X

بایگانی اردیبهشت 22, 1399

دفتر سینمایی

تماشای «خروج» از روی تراکتور + تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خروج» اتفاقات جدیدی را در سینمای ایران رقم زده و پس از «سینماماشین» حالا تماشای فیلم از روی تراکتور هم به آن اضافه شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خروج» بیستمین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ماجرای اعتراض اهالی یک روستاست که پس از نادیده گرفتن مشکلاتشان توسط مسئولان محلی، تصمیم می‌گیرند با تراکتورهای خود به سمت تهران و خیابان پاستور، محل استقرار ریاست‌جمهوری حرکت کنند.

این فیلم در ایامی که سینماهای کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند، به صورت آنلاین اکران و با استقبال مخاطبان مواجه شد. در گام بعدی، «سینماماشین» را احیا کرد و این شب‌ها مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما با حضور در پارکینگ شماره۳ برج میلاد، ‌ از داخل خودروهای خود به تماشای «خروج» می‌نشینند. خروج در این شیوه اکران تا کنون حدود ۸۰ میلیون تومان بلیت‌فروشی داشته است.

«خروج» در جدیدترین تجربه متفاوت خود،  در روستای یوسف‌رضا واقع در شهرستان پیشوا (ورامین) برای روستاییان به نمایش در آمد. در این اکران ویژه، کشاورزان روستا با ۲۵ تراکتور در یکی از بلوارهای روستا گرد هم آمدند و به تماشای فیلم نشستند. مابقی مردم روستا هم از روی صندلی‌های چیده‌شده کنار تراکتورها، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را تماشا کردند.

حاتمی‌کیا در سخنانی کوتاه گفت: مایه مباهات و شگفت‌انگیز است که فیلم را برای شما نمایش بدهیم، چون من این فیلم را برای شماها ساختم و دوست داشتم در جمع روستاییان اکران شود، در فضایی که هیچ‌گاه سینما نداشته است.

وی افزود: خروج درباره مشکلاتی است که خارج از پایتخت رخ می‌دهد و بعد مطالباتی است که طبقه ضربه‌پذیر جامعه دارد؛ به این قصه بارها رخ داده و این سوژه را فیلم کردم.  

اهالی روستا هم از حاتمی‌کیا بابت ساخت این فیلم و نمایش آن تقدیر و تشکر کردند و با او عکس یادگاری گرفتند. آن‌ها همچنین از دغدغه‌های خود گفتند که نداشتن بیمه و گران شدن لوازم یدکی تراکتور از جمله آن‌ها بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌های سینمایی ویژه ای که کرونا لغوشان کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بحران شیوع ویروس کرونا علاوه بر تعطیلی سینماها و ضربه بزرگی که به اقتصاد سینما زد، موجب لغو چندین و چند جشنواره مهم سینمایی در سراسر جهان نیز شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم کن پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت ناگزیر شد قید دوره هفتاد و سوم خود را به سبب شیوع ویروس کرونا بزند و «تیری فرمو»، دبیر این رویداد مهم سینمایی در یک مصاحبه رسمی با قطعیت از برگزار نشدن آن در سال ۲۰۲۰ خبر داد و اعلام کرد برخی از  فیلم‌هایی که قرار بود در این جشنواره به نمایش گذاشته شود با لِیبل «کن ۲۰۲۰» در سایر جشنواره‌های سینمایی و سینماها به روی پرده می‌روند. 

از آغاز شروع بحران جهانی کرونا، شایعه‌ها درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم کن قوت گرفت. هفتاد و سومین دوره این جشنواره قرار بود از ۱۲ تا ۲۳ ماه می (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) برگزار شود که به سبب شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و مسئولان آن درنظر داشتند این جشنواره را با عادی‌تر شدن شرایط در  پایان ماه ژوئن و اوایل جولای برپا کنند، اما تمدید شرایط قرنطینه در فرانسه و ممنوعیت برگزاری هر جشنواره و رویداد حداقل تا اواسط ماه جولای (اواخر تیر)، بار دیگر برگزاری کن ۲۰۲۰ را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. سرانجام با فروکش نکردن چشمگیر ویروس کرونا که بسیاری از کشورها نیز همچنان با آن درگیر هستند و همچنین شلوغی فصل جشنواره‌ها در پاییز، عملا هیچ راهی برای برگزارکنندگان کن به جز لغو جشنواره باقی نماند. «تیری فرمو» دبیر هنری جشنواره و دیگر مسئولان نیز ظاهرا علاقه چندانی به برگزاری مجازی جشنواره ندارند. با این وجود، بازار جشنواره کن (Marché du Film) امسال به صورت آنلاین از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ ژوئن (۲ تا ۶ تیر) برگزار خواهد شد.

اما ویروس کرونا تنها گریبان جشنواره کن را نگرفت و بسیاری از جشنواره‌های پراهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ناگزیر به تعطیلی دوره سال ۲۰۲۰ خود شدند، هرچند شماری دیگر نیز فعلا تاریخ جدیدی را برای برگزاری اعلام کرده‌اند و برخی دیگر هم از گزینه برگزاری مجازی استفاده خواهند کرد.

جشنواره فیلم لوکارنو از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا که قرار بود از تاریخ ۵ تا ۱۵ اوت (۱۴ تا ۲۴ مرداد) در کشور سوئیس برگزار شود به دلیل شرایط پیش‌آمده از لغو آن در سال آتی خبر داد و هیچ نسخه مجازی نیز برای آن درنظر گرفته نشده است. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره لوکارنو، نمایش فیلم‌ها در میدان معروف پیاتزا، در فضای باز و بر پرده بزرگ و در حضور حدود هشت‌هزار مخاطب است. 

جشنواره فیلم کارلووی‌واری به عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی در اروپای شرقی و مرکزی نیز به صورت رسمی اعلام کرد به سبب اقدام‌های دولت کشور جمهوری چک در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین شرایط پیچیده امروز در سراسر جهان، در نهایت به این تصمیم دشوار رسیده که این رویداد سینمایی در سال ۲۰۲۰ به طور کلی لغو شود. بر این اساس پنجاه و پنجمین دوره این رویداد سینمایی از تاریخ ۲ تا ۱۰ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تا ۱۹ تیر ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. 

جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ اسکاتلند که قدیمی‌ترین جشنواره بریتانیاست طبق برنامه‌ریزی باید از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ ژوئن، هفتاد و چهارمین دوره خود را برگزار می‌کرد، اما شرایط کنونی موجب لغو این رویداد سینمایی شده، هرچند مسئولان این جشنواره ابراز امیدواری کرده‌اند آثار جشنواره را در تاریخی دیگر به نمایش بگذارند. 

شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی هم در ابتدا به صورت کلی لغو شد، اما اخیرا خبری از برگزاری آنلاین این رویداد سینمایی به شکلی کوچک‌تر در ماه آینده منتشر شده است. البته این جشنواره مجازی که از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ جولای (۲۰ تا ۳۱ تیر) برگزار می‌شود در شکلی محدود و با تمرکز بر سینمای داخلی استرالیا شامل نمایش مستندهای استرالیایی، فیلم‌های کوتاه از چهره‌های نوظهور سینمای استرالیا و همچنین آثاری از کارگردانان زن اروپایی خواهد بود و خبری از نمایش آثار مهم بین‌المللی در این جشنواره نخواهد بود.

در سایه گسترش شیوع ویروس کرونا در آمریکا و کانادا، برگزاری جشنواره معتبر هات داکس در کانادا، مهم‌ترین رویداد سینمایی مستند در آمریکای شمالی نیز به زمان دیگری موکول شده و هنوز تاریخ جدیدی برای آن اعلام نشده است. این جشنواره قرار بود ار تاریخ ۳۰ آوریل تا اول می (۱۱ تا ۱۸ اردیبهشت) در تورنتو کانادا برگزار شود. 

جشنواره بین‌المللی فیلم ترایبکا نیز داستانی مشابه با هات داکس دارد. این جشنواره مهم آمریکایی که قرار بود از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ آوریل (۲۷ فرودین تا ۷ اردیبهشت) در نیویورک برگزار شود به سبب شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد، اما هنوز تاریخ جدید برگزاری آن اعلام نشده است.

همچنین بیست و دومین دوره جشنواره سالانه راجر ایبرت که در دانشگاه ایلینوی برگزار می‌شود به دلیل ممنوعیت تجمع بیش از ۵۰ نفر در این دانشگاه به ماه آوریل سال آینده میلادی موکول شده است. 

بیست و هفتمین جشنواره فیلم جنوب از جنوب غربی آستین (SXSW) در کشور آمریکا نیز به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به طور کلی لغو شده است. جشنواره جنوب از جنوب غربی که از معتبرترین رویدادهای های سینمایی آمریکاست، قرار بود از تاریخ ٢٣ اسفند تا ٣ فروردین در آستین تگزاس برپا شود.

جشنواره مهم مستند فول فریم هم طبق برنامه‌ریزی پیشین باید در ماه آوریل و در دانشگاه دوک آمریکا میزبان سینماگران و مستدسازان می‌بود، اما این دانشگاه تمامی این رویدادها را به طول کلی لغو کرده است. 

جشنواره بین‌المللی فیلم پراگ در کشور چک نیز دیگر رویداد سینمایی است که ترجیح داد امسال برگزار نشود. ۱۸ تا ۲۵ سپتامبر  (۲۷ شهریور تا ۳ مهر) تاریخ مقرر بیست و هفتمین جشنواره فیلم پراگ بود.

دهمین جشنواره فیلم پکن که تاریخ ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت) برای آن درنظر گرفته شد لغو شده و به جای آن یک رویداد آنلاین با عنوان «جشنواره فیلم آنلاین بهار» از ۱ تا ۵ می (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز هم که برای تاریخ ۱۶ تا ۲۲ جولای (۲۶ خرداد تا اول تیر) برنامه‌ریزی شده بود لغو شده و قرار است منتخبی از آثار جشنواره را به صورت آنلاین به نمایش بگذارد. 

جشنواره فیلم مونیخ (۲۵ ژوئن تا ۴ جولای- ۴ تا ۱۳ تیر) نیز امسال به سبب همه‌گیری ویروس کرونا طبق اعلام رسمی سایت این رویداد سینمایی برگزار نمی‌شود. 

همچنین چهل و ششمین جشنواره فیلم سیاتل در آمریکا به دلیل بحران جهانی کرونا امسال تعطیل است. این جشنواره بنا بود از ۱۴ می تا ۷ ژوئن (۲۴ اردیبهشت تا ۷ خرداد) برگزار شود. 

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی مستند سینما دوریل  فرانسه نیز امسال بدون برگزاری، به معرفی برندگان خود اقدام کرد. این رویداد سینمایی قرار بود از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ مارس (۲۳ اسفند تا ۳ فروردین) در فرانسه برگزار شود

جشنواره فیلم استانبول، جشنواره فیلم‌های مستند تایوان، جشنواره فیلم‌های فانتزی بروکسل، جشنواره فیلم‌های فانتزی اسب طلایی تایپه، جشنواره فیلم واشنگتن دی‌سی، جشنواره فیلم کوتاه و مستند کراکو، جشنواره فیلم ساراسوتا، جشنواره فیلم سونوما، جشنواره فیلم زنان دنور، جشنواره فیلم لوگزامبورگ، جشنواره مستند مونیخ، جشنواره فیلم اسکوپیه، جشنواره سن فرانسیسکو، جشنواره‌ میامی، جشنواره مونت کلر، جشنواره فیلم کانادا، جشنواره فیلم صوفیه، جشنواره مستند زاگرب و جشنواره حقوق بشر  پراگ نیز از جمله دیگر جشنواره‌های سینمایی هستند که به سبب شیوع ویروس کرونا لغو و یا زمان دیگری موکول شده‌اند.

همچنین به دلیل تاثیر بحران کووید ۱۹ بر تمامی فعالیت‌ها و رویدادهای مهم سینمایی جهان، سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران نیز در سال ۱۳۹۹ برگزار نمی‌شود و به سال آینده موکول شده است.

