X

بایگانی اردیبهشت 15, 1399

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم «سیدنی» تغییر موضع داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۲۰ نیز تصمیم گرفت تا در ابعادی کوچک‌تر به صورت کاملا دیجیتالی در ماه آینده برگزار شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی٬ سازمان‌دهندگان جشنواره سیدنی امروز دوشنبه اعلام کردند این دوره جشنواره را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

آنها پیش‌تر اعلام کرده بودند که برگزاری این جشنواره به دلیل گسترش ویروس کرونا امسال لغو می‌شود و دوره بعدی سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

فستیوال مجازی سیدنی از ۱۰ تا ۲۱ ژوئن (۲۱ خرداد تا یکم تیر) برگزار می‌شود و برنامه آن شامل اکران اول جهانی فیلم‌هایی از داستان‌های واقعی از فیلمسازان مستند استرالیا٬ برنامه‌ای برای فیلم‌های کوتاه از ستارگان نوظهور سینمای استرالیا و فیلم‌هایی از کارگردان‌های زن اروپا است.

این جشنواره همچنین چندین رویداد برای اهدای جایزه هم دارد که شامل جایزه بنیاد مستند استرالیا برای بهترین مستند استرالیایی٬ جوایز دندی برای فیلم‌های کوتاه استرالیایی و جایزه «اروپا! صداهای زنان در سینما» است.

ناشن مودلی مدیر این جشنواره با صدور بیانیه‌ای گفت: امسال شصت و هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم سیدنی است و به صورت مجازی برگزار می‌شود تا در این دوران کرونایی مخاطبان و فیلمسازان را از سراسر کشور دور هم آورد و به تجلیل صنعت فیلم استرالیا ب‌پردازد.

برگزارکنندگان این جشنواره از این دوره مجازی به عنوان رویدادی ملی یاد کرده‌اند. درباره خریدن بلیت و یا مبلغی که باید پرداخته شود چیزی گفته نشده است و هنوز معلوم نیست این رویداد خارج از کشور هم در دسترس است یا خیر.

اطلاعات در این باره ۲۷ ماه می ارائه می‌شود.

این جشنواره سینمایی قرار بود از ۳ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۴ تا ۲۵ خرداد) برگزار شود اما پس از آنکه ایالت نیو ساوت ولز اعلام کرد تا نیمه ژوئن گردهمایی‌های بزرگ ممنوع است، تصمیم لغو آن اتخاذ شد.

در استرالیا ۶۸۰۱ نفر به کرونا مبتلا شده و ۹۵ تن جان باخته‌اند. این کشور از اواخر ماه مارس شرایط قرنطینه را اجرا کرده و مقامات معتقدند اکنون این بیماری در کنترل کامل است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان پخش مجموعه ها و شبکه مورد نظر، یک تصمیم کلان سازمانی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال مرکز «سیما فیلم» ضمن ارائه توضیح درباره دلایل قرار گرفتن مجموعه «زیرخاکی» در کنداکتور شبکه یک، تأکید کرد نحوه پخش سریال‌ها یک تصمیم کلان سازمانی است.

به گزارش سینماپرس، بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره استقبال مخاطب از مجموعه «زیر خاکی» گفت: خدا را شکر سریال توانسته نظر مخاطب را جلب کند و فضای خوبی دارد. مشاهدات ما حاکی از آن است که مردم سریال را دنبال می کنند و بازخوردهای مثبتی از کار داشتیم. «زیرخاکی» جزو کارهای مهمی است که در مرکز سیما فیلم تولید شده و سریال با مضمون انقلابی و با لحنی مفرح روایتگر فضای انقلاب در سال ۵۷ است. این سریال به حضور مستشاران و نظامی‌های آمریکایی در ایران نیز می پردازد اما به ساواک به طور ویژه پرداخته است.

وی افزود: با توجه به تخصص آقای جلیل سامان که در کارنامه کاری خود آثار  تاریخ معاصر از جمله «نفس»، «پروانه» و «ارمغان تاریکی» را دارد در «زیرخاکی» هم تلاش شده تا با لحنی متفاوت وقایع انقلاب ۵۷  روایت شود. زحمات بسیار گروه سازنده مجموعه و تهیه‌کننده آقای رضا نصیری‌نیا برای تولید سریال بسیار قابل توجه است، به طور مثال  در این کار هیچ صحنه و قسمتی را شاهد نیستیم که نیاز به بازسازی تاریخی نداشته باشد.

ملک محمدی درباره چگونگی ارائه آثار تولید شده در مرکز سیما فیلم به شبکه ها و نحوه ارائه سریال «زیرخاکی» به شبکه یک سیما گفت: قرارداد نگارش سریال «زیرخاکی» در سال ۹۷ با مرکز سیما فیلم منعقد و در ابتدای سال ۹۸ کار وارد تولید شد و از میانه‌های سال ۹۸ شبکه یک سیما تقاضا داشت سریال در کنداکتور پخش این شبکه قرار بگیرد و ریاست محترم شبکه هم نامه رسمی برای مرکز سیما فیلم ارسال داشت، به همین جهت «زیرخاکی» در کنداکتور شبکه یک قرار گرفت.

