X

بایگانی فروردین 31, 1399

دفتر سینمایی

پربازیگرترین سریال دفاع مقدس به مرحله فنی رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سریال «ایل‌دا» که به خاطر شیوع کرونا از ادامه تصویربرداری در لوکیشن‌های واقع در ارتفاعات خرم‌آباد دست کشیده است، فعلا مراحل تدوین را ادامه می‌دهد تا ۳۰ درصد از ضبط باقی‌مانده را در دو ماه زمان مناسب به انجام برساند.

به گزارش سینماپرس، شیوع کرونا به ویژه از اسفندماه گذشته تمام تولیدات تلویزیونی و سینمایی را نیز تحت تأثیر قرار داد و نهایتا منجر به تعطیلی عمده این تولیدات شد. با این حال برخی سازندگان مجموعه‌های نمایشی که تولیدات خود را در نیمه‌های راه تصویربرداری دارند، فعلا مراحل فنی بخش‌های ضبط شده را انجام می‌دهند تا در فرصت مناسب بتوانند مجددا جلوی دوربین بروند.

«ایل‌دا» از آن دست سریال‌هایی است که بازه زمانی زیادی را برای تصویربرداری در نظر گرفت. آنچنانکه مردادماه سال گذشته کلید خورد و تا روزهای پایانی اسفندماه به ضبط خود در ارتفاعات و روستاهای خرم‌آباد و نیز لوکیشن‌های ساخته شده ادامه داد. با این حال پس از ابراز نگرانی‌ها نسبت به شیوع کرونا و حتی ابتلای یکی از عوامل به این بیماری موقتا تعطیل شد.

گروه تولید «ایل‌دا» هم‌اکنون از فرصت استفاده کرده و مشغول انجام مراحل فنی و نیز تدوین بخش‌های ضبط شده سریال هستند تا با استفاده از ۷۰ درصد سریال که جلوی دوربین رفته است، این سکانس‌ها را آماده پخش کنند.

سریال ایل دا

مطابق با برنامه‌ریزی پیش از شیوع کرونا قرار بود سریال تا پایان فروردین به تصویربرداری خود پایان دهد که با توجه به شیوع بیماری فعلا زمان ضبط دوباره آن مشخص نیست.

در حال حاضر بخشی از لوکیشن‌های سریال که در فضای طبیعی ارتفاعات و روستاهای اطراف خرم‌آباد ساخته شده‌اند، توسط عواملی از گروه نگهداری می‌شود تا دوماه تصویربرداری باقی مانده در فرصت مناسب و با ایجاد شرایط مساعد پی گرفته شود.

هرچند نقش‌آفرینی جمعی از بازیگران اصلی از جمله پوریا پورسرخ، خسرو شهراد و کورش سلیمانی پایان یافته اما عمده بازیگران آن باید در سکانس‌های پیش رو حضور یابند.

«ایل‌دا» به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کننندگی علیرضا سبط‌احمدی از حضور جمعی از بازیگران شناخته شده به همراه هنرمندان بومی استفاده می‌کند. در این راستا بیش از ۳۵ بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون با گریم‌های متفاوت در آن حضور دارند.

سریال ایل دا

«ایل‌دا» به نویسندگی نوشین پیرحیاتی  در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور و قصه ایثار و فداکاری مردم غرب کشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ را روایت می‌کند. این سریال نمایشی از انقلاب، جنگ و دفاع‌مقدس خواهد داشت چرا که از حماسه‌های ۵۸ و ۵۹ مرزنشینان و عشایر شروع و به روزهای سخت جنگ تحمیلی هم می‌رسد.

