‌کنند که چرا اینجور و آنجور موضع نگرفتی. اینها متاسفانه ما را از هم دور خواهد کرد.

 به نظر من جای آقای حاتمی‌کیا در این سینما مشخص است، ایشان یک صندلی در ردیف‌های اول سال سینما دارد. این جایگاه همیشه برای او محفوظ است و هیچ کسی هم نمی‌تواند این جایگاه را از او بگیرد و او در تاریخ سینمای ایران حضور دارد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در مقابل برنامه‌های تعطیل شده به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هم کمک کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در ایام کرونا، گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور برای مقابله با این ویروس اقدامات زیادی داشتند،

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر شماری از هنرمندان نامه‌ای با موضوع کمک به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در روزهای مبتلا به کرونا در حوزه‌های بیمه تامین اجتماعی، تامین نیازهای معیشتی و … خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده‌اند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقدام هایی در این زمینه انجام داده است، گفت: در روزهای شیوع ویروس کرونا حوزه فرهنگ، هنر و رسانه یکی از بخش‌هایی از کشور بود که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.

وی در عین حال تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های این اصحاب با اجتماعات همراه بود و قبل از اعلام تعطیلی برخی از این اصحاب خودشان اقدام به تعطیلی فعالیت‌هایشان کردند و تا این لحظه حدود دو ماه است که این فعالیت‌ها تعطیل شده است. برخی از کسب و کارهای این حوزه نیز با فاصله دیگری رو به تعطیلی رفته که از آن جمله سالن‌های سینمایی، تئاتر، موسیقی، نمایشگاه‌های فرهنگی و … است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه هر چند اقتصاد فرهنگ و هنر کوچک است اما برای اهالی این حوزه موضوعی اساسی است، گفت: به عنوان مثال در سال ۹۸ بیش از ۵۷ میلیارد فروش سینما داشته‌ایم و در کل فروردین و اسفند همین سال ۶۷ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم و کرونا در همه بخش‌های فرهنگ، هنر و رسانه تاثیرات خود را داشته و خسارت‌های ناشی از آن سهمگین بوده است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ، هنر و رسانه متاثر از تعطیلی مراکز فرهنگی هنری بر اثر شیوع ویروس کرونا ادامه داد: در بخش موسیقی ۴هزار گروه موسیقی، ۸۰ سالن تئاتر در تهران، ۲۵۰ تا ۳۰۰ گالری نمایش هنرهای تجسمی، خانه‌های مد و لباس، ۲۶ هزار آموزشگاه هنری و … در کشور داریم که به دلیل تعطیلی خسارت‌های زیادی به آنها وارد شده است.

صالحی همچنین درباره میزان خسارت‌های وارده به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه گفت: تا تاریخ ۲۴ فروردین ۹۷۶ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر کشور خسارت وارد شده است. ۷هزار و ۲۰۰ مطبوعات مکتوب داریم که بر اساس دقت‌های صورت گرفته ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تا از مطبوعات در کشور خسارت دیده‌اند و حدود ۱۸۰۰ باقیمانده فصل‌نامه هستند.

وی با تاکید بر اینکه همه با شرایط دولت و حاکمیت آشنا هستیم، افزود: این برآورد خسارت تا تاریخ ۲۴ فروردین بوده است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که در فضای مجازی اعلام کرده‌اید که اهالی فرهنگ، هنر و رسانه منتظر خبرهای خوب باشند، منظور چه خبرهایی بوده، گفت: دو مرحله اقدامات برای خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا در این حوزه داشته‌ایم. در مرحله اول ۱۰ رسته آسیب‌پذیر فرهنگ، هنر و رسانه و موارد مرتبط با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند. مرحله دوم هم بعد از برآورد نامه ارسالی به آقایان جهانگیری و نهاوندیان بود. در حال حاضر نیز این نامه در مرحله دستورالعمل است و آقای نهاوندیان و نوبخت نیز نگاه مساعدی نسبت به حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه دارند و نگاه کمیسیون اقتصادی هم به این موضوع مثبت است زیرا اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توقع زیادی ندارند و باید تلاش کنیم حداقل توقع آنها را برآورده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این پرسش که منظور از تامین نیازهای معیشتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در این نامه چیست، خاطرنشان کرد: حوزه بیکاری این اهالی دو شاخه است. یک شاخه درد قدیمی است که دارای شغل‌های ثابت و مستمر نیستند و به صورت فصلی کار می‌کنند و شاخه دوم درد کرونا است که بر مشکل قدیمی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه افزوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به طور مثال برخی از مشاغل این حوزه از جمله موسیقی و تائتر در روزهای نوروز هم کار داشته‌اند که در این شرایط همان را هم از دست داده‌اند و سالن‌ها تعطیل هستند. در بخشی از این نامه به کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا با این نگاه تاکید داشته‌ایم که علاوه بر کمک و حمایت از بنگاه‌ها و صنوف فرهنگی و هنری به خود اشخاص فعال در این حوزه به عنوان شخص حقیقی نیز به صورت مستقیم توجه شود.