اما هفتاد و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز طبق اعلام مدیران بینال ونیز قرار است بدون تغییر و طبق تاریخ اصلی یعنی از ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار شود و باید منتظر ماند و دید آیا شرایط گسترش ویروس کرونا طی چند ماه آینده برگزاری این جشنواره سینمایی را امکان‌پذیر می‌کند یا خیر.

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشینه قالب ماورایی در قاب رمضانی سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محصولات نمایشی با مضمون های ماورایی و ماورالطبیعه معمولا کمتر با میل حقیقت پرورده ی مخاطب ایرانی جور است.

به گزارش سینماپرس، محصولات نمایشی با مضمون های ماورایی و ماورالطبیعه معمولا کمتر با میل حقیقت پرورده ی مخاطب ایرانی جور است. ریشه این علاقه حداقلی را نیز می توان به پیشینه کم رنگ داستانی در باب این موضوعات و کمبودهای ابزاری در زمینه تولید نسبت داد و البته به سبب همین کمبود اسباب، خرده نگرفت بر این گرایش کم رنگ و سیرسکونی تولیدات نمایشی از این دست. به علاوه چنانچه ترجیح کم و بیشی نیز درکار باشد رفع نیاز با خیل انبوهی از محصولات پذیرفتنی غیروطنی شدنی است که غنای تکنیکی و داستانی را توامان داراست. در این میان اگرچه برآیند داشته های آن ورآبی و نداشته های ما در موضوع این آثار در گذر سالها سبب کم تجربگی سینما و تلویزیون در قالب تخیلی یا ماورایی و البته تولید آثاری تحویل گرفته نشده منجر گشته است، اما تجربه حکایت از این دارد که قلیل آثار ساختارمند و پرداخت شده نیز بوده که در مقیاس توان داخلی مقبول نظر و رای مخاطب افتاده است.
در چنین شرایطی و در روزهای تکامل و قدرت افزایی چشمگیر محصولات هالیوودی در قالب تخیلی و در مقابلش کاهش سرمایه گذرای و ریسک پذیری در این زمینه در سینمای ایران، تلویزیون اما در دوره ای چند ساله سراغ این شکل روایی و به نوعی میانبرگونه در طرح مضامین حساس اخلاقی و دینی رفت. رویکردی مثبت و تاحدودی غافلگیرکننده در سریال های ماه رمضان و منجر به تولید آثاری موفق در انتقال مفاهیم دینی که متاسفانه دچار آفت تکرار و پس از حیاتی کوتاه، به یکباره کنار گذاشته شد. بدین سان مجموعه های نمایشی با ساختار تخیلی و ماورایی که می توانست تا سالها خوراک سریال های موفقی باشد، گرفتار سرنوشت بسیاری از رویکردهای گذرا و غیرمتعادل تولید بی درنگ، به ناگاه به مرحله دلزدگی و توقف و نهایتا درهای خروج رسید. شروع پرجلوه ی تولید آثار ماورایی به سان تولید دوره ای و بی تناسب آثار کمدی یا اجتماعی و حتی اکشن در دهه های گذشته در سینمای ایران روی تعادل را به خود ندید تا همچون تب های زود به عرق نشسته، این قالب روایی نیز به خاطره رمضانی دور و دورترشده مخاطب تبدیل گردد. حال اینکه به علت تازگی نظرگاه و تفاوت لحن، اغلب خوب دیده و پسندیده شد، اما حالا دیگر سهمی از آثار رمضانی ندارد و فرا رسیدن دوباره این ماه شاید فرصت مغتنمی باشد، برای مروری اجمالی و تجدید خاطره یا حتی ترغیب برای احیای آثاری از این جنس که زمانی رونق رمضانی تلویزیون بودند.

کمکم کن
برای اولین بار تلویزیون عرصه را برای فضاهای کمتر کار شده داستانی ماورائی فراهم کرد تا سلیقه مخاطبی که پیشتر به پاداش و عقاب دنیایی اعمال خوگرفته بود، دریچه ای متفاوت و تاثیرگذاری از تجسم اعمال به رویش گشوده شود. قاسم جعفری سازنده آثار موفق تلویزیونی آن روزها، خطر این پاگشایی محتوایی و موضع گیری های احتمالی آینده را به جان خرید تا سریالی به مرحله تولید برسد که در سال های آینده رهروان بسیاری نیز یافت. کمکم کن به مدد قصه و روایتی تازه در موضوعی متافیزیکی و به مدد رویای جوان در کمارفته قدم اول را محکم برداشت. جوان آلوده به گناه و از کما بازگشته، مسئول حلالیت طلبی از هم اتاقی های بیمارستانی اش می شود که در برزخ اعمال ناصحیح گرفتارند. بازخورد های اولیه  نشان از موثر افتادن نیت و هدف سریال می داد. چرا که سرگذشت آدمهای در اسارات عقوبت گناه از جنس همان داستان های عبرت آموز و کنجکاو کننده ای بود که در خود مفاهیم نهفته اعتقادی و دینی بسیار داشت. از طرفی تماشای سرگذشت آدمها از انتها و در روزهای استیصال آنها، گیرا و چه بسا سهل تر از روایت آثاری شد که در شکل دادن سرانجام کاراکترهای شان به مشکل می خورند. کمکم کن البته به عنوان پیشگام، ضمن روایت خویش مسئول ایجاد آشنایی و رضایت مخاطب با موضوعی استفهامی و سوال برانگیز از عالم دیگر نیز بود که نظرگیر شدن سعی اش از پی پرسش های بی شمار در زمان پخش پیدا بود.