مجید مظفری، پوریا پورسرخ، فاطمه گودرزی، خسرو شهراز، علی دهکردی، جعفر دهقان، کاظم هژیرآزاد، کوروش سلیمانی، امیرمحمد زند، غلامرضا علی‌اکبری، سینا رازانی، مهدی صبایی، شهین تسلیمی، مسعود چوبین، رضا نجفی، مژگان صابری، بهروز چاهل، محمدصادق ملک، سیامک ادیب، معصومه بافنده، پویان گنجی، دریا مرادی دشت، زینب قادری، مسعود امین ناجی و … در سریال ایفای نقش دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف گذاری غلط از اوایل دهه هفتاد/ یک‌سری آدم‌ها خود را در سینما قیّم می‌دانند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی کریمی معتقد است در هر شرایطی یک سری افراد از سینما بهره مند می‌شوند؛ حتی اگر کرونا باشد.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی تهیه کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و روشی برای جبران خسارت‌ها، گفت: شاید به صورت رسمی شرایط و ضوابطی برای تمام صنوف و فعالیت‌های کاری و اقتصادی با هدف جلوگیری یا تامین خسارت‌ها در نظر گرفتند اما حوزه نمایش و رونق اکران در سینما هم باید مورد بررسی قرار بگیرد که چه روشی موثر واقع می‌شود. به شخصه به واسطه عدم دسترسی و اطلاع دقیق به وضع موجود و شرایط معطل مانده در اکران راحت نمی‌توانم نظر یا پیشنهاد بدهم، چون نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

این تهیه کننده ادامه داد: اگر در طول این چهار دهه به حوزه پخش سینما نگاه کنیم همواره برای یک عده خوب و برای تعدادی بد بوده است. الان هم با شرایطی که پیش آمده همین روند خواهد بود. پس اگر پخش را از هر سمتی بررسی کنیم منافع آن محدود به زیاده خواهی عده‌ای بوده است.

تهیه کننده فیلم «چ» بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به عدالت حداقلی هم نرسیدیم چون فضا و هدف گذاری غلط از اوایل دهه هفتاد در این سینما با سلیقه‌های شخصی و اعمال نفوذهایی که وجود داشته به مرور زمان عده‌ای خاص را از بقیه به خاطر حفظ منافع جدا کرده و این فاصله همواره زیاد شده است.

او اضافه کرد: همین دوستان در یک برهه گفتند دفاتر پخش باید سازماندهی شود؛ بعد اعلام کردند قوانینی تعیین شود که قدرت این دفاتر بالا برود. در نهایت هرآنچه که بریدند به منفعت خودشان فکر کردند. اگر روزی بگوییم سینما به قهقهرا رفته علتش همین آدم‌ها هستند.

کریمی گفت: می‌خواهم بگویم ما زخم خورده افراد متظاهر مرکزی هستیم که برای کل صنف تصمیم می‌گیرد و این تصمیمش را اجرایی می‌کند اگر خوب شود به خاطرش جشن می‌گیرد و اگر بد شود گردن کل جماعت سینما می‌اندازد.

تهیه کننده فیلم «آژانس شیشه‌ای» افزود: الان هم مطمئن باشید اگر هر حرف، پیشنهاد و نگاهی در این حوزه وجود دارد برای حفظ منافع افرادی خاص است و شامل تمامیت بدنه سینما نمی‌شود، چون سابقه عملکرد و رفتار دیده شده از این جماعت در این چهار دهه همیشه تمامیت خواهی و منفعت شخصی در اولویت قرار داشته است؛ برای همین چه من یا هر فرد دیگری بخواهد پیشنهادی بدهد و حرفی بزند چیز دیگری اتفاق می‌افتد و گوش شنوایی وجود ندارد.

این تهیه کننده بیان کرد: مسائل و موارد اصلی در حوزه سینما در بدنه سینما تصمیم گیری نمی‌شود، یک سری آدم‌ها حتی اگر چندین مرتبه بازنشسته شوند باز هم خود را قیم می‌دانند و تصمیم گیری می‌کنند. هنوز نوچه‌هایی در بدنه دارند که بر اساس فکرشان کارها را انجام می‌دهند، چون هیچ زمان از خودشان هیچ چیز نداشتند به عنوان پادو آمده بودند و هم اکنون هم پادویی می‌کنند؛ پس سینما همیشه زخم خورده این رفتارهای متحجرانه بوده است.