وی در عین حال تصریح کرد: درآمد کارمندان متوسط  رو به پایین است و درآمد اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۹۷ از یک و نیم تا دو میلیون بوده و این در حالی که کشور ایران که به عنوان کشور فرهنگ و تمدن معروف است، وجود چنین شرایطی برای اهالی فرهنگ و هنر در آن زیبنده نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهلت پرداخت حق بیمه سه ماهه نخست سال ۹۹ و اعتبار دفترچه‌های تامین درمانی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و چگونگی پرداخت حق بیمه از سوی این وزارتخانه گفت: این مدت تمدید شده و این فرصت را نیز به ما می‌دهد که برای بیمه شده‌های این حوزه در صندوق هنر پشتوانه ایجاد کنیم و تلاش می‌کنیم حق بیمه سه ماهه آنها تا خرداد را پرداخت کنیم تا بخشی از مشکلات آنها را رفع کنیم.

وی درباره اینکه آیا می‌شود هنرمندان مشمول بیمه بیکاری باشند، ابراز داشت: در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی دولت این طرح در حال بررسی است و قرار شد کارگروه کوچکی برای پیگیری آن تشکیل تا برای بررسی به صحن دولت ارسال شود. البته این کار دارای مشکلاتی است زیرا قانون بیکاری یکسری محدودیت‌ها را هم ایجاد می‌کند ولی امیدواریم بتوانیم با توجه به منابع مالی کشور این موضوع را محقق کنیم.

صالحی در پاسخ به این پرسش که پیشنهادهایی مبنی برتعطیلی جشنواره‌های فرهنگی و هنری وجود دارد تا بر این اساس بودجه آنها به هنرمندان اختصاص یابد، آیا از نظر شما پیشنهاد مناسبی است یا خیر، ادامه داد: در نگاه کوتاه مدت این اقدام خوب است اما در نگاه دیگر باید تلاش کنیم برداشت‌های وسیع‌تری برای کسب و کارهای فرهنگی و هنری داشته باشیم. اینکه آیا می‌توانیم نمایشگاه‌های کتاب و قرآن را به صورت مجازی برگزار کنیم و کسب و کارهای آنها از این طریق بروز و ظهور یابد. ممکن است در کوتاه مدت آثاری داشته باشد اما جریان کتاب خواندن و توسعه نشر و … را از دست می‌دهیم. بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در مقابل برنامه‌های تعطیل شده به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هم کمک کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که در ایام شیوع کرونا از اقدامات صورت گرفته راضی هستید، گفت: در این ایام اتفاقاتی صورت گرفته  و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در این مدت پا به پای ملت به خوبی مسئولیت اجتماعی خود را انجام دادند.

