سینماپرس: تهیهکننده «بیگانهای با من است» با اعلام اینکه سریال را مجددا از هفته جاری جلوی دوربین میبرد، گفت: نظر خود صداوسیما نیز ادامه ضبط سریال است. در عین اینکه بازیگران ما دستمزد بیشتری مطالبه نکردهاند چون و مطابق با قرارداد اصلا چنین درخواستی را هم نمیتوانند داشته باشند.
به گزارش سینماپرس، سریالهای بسیاری وجود دارند که در حال حاضر نیمهکاره ماندهاند و در پی فرصتی هستند که به زودی جلوی دوربین بروند تا برای پخش از آنتن تلویزیون به تولید نهایی برسند. «بیگانهای با من است» به کارگردانی احمد امینی از جمله این سریالهاست که تیرماه سال ۹۸ در لوکیشنهای یوسفآباد تهران کلید خورد و بعدها ادامه تصویربرداریاش را در مناطق تهران و نیز شهرهای مختلفی ازجمله کرج، شهر ری، شیراز و غیره ادامه داد.
این سریال حتی در نیمه دوم اسفندماه و برای دوری از شیوع کرونا و خطر احتمالی برای عوامل به بوشهر رفت و سکانسهایی را نیز جلوی دوربین برد اما نهایتا مجبور به توقیف موقت ضبط شد.
«بیگانهای با من است» از این هفته در شهرک غزالی کلید میخورد
بهروز مفید، تهیهکننده «بیگانهای با من است» درباره آخرین وضعیت سریال و آغاز احتمالی تصویربرداری آن به خبرگزاری آنا گفت: ما تاکنون نزدیک به بیش از هفتاد درصد سریال را تولید کردهایم و به دنبال این هستیم که در هفته جاری دوباره آن را کلید بزنیم اما طبعا در شرایط بهداشتی که مشکلی پیش نیاید.
وی بر این اساس اعلام کرد؛ برای رفع مشکلات احتمالی و دوری از ابتلای عوامل به این مریضی، «بیگانهای با من است» را در شهرک غزالی جلوی دوربین میبریم. لوکیشنهایی را فعلا در شهرک سینمایی انتخاب کردهایم و بخشی از قصه را در آنجا ضبط میکنیم تا فضا برای ما قابل کنترل باشد.
خود صداوسیما هم میخواهد که تصویربرداری را ادامه دهیم
این تهیهکننده توضیح داد: البته ما در شهرک دکور خاصی نساختهایم اما بالاخره با جلوههای ویژه میتوانیم ظرفیتی را به کار اضافه و برخی لوکیشنهای داخلی را طراحی کنیم. یکی از مشکلات فعلی ما این است که درحال حاضر نمیتوانیم لوکیشنهای داخلیمان را در اختیار داشته باشیم و خب اجاره هم داده نمیشود.
مفید اذعان کرد: این نظر خود صداوسیماست که حتما ادامه تصویربرداری را شروع کنیم. ضمن اینکه ضبط دوباره یک استارت موقت است بلکه بتوانیم موفق شویم اما اگر مشکلات نگذاشت یا ادامه تولید با این روند سخت بود، ممکن است کار مجددا متوقف شود.
وی با یادآوری اینکه تصویربرداری «بیگانهای با من است» از تیرماه ۹۸ کلید زده شد خبر داد؛ حداقل ۵ و نیم ماه زمان دیگر نیاز داریم که باقی سریال را تصویربرداری کنیم.
ضبط سریال از رفتن به مترو و حمل و نقل عمومی که حادتر و سختتر نیست
مفید درباره اینکه گفته میشود برخی بازیگران برای حضور در پروژههای فیلم و سریالسازی در شرایط فعلی که جامعه با کرونا درگیر است دستمزد بیشتری را مطالبه میکنند، بیان کرد: بازیگران ما دستمزد بیشتری مطالبه نکردهاند چون مطابق با قرارداد پیش میرویم و اصلا چنین درخواستی را هم نمیتوانند داشته باشند.
وی افزود: حتی تعدادی از بازیگران سریال ما خودشان برای ادامه کار تماس میگیرند و پیگیر هستند. بالاخره آنان نیز در فضای کاری، قراردادهای متعددی دارند و نگرانند با این انباشت، نتوانند کارشان را انجام دهند.
تهیهکننده سریال «بیگانهای با من است» در عین حال با اشاره به سختیهای کار اعتقاد داشت: ضبط سریال از رفتن به مترو و حمل و نقل عمومی که حادتر و سختتر نیست. شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است. من تمام تلاشم این است که تمام جوانب مسائل بهداشتی رعایت شود و مشکلی برای هیچ کس پیش نیاید.