او یک فرشته بود
علیرضا افخمی به عنوان ناظر کیفی آثار پرمخاطب تلویزیونی و کارگردان سریال تب سرد در حالی مسئولیت کارگردانی اثری مناسبتی را عهده دار شد که شواهد رسانه ای قبل از پخش نشان از اثری توجه برانگیز نمی داد. نوع مواجهه ما با اثر در قسمتهای ابتدایی نیز در عین دادن کدهای اولیه، از جنس دیگر آثار معمول تلویزیونی بود. به عبارتی عادت ذهنی و انتظار اصولی، کمتر یا به نوعی اصلا سوی ابعاد ماورایی و حلول شیطان را نمی گرفت. رفته رفته اما سریال در مسیر هدف گذاری اش پیش رفت و به شیوه ای قطره چکانی همپای داستان، صورت ماورایی اش را نشان مخاطب داد. در این راه سریال با محور قرار دادن زندگی کسی که کبر و غروری بیجا ریشه گمراهی و فاصله گرفتنش از خود و ایمان واقعی است به بهترین نحو در معرض امتحان قرار گرفتن و همراهی اش با شیطان را به تصویر می کشد. حتی تا جایی پیش می رود که وجوه دلهره آمیز و کمتر کار شده در فراوانی موقعیت های پرتعلیق، با افزودن بر شوق مخاطب، پیگیری فرجام خواسته و ناخواسته شخصیت های ماجرا را هر قسمت بیشتر نیز کرد. او یک فرشته بود نهایتا با تکیه بر عناصر ماورایی نو و مقبول، تبدیل شد به یکی از آثار مثال زدنی در باب مضامین قرآنی و دینی.

آخرین گناه
تجسم اعمال از طریق چشمان برزخی بستر اصلی داستان آخرین گناه بود. موضوعی که راه می داد برای طرح انواع و اقسام قصه ها و مضامین اخلاقی و انسانی. داستان اثر هم به نوعی با سوار شدن بر عامل چشمان برزخی و مانور روی دامنه تاثیرات آن بنیان گذاری می شود و روایتگر سهم بردن نابجا و ناخواسته فردی از چشمان برزخی برای برآوردن تمنای دنیایی گروهی دیگر است. در حالیکه بالقوگی بستر سواستفاده از این چشمان، آخرین گناه را مهیای رهنمون شدن سوی ارائه درون مایه ای دینی و جذاب می کرد، اما متاسفانه در نبود انسجام داستانی، استفاده بیش از اندازه و ابزاری از تم اصلی، نامفهوم گشتن حرف و نیت اثر و خارج شدنش از مسیر اصلی را منجر می گردد. پیامدش نیز هدر رفتن مضمون بکری است که می توانست آخرین گناه را در دسته آثار مانای رمضانی قرار دهد، اگر سریال پرداختی قوام یافته تر در قالب داستانی تامل برانگیزتر را ارائه می کرد. آخرین گناه نهایتا اگرچه به علت تازگی سوژه همراهی ایجاد کرد اما روایت پراکنده و اصرار بر نمایش پرتنوع از تجسم اعمال گناهکاران، سویه نابسامانی ساختاری را در آن جلوه گر کرد.

اغما
اغما به عنوان یکی از نقاط عطف و تحول آفرین در مسیر کارگردانی سیروس مقدم با استمداد از عوالم ماورا دوباره راوی هم زیستی انسان و شیطانی اینبار در جامه دوست شد.   تلاش سریال نیز ارائه منظری تازه از فریفتگی ابلیس و غفلت انسانی با چاشنی همیشگی این آثار بود. با این تفاوت که روایت هوشمندانه اثر کدهای داستانی اش را بر طبق دانسته های تماشاگر او یک فرشته بود و برپایه دامن زدن بر گمانه زنی های ما در جستجوی کیستی شیطان استوار ساخت و خوب بیننده را تا نیمه های اثر، در برزخ وجود و عدمش نگاه داشت. همچون بهزاد او یک فرشته بود و حاج فتوحی میوه ممنوعه، سقوط ایمانی دکتر پژوهان نیز از یک لغزش زبانی و قلبی آغاز گشت و او را تا مرزهای تسلیم شدن محض شیطان برد. اولین عامل ایجاد پایبندی در مخاطب را نیز  عمل موفق آمیز دکتر پژوهان با یاری غیرعادی الیاس رقم زد. حساسیت ها از اینجا بالا گرفت و افزون نیز شد وقتی همراهی دکتر و الیاس در روندی غیرعادی شفایافتگان دیگری هم پیدا کرد. سیر اتفاقات اثر اما با اعلام نقاب انسانی شیطان ابعاد تازه ای پیدا کرد و روایت اثر مسیر حساسیت زایی را به سوی رهایی دکتر از بند شیطان هدایت کرد. تمهیدات روایی و حرکت سریال روی لبه تیز واقعیت و خیال به اضافه روایت در بستری دلهره آمیز در نهایت جانب معنوی اغما را تضعیف نکرد تا اثری شکل بگیرد که نصایح اخلاقی و اعتقادی مستتر تا جذابیت های پیگیر کننده را توامان داراست. اغما نیز به واسطه نکات مثبت روایی و داستانی پیوست به جمع آثار به یادماندنی رمضان تلویزیون.  

روز حسرت
توفیق اغما و بستر بهینه فضاهای ماورایی برای طرح بسیاری از هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی موجب شد تا سیروس مقدم اینبار از زاویه ای دیگر ره یافتی ارائه دهد برای برون رفت از پیله های دنیایی و مادی و همچنین رهایی از اعمالی با سرانجام حسرت. در اینجا رویای صادقه مجالی می شود برای بیان قصه ی غفلت انسان و نهیب کردار غلط. همچنانکه از پهلویش نمایش خودفریبی و غرقه گشتن در دنیای مادی تلنگری می زند به چگونگی خروج از مسیر حق و حقیقت. پدری در اسارت بی خبری، مادری در مقام منادی ایمان و آگاهی به همراه فرزند ناخلفی غوطه ور در رفتارهای پنهان کارانه از مجریان قصه ای هستند که مدح و تبلیغ دانایی و پرهیزکاری را سرلوحه خویش قرار می دهد. از این منظر سرگشتگی، ایمان و گناه آلودگی به عنوان سه ضلع شخصیتی سریال و از ارکان اصلی بیان چاه و چاره اش در راه اعطای قدرت تمیزدهی به مخاطب هستند. شخصیتهایی که در عین توجه برانگیز بودن و به قرار گرفتن در خدمت مفاهیم اثر، عامل موازنه پیام آموزگاری و بیم دهی در باب رفتارهای انسانی نیز بودند. روز حسرت از دل فضای پررنگ معنوی و اخلاقی اش که سایه ماورایی اش نیز تا حدودی رنگ و بوی تکرار دارد، توفیق گریزهای فراوان به موضوعات اجتماعی روز را هم پیدا می کند و به واسطه این مجرای داستانی عرضه کمال یافته تری داشته و راه می یابد به ذائقه پیگیرانه مخاطب.       