کریمی عنوان کرد: جوسازی‌های اخیر در بحث اکران به دلیل شیوع کرونا، از همین منفعت طلبی‌های همیشگی و کاملا عمدی است و متاسفم که برخی از اهالی رسانه هم با آن‌ها همراهی می‌کنند؛ البته نه اینکه اهالی رسانه نباید برای امرار معاش دستمزد و یا حقوقی بگیرند، اما به چه قیمتی مهم است. فکر کنید یکباره تمام هجمه‌ها به سمت یک جریان برای منفعت طیفی خاص هدایت می‌شود وگرنه اگر انصافی وجود داشت با مرور حداقلی به پرونده گذشته همین آدم‌های معلوم الحال و پس از آن حذف و یا قطع قدرت تصمیم گیری شان، شاهد شکوفایی و تغییر و تحولات جدی تری بودیم.

کریمی اظهار داشت: متاسفیم که در این جریان سازی‌ها توجه نمی‌کنیم آب را به آسیاب چه فرد یا افرادی می‌ریزیم. در همین بحث کرونا فارغ از جنبه‌های ایثار و گذشت که در توده مردم شکل می‌گیرد افرادی هستند که با نگاه منفعت طلبی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

او بیان کرد: به جای اینکه از پیشنهادهای درست و منطقی یکدیگر استفاده کنیم به دنبال کم کردن روی همدیگر هستیم و می‌خواهیم فقط حرف خودمان را بزنیم و هیچ گونه‌ای اعتمادی به یکدیگر نداریم و این قطعا نمی‌تواند خروجی مثبتی داشته باشد این است که در چنین شرایطی (کرونا) در گل فرو می‌رویم.

کریمی گفت: پس بهتر است این بحران جدید ما را بیشتر به فکر بیندازد؛ نه اینکه بگویم اکران در این روزهای کرونایی اهمیت ندارد. می‌گویم اصلا شلوغ شدن یا نشدن صف اکران برای چه کسی مهم بوده و هست!؟ سال‌ها قبل که بحران نبود این حجم از مشکلات نمایش فیلم‌ها وجود داشت و فقط مهم بود که فیلم‌های خودشان و افراد نزدیک به صاحبان قدرت سینما، با هر شرایطی که دلشان بخواهد اکران کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رکورد جدیدی که «ماجرای نیمروز» شکست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان پس از سه روز از ورود به شبکه نمایش خانگی رکورد بازدید فیلم‌های سیاسی – اجتماعی را شکست.

به گزارش سینماپرس، با بررسی میزان دقیقه تماشای فیلم «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» در سه روز ابتدایی انتشار، این فیلم با ثبت ۱۷ میلیون و صد هزار دقیقه تماشا در سه روز، به عنوان پربازدیدترین فیلم سیاسی- اجتماعی شبکه نمایش خانگی لقب گرفت. این رکورد تا پیش از این در اختیار اولین فیلم از این دنباله یعنی «ماجرای نیمروز»  بود.

«ماجرای نیمروز ۲: رد خون»  که دنباله‌ای از فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان است، سال ۹۸ روی پرده سینما رفت. روایت تاریخی این فیلم با بازسازی یکی از مهمترین اتفاق‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد، به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی شکل گرفته و توانسته است سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر را هم از آن خود کند.  

هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی‌فر، حسین مهری و مهدی زمین‌پرداز بازیگران اصلی «ماجرای نیمروز ۲: رد خون»  هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شوخی «نون.خ» واکنش تنها وزیر جوان دولت تدبیر و امید را به همراه داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به شوخی با او در سریال «نون.خ» گفت: صداوسیمای عزیز فرکانس‌ها را برگردان، هرچقدر دلت خواست با من شوخی کن، توهین هم اشکالی ندارد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «نون. خ۲» در تازه‌ترین قسمت خود که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، در سکانسی به شوخی با وزیر ارتباطات پرداخت.  