گفتنی است؛ داستان سریال «بیگانه ای با من است» به نویسندگی فروغ فروهیده در سالهای ۷۰-۶۹ میگذرد و درباره جابجایی یک زن خدمتکار با عروس یک خانواده است که یک درام خانوادگی را تشکیل میدهد.
این سریال که قرار است فعلا در ۳۰ قسمت به تولید برسد حتی یکی از گزینههای پخش در ماه مبارک رمضان جاری بود که به دلیل عدم اتمام ضبط به ایام نرسید.
شبنم قلی خانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی، سوگلطهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند و مهدی فقیه از بازیگران این سریال هستند.
*آنا
سینماپرس: به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت دولت ۳۵هزار هنرمند از پرداخت حق بیمه خود معاف شدند.
به گزارش سینماپرس، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اعلام این خبر، افزود: در این جلسه که هیات مدیره و مشاوران صنفی صندوق اعتباری هنر هم حضور داشتند، مقرر شد هنرمندان در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد از پرداخت سهم بیمه خود معاف شوند.
وی ادامه داد: بر اساس این موافقت، ۳۵ هزار نفر هنرمند تحت پوشش صندوق اعتباری هنر مشمول این بخشودگی می شوند.
سیدزاده افزود: مبلغ اعتباری تخصیص یافته به این بخشودگی ۳۵۰ میلیارد ریال است.
وی در عین حال تصریح کرد: این اقدام از این ماه (اردیبهشت) آغاز می شود و نیازی به مراجعه حضوری هنرمندان نیست و صندوق اعتباری هنر تمامی اقدامات و مراحل این کار را انجام می دهد.
سینماپرس: بهروز محمودیبختیاری درحالی از اینکه از ظرفیتهای ادبیات فارسی در سینما استفاده نکردهایم میگوید که معتقد است اقتباسهایمان در فیلمها فرنگی است.
به گزارش سینماپرس، این استاد ادبیات نمایشی در گفتوگو با ایسنا، درباره اقتباس از داستانهای ادبیات فارسی در سینما و تلویزیون و تجربهاش در اینباره اظهار کرد: از داستانهای کوتاهی که من نوشتهام فیلمی ساخته نشده است. دو، سه تا از دانشجویانم به عنوان کار کلاسی آنها را به فیلم تبدیل کردهاند، اما کار جدیای از آنها ساخته نشده است.
او در ادامه متذکر شد: ماجرا اینجا است که ما اگر ساکن هر کشور دیگری بودیم، ظرفیتهای داستانیمان را خیلی بهتر نشان داده بودیم. حتی ممالکی مثل نروژ که کل دارایی ادبی گل درشتشان ایبسن است، در دانشگاههایشان دوره ایبسنشناسی راه میاندازند، احترام بزرگان ادبیشان را نگه میدارند و به همه دنیا پول میدهند و از آنها پشتیبانی میکنند تا آثار ایبسن را اقتباس کنند و انتشار دهند. اما متاسفانه ما این کارها را نمیکنیم و از این جهت خیلی کم گذاشتهایم.
محمودیبختیاری با بیان اینکه اقتباس در کشور ما عمدتا اقتباس از داستان بوده و نه نمایشنامه گفت: داستانهای ما گاهی فیلم یا تئاتر شدهاند، اما اینکه نمایشنامههای ما به فیلم تبدیل شوند سابقه خیلی کمی دارد و تعدادش به انگشتان دو دست هم نمیرسد. در مجموع متاسفانه وضعیت نابهنجاری در این زمینه وجود دارد که نمیدانم با آن باید چه کرد.
او در ادامه از رمانهایی که به سریال تبدیل شدهاند نام برد و بیان کرد: سه رمان داریم که به سریال تبدیل شدهاند؛ یکی «سمک عیار» است ساخته محمدرضا اصلانی، دیگری «آتش بدون دود» ساخته خود نادر ابراهیمی و دیگری «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی؛ اینها همه تبدیل رمانهای فارسی به سریال است. البته سریال «قصههای مجید» کیومرث پوراحمد موردهایی به صورت داستان کوتاه از کتاب هوشنگ مرادیکرمانی است. قصههای مثنوی هم توسط علی حاتمی به فیلم تبدیل شده است.
بهروز محمودیبختیاری افزود: ما از ظرفیتهای ادبیمان اقتباس نکردهایم و شگفتی اینجا است که اصلا سینمای ایران با اقتباس شروع میشود. مرحوم سپنتا بعد از «دختر لر»، «شیرین و فرهاد»، «فردوسی» و «چشمهای سیاه» را ساخته که اینها همه اقتباسهای ادبی است، ولی نمیدانم چطور میشود همه ظرفیتهای ادبیمان را رها میکنیم. یکی از بهانهها برای این کار این است که پرهزینهاند، اما واقعیت این است که در ادبیات معاصر هم کار فراوانی نمیکنیم. تا آنجا که میدانم دو اقتباس ضعیف از «بوف کور» صدق هدایت داریم، از «شوهر آهوخانم» علیمحمد افغانی هم اقتباس خوبی از آب درنیامده و فیلم ساختهشده از «ملکوت» بهرام صادقی هم هیچ وقت به نمایش درنیامد. «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی بر اساس کتاب هوشنگ مرادیکرمانی هم از دیگر اقتباسها است.
این استاد ادبیات نمایشی با تاکید بر اینکه اقتباسهایمان فرنگی است گفت: از ظرفیتهای ادبی در سینما استفاه نکردهایم و اگر اقتباسی هم کردهایم، از کار خارجیها است. مثلا آقای مهرجویی «پستچی» را از یک داستان خارجی و «سارا» را بر اساس «خانه عروسک» هنریک ایبسن ساخته است. ناصر تقوایی هم «ناخدا خورشید» را از «داشتن و نداشتن» همینگوی ساخته است. یعنی اقتباسهایمان هم اقتباسهای فرنگی است.
سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد از نگارش فیلمنامه و ساخت آثار سینمایی از روی داستانها و روایتهای گردآوریشده و همچنین ساخت آثاری حرفهای و ماندگار از آثار آماتوری ضبطشده با تلفنهای همراه یا دوربینهای کادر درمان حمایت میکند.
به گزارش سینماپرس، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در سازمان نظام پزشکی، حمایت این بنیاد از پروژه ملی «کروناروایت: ثبت لحظههای ماندگار» را اعلام کرد و گفت: بنیاد فارابی آمادگی دارد داستانها، فیلمها و تصاویر بدیع و دستاولی را که توسط پزشکان و پرستاران و سایر مردم تهیه شده و در سامانه کروناروایت ثبت میشود، بررسی کرده و از میان آنها فیلمنامه سینمایی با هدف تولید فیلم تهیه کند تا خاطرههای تصویری درست و دقیقی از روزهای کرونایی در حافظه سینمای ما بماند.
در جلسه هماندیشی که با حضور علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، مسعود حبیبی معاون اجتماعی و امور مجلس نظام پزشکی، حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و محمد کیاسالار دبیر رویداد کروناروایت برگزار شد، در خصوص ابعاد مختلف این تلاش ملی و نحوه همکاریهای دو مجموعه «بنیاد سینمایی فارابی» و «سازمان نظام پزشکی» در «رویداد کروناروایت» رایزنی صورت گرفت.
تابش دقت نظر در حوزه تغییرات رفتاری جامعه پس از کرونا را ضروری دانست و گفت: بررسی دقیق رفتارشناسی دیجیتال جامعه در برخورد با این بحران اهمیت دارد و در این پروژه ملی با توجهی که به مباحث بینرشتهای میشود، قطعاً میتوانیم اتفاق بزرگی را شاهد باشیم.
او همچنین از مسئولان پروژه کروناروایت خواست با ارسال سوژهها، داستانها و روایتهای این حماسه ملی، منابع داستانی و دراماتیک مورد نیاز سینما را برای پوشش مطلوب روایتهای بومی این همهگیری تأمین کنند.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی کرونا را بزرگترین بستر درام و ملودرام حال حاضرِ جامعه بشری دانست و گفت: قصههای فراوانی در این چند ماه در بیمارستانها، خانهها و خیابانهای کشورمان روی داده که ظرفیت تبدیل شدن به ایده اولیه فیلمهای ماندگاری را دارند.
تابش «کروناروایت» را پاسخ به یک نیاز در این مقطع زمانی دانست و گفت: کابوس تکرار این فاجعه، اینبار با نسل جدیدتری از ویروسها، تا دههها ذهن مردم جهان را به خود مشغول خواهد کرد و این وظیفه ما و شماست که با روایت صحیح، آموزش همگانی و برجسته کردن فرآیند شیوع در قالب تولیدات رسانهای و سینمایی و هنری، هم در مردم توانمندی ایجاد کنیم و هم آرامش را به جامعه بازگردانیم. امید است آثار رویداد «کروناروایت» در بخشهایی از جشنوارههای ملی سینمایی به نمایش درآید.
رویداد «کروناروایت» که با هدف ثبت حداکثری لحظههای ماندگار در مقابله با کرونا و به دبیری محمد کیاسالار برگزار میشود، تمامی هنرمندان و کادر بهداشت و درمان کشور را دعوت به مشارکت کرده و متقاضیان شرکت دراین رویداد تا ۱۵ تیرماه سال جاری فرصت دارند با مراجعه به وبسایت سازمان نظام پزشکی به نشانی irimc.org نسبت به تکمیل فرم ثبتنام و ارسال آثار خود در سامانه «کروناروایت: ثبت لحظههای ماندگار» اقدام کنند.