کرونا نقشی در کاهش سرانه مصرف فرهنگی نداشت

وی در عین حال تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های این ایام این بود که مصرف فرهنگی کشور کاهش نیابد و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری منجر به کاهش سرانه مصرف فرهنگی نشود. اما اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ و هنر در این ایام مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت. از جمله اینکه در یک ماه اخیر ۲۴۰ میلیون تومان ارسال مجموعه پستی کتاب داشته‌ایم. این بدان معناست که در یک ماه ۴ برابر در ۸ ماه این پست صورت گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه پلتفرم‌ها هم ۲۳۶ هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است. پویش “هر کتاب یک کتابخوان” و “هر خانه یک کتاب”، پخش آنلاین تئاتر که در حوزه خود اتفاق تازه‌ای بود، اجرای کنسرت‌ها در فضای مجازی، پویش مشاهنر که ۵۰۰ نفر از بزرگان هنر در آن حضور داشتند و عرضه روزانه یک محتوای جدید در شبکه نمایش خانگی و اقدامات بسیار دیگری در حوزه‌های دینی و قرآنی که از سوی معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه و نهادها و موسسات مرتبط صورت می‌گیرد.

هنرمندان در روزهای شیوع کرونا به خانه‌های مردم آمدند

صالحی ادامه داد: فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه سلامت هم یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در این زمینه است. بیش از هزار هنرمند در پویش‌های مختلف رسانه ملی و فضای مجازی مردم را به آموزش‌های سلامت آشنا می‌کردند و یا نامه هنرمندان با هدف نه به تحریم علیه ایران به هنرمندان مستقل جهان که بازخوردهای خوبی هم داشت از دیگر این اقدامات است که قابل تقدیر است.

وی تاکید کرد: با این اقدامات هنرمندان به خانه‌های مردم آمده‌اند و مردم هم خودشان فضای وسیعی را در این زمینه به وجود آورده‌اند و هم در فضای مجازی کتاب‌های خوانده شده و فیلم‌هایی را که دیده‌اند به یکدیگر معرفی کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با این اقدامات کمک شد نه تنها سرانه مصرف فرهنگی و هنری کاهش نیابد بلکه شیوع کرونا ما را متوجه فضاهای جدید هم کرد.

هنرمندان و رسانه‌ها مسئولیت اجتماعی خود در مقابله با کرونا را به خوبی انجام دادند

صالحی ادامه داد: در جریان خدمت به سلامت جامعه در این ایام کادر درمانی کشور جبهه مقدم است اما جامعه ایران به ویژه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نیز به کمک این مشکل آمدند. کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که تاکنون ۱۱ جلسه ستاد خبری داشته‌ایم و در اینجا از تمامی اهالی رسانه تشکر ویژه می‌کنم و اگر شرایط اجتماعی کشور در این ایام با آرامش حرکت می‌کند جریان اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در آن نقش ویژه‌ای دارد و هم صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و هم رسانه‌های مکتوب پا به پای ما آمدند و در طرح‌های مختلف از جمله “در خانه بمانیم” و “سفر نرویم” و … ما را همراهی کردند به طوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد سفرها کاهش یافت.

وی در عین حال تصریح کرد: رسانه‌ها به خوبی مسئولیت اجتماعی خود را در این ایام انجام دادند. شیوع کرونا یک موضوع جناحی و … نیست بلکه یه مشکل ملی است و آینده کشور به آن وصل است و جریان رسانه‌ای با این نگاه منافع ملی را حس کرد که باید کرونا را در کنار یکدیگر از بین ببریم.

کرونا نسل دیجیتال را سرعت داد

صالحی درباره نقش کرونا در معرفی نقش فضاهای جدید برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه نقش فضای مجازی، گفت: اینکه چگونه بتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم را باید مورد توجه قرار بدهیم. در این ایام اتفاقاتی افتاد که قبلا فکر می‌کردیم ممکن نیست. مثلا اجرای صحنه‌ای کنسرت‌ها در فضای مجازی یا پویش کتاب و کتاب‌های الکترونیک که نشان داد ناشران سنتی می‌توانند در فضای مجازی فعال‌تر شوند. دانش آموز اول ابتدایی امروز درس خود را از طریق فضای مجازی پیگیری می‌کند. در واقع کرونا نسل دیجیتال را سرعت داد.

وی در عین حال تصریح کرد: با این فضا اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به جای اینکه فکر کنند به اندازه یک سالن مخاطب دارند می‌توانند به این فکر کنند که از طریق فضای مجازی ۸۰ میلیون نفر مخاطب دارند و در عرصه بین‌المللی نیز این تعداد به میلیاردها مخاطب خواهد رسید.