ملکوت
همراهی فرشته و انسانی در حال احتضار، جریان محتوایی غالب اثر است و محمد رضا آهنج این مبنای حرکتی را واسطه می گیرد برای توصیف زشت و زیبای افعال انسانی. حال اینکه نمایش عالم ملکوتی برزخ و فرشته ناظر بر اعمال شاید از عوامل لازم برای دستاوردی ارزشمند باشد اما نه در فقدان عنصر تناسب و پرداخت داستانی. ملکوت با سیاق آشنای داستان های ماورائی در اینجا مروری موعظه گون می کند کرده و ناکرده فردی که اتفاق تصادف او را در آستانه مرگ و کوتاهی دستش از دنیایی قرار می دهد که سودجویی و تفرعن نزدیکان به آن چنگ انداخته است. بنای روایت روی پایه های ارتباط غیرجسمانی مرد با فرشته ای که قرار است پرده از اشتباهاتش بگشاید و منجی نامه اعمالش گردد اما در روندی ایستا، جنبه تصنع اش چنان پررنگ می گردد که جلوه های ویژه کامپیوتری نیز تنها بر شدت ضعف هایش می افزاید. نهایتا آسیب متنی و محتوای، دستاورد و جلوه بروز یافته از سریالی بود که طرح ابتدایی پرقوتی داشت.
 
پنجمین خورشید
سربلند ساختن آثاری چون او یک فرشته بود و زیرزمین، بها و بهانه محکمی بود برای کارگردانی پنجمین خورشید توسط علیرضا افخمی تا دوباره با تکیه بر دنیای ماورالطبیعه و البته اینجا از حیث بن مایه فانتزی نگاهی داشته باشد بر چگونگی تاثیر انتخاب و اختیار بر زندگی. در پنجمین خورشید، یک کتبه با قابلیت عبور از زمان محور مهم شکل گیری و بسط داستان اثر است. در واقع این عامل موتور محرکه ایست برای روایت زندگی شخصی که آگاهی از آینده او را متمایل به رقم زدن آتیه ای محتوم و دست ساز از جنس آرامش برای خانواده اش می کند. مانور سریال روی گذشته و آینده ای غیر منفک از دیگری و البته در راستای نمایش غیرممکن بودن دست بردن در جز جز تقدیر آدمی از نقاط قابل اتکای پنجمین خورشید گشت.   چنانکه سریال در راستای ایجاد فهم قدردانی از حال و گرفتن منطقی ترین تصمیم ها برای حصول بهترین احوال ها در آینده نیز تلاشی بهینه می کند. کوشش سریال در باب موضوعات مورد اشاره و القای درست آن البته بی اشکال هم نیست و ایرادات معنایی و ساختاری تبیین تصویری مضامین مورد هدف اثر را در لحظاتی دچار اشکال می کند. پنجمین خورشید نهایتا در سایه عوامل مختلف دیده شد و حسن ختامی قانع کننده نیز پوششی گشت بر نقطه ضعف های ریز و درشتش در ارائه توامان فضایی فانتزی و خیالی در دل واقعیت.

پنج کیلومتر تا بهشت
آخرین اثر مناسبتی و رمضانی علیرضا افخمی نیز اثری در حال و هوائی ماورایی و محصول داستان همراهی دو روح با عقبه ای متفاوت است که یکی در پی بازگشت به دنیا و دیگری ترک توام با آرامش از این جهان است. سریال از درون سرشت پاک انسانی که سوء قصد او را تا مرزهای دنیایی دیگر برده، پلی می زند به تحول بنیادین و همواری راه توبه در دیگران و همچنین راه داستانی می یابد به خوابهای نجات بخش صادقه انسان. ترسیم ماجرای کلی اثر حول محور تعلیق مرگ و زندگی اما تنها کفاف بخشی از جذابیت های اثر را می دهد و اطناب بخشیدن به قصه و به درازا کشیدن غیرملزومش، تقریبا روایت را از نیمه فرسوده کرده و از رمق می اندازد. سریال البته به سبب نوگرایی مضمونی و نگاه دغدغه مند از این امتیاز برخوردار است که سرنوشت شخصیت هایش را آنچنان مهم جلوه دهد که عدم پیگیری اش کار راحتی نباشد.

سقوط یک فرشته
انتظار و کنجکاوی بسیاری ایجاد شده بود بر سر تماشای اثری با موضوعی دینی توسط کارگردانی چون بهرام بهرامیان که کارنامه ای متشکل از تجربه های متفاوت را پشت سر گذاشته بود. سریال در باب محتوا نزدیک دیگر آثار ماورایی رمضان های گذشته و در اجرا بسیار پرشباهت با اثر سینمایی بهرامیان در ژانر وحشت یعنی آل بود. سویه پررنگ و وحشت آفرین اثر نیز ناشی از تمرکز صورت پذیرفته روی علامت سوال قرار دادن بر واقعیت های عینی و عدم قطعیتی است که در کنارش موجودیت بخشیدن پرتعداد به عناصر شیطانی را نیز داراست. روایت کلی اثر همچون آثاری از این دست، روی موضوع حلول شیطان و چگونگی نیروی ستیزه جویش در راه رخنه کردن در درون مومنین واقعی و فریفتگی افراد سست ایمان بنیان نهاده می شود. سعی سریال هم در حضور قطب های شخصیتی، وام گرفتن از رخداد ها و ناهنجارهای اجتماعی برای نمایش راههای فریب شیطان و همچنین تاثیرگذرای اخلاقی و ایمانی است. سقوط یک فرشته با روایتی تا حدودی چندپهلو و گاه نا متمرکز، در عین برتری و چربش قوت ها بر ضعف هایش، سرانجامی بود بر حضور زودگذر استمداد از ماورا برای نمایش ارزشهای دینی و اعتقادی در ساخت سریال رمضانی.
*حسن حق حقیقی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا آرام شود دوباره مرا در «فرش قرمز» می‌بینید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری برنامه گفتگومحور «فرش قرمز» اعلام کرد؛ ضبط و پخش این برنامه تلویزیونی موقتا متوقف شده اما با بهتر شدن شرایط شیوع کرونا دوباره از سرگرفته می‌شود و تعطیلی برنامه صحت ندارد.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی، بازیگر تلویزیون و سینما که اخیرا با برنامه گفتگومحور «فرش قرمز» دوباره به عرصه اجرا برگشت، درباره عدم پخش این برنامه تلویزیونی به آنا گفت: مشکلی از بابت ادامه تولید و ضبط برنامه وجود ندارد مگر همین قضیه کرونا. درواقع شیوع این ویروس و نگرانی‌هایی که وجود داشت باعث بسته شدن موقت برنامه ما هم شد اما مجددا راه می‌افتد.