واگذاری تولید «نیوجرسی» به شبکه سه

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲ کار طنز گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم برای تولید در برنامه قرار داشت که «زیرخاکی» و «نیوجرسی» بودند. طبق تقاضای شبکه سه تولید «نیوجرسی» به این شبکه واگذار شد. در این بین اما «زیرخاکی» به طور کامل در سیما فیلم تولید شد و بعد از پایان قسمت عمده ای از کار و انجام مراحل فنی و بر اساس تقاضای شبکه یک برای پخش در اختیار این شبکه قرار گرفت.

ملک محمدی درباره پخش آثار تولید شده در مرکز سیما فیلم توسط شبکه های مختلف سیما توضیح داد: زمان پخش مجموعه و شبکه مورد نظر، یک تصمیم کلان سازمانی است؛ اینکه یک سریال متناسب با مقتضیات آنتن و فضایی که دارد از  کدام شبکه پخش شود اهمیت دارد و مسایل حاشیه‌ای که این روزها در برخی رسانه ها به آن اشاره شده است در تصمیمات کلان هیچ جایی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشنواره مدرسه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دانش‌آموزان سراسر کشور در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند آثار خود را تا ۳۱ام تیرماه ۱۳۹۹ در سایت جشنواره به نشانی www.madresefestival.ir بارگذاری کنند.

به گزارش سینماپرس، ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه» با هدف کشف استعدادهای هنری دانش آموزان سراسر کشور، ایجاد زمینه برای بروز استعدادها، تربیت نیروهای خلاق و شبکه سازی مستعدان هنر، از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. در آخرین دوره‌ی این جشنواره در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۵۰۰ اثر به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال شد.

به گزارش دبیرخانه، ششمین دوره‌ی جشنواره فیلم کوتاه مدرسه برای کلیه‌ی دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ برگزار می‌شود.
دانش آموزان مهلت دارند آثارخود را تا تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۹ در سایت جشنواره به نشانی www.madresefestival.ir  بارگذاری کنند.

سایت جشنواره پذیرای آثار دانش آموزان در بخش‌های اصلی: داستانی، انیمیشن، مستند، علمی و آموزشی، کلیپ، ویدیوبلاگ و تیزر تبلیغاتی (با تاکید بر برند ایرانی) و در بخش‌های جانبی: فیلم‌نامه‌نویسی و اقلام تبلیغاتی فیلم (شامل پوستر، عکس و تیزر) می باشد.

بخش های اصلی جشنواره:
داستانی: فیلم کوتاه داستانی، فیلمی است که داستان و هدفی دارد و موضوعی را روایت می کند.

انیمیشن: انیمیشن کوتاه، فیلمی است که با دوربین عکاسی به صورت استاپ موشن یا سل انیمیشن یا فلیپ بوک یا دیگر روش‌ها یا به صورت رایانه‌ای به صورت دو بعدی یا سه بعدی ساخته شود.

مستند: مستندکوتاه، فیلمی است که بازیگری به صورت خاص ندارد و اتفاق واقعی و حقیقی را به شیوه‌ای زیبا و هنری روایت می‌کند. مشاهده یا توضیحی از یک رشته هنری یا شغلی جذاب، روایت زندگی یک نفر، مشکلات مدرسه یا محله، پیگیری‌ها و گزارش‌های دانش‌آموزی از اتفاقات مدرسه و… همه می توانند موضوعات مناسبی برای ساخت مستند کوتاه باشند.

علمی و آموزشی: فیلم کوتاه علمی، فیلمی است که یک پدیده علمی را ثبت می کند یا اتفاقی را به صورت علمی روایت می کند. این اتفاق می تواند یک رصد نجومی، یک آزمایش فیزیکی یا شیمیایی، یک تشریح یا فرآیند زیستی، یک مشاهده زیبا از طبیعت و… باشد. مهم علمی بودن این فیلم کوتاه است. در قسمت فیلم های آموزشی هم دانش آموزان می توانند تمام دروس خود را به صورت یک فیلم در بیاورند و به نوعی آموزش درس خود را انجام دهند.

تیزر تبلیغاتی (برند ایرانی): فیلم تیزر تبلیغاتی، فیلمی است که در آن دانش‌آموزان از یک برند ایرانی فیلم تبلیغاتی خواهند ساخت. دانش آموزان حتما باید یک برند ایرانی انتخاب کنند.

کلیپ: در این بخش، می بایست با استفاده از تعدادی عکس و یا فیلم و انتخاب یک موسیقی مناسب، یک کلیپ کوتاه ساخته شود. تعداد عکس ها و فیلم ها با توجه به مدت زمان کلیپ، محدودیتی ندارد. ترتیب عکسها، خلاقیت در انتخاب عکس یا عکسبرداری، کادربندی و مواردی از این دست و همچنین موسیقی انتخابی می تواند اثر را جذاب‌تر کند. پیشنهاد می‌شوداز موسیقی های باکلام فاخر و وزین و یا موسیقی بی کلام مناسب استفاده شود. حتی اثر می‌تواند یک نماهنگ هم باشد.

ویدیوبلاگ: ویدیویی کوتاه که با ساده ترین امکانات برای روایت موضوعی مشخص ساخته می شود.