کمک اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای ایجاد نشاط اجتماعی در دوران پسا کرونا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کرونا یک اتفاق تلخ بود و پیامدهای سخت اقتصادی و جانی به همراه داشت و شاهد قرنطینه و افسردگی و سوگ‌های خاموش آن بوده‌ایم و باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان از طریق اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به ایجاد نشاط اجتماعی در دوران پسا کرونا کمک کنیم و از فرصت‌های ایجاد شده برای مقابله با کرونا بهره ببریم.

ادغام موسسه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه کاهش هزینه‌ها

وی درباره درباره ادغام موسسه‌های خانه کتاب، بنیاد ادبیات داستانی و نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، گفت: با این اقدام قصد داریم هزینه‌های بالاسری موسسات فرهنگی را پایین بیاوریم. منظور از کاهش هزینه‌های بالاسری تعدیل نیرو نیست بلکه ساختمان‌ها را نیز در برمی‌گیرد. در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و مسائل معیشتی کارمندان این موسسه‌ها هم برای ما جدی است و یک اصل به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این پرسش که آیا کمک‌هایی که دریافت می‌شود شامل همه هنرمندان است و با توجه به نامه برخی سینماگران مبنی بر اینکه هدیه نوروزی به همه آنها تعلق نمی‌گیرد، گفت: همه خسارت‌ها در این زمینه را ارزیابی کرده‌ایم و هرمقدار خسارت که به دست ما برسد قرا راست با یک مجموعه ناظر ترکیبی از وزارتخانه و صنوف مرتبط اقدامات بعدی صورت بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای «خجالت نکش» پدر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم «خجالت نکش» و سریال «پایتخت» با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود خبر از به دنیا آمدن فرزندش داد.

به گزارش سینماپرس، احمد مهرانفر بازیگر فیلم «خجالت نکش» و سریال «پایتخت» با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود از به دنیا آمدن فرزندش در ۱۸فروردین خبر داد و نوشت:

پس از این شعور زیستن خواهی داشت

شعور زنده ماندن

شعور فرار از مرگ

ناخودآگاهی پیشرفته و پر احساس

تو هستی واگر به هستی
پیوستی، هستی

نگران نباش تو هستی

تو هستی، نه نبوده‌ای و نه نخواهی نبود

هیچوقت… حالا دیگر انسانی

در عالی‌ترین مرتبه حیات ایستاده‌ای

عالی‌ترین مرتبه جسم و روح

می‌توانی خوب باشی می‌توانی بد… پس حالا که انسانی
انسان باش
کسی را نکُش
نه خودش را، نه عقیده اش را

نیک باش، چون نامت

فرزندنیکم

نیک عزیزم

در این روزهای کرونایی

قدمت نیک

بازیگر «پایتخت» پدر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش مدیرعامل هنر و تجربه به آیین‌نامه نمایش آنلاین فیلم‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در بند ۳ آیین‌نامه‌ «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» درباره جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلم‌های اکران نشده آمده است: فیلم‌های هنر و تجربه نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به گزارش سینماپرس، جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل موسسه سینمایی هنر و تجربه در گفتگو با ایلنا، با اشاره به شیوع کرونا و وضعیت کشور گفت: زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد و تقریبا فعالیت‌ها را تعطیل کرد، ما در موسسه در حال برگزاری هفته فیلم ایتالیا بودیم که به دلیل تعطیلی بر اثر کرونا از همان برنامه به بعد همه چیز نیمه‌کاره باقی ماند.

وی ادامه داد: کرونا ابتدا به یک ترس و خانه‌نشینی منجر شد اما این خانه‌نشینی به مرور تبدیل به یک بازگشت به خویشتن و نوعی احساس همدلی و همدردی در افراد شد.

صانعی مقدم با اشاره به برنامه‌های دولت برای حل مشکلات ناشی از کرونا گفت:‌ وزارت ارشاد برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده که طی آن از هنرمندانی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، حمایت کند.

صانعی مقدم با اشاره به سابقه موسسه هنر و تجربه و لزوم حمایت از آن گفت: موسسه هنر و تجربه در طول سال‌های گذشته تنها متولی اکران فیلم‌های کوتاه، مستند و هنری و تجربی بوده است؛ آنهم فیلم‌هایی که چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران بیشتر از سایر آثار فشار مالی تحمل می‌کنند و به همین منظور سازمان سینمایی کمک‌هزینه‌ای هرچند اندک در اختیار این موسسه قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: لازم به یادآوری است که تمام درآمدی که از اکران این فیلم‌ها در سینماهای هنر و تجربه حاصل می‌شود مستقیما به سازندگان داده می‌شود و سهمی از فروش فیلم‌ها در اختیار موسسه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: آنچه که باعث شده موسسه هنر و تجربه بتواند فعالیت‌های متنوع و متکثر خود را با موفقیت انجام بدهد همراهی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و علاقمندان است و اگر قرار بود به کمک‌های دولتی بسنده کنیم، نمی‌توانستیم این گونه موفق شویم. بسیاری از سینماداران نیز در بخش خصوصی سالن‌های خود را در اختیار موسسه هنر و تجربه قرار داده‌اند و به صورت مساوی سهم از فروش فیلم‌ها برمی‌دارند.

صانعی مقدم با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی این موسسه گفت: در بخش بین‌الملل نیز تمامی برنامه‌هایی که اجرا شده با همکاری و بودجه‌ای بوده که سفارت‌های کشورهای مدعو یا نهادهایی که از طرف آن کشورها معرفی می‌شدند، پرداخت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که در هنر و تجربه اجرا شده چندین برابر کمک‌هایی است که به آن شده، گفت: «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» به تازگی آیین‌نامه‌ای را منتشر کرده که جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلم‌های اکران نشده برای عرضه در شبکه نمایش خانگی است. در بند ۳ اعلام شده که فیلم‌های سینمایی منهای هنر و تجربه می‌توانند از این امکان استفاده کنند که به نظر می‌رسد منظور این است که در برابر فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های غیرسینمایی و ویدیویی قرار دارند.

صانعی‌مقدم افزود: باید بپذیریم فیلم‌های سینمایی که تازه ساخته شده‌اند هنوز محل نمایش خود را معلوم نکرده‌اند که می‌خواهند در اکران عمومی شرکت کنند یا در گروه هنر و تجربه یا هر دو.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که این آیین‌نامه صادر شد، مساله را پیگیری کرده است، افزود: با آقایان غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری و محمدمهدی طباطبایی نژاد از اعضای کارگروه صحبت کردم و آنها نیز تاکید داشتند که این پرانتز باید حذف شود.

صانعی‌مقدم افزود: وجود این پرانتز در بند ۳ بار روانی خوبی ندارد و مسئولان سازمان سینمایی نیز متقاعد شدند اما آقای طباطبایی‌نژاد اعلام کرد که فعلا این بند باشد چون تازه آیین‌نامه صادر شده است ولی سازمان سینمایی مخالفتی با ارایه خدمات به همه فیلم ها ندارد.

این مدیر سینمایی افزود: هر چند آن پرانتز هنوز در خبرها اصلاح نشده ولی اشکالی که به وجود آمده، ناخواسته بوده است و وجود آن پرانتز فقط بار روانی دارد و با صحبت‌هایی که با دوستان داشتیم تاکید شد که سینمای هنر و تجربه همچنان مورد توجه جدی سازمان سینمایی است.

وی در پایان عنوان کرد: من تقاضا دارم که مانند سابق حمایت از فیلم‌های هنر و تجربه و نمایش آنها ادامه پیدا کند زیرا این گروه ارزش افزوده خوبی برای سینما است و کمک بزرگی به آثاری که تاکنون امکان اکران نداشته‌اند، انجام داده و اگر قرار است حمایتی از سینما بشود لازم است، شامل فیلم های موسسه هنر و تجربه نیز بشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی رئیس جدید فرهنگسرای نیاوران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از هفته‌ها بلاتکلیفی، عبادرضا اسلامی کولایی به عنوان رییس فرهنگسرای نیاوران منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، عبادرضا اسلامی کولایی به عنوان رییس فرهنگسرای نیاوران معرفی شد.

عبادرضا اسلامی پیش‌تر عضویت در شورا و معاونت موسسه آموزشی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر را بر عهده داشته است.

معاونت اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیریت کل پشتیبانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائم‌مقام و معاونت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از دیگر سوابق اوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان مقاله با موضوع «نقش موسیقی در زمان بحران» منتشر شد


فراخوان مقاله با موضوع «نقش موسیقی در زمان بحران» منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سری «جومانجی» در شبکه نمایش پخش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این هفته همزمان با پخش سری فیلم سینمایی «جومانجی»، آثار ساموئل ال جکسون در شبکه نمایش مرور می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این هفته همزمان با ادامه تغییرات جدول پخش براساس نیاز مخاطب، مرور آثار ساموئل ال جکسون نیز از شبکه نمایش پخش می‌شود.

فیلم‌های سینمایی ایرانی باکس ساعت ۱۳، به ترتیب از شنبه ۳۰ فروردین ماه تا جمعه ۵ اردیبهشت ماه، فیلم‌های «قهوه اسپرسو»، «میش»، «کاغذ پرماجرا»، «من+دشمن»، «مریم و میتیل»، «زرد قناری» و «خانه ای کنار ابرها» هستند.

فیلم‌های منتخب ساعت ۱۵، اختصاص به پخش فیلم‌های سینمایی «اگه میتونی منو بگیر»، «سر آشپز، «مارک تو این در جستجوی طلا»، «بهترین دوست من»، «نامه رسان»، «شروع تازه» و «ماشین دیوانه» دارد.

این هفته روند پخش فیلم‌های سینمای دنباله دار ساعت ۱۹، به ترتیب با پخش سری فیلم‌های «شرلوک-سه نشانه»، «شرلوک-آخرین سوگند او»، «جومانجی»، «جومانجی به جنگل خوش آمدید»، «نهنگ آزاد ۱، ۲و ۳» دنبال می‌شود.

در ساعت ۲۱ شب‌های این هفته شبکه نمایش به مرور آثار ساموئل ال جکسون هنرپیشه، کارگردان و تهیه کننده می‌پردازد. دوران بازیگری این بازیگر که بیشتر با بازی در نقش‌های فیلم‌های اکشن شناخته می‌شود، زمانی رقم خورد که کوئنتین تارانتینو در سال ۱۹۹۳ از او درخواست کرد تا نقش جولز وینفیلد در فیلم «قصه‌های عامه پسند» را ایفا کند. نقشی که تبدیل به بهترین نقش آفرینی دوران بازیگری ساموئل ال جکسون شد و همچنین نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به ارمغان آورد.

به ترتیب از شنبه ۳۰ فروردین ماه تاجمعه ۵ اردیبهشت ماه به ترتیب فیلم‌های «جهنده»، «ایموس و اندرو»، «شک معقول»، «مرد»، «کونگ جزیره گمشده»، «تغییر مسیر» و «مربی کارتر» آثاری هستند که با بازی ساموئل ال جکسون از شبکه نمایش پخش خواهند شد.

فیلم‌های ساعت ۲۳ این شبکه از شنبه تا جمعه فیلم‌های «تماس تصادفی»، «درست مثل بهشت»، «خانه ۹۹»، «شهر»، «خبرچین»، «رکسان» و «فراتر از فریب» هستند.

فیلم‌های کلاسیک در ساعت یک بامداد نیز به پخش فیلم‌های «رد گربه»، «آسمان زرد»، «سایه یک شک»، «استاکر»، «بازگشت به ویچ مانتین»، «دیدی؛ مشابه آقای رئیس» و «چهارصد ضربه» اختصاص دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنده جایزه عکس خبری سال ۲۰۲۰ معرفی شد


برنده جایزه عکس خبری سال ۲۰۲۰ معرفی شد

مشاهده خبر از سایت منبع