وی درباره احتمال تعطیلی برنامه گفت: نه! برنامه اصلا تعطیل نشده و توقفی هم در کار نیست اما بالاخره مهمان برنامه باید برای حضور در استودیو «فرش قرمز» و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی اعتماد کند. البته لوکیشن ما در مجموعه بازار بزرگ قرار دارد که تا همین اواخر تعطیل بود.

احمد نجفی و فر ش قرمز

نجفی با اشاره به اینکه ۱۱ قسمت از این برنامه گفتگومحور در ایام گذشته روی آنتن تلویزیون رفت، اعلام کرد؛ مطمئن باشید اگر اوضاع این بیماری بهتر شود، دوباره «فرش قرمز» را تولید و ادامه پخش را از سر خواهیم گرفت.

گفتنی است؛ «فرش قرمز» به تهیه‌کنندگی با اجرای احمد نجفی پخش خود را از فروردین‌ماه با محوریت تولید ملی و گفتگو با تولیدکنندگان ایرانی از شبکه ایران کالا آغاز کرد.

این مجموعه در سری اول قرار بود در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به تولید برسد که ادامه تولید آن فعلا متوقف مانده است. رویکرد حداکثری در ترغیب تولید، امیدبخشی، خودباوری و خوداتکایی از جمله اهداف تولید «فرش قرمز» بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا منتشر شد


فراخوان بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌های لیالی قدر شبکه‌های سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه‌های سیما همزمان با لیالی قدر تدارک گسترده‌ای برای پوشش مداحی، سخنرانی و مراسم احیا از اماکن متبرکه و زیارتی پیش‌بینی کرده اند.

به گزارش سینماپرس، در شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (علیه السلام)، شبکه‌های مختلف سیما مراسم لیالی قدر را از اماکن مختلف مذهبی کشور همچون «حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)»، «حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)»، «حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)»، «حرم مطهر امام خمینی (رحمت الله علیه)»، «حسینیه همدانی ها» و «بیمارستان بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» پوشش خواهند داد.

شبکه یک سیما در شب‌های قدر با برقراری ارتباط با «مشهد مقدس» و «حرم امام رضا (ع)»، دعای جوشن کبیر را از بارگاه «ثامن‌الحجج (ع)» برای عزاداران امام اول شیعیان (ع) پخش می‌کند.

براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مراسم شب نوزدهم و اولین شب از لیالی قدر حوالی ساعت ۲۳:۱۰ با پخش دعای جوشن کبیر با نوای «محمدرضا غلامرضازاده»، مرثیه سرایی «رضا نریمانی» و سخنرانی «آیت الله سیداحمد علم الهدی» همراه خواهد بود. در شب شهادت امیرالمومنین علی (ع) مراسم ویژه احیا با پخش قرائت دعای جوشن کبیر با نوای «مهدی سروری» و سخنرانی «حجت الاسلام ناصر رفیعی» همراه است.

در سومین شب لیالی قدر، مراسم احیا با پخش قرائت دعای جوشن کبیر با نوای حجت الاسلام مهدی شجاع و مداحی میثم مطیعی همراه خواهد بود. سخنران شب بیست و سوم ماه رمضان هم «حجت الاسلام و المسلمین صدیقی» است.

شبکه دو سیما مراسم شب‌های قدر و شهادت مولی الموحدین علی ابن ابی طالب (ع) را از قم «حرم حضرت معصومه سلام الله علیها» برای روزه داران و عزاداران پخش می‌کند.

در شب نوزدهم «حجت الاسلام والمسلمین رفیعی» به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و عزاداری مولای متقیان با مداحی «میثم مطیعی» پخش می‌شود.

در بیست و یکم رمضان هم «حجت الاسلام سعیدی» سخنران خواهد بود و مداحی شهادت امام عاشقان علی علیه السلام را «حیدرزاده» برای عزاداران از «حرم حضرت معصومه (س)» انجام خواهد داد.

شنبه شب بیست و سوم رمضان هم «حجت الاسلام سیدمهدی میرباقری» در وصف مولای متقیان سخنرانی خواهد کرد.

شبکه سه سیما همراه با دیگر شبکه‌های تلویزیون در شب‌های شهادت امام عاشقان به «حسینیه همدانی ها» در تهران می‌رود و اعمال شب‌های قدر و شهادت مولای متقیان علی (ع) را از این حسینیه پخش خواهد کرد. دعای جوشن کبیر و مراسم به سرگرفتن را شب زنده داران و روزه داران با صدای «شیخ حسین انصاریان» خواهند شنید.

شبکه چهار سیما هم مراسم لیالی قدر و عزاداری شهادت امام علی علیه السلام را از «مسجد مقدس جمکران قم» برای مومنان خداجوی و عزاداران امام اول شیعیان پوشش خواهد داد.

«حجت الاسلام والمسلمین عالی» در شب نوزدهم از «مسجد جمکران قم» در باب منزلت و شان ایام قدر برای شب زنده داران به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. مداح شب نوزدهم هم «عباس حیدرزاده» است.