موضوع جشنواره آزاد است.

همچنین جشنواره ششم  موضوعات ویژه ای نیز دارد که به شرح زیر است:
مدرسه هلال احمری، مدرسه بشردوستی (سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران)
قانون مداری (معاونت فرهنگی قوه قضاییه)
خانواده و گفتگوی بین نسلی (معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده)
مستندی از روند برگزاری فعالیت های آموزشی، پژوهشی و پرورشی در مدارس استعدادهای درخشان (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)
ایران آینده (موسسه سفیر فیلم)
زندگی در عصر کرونا (موسسه هنروما)

ششمین دوره جشنواره توسط موسسه هنروما و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سازمان بسیج صدا و سیما، شبکه امید، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، معاونت فرهنگی قوه قضاییه، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، موسسه آموزشی و پژوهشی شهید آوینی، باشگاه هنر و رسانه نوجوان، خانه نوآوری تعلیم و تربیت، کانون دانش‌آموزی هلال احمر، موسسه سفیر فیلم، موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان، موسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، باغ کتاب تهران، گروه هنری کات، موسسه فرهنگی سیدالشهدا و شرکت فن‌آموز برگزارخواهدشد.

شرکت‌کنندگان می توانند به صورت فردی یا گروهی در این جشنواره شرکت کنند. شرکت و همکاری در دو یا چند فیلم و همچنین شرکت در همه بخش‌های جشنواره به هر تعداد آزاد است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www.madresefestival.ir  به شکل دقیق‌تر از قوانین و شیوه نامه جشنواره مطلع شوند و آثار خود را ارسال نمایند.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۰ هزار یورو برای کلاه پوسیده‌ «پنجه طلایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کلاه پوسیده‌ای که در یکی از فیلم‌های کلاسیک جیمزباند به نام «پنجه طلایی» استفاده شده بود، ۳۰ هزار یورو ارزش گذاری شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، یک کلاه پوسیده از مجموعه فیلم‌های سینمایی جیمزباند به نام «پنجه طلایی» در برنامه تلویزیونی «آنتیک رودشو» ۳۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شد. این کلاه متعلق به شخصیت آدجاب در این فیلم محصول ۱۹۶۴ بود که توسط هارولد ساکاتا بازی شد. در آن زمان شان کانری بازیگر نقش جیمزباند بود.

قیمت گذاری روی کلاه یکی از شخصیت‌های فیلم جیمزباند

صاحب این کلاه می‌گوید در زمان کودکی طرفدار فیلم‌های ۰۰۷ بوده است و برادر ناتنی اش در طی فیلمبرداری پروژه پنجه طلایی یکی از رانندگان استون مارتین بوده است. او از استودیو پاینوود، جایی که فیلم سینمایی ساخته شد درخواست می‌کند که یک یادگاری از این فیلم به او بدهند و این استودیو کلاه یکی از شخصیت‌های فیلم را به او هدیه می‌دهد، اما لبه فلزی این کلاه را برمی دارند.

قیمت گذاری روی کلاه یکی از شخصیت‌های فیلم جیمزباند

صاحب کلاه می‌گوید: به عنوان یک پسر جوان، همه دوست داشتند که بتوانند کلاه مربوط به این شخصیت را پرتاب کنند. البته به دلیل نبود حلقه فلزی که از آن برداشته شد هر زمان که به زمین افتاده دچار آسیب شده است.

این کلاه جزئی از کلکسیون به یاد ماندنی مامور ۰۰۷ بود که در زمان فیلمبرداری پروژه در تابستان سال گذشته در کشور ولز به آنتیک رودشو آورده شد. گفتنی است آنر بلکمن که یکی از بازیگران فیلم «پنجه طلایی» بود، ماه گذشته در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسعود فراستی» مهمان «کتاب‌باز» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» در ماه مبارک رمضان، در تازه‌ترین قسمت خود میزبان مسعود آب‌پرور و مسعود فراستی خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، در این برنامه که امشب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه‌ی نسیم می‌رود، مسعود آب‌پرور، نویسنده و کارگردان سریال‌های تلویزیونی به معرفی کتاب‌های حوزه‌ بازیگردانی و روانشناسی و تاثیر مطالعه در این حوزه بر شخصیت‌شناسی در ساخت فیلم و سریال، می‌پردازد.

همچنین مسعود فراستی، در بخش دیگری از برنامه به عنوان کارشناسِ کتاب در استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «کتاب‌باز» حضور میابد و درباره‌ی تفاوتِ مولف، نویسنده و خواننده و همچنین تاثیری که این سه بر یکدیگر می‌گذارند صحبت خواهد کرد.

ویژه‌برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» در ماه مبارک رمضان به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان، در ایام مبارک رمضان، هر شب ساعت ۱۹ به روی آنتن شبکه‌ی نسیم می‌رود. این برنامه در ساعات ۴، ۹ و ۱۳ بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرکت در فراخوان، دلیل بهره‌مندی از این طرح نیست/پرداخت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بابت نگارش فیلمنامه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی جزئیات طرح حمایت این بنیاد از فیلم‌های اقتباسی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، در پی اعلام سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفندماه گذشته، بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا پایان خرداد ۹۹، حداقل ۱۰ اثر در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را براساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی انتخاب کند.