در این سکانس فردی که به دنبال زلزله سر پل ذهاب به کرمانشاه آمده بود، به عنوان وزیر جوان معرفی شد و با مردم سلفی گرفت. سپس اعلام کرد وزیر جوان در ماشین کناری بوده، شخص او نیست. به این ترتیب مردم منتظر پیاده شدن وزیر جوان بودند که پیرمردی از ماشین پیاده شد که در زمان قاجار به کرسی وزارت نشسته بود و به عنوان جوان‌ترین وزیر شناخته می‌شود.  

در همین حال محمد جواد آذری جهرمی، تنها وزیر جوان دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سکانس امروز توئیتی را در صفحه خود منتشر کرد.

توئیت او به شرح زیر است:

«صداوسیمای عزیز!

فرکانس‌های خالی را به مردم بازگردان، هرچه دوست داری با ما شوخی کن، توهین هم اشکالی ندارد.

«مه‌لقا خانم» هم می‌داند که برای بالا بردن سرعت اینترنت، این فرکانس لازم است.

مخلص سعید آقاخانی عزیز و اهالی نون. خ هم هستم.

بژی کردستان»

CA77E131-76DF-4AB4-BBFD-FB98BEB62D3C

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا نشان ‌ داد که چقدر در مقابل بلایا حقیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پایتخت با همیشه‌اش فرق داشت و درواقع خود پایتخت نبود، بلکه جایی نزدیک به پایتخت بود.شخصیت‌هایی نسبت به سری‌های گذشته کارهایی می‌کردند که با آنچه از آنها ‏می‌شناختیم، تناقض‌ آشکاری داشت.

به گزارش سینماپرس، دنیای بعد از کرونا دنیای متفاوتی خواهد بود مثلا دیگر فکر نمی‌کنم هنرپیشه‌ای بتواند به خودش اجازه دهد درخواست مالی نامعقول از تهیه‌کننده‌ای داشته باشد؛ و ‏حتی اگر هم او این درخواست را داشته باشد، تهیه‌کننده با اختصاص چنان دستمزدی به او موافقت کند. یا فکر نمی‌کنم دیگر آن ‏اداها و ژست‌های هنرمندان و بازیگران و کارگردانان محلی از اعراب داشته باشد.»‏ اینها تأملات هنرمندی کهنه‌کار است به نام سیروس الوند.

سینماگری که در این میان با آثاری چون دست‌های آلوده، چهره، برخورد و چند فیلم دیگر شناخته می‌شود. ‏در این روزهای کرونایی که بخش زیادی از فعالیت‌های هنری تعطیل شده، نشسته‌ایم پای صحبت‌های سیروس الوند تا برایمان از ‏حس و حالش بگوید؛ و البته از شرایطی که این روزها در آن گیر کرده‌ایم و اینکه چگونه این شرایط را می‌توانیم تبدیل به ‏فرصت کنیم، به نفع سینمایی که این روزها دارد بحرانی‌ترین روزهای تاریخش را می‌گذراند.

دنیای کرونایی ما
این روزها در رسانه‌ها به صحبت‌های بسیاری درباره دوران بعد از کرونا برمی‌خوریم. صحبت‌هایی که گاه این امید را در دل به ‏وجود می‌آورند که انگار بعد از رفع بلای کرونا دنیا تبدیل به بهشت برینی خواهد شد که در تمام تاریخ آرزوی بشر بوده. سیروس ‏الوند اما   می‌گوید:  ما مردمی هستیم که نمی‌توان رفتار جمعی‌مان را تحلیل یا پیش‌بینی کرد. چون از وقایع درس نمی‌گیریم و از ‏کرونا هم بی‌شک درس نخواهیم گرفت.»‏

سیروس الوند می‌گوید که «اما به‌هرحال یکسری از مناسبات در قیاس با دوران پیش از کرونا تغییر خواهد ‏کرد. مثلا دیگر فکر نمی‌کنم هنرپیشه‌ای بتواند به خودش اجازه دهد درخواست مالی نامعقول از تهیه‌کننده‌ای داشته باشد؛ و ‏حتی اگر هم او این درخواست را داشته باشد، تهیه‌کننده با اختصاص چنان دستمزدی به او موافقت کند. یا فکر نمی‌کنم دیگر آن ‏اداها و ژست‌های هنرمندان و بازیگران و کارگردانان  محلی از اعراب داشته باشد. تحت‌تأثیر کرونا این چیزها رنگ ‏باخته و معلوم شده که همه ما در مقابل حوادث چقدر شبیه به هم  چقدر حقیریم. این شباهت ما به همدیگر در اصل و ذات و ‏ضعف‌مان در مقابل بلایا باعث خواهد شد که بسیاری از مناسبات جوامع بشری تغییر یا تعدیل یابد. مناسباتی که بیشترشان بر پایه ‏یکسری از عادات غلط بنا شده‌اند.  این در سینما نیز وجود دارد که بی‌تردید دچار تغییر خواهد ‏شد.» ‏

سینمای ما در دخل و خرج اقتصادی وابستگی چندانی به اکران نداشته است

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا سینمای ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده و درواقع این سینما را به مرحله ‏‏«بودن یا نبودن» رسانده است. سیروس الوند اما چندان با این تحلیل‌های بدبینانه موافق نیست و بر این باور است که «تأثیر و ‏اهمیت هر پدیده‌ای را باید با واقع‌بینی به تحلیل نشست، نه با اغراق و بزرگ‌نمایی.» این کارگردان باسابقه درباره نقش تعطیلی ‏سالن‌های سینما در ورشکستگی اقتصادی سینمای ایران می‌گوید که «سینمای ما در سال‌های اخیر در زمینه حیات اقتصادی و به ‏اصطلاح دخل‌وخرج مالی وابستگی چندانی به اکران نداشته و بنابراین حداکثر نقشی که می‌شود برای اکران در سالن‌های سینما در ‏زمینه چرخش مالی سینمای ایران در نظر گرفت، یک سهم ٣٠- ۴٠‌درصدی است و بقیه این امر بر دوش نمایش خانگی است و ‏امکاناتی که در این زمینه وجود دارد،  مانند وی‌اودی و….» ‏

سیروس الوند می‌گوید که روند اقتصادی سینمای ایران به این شکل است که «اگر بازار سلامتی وجود داشته باشد و قاچاق نفس ‏فیلم‌ها را نگیرد، سینمای ایران از طریق نمایش خانگی می‌تواند به بازگشت سرمایه دست یابد و اکران در سالن‌های سینما سودی ‏است که به دست تهیه‌کننده می‌رسد. حالا اگر در سینمای ایران این اتفاق نمی‌افتد، به این دلیل است که قاچاق وجود دارد که اجازه ‏نمی‌دهد مخاطب از طریق خرید فیلم به آن دسترسی پیدا کند و تهیه‌کننده را نیز در بازگشت سرمایه و استمرار تولید یاری کند. این ‏مسائل را به این دلیل عنوان می‌کنم که یک بار دیگر تأکید کنم کرونا و تعطیلی سینماها تنها از نظر سود اکران سینمای ایران را ‏تحت‌تأثیر قرار داده (که حدود ۴٠‌درصد گردش مالی سینمای ایران را شامل است) و بقیه ۶٠‌درصد همچنان سر جای ‏خودش قرار دارد و حتی می‌توان گفت که شرایط اخیر و خانه‌نشینی مردم این جنبه را حتی تقویت هم کرده است.» ‏

الوند می‌گوید در این روزهای ناراحت‌کننده تنها اتفاقی که نور امیدی در سینما جاری کرد، اکران اینترنتی فیلم خروج ابراهیم ‏حاتمی‌کیا بود: «اکران اینترنتی خروج کار پسندیده‌ای بود. البته ریسک هم بود، اما به‌هرحال توانست به اهل سینما دلگرمی بدهد ‏که مخاطب هنوز سر جایش است. خوشبختانه شنیده‌ام که فروش خوبی هم داشته و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران است.» ‏الوند در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی هم توان چنین ریسک‌هایی را دارد و به‌عنوان مثال آیا خودش می‌تواند به خود ‏بقبولاند که فیلمش را در وی‌اودی‌ها عرضه کند؛ می‌گوید: «به هر حال ابراهیم حاتمی‌کیا پیشقدم شد و این جرأت را به بقیه داد. ‏اما درباره اینکه من این کار را می‌کنم یا نه؛ جوابم مثبت است. من خودم یک فیلم آماده دارم که به احتمال زیاد تا چند وقت دیگر ‏در فضای اینترنتی عرضه خواهم کرد و امیدوارم مخاطبان استقبال خوبی از فیلم داشته باشند.»‏

جای خالی برادر

امکان ندارد در گفت‌وگو با سیروس الوند یاد زنده‌یاد خشایار الوند وسط نیاید. برادر کوچک‌تر سیروس الوند و نویسنده‌ای که امسال ‏در سری ششم پایتخت جای خالی‌اش عیان‌تر از هر زمان دیگری پیش چشم‌مان آمد. سیروس الوند ضمن اینکه عقیده دارد که ‏‏«پایتخت با همیشه‌اش فرق داشت و درواقع خود پایتخت نبود، بلکه جایی نزدیک به پایتخت بود»؛ ایراد مهم این سریال را این ‏نکته می‌داند که «شخصیت‌هایی که در پنج سری گذشته کاراکترشان شکل گرفته بود؛ کارهایی می‌کردند که با آنچه از آنها ‏می‌شناختیم، تناقض‌های آشکاری داشت.» ‏ فارغ از ارزش‌ها و آسیب‌های سریال پایتخت، اما نکته‌ای که در نوروز امسال مشخص شد این بود که اعتراض‌ها و انتقادهای ‏موجود درباره رفتارهای شخصیت‌ها و تصویر شدن ناهنجاری‌ها برون از حد تصور بود. به‌خصوص آنهایی که انتقاد داشتند که ‏چرا تلویزیون مواردی چون رابطه بهتاش با بزرگان خانواده و مسائلی از این دست را حذف  نکرده است.

سیروس الوند اما با ‏این موضوع که حتی کنایه‌هایی را هم موجب شد که «انگار خود مردم ما هم خواستار سانسور هستند»، مخالف است. او در پاسخ ‏به این پرسش که «دلیل انتقادهای پرشمار مردمی به نمایش روابط عریان خانواده آیا تمایل ذاتی مردم ما به نوعی کنترل و سانسور ‏است؟» می‌گوید: «دو جور سانسور وجود دارد. یک جور سانسور مسائل اجتماعی- سیاسی است و یک جور دیگر سانسور ‏اخلاقی. بیشتر معترضان فکر می‌کنم که به این وجه ماجرا اشاره داشتند- که ممکن است جایی هم من با آنها همفکر باشم. به هر ‏حال یکسری از مسائل است که در گذر زمان به فرهنگ تبدیل شده، که حالا اینکه این مسائل تا چه حد صحیح است و تا چه حد ‏نیست، موضوع این بحث نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تجربه همکاری با حاتمی‌کیا تا اکران آنلاین «خروج» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم «خروج» که این روزها فیلمش به دلیل شیوع کرونا، اکران آنلاین شده است از تجربه حضور در این فیلم و همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا گفت.

به گزارش سینماپرس، گیتی قاسمی درباره چگونگی پیوستنش به پروژه فیلم سینمایی «خروج» به ایسنا گفت: یکی از دستیاران آقای حاتمی‌کیا چند اجرای من را در تئاتر دیده بودند. زمانی که برای مطالعه فیلمنامه به دفتر رفتم متوجه شدم که آقای حاتمی‌کیا بازی‌های من در کارهای تصویری را هم دیده‌اند. وقتی فیلمنامه را خواندم، نقش پیشنهادی را پسندیدم و تصمیم گرفتم در فیلم «خروج» بازی کنم.

او اظهار کرد: من در فیلم «خروج» نقش خواهر رحمت (فرامرز قریبیان) را به عهده داشتم که به برادرش وابستگی عاطفی و علاقه زیادی دارد. به همین خاطر همسرش به نام قاسم (آتش تقی‌پور) را برای همکاری با رحمت ترغیب می‌کرد. 

قاسمی درباره این‌که در «خروج» هم مانند سایر کارهای سینمایی خود همچون «متری شیش و نیم» و «سد معبر» نقشی کوتاه را پذیرفته است، گفت: البته حضور من در نسخه نهایی فیلم «خروج» کوتاه نبود و کوتاه شد. نقش من کمی بیشتر از این بود که به خاطر محدودیت زمان فیلم کمی کوتاه شد. سکانس‌های دونفره‌ای از گفت‌وگوی من و آقای فرامرز قریبیان یا حضور در قبرستان ده حذف شد. البته این موضوع فقط شامل حال من نبود و سکانس‌های دیگری را نیز دربر می‌گرفت. 

بازیگر فیلم «خروج» در ادامه بیان کرد: من برخلاف برخی بازیگران حساسیتی در این زمینه ندارم و قطعاً به نظر کارگردان احترام می‌گذارم. برای همان نقش کوتاه، امّا تأثیرگذار ارزش قائل هستم. حتی اگر در یک فیلم یا سریال، یک سکانس هم بازی داشته باشم، تمام توان خود را برای ایفای هر چه بهتر آن به کار می بندم. مهم این است که آن نقش در کلیت فیلم دیده شود. برای من آقای حاتمی‌کیا در جایگاه کارگردان اثر ارزش ویژه‌ای داشت و طبیعی است که  حضور در این فیلم برایم مهم‌تر ازحجم نقش باشد.

گیتی قاسمی با ابراز خرسندی از آغاز اکران آنلاین فیلم «خروج» گفت: این اتفاق رخداد مهمی است و من خیلی خوشحال شدم. در شرایطی که سینماها به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل است و فیلم‌های زیادی در صف اکران هستند، بهره گرفتن از این شیوه‌های جدید اکران بسیار مفید است.

او اظهار کرد: وقتی فیلمساز و همه عوامل تولید یک فیلم برای به ثمر نشستن آن زحمات زیادی می‌کشند، طبیعی است که دوست دارند کارشان دیده شود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: البته دیدن فیلم در پرده عریض سینما لذت دیگری دارد، اما باید این موضوع را هم درنظر بگیریم که همه افراد امکان رفتن به سینما را ندارند؛ حالا یا رفت وآمد برای‌شان به‌صرفه نیست یا توان جسمی ندارند و یا این‌که از لحاظ شغلی و تنظیم وقت محدودیت دارند. ما می‌توانیم بعد از رفع این شرایط نامطلوب و عادی شدن اوضاع نیز به اکران آنلاین به چشم یک گزینه نگاه کنیم و به مخاطب قدرت انتخاب بدهیم.

او افزود: «خروج» یک فیلم به‌روز است و از درد مشترک و ملموس این روزهای جامعه ما می‌گوید. این که عده‌ای هستند که حق‌شان ضایع می‌شود، اما صدای‌شان در هیاهوی جامعه به گوش مسئولان نمی‌رسد. در «خروج» شاهد اعتراض افرادی هستم که حیات‌شان به زمین زارعی و کشاورزی وابسته است و زمانی که این منبع حیات با خطر مواجه می‌شود، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. 

قاسمی که این روزها شاهد بازی او در سریال «کامیون» از شبکه دو سیما نیز هستیم در ادامه گفت: متأسفانه در بسیاری از عرصه‌ها و از جمله همین شرایطی که این روزها به خاطر شیوع کرونا شاهد آن هستیم، این سوءمدیریت و تبعیض‌ها رخ می‌دهد. عده‌ای برای این که زندگی خود را بگذرانند مجبورند از خانه بیرون بیایند و در معرض آسیب قرار بگیرند، اما شاید صدای‌شان به خوبی به گوش مسئولان نرسد. به همین خاطر می‌گویم که «خروج» فیلمی است که از شرایط و دغدغه‌های امروز ما می‌گوید.

او با اشاره به حضور بازیگران پیشکسوتی نظیر فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، آتش تقی‌پور و… در فیلم «خروج» گفت: این عزیزان بازیگران کارکشته، زحمت‌کش و اصیلی هستند. واقعاً باید از آقای حاتمی‌کیا تشکر کنیم که ابن بازیگران توانمند را در فیلمش به کار گرفت. پرورش چنین بازیگرانی واقعاً سخت و نزدیک به غیرممکن است و نباید به راحتی از حضور آن‌ها چشم‌پوشی کرد. 

بازیگر فیلم «خروج» در ادامه افزود: من خودم در زمان فیلمبرداری می‌دیدم که چقدر با انگیزه و عشق و تعهد کاری جلو دوربین می‌رفتند. برای این نسل از بازیگران، خودنمایی و دیده‌شدن در فیلم اهمیت ندارد و ادای دین به کاراکتر و بازی باورپذیر در اولویت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای سرود «کاروان آوای امید» در ۱۹۰۰ نقطه کشور


اجرای سرود «کاروان آوای امید» در ۱۹۰۰ نقطه کشور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار محتوای کارگاه های آموزشی جشنواره فیلم کودک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فایل‌های تصویری کارگاه‌های آموزشی سی و دومین دوره این جشنواره در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، کارگاه های آموزشی یکی از بخش های جنبی جشنواره های مهم سینمایی دنیا است و سال گذشته کارگاه های جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در هر ۲ بخش «ملی» و «بین‌الملل» پر رونق‌تر از دوره‌های پیشین برگزار شد.

ویژگی این دوره از کارگاه‌های جشنواره، توجه به آموزش های تئوریک و عملی سینما در هر ۲ جنبه دانش‌های کلاسیک و علوم روز آمد بود.

علوم و فنونی همانند کارگردانی، فیلمنامه نویسی، فیلمبرداری در بخش دانش‌های کلاسیک سینما و علوم جلوه‌های بصری، استارتاپ‌ها، بازاریابی و برنامه ریزی دیجیتال تولید فیلم در بخش دانش‌های روزآمد سینما به علاقه‌مندان شرکت کننده در این کارگاه‌ها در شهر تاریخی اصفهان عرضه شد.

با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و لزوم حضور آحاد جامعه در خانه ها، محتوای تصویری کارگاه های آموزشی در سایت بنیاد سینمایی فارابی در اختیار تمامی هموطنان قرار گرفته و دانشجویان سینما، حرفه‌ای‌ها و دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان سینما، منبعی از علوم و فنون به منظور یادگیری و ارتقای سطح دانش نظری و عملی را در دسترس دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار مسابقه هنری «همچون پدر، مهربان»


تمدید مهلت ارسال آثار مسابقه هنری «همچون پدر، مهربان»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

 بیانیه خانه موسیقی درباره دغدغه معیشتی هنرمندان


 بیانیه خانه موسیقی درباره دغدغه معیشتی هنرمندان

مشاهده خبر از سایت منبع