در شب شهادت امام علی علیه السلام شب زنده داران پای صحبت‌های «حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری» خواهند نشست. مداحی برای سوگواری شهادت حضرت امیر (ع) را «حسن شالبافان» انجام می‌دهد.

شب زنده داران و مومنان خداجوی در شب بیست و سوم ماه رمضان هم از سخنان «حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی» بهره‌مند خواهند شد و «محمدرضا غلامرضا زاده» دعای جوشن کبیر را قرائت می‌کند.

شبکه پنج سیما هم مراسم معنوی شب‌های قدر و شهادت امیرمومنان را از «حرم عبدالعظیم حسنی» در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان پخش می‌کند.

«حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان» سخنران نخستین شب قدر از «حرم عبدالعظیم حسنی (ع)» است و دعاخوانی این شب گرانقدر را «شالبافان» و «زین العابدین» انجام می‌دهند.

در شب بیست و یکم رمضان «حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری» سخنرانی می‌کند و «زین العابدین» و «محمدرضا غلامرضازاده» هم مراسم دعاخوانی و مناجات خوانی را انجام می‌دهند.

در شب بیست و سوم رمضان سخنران «حجت الاسلام والمسلمین رفیعی» است و قرائت دعا و مناجات با نوای «شالبافان» و «زین العابدین» خواهد بود.

شبکه آموزش سیما هم با برقراری ارتباط با «حرم مطهر امام خمینی (ره)» در کنار روزه داران و عزاداران امام مهربانی ها مراسم شب‌های قدر را پوشش خواهد داد.

«حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان» سخنران شب‌های قدر از «حرم مطهر امام خمینی (ره)» است که از شبکه آموزش پخش می‌شود. مداحی در شب ضربت خوردن امام علی (ع) مصادف با شب نوزدهم ماه رمضان را «سید محمد علی سادات رضوی» و «حمید رمضان پور» برای عزاداران امام متقیان علی (ع) برگزار می‌کنند.

مداحان شب بیست و یکم رمضان «احمد شربیانی» و «خلف زاده» و در شب بیست و سوم «منصوری (اصفهانی)» و «حمید رمضان پور» هستند که از حرم مطهر امام راحل (ره) پخش می‌شود.

«کربلای معلی» سرزمین عاشقان حسین در شب‌های قدر و شهادت امام اول شیعیان رنگ و بویی دیگر دارد. شبکه قرآن و معارف سیما در شب‌های نوزدهم و بیست و سوم از «کربلای معلی» مراسم سوگواری و عزاداری مولی الموحدین را با سخنرانی آیت الله صدیقی و قرائت دعای افتتاح با نوای سعید حدادیان و مداحی میثم مطیعی، مهدوی نژاد، مجتبی رمضانی، سید رضا نریمانی و مهدی رسولی از دیار عاشقان برای هموطنان روزه دار پخش می‌کند.

همچنین این شبکه در شب بیست و یکم از امامزاده صالح (ع) سخنرانی حجت الاسلام رئیسی را پوشش می‌دهد.

شبکه افق هم در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان از «مصلی امام خمینی (ره)» مهمان منازل مومنان خواهد بود و مراسم شب‌های قدر و احیاء و قرآن به سر گرفتن را پخش می‌کند.

«حجت الاسلام والمسلمین پناهیان» مهمان شبکه افق است که سخنان خود را در شب‌های قدر از «مصلی امام خمینی (ره)» برای علاقه‌مندان ایراد خواهد کرد.

شبکه افق همچنین در شب نوزدهم رمضان از مداحان «احمد واعظی» و «احمد نیکبختیان» برای مداحی و مرثیه سرایی به مناسب ضربت خوردن مولای متقیان علی علیه السلام دعوت کرده است.

در شب بیست و یکم رمضان «احمد واعظی» و «امیر عباسی» و در شب بیست و سوم رمضان هم «سادات رضوی» و «محمد حسین پویانفر» مداحی خواهند کرد.

«علیرضا سبحانی» و «حسین یزدان پناه» هم مراسم مناجات و دعاخوانی را در شب‌های قدر از «مصلی امام خمینی (ره)» برگزار می‌کنند.

«بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج)» از دیگر مکان‌هایی است که شبکه سلامت، مراسم شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) را از کنار مدافعان سلامت برای شب زنده داران پخش می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخش «نگاه مردم» به «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» اضافه شد


بخش «نگاه مردم» به «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» اضافه شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طراحی ماسک با پارچه قلمکار اصفهان


طراحی ماسک با پارچه قلمکار اصفهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظر سنجی‌های مرکز تحقیقات صدا و سیما را قبول ندارم/خیلی نمی‌شود روی نتیجه این نظرسنجی حساب کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درصد مخاطبان تلویزیون همیشه با انتقادهای بسیاری روبرو بوده‌اند. همین چندماه قبل بود که ادعای مخاطب بالای ۸۶درصدی بحث‌های فراوانی ایجاد کرد.

به گزارش سینماپرس، نظرسنجی‌های ماهانه روابط عمومی سازمان صداوسیما که معمولا از بازه‌های ۴۱۶نفری به دست می‌آیند و بر اساس پیمایش‌های تلفنی به کل جامعه تعمیم داده می‌شوند، سال‌هاست که با انتقاد روبه‌رو هستند و مدام در حالی که بسیاری از ریزش مخاطب این رسانه صحبت می‌شود، ساکنین و مدیران ساختمان جام جم با همین آمارها مهر تائید بر عملکرد خود می‌زنند.

پیش از این و در مهر ماه نیز مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اعلام  کرد که ۸۱ درصد از مردم کشور، بیننده فیلم و سریال‌های تلویزیونی از شبکه‌های داخلی و خارجی هستند که در این میان، جمعیت تماشاگران سیمای جمهوری اسلامی، تقریبا ۴ برابر کسانی است که شبکه‌های ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند و ۵۰ درصد مردم فقط فیلم‌ها و سریال‌های داخلی را دنبال می‌کنند. این آمار حالا ماههاست که تکرار می‌شود و میزان مخاطبان سازمان صداوسیما گویا در همین حدود میان ۸۰ تا ۹۰درصد بدون تغییر می‌ماند.