حبیب‌ ایل‌بیگی قائم‌مقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این که ایده اولیه این حمایت بر اساس تأکیدات رییس سازمان سینمایی شکل گرفته است، گفت: آقای انتظامی تاکید دارد این موضوع به طور جدی پیگیری شود و ما امیدواریم این فرایند بتواند موتور اقتباس در سینمای ایران را به طور جدی راه بیاندازد.

 اقتباس از آثار بعد از انقلاب و ارائه از سوی تهیه‌کننده

سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به جزئیات این فراخوان گفت: آنچه در فراخوان تأکید شده اما گاه با برداشت‌های نادرستی همراه بوده، این است که بر اساس بندهای ۱ و ۲ فراخوان، این کتاب‌ها باید از آثار موفق ادبیات بعد از انقلاب انتخاب شوند و بر اساس بند ۳ فراخوان، درخواست از سوی تهیه‌کننده ارائه شود. یعنی تهیه‌کننده حرفه‌ای سینما می‌تواند درخواست بدهد و به این شکل نیست که کارگردان یا نویسنده این درخواست را ارائه دهد. در واقع، ما می‌خواهیم از ادبیات داستانی کشور در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی که توانسته‌اند موفقیت‌هایی داشته باشند یا پرمخاطب باشند، حمایت کنیم. برگزیده شدن کتاب‌ها در محافل و جشنواره‌ها و پرتیراژ بودن آن‌ها از ملاک‌های اصلی انتخاب از سوی ما خواهد بود.

ایل‌بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمنامه‌نویس یا کارگردان می‌تواند کتاب موردنظر خود را به تهیه‌کننده پیشنهاد بدهد، گفت: بله، تأکید می‌کنم که برای این کار، تهیه‌کننده باید بگوید من می‌خواهم یک کتاب را بسازم و تبدیل به فیلم کنم. همانطور که در بحث حرفه‌ای سینما، قصه‌ای مورد پسند یک تهیه‌کننده واقع می‌شود و اوست که کارگردان را معرفی می‌کند، اینجا هم تیم را تهیه‌کننده شکل می‌دهد. نویسنده یا کارگردان هم اگر پیشنهادی برای اقتباس دارند، باید تهیه‌کننده را متقاعد کنند.

تبدیل کتاب به فیلمنامه سینمایی بسیار مهم است

ایل‌بیگی درباره جزئیات این طرح گفت: تهیه‌کننده بر اساس فراخوان منتشره، می‌تواند تا آخر خرداد درخواست خود را رسما به فارابی اعلام کند و بگوید می‌خواهد بر اساس یک کتاب، یک فیلم سینمایی بسازد. در ادامه، بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی پس از اتمام فراخوان، درخواست‌ها را بر اساس قصه، موضوع و ژانر مورد بررسی قرار می‌دهد. که نتیجه تأیید یا عدم تأیید، به اطلاع تهیه‌کننده خواهد رسید. وقتی کتاب انتخاب شد، بر اساس بند ۴ فراخوان، حقوقش از ناشر یا صاحب اثر خریداری خواهد شد. در ادامه، این کتاب به تهیه‌کننده ارائه می‌شود تا بر اساس آن، طرح را برای فیلمنامه‌ آماده کند و ارائه دهد. در واقع شاید یک کتاب، خیلی خوب باشد اما باید توجه داشت که طرح فیلمنامه و تبدیلش به فیلمنامه سینمایی بسیار مهم است.

ایل‌بیگی در ادامه با اشاره به این که قرار نیست به هر ۱۰ درخواستی که در فراخوان تولید فیلم اقتباسی پذیرفته شده‌اند، از همان ابتدا هزینه تولید ارائه شود، گفت: وقتی طرح فیلمنامه برای دریافت پروانه ساخت سینمایی به سازمان سینمایی ارائه شد، در صورت اخذ پروانه ساخت، ما در این مرحله بر اساس بند ۵ فراخوان، ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بابت خود کتاب و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بابت نگارش فیلمنامه به تهیه‌کننده خواهیم داد تا به فیلمنامه‌نویس پرداخت کند.

وی تاکید کرد: پس از این که پروانه ساخت فیلم صادر شد، فیلمنامه نهایی در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر فیلمنامه مورد تأیید قرار گیرد، پروسه تولید آن آغاز شود. اینجا وقتی فیلمنامه وارد مرحله تولید به اثر سینمایی شد، بر اساس بند ۶ فراخوان و با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا یک میلیارد تومان از سوی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سهمیه مشارکت در تولید اثر، اختصاص خواهد یافت. به علاوه، احتمال تخصیص تسهیلات کم‌بهره نیز وجود دارد؛ مخصوصاً برای آنهایی که قرار نیست بنیاد سینمایی فارابی در تولید آن مشارکت داشته باشد.

ایل بیگی در پایان گفت: تأکید می‌کنم که شرکت در فراخوان، دلیل بهره‌مندی از این طرح نیست، چرا که ما قرار است بر اساس مفاد فراخوان، ۱۰ تا از بهترین‌ درخواست‌ها را انتخاب کنیم و دلایلمان را هم بگوییم. برای ما اصل این است که از طریق اقتباس سینمایی، فیلم‌هایی تولید شود که با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبی برقرار کند.

 طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلم‌نامه و آثار سینمایی

بر اساس این خبر، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلم‌نامه و آثار سینمایی به شرح زیر است:

بنیاد سینمایی فارابی در جهت سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، برای حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلم‌های سینمایی کشور فراخوان می‌دهد.

به منظور ایجاد تنوع ژانر در سینمای کشور و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم به تولید آثار بومی و جذاب در ژانرهای سینمایی متنوع و مطلوب فرهنگی، بنیاد سینمایی فارابی هم‌گام با اولویت‌های محتوایی «افزایش امید و اعتماد عمومی»، «تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی» و «توجه به نهاد خانواده»، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلم‌های سینمایی را به شرح زیر به اجرا می‌گذارد:

۱- بنیاد سینمایی فارابی تا پایان سال ۹۹ حقوق حداقل ۱۰ فیلمنامه در ژانرها و زیرژانرهای مختلف سینمایی را که در ۱۰ سال گذشته به ‌نوعی در سینمای کشور مغفول واقع شده و کم‌تر از ۵ اثر سینمایی قابل ‌توجه در آن‌ها تولید شده است، در چهارچوب کلی اولویت‌های محتوایی مصوب، از نویسندگان فیلم‌نامه‌های سینمایی خریداری می‌کند.

طرح‌های هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی در اولویت قرار دارند. همچنین شرط موافقت با طرح‌های دریافتی، مغایرنبودن با سیاست‌های یادشده است.

۲- خریداری حقوق فیلم‌نامه‌هایی که در یکی از ژانرها یا زیرژانرهای ذیل قرار می‌گیرند، در اولویت قرار دارد:

۱- ورزشی (افتخارات ملی، فوتبال، والیبال، کشتی، شطرنج، ورزش‌های رزمی، کوه‌نوردی و…)، ۲-علمی وعلمی‌تخیلی، ۳-فانتزی و افسانه‌ای، ۴-حادثه‌ای، ماجراجویی (حوادث تلخ، پدیده‌های عجیب، حرفه‌های سخت، دانش‌آموزی و دانش‌جویی، خانواده اسلامی و ایرانی، طبیعت و محیط ‌زیست، حوادث طبیعی…)، ۵-جاده‌ای، ۶-پلیسی و جنایی (روان‌شناختی)، ۷-دادگاهی، ۸-جاسوسی و معمایی، ۹-تاریخی (تاریخ اسلام، تاریخ ایران، داستان‌های قرآنی)، ۱۰-جنگی و حماسی ۱۱-زندگی‌نامه (مفاخر فرهنگی و علمی، قهرمانان ملی، قهرمانان گم‌نام و…)، ۱۲-وحشت.

۳- خریداری حقوق فیلم‌نامه‌هایی که رویکردهای موفق و رایج کنونی در سینمای ایران، مانند پی‌رنگ طنز یا ساختار ملودرام را به شکل جذاب و اصولی و به شکل ترکیبی با هریک از ژانرهای مغفول به خدمت گیرند نیز در اولویت قرار دارد.

۴-نویسندگان و تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما می‌توانند پیشنهادهای خود شامل طرح یا فیلمنامه کامل را به بنیاد سینمایی فارابی به نشانی سامانه https://fcfscriptdepartment.ir ارائه کنند.

۵-برای حمایت از فیلمنامه نویسانی که ژانر و طرح کلی داستان پیشنهادی آنان مورد پذیرش قرار گیرد مبلغ چهارصد میلیون ریال برای دریافت وام کم‌بهره جهت پژوهش ژانر و بومی‌سازی سوژه برای نگارش فیلم‌نامه در اختیار پیشنهاد دهنده قرار خواهد گرفت.

۶-پس از اعلام آمادگی تهیه‌کننده‌ برای تولید فیلم، مبلغ چهارصد میلیون ریال وام کم‌بهره به نویسنده جهت نگارش و دویست میلیون ریال جهت طراحی استوری برد در اختیار تهیه‌کننده قرار خواهد گرفت.

۷-بنیاد سینمایی فارابی در تولید این آثار در صورت تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا سقف ۳۰ درصد مشارکت خواهد کرد.

۸- تهیه‌کنندگان برای تولید این آثار با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، از مزایای دریافت وام بانکی با تسهیلات ۴ درصد بهره خواهند برد.

۹- حداکثر چند روز یا چند هفته بعد از ارسال طرح، تکلیف طرح ارائه شده روشن خواهد شد و به تهیه‌کننده اعلام می‌شود.

۱۰-در صورتی که اثر ساخته شده پروانه نمایش دریافت کرد، بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان (حسب تشخیص معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی) به تهیه‌کننده وام بلاعوض داده می‌شود.

۱۱- در صورتی که فیلم اقتباسی تولید شده، از جشنواره‌های معتبر جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کند، جوایز تشویقی جداگانه‌ای به فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اثر اهدا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان پیشکسوت سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند


هنرمندان پیشکسوت سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونگی روایت کرونا از قاب سینمای مستند بحث و بررسی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دیدار جمعی از مسئولان سازمان نظام پزشکی با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، چگونگی روایت کرونا از قاب سینمای مستند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، در این نشست که ظهر امروز -دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه- با حضور آقایان محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش و دبیر جشنواره سینماحقیقت)، دکتر مسعود حبیبی (معاون اجتماعی و پارلمانی سازمان نظام پزشکی)، دکتر حسین کرمان‌پور (مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا)، دکتر محمد کیاسالار دبیر کرونا روایت، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش)، اُرد عطارپور (تهیه‌کننده، مستندساز و مشاور دبیر  کرونا روایت) و شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز)، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد؛ دکتر کیاسالار به ذکر چگونگی برگزاری رویداد «کرونا روایت» پرداخت و تاکید کرد که جامعه پزشکی هم قدردان مستندسازانی است که جان خود را به خطر انداختند تا این واقعه را ثبت کنند.
وی افزود: سازمان نظام پزشکی رویداد «کرونا روایت» را در ۱۰ بخش برگزار می‌کند که یکی از این بخش‌ها، سینما و بویژه سینمای مستند است. ما از نزدیک شدن جامعه پزشکی و سینماگران استقبال می‌کنیم و امیدواریم این قضیه استمرار داشته باشد.
دکتر حبیبی هم در سخنانی اعلام کرد: در کنترل بحران کرونا، نتیجه کار جامعه پزشکی ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار درخشان است و البته مردم هم خیلی همکاری کردند. این یک پرونده ملی است و اتفاقات آن باید ثبت شود و امیدواریم با «کرونا روایت» به این هدف برسیم.
وی یادآور شد: ما نیاز داریم که ارتباط‌مان با جامعه هنری زیاد شود و امیدوارم این نشست، شروعی برای این هدف باشد.
دکتر کرمان‌پور نیز در این نشست عنوان کرد: باید این حقیقت را در قاب مستند به تصویر بکشیم؛ این که جامعه پزشکی ما خوش درخشیده و با ندانستن چیزی که هنوز هم نمی‌دانیم چیست، این بیماری مدیریت شده است.
وی تاکید کرد: سینما پس از کرونا کمک می‌کند تا پزشکان و مردم را در کنار هم نگه‌داریم.
اُرد عطارپور هم در این جلسه یادآور شد: با شیوع اپیدمی کرونا، می‌توان داده‌ها را مرتب و منسجم کرد و در یک آرشیوی گردآوری نمود تا در دسترس پژوهشگران و فیلمسازان قرار گیرد. به نظرم «کرونا روایت» فرصتی برای رسیدن به این هدف هست که لازمه‌ی آن برگزاری مستقل این رویداد بوده تا به این هدف نزدیک شویم.
 

محمد حمیدی‌مقدم نیز در این نشست اظهار کرد: کرونا یک اتفاق نابهنگام بود و هر سیستمی را دچار شوک کرد و حتی حوزه فرهنگ و سینما را هم تحت‌تاثیر قرار داد. لذا از این «مرکز» انتظار واکنش می‌رفت و ما با شروع این بحران، کارگروه حمایت از مستندهای کرونایی را راه انداختیم که موجی ایجاد کرد.
وی یادآور شد: مرکز گسترش سعی کرد از این فضای هیجانی عبور کند تا با رصد کردن و حمایت از مستندسازانی که خودخواسته در این صحنه حضور یافتند، به ثبت سندی در این اتفاق بزرگ برسد.
حمیدی‌مقدم تصریح کرد: ما کار را از بیمارستان کامکار قم شروع کردیم که به این معنا، بخشی از این آثار مستند در بیمارستان‌ها می‌گذرد و تلاش پزشکان و کادر درمانی را به تصویر می‌کشد. بخش دیگری از این فیلم‌ها هم با موضوع “جامعه و کرونا” است که به ابعاد اجتماعی ناشی از این بیماری می‌پردازد. یکسری از این مستندها هم بحث امیدبخشی در دوران پساکرونا را به تصویر می‌کشند. ما با ترسیم این سه هدف و پیگیری امور، زیرساخت‌های خودجوش پیدا کردیم و به حمایت از این آثار پرداختیم.
وی ادامه داد: بحث بانک اطلاعاتی کرونا روایت، شوق بیشتری به ما داد؛ چون مستندسازان نسبت به این منابع تصویری دسترسی کمتری دارند و حال می‌توانند با تکیه بر این اسناد و تصاویر آرشیوی، آثار متفاوتی از کرونا بسازند.
حمیدی‌مقدم با اشاره به جشنواره سینماحقیقت اعلام کرد: امسال و در چهاردهمین دوره‌ی این جشنواره، حتماً بخشی با موضوع کووید ۱۹ خواهیم داشت. البته همزمان پیگیر پلت‌فرم آنلاین برگزاری سینماحقیقت هستیم تا اگر موج دوم بیماری به آبان و آذر منتهی شد، این رویداد سینمایی مثل برخی دیگر از جشنواره‌های جهانی بصورت آنلاین برگزار شود.
وی در پایان گفت: بین «سینماحقیقت» و «کرونا روایت» می‌تواند تعامل دوسویه رخ بدهد؛ بویژه در زمینه‌ی مخاطب و پتانسیل رسانه‌ای حقیقت، برپایی ورک‌شاپ، حضور اساتید، پزشکان و مستندسازان و… ضمن این که می‌توانیم بحث تولید مشترک فیلم هم داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگ‌ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء‌مدیریت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست معتقد است: زمانی که فرم انقلابی ایجاد شود همه مخاطبان چه ایرانی و چه غیر ایرانی آن را درک می‌کنند و این همگرایی و اختصاص‌گرایی می‌تواند در رونق و تولید نیروی مختصص در این فرم بسیار موثر باشد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و از فعالان عرصه هنرهای تجسمی، درباره هنر انقلابی و هفته هنر انقلاب، گفت: اساسا یک هنر متشکل از فرم و محتوا است. در بسیاری از رشته‌ها به‌ویژه هنرهای تجسمی، هنر به فرم کار یا اصطلاحا فرمال گفته می‌شود و معمولا محتوا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما در هنر انقلاب محتوا بسیار مهم است و معمولا یک اثر را از روی محتوای آن انقلابی یا غیر انقلابی می‌دانند.

وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم یک اثر را انقلابی بدانیم باید به سمت فرم اختصاصی آن پیش برویم. یعنی با خلق یک اثر مخاطب فرم آن را نیز انقلابی بداند و در کنار محتوا سبکی مجزا و اختصاصی برای یک اثر انقلابی ایجاد شود. در ابتدای انقلاب و در ده سال اول اتفاقات خوبی رقم خورد و ما شاهد آثاری بودیم که کم کم داشت فرم انقلابی را خلق می کرد و یک اثر تنها در محتوا انقلابی نبود اما متاسفانه این جریان استمرار نداشت و امروزه دیگر ردپایی از آن نوع فرم‌ها دیده نمی‌شود.

این  کاریکاتوریست اضافه کرد: زمانی که فرم انقلابی ایجاد شود همه مخاطبان چه ایرانی و چه غیر ایرانی آن را درک می‌کنند و این همگرایی و  اختصاص‌گرایی می‌تواند در رونق و تولید نیروی مختصص در این فرم بسیار موثر باشد. اگر جریانی که ذکر کردم ادامه می‌یافت قطعا وضعیت و جایگاه هنر انقلابی بسیار مطلوب‌تر از امروز بود؛ اما مسئولین هنرمندان را رها کردند و به حال خود واگذاشتند و این جریان که نیازمند یک هدایت و پرچم‌داری بود رها شد و امروز جریان چشمگیری در این عرصه وجود ندارد.

نیرومند با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء‌مدیریت است، خاطرنشان کرد: طی این ۴۰ سال جامعه هنر از سوءمدیریت‌ها لطمات بسیاری خورده است و متاسفانه بی‌کفایتی برخی از مدیران مسیر را تغییر داد و سبب شد که اهداف تعیین شده نیز تغییر کند.

وی ادامه داد: ما در منطقه بر اساس طرح راهبردی ایران ۱۴۰۴جایگاه مطلوبی داریم. در بسیاری از عرصه‌های هنری از جمله سینما موفقیت های بالایی کسب کرده ایم؛ ۲ اسکار در سابقه سینمای ایران ثبت شده، در عرصه کاریکاتور، گرافیک و بسیاری از رشته ها از همسایگان خود بسیار جلوتر هستیم اما این افتخارات چیزهایی نبود که در انقلاب به دنبالش می گشتیم؛ اهداف ما بسیار کلان‌تر از این چیزها بود که متاسفانه محقق نشد.

این کارشناس هنر تاکید کرد: ما در هنر انقلاب به دنبال گفتمان‌سازی، تغییر در نگرش مردم جهان و ایجاد یک جریان انقلابی در سراسر جهان برای همه آزادی‌خواهان بودیم و هنر بهترین وسیله برای انعکاس صدای ما بود، اما متاسفانه این اهداف بزرگ محقق نشد. اینکه امروز افتخارات زیادی در عرصه هنر به نام ما ثبت شده، نشان دهنده تلاش و زحمت مدیران ما است. اما متاسفانه این زحمت و تلاش در مسیر خود هنر بوده است و برای محتوای انقلاب و تولید آثار برای انقلاب اسلامی تلاش مضاعفی صورت نگرفته است.

نیرومند با بیان اینکه جوانان انقلابی می توانند مسیر اشتباه را اصلاح کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه جوانان حضور بسیار خوبی دارند و سرمایه گرانبهای این عرصه مهم هستند. اما آن‌ها با دیدن پیش‌کسوتان و حال امروزشان دلسرد می‌شوند. آن‌ها می‌بینند جوانان انقلابی دیروز که از بدو تولد انقلاب همراه آن بوده‌اند امروز چه وضعیتی دارند دچار چالش‌های مختلفی می‌شوند اما باید با هدایت و بهره‌گیری از آن‌ها اهداف را پیش برد و در کنار آن باید توجه خاصی به پیش‌کسوتان نیز داشت.

وی اضافه کرد: جوانان انرژی بسیار خوبی دارند و اگر قرار است اتفاقات بزرگی رقم بخورد قطعا به دست آن‌ها رقم خواهد خورد. اما تنها انرژی و انگیزه هنرمند برای تغییر مسیر هنر در ایران کافی نیست. متاسفانه امروز فضای مناسبی برای رشد و فعالیت در عرصه هنر انقلاب وجود ندارد. من در میان هنرمندان تجسمی شاهد هستم که آثار کمترین ارتباط را با انقلاب دارد و یک شکاف بزرگی میان اهداف و مسیر طی شده وجود دارد.

این هنرمند در خصوص برپایی جشنواره تجسمی فجر در سال گذشته با توجه به حضور خود در این رویداد گفت: سال گذشته در جشنواره تجسمی فجر حضور داشتم و از نزدیک شاهد وقایع و رخدادهای آن بودم اما متاسفانه کمترین ارتباط را با هنر انقلاب دیدم. فضا از چیزی که باید باشد فاصله بسیار زیادی دارد و از همین رو ناامید شدم که بتوان روزی شاهد یک جریان بزرگ هنری در حوزه انقلاب باشیم.  چهار دهه از انقلاب می‌گذرد. این مدت زمان بسیار زیادی برای بارور شدن و ثمره دادن است. اینکه چند نمایشگاه برگزار شود با موضوع شهدا، انقلاب و … آثاری را در معرض نمایش قرار دهیم برای سال‌های ۵۸ و ۵۹ است و عملا در این دوران و با سپری شدن این همه مدت نباید در این مرحله باقی بمانیم.

نیرومند با بیان اینکه هنرمند بازتاب جامعه خویش است خاطرنشان کرد: برای آثار انقلابی نمی توان سفارشی کار کرد، باید هنرمند قلبا به اثری که خلق می کند اعتقاد داشته باشد. اگر خالق اثر صداقت نداشته باشد و باورش را خلق نکند این اثر دلچسب مخاطبین نخواهد بود. از همین رو باید هنرمند انقلابی از میان جوانان معتقد به انقلاب استعدادیابی شود. باید کسانی که استعداد دارند و باور قلبی دارند را یافت سرمایه‌گذاری کرد و آن‌ها را با حمایت به یک مجموعه بزرگ تولید آثار انقلابی بدل کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران جو زده سیما باز هم تحت‌تأثیر فضای مجازی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دهمین شب ماه مبارک رمضان مراسم مناجات‌خوانی حاج محمود کریمی در حرم مطهر رضوی برخلاف شب‌های قبل، به صورت ضبطی و غیرزنده پخش شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم مناجات‌خوانی حاج محمود کریمی در حرم مطهر رضوی که از ابتدای ماه مبارک رمضان به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش می‌شد  در دهمین شب ماه مبارک رمضان به صورت ضبطی و غیرزنده پخش شد.

هنوز واکنشی از سوی سازمان صداوسیما در این باره اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد حاشیه‌های به وجود آمده پس از مناجات‌خوانی  چند شب پیش این مداح اهل بیت درباره تحول یک فرد قمارباز در ایام محرم  در این اقدام بی‌تأثیر نیست.

تغییر در شیوه پخش این برنامه باردیگر نشان داد که تصمیمات مدیران صداوسیما در چنین وضعیت‌هایی بیش از آن که ناشی از یک راهبرد منطقی و تعریف‌شده باشد، تحت تأثیر واکنش‌های فضای مجازی است.

اگر بیان این حکایت در مناجات‌خوانی ایراد داشت باید از شب بعدی، پخش زنده آن قطع می‌شد.  اما این اتفاق پس از موج‌سازی و جنجال‌های فضای مجازی رخ داد و نشان داد که مدیران سیما در تصمیم‌گیری دچار ضعف و تردید هستند. روندی که باعث می‌شود تحت تأثیر فضای مجازی تصمیمات خود را تغییر دهند.

اواخر هفته گذشته، پخش قسمتی از مراسم مناجات حاج محمود کریمی در حرم مطهر امام رضا (ع) در فضای مجازی پخش شد، که واکنش‌های گسترده‌ای را در بین طیف‌های مختلف مردم به همراه داشت.

در این بخش از مناجات کریمی به بیان حکایتی از توبه یک فرد و ره‌یافته شدن وی پرداخته بود و آن فرد در تصورات خود و در حال مستی با یکی از ذوات مقدس رویارو شده بود.

همین واکنش‌ها و حساسیت‌های ایجادشده در فضای مجازی باعث شد تا حاج محمود کریمی در ابتدای برنامه مناجات خود در سحرگاه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، در صحبت‌هایی به تشریح موضوع بپردازد.

کریمی در ابتدای مناجات‌خوانی گفت: موضوعی مطرح شد و برای برخی از دوستان که کامل متوجه آن شدند و بهره‌اش را هم بردند. برخی دیگر از دوستان هم شاید به‌درستی متوجه مطلب نشدند و من از آنها عذرخواهی می‌کنم چرا که شاید من مطلب را خوب جا نینداخته‌ام. البته عده‌ای هم هستند که خودشان را به متوجه نشدن می‌زنند.

مشاهده خبر از سایت منبع