در نوروز ۹۹ هم از زمانی که رئیس صداوسیما صراحتا تاکید کرد در دوران کرونا این رسانه ملی بوده که جامعه را کنترل کرده، آمار بینندگان نجومی سریال «پایتخت» و پس از آن «نون خ» سبب شد تا تلویزیون بیش از همه سال‌های اخیرش به داشتن مخاطب چشمگیر ببالد.

این درحالی بود که همچنان میزان تماشای بسیاری از برنامه‌های تلویزیون بیشتر حاصل بازنشر آنها در شبکه‌های اجتماعی بود. یعنی برآیند دیده شدن برنامه‌ها نه بر اساس تماشای زنده‌شان که حاصل میزان بازنشرشان است و مثلا همین امسال سریال ویژه ماه رمضان که بر اساس نظرسنجی‌های خود سازمان دیده هم شده میزان واقعی تماشایش بر اساس اخبار منتشر شده حتی کمتر از سریال بازپخش شده «متهم گریخت» است.

اما در دل همین ابهام‌ها و بحث‌ها عوامل سریال «بچه مهندس۳» بسیار جدی صحت این نظرسنجی را زیر سئوال برده‌اند. نظرسنجی که آخرین ورژن آن هفته گذشته منتشر شد و براساس آن اعلام شد: تا هشت قسمتی که از سریال‌های ویژه ماه رمضان روی آنتن رسانه ملی رفته است، سریال «زیرخاکی»  با ۴۴درصد، پربیننده‌ترین سریال سیما بوده و رضایت ۷۴درصد از بینندگان را در حد «زیاد» جلب کرده است. «بچه مهندس۳» شبکه «دو» با جذب ۳۳.۳ درصد و «سرباز» شبکه سه با ۲۴ درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اعلام این نتیجه اما خیلی به مذاق اهالی سریال «بچه مهندس» که این شب‌ها فصل سوم آن از شبکه دو پخش می‌شود خوش نیامد و روزبه حصاری هنرپیشه نقش اول و حسن وارسته نویسنده این سریال در گفت‌وگوهایی به نقد این روش نظرسنجی پرداختند.

حصاری که در گفت‌وگوی لایو با خبرآنلاین صحبت می‌کرد خیلی با احترام از تشکیک در این نظرسنجی‌ها گفت: «من خیلی در جریان این نظرسنجی‌ها نه که نیستم، اما آن چیزی که در جامعه می‌بینم، یک مقدار با نتیجه این نظرسنجی‌ها متفاوت است و فکر می‌کنم به خاطر سامانه‌های نظرسنجی است. یعنی اگر سامانه‌های نظرسنجی احتمالا کمی راحت‌تر باشند و مردم راحت‌تر بتوانند در این نظرسنجی‌ها شرکت کنند، شاید نتیجه خیلی متفاوت خواهد شد.»

اما جالب‌ترین مدل این انتقادها را وارسته نویسنده سریال «بچه مهندس» داشته است. او که در یک گفت‌وگوی لایو اینستاگرامی با صفحه رسمی روابط عمومی تلویزیون صحبت می‌کرد گفت: «اولا که من این نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات را قبول ندارم. با این دوستان سال های سال کار کردم و می دانم چطور آمار می‌گیرند. خیلی روش‌هایشان به روز نیست. براساس شماره تلفن‌های ثابت نظرسنجی می‌کنند و این روزها هم که به خاطر شیوع کرونا فقط یک سوم پرسنلشان کار می‌کنند و خیلی نمی‌شود روی نتیجه این نظرسنجی حساب کرد.»

او به این مسئله اشاره کرد که خودش در تقریبا یکی دو دهه اخیر با مرکز افکارسنجی رسانه ملی در ساختمان مشخص آنها در مجموعه جام جم همکاری داشته. او از این گفت که به دکتر حبیب‌اللهی مدیر سابق و همچنین مدیران جدید این مجموعه اشکالات این شیوه نظرسنجی را گوشزد کرده است.  

بلافاصله مجری برنامه لایو اشاره کرد که این سیستم‌های سنجش تغییر کرده است اما این نویسنده با تاکید بر اینکه بر اساس فکت‌هایی تازه صحبت می‌کند گفت که از جزئیات مطلع است. نکته مهمی که می‌تواند اساس این نظرسنجی‌ها را در صورت واقعیت ادعا، از نظر علمی زیر سئوال ببرد، جایی بود که وارسته به لیست محدود شماره‌های تماس اشاره کرد. یعنی اینکه در نمونه‌گیری تصادفی از کل جامعه، این نظرسنجی‌ها در جمعی محدود انجام می‌شود که احتمال شرطی شدن به سئوالات را دارد و یا نمونه مناسبی برای اینکه به کل جامعه تعمیم داده شوند، نیست.

وارسته در ادامه صحبت‌هایش به روش‌های نوینی اشاره کرد که می‌توانند جایگزین تماس با چند شماره ثابت باشند. وی گفت: «مثلا تلوبیون یا یوتیوب و آپارات می‌توانند مرجع خوبی باشند.  میزان بازدید سریال‌ها در تلوبیون کاملا مشخص است.»

نویسنده سریال «بچه مهندس» در ادامه به یک ایراد دیگر این نظرسنجی‌ها اشاره کرد و گفت:  «اصلا این رقابت‌ها درست نیست. اینکه بخواهیم یک اثر کمدی را با یک اثر ملودارم رقیب کنیم کار غیرعلمی است.»

او اساسا ساختار نظرسنجی ها را زیر سئوال برده است. ادعایی که اگر واقعیت داشته باشد، سوژه ای به مراتب خبرسازتر از حاشیه‌های اخیر تلویزیون بر سر سریال‌هایی مثل «پایتخت» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متن و حاشیه ۴۰ ساله یک همکاری بین‌المللی/ مردم حق دارند شک کنند!


متن و حاشیه ۴۰ ساله یک همکاری بین‌المللی/ مردم حق دارند شک کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع